Hier _eindelijk_ een reactie van mij.
Ik wil het wel kort houden, maar dat lukt toch niet

Dan durf ik te zeggen dat het MOD systeem in zijn huidige vorm dus NIET functioneert!
Een PowerMod kan een belangrijke toevoeging zijn, alleen die corrigeert een verkeerde moderatie en neemt het ontstaan van die moderatie niet weg (de lolbroeken, de chronische -1 posters, de trollen-koningen, etc.).
Het idee van het huidige modsysteem is IMHO heel prima, er zijn echter een aantal nadelen die nogal in de weg zitten.
<li> Tijdsfunctie bij modden. (Na een tijdje kan je posts niet meer van 3 naar 1 krijgen zonder dat je daadwerkelijk 20 modpunten er tegenaansmijt, wat gelijk ook inhoud dat er een man of 20 moeten gaan modden...)
<li> Noobs, mensen die ineens zien dat ze kunnen modden, maar niet weten hoe en dus maar wat aanklooien.
<li> De notoire +1/-1 modders, mensen die een hele thread op -1 flamebait zetten etc. Ik weet niet in hoeverre je kunt achterhalen (wie het gedaan heeft overigens.)
Een powermod kan een aantal van deze problemen wegnemen, maar nog niet allemaal, daarom denk ik dat er meer moet gebeuren dan enkel het instellen van powermods an sich. Bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een aantal mensen om op te zoeken welke user welke moderatie heeft gedaan. (Enkel te gebruiken bij grove overtredingen, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid nogal wat load zal kosten etc. etc.)
Ik blijf gerust doormodden, maar ik krijg er toch echt af en toe een sik van om tig keer dezelfde draad door te moeten spitten omdat er iemand in een vlaag van verstandverbijstering besloten heeft wat minnetjes uit te delen, buiten dat mag ik een reactie maar één keer modden en dan houd het al snel op.
Ik mag meerdere keren modden, maar ook dan ben je het vrij snel zat om alles 2 of drie keer door te lopen.
Problemen zoals ik ze zie (open deur):
1- er zijn geen consequenties verbonden aan verkeerd modden (als ik constant alles op -1 Overbodig zet, grijpt de modbot niet in)
2- de FAQ('s) worden niet of nauwelijks gelezen
3- TMF wordt te weinig bezocht, ik ga er geen punten aan spenderen om mensen duidelijk te maken dat ze bij klachten en problemen zich hier moeten melden, ik doe dat af en toe, maar ja: reageren is niet meer modden!)
1- Daar moet dus een "opzoekmogelijkheid voor komen.
2- Ik weet nog niet zo goed hoe je dat moet ondervangen. Een modexamen is lastig te doen, omdat je dan eigenlijk iedere persoon apart moet gaan beoordelen. (Bij een statisch modexamen word er immers _altijd_ valsgespeeld.)
3- Dat weet ik en daar moet dus ook een verandering in komen. Een idee dat ik heb is als volgt: Als je wilt reageren, krijg je de FAQ/Policy als eerste te zien, dan moet je doorklikken en krijg je pas het reactie-boxje, waar duidelijk TMF in vermeld word (net als in die FAQ). <font size=1>Maar ik weet niet of dit wel
de manier is...</font>
Het feit dat ik die tijd spendeer aan t.net is echt wel een luxe, ik heb ook nog werk te doen.
Dit is een typisch iets, "wij" (T.net medewerkers etc.) moeten niet vergeten dat heel veel van het werk dat word verzet iets extra's is _voor en door_ de gebruikers.
Als er dan iemand is die een hele draad loopt te verzieken, dan weet je in ieder geval wie het is en kun je hem meteen van t.net afsmijten (ja, dat kost je een handjevol geregte users, maar komt wel ten goede aan de kwaliteit).
Dat wil ik dus ook gaan doen en "frankly" al kost het geregde gebruikers, dan moet dat maar, het is wel beter voor de uiteindelijke kwaliteit en sfeer op de site.
"Ze" zullen ongetwijfeld wel druk zijn met een aantal (structurele) veranderingen, maar daar zien wij niet van (vooralsnog).
Dat klopt, het MT (waar ik deel van uit maak en welke met name dit soort beslissingen neemt) heeft het heel druk met een aantal dingen die we vooralsnog niet met de gebruikers kunnen communiceren, dat is hardstikke jammer, maar we doen ook ons best om zo goed mogelijk met jullie mee te denken. (Jah zo werkt het soms ook, niet alleen jullie denken met ons mee, maar wij denken met de gebruikers mee omdat de site uiteindelijk meer plezier, nut en waarde moet krijgen voor deze gebruikers...)
Laat de kapitein eerst maar de koers aangeven, dan kunnen wij als matrozen de zeilen heisen en het schip in de vaart gooien, het heeft imo weinig zin om te gaan varen zonder dat je weet waarheen...
Dat is klare taal.
Waar willen we heen? Welnu, om het heel kort te zeggen:
Een verandering van het modsysteem waardoor:
1. Moderators beter op de hoogte zijn van de FAQ/Policy
2. Moderators aangesproken kunnen worden op foutieve moderaties
3. Gebruikers die (willen) reageren beter op de hoogte zijn van het moderatie-systeem
4. Moderaties ongedaan gemaakt kunnen worden bij grove fouten ("hele draad op +1 grappig"-grappen enzo)
5. Meer inspraak van de gebruikers in het moderatie-systeem, aangezien zij hiermee werken.
Dat zijn voor mij de 5 belangrijkste punten.
Floris is ook al gemailed (niet online op ICQ), Femme was ook niet Online en die heb ik geICQ-ed.
Mijn ICQ is tijdelijk overleden, dus op ICQ zal je me idd niet te pakken krijgen. Zodra ik er tijd voor heb, zal ik trachten hier verandering in te brengen...
Nu wordt het lastig omdat ik Thor ga quoten die op quotes van oa TGF reageert.
Agreed, volgens mij moet het een kleine moeite zijn om te implementeren dat mensen zich moeten inschrijven om te modden en dat ze dan eerst een FAQ/cursus krijgen voorgeschoteld.
Ik ben daar dus een groot voorstander van. Misschien moeten we zelfs het hele modcorps, dus ook alle huidige users van modrechten ontnemen; ik bedoel die FAQ/cursus is voor de meeste serieuze mods een eitje!
Ik weet dus niet in hoeverre dit haalbaar is, een statisch mod-examen gaat IMO niet werken, dus daar moet "een duidelijke, goede en vooral dynamische" oplossing voor komen, als jullie er eentje weten, ik houd me aanbevolen.
Het monitoren van moderaties gebeurde toch al, alleen een beperkt groepje mensen kon het ook daadwerkelijk zien, dacht ik. Floris?
Ik zou niet weten waar en eerlijk gezegd weet ik ook niet of het wel kan, maar als het nog niet kan, dan denk ik wel dat het moet komen.
Dan zou van T.net afsmijten misschien wat overdreven zijn, ik kan honderd redenen verzinnen waarbij een user maar half schuldig is aan een totaal verkeerd gemod draadje. Je zou hem beter tijdelijk/permanent (afhankelijk van het vergrijp) zijn modrechten kunnen ontnemen.
Je kan de gebruiker er dan iig wel op aanspreken, maar zoals ik al trachtte aan te geven, ik denk dat het een combinatie is van dingen. Een gebruiker die wil reageren, moet redelijk op de hoogte zijn van het modsysteem, de moderators moeten dit systeem ook goed kennen en als laatste moeten we kunnen zien wie wat mod. Als je deze combinatie hebt, zal het ongetwijfeld beter worden, maar het duurt waarschijnlijk wel even voordat je zo ver bent...
Voor zover ik het begrepen heb, kan er momenteel op T.net NIET gebanned worden. Waarom, dat moet je aan Femme vragen, d'r is een technische reden voor. Ik geloof wel dat het ingvoerd zou moeten gaan worden.
De manier waarop dat nu gebeurd is redelijk lomp en omslachtig. (User uitloggen, nieuw e-mail adres in de DB geven, wachtwoord opsturen en het accountje kan niet meer gebruikt worden...) Hier moet als het goed is wel verandering in komen, maar alleen Femme kan hier echt duidelijkheid over geven. Wat we wel kunnen doen is aandringen op een verandering, welke we dan duidelijk moeten onderbouwen.

PowerMod is een oplossing, maar je bent er imo niet met de PM alleen, bij dat verhaal over het filteren van slechte moderaties doel ik op (wat Jaymz later ook zegt) dat er niet alleen gekeken moet worden naar welke scores er gegeven worden, maar ook naar wie ze geeft, dat je die lieden niet direct kunt bannen is tot daar aan toe, maar je kunt in ieder geval die mensen een mailtje sturen dat hun bijdrage niet echt in goede aarde viel.
Precies!

Over dat verkeerd modden:
De modbot kijkt alleen naar trolls en flames, wanneer iemand daar misbruik van maakt, dan wordt ie door de modbot gestraft, als ik vanaf nu alleen maar -1 overbodigs uit deel, kom ik daar (in theorie) gewoon mee weg.
Dat modbot principe is ook een belangrijk mechanisme om foutief modereren te signaleren en tegen te gaan.
Het probleem is echter dat de modbot het niet signaleert als een hele thread dezelfde "tag" meekrijgt, dat moet dus al veranderen, maar zoals ik het zie zijn er al een aantal ideeen aangedragen om dit aan te pakken.
Volgens mij is het best een flinke lap tekst geworden, maar als het goed is, is het wel een duidelijk stuk tekst. Is het dat nou niet, schroom dan niet en stel je vragen.