Scrtz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 00:58:
Rij vaker in een kia cee'd 1.6 gdi uit 2013, prima auto en lekker sportief vooral van voor (achterlampen mochten wel wat sportiever imo). Enigste nadelen aan de auto vind ik eigelijk de isolatie die wel wat beter zou kunnen, de 3 stuurstanden waar je 0,0 verschil in merkt aangezien ze alle 3 even gevoelloos zijn, de koppeling die totaal gevoelloos is en het motorblok wat rond de 5000 toeren pas gaat werken maar bij 4000 al enorme geluiden uitbrult.
Verder wel een mooi dashboard wat alleen ietwat snel krast en schakelen gaat heerlijk strak. Zou wel graag eens die nieuwere motoren van kia met turbo willen proberen, dat rijd toch een stuk lekkerder met veel koppel al onderin de toeren.
De 1.6 GDI gaat nog wel qua koppelingsgevoel, de 1.2 in de Rio (huidig en pre-facelift) is wel echt ruk. Die moet je met enorm veel beleid of een hoop gas vanuit stilstand vooruit commanderen (0,0 koppel) en dan mag je meestal in de meeste versnellingen tot minimaal 4K RPM doortrekken om iets van vermogen te genereren, waarbij het lijkt alsof de kleppen ieder moment door de motorkap kunnen vliegen

Nee, niet m'n favo blokje...
Nieuwe 1.6 T-GDI is een héél stuk beter, maar die zuipt! Echt niet normaal, 1:10 is wat we gemiddeld met de Sportage GT-plusline halen

Zet dat tegenover bijvoorbeeld de 2.0 TSI met 230PK/350NM en zijn 1:13 gemiddeld (en naar mijn mening belangrijk: een hoop CO2 minder) en je ziet dat ze daar imho nog wel wat werk hebben. 1.0 T-GDI in de C'eed is ook echt een hele verbetering, hij klinkt nog redelijk ook

Hier geen last van, misschien een rem die wat schraapt?
Looks van de nieuwe Sportage is idd echt topwerk, dan heb ik het persoonlijk wel over de GT-(plus)line in bijzonder. Eerst vond ik hem een beetje raar maar nu vind ik het echt een bijzonder mooie auto om te zien en om in te rijden, hij toont heel groot maar als je er in rijdt is het net een Picanto haha. Interieur is echt weer een niveau omhoog, alhoewel ik nog niet 100% zeker ben dat het 40K+ euro niveau is

Audi-designer, BMW M-sport die het onderstel heeft ontworpen; gewoon een puike auto, die nieuwe Sportage!
------------------------
Om dan meteen maar een woordje over de Niro te doen: ook een goede auto. Zeker in de wat hogere trim's met bijvoorbeeld stoel en stuurverwarming een genot om in te rijden. De 'DSG' is een goede eerste poging, maar imho af en toe een beetje te 'jerky' bij het schakelen bij wat meer gas en weet niet goed wanneer hij een verzet terug moet. Komt goed van zijn plek, al laten de eco-bandjes het snel afweten bij kouder weer zoals nu. Dat komt natuurlijk door het grote koppel van de elektromotor, die de auto echt vlot laat aanvoelen tot zo'n 60-70km/h. Hendel in 'sport' zetten resulteert in een scherpere gasresponse, zwaarder sturen en 1:14 ipv 1:18. Gasresponse is meer irritant dan wat anders en het sturen is bij lage snelheden zelfs hinderlijk (ding trekt echt hard terug als je een bocht maakt), maar het is leuk om te hebben.
Binnenkort de nieuwe Rio met 1.0 turbo-motortje, Apple Carplay en Android Auto, is eens leuk om mee te spelen. Hopelijk hebben ze wat aan die hopeloze koppeling gedaan en is het sis-geluid onder acceleratie op de rechter-achterstoel verholpen, dat zit er al sinds pre-facelift in