Even geen update van mijn kant: het project om mijn thuis-PC te virtualiseren vooralsnog niet doorgezet, dat is voor later. @
dcm360 ik dacht dat USB passthrough inmiddels al wat verder was, maar misschien heb ik het mis.
Maar nu mijn vraag: op de zaak draai ik een 3-tal servers met proxmox 4.4.1. De opslag voor (onder andere) de VM's gebeurt vanaf een tweetal separate servers, die momenteel glusterfs 3.8 draaien.
Nu wil ik graag sharding aanzetten op het volume waar de VM images op staan, om de heal snelheid te verbeteren. Onder ander om die reden wil ik graag mijn gluster servers een upgrade geven naar minimaal 3.12.
Echter, gezien proxmox 4.4.1 met glusterfs 3.5 client wordt geleverd, ben ik bang dat dit niet gaat werken, aangezien gluster 3.5 bij mijn weten nog geen sharding ondersteunt?
Dus kom ik bij het verhaal clients upgraden. Ook daar ben ik bang voor de nodige problemen. Proxmox 4.4.1 wordt standaard geleverd met glusterfs 3.5 clients. Om daar een goede upgrade van uit te voeren moet ik waarschijnlijk de repositories van Gluster zelf gebruiken, maar helaas zit debian Jessie ( 8 ), waarop proxmox 4.4.1 gebaseerd is, al niet meer in die repositories. Volgens mij houd ik dan twee opties over:
- Gluster clients zelf compileren
- Proxmox servers in hun geheel upgraden
Bij optie 1, als ik al door de dependency-hell weet te komen, zou dit geen compatibility problemen opleveren met de rest van het systeem, wat "gewend" is aan een gluster 3.5 geïnstalleerd?
Bij optie 2: dit is de best ondersteunde optie voor zover ik kan zien (is in ieder geval gedocumenteerd), maar ik vermoed dat ik nog steeds de gluster clients moet bijwerken vanaf de gluster repositories, want debian stretch heeft standaard gluster 3.8 aan boord. En als we toch bezig zijn wil ik wel dezelfde server als client versie hebben, om toekomstige compatibility issues uit te sluiten.
Mijn vraag dus: heeft iemand ervaring/tips betreffende de upgrade van proxmox en/of gluster client versie in proxmox? Iemand een dergelijke situatie al bij de hand gehad?
[
Voor 0% gewijzigd door
NaliXL op 31-01-2019 12:08
. Reden: Versienummer werd onbedoeld een smiley ]