Want dat kon je de afgelopen 10 jaar niet met een random setje draadloze oordopjes, op elke random telefoon met bluetooth?

Omdat je altijd zult zien dat bluetooth headphones op de meest ongewenste tijdstippen ineens leeg zijn. En die "15 minuten opladen voor 3 uur luisteren" geld alleen voor de Apple Airpods, waar je dus "even" meer dan 150 euro voor moet neertellen. 150 euro.... zelfs de Jaybird Bluebuds X, bekend staand als een van de betere/beste wireless headphones, kosten nu nog maar 79 dollar op Amazon en die geven je tot 8 uur playtime (in tegenstelling tot 5).
En ook die wireless headphones raken leeg, maar die kun je nog makkelijk met een micro-USB kabel opladen, kabels die je overal wel vindt. Voor de Airpods moet perse in hun eigen houder opladen, dus die moet je altijd bij je hebben. Vergeet je die of raak je m kwijt, jammer dan, dan zijn je headphones waardeloos. Bij elke andere telefoon kan je in zo'n geval snel even normale headphones inpluggen, maar ook dit kan niet meer tenzij je die adapter bij je hebt. En ja, ook hiervoor geldt dat je die dus bij je moet hebben. Ik heb een heel legertje aan simpele bedraade headphones (dingen van minder dan 5 euro) overal verspreid (in de auto, in de tas van het werk, in de binnenzak van mn jas etc.), dus de kans dat ik niet minimaal 1 paar headphones binnen handbereik heb is nihil.
Sowieso lijken mij die Airpods niet echt handig. Qua ontwerp lijken ze veel op de standaard oordopjes van Apple en die staan niet bepaald bekend om erg goed in je oor te blijven zitten, zeker niet bij het sporten. Vandaar dat andere oordoppen vaak een soort van vleugels voor in het oor hebben, of iets wat over/om het oor gaat.
Verder proef ik veel afgunst.
Afgunst? Afgunst voor het weghalen van een zeer handige feature, waardoor je nu alleen nog gebruik kunt maken van een (op sommige vlakken) minder eenvoudige feature die je met elke andere telefoon met bluetooth al jaren kan doen? Nee, niet bepaald, eerder verbazing over het feit dat zo ontzettend veel mensen deze domme keuze van Apple proberen goed te praten, alsof ze aandelen hebben in het bedrijf. Ik snap niet dat mensen zo beschermend zijn t.o.v. een bedrijf. Zodra jij als klant stopt met hen geld te geven (producten/diensten te kopen) stoppen zij ook met jou te ondersteunen.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel mensen (die van plan zijn om een iPhone 7(Plus) aan te schaffen) het laatste jaar, of de laatste 2 tot 3 jaar, nooit headphones met een 3.5mm jack gebruikt hebben, en dus puur en alleen wireless bluetooth headphones. Mijn inschatting is dat dit een fractie van de gebruikers is, hooguit uit te drukken in tienden of honderdsten van procenten. In dat geval zou het dus voor meer dan 99% een negatieve wijziging zijn. Of ze moeten bluetooth werken, of ze moeten gaan klooien met een adapter. Puur en alleen omdat Apple denkt het beter te weten
Als Apple eens een keer niet zo'n domme acties deed en het op een normale, klantvriendelijke manier zou aanpakken, dan hadden ze de 3.5mm jack gewoon behouden en waren ze eerst eens begonnen met het standaard meeleveren van wireless bluetooth headphones i.p.v. de standaard dopjes. Als dat aan slaat en veruit de meeste gebruikers alleen maar bluetooth gebruiken, dan kan je 1 of 2 iteraties later eventueel alsnog beslissen om de 3.5mm jack weg te halen. Maar zelfs dan vraag ik mij ten zeerste af of de meerwaarde (ietsjes meer ruimte voor andere componenten) opweegt tegen het missen van zo'n features. Ik denk het eerlijk gezegd niet.