Angeloonie schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:29:
Wat hebben we gevonden?
Met al de bovenstaande criteria en een middagje zoeken zijn we op een selecte groep auto's uit gekomen:
Ford Focus Wagon, Hyundai i30/i40, Kia Cee'd (vanaf 09/2012), Opel Astra Sports Tourer, Seat Ibiza ST, Skoda Fabia/Octavia Combi, VW Golf Variant, Volvo V50.
Ik zou bij het Aziatische spul blijven, en het liefst Japans. Dat is erg betrouwbaar, en de verhalen dat onderhoud duurder zou zijn valt reuze mee (tenzij je iets 'exclusiefs' gaat rijden als een Subaru met boxermotor ofzo). Sowieso zou ik geen Volvo nemen, die zijn erg duur in het onderhoud (bij de dealer). Toyota hanteert bijvoorbeeld vaste prijzen voor het reguliere onderhoud, dan weet je waar je aan toe bent.
Zet die Hyundai en Kia dus niet aan de kant, ook rekening houdend met het feit dat bijvoorbeeld Kia met 7 jaar fabrieksgarantie komt. Dus koop je een 4 jaar oude Kia dan heb je er nog 3 jaar garantie op, dat kan ook wat waard zijn. Ik zou ook zeker de Prius op je lijst zetten; wat duurder in de wegenbelasting vanwege het gewicht, maar laag in de brandstofkosten. Of waarom geen SUV, die zijn immers ook ruim. Bijvoorbeeld de Nissan Qashqai of Mitsubishi ASX.
Overigens zou ik me ook weer niet stuk kijken op de garantie. Ik rijd al 15 jaar Japanse auto's (nieuwe maar ook oude), en ik heb nog nooit iets gehad dusdanig ernstig dat ik aan de kant van de weg met pech ben komen te staan. Dat is niet alleen een kwestie van geluk, maar je moet het onderhoud natuurlijk wel netjes op tijd laten plegen.
Wat is dan de vraag?
Nou ja, vragen zijn het eigenlijk:
- Weet niet of ik nou voor Benzine of Diesel moet kiezen. We gaan tot 15.000 per jaar en dan lijkt het eigenlijk geen zak uit te maken. Wegenbelasting is hoger voor Diesel, maar het verschil in Benzine heft dat weer op..
Benzine. Minder duur in aanschaf (goedkopere motor) (dus meer auto voor je geld), minder duur in het onderhoud. Daarnaast hebben diesels vrijwel allemaal turbo's, en turbo's blijven een erg gevoelig onderdeel (mocht het stuk gaan dan ben je de sjaak).
- Moeten we wel zo'n nieuwere en duurdere auto kopen, of kunnen we beter voor 5k minder een auto van 2009-2011 zoeken met meer km's op de teller? Wij denken nu in de zin van: nieuwer = minder km's = minder problemen. Plus dat je dan ook nog in een soort van moderne auto rijdt, want de Focus en Octavia zijn in 2012 vernieuwd, dus dat heb je dan mooi mee.
Het blijft veel geld, waarschijnlijk is het goedkoper om je huidige auto gewoon te laten repareren

Je kunt ook prima voor 5000 een auto kopen die gewoon goed is en waar je nog jarenlang plezier aan kunt hebben. Het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt.
Hoe dan ook hoeft een nieuwere auto hoeft natuurlijk niet minder kilometers te betekenen. Je kunt prima oudere auto's (modellen) vinden met (veel) minder kilometers. Dat kan wel degelijk interessant zijn. De onderhoudshistorie blijft ten alle tijden van belang. Een enkele eerdere eigenaar is meestal ook wel prettig.
Bedenk ook dat bij veel auto's en leeftijden er wat ouderdomsdingen om de hoek kijken na de loop van tijd wat je niet helemaal kunt voorkomen; het is nooit fijn om een auto te kopen waarbij de eerstvolgende beurt de distributieriem vervangen moet worden, of een auto op de leeftijd waarbij veel rubbers en hoezen aan vervanging toe zijn. Kortom, een volledige onderhoudshistorie is en blijft belangrijk.
- Hoe ver zouden jullie de auto zoeken? We zitten nu op max 100 km (vanaf Den Haag) te zoeken en dan krijg je ook Lelystad, maar dat is best ver en als je dan wat hebt duurt het wel ff voordat je er bent. Is 50km of 75km dan beter? Of zeggen jullie fuck it en doe gewoon 100km?
Ik zou eerst eens in de buurt gaan rijden met wat auto's die je op het oog hebt, en dan pas een semi-definitieve keuze maken welk model het wordt. Die ga je vervolgens zoeken op gaspedaal en kijk gewoon wat een aantrekkelijke aanbieding is. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee om even stuk te rijden om een 'buitenkansje' op te pikken, het is toch iets waar je heul veel geld aan uit gaat geven. Maar let ook op, als iets te mooi is om waar te zijn dan...
- Is het het waard om bij een merkdealer met merkdealer-garantie te kopen (en dus betaal je wat meer voor eenzelfde auto), wetende dat die auto dan wel meer gechecked is dan een inruilauto bij #randommerkdealer?
Ik zou persoonlijk op een wat duurdere auto een aankoopkeuring laten doen, en dan de garantie laten zitten voor wat het is om een zo goed mogelijke prijs te bedingen. Bij zo'n aankoopkeuring kan je afspreken dat jij die betaald, maar dat de verkoper opdraait voor eventuele reparaties. Elke verkoper die een beetje in z'n product geloofd zal hier nooit geen problemen mee hebben, merkdealer of niet.