Dat is een goeie vraag en ik hoop dat het ook echt een vraag is waar je een antwoord op wil. Ik zat er zojuist naar te zoeken maar kan het fragment even niet vinden. Volgens mij zei/riep hij afkeurend 'hee joh' toen een van die gasten op die politieauto klom. Verder geeft hij voortdurend aan dat hij niet op agressie uit is, dat hij niemand kwaad wil doen, dat iedereen ongeacht afkomst of wat dan ook welkom is om eens langs te komen, enzovoorts. Edit: en ja, er zijn ook een aantal momenten dat anderen op het punt staan nog wat agressiever te worden, en dat Ilgun ze tot rust maant ja. Dat gebeurt zeker.
Verder hangt deze 19-jarige die tussen deze jongens is groot geworden en dit het leven is wat hij kent inderdaad niet in zijn eigen vlogs de moraalridder / politieagent / verstandige ouder uit nee. Hij is ook niet de verstandige ouder die een groepje jongvolwassenen gaat aansturen. Hij is er een van.
En dat hoeft hij ook helemaal niet te doen. Ik heb vroeger op het schoolplein ook wel eens wat voorbij zien komen, vlindermessen, drugs, en nee, ik heb mijn mond nooit opengedaan nee. Ik heb het ook niet gefilmd en online gezet.
Je kan je inderdaad afvragen waarom hij niet explicieter tegen zijn maten ingaat als ze weet ik veel op 1 wiel langs winkelingangen scheuren op een scooter. Ik heb me dat ook afgevraagd tijdens het kijken: vind hij dit dan niet raar of gevaarlijk? Ja, goed punt.
Maar dan ff 1 ding: we zetten in Nederland dacht ik
geen mensen vast, omdat ze niet optreden tegen
Turkse Nederlandse hangjongeren van allochtone afkomst (sorry, vergissing) die brutaal zijn tegen de politie en zich gevaarlijk gedragen in het verkeer. Er worden hier in Nederland geen mensen gearresteerd omdat ze het nagelaten hebben om op hun eigen houtje (rand)crimineel gedrag in hun eigen wijk aan te pakken. Dan mogen ze mij ook vastzetten. Dat je het filmt wil niet automatisch zeggen dat je het fantastisch vindt en goedkeurt. Zou mooi zijn, dan kon geen journalist z'n werk meer doen. Persvrijheid heet dat. Ilgun is niet verantwoordelijk voor wat anderen doen.
Ik denk persoonlijk dat Ilgun er zo aan gewend is dat het voor hem normaal is geworden wat z'n maten doen, gecombineerd met het feit dat hij het zelf misschien ook wel stoer vindt soms (al zegt hij daar geen woord over - en hij laat het heus wel merken als hij iets tof vindt), en er zit iets in van dat hij gewoon wil laten zien wat er gebeurt, daar. Dat betekent niet automatisch dat hij het allemaal goedkeurt, en het betekent al helemaal niet dat hij ze aan het opjuinen is.
[
Voor 24% gewijzigd door
Znorkus op 26-09-2016 17:30
]