AngelBite schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:46:
[...]
Ik snap vele keuzes ook niet. Heel de tijd je eigen vrienden en familie gebruiken. Dat zijn de eerste mensen waar ze bij gaan zoeken. En als je het dan al doet, pak het dan tenminste slimmer aan. Ga er 1 keer heen en blijf er niet te lang hangen.
Ik denk dat Corona-maatregelen hier wel mee spelen. In vorige seizoenen was het een beproefde strategie om met willekeurige vreemden mee te liften, die niet uit je netwerk komen. Liften gaat nu eigenlijk niet, en waar wel iets met een auto geregeld wordt komt er een hoop bij kijken zoals een tweede auto.
Daarom nu ook veel actie op de fiets, dat zagen we eigenlijk amper in vorige seizoenen.
Ook het feit dat de deelnemers continu social media, telefoons, computers en iPads blijven gebruiken. Je weet dat ze dat zo allemaal kunnen achterhalen. Waarom zou je überhaupt bellen. Toen ze aan het begin nog 1 telefoontje mochten plegen gingen bij mij al direct de alarmbellen af. Je weet waar je aan mee doet. Je kan er van uit gaan dat ze mee kunnen luisteren of op zijn minst kunnen zien naar wie er gebeld werd.
Inderdaad, maar dat ze daar zouden starten was voor hun een verrassing en sloot niet aan op hun plannen. Men schiet dan in de stress en ga je mensen in je netwerk bellen om een pickup te regelen.
En ook elk seizoen weer deelnemers die de hunters gaan uitdagen. Expres de aandacht opzoeken. In beeld lopen, berichten sturen. Je weet onderhand nu wel dat dat vroeg of laat altijd fout gaat.
Het is een spel en het moet interessante tv zijn, dus dat er van dat soort types in het programma komen is te verwachten.
En vanavond bleek wel dat het idee van veel dwaalsporen op zich wel werkte. Echter lag het er uiteindelijk te dik bovenop (toevallig op alle adressen een papiertje met aanwijzingen vinden), waardoor ze het door hebben. Dan is de kans groot dat ze een andere strategie gaan toepassen, zoals je woning doorzoeken.
En je moet je zaakjes dan wel goed voor elkaar hebben dat ze niet met een huiszoeking al je inloggegevens enzo te pakken hebben...
Ik zou het echt totaal anders aanpakken. Maar dat is natuurlijk makkelijk zeggen vanaf de zijlijn. Wie weet wat voor regels ze mee krijgen waar de kijker niet van weet. Dingen die ze verplicht zijn te doen, of verplicht zijn te laten.
Eens, daar is bij eerdere seizoenen hier in dit draadje ook over gediscussieerd, er lijken wel meer spelregels te zijn dan wat er op de website staat.
Ik weet dat het een spel is, maar tegelijkertijd doen de hunters net alsof het realistisch is. Met al hun technieken en opsporingsmethodes. Vind het jammer want de voortvluchtigen krijgen steeds meer verboden en minder kansen.
Er wordt volgens mij idd wel geclaimd dat de technieken en bevoegdheden van de hunters net zoals de echte politie zijn. Alleen lijkt het idd wel dat allerlei toestemmingen en machtigingen in no-time geregeld zijn, maar dat kan ook de montage zijn.
Moeten ontsnappen vanaf een locatie die doorgegeven word aan de hunters. Waar omheen allemaal camera’s hangen. Een deel van de spullen al meteen afpakken.
Nu moeten ze ook al rond gaan lopen met een ding aan hun arm. Vraag me af of ze die mogen bedekken, anders vallen ze daardoor ook al weer veel meer op.
niet veel meer dan de cameraman die erbij loopt.
Dan ook altijd op zoek moeten naar hetzelfde extractiepunt. Daarvoor verplicht op een telefoon moeten of contact moeten leggen met bekenden, die al lang in de gaten gehouden worden tegen die tijd. Naar mijn mening zou hoe realistischer hoe beter zijn.
Het is een spel, dus dat soort momenten is nodig om voldoende leads te geven en leuke tv te maken. Hoe realistischer het wordt, hoe minder interessant voor tv (dan krijg je die marinier uit seizoen 1 die de hele dag schuil houdt en steeds een korte verplaatsing doet; en ze op het laatst nog iets met een helikopter verzinnen om het nog een beetje spannend te maken).
Ben ook altijd al benieuwd geweest naar hoe echt het huiszoekingsbevel in deze serie is. De deelnemers kiezen ervoor om mee te doen. Die gaan akkoord met dat hun telefoons, social media accounts en huizen doorgespit worden en er dingen in beslag genomen worden. Maar als ze toevallig bij iemand naar binnen gaan, of ergens even mochten blijven. Een wildvreemde ze onderweg een lift geeft. Of de hunters hebben gewoon het idee dat een voortvluchtige ergens zit. Hoeveel recht hebben ze dan om van die persoon de telefoon door te spitten, in beslag te nemen. Of een huis binnen te stormen.
Het is een spel dus in die zin is alles 'nep', maar er wordt wel de suggestie gewekt dat een huiszoeking wel erg makkelijk wordt toegestaan door de rechter-commisaris (of de officier van justitie als het spoedeisend is). Verder zie je eigenlijk ook nooit de toetsing achteraf van de huiszoeking.
Ik weet nog bij een vorig seizoen. Toen zaten er twee deelnemers boven in een zolderkamertje bij een of andere vreemde. De hunters waren daar al wezen kijken. Weer weg gegaan en uiteindelijk nog een keer terug gekeerd. De eigenaar van de woning was er op dat moment niet eens. De deuren waren wel open. Toen stormden ze gewoon dat huis binnen en begonnen heel dat huis te doorzoeken. Vond dat zo vreemd. Die eigenaar was niet eens thuis en dan lopen er vreemde mensen zonder dat je het weet, zonder toestemming je hele huis te doorzoeken. Die dames zaten daar toen wel en werden ook gevonden. Maar wat als ze daar op dat moment niet eens waren geweest. Ze hadden toen helemaal niet zoveel bewijs dat ze daar zouden zitten. Vraag me af of dit gewoon mag, in een spel. Het is niet dat het echte voortvluchtigen zijn.
IANAL maar er is ook nog het 'rondkijken' door een opsporingsambtenaar, als er sprake is van verdenking van strafbaar feit dan hoeft er geen toestemming bij de officier of rechter-commissaris te worden gevraagd. Maar dat kan dan alleen als de deur al openstaat.