Die is er vroeg bij. Zie je ook wel aan de kool, is niet mooi rond maar bestaat uit kleinere losse kolen. Kooltjes zelf zijn lekker dicht, zal goed smaken.Benmen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:53:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn eerste zelf gekweekte broccoli!
Ik koop al geen broccoli meer. Heb vroeger van 16-18 jaar bij een boer gewerkt die het verbouwde. Zo van het land af is zoveel lekkerder dan wanneer het de hele verwerking door is geweest en dan ligt uit te drogen in de supermarkt... laatste jaren zijn het ook nog eens van die magere kooltjes met heel veel keiharde steel die dan per 2 bijelkaar gebonden zijn om 500g te krijgen.
Hier nog even kijken of ik een bakje of iets heb voor een val en dan met gist erin ofzo.RedPas schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:01:
[...]
Hier ook hoor, maar heb nu bokalen ingegraven op paar plaatsen met een goed zwaar biertje.
Het resultaat is naar ook, per dag gemiddeld 20 per bokaal.
De kippen zijn gelukkig hoor
En even kijken waar ik het plaats. Veel potten staan gewoon op terras, dus gok dat ik daar ook wat neer zal zetten en hopen dat ze dan daarheen gaan ipv de potten
Kan het je zeker aanraden! Zie veel minder tot zelfs geen schade meer aan de plantjesPaulus07 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:59:
[...]
Hier nog even kijken of ik een bakje of iets heb voor een val en dan met gist erin ofzo.
En even kijken waar ik het plaats. Veel potten staan gewoon op terras, dus gok dat ik daar ook wat neer zal zetten en hopen dat ze dan daarheen gaan ipv de potten
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Je moet ook geen specifieke (kas of buitenlandse) groente willen eten als het seizoen er niet naar is.Paulus07 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:02:
Supermarkten gaan ook weer los met hun prijzen.....
Van die mega smalle/kleine prei. Vorige week al laten liggen omdat ze 72cent perstuk vroegen (en dan had je een sprietje prei). Vanmorgen was het al 95 cent voor nog minder prei.....
De zomerprei zit misschien net 3 weken in de grond, duurt nog even voordat die oogstbaar is.
Wat is er mis met sla, raapstelen, andijvie of spinazie?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De plant stond ook in de kas, is een probeersel. Liever niet mooi en wel lekker_JGC_ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:41:
[...]
Die is er vroeg bij. Zie je ook wel aan de kool, is niet mooi rond maar bestaat uit kleinere losse kolen. Kooltjes zelf zijn lekker dicht, zal goed smaken.
Ik koop al geen broccoli meer. Heb vroeger van 16-18 jaar bij een boer gewerkt die het verbouwde. Zo van het land af is zoveel lekkerder dan wanneer het de hele verwerking door is geweest en dan ligt uit te drogen in de supermarkt... laatste jaren zijn het ook nog eens van die magere kooltjes met heel veel keiharde steel die dan per 2 bijelkaar gebonden zijn om 500g te krijgen.
Die kan weg idd, komt niks meer op. Elke plant is 1 kool.Benmen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:38:
[...]
De plant stond ook in de kas, is een probeersel. Liever niet mooi en wel lekker. Weet jij of er aan de rest van de plant nog iets komt of is die nu dood en kan het loof weg?
FYI: als dat ding genoeg stikstof, water en zon krijgt heb je in een paar dagen tijd een joekel van een kool.
Ik merk dat de peulen van tuinbonen ook aanlokkelijk zijn.Paulus07 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:59:
[...]
Hier nog even kijken of ik een bakje of iets heb voor een val en dan met gist erin ofzo.
Vorig jaar in potten al niet veel succes mee. En nu in de bak ook nog niet veel en benieuwd of er überhaupt nog wat van overblijft/zal groeien.
En dronken?RedPas schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:01:
[...]
Hier ook hoor, maar heb nu bokalen ingegraven op paar plaatsen met een goed zwaar biertje.
Het resultaat is naar ook, per dag gemiddeld 20 per bokaal.
De kippen zijn gelukkig hoor
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Bij broccoli eet je in feite de bloem van de plant. Als je de kool/bloem langer laat staan zal die steeds meer in omvang toenemen en een losser uiterlijk krijgen. Uiteindelijk krijg je gele bloemetjes te zien. Dan ben je echt te laat.Benmen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:02:
Top dan gaat die plant eruit! Zouden jullie hem langer laten staan?
Ik laat de plant na het oogsten van de kool wel eens staan. Vanuit de bladoksel ontspruiten (net als bij spruitkool) er scheuten en zal de plant opnieuw proberen weer in bloei te komen. Die kolen worden niet meer zo groot als de eerste "bloem", maar zo kun je wel langer broccoli eten van 1 plant. Ik doe dat met name in de herfst als plek in de moestuin ruimer beschikbaar is.
Ik vind trouwens bimi (aspergebroccoli) een leuk en smakelijk alternatief voor broccoli. Enige nadeel is dat je vanuit zaad zelf de plant moet kweken (ik heb de plant nog nooit te koop gezien).
Is te koop onder "spruitbroccoli", bijv: https://www.123zaden.nl/broccoli-purple-sprouting-early-2250 of bijv https://www.vreeken.nl/14...y-broccy-f1-montebello-f1PGMO schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Ik vind trouwens bimi (aspergebroccoli) een leuk en smakelijk alternatief voor broccoli. Enige nadeel is dat je vanuit zaad zelf de plant moet kweken (ik heb de plant nog nooit te koop gezien).
Heb het ook eens in de tuin gehad maar vond dat er niet veel opbrengst is voor de ruimte die het inneemt. Wel lekker!
ik dacht dat je bedoelde dat je het zaad nergens kon vinden, maar dat heb ik zo te zien verkeerd gelezen

[ Voor 15% gewijzigd door jaapzb op 03-06-2024 10:20 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Zitten er precies 0 in........
Gist werkte wel want het stonk weer goed. Zo'n naar luchtje altijd
Maarja geen slakken dus
M'n Action vallen gevuld met het goedkoopste bier wat ik kon vinden. Vangst 3 stuks sinds gisteren. Blijkbaar zijn er toch een paar over het schrikdraad gesprongen 🤬Paulus07 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:05:
Hier afgelopen nacht 2 bakjes buitengezet met gist erin voor de slakken.
Maarja geen slakken dus
:strip_exif()/f/image/MZYYmSuHNm9qOh2dO0KirOdm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier net zo, nu heb ik de valletjes niet ingegraven maar gewoon naast de aardbeien gezet. Die zijn uitgehold maar in het bier zit geen enkele slak. Op een andere plekken zitten er wel een aantal babyslakken in maar de aardbeien zijn dus smaakvoller dan het bier.Paulus07 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:05:
Hier afgelopen nacht 2 bakjes buitengezet met gist erin voor de slakken.
Maarja geen slakken dus
Dat is ook nog een goed idee, en wat voor schrikdraad is dat?rlat52 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:39:
[...]
M'n Action vallen gevuld met het goedkoopste bier wat ik kon vinden. Vangst 3 stuks sinds gisteren. Blijkbaar zijn er toch een paar over het schrikdraad gesprongen 🤬
[Afbeelding]
rlat52 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:39:
[...]
M'n Action vallen gevuld met het goedkoopste bier wat ik kon vinden. Vangst 3 stuks sinds gisteren. Blijkbaar zijn er toch een paar over het schrikdraad gesprongen 🤬
[Afbeelding]
Had hier ook nog niks ingegraven. Had het op het terras gezet (want daar kruipen ze normaal ook gewoon in de avond (en in de ochtend te zien aan de sporen).Freezhost schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Hier net zo, nu heb ik de valletjes niet ingegraven maar gewoon naast de aardbeien gezet. Die zijn uitgehold maar in het bier zit geen enkele slak. Op een andere plekken zitten er wel een aantal babyslakken in maar de aardbeien zijn dus smaakvoller dan het bier.
Dus had gehoopt er toch wel een paar te kunnen vangen.

Vincent heeft een geavanceerde versie gemaakt..vincent_1971 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:02:
[...]
Heb zelf ook zo iets gebouwd. Werkt erg goed. Bij mij werkt het het beste op 18v die slakkenval. Let wel op als een slak vast komt te zitten tussen die 2 draden heb je een 'kortsluiting' Heb het zelf opgelost met een microcontroller, weerstand en een spanningsmeter. Zodra de spanning snel daalt gaat er een alarm af en schakelt de installatie af.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05lllOe9HVFUC0Rrfz4jwyjn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O3kNDG1E9hX5yH1NaJSHfMub.jpg?f=user_large)
Een goeie donkere trappist daar kunnen ze niet aan weerstaan
Proost 🍺RedPas schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:02:
Mijn vangst van 1 nacht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap ze wel.RedPas schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:02:
Mijn vangst van 1 nacht
[Afbeelding]
[Afbeelding]

:strip_exif()/f/image/BW3CI6yRtBMJzhirrYlvbTiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maar dit bedacht, dan moeten ze eerst zwemles nemen:
:strip_exif()/f/image/7JehYjJ2RSRetpgegzpDebvb.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die houten plank kan ik eventueel ook nog bier gieten zodat ze geen zin hebben om verder te zoeken. Tenzij ze dan juist zin krijgen om te gaan snacken natuurlijk....
:strip_exif()/f/image/XCSrCeZlwcwhexEuFQ9duw6q.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze hebben ze net overgeslagen, de afrikaantjes zijn inmiddels gesneuveld. In de kas lijkt het oke te gaan qua slakken. Buiten de kas complete lupine, afrikaantjes, zonnebloem, tuinbonen weg. Zelfs aan tomaten zijn ze begonnen...
Wel gaven dingen qua slakken aanval. Ik zat te overdenken om op termijn een wadi/vijver te maken ten behoeve van de padden... Maar geloof niet dat vrouwlief dat zou willen.
Beter zorgen dat je een wat rommelige tuin hebt, dat verhoogt de kans op egels in je tuin. Die eten best veel slakken. Of onder de struiken een egelhuisje zetten zodat ze een goed onderkomen hebben.Benmen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:08:
Wel gaven dingen qua slakken aanval. Ik zat te overdenken om op termijn een wadi/vijver te maken ten behoeve van de padden... Maar geloof niet dat vrouwlief dat zou willen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik was net weer op slakkenjacht: 79 slakken in 45 minuten tijd. Sommige dagen zie je er 10, andere dik over de 150. Het is iig gezellig zo met je partner, in het donker, op zoek naar die beestenRedPas schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:02:
Mijn vangst van 1 nacht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens werkt het wel echt; schade is miniem en net uitkomende planten hebben eindelijk kunnen groeien. Maar het is wel een dingetje.
Hopennop warmte de komende tijd; dan is het gelijk klaar met die.onzin.
In de optiek van mijn buren en vrouw is onze tuin al zeer rommelig.... Denk dat het stuk grasveld voor de kids nog te netjes is.Yaksa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:03:
[...]
Beter zorgen dat je een wat rommelige tuin hebt, dat verhoogt de kans op egels in je tuin. Die eten best veel slakken. Of onder de struiken een egelhuisje zetten zodat ze een goed onderkomen hebben.
Maar slakken vinden ze vast erger? Egels zijn inderdaad goede slakkenjagers. Al zal het met buren die het 'netjes' willen (alsof Moeder Natuur voortdurend de plumeau hanteert) lastig zijn om een egelsnelweg erdoor te krijgen.Benmen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 06:42:
[...]
In de optiek van mijn buren en vrouw is onze tuin al zeer rommelig....
En waarom niet allebei, padden én egels? Een wadi is ook praktisch bij zware regenval, win-win. En padden zijn niet eng. Hier woonde er een tijdje eentje die ik weleens tegenkwam, hij (zij?) schrok meer van mij dan andersom, en als je er per ongeluk eentje aanraakt, voelt dat lang niet zo eng als veel mensen volgens mij denken.
Zag gisteren trouwens verderop in de straat een dode egel in een voortuin, waarschijnlijk slachtoffer van het verkeer. Dat stemt me altijd erg droevig. Mensen, kijk zeker in donker goed uit.
Meestal ben ik het met je eens maar egels schijnen echt amper slakken te eten, zegt de egelopvang hier in de buurt. Slakken zitten vol parasieten van iets en egels moeten dat daarom niet.Yaksa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:03:
[...]
Beter zorgen dat je een wat rommelige tuin hebt, dat verhoogt de kans op egels in je tuin. Die eten best veel slakken. Of onder de struiken een egelhuisje zetten zodat ze een goed onderkomen hebben.
Hoe kunnen we dit testen?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En die rommel zorgt er vaak ook weer voor dat slakken zich er thuis voelen.. Dus zolang een egel je plekje niet gevonden heeft werkt dat averechts.Yaksa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:03:
[...]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Emmers vol slakken bij de opvang afgeven?
De naaktslakken vallen nog mee, als ik met andere berichten hier vergelijk, maar het zijn er beslist meer dan anders. En de binnenkant van de deksel van de compostton zit er vaak helemaal vol mee.
O dat kan wel kloppen, huisjesslakken heb ik eergisteren de eerste gezien sinds het half jaar dat we nu hier wonen, naaktslakken heb ik er de afgelopen twee maanden minstens 6.000 van ge-amoveered.VeertienKaVier schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Emmers vol slakken bij de opvang afgeven?Maar ze eten vooral huisjeslakken, geloof ik. Hier vind ik elke dag wel een paar leeggegeten huizen (en egelpoep).
De naaktslakken vallen nog mee, als ik met andere berichten hier vergelijk, maar het zijn er beslist meer dan anders. En de binnenkant van de deksel van de compostton zit er vaak helemaal vol mee.
Nou houden zo, klote beesten
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Verwijderd
Hier werkt houtsnippers ook erg goed! Wel al veel zakken moeten kopen.Atlas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:29:
Wij hebben uiteraard ook overal van die naakt-slakken, maar op de plekken waar ik ze absoluut niet wil hebben (De pompoenplanten en de Dahlia's) komen ze niet. We hebben een meter aan houtsnippers liggen, dus ik denk dat ze daardoor afgeschrikt worden.
Nou houden zo, klote beesten
Haal es blauwe chimayPaulus07 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:46:
Afgelopen nacht 1 bakje ingegraven zodat de ingang op hetzelfde level zat als het zand. Maar ook hier weer 0 slakken erin. Zag ze afgelopen nacht wel in/op de bak zelf kruipen maar dus niks gevangen
Zag net dat ze hier helemaal losgaan op de salomonszegel. Geen idee die kunnen helpen als 'afleidingsplant', misschien het proberen waard (wel giftige besjes, dus voorzichtig!)
Geen idee... Veel zeggen ze niet meer...VeertienKaVier schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:29:
Zijn er al naaktslakken die om Westvleteren hebben gevraagd?
Zag net dat ze hier helemaal losgaan op de salomonszegel. Geen idee die kunnen helpen als 'afleidingsplant', misschien het proberen waard (wel giftige besjes, dus voorzichtig!)
Als ze bruin zijn groeien ze niet meer, dat je ze niet boven de grond ziet is omdat je ze misschien dieper hebt geplant dan noodzakelijk. Trek er eens 1 uit, dan weet je wat.Jutsju schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:39:
Weet iemand wanneer sjalotten te oogsten zijn? Het groen is volledig bruin geworden, maar ik lees dat ze geoogst kunnen worden als je ze boven de grond ziet. Daar is bij mij totaal geen sprake van.
Ik zag het ook!Paulus07 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:30:
Huh wat is die felle, warme bol in de lucht buiten?
Het lijkt iets te zijn wat dat natte wat eerst de hele tijd in de lucht en op de grond was verhelpt, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat!
Ik vind het allemaal maar eng, heb uit voorzorg alle deuren maar dicht gedaan en planken voor de ramen getimmerd...Paulus07 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:30:
Huh wat is die felle, warme bol in de lucht buiten?
Nog snel ff buiten de tuinslang met sproeier tegen de ramen gezet, nu klinkt en voelt het weer bekend.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik hoop dat je regenton gevuld is, de droogte kan elk moment toeslaan!FrambozenTaart schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:31:
[...]
Ik vind het allemaal maar eng, heb uit voorzorg alle deuren maar dicht gedaan en planken voor de ramen getimmerd...
Nog snel ff buiten de tuinslang met sproeier tegen de ramen gezet, nu klinkt en voelt het weer bekend.
Ze zijn erg klein, denk dat er iets mis is gegaan helaasNo Hands schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:44:
[...]
Als ze bruin zijn groeien ze niet meer, dat je ze niet boven de grond ziet is omdat je ze misschien dieper hebt geplant dan noodzakelijk. Trek er eens 1 uit, dan weet je wat.
/f/image/vHvuCfYbPyNKoqq9chgtrkC2.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag jullie 2nd opinion horen waar wij best onze composthoop en moestuin zouden inrichten.
Voor de moestuin:
- B1: lijkt mij de beste optie gezien dit stuk veel zuiderzon krijgt, en dicht bij het huis ligt.
- B2: is interessant omdat dit deel van de tuin er heel slecht en oneffen bij ligt, waardoor we het dan ineens kunnen omtoveren tot moestuin. Nadeel is dat het wat verder van het huis ligt en wat wat minder zon krijgt door de bomen van de buurman.
- C1: ligt het verst van het huis maar krijgt wel redelijk wat zon.
- C2: plekje mooi in de schaduw maar vlakbij het huis en het raam van de slaapkamer waardoor ik wat schrik heb van de geurhinder
In dat opzicht stem ik voor B1 en C1.
[ Voor 30% gewijzigd door RobNemoo op 04-06-2024 22:21 ]
Een goed werkende composthoop stinkt niet doordat er een aeroob rottingsproces plaatsvindt, in tegenstelling tot een anaeroob rottingsproces dat stinkt en methaan produceert. De bacteriële en schimmel-activiteit zorgt hoofdzakelijk voor de warmte, en die activiteit komt tot optimaal stand bij een juiste verhouding van 'bruine' en 'groene' materialen + vocht + zuurstof. Gekookt, gebakken, vlees, geen vlees, e.d. dat scheelt wat (vooral vet) maar de hoofdreden voor die 'regeltjes' is omdat sommige materialen zoals vlees ongedierte kunnen aantrekken.RobNemoo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:19:
@dotacom een goed werkende composthoop stinkt niet want het spul fermenteert door de warmte, het rot niet. Als het dat wel doet is de verhouding van de materialen die erop liggen niet goed. En geen reeds gekookt of gebakken keukenafval erop. De composthoop die hier vol in de zon ligt werkt beter dan een hoopje dat in de schaduw ligt. Goed vochtig houden en dan doet de zon de rest om de berg op te warmen.
In dat opzicht stem ik voor B1 en C1.
Maak een composthoop op de plaats waar je er optisch minst last van hebt, maar praktisch het meeste nut (lees: waar hij niet in de weg ligt maar toch dichtbij genoeg om frequent keuken afval op te gaan gooien).
Wat hierboven ook al staat, wissel groen en bruin voldoende af en kijk welke beestjes het harde werk doen. Als ik het aantal pissebedden en regenwormen zie teruglopen, weet ik dat beter op de afwisseling moet letten. De meningen over eierschalen zijn verdeeld, maar hier gaan ze gewoon de ton in.
De groene kliko komt hier alleen nog aan de straat voor groen afval dat ik niet in mijn compost wil, zoals wortels van de akkerwinde.
Een paar weken geleden was onze groene ton opeens decor voor een bruidsvlucht van mieren. Veel te vroeg in het jaar, maar blijkbaar hadden ze hun nest daar gemaakt en waren ze door de warmte een beetje in de war. Keurig uitgevlogen, sindsdien daar geen mier meer gezien. Compost kan dus voor verrassingen zorgen.
Niet per se nodig, maar dan gaat het wel een stuk trager ('koud' composteren).rlat52 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:57:
Ook aan het denken over een composthoop, zie alleen op tegen het omscheppen van het geheel. Of is dat niet nodig?
Kijk of je een aantal pallets kunt bemachtigen. Zet er 4 in een vierkant en deponeer daar je materiaal in. Nog beter is om er nog zo'n vierkant naast te zetten, dan kun je de hoop makkelijk omzetten naar de andere bak.dotacom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:55:
[Ik zou graag jullie 2nd opinion horen waar wij best onze composthoop en moestuin zouden inrichten.
Voor de composthoop:
- C1: ligt het verst van het huis maar krijgt wel redelijk wat zon.
- C2: plekje mooi in de schaduw maar vlakbij het huis en het raam van de slaapkamer waardoor ik wat schrik heb van de geurhinder
Een vrije composthoop kan ook, maar is wat lastiger 'stapelen'.
Een composthoop die de hele dag in de zon ligt kan nogal snel uitdrogen, waardoor het composteringsproces stopt. E.e.a. is ook afhankelijk hoeveel groen materiaal er per week op de hoop komt, groen bevat nogal wat vocht namelijk. Ik zou kiezen voor C1 en bij teveel zon een snelgroeiende struik (vlier of zo) er bij zetten voor de schaduw. (Heb je ook nog vlierbloesem (lekker om te frituren) en vlierbessen (lekker om, in combinatie met bramen, limonadesiroop van te maken).
Vlierbloesem jam en siroop zijn ook zaligYaksa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:52:
[...]
(Heb je ook nog vlierbloesem (lekker om te frituren) en vlierbessen (lekker om, in combinatie met bramen, limonadesiroop van te maken).
Ik heb een appelboom die volledig vol zat met ruspen (en spinnerag met honderden eieren). Dat zal dit jaar geen Boskoopse appelmoes zijn
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dat is de spinselmot. Die heb ik ook in mijn kleine appelboom.D_Jeff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:36:
Slakken?
Ik heb een appelboom die volledig vol zat met ruspen (en spinnerag met honderden eieren). Dat zal dit jaar geen Boskoopse appelmoes zijn
Alsnog alarmerend en onwenselijk overigens.
Slakken vallen onder weekdierenNo Hands schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:58:
Zijn rupsen en slakken eigenlijk ook insecten? Want iedereen zegt dat er minder insecten zijn maar zijn de verhoudingen in soorten niet gewoon gewisseld?
Alsnog alarmerend en onwenselijk overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 06-06-2024 09:03 ]
Rupsen wel (want vlinders), slakken niet, dat zijn weekdieren. Pissebedden zijn eigenlijk kreeftachtigen (die aan land leven, dat is wel bijzonder), en daar zijn er dit jaar ook heel veel van.No Hands schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:58:
Zijn rupsen en slakken eigenlijk ook insecten?
Ik juich inmiddels voor elke bij en zweefvlieg, want ja, het zijn er heel weinig. Wantsen zie ik ook bijna niet, behalve die bruingemarmerde exoot.
In het begin iets teveel luizen, toen wel wat geholpen met kapoentjes.
Inmiddels zie ik rondom de goudsbloem, Allium, salie, dat witte kruipspul, Japanse wijnbes en nog wat andere planten. Continu vliegen, hommels, zweefvliegen zitten. Daar ben ik inmiddels supertrots op zeker gelet op de situatie dat veel tuinen (snel) verstenen.
:strip_exif()/f/image/RsJt6vLE2bITdufFZEJ80Tvi.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waarom mijn knoflook elk jaar last van roest krijgt? Ik heb echt mijn best gedaan dit jaar, een paar keer gezwaveld, blad versterkend middel (rook erg naar knoflook overigens), aangetaste bladeren weggehaald, en toch is het weer raak. Bij andere tuinders zie ik prachtig blad... Teveel stikstof in de grond misschien? (wormen grond gebruikt)
[ Voor 4% gewijzigd door Frost_Azimov op 06-06-2024 23:24 ]
Zelf geen idee maar maakt die roest wat uit voor de vorming van de knoflook?Frost_Azimov schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:22:
[Afbeelding]
Iemand enig idee waarom mijn knoflook elk jaar last van roest krijgt? Ik heb echt mijn best gedaan dit jaar, een paar keer gezwaveld, blad versterkend middel (rook erg naar knoflook overigens), aangetaste bladeren weggehaald, en toch is het weer raak. Bij andere tuinders zie ik prachtig blad... Teveel stikstof in de grond misschien? (wormen grond gebruikt)
Roest is een schimmel en is heel erg goed in overleven. Het blijft zitten op restjes plant in de bodem. Het kan soms meer dan 10 jaar in je tuin blijven, ook al laat je het braak liggen.Frost_Azimov schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:22:
[Afbeelding]
Je kunt het beperken door
- jaarlijks te roteren
- Roestige plantdelen niet laten liggen of in de composthoop te gooien, maar in de biobak af laten voeren.
- Knoflook in een folietunnel kweken op een roest-arme locatie, zodat roest niet via de wind op de knoflook komt.
Het is in onze moestuin zo erg, dat wij volgend jaar waarschijnlijk helemaal geen knoflook meer gaan doen.
De stengel en bladeren worden aangetast, waardoor de plant zelf geen voedingsstoffen meer kan aanmaken en deze uit de bol gaat trekken. Er zijn dus geen voedingsstoffen voor de ontwikkeling van de bol en de voedingsstoffen die er zijn worden eruit getrokken.rlat52 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:18:
[...]
Zelf geen idee maar maakt die roest wat uit voor de vorming van de knoflook?
Zodra driekwart van de plant verroest is, oogsten. Groter wordt je knoflook niet.
Dat klinkt goed! Hier gisteren gelukkig ook weer wat zweefvliegen gezien, het is echt stukken beter zodra de zon doorkomt en de temperatuur stijgt (al schijnt ook mei warmer geweest te zijn dan gemiddeld, door de bewolking en regen voelde het niet zo).Benmen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:10:
Inmiddels zie ik rondom de goudsbloem, Allium, salie, dat witte kruipspul, Japanse wijnbes en nog wat andere planten. Continu vliegen, hommels, zweefvliegen zitten. Daar ben ik inmiddels supertrots op zeker gelet op de situatie dat veel tuinen (snel) verstenen.
Er lijkt hier nu echt een aardhommelnest in de voortuin te zitten, ze verdwijnen steeds in een holte onder de flagstones van inmiddels ook alweer een halve eeuw oud. Dat had ik willen dichten om grote mierennesten te voorkomen, maar dat gaat dus niet door.
En de eerste aardbeien kleuren eindelijk rood!
VeertienKaVier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:19:
[...]
Er lijkt hier nu echt een aardhommelnest in de voortuin te zitten, ze verdwijnen steeds in een holte onder de flagstones van inmiddels ook alweer een halve eeuw oud. Dat had ik willen dichten om grote mierennesten te voorkomen, maar dat gaat dus niet door...
Tsja ik ben inmiddels gestopt met obsmapp voor dit soort insecten (moet ik eigenlijk wel doen), als ik elke dag rond ga en alles zou fotograferen dan denk ik dat ik op heel veel insecten zit. In mijn garagedeur en kozijnen zitten rosse metselbijen. Ik zie veel aard hommels, weide hommels, akkers hommels, honingbijen, verschillende (zweef)vliegen zoals grote narcisvlieg. Dus daar ben ik best trots op, wat het zo aantrekkelijk maakt weet ik niet precies.
Wat ik wel continu overdenk, is proberen om soorten in de tuin te hebben die bloeien en inheems zijn. Dus in onze voortuin zitten vaste planten die ik onderhoud via green to colour concept. De appels in de achtertuin overlappen elkaar, kersen en pruimen zijn heel vroeg, het gras mag vol met paardenbloem, Madelief en klaver staan, jasminus orgiginalus bloeit nu terwijl de akebia heel vroeg is. Maar de grootste trekker is Japanse wijnbes, die trekt zoveel insecten! Dit gaat eigenlijk de hele zomer door tot herfst oktober in die overgang staat de heptacodium nog te bloeien.
Zeker inheems spul (en geen steriele platgespoten zooi uit het gemiddelde tuincentrum) maakt het zo aantrekkelijk.Benmen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:35:
[...]
Dus daar ben ik best trots op, wat het zo aantrekkelijk maakt weet ik niet precies.
Wat ik wel continu overdenk, is proberen om soorten in de tuin te hebben die bloeien en inheems zijn.
Ik laat het doorgaans qua inheems ook zijn gang gaan, er waait altijd wel iets aan. Sinds een paar jaar groeit het koninginnekruid als een dolle; nooit geplant, maar het groeit hier bij de beek, dus wie weet heb ik het bij het hardlopen zelf meegesleept. Vingerhoedskruid is ook zo'n klassieker.
En ja, rosse metselbijen! Die zijn er dit jaar opeens, waarschijnlijk omdat mijn vijverproject stilligt en ze die kuil meteen konden innemen. Bij de Bijentelling had ik er daar het meeste van.
Dankzij Waarneming ben ik echt anders gaan kijken. Ik wilde aanvankelijk alleen maar een valse wolfsspin melden, maar al snel was het hek van de dam, en nu lig ik met de camera tussen het groen omdat er zesvlakprachtblindwants rondkruipt.
Heb je tips voor het leren determineren van al die soorten? Heb een boekje over "onkruid" (waardoor ik nu afweet van reigersbek, wederik, ereprijs...) en dat smaakt naar meer. Zijn er specifieke boekjes die aan te raden zijn?VeertienKaVier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:07:
[...]
Zeker inheems spul (en geen steriele platgespoten zooi uit het gemiddelde tuincentrum) maakt het zo aantrekkelijk.
Ik laat het doorgaans qua inheems ook zijn gang gaan, er waait altijd wel iets aan. Sinds een paar jaar groeit het koninginnekruid als een dolle; nooit geplant, maar het groeit hier bij de beek, dus wie weet heb ik het bij het hardlopen zelf meegesleept. Vingerhoedskruid is ook zo'n klassieker.
En ja, rosse metselbijen! Die zijn er dit jaar opeens, waarschijnlijk omdat mijn vijverproject stilligt en ze die kuil meteen konden innemen. Bij de Bijentelling had ik er daar het meeste van.
Dankzij Waarneming ben ik echt anders gaan kijken. Ik wilde aanvankelijk alleen maar een valse wolfsspin melden, maar al snel was het hek van de dam, en nu lig ik met de camera tussen het groen omdat er zesvlakprachtblindwants rondkruipt.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ik heb een stokoud exemplaar van Geïllustreerde flora van Nederland die nog steeds voldoet (de DBNL heeft mooie voorbeelden) en die tweedehands te vinden is.jaapzb schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:45:
[...]
Heb je tips voor het leren determineren van al die soorten? Heb een boekje over "onkruid" (waardoor ik nu afweet van reigersbek, wederik, ereprijs...) en dat smaakt naar meer. Zijn er specifieke boekjes die aan te raden zijn?
Tegenwoordig gebruik ik vaak de app van Waarneming, die steeds beter wordt, en Flora van Nederland is ook een erg handige site.
Heb je een afdeling van het IVN in de buurt? Die hebben vaak cursussen en/of wandelingen. Tijdens een excursie met een herborist heb ik erg veel nieuwe namen leren kennen (en het een en ander geleerd over oude toepassingen, ook altijd interessant).
Mijn opa en oma hadden ook allemaal boekjes hierover. Sommige gemeenten geven ook veldgidsen uit. Die zijn veelal gekoppeld aan een gedragscode. Wat ik nog steeds een mooi voorbeeld vind:
https://www.google.com/ur...Vaw1eyF3J6uGr6pFMELvOssVf
[ Voor 31% gewijzigd door Benmen op 07-06-2024 18:27 ]
Ja, de boekenkast van oudere familieleden plunderen kan ook leerzaam zijn. Hoewel we hier een tuingids uit de jaren zestig hebben waar nog vrolijk de voordelen van DDT (!) werden opgesomd. Gelukkig is dat altijd genegeerd, in deze tuin werd door schoonpa al biologisch getuinierd voordat die term bestond.Benmen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:23:
Mijn opa en oma hadden ook allemaal boekjes hierover.
En eindelijk zon! Dat wordt hopelijk de eerste aardbeien oogsten.
Ik maak wel zorgen over mijn valeriaan. Vorig jaar een paar planten uitgegraven bij een verhuizende buur, en het leek aanvankelijk goed te gaan, maar ze zijn momenteel nogal futloos, geen nieuw blad en zo. Ze houden van vocht, dus dat kan het probleem niet zijn.
:strip_exif()/f/image/aPCt9MN2deMVbv38qpLpsqA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon de complete top weggevreten....
Hopelijk helpt dit:
:strip_exif()/f/image/YR86wdMGr7Lmwytuw9jR5WPV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet de poten van de tafel waar die potten op staan ook in een schaal met water. Als eerste verdedigings linie 🤺bvk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:58:
Nu de slakken niet meer bij de grotere paprikaplanten kunnen komen vanwege de "slotgracht" hebben ze het nu voorzien op het kleine plantje wat tot nu toe alles overleefd heeft inclusief nachtvorst en ook de slakken die er tot voor kort totaal geen belangstelling voor hadden:
[Afbeelding]
Gewoon de complete top weggevreten....
Hopelijk helpt dit:
[Afbeelding]
220 eroprlat52 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Zet de poten van de tafel waar die potten op staan ook in een schaal met water. Als eerste verdedigings linie 🤺
Leuk idee, maar makkelijker gezegd dan gedaanrlat52 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Zet de poten van de tafel waar die potten op staan ook in een schaal met water. Als eerste verdedigings linie 🤺
Ik ben de laatste dagen alleen nog maar wat huisjesslakken tegengekomen in andere potten/planten, maar geen naaktslakken meer gezien. Al kan dat vanavond natuurlijk ineens weer anders zijn met al die regen van vandaag.
Ja, dit schiet niet op zo! Regen, wind, koud en bewolkt, niet echt iets wat moes en kruidentuinen erg kunnen waarderen in deze tijd van het jaarPaulus07 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:17:
Flinke wind al heel de dag. Hopen dat alles blijft staan.....
Pepers buiten hebben het zwaar. Benieuwd of er nog iets van gaat overblijven rond de zomer of als de zon en temperatuur terug is.....bvk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:08:
Ja, dit schiet niet op zo! Regen, wind, koud en bewolkt, niet echt iets wat moes en kruidentuinen erg kunnen waarderen in deze tijd van het jaar

Hier hetzelfde, ziet er allemaal nog niet heel erg florissant uit.Paulus07 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:11:
[...]
Pepers buiten hebben het zwaar. Benieuwd of er nog iets van gaat overblijven rond de zomer of als de zon en temperatuur terug is.....
Amper bloemetjes nog maar zelfs, en vruchten dus ook nog helemaal niks.
Voor mensen die moeten leven van het gewas verschilt het per bedrijf of je medelijden moet hebben. Ja, het is dit jaar echt hard werken begrijp ik van de boeren in de buurt, maar bijvoorbeeld gras voor de koeien groeit ontzettend goed (afgelopen drie jaar was het hier zo ontzettend droog en wou het de hele zomer niet groeien), en voor andere gewassen geldt vaak dat als de opbrengsten laag zijn, de prijzen vaak erg hoog zijn. Tenzij je natuurlijk vooraf al prijsafspraken hebt gemaakt, wat ook vaak voorkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-06-2024 05:40 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dan moeten ze wel met de machines het land op kunnen om het gras te kunnen oogsten, of de koeien zonder dat ze het hele land vertrappen buiten kunnen laten lopen. Dat kan lang niet overal.HandyLumberjack schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:20:
Voor mensen die moeten leven van het gewas verschilt het per bedrijf of je medelijden moet hebben. Ja, het is dit jaar echt hard werken begrijp ik van de boeren in de buurt, maar bijvoorbeeld gras voor de koeien groeit ontzettend goed (afgelopen drie jaar was het hier zo ontzettend droog en wou het de hele zomer niet groeien), en voor andere gewassen geldt vaak dat als de opbrengsten laag zijn, de prijzen vaak erg hoog zijn. Tenzij je natuurlijk vooraf al prijsafspraken hebt gemaakt, wat ook vaak voorkomt.
Als de prijs van aardappels 2x zo hoog wordt, maar je opbrengst is 4x lager......
Maar goed. Moestuin enzo
Mijn pepers, geplant ergens in februari in een kamer op temperatuur, met licht en warmtematje eronder, zijn nu al (pfff) zo'n 10-15 cm hoog. Staan nu ruim een maand buiten.

Tomaten: idem. Maar al dan niet door de slakken opgevreten lijkt het plantje die als eerste buiten stond, en zelfs nog nachtvorstschade heeft gehad het het beste te doen. Maar tomaten zie ik voorlopig nog niet

Courgettes (de klimvariant) klimmen uberhaupt nog niet, en hebben 4-6 grote bladeren, voorderest gebeurd er weinig.
De meloenen, die ik had als probeersel, zijn allemaal ten prooi gevallen aan de gladjanussen.
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Wat een rotjaar.
Lijkt nu dus niet eens zo'n slecht idee te zijn geweest.
Ik bedoel; volgende week is al de langste dag en er is nog steeds niet/nauwelijks zomerweer geweest...
Van de week op een redelijk zonnige dag nog een wandeling gemaakt om te kijken hoe het buiten mijn eigen tuin met de insecten staat. Het viel me zwaar tegen. Zelfs op plekken met heel veel inheems bloeiend spul gonsde en zoemde het minder dan anders.
Je weet toch wel dat bij een weersvoorspelling over meerdere dagen de kans op een correcte voorspelling elke dag in de toekomst met zo'n 10 % afneemt? Dus na 5 dagen kan het alle kanten op.jaapzb schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:54:
Als ik de voorspellingen mag geloven word het steeds beter weer richting het einde van de maand. We hebben even een of twee week flink zonnig weer nodig zodat alles een goede inhaalslag kan maken. Zeker met de langere dagen kan het opeens heel hard gaan als het *wel* mooi weer is
Ja, maar ik sta graag positief in het leven (wat na de hagelstorm paar week terug wel aanzienlijk moeilijker is geworden)Yaksa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Je weet toch wel dat bij een weersvoorspelling over meerdere dagen de kans op een correcte voorspelling elke dag in de toekomst met zo'n 10 % afneemt? Dus na 5 dagen kan het alle kanten op.
[ Voor 9% gewijzigd door jaapzb op 13-06-2024 14:20 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/86DeTIM3oVYiqIDHrFrTAZOT.jpg?f=user_large)
En nu, een maand later:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gZYsKPzjkDU99rSiWFYelk4Z.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gMEG4HZsSX7UpCZ9w0oviL16.jpg?f=user_large)
Hij staat eigenlijk wel in een iets te kleine pot, maar ik denk dat ik het lekker zo laat.
Op regenachtige dagen zet ik hem tegen de schuifpui waar hij door een overlap van het dak niet vol in de regen staat.
Zon en warmte mogen natuurlijk snel doorkomen wat mij betreft.
Snack paprika's heb ik één plant waar er veel aan zitten en bij een andere zitten nu wat kleintjes aan maar verder loopt het niet heel hard.
Aardbeien doen het wel aardig maar die worden opgevreten door kleine slakjes. Eigenlijk meer uitgehold, je denkt een prachtige grote aardbei te plukken maar dan is hij leeg.

Heb ik nog nooit meegemaakt en toch flink wat jaren behoorlijk veel pepers gekweekt.Freezhost schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:01:
Mijn pepers groeien prima, zijn heel groot maar nog geen bloemetje te bekennen. Vraag me af of die bloemen nog komen, komt dat voor bij pepers dat ze niet bloeien en geen vruchten geven?
Komt vanzelf, geduld is vaak een schone zaak.