Korte achtergrond:
Ik wil een energie zuinige (eco) NAS maken ter gebruik voor back-up en opslag van video materiaal.
Zouden jullie advies kunnen geven over mijn gekozen onderdelen en voor welke optie ze zou gaan?
Lange achtergrond
Momenteel heb ik een simpel ASUS moederbord met verschillende 500GB HDD gebruik om Windows server NAS, Linux NAS en Esxi omgeving te bouwen. Dit was nodig om dingen te testen en bekend te worden met verschillende systemen waar ik mee moet/ga werken. De hobby was beetje (beetje maar
) uit de hand gelopen ............... Ben de NAS steeds meer gaan gebruiken (moment is het een Linux NAS) en bleek dat ik niet meer zonder een NAS kan. Mede door ruimte gebrek neem ik nu de keuze om het 'beter' te doen (met jullie help???).
Eigen onderzoek
Om beter beeld te krijgen heb ik het volgende geheel doorgenomen:
Het grote zuinige server topic van tweakers, DIY NAS: EconoNAS 2016 van iemand anders, BBG advies 2015, BGG advies 2014, keuze van andere tweakers, off topic onderzoek
Nog mee bezig:
ZFS beter begrijpen, ZFS1, ZFS2, ZFS3
Onderdelen keuze
Doordat er op internet zoveel informatie is en voorkeur van mensen zijn, blijft het lastig om een keuze te maken voor wat 'het best is'. Hierdoor heb ik keuze gemaakt om twee opties te maken.
Optie 1 = Energie zuinig
Optie 2 = Goedkoopst.
Setup
De case zal later komen i.v.m case mod idee. Maar OS zal FreeNAS zijn omdat ik daar meer mee wil doen. Het zal in combinatie zijn met een Mirror setup, geen RAID setup (FYI RAID1 = Mirroring)
Keuze per onderdeel
HDD: Aan de hand van betrouwbaarheid heb de eerste selectie gemaakt. Vervolgens de HDD die te koop zijn en de gene die het best past in optie 1 en/of 2.
Moederbord en CPU: Keuze aan de hand van van andere mensen ervaring/build voor hun NAS
USB: gemakkelijk opslag en bespaard SATA aansluiting
Wat denken jullie
Ik wil een energie zuinige (eco) NAS maken ter gebruik voor back-up en opslag van video materiaal.
Zouden jullie advies kunnen geven over mijn gekozen onderdelen en voor welke optie ze zou gaan?
Lange achtergrond
Momenteel heb ik een simpel ASUS moederbord met verschillende 500GB HDD gebruik om Windows server NAS, Linux NAS en Esxi omgeving te bouwen. Dit was nodig om dingen te testen en bekend te worden met verschillende systemen waar ik mee moet/ga werken. De hobby was beetje (beetje maar
Eigen onderzoek
Om beter beeld te krijgen heb ik het volgende geheel doorgenomen:
Het grote zuinige server topic van tweakers, DIY NAS: EconoNAS 2016 van iemand anders, BBG advies 2015, BGG advies 2014, keuze van andere tweakers, off topic onderzoek
Nog mee bezig:
ZFS beter begrijpen, ZFS1, ZFS2, ZFS3
Onderdelen keuze
Doordat er op internet zoveel informatie is en voorkeur van mensen zijn, blijft het lastig om een keuze te maken voor wat 'het best is'. Hierdoor heb ik keuze gemaakt om twee opties te maken.
Optie 1 = Energie zuinig
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A6-5400K Boxed | € 30,37 | € 30,37 |
| 1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 64,58 | € 64,58 |
| 1 | Seagate Barracuda Barracuda, 4TB | € 136,60 | € 136,60 |
| 1 | Sandisk Cruzer Ultra Fit 32GB Zwart | € 11,17 | € 11,17 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 242,72 | |
Optie 2 = Goedkoopst.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 34,18 | € 34,18 |
| 1 | Intel Pentium G3470 Boxed | € 76,- | € 76,- |
| 1 | ASRock B85M Pro3 | € 54,50 | € 54,50 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 4TB | € 128,01 | € 128,01 |
| 1 | Sandisk Cruzer Ultra Fit 32GB Zwart | € 11,17 | € 11,17 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 303,86 | |
Setup
De case zal later komen i.v.m case mod idee. Maar OS zal FreeNAS zijn omdat ik daar meer mee wil doen. Het zal in combinatie zijn met een Mirror setup, geen RAID setup (FYI RAID1 = Mirroring)
Keuze per onderdeel
HDD: Aan de hand van betrouwbaarheid heb de eerste selectie gemaakt. Vervolgens de HDD die te koop zijn en de gene die het best past in optie 1 en/of 2.
Moederbord en CPU: Keuze aan de hand van van andere mensen ervaring/build voor hun NAS
USB: gemakkelijk opslag en bespaard SATA aansluiting
Wat denken jullie