Nadat onze huidige auto wéér eens problemen heeft en ergens deze week in de garage zal staan hebben we (= ik en mijn vrouw) soort van besloten om een (voor ons) nieuwe auto te gaan kopen. Nu zaten we een beetje te zoeken en is onze keuze redelijk beperkt geworden, maar zit nog met wat twijfelpunten.
Wat zoeken we?
We zoeken een relatief nieuwe auto met:
- "Moderne" uitstraling
- Redelijk wat technische snufjes (o.a. multimediasysteem)
- Veel ruimte voor inzittenden
- Veel bagageruimte
- Cruise Control
- Airconditioning/Climate Control
- Max. €13.000
- Max 120.000km op de teller
- ABS/Airbags etc, de standaard veiligheidsopties
- Bekerhouder bij bestuurdersstoel (don't ask, maar huidige auto heeft die dus niet, en dat is kut)
- Nice to have: trekhaak
- Officiële dealer
- Zo min mogelijk onderhoud (wie niet?)
- Degelijke garantie (dus niet shit BOVAG, maar officiële dealergarantie)
Wat hebben we gevonden?
Met al de bovenstaande criteria en een middagje zoeken zijn we op een selecte groep auto's uit gekomen:
Ford Focus Wagon, Hyundai i30/i40, Kia Cee'd (vanaf 09/2012), Opel Astra Sports Tourer, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia/Octavia Combi, VW Golf Variant, Volvo V50.
Na het een en ander doorspitten is onze keuze eigenlijk teruggebracht tot 2 modellen, de Ford Focus Wagon en de Skoda Octavia. Beiden ogen modern en zijn behoorlijk compleet. De Focus heeft van Ford een A1 garantie en dan heb je iig 1 jaar geen gezeur. Op het randje zitten de Kia Cee'd, Volvo V50.
Voorbeeld van een Ford Focus Wagon die wij interessant vinden.
Voorbeeld van een Skoda Octavia Combi die wij interessant vinden.
Wat is dan de vraag?
Nou ja, vragen zijn het eigenlijk:
- Weet niet of ik nou voor Benzine of Diesel moet kiezen. We gaan tot 15.000 per jaar en dan lijkt het eigenlijk geen zak uit te maken. Wegenbelasting is hoger voor Diesel, maar het verschil in Benzine heft dat weer op..
- Moeten we wel zo'n nieuwere en duurdere auto kopen, of kunnen we beter voor 5k minder een auto van 2009-2011 zoeken met meer km's op de teller? Wij denken nu in de zin van: nieuwer = minder km's = minder problemen. Plus dat je dan ook nog in een soort van moderne auto rijdt, want de Focus en Octavia zijn in 2012 vernieuwd, dus dat heb je dan mooi mee.
- Hoe ver zouden jullie de auto zoeken? We zitten nu op max 100 km (vanaf Den Haag) te zoeken en dan krijg je ook Lelystad, maar dat is best ver en als je dan wat hebt duurt het wel ff voordat je er bent. Is 50km of 75km dan beter? Of zeggen jullie fuck it en doe gewoon 100km?
- Is het het waard om bij een merkdealer met merkdealer-garantie te kopen (en dus betaal je wat meer voor eenzelfde auto), wetende dat die auto dan wel meer gechecked is dan een inruilauto bij #randommerkdealer?
- Heeft iemand ervaring met de Ford Focus en/of Skoda Octavia (vanaf bj 2012?)
We zitten dus al in de buurt maar nog net wat extra advies nodig om de juiste keuze te kunnen maken. Mocht ik mij nog wat bedenken dan zet ik het er nog bij, maar hoor alvast graag jullie advies/ervaringen.
Wat zoeken we?
We zoeken een relatief nieuwe auto met:
- "Moderne" uitstraling
- Redelijk wat technische snufjes (o.a. multimediasysteem)
- Veel ruimte voor inzittenden
- Veel bagageruimte
- Cruise Control
- Airconditioning/Climate Control
- Max. €13.000
- Max 120.000km op de teller
- ABS/Airbags etc, de standaard veiligheidsopties
- Bekerhouder bij bestuurdersstoel (don't ask, maar huidige auto heeft die dus niet, en dat is kut)
- Nice to have: trekhaak
- Officiële dealer
- Zo min mogelijk onderhoud (wie niet?)
- Degelijke garantie (dus niet shit BOVAG, maar officiële dealergarantie)
Wat hebben we gevonden?
Met al de bovenstaande criteria en een middagje zoeken zijn we op een selecte groep auto's uit gekomen:
Ford Focus Wagon, Hyundai i30/i40, Kia Cee'd (vanaf 09/2012), Opel Astra Sports Tourer, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia/Octavia Combi, VW Golf Variant, Volvo V50.
Na het een en ander doorspitten is onze keuze eigenlijk teruggebracht tot 2 modellen, de Ford Focus Wagon en de Skoda Octavia. Beiden ogen modern en zijn behoorlijk compleet. De Focus heeft van Ford een A1 garantie en dan heb je iig 1 jaar geen gezeur. Op het randje zitten de Kia Cee'd, Volvo V50.
Voorbeeld van een Ford Focus Wagon die wij interessant vinden.
Voorbeeld van een Skoda Octavia Combi die wij interessant vinden.
Wat is dan de vraag?
Nou ja, vragen zijn het eigenlijk:
- Weet niet of ik nou voor Benzine of Diesel moet kiezen. We gaan tot 15.000 per jaar en dan lijkt het eigenlijk geen zak uit te maken. Wegenbelasting is hoger voor Diesel, maar het verschil in Benzine heft dat weer op..
- Moeten we wel zo'n nieuwere en duurdere auto kopen, of kunnen we beter voor 5k minder een auto van 2009-2011 zoeken met meer km's op de teller? Wij denken nu in de zin van: nieuwer = minder km's = minder problemen. Plus dat je dan ook nog in een soort van moderne auto rijdt, want de Focus en Octavia zijn in 2012 vernieuwd, dus dat heb je dan mooi mee.
- Hoe ver zouden jullie de auto zoeken? We zitten nu op max 100 km (vanaf Den Haag) te zoeken en dan krijg je ook Lelystad, maar dat is best ver en als je dan wat hebt duurt het wel ff voordat je er bent. Is 50km of 75km dan beter? Of zeggen jullie fuck it en doe gewoon 100km?
- Is het het waard om bij een merkdealer met merkdealer-garantie te kopen (en dus betaal je wat meer voor eenzelfde auto), wetende dat die auto dan wel meer gechecked is dan een inruilauto bij #randommerkdealer?
- Heeft iemand ervaring met de Ford Focus en/of Skoda Octavia (vanaf bj 2012?)
We zitten dus al in de buurt maar nog net wat extra advies nodig om de juiste keuze te kunnen maken. Mocht ik mij nog wat bedenken dan zet ik het er nog bij, maar hoor alvast graag jullie advies/ervaringen.
[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 11-09-2016 20:30 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie