Nog even inhakend op deze interessante discussie
hackerhater schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:59:
[...]
Dat ging over het HBO (vervolgopleiding). Die jongens kwamen inderdaad net van het middelbaar af.
[...]
Dat ik 21 was tijdens die studie kwam puur omdat ik nogal het zoeken ben geweest wat ik nu eigenlijk wilde doen (studie A, afbreken, studie B afbreken, etc). Daar heb ik wel een schuld aan over gehouden, so be it.
Tegenwoordig met tussen Jaren en al die ellende, zal dat alleen maar vaker voorkomen
Dat ik nooit echt heb geleerd met anderen te communiceren in mijn jeugd geef ik grif toe. Ik ben de laatste om dat te ontkennen. Het is nogal lastig communiceren als anderen je niet kunnen volgen. Me flink aanpassen aan de rest heb ik later pas (deels) geleerd.
Ik kwam pas op mijn 25e! ontwikkeling-gelijken tegen.
Communicatie is een van de belangrijkste skills die je jezelf aan moet leren, zeker als je hoogbegaafd bent. En eerlijk: op dit gebied moet je nog heel veel leren.
Van die code heb ik al in mijn oren geknoopt dat ik die beter niet kan laten zien in de huidige staat.
Dat dat verkeerd geinterperteerd kan worden.
Betreffende dat labeltje medior/senior. Ik wil gewoon beter worden, meer weten.
Als ik daarvoor een stapje terug moet doen om te kijken hoe het ook kan, ben ik daar zeker toe bereid.
Qua communicatie weet ik heel goed waar die problemen door komen. Het is deels het autisme, deels het IQ-verschil.
Ik heb soms simpelweg geen zin om me constant aan anderen aan te passen. Dat is zeer vermoeiend en als de discussie nergens heen gaat heb ik wel vaker van laat maar.
Dan heb ik iets van: Jij kan mijn wereld niet zien, ik de jouwe niet. Dit gaat nergens heen.
Ik begrijp heel goed dat je soms geen zin hebt om je aan te passen, maar snap jij ook dat andere mensen/collega's soms ook geen zin hebben in jou?
En stop alsjeblieft met het schermen met verklaringen en dergelijke. Dat soort mensen mag ik niet zo erg. Prima als je dyslexie ofzo hebt, komen we samen wel uit als collega's. Maar dat gegooi met labels, stop daar mee. Het voegt niks toe. Ik houd sowieso wel rekening met hoe jij werkt en je gedraagt, een label maakt niet dat ik je ineens anders ga behandelen. Zelf heb ik ook de kenmerken van autism, maar bewust nooit laten onderzoeken, want het is wie ik ben en een label maakt dat niet ineens anders.
"schermen met mijn IQ" noemen jullie het. Het is een gegeven dat ik een hoger IQ heb dan het gros van de mensen om me heen. Ik heb er meer last van dan iets anders omdat het communicatie lastig maakt. Heb je wel eens geprobeerd te communiceren met een laag of zwakbegaafde?
Zo voelt het voor mij als ik moet communiceren met de doorsnee Nederlander.
Met dus als resultaat dat ik dat een flink deel van mijn leven vermeden heb waardoor het probleem alleen maar erger werd.
Ik herken dit heel goed. Zelf ben ik ook hoogbegaafd en ik weet hoe vervelend het is om in een groep met 'domme' mensen te werken, maar dan nog zul je wel met ze moeten werken. Het is dan beter om zelf op je taalgebruik te letten en af en toe dingen uit te moeten leggen dan dat je jezelf afsluit en superieur gaat gedragen.
Mijn vriendin is niet zo slim als mij en dat botste in het begin af en toe ook, nu let ik daar op en laat ik moeilijke woorden achterwege als het niet nodig is. Snapt zij iets niet, dan vraagt ze er wel naar. Het vereist wel begrip van beide kanten en als ik je reacties lees, dan ontbreekt dat zeker aan jouw kant .
Maar ironisch genoeg is dat IQ ook de reden waarom ik te snel de touwtjes in handen heb gekregen waardoor ik bepaalde kennis mis.
Dingen moeten uitzoeken voor het team en daarbij dingen missen omdat het onder advanced valt en niet gelinkt vanuit de eerste bronnen.
Vrijwel direct op een moeilijk onderdeel gezet worden in mijn eentje zonder fatsoenlijke inwerking en daardoor kennis over het bestaande onderdeel missen
Zo'n dingen.
Dit is ook de reden waarom ik dat nu niet wil! Ik wil mijn horizon verbreden dan het stukje dat ik nu ken. De blanks invullen.
Als je te snel de touwtjes krijgt, geef dat dan ook aan. Vraag dan ook om begeleiding ofzo. Nee, dat betekent niet dat je het niet kan, maar dat je aangeeft dat je zelf je zwakke plekken kent.
Btw git stash e.d. ken ik wel degelijk. In mijn geval was de history messed up en waren de commits niet netjes (iets met 2 branches gemerged zonder --no-ff + conflicts + erna moeten fixen)
Dat was de reden waarom ik het niet aandurfde op zo'n korte termijn.
Ik heb op mijn huidige werk ook al de wens uitgesproken om een master te gaan volgen.
Deels in de hoop dat het communicatie-gat met mijn collega's dan kleiner wordt vanwege het soort werk (uni i.p.v. HBO niveau).
Zelf zit ik in de koopvaardij (HBO Maritiem Officier) en daarbij komt een hoop leidinggeven, communicatie en management bij kijken. Laat met mensen werken nou mijn zwakke punt zijn, yeey hoogbegaafd. Linksom of rechtsom, ik heb het toch moeten leren. En daar zat ik dan, als hoogbegaafde bij de hand genomen door een MBO'er die mij heeft geleerd hoe het nou echt gaat op een schip.
Geloof mij, met jouw huidige houding ga je nog gigantisch op je bek. De manier waarop je hier over komt is ronduit arrogant, betweterig en ronduit irritant. Is dat wat je wil? Ja, ik begrijp jouw visie ook, I've been there, maar alsjeblieft grow up, ontwikkel jezelf en word een betere, prettigere versie van jezelf.
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.