Nieuwe tweedehands auto, knoop doorhakken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:40

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Nadat onze huidige auto wéér eens problemen heeft en ergens deze week in de garage zal staan hebben we (= ik en mijn vrouw) soort van besloten om een (voor ons) nieuwe auto te gaan kopen. Nu zaten we een beetje te zoeken en is onze keuze redelijk beperkt geworden, maar zit nog met wat twijfelpunten.

Wat zoeken we?
We zoeken een relatief nieuwe auto met:
- "Moderne" uitstraling
- Redelijk wat technische snufjes (o.a. multimediasysteem)
- Veel ruimte voor inzittenden
- Veel bagageruimte
- Cruise Control
- Airconditioning/Climate Control
- Max. €13.000
- Max 120.000km op de teller
- ABS/Airbags etc, de standaard veiligheidsopties
- Bekerhouder bij bestuurdersstoel (don't ask, maar huidige auto heeft die dus niet, en dat is kut)
- Nice to have: trekhaak
- Officiële dealer
- Zo min mogelijk onderhoud (wie niet?)
- Degelijke garantie (dus niet shit BOVAG, maar officiële dealergarantie)

Wat hebben we gevonden?
Met al de bovenstaande criteria en een middagje zoeken zijn we op een selecte groep auto's uit gekomen:
Ford Focus Wagon, Hyundai i30/i40, Kia Cee'd (vanaf 09/2012), Opel Astra Sports Tourer, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia/Octavia Combi, VW Golf Variant, Volvo V50.
Na het een en ander doorspitten is onze keuze eigenlijk teruggebracht tot 2 modellen, de Ford Focus Wagon en de Skoda Octavia. Beiden ogen modern en zijn behoorlijk compleet. De Focus heeft van Ford een A1 garantie en dan heb je iig 1 jaar geen gezeur. Op het randje zitten de Kia Cee'd, Volvo V50.
Voorbeeld van een Ford Focus Wagon die wij interessant vinden.
Voorbeeld van een Skoda Octavia Combi die wij interessant vinden.

Wat is dan de vraag?
Nou ja, vragen zijn het eigenlijk:
- Weet niet of ik nou voor Benzine of Diesel moet kiezen. We gaan tot 15.000 per jaar en dan lijkt het eigenlijk geen zak uit te maken. Wegenbelasting is hoger voor Diesel, maar het verschil in Benzine heft dat weer op..
- Moeten we wel zo'n nieuwere en duurdere auto kopen, of kunnen we beter voor 5k minder een auto van 2009-2011 zoeken met meer km's op de teller? Wij denken nu in de zin van: nieuwer = minder km's = minder problemen. Plus dat je dan ook nog in een soort van moderne auto rijdt, want de Focus en Octavia zijn in 2012 vernieuwd, dus dat heb je dan mooi mee.
- Hoe ver zouden jullie de auto zoeken? We zitten nu op max 100 km (vanaf Den Haag) te zoeken en dan krijg je ook Lelystad, maar dat is best ver en als je dan wat hebt duurt het wel ff voordat je er bent. Is 50km of 75km dan beter? Of zeggen jullie fuck it en doe gewoon 100km?
- Is het het waard om bij een merkdealer met merkdealer-garantie te kopen (en dus betaal je wat meer voor eenzelfde auto), wetende dat die auto dan wel meer gechecked is dan een inruilauto bij #randommerkdealer?
- Heeft iemand ervaring met de Ford Focus en/of Skoda Octavia (vanaf bj 2012?)

We zitten dus al in de buurt maar nog net wat extra advies nodig om de juiste keuze te kunnen maken. Mocht ik mij nog wat bedenken dan zet ik het er nog bij, maar hoor alvast graag jullie advies/ervaringen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 11-09-2016 20:30 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Staar je niet blind op kilometers, kijk naar de onderhoudshistorie.

Mijn 206 met 345.000km op de teller was in betere staat van onderhoud dan de 207sw met 160.000km op de teller. Ik heb bij die 206 nooit koppelingen, scheef afgesleten remblokken, waterpompen en poelies hoeven vervangen, bij de jongere 207 wel vrij kort na aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omslagpunt van 15k voor diesel is voor nieuwe auto's. Voor tweedehands ligt dat al een stuk lager, maar dat moet je ff doorrekenen.

Verder zou ik altijd voor de Octavia gaan, al was het alleen maar omdat je daar simpelweg een bak meer ruimte in hebt voor het zelfde geld :)
1.2 TSI is volgens mij een driepittertje, ik weet niet of je dat met een dergelijke auto wilt. Die moet op de snelweg best hard werken en dan zuipt ie een stuk meer dan een vierpitter. Plus de Octavia is in diesel veel ruimer verkrijgbaar (ex lease).
Check ook hier even, zat te vinden: http://www.skoda.nl/occas...%26type%3DOctavia%2BCombi

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
octavia is een fijne wagen, heeft een VAG basis dus dat is over het algemeen betrouwbaar en degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSmit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-10-2020
- Diesel of benzine maakt inderdaad geen bal uit met jouw kilometrage (afgaand op 1/16 voor diesel en 1/12 voor benzine). Aangezien in die berekening niet is meegenomen dat de aanschafkosten van tweedehands benzine auto's gemiddeld genomen iets lager is, zou ik daarvoor gaan.
- Kostentechnisch gezien is een oudere auto altijd goedkoper, de afschrijvingskosten zijn namelijk veel lager. Bovendien hoef je er niet per se hogere onderhoudskosten voor terug te krijgen, mits alles netjes bijgehouden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:13:
1.2 TSI is volgens mij een driepittertje, ik weet niet of je dat met een dergelijke auto wilt.
Nee, gewoon een viercilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Thanks alvast voor alle feedback! :)
_JGC_ schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:52:

Mijn 206 met 345.000km op de teller was in betere staat van onderhoud dan de 207sw met 160.000km op de teller. Ik heb bij die 206 nooit koppelingen, scheef afgesleten remblokken, waterpompen en poelies hoeven vervangen, bij de jongere 207 wel vrij kort na aanschaf.
Zal ook zeker voor een auto met goed onderhoudsboekje gaan inderdaad. Maar ook dan is het nog steeds geen garantie en zou je kunnen zeggen hoe minder kilometers + volledig boekje, hoe beter, denk ik?
The Eagle schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:13:
Omslagpunt van 15k voor diesel is voor nieuwe auto's. Voor tweedehands ligt dat al een stuk lager, maar dat moet je ff doorrekenen.

Verder zou ik altijd voor de Octavia gaan, al was het alleen maar omdat je daar simpelweg een bak meer ruimte in hebt voor het zelfde geld :)
1.2 TSI is volgens mij een driepittertje, ik weet niet of je dat met een dergelijke auto wilt. Die moet op de snelweg best hard werken en dan zuipt ie een stuk meer dan een vierpitter. Plus de Octavia is in diesel veel ruimer verkrijgbaar (ex lease).
Check ook hier even, zat te vinden: http://www.skoda.nl/occas...%26type%3DOctavia%2BCombi
Octavia lijkt inderdaad een stuk ruimer te zijn, maar ook wat "kaler" qua interieur en snufjes. De Focus is dan weer wat moderner maar daar lever je dus wat in qua ruimte. :P Qua prijs zit de Octavia inderdaad net iets lager nog, wat het ook wel interessant maakt.
Reloader schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:29:
octavia is een fijne wagen, heeft een VAG basis dus dat is over het algemeen betrouwbaar en degelijk.
Dat is dus een mythe :P Ik dacht dat ook altijd, maar in de praktijk blijkt VAG helemaal niet zo betrouwbaar, bijv. deze test (2013): https://www.pechhulpverge...t-duitse-en-franse-autos/
Of als je lid bent van de consumentenbond deze (2014): https://www.consumentenbo...auto-met-weinig-onderhoud
In beide tests staat VAG niet bijster hoog: 2013-test: VW #22, Audi #25, Skoda #16, Seat #15. 2014-test VW #19, Audi #24, Skoda #17, Seat #23.
Ford staat daar op #14 en #15, dus hoger dan de gehele VAG..

Ook hier staat de Focus Wagon enorm hoog (#5) terwijl de Octavia Combi op #55 staat: http://www.autozine.nl/enquete_resultaat.html

En hier staat de Focus ook hoger dan de Octavia, maar geen detail over de modellen: http://www.carblogger.nl/...er_und_Verlierer_2015.pdf
deSmit schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:42:
- Diesel of benzine maakt inderdaad geen bal uit met jouw kilometrage (afgaand op 1/16 voor diesel en 1/12 voor benzine). Aangezien in die berekening niet is meegenomen dat de aanschafkosten van tweedehands benzine auto's gemiddeld genomen iets lager is, zou ik daarvoor gaan.
Bij het zoeken lijkt dat niet uit te maken en zie ik zowel Benzine als Diesel door elkaar staan met zowat dezelfde specificaties :P Maar het maakt dus echt niet uit en hoef er dan ook niet meer op te gaan letten :)
- Kostentechnisch gezien is een oudere auto altijd goedkoper, de afschrijvingskosten zijn namelijk veel lager. Bovendien hoef je er niet per se hogere onderhoudskosten voor terug te krijgen, mits alles netjes bijgehouden is.
Dat is zeker wel waar. Denk alleen dat ik in mijn hoofd al besloten heb geen oudere auto te nemen, niet vanwege onderhoud maar puur omdat ze qua interieur gewoon achterhaald zijn. Wil graag wat modernere snufjes op de auto (bijv. een degelijk mediasysteem met navigatie oid) en dat mis je dan weer. Ook zie je aan die oudere modellen direct dat ze ouder zijn terwijl die van 2012 er moderner uit zien. :) Enige wat de oudere auto's dan gewoon aantrekkelijk maken is de lagere prijs, maar verder verliest het IMO op alle fronten :P

Heb een dealer gevonden waar beide auto's staan, denk dat ik daar maar eens contact mee ga opnemen om te kijken of ik in beide auto's een proefrit kan maken. Gaat sowieso niet de dealer worden waar ik de auto ga kopen of de exacte modellen die ik zoek, maar het is wel handig om ze te ervaren. Misschien valt een van de 2 direct al af tijdens een eerste kennismaking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Een VAG-auto zou ik persoonlijk nooit als particulier willen kopen/rijden. Misschien teveel onderbuik gevoel maar ik heb net iets teveel ellende gelezen op Autoweek e.d.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar de Renault Megane 3 Estate, met name de oudere 14% diesels die er nu een beetje uitgaan. Of de TCe 1.2/2.0 uitvoeringen als je benzine wil rijden (of non turbo variant maar dan praat je over modeljaar 2012)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:37:

[...]

Zal ook zeker voor een auto met goed onderhoudsboekje gaan inderdaad. Maar ook dan is het nog steeds geen garantie en zou je kunnen zeggen hoe minder kilometers + volledig boekje, hoe beter, denk ik?
Hangt van de auto af. Kijk goed naar wanneer wat aan de beurt is. Als je een auto koopt met lage kilometerstand waarvan bekend is dat kort daarna groot onderhoud of bekende kwalen aan het licht komen, koop je liever eentje met een paar duizend kilometer meer op de teller waarbij dergelijk onderhoud al gedaan is.

Houd er ook rekening mee dat een lage kilometerstand nogal prijsopdrijvend is. Weet nog dat ik voor een 206 kwam met 160.000km op de teller, stond toen te koop voor 6900 euro. Werd me voor de neus verkocht, ze konden nog wel aan een zelfde 206 kopen met 116.000km op de teller, maar die moest 7350 kosten. Naast dat ik 450 euro meer moest betalen voor een lagere kilometerstand kreeg ik dus ook een auto die bepaalde standaard kwaaltjes had die binnen de eerste 150.000km optreden (richtingaanwijzerschakelaar, brandstofleiding, samen goed voor 500 euro aan kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
vhal schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:28:
Een VAG-auto zou ik persoonlijk nooit als particulier willen kopen/rijden. Misschien teveel onderbuik gevoel maar ik heb net iets teveel ellende gelezen op Autoweek e.d.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar de Renault Megane 3 Estate, met name de oudere 14% diesels die er nu een beetje uitgaan. Of de TCe 1.2/2.0 uitvoeringen als je benzine wil rijden (of non turbo variant maar dan praat je over modeljaar 2012)
Mijn zwager had een Renault Megane en mijn ouders een Renault Scenic. Beiden niet echt goede ervaringen (lees: slechte) dus Renault is voor mij gewoon geen optie meer. Ik weet dat de nieuwere modellen misschien anders zijn maar vanwege die slechtere ervaringen heb ik niet echt vertrouwen in het merk meer.
_JGC_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:28:
[...]

Hangt van de auto af. Kijk goed naar wanneer wat aan de beurt is. Als je een auto koopt met lage kilometerstand waarvan bekend is dat kort daarna groot onderhoud of bekende kwalen aan het licht komen, koop je liever eentje met een paar duizend kilometer meer op de teller waarbij dergelijk onderhoud al gedaan is.
Enig advies waar ik dat soort zaken kan achterhalen? :)
Houd er ook rekening mee dat een lage kilometerstand nogal prijsopdrijvend is. Weet nog dat ik voor een 206 kwam met 160.000km op de teller, stond toen te koop voor 6900 euro. Werd me voor de neus verkocht, ze konden nog wel aan een zelfde 206 kopen met 116.000km op de teller, maar die moest 7350 kosten. Naast dat ik 450 euro meer moest betalen voor een lagere kilometerstand kreeg ik dus ook een auto die bepaalde standaard kwaaltjes had die binnen de eerste 150.000km optreden (richtingaanwijzerschakelaar, brandstofleiding, samen goed voor 500 euro aan kosten).
450 voor 44k kilometer is anders best interessant. Dat je dan net een pechauto hebt.. Tsja, het kan andersom ook dat die met 160k op de teller dan ineens wat problemen zou krijgen. Het blijft altijd een gok want iedere auto is anders. Maar zoals je al aangeeft is het (volledige) onderhoudsboekje wel een erg belangrijke die ik zeker als vereiste heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 21:26

PauseBreak

derp!

Angeloonie schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:29:
Wat is dan de vraag?
Nou ja, vragen zijn het eigenlijk:
- Weet niet of ik nou voor Benzine of Diesel moet kiezen. We gaan tot 15.000 per jaar en dan lijkt het eigenlijk geen zak uit te maken. Wegenbelasting is hoger voor Diesel, maar het verschil in Benzine heft dat weer op..
Ik zou zeggen, reken het uit.
- Moeten we wel zo'n nieuwere en duurdere auto kopen, of kunnen we beter voor 5k minder een auto van 2009-2011 zoeken met meer km's op de teller? Wij denken nu in de zin van: nieuwer = minder km's = minder problemen. Plus dat je dan ook nog in een soort van moderne auto rijdt, want de Focus en Octavia zijn in 2012 vernieuwd, dus dat heb je dan mooi mee.
Zoals anderen al hebben aangegeven: Kijk naar het onderhoudsboekje, en naar het totaalplaatje van de auto. Welk onderhoud is al gedaan? Is er preventief onderhoud gedaan? Zijn er terugroepacties geweest (kun je zien op rdw.nl bij kentekeninformatie)? En zo ja, is die modificatie aantoonbaar uitgevoerd? Welk onderhoud komt er binnen afzienbare tijd aan?
- Hoe ver zouden jullie de auto zoeken? We zitten nu op max 100 km (vanaf Den Haag) te zoeken en dan krijg je ook Lelystad, maar dat is best ver en als je dan wat hebt duurt het wel ff voordat je er bent. Is 50km of 75km dan beter? Of zeggen jullie fuck it en doe gewoon 100km?
Dat hangt af van de auto waar je naar zoekt. Van een simpel model staan er in de Randstad meer dan genoeg te koop, dus daar zou ik dan niet per se 100km heen en 100km terug voor reizen. Ga je echter voor iets dat meer exotisch is (kan bijvoorbeeld al een D-segment auto in een kleur zijn!) dan is het dat wel waard. Kijk dus even op bijv. gaspedaal.nl naar het aanbod in je directe regio en maak zelf die overweging.
- Is het het waard om bij een merkdealer met merkdealer-garantie te kopen (en dus betaal je wat meer voor eenzelfde auto), wetende dat die auto dan wel meer gechecked is dan een inruilauto bij #randommerkdealer?
Dat hangt af van de voorwaarden die vastzitten aan de garantie. Lees dus de garantievoorwaarden door voordat je besluit of dealergarantie het extra geld waard is.

Edit:

Als toevoeging:

http://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

En kijk even deze video, ondanks dat ie wat cringey begint:

Hun kanaal heeft overigens ook goede aankoopadviezen per model auto. Zeker de moeite waard om te bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door PauseBreak op 12-09-2016 11:51 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:04
vhal schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:28:

Bij een VAG moet je gewoon goed van te voren bepalen welk blok en welke versnellingsbak je neemt, er zitten nog best betrouwbare tussen :P

Van de Megane Estate zijn er ook genoeg problemen te noemen, de leasert's die wij altijd hadden staan stonden net zo vaak bij de garage als de VAG's
Dan zou ik persoonlijk toch kiezen voor de Focus Estate, maar dan wel in benzine uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:37

servies

Veni Vidi Servici

Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:37:

[...]

[...]

Octavia lijkt inderdaad een stuk ruimer te zijn, maar ook wat "kaler" qua interieur en snufjes. De Focus is dan weer wat moderner maar daar lever je dus wat in qua ruimte. :P Qua prijs zit de Octavia inderdaad net iets lager nog, wat het ook wel interessant maakt.

[...]

Dat is dus een mythe :P Ik dacht dat ook altijd, maar in de praktijk blijkt VAG helemaal niet zo betrouwbaar, bijv. deze test (2013): https://www.pechhulpverge...t-duitse-en-franse-autos/
Of als je lid bent van de consumentenbond deze (2014): https://www.consumentenbo...auto-met-weinig-onderhoud
In beide tests staat VAG niet bijster hoog: 2013-test: VW #22, Audi #25, Skoda #16, Seat #15. 2014-test VW #19, Audi #24, Skoda #17, Seat #23.
Ford staat daar op #14 en #15, dus hoger dan de gehele VAG..
Zucht, consumentenbond... Als er 1 instituut is dat de afgelopen tijd compleet overbodig is geworden... dan is dit 'm...
Ook hier staat de Focus Wagon enorm hoog (#5) terwijl de Octavia Combi op #55 staat: http://www.autozine.nl/enquete_resultaat.html
Gegevens door de eigenaren zelf en dus extreem gekleurd en onbetrouwbaar... Hoe beoordeel je de rijeigenschappen van je eigen auto nou onbevooroordeeld...
En hier staat de Focus ook hoger dan de Octavia, maar geen detail over de modellen: http://www.carblogger.nl/...er_und_Verlierer_2015.pdf
Tenzij je het over 4 jaar en ouder gaat hebben, dan staat de Focus weer achter alle Skodas... Blijkbaar stort de Focus na 4 jaar compleet in elkaar... Of zou dat nou weer te ver doorgeredeneerd zijn...
Oftewel... je moet niet alle statistieken geloven...
Bij het zoeken lijkt dat niet uit te maken en zie ik zowel Benzine als Diesel door elkaar staan met zowat dezelfde specificaties :P Maar het maakt dus echt niet uit en hoef er dan ook niet meer op te gaan letten :)
Volgens mij (maar wie ben ik) zit je bij 15000km nog niet echt bij het omslagpunt naar diesel... zeker bij wat modernere autos...
Heb een dealer gevonden waar beide auto's staan, denk dat ik daar maar eens contact mee ga opnemen om te kijken of ik in beide auto's een proefrit kan maken. Gaat sowieso niet de dealer worden waar ik de auto ga kopen of de exacte modellen die ik zoek, maar het is wel handig om ze te ervaren. Misschien valt een van de 2 direct al af tijdens een eerste kennismaking :P
Dat is eigenlijk de enige echte manier om te bepalen welke auto je het beste zal bevallen... Eigenlijk moet je de andere modellen uit je eerste lijstje ook nog in het echt proberen/bekijken, misschien blijkt de praktijk toch anders te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
servies schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:59:
[...]

Dat is eigenlijk de enige echte manier om te bepalen welke auto je het beste zal bevallen... Eigenlijk moet je de andere modellen uit je eerste lijstje ook nog in het echt proberen/bekijken, misschien blijkt de praktijk toch anders te zijn...
Ik zat er inderdaad al over te denken om ook de twijfelopties (iig de Kia en Volvo) ook gewoon te gaan rijden voordat we een definitieve keuze maken. Ze hadden allemaal op het eerste oog wat dingetjes maar mogelijk is de praktijk net iets anders.

Ik neem aan dat het niet vreemd is om gewoon proefritten te plannen voor auto's waarvan je al weet dat je ze waarschijnlijk niet gaat kopen? Ik zoek nu gewoon een dealer relatief dichtbij op en that's it, de uitvoering e.d. boeien me nog niet voor de 1e indruk.
PauseBreak schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:40:
Edit:

Als toevoeging:

http://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

En kijk even deze video, ondanks dat ie wat cringey begint:
[video]

Hun kanaal heeft overigens ook goede aankoopadviezen per model auto. Zeker de moeite waard om te bekijken.
Erg nuttig deze info, had al behoorlijk wat gevonden over auto/onderhoud/tests maar het algemene advies en checklist voor proefrit is erg handig :)

[ Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 12-09-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:35
Angeloonie schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:29:
Nadat onze huidige auto wéér eens problemen heeft en ergens deze week in de garage zal staan hebben we (= ik en mijn vrouw) soort van besloten om een (voor ons) nieuwe auto te gaan kopen. Nu zaten we een beetje te zoeken en is onze keuze redelijk beperkt geworden, maar zit nog met wat twijfelpunten.

Wat zoeken we?
- "Moderne" uitstraling
- Redelijk wat technische snufjes (o.a. multimediasysteem)
- Cruise Control
- Airconditioning/Climate Control
- ABS/Airbags etc, de standaard veiligheidsopties
- Bekerhouder bij bestuurdersstoel (don't ask, maar huidige auto heeft die dus niet, en dat is kut)
Als je kijkt naar moderne uitstraling en uitvoering: veel features komen binnen in het luxesegment en vinden daarna hun weg naar het volumesegment. Als je niet al te bang bent voor de hogere running costs, zou je een luxere auto van enkele jaren ouder kunnen overwegen.

Als voorbeeld een 5-serie E61 LCI (mj 2007-2010):
- dvd navi, multimedia, telefoon etc met bediening vanaf de iDrive knop.
- cruise control was al in het jaar 2000 gemeengoed
- ABS, traction control, stability control: zat er ook sinds jaren in.
- airco: multi-zone
- airbags: 8 stuks
- bekerhouders: bestuurder en bijrijder, achterin volgens mij in de middenarmsteun

Wat wil je meer, xenon? check. DRL? check. LED-verlichting achter? check. Parkeersensoren met weegave op de kleurendisplay: check. Automaat: zestraps, geleverd op 90%+ van deze auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:14:
[...]

Erg nuttig deze info, had al behoorlijk wat gevonden over auto/onderhoud/tests maar het algemene advies en checklist voor proefrit is erg handig :)
Dan kan je dit denk ik ook wel waarderen:

Bedenk je overigens dat ieder model zo zijn dingetjes heeft. Hetgeen je moet meenemen van deze video's zijn de punten waar je tijdens proefritten even met extra aandacht naar moet kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door PauseBreak op 12-09-2016 12:54 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:59
servies schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:59:
Gegevens door de eigenaren zelf en dus extreem gekleurd en onbetrouwbaar... Hoe beoordeel je de rijeigenschappen van je eigen auto nou onbevooroordeeld...
Maar als alle Focusrijders hun Ford goed vinden en alle Octaviarijders hun Skoda niet, dan zegt dat dus wel iets. Anders zouden alle auto's wel een gedeelde eerste plaats hebben.

Waar je de auto koopt maakt niet zoveel uit, als je het bedrijf maar vertrouwt. Volgens mij geldt Ford A1-garantie over dealers heen, dat zou je even kunnen checken. Dan kun je je auto in Limburg gaan halen (en dat scheelt misschien ook nog in aanschafprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI

zuinig genoeg (1op14/15), veel opties, 7 jaar fabrieksgarantie. motorisch sterk genoeg, betrouwbaar en lage onderhoudskosten.
vind ik ze er zelf ook nog netjes uit zien.

focus 1.0 125pk zou wat mij betreft de enige andere optie zijn.
ocatavia vind ik zelf te saai en verouderd ogen.

volvo ga je in verhouding op leeglopen in kosten op onderhoud, reparaties en verbruik en is nu ook niet echt ruim te noemen (was toch ook een puntje?).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Pat911 schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:11:
[...]

Maar als alle Focusrijders hun Ford goed vinden en alle Octaviarijders hun Skoda niet, dan zegt dat dus wel iets. Anders zouden alle auto's wel een gedeelde eerste plaats hebben.
Wie zegt mij dat ze die auto werkelijk in bezit hebben...
Hoevaak ik wel niet reviews zie waarvan ik denk: "heb je überhaupt wel in die auto gereden???"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Powrskin schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:14:
Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI

zuinig genoeg (1op14/15)
1 op 14/15 zuinig noemen 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
PauseBreak schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:53:
[...]

Dan kan je dit denk ik ook wel waarderen:

[video]

[video]

[video]

[video]

Bedenk je overigens dat ieder model zo zijn dingetjes heeft. Hetgeen je moet meenemen van deze video's zijn de punten waar je tijdens proefritten even met extra aandacht naar moet kijken.
Zat ze net al te kijken, zonder geluid dus kijk thuis nog een keer. Hele nuttige videos :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Reloader schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:29:
Hartstikke onbetrouwbaar bedoelt reloader natuurlijk.

Tja je moet maar durven een VAG mobiel kopen omdat je het gezeik met je vorige auto zat bent.. wat voor motorblokken was je in geïnteresseerd? Dat maakt ook nog wat uit namelijk.

Nee als je geen Renault wilt ivm. Ervaringen in het verleden dan heb je echt boter op je hoofd als je vervolgens VAG gaat rijden. Waar Renault de weg omhoog weer wat gevonden lijkt te hebben is het Lopez-effekt bij VAG nog volop aanwezig. Combineer dat met een importeur die nog nooit van garantie gehoord heeft en het is feest.

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 12-09-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
tja beter zit er niet in met een station, tenzij je een hybride koopt.
gdi kan je in elk geval normaal rijden en dan nog dat verbruik halen.
mazda 6 zou je nog 1op16 kunnen rijden, maar dat is het dan ook wel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

GoldenSample schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:41:
[...]

Hartstikke onbetrouwbaar bedoelt reloader natuurlijk.
Ik heb 7 jaar in een Skoda Fabia Station gereden, afgezien van de standaard slijtage eigenlijk geen problemen gehad... dus hardstikke betrouwbaar... Dat terwijl de Franse leasebak van een vriend van me om de haverklap bij de dealer stond omdat er alweer wat kapot was...
M'n huidige auto is een Skoda Rapid Spaceback... Ook geen enkel probleem mee...
Tja je moet maar durven een VAG mobiel kopen omdat je het gezeik met je vorige auto zat bent.. wat voor motorblokken was je in geïnteresseerd? Dat maakt ook nog wat uit namelijk.

Nee als je geen Renault wilt ivm. Ervaringen in het verleden dan heb je echt boter op je hoofd als je vervolgens VAG gaat rijden. Waar Renault de weg omhoog weer wat gevonden lijkt te hebben is het Lopez-effekt bij VAG nog volop aanwezig.
Tja... als je onder in het dal zit kun je ook alleen maar omhoog...
Combineer dat met een importeur die nog nooit van garantie gehoord heeft en het is feest.
En daar heb je het enige terechte punt... PON is een <beeep> importeur... Dat de VAG groep hen nog niet heeft vervangen snap ik ook niet helemaal... Is alleen maar slechte reclame...
Powrskin schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:12:
[...]

tja beter zit er niet in met een station, tenzij je een hybride koopt.
gdi kan je in elk geval normaal rijden en dan nog dat verbruik halen.
mazda 6 zou je nog 1op16 kunnen rijden, maar dat is het dan ook wel.
Dat haalde ik al ruim met die hierboven genoemde Skoda Fabia uit 2004...

[ Voor 16% gewijzigd door servies op 12-09-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:36:
[...]

Zat ze net al te kijken, zonder geluid dus kijk thuis nog een keer. Hele nuttige videos :D
Ja, dat zijn video's waar je daadwerkelijk iets aan hebt d:)b Ander handig topic: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
servies schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:31:
dan rijdt/reed je bovengemiddeld zuinig. Ik rij dat zelf ook, maar als ik met met een hoop andere mensen meerijdt dan snap ik waarom ze fabrieksopgave lang niet halen.

Dan rijden ze vaak niet perse sneller, maar het zijn de kleine dingen. Niet afremmen op motor, te snel schakelen, verkeerde versnelling rijden, geen constante snelheid, altijd airco aan, nog even gas erbij vlak voor het kruispunt etc etc. dan zijn er nog dingen als bandjes oppompen, onderhoud bijhouden en niet de hele kar vol met zware rotzooi hebben.

uiteraard is ook van grote invloed op wat voor weg je rijdt. Ik rij nu een 200pk turbo autootje (1050kg) en rij er 1op14 mee (aan de pomp), 80% bweg, weinig stoppen en ja het gas gaat er flink op :P

zuinigste kan je rijden met de 1.0 ecoboost focus, maar dan heb je een "nette" rijstijl nodig.
makkelijkste zuinig rijden kan je met de gdi of skyactiv.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Powrskin schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:52:
[...]

dan rijdt/reed je bovengemiddeld zuinig. Ik rij dat zelf ook, maar als ik met met een hoop andere mensen meerijdt dan snap ik waarom ze fabrieksopgave lang niet halen.

Dan rijden ze vaak niet perse sneller, maar het zijn de kleine dingen. Niet afremmen op motor, te snel schakelen, verkeerde versnelling rijden, geen constante snelheid, altijd airco aan, nog even gas erbij vlak voor het kruispunt etc etc. dan zijn er nog dingen als bandjes oppompen, onderhoud bijhouden en niet de hele kar vol met zware rotzooi hebben.

uiteraard is ook van grote invloed op wat voor weg je rijdt. Ik rij nu een 200pk turbo autootje (1050kg) en rij er 1op14 mee (aan de pomp), 80% bweg, weinig stoppen en ja het gas gaat er flink op :P

zuinigste kan je rijden met de 1.0 ecoboost focus, maar dan heb je een "nette" rijstijl nodig.
makkelijkste zuinig rijden kan je met de gdi of skyactiv.
M'n huidige auto (Skoda Rapid Spaceback) heeft de 1.2TSI 90PK motor. Het huidige verbruik is ongeveer (aan de pomp) 1 op 19 en dan rijd ik gewoon normaal, meestal iets boven Vmax... 90% B-weg en clima gewoon aan, bandenspanning staat op 2.4 voor en 2.6 achter...
Als ik zuinig rij (en natuurlijk een beetje mazzel heb met het overige verkeer) haal ik met het huidige zomerse weer de 1 op 21 met clima aan...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 12-09-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:40
Ik rij een Focus Wagon, hele fijne wagen geen enkel probleem mee gehad zover. En qua bekende kwaaltjes en slijtage valt het reuze mee. Kijk anders hier voor de bekende euvels van de verschillende moter uitvoeringen. Focusclub

Uiteraard is de onderhoudshistorie het meest belangrijke, zowel bij VAG als Ford. Heeft hij nooit op tijd zijn beurten gehad. Dan zou ik de auto gewoon laten staan.

Ik zie daarbij dat de auto in de topicstart bij de schakelgroep staat, ik heb persoonlijk goede ervaringen bij deze dealer.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:14

ArCadE

No banana available

Kijk ook eens naar ex-lease auto's bij Leaseplan en andere aanbieders. Altijd goed onderhouden en de juiste beurten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn tip: Mazda 6, net iets ruimer dan een Golf/Focus/Octavia. Betrouwbaar en een moderne uitstraling. Verder rijdt het gewoon goed. Je zit wel op de grens van je budget/kilometrage, autoscout komt er met 1 in Den Haag. Heb minimale bouwjaar 2010 aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Captain Planet schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:13:
Ik rij een Focus Wagon, hele fijne wagen geen enkel probleem mee gehad zover. En qua bekende kwaaltjes en slijtage valt het reuze mee. Kijk anders hier voor de bekende euvels van de verschillende moter uitvoeringen. Focusclub

Uiteraard is de onderhoudshistorie het meest belangrijke, zowel bij VAG als Ford. Heeft hij nooit op tijd zijn beurten gehad. Dan zou ik de auto gewoon laten staan.

Ik zie daarbij dat de auto in de topicstart bij de schakelgroep staat, ik heb persoonlijk goede ervaringen bij deze dealer.
Top, welke uitvoering heb je precies? :)
ArCadE schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:17:
Kijk ook eens naar ex-lease auto's bij Leaseplan en andere aanbieders. Altijd goed onderhouden en de juiste beurten gehad.
Dat is een goede, zag ook op Autotrack al wat ex-leasebakken voorbij komen, maar daar lijken er nog meer te zijn :)
Quantor schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:33:
Mijn tip: Mazda 6, net iets ruimer dan een Golf/Focus/Octavia. Betrouwbaar en een moderne uitstraling. Verder rijdt het gewoon goed. Je zit wel op de grens van je budget/kilometrage, autoscout komt er met 1 in Den Haag. Heb minimale bouwjaar 2010 aangehouden.
Even snel gegekeken, maar gaat hem niet worden. Puur omdat je qua budget het gewoon niet gaat halen en je daardoor enorm beperkt bent in de keuzes, terwijl bij de andere opties je behoorlijk wat variatie hebt (uitrusting, motor etc.). Toch bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:14

ArCadE

No banana available

Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:37:

[...]

Dat is een goede, zag ook op Autotrack al wat ex-leasebakken voorbij komen, maar daar lijken er nog meer te zijn :)

[...]
Ik weet dat de mijne binnenkort beschikbaar komt ;-)
i40 diesel met bijna 140k km

[ Voor 0% gewijzigd door ArCadE op 12-09-2016 15:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:12

Rannasha

Does not compute.

Ik heb zelf een 2e generatie Octavia Combi gereden (uit 2007), waarbij ruimte en bang-for-buck de voornaamste argumenten voor de aankoop waren.

Vorig jaar is dat ding vervangen en de shortlist werd vrij snel erg kort met een Ford Focus en, wederom, een Skoda Octavia (3e generatie). De Focus oogt en rijdt wat sportiever, maar na in beide een proefrit gemaakt te hebben, is de keus toch gevallen op de Skoda. De ruimte die dat ding biedt kun je simpelweg niet of nauwelijks terugvinden bij concurrerende modellen. Daarvoor moet je vaak een trede hoger gaan zoeken.

edit: Als het in je budget past, zou ik kijken naar een Octavia van 2013 of nieuwer, de 3e generatie. Die oogt een stuk moderner dan z'n voorganger.

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 12-09-2016 16:01 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:40
Angeloonie schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:37:
[...]

Top, welke uitvoering heb je precies? :)
1.6 Ti-VCT benzine.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

servies schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:03:
[...]

M'n huidige auto (Skoda Rapid Spaceback) heeft de 1.2TSI 90PK motor. Het huidige verbruik is ongeveer (aan de pomp) 1 op 19 en dan rijd ik gewoon normaal, meestal iets boven Vmax... 90% B-weg en clima gewoon aan, bandenspanning staat op 2.4 voor en 2.6 achter...
Als ik zuinig rij (en natuurlijk een beetje mazzel heb met het overige verkeer) haal ik met het huidige zomerse weer de 1 op 21 met clima aan...
Wel grappig dat in 26 jaar niks veranderd is. Ik rij 1 op 9 a 10 met een 2.3 liter Turbo met 181pk uit 1990. Jij rijdt 1 op 19/20 met een 1.2 90pk motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

servies schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:31:
[...]

Ik heb 7 jaar in een Skoda Fabia Station gereden, afgezien van de standaard slijtage eigenlijk geen problemen gehad... dus hardstikke betrouwbaar... Dat terwijl de Franse leasebak van een vriend van me om de haverklap bij de dealer stond omdat er alweer wat kapot was...
M'n huidige auto is een Skoda Rapid Spaceback... Ook geen enkel probleem mee...

[...]

Tja... als je onder in het dal zit kun je ook alleen maar omhoog...

[...]
En daar heb je het enige terechte punt... PON is een <beeep> importeur... Dat de VAG groep hen nog niet heeft vervangen snap ik ook niet helemaal... Is alleen maar slechte reclame...

[...]

Tja er zijn mensen die 80 jaar als een schoorsteen gerookt hebben, op hun 95se sterven doordat ze van een keukentrapje vallen maar daarvoor nog in blakende gezondheid waren.. Tja het kan. Als je niet rookt en geen BMI van 30+ hebt is de kans alleen een stuk groter.
Zo ook met auto's, wil je de kans dat je er op leegloopt verkleinen dan koop je sommige auto's gewoon beter niet. VAG-apparaten van de laatste 15 jaar horen daar ook onder. De uitschieters zijn niet zo extreem als bijvoorbeeld de Laguna 2 pre-facelift echter is de algehele kwaliteit over het algemeen gewoon weg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

GoldenSample schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:11:
[...]

Tja er zijn mensen die 80 jaar als een schoorsteen gerookt hebben, op hun 95se sterven doordat ze van een keukentrapje vallen maar daarvoor nog in blakende gezondheid waren.. Tja het kan. Als je niet rookt en geen BMI van 30+ hebt is de kans alleen een stuk groter.
Zo ook met auto's, wil je de kans dat je er op leegloopt verkleinen dan koop je sommige auto's gewoon beter niet. VAG-apparaten van de laatste 15 jaar horen daar ook onder. De uitschieters zijn niet zo extreem als bijvoorbeeld de Laguna 2 pre-facelift echter is de algehele kwaliteit over het algemeen gewoon weg slecht.
Zolang je weg blijft van de 1.2 of 1.4TSI blokken is er niets aan de hand. Je kan hier ook altijd nog een modificatie laten uitvoeren mocht dit niet gebeurd zijn. Daarnaast had de 2.0TSI in 2009 tot half 2010 hetzelfde ook redelijk simpel op te lossen. De 1.8 blokken zijn een van de sterkste blokken die ik ken..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Famous schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 00:22:
[...]

Zolang je weg blijft van de 1.2 of 1.4TSI blokken is er niets aan de hand. Je kan hier ook altijd nog een modificatie laten uitvoeren mocht dit niet gebeurd zijn. Daarnaast had de 2.0TSI in 2009 tot half 2010 hetzelfde ook redelijk simpel op te lossen. De 1.8 blokken zijn een van de sterkste blokken die ik ken..
Ach en een rits DSG bakken, je de Electronica er uit sloopt, geen ongeblazen 1.4 koopt, geen 2.0TFSI waarvan de zuigerveren het opgeven, geen eerste generatie 2.0TDI (TS zoekt wat nieuwers overigens).

Bee valt best mee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je kunt altijd nog een Peugeot op benzine nemen... ik heb als dieselrijder nooit begrepen waarom er bij Peugeot zo vaak koppelingen vervangen worden, totdat je met 180.000km zelf het druklager los in de koppeling hebt liggen bij je eerste benzine auto. Elke monteur die ik erover spreek noemt het ontwerp van die dingen dramatisch.

Maargoed, de TSI problemen gaan bij VAG over opgerekte kettingen. Die problemen had PSA met de THP blokken ook.

Elk merk heeft zijn betere en mindere producten ertussen zitten. VAG in zijn geheel afrekenen op een probleem in een select aantal motoren gebruikt in een heleboel modellen maakt het merk niet slecht, je moet alleen met een boog om dergelijk spul heenlopen, of eentje vinden waarbij het probleem al is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

_JGC_ schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 02:05:
Je kunt altijd nog een Peugeot op benzine nemen... ik heb als dieselrijder nooit begrepen waarom er bij Peugeot zo vaak koppelingen vervangen worden, totdat je met 180.000km zelf het druklager los in de koppeling hebt liggen bij je eerste benzine auto. Elke monteur die ik erover spreek noemt het ontwerp van die dingen dramatisch.

Maargoed, de TSI problemen gaan bij VAG over opgerekte kettingen. Die problemen had PSA met de THP blokken ook.
En ondertussen is dat probleem bij de VAG groep al ongeveer 2 generaties verholpen... en voor de bestaande 'probleem' motoren is ook al een fix...
Elk merk heeft zijn betere en mindere producten ertussen zitten. VAG in zijn geheel afrekenen op een probleem in een select aantal motoren gebruikt in een heleboel modellen maakt het merk niet slecht, je moet alleen met een boog om dergelijk spul heenlopen, of eentje vinden waarbij het probleem al is opgelost.
Kijk... een nuchtere verstandige opmerking...
[...]

Zelden zo'n ongefundeerde onzin gelezen...

[ Voor 25% gewijzigd door servies op 13-09-2016 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

deSmit schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:42:
Een Ŝkoda Octavia haalt gemakkelijk 1/16 op benzine (en 1/22 op diesel).

Persoonlijk zou ik ook voor de Ŝkoda Octavia gaan, maar dat is voornamelijk gebaseerd op mijn beperkte ervaring (gelest in een Ŝkoda Octavia, daarna een paar jaar in een VW Fox gereden, toen die met pech bij de garage stond twee verschillende vervangende auto's gehad en recentelijk een tweedehands Ŝkoda Octavia gekocht).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Ik lees niks over Toyota, why? Als je weinig gezeik wilt en alleen regulier onderhoud dan is een Japanner een aanrader.
Zoek je een mooie Auris uit ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ThinkPadd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:14:
Ik lees niks over Toyota, why? Als je weinig gezeik wilt en alleen regulier onderhoud dan is een Japanner een aanrader.
Prius Wagon, mn ouders rijden al een poos Lexus en dat ding naar de garage brengen is gewoon saai. Een hybride lexus (Toyota techniek) hebben ze nu over de 150.000k gereden en dr is werkelijk nooit iets aan stuk gegaan of vervangen. Hetzelfde geld voor een prius, van 0 tot 135.000k gereden, daar zijn enkel vloeistoffen vervangen. De CVT lijn is even wennen maar voor mij hoeft het niet anders te zijn, het rijd heerlijk op de snelweg met 1100 toeren.

Mijn gevoel zegt ook altijd Volkswagen, fijne wagens, zien er mooi uit van binnen en buiten, maar ze staan vaker bij de garage voor serieuze zaken, een golf van 0 naar 85k gereden, toch wel wat kwaaltjes en wat meer slijtage dan een Toyota, idem voor een Passat 0 naar 123k gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Laten we het eens over een andere boeg gooien, welke auto raadt jij aan dan?
Je loopt alleen maar alles af te zeiken, maar met een goed antwoord op de vraag van de TS kom je niet

En over distributiekettingen, daar had geen een merk mee moeten beginnen in de tijd dat ECO hip is, bij elk merk zijn ze bedroevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:14:
Omdat de goedkoopste Auris bij €17.000 begint :P

Zat gisteren weer even "opnieuw" te kijken en na het checken van alle modellen die aan de criteria voldoen ga ik proefritten proberen te maken in:

- Ford Focus Wagon
- Skoda Octavia Combi
- Hyundai i40
- Peugeot 508
- Kia cee'd Sportswagon

Bedacht mij gisteren dat mijn manager de Peugeot 508 had en toen ik die een keer geleend had beviel die echt enorm :) Staan er ook veel van te koop en allemaal ruim onder het budget.

Definitief afgevallen zijn:
- Volvo V50
- VW Golf Variant
- Seat Ibiza ST
- Opel Astra
- Renault Megane
- Toyota Auris
- Skoda Fabia
- Mazda 6

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 13-09-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Angeloonie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:52:
[...]

Zat gisteren weer even "opnieuw" te kijken en na het checken van alle modellen die aan de criteria voldoen ga ik proefritten proberen te maken in:

- Ford Focus Wagon
- Skoda Octavia Combi
- Hyundai i40
- Peugeot 508
- Kia cee'd Sportswagon

Bedacht mij gisteren dat mijn manager de Peugeot 508 had en toen ik die een keer geleend had beviel die echt enorm :) Staan er ook enorm veel van te koop en allemaal ruim onder het budget.

Definitief afgevallen zijn:
- Volvo V50
- VW Golf Variant
- Seat Ibiza ST
- Opel Astra
- Renault Megane
- Toyota Auris
- Skoda Fabia
- Mazda 6
De prius Wagon? Die is binnen het budget te vinden en door de hybride aandrijving 1 op 16 a 1 op 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:55:
[...]

De prius Wagon? Die is binnen het budget te vinden en door de hybride aandrijving 1 op 16 a 1 op 20
Afgezien van het feit dat ik dat ding spuuglelijk vind (zowel van binnen als buiten), is het geen stationwagon (maar een MPV) en dus een stuk minder ruim :P

[ Voor 5% gewijzigd door Angeloonie op 13-09-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FabianGTI schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:24:
[...]

Laten we het eens over een andere boeg gooien, welke auto raadt jij aan dan?
Je loopt alleen maar alles af te zeiken, maar met een goed antwoord op de vraag van de TS kom je niet

En over distributiekettingen, daar had geen een merk mee moeten beginnen in de tijd dat ECO hip is, bij elk merk zijn ze bedroevend
Toyota, Focus (laat alleen de 1.8 motoren staan) Hyundai i40, Kia C'EED. En als TS ipv op de betrouwbaarheid concessies wil doen op het gadget gehalte/dash aaibaarheidsfactor+ uiterlijk (maar daar lijkt het niet op) heb ik nogwel wat meer suggesties die voor een stuk lager budget ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:07:
[...]

Toyota, Focus (laat alleen de 1.8 motoren staan) Hyundai i40, Kia C'EED. En als TS ipv op de betrouwbaarheid concessies wil doen op het gadget gehalte/dash aaibaarheidsfactor+ uiterlijk (maar daar lijkt het niet op) heb ik nogwel wat meer suggesties die voor een stuk lager budget ook kunnen.
Zou toch je suggesties willen horen. Hoef niet per se enorm veel tech in de auto, maar een beetje modern mag wel, iig meer dan de simpele "standaard" knopjes voor airco oid. Minimaal een beetje mediaspeler en telefoonopties op een scherm(pje).

Zaterdag naar Rotterdam, kijken bij een 508, Focus en Octavia. Toevallig allemaal Diesels en gelukkig allemaal wel de uitvoering die ik ongeveer zoek (iig meer dan de basic edities). Motor misschien niet exact gelijk maar toch bijna een volledige match.
Mag in 3 auto's zitten en voelen, en in 1 of 2 rijden (maar dan wel korte ritjes van ~15 min in geval van 2).
Moet in ieder geval voldoende zijn om van deze 3 auto's een beeld te krijgen :)

Nu nog iets regelen voor de overige 2 op zaterdag en dan ben ik in het weekend wel klaar gok ik zo :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door Angeloonie op 13-09-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een 508 is natuurlijk wel een klasse groter dan een Focus/Octavia, dat is meer een Mondeo/Passat/Mazda6 en zeker een mooie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Nog even een andere vraag m.b.t. Diesel vs Benzine: Ik lees dat het voor Diesel-motoren slechter is om korte afstanden te rijden. Nu zal vooral mijn vrouw de auto gebruiken voor ritten van ~14km enkele reis (ongeveer 20 minuten reistijd). Kan ik dan beter voor een Benzinemotor kiezen (naast het feit dat het voor ons gewoon voordeliger gaat zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jup, met 14 kilometer is een diesel nog niet helemaal lekker op temperatuur, dan is een benzine een betere keuze (ook qua wegenbelasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Angeloonie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:09:
[...]

Zou toch je suggesties willen horen. Hoef niet per se enorm veel tech in de auto, maar een beetje modern mag wel, iig meer dan de simpele "standaard" knopjes voor airco oid. Minimaal een beetje mediaspeler en telefoonopties op een scherm(pje).

Zaterdag naar Rotterdam, kijken bij een 508, Focus en Octavia. Toevallig allemaal Diesels en gelukkig allemaal wel de uitvoering die ik ongeveer zoek (iig meer dan de basic edities). Motor misschien niet exact gelijk maar toch bijna een volledige match.
Mag in 3 auto's zitten en voelen, en in 1 of 2 rijden (maar dan wel korte ritjes van ~15 min in geval van 2).
Moet in ieder geval voldoende zijn om van deze 3 auto's een beeld te krijgen :)

Nu nog iets regelen voor de overige 2 op zaterdag en dan ben ik in het weekend wel klaar gok ik zo :Y)
Z'n 508 is wel veel groter en hangt echt wel een ander kostenplaatje aan qua runningcosts dan 1 a 1.5 klasse kleiner. Opzich niet erg maar wel om rekening mee te houden. Dan ben ik opzich wel van van een 508 maar heel voordelig in onderhoud zijn ze niet.

Wat andere opties betreft: Mitsubishi Asx of Lancer, Toyota Corolla station, Avensis station (laat alleen de 2.2 diesel zeker staan en liever de 1.8benzine ook). Civic (moet je kijken of je qua kofferruimte uit komt) of een oudere accord (als je het over goede/betrouwbare auto's hebt is dat er eentje).

Het geld dat je extra kwijt bent aan wegenbelasting bij bijv.zn accord Bespaar je deels in aanschaf omdat ze vaak wat ouder zijn en relatief incourant.
Angeloonie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:21:
Nog even een andere vraag m.b.t. Diesel vs Benzine: Ik lees dat het voor Diesel-motoren slechter is om korte afstanden te rijden. Nu zal vooral mijn vrouw de auto gebruiken voor ritten van ~14km enkele reis (ongeveer 20 minuten reistijd). Kan ik dan beter voor een Benzinemotor kiezen (naast het feit dat het voor ons gewoon voordeliger gaat zijn)?
Hoe vaak rijd je een lange afstand? Punt is voordat een roetfilter gaat regenereren moet de auto eerst goed warm zijn, met 14km Red een diesel dat vrijwel zeker niet. En een roetfilter dat niet/half aan regenereren toe komt, dat wil je niét, is niet zelden een oorzaak van grote problemen. Ik zou zelf voor een benzine gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:51:
[...]

Z'n 508 is wel veel groter en hangt echt wel een ander kostenplaatje aan qua runningcosts dan 1 a 1.5 klasse kleiner. Opzich niet erg maar wel om rekening mee te houden. Dan ben ik opzich wel van van een 508 maar heel voordelig in onderhoud zijn ze niet.
Volgens de algemene tools is hij inderdaad net een paar euro per maand duurder, en ook de wegenbelasting is flink hoger omdat hij flink zwaarder is, maar de auto zelf is wel echt :9~ Zat naar deze te kijken en die is toch wel echt heel erg compleet: https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/508/31401148
Wat andere opties betreft: Mitsubishi Asx of Lancer, Toyota Corolla station, Avensis station (laat alleen de 2.2 diesel zeker staan en liever de 1.8benzine ook). Civic (moet je kijken of je qua kofferruimte uit komt) of een oudere accord (als je het over goede/betrouwbare auto's hebt is dat er eentje).

Het geld dat je extra kwijt bent aan wegenbelasting bij bijv.zn accord Bespaar je deels in aanschaf omdat ze vaak wat ouder zijn en relatief incourant.
ASX: geen station
Lancer: op zich mooie bak maar interieur is wel heel erg karig.. Een radio en that's it :P
Corolla: oogt wel wat moderner van binnen, maar van buiten is het wel een beetje saai
Avensis: best een OK auto eigenlijk, wat simpeler qua mooie functies, maar lijkt wel degelijk. Zal hier wel ff serieus naar kijken
Civic: Hebben mijn ouders en vind ik zelf niet fijn rijden :P
Accord: Behoorlijke auto, mooi en volledig ingericht (ik heb het over de modellen na 2008) maar vallen buiten budget helaas -O-

Ik ga mijn afspraak voor zaterdag denk ik vervroegen, staat nu om 14:00. Als ik die vroeger in de ochtend zet kan ik al snel kiezen welke van de 3 auto's al afvalt, en kan ik daarna direct door naar de échte optie die bij een andere dealer staat. Dan hoef ik niet tot de week erop te wachten om in die auto te kunnen rijden. :)
[...]

Hoe vaak rijd je een lange afstand? Punt is voordat een roetfilter gaat regenereren moet de auto eerst goed warm zijn, met 14km Red een diesel dat vrijwel zeker niet. En een roetfilter dat niet/half aan regenereren toe komt, dat wil je niét, is niet zelden een oorzaak van grote problemen. Ik zou zelf voor een benzine gaan.
Reken op ieder weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Haast is een hele slechte raadgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:14:
Het is niet zo dat ik hem dan meteen ga halen, maar dan kan ik in ieder geval een auto die exact op mijn wensen aansluit rijden, ipv een uitvoering die net wat anders is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GoldenSample schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:14:
Dit.

Zo op de bonnefooi op een zaterdagmiddag een auto kopen is best gewaagd. Ik zou zeker bij meerdere auto's van het specifieke model kijken (en rijden indien mogelijk). Er zit soms behoorlijk verschil in hoe een auto er qua uiterlijk en technisch aan toe is.

Wat ik zelf doe als ik een tweedehands auto koop is eerst oriënteren (dat heb je nu gedaan) en dan op www.gaspedaal.nl en Marktplaats een zoekopdracht instellen. En soms kan dat best 4 week duren voordat er wat fatsoenlijks voorbijkomt wat aan alle eisen voldoet en de moeite waard lijkt om te gaan kijken en proefrijden.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Waar zeg ik dat ik er op de bonnefooi een ga halen?

• ThinkPad
Die indruk kreeg ik door
Angeloonie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:09:
[...]
Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:21:
Die indruk kreeg ik door
[...]

Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen :P
Met klaar bedoelde ik dat ik dan wel moet weten welke auto ik wil. Dan hoeft ik daar niet meer over te twijfelen en kan ik vervolgens gaan zoeken naar de ideale uitrusting/motor. :)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

GoldenSample schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:51:
[...]

Dit is afhankelijk van het roetfilterregeneratiesysteem (leuk woord voor scrabble :+). Zo heeft VW systemen die ook stationair regenereren bijvoorbeeld. Hét grootste nadeel is echter dat korte ritten met een auto die een RFR-systeem heeft ertoe leidt dat dat systeem vaker moet regenereren. En dat is niet prettig voor je verbruik, maar ook niet al te best voor de duurzaamheid van dat systeem en alles dat ervoor zit.

Nee, merp!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PauseBreak schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:58:
[...]

Dit is afhankelijk van het roetfilterregeneratiesysteem (leuk woord voor scrabble :+). Zo heeft VW systemen die ook stationair regenereren bijvoorbeeld. Hét grootste nadeel is echter dat korte ritten met een auto die een RFR-systeem heeft ertoe leidt dat dat systeem vaker moet regenereren. En dat is niet prettig voor je verbruik, maar ook niet al te best voor de duurzaamheid van dat systeem en alles dat ervoor zit.
Dat VW systeem, moet hij dan alsnog niet warm zijn voordat hij begint? Opzich wel goed dat hij het stationair ook doet overigens, echter als je dan op bestemming bent en de motor uitzet heb je er niet zo veel aan.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

GoldenSample schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:05:
[...]

Dat VW systeem, moet hij dan alsnog niet warm zijn voordat hij begint? Opzich wel goed dat hij het stationair ook doet overigens, echter als je dan op bestemming bent en de motor uitzet heb je er niet zo veel aan.
Dat is het mooie aan het systeem. Zolang de motor een beetje op temperatuur is (en dat is al na 10km het geval is mijn ervaring) blijft het ding regenereren zolang dat noodzakelijk wordt gevonden. Daar gaat het ding vrolijk mee door als je hebt geparkeerd. Ik kan je zeggen dat het een hele vreemde ervaring is om bij een afgesloten auto weg te lopen die vol staat te blazen van het regenereren.

Nee, merp!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:44
Je kan ook kijken voor een Renault Megane station.
Deze heb je in vele uitvoeringen, zoals bose, of gt-line.

Ik heb ook een megane gehad, en dit vond ik 1 van de betere autos.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/megane/31771394

Zuinig en elke 24maanden/30.000km onderhoud

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ Eens, zijn ook aardig betrouwbaar, zijn niet meer de Renault rampen van een jaar of 7 terug. Echter wil TS dat niet vanwege ervaringen van kennisen/familie met Renault.
PauseBreak schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:09:
[...]

Dat is het mooie aan het systeem. Zolang de motor een beetje op temperatuur is (en dat is al na 10km het geval is mijn ervaring) blijft het ding regenereren zolang dat noodzakelijk wordt gevonden. Daar gaat het ding vrolijk mee door als je hebt geparkeerd. Ik kan je zeggen dat het een hele vreemde ervaring is om bij een afgesloten auto weg te lopen die vol staat te blazen van het regenereren.
Ah soort turbotimer lijkt het dan dus. Dat is wel een goede oplossing ja! Zou elke auto moeten hebben. 10km is ook wel snel, bij veel auto's is het met gemiddeld rijgedrag wel wat meer. Hebben ze bij VW toch wat goed voorelkaar! :+ Blijft inderdaad wel staan dat zulke korte stukjes voor een diesel nog slechter zijn dan een benzinemotor.

Thanks for the info!

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 14-09-2016 11:16 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Zit weer even naar de KIA te kijken en die 7 jaar garantie is toch wel fijn, dan zouden we nog 3 jaar daarvan kunnen genieten.
Heb een paar jaar terug al in deze auto gereden (gehuurd toen op vakantie toen mijn gewenste auto niet beschikbaar was) en kon mij herinneren dat het een best fijne auto was.

Zaterdag ook maar een afspraak maken om daar in te rijden :)

• _JGC_
  • Nu online
Staar je niet blind op de garantie, die is tot 150.000km, daarna vervalt die.

Verder weet ik niet wat de voorwaarden zijn, als een voorwaarde is dat je alle onderhoud moet laten doen bij de dealer waarbij de garantie vervalt zodra je 1x een stempeltje mist of een beurt 1000km te laat hebt gedaan betaal je die garantie dubbel en dwars met het onderhoud.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:02:
Staar je niet blind op de garantie, die is tot 150.000km, daarna vervalt die.

Verder weet ik niet wat de voorwaarden zijn, als een voorwaarde is dat je alle onderhoud moet laten doen bij de dealer waarbij de garantie vervalt zodra je 1x een stempeltje mist of een beurt 1000km te laat hebt gedaan betaal je die garantie dubbel en dwars met het onderhoud.
De auto die ik zie heeft nog geen 50.000 en staat te koop bij een KIA-dealer. Heb gechat met een medewerker en die gaf aan dat de garantie nog geldig is. Dus dan hebben we zeker die 3 jaar garantie omdat we geen 100.000 km rijden :P

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ander vraagje, hoeveel onderhandelruimte heb je gemiddeld?

Stel ik zie een auto boven mijn budget, laten we 15.950 nemen, en nog eens 495 "afleverkosten". Hoeveel zou je daar dan nog ongeveer af kunnen krijgen bij een gemiddelde dealer? Moet ik dan aan een paar honderd denken of zou de auto meenemen voor €14.500 incl alles ook een reële mogelijkheid zijn?

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41
Misschien dat 't al ergens in het topic vermeld staat, maar wil je inruilen of niet? Merk vaak dat dealers daar ook een onderscheid in maken en als je niet inruilt dat ze wel 'iets' meer eraf willen halen.

Jolly_Jumper heeft overigens alleen de "afleverkosten" eraf weten te praten bij aankoop van zijn auto (prijs 15-16k met inruil), maar dat is zo'n beetje standaard denk ik :P

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Jolly_Jumper schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:50:
Misschien dat 't al ergens in het topic vermeld staat, maar wil je inruilen of niet? Merk vaak dat dealers daar ook een onderscheid in maken en als je niet inruilt dat ze wel 'iets' meer eraf willen halen.

Jolly_Jumper heeft overigens alleen de "afleverkosten" eraf weten te praten bij aankoop van zijn auto (prijs 15-16k met inruil), maar dat is zo'n beetje standaard denk ik :P
Zit nog te twijfelen over inruilen, ben ik niet beter af om een flinke korting zonder inruil te bedingen en vervolgens mijn oude auto via ikwilvanmijnautoafofzo.nl te verkopen?

Volgens de ANWB koerslijst is mijn oude auto €1100 waard. Laten we voor het gemak 1000 aanhouden.

Als ik een auto zie van €15.000, kan ik dan met inruil een prijs verwachten van €14.000 of kan daar ook nog vanaf gepraat worden? Stel ik kom op €13.500 uit met onderhandelen, dan heb ik als korting+inruil €1500.

Maar als ik van diezelfde auto van €15.000 zonder inruil ook een prijs van €14.000 krijg na onderhandelen, dan kan ik mijn auto zelf nog verkopen en krijg ik er misschien €900 voor ofzo. Dan heb ik toch behoorlijke winst?

Maar ik kan er ook volledig naastzitten hoe dit werkt, heb nog nooit ingeruild :P

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 15-09-2016 11:03 ]

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
Angeloonie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:00:

Zit nog te twijfelen over inruilen, ben ik niet beter af om een flinke korting zonder inruil te bedingen en vervolgens mijn oude auto via ikwilvanmijnautoafofzo.nl te verkopen?
Inruilen scheelt ook een hoop gedoe. Je brengt je oude auto weg, hoeft 'm niet meer te keuren, overschrijven gebeurt meteen etc en je neemt je nieuwe auto mee.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
zeeg schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:10:
[...]

Inruilen scheelt ook een hoop gedoe. Je brengt je oude auto weg, hoeft 'm niet meer te keuren, overschrijven gebeurt meteen etc en je neemt je nieuwe auto mee.
Dat is ook wel wat waard ja, maar dan moet het wel echt aantrekkelijk zijn. Heb zojuist een offerte met/zonder inruil aangevraagd voor een Kia cee'd, ben benieuwd. Daar zal ik wel wat van kunnen leren denk ik :+

• _JGC_
  • Nu online
Ik lees/hoor ook vaak over "zonder inruil ben je goedkoper uit", maar voor een garage is dat gewoon dubbel verdienen. Ik heb mijn auto destijds ingeruild voor 1000 euro en 150 euro korting en afleverbeurt gekregen op de "nieuwe", marktplaats waarde van mijn auto was 1250-1500 euro. Week later stond ie te koop bij de opkoper voor 2000 euro, maand later was ie weg.

Maargoed, hangt ook van de staat van onderhoud af. Ik ruilde een auto in met nieuwe achterdemper en APK die nog 13 maand geldig was, enige wat eraan moest gebeuren was de airco die nagenoeg niks meer deed. Zoiets verkoopt makkelijker dan een brik waar nog vanalles en nog wat aan versleuteld moet worden voordat het verkoopbaar is.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:32

Typhone

Who Dares Wins

_JGC_ schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:52:

Onzinargument, die dingen zijn aan slijtage onderheving en kwamen bij die 206 gegarandeerd ook nog aan de beurt.

Zet je budget gewoon 2000 euro omlaag, koop de auto die je wil, en geef dat ding meteen een grote beurt + inspectie (+ vervang dat wat moet) en zet hem op goede bandjes. Laat hem uitlijnen en geniet van je nieuwe auto.

Rond de 100.000 - 140.000 komen gemiddeld de duurste reparaties dus ik zou me daar niet blind op starten. Als bij dergelijke KM-standen auto al bij de 'garage-om-de-hoek' in onderhoud is geweest dan zou ik sowieso weglopen. Idem bij goedkope banden.

Ook wel grappig dat het budget ook hier meteen verhoogd wordt omdat een auto van 15.000 misschien net wat mooier / beter is of een bouwjaartje jonger is. Zet die emoties aan de kant en blijf rationeel!

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 15-09-2016 12:06 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Typhone schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:05:
Ook wel grappig dat het budget ook hier meteen verhoogd wordt omdat een auto van 15.000 misschien net wat mooier / beter is of een bouwjaartje jonger is. Zet die emoties aan de kant en blijf rationeel!
Budget was eigenlijk al €15.000 maar zoals ik hier wel vaker zag wordt er dan al snel een auto van 16.000 of 17.000 bij gehaald ;) Vandaar dat ik hier wat lager begon zodat die ruimte er in ieder geval was.
Tevens is die €15.000 zonder inruil en onderhandelen, dus puur de vraagprijs.

Qua prijzen zitten de auto's die ik interessant vindt hier op:
Car € new -% ANWB
Cee'd 15950 23685 33 14650 8,2%
Octavia 14745 26575 45 14500 1,7%
508 12900 31050 58 13050 -1,2%
Focus 14880 24794 40 14000 5,9%

Wat opvalt is dat de Peugeot 508 maarliefst 58% goedkoper is dan de nieuwprijs, terwijl de rest niet boven de 45% komt. Qua ANWB waarde wel ongeveer correct. De Cee'd en de Focus staan boven de koerslijst dus daar valt (zeker bij de Cee'd) nog behoorlijk wat af te halen.

Vooralsnog hebben alle auto's behalve de 508 een jaar garantie of langer. De Kia 7 jaar(!) en de Octavia/Ford 1 jaar van Skoda/Ford. Bij de 508 kan ik enkel BOVAG krijgen.
De 7 jaar garantie bij de Cee'd is dan ook de reden dat ik boven de max van 15.000 heb gekeken, want die 3 extra jaren tov een andere Cee'd zijn die 950 wel waard.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Die Peugeot schrijft meer af omdat die uit een hoger segment komt, dus ook zwaarder is, en dus minder in trek is bij de particuliere koper. Vergelijkbare auto's uit dat segment schrijven ook meer af dan hun kleinere broertjes en zusjes.

Nee, merp!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
als je de uitvoeringen er niet bij pakt met de opties die de dingen wel of niet hebben is het lastig vergelijken denk ik?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Bockelaar schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:04:
als je de uitvoeringen er niet bij pakt met de opties die de dingen wel of niet hebben is het lastig vergelijken denk ik?
Snap je zin niet exact, maar dit is mijn zoekopdracht momenteel.

Enkel voor de Peugeot moet ik de officiele dealer er uit gooien. Dan heb ik in principe dus altijd alle opties die ik wil aan staan.

Als ik dan weer opnieuw een eisenlijstje maak dan komt het nu hier op uit:
- Benzine
- Handgeschakeld
- Stationwagon
- 2012-2016
- <130.000
- Cruise Control
- Parkeersensoren
- Navigatie
- Airco/Climate Control
- Max vraagprijs is 15.000 muv KIA ivm garantie
- Kleur: geen rood

[ Voor 8% gewijzigd door Angeloonie op 15-09-2016 15:32 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wat betreft die garantie: Lees je even in in de voorwaarden die bij de garanties horen. Het kan best zo zijn dat bijvoorbeeld KIA moeilijk gaat doen wanneer je je auto niet in onderhoud hebt bij een dealer, of dat zij meer onderdelen uitsluiten van garantie omdat ze dat als slijtagedelen zien bijvoorbeeld.

Wat ik wil zeggen is dat je niet prat moet gaan op het hebben van garantie. Zorg ervoor dat je weet wat die garantie inhoudt.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
PauseBreak schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:41:
Wat betreft die garantie: Lees je even in in de voorwaarden die bij de garanties horen. Het kan best zo zijn dat bijvoorbeeld KIA moeilijk gaat doen wanneer je je auto niet in onderhoud hebt bij een dealer, of dat zij meer onderdelen uitsluiten van garantie omdat ze dat als slijtagedelen zien bijvoorbeeld.

Wat ik wil zeggen is dat je niet prat moet gaan op het hebben van garantie. Zorg ervoor dat je weet wat die garantie inhoudt.
Staat een paar posts naar boven ook al, heb dit uitgezocht en idd bij een KIA of door KIA-waardige dealer onderhouden. Dat is dan ook het plan (ook voor andere merken met dergelijke voorwaarden).

• BillSpaarbank
  • Niet online
Dit had echt mijn eigen topic kunnen zijn. Ik zit tussen dezelfde wagens te dubben. Ik heb al in de Focus Ecoboost 1.0 100PK versie gereden. Ik vond hem zeer fijn, maar wel wat tam. Ook ben ik door de reacties hier wat minder enthousiast over de Octavia. :)

Ik vraag me af waarom de Astra voor jullie is afgevallen? Lijkt me een zeer complete betrouwbare auto. Ik wil er in ieder geval nog wel in rijden.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is de ANWB garage reviews: http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/garages

Ook erkende merk-dealers zijn soms gewoon pure oplichters, getuige enkele reviews. De merk dealers die ik ken zijn hier naar mijn idee en persoonlijke ervaring allemaal correct beoordeeld (zowel de goede als de slechte).

Verder qua auto's: ik ben erachter gekomen dat ik vroeger te goedkoop wilde rijden. Ik rij nu sinds 2 jaar een Chrysler 300C en ik heb nog nooit zo'n goedkope auto gehad in onderhoud. In 2 jaar tijd 1 lampje van de kentekenverlichting vervangen. Je merkt toch dat het een klasse hoger is. Ik heb wel lang gezocht naar een exemplaar bij een betrouwbare garage. Uiteraard ben ik het geld dat ik uitspaar aan onderhoud gewoon direct kwijt aan wegenbelasting en benzine...

Zoals PauseBreak zegt komt de peugeot uit een hoger segment, ik kan je dit van harte aanbevelen. Ondanks dat je meer kwijt bent aan wegenbelasting en benzine. Hoewel ik verder geen ervaring met deze specifieke auto heb is peugeot mij sowieso altijd ook wel bevallen qua rijgedrag (gereden in 206, 307, 406).

Over garantie: mijn Chrysler stond met bovag garantie op de site, maar daar bleek vanuit de garage zelf nog een extra garantie op te zitten op de hele auto.

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:52
Als je rond de 15000 zit waarom dan geen auris Touring sports? Betrouwbaar en zuinig. Of is die echt kleiner dan zeg een focus?

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
aalekss schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:56:
Als je rond de 15000 zit waarom dan geen auris Touring sports? Betrouwbaar en zuinig. Of is die echt kleiner dan zeg een focus?
Omdat die pas echt bij 15.000 begint, en met mijn gewenste opties niet te vinden is :P
BillSpaarbank schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:18:
Ik vraag me af waarom de Astra voor jullie is afgevallen? Lijkt me een zeer complete betrouwbare auto. Ik wil er in ieder geval nog wel in rijden.
Eerlijk gezegd heb ik die over het hoofd gezien en alles wat Duits was gewoon uitgezet :P Best een aardige wagen.. Lekker... nu heb ik nog meer keuze :X :+

[ Voor 39% gewijzigd door Angeloonie op 15-09-2016 18:06 ]

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 00:32
Angeloonie schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:58:
Ander vraagje, hoeveel onderhandelruimte heb je gemiddeld?

Stel ik zie een auto boven mijn budget, laten we 15.950 nemen, en nog eens 495 "afleverkosten". Hoeveel zou je daar dan nog ongeveer af kunnen krijgen bij een gemiddelde dealer? Moet ik dan aan een paar honderd denken of zou de auto meenemen voor €14.500 incl alles ook een reële mogelijkheid zijn?
Zal per bedrijf verschillen. Afleverkosten over een gebruikte auto kunnen ze bij mij vergeten en al helemaal geen 495 euro. Die auto is allang rijklaar namelijk, want er is voordat ik die aankoop reeds een proefrit in gemaakt door mij ;)

Ik kan me voorstellen dat als ze die auto net een week eerder hebben ingeruild/gekocht voor 14k en 'm een week later kwijt kunnen dat ze best wel wat euro's ervoor willen inleveren voor een snelle verkoop, tenzij het een gewilde auto is die de prijs heel rap opbrengt. En dat als die auto er al een flink tijdje staat, dat ie ook wel wat goedkoper weg mag. Kun je heel makkelijk nakijken op www.zomoto.nl Die site laat alle eigenaren zien, dus je kunt van die auto dan precies nagaan hoelang het bedrijf 'm al in bezit heeft en wat de voorgeschiedenis is qua eigenaren :)

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
koektrommeltje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:01:
Ik kan me voorstellen dat als ze die auto net een week eerder hebben ingeruild/gekocht voor 14k en 'm een week later kwijt kunnen dat ze best wel wat euro's ervoor willen inleveren voor een snelle verkoop, tenzij het een gewilde auto is die de prijs heel rap opbrengt. En dat als die auto er al een flink tijdje staat, dat ie ook wel wat goedkoper weg mag. Kun je heel makkelijk nakijken op www.zomoto.nl Die site laat alle eigenaren zien, dus je kunt van die auto dan precies nagaan hoelang het bedrijf 'm al in bezit heeft en wat de voorgeschiedenis is qua eigenaren :)
Snap er niets van, 2x lukte het om die gegevens op te vragen, maar nu ineens zegt hij constant "Het door u ingevulde kenteken is bij ons onbekend.", ook bij de auto's die eerst wel lukten :S

Ik ga bij deze 4 auto's kijken zaterdag:
69-TXR-4 Ford Focus 1.6 Ecoboost Lease Titanium
64-TGN-7 Peugeot 508 SW 1.6THP 156pk Executive
02-TLF-1 Skoda Octavia 1.4 Tsi Greentech Elegance Business
84-ZGK-6 Kia cee'd 1.6 GDI Plus

Zag dat de Peugeot al 65 dagen bij de dealer stond, en de Focus is al 5x(!) overgeschreven zag ik, maar telkens na een paar dagen al (en telkens een bedrijf). Hoe zit dat dan?

• ThinkPad
Die Zomoto site is niet altijd even betrouwbaar. Als je echt betrouwbare data wilt hebben kun je bij RDW een rapportje opvragen. Voor €2 heb je dan best wel wat gegevens.
Edit: Kun je alleen doen als de auto van jezelf is :-(

Laatste overschrijfdatum kun je wel opvragen van elk voertuig: https://ovi.rdw.nl/

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2016 21:15 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:12:
Die Zomoto site is niet altijd even betrouwbaar. Als je echt betrouwbare data wilt hebben kun je bij RDW een rapportje opvragen. Voor €2 heb je dan best wel wat gegevens.
Edit: Kun je alleen doen als de auto van jezelf is :-(

Laatste overschrijfdatum kun je wel opvragen van elk voertuig: https://ovi.rdw.nl/
Zo even gedaan, en:
Focus: 6 dagen geleden
Cee'd: 43 dagen geleden
Octavia: 43 dagen geleden
508: 64 dagen geleden

Dat zou betekenen dat ik behalve bij de Focus zeker wel een kans heb om aardig wat van de prijs te praten omdat de auto's er al meer dan een maand/2 maanden staan?
Volgens de ANWB is de KIA tevens 8.2% duurder dan de koerslijst, dus dat+43 dagen zou kunnen betekenen dat daar behoorlijk wat mogelijk is denk ik. :)

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Angeloonie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:52:
[...]

Bedacht mij gisteren dat mijn manager de Peugeot 508 had en toen ik die een keer geleend had beviel die echt enorm :) Staan er ook veel van te koop en allemaal ruim onder het bugget
Ik heb voor 2 weken terug een 508 ingeruild. Wij hebben die auto 2.5 jaar geleden gekocht omdat we privé een grotere auto nodig hadden. Veel thp ellende mee gehad en uiteindelijk is er een nieuwe! Motor en koppelingsplaten in gezet door Peugeot dealer. Goede service maar daler gaf aan dat net probleem sowieso terug komt. Elke keer als ik hem starte hoopte ik dat de melding olie bijvullen niet kwam.

Wij hebben hem nu ingeruild voor een Corsa E. Maar ik zou geen auto met thp weer kopen. De 508 was wel een enorm lekkere auto om in te rijden. Heerlijk.

Zakelijk rijd ik nu een auris ik wilde alleen nog maar Japans. Wellicht out of the box denken. Toyota zijn zeer betrouwbaar. 13k zelf inleggen 7k financieren in 3 jaar en wat je aan rente meer betaald bespaar je op onderhoud en afschrijving.

Vond hem via Google terug

http://www.bie-olthof.nl/...-navi-trekhaak--grijs-217

[ Voor 5% gewijzigd door iceme op 15-09-2016 22:17 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Hoe meer ik lees over de 508 hoe minder enthousiast ik wordt.. Het is een prachtige auto maar constant gezeik met de motor zoals in onze huidige auto heb ik echt geen zin in.

De Kia komt eigenlijk steeds dichterbij, die 7 3-4 jaar garantie is echt een enorme pré

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik rij een Golf 7 1.2 TSI 105 pk uit 2013. Heerlijke motor en rij gemiddeld met 45 liter tussen de 650 tot 800 km maar kan nog zuiniger rijden want dit is eigenlijk alleen maar stadsverkeer. 105 pk klinkt weinig maar als je eenmaal rijdt voelt de auto sneller. Betrouwbaar? Ja na bijna 50000 km na nog geen 2 jaar, alleen paar lekke banden, keurig de beurt gehad, had enkele dode pixels op mijn navigatiescherm (vind ik geen defect want alles werkte en de pixels zaten in hoeken) maar toch een nieuw scherm gehad onder garantie. Ik krijg straks pas mijn tweede beurt. Nog 10000 km rijden en dan gaan we kijken hoe of wat maar ik verwacht geen problemen. Heb dan bijna de 100.000 km gereden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik denk dat het inmiddels bijna zeker een Kia Cee'd gaat worden.
Gisteren met mijn vrouw alles nog doorgelopen en alle voordelen nadelen besproken. We willen nog steeds in de 4 auto's rijden maar de andere 3 hebben allemaal iets.

De 508 heeft veel problemen met de THP motor, en we willen juist geen probleemauto meer.
Eigenlijk valt de 508 daarom al af, maar omdat deze zo'n €2000-3000 goedkoper is dan de anderen willen we mogelijk dat extra onderhoud aan de motor wel opvangen in dat verschil. Wel is het een enorm luxe ogende auto en heeft deze een panoramadak, wat ook wel erg nice is.

De Octavia is wat basic qua interieur en looks wat ons tegen staat, maar het is ook weer niet enorm erg. Gewoon een beetje saai eigenlijk. Maar de auto is wel weer erg ruim en heeft ook weinig technische problemen. Tevens in alle opzichten de goedkoopste om te rijden.

De Focus is (in mijn ogen, mijn vrouw is het daarmee niet eens) mooi van buiten maar binnen veel plastic en overbodige knopjes (bijv. een soort numpad) en ook aardig wat problemen met de motoren bekend. Wel heeft deze auto aardig wat technische snufjes als Park Assist en voorruitverwarming.

De Cee'd kan ik eigenlijk weinig negatiefs over vinden. Sowieso kiezen we een auto uit de Top Selectie, waarbij we ook 2e hands opnieuw de 7 jaar garantie van Kia krijgen.Garantie gaat dus toch níet opnieuw in, dus gewoon 7 jaar vanaf 2012/2013. Dat is wel een enorm voordeel tov de rest die maar 1 jaar fabrieksgarantie hebben (Octavia/Focus) of zelfs niets (de 508). Ook technisch gezien schijnen er weinig problemen te zijn met de auto, afgezien dat sommige modellen een probleem met het stuurhuis hebben. De bekleding en technische uitrusting van deze auto is in onze ogen veruit de beste van allemaal. De bekleding vind ik prachtig en luxe ogen, en dingen als achteruitrijcamera en touchscreen bediening zijn erg gaaf.

Morgen dus allemaal even proeven, maar denk dat we er daarna snel uit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dit:
De Octavia is wat basic qua interieur en looks wat ons tegen staat, maar het is ook weer niet enorm erg. Gewoon een beetje saai eigenlijk. Maar de auto is wel weer erg ruim en heeft ook weinig technische problemen. Tevens in alle opzichten de goedkoopste om te rijden.
Klopt toch niet helemaal. Het is afhankelijk van motorisering en versnellingsbak, maar de VW Groep waar Skoda onderdeel van is, kent veel problemen met recente motoren en versnellingsbakken. Dat er een hele tak van gespecialiseerde onderhoudsbedrijven van kan leven zegt mijns inziens genoeg.

Voor wat die 508 trouwens, voor de 1.6THP is een modificatie gekomen voor de ketting. Kijk dus even na of die is uitgevoerd. Het is namelijk de ketting die niet goed op spanning blijft waardoor problemen ontstaan. Heel veel duurder in onderhoud hoeft het preventief vervangen van de ketting en bijbehorende systemen niet te zijn als je het vergelijkt met een distributieriem die je sowieso iedere ~100.000km moet vervangen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
PauseBreak schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:06:
Dit:

[...]

Klopt toch niet helemaal. Het is afhankelijk van motorisering en versnellingsbak, maar de VW Groep waar Skoda onderdeel van is, kent veel problemen met recente motoren en versnellingsbakken. Dat er een hele tak van gespecialiseerde onderhoudsbedrijven van kan leven zegt mijns inziens genoeg.
Klopt zeker, maar het komt voor dus moet er rekening mee houden :)
Voor wat die 508 trouwens, voor de 1.6THP is een modificatie gekomen voor de ketting. Kijk dus even na of die is uitgevoerd. Het is namelijk de ketting die niet goed op spanning blijft waardoor problemen ontstaan. Heel veel duurder in onderhoud hoeft het preventief vervangen van de ketting en bijbehorende systemen niet te zijn als je het vergelijkt met een distributieriem die je sowieso iedere ~100.000km moet vervangen.
Ik lees heel veel verhalen dat zelfs na het vervangen van de distributieketting nog heel vaak de motor vervuild is en zelfs na vervanging van de motor het probleem nóg voorkomt. Daarnaast wordt sterk aangeraden om ook nog eens enkel Premium-brandstof te tanken -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Angeloonie schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:27:
[...]

Klopt zeker, maar het komt voor dus moet er rekening mee houden :)
Kijk even goed na welke modificaties er zijn gekomen voor de Octavia die je wilt gaan bekijken en vooral ook of ze zijn uitgevoerd natuurlijk.
Ik lees heel veel verhalen dat zelfs na het vervangen van de distributieketting nog heel vaak de motor vervuild is en zelfs na vervanging van de motor het probleem nóg voorkomt. Daarnaast wordt sterk aangeraden om ook nog eens enkel Premium-brandstof te tanken -O-
Interne vervuiling komt ook deels doordat mensen het schakeladvies opvolgen. Dan rij je dus 50 in de 6e versnelling, terwijl je kunt horen en voelen dat dat voor de techniek niet goed is. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, af en toe het gas wat dieper intrappen en interne vervuiling zou geen probleem meer moeten zijn.
Premium brandstoffen zou ik me echt niet druk over maken trouwens. Dat scheelt een keer 10ct/liter getankte brandstof. Daar ga je echt niet failliet aan.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij die 508 is het gewoon heel simpel: kijk in de onderhoudshistorie. De problemen met die motor zijn te wijten aan het oprekken van de distributieketting. PSA gebruikt die motoren nog steeds in hun huidige modellen, dus je mag er eigenlijk wel van uitgaan dat ze inmiddels een oplossing hebben voor dat probleem, uit de onderhoudshistorie moet blijken of die ketting inderdaad is vervangen.

Overigens, wat betreft ketting vs distributieriem, mijn vorige auto had een distributieriem, moest om de 240.000km of elke 10 jaar. Voor het vervangen van die riem, waterpomp en span/looprollen was ik bij de dealer 600 euro kwijt.
Mijn huidige auto heeft een ketting (1.6VTI, de non-turbo versie). Waterpomp wordt aangedreven via een omkeerrol die over de achterkant van de multiriem draait. Nu wil het geval dat die riem+spanner vervangen is, 10K daarna was de waterpomp lek en had de omkeerrol de poelie op de motor opgevreten. Totale kosten 100 euro voor riem+spanner en kort daarna 485 euro voor waterpomp, nieuwe riem, poelie en omkeerrol. Voor dat geld had ik ook gewoon de distributieriem kunnen vervangen.

Wat betreft na vervangen ketting nog steeds problemen: de 1.6THP is geintroduceerd in 2008. Vanaf dat moment zijn er heel wat auto's voorzien van nieuwe kettingen met dezelfde tekortkomingen en nog steeds hetzelfde probleem. De 1.6VTI en 1.6THP zijn voorzien van variabele kleptiming, wat inhoudt dat de inlaatkleppen en uitlaatkleppen op hetzelfde moment open kunnen staan. Als je dan uitlaatgas je motor in brengt en je hebt onvolledige verbranding omdat je ketting niet goed is, komt je motor vol met rotzooi te zitten. Premium brandstoffen zullen dat probleem misschien verminderen, maar het daadwerkelijke probleem is een opgerekte ketting.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Het is de Kia Cee'd geworden *O*

De Ford was echt heel erg krap. In mijn rijpositie kon achter mij niemand normaal zitten. Ook te veel knopjes en een te klein scherm voor navigatie

De Peugeot 508 was in matige staat met krassen en deukjes, maar dat kon op zich gefixed worden. Maar vanwege de betrouwbaarheid van de motor en nauwelijks garantie en lage inruil viel ie af.

Toen tussendoor nog een Kia gekeken die niet geplanned stond en die auto is gewoon echt heel compleet. De Skoda daarna meteen afgebeld (was toch al een twijfelgeval) en naar de 2e Kia gereden en die uiteindelijk gekocht. Waren in principe allebei hetzelfde maar de een had 20.000km minder dus dan is de keuze makkelijk.

Uiteindelijk zo'n €1750 van de vraagprijs+afleverkosten af gekregen. Inruil was overa hoger dan verwacht (1400-1500 ipv 1000).

De Cee'd is echt een fijne auto als ik het vergelijk. Mooier dashboard, mooiere bekleding, ruimer dan de 508 en Focus, en het algehele gevoel was gewoon veel en verl beter dan bij de rest :)

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Gefeliceerd met je keuze. Ceed is zeker een mooie auto. De peus is 30cm langer en 10cm breder dan de Kia dus de grote zal een gevoel zijn en geen werkelijkheid. O-)

• ThinkPad
Verstandige keuze denk ik, Kia is volgens mij prima spul. Gefeliciteerd :)
Had je deze ook nog gelezen? Occasiontest van ANWB:
http://www.anwb.nl/auto/t...009-09-01/2011-10-31/1429 (generatie 2007/2012)
http://www.anwb.nl/auto/t...012-05-01/2014-01-31/2243 (generatie 2012/heden)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2016 21:28 ]

Pagina: 1 2 Laatste