Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zilvervisjes en papiervisjes: ervaringen en bestrijding

Pagina: 1
Acties:

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
Zie de melding van Zeef in dat topic, gaat op 17/11 dicht.

OT: Hier ook iemand met een flinke familie *visjes. Het valt mij op dat ze erg vaak in betonnen huizen zitten (vandaar dat ik ze ook betonvisjes noem). Die krengen vreten, bij mijn moeder, ook gewoon de voegen van steenstrips e.d. aan! Bij mij heb ik ze voornamelijk in de WC, maar ook in de woonkamer zie ik ze regelmatig voorbij komen. Als er eentje in de buurt van mijn voeten komt (wel als ik pantoffels aan heb!) maak ik handig gebruik van hun paniekreactie; ik doe mijn voet een klein stukje omhoog en blaas dan lichtjes. Dat kreng gaat in paniek op zoek naar een schuilplaats, rent onder mijn pantoffel en ik kan de restjes van het laminaat vegen met een servetje :)

Hoewel het "vieze beesten" zijn, zijn ze van dichtbij nog best mooi om te zien. Die hier zitten zijn over het algemeen donkergrijs tegen zwart aan, met oranje, cirkelvormige vlekjes. Niet bepaald zilverkleurig en in dit geval een flinke joekel van een cm of 4 incl sprieten.

Ik ben geen voorstander van gif spuiten en ik heb gemerkt dat langpootspinnen behoorlijk effectief kunnen zijn. Nadat ik afgelopen zomer een invasie van deze spinnen had vanuit de ventilatiekanalen (telde er op een gegeven moment 10!) is het aantal *visjes drastisch afgenomen. Groot nadeel van die langpootspinnen is dat ze er een bende van maken door zich elke stap te 'zekeren' met een draadje, waardoor je huis vrij snel in een spookhuis verandert als je niet regelmatig met de stofzuiger aan de gang gaat. Best cool om te zien hoe freaking snel zo'n 'klungelige' spin een *visje vangt. Ook verbazingwekkend om te zien hoe weinig er van zo'n *visje overblijft.

Mocht je nou op de wc zitten, zo'n kreng over de vloer zien lopen en geen lijk onder je blote voeten/sokken willen: een leeg wc-rolletje is 9 van de 10x een ideale val. Je zet het lege rolletje over het *visje. Het visje gaat in paniek rondjes rennen over de binnenkant van het rolletje en stopt vanzelf met rennen. Wanneer je klaar bent pak je het rolletje voorzichtig op, houdt het boven de pot en tikt tegen het rolletje. Het *visje laat zich vallen en belandt in de pot. Doorspoelen en klaar ;)
Als ik er eentje in de woonkamer op de muur zie lopen, dan verblind ik 'm eerst met mijn laserpointer. Als 'ie zich eenmaal op de grond heeft laten vallen is het pantoffeltijd zonder vlek op de muur.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
sapphire schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:53:
WTF over die laserprinter, dat werkt echt :X
* bwerg probeert zich nu voor te stellen hoe sapphire met een laserprinter een papiervisje vangt. Tijd voor een photoshop-topic. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laserprinter :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Machtig wat zijn jullie wakker zeg...Laserpointer (fijn die autocorrect) en een vraagteken ontbraken....

Maar mijn laserprinter weegt 13kg, dat bovenop een *visje en hij is wel dood denk ik :+

sapphire wijzigde deze reactie 13-11-2016 11:55 (29%)

Gabriël Ryzen

• Obelink
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01-2017
quote:
frickY schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:53:
Genoemd topic is helemaal niet gesloten?
Zilvervisjes (papiervisjes) in mijn kamer, wat te doen...

//Edit
Een verwijzing naar desbetreffende mededeling had helder geweest :)
Ik had het even vooruit in tijd geschreven om het niet meteen weer te hoeven wijzigen, het oorspronkelijke topic is nu dicht.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• cbr600f4i
  • Laatst online: 12:40
quote:
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:28:
Ik heb wel eens overwogen zo'n spuitbus te proberen maar ik ben bang dat ze op de vlucht slaan en de rest van m'n huis ontdekken.
Ik zit in een nieuwbouwhuis en schijnt dat ze dat helemaal geweldig vinden. Omdat ik er elke dag wel 1 zag uiteindelijk maar HG spray gehaald. Het ontdekken dat hebben ze namelijk sowieso wel gedaan, kom ze op de vreemdste plaatsen tegen. Al vermoed ik dat ze niet van stoffen vloerbedekking houden.

De favoriete plaatsen van de *visjes in mijn huis zijn de trap, wc en doucheruimte. Wat ze zo geweldig aan die trap vinden weet ik niet maar het is wel handig want ik kom ze snel tegen en kan ze dan ff sprayen wat resulteert in wekenlang dooie *visjes. Verder probeer ik de toegang tot mijn huis te sprayen, de voordeurdrempel bijv.

De vorige bewoner had overigens een kat, zou dat er ook toe hebben kunnen leiden tot de aanwezigheid van deze beestjes?

• FooLsKi
  • Laatst online: 12:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
sapphire schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:53:
WTF over die laserpointer, dat werkt echt? :X
Yup! Geen idee of het met verschillende kleuren werkt, maar met mijn groene laser werkte het. Geen idee of dat kreng echt verblind was of dat het puur sensory overload was, maar ze stoppen iig met lopen en lijken dan wat met hun kop te schudden, om zich daarna te laten vallen. Dan is het een kwestie van uitschakelen met een pantoffel of ander moordwapen naar keuze :)

De wc-roltruc werkt niet altijd, kwam ik vanochtend achter. Ik had een flinke jetser 'gevangen' maar deze was slim genoeg om linea recta naar boven te rennen en te ontsnappen onder de dorpel :(

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-08 19:29
Nog even een tip over die HG spray. De zilvervis spray is dezelfde als de kruipende beesten spray en de vlooien spray. Die laatste is 3 euro goedkoper dan de zilvervis spray.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:52
Ik heb hier heel veel last van gehad. Inmiddels niet meer.

Ik heb ook gesprayt waar ik ze tegenkwam. Een dag later kon ik er zo 5-6 opvegen, dood langs de randjes. Voor de rest inderdaad plinten afmaken, gaatjes dichten en het huis goed schoonhouden en niets laten slingeren in huis (of kleding in je kamer). Ik gooide nogal eens mijn vuile sokken en t-shirts gewoon op de grond voor het slapen gaan, door nu gewoon netjes de wasmand te gebruiken zie ik ze niet meer. Ik heb er nu eigenlijk totaal geen last meer van.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
Sbakker1982 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 00:46:
Hoe kom je van die beesten af? Ik heb het idee dat ze bij mij in mn trap zitten en in de berging onder mn trap... wat kan ik doen om ze te bestrijden?
De TS lezen misschien?
Obelink in "Zilvervisjes en papiervisjes: ervaringen en bestrijding"

Appeltaart is lekker!

• 55563
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Een maat van mij bestrijdt ze met spinnen en daar is hij behoorlijk succesvol in. O.a. hooiwagens eten deze diertjes. Kun je moeilijk aan spinnen komen dan kun je zo ook online bestellen. Vraag me niet waar maar het kan. Mijn maat doet dat ook om zo bijv mijt op z'n binnenplanten te bestrijden. De mijt maakt geen schijn van kans en als de mijt op is dan eten de spinnetjes elkaar op. Het perfecte biologische bestrijdingsmiddel.

• Kliko
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 12-08 13:41
Bij mij zijn ze vooral te vinden in de keuken.
Onder de wasbak heb ik alle schoonmaak middelen en een droogrek staan voor het afwassen. Daar zit een plaat onder die het vocht opvangt van het droogrek. Dat blijkt de perfecte val te zijn, daar kwam ik er regelmatig een of meerder tegen. (hele grote tot inimini's)

Die gingen direct de wasbak in en werden weggespoeld!
Soms ook eentje in de bestek-lade gevonden. Al het bestek eruit, even afwassen en de besteklade weer schoonmaken.

Tijdje terug heb ik het nest/hun hangplek denk ik gevonden!
Ik had namelijk mijn vaaddoeken, handdoeken en theedoeken daar ook liggen. Bleek dat ze voornamelijk tussen de vaaddoeken zaten! Ik pakte dat stapeltje een keertje en het krioelde er ineens van. Dus... Kliko had een M-M-M-M-MONSTERKILL. :)

Daarna alle doeken hoger in een keukenkastje geplaatst en sindsdien is het een heel stuk minder. Kom er af en toe eentje tegen (1 in de twee weken ofzo?). Dus dat vind ik zeer acceptabel.

Goed om te weten trouwens dat spinnen die krengen ook vangen, ik laat ze sowieso al meestal met rust (tenzij ze op een vervelende plek zitten), maar nu zeker!

• Divak
quote:
2fish schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:06:
Een maat van mij bestrijdt ze met spinnen en daar is hij behoorlijk succesvol in. O.a. hooiwagens eten deze diertjes. Kun je moeilijk aan spinnen komen dan kun je zo ook online bestellen. Vraag me niet waar maar het kan.
Dan heb ik een goudmijn in mijn bezemkast. Zal het eens op marktplaats zetten. Hooiwagens, gratis op te halen :D

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Wat bij mij goed heeft geholpen is gif in de randen bij de plinten e.d. en de rand van de trap spuiten. Daarnaast nog een streep gif bij de overgangen tussen ruimtes. Zo beperk je de migratie stevig, alles wat ze proberen levert een dooie op :P Daarnaast alles in plastic ipv karton inderdaad.

Ik ben er nog niet volledig vanaf, maar het is wel zeer duidelijk minder geworden.

neographikal wijzigde deze reactie 06-04-2017 11:55 (21%)

Op zoek naar een fotograaf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Divak
Heb je een huis-egel? Gaaf :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De spinnen en kruipend ongedierte bussen met gif van het kruidvat werken ook goed. Ik spuit bij plinten waar ik ze zie, onder het bad en een strook langs de deur van de badkamer (daar lijken ze vooral te zitten en dan kunnen ze er niet uit).

Soms zit er een in de wasbak of het bad. Die kan er dan niet meer uit omdat het oppervlak te glad is. Ook in de kast met servies in de huiskamer ben ik er al een tegengekomen die niet meer uit een soepkommetje kon komen. Het is wel flink minder geworden sinds ik met gif bezig geweest ben vorig jaar, maar ervanaf komen gaan we niet. Het is een appartementengebouw en ik zag ze ook op de marmeren trap tussen kieren kruipen dus ze zitten in het hele gebouw en daar kan ik niks tegen doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
NCSP schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:08:
Nog iets over de slakken in de tuin. Beste is een egel, echt waar. Wij hebben alle planten die ze lekker vinden vervangen met Fuchsia en laurier plantjes. Amper nog een slak gezien. :)
Ik gooi mijn koffieresten tegenwoordig af en toe tussen de planten, het schijnt goede voeding te zijn en het voorkomt luizen enzo. Ook een vogel die altijd rommel maakte omdat hij naar pieren zocht is gestopt met rommel maken (hij houdt niet van koffie denk ik). Slakken weet ik niet of het daar tegen helpt.

/▌

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
uitroeien lukt denk nooit. Ze hoeven maar ergens in een kier te blijven zitten en ze leven weer rustig verder ook al is er geen voedsel.

Ben er bij mij thuis nog niet vanaf gekomen. En om nu elke week een spuitbus in elke kier leeg te gaan spuiten...... :P

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Vangen lukt wel goed. Maar krijg je ze ook nooit allemaal mee weg. Heb deze tijd terug onder de keukenkasten gezet:

Die zit dan na een tijdje "vol".

Heb dit soort simpele kartonnetjes destijds gekocht bij de kruidvat en zag ze ook bij de Plus liggen.

Paulus07 wijzigde deze reactie 09-08-2017 16:54 (15%)

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik kwam vanmorgen ook weer een hele grote (2 cm) tegen op de muur van de huiskamer. Het zijn er minder geworden sinds ik (in 2016 denk ik) flink met gif heb gespoten. Maar nu zitten ze wel overal IPV in de badkamer (daar zijn de overlevenden denk ik vandaan gevlucht). Helemaal weg krijg ik ze toch niet, ze zitten in het hele gebouw, niet alleen in mijn appartement.

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:13
Sinds we een schoonmaakster hebben die elke week stofzuigt heb ik bijna geen papiervisje meer gezien >:).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:45
quote:
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:58:
Sterk stuk dat het zo expliciet als oorzaak aangwezen is in het wikipedia stuk.

Ik ga hier in elk geval verder met pletten, her en der wat vallen (tips welkom) en een oplossing zoeken voor de plinten.
Ik heb een paar weken geleden al mijn plinten volgespoten met spray en sinds die tijd ben ik alleen een paar dode exemplaren tegengekomen. :) Mochten ze in de toekomst weer verschijnen dan doe ik gewoon nog een rondje.

ResuCigam wijzigde deze reactie 13-03-2018 15:51 (6%)

We do what we must because we can.

• temp00
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam :P

Als je iets in je la wilt leggen denk ik eerder dat je het beste zo iets kan gebruiken:

Dat is een val waar ze in blijven plakken. Heb ik (helaas :( ) ook in m'n bestek la en werkt best aardig.
P.s. verkopen ze ook gewoon bij het Kruidvat (huismerk).

♠ FOR THE HOOORDDEE!! ♠ 2600k @ 4.2ghz, 16GB, 850 Evo 1TB, GTX 1080, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:00

PcDealer

HP ftw \o/

@ggj87 schimmelreiniger tegen beestjes :?
Probeer de antixvisjes van HG dan. Ik heb voor onze vakantie in alle kamers gespoten met antivliegenspul. Bij terugkomst vond ik wat dode zilvervisjes. Dat werkt kennelijk ook.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:17
Ik heb ze hier ook in m'n jaren '80 woning. Vaak bij huizen die in een vochtiger gebied zitten (zoals het Westland en Oostland, wat veel veengrond bevat) heb je er sneller last van.

Wat bij mij heeft geholpen:
- de eerste weken flink met HG anti-zilvervisjes spuitbus spuiten.
- alle muren, als je ze dan toch gaat behangen of schilderen, schoonmaken. Minder vuil/schimmel/vocht betekent minder zilvervisjes.
- Voegen opnieuw aanbrengen
- Het hele huis bij droog weer flink verwarmen, en dan de ramen openzetten om 't vocht naar buiten te drijven. Zilvervisjes houden niet van warmte omdat ze heel gevoelig zijn en snel uitdrogen cq. dood gaan.
- De kruipkelder isoleren helpt ook érg veel
- Dubbele beglazing en (mechanische) ventilatie helpt ook geweldig.

Eigenlijk komt 't er inderdaad op neer om je huis flink schoon te maken, inclusief hoekjes en kale muren/vloeren, en het goed vochtvrij te houden cq. te ventileren. Ik had voorheen regelmatig meerdere van die ondingen rondlopen, en nu eigenlijk niet/nauwelijks meer. :)

• lenny_z
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 28-09-2018
Ik had ze ook en heb zo'n doosje gehaald waar ze inlopen en dan vastzitten.
Weekje laten staan: tjokvol visjes. Wel 30 ofzo. En nu zie ik ze bijna nooit meer.

Heb naast het doosje ook een briefje geplaatst: "Dit kan jou ook gebeuren, vlucht nu het nog kan".
Werkt.

Don't worry mister B, I have a cunning plan to solve the problem.

• MicroVAX3400
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16-08 13:00
Wat in huize MicroVAX goed lijkt te werken, is het laten leven van spinnen. Ook wordt er wel eens een spinnetje gevangen die dan op een hotspot los gelaten wordt.

• Rene44
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-03 09:22
Ik haat ze ook & heb een studie gedaan hoe ze te killen. Veel stofzuigen en vochtige plekken zoveel mogelijk vermijden, zelfs natte handdoeken niet laten liggen. Het zijn er nu 2 of 3 per half jaar, waar ze voorheen met 6 of 7 per week afgemaakt werden. Hoe dan ook: kill em all.

• neographikal
  • Niet online
Ze zijn hier week of twee geleden geweest, nette kerel die de boel kwam inspuiten, prima service. Betaling kan ook nog per Visa voor wat extra veiligheid. Nadat er is gespoten moet je twee uur het huis uit zodat het spul dat nog in de lucht hangt neer kan slaan , ramen open. Daarna nog drie stuks zien lopen, waarvan ik er één van de muur probeerde te plukken die daarop op een behandeld stukje vloer viel. Nog geen seconde later lag 'ie te kronkelen en een centimeter later was het gebeurd. Goed spul dus :)

Het is bepaald geen rocket science, ze gebruiken een ander gif dan wat in de HG en Roxasect bussen zit. Dat is permethrin, dit is deltamethrin in de vorm van Bayer WG 250. In Nederland lastig aan te komen (wetgeving), met wat creatief zoeken kom je op een grote Duitse retailer uit die het gewoon verkoopt. Halve gram op een liter water, voor een tweekapper heb je een liter of twee nodig (hij maakte 3l aan, was bepaald niet zuinig en had dik over). Masker dat je ook gebruikt bij spuitwerk ter bescherming en jezelf goed inpakken kan geen kwaad. Alle plinten en kieren behandelen, even de plinten van je keuken e.d. wegtrekken, meterkast leeghalen, etc.

Lang verhaal kort, ik heb nu van dat spul in huis samen met een Gardena handpomp. Ik loop over een week of drie nog even een rondje door het huis. Ik heb inmiddels goede hoop dat ik die klotebeesten de nek om kan draaien. Taaie rakkers zijn het.

neographikal wijzigde deze reactie 11-09-2018 13:27 (27%)

• temp00
  • Niet online

temp00

Marzman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:56:
Ik heb het eigenlijk opgegeven. Ik bestrijd ze wel, maar vooral omdat het er anders te veel worden.
Dit idd. Ik ben in het verleden wel eens optimistisch geweest als ik er een lange tijd geen ééntje was tegenkomen, maar elke keer werd ik dan weer teleurgesteld als ik er na een paar dagen weer 1 of meer tegenkwam. Ik heb al best wat gedaan en zal dat ook blijven doen, maar echt van die pleurisbeesten afkomen gaat me niet lukken en daar heb ik me dan ook bij neergelegd.

Eén ding weet ik wel, als ik binnenkort nog eens ga verhuizen dan krijgt elk ding wat mee verhuist, hoe klein ook, een flinke schudbehandeling en gaat het daarna een dichte plastic krat in zodat ik ze niet meeneem naar m'n nieuwe huis (althans dat hoop ik dan :P ).

♠ FOR THE HOOORDDEE!! ♠ 2600k @ 4.2ghz, 16GB, 850 Evo 1TB, GTX 1080, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:43
Deze is gemuteerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:25

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Of hij heeft je jampot leeggegeten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16-08 23:50
@JAHRASTAFARI Op deze site https://huis-en-tuin.info...visje-of-zilvervisje.html staat nog iemand met dezelfde ervaring :D. Het gaat om reactie #12 :).

My favorite programming language is solder.

• Tweade
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14-08 09:44
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis een paar jaar dagelijks last gehad van zilvervisjes. Tegenwoordig zien we ze bijna niet meer, ongeveer één per half jaar. Ik vermoed omdat we de spinnen tegenwoordig met rust laten. Nu we bijna geen visjes meer zien neemt ook het aantal spinnen af.

Mooi hè, de natuur.

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:24

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik gebruik zelf van dat spul van Roxasect tegen deze visjes. Even langs alle plinten spuiten en ik heb half jaar geen last meer van. Na het spuiten wel gelijk je huis verlaten, wegens de sterke chemische geur.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• neographikal
  • Niet online
Evanescent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 00:58:
@neographikal ik houd me ook aanbevolen :) Is het niet iets dat trouwens gewoon in het topic kan?
't Is op het randje, aan de andere kant is het een partij die zich duidelijk op Nederland richt. Het gaat om Bayer WG 250, gewoon te koop via Amazon.de

Lees wel even de instructies goed door. Masker voor gezicht, beschermende kleding, ramen open na behandelen en een paar uur van huis af is wat ik via de bestrijder heb gezien maar ieder voor z'n eigen risico aan de slag gaan ;)

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:17
Ik woon hier sinds een kleine 2 jaar in een '80 woning die er ook veel last van had bij aankoop. In het begin veel van dat HG spul gespoten wat veel hielp, maar uiteindelijk helpt er maar één ding permanent: je huis aanpakken.

ZIlvervisjes e.d. houden van veel vocht, vandaar dat je ze ook vaker in vochtige ruimtes ziet zoals het washok, wc, badkamer e.d. Als je regelmatig je huis ventileert, isolatie aanbrengt, eventueel zelfs een mechanische ventilatie installeert, dubbel glas, etc., dan zul je zien dat je er merkbaar minder hebt. En ook: zeem je douche een beetje droog als je geen raampje hebt wat open kan. Helpt enórm!

We hebben hier een lekkende hemelwater leiding in de kruipkelder vervangen, nieuwe ventilatieroosters in de ramen (en 't laatste beetje enkel glas vervangen), nieuwe tochtstripjes tussen alle deuren en ramen gedaan, en laten bij acceptabele temperatuur alle ventilatieroosters 24/7 open staan.

En het is echt opmerkelijk dat we ze amper meer tegenkomen. Een zeldzaam verdwaald zilvervisje zien we sporadisch nog wel eens, maar we hadden er best veel (als in, minimaal 5-10 per dag kunnen vinden).

Het is natuurlijk wel wat duurder dan een busje HG, maar daarentegen wel permanent een oplossing. Dat ze in de muren zitten vind ik verder geen probleem... ze zitten in nagenoeg elk huis wel ten slotte. :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 18-10-2018 13:03 (3%)

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-08 13:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik zet in de winter als het goed vriest (komt tegenwoordig niet vaak meer voor) nog wel eens een volle dag alle ramen en deuren open en de verwarming geheel uit.... Lekker doorwaaien.
In combinatie met incidenteel spray en vangdoosjes heb ik nauwelijks nog last. En waren er ooit echt héél veel.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:28
Woon in een oud appartement met veel gaten & kieren.
In mijn badkamer is blijkbaar zilvervisjes HQ gevestigd.
Uiteindelijk ontdekt waar ze vandaan komen. Bij één specifieke muur (waarschijnlijk genesteld tussen de isolatie)

Mijn praktische doch effectieve oplossing:

een dunne plank, gelijk aan de lengte van de muur.
Netwerk kabel gestript, met het koper horizontale lijnen gelegd over de plank. vast gezet met hot-glue
een paar flinke caps, bleeder weerstandje, diodes. Een Cockcroft–Walton 'multiplier' schakeling met 19v voeding (Laptop adapter)

Einde van de week was er een flinke slagveld ontstaan rondom de plank met 'schrikdraad'
Blijkbaar komen ze terug om hun gesneuvelde kameraden te redden. In dit geval is dat een uiterst slecht idee :+

Nu heb ik geen zilvervisje meer gezien in de afgelopen maanden! voor het eerst in jaren.
De plank ligt nu opgeborgen in het hok.. mocht het ooit weer eens nodig zijn

• Frijns.Net
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:42
Marzman schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:54:
Lijmvallen heb ik nog nooit wat mee gevangen. Of die beesten snappen ze niet, of ik snap ze niet ;) Moet je er dan broodkruimels in leggen ofzo?
Gewoon niet alle spinnen dood maken, dan hebben de zilvervisjes nog een natuurlijke vijand ;)

• Jeffreyvdk
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-08 12:30
Rene44 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:38:
Ik haat ze ook & heb een studie gedaan hoe ze te killen. Veel stofzuigen en vochtige plekken zoveel mogelijk vermijden, zelfs natte handdoeken niet laten liggen. Het zijn er nu 2 of 3 per half jaar, waar ze voorheen met 6 of 7 per week afgemaakt werden. Hoe dan ook: kill em all.
Sinds ik vochtvreters heb geplaatst om de luchtvochtigheid in mijn huis omlaag te krijgen heb ik ook veel minder last van die rotbeesten.Ook heb ik in het verleden de spray van HG gebruikt , maar al een tijdje geen zilvervisjes meer tegengekomen gelukkig :)

• [Deva]
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 05:10
Bij mij is de bestelling zojuist afgeleverd :D. Ik wil allereerst beginnen bij de bron, de zolder. Hier is momenteel het papiervis-kalifaat gevestigd. De populatie is hier aardig gegroeid, ik vind zeker 5 (grote) exemplaren per dag :{ dit ondanks spullen zorgvuldig ingepakt te hebben in plastic bakken.

@neographikal Wat is jouw beste advies om dit goedje aan te brengen? Momenteel heb ik zelf alleen een zo'n gele vernevelaar (voor buiten zeg maar).

• neographikal
  • Niet online
[Deva] schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:42:
Bij mij is de bestelling zojuist afgeleverd :D. Ik wil allereerst beginnen bij de bron, de zolder. Hier is momenteel het papiervis-kalifaat gevestigd. De populatie is hier aardig gegroeid, ik vind zeker 5 (grote) exemplaren per dag :{ dit ondanks spullen zorgvuldig ingepakt te hebben in plastic bakken.

@neographikal Wat is jouw beste advies om dit goedje aan te brengen? Momenteel heb ik zelf alleen een zo'n gele vernevelaar (voor buiten zeg maar).
https://www.gardena.com/n.../drukspuit-5-l/966645301/

Werkt goed.

Ik zou alles in één keer doen, hele huis :)
wcduck schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:11:
[...]

Wow, behoorlijk prijzig zo'n potje van 40g: 55 euro. Kan je daar een heel huis mee doen?
Voor een tweekapper heb ik een liter of anderhalf-twee nodig, ligt er een beetje aan hoe kwistig je bent. 0,5gram/liter dussss meer dan genoeg.

neographikal wijzigde deze reactie 26-11-2018 16:30 (19%)

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:46
Wij zijn ondertussen ook een tijdje verder en de verzekering had ons lijmvallen toegestuurd om het probleem in kaart te brengen.

Resultaat is denk ik een paar honderd van die etters in de vallen. Ik zie ze gelukkig een stuk minder in het wild.

Laboratorium gaat de vallen nu analyseren, en als blijkt dat de kolonie ouder dan een jaar is een gaat de verzekering het inbrengen als verborgen gebrek bij de vorige eigenaren.

Overigens mochten we gedurende de kaartlegging geen andere dingen uitproberen (dichtkitten en gif).

Ook kwamen we er steeds meer tegen in de keuken, waarom ik besloten heb om alle sokkels los te trekken. Daaronder vond ik het papiervisjes “all you can eat” buffet. Nadat dit verwijderd is zie ik ze zelden op de keukenvloer.

http://a66.tinypic.com/20sa7m9.jpg

Hier een kleine vangst:

http://a67.tinypic.com/20jmr9l.jpg

http://a66.tinypic.com/6jgcus.jpg

Smerige kutdieren zijn het. Binnenkort de boel platspuiten en dichtkitten. Daarna hoop ik dat we er zo goed als vanaf zijn.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat trek je nou onder de keuken vandaan? En claimen bij de vorige eigenaar? Hoe dan? Die beesten heeft vrijwel elk huis in Nederland. Alsof je wil claimen dat er muggen binnenkomen.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:21
Volgens mij komt het door laminaatvloer of heeft niemand dat: daar kunnen ze lekker onder leven en continue nieuwe eitjes leggen. Die vallen zijn echt een lapmiddel, beste hele vloer er uit. Volgens mij hebben mensen met een tapijt, vinyl of steenvloer er veel minder tot geen last van?

CyberMania wijzigde deze reactie 18-01-2019 07:29 (18%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

CyberMania schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:28:
Volgens mij komt het door laminaatvloer of heeft niemand dat: daar kunnen ze lekker onder leven en continue nieuwe eitjes leggen. Die vallen zijn echt een lapmiddel, beste hele vloer er uit. Volgens mij hebben mensen met een tapijt, vinyl of steenvloer er veel minder tot geen last van?
Nope:
Vroeger toen onze huizen nog niet zo goed waren geïsoleerd en de huizen nog niet zo warm werden gestookt hadden ze weinig bij u binnen te zoeken.

Vanaf 1965 werd de centrale verwarming zoals wij die nu kennen pas toegankelijk voor het grote publiek en in de jaren 80 werden de huizen beter geïsoleerd. In die tijd werden de omstandigheden steeds gunstiger voor zilvervisjes. Werden er voor die tijd eitjes mee naar binnen gebracht dan gebeurde er niets of weinig mee.
@Rene Je had misschien even moeten melden dat je in Noorwegen woont. Heb je die beesten niet gewoon zelf geïmporteerd met je spullen?

Señor Sjon wijzigde deze reactie 18-01-2019 11:04 (6%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is gewoon smerig om die beesten door je huis te hebben sjokken.

• temp00
  • Niet online

temp00

Psies. Pestpokke@#*$^(&*(^!@!!! beesten :P Plus die MF'rs zijn veel hardnekkiger, komen overal en ook op plekken waar je ander gespuis niet zo snel tegen zou komen....de bestekbak bijvoorbeeld ;)

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 13:14
Punkrocker schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Dat ze je papieren opeten.! :(
Ik vind het jammer dat je nu de zilvervisjes op 1 hoop gooit met die gemene papiervisjes. Zo worden zij het slachtoffer van verkeerde beeldvorming. Dat imago hebben die arme zilvervisjes niet verdiend.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14-08 20:08
FireAge schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Luchtonvochtiger huren bij bijvoorbeeld Boels.
Begin er maar niet aan. Ik woon in een appartement en de vochtigheidsgraad is altijd rond de 30% door de mechanische ventilatie. Er is geen nest te lokaliseren. ik kom ze het meest tegen bij de verwarmingsketel waar een behaaglijke temperatuur hangt en in een kamertje naast de meterkast waar het koel en droog is. Ik heb alleen laminaat vloeren waar ze eventueel wel onder door kunnen, denk ik. Ik heb op die 2 plaatsen de kleefdoosjes van het kruidvat staat, waar regelmatig een zilvervisje bij komt. Verder trek ik me er niet teveel van aan. Het appartement is pas 13 jaar oud. In het begin kwam ik ze ook wel eens tegen in de plafond lampenkap. Als ze daar inzitten kunnen ze er nooit meer uit. Die moeten via de stroomleiding binnen zijn gekomen. Misschien dat veel stofzuigen wel helpt, zoals wij elke dag. Als je alles wilt gaan bestrijden in je huis, dan heb je geen leven meer. Vliegen zijn net zo erg, zo niet erger. _/-\o_

• Bob-B190
  • Laatst online: 16-08 14:47
Vorige huis hadden we er ook veel, alle plinten van de muur en alle naden tussen muur en laminaat vol spuiten met HG tegen zilvervisjes. Heb er daarna nagenoeg nooit meer last van gehad.

Memento mori

• Bob-B190
  • Laatst online: 16-08 14:47
TommyGun schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:11:
[...]

Mja, ik weet niet wat dat spul doet op PVC... de vloer is iets te duur om dat zomaar te proberen.
Heb je geen stukje over en ergens in de garage of berging slingeren?

Memento mori

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:15
Ligt het aan mij of krijgen jullie ook een beetje jeuk van deze topic, net als dat iemand begint over hoofdluis en je krijgt jeuk op je kruin.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True