Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik ben dus binnenkort afgestudeerd van WO Inf en kwam onlangs een vacature tegen voor starter IT'ers die o.a. met ABAP programmeren in SAP CRM. Nevenactiviteiten is ondersteuning van klanten en functioneel ontwerp.

Nu heb ik al rondgekeken op het internet, maar ik kon niet genoeg vinden over carrière mogelijkheden als SAP ontwikkelaar (in Nederland).

Waar ik me zorgen over maken is het `pidgeonholing', namelijk dat je later in je carrière moeilijk naar een andere software developer baan kan switchen. Dit vergeleken met een startpunt als developer in een mainstream programmeertaal (Python, C#, Java).

Vraag: Is het relatief makkelijk of moeilijk om, later in je carriere, naar een andere stack/programmeertaal te veranderen? Als uitgangspunt zou ik het graag willen vergelijken met een switch tussen twee mainstream programmeertalen, bijv. van Java-developer naar .Net-developer.

Vraag2: Is het raadzaam om als starter developer je carrière te beginnen als SAP ontwikkelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
SAP (ABAB) developer: de technische kant van de SAP consultancy.

Als je van ERP systemen en de grootzakelijke markt houdt, doen.

Maar het is wel een vrij smalle keuze meteen aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:06
WollenTrui schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:11:
Vraag: Is het relatief makkelijk of moeilijk om, later in je carriere, naar een andere stack/programmeertaal te veranderen? Als uitgangspunt zou ik het graag willen vergelijken met een switch tussen twee mainstream programmeertalen, bijv. van Java-developer naar .Net-developer.

Vraag2: Is het raadzaam om als starter developer je carrière te beginnen als SAP ontwikkelaar?
Hoe makkelijk of moeilijk het is, hangt af van hoe snel je dingen oppakt en wat je dan in die andere programmeertaal zou moeten gaan bouwen. Maar waarom kiezen? Als je als SAP ABAP developer aan de slag kunt, kun je nog altijd in je vrije tijd hobbyen in Java, C#, Python, PHP of wat je ook maar wilt. Enerzijds houd je zo je kennis op peil, anderzijds kun je je kennis vanuit je hobby wellicht toepassen in je werk (en/of andersom).

Is het raadzaam om je carrière te starten als SAP ABAP developer? Dat is altijd lastig te zeggen, maar meestal betalen bedrijven best leuk voor dergelijke functies. Anderzijds is SAP niet het meest eenvoudige systeem om aan te werken, dus als je kunt laten zien dat je met SAP kunt werken is de kans ook heel groot dat je aan andere systemen kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Vraag: Is het relatief makkelijk of moeilijk om, later in je carriere, naar een andere stack/programmeertaal te veranderen?
Daar is zeker tijd en moeite voor nodig. Kans is natuurlijk aanwezig dat je (flink) erop moet inleveren.

Ja. Weet wel in welke sector je werkt en of je dat wilt. Je gaat waarschijnlijk niet met op je slippers naar die coole startup met je lease skateboard. Grote kans is er wel dat er genoeg werk is en je jouw (toekomstig) gezien prima kan onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou je aanraden meer generiek development te gaan doen zo in de start van je carriere. Je volledig op SAP focussen kan altijd nog. Na een paar jaar SAP de andere kant op is een stuk lastiger.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

WollenTrui schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:11:

Vraag 1: dat ligt helemaal aan hoe snel je dingen oppakt. Belangrijker is hoe je omgaat met het feit dat je in dat geval van bv een senior SAP consultant naar een junior .NET positie gaat. Dat zal een flinke financiele aderlating zijn. Ik ken mensen die een carriere switch gemaakt hebben en dus weer onderaan de ladder begonnen (inclusief opleiding), groot respect voor als je gaat doen wat je leuk vindt, maar die voorbeelden zijn op 1 hand te tellen.

Vraag 2: je moet vooral gaan doen wat je leuk lijkt. SAP is een andere wereld (ook qua bedrijven waar je komt) dan Java of .NET projecten. Lijkt het je leuk, ga dan vooral daarmee aan de gang. Er is best een kans dat je over een 10-15 jaar het minder interessant gaat vinden......of juist nog geweldiger dan aan het begin.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
In reactie op @MijnAccount en
Greyfox schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:12:
[...]
Vraag 2: je moet vooral gaan doen wat je leuk lijkt. SAP is een andere wereld (ook qua bedrijven waar je komt) dan Java of .NET projecten.
Vanuit de Java/.NET hoek kun je bij een start-up terecht, maar ook bij de grote internationals. Vanuit SAP kom je eigenlijk bijna alleen maar bij de grote internationals. Niet iets waar je je nu wellicht mee bezighoudt, maar ik zie mijzelf niet mijn gehele loopbaan bij grote internationals werken (al werk ik daar nu wel voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De vraag is hoe zeer je als Junior SAP Consultant je tegenwoordig alleen op ABAP zal focussen als Developer. Dit aangezien het nog niet mogelijk is om in ABAP op het SAP Cloud Platform te ontwikkelen.

Ik verwacht dan ook dat het een breder pakket wordt dan alleen ABAP.

Wat betreft CRM on premise is dit ook zeker eindig aangezien SAP afgelopen mei een nieuwe suite C4/HANA aangekondigd heeft, welke een Cloud suite is.

Tegenwoordig is het dan ook veel meer dan alleen ABAP voor SAP ontwikkeling. NodeJS voor op SAP HANA of SAP Cloud Platform. Java wordt ook heel veel gebruikt met het SAP Cloud Platform en verder zijn er natuurlijk nog de front-end technologien verder.

In other words SAP is tegenwoordig voor ontwikkelen zoveel meer dan alleen ABAP, waarbij steeds meer bestaande standaarden al beschikbaar komen en gebruikt gaan worden.

Zo zijn ze ook bezig hun UI framework (SAPUI5 / OpenUI5) beschikbaar te maken om te gebruiken in frameworks als Angular, React en Vue.

SAP wordt ook bij heel wat meer bedrijven gebruikt dan alleen grote internationals.
En ook voor meer dan alleen ERP / CRM en dat soort processen.

Remiqz draait bijvoorbeeld ook op SAP en SAP heeft ook een Sports Suite, waar bijvoorbeeld Hoffenheim en Bayern gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Vincentio schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:39:
De vraag is hoe zeer je als Junior SAP Consultant je tegenwoordig alleen op ABAP zal focussen als Developer. Dit aangezien het nog niet mogelijk is om in ABAP op het SAP Cloud Platform te ontwikkelen.

...
Het klinkt alsof je inhoudelijk te maken hebt gehad met SAP. Ik had nog een paar vragen over het toekomstperspectief als SAPper. antwoorden neem ik natuurlijk met een korreltje zout, want geen glazen bol etc.

Vraag3. Het klinkt alsof SAP zich meer distantieert van `proprietary' talen en je als SAP ontwikkelaar (in de toekomst) ook meer te maken kan krijgen met `mainstream' talen. Klopt dit?

Vraag4. Hoe zit het met baanzekerheid? Is er (in Nederland) een gezonde vraag naar SAP-developers? Tot hoeverre is ervaring overdraagbaar naar andere bedrijven? Zijn de problemen bij bedrijven ongeveer hetzelfde en zijn ABAP-vaardigheden altijd relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
WollenTrui schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:11:
[...]

Het klinkt alsof je inhoudelijk te maken hebt gehad met SAP. Ik had nog een paar vragen over het toekomstperspectief als SAPper. antwoorden neem ik natuurlijk met een korreltje zout, want geen glazen bol etc.

Vraag3. Het klinkt alsof SAP zich meer distantieert van `proprietary' talen en je als SAP ontwikkelaar (in de toekomst) ook meer te maken kan krijgen met `mainstream' talen. Klopt dit?

Vraag4. Hoe zit het met baanzekerheid? Is er (in Nederland) een gezonde vraag naar SAP-developers? Tot hoeverre is ervaring overdraagbaar naar andere bedrijven? Zijn de problemen bij bedrijven ongeveer hetzelfde en zijn ABAP-vaardigheden altijd relevant?
Gelukkig klinkt het zo. :) Namelijk Solution Architect op SAP Cloud Platform & Mobility vlak. :)

SAP zal voorlopig ook ABAP blijven, zeker On Premise systemen zal ABAP een optie blijven en ook voor Cloud maakt men ABAP een mogelijkheid. (https://cloudplatform.sap.com/enterprise-paas/abap.html)
Dit zodat men het ook mogelijk maakt voor mensen die al hele lange tijd in ABAP werken te kunnen ontwikkelen voor Cloud Platform. Het is namelijk niet voor iedereen even makkelijk om nog om te scholen naar andere talen en er zijn legio ABAP ontwikkelaars.

Java bestond al tijden in het SAP landschap, maar op andere manieren en plekken, voornamelijk voor de Portal.
En inderdaad maakt SAP steeds meer gebruik van al gebaande paden en open source oplossingen en draagt het daar ook aan bij. En dit zie je heel erg terug in het Cloud landschap.

Mooie mogelijkheid om te zien wat er allemaal ook speelt en mogelijk is in en met SAP is hun MOOC omgeving: OpenSAP

In Nederland zijn er velen bedrijven die van SAP gebruik maken en dan ook vele SAP Consultancy partijen. Op dit moment is er dan ook meer dan genoeg werk. Zeker op het front-end gebied is er meer werk dan er mensen zijn zo'n beetje.
ABAP zal waarschijnlijk wel gaan afnemen zodra men meer naar Cloud oplossingen gaat bewegen, echter is dat nu nog niet zo. En zo lang bedrijven dingen op hun manier willen, blijft maatwerk vaak nodig en maatwerk is vaak in ieder geval ABAP werk On Premise.
En daarna zal er maatwerk gebouwd blijven worden op het Cloud Platform en dan is de keuze in taal uiteindelijk uitgebreider.
Pagina: 1