Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SelmarSmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
Wild Chocolate schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:38:
[...]

De hunters hebben opdracht gegeven om bij die huizen observatieteams te plaatsen. Dat is volgens mij één van de dingen die ze in kunnen zetten, omdat dat in het echt ook kan. In het echt zouden daar aparte teams voor ingezet worden. In het geval van Hunted zijn die teams er niet echt, maar wordt dat gesimuleerd door de productie van het programma.
Groot verschil is dat een OT ook de subjecten zou kunnen volgen, als we dat zouden nadoen was oppakken heel makkelijk geweest. Dat kan niet voor TV, want dan zou er geen camera bij zijn (zie verderop). Kortom; we kunnen wel een camera auto of (alvast een spoiler voor volgende week) een camerakliko neerzetten, maar geen volgteam.
Net als het opvragen van beelden, telefoontaps en pintransacties. De cameraploeg geeft dan via de productie door wat het observatieteam gezien zou hebben als ze op die locatie aanwezig waren. Net zoals dat de cameraploeg ook even een cameraatje aan een geldautomaat plakt, om beelden van pinnende deelnemer te hebben. Of de "bewakingsbeelden" van de haven in Huizen, waar de boten aankwamen. Het zou ondoenlijk zijn om alle daadwerkelijke bewakingsbeelden en particuliere camerabeelden te bemachtigen. En daarnaast juridisch ingewikkeld, en erg afhankelijk van de medewerking van particulieren en bedrijven.

Het scenario is dat de deelnemers de hoogste prioriteit voortvluchtigen zijn, waarvoor normaal gesproken héél veel middelen beschikbaar zijn. Denk aan de moordenaar van Peter R. de Vries bijvoorbeeld, of Riduan T. die uit de EBI ontsnapt.Dat wordt dus op bovenstaande wijze gesimuleerd, zodat er geen 200 man nodig zijn om het programma te maken*.

@SelmarSmit heeft daar eerder in dit topic ook het een en ander over toegelicht, dus misschien wil hij bovenstaande bevestigen, ontkrachten of verder toelichten?
Wij mogen inderdaad alles inzetten wat de politie ook zou mogen bij dergelijke criminelen
Ook nog wel wat interessante info op de site:
https://www.npo3.nl/wat-is-hunted

Trouwens ook wel benieuwd hoeveel mensen betrokken zijn bij de productie:
11 Hunters op het hoofdkantoor,
persoon of 6 camera- /productieploeg op het hoodkantoor?
6 hunters op straat,
3 keer een cameraploeg (2 of 3 man per ploeg? Of doet één persoon zowel beeld als geluid? (in bovenstaande linke staat dat ze gevolgd worden door "een cameraman", maar dat lijkt me bijzonder weinig?)
6 keer een cameraploeg (2 of 3 personen per ploeg? Of zijn er extra mensen nodig om camera's te plaatsen en dergelijke?)
Dan kom ik op een man of 40 tot 50 die tegelijkertijd(!) in de weer zijn
11 Hunters op kantoor, 1 regisseur op de set, 1 cameraman op de set, een man of 12 productie op de set.

6 Hunters met per duo een camjo

1 camjo + 3xproductie per koppel.

Reserve camjo + productie voor inzet door het land.

Kandidaat begeleiders, catering, technische ondersteuning etc..
En dan waarschijnlijk nog mensen voor de catering en andere hand- en spandiensten.

En dan natuurlijk nog de mensen die het achteraf een kijkbaar geheel maken.

Of zijn er per deelnemers- en hunterteam 2 cameraploegen? Want als ze zich splitsen heb je 2 camera's nodig om ze volgen, dan verdubbelt dat aantal. Dan heb je wel automatisch al meer "handjes" om bijvoorbeeld beveiligingsbeelden te maken. Dan zit je zo op 4-5 man per hunter- en kandidatenteam, en kom je op 60-70 man tegelijk.

Als we dat dan even doorrekenen: Stèl dat er 40 man tegelijk aan het programma werken. En zeg dat die €500-€1000,- per dag kosten, dan kost dat dus 40*€750,- = €6000,- per dag maal 21 dagen is €126.000,- alleen al aan loon voor de opnames. Exclusief ondersteunend personeel...

Zou zo'n serie dan alles bij elkaar een ton of 3 kosten om te maken, dus zo'n €40.000,- per aflevering?

Sorry, ik begon aan een bierviltjesberekening, maar moest halverwege overschakelen naar een placemat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
M@cer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:37:
[...]

Nou aan je telefoon heb je niets, die is verder makkelijk te tracen ongeacht welke SIM erin zit. De SIM kan je echter in een willekeurige telefoon plaatsen om een bericht te ontvangen en vervolgens de telefoon niet meer gebruiken. Als de Sim niet in een telefoon zit is deze ook niet te traceren.

Nu hebben ze wel hun telefoon mee, maar niet de SIM, waardoor ze alsnog naar huis moesten om de SIM te halen.
omdat je het specifiek 'dumptelefoon' noemt, dacht ik dat je vooral doelde op de traceerbaarheid, en dat is in beide gevallen hetzelfde, namelijk zolang de telefoon aan staat. zonder SIM erin is de sim idd niet te traceren, maar de telefoon wel.

Praktisch is het inderdaad handiger om je SIM kaart mee te nemen, een telefoon kun je waarschijnlijk wel van iemand lenen.
Het is ook maar net welke scenario's de kandidaten rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14
SelmarSmit schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:09:
[...]

Groot verschil is dat een OT ook de subjecten zou kunnen volgen, als we dat zouden nadoen was oppakken heel makkelijk geweest. Dat kan niet voor TV, want dan zou er geen camera bij zijn (zie verderop). Kortom; we kunnen wel een camera auto of (alvast een spoiler voor volgende week) een camerakliko neerzetten, maar geen volgteam.

[...]

Wij mogen inderdaad alles inzetten wat de politie ook zou mogen bij dergelijke criminelen

[...]

11 Hunters op kantoor, 1 regisseur op de set, 1 cameraman op de set, een man of 12 productie op de set.

6 Hunters met per duo een camjo

1 camjo + 3xproductie per koppel.

Reserve camjo + productie voor inzet door het land.

Kandidaat begeleiders, catering, technische ondersteuning etc..

[...]
Super, bedankt voor je verduidelijking!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Wally2002 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:32:
[...]

omdat je het specifiek 'dumptelefoon' noemt, dacht ik dat je vooral doelde op de traceerbaarheid, en dat is in beide gevallen hetzelfde, namelijk zolang de telefoon aan staat. zonder SIM erin is de sim idd niet te traceren, maar de telefoon wel.

Praktisch is het inderdaad handiger om je SIM kaart mee te nemen, een telefoon kun je waarschijnlijk wel van iemand lenen.
Het is ook maar net welke scenario's de kandidaten rekening mee houden.
Overeenkomst tussen een bekende (bv. je eigen) telefoon of sim, is dat er bij gebruik direct een bericht naar de hunters gaat.
Ook een burner gebruiken direct bij de start is al vaker van gebleken dat er dan direct een melding gevraagd wordt wanneer zo'n toestel (en/of sim) weer aangezet wordt. De keer dat ze in Den Helder van de veerboot startten, lieten ze dat zien. "Vraag direct op welke telefoons daar aangezet werden".

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 20:31
skate master schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:27:
Ik zou van iedere lift vragen de telefoon uit te zetten of beter nog thuis te laten.
Uitzetten is ook niet altijd slim. In vorige afleveringen vielen mensen juist op doordat ze hun gsm uitzetten op de plek waar de voortvluchtige waren. Zolang de hunters niet weten dat jij iemand meeneemt is elke vreemde actie ook verdacht.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

skate master schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:27:
En we zijn weer begonnen.
Blijf het verbazingwekkend vinden hoe slecht mensen nadenken over het gebruik van een mobieltje.
Ik zou van iedere lift vragen de telefoon uit te zetten of beter nog thuis te laten.
Juist niet. Het is superopvallend als jij nooit je telefoon uitzet, en dan nu opeens wel. Als ze je locaties gaan checken omdat ze denken dat je iemand hebt meegenomen, valt dat echt super op. Ik zou dan wellicht eerder telefoon van m'n vrouw meenemen of zo. Of proberen een route te rijden die niet onlogisch is. In mijn geval zou ik iemand naar vlak-naast Apeldoorn kunnen brengen, om daarna naar een hondenlosloopgebied te rijden waar ik vaker kom. Dan hebben ze pech dat ze iets verder moeten lopen, maar traceerbaarheid is een heel stuk kleiner dan (want geen opvallende route die ik nog nooit heb gereden).

En zonder telefoon heb ik geen navigatie, en kom je sowieso niet uit waar je zou willen komen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
Crazy D schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:05:
[...]

Juist niet. Het is superopvallend als jij nooit je telefoon uitzet, en dan nu opeens wel. Als ze je locaties gaan checken omdat ze denken dat je iemand hebt meegenomen, valt dat echt super op. Ik zou dan wellicht eerder telefoon van m'n vrouw meenemen of zo. Of proberen een route te rijden die niet onlogisch is. In mijn geval zou ik iemand naar vlak-naast Apeldoorn kunnen brengen, om daarna naar een hondenlosloopgebied te rijden waar ik vaker kom. Dan hebben ze pech dat ze iets verder moeten lopen, maar traceerbaarheid is een heel stuk kleiner dan (want geen opvallende route die ik nog nooit heb gereden).

En zonder telefoon heb ik geen navigatie, en kom je sowieso niet uit waar je zou willen komen :P
Je telefoon mee geeft de locatie, je telefoon uit maakt je verdacht (vooral als we wel een wijk, maar geen persoon hebben), geen telefoon mee is dan weer verdacht als we wel een anpr hit op je auto hebben… etc. Het goed doen is gewoon heel moeilijk en context-afhankelijk.

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:36
Het zoveel mogelijk binnendoor rijden en grotere steden niet inrijden lijkt mij dan bijna de enige optie (in combi met je telefoon niet mee)... maar dan zit je eventueel nog met pratende buren dat een auto weg is weggeweest.

@Crazy D --> Bekende routes rijden helpt natuurlijk wel, maar denk dat Selmar als je verdachter bent ook vast en zeker gaat kijken wanneer jij daar normaal komt. Alles doet een mens in bepaalde patronen, afwijkingen daarop zijn opvallend. Alles kan een reden hebben natuurlijk.

De regels van Hunted zijn natuurlijk zo gemaakt dat er voor de kijkers ook een beetje spectacel is. Iemand die 3 weken in de bossen zit, en om de 1 a 2 dagen verplaatst in een groot bos. Lijkt mij voor niemand leuk.

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 09:26
@SelmarSmit Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd met betrekking tot ANPR-hit, of men daadwerkelijke ANPR-locaties gebruikt of dat men gewoon besluit dat er ergens een ANPR heeft gehangen voor jullie om een aanknopingspunt te hebben?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Flavius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:26:
@SelmarSmit Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd met betrekking tot ANPR-hit, of men daadwerkelijke ANPR-locaties gebruikt of dat men gewoon besluit dat er ergens een ANPR heeft gehangen voor jullie om een aanknopingspunt te hebben?
Die zijn volgens mij gewoon bekend, dus als redactie weet, ze zijn langs die en die ANPR geweest dan is dat een hit.

https://www.politie.nl/bi...te-politie-01-07-2022.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 28-09-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
edit :z

[ Voor 97% gewijzigd door SniperGuy op 28-09-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:55

skate master

Autodesk Educator Expert

SniperGuy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:35:
[...]

Dat hele programma is toch nep? Voor een dergelijk programma zal de overheid/eigenaar echt geen ANPR of zendmast gegevens kunnen en mogen leveren vanwege privacy :Z
Volgens mij was het zo dat ze eens in de zoveel tijd een telefoon aan moeten zetten zodat de programmamakers weten waar ze uithangen.
Die onzin van uitpijlen via zendmasten, internet of telefoonverkeer onderscheppen of ANPR gegevens opvragen is gewoon fake.
Dat is hier al vaker uitgelegd hoe dit werkt.
Er zit gewoon een spelleiding / redactie bij de Hunters, hier wordt bepaald welke gegevens er beschikbaar komen. De informatie stroom is dus niet zoals het in real life gaat, maar het laat wel goed zien welke sporen je na laat en wat ze er mee kunnen.

• Shinji
  • Nu online
[...]

Dat hele programma is toch nep? Voor een dergelijk programma zal de overheid/eigenaar echt geen ANPR of zendmast gegevens kunnen en mogen leveren vanwege privacy :Z
Volgens mij was het zo dat ze eens in de zoveel tijd een telefoon aan moeten zetten zodat de programmamakers weten waar ze uithangen.
Die onzin van uitpijlen via zendmasten, internet of telefoonverkeer onderscheppen of ANPR gegevens opvragen is gewoon fake.
Waarom zouden ze eens in de zoveel tijd hun telefoon aan moeten zetten dan? Redactie kan toch gewoon met camera crew contact houden of hun locatie gebruiken?

En fake heeft een nare bijsmaak, het is gesimuleerd, zoals het in het echt ook zou kunnen gaan, met realistische vertragingen (door de redactie).

• Shinji
  • Nu online
skate master schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:38:
[...]

De informatie stroom is dus niet zoals het in real life gaat
Juist wel dus zoals het in real life gaat, alleen niet door daadwerkelijk ANPR gegevens uit te lezen. Maar voor de hunters is er niks anders dan anders.

• SelmarSmit
Er worden de daadwerkelijke ANPR locaties en richtingen gebruikt.

• Wild Chocolate
Staat ook in de link die ik gisteren postte:
https://www.npo3.nl/wat-is-hunted

Het productieteam heeft uitgebreid onderzocht waar ANPR- en bewakingscamera's hangen.

Daarnaast ga ik er van uit, dat de productieteams die met de kandidaten meereizen ook om zich heen kijken waar particuliere- en bedrijfscamera's hangen zodat aanvragen voor beelden daarvan ook gesimuleerd kunnen worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien heb ik het gemist, maar de hunters hebben de telefoons onder de tap staan. Dan hadden ze toch ook het smsje moeten krijgen met de locatie en code van de pakketklus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
Leuk dat ze de hunters op het verkeerde spoor hebben gezet :P

@_ferry_ was het geen whatsapp bericht?

[ Voor 27% gewijzigd door Possible op 03-10-2022 21:21 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Ja het programma is inderdaad nep maar ze noemen het liever "gesimuleerd". Het komt echter gewoon op hetzelfde neer. Niet geloofwaardig en volledig naar eigen hand te zetten. Daarom vind ik het ook niet leuk.

TLDR: TV

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
_ferry_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:14:
Misschien heb ik het gemist, maar de hunters hebben de telefoons onder de tap staan. Dan hadden ze toch ook het smsje moeten krijgen met de locatie en code van de pakketklus?
Leek via Whatsapp te gaan, niet sms?

Valt me mee dat er nog niemand gepakt is na 2 afleveringen. Neem wel aan dat dochter-lief de laptop van vader de gracht in heeft gegooid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:59
renegrunn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Leek via What'sapp te gaan, niet sms?

Valt me mee dat er nog niemand gepakt is na 2 afleveringen. Neem wel aan dat dochter-lief de laptop van vader de gracht in heeft gegooid?
Die man voelt zich ook continue veilig. Wel lekker als je nooit spanning en druk ervaart. Zelfs een dikke suv voor de deur ziet hij niet als gevaar😂

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
hk12nl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Die man voelt zich ook continue veilig. Wel lekker als je nooit spanning en druk ervaart. Zelfs een dikke suv voor de deur ziet hij niet als gevaar😂
Ja hoe bizar... staat midden op straat: "nee hoor, ik denk niet dat het wat is. Laten we gaan kijken" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
[...]

Correct via WhatsApp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

[...]

Ik heb niet het idee dat die man weet wat 'ie aan het doen is en hoe ze hem nou toch op het spoor zijn.. ik verwacht dat hij volgende week de laptop wel weer aanzet.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Wel leuk dat ze het computer museum bellen. Ik zei hier ook gelijk al, ik zou dat museum van die Tweaker hier opzoeken voor een 5,25inch floppy drive.

Ze hadden hem overigens bijna nog open gemaakt volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:46:
Wel leuk dat ze het computer museum bellen. Ik zei hier ook gelijk al, ik zou dat museum van die Tweaker hier opzoeken voor een 5,25inch floppy drive.

Ze hadden hem overigens bijna nog open gemaakt volgens mij.
Ik vroeg me vooral af waar ze ooit nog 6 werkende 5,25 inch floppy's vandaan gehaald hebben.
Op Marktplaats staan er verbazingwekkend genoeg nog best wel wat: https://www.marktplaats.nl/q/5.25+floppy/

Wat betreft die vader blijf ik me er echt over verbazen dat deelnemers de illusie blijven houden dat ze de Hunters op digitaal gebied te slim af kunnen zijn.
Dat lukt je wel even, maar uiteindelijk onderschat je ze, overschat je jezelf, word je overmoedig en/of maak je een klein foutje en dan hang je. Gewoon niet doen.

Net nog even terug zitten zappen en je kunt aan de tijden op de klokken wel zien dat er lekker geknipt en geplakt is. Maar aangezien ze idd die SUV voor de deur zagen staan bevestigd wel dat ze er echt tegelijkertijd geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:20:
[...]
Die zijn volgens mij gewoon bekend, dus als redactie weet, ze zijn langs die en die ANPR geweest dan is dat een hit.

https://www.politie.nl/bi...te-politie-01-07-2022.pdf
Leuk lijstje. Zie dat er (hier in de buurt) ook veel flitspalen tussen staan. Die maken dus blijkbaar stiekem gewoon 24/7 foto's i.p.v alleen van hardrijders of mensen die door rood rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Farmerwood schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Leuk lijstje. Zie dat er (hier in de buurt) ook veel flitspalen tussen staan. Die maken dus blijkbaar stiekem gewoon 24/7 foto's i.p.v alleen van hardrijders of mensen die door rood rijden.
Dat lijstje is vrij oud volgens mij

[ Voor 4% gewijzigd door SelmarSmit op 03-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SelmarSmit schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Dat lijstje is vrij oud volgens mij
De datum in die link geeft het idee dat het een recente lijst is, maar een kort zoekrondje online geeft idd nogal verschillende resultaten.

Dit lijstje lijkt er wel verdacht veel op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-2377.html

Deze site had het in 2013 al over (tot) enkele duizenden camera's, maar die zouden dan weer niet allemaal 'online' zijn. Geen idee trouwens wat de betrouwbaarheid van die site is...
Link: https://sargasso.nl/hoeveel-anpr-cameras-zijn-er-eigenlijk/

Kun je aangeven / weet je hoe Hunted aan hun lijst komt die voor het programma gebruikt wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 03-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Farmerwood schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

De datum in die link geeft het idee dat het een recente lijst is, maar een kort zoekrondje online geeft idd nogal verschillende resultaten.

Dit lijstje lijkt er wel verdacht veel op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-2377.html

Deze site had het in 2013 al over (tot) enkele duizenden camera's, maar die zouden dan weer niet allemaal 'online' zijn. Geen idee trouwens wat de betrouwbaarheid van die site is...
Link: https://sargasso.nl/hoeveel-anpr-cameras-zijn-er-eigenlijk/

Kun je aangeven / weet je hoe Hunted aan hun lijst komt die voor het programma gebruikt wordt?
WOB (WOO nu) verzoeken bij gemeente en politie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Huh? Marco bekeek zijn e-mail op zijn laptop, en hij zag dat iemand, waarvan het vermoedelijk de Hunters zijn, in probeerden te loggen op zijn Microsoft-account. Op het Hunters H.Q. hadden ze het weer steeds over Gmail? Huh? :? :S

Edit: Blijkbaar heeft hij zowel een Google als een Microsoft-account. Die scene waarin de Hunters eerst Gmail benoemen lijkt dus verkeerd gemonteerd te zijn :P

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2022 23:36 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ha, bij het zien van van die 5,25" floppy was mijn eerste gedachte: Het Computermuseum in Helmond!
En aan het eind van Hunted, waar komen ze mee aan? Juist :D

@WHiZZi, kijk je mee? :D

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 04-10-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vond het wel geinig dat ze NordVPN vorderen de volgende verbinding door te geven en dat ze dit "natuurlijk" doen.
Ik gok dat het in de realiteit nogal anders loopt en dat het bedrijf uit Panama de vinger zou geven.

Ik snap paps dus wel dat hij dacht veilig te zijn, wat ik niet snap is waarom hij elke keer zijn gmail zit te checken zonder enige reden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SelmarSmit
bluewalk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:41:
Vond het wel geinig dat ze NordVPN vorderen de volgende verbinding door te geven en dat ze dit "natuurlijk" doen.
Ik gok dat het in de realiteit nogal anders loopt en dat het bedrijf uit Panama de vinger zou geven.

Ik snap paps dus wel dat hij dacht veilig te zijn, wat ik niet snap is waarom hij elke keer zijn gmail zit te checken zonder enige reden.
“We are 100% committed to our zero-logs policy – to ensure users’ ultimate privacy and security, we never log their activity unless ordered by a court in an appropriate, legal way.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
SelmarSmit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:54:
[...]

“We are 100% committed to our zero-logs policy – to ensure users’ ultimate privacy and security, we never log their activity unless ordered by a court in an appropriate, legal way.”
Aha, begin dit jaar veranderd: https://www.pcmag.com/new...enforcement-data-requests

Dan klopt het verhaal wel; pas bij de vordering een nieuwe connectie loggen :)
However, if a court order were issued according to laws and regulations, if it were legally binding under the jurisdiction that we operate in, and if the court were to reject our appeal, then there would be no other option but to comply. The same applies to all existing VPN companies if they operate legally. In fact, the same applies to all companies in the world,

[ Voor 35% gewijzigd door bluewalk op 04-10-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Denken dat je via de VPN veilig bent laat zien dat die vader (Mark) het dus net niet snapt. Bovendien waarom zou je inloggen op je mail account, wat verwacht je daar te zien? Alleen bevestiging dat men naar je zoekt en dan?

[ Voor 42% gewijzigd door TheGabeMan op 04-10-2022 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
bluewalk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:41:
Dit. Het ontgaat mij ook volledig wat hij denkt te zien in zijn gmail account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 09:26
[...]

Alleen wordt er in de praktijk vrijwel nooit gehoor gegeven aan dergelijke vorderingen. Mocht je toch antwoord krijgen, dan ben je al snel een jaar verder (want vaak betreffen het volgens mij ook nog eens rechtshulpverzoeken, want in buitenland gevestigd bedrijf). Dan hebben we het zelfs nog over historische gegevens, en niet over toekomstige.

In theorie en binnen de spelvorm van Hunted klopt het allemaal wel, maar in de praktijk gaat het dus echt enorm moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Lijkt me trouwens toch geweldig om een keer mee te doen, maar het was volgens mij 21 dagen? Da's dan net wat lang qua verlof en zo :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 16:43
Farmerwood schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:59:
Volgens mij zijn het in dit lijstje juist géén flitspalen, maar alleen/ voornamelijk ANPR.
Die kijken niet naar snelheid/ rood licht, maar alleen registratie van je kenteken.
Er hangen er hier een paar bij de grensovergangen, vaak genoeg te snel onderdoor gereden, maakt niet uit.

Neemt niet weg dat er vast ook wel zijn die ook flits-functie hebben, of waar een flitser naast hangt. :)
De tijd dat flitsers altijd een opvallende vierkante kast op paal waren die daadwerkelijk flitsen is ver voorbij...
renegrunn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:41:
Het feit dat hij dan weet dat ze hem volgen en proberen in zn account te komen... :?
Maar dat is toch eigenlijk ook wel te verwachten zodra je meedoet...

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Flavius schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:47:
[...]
Alleen wordt er in de praktijk vrijwel nooit gehoor gegeven aan dergelijke vorderingen.
Het bedrijf zit ook niet voor niets in Panama.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
"Selmar probeert Fries te praten" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Vanaf het begin krijg ik al de indruk dat Marco zichzelf en zijn trucjes gigantisch overschat. Waar Jade voorzichtiger is en weet dat er iets niet in de haak is, erkent Marco dat het niet loopt volgens plan maar dat deert hem weinig. Hij lijkt de ernst van de situatie niet echt in te zien. Ondanks de penibele situaties kiest hij keer op keer ervoor om eerder gemaakte afspraken naast zich neer te leggen en handelingen uit te voeren die veel risico’s met zich meebrengen en weinig zullen opleveren. Ondanks dat Marco verstandelijk lijkt te weten dat zijn gedrag niet slim is, lijkt hij steeds weer dit spanningsveld op te zoeken.

Ik vraag mij op dit moment vooral af wat de beweegredenen zijn voor Marco’s gedrag. Wil hij vanaf dag één laten zien dat hij slimmer is dan de hunters, zoals sommige echte criminelen ook de politie uitdagen? Wil hij laten zien dat hij zich onschendbaar waant?

In elk geval ben ik erg benieuwd naar de komende afleveringen en vooral vanwege vader en dochter. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:58
Squawk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:00:
Ik vraag mij op dit moment vooral af wat de beweegredenen zijn voor Marco’s gedrag. Wil hij vanaf dag één laten zien dat hij slimmer is dan de hunters, zoals sommige echte criminelen ook de politie uitdagen? Wil hij laten zien dat hij zich onschendbaar waant?
Volgens mij vertelde hij in de eerste aflevering dat hij de Hunters de verkeerde kant op wou sturen. Dit door via de VPN een ander IP uit NL te gebruiken. In de hoop dat ze dan naar de locatie van dat IP zouden gaan. Hij lijkt alleen niet geweten te hebben dat de Hunters kunnen zien dat het om het IP van een VPN gaat. Hij had dat vooraf beter even bij iemand kunnen navragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
BlackMonkey schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Volgens mij vertelde hij in de eerste aflevering dat hij de Hunters de verkeerde kant op wou sturen. Dit door via de VPN een ander IP uit NL te gebruiken. In de hoop dat ze dan naar de locatie van dat IP zouden gaan. Hij lijkt alleen niet geweten te hebben dat de Hunters kunnen zien dat het om het IP van een VPN gaat. Hij had dat alleen vooraf beter even bij iemand kunnen navragen :+
Gewoon lekker naar huis VPN-en en via de thuisverbinding overal in NL browsen. Succes met logging en opvragen van data (behalve binnenvallen en die raspberry pi zonder logging meenemen). Of wat VPSjes hier en daar opzetten met Wireguard oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 08:58
Dus je zou je telefoon aan kunnen zetten zonder sim, verbinding maken met een WiFi netwerk en het bericht kunnen lezen. Whatsapp berichten komen toch ook gewoon binnen zonder sim, als je maar een data verbinding hebt? Op die manier straal je dus geen mast aan en hebben de hunters niet in de gaten dat je het bericht gelezen hebt. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51
renegrunn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Dit snap ik inderdaad ook niet. Het is sowieso dom om überhaupt op een 'persoonlijk account' (Gmail, Microsoft, Facebook etc) in te loggen.

Ik weet niet in hoeverre het programma (waar het meeste in scene is gezet) afwijkt van de realiteit maar het lijkt mij mogelijk/realistisch dat opsporingsdiensten een verzoek kunnen indienen bij bedrijven als Google, Microsoft etc om te loggen wanneer er gebruik gemaakt wordt van een prive account en dan dwingen het IP adres aan te leveren zodra dit gebeurd. (geen idee hoe snel dit werkelijk gaat in de praktijk)

Met het IP adres weten ze

- Zonder VPN direct het adres adres waarvan je internet
- Met VPN weten ze welke VPN server je hebt gebruikt. Hiermee kunnen ze in theorie bij de VPN provider dwingen om toekomstig gebruik te melden en het werkelijke IP adres door te geven. (ik ga ervanuit dat dit historisch niet kan want de meeste hebben geen logging). Het lijkt me alleen niet niet dat een VPN provider zo behulpzaam is als in het programma wordt geschetst en dat dit proces in de praktijk weken/maanden kan duren?

Wat ik me ook afvraag is of ze niet al vooraf kunnen weten dat je VPN hebt. Ze kunnen toch bij je bankgegevens en zien dat je een betaling hebt gedaan aan NordVPN. Daarnaast kunnen ze bij je ISP de historie van je internetverkeer opvragen en kunnen ze ook achterhalen welke VPN provider je gebruikt. Wellicht is dit te omzeilen door je betalingen aan de VPN provider anoniem met crypto te doen ?

Hoe dan ook het is gewoon dom om op een persoonlijk account in te loggen als je op de vlucht bent. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:17

WHiZZi

Museumdirecteurtje

AW_Bos schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:01:
Ha, bij het zien van van die 5,25" floppy was mijn eerste gedachte: Het Computermuseum in Helmond!
En aan het eind van Hunted, waar komen ze mee aan? Juist :D

@WHiZZi, kijk je mee? :D
O-)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
peterkuli schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Dus je zou je telefoon aan kunnen zetten zonder sim, verbinding maken met een WiFi netwerk en het bericht kunnen lezen. Whatsapp berichten komen toch ook gewoon binnen zonder sim, als je maar een data verbinding hebt? Op die manier straal je dus geen mast aan en hebben de hunters niet in de gaten dat je het bericht gelezen hebt. Of mis ik iets?
Telefoon aanzetten zonder SIM kaart, dan hang je ook :-)
Want je kunt met een telefoon ook noodoproepen doen zonder sim kaart, hij meldt zich dus altijd op een zendmast aan. Nu weet ik niet of je met vliegtuigstand ook echt echt geen zendmast aanstraalt. Komt wel weer de vraag bij aanzetten van een telefoon of ie dan in vliegtuigstand start als je hem zo hebt uitgezet of dat ie toch altijd zonder vliegtuigstand opstart.

Met vliegtuigstand aan kun je trouwens wel GPS ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Bij de vliegtuigstand dan moeten technisch gezien alle communicatiemiddelen (soms op bluetooth na), gedeactiveerd worden. Dus er is ook geen signaal met de zendmast. Probeer maar eens een telefoon in de vliegtuigmodus te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:51
bluewalk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Gewoon lekker naar huis VPN-en en via de thuisverbinding overal in NL browsen. Succes met logging en opvragen van data (behalve binnenvallen en die raspberry pi zonder logging meenemen). Of wat VPSjes hier en daar opzetten met Wireguard oid.
Zoiets zou ik ook overwegen.
Enige is dat met VPS ze gewoon je provider dwingen toegang te verlenen tot je VPS (console). Wat ze dan kunnen hangt af van hoe goed ze kunnen hacken, maar wat ze zeker kunnen is de boel uitzetten.
Idem voor als ze bij je thuis een pi/homelab vinden waar wireguard op draait. Het hangt ervanaf of ze erop kunnen en de config aan kunnen passen. Sowieso kunnen ze de boel uit de lucht halen.

[ Voor 0% gewijzigd door Drucchi op 04-10-2022 13:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
@SelmarSmit kun jij toelichten hoe de regel "niet meer dan 48u op dezelfde locatie" werkt?

Wat is de straal? Daadwerkelijke locatie, of straat, gemeente?
Zou je bij wijze van spreke 2 dagen bij de mensen van Dorpsstraat 1 kunnen logeren, daarbij 2 dagen bij Dorpsstraat 3 en daarna op nummer 5?

Of zit er een minimale verplaatsing aan vast? Minstens zo ver weg van huidige locatie...

En mogen ze wel weer terugkomen (en verblijven) op een locatie?
Eerst 2 dagen Dorpsstraat 1, Ons Dorp, dan liften naar de Brink, ergens anders; en later in het spel weer terugkeren om te logeren in de Dorpsstraat.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
TheGabeMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Telefoon aanzetten zonder SIM kaart, dan hang je ook :-)
Want je kunt met een telefoon ook noodoproepen doen zonder sim kaart, hij meldt zich dus altijd op een zendmast aan. Nu weet ik niet of je met vliegtuigstand ook echt echt geen zendmast aanstraalt. Komt wel weer de vraag bij aanzetten van een telefoon of ie dan in vliegtuigstand start als je hem zo hebt uitgezet of dat ie toch altijd zonder vliegtuigstand opstart.

Met vliegtuigstand aan kun je trouwens wel GPS ontvangen.
Ik begrijp dat je zonder sim noodoproepen kunt doen en dus aangemeld zit op een mast. Maar hoe link je een simloze telefoon aan een persoon? Via IMEI zou een optie kunnen zijn, wordt dit door de provider gelinkt aan bijvoorbeeld je simkaart en dus aan een persoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Krijg wel een slappe van die vader en dochter. Allemachtig.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
peterkuli schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Ik begrijp dat je zonder sim noodoproepen kunt doen en dus aangemeld zit op een mast. Maar hoe link je een simloze telefoon aan een persoon? Via IMEI zou een optie kunnen zijn, wordt dit door de provider gelinkt aan bijvoorbeeld je simkaart en dus aan een persoon?
In vorige seizoenen lieten ze al zien dat voor de opsporing de IMEI belangrijker is dan de SIM. Ze hebben toen een burnerphone vrij makkelijk op basis van IMEI aan iemand gelinkt omdat die op bepaalde locaties gezien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
peterkuli schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Was het niet in eerdere seizoenen dat ze 'nieuwe' IMEI nummers konden opvragen die voor het eerst of lange tijd contact maakten met de dichtsbijzijnde masten ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
TheGabeMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

In vorige seizoenen lieten ze al zien dat voor de opsporing de IMEI belangrijker is dan de SIM. Ze hebben toen een burnerphone vrij makkelijk op basis van IMEI aan iemand gelinkt omdat die op bepaalde locaties gezien was.
Iemand volgen op basis van IMEI kan inderdaad, door te kijken op welke masten aangestraald wordt en daarmee de route te reconstrueren. Maar dat zegt toch nog steeds niet WIE het is? Natuurlijk kunnen ze met andere aanwijzingen en info een schatting maken wie het zou kunnen zijn.

In dit seizoen gaat het over de code van een kluisje die de kandidaten via WhatsApp krijgen en hebben de hunters inmiddels het vermoeden dat iedereen naar huis moet om hun telefoon op te halen, dus gaan ze daar posten. Sommige kandidaten hebben hun telefoon ook aangezet, met sim kaart. Daardoor kunnen de hunters dus achterhalen wie dat zijn. Mijn vraag is nu: wat als je je telefoon aanzet ZONDER sim en enkel via WiFi het WhatsApp bericht binnen krijgt. Je straalt dan weliswaar een mast aan (inclusief IMEI nummer) en ze kunnen dus zien dat er een telefoon die mast aan straalt, maar als een kandidaat de telefoon meeneemt naar een locatie dat niet bij hun thuisadres in de buurt is, hun telefoon zonder sim aanzetten en het berichtje binnen halen, is het dan nog steeds voor de hunters te achterhalen WIE dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
peterkuli schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Iemand volgen op basis van IMEI kan inderdaad, door te kijken op welke masten aangestraald wordt en daarmee de route te reconstrueren. Maar dat zegt toch nog steeds niet WIE het is? Natuurlijk kunnen ze met andere aanwijzingen en info een schatting maken wie het zou kunnen zijn.

In dit seizoen gaat het over de code van een kluisje die de kandidaten via WhatsApp krijgen en hebben de hunters inmiddels het vermoeden dat iedereen naar huis moet om hun telefoon op te halen, dus gaan ze daar posten. Sommige kandidaten hebben hun telefoon ook aangezet, met sim kaart. Daardoor kunnen de hunters dus achterhalen wie dat zijn. Mijn vraag is nu: wat als je je telefoon aanzet ZONDER sim en enkel via WiFi het WhatsApp bericht binnen krijgt. Je straalt dan weliswaar een mast aan (inclusief IMEI nummer) en ze kunnen dus zien dat er een telefoon die mast aan straalt, maar als een kandidaat de telefoon meeneemt naar een locatie dat niet bij hun thuisadres in de buurt is, hun telefoon zonder sim aanzetten en het berichtje binnen halen, is het dan nog steeds voor de hunters te achterhalen WIE dat is?
Met een onbekende telefoon en dus hun onbekend IMEI nr, zouden ze dat niet kunnen. Maaaarrrrrr...... wedden dat jouw provider ergens van de afgelopen weken wel heeft opgeslagen welk IMEI met jouw SIM is aangemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 15:51
Chillz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:29:
Eerst 2 dagen Dorpsstraat 1, Ons Dorp, dan liften naar de Brink, ergens anders; en later in het spel weer terugkeren om te logeren in de Dorpsstraat.
Volgens mij mogen ze later terugkomen. Ik meen dat een stel in een van de eerdere series vlak voor de extractie terug zijn gegaan naar een helper waar ze al eerder hadden overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
Vorig jaar was dat volgens mij zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

En als ik het me goed herinner moet de minimale afgelegde afstand op een dag 10km zijn.
Dat koppel van die 2 dames die we nauwelijks in beeld hebben gezien leggen ook niet zoveel af. Zwolle --> Hasselt.

Edit: 25km dus..
Dan is Zwolle --> Hasselt echt wel locatieafhankelijk.. dat kan ook 5km zijn :P

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 04-10-2022 14:55 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
Chillz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:29:
@SelmarSmit kun jij toelichten hoe de regel "niet meer dan 48u op dezelfde locatie" werkt?

Wat is de straal? Daadwerkelijke locatie, of straat, gemeente?
Zou je bij wijze van spreke 2 dagen bij de mensen van Dorpsstraat 1 kunnen logeren, daarbij 2 dagen bij Dorpsstraat 3 en daarna op nummer 5?

Of zit er een minimale verplaatsing aan vast? Minstens zo ver weg van huidige locatie...

25km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
TheGabeMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Met een onbekende telefoon en dus hun onbekend IMEI nr, zouden ze dat niet kunnen. Maaaarrrrrr...... wedden dat jouw provider ergens van de afgelopen weken wel heeft opgeslagen welk IMEI met jouw SIM is aangemeld?
Dat doen ze inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
questo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Volgens mij mogen ze later terugkomen. Ik meen dat een stel in een van de eerdere series vlak voor de extractie terug zijn gegaan naar een helper waar ze al eerder hadden overnacht.
Zolang het in de geest van de spelregel is. De hele tijd A - B - A - B is dat niet, maar aan het einde nog 1 keer terug wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
ZeRoC00L schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Was het niet in eerdere seizoenen dat ze 'nieuwe' IMEI nummers konden opvragen die voor het eerst of lange tijd contact maakten met de dichtsbijzijnde masten ?
Wel alleen op een specifieke paal (of eventueel 2-3 palen) en specifiek tijdsinterval, anders krijg je veel te veel andere IMEI’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
SelmarSmit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Zolang het in de geest van de spelregel is. De hele tijd A - B - A - B is dat niet, maar aan het einde nog 1 keer terug wel.
En zou ook bij Hunters gaan opvallen ... lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
NL_NaToR schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

En zou ook bij Hunters gaan opvallen ... lijkt mij.
Ik zou niet weten hoe ik daar achter zou moeten komen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Vorig jaar keek ik al hypothetisch naar de Mullvad-VPN, die kun je contant betalen zonder enige gegevels achter te laten.

Echter kunnen ze vast op verzoek van de rechter een acount loggen, om toch IP-adressen door te geven. Maar als je nu een lijstje met accounts genereert en betaalt, kun je iedere keer een ander account pakken als je dan per se online moet.

Eerlijk gezegd kan die Marco beter gewoon online gaan zonder VPN en zonder (onnodig) z'n live/gmail te blijven checken, dan steeds die VPN aanzetten en wel z'n accounts blijven checken.

Een laptop of iets mee hebben om online even (zonder in te loggen) maps te bekijken of iets anders op te zoeken is wel handig. Jammer dat Marco een online-account heeft (boo) voor z'n laptop/surface, daarmee logt hij onmiddellijk in op zijn Microsoft-account als hij er iets mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Je hebt in principe twee detectie punten. Het apparaat waarmee je online gaat en de 'dienst' de je vervolgens online wilt gebruiken. Wat er tussen die punten aan echte data gaat, vinden de hunters minder belangrijk.

Wanneer ze dus weten welke diensten dat je gaat gebruiken, wordt het al heel lastig om daar ongemerkt aan te kunnen komen. Dat levert dus altijd al een melding op. Van daaruit wordt dus de truuk om te herleiden van welk IP het komt. Ik weet niet goed genoeg hoe het TOR netwerk werkt, maar kun je daar gebruik van maken, ook naar gewone websites, zonder dat je IP te herleiden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
TheGabeMan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:42:
Je hebt in principe twee detectie punten. Het apparaat waarmee je online gaat en de 'dienst' de je vervolgens online wilt gebruiken. Wat er tussen die punten aan echte data gaat, vinden de hunters minder belangrijk.

Wanneer ze dus weten welke diensten dat je gaat gebruiken, wordt het al heel lastig om daar ongemerkt aan te kunnen komen. Dat levert dus altijd al een melding op. Van daaruit wordt dus de truuk om te herleiden van welk IP het komt. Ik weet niet goed genoeg hoe het TOR netwerk werkt, maar kun je daar gebruik van maken, ook naar gewone websites, zonder dat je IP te herleiden is?
Zeker, het is erg moeilijk om via TOR het daadwerkelijke IP te achterhalen. Alleen als je (bijna) alle entry-nodes controlleert en ook de dienst die wordt gebruikt (bijvoorbeeld een eigen domein met nul achtergrondverkeer), dan nog zal het lastig zijn om de juiste eruit te pakken.

bedenk je wel dat het deze show gaat om het principe, niet de exacte praktijk. In dit geval geeft NordVPN (kuch* redactie) een random IP-adres terug (ze weten het echte adres waarschijnlijk niet eens) aan de hunters, die vervolgens aan IANA/provider (kuch* redactie) de tenaamstelling en adres opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:43
Eindelijk worden de telefoons eens gebruikt om de hunters op een verkeerd spoor te zetten. Ik zou sowieso mijn telefoon bij mijn familie rond laten gaan om ze vervolgens te vragen om af en toe het toestel aan en direct weer uit te zetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
t mac schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:47:
Eindelijk worden de telefoons eens gebruikt om de hunters op een verkeerd spoor te zetten. Ik zou sowieso mijn telefoon bij mijn familie rond laten gaan om ze vervolgens te vragen om af en toe het toestel aan en direct weer uit te zetten :p
Daar zit wel een beetje in waar ik dan moeite heb met hoe realistisch het programma is. De data die de hunters krijgen is uiteraard nep. In principe zijn er geen redactieleden bij de familie van de hunted (lijkt mij) als daar op dat moment geen interactie mee is. Ik heb nog wel eens dat één (zakelijk/prive) van mijn telefoons uit valt omdat hij leeg is omdat ik hem niet opgeladen heb. En er zijn zat andere dingen te bedenken (iemand gaat even ergens naar toe of whatever) van 'events' die bij de hunters meteen vragen op zouden roepen als ze die informatie kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
Erwin537 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Daar zit wel een beetje in waar ik dan moeite heb met hoe realistisch het programma is. De data die de hunters krijgen is uiteraard nep. In principe zijn er geen redactieleden bij de familie van de hunted (lijkt mij) als daar op dat moment geen interactie mee is. Ik heb nog wel eens dat één (zakelijk/prive) van mijn telefoons uit valt omdat hij leeg is omdat ik hem niet opgeladen heb. En er zijn zat andere dingen te bedenken (iemand gaat even ergens naar toe of whatever) van 'events' die bij de hunters meteen vragen op zouden roepen als ze die informatie kregen.
Verschil is wel dat wij ook maar drie teams hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:28
Ik heb een niet-technische vraag, maar misschien weet een van jullie dat wel. Je hoort altijd de teams op straat praten over witte zijde, zwarte zijde enzo als ze bij een locatie aankomen. Wat betekent dat eigenlijk? Zijn dat windrichtingen, of werkt dat anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Kroesss schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:56:
Ik heb een niet-technische vraag, maar misschien weet een van jullie dat wel. Je hoort altijd de teams op straat praten over witte zijde, zwarte zijde enzo als ze bij een locatie aankomen. Wat betekent dat eigenlijk? Zijn dat windrichtingen, of werkt dat anders?
Het was mij niet opgevallen, maar de vraag is ergens anders al gesteld:

https://www.startpagina.n...eling-witte-zijde-groene/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Shinji schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:00:
[...]

Die had ik inderdaad nog niet gezien, maar thanks! Wel grappig om te zien dat zoiets dus van origine uit de scheepsvaart komt, en intussen in allerlei gebieden doorgedrongen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Shinji schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:00:
[...]

Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrothberht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2023
[...]

Zoals in een ander draadje door user ttb_82 aangegeven, heeft NordVPN op Twitter gereageerd:
Hallo. Deze aflevering van Hunter geeft niet weer hoe NordVPN werkt. De hele opzet was geënsceneerd en onze merknaam werd zonder onze toestemming gebruikt. We blijven ons houden aan ons privacybeleid, dat meerdere keren onafhankelijk is doorgelicht: https://nordvpn.com/blog/nordvpn-audit/ -Drea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SelmarSmit
En als je in de voorwaarden van dat privacybeleid kijkt zie je (ook in dezelfde draadje):

GOVERNING LAW AND DISPUTE RESOLUTION
Governing Law. These Terms will be governed by the law of Panama except for its conflicts of laws principles. However, some countries (including countries of the European Union) have laws that require contracts to be governed by the mandatory provisions of the local laws of the consumer's country. In such cases, mandatory provisions of the local laws of your country of residence apply.

Kortom in het geval van een triple A verdachte (zoals een aanslag op Amalia) gaan ze gewoon meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
SelmarSmit schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

En als je in de voorwaarden van dat privacybeleid kijkt zie je (ook in dezelfde draadje):

GOVERNING LAW AND DISPUTE RESOLUTION
Governing Law. These Terms will be governed by the law of Panama except for its conflicts of laws principles. However, some countries (including countries of the European Union) have laws that require contracts to be governed by the mandatory provisions of the local laws of the consumer's country. In such cases, mandatory provisions of the local laws of your country of residence apply.

Kortom in het geval van een triple A verdachte (zoals een aanslag op Amalia) gaan ze gewoon meewerken.
Iets wat ze zelf ook wel weten natuurlijk. Het lijkt een wat gehaaste "o shit" reactie gezien ze de naam van het programma nog niet eens juist kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
BlackMonkey schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:54:
[...]

Iets wat ze zelf ook wel weten natuurlijk. Het lijkt een wat gehaaste "o shit" reactie gezien ze de naam van het programma nog niet eens juist kunnen schrijven.
Dat, maar is hun internationale account ook, zo lijkt het. Komt mij ook wat rancuneus over. Maar dat kan aan mij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
renegrunn schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Dat, maar is hun internationale account ook, zo lijkt het. Komt mij ook wat rancuneus over. Maar dat kan aan mij liggen.
Niet zo gek, dit staat er bijvoorbeeld in de bio van dat account:
Experience the internet without anyone looking over your shoulder.
Als je hele bedrijfsmodel is gebaseerd op het wijsmaken van je klanten dat het absoluut veilig is, zoals vader ook lijkt te geloven, dan ben je er niet zo blij mee als naar buiten komt dat er toch een * bij komt kijken. Ze zetten zwaar in op de kortingscodes en youtube sponsoring en met deze reden ben ik er altijd geïrriteerd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:06
@SelmarSmit Tof dat je hier, niet anoniem, reageert! Wat me opviel van aflevering 2, is dat jullie vol achter die telefoon in groningen aangingen. Het feit dat zo'n telefoon aan blijft staan, is dat niet juist verdacht, waardoor je kan denken..... zal wel afleiding zijn? Of is het een te groot risico om te laten lopen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 16:13
ejet schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:16:
@SelmarSmit Tof dat je hier, niet anoniem, reageert! Wat me opviel van aflevering 2, is dat jullie vol achter die telefoon in groningen aangingen. Het feit dat zo'n telefoon aan blijft staan, is dat niet juist verdacht, waardoor je kan denken..... zal wel afleiding zijn? Of is het een te groot risico om te laten lopen...?
Lijkt me wel dat men juist hoopt te profiteren van dit soort 'foutjes' van de deelnemers, dus dan is er vanuit gaan dat het een misleiding is wel risky. Dan kun je nergens meer op acteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Als je eerdere seizoenen hebt gezien, dat is er zo nu en dan zeker aanleiding om er achter aan te gaan :+

Maar inderdaad, het is wel grappig om te zien dat deelnemers wel leren van vorige seizoenen. Sommigen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SelmarSmit
Dat laatste, we moeten handelen op basis van wat we zeker weten, niet op basis van welke mogelijke scenario’s er achter kunnen zitten. We verliezen er ook niet noodzakelijk iets mee, want anders weten we ook niet waar we wel moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
De beredenering werd in de aflevering zelf toch ook redelijk goed uitgelegd, dacht ik...
Groningen was het verste reizen vanaf het gezamenlijke startpunt. Dus in het geval dat iedereen direct langs huis zou gaan, zou liften/reizen naar Groningen het meeste tijd kosten. Dus was er de meeste kans dat ze die daar nog konden treffen. In dat geval is het ook logisch er meer en langer tijd in te steken.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Plus wat Selmar al aangaf: ze verliezen ook niets. Als ze nou van 3 andere koppels harde aanwijzigingen hadden (bijvoorbeeld een PIN-transactie), dan moet je gaan kiezen waar je de teams naartoe stuurt, maar dat was op dat moment niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Ik was ook al verbaasd over dat NordVPN gebeuren. Tim Kuik ook denk ik.

Als ik deelnemer zou zijn, had ik van te voren mijn telefoon een paar keer gekloond en aan wat kennissen op verschillende plekken in het land uitgedeeld met het verzoek hem op X moment eens aan te zetten en een stukje in de buurt rond te rijden. Of andere dingen bedacht ter misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
neanderthaler schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:44:
Ik was ook al verbaasd over dat NordVPN gebeuren. Tim Kuik ook denk ik.
Waarom zou Tim Kuik daar verbaast over moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Die heeft bij NordVPN denk ik wel eens achter het net gevist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Het downloaden, illegaal kijken van streams is toch ook totaal niet te vergelijken met een simulatie van een zoektocht naar terroristen of volk van dat kaliber?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renegrunn
Tuurlijk, ga lekker in je studentenkamer zitten om daar op je dooie gemak je mail nog eens te checken 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 10-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 07:39

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Laat die Marco en Jade als jebkieft snel gepakt worden, die zijn zo ontzettend dom bezig.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Rubman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:00:
Laat die Marco en Jade als jebkieft snel gepakt worden, die zijn zo ontzettend dom bezig.
Geregeld :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:24
Wat een kneus die Marco zeg. Die verpest echt het hele seizoen voor de rest.

Kan nu al niet wachten totdat hij ook nog alles verteld wat ie weet incl hun wachtwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chillz
Voor de deur van je eigen (studenten-) huis staan te klunzen én dan nog verbaasd zijn dat je erbij bent…
Dan gaan wij ook geen medelijden hebben :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 22:21
Chillz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:14:
Voor de deur van je eigen (studenten-) huis staan te klunzen én dan nog verbaasd zijn dat je erbij bent…
Dan gaan wij ook geen medelijden hebben :)
Dit is dus weer een voorbeeld van hoe Hunted geregiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:28
webgangster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Dit is dus weer een voorbeeld van hoe Hunted geregiseerd is.
Hoe is dit een voorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:59
Wat heeft die man toch met z’n e-mail 😂

©2004

Pagina: 1 ... 22 ... 49 Laatste