JeroenE schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:41:
[...]
Ik was er even vanuit gegaan dat ze aanschaf bedoelen. De energiekosten per kilometer zijn nu al lager (tenzij je alleen dure snelladers gebruikt). Afhankelijk hoeveel km's je maakt is de TCO ook al lager dan een ICE. Hoe meer km, hoe gunstiger omdat het onderhoud veel goedkoper is.
Dan nog.
Fictieve bedragen volgen!
Aanschaf prijs van mijn auto is 10.000 euro.
Ik ben 2.000 euro per jaar kwijt aan benzine/onderhoud/etc
Ik rijd deze auto 4 jaar, na 4 jaar is die auto nog 2.000 euro waard.
Dus ben ik 4.000 euro per jaar kwijt
Aanschaf prijs van een electrische auto is 30.000 euro
Ik rijd deze auto ook 4 jaar (tweedehands krijg ik hem verkocht voor 10.000 euro). Dan ben ik 5.000 euro per jaar kwijt, en dan heb ik stroom/onderhoud/etc nog niet eens meegerekend.
Klopt, het is natuurlijk "gegarandeerd voor de omstandigheden waar ik de auto voor wil gaan gebruiken", maar dat is elke keer zo'n end typen

Voor elke EV zijn er gevallen van mensen die zelfs over de NEDC range heen gaan (wel extreem, maar illustreert mijn punt wel goed).
Onze auto is ook zuiniger dan de fabrieksopgave... Daarom deel ik bij een electrische auto het bereik van de NEDC door 2...
Mooi dat de eisen nu al opgerekt zijn naar 500 km, een paar jaar geleden stelden de meesten nog 200 km als eis
De mensen (die ik spreek) die zelf een EV hebben, hebben liever een snellere lader dan een grotere accu.
Zoals je aan de berekeningen hierboven ziet, heb je daar meer aan bij grotere afstanden

Als derde auto heb ik eige
nlijk hele simpele eisen: onder de 10K in aanschaf (wordt een probleem), en minimaal 100km gegarandeerd (dus zeg maar een NDEC van 200km). En ik heb liever een wat grotere accu dan een snellere lader omdat het toch om woon/werk verkeer gaat. Eigen oprit thuis, dus ik laad liever thuis op dan dat ik op het werk moet gaan zitten hannesen met zo'n stekker.
Natuurlijk zijn dit de eisen van een derde auto, omdat de langere afstanden dan gewoon met de eerste of tweede auto afgelegd gaan worden.
Als primaire auto zijn de eisen veel erger: minimaal 500 snelweg kilometers (120km/h), en een aanhangwagen kunnen trekken.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.