12 x 330WP | Oost/west
Probleem bleek na een week intensief gebruik toch niet verholpen. Inmiddels heb ik de bril weer ingeleverd.G-addict schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:17:
Probleem is opgelost, en nog vrij eenvoudig ook. Het montuur is iets verwarmd en omgebogen. Nu staat het iets "ronder" en zijn alle klachten weg :-)
Een ander montuur uitgezocht (omdat het oakley montuur teveel beweegt vanwege de rechte brilpoten) en daar komen weer meekleurende glazen in maar dan van hetzelfde merk als van de andere bril (Hoya vs Essilor).
Ik heb een titanium montuur, met daarin 2 brillenglazen uiteraard. Ik heb echter ook een pin-pointer metaal detector. Ga ik met de metaal detector naar het montuur, niks aan de hand. Ga ik met metaal detector naar mijn rechterglas, piept hij als een gek. Doe ik het zelfde bij het linkerglas, blijft ie dood stil.
Dus het montuur wordt niet herkent als metaal, echter iets in het rechterglas wordt dus herkent als metaal. Niet de steuntjes op de neus, die geven ook geen signaal. Vraag is: waarom het ene glas wel metaal bevat en het andere glas blijkbaar niet. Bij specsavers en pearle geweest, die hebben hier nog nooit van gehoord. Misschien iemand hier wel?
Op zondag heb ik de bril de hele dag gedragen, en ook op maandag en dinsdag op kantoor. Al vrij snel merkte ik dat ik minder scherp zag dan met mijn oude bril. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon wennen was. Aan het einde van dinsdag had ik echter behoorlijk last van hoofdpijn.
Na wat experimenteren ontdekte ik dat ik een stuk scherper zie als ik de bril iets hoger voor mijn ogen houdt.
Vandaag ben ik teruggegaan naar de opticien. Die heeft het montuur opnieuw afgesteld, zodat de bril iets hoger zit. Dit helpt een beetje, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost.
Ze vertelden dat bij asferische glazen de glazen 4 mm lager worden ingeslepen (dan de pupil hoogte). Blijkbaar werkt dat in mijn geval niet. Mijn vraag is daarom: is dit inderdaad normaal om te doen? En waarom?
P.S. We hebben al afgesproken dat er nieuwe glazen besteld worden als het afstellen niet voldoende heeft geholpen, dus dat is het probleem niet.
P.S.2. Als ik mijn hoofd iets naar achter kantel, wordt het beeld ook scherper in de verte.
[ Voor 4% gewijzigd door Rien91 op 13-05-2026 17:45 ]
Klinkt als iets dat ik jaren terug heb gehad. Bril 4~45 graden kantelen loste de problemen zo goed als op. Men had het centrum van mijn pupil/ glazen circa een CM te hoog zitten.Rien91 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:23:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe bril. De sterkte is ongeveer -3.0 sferisch en -1.5 cilindrisch en ik heb gekozen voor (bi-)asferische glazen.
Op zondag heb ik de bril de hele dag gedragen, en ook op maandag en dinsdag op kantoor. Al vrij snel merkte ik dat ik minder scherp zag dan met mijn oude bril. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon wennen was. Aan het einde van dinsdag had ik echter behoorlijk last van hoofdpijn.
Na wat experimenteren ontdekte ik dat ik een stuk scherper zie als ik de bril iets hoger voor mijn ogen houdt.
Vandaag ben ik teruggegaan naar de opticien. Die heeft het montuur opnieuw afgesteld, zodat de bril iets hoger zit. Dit helpt een beetje, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost.
Ze vertelden dat bij asferische glazen de glazen 4 mm lager worden ingeslepen (dan de pupil hoogte). Blijkbaar werkt dat in mijn geval niet. Mijn vraag is daarom: is dit inderdaad normaal om te doen? En waarom?
P.S. We hebben al afgesproken dat er nieuwe glazen besteld worden als het afstellen niet voldoende heeft geholpen, dus dat is het probleem niet.
P.S.2. Als ik mijn hoofd iets naar achter kantel, wordt het beeld ook scherper in de verte.
Of dat hetzelfde issue is hier… geen idee.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Even voor de duidelijkheid; betreft het bi-asferische glazen of regulier asferisch? In het laatste geval slijp je de glazen inderdaad +-4mm lager in dan pupilhoogte. Heeft te maken met de vertekening die in het glas komt op het moment dat die glazen eenzijdig worden 'afgevlakt'.Rien91 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:23:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe bril. De sterkte is ongeveer -3.0 sferisch en -1.5 cilindrisch en ik heb gekozen voor (bi-)asferische glazen.
Bij biasferische glazen dan juist weer niet.
Met een cilindersterkte van -1,50 kun je een milimeter of 2 verschil t.o.v. het optimale doorkijkpunt echt wel al merken in het kijkgemak. Hoofd naar achteren kantelen maakt dat je concreet door iets andere sterkte heen kijkt, wat misschien net wat rustiger/logischer kijkt voor je. De inclinatiehoek (voorzijde montuur gekanteld tov gezicht) verkleinen zal eenzelfde effect geven zonder de bijbehorende nekklachten.
Als het problemen blijft opleveren zullen die glazen inderdaad anders ingemeten danwel ingeslepen moeten worden. Anders blijf je je telkens aanpassen aan een niet optimaal glas.
Het gaat inderdaad om bi asferische glazen. Hoe verschillen die met uni (?) asferische glazen wbt inslijpen?Jari_S schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Even voor de duidelijkheid; betreft het bi-asferische glazen of regulier asferisch? In het laatste geval slijp je de glazen inderdaad +-4mm lager in dan pupilhoogte. Heeft te maken met de vertekening die in het glas komt op het moment dat die glazen eenzijdig worden 'afgevlakt'.
Bij biasferische glazen dan juist weer niet.
Met een cilindersterkte van -1,50 kun je een milimeter of 2 verschil t.o.v. het optimale doorkijkpunt echt wel al merken in het kijkgemak. Hoofd naar achteren kantelen maakt dat je concreet door iets andere sterkte heen kijkt, wat misschien net wat rustiger/logischer kijkt voor je. De inclinatiehoek (voorzijde montuur gekanteld tov gezicht) verkleinen zal eenzelfde effect geven zonder de bijbehorende nekklachten.![]()
Als het problemen blijft opleveren zullen die glazen inderdaad anders ingemeten danwel ingeslepen moeten worden. Anders blijf je je telkens aanpassen aan een niet optimaal glas.
Ondertussen zelf al wat artikelen gevonden die de relatie beschrijven tussen hoe de hoek tussen de optische as en visuele as de mate van hoogte inslijping zou moeten beïnvloeden: per graad twee mm lager? Maar er wordt niets gezegd over een verschil tussen bi asferische of uni asferische glazen.
https://www.abdo.org.uk/wp-content/uploads/2024/06/DO-July-_-August-2024-CPD-with-References.pdf
https://www.eyecarebusiness.com/issues/2002/september/dispensing-aspherics
Momenteel heb ik zowel een bril voor veraf met leesondersteuning en een computer-/leesbril en deze wissel ik regelmatig. Dat werkt niet handig en ik wil een multifocale bril hebben. Ik heb o.a. een prisma in mijn glas. Het belangrijkste voor mij is dat computerwerk en lezen goed gaat. Voor veraf heb ik minder ondersteuning nodig en ik kan ook zonder bril buiten lopen. De veraf bril is vooral voor een rustiger beeld en een beetje scherpte.
Mijn zonnebril voor veraf is helaas vorig jaar gestolen.
Eerst dacht ik eraan om een multifocale bril voor dagelijks gebruik te nemen, en daarnaast een multifocale zonnebril. Toen zei mijn opticien dat je ook meekleurende glazen kunt kiezen. Heb je geen aparte zonnebril nodig. Dus dan kan ik een multifocale bril met meekleurende glazen nemen, en daarnaast bijvoorbeeld nog een leesbril/computerbril op sterkte. Ik begreep namelijk van de opticien dat wanneer je veel achter de computer werkt, een computerbril comfortabeler is dan een multifocale bril.
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met meekleurende glazen? Geven die dezelfde "donkerte" als een normale zonnebril?
En klopt het dat een multifocale bril minder geschikt is voor langdurig computerwerk dan een computerbril? Ervaren jullie dit ook?
[ Voor 5% gewijzigd door segil op 28-05-2026 10:37 ]
Geen ervaring met meekleurende bril, want dat werkt niet in de auto omdat je dan achter glas zit.segil schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
Kan ik wat vragen?
Momenteel heb ik zowel een bril voor veraf met leesondersteuning en een computer-/leesbril en deze wissel ik regelmatig. Dat werkt niet handig en ik wil een multifocale bril hebben. Ik heb o.a. een prisma in mijn glas. Het belangrijkste voor mij is dat computerwerk en lezen goed gaat. Voor veraf heb ik minder ondersteuning nodig en ik kan ook zonder bril buiten lopen. De veraf bril is vooral voor een rustiger beeld en een beetje scherpte.
Mijn zonnebril voor veraf is helaas vorig jaar gestolen.
Eerst dacht ik eraan om een multifocale bril voor dagelijks gebruik te nemen, en daarnaast een multifocale zonnebril. Toen zei mijn opticien dat je ook meekleurende glazen kunt kiezen. Heb je geen aparte zonnebril nodig. Dus dan kan ik een multifocale bril met meekleurende glazen nemen, en daarnaast bijvoorbeeld nog een leesbril/computerbril op sterkte. Ik begreep namelijk van de opticien dat wanneer je veel achter de computer werkt, een computerbril comfortabeler is dan een multifocale bril.
Mag ik vragen wat jullie ervaring is met meekleurende glazen? Geven die dezelfde "donkerte" als een normale zonnebril?
En klopt het dat een multifocale bril minder geschikt is voor langdurig computerwerk dan een computerbril? Ervaren jullie dit ook?
Wel ervaring met multifocaal en computerwerk.... Ik werk met meerdere schermen, en het werkt voor mij gewoon niet.
De zone waar het computerscherm in focus is, is te smal bij een multifocale bril. Dus voor computerwerk gebruik ik terug een goedkope Kruidvat bril met sterkte van 2.0, waar mijn multifocale gaat tot 2.5 in het onderste leesgedeelte.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het bij en terug kleuren werkt erg vlot en je bent er zo aan gewend. Houd er rekening mee dat als je ergens naar binnen loopt het net iets te donker is om goed alles te zien. Ben je zonder bril stekeblind heeft dat dus nadelen. En bij zonnig weer met lichte bewolking, zie je bij hele donkere glazen soms een regenwolk die er niet is.
Ik zou bij Prisma niet snel multifocaal kiezen, dan kijk je toch altijd in een andere hoek? Lijkt me lastig goed te krijgen en voor werk wil je t toch zo rustig mogelijk houden voor je ogen?
In de auto moet je een zonnebril erbij bij meekleurende glazen, dus je zit dan toch snel met alsnog 2 brillen. Tenzij je zo een opzetbril pakt. Maar ik heb gewoon alledrie en dat werkt voor mijn idioot lichtgevoelige ogen het best. Ik zou daarom ook nooit meer anders kiezen, het is veel rustiger voor je ogen om meekleurende glazen te hebben.
Inmiddels best wel wat ervaring met meekleurende glazen van Hoya (in groen) en Zeiss (in groen, bruin en blauw). Ik vind het heel prettig, maar dezelfde donkerte als van een normale zonnebril haal je nooit.. tenzij je er een UV-lamp op zet. Maar in de dagelijkse praktijk dus niet. En zoals al genoemd, in de auto bijv. kleurt het niet mee.segil schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:33:
/f/image/EL7BrWsl13cVQ9MQQuLLa9NU.png?f=fotoalbum_large)
Dat zijn de uitgekozen brillen. Bovenste wordt de alledaagse bril voor veraf, met een anti-glare coating, tweede wordt zonnebril op sterkte, en de onderste twee worden de computer/leesbrillen met blauwfilter. €644 aub, katching... Maar ja, daar hebben we vakantiegeld voor, toch?
Rechts -4,25 zonder cilinder, links -5,00 met een cilinder van -0,25 130°; de computer/leesbrillen +1,00 tov de gewone en zonnebril.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Maar het is en blijft een hoop geld.
Dat gezegd hebbende: met serieuzere problemen in de gezondheid zou ik zelf niet anders willen dan een opticien die een optometrist is. Daar betaal je dan wellicht wat meer voor service en kwaliteit, maar ik heb maar 1 paar ogen (en ben zéér veeleisend. Ik ken meerdere mensen die met allerlei onzinverhalen naar het ziekenhuis moesten en kosten hebben gemaakt voor niets. Mijn stiefmoeder als voorbeeld zou staar hebben en moest snel naar de oogarts. Had dus helemaal niets..
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen goede mensen bij ketens zoals Hans Anders kunnen werken(!), maar ik kan het mij veroorloven en betaal graag extra voor zekerheid en meer opties in monturen en glazen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Sinds wanneer kan een opticien (dus geen optometrist) doorverwijzen naar de oogarts? Dan ga je toch eerste lijn via de huisarts en dan heb je iemand die wel een redelijke inschatting zou kunnen maken.Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:19:
Hoewel ik geen fan ben van de budget ketens, en een anti-glare coating bij mijn eigen opticien niet iets is waarmee ze adverteren ofzo als iets bijzonders, valt het bedrag voor 2 brillen gevoelsmatig wel mee. Ter vergelijking; mijn brilglazen (zijn wel vrij bijzonder in vergelijking maar toch) kosten zo’n €350-400 per stuk). Daar komt dan nog een montuur bovenop 🫠
Maar het is en blijft een hoop geld.
Dat gezegd hebbende: met serieuzere problemen in de gezondheid zou ik zelf niet anders willen dan een opticien die een optometrist is. Daar betaal je dan wellicht wat meer voor service en kwaliteit, maar ik heb maar 1 paar ogen (en ben zéér veeleisend. Ik ken meerdere mensen die met allerlei onzinverhalen naar het ziekenhuis moesten en kosten hebben gemaakt voor niets. Mijn stiefmoeder als voorbeeld zou staar hebben en moest snel naar de oogarts. Had dus helemaal niets..
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen goede mensen bij ketens zoals Hans Anders kunnen werken(!), maar ik kan het mij veroorloven en betaal graag extra voor zekerheid en meer opties in monturen en glazen.
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Dus denk ik over een (lees)bril. Verder af lukt prima, onder alle omstandigheden.
Nu heb ik wat vragen. Belangrijkste: leebrilletje van Kruidvat? Gewoon proberen wat goed werkt? Of toch naar de opticien en bril laten aanmeten? En dan, alleen lezen of multifocaal? Of is dat zinloos als ik het alleen voor lezen nodig heb?
Indien opticien, welke dan? Ik woon in een middelgrote stad (Maastricht) en eigenlijk alle ketens wel in de buurt. Lichte vorokeur voro een keuze uit Hans Anders, Grand Optical of Pearle. Of toch liever geen keten maar een zelfstandige winkel? In de omgeving zit Mestrinin, zelfstandige opticien die erg goed bekend staat, wel een dure.
Ik sta open voor elke suggestie, heb er totaal geen ervaring mee. In de omgeving hoor ik heel veel verschillende verhalen. Mijn vrouw is van dezelfde benadering als een goede vriend: opticien. Diverse collega's zijn van kamp: brilletje uit de graaibak. Mijn schoonvader heeft 10+ jaar erover gedaan om een bril te laten aanmeten en heeft zich al die tijd geholpen met brilletjes van €2,50 die hij de hele dag droeg.
Ik zou gewoon bij een opticien binnenstappen. Meten is eigenlijk overal wel gratis. Kun je meteen even naar monturen, prijzen, etc kijken. Ben zelf meer van de zelfstandige opticien, maar die zijn vaak niet goedkoop, helaas is dat deels omdat de markt grotendeels van 1 partij is (zijnde luxottica) waardoor schaalvoordeel door de rest moeilijk te behalen is.
Als het een kleine afwijking zonder cylinder en die ongeveer gelijk is aan beide ogen kun je prima beginnen met zo'n goedkoop brilletje van de drogist. Mocht het toch wat meer afwijken, onderling veel verschillen of veel cylinder in zitten dan word het snel maatwerk. Persoonlijk heb ik die vroeger bij Pearle gehaald wat me toen goed bevallen is, en had zelf weer mindere ervaringen bij Hans anders. Maar volgens mij verschilt het ook erg per filiaal, dus zou dan gewoon Google reviews van de filialen van de grote ketens er bij pakken.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Dan kan je alsnog een goedkopere leesbril halen als je een rechttoe rechtaan afwijking blijkt te hebben.
Heb m’n ogen laten meten bij de locale opticien. Verdict: koop een leesbrilletje van een paar euro bij de Kruidvat en gebruik m niet al te veel. Liever de tekstgrootte op het scherm wat omhoog dan bril veel gebruiken, aldus de opticien.
Maar goed, als eerste dus: de boel even laten meten.
I like my men like I like my coffee
Ben zelf 43 met -4,5 en -0,75 cilinder op beide ogen, merk dat ik steeds vaker de bril moet afzetten om dingen dichtbij te kunnen lezen.
All your base are belong to us!
Uhmm, ik vraag juist naar de beste benadering en heb nog geen enkele keuze gemaakt. Ik merk dat er twee kampen zijn in mijn omgeving; Kamp Opticien en Kamp Kruidvat. En ik wil de beste keuze maken zonder direct de hoofdprijs te betalen. Dus ik ben nog (lang) niet aan het klooien met wegwerpbrilletjes, dat heb ik nergens gezegd. Mag ik je reactie wat overtrokken vinden?Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:49:
Logisch, je ziet niet goed en er zijn tig opticiens die dit kunnen meten en brillen in alle soorten maten en prijzen hebben. En dan ga je klooien met wegwerpbrilletjes…. Blijkbaar is zicht niet belangrijk voor je?
Geeft een opticien serieus het advies om een eurobrilletje te halen? Die moeten leven van brillen verkopen, dan gaan ze toch niet de graaibak aanraden?Sebas1979 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:47:
Ik merkte sinds afgelopen jaar helaas ook dat het minder werd.
Heb m’n ogen laten meten bij de locale opticien. Verdict: koop een leesbrilletje van een paar euro bij de Kruidvat en gebruik m niet al te veel. Liever de tekstgrootte op het scherm wat omhoog dan bril veel gebruiken, aldus de opticien.
Yup. Was vooral omdat m’n afwijking zo klein was dat de kleinste correctie eigenlijk al wat veel was. Zonde van m’n geld om daar een dure bril voor te kopen, aldus de brillenboer zelve.Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:07:
[...]
Geeft een opticien serieus het advies om een eurobrilletje te halen? Die moeten leven van brillen verkopen, dan gaan ze toch niet de graaibak aanraden?
Je gaat als je auto kapot is ook naar de groenteboer? Er is geen betere benadering dan een opticien als het om je ogen/zicht gaat. Eventueel kan je op basis van die uitslag kijken wat te doen. Een bril is meer dan een + of - sterkte.Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:06:
[...]
Uhmm, ik vraag juist naar de beste benadering en heb nog geen enkele keuze gemaakt. Ik merk dat er twee kampen zijn in mijn omgeving; Kamp Opticien en Kamp Kruidvat. En ik wil de beste keuze maken zonder direct de hoofdprijs te betalen. Dus ik ben nog (lang) niet aan het klooien met wegwerpbrilletjes, dat heb ik nergens gezegd. Mag ik je reactie wat overtrokken vinden?
All your base are belong to us!
Je reactie is wat bot, klinkt bekend?Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:37:
[...]
Je gaat als je auto kapot is ook naar de groenteboer? Er is geen betere benadering dan een opticien als het om je ogen/zicht gaat. Eventueel kan je op basis van die uitslag kijken wat te doen. Een bril is meer dan een + of - sterkte.
Soms is een bril meer dan + of -, afhankelijk van de ogen waar we het over hebben. Maar je ziet hier ook een reactie dat de opticien zelfs verwijst naar de graaibak.
Maar ik ga inderdaad een afspraak maken voor een meting, kijken wat eruit rolt.
Ik heb een soortgelijke ervaring. Probeer maar eens Kruidvat etc.Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:07:
[...]
Geeft een opticien serieus het advies om een eurobrilletje te halen? Die moeten leven van brillen verkopen, dan gaan ze toch niet de graaibak aanraden?
Uiteindelijk voor werk wel een licht (qua gewicht) montuur bij ze gekocht, maar de leesbrillen die ik heb (ze slingeren overal rond) komen van Kruidvat.
Dat kan ik op dit moment niet zeggen. Ik weet nog niet of ik de hele dag een bril nodig heb, daar moet ik eerst een bril voor hebbenvrotogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:19:
Als je deze niet de hele dag nodig hebt zou ik gewoon voor een action/kruidvat/trekpleister/... gaan. Als je deze wel langere tijd per dag nodig hebt dan een serieuze opticien met goede meetapparatuur.
Maar, nu kan ik het ook af zonder bril (tenzij het onderwerp erg klein wordt, maar dan heb ik meestal toch een microscoop nodig in mijn werk. Standaardgereedschap voor mij)
Ik ben licht bijziend en inmiddels ook oud.
Op de middelbare school lenzen genomen ivm hoofdpijn. Sterkte iets van -0.5 en -0.75 al dan niet met een kwartje cylinder. Na studie lenzen zat en niet meer gebruikt.
Letterlijk 1x een bril gekocht die ik al decennia opzet bij bijvoorbeeld een dag waarbij een scherm verder weg hangt, theater, een lange autorit, etc. Een een grotere tv om de F1 live timing te kunnen lezen
Maarnu, de kleinste lettertypen op verpakkingen zijn niet meer leesbaar, etc.
Een leesbril uit de grabbelbak werkt, maar is ook enorm onhandig omdat ik dan in de verte direct niets meer zie. Andersom idem.
Is dit dan het moment om meteen maar naar een bifocale bril te gaan (en daadwerkelijk te dragen)?
Ja, want jij gaat onder de +1 geen bril van 300 euro kopen. Door jou voor die kleine afwijking nu eerlijk naar de Kruidvat te sturen kom je straks wel terug als je sterkte verschil hebt tussen beide ogen of een sterkte nodig hebt die niet kant en klaar verkocht wordt.Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:07:
[...]
Verschil tussen deze twee kampen kan zomaar zijn: verzekering.
Als je riant aanvullend verzekerd bent kunt je voor weinig eigen inleg vaak een bril op maat krijgen. Sommige werkgevers (zoals de mijne) vergoeden daarnaast een beeldschermbril. Heb je dat soort vergoedingen, dan is het makkelijk om in ieder geval te beginnen met een professionele meting en vervolgens in ieder geval een ditto bril.
Moet je alles uit eigen zak betalen, dan is het een stuk aantrekkelijker om te beginnen met EUR 2.50 van de drogist en pas verder te kijken als dat echt niet (meer) gaat.
Ik heb het zo gedaan - eerst vanuit verzekering een leesbril laten aanmeten, dan vanuit werkgever een beeldschermbril wat overigens totale miskoop was. Toen daaruit bleek dat ik nagenoeg geen cylinderafwijkingen had en beide ogen ongeveer even verouderd waren, heb ik vervolgens met die kennis grotendeels drogistenbrilletjes gebruikt (aanvankelijk +1, ondertussen +2
Als gebleken was dat mijn ogen exotischer meuk nodig hadden gehad, dan zou ik Ali en Kruidvat gelaten hebben voor wat ze waren. Maar in dat geval had ik waarschijnlijk lang voordat ik oud werd al een bril nodig gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 04-09-2026 22:00 ]
Oslik, blyat! Oslik!
Dankjewel.dion_b schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:55:
[...]
Als je riant aanvullend verzekerd bent kunt je voor weinig eigen inleg vaak een bril op maat krijgen. Sommige werkgevers (zoals de mijne) vergoeden daarnaast een beeldschermbril. Heb je dat soort vergoedingen, dan is het makkelijk om in ieder geval te beginnen met een professionele meting en vervolgens in ieder geval een ditto bril.
Moet je alles uit eigen zak betalen, dan is het een stuk aantrekkelijker om te beginnen met EUR 2.50 van de drogist en pas verder te kijken als dat echt niet (meer) gaat.
Ik heb het zo gedaan - eerst vanuit verzekering een leesbril laten aanmeten, dan vanuit werkgever een beeldschermbril wat overigens totale miskoop was. Toen daaruit bleek dat ik nagenoeg geen cylinderafwijkingen had en beide ogen ongeveer even verouderd waren, heb ik vervolgens met die kennis grotendeels drogistenbrilletjes gebruikt (aanvankelijk +1, ondertussen +2) plus via AliExpress een paar lastig te vinden +0.75 als beeldschermbril, al merk ik dat ik binnenkort daarvoor op +1 over kan en dan kan ik mijn oude leesbrillen hergebruiken.
Als gebleken was dat mijn ogen exotischer meuk nodig hadden gehad, dan zou ik Ali en Kruidvat gelaten hebben voor wat ze waren. Maar in dat geval had ik waarschijnlijk lang voordat ik oud werd al een bril nodig gehad.
Concesus: eerst opticien. Ik ben aanvullend verzekerd, dus dat is geen probleem. Eigen risico van dit jaar is meer dan ruimschoots verbruikt 🤣 (ongeluk, 2x ambulance, acdf operatie, week ziekenhuis, diverse CT scans, 1x mri, hele hoop röntgenfotos)
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 04-09-2026 22:11 ]
Een goeie verkoper gaat niet voor het verkopen van die ene bril met het risico dat de koper er achter komt dat ie opgelicht is en dus nooit meer terug komt. Een goede verkoper gaat voor een eerlijk advies waardoor de koper terug blijft komen om iedere 3 tot 4 jaar een nieuwe bril te kopen. Je ogen gaan alleen maar verder achteruit dus dít keer het kruidvat aanraden levert hem in de toekomst veel meer geld op. Om over de reclame nog maar te zwijgen.....Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:07:Geeft een opticien serieus het advies om een eurobrilletje te halen? Die moeten leven van brillen verkopen, dan gaan ze toch niet de graaibak aanraden?
Ik heb een paar jaar terug (wilde gok; grofweg rond de leeftijd die jij nu hebt) hetzelfde gehad. Ook altijd met een kleine net-wel/net-niet afwijking rond gelopen maar de jaren beginnen mee te tellen. Ik ben op advies van mijn opticien toen meteen voor multifocaal gegaan en nooit spijt gehad. Ondertussen begint de afwijking in beide richtingen op te lopen en doe ik het nu met een multifocaal en een beeldschermbril. Ik zou niet meer zonder willen.Rukapul schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:
Is dit dan het moment om meteen maar naar een bifocale bril te gaan (en daadwerkelijk te dragen)?
De 'riante' verzekeringen betalen tegenwoordig ook peanuts. Niet eens genoeg om de kosten van de aanvullende verzekering te dekken. En toch blijf ik kamp opticien. Er kan veel te veel mis gaan met een bril en een paar weken verkeerde kruidvat bril is een absolute garantie voor vreemde onverklaarbare pijntjes en meer oogproblemen dan je lief is.dion_b schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:55:
Als je riant aanvullend verzekerd bent kunt je voor weinig eigen inleg vaak een bril op maat krijgen.
Daarnaast is, zoals anderen hier al melden, een professionele meting nagenoeg overal gewoon gratis. Daar heb je geen aanvullende verzekering of betalende werkgever voor nodig.
Auw, klinkt als een brak jaarRamon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:08:
[...]
Dankjewel.
Concesus: eerst opticien. Ik ben aanvullend verzekerd, dus dat is geen probleem. Eigen risico van dit jaar is meer dan ruimschoots verbruikt 🤣 (ongeluk, 2x ambulance, acdf operatie, week ziekenhuis, diverse CT scans, 1x mri, hele hoop röntgenfotos)
Aangezien brillen uit aanvullende verzekering komen doet eigen risico er niet toe - dat is alleen voor de basisverzekering. De vergoeding zou niet anders zijn als je een rustig jaar gehad zou hebben.
Die 'peanuts' vind ik toch meevallen:Croga schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:10:
[...]
De 'riante' verzekeringen betalen tegenwoordig ook peanuts.
Dat was vorige keer goed voor twee brillen.Vergoeding van € 150,- maximaal, per 2 jaar voor bril, contactlenzen, ooglaseren
Oslik, blyat! Oslik!
Ik heb zelf contactlenzen, alhoewel ik die nu al een jaar niet meer draag, maar zo'n controle zonder nieuwe lenzen en vloeistoffen te kopen zit bij de meeste opticiens op 25-35 euro. Dus zelfs als je mag betalen voor je oogmeting omdat je alsnog naar de kruidvat gaat, word je er niet arm van.
Wat verzekering betreft... vriendin heeft een dure aanvullende verzekering, dat is 75 euro vergoeding per 3 jaar... kan je bij de meeste opticiens het montuur nog net van betalen als je niet al te kritisch bent
Heel brak jaar. Drie maanden uitgeschakeld, half november misschien weer alles normaal. Ook nog hoge bloeddruk geconstateerd en lichte, ongevaarlijke,hartritme stoornissen, dus ik ben wel aan de beurt....dan is een brilletje klein leed.dion_b schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:21:
[...]
Auw, klinkt als een brak jaar
Aangezien brillen uit aanvullende verzekering komen doet eigen risico er niet toe - dat is alleen voor de basisverzekering. De vergoeding zou niet anders zijn als je een rustig jaar gehad zou hebben.
[...]
Die 'peanuts' vind ik toch meevallen:
[...]
Dat was vorige keer goed voor twee brillen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 04-09-2026 23:00 ]
Bij onze verzekering kost een dergelijke vergoeding zo'n €20 per maand. En de rest van wat er in die aanvulling zit gebruiken we nooit. Da's dan heel veel geld voor heel weinig vergoeding :-Ddion_b schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:21:
[...]
Ik heb al een bril, de waarde van mijn ogen zijn bekend, sph sterkte, cylinder en as, dat verschilt per oog. Voor een leesbril of computerbril wordt een leesadditie bij de sph opgeteld. 1 meter +1.0 80 cm +1.25 voor computerbril 60 cm +2.50 voor leesbril, even met opzet bril testen, ze zetten glazen voor die bij jouw afwijking passen 0.25 kwart er bij of er af en je een redelijk product.
Dit zijn dan niet ontspiegelde glazen, is dat erg, nee, voor het doel waarvoor je het gebruikt. Ontspiegeling voor wie doe je het.
Ze adverteren er niet mee, je moet er naar vragen. Ze verkopen liever waar veel meer meer marge op zit met montuur, begrijpelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door KLX16 op 07-09-2026 04:24 ]
Dank voor de tip. Maar ik heb geen bril, dus ook geen montuur. Mijn vrouw heeft diverse brillen maar die monturen passen mij niet.KLX16 schreef op maandag 7 september 2026 @ 04:18:
Pearl verkoop glazen van 10 euro per stuk, vraag naar basic glazen, die heb ik een aantal maanden geleden in een vol montuur laten zetten, slijpen doen ze in de zaak, in een goed montuur, dat ik al had. Wel eerder bij hun gekocht.Niet voor mijzelf. Een montuur voor alle tijden met verende armen. Er liggen zoveel monturen het en der nutteloos in de kast. Veelal nieuw glas is nieuw montuur.
Ik heb al een bril, de waarde van mijn ogen zijn bekend, sph sterkte, cylinder en as, dat verschilt per oog. Voor een leesbril of computerbril wordt een leesadditie bij de sph opgeteld. 1 meter +1.0 80 cm +1.25 voor computerbril 60 cm +2.50 voor leesbril, even met opzet bril testen, ze zetten glazen voor die bij jouw afwijking passen 0.25 kwart er bij of er af en je een redelijk product.
Dit zijn dan niet ontspiegelde glazen, is dat erg, nee, voor het doel waarvoor je het gebruikt. Ontspiegeling voor wie doe je het.
Ze adverteren er niet mee, je moet er naar vragen. Ze verkopen liever waar veel meer meer marge op zit met montuur, begrijpelijk.
Ik heb een collectieve verzekering met aanvullend pakket. Bij Aevitae is de bril vergoeding slechts €50 per 3 jaar, en dat is alleen wanneer je een aanvullend pakket hebt. Nou begrijp ik beter waarom sommigen inderdaad brilletje uit de graaibak halen.dion_b schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:21:
[...]
Auw, klinkt als een brak jaar
[...]
[...]
Straks maar eens even bellen met de opticien waar mijn vrouw al klant is.
Hier een multifocale bril.Rukapul schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:
Zelfde vraag maar dan bifocaal.
Op de middelbare school lenzen genomen ivm hoofdpijn. Sterkte iets van -0.5 en -0.75 al dan niet met een kwartje cylinder. Na studie lenzen zat en niet meer gebruikt.
Letterlijk 1x een bril gekocht die ik al decennia opzet bij bijvoorbeeld een dag waarbij een scherm verder weg hangt, theater, een lange autorit, etc. Een een grotere tv om de F1 live timing te kunnen lezen
Een leesbril uit de grabbelbak werkt, maar is ook enorm onhandig omdat ik dan in de verte direct niets meer zie. Andersom idem.
Begonnen met goedkopere glazen maar binnen tevredenheidsgarantie gewijzigd naar de dure glazen. Voor dagelijks gebruik prima maar achter de computer gebruik ik nu een leesbril van de Action (per 2 stuks voor minder dan 2 euro). Multifocus werkt voor mij niet fijn voor achter de computer.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verder betaalt de verzekering niet uit de aanvullende polis omdat je geen bril koopt maar een leasecontract afsluit.
Enige pluspunt van die abonnementen is dat je "gratis" nieuwe glazen krijgt als de sterkte binnen die 2 jaar noemenswaardig afwijkt.
Vriendin had het bij de Pearle in eerste instantie ondertekend, dat hebben we na het lezen van de kleine lettertjes heel snel omgezet in de bril gewoon kopen (mijn vriendin had wel 2 ogen met compleet verschillende sterkte en ging scheel kijken met een Action/Hema/Kruidvat bril).
Tot mijn verbazing hebben ze elke dag van de week mogelijkheden voor een oogmeting, ik kan vanmiddag al terecht. Dacht dat ik ooit gehoord had dat de gemiddelde opticien 1-2 weken vooruit geboekt zit met oogmetingen.
Beetje gemeen dat je eerst een bril nodig hebt om die kleine lettertjes te kunnen lezen_JGC_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:57:
Vriendin had het bij de Pearle in eerste instantie ondertekend, dat hebben we na het lezen van de kleine lettertjes heel snel omgezet in de bril gewoon kopen
Meeste opticiens zijn echt zo druk niet, zeker doordeweeks niet, de echte drukte zit in het weekend. Een oogmeting kan eigenlijk altijd wel tussendoor en eigenlijk kan iedereen die in zo'n winkel werkt die meting wel doen.Ramon 73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:04:
Inmiddels afsprak gemaakt bij Grand Optical, mijn wederhelft is daar ook klant.
Tot mijn verbazing hebben ze elke dag van de week mogelijkheden voor een oogmeting, ik kan vanmiddag al terecht. Dacht dat ik ooit gehoord had dat de gemiddelde opticien 1-2 weken vooruit geboekt zit met oogmetingen.
Ik zat voorheen bij Eyewish en dan voor contactlenscontrole hadden ze 2 dagen per week een contactlensspecialist in de winkel, dan zit je wel aan een week of 2 wachttijd.
Het werd in ons geval uitgelegd als een bril op afbetaling in 24 maanden met sterktegarantie of een nieuw montuur als je er per ongeluk op gaat zitten. Was duurder dan de bril gewoon kopen, maar mijn vriendin wilde het graag en ik liet het gebeuren. Dat de bril sowieso nooit van jou wordt is ons nooit verteld.Wyke schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:06:
[...]
Beetje gemeen dat je eerst een bril nodig hebt om die kleine lettertjes te kunnen lezen
Heb mijn huidige bril laatst zelf gerepareerd... ging erop zitten en hele montuur plat, niet meer recht te krijgen. Ray-ban montuurtje van 200 euro bij de opticien. Voor 80 euro bij Alensa besteld en met een setje precisieschroevendraaiers van de action in 5 minuten de glazen overgezet
Deze opticien gaf een beetje vaag advies in het begin. Gemeten +1,25 / +1,5 met de uitspraak dat als ik wilde ze er wel een bril voor konden maken. Maar ik moest maar eens nadenken hoeveel last ik ervan had. In de ochtend altijd, kan niet echt fijn op de telefoon kijken totdat ik goed up and running ben.Sebas1979 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:47:
Ik merkte sinds afgelopen jaar helaas ook dat het minder werd.
Toen kwam de uitspraak pas dat ik een goedkoop brilletje zou kunnen pakken, en proberen hoe dat bevalt. Heb de bekende kruideniers bezocht, paar brilletjes. Nachtkastje, laptoptas, dashboardkastje krijgen tzt een kijkhulpje.
Zicht veraf 10/10. Alleen dichtbij heeft aandacht nodig.
Hij begon nog over een beeldschermbril. Daar heb ik nou juist weinig moeite mee.
Ik heb ook een multivocaal bril maar zit juist de hele dag met een beeldschermbril omdat veraf is maar veraf. Juist het lezen heb ik het meeste last van.Ramon 73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:07:
[...]
Deze opticien gaf een beetje vaag advies in het begin. Gemeten +1,25 / +1,5 met de uitspraak dat als ik wilde ze er wel een bril voor konden maken. Maar ik moest maar eens nadenken hoeveel last ik ervan had. In de ochtend altijd, kan niet echt fijn op de telefoon kijken totdat ik goed up and running ben.
Toen kwam de uitspraak pas dat ik een goedkoop brilletje zou kunnen pakken, en proberen hoe dat bevalt. Heb de bekende kruideniers bezocht, paar brilletjes. Nachtkastje, laptoptas, dashboardkastje krijgen tzt een kijkhulpje.
Zicht veraf 10/10. Alleen dichtbij heeft aandacht nodig.
Hij begon nog over een beeldschermbril. Daar heb ik nou juist weinig moeite mee.
René Froger is it really you? 😅
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Na de vakantie naar de plaatselijke opticien gegaan en een meting laten doen. Daar kwam uit +0,75 voor de ene kant en +1,25 voor de andere. Ik kreeg dus ook het advies om te beginnen met goedkope brilletjes, en daar slingeren er nu verschillende van door het huis.
Ik heb wel een bril op de goede sterkte laten aanmeten met een mooi montuur, en merk dat ik die wel fijner vind om lang op te hebben, maar voor korte sessies voldoen de Kruidvat brillen prima.
Inmiddels ben ik dus een paar jaar verder, en ik heb wel eens +1.5 geprobeerd, maar dat is echt nog wazig. Ik denk dat ik dus nog wel met +1 verder kan voorlopig.
Ik werk alleen op een lab, en moet daar ook regelmatig wat lezen, terwijl ik natuurlijk ook een veiligheidsbril op moet. Ik heb nu een veiligheidsbril met leesgedeelte gevonden, maar vind die vrij lastig. Het helpt als ik echt wat moet lezen wat ik in mijn hand heb, maar omdat ik veel wissel tussen ver en dichtbij heb ik veel last van de overgang. Soms draai ik mijn hoofd wat zodat ik zowel het blaadje kan lezen waar op staat hoeveel ik moet afwegen als de weegschaal.
Vandaag heb ik eens een kruidvat brilletje opgezet, en dat werkt eigenlijk veel prettiger. Een groot glas waarmee ik alles op zo'n 0,5-1,5m goed kan zien/lezen zonder elke keer te moeten schakelen tussen veraf en dichtbij is veel fijner dan mikken om door het leesgedeelte te kijken.
Heeft iemand een goede tip voor mijn situatie? Ik heb geen gekke afwijkingen in mijn ogen, maar vind een normale leesbril niet genoeg beschermen (vooral aan de zijkant) voor op het lab.
Moet ik dan denken aan zoiets als dit bij Hans Anders of zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?
https://opticalyouneed.com/product/zijkleppen-kunststof-smalle-veren/gwystyl schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:57:
Ik heb inmiddels een paar jaar een leesbril. Vlak voor de zomervakantie merkte ik dat ik hoofdpijn had bij lezen, dus op de gok een +1 brilletje gehaald bij de Kruidvat. Op vakantie moest ik erg wennen aan de bril, dus lezen met bril gaf hoofpijn omdat ik moest wennen, lezen zonder bril omdat ik teveel moest focussen. Ik heb nog nooit zo weinig gelezen als die vakantie.
Na de vakantie naar de plaatselijke opticien gegaan en een meting laten doen. Daar kwam uit +0,75 voor de ene kant en +1,25 voor de andere. Ik kreeg dus ook het advies om te beginnen met goedkope brilletjes, en daar slingeren er nu verschillende van door het huis.
Ik heb wel een bril op de goede sterkte laten aanmeten met een mooi montuur, en merk dat ik die wel fijner vind om lang op te hebben, maar voor korte sessies voldoen de Kruidvat brillen prima.
Inmiddels ben ik dus een paar jaar verder, en ik heb wel eens +1.5 geprobeerd, maar dat is echt nog wazig. Ik denk dat ik dus nog wel met +1 verder kan voorlopig.
Ik werk alleen op een lab, en moet daar ook regelmatig wat lezen, terwijl ik natuurlijk ook een veiligheidsbril op moet. Ik heb nu een veiligheidsbril met leesgedeelte gevonden, maar vind die vrij lastig. Het helpt als ik echt wat moet lezen wat ik in mijn hand heb, maar omdat ik veel wissel tussen ver en dichtbij heb ik veel last van de overgang. Soms draai ik mijn hoofd wat zodat ik zowel het blaadje kan lezen waar op staat hoeveel ik moet afwegen als de weegschaal.
Vandaag heb ik eens een kruidvat brilletje opgezet, en dat werkt eigenlijk veel prettiger. Een groot glas waarmee ik alles op zo'n 0,5-1,5m goed kan zien/lezen zonder elke keer te moeten schakelen tussen veraf en dichtbij is veel fijner dan mikken om door het leesgedeelte te kijken.
Heeft iemand een goede tip voor mijn situatie? Ik heb geen gekke afwijkingen in mijn ogen, maar vind een normale leesbril niet genoeg beschermen (vooral aan de zijkant) voor op het lab.
Moet ik dan denken aan zoiets als dit bij Hans Anders of zijn er andere opties die ik over het hoofd zie?
Losse kapjes op de Kruidvat bril?
Hier ook bewust gekozen voor bifocaal, geen vertekening en het leesgedeelte stoort niet, de volgende wordt weer bifocaal. Het grote voordeel van een “echte” bril is dat je je leesbril altijd op hebt, voor mij top.Rukapul schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:
Zelfde vraag maar dan bifocaal.