Hi all, ik heb dit topic vanavond ontdekt en gelijk gebookmarked, leuk dat er mensen met Proxmox bezig zijn. Dit kan een flink verhaal gaan worden, ik ben enthousiast geworden haha
Sinds een aantal weken speel ik met het idee om thuis een homelab neer te zetten. Om verschillende redenen;
- ik run een prive VPS (web/mail/domain-server, teamspeak, van alles) bij een hostingbedrijf, ik wil van die maandelijkse kosten af. VPS kan naar het homelab. Bovendien, met investering in een homelab heb ik die abo kosten er binnen 2 jaar uit.
- Ik werk in de technische consultancy, IBM software. En wij ontwikkelen en testen veel zaken in VMware omgevingen. De hele mikmak; databases, JAAS middleware, ECM en big data oplossingen.
- Voortbordurend op vorige, demo omgevingen snel opzetten voor klanten, bij de klant met VPN over 4G naar thuis surfen en een vloeiend systeem demonstreren.
Door de jaren heen heb ik wat kennis opgedaan over ESXi, VSphere en Workstation, dus het concept is mij niet vreemd.
Tijdens researchen naar hardware voor ESXi kwam ik dus Proxmox tegen, en ik ben helemaal verkocht. Gratis, groter bereik qua hardware, open source, etc...
Nu heb ik nog redelijk wat goede onderdelen liggen, heb alleen Mobo, CPU en RAM nodig. Het hoeft qua processorkracht niet extreem te performen, de VMs staan niet constant te stampen, maar ik wil er wel graag veel kunnen draaien en op momenten flink wat cores kunnen besteden aan 1 bak voor een project.
Ik dacht het volgende lijstje:
Maar ik heb een klein dilemma. Voor de bootschijf heb ik meerdere schijven liggen (geen SSD!), dat is gecovered. Voor de storage van de VMs heb ik mijn Synology 412+ in gedachten. Daar is ruimte zat, maar ik kan met google-fu niet echt duidelijke ervaringen vinden van mensen die VMs op een Syno draaien over NFS.
Zat mensen die er naar backuppen, maar niet op draaien.
Zijn er hier Tweakers die draaien vanaf een consumenten NAS of die er wellicht iets nuttigs over kunnen roepen?
Keep in mind, de VMs hoeven allesbehalve snel op te starten, mag gerust wat minuten in beslag nemen. Ze zijn vaak vooral groot qua RAM verbruik, als ze eenmaal online zijn dan is de belasting aanzienlijk laag.
Als via NFS niet te doen zou zijn, dan investeer ik wat geld in een paar goede lokale disks. Als het wel te doen is, dan besteedt ik dat geld om m'n RAM te verdubbelen naar 64GB.
Niet dat 64GB echt nodig is, maar fijn is het wel want dat verbreedt m'n mogelijkheden aanzienlijk met bijvoorbeeld WebSphere AS clusters.
Enfin, ik draaf door, dit is leuke materie... Alvast dank
(edit) er is zelfs een degelijke Android app... I love Proxmox already.