• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
JBplap schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:26:
[...]
Nee, daar zit wat in.
Dat kun je op die rekentool ook zien, daar zit een 'totale besparing' ofzo in.
Daar dus mee spelen, en op een gegeven moment zie je dat nog meer inkorten dan minder totale besparing oplevert.
Bij mijn eigen situatie was dat ergens bij 17-18 jaar totale looptijd.

Maar dit is wel afhankelijk van de rente van de resterende looptijd...
Als je rentevaste periode nog afloopt zal die nog gaan wijzigen, en dat heeft weer invloed op het geheel.
Ik heb inderdaad wat zitten 'spelen' met die rekentool, maar hoe meer ik inkort (gevolgd door een maximale storting) de besparing blijft toenemen. Er lijkt geen omslagpunt in te zitten. Ook niet als ik vanaf 2011 (einde rentevastperiode) van een lagere rente uitga.

Doe ik iets verkeerd :?

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Extra inleggen moet zeker kunnen. Let wel op dat de vehouding tussen minimum en maximum inleg maximaal een factor 10 mag zijn. Let dus op dat als je later een deel van je schuld wil aflossen (ipv inleggen) dat kan betekenen dat je looptijd dan ingekort wordt omdat je niet onder je minimale inleg van 10% van de max inleg mag komen.

Het voordeel van aflossen tov extra inleggen hangt ook van de rente af. Met een lage rente (bv. <<3%) gaan je maandlasten minder omlaag dan wanneer je een hoge rente hebt, omdat je dan relatief veel inlegt. Bij een hoge rente leg je minder in eb ben je meer kwijt aan de rente.

Als je handig bent met excell dan kan je het zelf uitrekenen. De adviseur moet dit ook zeker kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door fastedje op 14-12-2017 23:26 . Reden: typo ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Tanooki schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:03:
[...]

Ik heb inderdaad wat zitten 'spelen' met die rekentool, maar hoe meer ik inkort (gevolgd door een maximale storting) de besparing blijft toenemen. Er lijkt geen omslagpunt in te zitten. Ook niet als ik vanaf 2011 (einde rentevastperiode) van een lagere rente uitga.

Mogelijk :p maar ik kan je input niet zien.
Zelf vond ik trouwens v2 van de tool beter werken, misschien kun je het daar ook nog mee proberen.

Ook als je je rente flink lager zet?
Wat bedoel je met inkorting gevolgd door storting?
Die storting is toch de inkorting?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 18:40

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

darklord007 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:08:
[...]

In die veronderstelling verkeerde ik ook. Totdat ik in oktober vroeg wat ik extra kon inleggen. Men er geen antwoord op kon geven voor december (nieuw hypothekair jaar). 4dec een afspraak gehad en vandaag nog steeds geen antwoord over wat er nu mogelijk is....... :(
Ligt echt aan jouw vestiging.
Drie weken geleden gebeld en vorige week het geld gestort. In combinatie met een hogere premie (Ja dat kan ook.) Weer twee jaar van de loop tijd af.

@JBplap : Mbt jouw opmerking over de 5k inleg. Looptijdverkorting kan enkel per heel jaar, ten minste bij de Rabo. Afhanklijk van wat je kan missing is het dus spelen met inleg en premie. Ik heb dit jaar gewoon om een aantal scenarios gevraagd.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
JBplap schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:25:
[...]
Wat bedoel je met inkorting gevolgd door storting?
Die storting is toch de inkorting?
Mijn bandbreedte zit nu aan de max (>9). Doel van het inkorten van de looptijd is om weer ruimte te creëren om extra te kunnen storten en de spaarpot te vullen. Direct na het inkorten zal ik dus weer het maximaal toegestane bedrag storten. In de rekentool vul ik dus 2 regels in: inkorten + storten

Ik zal versie 2 ook nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 16:48
Voor dit soort vragen zijn financieel adviseurs. Laat je goed voorlichten over je opties en wat de voor en nadelen zijn.
Creatief googlen geeft direct al een lijst: *knip* dat kunnen mensen zelf wel als ze een adviseur nodig hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Krisp op 15-12-2017 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
m-vw schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:47:
[...]

Drie weken geleden gebeld en vorige week het geld gestort. In combinatie met een hogere premie (Ja dat kan ook.) Weer twee jaar van de loop tijd af.

@JBplap : Mbt jouw opmerking over de 5k inleg. Looptijdverkorting kan enkel per heel jaar, ten minste bij de Rabo. Afhanklijk van wat je kan missing is het dus spelen met inleg en premie. Ik heb dit jaar gewoon om een aantal scenarios gevraagd.
Betaal je daar dan ook iets voor of zijn dat gratis adviezen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
Tanooki schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:03:
[...]

Ik heb mijn hele hypotheekverloop uitgezet in excel.

Kosten van mijn hypotheek zijn: hypotheekrente - HRA - ontvangen rente

Maandelijkse inleg zie ik even niet als een uitgave (bij gelijkblijvende huizenprijs).

Op een gegeven moment ontvang je meer dan je betaald, die periode moet je zo lang mogelijk rekken.

Dus: inleggen totdat je op een negatief bedrag uitkomt (zie kosten hypotheek) en dan afwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
m-vw schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:47:
[...]

om welke looptijd verkorting ging het bij jou?

Wij staan op dit moment op 21jaar(totaal) en willen graag max verkorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10
Martinusz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:09:
[...]

Je krijgt niet echt advies.

In mijn geval stuur ik typisch een kort emailtje naar de lokale bank met de intentie (bv bedrag X of max bijstorten in spaarpolis) waarna ik word gebeld voor wat details waarna het per email of brief een voorstel volgt voor akkoord.

Maar je kunt ook wel een afspraak maken afaik. In beginsel kan dat gratis, maar voor sommige acties zal een (standaard)tarief gelden (bv bovengenoemde omzetting van hypotheekvorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:56:
[...]

Je krijgt niet echt advies.

In mijn geval stuur ik typisch een kort emailtje naar de lokale bank met de intentie (bv bedrag X of max bijstorten in spaarpolis) waarna ik word gebeld voor wat details waarna het per email of brief een voorstel volgt voor akkoord.

Maar je kunt ook wel een afspraak maken afaik. In beginsel kan dat gratis, maar voor sommige acties zal een (standaard)tarief gelden (bv bovengenoemde omzetting van hypotheekvorm).
Nee het gaat mij meer inderdaad om ik heb bedrag X, wat kan ik het beste doen als ik dat in mijn spaarverzekering kwijt wil. Zij geven dan de mogelijkheden waarop je kunt reageren of niet.
Klinkt op zich netjes als ze dat gratis doen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 08:35
Tazzios schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:39:
Een spaarbankhypotheek is 1 product. Je hebt dus niet een Aflossingsvrije Hypotheek waar een Rabobank Opbouwspaarrekening tegen overstaat. Alles wat te vinden en al besproken is over de spaarbankhypotheek geld dus ook bij jou. Onder andere dat het maandbedrag wordt gewoon lager indien je bijstort.

Taxatie is alleen nuttig indien je in een lagere risicogroep terecht komt bij een NHG hypotheek maakt het niet uit.
Taxatie kan handig zijn, als je maar een hypotheek voor 50% van de woningwaarde van nu (na taxatie) nodig hebt. Gezien je dan weer een beroep kan doen op de regeling om een 100% aflossingsvrije hypotheek te krijgen, doordat je nog maar 50% van de waarde van je woning nu hoeft te financieren. Een aflossingsvrije hypotheek nu lang vast zetten kan best interessant zijn.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Martinusz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:09:
[...]

Dit is gratis.

Bijvoorbeeld:
1. Hoeveel te storten voor één jaar looptijd verkorting bij gelijkblijvende premie.
2. Hoeveel te storten voor twee jaar looptijd verkorting bij gelijkblijvende premie.
3. Bij een storting van €5000,- en één jaar looptijd verkorting, wat wordt dan de premie.
3. Bij een storting van €5000,- en twee jaar looptijd verkorting, wat wordt dan de premie.

Let wel op, dit zijn geen adviezen over impact op HRA etc. Puur berekeningen.
darklord007 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:50:
[...]

om welke looptijd verkorting ging het bij jou?

Wij staan op dit moment op 21jaar(totaal) en willen graag max verkorten
Nu voor de tweede keer twee jaar. Volgend jaar kijk ik weer.

[ Voor 19% gewijzigd door m-vw op 15-12-2017 11:50 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
m-vw schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:48:
[...]

Nu voor de tweede keer twee jaar. Volgend jaar kijk ik weer.
bedoelde meer van welke naar welke totale looptijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

darklord007 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:52:
[...]

bedoelde meer van welke naar welke totale looptijd ;)
Nu van 28 naar 26 jaar.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ah ok, ja de afgelopen jaren ging het bij ons ook nog makkelijk. Nu zitten we op 21 jaar en willen verder terug. Nu worden we tegen gewerkt....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darklord007
Zojuist bericht gekregen dat ze het nog eens hadden nagekeken en tijdsklemme dus nvt was......

Maar we mogen dus extra verkorten.
looptijd wordt nu 18jaar

[ Voor 8% gewijzigd door darklord007 op 15-12-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Wij hebben nog een deeltje aflossingsvrij. Moet eens uitzoeken wat de impact op de bandbreedte is als we daar af en toe gewoon een beetje van aflossen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
m-vw schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:17:
Wij hebben nog een deeltje aflossingsvrij. Moet eens uitzoeken wat de impact op de bandbreedte is als we daar af en toe gewoon een beetje van aflossen.
volgens mij is bandbreedte alleen van toepassing op je spaarhypotheek en is het aflossingsvrije deel een apparte hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Martinusz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:59:
[...]

Nee het gaat mij meer inderdaad om ik heb bedrag X, wat kan ik het beste doen als ik dat in mijn spaarverzekering kwijt wil. Zij geven dan de mogelijkheden waarop je kunt reageren of niet.
Klinkt op zich netjes als ze dat gratis doen :)
Ik had precies dezelfde vraag. Maar wat het beste is zullen ze je niet helemaal in kunnen helpen. Dat zal je toch zelf moeten besluiten.

Na mijn verzoek kwam men wel na een dag met de verschillende voorstellen met daarbij de financiële impact. Niet helemaal op de punt en komma uitgeschreven maar puur wat berekeningen.

Als je een keuze hebt gemaakt werken ze je keuze natuurlijk wel beter uit voordat je tekend.

Moet zeggen dat het bij mijn vestiging soepel verliep zonder naar het kantoor ofzo te moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

darklord007 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:33:
[...]

volgens mij is bandbreedte alleen van toepassing op je spaarhypotheek en is het aflossingsvrije deel een apparte hypotheek.
Dat is nu juist het ding. Het is één hypotheek, echter is de spaarverzekering voor een lager bedrag dan de lening.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
m-vw schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:45:
[...]

Dat is nu juist het ding. Het is één hypotheek, echter is de spaarverzekering voor een lager bedrag dan de lening.
Ah dat zou ik niet weten hoe dat werkt. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 12:34

Copycat

Stamgast @ HGGCT

m-vw schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:45:
[...]

En dat heb ik ook! Ik was dan ook niet nieuwsgierig naar premieverlaging of verkorting van de looptijd maar naar verhoging van het beoogde eindkapitaal door bijstorting in het spaardeel. Dan kan daarmee het aflossingsvrije deel afgelost kan worden.

Wettelijk gezien moet dat volgens mij kunnen!

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
fastedje schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:27:
Bij de meeste Rabo hypotheken mag je 20% per jaar boetevrij aflossen van je hypotheek. Dit mag je rechtstreeks van je hypotheekschuld laten aftrekken, dus dat komt niet op de spaar/inlegrekening van je hypotheek.

Meer aflossen kost je meestal een boeterente die hoger is naarmate de huidige rente lager is dan je hypotheek rente. Banken zijn daar vaak vaag over in de voorwaarden.

Als je aflost op je schuld dan wordt mogelijk je looptijd korter als je aan de mininale inleg van een factor 1/10de zit.

Er is ook nog een vreemde regel van de belastingdienst waarbij je minder/geen belastingafrek meer krijgt als je meer dan een bepaald percentage hebt afgelost.

Je kan trouwens gewoon telefonisch contact opnemen met de Rabo hypotheek adviseur die je daar als het goed is dit precies kan voorrekenen.
Copycat schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:50:
[...]

En dat heb ik ook! Ik was dan ook niet nieuwsgierig naar premieverlaging of verkorting van de looptijd maar naar verhoging van het beoogde eindkapitaal door bijstorting in het spaardeel. Dan kan daarmee het aflossingsvrije deel afgelost kan worden.

Bedankt, ik heb volgende week een afspraak, dit neem ik ook even mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Jumpman op 17-12-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Copycat schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:50:
[...]

Ik weet wel dat de waarde van de spaarverzekering niet boven de hypotheeksom uit mag komen, want het mag geen spaarpotje worden dat je voor andere zaken kan gebruiken.

Van de Rabo site:
...
Ik heb een spaar- of beleggingshypotheek

Heeft u een spaar- of beleggingshypotheek* en u wilt aflossen? Dan mag het eindkapitaal dat u opbouwt in het daaraan gekoppelde opbouwproduct in box 1 niet hoger zijn dan uw totale hypotheekschuld in box 1. Is dit toch het geval, dan betaalt u over een deel van de uitkering belasting. Extra aflossen is dus niet altijd verstandig. Een extra bedrag storten in uw spaar- of beleggingsproduct is een alternatief. Overleg ook met uw adviseur welke optie het beste bij u past.

*Het gaat om de OpMaat-, Rabo Opbouw-, Spaaroptimaal-, SpaarZeker, Flexibele Beleggings-, CumulentHypotheek of Hypotheek met Gemengde verzekering.
...

Vraag ligt nu bij de lokale Rabo.

[ Voor 35% gewijzigd door m-vw op 18-12-2017 08:28 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@m-vw in het originele contract staat een eindwaarde benoemd. daar mag je niet overheen

dat is bij de Rabo inderdaad knap verwarrend omdat ze de hele lening onder 1 noemer plaatsen

spaar / opbouw etc kan zo maar op 200K staan terwijl het eindkapitaal 100K is

eigenlijk alle andere banken hebben dan 100K aflosvrij en 100K spaar

wil je het duidelijk doen moet je hem bij de rabo ook zo splitsen waarbij ik dus nogmaals opmerk dat je spaardeel niet hoger mag zijn dan het oorspronkelijk doel kapitaal , anders vervallen de vrijstellingen KEW / SEW

http://www.fiscaalleven.eu/HelpdeskvragenKGV.htm

hier kan je de exacte verwoording vinden. bovenste document

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 18-12-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Ray schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:32:
@m-vw in het originele contract staat een eindwaarde benoemd. daar mag je niet overheen

dat is bij de Rabo inderdaad knap verwarrend omdat ze de hele lening onder 1 noemer plaatsen

spaar / opbouw etc kan zo maar op 200K staan terwijl het eindkapitaal 100K is

eigenlijk alle andere banken hebben dan 100K aflosvrij en 100K spaar

wil je het duidelijk doen moet je hem bij de rabo ook zo splitsen waarbij ik dus nogmaals opmerk dat je spaardeel niet hoger mag zijn dan het oorspronkelijk doel kapitaal , anders vervallen de vrijstellingen KEW / SEW

http://www.fiscaalleven.eu/HelpdeskvragenKGV.htm

hier kan je de exacte verwoording vinden. bovenste document
Bedank voor je reactie. Dit geldt dus ook als je huidige opbouw minder is dan de totale hypotheek?
Dan gaan we dat deel de komende jaren gewoon aflossen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

m-vw schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:36:
[...]

Bedank voor je reactie. Dit geldt dus ook als je huidige opbouw minder is dan de totale hypotheek?
Dan gaan we dat deel de komende jaren gewoon aflossen.
lees je eerst even in binnen het verschil tussen hypotheek en lening. dat is niet hetzelfde

je mag sinds 1-1-2013 (zie linkjes documenten) het eindkapitaal van garantie producten niet meer verhogen.

heb je een product op basis van beleggingen en komt die hoger uit dan kijkt men wel naar de totale EWS (is weer wat anders dan hypotheek of lening) . Blijft deze binnen de vrijstelling en is deze niet hoger dan de de ews dan betaal je geen belasting.

vaak is het dus interessant ipv af te lossen in de SEW bij te storten en zo de looptijd te verkorten. Daarover kan je hier van alles terug lezen en er staan linkjes naar rekentools

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 18-12-2017 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
Bij een spaarhypotheek mag je spaarsaldo inderdaad nooit boven het geleende bedrag uitkomen. De bank zal dan automatisch je looptijd inlorten.

Ik weet niet precies hoe dir bij een beleggingshypotheek zit omdat de waarde van je belegging kan fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
Wat is toegestaan is dat je 10x je minimum inleg mag storten. Maar je mag dan nooit meer minder inleggen dan je laagste inleg. Dit is vervelend als je later je schuld wilt verlagen dmv aflossen.

Het is zowiezo verstandig of je extra wilt inleggen of aflossen. Als je ooit een ander huis wilt kopen dan mag je, als je b.v. 50% hebt afgelost, nooit meer een hyptheek voor 100% afsluiten.

Daarbij moet je ook nog nadenken over wat de regering met de hypotheekaftrek gaat doen. Ze gaan de maximum aftrek zowiezo wat afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gallus schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:33:
Tja, het is niet direct in het belang van de bank nee...
deze tekst werd letterlijk gebruikt door rabo toen ik er naar vroeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn historie:

2006 huis gekocht met
1. spaarhyp
2. aflossingsvrije hyp bestaande uit een groter deel en een kleintje

Mbt spaarhypotheek de afgelopen jaren bijgestort ter premieverlaging en ook 2 jaar tijdsverkorting. Ik los elke maand af of stort bij. Rekening houdend met de 20% regel doe ik dat hoofdzakelijk mbt spaarhypo (in het begin vooral de afl vrije).

Enkele weken geleden was ik bij de rabo met wat vragen mbt het inzetten van mijn hypotheek voor een beleggingspand. Ter plekke werd de overlijdensrisico uit mijn spaarhypotheek gehaald (:-) ) en werd verteld dat ik beter kon overstappen naar de opbouwhypotheek ivm de kosten die naar interpolis gaan.

Heel fijn! De bank denkt met je mee. Ik gaf duidelijk aan dat mijn doel is zsm alles af te lossen. Rabo maande me bijna om toch in ieder geval >20 jaar aan te houden. Uit de reden werd ik niet veel wijs, anders dan dat het product daar niet voor bedoeld was, het oneigenlijk gebruik van het product was en het niet in het belang vd bank was. Tijdens deze sessie bleek dat er op de offerte van destijds die de bank had, 20 jaar rente vast veranderd was in 15jr rente vast. Dit terwijl ik juist onderhandeld had van 15 nr 20 jr. ik ben gelijk naar mijn tussenpersoon gegaan voor opheldering.

In de call die er op volgde, kwam ze erachter dat ik maandelijks aflos/bijstort. daar was ze helemaaaaaal niet over te spreken. Want ook dat was niet in het belang vd bank (maar ze had dit kunnen weten uit mijn historie). Ondanks dat ik nog geen uitsluitsel had over 15/20jr, was er een lichte druk om voor de opbouwhypotheek te gaan. Wederom vroeg ik naar de <20 jaar wat mijn doel is met ook de mededeling van mij dat de tijdklemmen niet meer bestaan. Weer kreeg ik een vaag antwoord.

Na het nodige onderzoek, was ik er inmiddels van overtuigd dat de opbouw hypotheek (kosten omzetten 350,-) een goede vervanging is. Inmiddels had mijn tussenpersoon contact met rabo (wie heeft het in 15jr veranderd????) waarbij besloten is om al mijn hypotheken terug naar 20 jaar te zetten als ik dat wil.

In de tussentijd kwam ik er zelf achter dat er een veel betere oplossing is voor straks (althans die overtuiging heb ik): over zetten naar opbouwhypotheek (voordeel geen kosten meer naar interpolis), de hypotheken op 15jr rente vast houden. En over 3 jaar als de rente vaste periode afloopt, de opbouwhypotheek omzetten (a 350,- naar een aflossingsvrije hypotheek. Ja, dit was inderdaad mogelijk volgens rabo (wel jammer dat ik er zelf moest achter komen).

Met aflossingsvrij heb ik alles zelf in de hand wanneer ik hoeveel aflos.
zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik wil de net bij één Hypotheek een deel aflossen, krijg ik onderstaande keuze. Nu lijkt de Nee optie mij het meest interessant (Het is mijn eerste extra aflossing, buiten de normale maandelijkse bedragen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZFvSRc9h9qyDjGM06PjBhvNV/full.jpg

Nee lijkt mij interessant, omdat:
Het eindbedrag blijft gelijk, interessant bij verhuizen in de toekomst.
Het recht tot behoud van het bedrag voor een aflossingsvrije hypotheek van het totale bedrag wat ik aan aflossingsvrije hypotheken had blijft langer aan.

Wat is het nadeel van Nee, over Ja? Je kan bij meerdere aflossingen toch altijd nog de Opbouwspaarrekening opdoeken en het gespaarde bedrag ook in je hypotheek storten, wellicht zelfs afkopen.

[ Voor 58% gewijzigd door Jumpman op 20-12-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ray schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:59:
[...]

als je rente echt 30 jaar vaststaat en je gaat voor inkorten heb je een goede kans bij voortijdig aflossen een boete te krijgen, Logisch ook immers je maakt je 30 jaar dan niet vol
Off topic voor bankspaar:
Over welk bedrag zouden ze die boete berekenen. Kan ik b.v. een aflossingsvrije hypotheek aflossen tot 1 euro en dan voor die laatste euro een eindnota aanvragen. Betaal je dan de boete over die euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
iemand bekend met bankspaar uitkeren en gebruiken voor afkopen van bijv. erfpacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Jumpman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:09:
Ik wil de net bij één Hypotheek een deel aflossen, krijg ik onderstaande keuze. Nu lijkt de Nee optie mij het meest interessant (Het is mijn eerste extra aflossing, buiten de normale maandelijkse bedragen).

[afbeelding]

Nee lijkt mij interessant, omdat:
Het eindbedrag blijft gelijk, interessant bij verhuizen in de toekomst.
Het recht tot behoud van het bedrag voor een aflossingsvrije hypotheek van het totale bedrag wat ik aan aflossingsvrije hypotheken had blijft langer aan.

Wat is het nadeel van Nee, over Ja? Je kan bij meerdere aflossingen toch altijd nog de Opbouwspaarrekening opdoeken en het gespaarde bedrag ook in je hypotheek storten, wellicht zelfs afkopen.
Zoals ik het lees, heeft 'nee' voordelen omdat je daarmee de mogelijkheid krijgt om (optie 1) het bedrag te gebruiken om die hypotheek eerder af te lossen (en wellicht zelfs te gebruiken voor de boeterente), en/of (optie 2) het bedrag te gebruiken voor het aflossen van een andere hypotheek. De Rabobank schets alleen de optie (3) om het bedrag uit te betalen. Het bedrag verlagen (alternatief) maakt het alleen maar ongunstiger als je dit relateert aan de 1:10 ratio. Ik zou dus ook voor 'nee' gaan.

Deze materie beheers ik echter niet volledig, dus ik zou dit ook navragen bij een expert van de Rabobank cq. belastingdienst.

Edit: ben laat hier. :/

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
nvm. heel verhaal, ORV was een heel ander getal.. Het wijkt nu nog een klein beetje af, gerommel in de marge.

[ Voor 120% gewijzigd door LED-Maniak op 11-11-2018 23:13 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste