☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
1 tomaat?Marzman schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:03:
We kwamen gisteren terug, pepers omgewaaid, niks gegroeid. Tomatenplanten half verrot en één tomaat er in.
Dat is oneindig veel meer dan mijn 0 tomaten.
[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 15-06-2024 10:13 ]
De plant ziet er niet uit dat het veel meer wordtSlonzo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:12:
[...]
1 tomaat?Gelukzak.
Dat is oneindig veel meer dan mijn 0 tomaten.
:strip_exif()/f/image/Xs6GVa3uwZxgA2A6iJHlpUnv.jpg?f=fotoalbum_large)
De pepers doen wel iets, maar ik had op meer gehoopt
:strip_exif()/f/image/SMrcUkHAv7oM1awIXrlPCBBn.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik ben benieuwd of dit eetbare appeltjes worden (gekocht als stok dit jaar)
:strip_exif()/f/image/ptYodYc7v2FNb2szYO8fKvwi.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Ik heb net een balkon bak gehaald voor in het kasje, hier wil ik voor komend jaar de aardbeien in zetten (is schijnbaar een ras met grote bessen en schijnt oud te zijn, geen idee van de naam). Van de moeder planten ga ik nog wat stekken trekken.
Een update uit de (mini)kas:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het is een bende, snack komkommer lijk ik onder controle te hebben grote komkommer wil niet, meloen moet nog komen. De courgette is een hel als plant, prikt, groot maar goed. Ik heb twee tomaten hangen
De bloemen heb ik staan omdat het mij doet denken aan vroeger, bij opa en oma leeuwenbekjes. De geur is zelfs vergelijkbaar. Volgend jaar meer een plan vooraf uitschrijven en daar beter naar kijken.
Ik had eerder al gepost dat ik in de tuin een wespenorchis heb staan. Het waren er drie maar blijken er zes te zijn! Deze begint nu richting bloei te gaan!
:strip_exif()/f/image/FiENuFw1xSxW0Q8gZKUULeh2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hkI5bJk8Rk5GTmCo8vNbTgIi.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig, de tomatenplanten doen het hier juist erg goed:Slonzo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:12:
[...]
1 tomaat?Gelukzak.
Dat is oneindig veel meer dan mijn 0 tomatjen.
:strip_exif()/f/image/8hwFhIg1Srs70nUbfE3EzK80.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook al steeds groter wordende paprika's gespot:
:strip_exif()/f/image/vHV9w299QcPdd1a8bNDvUazI.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen de bonen blijven achter, er hangen er nu wat aan de planten, maar dan blijf je met honger achter.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik moest meteen denken aan die klassieker met de groundhog
Hier verdwenen jaren geleden alle frambozen, dat bleek een egel.
Naar AH gaan shoppen wordt lastig als je geen benen, armen en BSN-nummer hebt, van mij mogen ze dan alles opeten om te overleven.streamnl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:57:
Dat zijn ongeveer dezelfde foto’s als bij ons. Het lijkt erop of zo’n beetje alle planten een sabbatical hebben ingelast.
Het enige wat goed ging, was onze aarbei-toren. Totdat “iets” onze aardbeien pakte. Zelfs de onrijpe vruchten.
Gisteren kreeg ik een appje met een foto :
[Afbeelding]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Thanks!!!!Benmen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:06:
Net gespot in het kasje een snor zweefvlieg, schijnt geliefd te zijn in de tuinbouw: larven zijn killers als het om luizen gaat🥰
Scheelt mij weer opzoeken. Vandaag zag ik een larve onder een blad zitten, die op de larve van de vlieg die jij beschrijft lijkt. Lekker laten zitten dus
Klik
:strip_exif()/f/image/5zNl8FKfaVuNA25hErDrD9rN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door streamnl op 16-06-2024 07:42 ]
:strip_exif()/f/image/0dXLpCCLeQW4BGpGQVV2vtkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Drie rijtjes knoflook. Vorige herfst in de grond gezet. Het is een beetje magertjes dit jaar, maar er zitten op zich nog wel redelijk wat dikken tussen. Vorig jaar met twee rijtjes had ik meer oogst...
Het vrijgekomen perkje meteen weer beplant met knolselderij. Hopelijk laten de slakken die met rust...
Ik denk dat ik de eerste aardappelen over een dag of 10 kan oogsten.
[ Voor 9% gewijzigd door jaapzb op 18-06-2024 10:45 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Bij mij wordt altijd mijn vrouw ongeduldig, of ze gaat er iets doorheen planten of ze trekt ze er te vroeg uit
[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 18-06-2024 10:59 ]
/▌
[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 18-06-2024 11:41 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Het loof staat hier nog fier overeind, dus ze lopen wat achter op jou schema.jaapzb schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:40:
Ik oogst wanneer het loof omgevallen is, daarna laat ik het buiten de grond verder drogen. Dat gaat hier altijd prima. Wij eten ook bijna elke maaltijd wel iets met knoflook, dus deze voorraad zal waarschijnlijk voor de winter al wel weer op zijn. Voor de lange termijn opslag is later oogsten misschien handiger inderdaad. Verse knoflook is trouwens ook erg lekker
Tenminste, ik zie er veel minder bij mij in de tuin. Ik hoop dat jullie hetzelfde ervaren
Hier ook minder gelukkig. En komende week 27C dus de pepers krijgen weer wat zon en warmte hopelijkstreamnl schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:49:
Ik heb het idee dat we over de piek zitten qua slakken.
Tenminste, ik zie er veel minder bij mij in de tuin. Ik hoop dat jullie hetzelfde ervaren
Weer? Heb jij nog pepers van vorig jaar?Paulus07 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:56:
[...]
Hier ook minder gelukkig. En komende week 27C dus de pepers krijgen weer wat zon en warmte hopelijk
Maar ik hoop dat je gelijk hebt dat het beter weer wordt en dat alles eens gaat groeien
Gisteren wandelde ik naar het stadspark, Het was lekker weer, het voelde warm in de zon, maar de paden daar zijn erg slecht geworden door de vele regen, en onderweg kwam ik veel mopperende mensen tegen en een vloekende (ik denk dat hij uitgegleden was toen hij over een plas wilde springen). Toen kwam ik bij het speeltuintje, dat staat op een zandbak met daaronder een laag klei (alles is klei daarom spoelt het water slecht weg). De zandbak stond vol met water en in het water waren kinderen aan het spelen en spartelen alsof het een zwembad was
[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 20-06-2024 06:17 ]
/▌
Hier zijn de slakken ook weg, en ik maar denken dat dat kwam omdat ik twee avonden slakken heb gevangen (in totaal ca. 80 stuks)streamnl schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:49:
Ik heb het idee dat we over de piek zitten qua slakken.
De planten beginnen nu ook echt harder te groeien, tomaten en paprika's zitten vol met bloemknoppen, en de eerste tomaten zijn nu ook al ca. 3cm. in doorsnede.
Zo staat mijn cherrytomaat er nu bij:
:strip_exif()/f/image/hem8ZTiiyAGygT2AJnwcid5L.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ik zie nu ook beter weer komen in de voorspellingen op mijn telefoon, woensdag 29 graden zelfsHandyLumberjack schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:40:
[...]
Hier zijn de slakken ook weg, en ik maar denken dat dat kwam omdat ik twee avonden slakken heb gevangen (in totaal ca. 80 stuks).
De planten beginnen nu ook echt harder te groeien, tomaten en paprika's zitten vol met bloemknoppen, en de eerste tomaten zijn nu ook al ca. 3cm. in doorsnede.
Zo staat mijn cherrytomaat er nu bij:
[Afbeelding]
Ik hoop dat het niet te laat is voor mijn tomatenplanten. Anders ook niet zo erg, behalve dat ik de komende jaren geen tomatenplanten in die bak kan doen of al het zand moet vervangen.
/▌
Staan ze er niet goed bij dan?Marzman schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Ik zie nu ook beter weer komen in de voorspellingen op mijn telefoon, woensdag 29 graden zelfs
Ik hoop dat het niet te laat is voor mijn tomatenplanten. Anders ook niet zo erg, behalve dat ik de komende jaren geen tomatenplanten in die bak kan doen of al het zand moet vervangen.
Zelf ben ik de afgelopen tijd vrij actief geweest met het verwijderen van blad bij de tomatenplanten .Dit jaar zat er echt veel en groot blad aan de planten, dan duurt het te lang voordat ze droog zijn, en stijgt de kans op phytophthora.
Nee
Marzman in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"
Ik heb onderin ook bladeren weggehaald en alles wat geel was. Sommige bladeren vielen er al af bij aanraking.Zelf ben ik de afgelopen tijd vrij actief geweest met het verwijderen van blad bij de tomatenplanten .Dit jaar zat er echt veel en groot blad aan de planten, dan duurt het te lang voordat ze droog zijn, en stijgt de kans op phytophthora.
/▌
Pepers in de vriezer ja
Had ik de planten maar bewaard dan kon ik ze nu wat beter zien en een "plant" noemen. Zoals de pepers er nu bij staan is nog beetje zielig dun stokje
Oja, dat heb ik ook nog. Van de pepers van twee of drie jaar terug (toen we een hele goede zomer hadden voor pepers).Paulus07 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Pepers in de vriezer ja
Had ik de planten maar bewaard dan kon ik ze nu wat beter zien en een "plant" noemen. Zoals de pepers er nu bij staan is nog beetje zielig dun stokje
Jammer dat planten niet in de vriezer kunnen en dat je ze dan in het voorjaar terug in de tuin kunt zetten
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 20-06-2024 11:28 ]
/▌
Euh, het kan en is veel makkelijker dan in de vriezerMarzman schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:28:
[...]
Oja, dat heb ik ook nog. Van de pepers van twee of drie jaar terug (toen we een hele goede zomer hadden voor pepers).
Jammer dat planten niet in de vriezer kunnen en dat je ze dan in het voorjaar terug in de tuin kunt zetten
Althans, dat is wat ik doe. Moet ik wel bij vermelden dat ik mijn pepers in potten heb, niet de volle grond.
Dat klinkt alsof het heel simpel isZoidbergh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:42:
[...]
Euh, het kan en is veel makkelijker dan in de vriezer. Terugsnoeien, blad weghalen en op een lichte standplaats binnen in leven houden door af en toe wat water te geven in de winter. In het voorjaar weer in zonlicht zetten et voila, je peperplant komt weer tot leven, en heeft met wat geluk minder tijd nodig dan een zaailing om weer groots uit te dijen
Althans, dat is wat ik doe. Moet ik wel bij vermelden dat ik mijn pepers in potten heb, niet de volle grond.
/▌
Kijk eens in de bloemen.Jutsju schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:11:
Kan dat ook met paprika? Die van mij is nog zo klein, daar komen dit jaar nooit paprika's aan....
/▌
Bij mij ook nog niet bij alle planten, bij sommige de paprika's zo te zien (ik heb niks gelabeld, maar het ziet er al uit als paprika).Jutsju schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:10:
Er zijn nog geen bloemen
:strip_exif()/f/image/0btHR8XhjOEmLrED9HM0XTiD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/048SoxoluM3JexQ7XzLQbrAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De appeltjes gaan boven verwachting (heb dat boompje pas net)
:strip_exif()/f/image/v9y5GAsxOdRRlKQEhj46AXlc.jpg?f=fotoalbum_large)
De tomaten, tja
:strip_exif()/f/image/NHjV8yWfHjLsrfS6x9o9vbqm.jpg?f=fotoalbum_large)
En de boontjes zijn niet eens opgekomen.
Oja, bittermeloen heb ik ook nog. Vergeten daar een foto van te maken maar die heeft eigenlijk ook warmer weer nodig.
[ Voor 78% gewijzigd door Marzman op 21-06-2024 08:29 ]
/▌
De meeste boontjes zijn bij mij ook niet opgekomen, vooral door het natte weer, het was gewoon te nat. De enige die prima zijn gegroeid zijn de boontjes die ik binnen had laten opkomen en daarna in de volle grond heb gestopt. Mijn paprika's zijn daarentegen niet zo groot, maar hebben wel al 1.5 maand knopjes. Ze lijken nu bijna tot bloeien over te gaan, hopelijk gebeurd dat met het weer de komende dagen.Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:42:
[...]
Bij mij ook nog niet bij alle planten, bij sommige de paprika's zo te zien (ik heb niks gelabeld, maar het ziet er al uit als paprika).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De appeltjes gaan boven verwachting (heb dat boompje pas net)
[Afbeelding]
De tomaten, tja
[Afbeelding]
En de boontjes zijn niet eens opgekomen.
Oja, bittermeloen heb ik ook nog. Vergeten daar een foto van te maken maar die heeft eigenlijk ook warmer weer nodig.
Ja, mijn tot nu toe meest succesvolle paprikaplant komt van vorig jaar.Jutsju schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:11:
Kan dat ook met paprika? Die van mij is nog zo klein, daar komen dit jaar nooit paprika's aan....
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik zou er wel meerdere bewaren. Bij vallen er toch wat af in de winter als ik het probeer (meestal in februari als het warmer begint te worden maar snachts toch koud is). En luizen is ook een probleem binnen.Metalfreak schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:26:
[...]
Ja, mijn tot nu toe meest succesvolle paprikaplant komt van vorig jaar.
/▌
Ja, gek genoeg had deze plant ook luizen, maar sinds ik deze weer buiten heb gezet is dat probleem opgelost eigenlijk.Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:32:
[...]
Ik zou er wel meerdere bewaren. Bij vallen er toch wat af in de winter als ik het probeer (meestal in februari als het warmer begint te worden maar snachts toch koud is). En luizen is ook een probleem binnen.
Ja buiten is dat zo opgelost met wat regen en wind en natuurlijke vijanden.Metalfreak schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Ja, gek genoeg had deze plant ook luizen, maar sinds ik deze weer buiten heb gezet is dat probleem opgelost eigenlijk.
/▌
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FUCx8gfq0fvkAS6pnba9GQav.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M61MK8MnLPJ9uKhbrRKKTmqr.jpg?f=user_large)
- gewone dwergvleermuis
- rosse vleermuis
Hopelijk mag ik dat ding wat langer lenen, dan ga ik in het dorp nog wat rondlopen kijken of ik er meer kan opnemen. (Jammer dat het een duur stuk gereedschap is maar wat een leuke spielerij)
Als het phytophthora is, dan kan ik natuurlijk de angetaste bladeren eraf halen, maar dat is denk ik ongeveer de helft. Kan de plant dat overleven?
:strip_exif()/f/image/Fc8DycQ1tZ1rddlUaXr8x84Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lqnlx5R95ULdX3XiiRRHFqVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zwarte is qua kleur vergelijkbaar aan fotos die je kunt vinden van clavibacter (tomaten kanker). Je zou kunnen kijken of het dat is, als het zo is moet je het volgens mij melden. Dat is mogelijk een nog ernstigere aantasting, voordat je dat zeker weet even de fotos goed vergelijken.
:strip_exif()/f/image/IyH5hklQoAtVrZT33oeOnD0W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vv3V11Mex5T0HD2jghNjBxTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bY6X0X4oD73jfW1nQY6X2wZO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ftK3qEH6bCS8hLWInY87PbNV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IZ9qcfj4Xnvh9nhLA6Ztr8rt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wbt23c6dHPKT8os4m8FelpmC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yatjyrgY0nalIJTPGukVkvCi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dwKhxrOqAL1NePTSoITI3Bw1.jpg?f=fotoalbum_large)
De raar uitziende tomaten zijn ingekochte planten
En zoals ieder jaar zetten we boontjes, en altijd vol met de luis
En voor de rest, triestig he, de eerste keer met plaats over in de tuin.
slakken hebben al mn courgetten, komkommers enzo... verneukt
De vroege pattatjes zijn beter dan vorig jaar, vorig jaar alles moeten vroeger uithalen omdat de mieren ze aan het opeten waren.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
/▌
1 plant die in een emmer staat buiten dat afdakje is mooi vol en nog minder hoog.
Bij geen van alle heb ik dieven weggehaald dit keer om wat meer groei te hebben. Dus die in de emmer is al een mooie struik nu.
Zou ik de 2 onder het afdakje kunnen toppen zodat ze niet meer hoger worden of stopt dan de gehele groei?
Het zal door het dakje zijn, dat die van jou het beter doen.
/▌
Mijn tomaten staan ook onder een afdakje, ze zaten er ook bijna tegenaan en ik heb gisteren dus de draadjes waaraan ik ze opbindt een stuk laten zakken, dan zakt de onderkant van de stam vanzelf wat door en hebben ze weer ruimte aan de bovenkant.Paulus07 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:38:
De cherry tomatenplanten onder het plastic afdakje zijn lang en dun aan het groeien. Dus de top zit nu al tegen het dakje aan...
1 plant die in een emmer staat buiten dat afdakje is mooi vol en nog minder hoog.
Bij geen van alle heb ik dieven weggehaald dit keer om wat meer groei te hebben. Dus die in de emmer is al een mooie struik nu.
Zou ik de 2 onder het afdakje kunnen toppen zodat ze niet meer hoger worden of stopt dan de gehele groei?
Maar ik weet niet of dat in jouw geval een optie is.
Anoniem: 316512
Misschien voor een cactus of zo?Benmen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:09:
[Afbeelding]
Misschien dat dit helpt om wat groei in de planten te krijgen?
Temperaturen boven de 33 graden zijn funest voor je planten. Dan staan ze op overlevingsstand en groeien nauwelijks.Benmen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:09:
Misschien dat dit helpt om wat groei in de planten te krijgen?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Had het ff geprobeerd maar ze willen dan niet echt zakken. Zijn ze wat te stug voor denkHandyLumberjack schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Mijn tomaten staan ook onder een afdakje, ze zaten er ook bijna tegenaan en ik heb gisteren dus de draadjes waaraan ik ze opbindt een stuk laten zakken, dan zakt de onderkant van de stam vanzelf wat door en hebben ze weer ruimte aan de bovenkant.
Maar ik weet niet of dat in jouw geval een optie is.
Zal ze dan denk keer toppen. Nog ff kijken waar want uiteraard zitten er helemaal bovenin weer bloemen.....Marzman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:30:
@Paulus07 Je kan die gewoon toppen, hij zal nog zijwaarts groeien (dat moet je ook 'dieven' om het onder controle te houden). Bij mij is dat allemaal nog niet nodig zo weinig zijn mijn tomatenplanten gegroeid. Ik heb alleen wat bladeren weggehaald die er ziek uitzagen (of die er vanzelf al afvielen).
Het zal door het dakje zijn, dat die van jou het beter doen.
Soms hebben ze hier ook wat tijd nodig, maar na een aantal dagen zakken ze altijd wel.Paulus07 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:52:
[...]
Had het ff geprobeerd maar ze willen dan niet echt zakken. Zijn ze wat te stug voor denk
Ik denk dat de peper plantjes blij zijn met dit weer.
/▌
Ik hoop het. Paar dagen geleden nog pepers gezaaid.Marzman schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:45:
[...]
Ik denk dat de peper plantjes blij zijn met dit weer.
Dat lijkt me wel een beetje laatAnoniem: 316512 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Ik hoop het. Paar dagen geleden nog pepers gezaaid.
/▌
/f/image/bP1QtduV3wJjSlXyD0ynekRN.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat ik de blauweregen weghaal en daar ook nog 2 palletranden ga zetten. En dan een boog maken voor de klimmers.
Oh en door de 80cm randen kan er ook precies een plantenbak van de hornbach aan hangen op de uitsteeksels. Dus prima voorde aardbeien
/f/image/LmlVVUMO36IlmmTIykFRwKwI.png?f=fotoalbum_large)
De meloen (sugar baby) links in de bak wil nog niet echt.
Courgette in de losse pot begint ook met bloemen
Weinig tijd en animo voor.
3 x puntpaprika
:strip_exif()/f/image/9YEAmKOibdFXVFbwybc1bd1F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nI1945RJo7gZsPifdFy5n9Oy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTD7o5WPf2TOgNTgnhDLV1z7.jpg?f=fotoalbum_large)
2 x augurk of meloen geen idee meer eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/Ck1U6rB6uUvevLd3jdNCLyut.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zijn ook 2 x meloen of augurk in één potje
Geen flauw idee meer wat wat was
:strip_exif()/f/image/xmOvdpwyx5EIBKUnuM1K5N1y.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mijn paprika is ook een beetje dat, stuk of drie per plant. Is nog ok denk ik.Ronald.42 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:31:
Het is hier dit jaar niet wereld schokkend in de tuin.
Weinig tijd en animo voor.
3 x puntpaprika
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 x augurk of meloen geen idee meer eigenlijk.
[Afbeelding]
En dit zijn ook 2 x meloen of augurk in één potje
Geen flauw idee meer wat wat was
[Afbeelding]
De pepers is niks, drie pepers in alle planten samen (dus de meeste planten hebben niks). Ook nauwelijks bloemen.
Eén tomaat in twee planten
/▌
Hopelijk zet het door nu het weer wederom veranderd
Edit:
Mijn peperplanten doen het dit jaar niet goed.
Van de 8 soorten hebben er 3 (veel) bloempjes maar ik zie nog geen (beginnende) pepertjes.
[ Voor 39% gewijzigd door streamnl op 28-06-2024 21:15 ]
Vermalen en door de grond heen geharkt bij de tomaten en courgette
:strip_exif()/f/image/sJH7CbnaHBcwIY6V5QTwqZJH.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke plantjes, worden ongeveer 15/20 cm hoog. Van zaaien tot aan het oogsten duurt het slechts 65 dagen. Dat klopt denk ik wel aardig. De eerste bloemen verschijnen.
:strip_exif()/f/image/u4yLgIKZqMAnNivm7ZX409lI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was wat aan de late kant dus dit leek me ideaal, lijkt goed uit te pakken.
[ Voor 34% gewijzigd door souljah1h op 29-06-2024 15:46 ]
Dat lijkt niet ver van hier. Zit er een stukje boven.streamnl schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:16:
Zo ja! Wist ik niet.
Wij zitten net op de rand. Hopelijk valt het mee bij iedereen
[Afbeelding]
Ik ben blij dat ik je bericht gelezen heb.Paulus07 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:20:
[...]
Dat lijkt niet ver van hier. Zit er een stukje boven.
Nu had ik genoeg tijd om de hoes op onze tuinstoelen e.d. te doen.
Ook de planten staan nu weer tegen ons huis aan .
Hier beginnen ze nu eigenlijk pas uit te lopen en echt te groeien. Was veel te koud voor pepers. Tomaten trouwens ook, die zijn echt geëxplodeerd deze week.streamnl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:13:
Mijn peperplanten doen het dit jaar niet goed.
Van de 8 soorten hebben er 3 (veel) bloempjes maar ik zie nog geen (beginnende) pepertjes.
Verder is echt alles ten prooi gevallen aan de naaktslakken. 3x courgettes geprobeerd, 3x snijbonen geprobeerd, komkommers, bosui. Echt alles is binnen een nacht helemaal opgegeten tot de grond aan toe.
Vang er iedere nacht een heleboel in een schaal bier maar weinig effect op de populatie.
De framboos doet het trouwens wel goed, alleen die zit vol met taxuskevers..
Echt een demotiverend moestuin jaar 😂
Ik had dat net gedaanPaulus07 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:10:
Hmmm hoef de planten geen water te geven denk. Zag net de buienradar....... Komt flink wat regen aan en rode/zwarte wolken
/▌
De meeste pepers staan in bloei en beginnen hier en daar vrucht te zetten. De Hungarian Black is tot nu toe 1 van mijn favorieten vanwege de prachtige paarse bloemetjes die er op komen
![]() | ![]() | ![]() |
De overige groenten lijken het ook naar hun zin te krijgen. Eerste jaar dat ik spruitjes kweek, die vinden het allemaal best. De venkel, tomaten, pronkerwten, pompoenen, komkommers, ... kwamen heeeel traag op gang en zullen nu hopelijk ook een groeispurt krijgen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De tomaten staan allemaal veel te dicht op elkaar gepropt omdat ik de 2 extra bakken toen nog niet had. Ondanks in de herfst en lente toevoegen van een laag compost in de bestaande bak + af en toe bemesten met kip/koe/paard korrels + wekelijks begieten met tomatenvoeding & zeewiervoeding, lijkt de verse grond in de nieuwe bakken toch grotere planten opgeleverd te hebben (én zelfs al werden die later aangeplant)

:strip_exif()/f/image/FzAnSSqRiGSdcF5UAxeXP395.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik al een pvc buis om de filter heen gemaakt zodat die geen zand aan zuigt dat lijkt tot nu toe goed te werken. Echter als het echt droog is zou mijn voorraad water op kunnen raken (30cm* 66m2)*8 🤡 ik wil dus naar iets duurzamers zonder een hele bron te hoeven slaan.
Voordat ik dat doe, wil ik eigenlijk weten wat de water kwaliteit is. De kleur is heerlijk helder, geur wat aards, de 6 in 1 test gaf eigenlijk weinig spannends aan met uitzondering van kh (15) ofzo. Dus als aquarium water best oke. Maar hoe is het bacteriologisch? Iemand een idee hoe dat te testen?
:strip_exif()/f/image/BObC5Hp5bRtVWISVHzh3D47o.jpg?f=fotoalbum_large)
(Nee ik ben niet voor duitsland)
Je post is niet heel duidelijk.Benmen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:38:
ik wil dus naar iets duurzamers zonder een hele bron te hoeven slaan.
Voordat ik dat doe, wil ik eigenlijk weten wat de water kwaliteit is.
Voor je wát doet? En de waterkwaliteit waarvan?
Een bron slaan is trouwens helemaal niet 'duurzaam', daarmee haal je de grondwaterstanden gewoon ook omlaag. Regenwater opslaan is duurzaam
Natuurlijk is regenwater opslaan het duurzaamst.Slonzo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:52:
[...]Een bron slaan is trouwens helemaal niet 'duurzaam', daarmee haal je de grondwaterstanden gewoon ook omlaag. Regenwater opslaan is duurzaam
Maar een bron kan best duurzaam zijn, zolang je die in combinatie met een handpomp gebruikt om bij erge droogte water op te pompen (en niet om dagelijks 6 kuub te verspuiten om het gras groen te houden), is het beter dan (gezuiverd) kraanwater te vergieten. Ook bij de inrichting van je tuin kun je water besparen door planten te kiezen die goed tegen langere periode van droogte kunnen. En veel mulch gebruiken, dat houdt verdamping tegen en is ook nog 's goed voor het bodemleven.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het grondwater staat hier in de kruipruimte (van alle huizen) ca. 30cm hoog. De gemeente heeft aangegeven, jullie probleem voer maar af op het riool. Dat is in mijn optiek zonde, dan trek ik die 30cm liever weg om de tuin groen te houden. Maar ook om mijn moestuin water te geven. Alles liever dan drinkwater.
Eens dat regenwater opslaan beter is, een zak kan echter niet in verband met de hoge grondwaterstand. Regenton is leuk, maar voor die 100m2 tuin zet het weinig zoden aan de dijk, waarbij mijn volledige tuin inclusief terras de afwatering op het groen heeft.
Zelf heb ik ook een bron laten slaan, om te compenseren voor het gebruik van grondwater heb ik een wadi gemaakt voor de hemelwaterafvoer van woning en schuur, dat werdt eerst via de sloot afgevoerd.
[ Voor 38% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-06-2024 19:47 ]
De vraag is natuurlijk ook of er in een droge periode ook 30 cm water in de kruipruimte staat. Ik heb zo'n vermoeden van niet want het grondwaterpeil fluctueert met de seizoenen. In de winter is de verdamping laag, maar in de zomer hoog (o.a. omdat bomen en beplanting ontzettend veel water uit de grond halen).Benmen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:20:
Eigenlijk wil ik weten of iemand weet hoe je de waterkwaliteit kan meten. Bacteriologisch maar ook de andere waarden, wat is de kwaliteit.
Het grondwater staat hier in de kruipruimte (van alle huizen) ca. 30cm hoog. De gemeente heeft aangegeven, jullie probleem voer maar af op het riool. Dat is in mijn optiek zonde, dan trek ik die 30cm liever weg om de tuin groen te houden. Maar ook om mijn moestuin water te geven. Alles liever dan drinkwater.
Eens dat regenwater opslaan beter is, een zak kan echter niet in verband met de hoge grondwaterstand. Regenton is leuk, maar voor die 100m2 tuin zet het weinig zoden aan de dijk, waarbij mijn volledige tuin inclusief terras de afwatering op het groen heeft.
Tenzij je in de uiterwaarden woont en het hoog water in de rivier is, maar dan spreek je niet van grondwater, maar van kwelwater.
Overigens denk ik dat je het water wat nu in de kruipruimte staat gewoon in de tuin kunt gebruiken, tenzij je op een stukje grond in Lekkerkerk woont wat destijds niet gesaneerd is.
We hebben het sinds de bouw een keer droog gehad in de zomer (na een week water pompen door de buurman in 2018). Maar als er niet gepompt wordt is het eigenlijk altijd nat. We wonen niet in een uiterwaarde, maar een gebied tussen twee strandwallen in. De straat was ooit sloot, polder peil ligt een stuk lager.Yaksa schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:31:
[...]
De vraag is natuurlijk ook of er in een droge periode ook 30 cm water in de kruipruimte staat. Ik heb zo'n vermoeden van niet want het grondwaterpeil fluctueert met de seizoenen. In de winter is de verdamping laag, maar in de zomer hoog (o.a. omdat bomen en beplanting ontzettend veel water uit de grond halen).
Tenzij je in de uiterwaarden woont en het hoog water in de rivier is, maar dan spreek je niet van grondwater, maar van kwelwater.
Overigens denk ik dat je het water wat nu in de kruipruimte staat gewoon in de tuin kunt gebruiken, tenzij je op een stukje grond in Lekkerkerk woont wat destijds niet gesaneerd is.
Het water in dat glas was eerst bijna wit, kleine bubbels (zuurstof denk ik?) trok daarna langzaam weg onderin was het al doorzichtig.
Deze club test van alles en nog wat (geen ervaringen mee maar ooit het webadres opgeslagen voor eventueel toekomstig gebruik)
Paprika inmiddels ook bloemen en ook de Mme J begint bloemen te krijgen.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 168% gewijzigd door 1nsane op 01-07-2024 14:32 ]
Adjust non olet, plerumque...
Zal uiteindelijk niet veel van gaan overblijven denk.
Ik heb ze nog niet afgeschreven, maar een topjaar zal het niet meer worden. Een tobjaar misschien welPaulus07 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:18:
Pepers en paprikas kan ik dit jaar denk al wel afschrijven. 0 groei, nog steeds mini planten en zelfs de bladeren hebben het zwaar of beginnen eraf te vallen.
/▌
Altijd frustrerend als het gewoon niet goed gaat.Paulus07 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:18:
Pepers en paprikas kan ik dit jaar denk al wel afschrijven. 0 groei, nog steeds mini planten en zelfs de bladeren hebben het zwaar of beginnen eraf te vallen.
Hier lopen de paprika's wat achter, maar het zijn wel sterke, gezonde planten (op wat slakkenvraat op de onderste bladeren na), hopen om nog een mooie nazomer en dan kan ik vast nog wat paprika's oogsten.
:strip_exif()/f/image/fLKnEeUy4tfB8SiZnQgAA2DB.jpg?f=fotoalbum_large)
Tomaten beginnen al wel ergens op te lijken:
:strip_exif()/f/image/Bw8FxXSOMQt7z2geVCgqdxTG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-07-2024 15:47 ]

Oja, de opbrengst van de nieuwe aardappelen is maar heel weinig. De rode bieten en uien doen het verder goed
[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 02-07-2024 15:43 ]
My favorite programming language is solder.
De aardappels lopen achter maar krijgen nog een paar week van me om mooie knollen te maken, zit nu nog niet veel onder.
De mais staat al boven kniehoogte dus daar verwacht ik veel van, gaat ook echt als een speer.
Stokbonen gaan als een malle de stok omhoog dus ook daar hoop ik nog een mooie oogst van te krijgen.
De courgettes maken een gezonde indruk, beginnen nu eindelijk wat vruchten op te leveren.
De vroege kolen hebben het allemaal heel slecht gedaan (veel koolvlieg, weinig groei). Maar daar ga ik binnenkort de najaar en winterkolen bij zetten en dan gaat dat helemaal goedkomen (hopelijk).
De paprika's, pepertjes, tomatillo's en tomaten beginnen zowaar op gezonde planten te lijken en maken zelfs al een paar kleine vruchtjes. Ik verwacht er niet veel van, maar had ze eigenlijk al compleet afgeschreven begin dit jaar na een forse hagelbui.
De aubergines en de komkommers maken toch weer nieuw blad, en beginnen er ook gezond uit te zien. Misschien is het te laat, misschien krijg ik einde van de zomer toch nog wat oogst daarvan.
De uien zijn slecht, niks aan te doen.
Wortels zijn er dit jaar niet, telkens bij het opkomen zijn ze opgevreten door slakken.
De veldbonen/duivenbonen doen het boven verwachting goed, veel beter dan de tuinbonen die het juist heel slecht doen (terwijl het nagenoeg hetzelfde plantje is). Terwijl de tuinbonen klein zijn gebleven en vergeven van de luis, staan de duivenbonen wel anderhalve meter hoog met enorm veel gezond blad, nogsteeds nieuwe bloemen en al best veel peultjes.
De erwtjes, ach... Op zich een redelijk oogstje kunnen doen inmiddels, maar niet super. Ik ga ze binnenkort weghalen en stokbonen in de plaats zetten. De plantjes zien er op uit.
Al met al heb ik na het dramatische begin van het jaar wel weer wat hoop voor het tweede deel van het moestuinseizoen. Nu nog hopen op mooi zomer, nazomer en herfstweer!
Heel bizar hoe je dat voor elkaar krijgt... Bij ons in de kas heb ik nog niet eens vruchtjesstreamnl schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:27:
Van de pepers verwacht ik ook niet veel meer. Zelfs niet van de pepers die in de kas staan.
Maar… sommige tomatenplantjes beginnen nu te verkleuren.
[Afbeelding]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Misschien ben ik eerder begonnen?Atlas schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:55:
[...]
Heel bizar hoe je dat voor elkaar krijgt... Bij ons in de kas heb ik nog niet eens vruchtjes
Het gekke is dat deze plant (die “gewoon” buiten staat) verder is dan degene die beschermd in de kas staan. Al hebben die ook vruchten.
Normaal komen de merels onze blauwe bessen eten zodra ze ook daadwerkelijk blauw zijn. Dat mogen ze ook van ons. Leuk om naar te kijken.
Maar nu zie ik ze groene bessen eten. Doen ze normaal ook niet.
Edit:
Dit zijn de tomatenplanten van de kas.
Bijna 2 meter
:strip_exif()/f/image/RV27gvScNGLMRB5x1kmY9ECM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door streamnl op 02-07-2024 18:20 ]
Drie weken later:bvk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:58:
Nu de slakken niet meer bij de grotere paprikaplanten kunnen komen vanwege de "slotgracht" hebben ze het nu voorzien op het kleine plantje wat tot nu toe alles overleefd heeft inclusief nachtvorst en ook de slakken die er tot voor kort totaal geen belangstelling voor hadden:
[Afbeelding]
Gewoon de complete top weggevreten....
Hopelijk helpt dit:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/iYZ9mloAcq2aFpE2tGdb9NR0.jpg?f=fotoalbum_large)
De Y vertakking begint en de eerste bloemknopjes zijn zichtbaar. Plantje is helemaal van die slakken aanval hersteld en begint de groei nu echt in te zetten. Heeft ook totaal geen last van de kou en wind zo te zien, in tegenstelling tot de andere paprika's die er steeds slechter bij gaan staan....
Grappig, hier precies anders om. Trossen met aardbeien maar de peper planten doen niks.yingli405 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:19:
Pepers doen hier prima, maar aardbeien doen nix ..[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aardbeien zijn super zoet maar de grootste zijn misschien net 1,5 cm.
Vooral de merels zijn er blij mee.
:strip_exif()/f/image/6G5lJeCrZYDSpBfgpccylGqa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ULM6oK4PxDGdPhPhq47uTXDQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En de appeltjes (tweede jaar, vorig jaar gekocht als 'stok').
:strip_exif()/f/image/XzvKnBnFbhj1ZHTO6k4FgvSy.jpg?f=fotoalbum_large)
De siermandarijnen ook, maar die ga ik niet eten
:strip_exif()/f/image/I7GbwGedISCfyWd8J96g7m5P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6P3t9KWOHdTfXYm0lzjtq6nm.jpg?f=fotoalbum_large)
En de olijven zijn te ingewikkeld om eetbaar te maken
Oja, en twee tomaten, een tomaat per plant
:strip_exif()/f/image/CKIZT9CQfioJtqkUMPoSnqkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was het wel denk ik, misschien nog een aardbei als ik goed zoek
/▌
Ach Pietje precies en chaoten houden elkaar in evenwicht moet je maar denken.Benmen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]
Misschien niet heel duidelijk maar wat wel duidelijk is: de school is beter in het ordenen van de kas dan ik....
Btw. In mijn omgeving zijn de meeste chaoten het meest creatief en makkelijkst in omgang
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Met Chaos mislukt er wel meer bij mij moet ik zeggen.yingli405 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:42:
[...]
Ach Pietje precies en chaoten houden elkaar in evenwicht moet je maar denken.
Btw. In mijn omgeving zijn de meeste chaoten het meest creatief en makkelijkst in omgang
/▌