Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 16:29

orvintax

www.fab1an.dev

Als ik een Windows 10 vm laat draaien gaat het Idle verbruik aanzienlijk omhoog.
Windows is dan ook een stuk zwaarder om te draaien dan menig Linux OS. Maar misschien dat dit je kan helpen. Uit de blog post:
since 18xx updates, the idling Windows guest VMs seem to be consuming about 30% of CPU on the Linux KVM host. This took me a little while to get to the bottom off, and after excluding the possibility of it being caused by any active processes from inside the VM, I eventually pinned it down to the way system timers are used.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

orvintax schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Windows is dan ook een stuk zwaarder om te draaien dan menig Linux OS. Maar misschien dat dit je kan helpen. Uit de blog post:
[...]
Dat is niet waar.
Een moderne Linux is grofweg net zo zwaar als een moderne Windows.

Zolang je appels met appels vergelijkt. Als je GUI-loos Linux pakt, moet je dat niet vergelijken met W10, maar met een van de core versies.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:17
Polyphemus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:40:
Gekke vraag misschien, maar houdt iemand hier het elektra-verbruik van zijn Proxmox-server bij?

Ik heb nu een Ryzen 5600G (niet de zuinigste keuze uiteraard) en zit met 20 containers en 5 VM's op zo'n 45W idle. Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren :)
Ik heb hier een HP Proliant DL380 gen9 draaien met twee disk enclosures (HP DL2600 en DL2700). Samen gebruiken die zo'n 450W idle. De UPS die ervoor hangt is 93% efficiënt, dus dan kom ik totaal op +/- 480W.

Dat is al een stuk beter dan de DL380 G6 die ik daarvoor had, die deed in dezelfde config 690W idle. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

unezra schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Dat is niet waar.

Zolang je appels met appels vergelijkt. Als je GUI-loos Linux pakt, moet je dat niet vergelijken met W10, maar met een van de core versies.
Nouja ligt er natuurlijk aan wat voor distro je gebruikt, maar goed ik bedoelde meer om te visualiseren. Maar dat is in alle eerlijkheid puur gebaseerd op mijn ervaring :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

unezra schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:58:
Dat is niet waar.

Ik weiger dat te geloven als ik zie hoe log Windows is en hoeveel sneller een willekeurige Linux distro op een 10 a 12 jaar oude laptop draait, waarbij Windows 10 gewoon niet vooruit is te branden! :| :/

Om maar te zwijgen over dingen zoals het KDE Team die met optimaliseren bezig is terwijl Microsoft je gewoon vertelt dat je nóg meer RAM en Storage nodig hebt voor de nieuwste versie... :X |:(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

nero355 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:21:
[...]
Ik weiger dat te geloven als ik zie hoe log Windows is en hoeveel sneller een willekeurige Linux distro op een 10 a 12 jaar oude laptop draait, waarbij Windows 10 gewoon niet vooruit is te branden! :| :/

Om maar te zwijgen over dingen zoals het KDE Team die met optimaliseren bezig is terwijl Microsoft je gewoon vertelt dat je nóg meer RAM en Storage nodig hebt voor de nieuwste versie... :X |:(
Stop in beiden een SSD en 8G RAM, en opeens zijn ze qua snelheid grofweg vergelijkbaar.
Stop in beiden een HDD en 4G RAM, en beiden zijn niet vooruit te fikken.

Windows 10 zal in de regel prima draaien op 10 jaar de oude hardware, mits genoeg RAM en een SSD. Maar dat is met Linux niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
unezra schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Stop in beiden een SSD en 8G RAM, en opeens zijn ze qua snelheid grofweg vergelijkbaar.

Windows 10 zal in de regel prima draaien op 10 jaar de oude hardware, mits genoeg RAM en een SSD. Maar dat is met Linux niet anders.
En als je de CPU vervangd lopen ze nog beter? Eigenlijk zeg je dat als je twee van de drie / vier performance bepalende onderdelen vervangd door iets naar de huidige maatstaven de performance gelijk is. Maar in hoeverre kun je nog iets upgraden aan zo'n systeem en hoe goed is de vergelijking dan nog.

Zelf in ieder geval voor de lol een tijd terug een oude SSD in mijn laptop uit 2007 gedaan en Arch geïnstalleerd (met KDE) en dat draait als een tierelier. Maar ik vraag mij af of ik Windows 10 überhaupt geïnstalleerd krijg op een systeem dat origineel met Windows Vista kwam. En die 2GB RAM die er in zit zal vast niet te upgraden zijn naar 8GB. Ten eerste zal dat vast en zeker niet meer beschikbaar zijn of nooit beschikbaar zijn geweest, en ten tweede verwacht ik niet dat de laptop overweg kan met 8GB, als het überhaupt al een 64 bit systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:20:
Ehm... NEE.

Ik heb een HTPC die nog een oude 5400 rpm laptop HDD gebruikt met Debian Testing en KDE en dat draait echt als een tierelier! :*)

Windows 10 in een oude laptop die origineel met Windows 7 werd geleverd en een HDD was echter alles behalve een succes! :| :/

Om maar te beginnen over over het verschil in updates draaien op beide systemen...
Windows 10 zal in de regel prima draaien op 10 jaar de oude hardware, mits genoeg RAM en een SSD.
Maar dat is met Linux niet anders.
Nee. Gewoon NEE.

Vooral niet als het gaat om de benodigde opslagruimte van beiden systemen : Met een willekeurige Linux distro hou je zelfs met een volledige installatie (Dus LibreOffice en dergelijken erbij...) veel meer ruimte over! :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Gekke vraag misschien, maar houdt iemand hier het elektra-verbruik van zijn Proxmox-server bij?

Ik heb nu een Ryzen 5600G (niet de zuinigste keuze uiteraard) en zit met 20 containers en 5 VM's op zo'n 45W idle. Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren :)
Met de huidige energieprijzen is dat al helemaal geen gekke vraag :)

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Toen ik mijn huidige bakkie aan het inrichten was heb ik mijn cresta energiemeter er wel even tussen gehangen. Maar ik zou echt niet meer weten wat het verbruik precies was. Geen 45 watt, dat weet ik haast wel zeker. Ik heb een HP ProDesk 440 met een i5 CPU, die verbruikt al niet zo veel stroom.

Ik ga die Cresta er binnenkort nog wel een keer tussen hangen. Toch wel leuk om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

nero355 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Ehm... NEE.

Ik heb een HTPC die nog een oude 5400 rpm laptop HDD gebruikt met Debian Testing en KDE en dat draait echt als een tierelier! :*)

Windows 10 in een oude laptop die origineel met Windows 7 werd geleverd en een HDD was echter alles behalve een succes! :| :/
Zelf ook getest. Mijn ervaring staat haaks op die van jou.
Om maar te beginnen over over het verschil in updates draaien op beide systemen...
Irrelevant.
RedHat is ook trager met updates installeren dan Debian.
[...]

Nee. Gewoon NEE.

Vooral niet als het gaat om de benodigde opslagruimte van beiden systemen : Met een willekeurige Linux distro hou je zelfs met een volledige installatie (Dus LibreOffice en dergelijken erbij...) veel meer ruimte over! :o
Opslagruimte is goedkoop en het aantal T zegt niets over snelheid.

Maar goed, we dwalen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Uit mijn hoofd doet mijn HP MIcroserver Gen8 rond de 55W. In totaal trek ik rond de 110W in de meterkast uit het stopcontact.

Microserver heeft een G1610T CPU, 4x5T Toshiba HDD en een 1T SSD voor beperkt kritieke data die snelheid nodig heeft. (Zabbix) Verder hangen er nog een firewall, PoE switch en router aan die UPS.

Extern heb ik nog een DL20Gen8 draaien met G2020T CPU en 2x8T Toshiba HDD. Dacht dat die rond de 35W deed. Kost me grofweg een tientje per maand aan stroom, €35,- per maand totaal. (Draait in een datacenter.)

Voorlopig ben ik hier tevreden mee. De Microserver is misschien niet de zuinigste machine, maar het formaat is ideaal en ik heb er 3. (Dus 2 spare.) Die dingen vervangen is snel duurder dan de besparing die het me oplevert in jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
Opslagruimte is goedkoop en het aantal T zegt niets over snelheid.
Dit is dus het probleem met heel veel hedendaagse software :

- CPU's zijn zo snel dus die compenseren wel voor de crappy code!
- RAM genoeg en af en toe ook nog eens vreselijk goedkoop dus waarom zouden we onze code optimaliseren ?!
- Opslag is goedkoop dus waarom zouden we onze software zo compact mogelijk maken ?!
- enz...
- enz..
- enz.

Echt een vreselijk irritante houding! :F :r

Gelukkig vind je ook hier en daar nog wel prachtige pareltjes die wel goed worden geoptimaliseerd! _O_ O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Dit is dus het probleem met heel veel hedendaagse software :

- CPU's zijn zo snel dus die compenseren wel voor de crappy code!
- RAM genoeg en af en toe ook nog eens vreselijk goedkoop dus waarom zouden we onze code optimaliseren ?!
- Opslag is goedkoop dus waarom zouden we onze software zo compact mogelijk maken ?!
- enz...
- enz..
- enz.

Echt een vreselijk irritante houding! :F :r

Gelukkig vind je ook hier en daar nog wel prachtige pareltjes die wel goed worden geoptimaliseerd! _O_ O+
Het is vooral economisch. Iets met kosten/baten.

Is bij de gemiddelde Linux distro niet anders. Stock install bevat een hoop ballast die je niet in iedere situatie nodig hebt, maar toch mee installeert omdat het te veel gedoe is het niet te doen.

Zelfde voor de hedendaagse fat kernels. Vroeger complileerde je je eigen kernel. Tegenwoordig is dat in 99%+ van de gevallen nonsense. Dus waarom zou je het nog doen.

En zo dus ook PVE. PVE is in de basis Debian met een gemodificeerde Ubuntu kernel. Het is minder slank dan ESXi, vanwege het full-blown OS dat er onder zit en tóch is dat een logischer keuze dan dat Proxmox Server Solutions GmbH vanaf scratch een soort ESXi zou ontwikkelen. Niet economisch. Doen ze dus ook niet. Heeft niets met een irritante houding te maken, maar puur met een zinvolle kosten/baten analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

unezra schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:05:
Het is vooral economisch. Iets met kosten/baten.
Dat is inderdaad vaak het achterliggende probleem... -O-
Is bij de gemiddelde Linux distro niet anders. Stock install bevat een hoop ballast die je niet in iedere situatie nodig hebt, maar toch mee installeert omdat het te veel gedoe is het niet te doen.
Dat valt wel mee en kan je zeer minimaal houden!
Zelfde voor de hedendaagse fat kernels. Vroeger complileerde je je eigen kernel. Tegenwoordig is dat in 99%+ van de gevallen nonsense. Dus waarom zou je het nog doen.
Omdat die niet 64 GB aan opslag als eis heeft! ;)

En daarnaast een heleboel ingebouwde drivers heeft die je bij dat andere lelijke OS vaak nog steeds apart moet installeren of simpelweg überhaupt niet wordt ondersteunt! :X :F

Verder vind ik een eigen Kernel compileren onder FreeBSD af en toe nog steeds best wel leuk als het om een systeem gaat waar weinig aan zal veranderen! <3
En zo dus ook PVE. PVE is in de basis Debian met een gemodificeerde Ubuntu kernel. Het is minder slank dan ESXi, vanwege het full-blown OS dat er onder zit en tóch is dat een logischer keuze dan dat Proxmox Server Solutions GmbH vanaf scratch een soort ESXi zou ontwikkelen. Niet economisch. Doen ze dus ook niet. Heeft niets met een irritante houding te maken, maar puur met een zinvolle kosten/baten analyse.
Die paar GB die Proxmox inneemt stellen niks voor, zolang we niet de 20/40/64 GB kant op gaan! ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Aangezien ik toch wel even benieuwd was, heb ik even een testje gedaan. Alles gemeten op dezelfde machine (Ryzen 1700, 16GB RAM), zonder overige VM's of containers, en VM's zo veel mogelijk gelijk (2 cores, 2GB RAM). Windows zit extra moeite in voor optimale instellingen (laatste Virtio-drivers geïnstalleerd), Linux (OpenSuse met KDE) is out-of-the-box. Bij beiden heb ik het stroomverbruik afgelezen na ongeveer 5 minuten na het starten, met enkel het tonen van het bureaublad via novnc.

Idle: ~36W
Windows: ~39W (CPU usage VM volgens Proxmox: ~3.7%)
Linux: ~36W (CPU usage VM volgens Proxmox: ~0.8%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik heb sinds kort een UPS de APC BX950MI.
(nadat hier in korte tijd 2x de stroom uitviel en ik vrees dat dat in de toekomst vaker gaat gebeuren).

Deze heb ik gekoppeld aan mijn Synology NAS via USB (en stroom natuurlijk) nu wil ik ook mijn proxmox server eraan hebben.
Uiteraard zo dat alle VM's en containers netjes afsluiten na een bepaalde tijd of als de accu laag is.
Ik heb op de Synology de netwerk UPS mogelijkheid ingeschakeld.
Ik zie in Proxmox nergens een mogelijkheid voor UPS ondersteuning.
Iemand tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het lijkt er op (maar ik weet het niet zeker) dat Synology NUT gebruikt om de status van de UPS bij te houden. NUT installeren op de machine met Proxmox en instellen dat deze verbinding moet maken met de NAS om de status van de UPS bij te houden zou dan mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41

darkrain

Moderator Discord

Geniet

dcm360 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:12:
Het lijkt er op (maar ik weet het niet zeker) dat Synology NUT gebruikt om de status van de UPS bij te houden. NUT installeren op de machine met Proxmox en instellen dat deze verbinding moet maken met de NAS om de status van de UPS bij te houden zou dan mogelijk moeten zijn.
Ja dit kan, je moet alleen op de Synology even aangeven welke IP adressen die info mogen opvragen.

Het kan eventueel ook andersom ;) dus NUT server op de proxmox machine en daar de UPS aan en dan de NAS daarnaar laten luisteren...

[ Voor 11% gewijzigd door darkrain op 21-02-2022 10:39 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
Ik ga mij eens verdiepen in NUT server.
Deze video heeft een zeer goede en uitgebreide tutorial erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ComTech schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:01:
Ik ga mij eens verdiepen in NUT server.
Deze video heeft een zeer goede en uitgebreide tutorial erover.

[YouTube: Network UPS Tools (NUT Server) Ultimate Guide]
Of je duikt gewoon in de documentatie i.p.v. je tijd te verdoen met zulke video's => https://networkupstools.org/documentation.html :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Of je duikt gewoon in de documentatie i.p.v. je tijd te verdoen met zulke video's => https://networkupstools.org/documentation.html :Y)
Persoonlijk vind ik de documentatie altijd zo'n enorme berg met informatie dat ik door de bomen het bos niet kan vinden.
Daarom volg ik liever zo'n video waar het simpel en helder wordt uitgelegd en begint men vaak bij de basis.

Inmiddels draait de NUT server.
Alleen nog mijn synology ermee verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ComTech schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:43:
Daarom volg ik liever zo'n video waar het simpel en helder wordt uitgelegd en begint men vaak bij de basis.
Maar weet je nu ook daadwerkelijk wat je hebt gedaan en hoe je het kan troubleshooten op het moment dat er iets niet helemaal in orde is :?

Daar gaat het vaak mis als je het op zo'n manier aanpakt... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41

darkrain

Moderator Discord

Geniet

nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:30:
[...]

Maar weet je nu ook daadwerkelijk wat je hebt gedaan en hoe je het kan troubleshooten op het moment dat er iets niet helemaal in orde is :?

Daar gaat het vaak mis als je het op zo'n manier aanpakt... :X
offtopic:
Nou is deze specifieke youtuber niet de ergste als het hierop aankomt, uiteraard heb je wel gelijk dat het loont te begrijpen wat je doet ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Het hoeft ook niet of een filmpje, of documentatie te zijn.
Ik ben persoonlijk behoorlijk fan van goede documentatie maar soms is het wel droog en als het geheel nog niet echt tot de verbeelding spreekt is het moeilijk te beginnen.
Vaak vind ik een video kijken om het geheel beter te begrijpen dan een erg prettig begin en dan trek ik de documentatie erbij.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Jep, 9 v/d 10 keer vertelt een YouTuber/blogger wat je moet doen, maar niet waarom. Om te begrijpen waarom moet je de documentatie doorspitten. Als ik dan een filmpje zit te kijken of een artikel online zit te lezen dan heb ik toch wel een berg vragen. En ik wijk vaak nog wel een beetje af van wat er in het filmpje/artikel staat omdat het in mijn situatie handiger en/of veiliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
_Eend_ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:44:
Jep, 9 v/d 10 keer vertelt een YouTuber/blogger wat je moet doen, maar niet waarom. Om te begrijpen waarom moet je de documentatie doorspitten. Als ik dan een filmpje zit te kijken of een artikel online zit te lezen dan heb ik toch wel een berg vragen. En ik wijk vaak nog wel een beetje af van wat er in het filmpje/artikel staat omdat het in mijn situatie handiger en/of veiliger is.
En daarnaast is documentatie te doorzoeken (lang leve ctrl-F) en een filmpje niet. De meeste mensen lezen daarnaast sneller dan dat anderen kunnen praten. Tegen de tijd dat je een filmpje van 10 minuten uit hebt had je ook 3-4x zoveel informatie kunnen opnemen uit tekst/plaatjes, of er aanzienlijk korter over gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Feni schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:38:
De meeste mensen lezen daarnaast sneller dan dat anderen kunnen praten. Tegen de tijd dat je een filmpje van 10 minuten uit hebt had je ook 3-4x zoveel informatie kunnen opnemen uit tekst/plaatjes, of er aanzienlijk korter over gedaan.
Enige tijd geleden toevallig getest :
- Review lezen : 15 minuten.
- Review lengte @ YouTube : 25 minuten.

Nou... dan weet ik wel waar ik voor kies! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:50:
[...]

Enige tijd geleden toevallig getest :
- Review lezen : 15 minuten.
- Review lengte @ YouTube : 25 minuten.

Nou... dan weet ik wel waar ik voor kies! :X
Met youtube kun je ook het geneuzel skippen ;) scheelt dan toch weer

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

zeroday schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:54:
Met youtube kun je ook het geneuzel skippen ;) scheelt dan toch weer
Not enough... ;)

Beide bronnen waren trouwens van dezelfde website! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Is er met ProxMox ook een mogelijkheid om een backup te maken naar de cloud van een VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Robbie T schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:48:
Is er met ProxMox ook een mogelijkheid om een backup te maken naar de cloud van een VM?
Er is geen native functionaliteit in de webinterface om het naar Amazon S3 of Backblaze S2 te sturen nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

orvintax schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Er is geen native functionaliteit in de webinterface om het naar Amazon S3 of Backblaze S2 te sturen nee.
ik sync de backups naar mijn NAS .. gaat lekker via PBS ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Robbie T schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:48:
https://www.tuxis.nl/proxmox-backup-server/ werkt goed!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Robbie T
zeroday schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:09:
[...]

ik sync de backups naar mijn NAS .. gaat lekker via PBS ;)
Heb xpenology draaien. 't is juist die vm die ik wil back-uppen naar mijn idrive account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Robbie T schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:02:
[...]

Heb xpenology draaien. 't is juist die vm die ik wil back-uppen naar mijn idrive account.
Uiteindelijk is een backup gewoon een file en is Proxmox gebaseerd op Debian. Er zijn langs de webinterface nog genoeg mogelijkheden om je backup ergens neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ziet er interessant uit, en tot 150GB gratis!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:05
DRaakje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ziet er interessant uit, en tot 150GB gratis!
Idd, zie alleen zo snel geen handleiding :D

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Riesch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 23:18
Morpheusk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Idd, zie alleen zo snel geen handleiding :D
Je krijgt alle gegevens die je nodig hebt om in te loggen en een fingerprint is niet (meer) nodig.
Is er iets waar je tegenaan loopt waardoor je niet verder kan?

• Morpheusk
Riesch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Je krijgt alle gegevens die je nodig hebt om in te loggen en een fingerprint is niet (meer) nodig.
Ik denk dat het ligt dat ik in Proxmox v 6.2-4 geen PBS kan toevoegen. Verder heb ik inderdaad een mail gehad van Tuxis met admin portal. Daar kan ik kiezen uit daDup of online backup.

• Riesch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 23:18
Morpheusk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat het ligt dat ik in Proxmox v 6.2-4 geen PBS kan toevoegen.
Heb geen 6.2 machine om mee te testen maar als je gaat naar Add storage (onder het Datacenter tab) en geen optie hebt voor "Proxmox Backup Server" zal je eerst moeten updaten.

• Morpheusk
Riesch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Heb geen 6.2 machine om mee te testen maar als je gaat naar Add storage (onder het Datacenter tab) en geen optie hebt voor "Proxmox Backup Server" zal je eerst moeten updaten.
Klopt, zag ik daar inderdaad niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

• Morpheusk
Riesch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Zit nu op 6.4-13 en de optie is nu beschikbaar. Moet ik dan nu daDup of Online Back-up in het portal bij Tuxis? Er staat namelijk dat er kosten in rekening gebracht gaan worden, maar begreep dat de 150GB voor Proxmox Backup gratis was, dus kies graag gelijk de juiste.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Riesch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Dat is dan wel handig, ik moet er bij mijn sync op letten dat als ik mijn letsencrypt key vernieuw ik de fingerprint op bepaalde plekken ook weer moet aanpassen ..
wel grappig om PBS te laten syncen met zijn eigen IP maar naar een andere datastore ;)
enige wat ruk (is) zijn die .chunks ..
ik had echt verwacht dat de backups gewoon op te pakken waren en als bestanden weg te schrijven ..
Maar dat zal wel aan mij liggen

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 24-02-2022 15:00 ]

• Polyphemus
Kun je jezelf ook als particulier aanmelden voor de gratis 150GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Polyphemus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Kun je jezelf ook als particulier aanmelden voor de gratis 150GB?
Ik heb gewoon een fictieve bedrijfs informatie ingevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Polyphemus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zou alleen wel mijn backups encrypten ;)
Ik heb net even rondgekeken maar zie nergens een manier om dat te doen... :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
orvintax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Bij het toevoegen van de Proxmox Backup Server is er een Encryption tab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
orvintax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:07:
[...]

https://pve.proxmox.com/w...0will%20be%20inaccessible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Aha dat had ik niet gezien :P Thanks @Morpheusk en @Polyphemus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:47
Vraagje,
Ik heb een debian container met een disk van 16Gb. Op één of andere wijze wordt deze disk als 'vol' gerapporteerd. df geeft 100% usage. En ook Proxmox geeft een bootdisk met 99,66% usage aan. Dit is vreemd, want het is een vrij kale container die niets anders doet dan twee externe mappen synchroniseren. Een backup is daarom ook maar 668 Mb groot.

Hoe kan het zijn dat een container zo vol lijkt te zitten, maar de backup zo klein is?

Ik heb al cache geprobeerd te verwijderen met apt autoremove / apt autoclean / apt clean, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Weten jullie waar dit aan zou kunnen liggen?

Edit: na een reboot van de container is de bootdisk opeens nog maar 14% vol. Wat is hiervan de oorzaak?

[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 25-02-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Hier ook _/-\o_

Ik wilde alleen 2FA aanzetten op mijn account, alleen kan ik dank niet meer backuppen, omdat die 2FA code iedere 30 seconden (uiteraard) wijzigt, en dan doet de connectie vanuit de backup task het niet meer.

/edit: gelukt door wat gehannis met API-tokens :9

[ Voor 6% gewijzigd door Polyphemus op 25-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

ZatarraNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:49:
Vraagje,
Ik heb een debian container met een disk van 16Gb. Op één of andere wijze wordt deze disk als 'vol' gerapporteerd. df geeft 100% usage. En ook Proxmox geeft een bootdisk met 99,66% usage aan. Dit is vreemd, want het is een vrij kale container die niets anders doet dan twee externe mappen synchroniseren. Een backup is daarom ook maar 668 Mb groot.

Hoe kan het zijn dat een container zo vol lijkt te zitten, maar de backup zo klein is?

Ik heb al cache geprobeerd te verwijderen met apt autoremove / apt autoclean / apt clean, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Weten jullie waar dit aan zou kunnen liggen?

Edit: na een reboot van de container is de bootdisk opeens nog maar 14% vol. Wat is hiervan de oorzaak?
Ik vermoed dat je temp folder helemaal vol zit en na die reboot heeft die die helemaal schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
orvintax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Ik vermoed dat je temp folder helemaal vol zit en na die reboot heeft die die helemaal schoongemaakt.
Ah, dank. Zoiets vermoedde ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat voor een systeem is het verder :?

Iets met SWAP en te weinig RAM en zo... ??

/EDIT :
ZatarraNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:03:
De container heeft:
- 2Gb RAM
- 2Gb SWAP
Bleh... |:( Ik moet leren lezen! :X

Ik dacht dat de OS Disk van je Proxmox vol was gelopen... :$ O-)

[ Voor 38% gewijzigd door nero355 op 25-02-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Wat voor een systeem is het verder :?

Iets met SWAP en te weinig RAM en zo... ??
De container heeft:
- 2Gb RAM
- 2Gb SWAP

De server heeft zelf 64 Gb RAM.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 359,98€ 359,98
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 8TB€ 271,34€ 1.085,36
1ControllersDelock 8Port SATA PCIe€ 162,92€ 162,92
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
2Geheugen internKingston KSM26ED8/32ME€ 206,11€ 412,22
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
2Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 30,90€ 61,80
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 82,87€ 82,87
1UPS en stekkerdozenAPC BX1600MI-GR€ 189,-€ 189,-
Totaal€ 2.808,90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:25
Ik weet even niet waar dit thuis hoort, maar ik weet niet goed hoe/waar ik dit kan troubleshooten..

Proxmox host. 1 VM Home assistent
2 lxc containers pihole en traefik

Pihole regelt dns via unbound. Traefik de reverse proxy. Eigen domein (transip) naar traefik toe (Cloudflare dns naar public ip).

Elke week backup ik de lxc containers (snapshot, fast en good).. en elke week ergens in de loop van de dag na de backup raakt mijn home Assistant (en de rest) onbereikbaar. Cloudflare geeft een 523 DNS Error. Herstart van de containers kost het vaak op maar heeft iemand dit eerder gehad? Oplossing?

Meer info kan, maar ben nu niet thuis en dat gaat maandag pas worden. (Heb er geen haast mee, want kan er vanaf hier toch niets mee)

// Update

Inmiddels thuis. Het lijkt echt de LXC van Traefik te zijn.. Mijn interne DNS (pihole) lijkt te werken, via Intern IP zijn zaken ook bereikbaar, ik heb intern internet (lees: Pihole handelt DNS af en werkt) alleen Traefik laat niets meer door. Restart van de docker-compose/container van Traefik haalt niets uit (met Force Recreate). ik moet echt de LXC container van Traefik (met daarop ook authelia voor 2FA) herstarten voor ik vanuit extern weer bij mn gewenste zaken kan.. Dus hoewel het in traefik specifiek lijkt te zitten, lijkt me dit veroorzaakt door de Proxmox-bu actie omdat het probleem meer in de LXCcontainer dan in de docker-container lijkt te zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Koepert op 27-02-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ugh ..
1 LXC met een NFS connectie naar een NAS die uit staat haalde de hele node uiteindelijk down.
doordat PBS over z'n nek ging op die node ..

Alle LXC's en VM's stonden als ? te boek .. services herstart .. de VMs dan weer met namen zichtbaar maar de LXC's niet ..

En omdat je net bezig bent om een nieuwe NAS in te richten een node uit het cluster hebt gehaald en na opbouw van de nieuwe machine weer toe wil voegen heb je niet direct door waar het probleem ligt.

na reboot van de node kwam ik erachter waardoor alles de mist in ging ..

In ieder geval draait het weer, maar wees erop verdacht dat als je iets gaat omzetten je alle machines meeneemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb na een tip van iemand hier een gratis PBS server aangemaakt bij tuxis.
Nu probeer ik daar een VM of Container naar te backuppen maar krijg elke keer een error.
Doe ik iets verkeerd?

code:
1
ERROR: Backup of VM 101 failed - command 'rsync --stats -h -X -A --numeric-ids -aH --delete --no-whole-file --sparse --one-file-system --relative '--exclude=/tmp/?*' '--exclude=/var/tmp/?*' '--exclude=/var/run/?*.pid' /proc/1645/root//./ /var/tmp/vzdumptmp3538197_101' failed: exit code 23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
ComTech schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:59:
Ik heb na een tip van iemand hier een gratis PBS server aangemaakt bij tuxis.
Nu probeer ik daar een VM of Container naar te backuppen maar krijg elke keer een error.
Doe ik iets verkeerd?

code:
1
ERROR: Backup of VM 101 failed - command 'rsync --stats -h -X -A --numeric-ids -aH --delete --no-whole-file --sparse --one-file-system --relative '--exclude=/tmp/?*' '--exclude=/var/tmp/?*' '--exclude=/var/run/?*.pid' /proc/1645/root//./ /var/tmp/vzdumptmp3538197_101' failed: exit code 23
Dat had ik ook met een VM/LXC; de oplossing was om hem 'stopped' te backuppen, i.p.v. 'suspend' of 'snapshot' te doen. Maar dan gaat ie dus wel even uit en herstart ie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ik heb een VM draaien met daarop Xpenology.
Ik wil graag een container draaien met Swizzin waarbij er gebruik wordt gemaakt van de opslag van de Xpenology.

Reden hiervoor is dat ik de container met Swizzin klein houdt en makkelijk kan backuppen. Via Xpenology kan ik gemakkelijk een backup op bestandsniveau maken.

Ik loop echter tegen een probleem aan waar ik niet uit kom.
Ik heb via "datacenter" een nieuwe CIFS storage toegevoegd en hierbij een van de mappen op mijn Xpenology gekoppeld. Ik heb vervolgens in de .conf van de container de volgende regel toegevoegd;

code:
1
mp0: /mnt/pve/opslag-downloads/,mp=/mnt/opslag-downloads/

Dit werkt in zoverre dat ik vanuit de Swizzin container de bestanden kan zien. Ik kan er echter niets naar schrijven en ik kom er maar niet achter hoe ik dit oplos.

Ik heb in de Xpenology bij de map machtigingen een groep "Everyone" aangemaakt welke ik lees en schrijf rechten heb gegeven maar ook dat werkt niet.

In de instellingen van de container heb ik onder options->Features, NFS aangezet evenals nesting, maar ook dat lost het niet op.

Welke stap mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Robbie T schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:50:
Ik wil graag een container draaien met Swizzin waarbij er gebruik wordt gemaakt van de opslag van de Xpenology.

Reden hiervoor is dat ik de container met Swizzin klein houdt en makkelijk kan backuppen. Via Xpenology kan ik gemakkelijk een backup op bestandsniveau maken.

Ik heb via "datacenter" een nieuwe CIFS storage toegevoegd en hierbij een van de mappen op mijn Xpenology gekoppeld. Ik heb vervolgens in de .conf van de container de volgende regel toegevoegd;

code:
1

Dit werkt in zoverre dat ik vanuit de Swizzin container de bestanden kan zien. Ik kan er echter niets naar schrijven en ik kom er maar niet achter hoe ik dit oplos.

Ik heb in de Xpenology bij de map machtigingen een groep "Everyone" aangemaakt welke ik lees en schrijf rechten heb gegeven maar ook dat werkt niet.

In de instellingen van de container heb ik onder options->Features, NFS aangezet evenals nesting, maar ook dat lost het niet op.

Welke stap mis ik?
Quick and dirty zou zijn 777 rechten geven op /mnt/pve/opslag-downloads/ op je server :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Polyphemus schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Quick and dirty zou zijn 777 rechten geven op /mnt/pve/opslag-downloads/ op je server :X
Helaas, ook dat werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

code:
1

Welke stap mis ik?
Kun je wel vanuit de node zelf bestanden schrijven naar de share kunt schrijven

En die container features zijn voor iets heel anders dus die mogen weer uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
orvintax schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Kun je wel vanuit de node zelf bestanden schrijven naar de share kunt schrijven

En die container features zijn voor iets heel anders dus die mogen weer uit :P
Euhm, hoe test ik dat?
Vanuit de node een shell geopend en een mkdir gedaan, dat werkt probleemloos.
Ook middels nano een bestand aanmaken werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbie T op 01-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T

code:
1

Welke stap mis ik?
Inmiddels gelukt door het volgen van deze tutorial;
https://steamforge.net/wi...x_Container_under_Proxmox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 16:30
Polyphemus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Hier ook _/-\o_

Ik wilde alleen 2FA aanzetten op mijn account, alleen kan ik dank niet meer backuppen, omdat die 2FA code iedere 30 seconden (uiteraard) wijzigt, en dan doet de connectie vanuit de backup task het niet meer.

/edit: gelukt door wat gehannis met API-tokens :9
Het is ook niet helemaal de bedoeling dat je dezelfde gegevens gebruikt op je cluster als waar je als beheerder mee inlogt.
Je wil dat account immers ook beperken, je cluster heeft al die admin rechten niet nodig.
Of begrijp ik je verkeerd?

Mijn Proxmox cluster heeft op de PBS een eigen account en kan alleen maar nieuwe backups schrijven of een backup uitlezen.
Zo kan een hypothetische malware in je cluster ook niet je backups om zeep helpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheFox99
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:23
Eigenlijk ben ik een luie Proxmox gebruiken en daarom altijd op zoek naar oplossingen die anderen hebben bedacht. Zo was ik op zoek naar een vaultwarden implementatie in LXC. Dat blijkt niet zo makkelijker te zijn omdat alles voor Docker is ingericht. Na lang zoeken kwam ik op https://github.com/tteck/Proxmox En deze gast heeft heel veel scripts voor het inrichten van applicaties in LXC. Hij past een trucje toe met de bestaande Docker image.

PS. Als je vaultwarden gaat gebruiken, zorg dat je in de vaultwarden.env een aanpassing doorvoert en 'ROCKET_ADDRESS=0.0.0.0' actief maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 13:22
TheFox99 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:24:
Eigenlijk ben ik een luie Proxmox gebruiken en daarom altijd op zoek naar oplossingen die anderen hebben bedacht. Zo was ik op zoek naar een vaultwarden implementatie in LXC. Dat blijkt niet zo makkelijker te zijn omdat alles voor Docker is ingericht. Na lang zoeken kwam ik op https://github.com/tteck/Proxmox En deze gast heeft heel veel scripts voor het inrichten van applicaties in LXC. Hij past een trucje toe met de bestaande Docker image.

PS. Als je vaultwarden gaat gebruiken, zorg dat je in de vaultwarden.env een aanpassing doorvoert en 'ROCKET_ADDRESS=0.0.0.0' actief maakt.
Ziet er interessant uit al die verschillende LXC containers. Ik heb al een LXC container met vaultwarden inderdaad met docker. Werkt op zich prima maar docker in LXC is misschien niet ideaal?

Als ik het script gebruik krijg ik een unknwon error helaas op het laatst... Zou het alleen in proxmox 7 werken? Ik gebruik proxmox 6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFox99
Ik heb inderdaad deze geïnstalleerd op Proxmox 7 en werkend gekregen via reverse proxy. De andere scripts heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
TheFox99 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:00:
Ik heb inderdaad deze geïnstalleerd op Proxmox 7 en werkend gekregen via reverse proxy. De andere scripts heb ik nog niet geprobeerd.
Moet je de reverse proxy eerst configureren zodat hij naar het interne lan ip adres van de LXC container verwijst voordat je het script runt? (maar je weet niet van te voren welk ip adres de container krijgt via DHCP..:?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFox99
Nee, staat los van elkaar. Eerst vaultwarden installatie afronden en dan config in nginx aanpassen naar het juist IP-adres van de LXC container en natuurlijk met een werkend SSL certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus

Toevallig ben ik vandaag ook met Vaultwarden uit deze repo gaan experimenteren, en ik kon niet bij de site omdat ie alleen naar 127.0.0.1 luisterde. Dank voor de tip 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

tomdh76 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Ziet er interessant uit al die verschillende LXC containers. Ik heb al een LXC container met vaultwarden inderdaad met docker. Werkt op zich prima maar docker in LXC is misschien niet ideaal?

Als ik het script gebruik krijg ik een unknwon error helaas op het laatst... Zou het alleen in proxmox 7 werken? Ik gebruik proxmox 6.4
Ik heb al twee jaar docker in een LXC, werkt perfect, wel rekening houden met upgrades van Proxmox van 6 naar 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ah die tooltjes zijn handig
Removing 22 old kernels .. ai... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

Nice! Scripts zijn goed leesbaar. (Ben ook luit maar wil wel weten wat er afgetrapt wordt).

Ik vraag me daarom wel af welke magic hier gebeurd. Iemand?

https://github.com/tteck/.../vault_setup.sh#L141-L153
https://github.com/tteck/...rden-install.sh#L154-L167

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
@Hmmbob Geeft de mogelijkheid voor (oa) multi user login voor je terminal.
agetty is een replacement daarvoor.

agetty is a Linux version of getty. getty short for “get tty” is a Unix program running on a host computer that manages physical or virtual terminals to allow multi-user access. Linux provides virtual terminal(tty) which is similar to the regular Linux terminal.

Specifiek, hij draait ook gelijk onder/met user root.

[ Voor 6% gewijzigd door Deshmir op 11-03-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En waarom zou ik dat aan een container toegevoegd willen zien? Lijkt mij alleen maar een risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
@Hmmbob Voor de luiheid. Het is idd een risico, want als je nu elke keer via terminal gaat verbinden hij automatisch onder root gaat inloggen.
Blijf je puur lokaal, dan is het liever lui dan moe.. Heb je ook externe toegang, ja dan beter van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mja, meeste van die containers zijn op een manier van buiten af toegankelijk....

Zou mooi zijn als dit een keuze is.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Zenix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:07:
[...]

Ik heb al twee jaar docker in een LXC, werkt perfect, wel rekening houden met upgrades van Proxmox van 6 naar 7.
Ik ben van plan een keer de upgrade te doen. Als ik de upgrade doe wat moet ik dan aanpassen in docker? In de VMs gebruik ik ook docker (via docker compose)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

tomdh76 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Ik ben van plan een keer de upgrade te doen. Als ik de upgrade doe wat moet ik dan aanpassen in docker? In de VMs gebruik ik ook docker (via docker compose)
Ik moest de Debian LXC upgraden naar 11 en de Docker na de Proxmox upgrade, anders wouden de docker containers niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Situatieschets:
* Dell R610 server
* 1SSD als OS disk
* nog 5 sloten te vullen
* Geen kennis van servers
* Geen kennis van RAID
* Geen kennis van Proxmox
* Wel leergierig en ik bekijk en lees veel
* Geen programmeur en zeker niet iemand die Terminal commando's kent

Wat ik op dit moment voor elkaar heb: Proxmox draaiende op de R610. Daarmee is ook alles gezegd want de lesdag was gisteren voorbij toen ik dat voor elkaar had. Er zijn behalve een standaard installatie dus nog geen VM's of containers toegevoegd of andere instellingen gedaan.

Het probleem nu is eigenlijk dat er opslag toegevoegd moet worden. Er zit een RAID-controller in de server, vraag me niet hoe of wat. Extra SSD's heb ik liggen, ik moet alleen nog een paar caddy's hebben.

Mijn vraag is op dit moment: Kan ik de de extra toe te voegen schijven vanuit Proxmox beheren, instellen en toevoegen of moet dat bijvoorbeeld vanuit de BIOS of de Dell LCC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

@sypie
Mijn vraag is op dit moment: Kan ik de de extra toe te voegen schijven vanuit Proxmox beheren, instellen en toevoegen of moet dat bijvoorbeeld vanuit de BIOS of de Dell LCC?
Dat ligt volledig aan hoe die andere bays zijn aangesloten op jouw moederbord. Gaan die door de RAID card? En zo ja, kun je die in "IT Mode" zetten zodat ze gewoon doorgegeven worden aan de OS ? Dan wel, anders niet. Tenzij ze niet door die RAID card gaan (wat me zou verbazen) dan zou je ze direct vanuit het OS moeten kunnen beheren. Ik zou zeggen vul de bays op en kijk in Proxmox of je ze ziet. Mocht je ze dan niet zien dan moet je kijken of je je RAID card kunt flashen (naar die "IT Mode") of anders hem misschien vervangen door een HBA card. Maar waarschijnlijk zit jouw IPMI ook in die RAID card dus dan is het fijner om die HBA card er bij te zetten, maar ik heb geen idee of je daar de ruimte voor hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door orvintax op 12-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@orvintax Even uit mijn hoofd zit er een H700 controller in. De 4 drivebays zitten daar op aangesloten.
Alleen drivebay 0 en 1 zitten daar niet op aangesloten voor zover ik gezien heb.

(server staat op school, na maandag kan ik daar weer mee bezig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

sypie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:56:
@orvintax Even uit mijn hoofd zit er een H700 controller in. De 4 drivebays zitten daar op aangesloten.
Alleen drivebay 0 en 1 zitten daar niet op aangesloten voor zover ik gezien heb.

(server staat op school, na maandag kan ik daar weer mee bezig)
Net even opgezocht. Het lijkt niet mogelijk om die RAID card naar "IT mode" te flashen en dus de disks individueel door te geven naar het OS. Wat je wel kunt doen is voor elke disk een RAID 0 maken en dan kun je de disks min of meer alsnog benaderen. Wat wel even een hele belangrijke kanttekening is dat je dit NIET kunt gebruiken met ZFS. Want die heeft echt direct toegang nodig tot de disk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

orvintax schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:29:
[...]
Wat wel even een hele belangrijke kanttekening is dat je dit NIET kunt gebruiken met ZFS. Want die heeft echt direct toegang nodig tot de disk zelf.
Dat wordt op zich wel vaker gezegd, maar echt steekhoudende redenen waarom ZFS niet werkt zonder directe toegang tot een disk zijn er niet. Ja, het werkt beter als er geen controller tussenzit, en dat is ook het gebruik van ECC-geheugen (een ander veel aangedragen argument). De mogelijke problemen zijn namelijk niet uniek voor ZFS, maar gelden gewoon voor elk bestandssysteem dat je als alternatief kan kiezen. En dan heeft ZFS naar mijn idee genoeg nuttige features om het te verkiezen boven een ander bestandssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

Iemand een idee hoe ik de lokale storage van proxmox (dus de storage waar proxmox zelf vanaf draait) kan vergroten zonder een compleet nieuwe install te moeten doen?
Dus dit: Storage 'local' on node 'proxmox' .
Die is door proxmox tijdens de install op 7,5 gb gezet en kon ik toen niet aanpassen. Maar na 2 updates is hij nu helemaal vol en ik er niets meer mee.

Iemand ideeën hoe ik dat volume kan vergroten?

Edit:
Hier staat de oplossing denk ik maar vraag mij af hoe dat werkt.

https://forum.proxmox.com...size-local-storage.72241/

[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-03-2022 13:04 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Laatst online: 13-09 12:51
dcm360 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Dat wordt op zich wel vaker gezegd, maar echt steekhoudende redenen waarom ZFS niet werkt zonder directe toegang tot een disk zijn er niet. Ja, het werkt beter als er geen controller tussenzit, en dat is ook het gebruik van ECC-geheugen (een ander veel aangedragen argument). De mogelijke problemen zijn namelijk niet uniek voor ZFS, maar gelden gewoon voor elk bestandssysteem dat je als alternatief kan kiezen. En dan heeft ZFS naar mijn idee genoeg nuttige features om het te verkiezen boven een ander bestandssysteem.
Een quote uit "Introduction to ZFS" een doc bijgehouden op de community van Truenas.
Hardware for ZFS
ZFS features rely on direct access to disks. This means that running ZFS on top of hardware RAID is counterproductive and may be actively harmful to data integrity and performance. On the other hand, ZFS does not care how disks are attached11 – it is possible to freely move disks between controllers; have pools made up of disks attached to multiple, different controllers; freely swap disks around on the same controller or to a different controller; etc.
ZFS actively leverages system RAM to improve performance – more RAM allows for more data and metadata to be cached in memory. ECC memory is highly recommended. Although ZFS is not more susceptible to damage caused by memory errors than traditional filesystems, ECC RAM prevents these errors from damaging data and is standard practice on server hardware.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Oke nu kan ik niet meer inloggen via de GUI. Hoe ga ik dat weer verhelpen?

systemctl status pveproxy.service

Geeft aan: error writing acces log.

Edit:
Oke via putty ingelogd en de cache leeg gehaald via:
https://forum.proxmox.com...proxmox-cant-start.59871/
en
https://forum.proxmox.com...ace-left-on-device.44589/

Nu het hoofdprobleem zien aan te pakken.

[ Voor 78% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-03-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:04:
Iemand een idee hoe ik de lokale storage van proxmox (dus de storage waar proxmox zelf vanaf draait) kan vergroten zonder een compleet nieuwe install te moeten doen?
Dus dit: Storage 'local' on node 'proxmox' .
Die is door proxmox tijdens de install op 7,5 gb gezet en kon ik toen niet aanpassen. Maar na 2 updates is hij nu helemaal vol en ik er niets meer mee.

Iemand ideeën hoe ik dat volume kan vergroten?

Edit:
Hier staat de oplossing denk ik maar vraag mij af hoe dat werkt.

https://forum.proxmox.com...size-local-storage.72241/
Niemand dit ooit uitgeprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Geprobeerd niet, maar ik zou het net zoals het vergroten van elk ander Linux filesystem proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

orvintax schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Geprobeerd niet, maar ik zou het net zoals het vergroten van elk ander Linux filesystem proberen.
Hoe groot is de kans dat het mis gaat?
Mijn domotica systeem draait erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Dat kan ik of iemand anders moeilijk inschatten. Ik zou zeggen zorg voor goede backups (van alles), zorg dat je weet waar je aan begint en ga aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Er zijn meerdere methoden om dat te doen, afhankelijk van of je LVM gebruikt of juist niet. Zoeken op "resize primary disk debian" zal je relevante resultaten geven. Ik heb het een aantal keer gedaan zonder dat het mis ging, maar backups zijn cruciaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:49
icecreamfarmer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Zou sowieso een backup maken van je proxmox nodes zodat je die makkelijk kan terugzetten als het mis gaat. Dat zou een 1 op 1 kopie moeten zijn.

Ik heb enkel de size van een node vergroot. En die heb ik groter gemaakt als de drive :D want dat kan met virtuele opslag blijkbaar :X

Dus ik ben niet de juiste persoon verder om raad te geven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Waah schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Zou sowieso een backup maken van je proxmox nodes zodat je die makkelijk kan terugzetten als het mis gaat. Dat zou een 1 op 1 kopie moeten zijn.

Ik heb enkel de size van een node vergroot. En die heb ik groter gemaakt als de drive :D want dat kan met virtuele opslag blijkbaar :X

Dus ik ben niet de juiste persoon verder om raad te geven :+
Alle vm en lxc containers heb ik gisteren via back up op een aparte schijf gezet.

Ik zal later een overzicht van mijn schijven hier neer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Vraagje voor andersom dan:

Ik heb in Proxmox de local-lvm storage vergroot. Echter had ik niet door dat je niet de totale afmeting moest ingeven, maar dat je dus invoert wat je wilt toevoegen.

Gevolg: de grootte van mijn local-lvm is 96GB, terwijl de schijf SSD maar 64GB groot is.
Dat heb ik liever "netjes" weer.

Ik heb gekeken, en df -h /dev/sda8 geeft aan dat ik 28,3GB gebruik, en de size 95.8GB groot is.

Kan ik in Proxmox de local-lvm verkleinen? of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Waah schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:51:
Vraagje voor andersom dan:

Ik heb in Proxmox de local-lvm storage vergroot. Echter had ik niet door dat je niet de totale afmeting moest ingeven, maar dat je dus invoert wat je wilt toevoegen.

Gevolg: de grootte van mijn local-lvm is 96GB, terwijl de schijf SSD maar 64GB groot is.
Dat heb ik liever "netjes" weer.

Ik heb gekeken, en df -h /dev/sda8 geeft aan dat ik 28,3GB gebruik, en de size 95.8GB groot is.

Kan ik in Proxmox de local-lvm verkleinen? of is dat niet mogelijk?
Ik heb dit wederom zelf nog nooit gedaan "in Proxmox", maar aangezien Proxmox gewoon een laagje over Debian heen is kun je gewoon met "lvreduce" (wat gewoon een LVM specifiek commando is, heeft niks met Proxmox zelf te maken) je LVM verkleinen.

Voor de volgende keer though, je kunt ook extenden met "+100%FREE" dan neemt die gewoon alles wat ongebruikt is in gebruik.
Echter had ik niet door dat je niet de totale afmeting moest ingeven, maar dat je dus invoert wat je wilt toevoegen.
Als ik me niet vergis komt het omdat je +"aantal"GB hebt gedaan in plaats van "aantal"GB. Beide is dus mogelijk maar je moet het wel goed intypen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
@orvintax bedankt! Is gelukt _/-\o_
Pagina: 1 ... 26 ... 61 Laatste