Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Door de I/O errors is de kans aanwezig dat de virtuele schijf niet meer betrouwbaar is (er kan corrupte data op staan). Dergelijke I/O errors waren een veel voorkomend probleem met een zekere combinatie van kernel, kvm en virtuele schijfcontroller, vandaar dat mijn vraag was of je bij bent met updates.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

dcm360 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:36:
Door de I/O errors is de kans aanwezig dat de virtuele schijf niet meer betrouwbaar is (er kan corrupte data op staan). Dergelijke I/O errors waren een veel voorkomend probleem met een zekere combinatie van kernel, kvm en virtuele schijfcontroller, vandaar dat mijn vraag was of je bij bent met updates.
Ik heb ditzelfde gehad op een proxmox host, die ik altijd wel netjes up-to-date had. Ik dacht eerst dat het aan de schijven van mijn ZFS pool lag, tot op een gegeven moment ik zelfs die errors zag op de bootdisk van proxmox.
Toen bleek na halve dag memtest draaien dat er toch 1 geheugenmodule een foutieve bit had.
Ik heb later de boel opnieuw opgebouwd, met een ander board, cpu en ram, en sindsdien nooit meer gehad.
Die andere setup ook tevens vanwege energieverbruik en performance gedaan overigens.
Als het een hardware defect is wat je oplost, maar wel de fouten in de virtuele schijf laat, kun je dat nooit uitsluiten idd.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25
dcm360 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:36:
Ik was niet helemaal up to date met de proxmox host waar die I/O errors optraden.
Ik heb de VM verplaatst naar een andere host die wel up to date is, hier geen I/O errors maar het zomaar afsluiten van de VM.

edit:
Beetje de logfiles doorgespit en ik denk dat het systeem geheugen te kort heeft.
Kan wel kloppen want heb 2 VM's draaien met 4 GiB en HA heb ik wat veel gegeven namelijk 8 GiB.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: Node 0 active_anon:7801256kB inactive_anon:7007680kB active_file:0kB inactive_file:212kB unevictable:12144kB isolated(anon):0kB isolated(file):0kB mapped:66448kB dirty:0kB writeback:12kB shmem:63360kB shmem_thp: 0kB shmem_pmdmapped: 0kB anon_thp: 4997120kB writeback_tmp:0kB kernel_stack:13220kB pagetables:54812kB all_unreclaimable? no
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: Node 0 DMA free:13308kB min:64kB low:80kB high:96kB reserved_highatomic:0KB active_anon:0kB inactive_anon:0kB active_file:0kB inactive_file:0kB unevictable:0kB writepending:0kB present:15992kB managed:15360kB mlocked:0kB bounce:0kB free_pcp:0kB local_pcp:0kB free_cma:0kB
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: lowmem_reserve[]: 0 2037 15777 15777 15777
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: Node 0 DMA32 free:63872kB min:8716kB low:10892kB high:13068kB reserved_highatomic:0KB active_anon:91056kB inactive_anon:1764640kB active_file:380kB inactive_file:264kB unevictable:0kB writepending:0kB present:2211688kB managed:2145612kB mlocked:0kB bounce:0kB free_pcp:208kB local_pcp:0kB free_cma:0kB
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: lowmem_reserve[]: 0 0 13740 13740 13740
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: Node 0 Normal free:62200kB min:60848kB low:75548kB high:90248kB reserved_highatomic:2048KB active_anon:7710200kB inactive_anon:5242116kB active_file:384kB inactive_file:660kB unevictable:12144kB writepending:12kB present:14401536kB managed:14077120kB mlocked:12020kB bounce:0kB free_pcp:0kB local_pcp:0kB free_cma:0kB
Feb 14 12:52:45 pve2 kernel: lowmem_reserve[]: 0 0 0 0 0

[ Voor 58% gewijzigd door ComTech op 14-02-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:46
Vraagje,

Ik heb dus een 3 node dom cluster (alles single disk, enkele ethernet aansluiting, simpele minipcs).

Nu lees ik dat het raadzaam is het clusterverkeer te scheiden van het overige verkeer. Wat is daar dan de best practice voor?

https://pve.proxmox.com/wiki/Network_Configuration

Hier dan t kopje VLAN https://pve.proxmox.com/w...ion#sysadmin_network_vlan

en dan zoiets?

Use VLAN 5 for the Proxmox VE management IP with VLAN aware Linux bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32
Ik kreeg een foutmelding bij het starten van een container.

code:
1
2
3
4
5
explicitly configured lxc.apparmor.profile overrides the following settings: features:fuse, features:nesting
run_buffer: 321 Script exited with status 112
lxc_init: 847 Failed to run lxc.hook.pre-start for container "202"
__lxc_start: 2008 Failed to initialize container "202"
TASK ERROR: startup for container '202' failed

Nou maakt deze container gebruik van een aantal mount points op een NAS, dus ik vermoede al dat dit er mogelijk mee te maken had. NAS opgestart en vervolgens de container gestart en de container start netjes op.

Is er een mogelijkheid om een container te laten starten, zonder dat de shares perse aanwezig moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Is het iemand gelukt om powertop 2.15 op proxmox te installeren en zo ja hoe?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Cardinal schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:25:
Ik kreeg een foutmelding bij het starten van een container.

code:
1
2
3
4
5
explicitly configured lxc.apparmor.profile overrides the following settings: features:fuse, features:nesting
run_buffer: 321 Script exited with status 112
lxc_init: 847 Failed to run lxc.hook.pre-start for container "202"
__lxc_start: 2008 Failed to initialize container "202"
TASK ERROR: startup for container '202' failed

Nou maakt deze container gebruik van een aantal mount points op een NAS, dus ik vermoede al dat dit er mogelijk mee te maken had. NAS opgestart en vervolgens de container gestart en de container start netjes op.

Is er een mogelijkheid om een container te laten starten, zonder dat de shares perse aanwezig moeten zijn?
Als het goed is staat/staan er in /etc/fstab in je container die share(s), daar kun je noauto aan toevoegen, en dan wordt ie niet meer automatisch gemount bij het starten. Er staat in dat artikel nog wat meer informatie, wel de moeite van het bekijken waard. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25
Ik heb 3 netwerk controllers in mijn proxmox server.
Dus enp3s0 enp4s0 enp5s0

02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15)

Hoe kan ik nou zien welke netwerkkaart welke netwerkinterface is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ComTech schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:03:
Ik heb 3 netwerk controllers in mijn proxmox server.
Dus enp3s0 enp4s0 enp5s0

02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82574L Gigabit Network Connection
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15)

Hoe kan ik nou zien welke netwerkkaart welke netwerkinterface is?
Op voorwaarde dat je moederbord en de Kernel netjes samenwerken :
p3 = 02
p4 = 03
p5 = 04

:)

Maar je kan nog effe spelen met dmesg en ethtool voor meer info!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:27
Ik ben wireguard aan het testen met LXC.

Mbv Turnkey Linux Wireguard LXC template werkt de tunnel gelijk na het configureren. Echter als de LXC container gereboot is, gaat er geen verkeer meer door de tunnel (0 bytes received) :S

[ Voor 3% gewijzigd door zx9r_mario op 22-02-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hopelijk kan iemand hier me helpen.

Maar ik ben bezig een proxmox setup op te zetten en daarmee te experimenteren.
Hier kom ik echter niet uit. Dus wellicht iemand de gouden tip.

Na een herinstall (letterlijk alles weg, ik werk ook op 1 disk) kan ik niet meer in de webinterface komen of met SSH inloggen. Op de diverse fora vind ik wel het nodige, maar dat zijn allemaal mensen die vergeten dat er HTTPS voor moet. Dat weet ik nog wel.

Ik werk met de nieuwste versie 7.2
De subnetten komen overeen. 192.168.2.XX range
Ik kan vanaf mijn desktop pingen naar de proxmox server
ik kan vanaf de proxmox server (inlog cli op server zelf) pingen naar de gateway
Ik kan pingen naar www.nu.nl van de proxmox server (die heeft dus inet verbinding in het juiste subnet)

Maar via SSH of webinterface verbinding krijgen? Nope. In beide gevallen time-out.
Vanaf de cli het IP adres veranderen geeft ook geen oplossing.

Herinstalleren doe ik liever niet meer, want dat vraagt om een usb stick in een zeer kwetsbare aansluiten (kapot dus).

Wat kan ik nog doen?
- andere pc / browser / incognito venster ook niet. Volledig reset netwerk (router, switches, etc herstarten) ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 24-02-2023 17:08 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

zx9r_mario schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:07:
Ik ben wireguard aan het testen met LXC.

Mbv Turnkey Linux Wireguard LXC template werkt de tunnel gelijk na het configureren. Echter als de LXC container gereboot is, gaat er geen verkeer meer door de tunnel (0 bytes received) :S
Kan het zijn dat de Interfaces in de verkeerde volgorde worden opgestart en er daarom iets verkeerd gaat :?
Cyberpope schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:41:
Na een herinstall (letterlijk alles weg, ik werk ook op 1 disk) kan ik niet meer in de webinterface komen of met SSH inloggen. Op de diverse fora vind ik wel het nodige, maar dat zijn allemaal mensen die vergeten dat er HTTPS voor moet. Dat weet ik nog wel.

Ik werk met de nieuwste versie 7.2
De subnetten komen overeen. 192.168.2.XX range
Ik kan vanaf mijn desktop pingen naar de proxmox server
ik kan vanaf de proxmox server (inlog cli op server zelf) pingen naar de gateway
Ik kan pingen naar www.nu.nl van de proxmox server (die heeft dus inet verbinding in het juiste subnet)

Maar via SSH of webinterface verbinding krijgen? Nope. In beide gevallen time-out.

Wat kan ik nog doen?
- andere pc / browser / incognito venster ook niet. Volledig reset netwerk (router, switches, etc herstarten) ook niet.
Je moet gewoon effe goed naar het een en ander kijken op de Proxmox Server zelf :
# netstat -an | more 

Of de hippe ss variant daarvan...
Laat die iets van poort 22 of 8006 zien die in gebruik is :?

Zo niet :
# systemctl status ssh

dan wel
# systemctl status sshd

Om te kijken of de OpenSSH Server draait.

En hetzelfde zou je voor de webGUI kunnen doen, maar ik weet effe niet wat die gebruikt eerlijk gezegd... :$
LigHTTPd/Apache/NginX of iets totaal anders :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
@nero355 , true, maar hij kan niet op de commandline komen. Dus dat moet hij eerst hebben.

@Cyberpope , sluit je server aan op een monitor / tobo en dan inloggen vanaf de promt.
Daarna kan je de commando's van nero355 gebruiken om te troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ben een stuk verder aan het klooien geweest. Ook met dingen op het proxmox forum. het zou kunnen dat ik mijn domeinnaam niet goed gekozen had proxmox.local. Maar ik kwam er niet uit ook niet met de opties van @nero355 Waarvoor dank.

Toch maar opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het te werken. Maar als ik eerlijk ben begin ik met een schuin oog naar mijn SSD te kijken waarop het geïnstalleerd staat. Zou wel eens kunnen dat er bitjes omvallen op plekken die niet zouden moeten omvallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 24-02-2023 20:13 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

rachez schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:02:
true, maar hij kan niet op de commandline komen. Dus dat moet hij eerst hebben.

sluit je server aan op een monitor / tobo en dan inloggen vanaf de promt.
Daarna kan je de commando's van nero355 gebruiken om te troubleshooten.
Goed lezen hé :

;)
Cyberpope schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:12:
Toch maar opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het te werken. Maar als ik eerlijk ben begin ik met een schuin oog naar mijn SSD te kijken waarop het geïnstalleerd staat. Zou wel eens kunnen dat er bitjes omvallen op plekken die niet zouden moeten omvallen.
Zo'n gare Kingston A2000 toevallig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Hmm, dat klopt idd, maar kan dan dit niet rijmen:
Nou ja maar ff wachten op Cyberpope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik had er iets duidelijker bij mogen zetten Hoewel ik dacht dat dit helder genoeg was
Zo'n gare Kingston A2000 toevallig :?
Nee, Curcial MX die op alles aangeeft nog gezond te zijn, maar ik de nodige io errors mee krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

rachez schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Hmm, dat klopt idd, maar kan dan dit niet rijmen:

[
Nou ja maar ff wachten op Cyberpope
Wel te rijmen hoor. SSH en Webinterface vanaf andere pc (over netwerk) ging dus niet. CLI op server zelf, deze is niet headless tijdens dit gerommel, werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:47:
Nee, Curcial MX die op alles aangeeft nog gezond te zijn, maar ik de nodige io errors mee krijg.
Check effe of er nieuwere firmware beschikbaar is die je erop kan flashen :?

Crucial vertrouw ik in principe ook niet meer sinds de M500 (DC) serie is verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou, hij is behoorlijk oud. Gok 10 jaar of zo? 60GB, was ideaal als opstartschijfje (nu proxmox, maar ook OMV) van zaken die graag hun opstartschijf gescheiden hebben van de dataschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
omdat mijn proxmox local-lvm ruimte te kort kreeg, heb ik er een disk bijgevoegd in de PVE.
op de lvm-thin draaiden voorheen alleen containers, en nu wil ik hierop ook VM kunnen draaien.

wanneer ik de lvm-thin wil uitbreiden met disk images, krijg ik een foutmelding "Parameter verification failed. (400)

thinpool: property is not defined in schema and the schema does not allow additional properties"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjsbncx-ml8zvwigzbJUsIuXOVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZhjyseJE8idisWUi1BfYZlJ.png?f=fotoalbum_large

is het toevoegen van VM niet mogelijk achteraf of dient dit op een andere manier te gebeuren ?

[ Voor 6% gewijzigd door ronjon op 26-02-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik ben aan het experimenteren met Proxmox.

Nu heb ik op diverse plekken gelezen over docker binnen Proxmox. De ene geeft aan dat een VM zou moeten, de ander heeft het weer over binnen een LXC container.

De laatste heb ik geinstalleerd m.b.v. een helperscript. Alles zou dus goed moeten zijn, maar krijg bij bepaalde containers die willen schrijven naar var/docker/volumes toch foutmeldingen die volgens mij verband houden met dat het een LXC container is.

Wat is nu verstandig. Toch in een VM doen wat het prestatieverschil is niet zo groot??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09 08:27
Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:44:

Nu heb ik op diverse plekken gelezen over docker binnen Proxmox. De ene geeft aan dat een VM zou moeten, de ander heeft het weer over binnen een LXC container.

De laatste heb ik geinstalleerd m.b.v. een helperscript. Alles zou dus goed moeten zijn, maar krijg bij bepaalde containers die willen schrijven naar var/docker/volumes toch foutmeldingen die volgens mij verband houden met dat het een LXC container is.

Wat is nu verstandig. Toch in een VM doen wat het prestatieverschil is niet zo groot??
Ik had een hele tijd een linux mint vm met daarin mijn dockers. Werkte prima, maar ik merkte dat het geheugengebruik steeds hoger werd tot wel 7 Gb ram. Nu overgestapt naar de docker LXC (via helper script van tteck) en nu gebruik ik 2 Gb ram voor dezelfde dockers. Het enige wat ik wat lastig vond is dat het een unpriviliged lxc is en ik wilde mappen mounten van mijn nas, maar de uid en gid zijn dan wat ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tomdh76 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Ik had een hele tijd een linux mint vm met daarin mijn dockers. Werkte prima, maar ik merkte dat het geheugengebruik steeds hoger werd tot wel 7 Gb ram. Nu overgestapt naar de docker LXC (via helper script van tteck) en nu gebruik ik 2 Gb ram voor dezelfde dockers. Het enige wat ik wat lastig vond is dat het een unpriviliged lxc is en ik wilde mappen mounten van mijn nas, maar de uid en gid zijn dan wat ingewikkeld.
Ja, ik vrees dat ik met mijn kennis toch veroordeeld ben tot een VM. Ik heb ook het helper script van tteck volgens mij. En sommige docker werken zonder probleem, maar pihole+unbound krijg ik niet aan de gang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Ik had een VM voor Docker-containers (gewoon Debian) omdat dat het makkelijkst is en ik de meeste diensten toch daaronder draaide zodat die overhead maar 1 keer was.
Ik ben die containers gaan vervangen door LXC-containers binnen Proxmox, omdat ik het zonde vond dat ik niets deed met een vergelijkbare functie binnen Proxmox. Tot mijn verrassing zag ik dat er heel veel templates zijn die je kan downloaden (gewoon binnen Proxmox) en gebruiken voor diensten als owncloud/nextcloud, database servers, Wireguard, game servers, maar ook kale instanties obv Debian (10/11) of Alpine, en dat maakt het wel heel interessant.
So far so good: mijn Proxmox heeft nu nog maar 2 VM's over (HomeAssistant en de fileserver, de Docker-host staat uit), de rest is intussen LXC (8 containers). Een van die containers heeft Caddy die is ingericht als reverse proxy met ssl.

TL;DR: een VM voor docker containers is qua overhead denk ik geen issue, maar misschien is het interessanter om te kijken naar het meer "native" alternatief van LXC-containers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb ook weinig kennis en het is me uiteindelijk gelukt. Ik zou denken met pihole en unbound dat een unpriviliged LXC geen probleem zou zijn maar die dockers gebruik ik niet.

Ik vond deze site wel handig voor als je problemen met uid en gid hebt:
https://proxmox-idmap-helper.nieradko.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ja, ik vrees dat ik met mijn kennis toch veroordeeld ben tot een VM. Ik heb ook het helper script van tteck volgens mij. En sommige docker werken zonder probleem, maar pihole+unbound krijg ik niet aan de gang.
Waarom eigenlijk een docker in een LXC?
Das toch een beetje dubbelop?

Template downloaden van Ubuntu/Debian, kan gewoon via de gui.
container opspinnen, apt-update en upgrade, tzdata reconfiguren en dan gewoon het install script van pihole pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Deshmir schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Waarom eigenlijk een docker in een LXC?
Das toch een beetje dubbelop?

Template downloaden van Ubuntu/Debian, kan gewoon via de gui.
container opspinnen, apt-update en upgrade, tzdata reconfiguren en dan gewoon het install script van pihole pakken.
Elke LXC krijgt een eigen IP. Mij leek het wel handig om best wel wat services op verschillende poorten op 1 IP te draaien. En dat gaat dan weer handiger in Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tomdh76 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:51:
Ik heb ook weinig kennis en het is me uiteindelijk gelukt. Ik zou denken met pihole en unbound dat een unpriviliged LXC geen probleem zou zijn maar die dockers gebruik ik niet.

Ik vond deze site wel handig voor als je problemen met uid en gid hebt:
https://proxmox-idmap-helper.nieradko.com/
Die site is voor mij al onbegrijpelijk. Lastig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 16:29

orvintax

www.fab1an.dev

Ik heb dit hier al vaker verkondigt, maar als je eigenlijk alles met Docker wilt gaan doen en ik weet niet of dit jouw intentie is, maar kijk dan ook eens naar oplossingen buiten Proxmox. Oplossingen zoals een Portainer zijn hier namelijk voor gemaakt en dat werkt dan gewoon een stuk fijner. "Use the right tool for the right job" :)

Mocht je alsnog Proxmox willen blijven gebruiken, wat volledig valide is, dan zou ik echt wel voor een VM gaan. Volgensmij werkt Docker alleen in privileged LXC containers en die vermijd je het liefst. De performance penalty voor een VM te draaien is iets van 2/3% tegenover bare metal. Dus dat valt te overzien.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

orvintax schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb dit hier al vaker verkondigt, maar als je eigenlijk alles met Docker wilt gaan doen en ik weet niet of dit jouw intentie is, maar kijk dan ook eens naar oplossingen buiten Proxmox. Oplossingen zoals een Portainer zijn hier namelijk voor gemaakt en dat werkt dan gewoon een stuk fijner. "Use the right tool for the right job" :)

Mocht je alsnog Proxmox willen blijven gebruiken, wat volledig valide is, dan zou ik echt wel voor een VM gaan. Volgensmij werkt Docker alleen in privileged LXC containers en die vermijd je het liefst. De performance penalty voor een VM te draaien is iets van 2/3% tegenover bare metal. Dus dat valt te overzien.
Ik kan me vergissen, maar is Protainer niet gewoon een dockermanager binnen docker? Het is niet dat je je dockers op of in protainer draait, maar dat Protainer een grafische schil is om docker heen? Of sla ik de plank mis.

En nee, ik wil niet alles via docker doen. En juist Proxmox heeft zover ik uit kunnen vinden goede en makkelijke backup mogelijkheden wat ik belangrijk vind. Die vind in Protainer minder handig.

Ben uiteindelijk bij Proxmox terecht gekomen omdat homeassistant niet zo lekker werkt in een docker (vind ik). Dus moest ik een andere manier vinden en een die ook makkelijk te backuppen is. En toen kwam Proxmox op mijn pad en die lijkt me tot nu toe erg makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Ik kan me vergissen, maar is Protainer niet gewoon een dockermanager binnen docker? Het is niet dat je je dockers op of in protainer draait, maar dat Protainer een grafische schil is om docker heen? Of sla ik de plank mis.
Portainer is een soort uitgebreide docker-compose manager (het slaat alles op in docker-compose-files), ik gebruikte dat zelf ook op de docker-host-vm samen met Traeffik voor de routing. Dat is een aardige stack op zich. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:23:
[...]

In princiepe wel ja. Maar het kan ook overweg met compose, Kubernetes, swarm en dat soort zaken.
En nee, ik wil niet alles via docker doen. En juist Proxmox heeft zover ik uit kunnen vinden goede en makkelijke backup mogelijkheden wat ik belangrijk vind. Die vind in Protainer minder handig.

Ben uiteindelijk bij Proxmox terecht gekomen omdat homeassistant niet zo lekker werkt in een docker (vind ik). Dus moest ik een andere manier vinden en een die ook makkelijk te backuppen is. En toen kwam Proxmox op mijn pad en die lijkt me tot nu toe erg makkelijk.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Elke LXC krijgt een eigen IP. Mij leek het wel handig om best wel wat services op verschillende poorten op 1 IP te draaien. En dat gaat dan weer handiger in Docker.
Maar als je nu problemen hebt met pihole en unbound in een LXC container via docker kan je niet beter een pihole lxc maken? (ook via de tteck helper script) Ik denk dat het sowieso handig is voor je adblocker een aparte ip te hebben omdat je je clients dan makkelijk naar dat ip kan verwijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tomdh76 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Maar als je nu problemen hebt met pihole en unbound in een LXC container via docker kan je niet beter een pihole lxc maken? (ook via de tteck helper script) Ik denk dat het sowieso handig is voor je adblocker een aparte ip te hebben omdat je je clients dan makkelijk naar dat ip kan verwijzen
Ja, zal daar maar naar gaan kijken. En ik dit zou mijn 2de backup pihole zijn, als de eerste een keer stopt of onderhoud. Kan zijn zijn als ik die even down kan halen, zonder dat mijn vriendin begint te roepen dat internet het niet doet.

Maar dan nog. Met een pihole op 80, kun je nog genoeg draaien op de andere poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:44:
Maar dan heb je weer mensen die juist van dat Docker probleem af willen en meteen richting MACVLAN achtige opties gaan met hun Docker setup om zo per Container een apart IP adres te hebben! :D

Het is dus maar net waar je zin in hebt...

Daarnaast is meerdere poorten op 1 IP adres in gebruik hebben eigenlijk ook niet heel anders dan een standaard Linux OS installatie waarin je meerdere services/daemons hebt draaien en dat kan weer zowel in een LXC als een VM :)

Voor Pi-Hole i.c.m. Unbound zou ik dan gewoon een LXC pakken in jouw geval, want dat moet echt een klusje van 15 minuten of zo zijn als alles een beetje mee zit! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:08:
Voor Pi-Hole i.c.m. Unbound zou ik dan gewoon een LXC pakken in jouw geval, want dat moet echt een klusje van 15 minuten of zo zijn als alles een beetje mee zit! :Y)
Hij draait al. Stelt weinig voor heb je gelijk in.

En klopt. Soms wil je eigen IP en voor sommige dingen is hetzelfde IP wel handig.
Mijn vriendin wil ik niet allemaal verschillende IP's gaan aanleren. Zelfs ken ik ze allemaal uit mijn hoofd.

Update: En ook al weer stuk. Wilde even IP veranderen en daarna pihole -r draaien. Dat kan niet. Ook Pihole -up werkt niet in deze container. Hoe doe je eigenlijk deze LXC containers updaten? In docker is dat heel simpel.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 05-03-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 13:08
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Hij draait al. Stelt weinig voor heb je gelijk in.

En klopt. Soms wil je eigen IP en voor sommige dingen is hetzelfde IP wel handig.
Mijn vriendin wil ik niet allemaal verschillende IP's gaan aanleren. Zelfs ken ik ze allemaal uit mijn hoofd.

Update: En ook al weer stuk. Wilde even IP veranderen en daarna pihole -r draaien. Dat kan niet. Ook Pihole -up werkt niet in deze container. Hoe doe je eigenlijk deze LXC containers updaten? In docker is dat heel simpel.
Mijn pi hole draait ook gewoon in LXC. Die update ik gewoon met pihole -up. Dat vind ik het mooie aan LXC, het voelt aan als een volwaardig OS. Wat ik jammer vind is dat je deze niet makkelijk tussen nodes kan wisselen als je gedeelde directories hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 05-03-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:43:
[...]
Waarom IP moeten onthouden, je kan toch er namen aan geven, zeker als je je eigen pihole draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DRaakje schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Waarom IP moeten onthouden, je kan toch er namen aan geven, zeker als je je eigen pihole draait.
Dat moet ik nog uitzoeken hoe je dat doet.... Dat geintje heb ik nog niet onder de knie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Dat moet ik nog uitzoeken hoe je dat doet.... Dat geintje heb ik nog niet onder de knie.
Dat is bij Pihole heel eenvoudig gelukkig: je klikt links in het menu op Local DNS, dan op DNS Records en dan vul je een naam in en een ip-adres, en zolang je in jouw netwerk maar Pihole hebt opgegeven als primaire DNS, dan ben je er eigenlijk al wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyphax schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Dat is bij Pihole heel eenvoudig gelukkig: je klikt links in het menu op Local DNS, dan op DNS Records en dan vul je een naam in en een ip-adres, en zolang je in jouw netwerk maar Pihole hebt opgegeven als primaire DNS, dan ben je er eigenlijk al wel. :)
Held! Kan trouwens ook op mijn router kom ik nu achter :) , maar helaas kun je geen poort meegeven :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Held! Kan trouwens ook op mijn router kom ik nu achter :) , maar helaas kun je geen poort meegeven :(
Ja, zou kunnen, mijn router kan dit in principe ook wel, maar de Pihole is al DNS-server dus dan zit het op 1 plek. Maar eigenlijk is het nog steeds half werk, en zou ik om het af te maken de Pihole ook als DHCP-server in moeten zetten voor een router-onafhankelijke DNS/DHCP-combinatie. :P

Maar dat met die poorten moet je eigenlijk anders oplossen; ik denk dat je een manier zoekt om een domeinnaam aan een poort te hangen, min of meer?

Ik los dit zelf door alle services in containers of in vm te draaien op welke poort ze ook maar willen, en dan 1 container te gebruiken als reverse proxy (in mijn geval Caddy, maar Nginx of Apache kunnen ook prima), waar alle DNS-records in je Pihole naartoe wijzen. Een optioneel voordeel daarbij is dat je je diensten kan hosten met SSL, door die ene reverse proxy in te richten met een certificaat van Letsencrypt, waar je dan wel een domeinnaam voor nodig hebt.
(Voor de volledigheid moet je dan eigenlijk wel zorgen dat alle diensten in die containers/vm's alleen http-verbindingen accepteren vanaf het ip van de reverse proxy, maar dat is meestal wel in te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
2 opties.

1. Alles op port 443/80 gooien, aangezien alles al op een eigen IP draait is dit makkelijk.
2. Reverse Proxy. Nxing Proxy Manager is wel makkelijk, maar beetje buggy als je configs veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door DRaakje op 05-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyphax schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Ja, zou kunnen, mijn router kan dit in principe ook wel, maar de Pihole is al DNS-server dus dan zit het op 1 plek. Maar eigenlijk is het nog steeds half werk, en zou ik om het af te maken de Pihole ook als DHCP-server in moeten zetten voor een router-onafhankelijke DNS/DHCP-combinatie. :P

Maar dat met die poorten moet je eigenlijk anders oplossen; ik denk dat je een manier zoekt om een domeinnaam aan een poort te hangen, min of meer?

Ik los dit zelf door alle services in containers of in vm te draaien op welke poort ze ook maar willen, en dan 1 container te gebruiken als reverse proxy (in mijn geval Caddy, maar Nginx of Apache kunnen ook prima), waar alle DNS-records in je Pihole naartoe wijzen. Een optioneel voordeel daarbij is dat je je diensten kan hosten met SSL, door die ene reverse proxy in te richten met een certificaat van Letsencrypt, waar je dan wel een domeinnaam voor nodig hebt.
(Voor de volledigheid moet je dan eigenlijk wel zorgen dat alle diensten in die containers/vm's alleen http-verbindingen accepteren vanaf het ip van de reverse proxy, maar dat is meestal wel in te stellen).
Projectje om naar te kijken. Hoewel ik niet wil dat mijn diensten buiten mijn netwerk te bereiken zijn. Alleen via Wireguard of openvpn. Ik heb te weinig kennis om die poorten echt goed dicht te timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:47:
Projectje om naar te kijken. Hoewel ik niet wil dat mijn diensten buiten mijn netwerk te bereiken zijn.
Alleen via Wireguard of openvpn.

Ik heb te weinig kennis om die poorten echt goed dicht te timmeren.
Zolang je alleen de poort van OpenVPN of Wireguard opent is er toch niks aan de hand :?

Vervolgens kan je via DNS naampjes richting al je LAN gerelateerde services :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Projectje om naar te kijken. Hoewel ik niet wil dat mijn diensten buiten mijn netwerk te bereiken zijn. Alleen via Wireguard of openvpn. Ik heb te weinig kennis om die poorten echt goed dicht te timmeren.
Ik heb ook geen poort openstaan naar mijn lokale diensten: alles wat ik beschreef blijft binnen je LAN. Ik moet m'n Wireguard-container nog afmaken, en dan hoop ik langs die weg toegang te krijgen tot alles wat ik lokaal host. :)

Het is ook prima in stappen op te zetten trouwens: als alles op z'n eigen IP-adres draait (die je nu steeds uit je hoofd hebt geleerd) is de stap naar het toevoegen van een reverse proxy niet zo'n hele grote, en ook niet intrusief, omdat in eerste instantie alles ook op eigen IP/poort te bereiken blijft.

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 05-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:51:
Ik moet m'n Wireguard-container nog afmaken, en dan hoop ik langs die weg toegang te krijgen tot alles wat ik lokaal host. :)
Beetje rondclicken met PiVPN en je hebt een eigen VPN binnen een kwartier of zo... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:11:
[...]

Beetje rondclicken met PiVPN en je hebt een eigen VPN binnen een kwartier of zo... ;)
Ja, volgens mij heb ik precies dat geinstalleerd in de container! :) Installatie ging prima maar meer had ik er nog niet mee gedaan, en eerdere pogingen om met de hand Wireguard aan de praat te krijgen liepen altijd in net-niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

tomdh76 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Wat je volgens mij ook kunt doen in een unprivileged container, is op de host (de proxmox server dus) de map van je nas mounten en die doorgeven aan de lxc container.
Dus je zet bijv in fstab op de proxmox host een nfs mount naar je nas, in dit voorbeeld effe in /mnt/nas en dan doe je op proxmox dit in de cli:

pct set [id-van-lxc] -mp0 /mnt/nas,mp=/mnt/nas-via-lxc

Als het goed is verschijnt dan in jouw container in de map /mnt/nas-via-lxc de inhoud van de mount point op de proxmox host.
Dan heb je dat gedoe niet met nfs mounten en uid's enzo.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
ZaZ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:44:
[...]

Wat je volgens mij ook kunt doen in een unprivileged container, is op de host (de proxmox server dus) de map van je nas mounten en die doorgeven aan de lxc container.
Dus je zet bijv in fstab op de proxmox host een nfs mount naar je nas, in dit voorbeeld effe in /mnt/nas en dan doe je op proxmox dit in de cli:

pct set [id-van-lxc] -mp0 /mnt/nas,mp=/mnt/nas-via-lxc

Als het goed is verschijnt dan in jouw container in de map /mnt/nas-via-lxc de inhoud van de mount point op de proxmox host.
Dan heb je dat gedoe niet met nfs mounten en uid's enzo.
ja dat heb ik inderdaad zo gedaan. maar dan nog moet je volgens mij met uid en gid aan de slag om dezelfde uid en gid van de lxc te laten overeenkomen met de uid en gid van de host. Anders krijg je constant permission denied als je docker container iets naar nfs wil schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Als een console open van een Proxmox VM opent hij automatisch NoVNC. Andere opties staan wel maar grayed out.

Maar hoe scroll je in dat venster. Overal staat ctrl+page up, maar dat werkt niet.
Elke mogelijke combinatie geprobeerd. shift / control / alt met page up, down, end, home. etc..

Ik moet iets opzoeken in een lijst, maar die gaat zo te snel voorbij en terugscollen kan ook niet.
Inloggen via poort 22 heb ik bij installatie niet aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:08:
Als een console open van een Proxmox VM opent hij automatisch NoVNC. Andere opties staan wel maar grayed out.

Maar hoe scroll je in dat venster. Overal staat ctrl+page up, maar dat werkt niet.
Elke mogelijke combinatie geprobeerd. shift / control / alt met page up, down, end, home. etc..

Ik moet iets opzoeken in een lijst, maar die gaat zo te snel voorbij en terugscollen kan ook niet.
Ik denk dat NoVNC dat niet kan maar je kunt rechts bovenin ook een schermpje met een console openen via Spice, en daar lukt dat iets beter, en met xterm.js zo te zien ook.
edit: ik hoop dat je die niet bedoelt met de andere opties die grayed out zijn. :X Want als dat zo is is de vraag weer waarom dat zo is. Ik heb het idee dat die eigenlijk actief zouden moeten zijn?

Misschien is ssh activeren nog wel de beste optie? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2023 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Ik denk dat NoVNC dat niet kan maar je kunt rechts bovenin ook een schermpje met een console openen via Spice, en daar lukt dat iets beter, en met xterm.js zo te zien ook.
edit: ik hoop dat je die niet bedoelt met de andere opties die grayed out zijn. :X Want als dat zo is is de vraag weer waarom dat zo is. Ik heb het idee dat die eigenlijk actief zouden moeten zijn?

Misschien is ssh activeren nog wel de beste optie? :P
Ik vermoed het wel. Je moet bijvoorbeeld Spice onderandere wel activeren voor de VM. Lees hier meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
orvintax schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Ik vermoed het wel. Je moet bijvoorbeeld Spice onderandere wel activeren voor de VM. Lees hier meer.
Misschien heb ik dat ooit aangezet en weet ik dat niet meer (ik kan dat heel goed, dingen straal vergeten :+), maar als dat zo makkelijk is, dan kan @Cyberpope het hopelijk snel langs die manier oplossen, want het is af en toe geen doen als je niet kan scrollen in je terminal.

Oh misschien nog een optie zou kunnen zijn om less te gebruiken bedenk ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ik ga eens kijken of ik achteraf alsnog ssh kan toevoegen aan mijn vm. Log ik op die manier wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:32
Ik probeer via een api call de backupstatus op te vragen. Maar dat lukt me niet....
De url is:
https://xx.xx.x.x:8006/ap...x/tasks?typefilter=vzdump
Als ik inlog op de machine en in een tweede tablad de pagina open krijg ik netjes de juiste json te zien.

Ik heb een extra user aangemaakt, deze aan een groep toegekend en deze de juiste permissions gegeven (voor de test zelfs alle). Voor de user heb ik een api token gemaakt en heb nu de volgende gegevens:
  • user: hass@pve
  • tokenid: zelfgekozen voldeed aan de regexp
  • secret: terug gekregen vanuit de interface
De header zou deze vorm moeten hebben:
PVEAPIToken=USER@REALM!TOKENID=UUID

Als test heb ik onderstaand scriptje in python opgezet.
Python:
1
2
3
4
auth = "PVEAPIToken={}!TOKENID={}".format(TOKENID,secret)
headers = {'Authorization': auth, 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'}
r = requests.post(url,headers=headers,verify=False)
print(r.text)

maar hoe ik de authority in de header ook opzet (dit is maar een poging...), ik blijf een 401 (unauthorised) terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:08:

Probleem eens Scroll Lock aanzetten en dan gewoon je pijltjestoetsen gebruiken :?
Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:20:
orvintax schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:13:
Ik vermoed het wel. Je moet bijvoorbeeld Spice onderandere wel activeren voor de VM.
Lees hier meer.
SPICE is toch om een Desktop omgeving te gebruiken als een soort RDP instance :?

Daar heb ik het in ieder geval voor gebruikt : Vanaf een Windows PC een Kubuntu VM gebruiken alsof de VM op bare metal draait :*)
Echt GE-WEL-DIG spul! d:)b
Cyphax schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:44:
Oh misschien nog een optie zou kunnen zijn om less te gebruiken bedenk ik net.
Ik gok dat @Cyberpope iets tijdens de boot wil zien of zo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:43:
[...]

SPICE is toch om een Desktop omgeving te gebruiken als een soort RDP instance :?

Daar heb ik het in ieder geval voor gebruikt : Vanaf een Windows PC een Kubuntu VM gebruiken alsof de VM op bare metal draait :*)
Echt GE-WEL-DIG spul! d:)b
Ja, zoiets inderdaad, en het werkt ook voor de cli in je vm of container, maar het scrollde niet zo soepel als de xterm.js-optie bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:43:
[...]

Probleem eens Scroll Lock aanzetten en dan gewoon je pijltjestoetsen gebruiken :?
Die toets zit niet meer op mijn laptop?
Ik gok dat @Cyberpope iets tijdens de boot wil zien of zo :?
Nee hoor, gewoon een commando in de console van een VM. SSH niet aangezet bij het aanmaken van de VM dus zomaar even een SSH ernaartoe opzetten doe hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

htca schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:33:
Ik probeer via een api call de backupstatus op te vragen. Maar dat lukt me niet....
De url is:
https://xx.xx.x.x:8006/ap...x/tasks?typefilter=vzdump
Als ik inlog op de machine en in een tweede tablad de pagina open krijg ik netjes de juiste json te zien.

Ik heb een extra user aangemaakt, deze aan een groep toegekend en deze de juiste permissions gegeven (voor de test zelfs alle). Voor de user heb ik een api token gemaakt en heb nu de volgende gegevens:
  • user: hass@pve
  • tokenid: zelfgekozen voldeed aan de regexp
  • secret: terug gekregen vanuit de interface
De header zou deze vorm moeten hebben:
PVEAPIToken=USER@REALM!TOKENID=UUID

Als test heb ik onderstaand scriptje in python opgezet.
Python:
1
2
3
4
auth = "PVEAPIToken={}!TOKENID={}".format(TOKENID,secret)
headers = {'Authorization': auth, 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'}
r = requests.post(url,headers=headers,verify=False)
print(r.text)

maar hoe ik de authority in de header ook opzet (dit is maar een poging...), ik blijf een 401 (unauthorised) terug krijgen.
Je zat er net een beetje naast met de API-token, en ik had al het vermoeden dat dit eerder een GET dan een POST zou moeten zijn. Het volgende lijkt meer correct (en werkt bij mij):
Python:
1
2
3
4
5
url = "https://a.b.c.d:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump"
auth = "PVEAPIToken={}={}".format(TOKENID,secret)
headers = {'Authorization': auth}
r = requests.get(url,headers=headers,verify=False)
print(r.text)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:13:
Die toets zit niet meer op mijn laptop?
Ook niet via een Fn + <een bepaalde toets> combinatie :?

Pak anders een los toetsenbord erbij en kijk of het überhaupt kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Ook niet via een Fn + <een bepaalde toets> combinatie :?

Pak anders een los toetsenbord erbij en kijk of het überhaupt kan :)
Nope, totaal niet. Zal eens kijken of ik nog een toetsenbord heb waar het wel op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:32
dcm360 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Je zat er net een beetje naast met de API-token, en ik had al het vermoeden dat dit eerder een GET dan een POST zou moeten zijn. Het volgende lijkt meer correct (en werkt bij mij):
Python:
1
2
3
4
5
url = "https://a.b.c.d:8006/api2/json/nodes/proxmox/tasks?typefilter=vzdump"
auth = "PVEAPIToken={}={}".format(TOKENID,secret)
headers = {'Authorization': auth}
r = requests.get(url,headers=headers,verify=False)
print(r.text)
Gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou loop ik tegen een rare aan.

Ik heb proxmox op een laptop draaien (Thinkpad e550). Ik heb de instructies rondom het sluiten van de deksel gevolgd. En hij blijft mooi aan als ik de deksel dicht doe.

Maar met de deksel dicht gaat hij wel (na onbepaalde tijd) toch een slaapstand. Iets wat hij niet doet met de deksel open. Waar moet ik dat toch gaan zoeken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
@Cyberpope Long shot, maar Proxmox is based on debian, dus daar al op gezocht? Heel misschien een bios setting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, maar daar wel iets gevonden voor debian en een systemd.sleep.conf gemaakt. Kijken of dat werkt.

Edit: Ja dus...

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 17-03-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat krijg je ervan als je rare dingen gaat doen! :P :+
Ik heb proxmox op een laptop draaien (Thinkpad e550).
Dat is ook een manier om aan een soort Intel NUC te komen : product: Lenovo ThinkPad E550 :D _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Dat krijg je ervan als je rare dingen gaat doen! :P :+

[...]

Dat is ook een manier om aan een soort Intel NUC te komen : product: Lenovo ThinkPad E550 :D _O_
Vervangt nu 3 pi's, verbruik is in rust 4 watt en zonde om weg te gooien. 2 SSD'ers erin en werkt als een tierelier voor de taken die ik heb. Ik heb ook nog een HP draaien met daarop OMV6 en een paar dockers. Stuk fijner als de pi's die ik eerste gebruikte.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 17-03-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik ben bezig met mijn Proxmox server aan het herbouwen (Eerst een kleine test gemaakt en dat beviel goed)

Nu wil ik een VM maken met Openmediavault en heb daar voor nu 1x een 4TB schijf inzitten. (later zal ik deze vervangen voor 3x HDD als deze setup gaat bevallen) Maar deze wil ik 100%gebruiken voor Openmediavault zodat ik daar voor het thuisnetwerk het een en ander kan delen met de systemen.

Nou heb ik een aantal opties, maar wat is het nu het beste?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19v2vZavtH6zEJeTdgkbx6MTEdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nkCvXqUw6q89QtrEgLz6bawz.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

marcel19 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:30:
Ik ben bezig met mijn Proxmox server aan het herbouwen (Eerst een kleine test gemaakt en dat beviel goed)

Nu wil ik een VM maken met Openmediavault en heb daar voor nu 1x een 4TB schijf inzitten. (later zal ik deze vervangen voor 3x HDD als deze setup gaat bevallen) Maar deze wil ik 100%gebruiken voor Openmediavault zodat ik daar voor het thuisnetwerk het een en ander kan delen met de systemen.

Nou heb ik een aantal opties, maar wat is het nu het beste?
[Afbeelding]
Ik denk dat je in dit geval idealiter voor disk passtrough wilt gaan zodat OMV de disk volledig kan beheren. Lees hier meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:46
Als Ubuntu met docker gebruiker ben ik aan het kijken naar Proxmox en wil ik een test gaan uitvoeren of dat iets voor mij is.

Nu heb ik al veel gelezen maar zoek ik nog het antwoord op een vraag. Kan ik vanaf mijn eigen PC/Mac verbinden met een schijf binnen een LXC? Bijvoorbeeld, ik draai Home Assistant LXC en wil dan de map mounten op mijn pc om de yaml files te bewerken? Ik kan wel vinden hoe ik een nfs/smb mount op de proxmox server plaats maar niet hoe ik van de proxmos server een mount op mijn eigen pc maak om bestanden op de proxmox (LXC Home Assistant) te bewerken. En telt dit dan ook voor een VM?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:51
lubbertkramer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 02:04:
Als Ubuntu met docker gebruiker ben ik aan het kijken naar Proxmox en wil ik een test gaan uitvoeren of dat iets voor mij is.

Nu heb ik al veel gelezen maar zoek ik nog het antwoord op een vraag. Kan ik vanaf mijn eigen PC/Mac verbinden met een schijf binnen een LXC? Bijvoorbeeld, ik draai Home Assistant LXC en wil dan de map mounten op mijn pc om de yaml files te bewerken? Ik kan wel vinden hoe ik een nfs/smb mount op de proxmox server plaats maar niet hoe ik van de proxmos server een mount op mijn eigen pc maak om bestanden op de proxmox (LXC Home Assistant) te bewerken. En telt dit dan ook voor een VM?
LXC is eigenlijk niets anders dan een VM (lees pc). Je kan er met (s)ftp, nfs of smb naartoe connecteren.

Beetje afhankelijke welke packages je installeert in je LXC cobtainer en met welk protocol je wilt verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik heb gisteren een "HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter" opgehaald. Deze in mijn Proxmox server gezet en deze verschijnt nu ook netjes in de server:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQeeWXuS7ppNqJyCDncM70KGVVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YHZ90Yf39ZgV1vjYdUjH0nM3.png?f=user_large

Ik heb daarna een VM gemaakt met pfSense en daar 2x een PCI toegevoegd van de 2 poorten van de kaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IatxLgomVKk_KVYSVfrn_SoecU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2eiJzChE2Az8VFhWJcCbK4D7.png?f=user_large

Nu werkt dat allemaal super, en pfSense draait zoals het moet draaien.
Nou zou ik alleen willen dat ik bijvoorbeeld een VM kan hangen aan de Network NIC van de pfSense LAN.
Want nu heb ik 3 kabels in mijn server zitten:
  • 1x onboard voor Proxmox en de VM's
  • 1x WAN voor pfSense
  • 1X LAN voor pfSense
Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik er dus voor kan zorgen dat ik die LAN kan delen met mijn andere VM's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Op deze manier kan dat niet, want de LAN-poort bestaat niet meer op de Proxmox-host. Met deze oplossing heb je een switch nodig naast de Proxmox-machine. Het verkeer tussen pfSense en een VM loopt dan altijd door 2 LAN-poorten en een switch.

Wat waarschijnlijk beter werkt, is een bridge aanmaken op de host met daarin deze LAN-poort (wel de passthrough naar de VM eerst even weghalen), en de pfSense VM een virtuele adapter aan deze bridge te geven. Dan kan je ook andere VM's en containers aan de bridge toevoegen, en heb je daarmee een virtuele switch.

Als alternatief kan je ook een bridge aanmaken op de host (of een bestaande gebruiken) en die koppelen aan een nieuwe virtuele adapter op de pfSense VM, en in pfSense regelen dat dat netjes aan elkaar verbonden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

powerboat schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:07:
[...]

LXC is eigenlijk niets anders dan een VM (lees pc). Je kan er met (s)ftp, nfs of smb naartoe connecteren.

Beetje afhankelijke welke packages je installeert in je LXC cobtainer en met welk protocol je wilt verbinden.
Maw je moet die functionaliteit opzetten vanuit je LXC container. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
dcm360 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:27:
Op deze manier kan dat niet, want de LAN-poort bestaat niet meer op de Proxmox-host. Met deze oplossing heb je een switch nodig naast de Proxmox-machine. Het verkeer tussen pfSense en een VM loopt dan altijd door 2 LAN-poorten en een switch.

Wat waarschijnlijk beter werkt, is een bridge aanmaken op de host met daarin deze LAN-poort (wel de passthrough naar de VM eerst even weghalen), en de pfSense VM een virtuele adapter aan deze bridge te geven. Dan kan je ook andere VM's en containers aan de bridge toevoegen, en heb je daarmee een virtuele switch.

Als alternatief kan je ook een bridge aanmaken op de host (of een bestaande gebruiken) en die koppelen aan een nieuwe virtuele adapter op de pfSense VM, en in pfSense regelen dat dat netjes aan elkaar verbonden wordt.
Ik probeer een bridge aan te maken op de host (heb de passtrough weggehaald bij de pfSense VM)
Maar krijg dan de volgende error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_Gzero9CWgfuxjIhQ0Fn7ZL-KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUNM2gOzbKmid8HzIGYsrnny.png?f=fotoalbum_large

Zo zien me instellingen eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp7ya3LUEphyaojLgvPgB20Ntfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odwKOAbGqMVhUP89ZlyT4nbG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz0rGQCB_X8bNqrDwb_D-wsoX8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UapYCa1NFyrBlvJgl2ikGxXs.png?f=user_large

Wat wel raar is, is dat de vmr10 wel aangemaakt wordt en ik deze ook kan selecteren als network adapter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNJCykUb1W27gRqnb3QntOWfSVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h9GEkAEgEORnvquH5W6fDbml.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 21-03-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

marcel19 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Ik probeer een bridge aan te maken op de host (heb de passtrough weggehaald bij de pfSense VM)
Maar krijg dan de volgende error:

[Afbeelding]

Zo zien me instellingen eruit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat wel raar is, is dat de vmr10 wel aangemaakt wordt en ik deze ook kan selecteren als network adapter.
[Afbeelding]
Ik kan het op het moment zelf niet verifieren. Maar volgensmij moet je eerst die interface verwijderen. Zie dat "Remove" knopje bovenaan. Voordat je hem als slave kan toevoegen aan die bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
orvintax schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Ik kan het op het moment zelf niet verifieren. Maar volgensmij moet je eerst die interface verwijderen. Zie dat "Remove" knopje bovenaan. Voordat je hem als slave kan toevoegen aan die bridge.
Dat zou wel raar zijn, want mijn vmbr0 (interne ethernet poort) is gelinkt aan enp0s31f6 en die staat er ook gewoon tussen (bovenaan in de lijst) Enige verschil is dat die blijkbaar active is. En die poorten van die extra netwerkkaart niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

marcel19 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Dat zou wel raar zijn, want mijn vmbr0 (interne ethernet poort) is gelinkt aan enp0s31f6 en die staat er ook gewoon tussen (bovenaan in de lijst) Enige verschil is dat die blijkbaar active is. En die poorten van die extra netwerkkaart niet.
Aahja, inderdaad. Probeer eens
code:
1
ifreload -a -d
uit te voeren. Misschien krijgen we dan wat meer informatie waarom hij faalt. Anders ook eens je
code:
1
/etc/network/interfaces
doorsturen. Misschien dat daar iets geks in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel19
orvintax schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Aahja, inderdaad. Probeer eens
code:
1
ifreload -a -d
uit te voeren. Misschien krijgen we dan wat meer informatie waarom hij faalt. Anders ook eens je
code:
1
/etc/network/interfaces
doorsturen. Misschien dat daar iets geks in zit.
EDIT:

Ik heb het gefixt. Er stond iets in mijn grub fout.
code:
1
2
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX="quiet intel_iommu=on"

Dat heb ik nu veranderd naar:
code:
1
2
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet intel_iommu=on"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

En nu werkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqxpzjjK3ec8xYjfjEDFa93Z3PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqsaCW0RxgBXmb9rQ336Btto.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 101% gewijzigd door marcel19 op 21-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

lubbertkramer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 02:04:
Kan ik vanaf mijn eigen PC/Mac verbinden met een schijf binnen een LXC?

Bijvoorbeeld, ik draai Home Assistant LXC en wil dan de map mounten op mijn pc om de yaml files te bewerken?

Ik kan wel vinden hoe ik een nfs/smb mount op de proxmox server plaats maar niet hoe ik van de proxmos server een mount op mijn eigen pc maak om bestanden op de proxmox (LXC Home Assistant) te bewerken.

En telt dit dan ook voor een VM?
Waarom zou je dat allemaal doen terwijl je ook gewoon via SSH met je LXC kan verbinden om vervolgens die YAML file te bewerken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:46
powerboat schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:07:
[...]

Thanks, dat idee had ik al dat ik dan binnen iedere container het zelf moest opzetten.
nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Waarom zou je dat allemaal doen terwijl je ook gewoon via SSH met je LXC kan verbinden om vervolgens die YAML file te bewerken :?
Omdat je ook media wilt kunnen plaatsen in de media folder bijvoorbeeld een geluid voor je alarm? Geen idee, persoonlijke voorkeur voor het mounten van folder op PC om vervolgens code te bewerken. Online VScode vind ik ook minder fijn werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

lubbertkramer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:39:
Omdat je ook media wilt kunnen plaatsen in de media folder bijvoorbeeld een geluid voor je alarm?
Daar heb je scp of wget of ftp voor :)
Geen idee, persoonlijke voorkeur voor het mounten van folder op PC om vervolgens code te bewerken. Online VScode vind ik ook minder fijn werken
IMHO kan je alles doen met nano tenzij je echt aan de development gaat, maar dat is sowieso een heel ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Daar heb je scp of wget of ftp voor :)

[...]

IMHO kan je alles doen met nano tenzij je echt aan de development gaat, maar dat is sowieso een heel ander verhaal...
Maar met een fileshare mount kan hij toch meteen beide doen? Iets met twee vliegen in een klap :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
orvintax schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:03:
[...]

Maar met een fileshare mount kan hij toch meteen beide doen? Iets met twee vliegen in een klap :P
SFPT als fileshare gebruiken? :P Onder Linux kan ik perfect in Dolphin gewoon sftp://<mijn server> openen en bestanden browsen, er heen kopiëren, openen + bewerken + opslaan, ...

Edit:
Voor de duidelijkheid, SFTP dan als opvolger van SCP, het over SSH werkende protocol. En niet Secure FTP (het antieke FTP protocol met SSL)

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 21-03-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

RobertMe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:08:
[...]

SFPT als fileshare gebruiken? :P Onder Linux kan ik perfect in Dolphin gewoon sftp://<mijn server> openen en bestanden browsen, er heen kopiëren, openen + bewerken + opslaan, ...

Edit:
Voor de duidelijkheid, SFTP dan als opvolger van SCP, het over SSH werkende protocol. En niet Secure FTP (het antieke FTP protocol met SSL)
Yup, dat gebruik ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
RobertMe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:08:
[...]
SFTP dan als opvolger van SCP
Waar doel je dan op: ik kan alleen SFTP vinden as in secure ftp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:31
orvintax schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Yup, dat gebruik ik ook. :)
Wat voor mij het beste werkt (misschien heeft iemand er iets aan): VS Code met SSH plugin. Is alsof je native op die PC/VM/LXC werkt, heeft een ingebouwde terminal, plugins voor YAML etc. Dikke aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
DRAFTER86 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Wat voor mij het beste werkt (misschien heeft iemand er iets aan): VS Code met SSH plugin. Is alsof je native op die PC/VM/LXC werkt, heeft een ingebouwde terminal, plugins voor YAML etc. Dikke aanrader wat mij betreft.
Eens, fijne plugin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

rachez schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Waar doel je dan op: ik kan alleen SFTP vinden as in secure ftp?
SFTP is het SSH File Transfer Protocol, FTPS is het File Transfer Protocol (FTP) over SSL. Fundamenteel zeer verschillend, en FTPS heeft eigenlijk alle onhandigheden van FTP nog steeds, met een paar extra erbij. SFTP krijg je 'gratis' bij de meeste SSH-servers erbij, dus de kans is groot dat dat al werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

orvintax schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:03:
Ik ben geen fan van dat soort dingen en doe liever alles ontkoppeld van elkaar zeg maar als het effe kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Ik loop tegen het probleem aan dat de container van Home Assistant soms vast loopt. De melding in de console is als volgt.

code:
1
2
3
rcu: stack dump where RCU GP kthread last ran:
sending NMI from CPU to CPUs 1:
NMI backtrace for CPU 1 skipped: idling at native_safe_halt+0xb/0x10

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Het zou kunnen duiden op kernel issues waar hier een guide is om de edge kernels te updaten, maar weet niet of dit de beste actie is.

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 22-03-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cardinal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:44:
Ik loop tegen het probleem aan dat de container van Home Assistant soms vast loopt. De melding in de console is als volgt.

code:
1
2
3
rcu: stack dump where RCU GP kthread last ran:
sending NMI from CPU to CPUs 1:
NMI backtrace for CPU 1 skipped: idling at native_safe_halt+0xb/0x10

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Het zou kunnen duiden op kernel issues waar hier een guide is om de edge kernels te updaten, maar weet niet of dit de beste actie is.
Heb je dan zo'n custom kernel geinstalleerd? Ik herken het probleem niet (al draait mijn HA maar een paar weken), maar mijn Proxmox-installatie is niet ontzettend up-to-date (paar maanden). Ik heb deze kernel: Linux pve 5.15.74-1-pve van november vorig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
Cyphax schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Heb je dan zo'n custom kernel geinstalleerd? Ik herken het probleem niet (al draait mijn HA maar een paar weken), maar mijn Proxmox-installatie is niet ontzettend up-to-date (paar maanden). Ik heb deze kernel: Linux pve 5.15.74-1-pve van november vorig jaar.
@stormfly heeft het wel eens (vaker) gehad over issues met VMs op nieuwere Intel systemen / Celerons / Pentiums. Zijnde in ieder geval zijn eigen systeem met Intel N5105. Met 5.19 (die door Proxmox geleverd wordt aps alternatieve kernel) zou het beter moeten werken (maar of het ook 100% opgelost was dat weet ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
@Cardinal

Container, of HA OS VM?

Ik ken het probleem bij HA OS 9.5
https://github.com/home-a...rating-system/issues/2342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik ben op dit moment bezig met het automatiseren van de back-up van mijn VM's in mijn Proxmox.

Wat ik heb gedaan:

Ik heb een Openmediavault VM draaien, daarin heb ik de Onedrive plugin geïnstalleerd. (want ik wil mijn back-up gesyncd hebben naar mijn Onedrive)
Daarna heb ik een folder aangemaakt, deze in de shared folder gezet van SMB en daarna weer gekoppeld in Proxmox.
So far so good.

Nu, als ik een back-up wil maken (Van dus ook de Openmediavault VM) krijg ik een error omdat natuurlijk die VM van Openmediavault gepauzeerd wordt. Dus is de SMB share niet meer beschikbaar.

Enig idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:06

zeroday

There is no alternative!

marcel19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:50:
Ik ben op dit moment bezig met het automatiseren van de back-up van mijn VM's in mijn Proxmox.

Wat ik heb gedaan:

Ik heb een Openmediavault VM draaien, daarin heb ik de Onedrive plugin geïnstalleerd. (want ik wil mijn back-up gesyncd hebben naar mijn Onedrive)
Daarna heb ik een folder aangemaakt, deze in de shared folder gezet van SMB en daarna weer gekoppeld in Proxmox.
So far so good.

Nu, als ik een back-up wil maken (Van dus ook de Openmediavault VM) krijg ik een error omdat natuurlijk die VM van Openmediavault gepauzeerd wordt. Dus is de SMB share niet meer beschikbaar.

Enig idee? :)
Tsja..
Dat is hetzelfde als wat ik heb: pbs draaien op proxmox als VM en dan verwachten dat ook de pbs gebackupped kan worden .. Not ;)

Dus heel simpel: je moet je backup niet draaien op proxmox server

Volgens mij geeft proxmox zelf ook het advies om PBS (wat ik gebruik) op een dedicated machine te draaien en niet vanuit een VM

Dus als mijn PBS knalt dan huil ik even en zet ik weer een vm op ;)
en richt het weer opnieuw in.
(of ik pak een local vm backup).

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
HA OS VM. Echt letterlijk de beschikbare proxmox image. Ik zal de post doornemen.
Cyphax schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Nee, ik heb gewoon een default installatie draaien, ik gebruik ook 5.15.
RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:25:
[...]

@stormfly heeft het wel eens (vaker) gehad over issues met VMs op nieuwere Intel systemen / Celerons / Pentiums. Zijnde in ieder geval zijn eigen systeem met Intel N5105. Met 5.19 (die door Proxmox geleverd wordt aps alternatieve kernel) zou het beter moeten werken (maar of het ook 100% opgelost was dat weet ik niet).
Ik gebruik een NUC11ATKC2 met een N4505, wat dezelfde serie is als een N5105.
Ik zal vanavond eens kijken naar 5.19 en de post van @stormfly opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Cardinal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:41:
[...]

HA OS VM. Echt letterlijk de beschikbare proxmox image.

[...]

Nee, ik heb gewoon een default installatie draaien, ik gebruik ook 5.15.

[...]

Ik gebruik een NUC11ATKC2 met een N4505, wat dezelfde serie is als een N5105.
Ik zal vanavond eens kijken naar 5.19 en de post van @stormfly opzoeken.
Die post is geen oplossing helaas, de VM's blijven crashen onder proxmox en de N5105
Pagina: 1 ... 32 ... 61 Laatste