Tweakers Forum op zijn retour

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

Topicstarter
Al geruime tijd bezoek ik het forum en er valt mij merkbaar één ding op. Het gaat steeds minder over IT en ook het aantal berichten lijkt af te nemen. Nu heb ik geen inzicht in de cijfers (wellicht leuk om dit te laten zien), maar het valt mij wel op. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk klopt.

Verder ben ik van mening dat dit forum slecht wordt onderhouden. Met name in de forumonderdelen die wel over IT gaan. De volgende thread Topic sluiten als gedrag van sommige users niet goed bevalt triggerde mij om deze thread te starten.

Wat ik merk is dat bepaalde moderators in bepaalde forumonderdelen er als de kippen bij zijn om te moderaten. Zeg maar moderaten om te moderaten, alsof het een sport is. Geef iemand een stok en geslagen zal er worden. Terwijl er in andere forumonderdelen, veelal alles behalve IT, vrijheid blijheid heerst. En laten die onderdelen het dan wel goed doen. Het gevolg is natuurlijk dat het nog maar weinig over IT gaat. En is Tweakers niet een IT club? Misschien kan ik beter zeggen was. Maar het lijkt me dan wel goed om hier duidelijk over te zijn.

Iets dat me binnen dit kader stoort is de schijn ophouden van discussies op "professional / hoog" niveau. Terwijl het bij forumonderdeel A het vrijheid blijheid is, is het bij forumonderdeel B eerder een strafkamp. Met als gevolg dat de "professionals" wegblijven en uitwijken naar andere forums en platforms.

Daarnaast zie je dat van de arme zielen wiens topic op slot gaat, terwijl ze helemaal geen foute bedoelingen hadden, en een discussie/betoog moeten starten om het e.e.a. te corrigeren: Verwijderd in "Feedback op moderatie binnen de Devschuur". Het lijkt me bij lange na geen ramp om een topic open te houden en eventueel wat commentaar te plaatsen met een doorverwijzing. Het gegeven blijft dat een groot deel en ik zou bijna de aanname doen van het merendeel van de mensen op dit forum bij lange na geen IT professionals zijn.

En sowieso vind ik veel slotjes gewoon echt onnodig. Hier een voorbeeld: iPhone 6s kopen bij onofficiële winkel?. Modereren om te modereren noem ik dit, en al helemaal nadat het topic gewoon liep. Gelukkig voor de TS was zijn vraag al beantwoord, maar toch was het nog even nodig om te modereren.

Dan moet je toch afvragen, waar blijven al die professionals? Of is het discussiëren van de laatste films/series/telefoons/televisies dan toch belangrijker :+. Ik mis toch eigenlijk wel de technologie topics.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik vraag me af wat je denkt te gaan bereiken met dit topic.

De mod's vinden dat ze altijd gelijk hebben en vinden het hier geen democratie maar een dictatuur. De enige manier waardoor het beleid misschien nog veranderd is als ze zich uiteindelijk goed in de vingers snijden en het te laat is om het tij te keren.

Misschien is dit uiteindelijk wel de opzet want aan het forum wordt nu eenmaal geen geld verdient.

Sinds er een tijdje geleden weer eens een bijzonder slecht gemotiveerde sluiting van een topic plaats vond ben ik er in ieder geval wel een beetje klaar mee. ABP staat weer aan en ik probeer mijn kennis bewust zo min mogenlijk te delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Grappig:
aex351 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 03:55:
(...)Verder ben ik van mening dat dit forum slecht wordt onderhouden. Met name in de forumonderdelen die wel over IT gaan. De volgende thread Topic sluiten als gedrag van sommige users niet goed bevalt triggerde mij om deze thread te starten.
Topic gaat over 2 topics, 1 over de ontwikkelingen in de huizenmarkt, 1 over Game of Thrones.
(...)
Daarnaast zie je dat van de arme zielen wiens topic op slot gaat, terwijl ze helemaal geen foute bedoelingen hadden, en een discussie/betoog moeten starten om het e.e.a. te corrigeren: Verwijderd in "Feedback op moderatie binnen de Devschuur". Het lijkt me bij lange na geen ramp om een topic open te houden en eventueel wat commentaar te plaatsen met een doorverwijzing. Het gegeven blijft dat een groot deel en ik zou bijna de aanname doen van het merendeel van de mensen op dit forum bij lange na geen IT professionals zijn.
Topic gaat over iemand met 0 verstand van programmeren, die daardoor een vraag stelt die niet of nauwelijks te beantwoorden is.
En sowieso vind ik veel slotjes gewoon echt onnodig. Hier een voorbeeld: iPhone 6s kopen bij onofficiële winkel?. Modereren om te modereren noem ik dit, en al helemaal nadat het topic gewoon liep. Gelukkig voor de TS was zijn vraag al beantwoord, maar toch was het nog even nodig om te modereren.
Topic gaat over ervaring met een bepaalde winkel en is A: duidelijk geplaatst in de verkeerde groep, B: in strijd met de regels van de groep waar hij wel thuis zou horen.
Dan moet je toch afvragen, waar blijven al die professionals? Of is het discussiëren van de laatste films/series/telefoons/televisies dan toch belangrijker :+. Ik mis toch eigenlijk wel de technologie topics.
Op welke van bovenstaand door jou genoemde topics zouden die professionals volgens jou dan zijn afgekomen? De door jou aangehaalde, gesloten topics, vallen volgens mij juist in de categorie films, series (Game of Thrones!), telefoons (waar koop ik mijn iPhone), televisies, etc.
Het enige topic wat IT gerelateerd is, is alleen te beantwoorden met een schriftelijke cursus programmeren, wat geen professional gaat doen.

Kortom, ik snap je punt helemaal niet, en vind het juist prettig dat de regels gehandhaafd worden, en dat er een behoorlijke mate van inzet van Topic Starters verwacht wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Moet je eens kijken naar de tweakblogs, daar is het helemaal anarchie.
Sommige tweakers starten zelfs alleen maar een blog op, zodat ze verder kunnen met bashen terwijl het betreffende topic in het forum al is afgesloten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Eh, ja, en die tweakblogs, daar mag het ook gewoon. Da's zo-goed-als buiten de invloed van Tweakers, binnen wettelijke grenzen dan. En makkelijk voor anderen om te negeren.

Wat mij betreft is het hier juist prima geregeld. Controle om te voorkomen dat het helemaal een helpdesk wordt en moderators die over het algemeen prima open staan om beslissingen te bespreken - of zelfs te corrigeren. d:)b

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
Een "tweakers gaat achteruit, vroeger was alles beter"-topic komt zo'n beetje maandelijks de kop op steken, dus wat de toegevoegde waarde van deze is, zie ik niet. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
jbhc schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:19:
Ik vraag me af wat je denkt te gaan bereiken met dit topic.

De mod's vinden dat ze altijd gelijk hebben en vinden het hier geen democratie maar een dictatuur. De enige manier waardoor het beleid misschien nog veranderd is als ze zich uiteindelijk goed in de vingers snijden en het te laat is om het tij te keren.

Misschien is dit uiteindelijk wel de opzet want aan het forum wordt nu eenmaal geen geld verdient.

Sinds er een tijdje geleden weer eens een bijzonder slecht gemotiveerde sluiting van een topic plaats vond ben ik er in ieder geval wel een beetje klaar mee. ABP staat weer aan en ik probeer mijn kennis bewust zo min mogenlijk te delen.
Dit forum bezoek ik al een tijd en aangezien ik het fijne technologie/discussie platform vind leek het mij handig om de eerder genoemde punten onder de aandacht te brengen. Wellicht leidt dit tot verandering of nieuwe inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

aex351 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 03:55:
In het begin van je post zeg je dat de IT van Tweakers "verdwijnt" en hier roep je op om vooral topics die niks te maken hebben met het onderwerp van het subforum waar ze staan en ook op andere delen van het forum geen echt bestaansrecht hebben maar open te houden. Je eigen betoog strookt al niet met zichzelf, dus wat is nou eigenlijk je boodschap? ;)
jbhc schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:19:
De mod's vinden dat ze altijd gelijk hebben en vinden het hier geen democratie maar een dictatuur.
Ik lees een zuur ondertoontje in je bericht maar dat toontje ten spijt: het ís ook een dictatuur. ;) De crew is niet gekozen door de community maar door andere crew, en die andere crew is uiteindelijk (via een lange omweg) gekozen door het management. Per definitie geen democratie dus. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat er niet geluisterd wordt naar de community. Iedereen mag zeggen wat 'ie vindt en de crew doet daar eventueel iets mee, als het een goed idee is. Daarbij hebben wij alleen net iets meer informatie en een net iets bredere blik over het effect van een voorgestelde wijziging (vaker wel dan niet omdat die wijziging al eens geprobeerd is in het verleden en niet gewerkt heeft) en dat wil dus inderdaad zeggen dat sommige ideeën het niet redden. Er zal altijd wat uitleg gegeven worden waarom dat zo is.
De enige manier waardoor het beleid misschien nog veranderd is als ze zich uiteindelijk goed in de vingers snijden en het te laat is om het tij te keren.
"Het beleid" verandert continu. 5 jaar geleden hadden we nog geen aankoopadvies-fora. Geen shoppingforum. Mijn eigen hoekje bestond daarentegen uit twee extra fora die inmiddels weer verdwenen zijn omdat ze alleen maar de focus van de op dat moment bestaande fora te breed uitsmeerden. De moderatie is van relatief vriendelijk (1999) naar relatief nors (~2002) terug naar vriendelijk (nu) verschoven. We hebben steeds meer publieke feedbacktopics omdat mensen blijkbaar behoefte hadden aan het publiekelijk discussiëren over moderatie. Intussen is alles (!!!) in LA bespreekbaar en word je daarbij (mits er normaal gecommuniceerd wordt) netjes te woord gestaan door crewleden, zoals je ook gewoon ziet aan dit topic.
Niet direct maar Tweakers weet héél goed dat het forum heel belangrijk is voor het behoud van een gezonde dosis bezoekers. En laten we wel wezen: het forum kóst ook relatief weinig. Een aantal servers in de lucht houden en af en toe wat onderhoud doen en je hebt het leeuwendeel van de kosten wel gehad, lijkt me. Alle moderators werken vrijwillig en doen dat werk dus in principe voor niks. ;)
Dus feitelijk straf je de community voor iets dat een mod gedaan heeft, even los van of het al dan niet terecht was? Lekkere instelling. ;) Het enige topic waar jij enigszins recent op gereageerd hebt dat op slot is gegaan heeft bovendien niets met het forum te maken maar met de frontpageredactie en daar is toch echt serieus op het topic ingegaan inclusief herhaaldelijke verzoeken om de kritiek te wenden aan de mensen die er wél iets mee kunnen doen, verzoeken die genegeerd werden tot het topic uiteindelijk maar dicht is gegaan. Dat "bijzonder slecht gemotiveerde" valt dus best mee...

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 11-10-2016 11:40 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
Punt wat je bij jezelf ook is (grondig) na moet gaan is of je in alle tijd dat je op tweakers.net zit niet zelf veranderd bent. Hint: je bent veranderd. De vraag is in hoeverre is dat van invloed geweest op jou perceptie van tweakers.net?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Craven schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:42:
Punt wat je bij jezelf ook is (grondig) na moet gaan is of je in alle tijd dat je op tweakers.net zit niet zelf veranderd bent. Hint: je bent veranderd. De vraag is in hoeverre is dat van invloed geweest op jou perceptie van tweakers.net?
Wás hij maar veranderd ;)
Serieus; we zien graag feedback en discussie, maar sinds den beginne is het van TS een aaneenschakeling van negeren van regels als bv warezrequests, vage topics en vervolgens klaagtopics over hoe slecht de crew is met enige overreactie als er vriendelijk 1:1 wordt aangegeven wat er mis is.

Ik denk dat als we wat wíj zien op een rij zetten, het algemene beeld meer de vraag zal oproepen waarom TS nog geen ban heeft als de crew met name zoekt naar manieren dingen te frustreren. Tel je daar bij op hoe ook dit topic weer heerlijk subtiel is in voorbeeld van vriendelijke vorm een dialoog te starten, dan denk ik dat in de spiegel kijken waarom zijn ervaring hier zo is ook geen overbodige luxe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:44:
[...]

Wás hij maar veranderd ;)
Serieus; we zien graag feedback en discussie, maar sinds den beginne is het van TS een aaneenschakeling van negeren van regels als bv warezrequests, vage topics en vervolgens klaagtopics over hoe slecht de crew is met enige overreactie als er vriendelijk 1:1 wordt aangegeven wat er mis is.

Ik denk dat als we wat wíj zien op een rij zetten, het algemene beeld meer de vraag zal oproepen waarom TS nog geen ban heeft als de crew met name zoekt naar manieren dingen te frustreren. Tel je daar bij op hoe ook dit topic weer heerlijk subtiel is in voorbeeld van vriendelijke vorm een dialoog te starten, dan denk ik dat in de spiegel kijken waarom zijn ervaring hier zo is ook geen overbodige luxe is.
Dat is dan achtergrond info die ik mis. Maar goed dan moet hij nog steeds zaken bij zichzelf nagaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik kan wel een voorbeeldje geven: PRG.
PRG is dood. Wat komt er nog langs:
- huiswerk topics
- beginners die domotica-script vragen hebben
- ik wil leren programmeren...
- ik wil een carriere-move maken, wat moet ik doen
- alle typische beginnersfouten
- ...

Ik herinner me nog interessante topics waar echt diepgaande vragen gesteld werden, incl. bijhorende discussies over programmeertalen en dat soort ongein, maar die zijn al in tijden niet meer langs gekomen.

Blijkbaar is iedereen daar vertrokken naar stackoverflow. R.I.P. PRG.

Bij NOS begin ik me gelijkaardige vragen te stellen. Behalve wat grotere topics "ervaring met..." komen er maar af en toe interessante zaken langs (maar zeker nog wel meer dan PRG).

Als dit geen forumdelen die echt voor de IT-crowd zijn dan weet'k niet wat het wel zou moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door H!GHGuY op 11-10-2016 21:14 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Je zou haast denken dat een community volwassen wordt of gaat evalueren.

Nee, in mijn mening onzin. Het fijne aan GoT is juist de strenge moderatie en de NSB knop bovenaan de topics. Dan kan je tenminste als je iets zoekt via de zoekmachine het normaal vinden.

Maargoed, ben benieuwd wat er zou gebeuren als GoT een week modloos zou zijn. @TweakersCrew, zullen we dat eens testen :7?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Kecin schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:18:
Je zou haast denken dat een community volwassen wordt of gaat evalueren.

Nee, in mijn mening onzin. Het fijne aan GoT is juist de strenge moderatie en de <knip> knop bovenaan de topics. Dan kan je tenminste als je iets zoekt via de zoekmachine het normaal vinden.

Maargoed, ben benieuwd wat er zou gebeuren als GoT een week modloos zou zijn. @TweakersCrew, zullen we dat eens testen :7?
Dat doen we elk jaar gedurende een weekend. Maar de resultaten vallen elke keer weer mee. ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• zeef
Alle gekheid op een stokje, we zien inderdaad dat aandacht verschuift. Met lede ogen. Stack overflow en andere grotere platforms eten onze Devschuur langzaam leeg en dat doet pijn. Tegelijkertijd is het een trend die we niet kunnen omkeren. Evenzo voor het overclocken en nog wat andere fora. De interesse is verschoven met de tijd.

GoT is begonnen in een tijd zonder Facebook, zonder Whatsapp, zonder al die andere (social) communicatiekanalen. Het was GoT als forumen ICQ of IRC voor kletsen. De situatie is nu heel anders geworden. We moeten ons best doen om te concurreren met al die andere platforms om relevant te blijven.

Wat Tweakers betreft is het forum echt een van de pijlers onder Tweakers. We zullen er altijd aan blijven werken om het aanbod gevarieerd en op de doelgroep afgestemd te houden. Zullen we daarbij altijd 100% van de bezoekers tevreden houden? Nee, ik denk het niet. Het is wel het streven van ons.

Zijn de modjes overmatig streng? Ook dat valt wel mee. Maar, over smaak valt niet te twisten. We modereren op een niveau dat we voor GoT belangrijk vinden. Vriendelijk waar het kan, streng waar het moet. Het blijft mensenwerk, dus in de uitwerking kunnen er soms verschillen zijn. We doen ons best omdat verschil zo klein mogelijk te houden en ik garandeer jullie dat we achter de schermen daarover ook regelmatig de discussie met elkaar voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Ben ik de enige die vindt dat Tweakers een absurd groot aantal subfora heeft? Ik zie door de bomen het bos niet meer en dat is de reden dan ook dat ik er slechts sporadisch nog eens kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

H!GHGuY schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:14:
Ik kan wel een voorbeeldje geven: PRG.
PRG is dood. Wat komt er nog langs:
- huiswerk topics
- beginners die domotica-script vragen hebben
- ik wil leren programmeren...
- ik wil een carriere-move maken, wat moet ik doen
- alle typische beginnersfouten
- ...

Ik herinner me nog interessante topics waar echt diepgaande vragen gesteld werden, incl. bijhorende discussies over programmeertalen en dat soort ongein, maar die zijn al in tijden niet meer langs gekomen.
Die vragen kwamen vroeger ook al niet héél vaak voorbij natuurlijk, al herken ik zeker dat er een soort van leegloop is. Dat krijg je op een Nederlands forum voor een vakgebied waar vrijwel iedereen prima Engels spreekt en waarvoor je voor elke denkbare vraag wel een antwoord kan vinden op StackOverflow. Als mensen hier niet meer komen voor het oplossen van hun problemen dan zitten ze hier ook niet meer om dat soort interessante discussies te voeren...

Ik denk in elk geval niet dat het in het geval van PRG komt door de botheid van mods. We zijn juist in de Devschuur veel meer topics open blijven houden, zeker toen die leegloop merkbaar werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:44:
Alle gekheid op een stokje, we zien inderdaad dat aandacht verschuift. Met lede ogen. Stack overflow en andere grotere platforms eten onze Devschuur langzaam leeg en dat doet pijn. Tegelijkertijd is het een trend die we niet kunnen omkeren. Evenzo voor het overclocken en nog wat andere fora. De interesse is verschoven met de tijd.

GoT is begonnen in een tijd zonder Facebook, zonder Whatsapp, zonder al die andere (social) communicatiekanalen. Het was GoT als forumen ICQ of IRC voor kletsen. De situatie is nu heel anders geworden. We moeten ons best doen om te concurreren met al die andere platforms om relevant te blijven.

Wat Tweakers betreft is het forum echt een van de pijlers onder Tweakers. We zullen er altijd aan blijven werken om het aanbod gevarieerd en op de doelgroep afgestemd te houden. Zullen we daarbij altijd 100% van de bezoekers tevreden houden? Nee, ik denk het niet. Het is wel het streven van ons.

Zijn de modjes overmatig streng? Ook dat valt wel mee. Maar, over smaak valt niet te twisten. We modereren op een niveau dat we voor GoT belangrijk vinden. Vriendelijk waar het kan, streng waar het moet. Het blijft mensenwerk, dus in de uitwerking kunnen er soms verschillen zijn. We doen ons best omdat verschil zo klein mogelijk te houden en ik garandeer jullie dat we achter de schermen daarover ook regelmatig de discussie met elkaar voeren.
Wat me opvalt is dat ik vroeger medio 2002 en eerder, hier altijd kwam voor 'hardware' news. Beetje het techpowerup idee. Dit is langzaam verschoven naar o.a noob-site hardware.info die alles klakkeloos wat het maar kan vinden op het net overtikt en nietszeggende berichten soms neerkwakt.

Dat vind ik jammer aan tweakers.net, want het was ooit een site voor en door tweakers op gebied van hardware. Nu zien we een legio berichten die eigenlijk meer richting IT nu.nl nieuwswaarde gaan zeg maar.

Bring back the old days zou ik zeggen. AMD, mods, hacks, tweaks, dat soort meuk. Als ik IT gerelateerde berichten op gebied van facebook of whatsapp wil gaan lezen ga ik wel naar nu.nl ofzo. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee was t.net/got "vroeger" meer het GeenStijl/dumpert van tegenwoordig. Maar dan de grenzen opzoeken op hardware en software gebied. Virals/trends/twijfelachtige dingen of het legaal is of niet/IS filmpjes om het ff extreem te noemen dat zie je hier niet meer. Sinds de BV is het allemaal te politiek correct geworden. Om maar niet over die FP moderatie te beginnen... Dat systeem moet gewoon afgeschaft worden. Echte over de schreef gaande reacties kunnen prima door een admin alleen verwijderd worden.

Edit: als je nu naar de Active topics kijkt van de laatste 50 laatste reacties. Enorm tijdverschil. In betere tijden zat er op dit tijdstip zo'n 10 tot 30 minuten tussen. Mijn conclusie is denk ik dat het publiek ouder is geworden met meer verantwoordelijkheden en dus minder nachtelijke uren of gewoon simpelweg minder actieve bezoekers. En de jeugd wordt niet aangesproken met genoeg andere sites/media waar men wel met de grenzen kan experimenteren.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 02:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sinds de BV? Daar gaan we weer...

Vroeger waren we op veel dingen juist vele analer. Voldeed een topic op een klein puntje niet aan de regels? Slotje erop, probeer het maar opnieuw. En denk maar niet dat een topicreeks als deze tien jaar geleden door de ballotage was gekomen. Sterker nog: voordat Sickbeard zo populair was had een moderator een vergelijkbare tool geschreven waarvoor hij een topic wilde openen vergelijkbaar met die reeks, maar dat is juist tegengehouden want het lag te dicht op de grens met het illegale... Tegenwoordig "onder de BV" had dat dus gewoon gemogen. Wat overigens niks met de BV te maken heeft maar met voortschrijdend inzicht. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 12-10-2016 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 02:58:
Sinds de BV? Daar gaan we weer...

Vroeger waren we op veel dingen juist vele analer. Voldeed een topic op een klein puntje niet aan de regels? Slotje erop, probeer het maar opnieuw. En denk maar niet dat een topicreeks als deze tien jaar geleden door de ballotage was gekomen. Sterker nog: voordat Sickbeard zo populair was had een moderator een vergelijkbare tool geschreven waarvoor hij een topic wilde openen vergelijkbaar met die reeks, maar dat is juist tegengehouden want het lag te dicht op de grens met het illegale... Tegenwoordig "onder de BV" had dat dus gewoon gemogen. Wat overigens niks met de BV te maken heeft maar met voortschrijdend inzicht. ;)
Bijvoorbeeld. In de tijden dat veel games nog leakten kon je hier goed informatie inwinnen over waar het te vinden was. Nu hoef je er maar over te beginnen en alle moraalridders staan voor je klaar om je de grond in te boren...

Met dat BV bedoelde ik meer om een tijdsindicatie aan te geven niet perse dat het de "schuld" daar van is. Dat het e.e.a. "toevallig" is is misschien ook wel een discussiepunt ja nu je het aangeeft :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 03:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niet zoveel historie van voor de tijd dat de site ook commerciele doelen had. En ik wil daarbij onderstrepen dat er vele vormen van commercieel zijn. Het doel snel geld heeft hier nooit geleefd. Als er ergens het besef is dat je beter langzaam met een stabiele userbase kan groeien dan snel en opportunistisch de beuk erin om naar het maximum te persen om de toko te verkopen.

Die insteek leeft nog steeds. Uiteindelijk is het ultieme commerciele belang het onze bezoekers zo goed mogelijk naar de zin te maken. Moderatie en de vloeibare regels zijn over tijd ontstaan omdat je simpelweg niet zonder blijkt te kunnen. Voor de een is het te streng en voor de ander te soepel. Het doel is het voor iedereen leefbaar te houden.

Daar komt ook vandaan dat er verschillende moderatiestijlen kunnen voorkomen tussen fora. Er zijn een aantal subcommunities met eigen voorkeuren en gebruiken, die middels feedback in het eigen forum en de topicreports zelf meer een kant op sturen. De meeste moderatie is gevolg van het overwegen van reports en feedback. Iets dat 15 jaar geleden normaal was (bv pirated windows) is in de maatschappij ook helemaal niet meer zo geaccepteerd en leidt dus tot meer meldingen en discussie tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Wat mij juist opvalt is dat er vaak (te) sterk gemodereerd wordt naar opmerkingen die als een aanval op een ander worden bezien. Dat scheldpartijen e.d. niet door de beugel kunnen is duidelijk, maar soms lijkt het dat elke negatieve opmerking over/naar een ander wordt verwijderd. Iemand die ongelooflijk loopt te zeuren mag wat mij betreft gewoon een zeur worden genoemd; dat is geen bashen, maar simpelweg een ongezouten mening zonder dat deze onnodig hard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Managelorian schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:07:
Wat mij juist opvalt is dat er vaak (te) sterk gemodereerd wordt naar opmerkingen die als een aanval op een ander worden bezien. Dat scheldpartijen e.d. niet door de beugel kunnen is duidelijk, maar soms lijkt het dat elke negatieve opmerking over/naar een ander wordt verwijderd. Iemand die ongelooflijk loopt te zeuren mag wat mij betreft gewoon een zeur worden genoemd; dat is geen bashen, maar simpelweg een ongezouten mening zonder dat deze onnodig hard is.
Tja, de scheidslijn tussen een flame/troll enerzijds en een ongezouten mening anderzijds is nogal een grijs gebied. Waar mods voor waken is dat door die 'ongezouten mening' users elkaar niet in de haren vliegen en een topic om zeep helpen of sfeer helemaal verpesten.

Daarbij dien je als mod twee zaken goed in de gaten houden. Hoe wordt het bedoeld en hoe zal het ontvangen worden. Zeker dat laatste is altijd wel een beetje koffiedik kijken, maar soms kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeef
Managelorian schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:07:
De ongezouten mening van de een komt op de ander over als bashen. Wat volgens de een gewoon de waarheod is, is volgens de ander zwaar negatief. En wat de een zeuren vind, is volgend de ander een feitelijk juiste onderbouwing. Kortom, communiceren is zenden én ontvangen.

Er zal altijd een grijs gebied zijn waar dingen bij de ene mod nog net kunnen en de andere mod zegt :N. Dat valt niet in regels te vervatten. De vraag die ik terug zou willen leggen is: moet je je altijd tot het scherpst van de snede willen brengen? Om eerlijk te zijn vind ik (en vele modjes met mij) dat er op GoT met name aan de userkant behoorlijk bot wordt gereageerd. Blijkbaar zijn door de ontkoppelde communicatie via beeldscherm en tekst een aantal maatschappelijke conventies overboord gezet. IRL zouden we nooit met elkaar discussiëren zoals dat hier soms gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTweak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:25
Is ie nog niet gesloten?? >:) >:)

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Nee hoor, waarom zouden we? Het is ook een soort traditie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maak er dan een topicreeks van? :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Het is.... teveel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan vraag je gebruikers de topic-ID's in Het fout gekoppelde topics meldpunt NU OOK MET REQUESTS!!!11 te posten :P

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 12-10-2016 10:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Leef je uit. Graag met een komma tussen de topic ID's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 03:02:
[...]

Bijvoorbeeld. In de tijden dat veel games nog leakten kon je hier goed informatie inwinnen over waar het te vinden was. Nu hoef je er maar over te beginnen en alle moraalridders staan voor je klaar om je de grond in te boren...
Warez zijn warez en dat was ook in 2003 al zo. ;) Dat heeft niks met moraalridderij te maken, GoT heeft altijd binnen de grenzen van de wet geopereerd en als duidelijk is dat iemand linkt naar "minder legale" content dan wordt dat voor zover mij bekend al sinds het begin van de site eigenlijk altijd verwijderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Je geeft aan het forum gevarieerd en afgestemd te willen houden op de doelgroep. Daarbij schieten twee trends me te binnen. Allereerst de uitbreiding van het aantal subfora en het toegankelijker maken van algemente discussies. Daarnaast het openstaan voor "beginners". Qua diversiteit is het een stap in de goede richting, maar voor wat het afgestemd houden op de doelgroep, heb ik mijn twijfels.

Als ik deze trends namelijk terugvertaal naar de doelgroep, heb ik de indruk dat Tweakers met de uitbreiding van de subfora en het toegankelijker maken van algemene discussies, haar doelgroep in haar totaliteit wil bedienen. Daarmee verschuift het forum van een specialistisch forum, naar een generieker forum en zal ze moeten concurreren met meer platforms. Dit leidt er op zijn beurt toe dat Tweakers minder aandacht kan geven aan haar kernactiviteit in de vorm van een specialistisch forum.

Met het meer open staan voor "beginners", verschuift de doelgroep waar Tweakers zich op richt en ook dat sluit minder aan op het uitgangspunt dat je het forum afgestemd wilt houden op de doelgroep. Ook dit draagt er aan bij dat Tweakers zich minder als specialistisch forum kan onderscheiden.

Daarnaast denk ik dat de eerdergenoemde trends niet appeleren aan de behoeften van gebruikers zoals zij destijds actief waren in de devschuur en overclock-subforam, waardoor Tweakers niet op een positieve wijze in staat is om zich te onderscheiden van gespecialiseerde concurrenten als Stackoverflow.

Dat Tweakers en GoT in ontwikkeling zijnde is van jaar en dag. Sommige ontwikkelingen juich ik toe, terwijl ik bij andere mijn vraagtekens heb. De keuze van Tweakers om zich te richten op een groter publiek, is goed voorstelbaar vanuit haar ambities. Het biedt kansen, maar brengt ook de nodige risico's met zich mee. Een van de risico's die ik zie is dat Tweakers verder dan gewenst afdrijft van haar kerncompetentie en ze daarmee haar onderscheidende positie riskeert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Of het forum zelf op z'n retour is vind ik lastig inschatten. Ik heb me geregistreerd tijdens mijn studie, in oktober 2000, in de paar jaar daarna ben ik vrij actief geweest. Daarna een tijdje helemaal niet, en sinds jaar of twee a drie kijk ik af en toe weer en af en toe post ik wat. Dingen zijn wel veranderd t.o.v. toen, er is vooral enorme groei geweest, maar volgens mij is het forum op de juiste manier meegegroeid.

De moderatie is hier aan de strenge kant, vergeleken met veel andere fora, maar zeker niet 'unfair' en ik vind dat dit de kwaliteit juist enorm ten goede komt. Noem me een oud wijf, maar ik vind dat - zeker sinds de komst van social media - de toon op internet enorm verhard is. GoT is een verademing tussen al het geschreeuw. Ik ben zelf jaren administrator geweest op een ander redelijk groot forum, je kan het nooit voor iedereen goed doen. Maar voor zover ik het kan inschatten als niet zeer frequent doet het huidige team het door de bank genomen prima.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Opi schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

Als ik deze trends namelijk terugvertaal naar de doelgroep, heb ik de indruk dat Tweakers met de uitbreiding van de subfora en het toegankelijker maken van algemene discussies, haar doelgroep in haar totaliteit wil bedienen. Daarmee verschuift het forum van een specialistisch forum, naar een generieker forum en zal ze moeten concurreren met meer platforms. Dit leidt er op zijn beurt toe dat Tweakers minder aandacht kan geven aan haar kernactiviteit in de vorm van een specialistisch forum.
Dit klopt IMO niet helemaal. De grootste explosie van nieuwe fora zijn de aankoopadviesfora die een plek geven aan de beginners waar jij het over hebt zonder de traditionele bijbehorende fora te vervuilen met topics die de gevorderde gebruiker vaak niet echt interesseren. Alle "wat moet ik kopen"-topics staan dan niet meer in Complete Systemen & Laptops maar in Desktop Aankoopadvies/Laptop Aankoopadvies en dat betekent dat in CSL gewoon over de inhoud gepraat kan worden zonder dat er veel slotjes gezet hoeven te worden op aankoopadviestopcis (want die werden "vroeger" tóch wel geopend) of zonder die topics open te laten en daarmee de lijst met "interessante" topics te vervuilen met topics waarin weinig te discussiëren valt.

Kun je een voorbeeld aanwijzen waar het volgens jou verkeerd is gegaan? Dat maakt het misschien wat makkelijker om de vinger op de zere plek te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

Dit klopt IMO niet helemaal. De grootste explosie van nieuwe fora zijn de aankoopadviesfora die een plek geven aan de beginners waar jij het over hebt zonder de traditionele bijbehorende fora te vervuilen met topics die de gevorderde gebruiker vaak niet echt interesseren. Alle "wat moet ik kopen"-topics staan dan niet meer in Complete Systemen & Laptops maar in Desktop Aankoopadvies/Laptop Aankoopadvies en dat betekent dat in CSL gewoon over de inhoud gepraat kan worden zonder dat er veel slotjes gezet hoeven te worden op aankoopadviestopcis (want die werden "vroeger" tóch wel geopend) of zonder die topics open te laten en daarmee de lijst met "interessante" topics te vervuilen met topics waarin weinig te discussiëren valt.

Kun je een voorbeeld aanwijzen waar het volgens jou verkeerd is gegaan? Dat maakt het misschien wat makkelijker om de vinger op de zere plek te leggen.
Het gaat niet zozeer fout. ;) Er komt eenvoudig weg meer aanbod en een groot deel daarvan is ook het gevolg van een diverser productaanbod op de markt. Denk hierbij aan de groepen 'beeld en geluid' en 'tablets en telefoons'. Dat Tweakers er ruimte voor wil bieden is heel begrijpelijk; iedereen heeft en het raakt aan tech. Maar ondertussen nemen deze producten ondertussen een prominente plek in op het forum en het nieuws en dat leidt af van de andere producten waar Tweakers zich voorheen op richtte.

Het optuigen van DAA, LAA en CAA zorgt er inderdaad voor dat CSL schoonblijft. Dit geldt ook voor verschillende andere subfora. Tegelijkertijd zorgt dit er voor dat de forumlijst steeds uitgebreider wordt. Als ik op andere fora kom en ik zie een dergelijke lijst, dan nodigt me dat niet uit daar actief te worden. Het zorgt er ook voor dat ik een minder hechte relatie opbouw met het betreffende forum en de betreffende forumleden.

Tot slot, GC. Deze behoort niet tot de kern van Tweakers en zou mijns inziens daarom pas zichtbaar/beschikbaar moeten zijn voor gebruikers die al geruime tijd actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Er is technologisch ook een hoop veranderd. Nu voldoet vrijwel elke processor wel en gebeurt het overklokken van je GPU lekker makkelijk met programma's als Afterburner. Er is gewoon veel minder noodzaak om het uiterste uit systemen te halen. Wat je daardoor ook ziet is dat er meer sloppy geprogrammeerd wordt en dat men het niet zoveel kan schelen hoeveel data iets inneemt. Immers hoeft het niet meer op een floppy, CD of DVD te passen zoals vroeger. En ach, een paar regeltjes brakke code slikt die i7 met 16 GB RAM toch wel. Waar ICQ 15 jaar geleden op de brandstapel gelegd werd vanwege de grote installer van 6-7 MB en het geheugengebruik, maalt niemand nog om dat soort hoeveelheden. Een latje van 8 GB erbij prikken is goedkoper dan uren klooien. :P

En ja GC... Ook dat is in loop der jaren steeds populairder geworden. Sommigen komen nooit in de techfora om bovengenoemde redenen. ;) Heeel vroeger had je alleen SG en HK. Dat zou met de hoeveelheid topics van nu onhoudbaar zijn. Om te volgen en om te modereren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:39:
Er is gewoon veel minder noodzaak om het uiterste uit systemen te halen.
Laten we eerlijk zijn, die noodzaak was er in de beginjaren ook niet. :+ Wel waren we in die tijd allemaal wat jonger en hadden de meesten van ons dus minder geld te besteden. Ik denk dat de shift niet zo zeer is omdat de noodzaak tot overklokken niet meer bestaat maar omdat een groot deel van de doelgroep de noodzaak ertoe ontgroeid is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is ook wel een punt. :+ Je bent ook veel meer in staat geld tegen een probleem aan te gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:39
Ik merk ook dat het juist minder streng is geworden... toen ik nét lid was werd een topic waarvan ik zelf destijds dacht dat ik alles goed opgeschreven en geformuleerd had, toch gewoon gesloten omdat het niet aan de regels voldeed. Niet leuk, maar goed. Ik ben hier bezoeker en heb me dan ook gewoon aan de regels te houden.

Nu is het al een stuk vrijer om topics te starten, en mag je als beginner in een bepaald gebied (bijvoorbeeld programmeren) best een foutje permitteren voordat je topic gesloten wordt. Ten minste, dat is mijn ervaring hier.

En programmeren is gewoon een ontzéttend lastige materie als je er geen gevoel voor hebt. Als je dan nog optelt dat de bezoekers in de afgelopen jaren volgens mij behoorlijk gestegen zijn, dan zul je inderdaad een verschuiving zien dat er meer niet-programmeurs op het forum komen. Groeiende bezoekersaantallen betekent uiteindelijk toch een publiek met een bredere of andere interesse.

En "tweakers" is meer dan programmeren en overclocken denk ik. Zeker hedendaags met alle smart-home oplossingen bijvoorbeeld. Daar heb je amper programmeerkennis voor nodig om toch je huis te kunnen "tweaken". En overclocken is voor een hoop enthousiastelingen niet altijd meer "nodig": de hardware is zó snel dat het voor een relatief selectere groep nog écht interessant is denk ik.

Maar goed... dat is wat mij opvalt. Misschien is het over het hele forum bekeken helemaal niet zo erg, of juist wel :) Heel erg vind ik 't persoonlijk eerlijk gezegd. Ik kan hier meer dan ooit alle informatie vinden die ik interessant vind, en anders kan ik ook beter dan ooit de vraag stellen én een antwoord terug zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
joramoudenaarde schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:38:
Ik merk ook dat het juist minder streng is geworden... toen ik nét lid was werd een topic waarvan ik zelf destijds dacht dat ik alles goed opgeschreven en geformuleerd had, toch gewoon gesloten omdat het niet aan de regels voldeed. Niet leuk, maar goed. Ik ben hier bezoeker en heb me dan ook gewoon aan de regels te houden.

Nu is het al een stuk vrijer om topics te starten, en mag je als beginner in een bepaald gebied (bijvoorbeeld programmeren) best een foutje permitteren voordat je topic gesloten wordt. Ten minste, dat is mijn ervaring hier.
Het kan kloppen dat je dat zo ervaart. We proberen namelijk nu meer dan vroeger om topics niet domweg te sluiten, maar om mensen op weg te helpen. Zeker als ze nieuw zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vond het juist fijn dat er wat strenger werd opgetreden. Spamtopics, topics waar de inzet laag was etc, die worden nu sneller gehonoreerd dan voorheen. Ik vind het jammer om te zien dat deze topics bijvoorbeeld in de aankoopadviesforums geplempt worden. Wat Opi ook terecht aangeeft; doordat er nu veel topics in die forums worden geopend, blijven de origneel overblijvende (CSL, PMG, OM) een stuk minder interessant om naar te kijken. Dit zie je ook terug in de hoeveelheden posts vergeleken met een aantal jaar terug.

In het geval van de HK, wat voorheen 100% mijn thuisbasis was, ben ik mij daar totaal niet meer in thuis. Moderatie lijkt soms ver weg, spamtopics en spamwhoring worden geaccepteerd en daardoor zie ik mijzelf er niet meer zo snel komen. Jammer, wat het was er (misschien nu voor anderen) best een leuk clubje.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Outerspace schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:50:
In het geval van de HK, wat voorheen 100% mijn thuisbasis was, ben ik mij daar totaal niet meer in thuis. Moderatie lijkt soms ver weg, spamtopics en spamwhoring worden geaccepteerd en daardoor zie ik mijzelf er niet meer zo snel komen. Jammer, wat het was er (misschien nu voor anderen) best een leuk clubje.
Fervent HK'er meldt zich.

Hoewel ik snap wat je bedoeld, er worden inderdaad erg veel posts behaald in sommige topics in de HK (het gkmt is dan het eerste wat mij te binnen schiet.), ben ik het niet volledig met je eens. Ja, enkele topics leveren erg veel posts voor users op (of dat gaat om spamwhoring of niet laat ik hier bewust even in het midden.) maar er zijn nog genoeg andere topics in de HK die niet voldoen aan dat beeld. Om dan maar de hele HK als spamwhoring af te schrijven, dat is hoe het op mij over komt in elk geval, vind ik toch wat te ver gaan. Ook de moderatie is zeer afhankelijk van het topic in mijn ervaring, in het eerder genoemde gkmt word inderdaad zeer losjes gemodereerd (of dat goed is of niet laat ik, nogmaals, bewust even in het midden.) maar in andere topics word wel gewoon streng gemodereerd waar dit nodig is. Is het soepeler dan bijvoorbeeld W&L waar veel topics een zero tolerance beleid hebben? Ja, maar dat hoort ook een beetje bij het soort forum in mijn ogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

joramoudenaarde schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:38:
En programmeren is gewoon een ontzéttend lastige materie als je er geen gevoel voor hebt. Als je dan nog optelt dat de bezoekers in de afgelopen jaren volgens mij behoorlijk gestegen zijn, dan zul je inderdaad een verschuiving zien dat er meer niet-programmeurs op het forum komen.
Hoewel dat procentueel klopt bij een gelijkblijvende groep programmeurs is dat niet het enige dat speelt. Meer dan de meeste andere fora heeft de Devschuur echt enorm veel te lijden van internationale sites en met name StackOverflow. Laten we er hier maar niet verder op ingaan om het verhaal een beetje ontopic te houden, maar als jij of iemand anders suggesties heeft voor het interessanter maken van de Devschuur dan zijn alle suggesties meer dan welkom in Feedback op moderatie binnen de Devschuur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:10:
[...]

Fervent HK'er meldt zich.

Hoewel ik snap wat je bedoeld, er worden inderdaad erg veel posts behaald in sommige topics in de HK (het gkmt is dan het eerste wat mij te binnen schiet.), ben ik het niet volledig met je eens. Ja, enkele topics leveren erg veel posts voor users op (of dat gaat om spamwhoring of niet laat ik hier bewust even in het midden.) maar er zijn nog genoeg andere topics in de HK die niet voldoen aan dat beeld. Om dan maar de hele HK als spamwhoring af te schrijven, dat is hoe het op mij over komt in elk geval, vind ik toch wat te ver gaan. Ook de moderatie is zeer afhankelijk van het topic in mijn ervaring, in het eerder genoemde gkmt word inderdaad zeer losjes gemodereerd (of dat goed is of niet laat ik, nogmaals, bewust even in het midden.) maar in andere topics word wel gewoon streng gemodereerd waar dit nodig is. Is het soepeler dan bijvoorbeeld W&L waar veel topics een zero tolerance beleid hebben? Ja, maar dat hoort ook een beetje bij het soort forum in mijn ogen. :)
Van je 23.810 posts zijn 22.016 posts in de HK gemaakt en ik vermoed 99% daarvan in GKMT. ;) Ik snap de redenatie van Outerspace wel. Dat topic is een soort postcountspam geworden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik zit al geruime tijd op GoT en merk ook de verschuiving van een puur techforum waar echt kennis was naar meer social nerd acthige club. Dit komt in ogen door:

1. De oudjes met technische know how hebben inmiddels anderen behoeften en zitten ook in een andere levensfase(denk aan gezin). Ik zit tegenwoordig in consumenten elektronica topics omdat ik gewoon geen tijd heb om avonden en nachten te tweaken/pielen.
2. De huidige tijdgeest van de jongeren is anders. Er zijn met de opkomst van smartphones andere interesses bijgekomen en daarnaast is een hoop zaken waarwij vroeger tot diep in de nacht aan het pielen waren tegenwoordig vervangen voor kant en klare oplossingen als: appjes, software overclock tools, casemods en meer van dat soort gebruiksgemak.
Daarnaast zijn nu andere zaken hot and happening tegenwoordig en zijn er de nodige leuke sub forums bijgekomen.

De wereld is vandaag de dag anders dan vroeger en zolang GoT mee gaat met de tijd zie ik geen enkele reden om te verkondigen dat we op retour is. GoT is deaud, lang leve GoT :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

^^ hele goeie punten inderdaad. De oude bezoekers zijn veranderd en hebben andere interesses terwijl de nieuwe bezoekers juist sowieso al andere interesses hadden dan "wij" vroeger hadden. Een forum dat niet met de tijd meegaat is ten dode opgeschreven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:44:
[...]

Van je 23.810 posts zijn 22.016 posts in de HK gemaakt en ik vermoed 99% daarvan in GKMT. ;) Ik snap de redenatie van Outerspace wel. Dat topic is een soort postcountspam geworden. :P
Die kans is inderdaad significant aanwezig. ;) Vandaar ook dat ik die reeks als een grote uitzondering op de rest van mijn post benoem. Nogmaals, of dat een slecht iets is zal voor iedereen persoonlijk zijn. Mijn punt is echter vooral dat je niet de hele HK moet beoordelen op basis van die ene topic reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je merkt dat in andere topics vaak gerefereerd wordt aan die dagbestedingstopics. Die inside-jokes zijn niet altijd even leuk.

@Miki
Klopt helemaal. Waar je vroeger voor aan het klooien was en meerdere winkels (wie kent de PC Discount beurzen nog. ;)) af moest om onderdelen te scoren, kan je nu alles online bij elkaar winkelen en staat het 24 uur later op de stoep. Ook is via sites als DX e.d. ook alles zelf uit het verre oosten te halen. Je kan het ook zien aan de teloorgang van sites als inkoopacties. Die hebben hun doel gediend en zijn eigenlijk nu obsolete geraakt doordat alles nu makkelijk online te ontsluiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42
Naar mijn idee ligt het ook aan de manier hoe Tweakers zichzelf positioneert. Met (radio)reclames, grote focus op PriceWatch en je zelf als de technieuws website promoten trek je ook een veel breder (niet IT) publiek, dan dat dit 'vroeger' was. En nu wordt er wel gezegd Tweakers staat los van GoT, maar je hebt denk ik meer mensen die even verder kijken en ook het forum ontdekken, dus een grotere groep t.o.v. van 'vroeger' die hier met een niet IT achtergrond komt. Daarbij komt ook dat de wereld om ons heen veel meer 'IT' is gaan gebruiken en er geïnteresseerd in is geraakt (denk aan PC's zijn laptops/tablets en smartphones geworden die 'iedereen' wel gebruikt), 'vroeger' ging het hier heel veel over PC's bouwen, overclocken, PCB's maken, programmeren, etc.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:26:
^^ hele goeie punten inderdaad. De oude bezoekers zijn veranderd en hebben andere interesses terwijl de nieuwe bezoekers juist sowieso al andere interesses hadden dan "wij" vroeger hadden. Een forum dat niet met de tijd meegaat is ten dode opgeschreven. :P
[oude man modus]
Tnet was een website voor met name hardware in den beghinne, 'tweaking' noemden we dat toen (FSB opschroeven om je Celeron 30MHz meer te geven, met zilverpasta een bruggetje kortsluiten zodat je er een kern bijhebt). Dat is een hobby die je inderdaad op gegeven moment wel laat (net zoals scooter-tunen, als je 25-30 wordt wil je een auto die gewoon werkt).

Hardware is tegenwoordig oersaai geworden: je hebt alleen nog maar Intel CPU's op Intel chipsets en AMD CPU/APU's op AMD chipsets en mobo's varieren in praktijk alleen nog maar op het aantal SATA poorten, 99% van de graka's zijn referentiemodel en wie zet er nog een aparte soundblaster of raid controller in zijn machine? Men levert een Windows autotune tooltje gewoon bij met een dikke knop 'turbo', geen jumpergeklooi meer nodig.

Tnet was nooit echt een programmeurshol, en het is jammer dat dat ook niet meer gekomen is (de meeste mensen hier werken in de CRUD-business, ietwat saai). Het is zoals de TS zegt meer een ICT site (geworden), waar beheerders de meeste technische forums bezoeken. Je kunt hier niet eens even van leer trekken over een C++14 feature oid, dan moet je naar elders.

Dus, ben je geen ICTer geworden zoals sommigen die met hardware speelden 15 jaar geleden, dan blijven er algemenere zaken over, zoals consumentenproducten en non-computer zaken. Natuurlijk worden algemene zaken ook belangrijker met de leeftijd ;)

Is die verandering erg? Neuh, zo is't leven. Al zou ik wat meer hard-programmeren wel leuk vinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Brent schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:43:
[...]

Je kunt hier niet eens even van leer trekken over een C++14 feature oid, dan moet je naar elders.
Het kan wel. Ik kan zo een handvol mensen noemen die daar op niveau over kunnen meepraten en hier ook daadwerkelijk nog aanwezig zijn. Het lullige is dat het er zo weinig zijn dat er niet op natuurlijke wijze een discussie over ontstaat, wat betekent dat een van hen zelf zo'n discussie zou moeten starten. En laat voor die mensen een wat meer internationale discussie nou net wat interessanter zijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:40:
Je merkt dat in andere topics vaak gerefereerd wordt aan die dagbestedingstopics. Die inside-jokes zijn niet altijd even leuk.
Maar is dat ook niet een beetje onderdeel van het leven? Dat je niet alles snapt of meteen snapt? In basis is er niks geheimzinnigs aan, alles is terug te vinden als je echt zou willen. Ik snap het gevoel overigens wel hoor, ik zou me ook een beetje buitengesloten voelen als ik niet heel actief was in die reeks, maar aan de andere kant heb ik wel zoiets van: dat is het leven. Overal zijn groepen en als je geen onderdeel van een bepaalde groep bent zal je het niet volledig snappen wat die groep bedoeld. En als "we" er nou geheimzinnig over deden of iets dergelijks zou ik je volledig gelijk geven, maar alles is openbaar en als mensen er naar vragen word het in mijn ervaring ook (al is het beknopt) uitgelegd wat er bedoeld word. Ik heb in elk geval niet het gevoel dat mensen actief buiten gesloten worden of iets dergelijks. :) Iedereen is welkom. :Y Maar je hebt gelijk, door het delen van lief en leed zijn "we" soms best een hechte kliek.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Iedereen is welkom, maar je moet wel 10k posts/week bijhouden. :P Ik ken het wel van andere internet kliekjes, maar het vergt een hoop energie en tijd om dat bij te blijven houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Dit klopt IMO niet helemaal. De grootste explosie van nieuwe fora zijn de aankoopadviesfora die een plek geven aan de beginners waar jij het over hebt zonder de traditionele bijbehorende fora te vervuilen met topics die de gevorderde gebruiker vaak niet echt interesseren.
Het heeft een behoorlijke poos geduurd voordat dat zich gestabiliseerd had. Ook tegenwoordig irriteer ik mij nog met regelmaat aan de grote hoeveelheid topics op helpdesk niveau t.o.v. voor de doelgroepverschuiving.

Edit: En dan heb ik het trouwens niet alleen over het HW forum. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 12-10-2016 15:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:53:
Iedereen is welkom, maar je moet wel 10k posts/week bijhouden. :P Ik ken het wel van andere internet kliekjes, maar het vergt een hoop energie en tijd om dat bij te blijven houden. ;)
Twee weken. :+ Maar ik snap je punt. :P Ja, als je alles echt 100% wil begrijpen moet je veel bijhouden inderdaad, maar er zijn genoeg mensen die springen ook in en uit wanneer ze willen en die draaien net zo goed mee zeg maar. :) Ik zou zo enkele users kunnen noemen die soms dagen afwezig zijn en daardoor lang niet alles meekrijgen maar toch volledig mee draaien zeg maar. :) Dat ga ik hier overigens niet doen want What happens in HK stays in HK, maar mijn punt is dat je niet perse constant aanwezig hoeft te zijn en alles bij hoeft te houden om mee te kunnen doen. :) Of individuele users mee willen doen of niet is uiteraard aan hun maar het zou jammer zijn als gezellige mensen afgeschrokken worden door de grote hoeveelheid posts terwijl dat niet nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Het lullige is dat het er zo weinig zijn dat er niet op natuurlijke wijze een discussie over ontstaat, wat betekent dat een van hen zelf zo'n discussie zou moeten starten. En laat voor die mensen een wat meer internationale discussie nou net wat interessanter zijn... :P
Yep. Werp een blik op PRG of het show-je-tool-topic en je ziet meteen dat de focus heel erg ergens anders ligt. Trek toch altijd maar weer naar een mailinglist/github issues/stackoverflow voor zulke zaken. Aan de andere kant, er moet toch ruimte zijn voor een Nederlandstalig (non-web) programmeursforum? Data science (en dan bedoel ik geen HADOOP, maar leuke pers-de-laatste-%-uit-je-cpu analytische tools), medisch/physisch? Misschien dat een subforum voor C++ of numerieke tools (doe zelf ook veel met Numpy, Julia lijkt interessant) de discussie een beetje zou opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
is het gebruik terug aan het lopen? Zeker, maar dat is niet meer dan logisch. Toen tweakers begon, had je nog niet veel tech fora. Je had niet een Stack Overflow, een Technet forum etc. Het zit nu allemaal een stuk meer verspreid.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 16:58
[...]
Op deze vraag wil ik toch even inhaken. Ook ik ervaar dat Tweakers.net en ik uit elkaar groeien ;w :P

Ik denk dat achterliggende oorzaak ligt bij de nieuwsonderwerpen op de hoofdpagina. Nieuws over de laatste games, consumenten electronica en B2C gerelateerd nieuws trekt een bepaald publiek (waar niets mis mee is :) ), deze bevolken op zijn beurt het forum waardoor de onderwerpen veranderen.

Ik vind het jammer dat er zo weinig nieuws is voor de IT professional. B2B onderwerpen, enterprise software, server hardware, etc. Ik denk dat als Tweakers.net hier meer op inzet, de IT professionals zullen volgen.

Hier kunnen ook nog eens interessante verdienmodellen oplos gelaten worden. Want hier gaat ontzettend veel geld in om.

Met de moderatie op het forum heb ik geen problemen, maar ik post dan ook niet heel veel :+

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Brent schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:01:
[...]

Yep. Werp een blik op PRG of het show-je-tool-topic en je ziet meteen dat de focus heel erg ergens anders ligt. Trek toch altijd maar weer naar een mailinglist/github issues/stackoverflow voor zulke zaken. Aan de andere kant, er moet toch ruimte zijn voor een Nederlandstalig (non-web) programmeursforum? Data science (en dan bedoel ik geen HADOOP, maar leuke pers-de-laatste-%-uit-je-cpu analytische tools), medisch/physisch? Misschien dat een subforum voor C++ of numerieke tools (doe zelf ook veel met Numpy, Julia lijkt interessant) de discussie een beetje zou opstarten?
Meer forums maken terwijl het forum dat nu al bestaat en overlap heeft met dat onderwerp eigenlijk al heel rustig is heeft in het verleden in elk geval nooit gewerkt. "Build it and they will come" werkt in mijn ervaring voor subforums niet. Er moet eerst een wens/noodzaak zijn voor een aparte discussieplek. Als er niet éérst genoeg mensen zijn met die behoefte wordt het nieuwe forum domweg niet gevuld en kijkt niemand er. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Redbull4u schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Op deze vraag wil ik toch even inhaken. Ook ik ervaar dat Tweakers.net en ik uit elkaar groeien ;w :P

Ik denk dat achterliggende oorzaak ligt bij de nieuwsonderwerpen op de hoofdpagina. Nieuws over de laatste games, consumenten electronica en B2C gerelateerd nieuws trekt een bepaald publiek (waar niets mis mee is :) ), deze bevolken op zijn beurt het forum waardoor de onderwerpen veranderen.

Ik vind het jammer dat er zo weinig nieuws is voor de IT professional. B2B onderwerpen, enterprise software, server hardware, etc. Ik denk dat als Tweakers.net hier meer op inzet, de IT professionals zullen volgen.

Hier kunnen ook nog eens interessante verdienmodellen oplos gelaten worden. Want hier gaat ontzettend veel geld in om.

Met de moderatie op het forum heb ik geen problemen, maar ik post dan ook niet heel veel :+
Dat zie ik. 110 FP posts en 135 op GoT. Op je karmagrafiek zit ook een gat van 2007-2013. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
enige wat ik nog wil zeggen hierover:

waar ik een beetje klaar mee ben bij tweakers is het fanboy gedrag van Android vs Apple, Linux vs Windows en wat constant lijkt te worden geaccepteerd door de bezoekers ook. Als ik zie dat opmerkingen als "haha dat kan je niet met android!" gelijk +3 krijgen, en dan een privacy issue bij Android het grootste probleem is, en bij Apple "een kan gebeuren" krijgt.

Het niveau van de bezoekers is aardig gedaald, en ik denk dat veel trouwe tweaker fans gewoon klaar zijn ermee.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
corset schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:00:

waar ik een beetje klaar mee ben bij tweakers is het fanboy gedrag van Android vs Apple, Linux vs Windows en wat constant lijkt te worden geaccepteerd door de bezoekers ook. Als ik zie dat opmerkingen als "haha dat kan je niet met android!" gelijk +3 krijgen, en dan een privacy issue bij Android het grootste probleem is, en bij Apple "een kan gebeuren" krijgt.

Het niveau van de bezoekers is aardig gedaald, en ik denk dat veel trouwe tweaker fans gewoon klaar zijn ermee.
De reacties op de FP heb ik ook geheel afgeschreven. Geen houden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 16:58
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:49:
[...]

Dat zie ik. 110 FP posts en 135 op GoT. Op je karmagrafiek zit ook een gat van 2007-2013. ;)
Dan moet ik me toch verdedigen, want sinds 2003 ben ik wel een dagelijkse bezoeker van Tweakers.net 8) .
Ik ben alleen een tijdje niet ingelogd geweest O-)

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
corset schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:00:

Mja dat is heel specifiek frontpage en dat is al jaren zo. Dat trekt gewoon idioten aan en die zie je soms ook even op GoT. Er zijn er bij die complete leugens en halve waarheden verspreiden puur om een merk zwart te maken. Nooit begrepen dat je dit doet als weldenkend mens. Ik heb zelf maling aan merkentrouw en koop hetgeen wat op dat moment meeste biedt voor je geld. En zie hier de nuttige toevoeging van GoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
NMe schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:33:

Ik lees een zuur ondertoontje in je bericht maar dat toontje ten spijt: het ís ook een dictatuur. ;) De crew is niet gekozen door de community maar door andere crew, en die andere crew is uiteindelijk (via een lange omweg) gekozen door het management. Per definitie geen democratie dus. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat er niet geluisterd wordt naar de community. Iedereen mag zeggen wat 'ie vindt en de crew doet daar eventueel iets mee, als het een goed idee is. Daarbij hebben wij alleen net iets meer informatie en een net iets bredere blik over het effect van een voorgestelde wijziging (vaker wel dan niet omdat die wijziging al eens geprobeerd is in het verleden en niet gewerkt heeft) en dat wil dus inderdaad zeggen dat sommige ideeën het niet redden. Er zal altijd wat uitleg gegeven worden waarom dat zo is.
Er was geen ondertoon.
Niet direct maar Tweakers weet héél goed dat het forum heel belangrijk is voor het behoud van een gezonde dosis bezoekers. En laten we wel wezen: het forum kóst ook relatief weinig. Een aantal servers in de lucht houden en af en toe wat onderhoud doen en je hebt het leeuwendeel van de kosten wel gehad, lijkt me. Alle moderators werken vrijwillig en doen dat werk dus in principe voor niks. ;)
Dat moderators vrijwillig modereren, dat weten we nu wel :+
Dus feitelijk straf je de community voor iets dat een mod gedaan heeft, even los van of het al dan niet terecht was? Lekkere instelling. ;) Het enige topic waar jij enigszins recent op gereageerd hebt dat op slot is gegaan heeft bovendien niets met het forum te maken maar met de frontpageredactie en daar is toch echt serieus op het topic ingegaan inclusief herhaaldelijke verzoeken om de kritiek te wenden aan de mensen die er wél iets mee kunnen doen, verzoeken die genegeerd werden tot het topic uiteindelijk maar dicht is gegaan. Dat "bijzonder slecht gemotiveerde" valt dus best mee...
Verder kan ik weinig anders bedenken. Het topic heeft alles met het forum te maken enkel en alleen al omdat het er staat.

De manier van modereren stoort mij nogal. Als een topic niet de kant op wil die een moderator wil dan wordt het maar gesloten.
Tevens zijn er moderators die in andere topics actief meepraten. Dit lijkt mij eerlijk gezegd ook niet echt wenselijk. Een scheidsrechter die tergelijkertijd meedoet aan het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Moderators modereren in beginsel niet in de topics waarin ze zelf ook inhoudelijk reageren tenzij het anders écht uit de hand loopt. Er zijn vast voorbeelden te vinden waar dat in het heetst van de strijd iets anders uitpakt maar dat zijn uitzonderingen. Over het algemeen doen we heel erg ons best om elke schijn van "partijdigheid" (om het zo maar te noemen) tegen te gaan.

Het alternatief is dat een moderator totaal "boven" de users verheven staat en zonder enige ogenschijnlijke binding met de community wél gaat bepalen hoe discussies lopen (de definitie van het woord). Lijkt me nog véél onwenselijker.

Het slotje op dat topic was echt een laatste redmiddel. Er is keer op keer in dat topic uitgelegd waarom het in dat topic niet constructief was en hoe het dan wél constructief te maken was. Dat werd genegeerd. Op een gegeven moment houden de woorden op en treden de extra knopjes in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:32
NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Meer forums maken terwijl het forum dat nu al bestaat en overlap heeft met dat onderwerp eigenlijk al heel rustig is heeft in het verleden in elk geval nooit gewerkt. "Build it and they will come" werkt in mijn ervaring voor subforums niet. Er moet eerst een wens/noodzaak zijn voor een aparte discussieplek. Als er niet éérst genoeg mensen zijn met die behoefte wordt het nieuwe forum domweg niet gevuld en kijkt niemand er. :P
Nou, er schijnt een behoorlijke noodzaak te zijn voor "vroeger was alles beter op Tweakers" topics. Dus ik zie daar wel een draagvlak voor. ;)

Kan je er nog een regel aanhangen dat je minimaal 3 gesloten topics in dat Forum aangemaakt moet hebben voordat je toegang krijgt tot het nostalgie-sub Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:44:
Moderators modereren in beginsel niet in de topics waarin ze zelf ook inhoudelijk reageren tenzij het anders écht uit de hand loopt. Er zijn vast voorbeelden te vinden waar dat in het heetst van de strijd iets anders uitpakt maar dat zijn uitzonderingen. Over het algemeen doen we heel erg ons best om elke schijn van "partijdigheid" (om het zo maar te noemen) tegen te gaan.
Flauwekul. Er zijn zat topics te vinden waar moderators gewoon meedoen met de discussie en modereren als het ze uitkomt. Zie bijvoorbeeld het topic: "Zin en Onzin van Religie Rebooted[ZT]", maar er zijn ook talloze voorbeelden in het ASP forum te vinden. Niet altijd onterecht overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:44:

Het alternatief is dat een moderator totaal "boven" de users verheven staat en zonder enige ogenschijnlijke binding met de community wél gaat bepalen hoe discussies lopen (de definitie van het woord). Lijkt me nog véél onwenselijker.

Het slotje op dat topic was echt een laatste redmiddel. Er is keer op keer in dat topic uitgelegd waarom het in dat topic niet constructief was en hoe het dan wél constructief te maken was. Dat werd genegeerd. Op een gegeven moment houden de woorden op en treden de extra knopjes in werking.
Het gebeurd wel en zeker niet alleen in het heetst van de strijd.

Tevens heb ik helemaal geen zin om de discussie die in het gesloten topic liep opnieuw te gaan voeren maar wat jullie nu beweren is gewoon niet waar. Er werd totaal niet ingegaan op een aantal opmerkingen van gebruikers en daarom bleef het topic doorlopen.

Ik had nog nooit meegemaakt dat ik achteraf zelfs DM's ontving over een topic dus kennelijk was ik niet de enige die het modereren niet als prettig ervaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jbhc schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

Er werd totaal niet ingegaan op een aantal opmerkingen van gebruikers en daarom bleef het topic doorlopen.
Er werd je gezegd dat je commentaar op de inhoud op de daarvoor bestaande plek kon plaatsen. Net zo publiek, op een andere plek en mogelijk in een iets andere vorm. Jij wilde als ik het goed lees echter het moderatiesysteem misbruiken om kenbaar te maken dat je het eens of niet eens was met de auteur, en dat is gewoon niet de bedoeling. Als je wil dat artikelen anders/beter geschreven worden dan moet je dat met de auteur regelen, niet met de frontpagemoderators die daar óók niks aan kunnen doen. Die boodschap wilde maar niet aankomen en dáárom is dat topic uiteindelijk als laatste redmiddel dicht gedaan omdat het steeds in cirkels bleef gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 12-10-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
NMe schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:18:
[...]

Er werd je gezegd dat je commentaar op de inhoud op de daarvoor bestaande plek kon plaatsen. Net zo publiek, op een andere plek en mogelijk in een iets andere vorm. Jij wilde als ik het goed lees echter het moderatiesysteem misbruiken om kenbaar te maken dat je het eens of niet eens was met de auteur, en dat is gewoon niet de bedoeling. Als je wil dat artikelen anders/beter geschreven worden dan moet je dat met de auteur regelen, niet met de frontpagemoderators die daar óók niks aan kunnen doen. Die boodschap wilde maar niet aankomen en dáárom is dat topic uiteindelijk als laatste redmiddel dicht gedaan omdat het steeds in cirkels bleef gaan.
Tevens heb ik helemaal geen zin om de discussie die in het gesloten topic liep opnieuw te gaan voeren.
Dit was mijn hint om er over op te houden. Ik had er bewust al geen link bijgezet in mijn eerste post in dit topic maar kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg. :?

Waar het bij mij om ging was dat er onterecht een moderatie was gefixeerd op een bepaalde (te lage) score.

Maar ga vooral lekker verder met het schofferen van je gebruikers dat gaat ze vast....

[.....]

Weet je, ik wilde hier een heel verhaal tikken maar stik maar lekker in je forum. Ik ben weg hier.
Jij wilde als ik het goed lees echter het moderatiesysteem misbruiken
|:(

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 12-10-2016 19:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

kort my 2 cents

Binnen de hele wereld is een verschuiving naar informatie voorziening aan de gang. Iedereen en alles is tegenwoordig connected, en we lopen al tegen problemen aan zoals Uber en Airbnb.
Door information sharing lijken sommige diensten nu overbodig of geven te hoge kosten waar het makkelijker en goedkoper kan.

Ook ik ben inmiddels stukken ouder dan vroeger en totaal niet meer bezig met tweaken en overclocken.
Ik zit hier veelal in de HK of soms om wat zaken op te zoeken. Veel informatie haal ik ook uit andere zaken, zoals LinusTechTips op yt.
Mogelijk kan tweakers wat meer richting de video streaming gaan met reviews, tips etc.

als men strikt modereert komen er klachten, is het weer te gemakkelijk zul je er ook weer mensen over horen.
Je kan nooit iedereen gelukkig maken.

Laatste noot is dibs voor de mods en mede-tweakers.
Na 15 jaar kom ik hier nog steeds. Er zijn weinig tot geen andere fora waarbij dat zo is.
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:39
@Viper®:
Amen :) Er zijn sowieso maar weinig fora die 15 jaar later nog leven, dus dat op zichzelf is al een goed teken. Om er dan ook nog eens zo lang terug te willen blijven komen, zegt volgens mij ook meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:49:
@Viper®:
Amen :) Er zijn sowieso maar weinig fora die 15 jaar later nog leven, dus dat op zichzelf is al een goed teken. Om er dan ook nog eens zo lang terug te willen blijven komen, zegt volgens mij ook meer dan genoeg.
Ik hang hier ook na al die jaren nog steeds rond, maar dat heeft puur met de community te maken. Leuke mensen ontmoet, lief en leed gedeeld. Nee, voor puur tech kom ik hier alleen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter

De wereld van vandaag de dag is nog meer gericht op technologie dan 10 jaar geleden. Het platform dat dit forum biedt om technologie te bespreken zou naar mijn mening juist daarin een goede rol kunnen spelen.

Ondanks de invloeden van externe factoren merkbaar zijn, zijn er natuurlijk ook interne factoren. En hier kan je zeker het e.e.a. in veranderen, iets dat vast al gebeurd aangezien je aangeeft dat Tweakers relevant wil blijven. Dit is mooi, want ook ik vind dit een fijn platform. Maar kijkend naar de afname op het gebied van IT gerelateerde zaken begint dit forum op dit punt zijn relevantie, althans voor mij, te verliezen. Nu doen de andere forumonderdelen het misschien prima, en ook deze forumonderdelen vind ik leuk, maar Tweakers was altijd een IT club.

Verder kijkend naar de interne factoren, ben ik van mening dat ook op het gebied van moderatie nog wat te winnen valt. Iets dat mij, en mogelijk ook anderen, is bijgebleven, is dat er vaak al snel verwezen werd naar andere platforms (forums/websites) in de diverse IT gerelateerde threads. Dit in het kader van eigen inzet. Door voortdurend hard op te treden verlies je publiek. Immers je stuurt mensen letterlijk door naar platformen als Stackoverflow, iets waarvan nu gezegd wordt, ja het publiek slaat Tweakers over en gaat direct door naar Stackoverflow. Logisch als het beleid, en daarmee ook de onderliggende cultuur onder bepaalde moderators, er op gericht is/was mensen door te sturen.

Een thread als deze ligt al snel gevoelig, of men vind dat je iets niet op een juiste manier verwoord en verwerpt het, of maakt het persoonlijk. Dit merk je ook aan bepaalde reacties van mensen. Ik werd bijvoorbeeld gevraagd of ik niet beter kon wegblijven door een niet te noemen moderator. Er had ook gezegd kunnen worden, bedankt voor je feedback we kunnen er wel/niets mee, en op persoonlijk vlak deel ik je mening niet.

Ik denk juist dat in de niet IT gerelateerde forumonderdelen die het goed doen komt door de vrijheid blijheid houding van die moderators. Er heerst een positieve sfeer en dat nodigt uit tot discussies/kennis delen en elkaar hulp bieden.

En wellicht inderdaad is en wordt Tweakers steeds minder een IT/technologie club en meer een consumenten producten forum. Dat kan, maar jammer vind ik het wel.

Pagina: 1