Heb ook de stoute schoenen aangetrokken en de bootloader van mijn Oneplus 3T geunlocked, TWRP geflasht en root verkregen mbv Magisk. (let op: dit wijkt iets af van de meeste how-to guides die je tegenkomt, die gebruiken vaak het flashen van SuperSu om root te krijgen)
Dit wordt geen gedetailleerd verslag aangezien er voldoende info te vinden is over de te volgen stappen. Toch ben ik tegen een paar dingen aangelopen daar er in de loop van de tijd dingen toch net wat anders gaan, omdat software is geupdate etc.
Waarom:
- Adaway (blokkeren van reclames in div. apps en browser)
- Viper4android (div. opties ter verbetering van geluid)
Hoe:
Ik ben begonnen met mijn stock toestel te updaten naar de laatste versie van het besturingssysteem zoals door Oneplus wordt aangeboden.
Beginsituatie was dus:
Oxygen 4.1.6
Android 7.1.1
Beveiligingspatch: 1 mei 2017
1) Unlocken bootloader. Hier geen bijzonderheden, kwestie van de juiste drivers installeren en in fastboot mode juiste commando intypen (
https://www.androidexplai...plus-3-unlock-bootloader/)
LET OP: Je telefoon wordt volledig gewist! Backuppen van info die je wilt bewaren voor later, wordt dan ook sterk aangeraden!
Om bij stap 2 uit de problemen te blijven, raad ik het volgende aan. Doorloop niet het hele setup proces / wizard die wordt aangeboden als de telefoon wordt opgestart. Zorg er voor dat je geen pincodes/wachtwoorden of andere beveiliging aan hebt staan. Waarom? TWRP vraagt om een wachtwoord/pincode(?), maar deze werd bij mij niet geaccepteerd.
Zorg er tevens voor dat dit op orde is:
Enable Developer Mode on the OnePlus 3
Enable USB Debugging on the OnePlus 3
Enable OEM Unlock on the OnePlus 3
Volgens mij was er 1 van de 3 die weer op uit was komen te staan.
2) Flashen van TWRP
Op dit moment van schrijven is deze versie de nieuwste: twrp-3.1.1-2-oneplus3t.img
Via XDA forum las ik ergens (weet niet meer waar) dat deze versie niet helemaal lekker zou werken met de 3T. Ik ben dan ook gegaan voor twrp-3.1.1-0-oneplus3t.img.
Download voor de 3T hier:
https://eu.dl.twrp.me/oneplus3t/ (alleen voor 3T!)
Ik heb me niet bezig gehouden met DM-Verity Disabler achtige toestanden. Dus heb nu een waarschuwingsmelding bij het opstarten. Het is mij niet helemaal duidelijk wat die nou precies inhoudt? Welk risico loop ik als dit niet meer aan staat?
Voor TWRP flahsen heb ik in hoofdlijnen dit aangehouden:
https://www.androidexplained.com/oneplus-3t-install-twrp/
3) Installeren van Magisk
Op dit moment is versie v13.3 de nieuwste. Meer info over wat Magisk is:
https://forum.xda-develop...ersal-systemless-t3473445
Installeren is kwestie van de laatste .zip downloaden en flashen in TWRP. Na installatie heb je als het goed is ook de Magisk Manager in je app lijst staan.
Om te checken of je nu root hebt, kun je root checker uit de app store installeren. Bij mij werkte dit in 1x.
Tot zover de stappen. Nu de uitdaging die ik had met viper4android. Dat duurde een behoorlijk stuk langer voordat ik dat aan de praat had. Uiteindelijk bleek de oplossing simpel, maar het was even zoeken aangezien het een soort van 3/3T dingetje lijkt te zijn.
1) Installeren van Magisk
Vanuit Magisk Manager kun je de ViPER4Android FX app downloaden. Klik hiervoor eerst op de titel en je krijgt een download link te zien (versie 2.5.0.5). De versie uit de app store moet je niet hebben! Installeer de app.
Daarna klik je op het pijltje naar beneden om de magisk module te installeren.
Je wordt gevraagd te restarten, doe dit ook. Onder magisk modules in de manager zou je nu viper4android geïnstalleerd moeten zien staan.
Als je nu de v4a app opstart, krijg je een foutmelding dat de driver nog geinstalleerd moet worden. Alle verzoeken tot root toegang accepteren. Druk je op ja installeer de drive maar dan krijg je een I/O melding en wordt je gevraagd te rebooten en opnieuw te proberen.
Om tot een succesvolle installatie te komen moet je het volgende doen (dit duurde ff voordat ik hierachter kwam).
In de V4A app druk je op Settings -> ENTER DEVELOPER MODE -> Disable SELinux.
Je krijgt een waarschuwing, hierover heb ik ook nog een vraag maar die zal ik tot einde bewaren.
Vervolgens exit je de app via de drie verticale puntjes en start je de app weer. Als het goed is wordt weer gevraagde de driver te installeren. Dit zou nu wel moeten lukken. Als goed is moet er onder Driver Status nu het volgende staan:
Neon enabled: yes
Enabled: yes
Status: Normal
Audio Format: Supported
Processing: No
Sampling rate: 48000
Als er dingen op abnormal staan dan is het niet goed geinstalleerd. Let op: na iedere reboot van je telefoon moet je SELinux weer disablen! Anders werkt V4A niet.
So far so good, maar toen kwam de tweede horde. Processing staat op No zolang je geen muziek afspeelt.
Gebruik spotify of google play music om te testen of bijv lokaal blackplayer.
Voor de 3T (en de 3?) is er nog een extra stap nodig om de boel aan de praat te krijgen. Na veel gezoek (googlen op processing no geeft allerlei suggesties) kwam ik deze oplossing tegen die werkt voor de 3T.
Zie hier:
https://forum.xda-develop...ing-using-magisk-t3572819
Samengevat:
•Move /magisk/v4a/system/etc/audio_effects.conf to /magisk/v4a/system/vendor/etc/audio_effects.conf (check the permissions).
Note : overwrite the existing file or add the extension .bak
• Reboot.
Als je na de reboot de V4A weer opstart (niet vergeten SELinux te disablen) en TIJDENS het afspelen van de muziek weer een kijkje neemt bij driver status zou je nu wel Processing op YES moeten zien staan!
Vervolgens kun je los met alle instellingen die V4A je biedt om mooier geluid uit je telefoon/oordopjes te toveren.
Waar ik nu alleen nog erg tegen aan hik is het SELinux verhaal.
Weet iemand of het disablen hiervan geldt voor het HELE systeem of dat dit alleen gebeurt voor de V4A app?
Want als het system wide is dan is alle beveiliging de deur uit en dat gaat me net wat te ver voor beter geluid....
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.