Sommige aanbestedingen zijn echter zo geschreven dat je het niet echt Agile kan aanvliegen. Dingen zoals requirements enzo gaan allemaal al vast gelegd worden en dan is er soms echt weinig leeway.downtime schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:40:
Nu ben ik ook geen deskundige op dit vlak maar ik meen toch wat misverstanden hier te signaleren.
[...]
Het systeem is niet inherent waterval-gedreven. Mijn werkgever, die ook met die regels werkt, doet gewoon Agile-achtige trajecten. De aanbesteding houdt in dat ze op papier zetten hoeveel personeel ze willen, met welke kwalificaties, en tegen welk tarief.
Op elk criterium (bijvoorbeeld opleiding, certificaten, ervaring, uurtarief, etc) kan een medewerker scoren en ze huren (in principe) gewoon de mensen met de meeste punten in. Uurtje-factuurtje. Dan kun je zelf bepalen of je waterval wilt hanteren of wat anders.
Helaas zijn diegene de aanbesteding opzetten vaak niet echt verbonden met de afdeling die het moet gaan uitvoeren of waar daarna het beheer gaat liggen ofzo. Veel trajecten waar ik mee bekend ben is het een speciale club geweest die alleen maar in excel op cijfertjes kijken. En daarna word het over de schutting gegooid naar de afdeling die het moet uitvoeren.downtime schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:40:
[...]
Ze hoeven de goedkoopste niet te kiezen. Ze hoeven alleen maar objectieve, relevante en meetbare criteria op te stellen en prijs is één zo'n criterium. Het is aan de opdrachtgever om te bepalen hoe zwaar elk criterium weegt. Maar als je prijs niet zwaar genoeg laat wegen dan riskeer je dat die aanbesteding gewonnen wordt door de partij die een 10% beter product voor een 100% hogere prijs levert. Dat is ook geen manier om met het geld van de belastingbetaler om te gaan.
[ Voor 33% gewijzigd door Rutix op 17-06-2018 20:30 ]
Nothing to see here!