Anoniem: 172410 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:33:
[...]
Het gaat hier om een huis huren tijdens de studententijd, hè. Dat werd geopperd als oplossing 'die ik heb gebruikt dus die iedereen kan gebruiken'. Als je mazzel hebt kan zes jaar na je studententijd een huis met een eigen voordeur huren.
Sorry maar dit is echt grote onzin. Mijn verhaal dan maar, ter illustratie van hoe je kunt handelen in één van de lastigere regio's van dit land (Arnhem/Nijmegen, huidige wachttijd 12-16 jaar, toen ik in de markt was voor sociale huur was dat 8-10 jaar). Ik ben halverwege mijn studie op mezelf gaan wonen, particuliere huur voor 465 eur/mnd en dat was 26m2 in een studentenhuis. Dat was toen niet de goedkoopste mogelijkheid, je kon ook voor 300-350 terecht maar dan had je een postzegel ter beschikking. De prijs van diezelfde kamer is nu zo rond de 490/mnd. Destijds was het ook echt wel 'tering naar de nering' zetten; ik werkte naast de deeltijdstudie maar leende niet 'bij', alleen incidenteel.
Na 7 jaar studeren zat ik met een studieschuld van 17.000. Dat is 7 jaar HBO studie met prestatiebeurs maar wel gewoon volledig afbetalen. Ik heb dit op de lange baan geschoven omdat inkomen niet toestond af te betalen. Maar elk jaar moest je gewoon opnieuw aantonen dat je niet kon betalen en elke ruimte die er wel was, werd verplicht afbetalen waarmee je effectief besteedbaar inkomen tot aan bijstandsniveau daalt. Uiteindelijk is mijn conclusie geweest dat ik deze kosten niet verder op wilde laten lopen en om die en een paar andere redenen dus gestopt met de studie en voltijd gaan werken in callcenters, en nog een paar jaar in de particuliere huurwoning blijven wonen.
Ondertussen stond ik ook ingeschreven voor sociale huur vanaf mijn 18e. Rond 26 kwam dan ook enig perspectief op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. Die uiteindelijk gevonden, bovenwoning Arnhem, en daarmee gingen de kosten voor wonen
*omhoog*, netto met ongeveer
150 eur/mnd ondanks huurtoeslag. Desondanks onstond deze ruimte voor mij omdat ik de keuze maakte niet meer door te studeren en te gaan werken. Dat stond het toe groter te gaan wonen en comfortabeler te gaan leven.
Ik geloof er dus niet in dat het nu moeilijker is. De prijzen zijn wat gestegen, maar als je dan gaat rekenen is sociale huur helemaal niet de oplossing waar je naar zou moeten zoeken. Particuliere huur is omringd met aannames dat het te duur is, maar het is gewoon marktconform en de vraag bepaalt de prijs, maar tot op zekere hoogte omdat er nog steeds zoiets is als een huurcommissie. Ook ik kon niet kopen, want flexcontract na flexcontract en toen was de regeling met werkgeversverklaring er nog niet.
Kortom er wordt hier in dit topic van alles aangenomen inclusief het beeld dat het allemaal maar moeilijker wordt, maar misschien is generatie Y vooral heel goed in het uitvergroten van de problemen en blind zijn voor de situatie vóór hen. Mijn praktijkvoorbeeld gaat dus uit van de 'onderkant' van het besteedbaar inkomen, en toch wist ik het prima te redden.
Als ik dan naar mijn ouders kijk, die komen uit huizen waar een gezin bijvoorbeeld met acht man op 100m2 moest wonen, waar studie door ouders laten betalen niet aan de orde was, en een redelijke strijd om te komen tot waar ze nu zijn, met veel offers vwb vrije tijd en het volgen van een avondstudie naast voltijd werken, versneld doorstuderen waar mogelijk naast voltijd werken, en nog meer van dat leuks. Uiteindelijk is dát de basis geweest waarop zij, inderdaad in de 'goede tijd' konden kopen en met overwaarde konden doorgroeien. Maar daar was dus ook een mentaliteit voor nodig, en die mentaliteit is tegenwoordig toch wel iets verder te zoeken. Tel daarbij op dat we unaniem concluderen dat de 90'er jaren met de kredietverlening toch wel een tikkeltje te ruimhartig waren, en je kunt gewoon niet de conclusie trekken dat we het slechter hebben.
De enige conclusie die je kunt trekken is dat er te makkelijk krediet werd verstrekt, en het is alleen maar goed dat daar nu iets aan wordt gedaan. Zo kent elke 'tijd' wel iets waar een oneigenlijk voordeel aan te behalen viel. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een bizar principe dat 'crowdfunding' heet en wordt er heel scherp naar start-ups gekeken die nieuwe technologie gebruiken voo successen. Dat, samen met de mogelijkheden van het internet, bestond toen niet.
[
Voor 24% gewijzigd door
Vayra op 05-12-2016 15:32
]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG