Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20
ComTech schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:13:
[...]

Met ubuntu en debian krijg ik deze foutmelding
code:
1
find: ‘/sys/kernel/iommu_groups/*’: No such file or directory

[...]

Yep hij staat in AHCI modus.

Het werkt wel met 6.0 U1 (dat is de enige 6.0 die ik geprobeerd heb).
Ik kan met 6.7u1 mijn Intel controller gewoon doorgeven. Post je .map file en buildnr eens.

En je gebruikt de controller nog steeds niet voor boot/datastore?

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 28-02-2019 22:20 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:37
ComTech schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:13:
[...]

Met ubuntu en debian krijg ik deze foutmelding
code:
1
find: ‘/sys/kernel/iommu_groups/*’: No such file or directory

[...]

Yep hij staat in AHCI modus.

Het werkt wel met 6.0 U1 (dat is de enige 6.0 die ik geprobeerd heb).
Vreemd, misschien is de iommu kernel module niet geladen bij een bootcd. Misschien moet je die eerst laden met 'modprobe iommu'.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gerelateerd aan bovenstaande, weet iemand toevallig hoe je er vóór aankoop achter kunt komen of SATA-passthrough mogelijk is?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

HCL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Sorry, there were no Systems matching your search criteria. Please refine your search and try again."
Maar dat betekend volgens mij niet dat het niet werkt, ik zit i.i.g. aan de pricewatch: Fujitsu D3644-B te denken.

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 01-03-2019 08:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Klopt, dan zal je fora moeten afspeuren en kijken of er ervaringen mee zijn. Maar kan je het dan niet beter omdraaien, hardware uitzoeken op basis van de HCL zodat je zeker weet of het werkt? Of heb je de hardware al? (en dan boeit het niet en kan je het gewoon proberen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Raven schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:03:
Gerelateerd aan bovenstaande, weet iemand toevallig hoe je er vóór aankoop achter kunt komen of SATA-passthrough mogelijk is?
In principe voor elk huidig Intel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Met als uitzondering obscure chinese BIOS/UEFI implementaties op moederborden :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
FireDrunk schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:48:
Met als uitzondering obscure chinese BIOS/UEFI implementaties op moederborden :+
Vandaar de ‘in principe’. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 23:19
Ondertussen heb ik mijn hba aan de praat in passtrough.
Ik heb de intel-passtrough VIB van @|sWORDs| geinstalleerd wat ergens hier in dit topic staat.
installeer de VIB los vanaf een datastore:
code:
1
esxcli software vib install -v /vmfs/volumes/myDatastore/VIB/intel-passthrough-1.0.0-01.x86_64.vib --no-sig-check --force
Wat nu het probleem was geen idee maar het werkt nu _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
ComTech schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:37:
Ondertussen heb ik mijn hba aan de praat in passtrough.
Ik heb de intel-passtrough VIB van @|sWORDs| geinstalleerd wat ergens hier in dit topic staat.

[...]

Wat nu het probleem was geen idee maar het werkt nu _/-\o_
Foutje in de .map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:48:
Fujitsu bordjes worden dacht ik in DE gemaakt, dus dan zal dat wel goed zitten? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:51
Ik draai sinds 2012 eigenlijk naar complete tevredenheid met ESXi.
Geweldige snelheid, geweldige flexibiliteit, geweldige compatibiliteit.

Nog nooit zo'n goede server gehad. Een jaar geleden geupgrade naar ESX 6, nu blijkt 6.7 de meest recente versie te zijn dus zal ik binnenkort eens er een upgrade aan wagen.

Vraag; wat is nu het wezenlijke voordeel van de webclient t.o.v. de oude C client van Windows? Ik vind het een perfecte tool om de machines te beheren. Kwestie van een VM inrichten waarop de tool staat alsook een los werkstation waar de tool geinstalleerd staat en je kunt eigenlijk alles eenvoudig beheren. Zijn er bepaalde features die 'nieuw' zijn?

Verdere vraag; ben ook wel een beetje benieuwd naar personen die een licentie hebben aangeschaft, waarom ze dit hebben gedaan en wat hun persoonlijke voordeel is boven de Free licentie. Natuurlijk zou ik het heel gaaf vinden om met HA setups te experimenteren maar dat valt los van de licentie buiten budget en is veel te overdreven voor hetgeen ik ermee doe. Wordt het vooral gedaan om geen last meer te hebben van de 32GB geheugencap?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fonsoy schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:12:
Ik draai sinds 2012 eigenlijk naar complete tevredenheid met ESXi.
Geweldige snelheid, geweldige flexibiliteit, geweldige compatibiliteit.

Nog nooit zo'n goede server gehad. Een jaar geleden geupgrade naar ESX 6, nu blijkt 6.7 de meest recente versie te zijn dus zal ik binnenkort eens er een upgrade aan wagen.

Vraag; wat is nu het wezenlijke voordeel van de webclient t.o.v. de oude C client van Windows? Ik vind het een perfecte tool om de machines te beheren. Kwestie van een VM inrichten waarop de tool staat alsook een los werkstation waar de tool geinstalleerd staat en je kunt eigenlijk alles eenvoudig beheren. Zijn er bepaalde features die 'nieuw' zijn?

Verdere vraag; ben ook wel een beetje benieuwd naar personen die een licentie hebben aangeschaft, waarom ze dit hebben gedaan en wat hun persoonlijke voordeel is boven de Free licentie. Natuurlijk zou ik het heel gaaf vinden om met HA setups te experimenteren maar dat valt los van de licentie buiten budget en is veel te overdreven voor hetgeen ik ermee doe. Wordt het vooral gedaan om geen last meer te hebben van de 32GB geheugencap?
VMware has tried to eliminate the physical restrictions from the free vSphere hypervisor. For example, the memory limitation in vSphere 5 was set to 32 GB. The most current version of ESXi (6.5) has no hardware limitations other than a maximum of two physical CPUs and eight vCPUs per VM
Limitations zijn er al tijdje af :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:44:
Gisteren nog een handige backuptool gevonden om ESXi Free mee te kunnen backuppen xsibackup.
[...]
Via Reddit werd ik getipt over 'Active Backup Suite'. Daarmee kun je je Synology je ESXi laten backuppen. Ondersteunt ook ESXi Free zie ik.

Binnenkort maar eens proberen, filmpje ziet er goed uit:
YouTube: How to Backup and Restore VMware Virtual Machines Using Active Backu...

Hier iemand die er een blogpostje over heeft geschreven: https://www.tech365.nl/sy...ackups-maken-op-je-nas-2/

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2019 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
Werkt goed bedankt voor de tip @ThinkPad
Enige wat ik nog niet precies achter ben is hoe je CBT moet activeren (Changed Block Tracking).
Heb deze gevolgd maar hij blijft die melding geven als ik een backup-taak aanmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lijkt helaas alleen voor de high-end modellen van Synology geschikt te zijn, mijn DS214+ staat niet in het lijstje 'applied models' op https://www.synology.com/en-us/dsm/packages/ActiveBackup :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:19:
Het lijkt helaas alleen voor de high-end modellen van Synology geschikt te zijn, mijn DS214+ staat niet in het lijstje 'applied models' op https://www.synology.com/en-us/dsm/packages/ActiveBackup :-(
V&A aangeboden: Synology RackStation RS815RP+ :+ wordt net te koop aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 22:35
En in combinatie met xpenology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
jwvdst schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:47:
En in combinatie met xpenology?
Dat wil niet, je moet het package active backup voor business registreren met je Synology account en een licentie welke hij zelf invult maar dat doet hij niet bij xpenology alleen bij een orginele Synology.
(Waarschijnlijk kijkt hij naar het serienummer ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-09 19:32
Ik gebruik nu VMware ESXi 6.7 in mijn homelab en krijg dan ook nog de oude 'Web client' te zien. Zal deze op den duur ook worden vervangen door de HTML5 client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
thefrisianclaus schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:17:
Ik gebruik nu VMware ESXi 6.7 in mijn homelab en krijg dan ook nog de oude 'Web client' te zien. Zal deze op den duur ook worden vervangen door de HTML5 client?
Web client=HTML5 (ESXi Embedded Host Client)

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 10-03-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
|sWORDs| schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Web client=HTML5 (ESXi Embedded Host Client)
Aha want toen ik VCSA had geinstalleerd kon ik de HTML5 versie kiezen en kreeg ik wel een mooi design. Wel jammer dat ze dit niet doorgetrokken hebben naar ESXi 6.7U1 webclient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:10

zeroday

There is no alternative!

Misschien een hele domme vraag, maar loop al een tijdje op het web te zoeken

Ik zoek gewoon een goede server waar ik VMWARE ESXI op kan installeren zo wat windows VMs te kunnen gaan draaien. Budget is 3 tot 4k
maar moet wel min of meer kant en klaar in te richten zijn.Wil geen zorgen hebben op compatible hardware.

Waar kun je goed terecht?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
zeroday schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:26:

Ik zoek gewoon een goede server waar ik VMWARE ESXI op kan installeren zo wat windows VMs te kunnen gaan draaien. Budget is 3 tot 4k
maar moet wel min of meer kant en klaar in te richten zijn.Wil geen zorgen hebben op compatible hardware.

Wil je een towerserver? Dan zou je eens kunnen kijken naar HP iLo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

Supermicro. Misschien kun je ‘wat windows VMs’ specificeren, dan is het gemakkelijker advies geven. En wat ben je qua storage en netwerk van plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tricksel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37

Zo ongeveer elk gerespecteerd servermerk levert servers die over het algemeen prima werken met ESXi. Dan kun je denken aan bijvoorbeeld Supermicro, HP, Dell, IBM. Wel is het goed om te kijken wat eventuele wensen zijn voor de toekomst, zodat je daarop je eisen aan bijv. moederbord (aantal sloten, aantal SATA en/of SAS poorten, etc.) kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

|sWORDs| schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:15:
[...]

Supermicro. Misschien kun je ‘wat windows VMs’ specificeren, dan is het gemakkelijker advies geven. En wat ben je qua storage en netwerk van plan?
Windows 2012 R2
Storage +/-500GB tot 1TB is voldoende,
netwerk gigabit is ook voldoende

De server moet 2 oude DELL servers (dedicated) vervangen die op instorten staan na 8 jaar
daarop staat eigenlijk 2x een Windows 2008 server met AD, DNS en wat folders .. meer niet.

het liefst pak ik gewoon iets uit een catalogus en hop .. aan de gang met het installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricksel
zeroday schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Windows 2012 R2

De server moet 2 oude DELL servers (dedicated) vervangen die op instorten staan na 8 jaar
daarop staat eigenlijk 2x een Windows 2008 server met AD, DNS en wat folders .. meer niet.

het liefst pak ik gewoon iets uit een catalogus en hop .. aan de gang met het installeren ;)
Ik zou dan zeggen; ga naar bijv. de SuperMicro-site, kies daar een moederbord naar je wensen, en kijk welke complete server ze daarmee hebben. In mijn ervaring biedt SuperMicro meer keus in moederborden, en biedt gewoon complete servers met al die moederborden aan (en ook in verschillende behuizingen).
Overigens zou ik je aanraden om toch ook voor 10gbit netwerk te gaan. Niet omdat dat nu nodig is, maar als deze ook 8 jaar mee moet gaan, is dat eerder een eis dan een optie naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

tricksel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:25:
[...]

Ik zou dan zeggen; ga naar bijv. de SuperMicro-site, kies daar een moederbord naar je wensen, en kijk welke complete server ze daarmee hebben. In mijn ervaring biedt SuperMicro meer keus in moederborden, en biedt gewoon complete servers met al die moederborden aan (en ook in verschillende behuizingen).
Overigens zou ik je aanraden om toch ook voor 10gbit netwerk te gaan. Niet omdat dat nu nodig is, maar als deze ook 8 jaar mee moet gaan, is dat eerder een eis dan een optie naar mijn idee.
ja dat kan, heb ik gezien, maar dan weet ik nog niet zo 1-2-3 een bedrijf die dan die server hops kan leveren ;.)
(antwoord mag private) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tricksel
zeroday schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:51:
[...]

ja dat kan, heb ik gezien, maar dan weet ik nog niet zo 1-2-3 een bedrijf die dan die server hops kan leveren ;.)
(antwoord mag private) ;)
Zakelijk heb ik goede ervaringen met NCS voor de levering van SuperMicro. Maar ook andere leveranciers zullen ongetwijfeld goed zijn. Dit is ook makkelijk terug te vinden op de SuperMicro site hè... ;)

Voor bijv. Dell kun je uiteraard gewoon de Dell site raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

tricksel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Zakelijk heb ik goede ervaringen met NCS voor de levering van SuperMicro. Maar ook andere leveranciers zullen ongetwijfeld goed zijn. Dit is ook makkelijk terug te vinden op de SuperMicro site hè... ;)

Voor bijv. Dell kun je uiteraard gewoon de Dell site raadplegen.
Dell levert volgens mij servers alleen nog via resellers, niet meer direct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:19
Ik heb mijn Supermicro spullen destijds in Duitsland besteld bij SONA.
Dat was de enige die ik kon vinden die de door mij gewenste mainboards (A1SRM-LN7F) voor een goede prijs kon leveren. En ze sturen het ook gewoon naar Nederland op. Een van de bordjes had wat issues maar ook garantie afhandeling was uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
zeroday schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Windows 2012 R2

https://www.senetic.nl/product/SYS-E300-9D-4CN8TP
4x pricewatch: Crucial CT8G4RFD8266
en pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Je zou ook voor 4x4GB kunnen gaan en proberen je slag te slaan met een foutje bij Amazon (wel snel zijn er zijn er al 7 verkocht in de laatste 2 minuten): https://www.amazon.de/dp/B01DXK64US

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 16-03-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:05
Wellicht een domme vraag, maar met googlen kom ik er ook niet helemaal uit. In mijn thuis lab ben ik mijn datastore kwijt in ESX 6.7.

Ik vermoed dat dit komt omdat ik Passthrough aan heb gezet voor de P410i controller, van het weekend is er een stroomstoring geweest waardoor de server uit is geweest.

https://imgur.com/tPvUPQR

Nu kom ik artikelen tegen die aangeven de esx.conf te editten en de volgende regel aan te passen:

/device/00000:005:00.0/owner = "passthru"

passthru op vmkernel zetten.

Dit al meerdere keren gedaan, maar bij het rebooten van de host zet ESX vmkernel weer op passthru. Word de esx.conf teruggezet of doe ik iets fout?

Edit: toch maar ESX opnieuw geinstalleerd. Gelukkig nog de belangrijkste VM's gebackupped met Veeam.

[ Voor 7% gewijzigd door Baiko op 18-03-2019 17:57 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Baiko schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:01:
Wellicht een domme vraag, maar met googlen kom ik er ook niet helemaal uit. In mijn thuis lab ben ik mijn datastore kwijt in ESX 6.7.

Ik vermoed dat dit komt omdat ik Passthrough aan heb gezet voor de P410i controller, van het weekend is er een stroomstoring geweest waardoor de server uit is geweest.

https://imgur.com/tPvUPQR

Nu kom ik artikelen tegen die aangeven de esx.conf te editten en de volgende regel aan te passen:

/device/00000:005:00.0/owner = "passthru"

passthru op vmkernel zetten.

Dit al meerdere keren gedaan, maar bij het rebooten van de host zet ESX vmkernel weer op passthru. Word de esx.conf teruggezet of doe ik iets fout?

Edit: toch maar ESX opnieuw geinstalleerd. Gelukkig nog de belangrijkste VM's gebackupped met Veeam.
Omdat de controller in pass through modus staat kunnen wijzigingen in de configuratie niet weg geschreven worden naar de hd. Apparaten die in pass through modus staan zijn namelijk niet beschikbaar voor de host. Ik heb het zelf ook gehad en had toen de harde schijf even in een externe usb case gedaan en daarvan af opgestart en de pass through van de sata controller uitgeschakeld. Omdat de verbinding naar de hd nu via de USB loopt die niet in pass through staat kan de configuratie wel weggeschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
ThinkPadd schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:09:
Is er ook iemand die over langere tijd het verbruik van zijn/haar ESXi server monitored?

Er lijkt een soort 'geheugenlek' ofzo in mijn server te zitten (6.7.0 Update 1 (Build 10764712)). Normaal is het verbruik rond de 28-32W, maar na een maand uptime gaat hij ineens meer stroom verbruiken.

Ik kan het precies zien, het nachtelijke verbruik voor mijn huis blijft dan vrij hoog (118W). Gisteren de server gereboot en afgelopen nacht zat ik weer op de voor mij bekende 82W sluipverbruik.

Kan natuurlijk ook één van m'n VMs zijn die dit veroorzaakt, maar was wel benieuwd of iemand hier wel eens zoiets heeft gezien?
Ik kan momenteel maar een week terugzien, maar dit verbruik is eigenlijk al constant sinds 02 Maart (in die tijd eigenlijk niks veranderd qua VM's enzo):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XI6KI50.png

Server is een Poweredge R420 met Vsphere 6.7 DellCustomized, en de data komt van iDRAC zelf.

Ik zou het eerder bij je VM's zoeken, en dan rekening houden met VMWare's RAM ballooning. Niet elke weergave van je RAM verbruik van je VM's is namelijk accuraat.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De host gebruikt nu weer meer stroom dan normaal (52W vs 29W), is om 07:14 begonnen zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4iKkwGiRzcAHwhDv83Y8pSYq/full.png
|sWORDs| schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:47:
[...]

De volgende keer als hij hoog is MHz per VM bekijken voor en na de reboot?
Het aantal MHz per VM is erg laag en geeft mij helaas niet echt een indicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ry4larxVk91rk1eWmkYJ1KsG/full.png

Resources host:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1YcQdGr1VbIWD7hEuxI7C1EB/full.png
citruspers schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:48:
[...]
Ik zou het eerder bij je VM's zoeken, en dan rekening houden met VMWare's RAM ballooning. Niet elke weergave van je RAM verbruik van je VM's is namelijk accuraat.
Hoe check ik die ballooning?

Ik kan de server wel rebooten, dan blijft het vast weer een paar weken normaal. Maar ben juist wel benieuwd waar het vandaan komt.

[ Voor 104% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om de een of andere reden kan ik via SSH niet meer naar mijn ESXi host toe. Ik kan met de gegevens wel inloggen op de webui, dus mijn gegevens om in te loggen zijn goed. Toch weigert ESXi mij in te loggen als root, terwijl ik SSH en shell access e.d. wel gewoon aan heb staan.

Staat ESXi tegenwoordig standaard op keyfile authentication? Want dan heb ik even geen idee hoe ik dat dan nu moet instellen... Het liefst zou ik even snel PermitRootLogin op yes willen instellen, maar kan nu niet zomaar bij de betreffende file om het in te stellen... Iemand een idee? Of moet ik moeilijk gaan doen en de USB stick uit de machine halen om vervolgens de benodigde file aan te passen (als je zo er al bij kan, wat ik mij betwijfel...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CH4OS schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:44:
Om de een of andere reden kan ik via SSH niet meer naar mijn ESXi host toe. Ik kan met de gegevens wel inloggen op de webui, dus mijn gegevens om in te loggen zijn goed. Toch weigert ESXi mij in te loggen als root, terwijl ik SSH en shell access e.d. wel gewoon aan heb staan.

Staat ESXi tegenwoordig standaard op keyfile authentication? Want dan heb ik even geen idee hoe ik dat dan nu moet instellen... Het liefst zou ik even snel PermitRootLogin op yes willen instellen, maar kan nu niet zomaar bij de betreffende file om het in te stellen... Iemand een idee? Of moet ik moeilijk gaan doen en de USB stick uit de machine halen om vervolgens de benodigde file aan te passen (als je zo er al bij kan, wat ik mij betwijfel...)?
Je kan de ssh service herstarten via de webui.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op maandag 25 maart 2019 @ 06:36:
Je kan de ssh service herstarten via de webui.
Die had ik nog niet geprobeerd inderdaad. Al moet ik zeggen dat de service an sich wel draait, ik kan alleen niet als root inloggen. Server heeft nu een uptime van 60 dagen, maar daarvoor had ik het (geloof ik) ook al. Vanavond maar even verder uitzoeken en deze tip proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Draai je ESXi toevallig op een USB stick? Ik heb wel eens gezien dat er problemen waren met de USB stick, waardoor het filesystem Read Only geworden was. Daardoor kon SSH geen tmp files meer aanmaken bij login, waardoor je dus eigenlijk dacht dat dat stuk was.

Feitelijk was de hele USB stick gewoon rot, maar draaide ESXi gewoon puur in memory door :p

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 25-03-2019 10:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:29:
Draai je ESXi toevallig op een USB stick? Ik heb wel eens gezien dat er problemen waren met de USB stick, waardoor het filesystem Read Only geworden was. Daardoor kon SSH geen tmp files meer aanmaken bij login, waardoor je dus eigenlijk dacht dat dat stuk was.

Feitelijk was de hele USB stick gewoon rot, maar draaide ESXi gewoon puur in memory door :p
Ja, ik draai ESXi op de USB stick. Had laatst ook al een USB stick die stuk was, hopelijk is nu ook deze niet stuk, zou daar best van balen, eigenlijk.

Herstarten van de SSH services heeft ook niet geholpen, helaas. Staat PermitRootLogin nu niet gewoon standaard uit? Dan kan ik namelijk even kijken of ik de sshd_config file kan aanpassen om dat even op yes te zetten. ;)

Ook zie ik wel een gek icoontje, aan het begin van elke regel;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hhB1wLq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Andere client proberen? Staat je tobo op NL en gaat er iets mis met een speciaal character in pw?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb keyboard op US international staan en heb een ASCII password... Zitten ook geen leestekens of andere speciale characters in. Is het ook mogelijk om via de webinterface te updaten? Ik doe normaal altijd via SSH, maar via de web UI is ook prima, maar kan het niet vinden, vandaar. :)

EDIT: Nvm, het is opgelost...

Ik ga mij even in een hoekje zitten schamen... :X Nee, ik ga het niet zeggen wat er nu was, die weten jullie nu ook wel denk ik... :+

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2019 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CH4OS schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:48:
[...]
Ja, ik draai ESXi op de USB stick. Had laatst ook al een USB stick die stuk was, hopelijk is nu ook deze niet stuk, zou daar best van balen, eigenlijk.

Herstarten van de SSH services heeft ook niet geholpen, helaas. Staat PermitRootLogin nu niet gewoon standaard uit? Dan kan ik namelijk even kijken of ik de sshd_config file kan aanpassen om dat even op yes te zetten. ;)

Ook zie ik wel een gek icoontje, aan het begin van elke regel;
[Afbeelding]
Dat gekke icoontje is je Putty icoon wat er nu staat na de laatste update van Putty gezien de bug-hunt die daarop is geweest.

https://www.chiark.greene...tatham/putty/changes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CH4OS schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:25:
Ik heb keyboard op US international staan en heb een ASCII password... Zitten ook geen leestekens of andere speciale characters in. Is het ook mogelijk om via de webinterface te updaten? Ik doe normaal altijd via SSH, maar via de web UI is ook prima, maar kan het niet vinden, vandaar. :)

EDIT: Nvm, het is opgelost...

Ik ga mij even in een hoekje zitten schamen... :X Nee, ik ga het niet zeggen wat er nu was, die weten jullie nu ook wel denk ik... :+
Kom op, op de shame bench....

Voor de draad er mee!

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireDrunk schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:01:
Kom op, op de shame bench....

Voor de draad er mee!
Ik durf niet O+

Iets met ooit een password change gedaan en in mRemoteNG nooit het password aangepast :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
_O- :(:)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Met 54% memory “usage” heb je geen ballooning, Host CPU usage is wel vrij hoog in verhouding tot VM load.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 01-04-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb alle VMs uitgezet, daarna bleef het stroomverbruik nog steeds op 47W steken. Ook na een kwartier wachten.

Wat mij opviel is dat het CPU gebruik vrij hoog blijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQ9TTC8Oyzdxo8CSheucJKK8/thumb.jpg
Hopeloos leesbaar grafiekje, maar je ziet dat het regelmatig naar 40% gaat. Vind ik erg raar voor een hypervisor waar alle VMs uit staan.

De host herstart en nu weer netjes op 28W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je toevallig even in de logs gekeken? Ik verdenk een driver/irq storm probleem.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
nvm, ik had het goed staan

[ Voor 95% gewijzigd door FabiandJ op 04-04-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb ESXi draaien met daarop een VM, deze VM draai ik ZFS op, nu gooit ZFS telkens een disk eruit en heb al eerder met smartctl gekeken en de waardes van deze disk zijn prima.
Nu zitten alle disk op een LSI 2116 controller aangesloten, de LSI zit middels Passthrough direct in de VM.

De disk die er telkens uitgegooid wordt wil ik testen wat deze doet als ik die direct op de controller van het moederbord doe, maar dan is deze niet meer zichtbaar in de VM. Hoe krijg ik deze in de VM zichtbaar?
Ik zag dat er een mogelijkheid is tot "Raw Device Mapping" https://kb.vmware.com/s/article/1017530
Moet ik de stappen doen die in de url uitgezet worden en kan ik als ik dit gedaan heb makkelijk de disk weer op de LSI controller zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Hopelijk is dit het juist topic voor wat infra vragen en even de situatie hier voorleggen.

We hebben door de jaren het een en ander vergaard aan VMware spullen in 2 clusters en nog 1 losse host. We hebben 1 internet cluster met twee single socket servers Dell R320 (Xeon E5 v2) 32GB ram en 1 productie cluster met 4 dual socket Dell R715 (Opteron 6386SE) 256GB ram.
De losse Dell R630 is er later bijgekomen, met SSD storage en 128GB ram, die was oorspronkelijk dus ergens anders voor.

De huidige SAN storage is de Dell/EQL 6210S met ~13TB netto, maar deze wordt te klein, en het hoofd cluster is inmiddels ook 5,5 jaar oud dus moet er voor oktober een plan gevat worden. Helaas stopt Dell met de EQL producten en zijn de Compellent producten ervoor in de plaats gekomen. Een nieuwe SAN storage voor de komende 5 jaar zou dan een ~60k euro moeten kosten.

Het netwerk is voorgaand jaar vervangen met HPE Flexfabric 5700 switches met 10Gbe en voldoet verder prima. De wens is dan ook om de clusters samen te voegen en te integreren, omdat we ook een nieuwe SAN nodig hebben en we om moeten van EQL is misschien vSAN een optie.

We hebben 10 licenties vSphere Enterprise, dus zouden we theoretisch 6 of meer single socket servers met lokale storage en vSAN kunnen gebruiken. Met 6 stuks Dell R6415 met EPYC 7451 (24 cores) en 128GB ram per stuk zouden dan een volledig cluster kunnen vormen.

Uiteraard komen er licenties voor vSAN bij kijken, maar wellicht is het prijs technisch interessant om het op deze manier te combineren. We hebben grofweg 72 VM's met ook het wat Database servers, maar die voldoen ook via de huidige SAN storage.

Performance technisch zou een 10k-20k IOPS genoeg moeten zijn als de responstijden maar constant blijven, dat is sinds de overschakeling van schijf naar ssd storage absoluut het geval geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ik denk dat je zo druk aan het schrijven vent geweest dat je de vragen bent vergeten. ;)

De workload is ook van belang, net als of je VMs hebt met meer dan 6 vCPUs (en hoeveel cores dan).

Latency kan wel een ding zijn bij EPYC (minder heftig bij single socket) en Rome komt ook binnenkort.

20K IOPS is geen enkel probleem voor VSAN.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 17-04-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Zijn er, redenen om een NIC met igbn driver (bv i210) te preferen boven een NIC met een ne1000 (zoals i219)? Of vice versa? De igbn NICs lijken doorgaans wel de meer high-end modellen te zijn, maar het gaat mij meer om praktische zaken zoals evt (in)compatibiliteit met vNIC drivers en features zoals offloading en dergeijke.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Thuis of zakelijk? Thuis maakt het geen fluit uit. Als hij werkt, werkt ie. Performance verschillen ga je alleen in extreme situaties iets van merken. Voor een beetje hobby thuis voldoet alles.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@FireDrunk Thuis, maar achtergrond van de vraag zit in een geconstateert throughput probleem.

Ik heb een server met twee NICs (een 210 en een 219). Naast diverse services draait daar ook pfSense op. De 219 NIC is met vSwitch dedicated voor de outside (glasvezel, XS4ALL, middels vlans), de andere NIC is untagged mijn thuisnetwerk met NAS, en tagged een servervlan met diverse diensten. pfSense routeert tussen al deze vlans. NAT en VPN naar buiten, permit any any intern. In eerste instantie waren alle vNICs VMXNET3. Alle offloading features van pfSense stonden aan (wat 'uit' is in pfSense GUI)

Toen ik een virtual server data van de NAS wilde laten afhalen liep ik tegen een probleem aan. Data van de NAS naar de server ging met 900+ Mbps. De andere kant op met ca 5 Mpbs (gemeten met 'waarom duurt dit zo lang???', daarna dd en iperf)

Na enig troubleshooten bleek dit aan de LRO offloading te liggen. Dit uitzetten op pfSense resulteerde in hoge throughput, maar met een enorme CPU load. Na nog meer experimenteren een werkbare oplossing gevonden door dat servervlan untagged een eigen vNIC te geven in pfSense, met de e1000e driver ipv VMXnet3. Daarmee werkt het eea weer full speed met acceptabele (lees lage) CPU load.

Voor mij verder prima oplossing, maar omdat ik twee verschillende fysieke NICs zat ik me echter af te vragen of daar nog een verschil zou kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
Als die NIC toch dedicated is, waarom zet je 'm dan niet gewoon in passthrough?

Ik heb een 82583V LAN in passthrough naar de NTU (VLAN4 en 6) en dan een VMXNET3 NIC per lokaal netwerk (VLAN op poortgroep niveau) met pfSense. Werkt prima.

Protectli FW6 (i3-7100U) met VMware ESXi, 6.7.0, 13006603 en Side- Channel-Aware Scheduler v2 actief:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjN1Rhjy/Screen-Shot-2019-04-22-at-12-08-58-PM.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BnY0cGtZ/Screen-Shot-2019-04-22-at-12-17-14-PM.png

LRO moet eigenlijk uit op een router.
Intel:
LRO offers the lowest CPU utilization for receives but is completely
incompatible with routing/ip forwarding and bridging. The
result of not disabling LRO when combined with ip forwarding or bridging can be
low throughput or even a kernel panic.
Wikipedia:
LRO should not operate on machines acting as routers, as it breaks the end-to-end principle and can significantly impact performance.
https://www.google.com/search?q=LRO+routing+do+not+fragment

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/50qpLLSh/Screen-Shot-2019-04-22-at-12-32-59-PM.png
WAN:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4xD10BLC/Screen-Shot-2019-04-22-at-12-33-17-PM.png

[ Voor 94% gewijzigd door |sWORDs| op 22-04-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
|sWORDs| schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:59:
Als die NIC toch dedicated is, waarom zet je 'm dan niet gewoon in passthrough?
Zou kunnen, maar ik heb nu de mogelijkheid om snel een andere router er in te gooien; en om makkelijk er een vm met sniffer er tegenaan te hangen. Dat is waar ik mee bekend bekend ben. Het is goed mogelijk dat dit met passthru ook kan, maar dat staat nog ergens op mijn 'nog uit te zoeken' lijstje.
LRO moet eigenlijk uit op een router.
Dat is waar het fout gaat, een deel van die info is me bekend. Daar zitten echter een stukje aannames van mijn kant, onduidelijke en.of tegenstrijdige informatie, en verschillen in interpretatie. Ik ben daar te makkelijk overheen gestapt. Ter leering ende vermaeck de redeneringen en achtergronden daarvan:

- Ik heb met name een netwerkachtergrond. Daar is hardware offloading noodzakelijk. Verkeerde aannames, dus, als uitgangspunt.
- de pfSense documentatie zelf is onduidelijk. Ze wijzen vooral op driver compatibility issues, wat een heel andere discussie is (en waar mijn vraag vandaan in feite vandaan kwam).
- Het wikipedia artikel heeft als bron een intel readme en RHEL bugid, beiden van 6 jaar geleden en over 10 G nics. Dat was, zeker toen, een heel andere tak van sport. Niet automatisch relevant voor 2019 en 1gbe adapters. (aanname).
- End-to-end is hier eigenlijk niet relevant. Dat is een uitgangspunt, geen wet. NAT breekt dat al, een firewall zeker. De meeste vormen van shaping/policing ook. Opmerkelijk is dat als je de uitgangspunten volgt, LRO wel zou mogen(!).

Volgens mij is het 'onderliggende' issue inderdaad het DF bit (m.n. PathMTU tegenwoordig) en hoe daar met LRO mee wordt omgegaan. Oh well, we live and learn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 23:28
Maakt het nog uit als ik VMware 6.7 op een USB 2.0 of USB 3.0 laat draaien? Ik wil het opzetten i.c.m. een i5 NUC.

BVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Vjenne-ICT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:06:
Maakt het nog uit als ik VMware 6.7 op een USB 2.0 of USB 3.0 laat draaien? Ik wil het opzetten i.c.m. een i5 NUC.

BVD.
Nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Even een klein vraagje
Heb nu een SuperMicro Server met genoeg geheugen (64GB) CPU snell genoeg en 4x een HDD in RAID5

Heb een Windows 2008 R2 gevirtualiseerd die van een oude Dell server af komt.

Alles goed en alles wel, spul draait toppie..

Totdat er in deze server een taak gaat draaien die naar een gekoppelde HDD (virtueel) (Drive D) bestanden gaat zitten te kopiere/unzippen. Echter in de windows task manager binnen de VM zie ik dat de throughput van de HDD naar max 10MB gaat en dat blijkbaar als een max heeft. (althans dat grafiekje toont op dat moment niet meer terwijl dat in andere situaties wel kan/gebeurd), die machine toont niet of nauwelijks CPU en geheugen gebruik gaat dan in een soort van 'dit is mijn taak en andere dingen ga ik straks wel doen' .. status . .Maw taken als IIS, SQL wat er op die server draait wordt unresponsive.

Nu heb ik het geheugen al verdubbeld maar dat maakte niet uit. Ik snap dat SSD vele malen beter is, maar gezien de 2TB op drive D die nodig is is dat even geen optie.

Ben dus benieuwd of er iets is waardoor een soort van 'interne' kopieeractie niet het effect heeft dat die gevirtualiseerde machine nu pas weer gaat reageren als die taak voorbij is

(taak uitzetten is nu even de oplossing, maar niet voor altijd), want je weet wat ze zeggen: waarom werkte het wel goed op de DELL en nu niet meer .. ;)

ben benieuwd waar ik moet zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 02-05-2019 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat voor Harddisk controller gebruik je virtueel in de VM, en heb je daar nog specifieke instellingen in gedaan?
Heb je recente VMWare tools geinstalleerd?
Is je server (ESXi) up-to-date?
Heb je alle windows updates?

[ Voor 32% gewijzigd door FireDrunk op 02-05-2019 08:20 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

FireDrunk schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:18:
Wat voor Harddisk controller gebruik je virtueel in de VM, en heb je daar nog specifieke instellingen in gedaan?
Heb je recente VMWare tools geinstalleerd?
Is je server (ESXi) up-to-date?
Heb je alle windows updates?
Windows 2008 R2
Alle updates gedraaid
HDD controller staat op VMware Virtual Disk SCSI Disk Device, maar daar kan ik geen specifieke instellingen in aanpassen zover ik kan zien.

Vmware tools: VMware-tools-10.3.2-9925305-x86_64 geinstalleerd
ESXI is op de laatste updates na van April die ik gisteren zag staan, geheel bijgewerkt .. server draait nu 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In ESXi kan je bij de settings van de VM kiezen welk type controller het is.

Je opties:

Een of andere legacy controller
LSI Logic
LSI Logic SAS
Paravirtual Controller

Die laatste is doorgaans de beste. Als je dat niet tijdens de installatie had, moet je even een guide volgen om te switchen, dat kan niet zomaar. Scheelt behoorlijk in de performance.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

FireDrunk schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:59:
In ESXi kan je bij de settings van de VM kiezen welk type controller het is.

Je opties:

Een of andere legacy controller
LSI Logic
LSI Logic SAS
Paravirtual Controller

Die laatste is doorgaans de beste. Als je dat niet tijdens de installatie had, moet je even een guide volgen om te switchen, dat kan niet zomaar. Scheelt behoorlijk in de performance.
Mmm staat nu op LSI Logic SAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Top!
Ga ik dat binnenkort uitvoeren!.. Vandaag hier ook overleg gehad dat de taak uit 2014 ook niet echt meer een bepaald nut heeft.
;-) maar altijd goed om betere performance te krijgen, want incidenteel wordt er toch soms 1GB rondgepompt door een DB ergens onder te hangen wat dan op die HDD komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 16:12

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb eindelijk mijn spullen binnen om mijn server af te bouwen, maar er slaat twijfel in.

Om verschillende redenen heb ik straks 4 dataschijven die geen RAID hebben, en direct in het besturingssysteem gemount moeten worden.

Ik overweeg dit door virtueel te doen met ESXI.

Maar, ik heb wat angst voor het datastore formaat van ESXI.

Als ik gewoon native Windows installeer en daar de schijven traditioneel in mount, dan kan ik die schijf zonder enig probleem eruit trekken en aan een andere machine hangen.
Mocht de hele server dus crashen dan heb ik mijn data nog, en kan ik die dus super simpel in een USB adapter steken en alles eraf trekken.

Mijn kennis van Datastore formaten is echter nog niet denderen, en dat maakt me bang.

Als ik in ESXI elke schijf een datastore maak (zonder dat daaronder dus RAID oid zit), dan kan ik zover ik begrijp niet de schijf in een USB adapters steken (of sata direct op mobo), en in een ander systeem uitlezen.

Ik heb mijn data dus een soort van geyncrypt waardoor ik het enkel door ESXI heen kan gebruiken.

Op zich is dat nog niet zo een probleem als het maar zo is dat ik de schijf in een ander ESXI systeem kan steken, en zonder data te verliezen de datastore weer kan mounten.

Ik wil niet uren bezig zijn om die schijf weer te mounten. Het moet simpel en snel werken, of ik ga toch native Windows.

OF

Het moet zo zijn dat je een fysieke schijf kan mounten in Windows, zonder daar een datastore te maken. Dus eigenlijk een soort van Passthough. Ik krijg dit alleen niet duidelijk.

Dit is geen high availability omgeving, het gaat om digitale versies van mijn films. Ik vul dus een schijf, en dat veranderd nooit meer. Ik trek dus gewoon een kopie van die schijf naar een 2e schijf en leg die offsite. RAID oid is voor mij dus niet nodig (enkels zonde van de stroom en schijven). Vandaar dat ik dus bij een crash van een schijf super simpel schijven wil kunnen omsteken. Maar als alles eerst geconverteerd moet worden naar datastores, dan ben ik een heel stuk minder flexibel met het "even de data van deze schijf aflezen".

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat is voor jou de meerwaarde van een hypervisor? Ga je meerdere vm’s op je host draaien?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Oogje schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:06:
Wat is voor jou de meerwaarde van een hypervisor? Ga je meerdere vm’s op je host draaien?
Ja dat gaat me dan een machine schelen.

Ik wil ook een Nextcloud cloud maken, en die zou ik sowieso virtueel doen. Dan kan ik op die bak ook testen met andere VM's.

Dus een VM komt er toch... Nu vind ik het geen enkel probleem 2 hosts neer te zetten, maja... 1 is fijner.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Ja dat gaat me dan een machine schelen.

Ik wil ook een Nextcloud cloud maken, en die zou ik sowieso virtueel doen. Dan kan ik op die bak ook testen met andere VM's.

Dus een VM komt er toch... Nu vind ik het geen enkel probleem 2 hosts neer te zetten, maja... 1 is fijner.
Die datastore kan je op elke andere ESX host weer mounten (wel zelfde versie aanhouden), nog beter, je kan hem zelfs mounten op Windows en Linux om zo je VM's eraf te halen. (erg onhandig, ESX booten van USB stick gaat sneller zeg maar)

http://woshub.com/how-to-...store-from-linux-windows/

De VMDK mounten kan ook:
http://www.vmwarearena.co...irtual-disk-from-windows/

Verder zorg je toch ook voor (online) back-ups, dus bovenste is eigenlijk alleen "handig dat het kan"

:)

/edit
In geval van een data disk zoals jij het wilt gebruiken kan je nog RAW device mapping gebruiken. (RDM).

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 05-05-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Vorkie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Die datastore kan je op elke andere ESX host weer mounten (wel zelfde versie aanhouden), nog beter, je kan hem zelfs mounten op Windows en Linux om zo je VM's eraf te halen. (erg onhandig, ESX booten van USB stick gaat sneller zeg maar)

http://woshub.com/how-to-...store-from-linux-windows/

De VMDK mounten kan ook:
http://www.vmwarearena.co...irtual-disk-from-windows/

Verder zorg je toch ook voor (online) back-ups, dus bovenste is eigenlijk alleen "handig dat het kan"

:)

/edit
In geval van een data disk zoals jij het wilt gebruiken kan je nog RAW device mapping gebruiken. (RDM).
Ik draai ESXI inderdaad dan van een interne USB stick, dus herinstalleren van van de host maakt me niet bang. Maar de schijven moeten dan wel simpel weer te mounten zijn. En dat krijg ik maar niet duidelijk.

RDM wil ik niet gebruiken omdat ik dan afhankelijk ben van een VDP controller. Ik wil niet zulke belemmeringen in mijn workflow bouwen.

(ondertussen maar aan het testen gegaan door dit scenario na te bootsen)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
VDP Controller? Nog nooit van gehoord...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

FireDrunk schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:48:
VDP Controller? Nog nooit van gehoord...
"To configure an RDM on local storage with ESXi/ESX hosts, both of these conditions are required:
The candidate device must support SCSI Inquiry Vital Data Product (VPD) page code 0x83, which is used to directly address and communicate with RDM devices.
"

https://kb.vmware.com/s/article/1017530

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Meh, dat is voor de officiele manier. Voor de homelab manier is dat dacht ik niet nodig. Daar doe je die mapping zelf.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Het besluit is dat dat ik deze server gewoon native ga draaien. Daarnaast zal een virtuele bak komen, maar ik wil gewoon simpel schijven kunnen ruilen, en kies voor geen Datastores.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Eindelijk de tijd gehad om de server down te gooien en de andere SCSI controller eronder te zetten.
VMParavirtual ..
Server 1 was een makkie .. 1 disk . dat was de controller toevoegen, hdd eraan, rebooten, dan uitzetten en dan de HDD omzetten.

Server 2 was wat lastiger want daar zaten 2 virtuele hdd's op en als je dan ineens 3 HDD's hebt dan moet je de juiste volgorde hebben waarin die kan booten ..

Ook dat kon opgelost worden en ik had weer een bootende server. Toen nog een klein issue wat ik niet geheel snapte, maar de 2e HDD was niet gemount.. stond op 'offline' .. die weer online brengen onder windows en toen had ik mijn Drive E weer terug ..

Al met al een half uurtje werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-10 16:26
Hmm heel apart. Ik had op basis van een MSI moederbord en een Pentium G4560 ESXi draaien met een Dell PERC H310 hba in it mode. Deze gaf ik door aan een unRAID VM welke de schijven die hier aan hangen zonder problemen door.

Nu ben ik overgestapt naar een HP Proliant ML310 Gen8 V2, de HBA komt wel omhoog in ESXi en heb hem aan de VM gehangen, maar krijg hij ziet de schijven niet.

Tijdens het boot proces komt de kaart wel naar boven met de Avago config utility en laat ook zien dat de 3 schijven aan deze kaart hangen.

In ESXi staat de hba op Passthrough active, heb de intel vib van @|sWORDs| geinstalleerd maar nog niks. Tevens ben ik ook van de HP branded(6.7) naar de generieke 6.5 maar dit wijzigde ook niks. Op het oude systeem hebben beide versies wel gewerkt.

Zou de Proliant mijn kaart tegenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
H310 heeft toch niks met de Intel VIB te maken? Die is voor AHCI?
Wat zegt ESXi over de controller?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ik heb dezelfde server en heb hiermee ook problemen gehad. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is de onboard controller in pass through gezet en de schijven met datastore voor de host hangen bij mij aan de perc h200 in it mode Je moet daarvoor wel de passthroug.map aanpassen omdat je standaard de onboard lynx point sata controller niet in pass through kunt zetten. Dit werkt alleen met esxi 6.0 en helaas niet met 6.5 en 6.7

https://communities.vmware.com/message/2451758#2451758
hier staat een beschrijving wat je moet doen om onder esxi 6.0 de on board sata controller in pass through te kunnen zetten

[ Voor 22% gewijzigd door jwvdst op 22-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
Hmm, ik heb er nu 2 dagen inzitten om meerdere scenarios te proberen met meerdere hypervisors.

Gaan wel gewoon volledig op SSD draaien en geen controllers meer in passthrough. Jammer dat het niet werkte icm met HP en VMware, bare metal unraid accepteerde hem wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
offtopic:
Pssst.... Proxmox

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
Pssst.... Er komt een Citrix omgeving op te draaien voor zelf studie dus heb een esxi, xen of hyper-v omgeving nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan in theorie ESXi weer op proxmox draaien... Of dat verstandig is weet ik niet :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik denk dat dit het meest passende topic is om mijn vraag in te stellen, mocht dat niet zo zijn, mijn nederige excuses voor het vervuilen van dit topic O-)

Wij hebben op onze vmware server met ESXi 6.0 een aantal VM's staan die niet meer gebruikt worden. Deze wil ik wegparkeren op een externe schijf zodat er ruimte vrij komt op deze host.
Ik wil ze voor de veiligheid niet verwijderen zodat als er toch nog een vraag komt, dat ik ze terugzet, aan kan zwengelen en evt. data eraf kan trekken.

Ik heb een 2TB schijf geformatteerd als EXT3 en deze wil ik koppelen via een USB to SATA setje van Eminent.
dan de VMs kopiëren/verplaatsen via een SSH-sessie (Putty)

Helaas zie ik de USB-schijf niet verschijnen. het enige dat ik zie met het commando lsusb is "Hi-Speed USB to SATA & PATA Combo Bridge" dat is denk ik mijn Eminent setje maar een schijf nope....
en als ik een ls /vmfs/volumes doe zie ik alleen datastore1 én een vijftal hex-codes

Kan het nou niet wat ik wil of zie ik iets over het hoofd?

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:03
Je koppelt die usb schijf aan de host? Dat gaat mijn inziens niet werken nee. Tenzij je hem als datastore configureerd.

Doe jezelf een plezier een gebruik een pakket wat er voor gemaakt is. Iets a la veeam backup. Dan trek je de gehele machine lokaal en die kan je op de usb schijf parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou ze inderdaad ook met iets van Veeam o.i.d. eraf halen. Je kunt wel de .vmx en .vmdk kopieren, maar als er iets misgaat is hij corrupt. Met Veeam gaat dat wat beter.

Laten staan is overigens niet nodig, als je de gehele VM backupt dan kun je hem later zo weer toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
https://www.virten.net/20...tore-in-vsphere-esxi-6-0/
Hier staat hoe je een USB device als data store kunt gebruiken. (Staat in de openingspost)

[ Voor 8% gewijzigd door jwvdst op 24-05-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
2bmws schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:22:
Ik denk dat dit het meest passende topic is om mijn vraag in te stellen, mocht dat niet zo zijn, mijn nederige excuses voor het vervuilen van dit topic O-)

Wij hebben op onze vmware server met ESXi 6.0 een aantal VM's staan die niet meer gebruikt worden. Deze wil ik wegparkeren op een externe schijf zodat er ruimte vrij komt op deze host.
Ik wil ze voor de veiligheid niet verwijderen zodat als er toch nog een vraag komt, dat ik ze terugzet, aan kan zwengelen en evt. data eraf kan trekken.

Ik heb een 2TB schijf geformatteerd als EXT3 en deze wil ik koppelen via een USB to SATA setje van Eminent.
dan de VMs kopiëren/verplaatsen via een SSH-sessie (Putty)

Helaas zie ik de USB-schijf niet verschijnen. het enige dat ik zie met het commando lsusb is "Hi-Speed USB to SATA & PATA Combo Bridge" dat is denk ik mijn Eminent setje maar een schijf nope....
en als ik een ls /vmfs/volumes doe zie ik alleen datastore1 én een vijftal hex-codes

Kan het nou niet wat ik wil of zie ik iets over het hoofd?
Export to OVA?
https://docs.vmware.com/e...97-95A1-00125AFDA9C8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
Dank voor jullie input, ik ga de tips eens op m'n gemakje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:03
2bmws schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:24:
Dank voor jullie input, ik ga de tips eens op m'n gemakje bekijken.
Ik maak wekelijks een veeam backup van mijn vm’s (prive) en die backup heeft me al een paar keer geholpen wanneer ik vergat om een snapshot te maken voor een major wijziging.

Met drie klikken staat de vm weer op zijn plek en is ie beschikbaar binnen de vmware console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
8) Yay het aanhaken van de externe schijf is alvast gelukt, nu kopiëren en testen

Thanks Guys (and Gals) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

|sWORDs| schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:10:
Met 54% memory “usage” heb je geen ballooning, Host CPU usage is wel vrij hoog in verhouding tot VM load.
Ik heb dit ook gezien bij mijn ESX Servertje. CPU gebruik is omhoog gegaan na een aantal MS patches. Gemiddeld gebruikt mijn Intel i5 bakkie rond de 12Watt meer (van 22 naar 34). In een andere omgeving zie ik het zelfde, maar alleen op de Intel Xeon omgeving, de AMD omgeving niet. Het lijkt of de Intel Mitigations in de MS fixes hier wat mee te maken heeft, maar weet het niet zeker. Helaas niet meer in staat om lekker te debuggen in 2 omgevingen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSuperGrover
  • Laatst online: 28-09 21:45
Op onze ESXi server (Dell PowerEdge T440) heb ik de originele van 2x1Tb in RAID 1 aangepast naar 4x1Tb in RAID5. Dit heb ik in het PERC330 menu van de server gedaan en na een paar uur ratelen heb ik nu 2.93 Tb aan ruimte beschikbaar voor de ESXi.

Nu de volgende taak, de datastore vergroten :X

Via de GUI werkt het blijkbaar niet als je meerdere partities op je disk hebt staan waar ook de datastore op staat: https://communities.vmware.com/thread/583817

dus maar via de CLI proberen:

Wat is de identifier van de datastore:

vmkfstools -P /vmfs/volumes/datastore1
VMFS-6.82 (Raw Major Version: 24) file system spanning 1 partitions.
File system label (if any): datastore1
Mode: public
Capacity 991600574464 (945664 file blocks * 1048576), 243159531520 (231895 blocks) avail, max supported file size 70368744177664
Disk Block Size: 512/512/0
UUID: 5c6415e0-fa618aba-c216-d094665303d6
Partitions spanned (on "lvm"):
naa.6588a5a0f7e668002287fd0619ed7541:3
Is Native Snapshot Capable: NO
Huidige sectors op disk van de datastore1
partedUtil get "/vmfs/devices/disks/naa.6588a5a0f7e668002287fd0619ed7541:3"
120571 255 63 1936975839
Wat is de maximale sector op deze disk?
partedUtil getUsableSectors "/vmfs/devices/disks/naa.6588a5a0f7e668002287fd0619ed7541"
34 5857345502
Nu wordt het een beetje eng, volgens mijn redenatie zou ik het volgende commando moeten geven:
partedUtil resize "/vmfs/devices/disks/naa.6588a5a0f7e668002287fd0619ed7541" 3 15472640 5857345502

Kan iemand mijn denkwijze kort nalopen om te kijken of ik niet alles om zeep help :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Sinds begin vorige maand ook een ESXi 6.7 homelab draaien op een Intel D54250WYK NUC met 16 GB RAM en een tweetal SSD's van 250GB en 1TB. Moet zeggen dat de performance niet tegen valt. Draaien wat Debian bakken op en een Windows 10 bak.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Hebben jullie wel eens testen uitgevoerd met een Intel NUC en VMs op shared storage? Op mijn synology nu via multipath dubbele bandbreedte door een USB nic in de NUC te prikken.

Haal nu geregeld 200MB/'s in een ATTO test tool. Terwijl voorheen alles in de 1G link van de nuc clipte.

Overigens is er een fling driver voor de USB nics sinds dus jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Officiële fling is een contradictie.

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste