Ik heb de zwarte 7+ 256GB nu twee weken en twee dagen in gebruik. Mijn eerste keer het Plus formaat. Hiervoor had ik de 6.
Positief:
Moet zeggen dat ik enorm blij ben met mijn keuze om voor "de grote" te gaan. Voor mijn (!) gebruik, veel mail/WhatsApp/foto's/offertes (en natuurlijk tweakers.net) is het een genot om wat meer ruimte te hebben.
Het mat zwarte design, wow....
Eerste keer dat ik gekozen heb voor een zwarte, normaal altijd wit. Tijdens de presentatie was ik hiervan direct overtuigd, terwijl ik daarvoor nog voor goud zou gaan.
De
snelheidswinst tov de 6 is voor mijn gevoel (!) gigantisch. Apps starten direct, camera reageert snel, safari laadt pagina's sneller. Dit is natuurlijk ook te danken aan de 3gb RAM.
Foto's die ik maak zien er verbluffend uit op het scherm van de iPhone, dit hoor ik ook van anderen waar ik de foto's aan laat zien. De portret modus doet zijn werk goed (ik draai de beta).
Batterij is een genot tov de 6, ik hou nog een stuk werkdag over na mijn normale werkdag ;-) Gemiddeld heb ik zo'n 8 a 9 gebruik, 16u stand-by en dan nog 25% over. Hier zit dan ook nog een continu verbinding met mijn Apple Watch bij.
De nieuwe
home-knop: super hoe ze dit hebben weten te maken en hoe ze de Taptic-Engine techniek hebben doorgevoerd door het hele systeem!
Bovenstaande punten zijn allemaal positief, en dat is ook 90% van mijn gevoel over het toestel. Helaas zijn er ook wat kritiek puntjes:
Minder positief:
Door het grote(te) formaat is het toestel ook een stuk "zwaarder". Met name door de vorm en de gebruikte materialen zorgt dit er bij mij (!) voor dat ik hem te glad vind om hem zonder er steeds heel bewust mee bezig te zijn om hem goed vast te houden. Vandaar toch maar een case, ipv het voorgenomen "naakte" gebruik. Jammer, want dit neemt veel van het design weg en de wow-factor van het mat zwart.
De
foto's, er is natuurlijk al (te?) veel over geschreven in dit topic (met als hoogte punt een foto van een lolly

), maar ik begrijp het wel. Tijdens de presentatie is er natuurlijk een statement gemaakt welke nu onder vuur mag komen te liggen. Zoals ik hierboven aangaf, op het iPhone scherm zien de foto's er super uit .... maar op een desktop zie je toch wat dingen die niet zijn zoals je het zou mogen verwachten. Natuurlijk, kleine sensor etc.. maar tijdens de presentatie werd er, als ik me niet vergis, juist opgeschept met het feit dat je de foto's enorm groot kon afdrukken....dus dan mag je verwachten dat ze er ook op 100% retescherp uitzien toch?
Het
gele scherm, dit vindt ik best lastig. Volgens mij heb ik er ook "last" van. Met name wanneer ik het toestel in landscape modus heb valt het me een beetje op dat het rechterdeel van het scherm (boven de home-knop, dus eigenlijk onderkant scherm) wat geler is dan de rest. Wanneer ik de hoek een beetje verander, dus mijn toestel scheef houdt, dan veranderd dit ... ik ben er dus niet helemaal over uit of het scherm daar nu geler is of dat het te maken heeft met de hoek waaronder het scherm "reflecteert" of zo. Dit ervaar ik hetzelfde in portret modus.
Snelheid/3gb RAM, ik had gehoopt dat dit ervoor zou zorgen dat pagina's in safari niet zouden blijven "hangen in het geheugen". Vaak als ik safari opnieuw open dan toont ie even een pagina uit het geheugen, terwijl dit niet de laatste pagina was waar ik de app verlaten heb. Niets onoverkomelijks natuurlijk, maar gewoon niet "netjes".
Batterij: safari verbruikt naar mijn idee best veel.
28% in 1,6 uur "op het scherm". Is me bij mijn 6 nooit zo opgevallen, maar wellicht nooit op gelet.
Het
hissing "probleem", hier heb ik me pas 1x echt aan geïrriteerd: ik had een hotspot verbinding tussen MacBook en iPhone en werd gebeld. Tijdens het bellen hoorde ik een hoog frequent geluid uit de oor speaker. Vervolgens begin ik tijdens het gesprek wat camera veelden te streamen op mijn MacBook en vanaf dat moment werd het geluid zo hard dat het gesprek niet meer te volgen was. Hotspot uit, piep weg. Voor de rest hoor ik het alleen als ik mijn oor op de achterkant van het toestel plaats...en ja, dat doe ik dus nooit ....
Al met al, 90% blij met mijn telefoon!
Ik wacht even hoe mijn gevoel over het iets gele scherm scherm zich ontwikkeld en over ik vaker tegen het hissing probleem loop. Als ik me aan beiden punten teveel ga irriteren dan laat ik het toestel een keer omruilen, neem aan dat Apple daar het eerste jaar geen problemen over maakt ook al heb ik geen Apple Care. Dit omdat het design/productiefouten zouden zijn.
Mochten jullie niets aan bovenstaande tekst hebben: sorry voor het verpesten van 5 minuten van jullie tijd ;-)
Ik dacht ik plaats eens een ervaring die niet gebaseerd is op 5 minuten maar dik twee weken...