Hier inmiddels ook aangesloten. Dat ging prima. Het hele traject voor de geïnteresseerden:
1. Aanmelden. Gewoon via de website, hartstikke simpel. Je ontvangt direct erna een bevestiging in de e-mail.
2. Een dag later e-mail met overeenkomst.
3. Weer een dag later: E-mail met een waarschuwing voor de telefonische praktijken van Ziggo.
4. Twee weken na #3 een e-mail met vervolginformatie, te weten de eerste afschrijvingsdatum en hoeveel er gaat worden geïncasseerd.
5. Een week na #4, een e-mail waarin ik werd geïnformeerd dat de monteur contact op zou nemen voor een installatiedatum en wanneer het installatiepakket verstuurd zou worden.
6-8: E-mails, een paar dagen later, met bevestiging van datum en verwacht tijdstip van installatie en oplevering, en T&T-code voor het installatiepakket.
In mijn geval kwam daar nog tussendoor dat blijkbaar de telefoonlijn nog niet was opgeleverd voor de oplevering van het huis (nieuwbouw en geen eerdere KPN vaste lijnszaken hier). Dit kwam vrij letterlijk tussendoor omdat die monteur toevallig in de buurt was.
Ervaringen tot nu toe:
Monteur was een nette man, en bij verhindering of problemen stellen ze je keurig op de hoogte. De installatie (zowel van telefoonlijnaansluiting als NLEx-aansluiting) was zeer netjes. Een en ander werd netter opgeleverd dan de Ziggo-aansluiting. Bij de NLEx-aansluiting hoef je met monteur niks te doen, die stelt alles in zoals je dat wilt hebben en legt de verschillende functies van de interactieve tv-box uit als je daar behoefte aan hebt. Bij ons is de Experiabox - voor zover mogelijk - enkel een modem op ons verzoek. Was geen probleem.
TV: Daarover heb ik in dit topic wat verschillende meningen gezien. Ik moet zeggen dat de interactieve doos prettig en snel werkt. Sneller dan mijn Humax, en dat je met die afstandsbediening ook je tv aan/uit kunt zetten is ook wel prettig. Afstandsbediening reageert ook sneller.
De tv-kwaliteit zelf is wel iets minder dan bij Ziggo, maar daar kan ik mee leven. Veel tv kijken we toch niet en met wat veranderingen aan de instellingen van de tv zelf is het verschil een stuk minder merkbaar. Het verschil zit met name in meer fletse kleuren en wat mindere kwaliteit overall van het beeld (vagere scherpe lijnen bijv.). Gezien het prijsverschil begrijpelijk en zoals gezegd, geen echt probleem. Ik zou me er niet door hebben laten weerhouden als ik dit van tevoren zou hebben geweten in ieder geval.
Apps op de tv-doos werken ook prima. Netflix app start sneller op dan via de tv (LG 42UF640V) en de kwaliteit is hetzelfde, dus dat kijken we via de tv-doos in het vervolg. Het kastje is ook mooi klein, dus makkelijk weg te werken i.t.t. de Humax die toch wat groter was en dus meer aanwezig.
Extra zenderpakket (Ziggo Sport Totaal) werkte ook direct, dus ook daar geen klachten.
Internet:
Dat is ook zo ongeveer het gemiddelde van de verschillende tests. Het voelt ook veel responsiever aan dan met Ziggo. Alsof er minder vertraging op de lijn zit. Bijzonder prettig. VPN-verbinding klapt er ook niet meer constant uit, ook fijn.
De Experiabox v10 kan ik niet veel over zeggen. Die is op ons verzoek zo dom mogelijk gemaakt, want alles loopt verder via onze eigen router. Dat dom maken ging echter wel snel en tot op heden is het modem stabiel. Het ding is wel iets groter dan de Technicolor TC7210 die ik van Ziggo had hangen, maar in de meterkast merk ik daar verder weinig van. Het ophangen van de Experiabox is wel beter geregeld dan de TC7210, die op twee schroeven hing terwijl de EB in een heel huisje hangt als het ware.
Al met al wat mij betreft een geslaagde overstap.