De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.604 views

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Tjolk schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:10:
[...]of een opkomende taal alleen maar veel buzz heeft of dat het ook daadwerkelijk een beetje gebruikt wordt.[...]
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met Python? Ik wordt de afgelopen paar jaar helemaal doodgegooid met berichtgeving over Python maar kom er in de praktijk weinig van tegen. Wordt het inmiddels op grotere schaal gebruikt (behalve dan hobby-projecten en om te leren)?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:49
Harrie_ schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:49:
[...]
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met Python? Ik wordt de afgelopen paar jaar helemaal doodgegooid met berichtgeving over Python maar kom er in de praktijk weinig van tegen. Wordt het inmiddels op grotere schaal gebruikt (behalve dan hobby-projecten en om te leren)?
My 2 cents, op basis van wat ik in mijn omgeving wat zie gebeuren.

In data analytics, BI omgevingen wordt dit toch heel wat gebruikt (of R).
Scripting voor systeembeheer, wordt ook soms gebruikt als tegenhanger van PowerShell op Linux.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

[...]

Ik word, zonder t.

https://github.com/search?q=language%3Apython

1.6mil repo's vs de 1.1 van php. Dus ja :)
Persoonlijk gebruik ik het vooral voor de wat kleinere scriptjes. Bijvoorbeeld letsencrypt automation of monitoring metrics.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:29
SQLmap gebruikt python, Django is ook in python geschreven. Maar het heeft wel een compleet andere gebruiksdoel dan PHP bijvoorbeeld; ik zou niet veel blogs, webshops, etc. in python verwachten en daarmee ook niet snel de bijbehorende frameworks.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Sorry ik zal het niet meer doen :*
Maar dan kom ik wel weer terug op de discussie hierboven m.b.t. die TIOBE-index. Ik kan zo'n bak aan repo's niet op waarde schatten. For all we know is het overgrote deel hobbyprojectjes van 50 regels :+

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:40
Je kunt veel beter een vacaturebank scannen om een inschatting te krijgen hoe populair een taal is "in de echte wereld" :+ Github geeft geen accurate indicatie, al is het maar omdat minstens de helft van de repositories forks zijn omdat ze ooit een pull request hebben gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door ThomasG op 23-08-2018 15:26 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

[...]

In de onderzoekswereld zie je het ontzettend veel (of R), vooral door dingen als pandas, numpy en Jupyter Notebook (maar ook zeker omdat het heel goed leesbaar is, en je geen rekening hoeft de houden met allerlei randzaken zoals de maximumwaarde van een integer).
Daarnaast zie ik het ook redelijk vaak als mockup tool - eerst experimenteren hoe het in Python werkt, en dan als dat helemaal uitgekristalliseerd is verder uitwerken in bijvoorbeeld C.
Dan is er natuurlijk nog bijvoorbeeld Django, waar volgens dit artikel uit 2015 ook een aantal grote websites gebruik van maken: https://www.linkedin.com/...mework-vladimir-bogdanov/

Ik kom het in ieder geval vrij vaak tegen (het zij niet altijd als "hoofdtaal") :)

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 23-08-2018 15:46 ]

🠕 This side up

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:11
Er zijn ook aardig wat python bindings voor C(++) libs, bijvb openCV, Gstreamer. Daarnaast inderdaad numpy, panda's, matplotlib, vervolgens deels daar weer op voort bordurend scipy (scientific python), tensorflow, keras etc. Combineer die science libs met de relatief leesbare en begrijpbare syntax voor beginners en bijvb academici buiten computer science kunnen het ook vrij vaak en gemakkelijk gebruiken als alternatief voor closed source Matlab.

Voor web een framework als Django, voor netwerk protocollen twisted.
Denk dat het een beetje van je domein af hang waarin je geinteresseerd bent en naar kijkt.

Als dat opensource web-cms'en is, dan is PHP over vertegenwoordigd. Al ben ik wel benieuwd hoe mensen pubsub websockets in PHP doen eigenlijk.

Ik vraag me dan eerder af hoe het onder hand met nodejs staat sinds het npm gedoe, heb het wel moeten gebruiken voor wat GeoJSON converteer scriptjes, maar verder doe ik er niks mee en het lokt me ook niet echt.

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 23-08-2018 17:02 ]

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:30
StackOverflow had een tijdje terug nog een aardige analyse waarin relaties tussen gebruikte libraries grafisch werden weergeven op basis van hun eigen data waarin de data science libraries sterk naar voren kwamen. Dat leek wel de hoofdmoot van het Python gebruik en daarnaast in mindere mate voor web apps met Django en dergelijke. Kan hem alleen zo niet weer vinden.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Koenvh

Koenvh

🠕 This side up

• gekkie
Die "correlated technologies" zijn wel heel erge eilandjes. Alleen bij PHP en nodejs heb je een fullstack.
Bij ruby bijvb niet .. errrr. Daarnaast doen databases het kennelijk vooral met zich zelf :p.
Ook weer een vrij beperkte metric.
Voornaamste wat ik er uit zou halen is dat gebruikers van PHP kennelijk nog steeds vrij mariaDB/mysql minded zijn.

• Mugwump
Nee, ik bedoelde deze:
Afbeeldingslocatie: https://stackoverflow.blog/wp-content/uploads/2017/09/tag_network_graph-1-1024x1024.png

bron

Je ziet duidelijk een machine learning, web development, scripting / ops en in mindere mate en streaming processing cluster.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• gekkie
En een clustertje basic constructs en datatypes. Is wel een interessanter plaatje. En kennelijk willen we het dan toch graag in een linux/ubuntu VM laten draaien ofzo. Net alle zooi van de NLTK (natural language toolkit) maar eens gedownload, is kijken wat daar mee te spelen valt.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Adion schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:57:
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van C dan. In 2016 in iets meer dan een jaar tijd van 17% naar 7%, om vervolgens opnieuw in slechts een jaar tijd weer te stijgen naar 15%.
Precies. Die schommelingen die je ziet is Google die text indices opruimt. Weinig meer dan dat.

https://niels.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Hydra schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:56:
[...]

Precies. Die schommelingen die je ziet is Google die text indices opruimt. Weinig meer dan dat.
Volgens mij kwam in 2016 C+ uit waardoor vele overstapte. Echter door de baangarantie stapte vele weer terug naar C. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:56
Ik denk dat het wachten is op C+++

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:49

RayNbow

Kirika <3

Ik wacht wel op een C-taal met vier plusjes erin...

___
 /
|       + +
|       + +
 \___

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
RayNbow schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:44:
Ik wacht wel op een C-taal met vier plusjes erin...

___
 /
|       + +
|       + +
 \___
Even verkleinen: C# bedoel je dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Afbeeldingslocatie: http://take.ms/N02Gd

Zo jammer he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ze willen het ook niet leren.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-08 22:45
Je bent lid geworden van SG Track Pixel! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
botwood schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Je bent lid geworden van SG Track Pixel! 8)7
Oftewel, lid geworden van een tracking database :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Verschrikkelijk... het is de loyaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DHH schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:34:
[...]

Verschrikkelijk... het is de loyaliteit!
Inderdaad, maar misschien staat er iets van "Het loyaliteitsprogramma" ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Leuk geschreven artikel over hoe het toevoegen van het woord 'blockchain' aan een app pitch zoveel teweeg brengt :+

https://decorrespondent.n...ets/519071687772-2a5ee060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
TheNephilim schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:32:
Leuk geschreven artikel over hoe het toevoegen van het woord 'blockchain' aan een app pitch zoveel teweeg brengt :+

En natuurlijk de Smart Block Cloud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

In 99,999% van de gevallen slaat het gebruik van een blockchain idd helemaal nergens op 8)7. Maar het artikel slaat wel compleet de plank mis wat betreft de daadwerkelijke mogelijkheden van een blockchain.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump

Ik vond het artikel niet altijd even accuraat, maar wat de opvatting dat het een vreselijk overhypte technologische ontwikkeling met een maar zeer beperkt toepassingsgebied is deel ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:06:
In 99,999% van de gevallen slaat het gebruik van een blockchain idd helemaal nergens op 8)7. Maar het artikel slaat wel compleet de plank mis wat betreft de daadwerkelijke mogelijkheden van een blockchain.
Vertel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

.oisyn schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

In 99,999% van de gevallen slaat het gebruik van een blockchain idd helemaal nergens op 8)7.
Dat was vooral mijn punt inderdaad. Gewoon aangeven dat iets gebruik maakt van de blockchain is al genoeg om iemand over de streep te trekken.

Binnen onze klantenkring waren er ook een aantal die vroegen naar cryptocoin en/of blockchain oplossingen en of dat dan niet wat voor ze was. Puur nieuwsgierigheid meestal, maar zo'n hype doet wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ben je oprecht geïnteresseerd of alleen maar uit op een standaard trolldiscussie? Want ik denk dat jij het stiekem wel weet :)

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 27-08-2018 16:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

.oisyn schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:24:
[...]
Ben je oprecht geïnteresseerd of alleen maar uit op een standaard trolldiscussie? Want ik denk dat jij het stiekem wel weet :)
Ik ben anders wel geinteresseerd in wat je te vertellen hebt over dat artikel :)
Ik weet zo goed als niets af van blockchain of de achterliggende tech (verder dan dat bitcoin idd een hoop stroom kost en eigenlijk in de -huidige- praktijk enkel interessant is om op te speculeren kom ik niet) en het artikel leek me redelijk ok over te komen. Als wat in het artikel genoemd word blijkbaar niet helemaal correct of incompleet is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:29
_O-

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

roeleboel schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Ik ben anders wel geinteresseerd in wat je te vertellen hebt over dat artikel :)
Ik weet zo goed als niets af van blockchain of de achterliggende tech (verder dan dat bitcoin idd een hoop stroom kost en eigenlijk in de -huidige- praktijk enkel interessant is om op te speculeren kom ik niet) en het artikel leek me redelijk ok over te komen. Als wat in het artikel genoemd word blijkbaar niet helemaal correct of incompleet is hoor ik het graag.
De auteur schrijft bijvoorbeeld:
En waarvoor? Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag: welk probleem lost blockchain nou echt op? Oké, banken kunnen bij bitcoin niet meer naar eigen goeddunken geld van je rekening afschrijven. Maar is dit een probleem? Ik ken geen enkel voorbeeld van een bank die zomaar geld van iemands rekening afschrijft. Een bank die zoiets doet, staat binnen no-time voor de rechter en verliest zijn vergunning. Technisch is het mogelijk, juridisch is het een doodvonnis.
Leuk geredeneerd, vanuit het comfort van z'n Belgische huiskamertje, maar zelfs dan nog: als een Belgische bank omvalt en je hebt er meer dan een ton staan, dan ben je het kwijt. Cyprioten waren ook een heel groot deel kwijt omdat het land failliet ging. Argentijnen, Venezuelanen (?) en nu ook Turken zagen/zien hun spaartegoeden verdampen door mismanagement van de overheid, terwijl de omwisseling tegen dollars of euro's en cash opnames wordt tegengewerkt.

Een open, permissieloos, vertrouwensloos, censuur-resistent netwerk (want dat is wat blockchain is) biedt uitkomst voor iedereen in de wereld om over zijn eigen digitale assets te beschikken en te transacten zonder dat iemand daar iets tegen kan doen. Dát is de echte kracht van blockchain.

En heus niet alleen in ontwikkelingslanden. Ik bedoel, deze tweet is toch enorm lachwekkend als je bedenkt dat dat de auteur was van het artikel getiteld "Why bitcoin is stupid" :P

Wat betreft stroomgebruik, leesvoer. Het is een goedkoop argument, omdat het stroomgebruik van bitcoin vrij gemakkelijk te berekenen is. De gehele bancaire infrastructuur (van datacenters tot pinautomaten) gebruiken meer stroom, alleen is het lastig om met daadwerkelijke getallen te komen, en dus wordt het maar vergeleken met wat een land consumeert, alsof dat dan iets zegt. Ontzettend veel electriciteit in het bitcoin mining netwerk komt van hernieuwbare energie, voornamelijk waterkrachtcentrales. Het vervelende van electriciteit is dat het lastig is op te slaan, en het water stroomt en de wind waait of je de energie nou nodig hebt of niet. In plaats van centrales uit te zetten zie je dat de electriciteit gewoon wordt "afgefakkeld" door het te steken in mining centrales.

Heeft bitcoin problemen als betaalmiddel? Zeker, het is te volatiel om een goede MoE (medium of exchange) te zijn en het schaalt op zichzelf niet zo goed, maar volatiliteit neemt af bij verdere adoptie en dankzij layer 2 oplossingen gaan we straks instantane microtransacties zien met ontzettend lage fees. En dat wordt sowieso interessant, want dan zijn er échte micropayments mogelijk, en dat zie je momenteel nog nauwelijks om dat de fees meestal groter zijn dan het bedrag (en dan krijg je oplossingen waarbij je werkt met een balans die bij de tegenpartij staat)

Verder:
Bovendien: het decentrale utopia, waar ‘Nakamoto’ van droomde, het omzeilen van vertrouwde tussenpersonen, is ver weg. De grap is dat er inmiddels drie miningpools bestaan – een soort bedrijven die loodsen vol servers bouwen in Alaska en andere locaties ver-boven-de-poolcirkel – die verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van alle nieuwe bitcoin (en dus voor het controleren van betaalopdrachten).
Misvatting. Uiteraard controleren miners transacties, maar zij doen dat niet alleen. Iedereen die een full node draait, controleert transacties. Als een miner een foutieve transactie opneemt in een block, dan wordt het block dat hij produceert niet geaccepteerd door het netwerk. Met als gevolg dat de block reward en mining fees die ze verdienden met het minen van dat block ook meteen waardeloos is geworden (die transactie waarmee ze de reward en de fees overmaken bestaat alleen op de chain die ze zelf minen, en de users accepteren die chain niet). Ze hebben dus een incentive om niet vals te spelen. Miners zorgen feitelijk voor immutability in ruil voor bitcoin, en de users controleren de miners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@.oisyn Klopt, en dat is ook zeker een mooie toepassing van de blockchain (al heb je er niet per se een blockchain voor nodig, en zijn er ook systemen die zonder kosten transacties kunnen maken die in dat opzicht geschikter zijn), maar ik denk voorlopig niet dat het banken gaat vervangen. Tenminste, ik ben ontzettend blij dat de overheid garant staat voor het geld dat op de bank staat (oké, de eerste €100 000).

Voorlopig beschouw ik het in ieder geval vooral als een technisch vernuftig systeem.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Koenvh schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:59:
Tenminste, ik ben ontzettend blij dat de overheid garant staat voor het geld dat op de bank staat (oké, de eerste €100 000).
Dit is een misverstand. De overheid (de DNB) eist dat elke bank met een Nederlandse bankvergunning meebetaalt aan het deposito garantiestelsel. Dus de andere banken betalen het. De overheid kan wel leningen verstrekken om de stabiliteit te bevorderen of overgaan tot nationalisatie. En daar ben ik de staat erg dankbaar voor (en de staat heeft in een aantal gevallen hier mooi aan verdiend).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:59:
Tenminste, ik ben ontzettend blij dat de overheid garant staat voor het geld dat op de bank staat (oké, de eerste €100 000).
Als de bank niet om zou kunnen vallen, of ieder geval niet nodig zou zijn om "jouw" geld ervanaf te kunnen halen zou het deposito garantie stelsel ook niet nodig zijn.

Wat dat betreft zijn banken eigenlijk een gekke constructie, want je leent je geld in principe uit, en bent daarmee dus afhankelijk van die partij. Als je wil investeren voor rendement is dat niet zo vreemd, maar zeker bij je betaalrekening is dat niet echt het doel van het overgrote deel van de mensen. Bij iets als bitoin hou je zelf controle over je digitale vermogen, en ben je daarmee niet afhankelijk van de stabiliteit van een derde partij ( Je bent alleen afhankelijk van de stabiliteit van het volledige netwerk )

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 27-08-2018 21:32 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@.oisyn Dankuwel voor de heldere uitleg! Behoorlijk wat bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Woy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:30:
[...]
( Je bent alleen afhankelijk van de stabiliteit van het volledige netwerk )
Ik ben compleet onbekend op dit terrein, maar volgens de media is het netwerk zo stabiel als een huis van kaarten ...

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:24:
Wat een suffe reactie zeg. Ik ben gewoon geinteresseerd in je argumenten. Ik ben het nogal eens met het artikel maar andere inzichten zijn altijd leerzaam. Bedankt in ieder geval voor je reactie. Ben het nogal niet met je eens maar goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 28-08-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:03:
[...]

Wat een suffe reactie zeg. Ik ben gewoon geinteresseerd in je argumenten. Ik ben het nogal eens met het artikel maar andere inzichten zijn altijd leerzaam. Bedankt in ieder geval voor je reactie. Ben het nogal niet met je eens maar goed.
Waarom ben je het niet eens?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
De voordelen van blockchain zijn vooral theoretisch.

De kans dat er 'iets mis' gaat met een bank is extreem veel kleiner dan dat er 'iets mis' gaat met een crypto currency. Kijk maar hoeveel banken er 'omgevallen' zijn de laatste paar jaar versus het aantal diefstallen van crypto currencies. Diefstallen die bovendien niet teruggedraaid kunnen worden; je ledger is immutable. In de praktijk beheren de meeste banken gewoon data en dat werkt in de praktijk gewoon prima. Er wordt ook voor 't gemak maar even voorbij gegaan aan de tijdskosten van transacties.

Daarbij komt het er in de praktijk op neer dat je in plaats van een paar grote banken (die gereguleerd worden) afhankelijk bent van een paar grote mining pools (zonder enige vorm van regulatie).

Wat betreft het energieverbruik; het artikel dat aangehaald wordt is bizar. Er wordt maar domweg gezegd dat het probleem zich heus wel oplost doordat miners naar plekken gaan met goedkope 'schone' energie. Wishful thinking op z'n best, maar houdt geen rekening met verdringing. Energie die verstookt wordt door bitcoin farms kan niet gebruikt worden voor nuttige doeleinden. Het hele concept om energie te verspillen als 'proof of work' is te dom voor woorden. Andere 'proof of work' methoden hebben tot nu toe gefaald; dan wordt er vaak teruggevallen op gesloten netwerken. Da's eigenlijk het enige wat werkt.

Vaak wordt er door bitcoin fanaticy met vingers gewezen naar hoeveel energie het 'bankensysteem' wel niet kost. Dat is "whataboutism" op z'n best. Daar naast is er al eens een berekening gedaan (kan het artikel zo niet vinden vrees ik) waarbij bitcoin naast een grote credit card maatschappij gezet wordt. Bitcoin bevat een kleine fractie van de economische waarde maar verstookt vele malen meer energie. In de huidige ecologische situatie inzetten op het verstoken van steeds meer energie is wat mij betreft bijna misdadig.

En dat zijn crypto currencies. Voor vrijwel alle andere toepassingen is blockchain een oplossing op zoek naar een probleem. Het is vooral een enorm trage gedistribueerde append-only database. En kwa techniek is dat helemaal niks nieuws: je kunt je zooi ook in een git repo plempen.

Edit: Artikel over de weerlegging van het energie verhaal: https://hackernoon.com/th...tion-fallacy-8cf194987a50

Hij komt uit op 100 Twh per jaar voor banken, t.o.v. 28.67 voor bitcoin. Gaat maar voor 't gemak ff voorbij aan het verschil aan financieel 'werk' dat beide groepen verzetten. Nota bene: As a final comment, I believe that bitcoin will become more efficient in terms of electricity consumption moving forward (although it might continue growing its electricity consumption as an absolute value but so is energy consumption growing worldwide).

Dat gaat rechtstreeks in tegen de trend!

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 28-08-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Hydra Kijk aan, bedankt voor de moeite om het op te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:03:
[...]

Uhm... Niet om het een of andere, maar jouw reactie eerste verdient ook geen schoonheidsprijs. En de eerste reactie van @.oisyn daarop, hoewel begrijpelijk, is ook niet netjes.

Ik ben wel blij om te zien dat jullie de strijd verder voort zetten op basis van argumenten. Bedankt daarvoor! _/-\o_

Wel ben ik benieuwd wat de exacte stelling is. Blockchain kan namelijk verwijzen naar een bepaald soort database of cryptocurrency. In .oisyn zijn oorspronkelijk bericht krijg ik het idee dat het gaat om de database definitie, maar inmiddels zijn we aanbeland bij cryptocurrency. Echter afhankelijk van de technieken die gebruikt wordt (bijvoorbeeld: proof of work vs proof of stake) gaan bepaalde stellingen niet op.

Misschien handig dat jullie beide hier wat duidelijkheid inbrengen? Dit kan namelijk een hoop frustratie voorkomen als jullie beide iets anders bedoelen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Breek me de bek niet open over brakke implementaties van clientside frameworks. De ABN heeft er ook een handje van. Ja, ik hou van ranten op die bank.

Ze hebben al een aantal maanden een nieuwe online banking-omgeving, en nog steeds werkt 'ie voor geen meter. Traag, niet keyboard-friendly, "responsive" in de zin van: laat een irrelevant element het gehele scherm opvullen.

En nu was ik onlangs een rekening aan het aanvragen: https://www.abnamro.nl/po...standaard/aanvragen.html: 5 seconden laadtijd, 140 requests en 1,3 MB voor een fucking invulformulier - dat niet werkt. De pagina verspringt naar boven bij elke veldwijziging (tab of klik), en op het tweede scherm wordt na het tabben de invoer tijdelijk geblokkeerd waardoor de eerste letters van je gegevens wegvallen als je op dat moment meteen gaat typen. 8)7

En als ik dan toch aan het ranten ben: waarom kan ik op drie installaties van Windows 10 het Windows Update-scherm niet vinden? Als ik "update" tik in het startmenu, komen een stuk of tien irrelevante hits naar boven, waaronder de Java Update Checker. Pas wanneer ik "check for" intik, komt "Check for Updates" van Windows naar boven. ;(

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Uhm... Niet om het een of andere, maar jouw reactie eerste verdient ook geen schoonheidsprijs. En de eerste reactie van @.oisyn daarop, hoewel begrijpelijk, is ook niet netjes.
Huht? Ik vraag gewoon letterlijk om de argumenten gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Hoezo "geen schoonheidsprijs"?
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:31:
@Hydra Kijk aan, bedankt voor de moeite om het op te schrijven.
YW :)

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 28-08-2018 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:05

Pizzalucht

Snotneus.

CodeCaster schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:52:
[...]

Breek me de bek niet open over brakke implementaties van clientside frameworks. De ABN heeft er ook een handje van. Ja, ik hou van ranten op die bank.

Ze hebben al een aantal maanden een nieuwe online banking-omgeving, en nog steeds werkt 'ie voor geen meter. Traag, niet keyboard-friendly, "responsive" in de zin van: laat een irrelevant element het gehele scherm opvullen.

En nu was ik onlangs een rekening aan het aanvragen: https://www.abnamro.nl/po...standaard/aanvragen.html: 5 seconden laadtijd, 140 requests en 1,3 MB voor een fucking invulformulier - dat niet werkt. De pagina verspringt naar boven bij elke veldwijziging (tab of klik), en op het tweede scherm wordt na het tabben de invoer tijdelijk geblokkeerd waardoor de eerste letters van je gegevens wegvallen als je op dat moment meteen gaat typen. 8)7

En als ik dan toch aan het ranten ben: waarom kan ik op drie installaties van Windows 10 het Windows Update-scherm niet vinden? Als ik "update" tik in het startmenu, komen een stuk of tien irrelevante hits naar boven, waaronder de Java Update Checker. Pas wanneer ik "check for" intik, komt "Check for Updates" van Windows naar boven. ;(
Die nieuwe omgeving... Ze hadden gewoon 1 van mijn rekeningen opeens verborgen, schrok me dood :/
Na lang zoeken stond het ergens bij de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nemVTce.png

Wtf 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

De voordelen van blockchain zijn vooral theoretisch.

De kans dat er 'iets mis' gaat met een bank is extreem veel kleiner dan dat er 'iets mis' gaat met een crypto currency. Kijk maar hoeveel banken er 'omgevallen' zijn de laatste paar jaar versus het aantal diefstallen van crypto currencies.
Nogmaals, makkelijk geredeneerd vanuit het comfort van je huidige situatie. Dat geldt echter niet voor iedereen in de wereld.
Er wordt ook voor 't gemak maar even voorbij gegaan aan de tijdskosten van transacties.
Idd, die duren een dag bij SEPA en meerdere dagen bij wire. Belachelijk idd. Met het Lightning Network (een layer 2 oplossing) is het instantaan.
Daarbij komt het er in de praktijk op neer dat je in plaats van een paar grote banken (die gereguleerd worden) afhankelijk bent van een paar grote mining pools (zonder enige vorm van regulatie).
Dat heb ik al uitgelegd, gebruikers controleren de miners. Het is voor de miners helemaal niet handig om hun eigen ding te doen als de gebruikers dat niet accepteren, want dan zijn hun geproduceerde blokken niets waard.
Vaak wordt er door bitcoin fanaticy met vingers gewezen naar hoeveel energie het 'bankensysteem' wel niet kost. Dat is "whataboutism" op z'n best.
Dat is helemaal geen whataboutism. Niemand klaagt dat banken zoveel energie verbruiken. Dan is het toch gek dat men wel klaagt dat Bitcoin dat wel doet? En ja, dan gaat men meestal kijken naar de kosten per transactie, waardoor die bij Bitcoin veel hoger uitvalt vanwege het lagere aantal, maar dat is geen eerlijke vergelijking want de energiekosten van Bitcoin schalen niet met het aantal transacties.
Bitcoin bevat een kleine fractie van de economische waarde maar verstookt vele malen meer energie.
Dit argument dus :).
Het is vooral een enorm trage gedistribueerde append-only database.
Een trage append-only database die door niemand wordt beheerd en waarin je niemand hoeft te vertrouwen, en waarbij niemand appends kan voorkomen. Als je die eigenschappen er niet bij vermeld dan heb je er idd niets aan. Het is een afweging - als je al die dingen niet nodig hebt (en dat heb je vaak niet), dan zijn er idd veel betere oplossingen.
Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:53:
[...]

Huht? Ik vraag gewoon letterlijk om de argumenten gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Hoezo "geen schoonheidsprijs"?
Hou je niet van de domme, ik ken je M.O., ik wist allang dat jij het heel eens zou zijn met dat artikel en ik had geen zin in een standaard discussie die je op de frontpage ook altijd ziet, met de standaard argumenten: traagheid, energiekosten, criminaliteit, en daar had ik geen zin in. Als we van tevoren al weten dat we het niet eens gaan zijn, dan heeft een discussie ook geen nut.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 28-08-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
En ja, dan gaat men meestal kijken naar de kosten per transactie, waardoor die bij Bitcoin veel hoger uitvalt vanwege het lagere aantal, maar dat is geen eerlijke vergelijking want de energiekosten van Bitcoin schalen niet met het aantal transacties.
Is het niet zo dat een block een aantal transacties kan bevatten en dat blck gemined moet worden? Of besluit men dan meer transacties aan een block toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:38:
Wel ben ik benieuwd wat de exacte stelling is. Blockchain kan namelijk verwijzen naar een bepaald soort database of cryptocurrency. In .oisyn zijn oorspronkelijk bericht krijg ik het idee dat het gaat om de database definitie, maar inmiddels zijn we aanbeland bij cryptocurrency. Echter afhankelijk van de technieken die gebruikt wordt (bijvoorbeeld: proof of work vs proof of stake) gaan bepaalde stellingen niet op.
Ik ging in m'n reactie vooral in op de door Oisyn aangedragen argumenten en die sloegen vooral op crypto currencies. Maar in de bredere zin; blockchains zijn m.i. trage gedistribueerde (als je voor het gemak maar even het 'distributed ledger' deel meepakt, wat de meeste blockchain aanhangers doen) append-only databases met een immutable history. Zoals elke database hebben ze bepaalde kenmerken die voor een bepaald probleem een oplossing kunnen zijn, maar net zo goed tegenwerken.

Kijk bijvoorbeeld naar Git; dat is in z'n essentie ook een soort block-chain: de history is immutable. Heeft meestal voordelen voor code, maar er zijn genoeg nadelen hiervan. Een bekend voorbeeld is AWS keys die perongeluk in de source staan. Je hoort mij alleen zien zeggen dat Git 'slecht' is, het is mijn favoriete version control system.

Zoals elke database is blockchain een tool, geen gouden hamer. En vanwege de bitcoin hype, en die 'magie' omdat mensen het niet begrijpen (vooral niet begrijpen dat het een verzameling technieken is die decennia terug gaat en dus niks nieuws is) wordt het wel zo gebruikt, op een extreme manier. Cloud was eerder ook hype, maar tegelijkertijd een concrete oplossing voor een bepaald probleem. Blockchain net zo goed, alleen is de hype-factor hier vele malen hoger door het (tijdelijk) succes van Bitcoin.
Misschien handig dat jullie beide hier wat duidelijkheid inbrengen? Dit kan namelijk een hoop frustratie voorkomen als jullie beide iets anders bedoelen.
Zie hierboven. Als je verder vragen hebt; let me know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

@.oisyn Hoewel het dan gelukkig een inhoudelijke discussie is met argumenten ben jij natuurlijk wel biased. Ik weet dat je in elk geval vroeger een paar K in bitcoins had geïnvesteerd en op zijn minst nog actief mee voert in diverse discussies.
Niet dat je dan niets te zeggen hebt; immers heb je de ervaringen. Het maakt het alleen wat lastiger om er echt objectief naar te kijken.

Ik heb een aantal startups gezien die de techniek blockchain gebruiken, vergis je alleen niet dat ze soms nog de naam startup hanteren ook al zijn ze met 20-30 man en 4 jaar bezig :+ Uiteindelijk is het idee op papier altijd wel fancy; het klinkt goed. In de praktijk slaat het soms nergens op.

Een voorbeeld was een pakketdienst die dus een chain wilde opzetten vanuit fabriek - eindconsument. Dus d.m.v. inscannen, trackers, etc. zou je op papier een chain kunnen hebben. Je kan vervolgens ook je chain uitlezen (wat is er gebeurd, waar, etc.
Uiteindelijk gaat het weer om dat stukje "trust"; maar in bovenstaand geval belemmerd niemand iets om een stukje toe te voegen in de chain wat niet echt is gebeurd. Anyway; ik vind het lastig om het exact uit te leggen maar een die techniek is dan IMO niets anders dan een logging database zonder dat het echt toegevoegde waarde biedt.

Persoonlijk vind ik dat dus ook bij cryptocurrency. Op papier is het logisch en lijkt het heel tof:
- decentralisatie
- snelle transactions
- trust vanuit de pool
- ?? whatever

De praktijk is dat mensen hun meuk op exchanges zetten (decentralisatie is dan eigenlijk weg...). Zeker, uitzonderingen daar gelaten die hun currency lokaal of op ledgers bewaren. Bitcoin transactions zijn duur en traag. En bij diverse currencies is die trust al eens helemaal verpest door zo'n 50%+ pool "attack".

De beweegredenen van een te grote groep mensen is ook verkeerd voor het daadwerkelijke doel dat cryptocurrency wilt aanpakken. Als ik er zelf een cijfertje aan mag geven (want exact weet ik dat niet) dan is 99.99% van het verkeer pure marktspeculatie traffic en niet daadwerkelijke B2C of B2B transacties. Elke nieuwe currency wordt niet voor HET doel gebruikt; maar voor quick wins en personal gains. Again, eigen cijfertjes maar 99% van de nieuwe currencies worden opgezet voor eigen gewin; met dan als argument: "we pakken dit probleem aan".

En I couldn't care less over energiegebruik maar opnieuw: De enige reden dat alles zo explosief groeit in mining rigs is dat mensen dit weer voor het eigen gewin doen, in plaats van dat iedereen nou zou graag gedecentraliseerd wilt bankieren. De hoeveelheid mensen dat kneiter rijk zijn geworden door het aanbieden van "producten" (mining rigs, videocards, exchanges) is niet normaal. En alles onder dezelfde noemer; cryptocurrency is de toekomst.

Dus ja als je het aan mij vraagt vind ik dat vrijwel alles wat met blockchain/cryptocurrency te maken heeft vrijwel geen toegevoegde waarde heeft en de implementatie / resultaat een gemiste kans is. Alles wat er nu er mee gebeurd biedt geen stabiele toekomst en gaat alleen maar over persoonlijke winsten (en voor vele verliezen) dan dat er daadwerkelijk iets uit komt waarvoor het ooit bedoeld was. En ja; dat vind ik het persoonlijk zonde als je ziet wat er in geïnvesteerd wordt qua energie (letterlijk en figuurlijk). De banken zorgen er in elk geval nog voor dat ik mijn salaris op mn bank krijg en dat ik mn boodschappen er mee kan betalen.
Gezien de hoeveelheid activiteit met cryptocurrency zou je eerder verwachten dat we met die aantallen óók nuttige transacties konden maken. De weg daar naar toe lijkt nooit te komen; al dan niet pas over 5 a 10 jaar (?).

Ik verwacht eerder dat "stabiele" financiële instellingen (grote banken) meer overgaan naar blockchain maar dan in eigen beheer. Net zo goed dat elke bank daar al mee bezig is (of soms al in production draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe is de history precies immutable? Kan ik, als beheerder van de repository, de history niet herschrijven door een bepaalde change te excluden?
Douweegbertje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:05:
@.oisyn Hoewel het dan gelukkig een inhoudelijke discussie is met argumenten ben jij natuurlijk wel biased. Ik weet dat je in elk geval vroeger een paar K in bitcoins had geïnvesteerd en op zijn minst nog actief mee voert in diverse discussies.
Niet dat je dan niets te zeggen hebt; immers heb je de ervaringen. Het maakt het alleen wat lastiger om er echt objectief naar te kijken.
Ja hallo, zo ken ik er ook nog wel een paar. Ik zit erin omdat ik het een goed project vind, niet andersom :).

Ik heb al gezegd dat ik 99,999% van de projecten waarin men met blockchain komt onzin vindt. En dat geldt ook voor de laatste regel uit jouw post (banken die iets met blockchain gaan doen, dat slaat echt nergens op - zolang je een centrale partij hebt die alles regelt heb je niets aan de ontzettend inefficiente blockchain).

Wat men in de praktijk doet met bitcoin of andere cryptocurrencies boeit me niet zoveel. Ik geloof overigens ook niet in de andere cryptocurrencies. Wel geloof ik in bitcoin, en het doel om "sound money" te worden.

[ Voor 67% gewijzigd door .oisyn op 28-08-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:12:
Hoe is de history precies immutable? Kan ik, als beheerder van de repository, de history niet herschrijven door een bepaalde change te excluden?
Ik weet niet precies wat je nu wil. Wil je wel of geen discussie? Zowel de toon als de inhoud van je bericht zeggen "geen". En nu licht je klein dingetje uit een heel verhaal alleen maar om je gelijk te halen. En dan mij uitmaken voor troll? Laten we het er gewoon op houden dat we het niet eens gaan worden. Beter voor de sfeer hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet precies wat je nu wil. Wil je wel of geen discussie? Zowel de toon als de inhoud van je bericht zeggen "geen". En nu licht je klein dingetje uit een heel verhaal alleen maar om je gelijk te halen.
Nee, ik ben oprecht benieuwd hoe die immutability geregeld is bij Git. Ik gebruik zelf vooral Perforce dus ik heb er niet zoveel ervaring mee. Ik weet dat het decentraal is, maar daardoor heb je natuurlijk niet 1 history (het is eigenlijk een DAG). Eigenlijk alleen de history van de chain die je zelf in beheer hebt. Dus hoe zit dat dan precies met immutability? Kan ik niet een alternatieve versie doctoren, waarin een bepaalde change is verwijderd?

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 28-08-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Kijk bijvoorbeeld naar Git; dat is in z'n essentie ook een soort block-chain: de history is immutable. Heeft meestal voordelen voor code, maar er zijn genoeg nadelen hiervan. Een bekend voorbeeld is AWS keys die perongeluk in de source staan. Je hoort mij alleen zien zeggen dat Git 'slecht' is, het is mijn favoriete version control system.
Wij hebben toch wel al eens de history van een git repo aangepast omdat er een password in een commit geslopen was.
Was met deze tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whoami schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Wij hebben toch wel al eens de history van een git repo aangepast omdat er een password in een commit geslopen was.
Was met deze tool.
Kun je dan niet zien dat ermee is geknoeid? Of kun je eigenlijk gewoon willekeurige changes van willekeurige authors aanpassen, zonder dat dat detecteerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De hash van de commit n is gebaseerd op die van commit n - 1, enz. Zodra je commit n - 10 aanpast, verandert de hash en verandert dus ook de hash van commit n - 9, enz.

Als je dan een nieuwe versie ophaalt kan git op de remote geen commit vinden met de hash van je lokale HEAD en weigert hij te pullen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

PCExtreme trekt de stekker uit hun Raspberry Pi project. En dankzij dat, heb ik een code voor 50 euro. First come, first serve. Ik heb niet echt een plek voor een kortingscode voor een hosting provider, aangezien ik voor een provider werk (die een policy heeft, dat medewerkers en oud-medewerkers probleemloos een eigen stack kunnen krijgen :P )

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Kun je dan niet zien dat ermee is geknoeid? Of kun je eigenlijk gewoon willekeurige changes van willekeurige authors aanpassen, zonder dat dat detecteerbaar is?
Wat @kenneth zegt heeft overigens ook betrekking op de inhoud van een commit.

Git werkt eigenlijk heel simpel, en wel als volgt:
Een gewoon bestand wordt een hash over berekend, en deze hash wordt gebruikt om naar het bestand te verwijzen
Een map/tree wordt opgeslagen als een "tekst bestand" waarbij op elke regel een verwijzing staat naar de entry (wat of een bestand of een tree is) met de bijbehorende bestandsnaam
Een commit is een X aantal gegevens zoals de verwijzing naar de root tree, de voorgaande commit(s) (kan dus meerdere zijn in geval van merge) de naam van commiten, ...

Op het moment dat dus een bestand wordt aangepast betekend dat dat de hash veranderd, doordat die veranderd, veranderd ook de tree en dus zijn hash, en daardoor veranderd ook de commit en dus de commit hash. Als dus bv iemand zegt "Linux kernel commit ABC123" maakt het niet uit welke repository je pakt, want die commit hash zal altijd dezelfde inhoud hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
whoami schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:25:
Was met deze tool.
I know, zelf ook wel gebruikt. Maar dat is m.i. besides the point. Als je met een blockchain de meerderheidsstem hebt, kun je daar ook de history herschrijven in principe.

Met git kun je eigen history herschrijven maar niet die van een geforkte repo. Ongeveer hetzelfde principe. Maar ik beweer ook niet dat git een 'blockchain' is, alleen dat er een duidelijke parallel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Dat ligt er aan. In principe is het zo dat de hash van de commit wijzigt wanneer je de commit wijzigt. Als je lokale commits hebt, en die wijzigt, dan komt niemand er achter; want er is niemand anders die het weet/kan controleren. Stonden deze commits echter ook op bijvoorbeeld de remote repository, dan kun je dit niet zomaar wijzigen. Het kan wel, maar omdat de geschiedenis niet meer klopt zul je een force push moeten doen. En iedereen die een bijvoorbeeld een lokale versie van die repository en branch had, ziet dat er mee geknoeit is. Bij de meeste git "servers" kun je dus ook instellen dat slechts een bepaald aantal mensen force push rechten hebben. Het is ook meer een middel voor speciale gevallen, en niet voor daily use.

Er zijn wat dat betreft teveel developers die bepaalde functionaliteit van git gewoonweg misbruiken. Zo ben ik meerdere developers tegen komen die de history gaan rewriten als ze een bug fixen, alsof die bug dus nooit bestaan heeft, in plaats van een nieuwe commit met de bug fix :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@kenneth @RobertMe @ThomasG Thanks voor de info. Wat dat betreft lijkt het wel op een blockchain, behalve dan de proof of work. En die zorgt nou juist voor immutability (of anders gezegd, dat het extreem moeilijk is om de complete history te herschrijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Dat Git veel weg heeft van block chain is meer toeval, dan by-design. Het is gewoon zo ontstaan om bijvoorbeeld een aantal problemen/nadelen die je bij ander versie beheer systemen hebt (of kunt hebben) te vermeiden, en een aantal dingen gemakkelijker/mogelijk te maken. Het is dus niet bedoelt om het een repository secure en/of immutable te maken, want dat doet het ook niet. Je kunt bij Git namelijk gewoon auteurs spoofen (zijn rechtzaken over geweest, en daarom heeft git nu optioneel GPG ondersteuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:48:
@kenneth @RobertMe @ThomasG Thanks voor de info. Wat dat betreft lijkt het wel op een blockchain, behalve dan de proof of work. En die zorgt nou juist voor immutability (of anders gezegd, dat het extreem moeilijk is om de complete history te herschrijven).
Die proof of work zorgt voor consensus over wat de waarheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:58:
Die proof of work zorgt voor consensus over wat de waarheid is.
En die proof of work is in zichzelf zowel een oplossing als een groot probleem. Om blockchains voor meer toepassingen viable te maken heb je een proof of work nodig die snel genoeg is en geen bizarre hoeveelheden energie verstookt, maar toch 'secure' is. Da's de holy grail.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 28-08-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

En die proof of work is in zichzelf zowel een oplossing als een groot probleem.
In de huidige vorm van Bitcoin wel, maar daar zijn ook al nieuwe algoritmes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:16:
In de huidige vorm van Bitcoin wel, maar daar zijn ook al nieuwe algoritmes voor.
Yup, maar die hebben ook weer hun problemen. Proof of Stake heeft dan niet het probleem van het burnen van de energie maar je hebt nog steeds het probleem dat een groep met een stake van 51% in principe gewoon eigenaar is van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
kenneth schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:35:
De hash van de commit n is gebaseerd op die van commit n - 1, enz. Zodra je commit n - 10 aanpast, verandert de hash en verandert dus ook de hash van commit n - 9, enz.

Als je dan een nieuwe versie ophaalt kan git op de remote geen commit vinden met de hash van je lokale HEAD en weigert hij te pullen.
Voor zover ik me herinner, werd de history rewritten, en hebben we de history forcibly gepushed.
Ik kan me wel voorstellen dat developers dan de repo opnieuw hebben moeten clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Yup, maar die hebben ook weer hun problemen. Proof of Stake heeft dan niet het probleem van het burnen van de energie maar je hebt nog steeds het probleem dat een groep met een stake van 51% in principe gewoon eigenaar is van het netwerk.
Dat heb je altijd met een consensus, dat is dan de waarheid en de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:56:
Dat heb je altijd met een consensus, dat is dan de waarheid en de realiteit.
Ja, maar een van de main selling points van blockchains is dat een chain van 'niemand' is, en dat is dus niet per definitie zo. Het is meestal nog steeds mogelijk een meerderheid te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:08:
[...]

Ja, maar een van de main selling points van blockchains is dat een chain van 'niemand' is, en dat is dus niet per definitie zo. Het is meestal nog steeds mogelijk een meerderheid te verkrijgen.
Dat klopt, daarom snap ik die blockchains van Walmart, bijvoorbeeld, ook niet. Als zij hem aanpassen ben je alsnog SOL.

Daarom wil je ook een groot aantal zelfstandige nodes zodat je moeilijk een meerderheid kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:53:
[...]

Misschien dat het je intentie is, maar je verzoek bestond letterlijk uit 1 woord. Dit wordt gezien als kortaf (of zelfs commanderend). Met een klein beetje extra moeite had jij (en dit geldt ook voor .oisyn) een stuk soepeler dialoog gehad.

Zou ik de spreekwoordelijke schoonheidsprijs mogen uitreiken dan is dit dialoog niet één die ik zou belonen.

Dat gezegd te hebben, de verdere verloop van de discussie verdient weer wel de schoonheidsprijs (y)

[ Voor 7% gewijzigd door DevWouter op 28-08-2018 14:17 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:14:
Misschien dat het je intentie is, maar je verzoek bestond letterlijk uit 1 woord.
Tja. Vandaar die smiley erachter. Misschien dat m'n old-skool usenet bloed hier naar boven komt borrelen maar ik probeerde 't expliciet vriendelijk te maken.

Edit: Sorry: ;) :) :>

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 28-08-2018 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
DevWouter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:14:
Dat gezegd te hebben, de verdere verloop van de discussie verdient weer wel de schoonheidsprijs (y)
Ik lees de discussie met veel plezier in ieder geval.

Jammer dat niet een van beide aandelen PHP heeft ..... :P

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

farlane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Ik lees de discussie met veel plezier in ieder geval.

Jammer dat niet een van beide aandelen PHP heeft ..... :P
https://github.com/gabrielrcouto/phplata 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ah, dan hebben we mutability als default, ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Tja. Vandaar die smiley erachter. Misschien dat m'n old-skool usenet bloed hier naar boven komt borrelen maar ik probeerde 't expliciet vriendelijk te maken.

Edit: Sorry: ;) :) :>
@Hydra: Ik vind deze reactie een pracht voorbeeld van karakter en wijsheid. Leren van je fouten en weten dat "sorry" een verdomd krachtig middel is. Daar zou andere nog veel van kunnen leren. (@.oisyn, dat is een hint, die excuses is namelijk niet voor mij bedoeld...)

farlane schreef: Jammer dat niet een van beide aandelen PHP heeft ..... :P
Kan Tweakers een troll-tag uitvinden en dat automatisch aan jouw toekennen?
* DevWouter leest de volgende reactie
... Ik haat jullie allebei... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Even een domme vraag...

Op Linux schedule ik met CRON af en toe wat taken waarvan ik eigenlijk graag een mailtje wil ontvangen of iets gelukt is of niet. Nu zag ik dat CRON zelf wel iets van een MAILTO optie heeft, maar zodra je wil dat niet alle taken gaan mailen zul je iets per taak moeten regelen.

Het meest logische lijkt mij dan dat je een soort task runner gebruikt die de taak uitvoert, en vervolgens een mailtje stuurt met de resultaten van de taak.

Nu kan ik zoiets vrij eenvoudig bouwen met Python, maar tegelijkertijd verzet zich elke vezel in mijn lijf hiertegen, om de simpele reden dat er toch al tig mensen voor mij zoiets gebouwd moeten hebben.

Kortom, wat gebruiken jullie hiervoor?

Ik wil gewoon een mailtje ontvangen dat "taak X gelukt is" en dat de output ervan in het mailtje staat, zodat ik deze snel kan inspecteren (op mijn telefoon) als ik daar behoefte aan heb.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De output van de taken waar je geen mail voor wil ontvangen kan je naar /dev/null sturen.

code:
1
*/2 * * * * user /usr/bin/php /home/user/script.php > /dev/null

En als je ook geen errors in je mail wil:

code:
1
*/2 * * * * user /usr/bin/php /home/user/script.php > /dev/null 2> /dev/null

Die eerste /dev/null vangt de output van stdout op, de tweede 2> /dev/null vangt de output van stderr op.

[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 29-08-2018 16:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Je kan per cronjob de MAILTO aangeven; beter gezegd: overriden.

Dus

code:
1
2
3
4
5
MAILTO=foo@bar.com
* * * * * shizzle.sh

MAILTO=
* * * * * sssh.sh

En als je gewoon als default geen mailto hebt ingesteld dan kan je override doen dat hij gevuld is. En uiteraard visa versa. Als je default een mailto hebt, dan kan je die per job uitzetten.

edit;

En output redirecten vind ik persoonlijk niet 'de' oplossing. Vaak genoeg wil je de output ook nog los verzamelen in een log of overige acties uitvoeren. IMO is de mailto waarde een wat nettere oplossing :)

[ Voor 23% gewijzigd door Douweegbertje op 29-08-2018 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Ik laat zelf de output gewoon mailen maar zorg er voor dat als iets goed gaat, er geen output is. Als er iets niet goed gaat krijg ik mail, anders niet. Dit voor mijn persoonlijke shizzle, voor werk hebben we een logging framework

Alternative: pipen in het mail commando
code:
1
39 10 * * 3 /some/script | mail -s 'Output' test@example.com

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Douweegbertje schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:16:
Je kan per cronjob de MAILTO aangeven; beter gezegd: overriden.
Dit lijkt mij inderdaad ook netter dan de output redirecten.
rutgerw schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:28:
Dit voor mijn persoonlijke shizzle, voor werk hebben we een logging framework
Een logging framework gebruiken kan ook, alleen betekent dit ook dat alle scripts / programma's / whatever dat framework moeten gebruiken. Ik vind het eigenlijk wel fijn om een soort separation of concerns aan te brengen.

Dat wil zeggen:
- Een taak is heel eenvoudig en doet gewoon wat hij moet doen. Exit code 0 is succes, != 0 betekent dat er iets mis is gegaan.
- Een taak schrijft simpelweg naar stdout en stderr.
- Een ander component verzorgt het uitvoeren van de taak en het loggen ervan. Dit kan de scheduler zijn (in dit geval CRON), maar dus ook een losse "task runner". Een simpel programma'tje waar je simpelweg tegen zegt "dit is taak A, voor A moet je dit commando uitvoeren, en stuur een mailtje naar pietje als de taak gereed is".

Ik heb bijvoorbeeld nog niet gevonden waar ik in CRON een naam aan een taak kan toewijzen. Want nu krijg ik mailtjes waar in de subject hele commando's staan, terwijl ik eigenlijk in de subject alleen wil zien dat "taak USB backup is gelukt" of "LET OP! Taak USB backup gaf een foutcode terug". En dan in de body de output van het programma.

Het liefst heb ik dan bij een foutcode ook een uitroepteken bij de mail (prio).

Door de separation of concerns maakt het ook niet meer uit of een taak een Python backup script is, een Golang programma'tje of simpelweg een standaard Linux commando dat eens in de week wordt gestart waarvan ik de output wil weten.

Maar al deze dingen vind ik zo standaard, dat ze er al zouden moeten zijn. Dus als het niet met CRON kan, dan denk ik aan een tooltje dat mijn scripts uitvoert of simpelweg een alternatief voor CRON die dit allemaal zelf kan.

Terugkomend op wat CRON momenteel doet:
- Ik zie in de subject geen verschil of de taak gelukt of mislukt is
- Vooralsnog heb ik geen nette naam aan een taak kunnen geven
- En ik wil een priority aan de mail geven bij een foutcode

Kan dit met CRON? Of loop ik nu echt tegen beperkingen aan?

Update:
https://pypi.org/project/cronwrap/

Blijkbaar is "cron job wrapper" de juiste zoekterm. Ik moet nog uitzoeken of het ook echt helemaal werkt zoals ik wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 30-08-2018 09:38 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gisteren een dependency hell opgelost. *O* Voor bepaalde functionaliteit in een .NET Framework 4.6-project heb ik ik een library gemaakt die afhankelijk is van DocumentFormat.OpenXml, die op zijn beurt weer een dependency heeft op System.IO.Packaging. Omdat onze dependencies standaard op "Lowest" staan, werd daarvan versie 4.4.0 geïnstalleerd, die NETStandard.Library binnentrekt die weer System.Runtime nodig heeft. Wat een drama veroorzaakte dat. :/

Mijn Visual Studio negeerde de package references, maar ging graven naar DLL's in C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2017\Professional\MSBuild\Microsoft\Microsoft.NET.Build.Extensions\net461\lib, en maakte aan de hand daarvan binding redirects in de configuratie van het project waarin je mijn library installeerde. De versies van deze assemblies kwamen niet overeen met de versies uit de packages, waardoor het resultaat dat uit de buildserver kwam at runtime spectaculair faalde met honderdduizend Fusion-fouten met assembly mismatches. 8)7 Relevant issue: https://github.com/Microsoft/msbuild/issues/2527.

Gelukkig is er sinds enkele maanden System.IO.Packaging 4.5.0, die, wanneer geïnstalleerd op een .NET Framework targetend project, niet meer .NET Standard maar weer gewoon .NET Framework als basis heeft. NuSpec-dependencies ophogen naar die versie, en alles werkt weer. *O*

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
Ah, dependency hell met VS 8)7 . Ook altijd leuk als je in een bepaalde branch packages updated, maar dan in een andere branch die packages niet hebt. Switchen naar die branch zorgt altijd voor falende references, terwijl de build wel perfect werkt. VS dan opnieuw opstarten helpt vaak, maar ook weer niet altijd.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
@Lethalis Als je controle over je machine hebt, dan kun je ook nog je jobs managen met Jobber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dztb54kn4eg01.jpg

meta image.

• gekkie
Hmm fijn in de bergen wandelen, mis je gelijk hele blockchain/bitcoin discussies.

Zouden er úberhaupt nog mensen zijn die er iets *stoffelijks* van kopen ?
Volgens mij sinds de "koers" er van gestegen is niet, Prima als je het ziets als zeer volatiel beleggingsproduct, kortom lekkere speculeren, kortom gokken. Maar gooi er dan niet zo veel pretenties tegen aan.

Daarnaast snap ik het idee van die "beleggingen" in die coins niet. Waarom zou nou juist die "coin" de ultieme coin worden. Als het creeéren van een nieuwe coin nog makkelijker lijkt dan het kleien van een lief bruin beertje op het kleinste kamertje. Dankzij die vooralsnog blijvende volatiliteit is de kans dat het werkelijk gebruikt kan worden als betaalmiddel ook vrij gering, kortom de waarde van de meeste coins lijkt me schromelijk overdreven (maar niettemin is er ongetwijfeld veel geld aan te verdienen met de juiste gok, juist dankzij die volatiliteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben dus toch niet de enige die problemen heeft met de consistentie van de git cmdline :P

Git Koans

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

kenneth schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:22:
Ik ben dus toch niet de enige die problemen heeft met de consistentie van de git cmdline :P

Git Koans
Zien jullie wel dat git erger is dan PHP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Douweegbertje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:36:
Zien jullie wel dat git erger is dan PHP :+
Dat brengt me op een idee. Een PHP wrapper om git :o

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acemoo
  • Laatst online: 21:56
Matis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

https://github.com/czproject/git-php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Of nog beter: een Git implementatie in PHP.

offtopic:
Ik heb autisme en ik snap niet zo goed wat de smilies op GoT betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Douweegbertje schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:16:

En output redirecten vind ik persoonlijk niet 'de' oplossing. Vaak genoeg wil je de output ook nog los verzamelen in een log of overige acties uitvoeren. IMO is de mailto waarde een wat nettere oplossing :)
Uiteraard kan je ook naar een log file wegschrijven, het is maar net wat je wil.

code:
1
*/2 * * * * user /usr/bin/php /home/user/script.php > /var/log/cronjobs/my_script

Opties zat. Wij hebben echter diverse clean-up scripts dat alleen maar het aantal verwijderde rijen uit een MySQL tabel teruggeeft. Dat hoef ik niet elke dag in mijn mailbox of log files te hebben, vandaar /dev/null.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:43:
[...]

Of nog beter: een Git implementatie in PHP.
Zo gek zou dat niet zijn, Git is begonnen als een stel scripts.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Sebazzz schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:34:
[...]

Zo gek zou dat niet zijn, Git is begonnen als een stel scripts.
Nee. Git is gewoon begonnen in C code. Het is wel zo dat een deel van git bestond (of bestaat) uit perl code. Je kunt nog steeds een script git-foobar.pl maken, en dat uitvoeren als git command $ git foobar .... Je kunt de git binary trouwens ook symlinken met een commandonaam, en dat voert het enkel dat commando uit: bijv. ln -s /usr/bin/git git-log (niet bijzonder nuttig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Wil iemand de stekker van VSTS er weer in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
InZane schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:08:
Wil iemand de stekker van VSTS er weer in stoppen?
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hier maar gedeeltelijk, maar het is zeker wel een breder probleem dan alleen bij InZane: https://twitter.com/VSTS/status/1036927268587753472

Bij ons werkt het release-management gedeelte ieder geval niet, en dat is irritant, want ik wil net wat releasen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.