Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
Phoolie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:38:
Ongetwijfeld een beginnersvraag, maar ik twijfel even. Ik wil Proxmox op mijn NUC gaan zetten, alleen zit er nu nog maar 4 GB geheugen in. Ik heb wel 32 GB in bestelling staan, alleen is de levertijd onbekend. Nou lijkt het mij geen probleem om Proxmox vast te installeren en het geheugen te vervangen, zodra dit binnen is. Dit kan immers met een standaard Windows of Linux installatie ook gewoon. Klopt mijn gedachte of kan ik beter even geduld hebben?
Die installatie overleeft wel een geheugen-upgrade en dan heb je het vast draaien. Gewoon doen, mijn server heeft het ook een tijdje met 4GB moeten doen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Cyphax schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Die installatie overleeft wel een geheugen-upgrade en dan heb je het vast draaien. Gewoon doen, mijn server heeft het ook een tijdje met 4GB moeten doen. :)
Nice, dan kan ik iig vast even gaan spelen/oefenen er mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Ongetwijfeld een beginnersvraag, maar ik twijfel even. Een tijd geleden al een NUC aangeschaft om Proxmox op te zetten, maar nu eindelijk pas tijd voor, alleen zit er nu nog maar 4 GB geheugen in. Ik heb wel 32 GB in bestelling staan, alleen is de levertijd onbekend. Nou lijkt het mij geen probleem om Proxmox vast te installeren en het geheugen te vervangen, zodra dit binnen is. Dit kan immers met een standaard Windows of Linux installatie ook gewoon. Klopt mijn gedachte of kan ik beter even geduld hebben?
Jouw gedachte klopt, je kan de geheugensticks gewoon verwisselen en je Proxmox blijft het gewoon doen :) Ik zou alleen wachten met veel containers/VMs aanmaken en gebruiken tot je die 32GB hebt, want geheugen 'op' blijft natuurlijk gewoon 'op'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Deshmir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:11:
[...]

Is onderdeel van de linux code; hiero staat een ‘manual’.
Idee is dat je locatie onafhankelijk in je lan de usb devices ergens neer kan zetten.
Is vooral handig met zigbee, die wil je het liefst in het midden, maar om nou je server middenin je huis te zetten is niet altijd een optie.
Deze code stuurt eigenlijk je usb devices rond via tcp/ip
Dus je kunt in principe een USB device aan een Raspberry Pi knopen en die via USB/IP laten verbinden met een server? Ideaal, ik had geen idee dat dit bestond. Ik weet dat er appliances zijn die dit doen (we hebben er een stel van op het werk) maar dit kende ik nog niet :)

[edit]
Ik zit me nu te bedenken.. Dit gaat zeker onversleuteld het netwerk over? Dan zou je dat nog via stunnel oid moeten (willen) laten lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 04-05-2022 12:03 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Polyphemus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Jouw gedachte klopt, je kan de geheugensticks gewoon verwisselen en je Proxmox blijft het gewoon doen :) Ik zou alleen wachten met veel containers/VMs aanmaken en gebruiken tot je die 32GB hebt, want geheugen 'op' blijft natuurlijk gewoon 'op'.
Nee, dat was ik ook zeker niet van plan. Ik wil sowieso eerst wat experimenteren met met wat kleine simpele dingen, om alles goed onder de knie krijg en pas als ik het allemaal wat beter door heb komen er meerdere containers/VMs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Deshmir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:11:
[...]

Is onderdeel van de linux code; hiero staat een ‘manual’.
Idee is dat je locatie onafhankelijk in je lan de usb devices ergens neer kan zetten.
Is vooral handig met zigbee, die wil je het liefst in het midden, maar om nou je server middenin je huis te zetten is niet altijd een optie.
Deze code stuurt eigenlijk je usb devices rond via tcp/ip
Kan je voor Zigbee dan niet beter Zigbee2MQTT pakken? Of heeft het via USB/IP nog voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
Phoolie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Nice, dan kan ik iig vast even gaan spelen/oefenen er mee :)
Als je zuinig begint kun je een handjevol VM's wel draaien. Afhankelijk van wat ie moet doen kan een kale Debian al draaien met 512MB RAM. En als ze niet allemaal tegelijk hoeven draaien heb je al wat speling.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Phoolie Proxmox wil ook prima op een NAS met 18GB RAM draaien. Daar is geen 32GB voor nodig. Niet dat ik heel intensieve taken doe maar voor het proberen, testen, op je bek gaan en weer opstaan voldoet het zat. Mijn Synology dingen draaien er nog gewoon naast...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
@_Eend_ @Phoolie
Het is inderdaad onversleuteld, afhangend van je inrichting hoef je natuurlijk alleen listeners op de machines te zetten die het gebruiken.

En ook Zigbee2MQTT heeft een hardware device nodig.
Ik heb nu een thinclient in de slaapkamerkast liggen waar de usb stick in zit. Idealiter wil je hier liever een raspberry hebben liggen oid.
Maar als je proxmox op een DL380 draait, dan ga je die niet in je slaapkamer leggen; dat was de use case die ik bedoelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Dit kan immers met een standaard Windows of Linux installatie ook gewoon. Klopt mijn gedachte of kan ik beter even geduld hebben?
For what it's worth. Proxmox is natuurlijk ook gewoon Debian, met wat meer software preinstalled waaronder dan software van de Proxmox makers. In zoverre is Proxmox dus ook "standaard Linux".

En ja, Proxmox draait weer een afwijkende kernel, maar volgens mij is dat in de basis die van Ubuntu, dus ook van een "standaard Linux" distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00
Ongetwijfeld een beginnersvraag, maar ik twijfel even. Een tijd geleden al een NUC aangeschaft om Proxmox op te zetten, maar nu eindelijk pas tijd voor, alleen zit er nu nog maar 4 GB geheugen in. Ik heb wel 32 GB in bestelling staan, alleen is de levertijd onbekend. Nou lijkt het mij geen probleem om Proxmox vast te installeren en het geheugen te vervangen, zodra dit binnen is. Dit kan immers met een standaard Windows of Linux installatie ook gewoon. Klopt mijn gedachte of kan ik beter even geduld hebben?
Geen enkel probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:42

zeroday

There is no alternative!

komt nooit gelegen ..

ZFS die in mijn proxmox node zegt dat er 3!! HDD's gefailed zijn ..
scrub hielp niet .. nah .. dan de 8 jaar oude HDD's maar eruit ..

voordat de 4e disk het ook begeeft even alle CT's en VM's moven naar een andere node ..
en daarna de rpool destroyen ..
hdd's eruit, nieuwe (kuch) .. erin en maar weer een ZFS pool aanmaken ..

wel apart
mijn oude node had de info op bijv. local-zfs staan. gemigreerd en alles draait
nu wil ik het terug plaatsen maar ik heb geen local-zfs meer .. euhm...
..

Nah ..
wat rommelen in /etc/pve/storage.cfg en we kunnen wat meer ..

al met al wordt je niet heel blij van ..maar wel weer een leer moment ;)

[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 06-05-2022 13:30 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Koepert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:35:
…ik heb Uptime Kuma draaien op beide hosts (in een LXC container).
Heb je daar een goede handleiding voor? Ik heb er nu een aantal geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar om beeld te krijgen op poort 3001. De LXC doet het wel. Die is online en kan ik prima pingen.

EDIT: Eindelijk gelukt met deze tutorial: https://www.hackerxone.co...kuma-on-ubuntu-20-04-lts/

Als niet-linux gebruiker vallen sommige dingen niet mee, zeker niet wanneer je die zelf moet bedenken. Zo moet je in de gelinkte tutorial als andere gebruiker inloggen. Daarna moet je nog een aantal dingen installeren etc. Dan moet je wel bedenken dat je dat met de "sudo" toevoeging doet, zoals je ook de waarschuwing krijgt na het inloggen.

[ Voor 39% gewijzigd door sypie op 06-05-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mogen wij het ook weten :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 16:29

orvintax

www.fab1an.dev

zeroday schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:28:
komt nooit gelegen ..

ZFS die in mijn proxmox node zegt dat er 3!! HDD's gefailed zijn ..
scrub hielp niet .. nah .. dan de 8 jaar oude HDD's maar eruit ..

voordat de 4e disk het ook begeeft even alle CT's en VM's moven naar een andere node ..
en daarna de rpool destroyen ..
hdd's eruit, nieuwe (kuch) .. erin en maar weer een ZFS pool aanmaken ..

wel apart
mijn oude node had de info op bijv. local-zfs staan. gemigreerd en alles draait
nu wil ik het terug plaatsen maar ik heb geen local-zfs meer .. euhm...
..

Nah ..
wat rommelen in /etc/pve/storage.cfg en we kunnen wat meer ..

al met al wordt je niet heel blij van ..maar wel weer een leer moment ;)
Waarom zou je die pool destroyen?

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

orvintax schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:41:
[...]

Waarom zou je die pool destroyen?
Omdat ik alle HDD's vervang? De CT's en VMs waren verhuist ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
@zeroday Waren dat HDD's uit dezelfde batch?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CurlyMo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:23:
@zeroday Waren dat HDD's uit dezelfde batch?
Niet (meer) interessant.
waren HDD's van 8 jaar oud die ik al voor allerlei doeleinden had gebruikt. Ze vertoonden al mankementen.
maar dacht dat ZFS het wel zou oplossen ;) (en inderdaad .. maar niet op de manier die ik had verwacht) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ach, het is een goede tijd om HDD's bij het oud ijzer te kieperen, de ijzerprijs is heel erg gunstig op het moment. Er staat vast wel ergens een aanhanger in je buurt waar je "gratis" je oude metalek kun ingooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zo sinds deze week eindelijk over op Proxmox (op een elitedesk draaien 8gen, 16GB RAM en 256GB m.2).

Nu heb ik de vm aan gemaakt en cpu als host gepakt dus ik zie in mijn vm letterlijk de cpu die de machine ook echt heeft. De VM draait prima.

Waar het mij omgaat. Als de Intel NUC's met 12gen intel te koop zijn, ik verhuis (backup maken en daarna importeren) die VM van de Elitedesk naar de NUC. Blijft het hardware id dan nog hetzelfde?

Zit namelijk met een camera licentie die kijkt naar het hardware id.

Waarom ik nu geen NUC 11 koop
11gen hebben we op het werk een en al ellende mee met laptops van de 20 zijn er al 8 kapot gegaan, monteur die langs komt moet aan de lopende band 11gen laptops fixen, dus laat 11gen links liggen, en 10 tja voelt weer net wat te oud

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
@RobbyTown In principe wel, totdat je de VM een koude start geeft, dan pakt ie de host CPU weer (en kan je ook niet terug live migreren naar je Elitedesk).

Wat betreft gen 11 CPU's, ligt dat aan de CPU of aan de kwaliteit van de laptop op zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Live migratie is niet van toepassing. Het is een thuis omgeving, dus die vm mag wel uit als ik hem verhuis.

Welke CPU die pakt dus (gen 8 naar 12 of van 12 naar 8 ), maakt mij niet uit. Het gaat erom dat het hardware id gelijk blijft.

In een ver ver verleden toen je fysiek wat upgrade weet ik nog dat als je x dingen had vervangen je windows opnieuw moet activeren / nieuwe licentie kopen omdat hardware id anders was geworden. Maar bij een VM is dat verleden tijd of kan dat nog in een bepaalde situatie voorkomen?

Laptops zijn van verschillende batches dus daar ligt niet aan. Betreft Dell 5510/5520 reeks, niet de goedkoopste. De 5510 met gen 10 cpu is er 0 uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

RobbyTown schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:49:
Live migratie is niet van toepassing. Het is een thuis omgeving, dus die vm mag wel uit als ik hem verhuis.

Welke CPU die pakt dus (gen 8 naar 12 of van 12 naar 8 ), maakt mij niet uit. Het gaat erom dat het hardware id gelijk blijft.

In een ver ver verleden toen je fysiek wat upgrade weet ik nog dat als je x dingen had vervangen je windows opnieuw moet activeren / nieuwe licentie kopen omdat hardware id anders was geworden. Maar bij een VM is dat verleden tijd of kan dat nog in een bepaalde situatie voorkomen?

Laptops zijn van verschillende batches dus daar ligt niet aan. Betreft Dell 5510/5520 reeks, niet de goedkoopste. De 5510 met gen 10 cpu is er 0 uitval.
Ondanks dat het van verschillende batches zijn kan het nog altijd de kwaliteit van het model zelf zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

orvintax schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:42:
Ondanks dat het van verschillende batches zijn kan het nog altijd de kwaliteit van het model zelf zijn :P
Vooral als het om DELL gaat! :X }:| :/

/EDIT :
RobbyTown schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:54:
Met HP was de ervaring in laptops ook niet bijster goed. PC daarin tegen niets over de klagen die blijven werken.
Daarvan moet je dan ook alleen de Servers hebben! >:) :P :+

[ Voor 37% gewijzigd door nero355 op 08-05-2022 23:39 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Met HP was de ervaring in laptops ook niet bijster goed. PC daarin tegen niets over de klagen die blijven werken.

Anyways terug naar Proxmox. Nu een aantal dagen 3 VM's draaien. 1 VM heb ik een extra disk gekoppeld (CIFS) van Synology NAS share alle type gekoppeld behalve snippets. Zolang ik die VM niets naar de 2de disk schrijf niets aan de hand dan blijft de VM draaien net als de andere 2. Zodra ik data erop zet crasht die VM en geeft die i/o error aan.

Het zit hem in elk geval tijdens het schrijf proces ergens dat het in de soep loopt. Als ik niets schrijf vanuit de VM blijft de VM draaien.

Hoe kan ik ergens uitzoeken waar precies het probleem zit?

De koppeling werkt wel, ik heb een wekelijkse backup ingesteld richting de nas (snapshot) handmatig gedraaid dan worden alle 3 de VM's gebackupt. Dus het schrijven naar de NAS gaat wel goed, alleen vanuit de VM dus niet tenminste dan komt er een i/o error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Beste allemaal,

Ik bezit sinds kort een Dell 3050 micro i3 7100t,12GB ram met 2x 256GB SSD (1x Sata, 1x NVME)
Beide worden netjes in de bios herkend echter wordt binnen de promox installatie en daarna alleen de sata SSD herkend. Disk is ook gewoon zichtbaar wanneer ik even tijdelijk de sata ssd vervangt voor een met Windows erop.

Ik heb al gegoogled maar krijg deze NVME disk niet zichtbaar (via shell en disk)

Heeft iemand enig idee hoe ik deze disk zichtbaar krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@n0ss Is de schijf in Windows dus wel te zien en te gebruiken? Als dat niet het geval is, zou ik proberen de nvme-schijf opnieuw te plaatsen. Uit mijn ervaring is gebleken dat het mogelijk is om een SSD dusdanig in een M.2-slot te krijgen dat deze wel wordt opgepakt via smbus, maar dat de pcie-lanes zelf onvoldoende contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:41
Ik heb wel een interessant issue met backups, één specifieke VM blijft de volgende error geven;

code:
1
2
3
4
5
6
7
INFO:  68% (34.1 GiB of 50.0 GiB) in 2m 54s, read: 227.2 MiB/s, write: 153.3 MiB/s
INFO:  69% (34.5 GiB of 50.0 GiB) in 2m 58s, read: 116.0 MiB/s, write: 113.6 MiB/s
zstd: error 25 : Write error : Input/output error (cannot write compressed block) 
INFO:  69% (34.6 GiB of 50.0 GiB) in 3m 3s, read: 11.6 MiB/s, write: 11.6 MiB/s
Warning: unable to close filehandle GEN87 properly: Disk quota exceeded at /usr/share/perl5/PVE/VZDump/QemuServer.pm line 764.
ERROR: vma_queue_write: write error - Broken pipe
INFO: aborting backup job

Ik heb de VM al geconfigureerd met Async IO op de hard disk en 'threads' als cache setting, toen ging één handmatige backup goed, maar daarna weer ellende. Backup locatie is Synology storage welke als externe NFS storage is toegevoegd in Proxmox, alle 5 andere machines back-uppen prima naar deze locatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

dcm360 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:44:
@n0ss Is de schijf in Windows dus wel te zien en te gebruiken? Als dat niet het geval is, zou ik proberen de nvme-schijf opnieuw te plaatsen. Uit mijn ervaring is gebleken dat het mogelijk is om een SSD dusdanig in een M.2-slot te krijgen dat deze wel wordt opgepakt via smbus, maar dat de pcie-lanes zelf onvoldoende contact maken.
Voordat ik Proxmox had geinstalleerd heb ik de windows installer gedraait om de hardware even te controleren, zowel in de bios als in de windows setup zag ik beide disken.

Vervolgens heb ik Proxmox geinstalleerd op de Sata SSD, en zowel tijdens de setup als later zie ik de nvme disk nergens terugkomen.

Meen me wel te herinneren dat wanneer ik Windows wou installeren op de 2e disk (NVME) dat ik een error krijg. De NVME disk zit er wel goed in en heb ik ook al eens losgehaald en weer vastgemaakt.
Uit mijn hoofd was dat deze error: https://linustechtips.com...llation-problems-on-nvme/ Echter was het enige wat was aangesloten de twee drives, USB muis en toetsenbord en HDMI.

BIOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYZsgmTDe3C54aC_581Euae4Wzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WMyRgm7NxOnEbBscdMQ5mjRe.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door n0ss op 09-05-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 06:54
Is hier iemand die Windows 10 zonder issues heeft draaien op ProxMox op een AMD platform?
Ik heb Win10 op mijn proxmox draaien maar die draait niet stabiel. Minimaal 1x per week veelal vaker loopt die VM vast.
Ik kan ook niet achterhalen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@haborym
Geef eens wat meer informatie over het geheel ??

Draai je bijvoorbeeld iets van Passthrough van een GPU of HBA of zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00
haborym schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:28:
Is hier iemand die Windows 10 zonder issues heeft draaien op ProxMox op een AMD platform?
Ik heb Win10 op mijn proxmox draaien maar die draait niet stabiel. Minimaal 1x per week veelal vaker loopt die VM vast.
Weliswaar niet Windows 10 maar wel een aantal server 2019 datacenter in bedrijfsomgeving, geen problemen hier.

Je hebt toevallig geen Kingston SSD's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik draai 2 SSD's van intel (datacenter grade) in raid 0. Daar draaien mijn VM's ook op. Daarnaast heb ik via een HBA een RAIDz2 draaien met 4x 4TB NAS disken.
Ik heb geen GPU passthrough nog maar wil dat wel doen. De enige reden dat ik Win10 draai is omdat BlueIris (camera software) alleen via Windows draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ook hier geen problemen met Windows Server 2019, en dat zou fundamenteel gezien niet heel erg moeten afwijken van Windows 10. Op de Proxmox wiki staan aanbevolen instellingen voor installatie van Windows 10, zijn die gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
dcm360 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:47:
Ook hier geen problemen met Windows Server 2019, en dat zou fundamenteel gezien niet heel erg moeten afwijken van Windows 10. Op de Proxmox wiki staan aanbevolen instellingen voor installatie van Windows 10, zijn die gevolgd?
Die heb ik wel gevolgd. Daarbij ook gebruik gemaakt van Craft Computing (YouTube)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

heeft deze en blijft deze genoeg memory houden over het geheel? Ik heb een Win10 bak onder proxmox draaien maar als deze te weinig geheugen beschikbaar heeft tijdens het backuppen dan crashed de W10 VM
Zorg ik ervoor dat er genoeg geheugen binnen proxmox aanwezig blijft dan blijft tie draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Bij mij draait deze config al maanden prima op een Ryzen 5600G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWQq00lvRH1Jct46NcizdMtl6pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJhKvxROF0qh5jJIvdLc4pRi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:17
Heb je MSI interrupts ingesteld? Zonder dit liep mijn VM ook regelmatig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Heb je ballooning aan staan? Kun je ook mee testen of dat iets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haborym
zeroday schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:46:
[...]

heeft deze en blijft deze genoeg memory houden over het geheel? Ik heb een Win10 bak onder proxmox draaien maar als deze te weinig geheugen beschikbaar heeft tijdens het backuppen dan crashed de W10 VM
Zorg ik ervoor dat er genoeg geheugen binnen proxmox aanwezig blijft dan blijft tie draaien.
Het heeft nu 16Gb geheugen en de VM gebruikt volgens ProxMox +/- 8Gb van de 16.
Polyphemus schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Bij mij draait deze config al maanden prima op een Ryzen 5600G:

[Afbeelding]
Bij mij staat dat op pc-i440fx-5.2. Ik zal dat is aanpassen.
Feni schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Heb je MSI interrupts ingesteld? Zonder dit liep mijn VM ook regelmatig vast.
Nee. Waar kan ik dat vinden?
orvintax schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Heb je ballooning aan staan? Kun je ook mee testen of dat iets doet.
Nog niet. Zal dat is aanzetten. Zal eerst de tip van @Polyphemus toepassen. Daarna ballooning als blijft dat er nog niet helemaal goed loopt.
Wil voorkomen dat ik iets nieuws introduceer :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Feni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

haborym schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Het heeft nu 16Gb geheugen en de VM gebruikt volgens ProxMox +/- 8Gb van de 16.
en geen andere VM's ?

Want dan sluit dat mijn 'issue' uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
zeroday schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:14:
[...]

en geen andere VM's ?

Want dan sluit dat mijn 'issue' uit ;)
Zeker wel :).
- home assistant OS
- reverse proxy in een linux container
- ubuntu met docker voor nextcloud, portainer, vaultwarden.

Die draaien allemaal perfect. Nooit problemen alleen windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb problemen gehad met hosts met threadrippers erin. Elke dag werd het trager en trager (alleen de Windows vm's) en het liep ook vast.
Van alles geprobeerd en niets hielp. Toen eens voor de grap de virtuele cpu op EPYC gezet ipv host en problemen waren verdwenen.
Het enige wat ie nu niet ondersteunt is nested virtualization.
Maybe worth a shot.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Voordat ik mijn PVE verklooi... even hier vragen voor de werkvolgorde.

Ik wil graag de schijfruimte voor mijn PVE vergroten. Een paar maanden geleden had ik nog niet het idee wat ik er mee ging doen. Nu blijkt dat ik er aardig lol in heb om een aantal zaken op poten te zetten. Lekker pielen. Daardoor is de toegewezen schijfruimte te klein gebleken en wil/moet ik die vergroten. De vraag is hoe pak ik dat het beste aan?

Situatie:
Synology NAS met daarin een virtuele machine waar PVE op draait. In die PVE de nodige containers en VM's.

Kan ik in Synology VM manager zomaar aangeven dat mijn PVE meer schijfruimte krijgt, reboot en dan is het klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
ZaZ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Ik heb problemen gehad met hosts met threadrippers erin. Elke dag werd het trager en trager (alleen de Windows vm's) en het liep ook vast.
Van alles geprobeerd en niets hielp. Toen eens voor de grap de virtuele cpu op EPYC gezet ipv host en problemen waren verdwenen.
Het enige wat ie nu niet ondersteunt is nested virtualization.
Maybe worth a shot.
Ik heb die van mij eerst aangepast van KVM64 naar Host. Is kijken of dat werkt. Draait nu 5 uur stabiel.
Wat me wel is opgevallen is dat Proxmox aangeeft dat mijn Windows VM ongeveer 5Gb Ram gebruikt maar als ik in de VM zit en daar via Windows taskmanager kijk dan rapporteer het daar 15.1 GB van de 16.
wellicht zit voor mij daar de clue

edit;
Heb zojuist ballooning aangezet. Geheugen gebruik is nu stabiel rond de 5Gb. Kijken of dat de clue was.

edit 2:
De VM draait nog steeds stabiel maar heb wel handmatig nog de ballooning service geinstalleerd. Gebruik gemaakt van deze info : https://tweenpath.net/fix...oxmox-kvm-balloon-driver/

Hopelijk daarmee het probleem gevonden.

[ Voor 18% gewijzigd door haborym op 15-05-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

-

[ Voor 100% gewijzigd door ocf81 op 14-05-2022 14:11 . Reden: niet goed gelezen ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik heb het probleem gevonden, nu alleen nog de oorzaak.
In het eerste plaatje een screenshot die genomen is om 09:56 en die daaronder om 10:01. In 5 minuten het geheugen gebruik gestegen van 5.5 tot 8.3 en het blijft maar groeien.
Na een reboot staat het geheugen gebruik op 4.6 en begint vanaf daar te stijgen. Ik heb de ballooning service geïnstalleerd en geactiveerd in Proxmox.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zit zelf te denken om een nieuwe VM op te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iANT4tF0qpvFl2A5mKcurJQfU-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLMKkelaGlqYTQFbcTJ62BSM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct6GiUhfwnANA9lymSf64l8IYjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PsZfp7YTlCPPOGXCBDuuHuNL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
haborym schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zit zelf te denken om een nieuwe VM op te bouwen.
Ziet eruit alsof je een memory leak hebt ergens of een applicatie die veel ram vreet. Welke processen nemen het meeste geheugen in gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

haborym schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:
Ik heb het probleem gevonden, nu alleen nog de oorzaak.
In het eerste plaatje een screenshot die genomen is om 09:56 en die daaronder om 10:01. In 5 minuten het geheugen gebruik gestegen van 5.5 tot 8.3 en het blijft maar groeien.
Na een reboot staat het geheugen gebruik op 4.6 en begint vanaf daar te stijgen. Ik heb de ballooning service geïnstalleerd en geactiveerd in Proxmox.
Misschien een overbodige vraag, maar heb je ook de VIRTIO drivers en de QEMU Guest geinstalleerd in je wiindows client?

Hoeveel geheugen had de server in totaliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 16-05-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
Feni schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Ziet eruit alsof je een memory leak hebt ergens of een applicatie die veel ram vreet. Welke processen nemen het meeste geheugen in gebruik?
Eigenlijk geen enkele die veel verbruikt. Enige wat er draait is BlueIris (NVR) en Plex (media center)
zeroday schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Misschien een overbodige vraag, maar heb je ook de VIRTIO drivers en de QEMU Guest geinstalleerd in je wiindows client?

Hoeveel geheugen had de server in totaliteit?
Alle drivers en agents zijn inderdaad geïnstalleerd.
Server geheugen is 40Gb totaal waarvan 16Gb naar de Windows VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

haborym schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:19:
Enige wat er draait is BlueIris (NVR) en Plex (media center)
Die laatste draait ook prima onder Linux dus haal die eens weg en kijk eens wat er dan gebeurt ?? :)

Of nog beter : Helemaal vergeten en overstappen op JellyFin :Y) 8) :*) d:)b

Verder zou het me niet verbazen als je tegen een of andere bug aan bent gelopen die in Windows zelf zit en/of door een of andere update wordt veroorzaakt... :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

nero355 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Die laatste draait ook prima onder Linux dus haal die eens weg en kijk eens wat er dan gebeurt ?? :)

Of nog beter : Helemaal vergeten en overstappen op JellyFin :Y) 8) :*) d:)b

Verder zou het me niet verbazen als je tegen een of andere bug aan bent gelopen die in Windows zelf zit en/of door een of andere update wordt veroorzaakt... :X :| :/
Hehe dadelijk zit er een memory leak in Plex :P Maar inderdaad goed advies want dadelijk ligt het helemaal niet aan jou. Even offtopic: Ik vind Jellyfin heel leuke software maar ik ben recent overgestapt naar Plex en vind het een verademing. Nog te veel issues/bugs die maar niet worden gefixed (wat ik wel snap in een open source project).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

RobbyTown schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:54:

Anyways terug naar Proxmox. Nu een aantal dagen 3 VM's draaien. 1 VM heb ik een extra disk gekoppeld (CIFS) van Synology NAS share alle type gekoppeld behalve snippets. Zolang ik die VM niets naar de 2de disk schrijf niets aan de hand dan blijft de VM draaien net als de andere 2. Zodra ik data erop zet crasht die VM en geeft die i/o error aan.

Het zit hem in elk geval tijdens het schrijf proces ergens dat het in de soep loopt. Als ik niets schrijf vanuit de VM blijft de VM draaien.

Hoe kan ik ergens uitzoeken waar precies het probleem zit?

De koppeling werkt wel, ik heb een wekelijkse backup ingesteld richting de nas (snapshot) handmatig gedraaid dan worden alle 3 de VM's gebackupt. Dus het schrijven naar de NAS gaat wel goed, alleen vanuit de VM dus niet tenminste dan komt er een i/o error.
Kleine update!

Afgelopen week mijn 'oude' prodesk 600 wat extra RAM gegeven. De elitebook had ook nog eens last van rond de nacht een error dat het allemaal te warm werd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
This message was generated by the smartd daemon running on:

host name:  pve-001
   DNS domain: local

The following warning/error was logged by the smartd daemon:

Device: /dev/nvme0, Critical Warning (0x02): Temperature

Device info:
Samsung SSD 980 250GB, S/N:****, FW:1B4QFXO7, 250 GB

For details see host's SYSLOG.

You can also use the smartctl utility for further investigation.
The original message about this issue was sent at Mon May  9 23:35:57 2022 CEST
Another message will be sent in 24 hours if the problem persists.

Hierbij meteen de ervaring opgedaan om een machine van de ene machine naar de andere te verhuizen. Werkte bijzonder makkelijk en geen gedoe met heractiveren van windows :).

Prodesk had al een 4TB HDD voor recording erin zitten, dus nu worden daar de beelden opgeslagen en ben van de network i/o error af.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben. Zijn er Proxmox gebruikers hier die subscription hebben? Dat heb ik nu niet, maar wat mis ik dan?
Access to Enterprise repository
Complete feature-set
Community support

Complete feature-set wat is dat dan? Het is nu al behoorlijk uitgebreid.

Enige voordeel dat ik direct ga merken is dat ik van die popup af ben als ik inlog. Maar voor de rest....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

@RobbyTown
Complete feature-set wat is dat dan? Het is nu al behoorlijk uitgebreid.
Lijkt niet echt iets te betekenen: link.

Ik draai zelf geen Proxmox meer maar als ik dat nog wel zou doen zou ik denk ik wel een subscription kopen, ik ben wel bereid te betalen voor goede software. Daarnaast zorgt dat er natuurlijk voor dat bij hun de lamp blijft branden, zou het persoonlijk erg zonde vinden mocht die bij hun uit gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobbyTown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:26:
De elitebook had ook nog eens last van rond de nacht een error dat het allemaal te warm werd.

code:
1
2
3
4
Device: /dev/nvme0, Critical Warning (0x02): Temperature

Device info:
Samsung SSD 980 250GB, S/N:****, FW:1B4QFXO7, 250 GB
Die NVMe krengen van Samsung worden gewoon vreselijk warm dus die ellende had je sowieso kunnen verwachten na wat onderzoek VOORDAT je de SSD had gekocht! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Die NVMe krengen van Samsung worden gewoon vreselijk warm dus die ellende had je sowieso kunnen verwachten na wat onderzoek VOORDAT je de SSD had gekocht! ;)
Al doende leert men O-) .

Zag dat er in de prodesk ook m.2 erin zag geen idee welk type/merk. Daar nog geen hitte melding van gehad zit ook iets meer airflow in dan een elitedesk. Maar goed leuk om mee te hebben gespeeld d:)b . Kwa stroomverbruik valt z'n machine mee (vind ik) zit rond de 15 watt.

De elitedesk krijg een andere bestemming :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
orvintax schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:08:
@RobbyTown

[...]

Lijkt niet echt iets te betekenen: link.

Ik draai zelf geen Proxmox meer maar als ik dat nog wel zou doen zou ik denk ik wel een subscription kopen, ik ben wel bereid te betalen voor goede software. Daarnaast zorgt dat er natuurlijk voor dat bij hun de lamp blijft branden, zou het persoonlijk erg zonde vinden mocht die bij hun uit gaan. :)
Ik heb hier na een jaar draaien met de no-subcription ook de subscription gekocht. Zoals @RobbyTownorvintax al zegt: gratis software blijft niet eindeloos bestaan en goede software betaal ik gewoon.

Daarnaast vind ik het een prettig idee dat de kans op gedoe bij upgrades kleiner is omdat de enterprise-repository wat langer/beter getest is dan de no-subscription versie. Dat is me ook wat waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@ocaj je bedoeld denk ik @orvintax :)

Maar zo is mijn instelling ook goede software heb ik het geld wel voor over. Zo betaal / doneer ik ook aan pvoutput en dwservice. Gelukkig zijn dat ook geen wereld bedragen alle kleine beetjes helpen om ze overeind te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ObserveSecurity
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Al doende leert men O-) .

Zag dat er in de prodesk ook m.2 erin zag geen idee welk type/merk. Daar nog geen hitte melding van gehad zit ook iets meer airflow in dan een elitedesk. Maar goed leuk om mee te hebben gespeeld d:)b . Kwa stroomverbruik valt z'n machine mee (vind ik) zit rond de 15 watt.

De elitedesk krijg een andere bestemming :) .
Wat betreft de temperatuur melding van je samsung ssd. Het is een bekend probleem met recente linux kernels.

https://us.community.sams...o-84-C-183-F/td-p/2002779

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ObserveSecurity schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:57:
Wat betreft de temperatuur melding van je samsung ssd. Het is een bekend probleem met recente linux kernels.

https://us.community.sams...o-84-C-183-F/td-p/2002779
Interessant, maar wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden :

- Alle Samsung NVMe modellen worden sowieso heel erg warm!
- Hardware van tegenwoordig heeft hele snelle/korte heat peaks die moeilijk te meten of laat staan te voelen zijn, zoals sommigen in dat topic doen, maar dat nooit voor elkaar zullen krijgen!
- Het kan natuurlijk ook gewoon een software bug zijn qua het uitlezen van de sensor : Te snel achter elkaar waardoor je die pieken elke keer uitleest zonder een stukje "beveiliging" die zegt iets van "Als de piek X aantal ms duurt dan moet je hem negeren" :)

Om maar een soortgelijk voorbeeld te noemen : AMD Ryzen CPU's en BIOS/UEFI versies die de aansturing van de CPU FAN te strak hadden staan toen die modellen net op de markt kwamen!

Wat kreeg je toen :
Fan @ Max RPM
Fan @ Min RPM
Fan @ Max RPM
Fan @ Min RPM
Fan @ Max RPM
Fan @ Min RPM
enz...
enz..
enz.

Leuk joh! :X :D :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Bij mij draait al een paar maanden proxmox met pfsense en een paar LXC's met o.a. Home assistant en een torrent client. Daarnaast ook een losse Windows server met o.a. mijn storage.

Nu ben ik mijn storage aan het overzetten naar Proxmox maar dat geeft me wat hoofdpijn.
Vooral om write rechten op storage te krijgen vanaf unprivileged LXC's.
Ik weet dat het te mounten is met een set id's maar daar kom ik niet uit.

Dus ik heb nu
x.x.x.10 Promox host met EXT4 en ZFS storage. Gewoon fysiek verbonden met de server.
x.x.x.23 unprivileged Turnkey LXC als fileserver

In de fstab van x.x.x.10 (proxmox host) staan mounts naar x.x.x.23 (turnkey lxc)
Die x.x.x.23 mounts gaan naar de overige LXC's

Het lijkt een omweg maar het werkt, is te managen en het is rete snel.
Belast ik iets nou heel erg dubbel of is dit eenvoudige pass through en maakt het niet uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Laat ik mijn eigen vraag beantwoorden
De CPU load is 2x zo groot als ik het via de turnkey LXC laat lopen

Eerste piek is een 10GB file naar local storage
De tweede piek is naar dezelfde storage maar dan via Turnkey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kccKGquMVcpDYQFx8SV2IRz2-yY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LICfv9HW8T3tw35lxBf2kKSU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Woodski schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:24:
Bij mij draait al een paar maanden proxmox met pfsense en een paar LXC's met o.a. Home assistant en een torrent client. Daarnaast ook een losse Windows server met o.a. mijn storage.

Nu ben ik mijn storage aan het overzetten naar Proxmox maar dat geeft me wat hoofdpijn.
Vooral om write rechten op storage te krijgen vanaf unprivileged LXC's.
Ik weet dat het te mounten is met een set id's maar daar kom ik niet uit.

Dus ik heb nu
x.x.x.10 Promox host met EXT4 en ZFS storage. Gewoon fysiek verbonden met de server.
x.x.x.23 unprivileged Turnkey LXC als fileserver

In de fstab van x.x.x.10 (proxmox host) staan mounts naar x.x.x.23 (turnkey lxc)
Die x.x.x.23 mounts gaan naar de overige LXC's

Het lijkt een omweg maar het werkt, is te managen en het is rete snel.
Belast ik iets nou heel erg dubbel of is dit eenvoudige pass through en maakt het niet uit ?
Zover ik het zie vind ik het een vrij elegante oplossing. Is het sneller om van je hypervisor (Proxmox) ook nog een fileserver te maken? Ja. Moet je dat willen? Naar mijn mening niet. Nu is het lekker gescheiden, ik zou zeggen houden zo ! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Woodski schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:32:
Laat ik mijn eigen vraag beantwoorden
De CPU load is 2x zo groot als ik het via de turnkey LXC laat lopen

Eerste piek is een 10GB file naar local storage
De tweede piek is naar dezelfde storage maar dan via Turnkey

[Afbeelding]
Een andere manier om die resultaten weer te geven is 5% meer CPU load. Ik vind dat hier verwaarloosbaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door orvintax op 30-05-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:22
Wil iemand mij helpen met het resizen van een linux mint VM?

Ik kom er niet uit en heb al een keer de VM helemaal moeten restoren omdat hij niet meer opstartte.
Het begin is makkelijk lijkt me: in proxmox GUI doe ik resize disk.
Dan verder in de VM
Ik zie mensen werken met gparted en growpart. Met gparted kreeg ik een extended partitie die leek te overlappen met de bestaande partitie. Hier wat mee kloten en toen uiteindelijk startte de VM niet meer op.
Toen over naar growpart dit zag er makkelijk uit (https://medium.com/google...d-on-the-fly-b3491277b718)

lsblk:

vda 252:0 0 72G 0 disk
├─vda1 252:1 0 512M 0 part /boot/efi
├─vda2 252:2 0 1K 0 part
└─vda5 252:5 0 31,5G 0 part /

Ik wil de vda5 vergroten naar de totale 72 G

ik doe dan

growpart /dev/vda 5

dan zie ik iets staan over new and old. geen foutmelding in ieder geval

en dan

resize2fs /dev/vda5

maar dan krijg ik te zien:

The filesystem is already 8256768 (4k) blocks long. Nothing to do!

Ik snap dat getal sowieso niet de partitie zou al 31,5 Gb moeten zijn.

Heeft iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

tomdh76 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:29:
The filesystem is already 8256768 (4k) blocks long. Nothing to do!

Ik snap dat getal sowieso niet de partitie zou al 31,5 Gb moeten zijn.
En hoeveel is 4 x 8 uiteindelijk... ;)

HINT : 4k blocks en daarvan heb je dus 8256768 stuks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobbyTown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:26:
[...]
Enige voordeel dat ik direct ga merken is dat ik van die popup af ben als ik inlog. Maar voor de rest....
Er is een manier om die te onderdrukken... O-)

Maar eens met hierboven, goeie software is een purchase waard, overweeg het zelf ook na het toch wel een dik jaar te gebruiken inmiddels.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Sp33dFr34k schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Er is een manier om die te onderdrukken... O-)

Maar eens met hierboven, goeie software is een purchase waard, overweeg het zelf ook na het toch wel een dik jaar te gebruiken inmiddels.
Inmiddels gekocht. Vakantiegeld ook weer mooi besteed (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
nero355 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:56:
[...]

En hoeveel is 4 x 8 uiteindelijk... ;)

HINT : 4k blocks en daarvan heb je dus 8256768 stuks!
Hahaha ok dus hij is nu 32 Gb. Maar ik wil dus dat hij 72 wordt (totaal van dev/vda). Hij moet dus "groeien" en dacht dat met growpart te kunnen doen.

Maar misschien moet ik weer terug naar gparted?

edit: gparted geeft dit

Disk /dev/vda: 77,3GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Number Start End Size Type File system Flags
1 1049kB 538MB 537MB primary fat32 boot
2 539MB 34,4GB 33,8GB extended
5 539MB 34,4GB 33,8GB logical ext4

(parted) resizepart 5 100%
Warning: Partition /dev/vda5 is being used. Are you sure you want to continue?
Yes/No? y
End? [34,4GB]? 100%
Error: Can't have overlapping partitions.

Ik snap die extended partitie niet, die lijkt totaal te overlappen met de logical partitie waarop de data staat

[ Voor 42% gewijzigd door tomdh76 op 02-06-2022 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30
tomdh76 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Hahaha ok dus hij is nu 32 Gb. Maar ik wil dus dat hij 72 wordt (totaal van dev/vda). Hij moet dus "groeien" en dacht dat met growpart te kunnen doen.

Maar misschien moet ik weer terug naar gparted?

edit: gparted geeft dit

Disk /dev/vda: 77,3GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Number Start End Size Type File system Flags
1 1049kB 538MB 537MB primary fat32 boot
2 539MB 34,4GB 33,8GB extended
5 539MB 34,4GB 33,8GB logical ext4

(parted) resizepart 5 100%
Warning: Partition /dev/vda5 is being used. Are you sure you want to continue?
Yes/No? y
End? [34,4GB]? 100%
Error: Can't have overlapping partitions.

Ik snap die extended partitie niet, die lijkt totaal te overlappen met de logical partitie waarop de data staat
Het is niet echt een proxmox dingetje maar eerder een linux vraag.

De partitie 2 is een bijzondere partitie waar je weer andere 'logische' partities in zet. Dus je moet eerst partitie twee groter maken voordat je partite 5 groter kunt maken. Partitie 5 staat 'in' partitie 2.

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Mozart schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Het is niet echt een proxmox dingetje maar eerder een linux vraag.

De partitie 2 is een bijzondere partitie waar je weer andere 'logische' partities in zet. Dus je moet eerst partitie twee groter maken voordat je partite 5 groter kunt maken. Partitie 5 staat 'in' partitie 2.
Dank dat werkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als je dat soort dingen in de toekomst wat makkelijker (nou ja... handiger!) wilt kunnen doen dan zou je eens kunnen overwegen om je in LVM Partitions en Volumes te verdiepen ;)

En voor dingen buiten VM's om zou je meteen richting OpenZFS kunnen gaan denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:07
Ik zal ook eens posten na een tijdje meelezen en uitvogelen.
Nieuw bij Proxmox in ieder geval en niet heel erg bedreven met Linux, ik hoop dat dat gaandeweg wat beter gaat.
Wat heb ik nu en hoe ben ik hier beland......ik heb nu een 5 tal RPI's draaien, paar PI4 en paar PI3.
Wat draait daarop:
1 Homeassistant
1 OpenMediaVault samen met Plex en daar hangt nu nog een externe 2TB drive aan via USB
3 Volumio bakjes voor muziek en tuinhuisje badkamer en keuken

Ik ben hier beland om een paar redenen. Ik wil wel wat minder Raspberry's en dus wat combineren en daarnaast loopt mijn Google Drive weer vol (100GB) en zou het mooi zijn om een eigen cloud achtige omgeving te draaien waar ik van overal bij kan om zo de Google Drive kwijt te raken.
Dus het doel eerst is om HomeAssistant en Plex naar de server te krijgen en dan samen met OpenMediaVault of iets anders om de schijven en data te beheren.
Daarnaast iets als Nextcloud of iets anders om de data als Cloud te laten functioneren.
Ik ben al een tijdje aan het omklooien om een basis geheel te krijgen, eerst op een simpele oude desktop welke mij telkens dwars zat door te weinig geheugen en een CPU welke tekort komt.
Nu wat onderdelen verzamelt en blijft nog een desktop maar om zo eerst een basis te leggen en dan zien we in de toekomst wel weer.
Ik heb nu:
CPU: Intel i7 3770 3.40GHz 4 cores 8 threads
Moederbord: Z68 Extreme4 Gen3 P2.30
Cache: 8192KB
RAM: 2x 8GB DDR3-1333
HDD: 2x WD 500GB ZFS RAID1 voor Proxmox, VM's en CT's
1x ST 500GB
1x WD 1TB USB storage
Zoals eerder gezegd hangt er nog een 2TB externe drive aan de PI met OMV waar ik uiteindelijk de gegevens van wil overzetten naar de server met Proxmox. Dan kan ik ook de externe HDD slopen en zo de drive in de server bouwen.
Ideeën en verbeterpunten zijn welkom, ik ga nu verder met proberen opbouwen en uitzoeken op het wereld wijde web en zal vast hier ook nog wel eens vragen stellen.
In ieder geval al wel jaloers op de kennis van de meeste met goede Linux kennis..........voor nu snap ik er nog niet zoveel van behalve zoeken knippen plakken en uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:31
Peet3kabo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:21:
Ik zal ook eens posten na een tijdje meelezen en uitvogelen.
Nieuw bij Proxmox in ieder geval en niet heel erg bedreven met Linux, ik hoop dat dat gaandeweg wat beter gaat.
Wat heb ik nu en hoe ben ik hier beland......ik heb nu een 5 tal RPI's draaien, paar PI4 en paar PI3.
Wat draait daarop:
1 Homeassistant
1 OpenMediaVault samen met Plex en daar hangt nu nog een externe 2TB drive aan via USB
3 Volumio bakjes voor muziek en tuinhuisje badkamer en keuken

Ik ben hier beland om een paar redenen. Ik wil wel wat minder Raspberry's en dus wat combineren en daarnaast loopt mijn Google Drive weer vol (100GB) en zou het mooi zijn om een eigen cloud achtige omgeving te draaien waar ik van overal bij kan om zo de Google Drive kwijt te raken.
Dus het doel eerst is om HomeAssistant en Plex naar de server te krijgen en dan samen met OpenMediaVault of iets anders om de schijven en data te beheren.
Daarnaast iets als Nextcloud of iets anders om de data als Cloud te laten functioneren.
Ik ben al een tijdje aan het omklooien om een basis geheel te krijgen, eerst op een simpele oude desktop welke mij telkens dwars zat door te weinig geheugen en een CPU welke tekort komt.
Nu wat onderdelen verzamelt en blijft nog een desktop maar om zo eerst een basis te leggen en dan zien we in de toekomst wel weer.
Ik heb nu:
CPU: Intel i7 3770 3.40GHz 4 cores 8 threads
Moederbord: Z68 Extreme4 Gen3 P2.30
Cache: 8192KB
RAM: 2x 8GB DDR3-1333
HDD: 2x WD 500GB ZFS RAID1 voor Proxmox, VM's en CT's
1x ST 500GB
1x WD 1TB USB storage
Zoals eerder gezegd hangt er nog een 2TB externe drive aan de PI met OMV waar ik uiteindelijk de gegevens van wil overzetten naar de server met Proxmox. Dan kan ik ook de externe HDD slopen en zo de drive in de server bouwen.
Ideeën en verbeterpunten zijn welkom, ik ga nu verder met proberen opbouwen en uitzoeken op het wereld wijde web en zal vast hier ook nog wel eens vragen stellen.
In ieder geval al wel jaloers op de kennis van de meeste met goede Linux kennis..........voor nu snap ik er nog niet zoveel van behalve zoeken knippen plakken en uitproberen
Ongeveer hetzelfde pad als ik heb bewandeld. Ware het niet dat ik wel wat meer dan basiskennis van Linux heb. Ik had last van een uitvallende netwerkinterface op mijn pi4. Ik heb daarna een nuc op de kop getikt met ongeveer de specs die je ook hebt (alleen maar 8gb ram)
Daar draaien momenteel verschillende vm en lxc op. Ik heb ook geprobeerd nextcloud te draaien, maar echt comfortabel werd dat niet. Ik heb daarnaast een oude synology (214play), daar draait nu een nextcloud instance op, maar ook dat loopt niet geweldig. Zodat ik gewoon de file optie van synology zelf gebruik. Als het alleen voor file storage is, zou ik voor iets anders kiezen dan nextcloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
htca schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Ongeveer hetzelfde pad als ik heb bewandeld. Ware het niet dat ik wel wat meer dan basiskennis van Linux heb. Ik had last van een uitvallende netwerkinterface op mijn pi4. Ik heb daarna een nuc op de kop getikt met ongeveer de specs die je ook hebt (alleen maar 8gb ram)
Daar draaien momenteel verschillende vm en lxc op. Ik heb ook geprobeerd nextcloud te draaien, maar echt comfortabel werd dat niet. Ik heb daarnaast een oude synology (214play), daar draait nu een nextcloud instance op, maar ook dat loopt niet geweldig. Zodat ik gewoon de file optie van synology zelf gebruik. Als het alleen voor file storage is, zou ik voor iets anders kiezen dan nextcloud.
Thanks, zal eens verder kijken wat een goed pad is om mijn eigen cloud te maken.
Nextcloud heb ik nu al een paar keer ruzie mee gehad.'
Ben op dit moment bezig om PM weer eens opnieuw op te zetten en op momenten dat ik een volgende stap gehad heb om dan een backup te maken zodat ik niet elke keer van voren af aan hoef te beginnen.
Had nu alweer problemen met de usb waarop de iso van Proxmox stond. Wou na installeren niet updaten kreeg alleen foutmeldingen.
Opnieuw een USB gemaakt en nu wel weer klaar, gelijk ook maar even DarkTheme er op gezet en vinden mijn ogen veel fijner.
Dan wordt de eerstvolgende stap HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

htca schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:13:
Als het alleen voor file storage is, zou ik voor iets anders kiezen dan NextCloud.
Een kale Linux installatie met daarop Samba of NFS die de boel met iedereen op je netwerk deelt is alles wat je nodig hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

nero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:16:
[...]

Een kale Linux installatie met daarop Samba of NFS die de boel met iedereen op je netwerk deelt is alles wat je nodig hebt! :)
Behalve als je er op je mobiel/buitenshuis aan moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
orvintax schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:38:
[...]

Nou dat dus, en wil gewoon uitvinden of dat een goede mogelijkheid is.
En dan wel beveiligd, zo niet dan gaan we gewoon verder met Google Drive.
Ik zie gewoon een uitdaging :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Daar heb je VPN voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:16:
[...]

Als je weinig 'Linux' kennis hebt is dat vaak teveel gevraagd. Pak dan OMV of, ik ben zelf overgestapt naar een bakje met Truenas .. )
Ik heb nooit overwogen om in Proxmox een NAS te hangen. heb dat liever erbuiten. Het is al erg genoeg dat ik PBS in proxmox zelf heb gehangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
zeroday schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:21:
[...]

Als je weinig 'Linux' kennis hebt is dat vaak teveel gevraagd. Pak dan OMV of, ik ben zelf overgestapt naar een bakje met Truenas .. )
Ik heb nooit overwogen om in Proxmox een NAS te hangen. heb dat liever erbuiten. Het is al erg genoeg dat ik PBS in proxmox zelf heb gehangen ;)
Mijn nu werkende OMV installatie kan ik natuurlijk daar ook gewoon voor blijven gebruiken.
Leek mij gewoon handig om dat in dezelfde kast danwel server te hangen, maar misschien is apart houden idd wel een betere optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Peet3kabo op 07-06-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Daar hebben we
Waarmee je dat binnen enkele minuten voor elkaar krijgt! :Y) :*)
Peet3kabo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:51:
Nou dat dus, en wil gewoon uitvinden of dat een goede mogelijkheid is.
En dan wel beveiligd, zo niet dan gaan we gewoon verder met Google Drive.
Ik zie gewoon een uitdaging :X
zeroday schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:21:
Als je weinig 'Linux' kennis hebt is dat vaak teveel gevraagd.
Het is echt poepsimpel gewoon :
- Installeer Debian.
- Installeer Samba.
- Die komt met een config die je zo kan Copy -> Pasten op een nieuw leeg regeltje en een beetje aanpassen om zo je eigen Share daarmee aan te maken zodat je iets hebt om mee vooruit te kunnen!

KLAAR!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

nero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Daar hebben we

[...]

Waarmee je dat binnen enkele minuten voor elkaar krijgt! :Y) :*)

[...]

[...]

Het is echt poepsimpel gewoon :
- Installeer Debian.
- Installeer Samba.
- Die komt met een config die je zo kan Copy -> Pasten op een nieuw leeg regeltje en een beetje aanpassen om zo je eigen Share daarmee aan te maken zodat je iets hebt om mee vooruit te kunnen!

KLAAR!!! :D
Dat is ism een pc prima te doen, maar ga je echt vanuit je telefoon een NFS/Samba share benaderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
orvintax schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:09:
[...]

[...]

Dat is ism een pc prima te doen, maar ga je echt vanuit je telefoon een NFS/Samba share benaderen?
Zo nu en dan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Tja maar erg gebruiksvriendelijk vind ik het niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

orvintax schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:09:
Het verhaal begon met "Alleen File Storage" en dan is dat het eerste waar ik meteen aan denk :)

Bovendien kan je met de juiste software ook heel makkelijk gebruik maken van dergelijke services :
- Total Commander @ Android 8)
- Whatever you want @ Ubuntu Touch of Jolla Sailfish want volledige Linux features! :*)

Heb je echter iOS dan wens ik je heel veel sterkte alvast! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
nero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Het verhaal begon met "Alleen File Storage" en dan is dat het eerste waar ik meteen aan denk :)

Bovendien kan je met de juiste software ook heel makkelijk gebruik maken van dergelijke services :
- Total Commander @ Android 8)
- Whatever you want @ Ubuntu Touch of Jolla Sailfish want volledige Linux features! :*)

Heb je echter iOS dan wens ik je heel veel sterkte alvast! :+
Geen iOS, want hoe stabiel ook.........ik kan er gewoon niet mee werken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Ok ondertussen OpenMediaVault draaien in een VM met een aantal mappen in shares waaronder Movies en Music. Deze mappen zie ik ook op mijn netwerk en kan ik via mijn windows pc benaderen en gebruiken.
Ook een CT met Plex draaien welke ik kan benaderen en gebruiken, alleen de mappen welke in OMV staan nu even in Plex krijgen. Ik ben al aantal dagen bezig om deze mappen in Plex te mounten maar niks van wat ik vindt en of probeer lijkt te werken.
Ik kan de mappen niet vinden in Plex, iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?
Of een site heeft waar dit goed en duidelijk staat omschreven.......

[ Voor 6% gewijzigd door Peet3kabo op 10-06-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Peet3kabo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:53:
Iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?
Wat heb je al geprobeerd en waar gaat het mis of welke errors krijg je precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
nero355 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Wat heb je al geprobeerd en waar gaat het mis of welke errors krijg je precies :?
Gewoon omschrijvingen vanaf internet om in Ubuntu smb of cisf in te stellen maar tot nu niet echt het gewenste resultaat. Daarnaast heb ik het idee dat ik het path naar de map welke ik wil delen niet helder heb.
Eigenlijk doe ik dus van alles maar geen idee waar ik mee bezig ben..........
Ik kom even met meer details terug op later moment, iets met mooi weer en verbouwing tuin chaos welke even prioriteit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Peet3kabo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:53:
Ok ondertussen OpenMediaVault draaien in een VM met een aantal mappen in shares waaronder Movies en Music. Deze mappen zie ik ook op mijn netwerk en kan ik via mijn windows pc benaderen en gebruiken.
Ook een CT met Plex draaien welke ik kan benaderen en gebruiken, alleen de mappen welke in OMV staan nu even in Plex krijgen. Ik ben al aantal dagen bezig om deze mappen in Plex te mounten maar niks van wat ik vindt en of probeer lijkt te werken.
Ik kan de mappen niet vinden in Plex, iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?
Of een site heeft waar dit goed en duidelijk staat omschreven.......
CIFS in een CT container is tricky .. een van de redenen dat ik nog steeds met NFS loopt loop te K*
(en heeft te maken dat ik met unpriviliged CT's werk) .. tis waar je dus voor kiest
want met privileged containers kan het wel
https://forum.proxmox.com...ifs-problem-solved.64157/

heb wel dit gevonden voor bijv. unprivileged
https://www.thushanfernando.com/notes/proxmox-cifs-setup/
maar moet het nog zelf ook uitproberen

een VM met CIFS is no issue.

het alleen simpel toevoegen van de CIFS regel in een CT in /etc/fstab werkt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 15-06-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Misschien een beetje vergezocht voor je oplossing, maar sinds eind maart heeft OpenMediaVault ook een S3-compatible plugin. Je zou eens kunnen kijken of die iets voor je kan betekenen.
Voor zover ik even snel kan googlen ondersteund Plex dit ook...

Ik gebruik S3 storage op basis van Minio in een aantal andere oplossingen ook en het is daar een best elegante oplossing om "cloud native" storage redelijk los te koppelen van file shares, mount points of nfs/iscsi oplossingen. Dat is dan wel meer in Kubernetes, maar daar loop je toch tegen vergelijkbare problemen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 15-06-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@zeroday CIFS in een privileged LXC geeft hier iig geen problemen, gewoon via fstab.
Peet3kabo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Eigenlijk doe ik dus van alles maar geen idee waar ik mee bezig ben..........
Dát is niet zo handig... :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:03:
@zeroday CIFS in een privileged LXC geeft hier iig geen problemen, gewoon via fstab.
Ah .. dan moet ik maar eens gaan spelen met een privileged LXC
volgens mij altijd over geslagen omdat ik toen altijd perse met NFS wilde werken. Echter lijkt SMB veel beter te presteren en dus is daar dan niet meer de directe noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
zeroday schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
[...]

CIFS in een CT container is tricky .. een van de redenen dat ik nog steeds met NFS loopt loop te K*
(en heeft te maken dat ik met unpriviliged CT's werk) .. tis waar je dus voor kiest
want met privileged containers kan het wel
https://forum.proxmox.com...ifs-problem-solved.64157/

heb wel dit gevonden voor bijv. unprivileged
https://www.thushanfernando.com/notes/proxmox-cifs-setup/
maar moet het nog zelf ook uitproberen

een VM met CIFS is no issue.

het alleen simpel toevoegen van de CIFS regel in een CT in /etc/fstab werkt niet.
Ok eindelijk eens even tijd om wat te proberen.
Ik heb nu de volgende lijn toegevoegd:
mp0: /srv/dev-disk-by-uuid-b48e98f5-b2aa-4c40-8304-a0dc25cb83aa/Music,mp=/shared
in:
/etc/pve/lxc/103.conf.
En hetzelfde voor de Movies map

Ik zie onder resources nu wel de mounts welke ik toegevoegd heb maar de plex container wil niet starten vanwege een fout, deze fout zal ik zelf gecreeerd hebben aangezien hij wel start als ik een # voor de lijnen zet.
Het pad van de map is het absolute pad van de mappen in OpenMediaVault, wellicht doe ik hier iets verkeerd of is dit totaal de verkeerde manier............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:03:

[...]

Dát is niet zo handig... :+
Nee dat is een ding wat zeker is, maar bereid het te leren of iig te snappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Peet3kabo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Ok eindelijk eens even tijd om wat te proberen.
Ik heb nu de volgende lijn toegevoegd:
mp0: /srv/dev-disk-by-uuid-b48e98f5-b2aa-4c40-8304-a0dc25cb83aa/Music,mp=/shared
in:
/etc/pve/lxc/103.conf.
En hetzelfde voor de Movies map
en dat werkt niet
ik heb het zelf nog niet met NFS of SMB geprobeerd, maar ..

bestaat op de proxmox map de /srv/dev-disk etc.. ? Nee want dat is een map uit je OMV
Wat je dus eerst moet doen is je OMV map mounten op je proxmox node
dus mount hem in je /etc/fstab

en dan kan je die folder die mounted is doorsharen.

Nu verwijs je naar een niet bestaande folder. Hence: hoe moeten de systemen weten op welk IP deze folder te benaderen is? je verwijst alleen naar mappen

Even een voorbeeldje
Ik heb een mappie op een proxmox node, daar zet ik wat certs in en de rest heb ik op verschillende LXC's gedeeld zodat ik alleen op de node de certs hoeft te vervangen via
mp0: /export/certificate/,mp=/export/certificate,shared=1

dus de eerste /export is op de proxmox node en die map zet ik door naar de LXC en die hoeft dus niet te bestaan want proxmox geeft deze door.
en als je dus een mounted device heb in je /etc/fstab onder proxmox kan proxmox dit deze map doorgeven

je zal het even uit moeten proberen of bovenstaande klopt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 02-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
zeroday schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:09:
[...]

en dat werkt niet
ik heb het zelf nog niet met NFS of SMB geprobeerd, maar ..

bestaat op de proxmox map de /srv/dev-disk etc.. ? Nee want dat is een map uit je OMV
Wat je dus eerst moet doen is je OMV map mounten op je proxmox node
dus mount hem in je /etc/fstab

en dan kan je die folder die mounted is doorsharen.

Nu verwijs je naar een niet bestaande folder. Hence: hoe moeten de systemen weten op welk IP deze folder te benaderen is? je verwijst alleen naar mappen

Even een voorbeeldje
Ik heb een mappie op een proxmox node, daar zet ik wat certs in en de rest heb ik op verschillende LXC's gedeeld zodat ik alleen op de node de certs hoeft te vervangen via
mp0: /export/certificate/,mp=/export/certificate,shared=1

dus de eerste /export is op de proxmox node en die map zet ik door naar de LXC en die hoeft dus niet te bestaan want proxmox geeft deze door.
en als je dus een mounted device heb in je /etc/fstab onder proxmox kan proxmox dit deze map doorgeven

je zal het even uit moeten proberen of bovenstaande klopt. ;)
Thanks, zo een idee had ik ook al.
Was al aan het zoeken om idd het IP met de mappen ergens in proxmox te krijgen.
Zal eens stoeien met fstab om het daarin te zetten (was ik al mee bezig)
Was al bezig met de volgende lijn:
//IP-path/share /mnt/mount-point cifs username=x,password=y,iocharset=utf8,noperm 0 0
Maar nog niet werkend iig, vervolg komt zeker want ik krijg dit werkend.........

Edit, //IP-path/share /mnt/mount-point cifs username=x,password=y,iocharset=utf8,noperm 0 0 heb ik geprobeerd maar dan geeft hij een fout:
Couldn't chdir to /srv/dev-disk-by-uuid-b48e98f5-b2aa-4c40-8304-a0dc25cb83aa/Music: No such file or directory

[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 04-07-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Peet3kabo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Thanks, zo een idee had ik ook al.
Was al aan het zoeken om idd het IP met de mappen ergens in proxmox te krijgen.
Zal eens stoeien met fstab om het daarin te zetten (was ik al mee bezig)
Was al bezig met de volgende lijn:
//IP-path/share /mnt/mount-point cifs username=x,password=y,iocharset=utf8,noperm 0 0
Maar nog niet werkend iig, vervolg komt zeker want ik krijg dit werkend.........
ik heb in een privileged lxc de volgende samba mount

//10.1.1.1/data1/Fotoalbum/ /var/www/ cifs uid=0,credentials=/user/smb,vers=3.0,file_mode=0777,dir_mode=0777,context="system_u:object_r:httpd_sys_content_t:s0" 0 0

niet teveel staren op die samba opties, ik heb dat voor een bepaalde tool nodig die access nodig heeft.
dus dat zou wellicht aan jouw kant weg kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 02-07-2022 22:33 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 61 Laatste