Proxmox schrijft zeer intensief metrics en de interne state weg naar de schijf waar het op staat. In het verleden heb ik daar goedkopere SSD's mee weten te slopen, tegenwoordig gaat dat iets beter omdat ook goedkopere SSD's wat beter tegen writes kunnen. Maar USB-sticks zou ik toch wel afraden.Robbie-1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:
[...]
Dat hoop ik te bereiken, door de USB stick waarop ESXi op staat te ruilen voor die externe USB van Sandisk.
Ik ga er vanuit, dat proxmox, net zoals ESXi verder niets met de interne disks doet toch?
Ik heb zelf een migratie gedaan van ESXi naar Proxmox door de ESXi import te gebruiken. Dat kan als je een 2e systeem optuigt en deze inzet als Proxmox host.
Dan koppel je de bestaande vcenter of ESXi host aan Proxmox en kan je de VMs inladen en importeren.
Scheelt bakken met tijd, en downtime is minimaal.
Wellicht is het een optie om tijdelijk een compacte systeem hiervoor in te zetten.
Eenmaal over en werkend, kan je de ESXi formateren en voorzien van Proxmox en migreer je de boel terug met minimale downtime.
De PC zet je daarna in als 2e host of verkoop je dan weer. De resources die nodig zijn, kunnen minimaal zijn.
Dan koppel je de bestaande vcenter of ESXi host aan Proxmox en kan je de VMs inladen en importeren.
Scheelt bakken met tijd, en downtime is minimaal.
Wellicht is het een optie om tijdelijk een compacte systeem hiervoor in te zetten.
Eenmaal over en werkend, kan je de ESXi formateren en voorzien van Proxmox en migreer je de boel terug met minimale downtime.
De PC zet je daarna in als 2e host of verkoop je dan weer. De resources die nodig zijn, kunnen minimaal zijn.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Niet dat ik weet. De vm's kunnen draaien zonder boot disk - dat wel. Maar voor de meeste andere functies heb je de boot disk nodig... En iets repareren gaat alleen via herinstallatie en terugzetten van backups.... tis te zeggen... ik heb geen weet van een installatie methode die je de vm configs weer laat "oppikken" van de nog draaiende vm's (is me bij esx trowens ook nooit gelukt).Robbie-1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:
[...]
Dat hoop ik te bereiken, door de USB stick waarop ESXi op staat te ruilen voor die externe USB van Sandisk.
Ik ga er vanuit, dat proxmox, net zoals ESXi verder niets met de interne disks doet toch? Nou ja, wel met de VM images natuurijk. Mijn ESXi boot disk was ook al eens stuk. Die kon ik vrij eenvoudig vervangen, door de setup nogmaals te draaien, en weer te koppelen met de VM's, dat gaat met proxmox net zo toch?
makes it run like clockwork
Volgens mij wil je te geavanceerd migreren voor iemand die er (nog) net te weinig vanaf weet. Mijn advies zou zijn keep it simple. Proxmox gebruikt een linux filesystem, waar ESXi vaak VMFS gebruikt een VMware-FileSystem. Je zou uit moeten zoeken of proxmox VMFS support heeft, ik zou dat pad niet bewandelen want je wilt het liefst zo stabiel mogelijk starten met een verse installatie en het oude achter je laten. De tips over een nieuwe disk + separate installatie zijn al gegeven.Robbie-1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:
[...]
Ik ga er vanuit, dat proxmox, net zoals ESXi verder niets met de interne disks doet toch? Nou ja, wel met de VM images natuurijk. Mijn ESXi boot disk was ook al eens stuk. Die kon ik vrij eenvoudig vervangen, door de setup nogmaals te draaien, en weer te koppelen met de VM's, dat gaat met proxmox net zo toch?
https://www.proxmox.com/e...-import-wizard-for-vmware
Wat @Quad aangeeft werkt het goed met de nieuwe VMimporter, je hebt dan wel een 2e server nodig.
Ik heb recent de overstap gemaakt naar Proxmox van VMware. Was in een cluster opstelling, dus daar heb ik eerst alle VM's verplaatst naar 1 machine, deze vervolgens verwijderd in VMware en er Proxmox op gezet.
Vervolgens alle VM's via de importer overgezet.
Dan de tweede server omgezet naar Proxmox en toegevoegd aan mijn cluster.
Lees zeker goed de documentatie door! Er zijn bepaalde randvoorwaarden en tips die er niet voor niets staan (fixed IP's verwijderen bijvoorbeeld in Windows).
Grootste nadeel in mijn scenario was dat ik de VM's niet live kon migreren tussen mijn 2 nodes, dit moest via een backup/restore scenario. Minimale impact op beschikbaarheid, maar duurt gewoon lang als er veel data mee gemoeid is.
LXCs met wat services in zijn supersnel, windows servers met een datastorage van 750gb duren wat langer.
Lees zeker goed de documentatie door! Er zijn bepaalde randvoorwaarden en tips die er niet voor niets staan (fixed IP's verwijderen bijvoorbeeld in Windows).
Grootste nadeel in mijn scenario was dat ik de VM's niet live kon migreren tussen mijn 2 nodes, dit moest via een backup/restore scenario. Minimale impact op beschikbaarheid, maar duurt gewoon lang als er veel data mee gemoeid is.
LXCs met wat services in zijn supersnel, windows servers met een datastorage van 750gb duren wat langer.
Bedoel je dat je tussen de twee PVE hosts niet kan migreren zonder dat je VMs uit moet schakelen?RailHenk87 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:47:
Ik heb recent de overstap gemaakt naar Proxmox van VMware. Was in een cluster opstelling, dus daar heb ik eerst alle VM's verplaatst naar 1 machine, deze vervolgens verwijderd in VMware en er Proxmox op gezet.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik denk dat het wel kan met shared storage in een HA set-up, maar die mogelijkheid had ik niet.
Het kan zeker ook zonder shared storage en zonder HA set-up, maar misschien zijn er nog wel wat voorwaarden waar de hosts in een cluster aan moeten voldoen waarvan ik niet precies weet welke (maar in de paar clusters die ik beheer werkt het).