Ik probeer het verhaal te begrijpen.LED-Maniak schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:04:
Het was geen of-of situatie. Bij inleg wilde de verstrekker én het bedrag significant omhoog gooien én de looptijd inkorten met een aantal jaren. Wilde ik vaker inleggen, dan werd dit steeds hoger.
Ik wil eenmalig(of een paar keer eenmalig) geld inleggen, waardoor ik in dezelfde looptijd van 30 jaar een lager maandbedrag betaal. Maar dit kon volgens hun dus niet door de 1:10 regeling omdat ik dan aan het einde zoveel gespaard zou hebben(doordat ik een minimum bedrag moet inleggen door de bandbreedte) dat bij vrijkomst mij hypotheek een hogere waarde heeft dan het huis. En dan laatste mag niet.
Eigenlijk had de hypotheekadviseur mij moeten vertellen dat ik helemaal geen geld had moeten inleggen bij aanvang van de hypotheek, zodat ik exact kreeg waar ik meermaals om vroeg. Tuurlijk, je zit er zelf bij, maar hij is natuurlijk de expert en ik heb hem er op vertrouwd dat hij de juiste opties laat zien.
[...]
Thanks! Ben alleen bang dat het in dit geval niet gaat werken door het bandbreedte verhaal.
Even als voorbeeld of ik het snap: Bij het aangaan heb je een hoog bedrag gestort zeg 1.000. Hierdoor was voor de toekomst je jaarlijkse premie 100 (=1:10)
Nu wil je nog een extra bedrag storten waardoor je jaarlijkse premie als voorbeeld 50 wordt. dan schiet je dus uit de bandbreedte van 1:10. Dan is inderdaad looptijdverkorting de enige optie. Deze looptijdverkorting kun je natuurlijk formeel afspreken met de bank of feitelijk toe passen
Ik zou gewoon 100 per jaar blijven betalen en op het moment dat de schuld gelijk is aan het spaarbedrag deze uit laten keren. De bank hoeft maar 2 checks te doen, namelijk bandbreedte 1:10 en of de schuld groter of gelijk is aan het gespaarde bedrag, mocht het spaarbedrag groter zijn dan de schuld dan is de rentecomponent in het meerdere belast.
Mocht je nog een andere eigen woning schuld hebben aan het eind van de looptijd dan kun je je spaarbedrag ook daarvoor gebruiken om die schuld af te lossen. Groot probleem is echter: de meeste banken hebben geen optie om dit in hun systeem aan te geven, geval van "computer says no".
(mits je natuurlijk niet uit de vrijstellingen schiet welke er zijn mbt dergelijke kapitaalverzekeringen, want dan is het meerdere belast)