Zilvervisjes en papiervisjes: ervaringen en bestrijding

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verzekering? Seriously? Ik heb gewoon zelf van die vallen en gif gekocht bij Kruidvat. Het is trouwens erger geworden door dat gif want daardoor zijn ze op de vlucht geslagen en zitten ze nu overal ipv in de badkamer. Of nou ja erger, het zijn er niet meer geworden, zeker minder, maar wel meer verspreid nu.

Die beesten zitten inderdaad in bijna elk huis, zelfs bij mijn zus op 5 hoog waar ze voorheen nooit kwamen. Muggen komen trouwens ook steeds hoger :)

We gaan binnenkort verhuizen en ik was ook van plan alles te checken en goed dicht te plakken zodat we ze niet meenemen. Maar ik denk dat het weinig zin gaat hebben. Ze kruipen echt overal in, zelfs in een mapje van de ziektekostenverzekering tussen de plakkertjes. En als we ze met veel moeite dan niet meenemen dan zitten ze er misschien al of neemt over een jaar een nieuwe buurman ze mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 17-01-2019 15:36 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:58:
Wat trek je nou onder de keuken vandaan? En claimen bij de vorige eigenaar? Hoe dan? Die beesten heeft vrijwel elk huis in Nederland. Alsof je wil claimen dat er muggen binnenkomen.
Ik woon in Noorwegen. Daar zijn papiervisjes iets van de laatste jaren. Mensen zijn er helemaal in paniek van ;). Overigens loopt dat wel los als iedereen ze heeft. Vooralsnog verlies je gerust 10% in woningwaarde, en er zijn al diverse vonissen die 10-15% afslag op de verkoopprijs geven.

Nou ga ik ervan uit dat ik niks terugkrijg, maar zou ik 10% van de verkoopprijs terugkrijgen zeg ik natuurlijk geen nee. Ik zit zelf namelijk ook met een aardig risico als ik nu verkoop.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04
Bij verkoop kom je er simpel vanaf want dan kun je de woning geheel leegeruimen en een maandje naar lage luchtvochtigheid (30%) brengen. Dan zijn ze wel dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FireAge schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 01:49:
Bij verkoop kom je er simpel vanaf want dan kun je de woning geheel leegeruimen en een maandje naar lage luchtvochtigheid (30%) brengen. Dan zijn ze wel dood.
En hoe krijg je je huis op 30% luchtvochtigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Volgens mij komt het door laminaatvloer of heeft niemand dat: daar kunnen ze lekker onder leven en continue nieuwe eitjes leggen. Die vallen zijn echt een lapmiddel, beste hele vloer er uit. Volgens mij hebben mensen met een tapijt, vinyl of steenvloer er veel minder tot geen last van?

[ Voor 18% gewijzigd door CyberMania op 18-01-2019 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FireAge schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 01:49:
Of leeg maken en vol spuiten met gif en nog eens schoonmaken. Maar bij een rijhuis of appartement zou dat voor de hele blok moeten. Je hebt altijd wel gaten en kieren (deuren, ramen, ventilatie)
CyberMania schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:28:
Volgens mij komt het door laminaatvloer of heeft niemand dat: daar kunnen ze lekker onder leven en continue nieuwe eitjes leggen. Die vallen zijn echt een lapmiddel, beste hele vloer er uit. Volgens mij hebben mensen met een tapijt, vinyl of steenvloer er veel minder tot geen last van?
Ik heb een tapijt in de huiskamer en daar kunnen ze zich juist goed verstoppen. De stofzuiger heeft er wat meer moeite (hoogpollig) en waar het tapijt tegen de plinten ligt heb ik ze ook al gezien (en in keukenkastjes, in het bad, achter een matras, tussen een boek, in de bestekla. Die beesten komen overal maar zijn overdag terug op hun schuilplaats tenzij ze een te glad oppervlak ingeklommen zijn. Dan zitten ze vast en ontdek je ze (en als je 's nachts naar de wc moet)
Rene schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:26:
[...]

Ik woon in Noorwegen. Daar zijn papiervisjes iets van de laatste jaren. Mensen zijn er helemaal in paniek van ;). Overigens loopt dat wel los als iedereen ze heeft. Vooralsnog verlies je gerust 10% in woningwaarde, en er zijn al diverse vonissen die 10-15% afslag op de verkoopprijs geven.

Nou ga ik ervan uit dat ik niks terugkrijg, maar zou ik 10% van de verkoopprijs terugkrijgen zeg ik natuurlijk geen nee. Ik zit zelf namelijk ook met een aardig risico als ik nu verkoop.
In Nederland en België is het ook meer geworden de laatste jaren denk ik hoor. Het heeft iets te maken met voormalige landbouwgrond waar nu huizen op gebouwd worden dacht ik ergens gelezen te hebben. Tot tien jaar geleden had ik nog nooit zo'n beest gezien.

[ Voor 72% gewijzigd door Marzman op 18-01-2019 07:47 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
CyberMania schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:28:
Nope:
Vroeger toen onze huizen nog niet zo goed waren geïsoleerd en de huizen nog niet zo warm werden gestookt hadden ze weinig bij u binnen te zoeken.

Vanaf 1965 werd de centrale verwarming zoals wij die nu kennen pas toegankelijk voor het grote publiek en in de jaren 80 werden de huizen beter geïsoleerd. In die tijd werden de omstandigheden steeds gunstiger voor zilvervisjes. Werden er voor die tijd eitjes mee naar binnen gebracht dan gebeurde er niets of weinig mee.
@Rene Je had misschien even moeten melden dat je in Noorwegen woont. Heb je die beesten niet gewoon zelf geïmporteerd met je spullen?

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 18-01-2019 11:04 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Nope:

[...]

@Rene Je had misschien even moeten melden dat je in Noorwegen woont. Heb je die beesten niet gewoon zelf geïmporteerd met je spullen?
Wat is eigenlijk het grote probleem met die beestjes? Ik zie ze het zelfde als bijv. pissebedden of muggen/vliegen. Ze zijn irritant en in sommige gevallen schadelijk (papier/muggenbulten). Maar verder geen grote ramp?

[ Voor 40% gewijzigd door Defector op 18-01-2019 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Het is gewoon smerig om die beesten door je huis te hebben sjokken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Psies. Pestpokke@#*$^(&*(^!@!!! beesten :P Plus die MF'rs zijn veel hardnekkiger, komen overal en ook op plekken waar je ander gespuis niet zo snel tegen zou komen....de bestekbak bijvoorbeeld ;)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:02

Punkrocker

Mostly harmless

Defector schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Wat is eigenlijk het grote probleem met die beestjes? Ik zie ze het zelfde als bijv. pissebedden of muggen/vliegen. Ze zijn irritant en in sommige gevallen schadelijk (papier/muggenbulten). Maar verder geen grote ramp?
Dat ze je papieren opeten.! :(

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Punkrocker schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Dat ze je papieren opeten.! :(
Ik vind het jammer dat je nu de zilvervisjes op 1 hoop gooit met die gemene papiervisjes. Zo worden zij het slachtoffer van verkeerde beeldvorming. Dat imago hebben die arme zilvervisjes niet verdiend.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Nope:

[...]

Excuus. Had dat inderdaad even beter kunnen verwoorden dat ik in Noorwegen woon. Beestjes zijn niet met de export meegekomen helaas. (Woon als 7 jaar in noorwegen en in het vorige huis hebben we ze nooit gezien).

Overigens komen ze hier steeds meer voor vanwege de betere bouwtechnieken en isolatiestandaarden. Ons huis heeft bijvoorbeeld 35 cm dikke geïsoleerde buitenmuren, dit icm met een warm binnenklimaat zorgt ervoor dat ze zich prima kunnen voortplanten (daar waar je er niet bij kan).

Hier kijken ze momenteel naar methodes om de temperatuur in huizen zover naar beneden te krijgen dat ze doodgaan. Helaas blijkt die goede isolatie dan een nadeel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Sbakker1982 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:11:
[...]

En hoe krijg je je huis op 30% luchtvochtigheid?
Luchtonvochtiger huren bij bijvoorbeeld Boels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
FireAge schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Luchtonvochtiger huren bij bijvoorbeeld Boels.
Begin er maar niet aan. Ik woon in een appartement en de vochtigheidsgraad is altijd rond de 30% door de mechanische ventilatie. Er is geen nest te lokaliseren. ik kom ze het meest tegen bij de verwarmingsketel waar een behaaglijke temperatuur hangt en in een kamertje naast de meterkast waar het koel en droog is. Ik heb alleen laminaat vloeren waar ze eventueel wel onder door kunnen, denk ik. Ik heb op die 2 plaatsen de kleefdoosjes van het kruidvat staat, waar regelmatig een zilvervisje bij komt. Verder trek ik me er niet teveel van aan. Het appartement is pas 13 jaar oud. In het begin kwam ik ze ook wel eens tegen in de plafond lampenkap. Als ze daar inzitten kunnen ze er nooit meer uit. Die moeten via de stroomleiding binnen zijn gekomen. Misschien dat veel stofzuigen wel helpt, zoals wij elke dag. Als je alles wilt gaan bestrijden in je huis, dan heb je geen leven meer. Vliegen zijn net zo erg, zo niet erger. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

De fuck, ik kom ze zelfs in bed tegen nu... (boxspring en tussen de matrassen en het board vinden ze lekker denk ik). Heb inmiddels vrijwel alles afgekit en gedaan (appartement is 5 jaar oud dus zo veel is dat niet) maar ik blijf ze tegenkomen. Overal al gespoten en vallen geplaatst, maar goed als ze de buren ze ook gewoon hebben zullen ze hier niet volledig verdwijnen ben ik bang.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 17:25
Vorige huis hadden we er ook veel, alle plinten van de muur en alle naden tussen muur en laminaat vol spuiten met HG tegen zilvervisjes. Heb er daarna nagenoeg nooit meer last van gehad.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik in mijn nieuwe huis ook niet meer, dus verhuizen werkt ook als oplossing. We hebben nu wel veel mieren, maar dat is iets voor een ander topic ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

Bob-B190 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:18:
Vorige huis hadden we er ook veel, alle plinten van de muur en alle naden tussen muur en laminaat vol spuiten met HG tegen zilvervisjes. Heb er daarna nagenoeg nooit meer last van gehad.
Mja, ik weet niet wat dat spul doet op PVC... de vloer is iets te duur om dat zomaar te proberen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 17:25
TommyGun schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:11:
[...]

Mja, ik weet niet wat dat spul doet op PVC... de vloer is iets te duur om dat zomaar te proberen.
Heb je geen stukje over en ergens in de garage of berging slingeren?

Memento mori

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
Ligt het aan mij of krijgen jullie ook een beetje jeuk van deze topic, net als dat iemand begint over hoofdluis en je krijgt jeuk op je kruin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Nu online
Maar eens een update vanuit Noorwegen. Een jaar geleden werden we er helemaal gek van en uiteindelijk heeft de verzekering ermee ingestemd om te saneren met een nieuwe methode.

Waar voorheen gif werd gespoten is er 2x een lading Advion cockroach gel langs de plinten gelegd. Dit zijn kleine korreltjes gif met ca een halve meter tussen elk bolletje. Het resultaat is overweldigend: slecht 2 exemplaren gevonden In de lijmvallen waar we er vorig jaar 280 hadden gevangen. En dit waren ook mini exemplaren. Ook hebben we ze niet meer in huis zien rondlopen.

Ik ben er zoals het er nu naar uitziet officieel vanaf. De beste man heeft me aangeraden om wat van dat spul op eBay te kopen (hij mag het blijkbaar niet verkopen). Ga nu zelf nog maar een rondje met korrels plaatsen.

Dit was de gemiddelde lijmval een jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C2HM3J4cF97p3QDYebYsCx9o/full.jpg

Dit was de enige vangst nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g1oSEe0oZME3UpOOXozYuIZ5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rene schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:20:
Maar eens een update vanuit Noorwegen. Een jaar geleden werden we er helemaal gek van en uiteindelijk heeft de verzekering ermee ingestemd om te saneren met een nieuwe methode.

Waar voorheen gif werd gespoten is er 2x een lading Advion cockroach gel langs de plinten gelegd. Dit zijn kleine korreltjes gif met ca een halve meter tussen elk bolletje. Het resultaat is overweldigend: slecht 2 exemplaren gevonden In de lijmvallen waar we er vorig jaar 280 hadden gevangen. En dit waren ook mini exemplaren. Ook hebben we ze niet meer in huis zien rondlopen.

Ik ben er zoals het er nu naar uitziet officieel vanaf. De beste man heeft me aangeraden om wat van dat spul op eBay te kopen (hij mag het blijkbaar niet verkopen). Ga nu zelf nog maar een rondje met korrels plaatsen.

Dit was de gemiddelde lijmval een jaar geleden:

[Afbeelding]

Dit was de enige vangst nu:

[Afbeelding]
Je moet waarschijnlijk geen hond of huisdieren hebben?

Ik heb ooit een spuitbus gebruikt van Kruidvat tegen kruipend ongedierte gebruikt, maar toen sloegen die beesten op de vlucht en daarna zaten ze in het hele appartement ipv alleen onder het bad. Er zijn er wel veel doodgegaan onderweg, maar niet allemaal dus :p

Verhuizen werkt trouwens ook goed, ik was bang dat er eentje mee zou verhuizen maar ik woon sinds maart in een nieuwe woning en ik heb die beesten niet meer gezien.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
weet iemand een soort lijm die blijft kleven zodat je zelf zilvervisvalletjes kunt maken?
meeste lijm droogt natuurlijk uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Blaze85 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:56:
weet iemand een soort lijm die blijft kleven zodat je zelf zilvervisvalletjes kunt maken?
meeste lijm droogt natuurlijk uit...
Gele briefjes van 3M zouden moeten voldoen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:09:
[...]

Gele briefjes van 3M zouden moeten voldoen.
Zou dat al stevig genoeg zijn? Lijkt me niet echt veel plakkracht hebben. Die zilvervisjesvallen van Roxasect en Kruidvat zijn veel kleveriger. Ik ga eens kijken of bepaalde soorten plakband werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat hier nog steeds goed, zo heel af en toe kom ik er nog één tegen, zit soms maanden tussen. Misschien dat ik nog een keer een rondje doe als ik een paar dagen weg ben, maar het spul is lang werkzaam en werkt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkatoe
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Zilvervisje of papiervisje ?
Weet iemand wat dit is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovh5dttZS51hXqvJO4PajwFpx1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsMJT9tfDipTXcrZavpXWc8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msihdSJBH0B5XiCBjdFM-bqrGgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXpxQ4OveIdkYGJtLrWlH8qW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwl0oOFvfd7Clr5MnWJJl0QVDP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxfLT3UMXhFer3P5P1kwo5MH.png?f=fotoalbum_large

Via ObsIndentify

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:22

Amphiebietje

In de blubber

Sowiezo kom je er redelijk snel achter als je i.p.v. zilvervisjes papiervisjes hebt, want die eten je boeken op...

Tenminste, als je boeken hebt, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 17:19
Van de zilvervisjes zijn we gelukkig grotendeels afgekomen. We hebben een aantal jaar geleden wel eens een uurtje staat vangen 's avonds en konden we er op het hoogtepunt zo'n 60 vangen in de huiskamer. Gelukkig kom ik ze nu bijna niet meer tegen.
Wel hebben we af en toe mieren binnen op het aanrecht. De HG tegen zilvervisjes gebruik ik dan om deze weg te krijgen op de volgende manier: Mieren volgen altijd een vaste route van en naar het nest. Ik volg deze route en ga op zoek naar de plek waar ze van buiten naar binnen komen. Meestal is dat onder de tuindeuren door. Daar trek ik met de het spul van HG een streep van deurpost tot deurpost. Geen mier die daar nog overheen durft. Blijven ze allemaal buiten. Van de mieren die nog binnen zaten ontstaat binnen een kwartier een file voor de deur naar buiten, die dus meteen even uitroeien om te voorkomen dat ze een andere route vinden.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

Yucon

*broem*

Ik vind die zilvervisjes wel schattige beestjes. Om te voorkomen dat het een plaag wordt maak ik ze toch maar dood als ik er een tegenkom, maar dat vind ik toch altijd een beetje jammer.

Een plaag met motten een paar jaar geleden was wel erg leerzaam. Ik denk dat de zilvervisjes daar nu de prijs voor betalen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 474132

Yucon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:42:
Ik vind die zilvervisjes wel schattige beestjes. Om te voorkomen dat het een plaag wordt maak ik ze toch maar dood als ik er een tegenkom, maar dat vind ik toch altijd een beetje jammer.

Een plaag met motten een paar jaar geleden was wel erg leerzaam. Ik denk dat de zilvervisjes daar nu de prijs voor betalen.
Mee eens, het zijn een soort levende fossielen, grappige beestjes en ze kunnen geen kwaad.

Minder leuk is dat ze soms opgesloten raken in glazen plafond lampen (bolvorm). Onderin de lamp ligt dan een hoopje zilvervisjes-stof. Een gevangen zilvervisje leeft daar ook weer een tijdje van lijkt het tot hij sterft en door zn opvolger opgepeuzeld wordt. Nadeel is dus dat je af en toe de plafondlampen moet 'ontstoffen'.

Ik heb zelfs een beetje medelijden met een in een bol gevangen zilvervisje, het beestje heeft geen kans te ontsnappen maar blijft proberen naar boven te kruipen. Meestal is het er donker maar af en toe gaat het licht even aan en schrikt het zilvervisje wakker. Het eten bestaat uit overleden soortgenoten. Een vreselijk bestaan lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 474132 op 16-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
Wij hebben er te lang niets aan gedaan. Inmiddels al 3 weken rond 10 uur 's avonds een rondje door het huis om ze van de muren, plafonds en vloeren te halen. Gemiddeld 50 per dag, dus al zo'n 1000 van die krengen weggehaald. Binnenkort nieuwe plinten en de kieren kitten. Want plakplinten en kieren onder muurplinten zijn blijkbaar een perfecte leefplek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Channelmaster
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-04 00:19
Om mijn verhaal kort te maken: Beste oplossing is ARDAP Fogger. Te bestellen in Duitsland. Zet deze bus op een krant midden in alle kamers, maak open en blijf een paar uur uit huis. Zorg ook dat de kat niet binnen is, anders wordt het miauschwitz ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:25
Bij ons blijken katten erg effectief tegen het bestrijden van zilvervisjes.

Zodra ze maar iets zien bewegen rennen ze er op af. Alleen dom als ze zijn gaan ze dan op het zilvervisje staan en is ie meteen dood. Soms niet.. dan rent het zilvervisje weg en proberen ze hem op te eten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Jarenlang geen zilvervisjes in m’n nieuwe huis gehad, maar de laatste tijd een aantal gespot. Ofwel een van se buren hebben ze meegebracht (portiekflat woon ik, zag ze aleens in de portiekhal) ofwel vanwege de hogere luchtvochtigheid in de herfst dat ze opduiken. Volgende week maar eens aan de slag met alle randen te spuiten met gif. Meer mensen met opeens weer zilvercisjes in huis door de herfst ?

Echt kudt. Enige geruststelling is dat steeds meer mensen er last van hebben. Iemand ervaring met wat een professionele bestrijder kost / echt helpt in een portiekflat? Volgens mij bijna onmogelijk als niet iedereen goed oplet.

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 14-10-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:17
Laatste jaar minder zilvervisjes. Om de paar maanden HG spuiten op de plinten. Elke week goed stofzuigen maar ook goed ventileren. Ik probeer de temperatuur niet boven de 21 te laten komen. Laatste paar weken max 20 graden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 11:45
Ik heb hier nog niemand over dieatomeeënaarde gehoord. Wordt voornamelijk tegen bloedluis gebruikt bij Kippen, maar is ook erg effectief tegen zilver/papiervisjes. Het is gedroogde gemalen fossiele plankton dat erg scherpe randjes heeft en daardoor schuren ze de beschermlaag stuk bij die beesten en daardoor drogen ze uit en gaan ze dood. Je hebt dat spul in 2 varianten, gezuiverd (wit) en ongezuiverd (donker). De witte variant is krachtiger maar wordt gezien als een acaricide (pesticide van natuurlijke aard) en de donkere is zelfs veilig om te eten.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macboe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 10:30
Ik heb er afgelopen avond een aantal kapot gespoten met HGX Anti Mug en Vlieg. Vielen met bosjes 28 stuks op de trap waar ik ze ook vaak zie lopen (nieuwbouw woning).

Zijn de lokvallen van HG goed? De doosjes? Dit werkt bij mieren iig niet. Ik lees veel over de plinten... Betekent dit dat je alle plinten moet afspuiten? |:(

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
Macboe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:45:
Ik heb er afgelopen avond een aantal kapot gespoten met HGX Anti Mug en Vlieg. Vielen met bosjes 28 stuks op de trap waar ik ze ook vaak zie lopen (nieuwbouw woning).

Zijn de lokvallen van HG goed? De doosjes? Dit werkt bij mieren iig niet. Ik lees veel over de plinten... Betekent dit dat je alle plinten moet afspuiten? |:(
Ik heb destijds alle plinten gespoten en daarna afgekit.
Sindsdien amper last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Laatst online: 14:02
Hier de laatste weken ook ineens zilvervisjes in onze nieuwbouw. Ik denk dat ze uit de verhuisdozen met boeken van zolder komen. Dus alle dozen weg en boeken in afsluitbare boxen.

We hebben ook een ruimte met wasmachine en droger, waar ook de cv en andere apparatuur staat. Daar is het vaak warm en vochtig. Toen ik daar langs de plinten spoot met HG vond ik kort erna al dode zilvervisjes op een paar cm ervan af. Die spray is rotzooi maar het werkt goed.

Dan toch de plinten overal maar eens af gaan kitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Die vallen werken wel maar je pakt ze nooit allemaal. Ik gebruik ze nu ter signalering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:15
Vallen hebben bij mij nooit gewerkt.
Wat bij mij werkte, toen ik er echt last van had: Veel stofzuigen langs kieren + gif spuiten. Dat een tijd goed volhouden (om de dag met stofzuiger erlangs en elke week even spuiten) en de overlast verdween bij mij in die tijd vrijwel volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Als ik het goed begrijp blijft dat gif een aantal weken werken. En gaan ze dood als ze erover heen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:15
twodigits schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp blijft dat gif een aantal weken werken. En gaan ze dood als ze erover heen lopen.
Klopt, is fascinerend om te zien.
Dan komt er weer eentje onder de plint vandaan zetten en 10cm na de gifstreep begint'ie wat te draaien en te kronkelen en 10s later issie dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Sinds oktober 2021 woon ik hier, nieuwbouw 2015, heb inmiddels al laminaat gelegd maar nog geen latjes langs de plinten, daar wacht ik nog even mee tot deze vraag is beantwoord...

Ik heb last van zilvervisjes in alle vertrekken van de woning. Soms zie ik ze en doodt ze maar soms snelt zich er 1 onder de plinten (zeer kleine opening maar ze passen blijkbaar)

Heb al geprobeerd met 'lokdoosjes' dat werkt niet, zo ook een zelfgemaakte strip met honing (zodat ze blijven plakken) werkt ook niet, laatste probeersel was een open zakje met wat aardappelen erin want het schijnt dat ze gek zijn op zetmeel, maar dus ook daar geen succes.

Ik heb een eigen voordeur naar een gallery, geen idee of ze daar vandaan komen..... Ik zie die engerds sinds 2018 ongeveer, daarvoor nooit geschaakt en ze zijn lelijker dan spinnen (vind ik dan en die laatste hebben nog een functie)

Vraag is, je voelt het al aankomen, waar krijg je die dingen mee weg. Ik heb ook navul wc blokjes gekocht, nog niet geplaatst maar het schijnt ook dat ze daar niet gek op zijn

Latjes langs de plinten en daarna alle kieren kitten met transparante kit ben ik nu van plan, maar sommige plekken zijn niet te kitten (onder de kast en onder het bed (met lades)) is het überhaupt wel een idee om te gaan kitten aangezien ik de latjes langs de plinten soort van 'vast maak' aan het laminaat al staat op de kitspuit dat de kit "zeer elastisch is"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 21:12

Oekol

waka waka hey hey

Volgens mij was er een truc met luchtvochtigheid. Hoge was meer zilvervisjes en een lage dood of andersom.
Zilvervisjes gaan dood bij een luchtvochtigheid van minder dan 50 procent. Vochtproblemen aanpakken is dan ook de beste remedie tegen deze insecten.
Bron

[ Voor 69% gewijzigd door Oekol op 22-01-2022 08:46 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het gaat om een onschuldig insekt dus je hoeft je niet druk te maken en perfecte genocide is ook niet nodig. Sowieso kom je er niet vanaf behalve verhuizen en veel mazzel hebben dat ze daar niet zijn of komen.

Niet verder aanmodderen maar structureel beheersen: jaarlijks even de typische plekken met HG anti-zilvervisjes bespuiten en verder zo goed mogelijk luchtvochtigheid regelen. Wat je dan verder ziet bestrijd je handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-04 22:46
Wij hebben er ook heel veel last van gehad toen wij hier 3 jaar geleden kwamen wonen. Sinds wij de luchtvochtigheid wat onder controle hebben en ventileren zie ik er nu bijna geen 1 meer. Vorige bewoners hadden de wtw unit alleen op afzuigen staan en de inblaas van verse lucht uit.

In de vertrekken waar ik ze vaak zag, de randen bij de muren ingespoten met HG tegen zilvervisjes. Werkt perfect! Dit kun je nu nog doen omdat je nog geen plinten hebt liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@loek6000
Er is ook een specifiek topic voor: Zilvervisjes en papiervisjes: ervaringen en bestrijding

(deze post is van toen dit nog een los topic van loek6000 was en geen merge met dit algemene topic ;))

[ Voor 32% gewijzigd door Vliegvlug op 22-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Dank aan alle, ik heb er wat van opgestoken :) Ga binnenkort Roxasect bij het Kruidvat kopen, dat lijkt goed te werken las ik op die andere topic en ik heb nog 9 pagina's te lezen ;P

Ik weet dat het onschuldige beestjes zijn, maar de rillingen lopen over mijn rug als ik er 1tje tref brrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 15:50
loek6000 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:11:
.. binnenkort Roxasect bij het Kruidvat kopen, ..
Of de HG variant, die werkt ook wel prima, staat bij de supermarkt en blokkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
The_Vice schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Of de HG variant, die werkt ook wel prima, staat bij de supermarkt en blokkers.
Is een stuk duurder, ik heb ook geen idee hoeveel m2 ik ermee kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steeky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 05:42
Ventileren en een hg fles zilvervisjes. Daarna geen last meer van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

marapuru

db.

loek6000 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:11:
Dank aan alle, ik heb er wat van opgestoken :) Ga binnenkort Roxasect bij het Kruidvat kopen, dat lijkt goed te werken las ik op die andere topic en ik heb nog 9 pagina's te lezen ;P

Ik weet dat het onschuldige beestjes zijn, maar de rillingen lopen over mijn rug als ik er 1tje tref brrr
Je blijft je scheel betalen aan dit soort lapmiddeltjes. Beter schaf je een luchtvochtigheidsmeter aan en ga je na hoe het er voor staat in je woning. Waarschijnlijk ventileer je te weinig en dat is sowieso een probleem wat je aan wilt pakken.

Bron: Zelf jaren last van gehad en na het verbeteren van ventilatie in mijn huis zijn de zilvervisjes naar jou verhuisd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

De kans is groot dat het geen zilvervisjes zijn, maar papiervisjes. Deze komen in NL veel voor.

Zilvervisjes komen af op vochtigheid, papiervisjes willen gewoon warmte en kunnen goed in droge omgevingen. https://www.milieucentraa...ervisjes-en-papiervisjes/

Strategisch sprayen met Permethrin/tetramethrin helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Vooral niet met lok-doosjes aan de gang gaan, en al helemaal niet met eten/meel w/e verspreiden! Ze komen te voorschijn bij een vuile vloer, dus stofzuigen en sowieso de dweil er een keer erdoorheen. Nu ben je ze aan het voeren, kom je er natuurlijk nooit vanaf.

Je wilt ze bestrijden, dus bestrijden die beesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Fore! schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:04:
Vooral niet met lok-doosjes aan de gang gaan,

Je wilt ze bestrijden, dus bestrijden die beesten.
Deze voldoen bij mij prima. Je lokt ze en ze plakken meteen vast.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zayeE128GZBq-PVru5i0eWjWmwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bk3UAhNCnmPBgR0RnXs4Ivxm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 19:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jouw topic heb ik samengevoegd met deze @loek6000 :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nog een goede tip: Als je ze in de badkamer of toilet tegenkomt (vochtig, volgens mij een walhalla voor die krengen). Check je voegen. Toen ik een keer op het toilet zat, zag ik ook zo'n zilvervisje over de vloer langs het bad-rand lopen, ging het hoekje om (helaas niet hét hoekje om >:) ) en kroop weg via een gat bij de voegen. Ergens in de muren van ons huis zal wel een nest zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 22-01-2022 22:25 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44
Sinds wij een kat hebben(5 jaar alweer) is het aantal zilvervisjes sterk verminderd thuis. Ook spinnen trouwens.
Hij eet ze namelijk op >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik herinner dat ik ze regelmatig ook wel eens in het ligbad tegenkom waar ze niet meer uit lijken te komen. Het schijnt dat die 'filthy bastards' gewoon van aardappels houden. Dus als ik zo'n aardappel in het ligbad leg, dan is het een kwestie van doorspoelen als ze in het bad vast zitten. >:).

Van de week ga ik dat eens proberen... })
Als het lukt, dan komt het op film >:)

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 22-01-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
Dus het zijn waarschijnlijk papiervisjes :( maar ik zie amper het verschil, wat mij opviel toen ik hier kwam werken (bij verhuizen) dat ze er al waren, het was hier toen ijskoud (onder de 17 graden) terwijl ik overal lees dat zilvervisjes hier niet goed bij aarden. Ik heb wat foto's bekeken op internet om het verschil te zien maar ik zie het toch niet goed genoeg... Nu vind het ik het sowieso al tenenkrommend om zo'n beest van dichtbij te bekijken...

Heb het nu een paar dagen het raam open en geen kachel aan gezet, tot nu toe geen 1 gezien, maar zo is het ook niet leefbaar, ik wil natuurlijk wel wat comfort. Als ik zeker weet welke deze zijn, dan kan ik pas echt goed handelen, maar zoals gezegd het is iets van de lange adem, het zal niet opeens verdwijnen van vandaag op morgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

Yucon

*broem*

Af en toe een paar dagen een luchtontvochtiger 's nachts laten draaien lost het hier meestal wel op. Blijkbaar zijn het dus zilvervisjes. Maar het werkt zo goed dat het voor iedereen wel de moeite waard is eens te proberen.. als je niet zo'n apparaat hebt maar wel een airco kun je die vaak ook in een ontvochtigingsstand laten werken.

Ik ben altijd blij als ze weg zijn, want ik vind ze best schattig en het voelt niet goed ze aan de lopende kant te vermoorden. Maar ik heb ook wel het gevoel dat het helemaal een plaag wordt als ik het niet doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SennSenn
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
ik heb hier momenteel ook last van deze krengen ze willen maar niet weggaan! al 3jaar strijd ik met deze beesten en enkel waneer het weer wat warmer begint te worden.. week geleden nog hg gespoten en vond bijna dagelijks een lijkje. vandaag een lijkje gevonden waar ik nog nooit eentje had gezien dus ook gelijk ineens even ingespoten met hg en huppakee uurtje later vond ik de ene na de andere.. 5-6 na elkaar leefde nog wel maar konden precies liet veel meer haha hoop dat ze bij deze defnitief de deur uitgaan!! vieze beesjes en binnen 5weken moet ik bevallen naar idee om men kindje hier in huis te hebben als die vieze krenge hier ook rondlopen bah bah!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ben ze hier grotendeels kwijt gelukkig :) zaten in de slaapkamer vooral maar daar hebben we standaard het raam open en WTW unit draaien uiteraard. Zie ze bijna niet meer. Toen we hier kwamen wonen direct van die plaklokdozen gekocht. Werkt inderdaad perfect! HG spuitbus wel gekocht maar schijnt erg ongezond te zijn voor de kat (en kind) dus nooit gebruik.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 03:16
Tip voor als je ze tegen komt:
Maak ze niet dood door ze met een vel WC-papier of keukenrol dood te drukken. Hun schubben geven een streep op de muur.

Met een foetsie (=elektronische vliegenmepper) zijn ze makkelijk te vangen en doden door hun lange antennes >:)

Een beetje stroom geven totdat er geen vonken meer vanaf komen en dan uitschudden boven de prullenbak })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 21:21
Zomaar een gek idee. Zou het slim zijn om zout te strooien onder de plakplinten voordat je ze plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb speciaal niet gekozen voor alleen plakplinten (lelijk ook), want op de lijm zijn ze ook dol. Gewoon met hoge plinten werken en bij de dorpels soms een plakplint of een grenen latje dat afgerond is en die in kleur verven.

De bovenkant van de plinten is met acrylaat kit en tussen de plint en de vloer met siliconenkit. Meer kun je niet doen denk ik.

Het beste is natuurlijk overal tegels leggen en de plint ook maken van tegel, dan kunnen ze nergens verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:30
SennSenn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:04:
ik heb hier momenteel ook last van deze krengen ze willen maar niet weggaan! al 3jaar strijd ik met deze beesten en enkel waneer het weer wat warmer begint te worden.. week geleden nog hg gespoten en vond bijna dagelijks een lijkje. vandaag een lijkje gevonden waar ik nog nooit eentje had gezien dus ook gelijk ineens even ingespoten met hg en huppakee uurtje later vond ik de ene na de andere.. 5-6 na elkaar leefde nog wel maar konden precies liet veel meer haha hoop dat ze bij deze defnitief de deur uitgaan!! vieze beesjes en binnen 5weken moet ik bevallen naar idee om men kindje hier in huis te hebben als die vieze krenge hier ook rondlopen bah bah!!
Dat spuiten is zeker niet ongevaarlijk voor (kleine) kinderen. De *visjes zijn ongevaarlijk (voor kleine kinderen).
Verder is een van de 2 ingredienten een zogenaamde "category 2 carcinogenic" (een stof waar je kanker van (kan) krijgen) ( bron: https://www.google.com/se...s-wiz&safe=active&ssui=on )

Waarbij dat (cat. 2) weer is gedefinieerd als: Category 2 (previously Cat 3) - suspected human carcinogens based on human and animal evidence but which is not sufficiently convincing to place the substance in Cat 1. (vrijvertaald, we denken dat je kanker krijgt, maar hebben nog niet genoeg bewijs).
https://www.google.com/se...dpr=1&safe=active&ssui=on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 03:16
Frankvbr schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:03:
Zomaar een gek idee. Zou het slim zijn om zout te strooien onder de plakplinten voordat je ze plaatst?
Twee verschillende soorten zout die, als ze door de *visjes worden gegeten, samen een gif vormen in de "maag", zou kunnen werken.

Maar aangezien zout vocht onttrekt van de omgeving, waardoor je, afhankelijk van je ondergrond, op den duur onder je plakplinten water krijgt, denk ik dat je voor op den duur een ander probleem aan het introduceren bent.

Sowieso eigen vergif brouwen ter bestrijding van ongedierte lijkt mij een slecht idee.

Je kan beter een ongedierte bestrijdingsmiddel kopen als je op vakantie bent in het buitenland. De middeltjes die in Nederland voor particulieren te koop zijn is o.a. door EU-wetgeving veel te soft.

[ Voor 20% gewijzigd door RoestVrijStaal op 12-05-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ook hier in toenemende mate echt flinke (over)last. Kinderen en vrouw vinden ze bloedvervelend. Nieuwbouw en in onze vorige woning geen last van, maar wrs meegekomen omdat onze spullen ruim 5 maanden bij zo'n Schugard opgeslagen waren. Geen kartonnen verhuisdozen trouwens, alleen van die plastic IKEA bakken.

Van die HG vallen geplaatst. Heel soms zit er eentje op, maar ze lijken er niet zo op af te komen. Elke avond een rondje langs muren, vensterbanken en trap....soms een joekel, meestal kleintjes. Echt overal komen we ze tegen. Deze periode zal het wel erger zijn dan anders.

We hebben een wtw maar die staat normaal gesproken op standje 1 (basis).

Het huis lijkt aardig vochtig, maar zou niet weten hoe ik een heel huis minder vochtig krijg, vast niet met een paar van die vochtvreters van Action. Heb zo'n hygrometer besteld, dan ga ik het zien. Wellicht daarna zo'n Qlima D612 om de boel in balans te krijgen? Ramen staan hier nog genoeg open, maar toch ervaren we het hier als aardig vochtig (en de visjes lijken deze constatering te beamen).

Dus voor nu maar zo'n busje HGX besteld, wellicht dat dit gaat helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door GustavSan op 13-09-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ik doe dat elke avond ook, voor slapen even een rondje en alle zilvervisjes die ik zie even pletten en doorspoelen in de wc.Eventjes jassen opzij, even kussens omhoog etc want daar zitten ze vaak tussen. Nu Ik bijna alle plinten heb gekit is het een stuk minder. Af en toe nog kleintjes in de wc en keuken en sowieso wel op zolder. Af en toe eentje in de gang/woonkamer/slaapkamers.Dit weer is natuurlijk ook weer extreem vochtig (regenachtig) dus doorluchten help vrijwel niet.

Straks in de winter maar de verwarming lekker laag zetten, scheelt stookkosten en zilvervisjes houden niet zo van temperaturen onder de 18, heb ik gelezen... In ieder geval vermenigvuldigen ze dan niet zo snel of niet.

Door al die zilvervisjes hebben we nu ook een grote populatie spinnen dus. Als ze niet al te groot zijn laat ik die ook zitten, alleen in de slaapkamer niet. Daar moet ik gewoon geen insecten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-05 16:31
Hmm komen die spinnen door de zilvervisjes @Arsenius ? Ik heb echt last van grote spinnen. Waar je die normaal 1 per jaar van vind heb ik er nu meerdere van in de week. Teller staat op 8 deze maand. En ik ben er doodsbang voor |:(. Ze zitten nu in de stofzuiger maar ik weet niet wat ik verder moet. Durf ook niets op te zoeken want al die sites zetten verschrikkelijke foto’s bij de tips |:( .
Maar ik zal weer eens flink spuiten tegen de zilvervisjes dan. Hoorlijk gaan die spinnen dan ook kapot.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Zilvervisjes trekken inderdaad spinnen aan, ik laat ze zitten omdat ze helpen met het oppeuzelen van de zilvervisjes. Alleen de spinnen die echt dik zijn en groter dan 3 cm die pak ik met een papiertje en pleur ik met papier en al buiten.

Ik probeer een beetje een balans te houden, heb een aantal kleine spinnen zitten die een hoop kleine zilvervisjes in hun web hebben zitten.. Dus lekker laten zitten.. Zolang ze niet in mijn slaapkamer zitten vind ik het wel best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-04 23:18
In mijn huis kom ik de *visjes tegen in verschillende maten van piepklein tot flink uit de kluiten gewassen. In een vorige woning heb ik meer dan een handvol spuitbussen leeg gespoten maar ze bleven komen. Op bepaald moment zag ik er een in de was/cv ruimte in een opening in de muur naar een centrale koker of zo verdwijnen. Nadat ik die opening gedicht had nam het aantal sterk af. Ook ben ik toen andere naden en kieren gaan afdichten, met name in de slaapkamer.

Of ze zijn meeverhuisd of hier al woonden weet ik niet maar in mijn huidige woning waren ze ook weer present. Momenteel ben ik bezig het huis op te knappen en na het schilderen dicht ik alle naden en kieren af, ook langs de plinten. Op de fris geschilderde muren kun je ze ook goed zien en gaat meteen de stofzuiger er op. De frequentie waarmee ik ze waarneem is gelukkig flink afgenomen.

Heel vervelend is dat ze een voorkeur voor de keuken hebben. Ik vind niks zo goor als 's-morgens zo'n kreng op het aanrecht aan te treffen, of nog erger, in een keukenkastje, of het allerergst, in servies of de bestekbak. Dat betekend voor mij alles schoonmaken en afwassen.

Onlangs heb ik de keukenkastjes dan ook grondig aangepakt. Alles eruit, alles grondig schoongemaakt, en alles afgekit. Aan de binnenkant van de kastjes alle naden en kieren afgekit, en de bovenkastjes buitenom ook rondom. Boven de bestekbak heb ik plastic folie gespannen met het idee dat ze dan niet van onder het keukenblad in de bestekbak kunnen vallen mocht er toch nog een in een kastje verzeild raken.

Tot nu nog geen op het aanrecht weergezien en het wachten was natuurlijk tot de eerste want je weet dat ze op de een of andere manier toch weer opduiken. En jawel, vanavond pak ik een lepel en daar zit er een in, een heel kleintje. En een in de lepel daaronder. Hoe ze dan uitgerekend daar terechtkomen is me een raadsel. Zoiets gebeurd dan als je na een lange dag moe bent maar ondanks dat pak ik het meteen aan en maak alles weer schoon.

Maar vergeleken met anderen die 's-avonds een rondje doen en er een hand vol scoren prijs ik me gelukkig dat dit dan incidenten zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bitzer
AW_Bos schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:24:
...Ergens in de muren van ons huis zal wel een nest zitten.
Ze zitten niet in nesten. Dat zou te mooi zijn, nest verdelgen en ze zijn weg. Ze leven individueel. Ze komen uit het niets. Je ziet ze nooit komen maar ineens zijn ze er, volgens mij spawnen ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitzer
Ooit vond ik er een in een koeltas, bij het uitpakken van de boodschappen. Die tas hing aan een kapstok en het kreng moet er in gevallen zijn. Toen ik de tas meenam had ik er eerst 2 grote samengestelde koelblokken in gedaan, zo uit de vriezer. De tas met koelblokken en *visje in een oude deken gerold -dat isoleert best goed- in de auto getransporteerd en bij thuiskomst na enkele uren het *visje dus gevonden. Levend! Dat heeft het dus enkele uren uitgehouden bij een aanvangstemperatuur van -18 tot een eindtemperatuur van nog altijd een eind onder 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Bitzer schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:22:
[...]

Ze zitten niet in nesten. Dat zou te mooi zijn, nest verdelgen en ze zijn weg. Ze leven individueel. Ze komen uit het niets. Je ziet ze nooit komen maar ineens zijn ze er, volgens mij spawnen ze.
Zelfs in een glazen kerstbal... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ergste was eentje onder mijn kussen. Sindsdien check in altijd het plafond en onder het kussen en lakens voor ik erin kruip. Belachelijk, je bent nergens veilig voor die gasten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Arsenius schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:00:
Ergste was eentje onder mijn kussen. Sindsdien check in altijd het plafond en onder het kussen en lakens voor ik erin kruip. Belachelijk, je bent nergens veilig voor die gasten. :/
Een week geleden kroop er 1 in m'n oor toen ik nog wakker was. Ook zo fijn.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:16
Bitzer schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:18:

Heel vervelend is dat ze een voorkeur voor de keuken hebben. Ik vind niks zo goor als 's-morgens zo'n kreng op het aanrecht aan te treffen, of nog erger, in een keukenkastje, of het allerergst, in servies of de bestekbak. Dat betekend voor mij alles schoonmaken en afwassen.
Ah joh goed voor de weerstand 😛

Hier in huis kom ik er af en toe ook eentje tegen, maar het lijkt niet te verergeren door de jaren heen, dus maak me er niet te druk om omdat het toch onbegonnen werk lijkt ze uit te roeien. Dus eigenlijk dood ik ze alleen als ik ze toevallig tegenkom.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harry997
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 16:31
Hi Allen!

Hier een nieuwbouwhuisbezitter met *visjes, In het begin kwam ik er >10 per dag tegen. Een paar inzichten qua herkomst/voorkeuren en oplossingen mijnerzijds:

1. Ze houden van kleine gaatjes/spleetjes etc dus vooral "onder" plinten en de kieren van de trap etc. En ze eten graag lijm (traplijm, plintenlijm etc)... dus win win voor de beesten. Ik heb zo goed en kwaad als het kon alle plinten afgemaakt en spleetjes dichtgeverfd/ -gekit. Dat scheelde zo al ~80% van de beestjes.

2. Trilspinnen eten ze op. Ik laat ze lekker zitten. Een trilspin vind ik ook niet eng. Ze maken ook geen klassiek spinnenweb (ideaal), meer een paar rommelige draden in een hoekje. Ze lijken op een hooiwagen, maar een hooiwagen is echt een 'bolletje' met lange poten en een trilspin heeft duidelijk een voor- en achterlijf (met dezelfde lange poten). Hooiwagens eten geen *visjes.

3. Soms zit er bij ons ook een wolfsspin ergens. Zo'n dikke tarantula zegmaar. Die vind ik minder aangenaam in huis (/understatement). Misschien eten die ze ook maar die haal ik toch echt weg en gooi ik in een diepe kuil 5km van mijn huis en dan stort ik m vol met beton --EDIT die eten ze dus niet zie het buitengewone experiment van mgizmo hieronder _/-\o_ -- EDIT 2: nu ben ik toch niet meer zeker. Ik denk dat ze ze wel eten

4. Verder houden ze van warm (vandaar in nieuwbouwhuizen). In een 'ouderwets' huis kan het gewoon lekker koud worden 's winters, dan gaan ze allemaal dood. En je buren hebben dan ook allemaal koude huizen, dus daar zijn ze ook dood. Als je in de winter een tijd weg bent, zet dan je verwarming helemaal uit, dat helpt. Ontvochtigen helpt ook. Ze zijn bij ons niet meeverhuisd, want we hadden ze nooit. Ze hadden al intrek genomen in ons nieuwbouwhuis voordat wij kwamen. Prinsheerlijk!

5. De HG spray (of vergelijkbaar) werkt goed. Gaten / hoeken / plinten etc even inspuiten. Spuit ook 'verbindingswegen' in, want ze verplaatsen toch niet zo ver en als ze uit een ruimte weg zijn blijven ze meestal weg. Het is zo 'soft' dat het weinig gevaar voor mensen oplevert, zelfs als het 'cat 2' ingedeeld is. Alleen toen onze kleinste nog met zijn tong kruipend het hele huis dweilde heb ik even gewacht tot hij kon lopen...

resultaat: met minimale moeite en 25% van 1 bus gif zie ik er héél af en toe nog één lopen. Ze zijn vervelend, maar ongevaarlijk. Succes allen!

EDIT: Bijna vergeten, we hebben ook de trappen laten bekleden (na de plintjes). Dit waren nog kale zachthouten (?) trappen die ook bedoeld zijn om nog iets mee te doen. Elke trede zit in een uitsparing in de trap en de trapboom zit strak maar niet afgekit tegen de muur. Dat, en weer de lijm in de trap, maakt het een walhalla voor *visjes. Toen de bekleding klaar was, was het echt nog maar een enkele *vis die ik zag. We hebben trouwens allerlei trap'bekleding': vloerbedekking, parket, PVC overzettreden, maar in alle gevallen is het netjes afgewerkt en hebben de *visjes geen toegang meer tot alle kieren tussen de treden.

[ Voor 18% gewijzigd door harry997 op 21-09-2022 09:50 . Reden: leesbaarheid, meer info wolfsspin, trap bekleden toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
harry997 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:51:
3. Soms zit er bij ons ook een wolfsspin ergens. Zo'n dikke tarantula zegmaar. Die vind ik minder aangenaam in huis (/understatement). Misschien eten die ze ook maar die haal ik toch echt weg en gooi ik in een diepe kuil 5km van mijn huis en dan stort ik m vol met beton
Dat exemplaar waar wij een glas op gezet hadden en een groot *visje dat er ook onder kroop toevallig, heeft de nacht overleefd. Dus denk dat het antwoord nee is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Een kat werkt ook. Die vinden dat maar al te leuk.

Maar het is algemeen bekend dat die etters in spleetjes, kiertjes en gaatjes gaan zitten. Ik tref ze soms ook gewoon op de gallerij van het appartement in waarin ik woon ondanks dat er wekelijks schoongemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-05 16:31
@harry997 en @mgizmo jullie hebben beide al een wolfsspin in huis gehad? Ik weet dat het hier off-topic is maar man man man. Als ik zon spin in huis heb dan sterf ik echt ben ik bang. Ik zou echt mn huis niet meer in durven. Nu na een zooi grote huisspinnen ben ik al elke dag angstig.

Kl*te ongedierte.

Always look on the bright side of life.

• harry997
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 16:31
nouja, @Clifdon, het is natuurlijk de gewone wolfsspin, die in NL gewoon voorkomt en ongevaarlijk is (behalve je hartaanval). In het nieuws laatst was de valse wolfsspin, die evt bijt maar ook niet 'echt' gevaarlijk is, meer onaangenaam.

Wij hebben een souterrain, en het raam is bijna gelijk met de tuin. Als dat openstaat denk ik dat ze naar binnen lopen. Daar is onze bijkeuken en ze gaat dan wonen in het putje van de gootsteen (tot nog toe 2x gebeurd in 5 jaar wonen). Echt genieten als ie daar uitkruipt brrrrr :N

Nu ik even ge-wikipedia't heb, denk ik toch dat ze de zilvervisjes eten, want die willen ook wel in de gootsteen terecht komen en dan kunnen ze er niet meer uit. De wolfsspin kan ook niet uit de gootsteen klimmen trouwens. En wikipedia zegt dat het een jager is, en ik zou niet weten wat ze anders moeten jagen in de gootsteen.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
Clifdon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:55:
@harry997 en @mgizmo jullie hebben beide al een wolfsspin in huis gehad? Ik weet dat het hier off-topic is maar man man man. Als ik zon spin in huis heb dan sterf ik echt ben ik bang. Ik zou echt mn huis niet meer in durven. Nu na een zooi grote huisspinnen ben ik al elke dag angstig.

Kl*te ongedierte.
Twee zelfs in twee dagen. Diegene waar ik een glas over gezet had, was in de keuken op de vloer. Ik ben naar bed gegaan. Volgende dag wist ik er van. Rest van het gezin ook, maar geen aandacht meer aan geschonken. Totdat mijn oudste dochter in volledige paniek ‘S avonds belde: ze had het glas niet meer in de gaten gehad en had deze weggetrapt. Spin los (en het visje dus). Volledig in paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roab
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 21:12
Hier ook last van de *visjes. Ik heb een simpele robotstofzuiger van Medion die elke nacht een rondje door het huis rijdt. Bijna elke morgen zit er wel weer ééntje in. Let bij de aankoop van een stofzuiger wel op, het stofbakje moet voorzien zijn van een klepje anders lopen ze er zo weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitzer
Ik durf het bijna niet te schrijven maar het gaat hier goed -of slecht voor de *visjes. Sinds ik ook de trap heb afgekit heb ik er nog maar enkele gezien, ongeveer 1 per maand en gelukkig niet in de keuken.
Nu we weer richting warmer weer gaan vind ik het wel spannend of dit nog een toename zal geven en het dus ook aan de lagere temperaturen heeft gelegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bitzer op 04-03-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 23:00
Ik heb een aantal jaar geleden mijn huis verbouwd en het enige wat nog overeind stond waren de muren, verder is alles eruit geweest, ook de vloer dus direct op het zand van de kruipruimte.

Een half jaar later was alles opnieuw opgebouwd en kwamen we vlak voor het terug verhuizen zilvervisjes tegen. Die beesten zijn gewoon niet uit te roeien lijkt het.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Laatst online: 03-05 16:48
Ben zelfs verhuisd omdat er een plaag was van zilvervisjes (een voorbeeld, ik verplaatste een kast en daarachter waren er een stuk of 100) en dacht dat het aan het nieuwbouw lag.

Blijken ze ook nu in mijn ouder betonnen woning te zijn. Misschien meegekomen in vervoer...

Luchtvochtigheid is soms 30% hier en alsnog zie ik ze in de avonduren voorbijkomen.

Het was hier zelfs zo droog dat ik een Versuni heb genomen:

https://www.philips.nl/c-...gheid-in-huis-meten.html#

In het toilet gesprayed met HG, langootspinnen laten hangen, hept allemaal niet.

In zie wel kieren die ik kan dichten, wellciht dat dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Papiervisjes kunnen prima langdurig tegen een lage luchtvochtigheid heb ik het idee. Op mijn werk leven een aantal papiervisjes in de opslagkoffer van een apparaat. Denk dat ze af en toe aan de gebruiksaanwijzing knagen of de voering van die tas. Het is een lab/werkruimte waar de luchtvochtigheid al in de regel vrij laag is, maar in winterperiodes soms langdurig onder de 35%. Zolang ik daar werk zitten ze er al in en hebben geen enkel probleem om in zo'n omgeving voort te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze kunnen idd prima tegen droge lucht.
Hier zitten ze onder het laminaat, schijnbaar vinden ze dat geperste hout ook prima om te snacken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Laatst online: 03-05 16:48
YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:41:
Hier zitten ze onder het laminaat, schijnbaar vinden ze dat geperste hout ook prima om te snacken.
Om nou al het laminaat te (laten) vervangen om van ze af te komen is ook een prijsje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

het zijn volgens mij de zilvervisjes die van vocht houden. Maar dood gaan ze ook niet echt in een drogere periode.

Wij hebben ze gelukkig niet meer sinds we verhuisd zijn 4,5 jaar geleden. Een poeder en spray hielpen niet echt, door de spray gingen ze wel dood maar niet allemaal en zijn ze ook op de vlucht geslagen waarna we ze overal in huis tegenkwamen ipv alleen in de badkamer :p Af en toe eentje die dood was of als ik snachts wakker werd dat ik er zag, want ze leven vooral snachts in het donker denk ik en gaan dan terug naar hun schuilplaats.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Ik woon in een rijtjeshuis. En vanwege mijn probleem met papiervisjes wil ik hier inmiddels weg. Sinds ik een paar maanden langs alle muren en hoeken in mijn huis diatomeeen aarde heb gestrooid. Zie ik ze niet meer. Ook op de trap naar boven bleken er steeds minder en minder voor te komen. En nu zelfs een paar weken nul. Vingers gekruisd. Daarvoor zag ik er om de twee weken wel een paar op de trap naar boven en naar zolder langs de muur. En ook afentoe in de woonkamer en in de slaapkamers. Gek genoeg zie ik ze niet in de badkamer. En ik denk dat ik nu te maken heb met papiervisjes en niet meer of veel minder met de zilvervisjes.
Maar de reden dat ik weg wil is omdat je niet weet waar ze allemaal nog kunnen zitten. Als ik op zolder kijk naar de gipsplaten en de talloze kiertjes ertussen de (nieuwbouwhuis) waar ze allemaal naartoe kunnen gegaan. Dan wil ik er gewoon niet meer mee dealen. Ik heb ook overal laminaat en niet overal heb ik muurplinten bevestigd. Ik ga nog wel een paar gipsplaten loshalen op zolder om te zien of er steenwol achter zit. Dat moet dan allemaal weg denk ik.

Ik heb een jaar geleden een Ikea billy boekenkast met deur van Ikea gekocht met een cd/dvdkastje ernaast. Helemaal trots was ik. Ik spoot nog wat hg zilvetvisjes weg rondom deze kasten voor de zekerheid. Toen twee dagen kater juist voor deze kasten. Nu werd ik pissig. En durf niets van waarde in mijn kasten te zetten. Wie heeft deze rotbeesten bedacht?

Paar vragen.

*Waar kom of kwam jij ze tegen in jouw woning?

*Waar zouden ze allemaal nog meer kunnen zitten.
In de kruipruimte?
-De leidingen die lopen van de meterkast naar elke kamer?
-Onder het laminaat?
-In de steenwol isolatie achter de gipsplaten op zolder (zolder met zadeldak)?

*Wat heeft bij jou geholpen om ze te minderen?

*Zou het kunnen dat die HG gif juist als lokmiddel fungeert?
Ik dacht hier iets over te lezen maar kan het niet meer terugvinden.

Categorie interessant en verwant.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/videos/32419

Zou die bioloog het leuk vinden om ze te vangen voor zijn terrarium?
Zijn kennis is vast erg waardevol in de bestrijding.

[ Voor 9% gewijzigd door Technewbie op 24-05-2024 04:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:41:
Heb vraatsporen onder het laminaat gezien?

Ik weet dat torren ook van hout houden. Ik heb een kleine tijd edn taxuskever (niet zeker) plaag gehad. In een onder-keukenkast heb ik vraatsporen getroffen. Onder het bovenblad. Maar na een paar maanden konsekwent wegzuigen net de stofzuiger. Zijn ze weg. Nu met die verdomde papiervisjes is dit niet te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Technewbie op 24-05-2024 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Hier is alles opgelost door zoveel mogelijk schuilplekken weg te halen. Er zat eerst lambrisering, bij het verwijderen van een klein stukje zag ik er zoveel dat ik uiteindelijk heb besloten alle lambrisering te verwijderen, laten stucen en met sierlijsten een nieuwe te maken.

De lambrisering zat vast met wat klodders montagekit, dus er was een enorme schuilplek. Heb er wel een stuk of 1000 in totaal verstopt gezien schat ik. Zag er ook tientallen per dag die niet verstopt waren. Alle plinten ook afgekit bij de vloer. Ondertussen een jaar later en we zien ze eigenlijk nooit meer. De laatste maand of twee niet eens meer een verdwaalde zilvervisje of papiervisje in de badkuip.
Pagina: 1 2 3 Laatste