kuusj98 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:23:
[...]
Ja, maar toch is GTA anders dan heupbewegingen. Van het tweede kun je weinig gewelddadig worden, maar als ik zie dat kinderen in de scoutinggroep waar ik leiding aan geef 10 tot 12 jaar zijn, allemaal een PS4 hebben met GTA V, Call of Duty en Battlefield en het de normaalste zaak van de wereld vinden om mensen om te rijden en neer te schieten schrik ik toch wel hoor. Natuurlijk hetzelfde als alcohol wat vaak gewoon door ouders wordt gekocht voor kinderen, games mogen ook vanaf een bepaalde leeftijd worden gekocht en toch hebben veel kinderen die er (imho) te jong voor zijn die games. Ik heb me daar zelf ook in mindere mate schuldig aan gemaakt, maar zolang het gedoogd wordt is er weinig aan de hand. Eventuele problemen zie je pas later tevoorschijn komen, helaas.
Dat punt wordt al vanaf de eerste GTA gemaakt, maar een duidelijke link tussen geweld en games is nog nooit aangetoond.
Het enige wat eens boven is komen drijven is dat dat soort games bij mensen die al problemen hebben met hun agressiviteit, vooral als het door psychische problemen komt, de boel kan verergeren, maar het is dan meer de laatste druppel in de emmer, en niet heel veel anders dan een ouderwetsche kneukfilm.
En andere schadelijke effecten op de jeugd, tja, ook daar is gewoon nauwelijks tot geen betrouwbare data over. Ik denk eerlijk gezegd dat het echt allemaal wel meevalt. We hebben al meer dan 40 jaar kneiterharde actiefilms op de buis, iets als Taxi Driver zou nu echt niet of veel moeilijker uitgebracht worden, en games waarin je anderen doodschiet bestaan ook al decennia, lange tijd zelfs met een "echt" pistool, waarbij je zelf de trekker moest overhalen.
Natuurlijk, het is nu realistischer, veel scherper, maar, boeit dat echt? Ik vond de games 15 jaar geleden al "wow, het ziet er bijna echt uit!", en de game die mij echt hartkloppingen heeft, F.E.A.R is ook niet moeders mooiste.
Alcohol is compleet wat anders. Je kunt verdrinken in de studies over de negatieve effecten van alcohol op hersenen en jonge hersenen. Daar liggen gewoon echte, harde feiten, weinig mening of "misschien is het wel schadelijk"
Waarom er dan toch mafklappers zijn zoals onze "treitervlogger"? Omdat eikels nou eenmaal bestaan, en omdat eikels met een camera op het internet nou eenmaal een prachtig podium hebben.
Vroegah zag eigenlijk niemand het als je ongein uithaalde met je "gabbers". Natuurlijk, je kon 5 minuten lachen met je maten als je iemand had lastiggevallen, maar, buiten die vrienden van je vond niemand je een toffe jongen, en ik denk, al is dat meer een gevoel dan een feit, dat mensen ook eerder optraden en duidelijk maakten dat je een eikel bent, in plaats van alleen maar binnensmonds te vloeken.
Maar nu, wees een eikel, post dat op YouTube, en mensen kijken wel. Maar, mensen willen ook meer en heftiger, dus, dan geef je dat, zeker als je er poen aan kan verdienen. En je hebt ook concurrenten, dus je hebt een wapenwedloop van "wie kan het meest schokkende ding doen". Een tijd geleden sprongen nog wat mafklappers op een trein, en vergeet al die insluipingen op festivals niet. Of gewoon random mensen op straat lastigvallen, want dat is grappig.
Misschien moet het gewoon eens goed fout gaan. Dat wat mafklappers op een trein springen, en halverwege eraf donderen en naar het ziekenhuis mogen. Of, als het echt is, dat die stoere jongen eens wat klappen krijgt. Nee, het recht in eigen handen nemen is fout zegt mijn innerlijke moraalridder, maar, zolang ie niet naar het ziekenhuis hoeft is het prima, en hopelijk leren zijn kijkers er ook wat van.
People as things, that’s where it starts.