Ff nog een paar puntjes

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=318144

Is geen 0 troll. Alleen de weging is 0.2
Z'n edit heeft ie ook wel gelijk in.

Ga ik lanceren ?, Thor wat vind jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Thor wat vind jij.
Vanwege de mixup en het feit dat ik toch maar zit te stressen tot uur U een reactie van * KeX .

* KeX vindt de post inzichtvol, maar bedenkt wel dat er iets fout zit als ook deze user weer de weg naar TMF niet weet te vinden.

Dat er veel mensen beunmmodden is volgens mij een gevolg van desinteresse in het modsysteem op de FP en interesse in forumachtig gemodfok zie de vele >:) in deze draad.

Daarom begrijp ik ook waarom je het * Anoniem: 3400 vraagt. N.a.v. het gisspelletje wat betreft de eerste voorlopige powerinvoering gisterenavond. Lijkt me dit nl. een goed voorbeeld voor (weging 0.2).

GO * Anoniem: 4636 ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Dat 'wij' hier last van hebben (weging 0.2 bij reacties die 1 of 2 punten hoger/lager mogen) is jammer maar helaas.

Aan z'n edit te zien, zijn er ook 'bezoekers' die zich hieraan ergeren, en dat is volgens mij geen goede zaak, en NIET jammer maar helaas. Of deze wel of niet de weg naar TMF kunnen vinden is niet zo bealngrijk in deze (vind ik).

Dit gebeurd in mijn ogen tegenwoordig veel te vaak, reacties die echt volledig niet goed staan, en haast niet meer goed te krijgen zijn, alsmede mensen die een volledige draad -1 troll of +1 grappig geven.

Het Modsysteem werkt in theorie goed, alleen sommige mensen laten zien dat het in de practijk minder goed werkt. Volgens mij ligt de verhouding serieuze modders/beunhaas modders heeeeel erg scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Op donderdag 28 juni 2001 10:49 schreef Jaymz het volgende:
Dat 'wij' hier last van hebben (weging 0.2 bij reacties die 1 of 2 punten hoger/lager mogen) is jammer maar helaas. Aan z'n edit te zien, zijn er ook 'bezoekers' die zich hieraan ergeren, en dat is volgens mij geen goede zaak, en NIET jammer maar helaas.
Voor de mod is het een keuze dus deze consequentie is het inderdaad inherent. Voor de bezoeker wiens post niet meer bij te sturen is is het slecht en wekt het duidelijk frustatie op. Dus dat ben ik volledig met je eens.
Of deze wel of niet de weg naar TMF kunnen vinden is niet zo bealngrijk in deze (vind ik).
Toch kan als die weg eerder gevonden wordt een probleem eerder aangepakt worden, bij zo'n edit is het toch maar afwachten, zodat de tijsfactor niet meer zo tegenwerkt. Bij een powermodachtig iets dat de tijdsfactor overruled heeft inderdaad zowel de bezoeker als de modder helemaal geen probleem. (in oplopende volgorde van importantie ;) )
Dit gebeurd in mijn ogen tegenwoordig veel te vaak, reacties die echt volledig niet goed staan, en haast niet meer goed te krijgen zijn, alsmede mensen die een volledige draad -1 troll of +1 grappig geven.
Hou op schei uit, het is één groot modpunten vacuum.
Het Modsysteem werkt in theorie goed, alleen sommige mensen laten zien dat het in de practijk minder goed werkt. Volgens mij ligt de verhouding serieuze modders/beunhaas modders heeeeel erg scheef.
Verhouding ligt inderdaad scheef wat volgens mij onder meer een gevolg is van de populariteit van het forum en de bijzaak van de FP. In principe hele common GoT problematiek dus. Verder kan het modsysteem prima functioneren, dat ben ik absoluut met je eens. Maar de vraag begint langzamerhand te worden of het wel meerwaarde heeft voor degenen die hier mee aan de slag moeten. * KeX blijft voor. :)

/edit: als ik zou kunnen typen was alles nog veel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Er moet iets gebeuren en wel heel snel, ik ha al een heel verhaal getiept, maar door een verkeerde klik was dat weer weg.

Zijn dit is terecht, maar doet niet terzake in de post.

Ik vind persoonlijk de laatste reactie van Kex een hele goede en ik sta daar ook achter.

Ik meld me wel weer als ik uit vergadering kom :)

(zucht, dat werk ook altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

hoe is het eigenlijk afgelopen met het powermodverhaal?

ik vind de opmerking van Kex dat een powermod zich nix hoeft aan te trekken van de tijdslimiet wel errug goed.

edit:De hele draad kan nog ens goed doorlopen worden btw, ik heb mijn bestr reeds gedaan

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 10:57 schreef KexDaFlex het volgende:

[..]
* KeX blijft voor. :)
ff de neuzen 1 richting laten wijzen.

WAAR exact ben jij VOOR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 11:11 schreef Spice het volgende:
hoe is het eigenlijk afgelopen met het powermodverhaal?

ik vind de opmerking van Kex dat een powermod zich nix hoeft aan te trekken van de tijdslimiet wel errug goed.

edit:De hele draad kan nog ens goed doorlopen worden btw, ik heb mijn bestr reeds gedaan
Daar probeer ik hier achter te komen.

'K heb Femme al op de draad gewezen, maar hij's niet online momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice

Spice

Daar probeer ik hier achter te komen.
'K heb Femme al op de draad gewezen, maar hij's niet online momenteel.
vandaag gepost, mooi. Ik durf in ieder geval NIET op die draadte reageren Jaymz

btw: Dual??-moddereter???

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 11:24 schreef Spice het volgende:

[..]

btw: Dual??-moddereter???
FP en GoT (TMF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice

Spice

FP en GoT (TMF)
aha, signature ook maar ff aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 11:24 schreef Spice het volgende:

[..]

Ik durf in ieder geval NIET op die draad te reageren Jaymz
Dat hoeft nou ook weer niet. Meen je een nuttige bijdrage te kunnen leveren moet je dat vooral doen, issie niet nuttig trash ik 'em gewoon. Sim-pel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Op donderdag 28 juni 2001 11:14 schreef Jaymz het volgende:

[..]

ff de neuzen 1 richting laten wijzen.

WAAR exact ben jij VOOR ?
Voor veranderingen in het modsysteem. Naar aanleiding van:
Op donderdag 28 juni 2001 10:57 schreef ik het volgende:
[...]
Maar de vraag begint langzamerhand te worden of het wel meerwaarde heeft voor degenen die hier mee aan de slag moeten.[...]
* KeX laat de id-draad ook ff met rust. Punt is duidelijk en slechts mensen die wat aan verandering te weeg kunnen brengen kunnen nuttig reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan durf ik te zeggen dat het MOD systeem in zijn huidige vorm dus NIET functioneert!

Een PowerMod kan een belangrijke toevoeging zijn, alleen die corrigeert een verkeerde moderatie en neemt het ontstaan van die moderatie niet weg (de lolbroeken, de chronische -1 posters, de trollen-koningen, etc.).

Helaas wordt er de laatste tijd bijzonder slecht (relatief gezien) gemodereerd en dat kun je simpel afleiden uit:

- de reacties op de FP
- het verschijnen van de topics op TMF

Ik blij gerust doormodden, maar ik krijg er toch echt af en toe een sik van om tig keer dezelfde draad door te moeten spitten omdat er iemand in een vlaag van verstandverbijstering besloten heeft wat minnetjes uit te delen, buiten dat mag ik een reactie maar één keer modden en dan houd het als snel op.

Problemen zoals ik ze zie (open deur):

- er zijn geen consequenties verbonden aan verkeerd modden (als ik constant alles op -1 Overbodig zet, grijpt de modbot niet in)
- de FAQ('s) worden niet of nauwelijks gelezen
- TMF wordt te weinig bezocht, ik ga er geen punten aan spenderen om mensen duidelijk te maken dat ze bij klachten en problemen zich hier moeten melden, ik doe dat af en toe, maar ja: reageren is niet meer modden!)

Ik wil best nog steeds tijd steken in tweakers, maar als ik die tijd moet spenderen aan iemand die alleen maar de boel loopt te verzieken voor de rest, dan ga ik toch echt wel nadenken of ik dat nog heel lang ga doen.

Het feit dat ik die tijd spendeer aan t.net is echt wel een luxe, ik heb ook nog werk te doen.

Als het nou zo verschrikkelijk moeilijk, lastig en weet ik veel wat is om het modsysteem aan te passen, gooi het hele systeem dan overboord.

Dat klinkt lullig, maar je bent in ieder geval van al dat gezeik af over beoordelingen en reacties en punten en karma en de rest.

Wat je ook kunt doen is het monitoren van beoordelingen in de zin dat je niet alleen bijhoud welke score er is gegeven aan een reactie, maar ook wie die score gegeven heeft.

Als er dan iemand is die een hele draad loopt te verzieken, dan weet je in ieder geval wie het is en kun je hem meteen van t.net afsmijten (ja, dat kost je een handjevol geregte users, maar komt wel ten goede aan de kwaliteit).

Op GoT is het toch ook zo dat als je je niet gedraagt, wordt je ook verbannen, op t.net maakt dat allemaal niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 juni 2001 10:57 schreef jij het volgende:
[...]
Maar de vraag begint langzamerhand te worden of het wel meerwaarde heeft voor degenen die hier mee aan de slag moeten.[...]
Ik heb heel erg de neiging om daar niet in te geloven, in ieder geval kan ik wel zeggen dat ik het een jaar geleden een steuk leuker vond dan nu, voor mij persoonlijk is de meerwaarde minder dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Hier nog zo een (nav TgF)

Ik wacht ff op de input van Femme ('k heb 'em geicq-ed) voordat ik van wal ga steken.

Ik weet dan namelijk beter welke richting ik op moet/kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Op donderdag 28 juni 2001 11:44 schreef TgF het volgende:

[..]

Ik heb heel erg de neiging om daar niet in te geloven, in ieder geval kan ik wel zeggen dat ik het een jaar geleden een steuk leuker vond dan nu, voor mij persoonlijk is de meerwaarde minder dan voorheen.
Ik bedoel eigenlijk meer voor degenen die over het nieuwe modsysteem zouden moeten beslissen en het moeten implenteren. Ik help het je dus hopen dat je terecht er niet in gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 juni 2001 11:50 waren KexDaFlex en TgF het eens:

[..]

Ik bedoel eigenlijk meer voor degenen die over het nieuwe modsysteem zouden moeten beslissen en het moeten implenteren. Ik help het je dus hopen dat je terecht er niet in gelooft.
Weet ik, laat ik mijzelf voor jou even verduidelijken ;)

- ik geloof niet dat "zij die er iets mee MOETEN" het probleem zien zoals wij dat zien

- ik vond het vroeger leuker dan nu (naar aanleiding van deze draad)

Alleen zei ik dat een beetje cryptisch :)

"Ze" zullen ongetwijfeld wel druk zijn met een aantal (structurele) veranderingen, maar daar zien wij niet van (vooralsnog).

Ik sluit mij dan ook maar aan in de rij waar Jaymz de aanzet toe heeft gegeven: het wachten is tot iemand van de "Ze" groep zich hier laat zien (mag best kort zijn).

Laat de kapitein eerst maar de koers aangeven, dan kunnen wij als matrozen de zeilen heisen en het schip in de vaart gooien, het heeft imo weinig zin om te gaan varen zonder dat je weet waarheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 11:57 schreef TgF het volgende:

[..]

Weet ik, laat ik mijzelf voor jou even verduidelijken ;)

- ik geloof niet dat "zij die er iets mee MOETEN" het probleem zien zoals wij dat zien

- ik vond het vroeger leuker dan nu (naar aanleiding van deze draad)

Alleen zei ik dat een beetje cryptisch :)

"Ze" zullen ongetwijfeld wel druk zijn met een aantal (structurele) veranderingen, maar daar zien wij niet van (vooralsnog).

Ik sluit mij dan ook maar aan in de rij waar Jaymz de aanzet toe heeft gegeven: het wachten is tot iemand van de "Ze" groep zich hier laat zien (mag best kort zijn).

Laat de kapitein eerst maar de koers aangeven, dan kunnen wij als matrozen de zeilen heisen en het schip in de vaart gooien, het heeft imo weinig zin om te gaan varen zonder dat je weet waarheen...
Floris is ook al gemailed (niet online op ICQ, Femme was ook niet Online en die heb ik geICQ-ed.

(ps. bij beide sta ik op de visible list, dus dat is het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ga ik lanceren ?, Thor wat vind jij.
Moest dat nu weer een grafische kaart zijn? Dat is nu net het onderdeel van mijn PC waar ik me niet in verdiept heb.

Lanceren? Neuh, doe maar niet... ;) |:(

Maar goed, de maanraket is dus al afgeschoten, maar ik wil toch nog even reageren op een aantal dingen die hier gezegd zijn.
Op donderdag 28 juni 2001 11:39 schreef TgF het volgende:

Dan durf ik te zeggen dat het MOD systeem in zijn huidige vorm dus NIET functioneert!

Een PowerMod kan een belangrijke toevoeging zijn, alleen die corrigeert een verkeerde moderatie en neemt het ontstaan van die moderatie niet weg (de lolbroeken, de chronische -1 posters, de trollen-koningen, etc.).

Helaas wordt er de laatste tijd bijzonder slecht (relatief gezien) gemodereerd en dat kun je simpel afleiden uit:

- de reacties op de FP
- het verschijnen van de topics op TMF

Ik blij gerust doormodden, maar ik krijg er toch echt af en toe een sik van om tig keer dezelfde draad door te moeten spitten omdat er iemand in een vlaag van verstandverbijstering besloten heeft wat minnetjes uit te delen, buiten dat mag ik een reactie maar één keer modden en dan houd het als snel op.
Jij ziet het invoeren van de Powermod op zich dus niet als een oplossing van de problemen? Van de ene kant ga je daar een beetje ver in, van de andere kant kan ik me voorstellen wat je bedoelt.

- er zijn geen consequenties verbonden aan verkeerd modden (als ik constant alles op -1 Overbodig zet, grijpt de modbot niet in)
Dat kán ook niet. Gewoon heel simpel. Je kunt, programmatechnisch gezien, gewoon geen systeem proggen wat mensen eruit filtert die consequent verkeerd zitten te modden. Sterker nog, de eersten die dat ding eruit zou flikkeren, zijn we gewoon zelf!
De enige mogelijkheid die je hebt om deze foute mods eruit te filteren is gewoon menselijk ingrijpen.
- de FAQ('s) worden niet of nauwelijks gelezen
Agreed, volgens mij moet het een kleine moeite zijn om te implementeren dat mensen zich moeten inschrijven om te modden en dat ze dan eerst een FAQ/cursus krijgen voorgeschoteld.
Ik ben daar dus een groot voorstander van. Misschien moeten we zelfs het hele modcorps, dus ook alle huidige users van modrechten ontnemen; ik bedoel die FAQ/cursus is voor de meeste serieuze mods een eitje!
- TMF wordt te weinig bezocht, ik ga er geen punten aan spenderen om mensen duidelijk te maken dat ze bij klachten en problemen zich hier moeten melden, ik doe dat af en toe, maar ja: reageren is niet meer modden!)
* korenwolf heeft er in dit draadje een speciaal account voor aangemaakt. Sterker nog, de standaardtekst komt van uzelf!
Ik wil best nog steeds tijd steken in tweakers, maar als ik die tijd moet spenderen aan iemand die alleen maar de boel loopt te verzieken voor de rest, dan ga ik toch echt wel nadenken of ik dat nog heel lang ga doen.

Het feit dat ik die tijd spendeer aan t.net is echt wel een luxe, ik heb ook nog werk te doen.
Ik kan me die twijfels goed voorstellen; het zou wel heel jammer zijn!
Als het nou zo verschrikkelijk moeilijk, lastig en weet ik veel wat is om het modsysteem aan te passen, gooi het hele systeem dan overboord.
En dan? Hier ben ik het niet mee eens, dus. Ik ben het met Jaymz eens dat het modsysteem in theorie goed functioneert. En in 80% van de gevallen gaat het in de praktijk ook goed. Da's volgens mij zelfs nog een lage schatting.
Dan zijn we toch gek als we het nu overboord zetten?
Dat klinkt lullig, maar je bent in ieder geval van al dat gezeik af over beoordelingen en reacties en punten en karma en de rest.
Dat ligt eraan wat je onder 'gezeik' verstaat: als het om mensen gaat die vinden dat hun reactie veel te laag staat en dat ie hoger moet oid, dan kan een PM (gezien zijn officiële functie en plichten) dat relatief makkelijk de kop indrukken.
Als het om 'gezeik' gaat als in de discussies op het TMF, dan denk ik dat dat moet blijven. Dat is juist de charmes van het systeem, maar ik geloof dat je dat zelf ook vind.
Wat je ook kunt doen is het monitoren van beoordelingen in de zin dat je niet alleen bijhoud welke score er is gegeven aan een reactie, maar ook wie die score gegeven heeft.
Het monitoren van moderaties gebeurde toch al, alleen een beperkt groepje mensen kon het ook daadwerkelijk zien, dacht ik. Floris?
Als er dan iemand is die een hele draad loopt te verzieken, dan weet je in ieder geval wie het is en kun je hem meteen van t.net afsmijten (ja, dat kost je een handjevol geregte users, maar komt wel ten goede aan de kwaliteit).
Dan zou van T.net afsmijten misschien wat overdreven zijn, ik kan honderd redenen verzinnen waarbij een user maar half schuldig is aan een totaal verkeerd gemod draadje. Je zou hem beter tijdelijk/permanent (afhankelijk van het vergrijp) zijn modrechten kunnen ontnemen.
Op GoT is het toch ook zo dat als je je niet gedraagt, wordt je ook verbannen, op t.net maakt dat allemaal niet uit?
Tja, op GoT krijg je ook eerst waarschuwingen... :)

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
1 aanpassing.

Voor zover ik het begrepen heb, kan er momenteel op T.net NIET gebanned worden. Waarom, dat moet je aan Femme vragen, d'r is een technische reden voor. Ik geloof wel dat het ingvoerd zou moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Dat van dat bannen, dat klopt, ja. Dat had iets te maken met alle andere sites (Fok?) die in 'ons' cabinet gehost werden en ik dacht dat het meer een hardware probleem was.

Misschien dat het na de verhuizing naar Trueserver, en de nieuwe hardware die daarbij kwam kijken, wél mogelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thor: zonder jouw hele verhaal te quoten, je hebt gelijk, ik kom dan mischien wat fel over, maar deze discussies heb ik in de loop van de maanden al zo vaak gevoerd dat ik soms een beetje kort door de bocht reageer.

ff kort:

PowerMod is een oplossing, maar je bent er imo niet met de PM alleen, bij dat verhaal over het filteren van slechte moderaties doel ik op (wat Jaymz later ook zegt) dat er niet alleen gekeken moet worden naar welke scores er gegeven worden, maar ook naar wie ze geeft, dat je die lieden niet direct kunt bannen is tot daar aan toe, maar je kunt in ieder geval die mensen een mailtje sturen dat hun bijdrage niet echt in goede aarde viel.

Over dat verkeerd modden:

De modbot kijkt alleen naar trolls en flames, wanneer iemand daar misbruik van maakt, dan wordt ie door de modbot gestraft, als ik vanaf nu alleen maar -1 overbodigs uit deel, kom ik daar (in theorie) gewoon mee weg.
Dat modbot principe is ook een belangrijk mechanisme om foutief modereren te signaleren en tegen te gaan.

Over het Moddereter Account, da's ook maar rommelen binnen de marge, ik heb dat account een paar keer gebruikt, maar dat heeft niet het effect wat we destijds voor ogen hadden.
De praktijk bewijst dat.

Concreet ligt de oplossing in een pakket van maatregelen waar je naar moet kijken:

- de powermod
- de modbot
- de FAQ (modexamen)
- het moddereter account
- consequenties van structurele mis-modjes

Mis-modjes moet je niet verwarren met Miss Mod btw (hebben we die eigenlijk?), maar dat terzijde.

Laten we het er op houden dat ik me even liet gaan, mijn collega's van vroeger kennen dat wel van me, maar des al wel te plus: bedankt dat je me er op hebt gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Hier _eindelijk_ een reactie van mij.

Ik wil het wel kort houden, maar dat lukt toch niet :P
Het idee van het huidige modsysteem is IMHO heel prima, er zijn echter een aantal nadelen die nogal in de weg zitten.

<li> Tijdsfunctie bij modden. (Na een tijdje kan je posts niet meer van 3 naar 1 krijgen zonder dat je daadwerkelijk 20 modpunten er tegenaansmijt, wat gelijk ook inhoud dat er een man of 20 moeten gaan modden...)
<li> Noobs, mensen die ineens zien dat ze kunnen modden, maar niet weten hoe en dus maar wat aanklooien.
<li> De notoire +1/-1 modders, mensen die een hele thread op -1 flamebait zetten etc. Ik weet niet in hoeverre je kunt achterhalen (wie het gedaan heeft overigens.)

Een powermod kan een aantal van deze problemen wegnemen, maar nog niet allemaal, daarom denk ik dat er meer moet gebeuren dan enkel het instellen van powermods an sich. Bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een aantal mensen om op te zoeken welke user welke moderatie heeft gedaan. (Enkel te gebruiken bij grove overtredingen, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid nogal wat load zal kosten etc. etc.)
Ik blijf gerust doormodden, maar ik krijg er toch echt af en toe een sik van om tig keer dezelfde draad door te moeten spitten omdat er iemand in een vlaag van verstandverbijstering besloten heeft wat minnetjes uit te delen, buiten dat mag ik een reactie maar één keer modden en dan houd het al snel op.
Ik mag meerdere keren modden, maar ook dan ben je het vrij snel zat om alles 2 of drie keer door te lopen.

1- er zijn geen consequenties verbonden aan verkeerd modden (als ik constant alles op -1 Overbodig zet, grijpt de modbot niet in)
2- de FAQ('s) worden niet of nauwelijks gelezen
3- TMF wordt te weinig bezocht, ik ga er geen punten aan spenderen om mensen duidelijk te maken dat ze bij klachten en problemen zich hier moeten melden, ik doe dat af en toe, maar ja: reageren is niet meer modden!)
1- Daar moet dus een "opzoekmogelijkheid voor komen.
2- Ik weet nog niet zo goed hoe je dat moet ondervangen. Een modexamen is lastig te doen, omdat je dan eigenlijk iedere persoon apart moet gaan beoordelen. (Bij een statisch modexamen word er immers _altijd_ valsgespeeld.)
3- Dat weet ik en daar moet dus ook een verandering in komen. Een idee dat ik heb is als volgt: Als je wilt reageren, krijg je de FAQ/Policy als eerste te zien, dan moet je doorklikken en krijg je pas het reactie-boxje, waar duidelijk TMF in vermeld word (net als in die FAQ). <font size=1>Maar ik weet niet of dit wel de manier is...</font>
Dit is een typisch iets, "wij" (T.net medewerkers etc.) moeten niet vergeten dat heel veel van het werk dat word verzet iets extra's is _voor en door_ de gebruikers.
Dat wil ik dus ook gaan doen en "frankly" al kost het geregde gebruikers, dan moet dat maar, het is wel beter voor de uiteindelijke kwaliteit en sfeer op de site.
Dat klopt, het MT (waar ik deel van uit maak en welke met name dit soort beslissingen neemt) heeft het heel druk met een aantal dingen die we vooralsnog niet met de gebruikers kunnen communiceren, dat is hardstikke jammer, maar we doen ook ons best om zo goed mogelijk met jullie mee te denken. (Jah zo werkt het soms ook, niet alleen jullie denken met ons mee, maar wij denken met de gebruikers mee omdat de site uiteindelijk meer plezier, nut en waarde moet krijgen voor deze gebruikers...)
Dat is klare taal. :)

Waar willen we heen? Welnu, om het heel kort te zeggen:
Een verandering van het modsysteem waardoor:
1. Moderators beter op de hoogte zijn van de FAQ/Policy
2. Moderators aangesproken kunnen worden op foutieve moderaties
3. Gebruikers die (willen) reageren beter op de hoogte zijn van het moderatie-systeem
4. Moderaties ongedaan gemaakt kunnen worden bij grove fouten ("hele draad op +1 grappig"-grappen enzo)
5. Meer inspraak van de gebruikers in het moderatie-systeem, aangezien zij hiermee werken.

Dat zijn voor mij de 5 belangrijkste punten.
Floris is ook al gemailed (niet online op ICQ), Femme was ook niet Online en die heb ik geICQ-ed.
Mijn ICQ is tijdelijk overleden, dus op ICQ zal je me idd niet te pakken krijgen. Zodra ik er tijd voor heb, zal ik trachten hier verandering in te brengen...

Nu wordt het lastig omdat ik Thor ga quoten die op quotes van oa TGF reageert.
Agreed, volgens mij moet het een kleine moeite zijn om te implementeren dat mensen zich moeten inschrijven om te modden en dat ze dan eerst een FAQ/cursus krijgen voorgeschoteld.
Ik ben daar dus een groot voorstander van. Misschien moeten we zelfs het hele modcorps, dus ook alle huidige users van modrechten ontnemen; ik bedoel die FAQ/cursus is voor de meeste serieuze mods een eitje!
Ik weet dus niet in hoeverre dit haalbaar is, een statisch mod-examen gaat IMO niet werken, dus daar moet "een duidelijke, goede en vooral dynamische" oplossing voor komen, als jullie er eentje weten, ik houd me aanbevolen.
Het monitoren van moderaties gebeurde toch al, alleen een beperkt groepje mensen kon het ook daadwerkelijk zien, dacht ik. Floris?
Ik zou niet weten waar en eerlijk gezegd weet ik ook niet of het wel kan, maar als het nog niet kan, dan denk ik wel dat het moet komen.
Dan zou van T.net afsmijten misschien wat overdreven zijn, ik kan honderd redenen verzinnen waarbij een user maar half schuldig is aan een totaal verkeerd gemod draadje. Je zou hem beter tijdelijk/permanent (afhankelijk van het vergrijp) zijn modrechten kunnen ontnemen.
Je kan de gebruiker er dan iig wel op aanspreken, maar zoals ik al trachtte aan te geven, ik denk dat het een combinatie is van dingen. Een gebruiker die wil reageren, moet redelijk op de hoogte zijn van het modsysteem, de moderators moeten dit systeem ook goed kennen en als laatste moeten we kunnen zien wie wat mod. Als je deze combinatie hebt, zal het ongetwijfeld beter worden, maar het duurt waarschijnlijk wel even voordat je zo ver bent...
Voor zover ik het begrepen heb, kan er momenteel op T.net NIET gebanned worden. Waarom, dat moet je aan Femme vragen, d'r is een technische reden voor. Ik geloof wel dat het ingvoerd zou moeten gaan worden.
De manier waarop dat nu gebeurd is redelijk lomp en omslachtig. (User uitloggen, nieuw e-mail adres in de DB geven, wachtwoord opsturen en het accountje kan niet meer gebruikt worden...) Hier moet als het goed is wel verandering in komen, maar alleen Femme kan hier echt duidelijkheid over geven. Wat we wel kunnen doen is aandringen op een verandering, welke we dan duidelijk moeten onderbouwen. :)
PowerMod is een oplossing, maar je bent er imo niet met de PM alleen, bij dat verhaal over het filteren van slechte moderaties doel ik op (wat Jaymz later ook zegt) dat er niet alleen gekeken moet worden naar welke scores er gegeven worden, maar ook naar wie ze geeft, dat je die lieden niet direct kunt bannen is tot daar aan toe, maar je kunt in ieder geval die mensen een mailtje sturen dat hun bijdrage niet echt in goede aarde viel.
Precies! :)
Over dat verkeerd modden:

De modbot kijkt alleen naar trolls en flames, wanneer iemand daar misbruik van maakt, dan wordt ie door de modbot gestraft, als ik vanaf nu alleen maar -1 overbodigs uit deel, kom ik daar (in theorie) gewoon mee weg.
Dat modbot principe is ook een belangrijk mechanisme om foutief modereren te signaleren en tegen te gaan.
Het probleem is echter dat de modbot het niet signaleert als een hele thread dezelfde "tag" meekrijgt, dat moet dus al veranderen, maar zoals ik het zie zijn er al een aantal ideeen aangedragen om dit aan te pakken. :)

Volgens mij is het best een flinke lap tekst geworden, maar als het goed is, is het wel een duidelijk stuk tekst. Is het dat nou niet, schroom dan niet en stel je vragen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Allereerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat Floris de tijd heeft genomen om een uitgebreide reactie te typen en natuurlijk wil er even op reageren:
2- Ik weet nog niet zo goed hoe je dat moet ondervangen. Een modexamen is lastig te doen, omdat je dan eigenlijk iedere persoon apart moet gaan beoordelen. (Bij een statisch modexamen word er immers _altijd_ valsgespeeld.)
...
Ik weet dus niet in hoeverre dit haalbaar is, een statisch mod-examen gaat IMO niet werken, dus daar moet "een duidelijke, goede en vooral dynamische" oplossing voor komen, als jullie er eentje weten, ik houd me aanbevolen.
Maar dat is het hem juist. Ik ben er van overtuigd dat in 99% van de gevallen de mensen die eraan beginnen om dat modexamen te doen, daar ook serieus mee bezig zullen zijn.
Ik zie het ook niet als examen: het heeft geen zin om de mensen een draadje voor te schotelen om het maar te laten modereren en dan te kijken hoe ze dat gedaan hebben. Dat zou niet eens objectief zijn.
De truc is in mijn ogen om het modereterschap semi-exclusief te maken: iedereen kan moderator worden, maar het moet wel een soort plicht worden: je moet erover nadenken als je eraan wil beginnen en daarna kun je je inschrijven. Misschien moet je iemand die rechten weer ontnemen als ie minder dan pakweg 100 moderaties per maand doet: hij kan zich dan immers gewoon weer inschrijven, maar je draagt dat plicht-imago dan een beetje meer uit.
Als dat uiteindelijk gaat werken, krijg je alleen mensen die zich er echt voor willen inzetten en die doorlopen zo'n cursus als het goed is met plezier.

Ik zeg daar expres 'cursus', want dat is waar me misschien wel naar toe moeten: een soort interactieve FAQ, die je langs het hele systeem leidt en alle mogelijke instinkers aan de hand van voorbeelden laat zien. Zo'n cursus eindigt natuurlijk op het TMF...

Voor een van de rev-draadjes heb ik ooit eens een eventueel begin van zo'n cursus gemaakt. Meer als voorbeeld om te kijken wat iedereen ervan vond, want HTML-en, dat kan de korenwolf niet. Je vindt hem hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54
De notoire +1/-1 modders, mensen die een hele thread op -1 flamebait zetten etc. Ik weet niet in hoeverre je kunt achterhalen (wie het gedaan heeft overigens.)
Ik heb ff met Thor zitten praten en ik had misschien een id ( >:) ) wat wel handig zou zijn in deze discussie.

Als je net een draad gemod hebt heb je nog steeds het recht om te reageren (toch). Als iemand nu echt wil dat zijn post heel hoog gemod wordt schrijft hij netjes zijn post maar als hij kwaad van zin is gooit hij eerst de hele draad omlaat (alles -1 overbodig/troll/flame/overgewaardeerd. Dit kan voor hem dan juist heel erg gunstig uitkomen. (dit geld natuurlijk niet als ie eerst reageerd en dan nog probeerd omlaag te modden).

Dit zou natuurlijk ook een hele goede indicatie kunnen zijn voor foute modders. En dat we ze misschien zo wat sneller te pakken kunnen krijgen. Het wil natuurlijk niet persee zeggen dat de eerste nieuwe reactie in een net helemaal omlaag gemodde draad de boosdoener is maar het kan heel goed.

Nou ben ik ff iets kwijt en misschien komt het jullie van pas. :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Op zaterdag 30 juni 2001 18:12 schreef wauskes het volgende:

[..]
[ knip hierboven ^ ]
Dit zou natuurlijk ook een hele goede indicatie kunnen zijn voor foute modders. En dat we ze misschien zo wat sneller te pakken kunnen krijgen. Het wil natuurlijk niet persee zeggen dat de eerste nieuwe reactie in een net helemaal omlaag gemodde draad de boosdoener is maar het kan heel goed.

Nou ben ik ff iets kwijt en misschien komt het jullie van pas. :)
Zullen er echt veel mensen zijn die zover doordenken voor een paar puntjes? (ik weet het niet, vraag het me gewoon af).

En als het goed is zal zijn reactie gewoon worden beoordeeld op inhoud, als een hele draad naar beneden is gemod kunnen er altijd een paar gewoon blijven staan. (in theorie)

En met de invoering van de PM kun je denk ik toch zien wie al die -1's heeft gegeven. Als je dan dezelfde persoon vlak daarna ziet reageren én als deze persoon dan ook nog eens een topic opent in TMF om te laten weten dat die thread wel erg laag staat... Mag 'ie dag zeggen tegen z'n account >:)

Bij nader inzien: er zullen inderdaad wel mensen zijn die deze tactiek toepassen.
Net als het "na typen", lekker snel een reactie plaatsen met als inhoud "erg leuk deze ontwikkeling!" om vervolgens na een poosje er flink wat informatie uit de latere reacties aan toe te voegen. En dan komen klagen dat 'ie te laag staat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54
En als het goed is zal zijn reactie gewoon worden beoordeeld op inhoud, als een hele draad naar beneden is gemod kunnen er altijd een paar gewoon blijven staan. (in theorie)
Dan krijg je het probleem van een nieuwspost die er net 5 minuten staat. Niemand heeft gemod omdat ze zelf ff snel willen posten en dan krijgt die persoon ff de kans ervoor.
En met de invoering van de PM kun je denk ik toch zien wie al die -1's heeft gegeven. Als je dan dezelfde persoon vlak daarna ziet reageren én als deze persoon dan ook nog eens een topic opent in TMF om te laten weten dat die thread wel erg laag staat... Mag 'ie dag zeggen tegen z'n account
Wie ik echt niet >:)

Maar wordt dat zeker ingevoerd (ik bedoel dan dat je kan zien wie hoe mod?)
Bij nader inzien: er zullen inderdaad wel mensen zijn die deze tactiek toepassen.
Net als het "na typen", lekker snel een reactie plaatsen met als inhoud "erg leuk deze ontwikkeling!" om vervolgens na een poosje er flink wat informatie uit de latere reacties aan toe te voegen. En dan komen klagen dat 'ie te laag staat
Dit heb ik dus zelf al eens meegemaakt (maar dan zonder TMF posting), maar dat is heel erg laag wil je tot zoiets in staat zijn. Ik ben alleen bang dat het daadwerkelijk gebeurd.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op zaterdag 30 juni 2001 18:03 schreef Thor-korenwolf het volgende:
Allereerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat Floris de tijd heeft genomen om een uitgebreide reactie te typen en natuurlijk wil er even op reageren:

[...]

Voor een van de rev-draadjes heb ik ooit eens een eventueel begin van zo'n cursus gemaakt. Meer als voorbeeld om te kijken wat iedereen ervan vond, want HTML-en, dat kan de korenwolf niet. Je vindt hem hier. :)
Oeh damn, die had ik nog niet gezien, dus gelijk maar even gekeken, een erg duidelijk verhaal, het zal wel even duren voor je zoiets helemaal perfect hebt staan en voor je iets dergelijks helemaal heeft doorgelezen. ("Je moet het wel helemaal doorlezen en telkens een stukje scrollen voor "volgende", want als je niet alles hebt gelezen mag je niet modden." Denk ik dan, een heel goed initiatief IMHO.)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 12:07 schreef Floris Diemel het volgende:

Oeh damn, die had ik nog niet gezien, dus gelijk maar even gekeken, een erg duidelijk verhaal, het zal wel even duren voor je zoiets helemaal perfect hebt staan en voor je iets dergelijks helemaal heeft doorgelezen. ("Je moet het wel helemaal doorlezen en telkens een stukje scrollen voor "volgende", want als je niet alles hebt gelezen mag je niet modden." Denk ik dan, een heel goed initiatief IMHO.)
Over enkele dagen heb ik m'n laatste tentamen en dan heb ik nog anderhalve week voordat ik op vakantie ga. In de tussentijd zal ik hier eens een draadje starten over de inhoud van zo'n eventuele cursus.
Ik wil dat dan best even uitwerken op mijn eigen homepage, maar als het echt verplicht zal worden, zal het toch echt geport moeten worden naar T.net zelf. 't lijkt me namelijk een beetje raar als iedere wannabee-moderator vanaf de T.net servers bij Trueserver wordt doorgestuurd naar mijn homepage bij Planet Internet... ;) |:(

Alhoewel, toch eens contact opnemen met Webads. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Op zondag 01 juli 2001 13:15 schreef Thor-korenwolf het volgende:

[..]

Over enkele dagen heb ik m'n laatste tentamen en dan heb ik nog anderhalve week voordat ik op vakantie ga. In de tussentijd zal ik hier eens een draadje starten over de inhoud van zo'n eventuele cursus.
Ik wil dat dan best even uitwerken op mijn eigen homepage, maar als het echt verplicht zal worden, zal het toch echt geport moeten worden naar T.net zelf. 't lijkt me namelijk een beetje raar als iedere wannabee-moderator vanaf de T.net servers bij Trueserver wordt doorgestuurd naar mijn homepage bij Planet Internet... ;) |:(

Alhoewel, toch eens contact opnemen met Webads. >:)
Het lijkt mij inderdaad dat zo iets op onze eigen servers geplaatst zou moeten worden. :)

Ik weet niet hoe en wat, ik ben namelijk helemaaaaal niet goed in dit soort technische dingen, dus dat moet iemand anders dan oppakken... Je opzet is echt heel goed, dat vind ik wel :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De curses ziet er goed uit.
Als iedereen die wil kunnen modereren zich moet aan melden en eerst de curses moet door lopen heb je al een hoop problemen af gevangen.

Michien is het ook een idee dat de reacties van de powermod niet gemodereerd kunnen worden of dat de reacties vd powermod ook te zien zijn als die lager staan als het zichtbare niveau.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Owkee, wat hebben we:

Een goed modsysteem, dat helaas (veel) minder goed werkt dan dat het zou moeten doen. Dit door het fenomeen mens, en het fenomeen subjectiviteit.

Beginnende moddereters worden in het diepe gegooid, zonder duidelijke tekst en uitleg over hoe en wat.

Oke er is een FAQ, maar daar is dan ook alles mee gezegd, behalve dat een enkeling deze tegenkomt, en sommigen daarvan deze ook daadwerkelijk lezen en proberen te snappen wat er bedoeld word. (Dit kan, nee moet dus beter => Modexamen, FAQ duidelijker naar voren brengen dmv duidelijkere linkjes naar de FAQ en TMF)

De meeste problemen worden 'veroorzaakt' door mensen die de klepel niet kunnen vinden (en hij's goed verstopt :) ) en daardoor onbewust maar wat aanmodderen.

Een andere groep 'herrieschoppers' zijn de mensen die het modsysteem aan hun billen kan oxyderen. En OF er geen gebruik van maken, of er (in welke vorm dan ook) misbruik van maken. Van deze laatste groep zou je de modrechten het liefst willen afnemen, maar herken deze mensen maar eens (of probeer ze eens te bekeren)

Zaak is, om met zo weinig mogenlijk inspanning (oplossingen) zo veel mogelijk symptonen af te vangen.

Welke symptonen nemen we waar:
• +4's die maximaal op 1-2 horen, met een weging van 0.2 of lager

• Draden die consequent -1 troll/+1 grappig hebben gekregen

• Tags die als een tang op een tiet slaan

• Bij 'dubbele' -1 Troll/Flamebait geen corrigerende 0/+1 troll toevoegen

</li>Mensen die in hun (nieuwe) reactie klagen over gepleegde moderaties, terijwl TMF hier voor is bedoeld</li>
En bovenstaande zullen niet de enige zijn (sorry, ik ben een beetje lui, er zijn er al meer genoemd)

Oplossing 1:
FAQ's duidelijker maken, en op nuttige plekken link's naar TMF. Alsmede het ModExamen (zodat mensen doorhebben wat nou precies de bedoeling en de werking is)

Oplossing 2:
De PowerModder. :? Wat moeten deze kunnen.

• Ongeacht de weging +1 of -1 kunnen uitdelen (maximaal 2 punten per reactie ? ?)
Scores die echt niet kloppen, terwijl de weging minimaal is.

• Mogenlijk in waarde flucturende reacties 'vastzetten'
NIET leuke/herhalende grapjes die steeds maar weer richting 2 (en hoger gaan)

• Kunnen nagaan WIE een bepaalde score/tag heeft uitgedeeld + evt. contactinformatie
De notoire -1 troll draadverziekers, of mogenlijke vriendjespolitiek

• Tags kunnen wijzigen
Tags die gewoon niet kloppen, terwijl de score binnen de foutmarge valt

De mogenlijkheid om mensen de modrechten tijdelijk) te ontnemen kunnen we denk ik beter via een Adje (of één/twéé/drié TMF'ers) laten lopen. Of een dubbelcheck inbouwen.

Nieuwsposters moeten een tijdslot aan de nieuwsposting kunnen meegeven, eventueel ook door de PowerModder in overleg te gewijzigen (verlengt/verkort).

Verdere 'bewapening' voor de PowerModder, of nieuwe _structurele_ oplossingen (of aanvullingen op bovengenoemde) zijn zeer hartelijk welkom. Schroom niet te reageren als je wat op je hart hebt (als het maar constructief is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder weer hele quotes te quoten, wil ik wel even kwijt dat we met deze draad weer op de goede weg zijn.

Floris, bedankt voor je reply!

het is alleen TgF i.p.v. TGF

Het NIET functioneren van het huidige modsysteem was niet in de letterlijke zin des woords (ik heb een hekel aan editten, dus liet ik hem staan), ik kan nu wel veilig zeggen dat je het iets genuanceerder moest zien, maar soms is het beter je negatief op te stellen (al was het alleen maar om de boel een beetje te prikkelen).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Met jullie goedkeuren gooi ik ergens deze week (wanneer is even een goede vraag :) ) een FAQ-topic neer met zgn. actiepunten. Dit voor de duidelijkheid. (zodat bijvoorbeeld langfietsende actienemers niet zoveel moeite hoeven doen om de goede ideeën te vinden >:) )

Eventueel wil ik daar ook de gevonden en benoemde symptonen neergooien. (Graag kort en bondig).

Kom nou niet met het gedoodverfde "Jij bent toch de mod, dus dat moet je zelf weten", dit doen we met z'n allen (in deze ben ik slechts de actienemer, die graag de goede actie onderneemt :) )

Dus: schiet maar af ;)

Natuurlijk zal dit topic bijgehouden worden. Mohten er nieuwe inzichten worden verkregen, zullen deze hierin verwerkt worden. Ook aan mijn vakantie wordt gedacht.

(De TMF-mod denkt met u mee :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

* GiLeX zal het na zijn vakantie wel zien :)
Ik ga donderdag een kleine 1000 km rijden :)
lekker de Alpen in :P

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op dinsdag 03 juli 2001 23:49 schreef gellie het volgende:
* Jaymz zal het na zijn vakantie wel zien :)
Ik ga donderdag een kleine 1000 km rijden :)
lekker de Alpen in :P
Jij plezier in de Alpjes. Jaymz gaat naar Zweden (09-7 tot 21-07)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op dinsdag 03 juli 2001 23:21 kwam Jaymz met een goed idee, waar Thor toch kritisch naar wil kijken.
Ik vraag me nu eigenlijk af wat precies de te volgen procedure is voor deze vernieuwde rev-sessie en daartoe vergelijk ik hem even met de oude rev-sessie.

Een paar maanden geleden verschenen hier allemaal draadjes over de veranderingen, problemen en oplossingen m.b.t. T.net. Er waren aparte draadjes over vrijwel alle aspecten: het modereren zelf, de powermod, de modqueue en een aantal anderen die me zo niet te binnen schieten. Er werd erg veel en actief in gereageerd en er ontstond per deelonderwerp langzamerhand vanzelf een draad waarin de problemen geconstateerd werden en waarin iedereen brainstormde voor mogelijke oplossingen.
De draadjes zijn bij BC3 verloren gegaan en hoewel de inhoud nog gedeeltelijk beschikbaar is in onze eigen gedachten, is de het de vraag of we de discussies niet over moeten doen.

Ik ging ervan uit dat we het 'probleem' nu van een heel andere kant (structureler) zouden benaderen: er werd eerst geconstateerd dat de problemen er nog waren, vervolgens werd dat aan Femme duidelijk gemaakt en daarna is er een draadje gestart met een brainstormsessie met waar 'we' tegenaanliepen.
Ik zie dat draadje dus als brainstormsessie en niets meer of minder. Daarin moeten alle problemen verzameld worden (ook al denk je zelf van tevoren dat er geen oplossing voor is). Als die sessie a.h.w. is afgelopen kunnen we verder door de gevonden problemen in kaart te brengen (wat is de oorzaak?) en te zoeken naar mogelijke oplossingen.
Een oplossing als 'er moet een powermod komen' is IMHO niet genoeg: als dat de oplossing is moet er (opnieuw) gediscussieerd worden over zijn (haar?) plichten en bevoegdheden. En dat geldt voor alle veranderingen. Ik ben zelf eigenlijk bang dat we anders eventueel geconfronteerd kunnen worden met een pakket aan oplossingen waar we maar half tevreden mee zijn.

In die context heb ik het (misschien foute) idee dat het nu allemaal wat minder lekker loopt dan destijds: er wordt in absolute aantallen door veel minder mensen gereageerd en echte discussies over oplossingen en implementaties heb ik nog niet gezien.

Daarom heb ik eigenlijk gemengde gevoelens over het openen van een FAQ-topic.

Voor de vaste bezoeker heeft het eigenlijk maar enkele voordelen: door zo'n FAQ-topic verliezen we het overzicht niet en we geven aan dat we het echt belangrijk vinden en dat er snel aan implementatie gewerkt moet worden.
Voor de newbie weet ik eigenlijk niet hoe zo'n FAQ-topic gaat werken: gaan we nu echt verwachten dat die mensen drie FAQ's door gaan worstelen, voordat ze reageren? En waarom zouden ze niet meteen in de draadjes kijken waar de discussie zich echt afspeelt? Of gaan we er nu bij voorbaat al vanuit dat de discussie weer naar beneden zakt?

Is het gevaar van zo'n sticky topic juist niet dat de discussie wegzakt, omdat de drempel om erover te beginnen hoger wordt? Discussie door mensen die hier niet al te vaak reageren (ik ken iemand die op die manier TMF-verslaafd is geraakt), maar net zo goed discussie door de vaste bezoekers.
En wat (dat zal misschien wel meevallen, maar toch) gebeurt er als men over een bepaald onderdeel totaal verdeeld is, wat komt er dan in het sticky topic?

Als er een sticky topic zou komen, zou ik het uitwerken, als ware het een plan van aanpak. Een plan met de boodschap dát er wat gaat veranderen en hoe de procedure is om dat aan te gaan pakken. Een plan dat misschien wel in overleg met Femme moet worden opgesteld.
Per (afgeronde?) fase zou het topic bijgewerkt kunnen worden met de punten/vragen/problemen/oplossingen die naar boven zijn gekomen in de draadjes die vlak onder dat topic nog altijd in het TMF lopen.

Zo, jij je zin, dit was wat anders dan het
gedoodverfde "Jij bent toch de mod, dus dat moet je zelf weten",
maar toch komt het daar wel op neer. Ik heb bij deze geprobeerd om mijn first thoughts over dit plan op papier te zetten. Let's discuss! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Even melden dat ik er nog ben en gelijk even vragen hoe men het ziet met de sticky topics, want dat begrijp ik nog niet helemaal.

Euhm over de powermod: Ik dacht dat we hadden besproken om de moderatie van deze powermod "almachtig" te maken, dus niemand kan die moderatie dan nog ongedaan maken. Er uiteraard van uitgaande dat deze moderatie in overleg is gedaan en derhalve ook goed is.

Was er nog meer?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Euhm over de powermod: Ik dacht dat we hadden besproken om de moderatie van deze powermod "almachtig" te maken, dus niemand kan die moderatie dan nog ongedaan maken. Er uiteraard van uitgaande dat deze moderatie in overleg is gedaan en derhalve ook goed is.
Dat is dus precies wat ik wilde zeggen: omdat de rev-draadjes heel lang geleden liepen en ze nu niet meer beschikbaar zijn, weet eigenlijk niemand wat de eindconclusie destijds was en daarom kan er nu verwarring ontstaan.
De een denk dat de PM-moderaties almachtig zijn, de ander denkt dat een PM slechts 2 punten mag geven, enz. enz.
Zo zijn er volgens mij onduidelijkheden op alle vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
De bedoelingen van het sticky topic zijn eigenlijk redelijk simpel. Overzicht

De bestaande draden blijven gewoon toegankelijk. Ik wilde hierin eigenlijk de genoemde knelpunten (symptonen) opsommen, alsmede (mogelijke) oplossingen.

Toen ik na 3 weken Curacau de Rev draden wilde doornemen, strandde ik redelijk snel, aangezien het VEEL info was, en verschillende gezichtspunten liepen door elkaar, en overlapten Topics soms. ONoverzichtelijk dus.

Als iemand (neem een Femme) dit moet gaan doorstruinen, wens ik hem een prettige wedstrijd.
Pagina: 1