Gevaren van de Tesla model S onderschat?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenE schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:07:
Right, maar die heb je dus niet omdat ze of verplicht zijn of anders toch altijd aanwezig. Dus in de praktijk heb jij helemaal geen keuze.
Jazeker heb ik de keuze. Ik zou kunnen kiezen mijn gordel niet om te doen. En bij staandehouding moet ik de gevolgen van die keuze accepteren. Het is een onverstandige keuze en ik zal altijd een gordel dragen, maar het blijft een keuze.
Ik snap dat ook wel een beetje vanuit de overheid. Als jij een ongeluk krijgt en je gaat net niet dood dan is dat voor de maatschappij gewoon heel erg duur en op enkele individuen na kan niemand dat uit zijn eigen zak betalen.
Dat is een vraagstuk dat bij heel veel onderwerpen langskomt. Precies het spel tussen betutteling, vrijheden en de praktische gevolgen daarvan. Wanneer moet een overheid "bepalen" welke preventieve maatregelen genomen moeten worden om welke collectieve kosten te voorkomen. Verbieden van roken? Verbieden van (rood)vlees consumptie? Alcohol is de meest gevaarlijke drugs ter wereld...verbieden? Of het verbieden van verkoop van bronwater in plastic flessen?

Allemaal onderwerpen en mogelijke maatregelen die veel meer levens opleveren dan bijvoorbeeld een gordel verplicht stellen. Ook onderwerpen waarbij je de persoon die ervoor "kiest" zich niet aan de betutteling te houden kunt verwijten "onnodig kosten te maken voor de maatschappij".

Dit topic beperkt zich tot "de gevaren van de Model S". Ingestoken door hoge performance en wellicht gevaarlijke accu's. Ik probeer daarom die algemene principes in mijn argumenten zo dicht mogelijk bij dit onderwerp te houden ;).
Ik ben ook geen vorostander van om dat alleen op een EV te projecteren. Zoals je zelf al aangaf zijn er genoeg andere voertuigen die nog veel gevaarlijk kunnen zijn. Met een fiets kan je ook de snelweg op rijden en dat is echt niet ongevaarlijk.
Dat bedoel ik ook inderdaad. Het "sentiment" dat een EV gevaarlijker is omdat deze snel accelereert en dat de maatschappij beschermd moet worden tegen dat risico, welke steeds groter zou worden door de betere bereikbaarheid van dergelijke auto's, vind ik gewoon niet terecht. ALS je al dergelijke beperkingen wilt opleggen, dan zouden die meer algemeen moeten zijn. In mijn optiek dan... :)
Als in een auto in een willekeurig Europees land wordt toegelaten dan zijn alle andere landen verplicht die auto ook toe te laten. Dus in dat geval zou iedereen zijn auto in Duitsland laten keuren en dan legaal in Nederland mogen verkopen zonder begrenzer. Vrij verkeer van goederen enzo. Dus dan is je Nederlandse regel geen klap waard en met een beetje pech krijg je zelf een proces aan je broek omdat je beperkingen wil opleggen die tegen Europese regels gaan.
We praten langs elkaar heen.....en dat kan ik wellicht oplossen door te zeggen dat een maximale acceleratie en topsnelheid onderdeel zou kunnen zijn van EU typegoedkeuring. Dan kan je de auto in ieder land laten keuren, maar dat ding kan gewoon niet harder (accelereren of rijden) dan afgesproken. Los van de regels die gelden op een bepaalde weg. Zo bedoelde ik het in ieder geval.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 16:46
Waarom hebben we het eigenlijk over acceleratie? Baarn had niets met acceleratie te maken (naja, negatieve acceleratie misschien..) en er is geen enkel onderzoek dat aangeeft dat acceleratie tot meer ongelukken lijdt (of wel soms?).

Zolang autopilot nog geen mainstream is gaat het imho om gedrag, want je kunt met elk voertuig wel schade aanrichten. Verder heb ik het idee dat EVs goed rijgedrag meer belonen: Hier in Oslo rijden veel EVs rond en ik heb echt maar 1 keer een tesla hard zien optrekken en afremmen den ze ook netjes bij zebrapaden.
Misschien omdat er geen "vet" motorgeluid is als je hard optrekt, je stroom bespaart door rustig te rijden (en een coole KWH/KM score krijgt) en misschien omdat je energie terugwint als je rustig afremt.

Toen zelf 600 km in een p85 reed was het natuurlijk leuk om hard op te trekken maar daar ben je na een paar keer overheen en dan is het leuker om een efficiente kwh/km score te halen.

Mixed Reality dev

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Menesis schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:39:
Waarom hebben we het eigenlijk over acceleratie? Baarn had niets met acceleratie te maken (naja, negatieve acceleratie misschien..) en er is geen enkel onderzoek dat aangeeft dat acceleratie tot meer ongelukken lijdt (of wel soms?).

Zolang autopilot nog geen mainstream is gaat het imho om gedrag, want je kunt met elk voertuig wel schade aanrichten. Verder heb ik het idee dat EVs goed rijgedrag meer belonen: Hier in Oslo rijden veel EVs rond en ik heb echt maar 1 keer een tesla hard zien optrekken en afremmen den ze ook netjes bij zebrapaden.
Misschien omdat er geen "vet" motorgeluid is als je hard optrekt, je stroom bespaart door rustig te rijden (en een coole KWH/KM score krijgt) en misschien omdat je energie terugwint als je rustig afremt.

Toen zelf 600 km in een p85 reed was het natuurlijk leuk om hard op te trekken maar daar ben je na een paar keer overheen en dan is het leuker om een efficiente kwh/km score te halen.
Volgens mij begon dit draadje naar aanleiding van de accubrand en de aandachtspunten bij reddingsacties en bergingswerkzaamheden van hulpdiensten. Ergens de 10e ontstond de vraag of we een dergelijke auto moeten willen hebben. Eentje die zo makkelijk dergelijke snelheden haalt op dat soort wegen. Dacht dat JeroenH het eerste dit onderwerp aansneed? Ik vond dat wel een interessante invalshoek van "gevaar" van een EV...net als de accus en het ontbreken van geluid.

Ik zie het acceleratievermogen en de bredere beschikbaarheid hiervan (steeds goedkopere autos die dit kunnen) op meerdere sites en fora terugkomen. Ook met de roep dat "het achterlijk is", of gevaarlijk. Dat de overheid (of tesla) hier wat aan moet doen.

Ik vind het persoonlijk geen probleem (ook niet de accu's en het ontbreken van geluid), anderen wel ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

• Menesis
  • Laatst online: 05-06 16:46
Hmm interessant. Heb je een linkje naar die fora´s? 100 jaar geleden rende je sneller dan een auto kon rijden. Er zullen toentertijd vast ook wel mensen zijn geweest die de toenemende acceleratie gevaarlijk vonden.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is weer een Tesla op een vrachtauto gebotst, na een uitwijkmaneuvre van een vrachtwagen. Deze keer stond autopilot aan.

Zoals gebruikelijk is er verwarring over het verschil tussen autopilot en automatic emergency braking (AEB). Als dat laatste systeem perfect gewerkt zou hebben zou er (hard) geremd moeten zijn op het allerlaatste moment. Automatisch remmen door AEB moet gebeuren ongeacht of autopilot aan of uit staat.

De vrachtwagen had zo te zien geen lage balk om onderschieten te voorkomen. Dat was ook zo bij een aantal bekende ongelukken tussen vrachtauto's en Tesla's. Dat kan een reden zijn waarom de auto de vrachtwagen niet "ziet".

http://www.telegraaf.nl/b...Tesla_bij_botsing___.html
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=266763

AEB werkt tussen 8 km/h en 140 km/h. De Tesla AEB is bedoeld om de impact te verkleinen, het remmen stopt als het resterende snelheidsverschil 40 km/h is (bron: v6.2 release notes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Lees eerst even het hele artikel voor je aannames plaatst:
De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer reed hier omdat hij moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij zag dat er achter hem een Tesla Model S reed, maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.
Dus die vrachtwagen chauffeur dacht dat de tesla wel zou remmen 8)7
De betrokken vrachtwagen week volgens het bedrijf op een dusdanig roekeloze wijze uit naar de linkerrijbaan, dat een botsing "ook zonder volautomatische cruisecontrol onvermijdelijk was". Ook getuigen hebben dat vanmorgen bevestigd aan de chauffeur van de Tesla.
Er rijden tegenwoordig al meer zelf remmende auto's rond, de V40 bijvoorbeeld heeft dit ook aan boord en bijna alle merken hebben ACC als optie

[ Voor 41% gewijzigd door GrooV op 12-04-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:02:

[...]

Dus die vrachtwagen chauffeur dacht dat de tesla wel zou remmen 8)7

[...]

Er rijden tegenwoordig al meer zelf remmende auto's rond, de V40 bijvoorbeeld heeft dit ook aan boord en bijna alle merken hebben ACC als optie
Had dus voorkomen kunnen worden als de tesla rijder meer verkeersinzicht had. De vrachtwagen op de invoegstrook plus vrachtwagen rechts plus einde van de invoegstrook die nadert levert een aantal mogelijkheden op. Een daarvan is dus dat de vrachtwagen rechts moet uitwijken voor de invoegende vrachtwagen. Kan je IMHO gewoon rekening mee houden. Hier geldt overigens wel weer de 80/20 regel. 80% van de weggebruikers hebben een matig verkeersinzicht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Medeweggebruikers geven aan dat een botsing onvermijdelijk was, maar jij weet beter na het lezen van 2 matige nieuwsberichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Z___Z schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:40:
[...]

Had dus voorkomen kunnen worden als de tesla rijder meer verkeersinzicht had. De vrachtwagen op de invoegstrook plus vrachtwagen rechts plus einde van de invoegstrook die nadert levert een aantal mogelijkheden op. Een daarvan is dus dat de vrachtwagen rechts moet uitwijken voor de invoegende vrachtwagen. Kan je IMHO gewoon rekening mee houden. Hier geldt overigens wel weer de 80/20 regel. 80% van de weggebruikers hebben een matig verkeersinzicht.
errr wut?

Invoegend verkeer moet voorrang geven aan het rijdende verkeer
Wanneer er op de snelweg (wegens bijvoorbeeld extreme drukte) geen ruimte tot invoegen is, schrijven de verkeersregels voor dat men voor het begin van de invoegstrook moet wachten. In praktijk gebeurt dit niet en probeert men toch een plaats in de rij op de snelweg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 16:25
GrooV schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:51:
[...]

errr wut?

Invoegend verkeer moet voorrang geven aan het rijdende verkeer

[...]
Het valt me op hoe vaak dit mis gaat inderdaad. Zovaak dat mensen gewoon maar invoegen terwijl het eigenlijk niet kan waardoor je vol in de ankers moet op de rechterrijstrook. Als iemand op de rechterrijstrook niet uit kan wijken (hoeft sowieso niet, maar wordt vaak gedaan om de invoeger de ruimte te geven, en terecht) moet de invoeger anticiperen. Eigenlijk had dit al lang moeten gebeuren zodat zo'n situatie niet voorkomt. In NL zijn de invoegstroken over het algemeen laaaaaaaaaaang zat om dit soort situaties te voorkomen. Ik vraag me ook af waarom die vrachtwagen per se zo raar uit moest wijken voor z'n invoegende collega, dan zou je toch bijna verwacht dat er daarna geen invoegstrook aanwezig zou zijn oid.

Ik gok dat hier menselijke fouten zijn begaan en dat de Tesla weinig te verwijten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
spokje schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:57:
[...]

Het valt me op hoe vaak dit mis gaat inderdaad. Zovaak dat mensen gewoon maar invoegen terwijl het eigenlijk niet kan waardoor je vol in de ankers moet op de rechterrijstrook. Als iemand op de rechterrijstrook niet uit kan wijken (hoeft sowieso niet, maar wordt vaak gedaan om de invoeger de ruimte te geven, en terecht) moet de invoeger anticiperen. Eigenlijk had dit al lang moeten gebeuren zodat zo'n situatie niet voorkomt. In NL zijn de invoegstroken over het algemeen laaaaaaaaaaang zat om dit soort situaties te voorkomen. Ik vraag me ook af waarom die vrachtwagen per se zo raar uit moest wijken voor z'n invoegende collega, dan zou je toch bijna verwacht dat er daarna geen invoegstrook aanwezig zou zijn oid.

Ik gok dat hier menselijke fouten zijn begaan en dat de Tesla weinig te verwijten valt.
Jup, mag er toch van uit gaan dat een vrachtwagen chauffeur om kan gaan met moeilijke invoegstroken. In Duitsland hebben ze niks anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-06 13:17
Z___Z schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:40:
[...]

Wat een gelul. Als jij 130 gaat en een vrachtwagen 80 en hij verwisselt ineens van baan en ramt je, dan is dat gewoon zijn fout. Ja misschien zou 1% van de automobilisten een gruwelijke reflex hebben, maar dat kan je dan niet deze bestuurder aanrekenen. Kijk naar de schade, dan zie je duidelijk dat de Tesla al in de hoek van de vrachtwagen zat en dat hij niet frontaal op de achterkant is gebotst doordat de autopilot niet werkte.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het gaat niet zozeer om wie fout is, maar meer om het goed kijken om ongelukken te voorkomen. Je kan ook blind een zebrapad oversteken en aangereden worden. Staat er op je steen, "maar hij had wel voorrang".
Mensen maken fouten. Het mooie van mensen is dat ze kunnen anticiperen op andermans fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 16:25
Z___Z schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:09:
Het gaat niet zozeer om wie fout is, maar meer om het goed kijken om ongelukken te voorkomen. Je kan ook blind een zebrapad oversteken en aangereden worden. Staat er op je steen, "maar hij had wel voorrang".
Mensen maken fouten. Het mooie van mensen is dat ze kunnen anticiperen op andermans fouten.
Ja, of niet :P anticiperen ontbreekt vaak gruwelijk >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar overruled te hard rijden niet elke vorm van verkeersregel? Hij zegt zelf: Ik reed 130/140 kilometer per uur. (als hij absoluut niet te hard had gereden, had hij geen 130/140 gezegd), Tesla kan ook precies zelf wat de snelheid is geweest.

Maar situatie anders bekeken: Iemand voegt in met 80km/h, rijd gewoon voor die 2de vrachtwagen, maar vrachtwagen erachter rijd 90km/h, schuift een baan op. Zit je nog steeds met 40-50km/h verschil, maar dan is het opeens wel normale regeltjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Z___Z schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:09:
Snap ik, maar goed daar kunnen we hier niet over oordelen. Ik vind het wel klote want m'n verzekering is laatst alweer duurder geworden. Blijkbaar crashen toch veel mensen in Tesla's... en het helpt ook niet mee dat die onderdelen zo duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
spokje schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:26:
Ja, of niet :P anticiperen ontbreekt vaak gruwelijk >:)
Offtopic maar ik moest hier aan denken :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Te komisch dit, een simpele ontwijkingsmanouvre van een vrachtwagen snapt een tesla niet, dacht dat die dingen AI hadden, dan moet die dat toch snappen. Ja vooruitkijken, dat kunnen die sensoren niet. alles wat direct in de buurt is snappen ze, maar meer dan dat ook niet. Meestal zie je conflicten op de weg al ver van te voren aan komen, dat noemt men anticperend rijden. Daarbijkomend defensief rijden, dat leer je wel op de motor.

Zonder die 2 combinaties zou ik dagelijks bij (bijna) ongevallen betrokken raken. Nee de mens is echt nog niet zo dom hoor als die er uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
En daar is troll nummer 2 van vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
sugarlee89 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:15:
Te komisch dit, een simpele ontwijkingsmanouvre van een vrachtwagen snapt een tesla niet, dacht dat die dingen AI hadden, dan moet die dat toch snappen. Ja vooruitkijken, dat kunnen die sensoren niet. alles wat direct in de buurt is snappen ze, maar meer dan dat ook niet. Meestal zie je conflicten op de weg al ver van te voren aan komen, dat noemt men anticperend rijden. Daarbijkomend defensief rijden, dat leer je wel op de motor.
Het enige komische hier is jouw reactie. Of je nou robot of mens bent, als iemand van rijstrook verwisselt terwijl je naast hem rijdt dan ga je daar weinig aan veranderen hoor. Sterker nog, als de vrachtwagen een Tesla was dan had dit nooit voorgekomen want de sensor had hem niet van baan laten verwisselen op auto-pilot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Te komisch dit, een simpele ontwijkingsmanouvre van een vrachtwagen snapt een tesla niet
Hoe weet je dat het een simpele maneuvre was? Als jij naast een vrachtwagen rijdt en die hoekt plotseling de bocht om zit die vrachtwagen ook tegen jou aan.

Uitwijken is hardstikke leuk, maar er moet dan ook maar net ruimte zijn om uit te kunnen wijken. Als veel ooggetuigen zeggen dat het ongeluk onvermijdelijk was (ook zonder autopilot), dan ben ik wel benieuwd hoe het kan dat jij zeker weet dat het aan de autopilot lag.

Zou je dat eens kunnen toelichten?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Het is toch duidelijk in deze situatie dat degene die verantwoordelijk is voor het ongeval de vrachtwagenchauffeur is die opzij ging om ruimte te maken voor een invoeger? Die heeft immers verzuimd om voorrang te verlenen aan de Tesla terwijl hij een bijzondere manoeuvre uitvoerde (namelijk het wisselen van rijstrook).

Die andere vrachtwagenchauffeur die niet handig invoegde... Tja, dat is niet handig. Maar die had nog de keuze om of hard te remmen en achter de andere vrachtwagen in te voegen, of eventueel een stuk doorrijden over de vluchtstrook. Dat die vrachtwagen die het ongeval veroorzaakte een baan opschoof is puur en alleen zijn eigen keuze.

Tenzij er na de invoegstrook geen vluchtstrook beschikbaar was. In dat geval zou ik zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de invoegende vrachtwagenchauffeur ligt. Die had immers moeten inzien dat de invoegstrook alles is wat hij heeft en dus eieren voor zijn geld moeten kiezen door achter de andere vrachtwagen in te voegen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Te komisch dit, een simpele ontwijkingsmanouvre van een vrachtwagen snapt een tesla niet, [...]
Tesla heeft ook een "simple" autopilot. De techniek is gloedjenieuw, dus dat dit soort speciale condities fout gaat hoort er gewoon bij.

Leren doet de mens door te vallen en weer op te staan. Dat is altijd al zo geweest, en dat zal niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43
SinergyX schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:36:
Maar situatie anders bekeken: Iemand voegt in met 80km/h, rijd gewoon voor die 2de vrachtwagen, maar vrachtwagen erachter rijd 90km/h, schuift een baan op. Zit je nog steeds met 40-50km/h verschil, maar dan is het opeens wel normale regeltjes.
Die achterste vrachtwagen moet dan nog steeds voorrang verlenen aan de Tesla als hij van rijstrook wil wisselen. Ook een normale regel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
De illusie is soms dat je met een zelfrijdende auto geen ongelukken meer hebt.
Tesla zit op het moment nog op level 2. Het kan in een aantal situaties zelfstandig rijden, maar de bestuurder moet het overnemen als de situatie te complex wordt.
Bij level 4 en 5 moet de auto zelfstandig kunnen rijden zonder een ongeluk te veroorzaken. Dit is het uiteindelijk doel.
Dat sluit nog niet uit dat een andere weggebruiker iets geks doet en je aanrijdt.

Google (Waymo) test bijvoorbeeld ook al jaren met hun zelfrijdende auto's. Daar worden er elke maand wel een paar van aangereden. Meestal een onoplettende bestuurder die achterop de stilstaande google auto rijdt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:19:
[...]

Hoe weet je dat het een simpele maneuvre was? Als jij naast een vrachtwagen rijdt en die hoekt plotseling de bocht om zit die vrachtwagen ook tegen jou aan.

Uitwijken is hardstikke leuk, maar er moet dan ook maar net ruimte zijn om uit te kunnen wijken. Als veel ooggetuigen zeggen dat het ongeluk onvermijdelijk was (ook zonder autopilot), dan ben ik wel benieuwd hoe het kan dat jij zeker weet dat het aan de autopilot lag.

Als je naast een vrachtwagen rijdt, rijd je niet tegen de achterkant van dezelfde vrachtwagen aan als deze uitwijkt naar links.

Zelf denk ik niet dat het direct aan de auto pilot ligt, meer aan de samenhang van omstandigheden en een niet goed anticiperende bestuurder. Of deze bestuurder niet goed anticipeerde door auto pilot? Zou kunnen. Als je niet actief aan het auto rijden bent, let je ook minder op denk ik. Dus misschien lag het wel indirect aan auto pilot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Dit stukje geeft wel aan wat er mis is met de houding van veel (voornamelijk vrachtwagen)chauffeurs.
De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer reed hier omdat hij moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij zag dat er achter hem een Tesla Model S reed, maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.
Hij maakt van zijn probleem maar gewoon het probleem van iemand anders omdat hem dat wel makkelijk uitkomt. Waarom kon hij zelf niet gewoon vaart minderen om het probleem op te lossen? Om nog maar te zwijgen over de invoegende vrachtwagen die blijkbaar dacht dat ie recht had op de plek waar al een vrachtwagen reed. Ik verwacht eigenlijk wel meer van "professionele" chauffeurs, maar ze zijn meestal juist asocialer dan andere weggebruikers :+

Ik rijd vooral op tweebaanssnelwegen buiten de randstad en het is ongelofelijk hoeveel vrachtwagenchauffeurs hun vrachtwagen gewoon voor een auto (of rij auto's) gooien die met 120/130 aan komt rijden. En dan inhalen over een traject van 3km met 1km/h snelheidsverschil. Een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens (of in ieder geval op tweebaanssnelwegen) zal al veel van dat soort ongein oplossen.

Ik zie niet in wat dit precies met de gevaren van een Tesla te maken heeft, behalve dat dat toevallig het merk van de auto was. Het gaat eerder over de gevaren van vrachtwagenchauffeurs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Z___Z schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:39:
[...]
Als je naast een vrachtwagen rijdt, rijd je niet tegen de achterkant van dezelfde vrachtwagen aan als deze uitwijkt naar links.
Dat is toch ook niet gebeurd? Op de foto is duidelijk te zien dat de Tesla in de zij geraakt is. Van voordeur/A-stijl tot voorbumper.

Als dat ook de uitgangssituatie was, reed de autopilot op de meest gunstige plek. Meer naar voren, had namelijk betekend dat hij in de dode hoek van de chauffeur had gezeten. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:38:
De techniek is gloedjenieuw, dus dat dit soort speciale condities fout gaat hoort er gewoon bij.
Dat is wel een doodoener van jewelste. Alsof de berijders ineens menselijke proefkonijnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:19:
[...]

Het enige komische hier is jouw reactie. Of je nou robot of mens bent, als iemand van rijstrook verwisselt terwijl je naast hem rijdt dan ga je daar weinig aan veranderen hoor. Sterker nog, als de vrachtwagen een Tesla was dan had dit nooit voorgekomen want de sensor had hem niet van baan laten verwisselen op auto-pilot.
Die idioterie maak ik bijna dagelijks mee als motorrijder. En een vrachtwagen zit niet in een keer in je baan. Allerlei mogelijkheden, gas gevem, toeteren, remmen. Tegensturen. Je drukt geen vrachtwagen weg, maar kunt het proces vertragen. Legio mogelijkheden die zo een tesla apparaat nooit zal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:59

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als mede chauffeur, weet ik dat onze oostblok collega's helemaal nergens naar kijken. De meeste kopen/krijgen hun rijbewijs, met 0 ervaring op een vrachtwagen, Die heeft waarschijnlijk zijn auto gewoon naar links gedrukt terwijl het niet kon, en de andere chauffeur zal in een reflex een aanrijding hebben willen voorkomen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

NoFearCreations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:51:
Die heeft waarschijnlijk zijn auto gewoon naar links gedrukt terwijl het niet kon, en de andere chauffeur zal in een reflex een aanrijding hebben willen voorkomen.
En welke dashcambeelden heb jij bekeken waardoor je die stellige conclusie kunt trekken?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Jaren ervaring met oostblokkers in vrachtwagens, heb het zelf ook meerdere malen meegemaakt.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
NoFearCreations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:57:
Jaren ervaring met oostblokkers in vrachtwagens, heb het zelf ook meerdere malen meegemaakt.
Als dit bekend is, waarom gaat de vrachtwagen chauffeur dan nog risico nemen door blijkbaar naast de oostblokker te gaan rijden? Dan zou je juist verwachten dat hij anticipeert op een rare manoeuvre en dat dus al van te voren ziet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:54:
[...]

En welke dashcambeelden heb jij bekeken waardoor je die stellige conclusie kunt trekken?
Het is helaas wat ik zelf ook op de weg zie gebeuren. Vrachtwagens die bijzonder onhandig/asociaal invoegen en als je er dan langs rijdt, blijkt de trekker voorzien te zijn van platen uit een oost Europees land. Ik hoor mijn zwager (ook beroepschauffeur) ook niks anders zeggen. Oostblokkers rijden asociaal.

In de verschillende persberichten lees je ook steeds hetzelfde verhaal, de Nederlandse vrachtwagen kwam onverwachts naar links omdat hij zelf door de oostblokker naar links werd geduwd doordat die "onhandig" invoegde.
sugarlee89 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:48:
[...]

Die idioterie maak ik bijna dagelijks mee als motorrijder. En een vrachtwagen zit niet in een keer in je baan. Allerlei mogelijkheden, gas gevem, toeteren, remmen. Tegensturen. Je drukt geen vrachtwagen weg, maar kunt het proces vertragen. Legio mogelijkheden die zo een tesla apparaat nooit zal begrijpen.
Toeteren op een snelweg heeft weinig effect, dat hoort een vrachtwagenchauffeur echt niet. Gasgeven? Dan hij helemaal klem ernaast gezeten, remmen? Dat deed de Tesla al maximaal. Tegensturen? Waarheen? Op de foto's zie je duidelijk dat de Tesla klem zit tussen vrachtwagen en vangrail.

De Tesla is hier duidelijk slachtoffer geworden van een niet te voorkomen ongeluk, veroorzaakt door een 3de partij die fout invoegde (regel 1, invoegend verkeer mag het overige verkeer niet hinderen), daardoor een vrachtwagen sneed die uitweek. De chauffeur reageerde waarschijnlijk instinctief en stuurde, daarbij helaas een auto rakend die 1,5 keer sneller reed dan hijzelf.

Dit soort ongelukken gebeuren vaker en halen normaal de media niet eens, maar omdat het hier om een auto gaat die op de autopilot reed, wordt het ineens breed uitgemeten.

De Tesla logt verschrikkelijk veel, en er zal sowieso een analyse door het OM gaan volgen. Maar ik verwacht niet dat de Tesla ook maar enige schuld treft. Soms gebeuren dit soort ongelukken gewoon, juist omdat er menselijke bestuurders achter het stuur zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

The_Ghost16 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:01:
[...]

Als dit bekend is, waarom gaat de vrachtwagen chauffeur dan nog risico nemen door blijkbaar naast de oostblokker te gaan rijden? Dan zou je juist verwachten dat hij anticipeert op een rare manoeuvre en dat dus al van te voren ziet aankomen.
Dus we moeten alle oostblokker maar alle ruimte geven en uit de weg gaan? Zo werkt het in de echte wereld niet...

Der moet is rap een wet komen dat dat volk niet zomaar hier in de rondte kan rijden.

En dit is meteen de laatste post met dergelijke generalisaties.

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 12-04-2017 15:58 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:42
Zolang niet alles zelfrijdend is heb je dus dit soort "menselijke" problemen. Van die chauffeurs die denken "oh het kan vast nog wel FF snel" en dan hoppa de vrachtwagen de andere baan op sturen. Elk systeem met sensoren had consequent " nee" gezegd ipv "vast wel" want: "ik heb haast".

De gemiddelde auto weegt meer dan 1000 kilo. Dan mag jij de snelste/beste AI in je auto hebben zitten zo'n gewicht staat niet zomaar stil wanneer op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

deepbass909 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:04:
Het is helaas wat ik zelf ook op de weg zie gebeuren. Vrachtwagens die bijzonder onhandig/asociaal invoegen en als je er dan langs rijdt, blijkt de trekker voorzien te zijn van platen uit een oost Europees land. Ik hoor mijn zwager (ook beroepschauffeur) ook niks anders zeggen. Oostblokkers rijden asociaal.
Sorry hoor maar ik zie vaak genoeg ook Nederlandse trekkers gevaarlijke capriolen uithalen. Zelf ben ik een keer letterlijk van de weg af geduwd door een oerhollandse trucker. Hij vond dat hij voorrang had als hij zijn richtingaanwijzer aan deed en schoof zo een baantje naar links op terwijl ik ter hoogte van de wielen van zijn oplegger zat. Want ik wilde asociaal hem nog even inhalen, zei hij. Dus hij had me gezien en heeft me bewust de berm in geduwd. Of het nu asociaal is of niet om op een weg buiten de bebouwde kom met twee rijstroken een vrachtwagen in te halen, laat ik maar even in het midden. ;)

Maar ja, allemaal een beetje off topic natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
NoFearCreations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:08:
[...]

Dus we moeten alle oostblokker maar alle ruimte geven en uit de weg gaan? Zo werkt het in de echte wereld niet...

Der moet is rap een wet komen dat dat volk niet zomaar hier in de rondte kan rijden.
Als je weet dat dit soort acties gebeuren is het misschien verstandig om ze de ruimte te geven ja. Dat betekend niet dat ik dat normaal vind en dat ik het goedkeur. Maar als je hiermee ongelukken kunt voorkomen dan lijkt me dit wel verstandig.

Sowieso moeten slecht invoegende bestuurders hier streng op aangepakt worden (alle weg misbruikers eigenlijk). En als structureel blijkt dat oostblokkers een gevaar op de weg zijn dan moet daar inderdaad iets voorkomen dat er strenger tegen opgetreden kan worden.

Maar zoals maandag al in het nieuws was. De politie besteed meer aandacht aan boetes voor 4km/h te hard dan dat ze aandacht besteden aan hufter gedrag.
Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:10:
[...]

Sorry hoor maar ik zie vaak genoeg ook Nederlandse trekkers gevaarlijke capriolen uithalen. Zelf ben ik een keer letterlijk van de weg af geduwd door een oerhollandse trucker. Hij vond dat hij voorrang had als hij zijn richtingaanwijzer aan deed en schoof zo een baantje naar links op terwijl ik ter hoogte van de wielen van zijn oplegger zat. Want ik wilde asociaal hem nog even inhalen, zei hij. Dus hij had me gezien en heeft me bewust de berm in geduwd. Of het nu asociaal is of niet om op een weg buiten de bebouwde kom met twee rijstroken een vrachtwagen in te halen, laat ik maar even in het midden. ;)

Dit helaas ook gehad op een rotonde. Ik reed er al op en meneer de vrachtwagen chauffeur, Nederlands kenteken, vond het nodig er ook op te draaien. Kon gelukkig een groot deel van de rotonde afsnijden waardoor ik niet geraakt werd.

[ Voor 33% gewijzigd door The_Ghost16 op 12-04-2017 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

NoFearCreations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:08:
Want de bestaande "wetten" (je bedoelt verkeersregels) en met name artikel 5 zijn niet sluitend?

Wat die oostblokchauffeurs doen mag al heel lang niet maar ze blijven gewoon te veel uren maken of dronken achter het stuur kruipen. Doe je niks aan zonder meer controles.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

NMe schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:19:
[...]

Want de bestaande "wetten" (je bedoelt verkeersregels) en met name artikel 5 zijn niet sluitend?

Wat die oostblokchauffeurs doen mag al heel lang niet maar ze blijven gewoon te veel uren maken of dronken achter het stuur kruipen. Doe je niks aan zonder meer controles.
Het gaat mij meer om dat ze hier maar aan het werk mogen blijven, omdat een nederlands bedrijf een postbus adres ergens in het oostblok heeft. Dat ze dan veels te lange dagen maken, maanden van huis zijn zonder onkosten vergoeding en te weinig verdienen interesseert de werkgever niet.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

NMe schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:19:
[...]

Exact. Pakkans, pakkans, pakkans. Dat is het enige wat helpt. En pakkans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:10:
[...]

Ok, kleine nuance in mijn verhaal, als je ze inhaalt blijkt de plaat vaak oost Europees te zijn. Er zijn ook genoeg Nederlandse (of uit andere landen) chauffeurs die complete horken zijn.

Ik ben ook weleens helemaal verrot gescholden door een vrachtwagenchauffeur om iets waarvan ik nog steeds niet weet wat hij bedoelde... Ik vermoed dat het was omdat ik met 70 onder een matrix met 50 doorreed en daarna remde voor het stilstaande verkeer, iets anders kan ik me totaal niet voorstellen (hij reed op de rechterstrook, ik op de linker van een 2x2-baans weg, dus niet eens echt inhalen ofzo).

Maar goed, inderdaad off-topic.

Wat ik veel interessanter vind, is er al ooit een ongeluk gebeurd met een zelfrijdende auto waarbij de auto 100% verantwoordelijk was voor het ongeluk? Het dodelijke ongeval in Amerika bleek bijvoorbeeld in essentie wel een technologische fout te zijn (de systemen konden de bewuste vrachtwagen niet detecteren, wat met een update verholpen zou moeten zijn), veroorzaakt door een situatie die volgens de verkeersregels niet voor had kunnen doen en een bestuurder die volledig met iets anders bezig was (en daarmee toch de eindverantwoordelijke en daardoor veroorzaker werd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Voor zo ver ik weet heeft een Tesla of andere zelfrijdende auto nog nooit zelf een ongeluk veroorzaakt, inderdaad. Dat is een betere track record dan menselijke bestuurders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CrystalViriS schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:09:
Zolang niet alles zelfrijdend is heb je dus dit soort "menselijke" problemen. Van die chauffeurs die denken "oh het kan vast nog wel FF snel" en dan hoppa de vrachtwagen de andere baan op sturen. Elk systeem met sensoren had consequent " nee" gezegd ipv "vast wel" want: "ik heb haast".

De gemiddelde auto weegt meer dan 1000 kilo. Dan mag jij de snelste/beste AI in je auto hebben zitten zo'n gewicht staat niet zomaar stil wanneer op snelheid.
Daar zit dan toch meteen de flaw van het hele systeem? Zo'n systeem zegt altijd 'nee', 'niet veilig', 'niet goed', dus binnen de regeltjes huftergedrag wint het van zo'n systeem. Begin nu niet met de illusie 'straks rijd alles zelfrijdend', er is meer in het verkeer dan uitsluitend auto's, scooters, fietsers, voetgangers, stoplichten en helemaal een leuke, politie/brandweer/ambulance.

Maar dan nog, verschil in snelheid zit tegen de 50km/h, uitgaande van minimaal remvertraging zou je rond de 15meter uitkomen, dat zit iets boven de afstand dat de tesla per seconde dichterbij de vrachtauto kwam.

Je kan reactietijd weghalen (want geen mens), dus neem je dan de impact (stel 25km/h) met lineaire vertraging, zat de auto op ~10 meter afstand toen de vrachtwagen baantje opschoof. Geen idee hoe de regels zijn met voorrang geven bij baantje schuiven en de afstand, plus de mogelijkheid dat de knipper van de vrachtwagen al aanstond en de Tesla dus nog verder weg was.

Ik kom net vanuit Rotterdam bij Gouda samenvoeging met de snelweg uit Den Haag, baan 1 en baan 3 komen vrachtwagens, ik zie deze ruim vooraf en weet dat ik op moet letten (ik 120 vs 80-90max) dus rem al flink af, maar de auto voor mij (leswagen) ziet vrachtwagen baan 3 niet (wat in de basis vanaf dat punt rechts inhalen zou worden) maar moet vervolgens flink in de ankers omdat baan3 vrachtwagen naar baan 2 schuift.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 10:39
Gelukkig is de Tesla ook in staat om mensen juist te redden die anders waren gecrashed:

YouTube: Автопилот &#10...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
"Oostblokchauffeurs" zijn relatief vaker betrokken bij overtredingen. Dat mag benoemd worden, maar betekent niet dat we moeten doen alsof al het gevaar daar vandaan komt en/of ze allemaal problemen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 15:44

Michidez

Zelden zo gelachen!

SinergyX schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:04:
[...]

Daar zit dan toch meteen de flaw van het hele systeem? Zo'n systeem zegt altijd 'nee', 'niet veilig', 'niet goed', dus binnen de regeltjes huftergedrag wint het van zo'n systeem. Begin nu niet met de illusie 'straks rijd alles zelfrijdend', er is meer in het verkeer dan uitsluitend auto's, scooters, fietsers, voetgangers, stoplichten en helemaal een leuke, politie/brandweer/ambulance.
Dat is ook iets waar ik al een tijd over gedacht heb.

Toen filosofen en andere ethische mensen aan het bedenken waren dat een zelfrijdende auto bij een aankomende aanrijding ofwel:
A ) Aan de kant moet sturen, en mogelijk de auto of zelfs de bestuurder schade aanrichten
B ) Op de baan moet blijven, en de bestuurder als belangrijkste beschouwen

Nu denk ik, wat als kwaadaardigen of crapuul in het algemeen iets mensvormig voor de auto gooien? Of stoerdoenerij en voor de auto lopen. Je weet namelijk toch dat die de berm/boom/muur in of op klieft.

Verder iets waar men in het begin van dit topic over bezig was. Hoe kan je een auto onder spanning zetten met een batterij? Ervan uitgaande dat de auto uit 1 stuk bestaat. Als 1 contact de behuizing raakt is er geen probleem. Er is namelijk geen kring. Als er 2 raken dan zal de batterij Ik geven, maar de weerstand van een mens + schoenen + verbinding door de grond is toch vele malen hoger dan deze van de kast zelf? En als er Ik aan het vloeien is dan heb je dat toch wel vrij snel door op het gebied van warmte.

Of zie ik hier iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Michidez schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:00:
[...]
Verder iets waar men in het begin van dit topic over bezig was. Hoe kan je een auto onder spanning zetten met een batterij? Ervan uitgaande dat de auto uit 1 stuk bestaat. Als 1 contact de behuizing raakt is er geen probleem. Er is namelijk geen kring. Als er 2 raken dan zal de batterij Ik geven, maar de weerstand van een mens + schoenen + verbinding door de grond is toch vele malen hoger dan deze van de kast zelf? En als er Ik aan het vloeien is dan heb je dat toch wel vrij snel door op het gebied van warmte.

Of zie ik hier iets mis?
Daar zie je een paar punten over het hoofd. Met hoeveel polen is die batterij aan de behuizing verbonden :?
Indien 1 zal er geen stroom vloeien, ongacht hoevaak er contact wordt gemaakt van buitenaf.
Indien 2 zal er zeer zeker stroom vloeien maar dat noem je kortsluiting.

De enige mogelijkheid is om één pool van de batterij met de behuizing te verbinden en de andere met de aarde. Op het moment dat dan iemand de auto aanraakt, wordt de kring gesloten en zal er stroom vloeien (aannemende dat die persoon ook in contact staat met de aarde). Het probleem hierbij zit in een betrouwbaar contact tussen de batterij en de aarde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:03:
Voor zo ver ik weet heeft een Tesla of andere zelfrijdende auto nog nooit zelf een ongeluk veroorzaakt, inderdaad. Dat is een betere track record dan menselijke bestuurders. :)
^ dit dus: 1 Tesla betrokken bij een ongeval en het zijn ondingen, maar de oneindige hoeveelheid slachtoffers van onoplettende weggebruikers vinden we minder erg. Laat staan of de Tesla daadwerkelijk iets fout deed.

Ik zou m'n leven liever in handen leggen van een Tesla dan menig auto bestuurder. We gaan nu toch niet in ene beweren dat onze medeweggebruikers (incl we zelf, als we bellen of toch dat berichtje zitten te lezen) zulke geniale bestuurders zijn?

Overigens is de reactie van Tesla op dit soort incidenten erg goed: ze kunnen door 1 ongeval ALLE Tesla's beter maken, mocht er een tekortkoming zijn. Van de ongevallen die mensen veroorzaken krijg ik nooit een update om m'n weggedrag te verbeteren ;-)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 15:44

Michidez

Zelden zo gelachen!

Freee!! schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:09:
[...]

Daar zie je een paar punten over het hoofd. Met hoeveel polen is die batterij aan de behuizing verbonden :?
Indien 1 zal er geen stroom vloeien, ongacht hoevaak er contact wordt gemaakt van buitenaf.
Indien 2 zal er zeer zeker stroom vloeien maar dat noem je kortsluiting.

De enige mogelijkheid is om één pool van de batterij met de behuizing te verbinden en de andere met de aarde. Op het moment dat dan iemand de auto aanraakt, wordt de kring gesloten en zal er stroom vloeien (aannemende dat die persoon ook in contact staat met de aarde). Het probleem hierbij zit in een betrouwbaar contact tussen de batterij en de aarde.
Excuus, met behuizing bedoelde ik de kast van de auto. Ik is de kortsluitstroom trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Ruimte maken om iemand te laten invoegen gebeurt primair door je snelheid aan te passen. Gas bijgeven op ruimte achter je te maken, of vaart minderen en ruimte geven aan de voorkant.

Opzij gaan doe je alleen als de linker rijstrook helemaal leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:02:
Dat heb ik gedaan. Wat precies bevalt je niet?
Niet alle recente Volvo's hebben AEB en het werkt mogelijk niet op deze hoge snelheid. Verschillende fabrikanten hebben verschillende methoden van ingrijpen en vertragen.
Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:03:
Er zijn meerdere veroorzaakte ongelukken geweest, o.a. met Google's auto en met Tesla autopilot. De track record vertekent omdat er nog geen volledig zelfrijdendende auto's zijn. Die werken vaak alleen onder de gunstigste omstandigheden, zoals bij Tesla Model S/X.

Musk schermde een tijd terug vaak met cijfers, maar vergat erbij te vertellen dat Tesla die cijfers heeft bereikt onder een beperkte set gunstige situaties en dat de cijfers voor niet zelfrijdende auto's alle situaties omvatten, ook die in de stad. Daarom is dat een appels en peren vergelijking.

Tesla zelf geeft aan dat hun systeem vooralsnog niet zelfrijdend is maar een assistent functie. Zodoende is het nooit de schuld van de auto. In dit geval kun je daar je vraagtekens bij plaatsen.

We weten niet of de Tesla binnen de voorwaarden reed van het uitwijk systeem of de AEB. Volgens de bestuurder is uitwijken en automatisch remmen niet gebeurt. Dat geeft aan dat vertrouwen in het systeem om harde botsingen te vermijden onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrmrmr schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:07:
[...]
We weten niet of de Tesla binnen de voorwaarden reed van het uitwijk systeem of de AEB. Volgens de bestuurder is uitwijken en automatisch remmen niet gebeurt. Dat geeft aan dat vertrouwen in het systeem om harde botsingen te vermijden onterecht is.
Hoe weet je dat er niet geremd is? Het artikel in de Telegraaf zegt namelijk alleen dit:
Volgens Tesla-eigenaar Jan Groothuis was dit niet het geval. ,,Ik reed 130/140 kilometer per uur en hij tachtig. Ik was bij hem voor ik er erg in had. Ik heb denk ik niet eens geremd”, vertelt de automobilist.
Hierin wordt alleen verteld dat de automobilist niet geremd heeft, maar er staat nergens hoe en wat de autopilot nog geprobeerd heeft.

Ik denk dat we gewoon eerst het onderzoek van Tesla eens af moeten wachten.

Overigens klopt het dat ook Tesla zelf het systeem nog niet foolproof acht. Dat is ook de reden dat men adviseert om zelf ten alle tijden op te letten en de handen aan het stuur te houden. Áls een gebruiker dat niet doet, en er gebeurt iets tijdens het rijden met autopilot is dat ook gewoon de schuld van de chauffeur. Hij is en blijft verantwoordelijk, wat voor hulpmiddelen hij ook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Hoeveel ongelukken zijn er in de tussentijd gebeurd met mensgestuurde auto's, gerekend in ongelukken per kilometer, letsel per kilometer of doden per kilometer?

Nog even los van dat het oude gezegde onder piloten is dat iedere landing die je overleeft een succesvolle landing is. Dat gaat met auto's natuurlijk ook op :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-04-2017 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:19:
[...]

Heel makkelijk, weleens in zo een situatie geweest? Dat een vrachtwagen je over het hoofd ziet en naar jou toekomt. Al regelmatig, auto of motor. Meerdere malen. Motor ben je zo weg, gas open, 12k rpm en weg ben je. Auto is iets lastiger. Maar vangrail parkeren is ook niks mis mee, je moet letsel tot het minimale brengen. Vol in de ankers is niet slim, voor je achterligger niet en voor je eigen whiplash niet.

Maar meestal zie je incidenten al ver van te voren aan komen. Geklooi op een invoegstrook met een hoop auto's, weet je gewoon bij voorbaat over paar 100 meter gaat dat gedonder geven, dan kun je al beter bij voorbaat ruimte gaan geven, want mensen in de rechterbaan gaan zich klem rijden en willen naar links. Ook zie je aan onrustig rijden, veel remlichten opeens stuk dichter bij elkaar ergens zwaailichten, paniek borden boven de weg aan en weet ik t allemaal nog meer. Hoe doet een tesla dat in Zweden. Heb 8 jaar in zweden gewoond, daar hebben ze niet de wegwerkzaamheden zoals wij ze kennen. daar wordt de weg uit het niets opeens grind en chaos borden overal, dat ding snapt er dan toch helemaal niks meer van. Die zal wel gewoon met 100kmh door blijven rijden. Of in de bergen, berg omlaag kun je heel ver vooruit kijken, kun je al kilometers van te voren anticiperen, hoef je niet te remmen. Een tesla rijdt gewoon het probleem in en gaat dan vol in de ankers, in Zweden heb je vaak rijdende afzettingen die gewoon op de linker baan rijden en je er omheen moet zigzaggen via de rechter baan.

Auto rijden is anticiperend, dat moet ik een autonome auto nog zien doen. Oke je kunt wel roepen, ja is de ander schuld. Maar meestal is het een opeenhoping van geklooi, met anticperend voorkom je zware ongelukken. Als we niet anticiperend zouden rijden, men doet het zelfs al onbewust, dan zouden de snelwegen dagelijks helemaal vast staan van groningen tot aan limburg. Maar gelukkig rijden we niet als een elektrische auto met de gedachte als het fout gaat is het altijd de ander zn schuld. Het is heel vaak niet de ander zn schuld, het is een opeenhoping van geklooi op de weg.

Die sensoren doen niks anders dan wat domme sensoren doen, niet verder kijken dan hun reikwijdte is. Die hebben echt geen intelligentie om incidenten al ver van te voren aan te zien komen, of hier van te voren al op in te spelen, of een bepaald voertuig ruimte te geven, zodat het niet helemaal fout gaat etc. Zoveel variabele die meespelen, waar gek genoeg een homosapien wel raad mee weet. Maar we zijn o zo een dom wezen als ik die tesla lovers mag geloven haha.

[ Voor 23% gewijzigd door sugarlee89 op 12-04-2017 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sugarlee89 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:43:
Die sensoren doen niks anders dan wat domme sensoren doen, niet verder kijken dan hun reikwijdte is. Die hebben echt geen intelligentie om incidenten al ver van te voren aan te zien komen, of hier van te voren al op in te spelen, of een bepaald voertuig ruimte te geven, zodat het niet helemaal fout gaat etc.
Nee? Je zal het geen intuïtie mogen noemen, maar de autopilot lijkt tegelijk even goed of beter aan te zien komen waar ongelukken staan te gebeuren. Zeker in het tweede geval reageert het systeem ver voordat een menselijke bestuurder dat gedaan had. Om nog maar te zwijgen van de adequate reactie. Een mens rukt blind aan zijn stuur, een auto vol sensoren weet dat het wegdeel naast de auto vrij is.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WZ-d9k6JFA8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Heel makkelijk, weleens in zo een situatie geweest?
Je hebt een heel (algemeen) verhaal over anticiperend rijden, maar geeft geen antwoord op de vraag...

Uit wat blijkt dat in dit specieke ongeval de oorzaak bij de autopilot lag, zoals eerder gesteld werd?
[...]

Die sensoren doen niks anders dan wat domme sensoren doen, niet verder kijken dan hun reikwijdte is. Die hebben echt geen intelligentie om incidenten al ver van te voren aan te zien komen, of hier van te voren al op in te spelen, of een bepaald voertuig ruimte te geven, zodat het niet helemaal fout gaat etc. Zoveel variabele die meespelen, waar gek genoeg een homosapien wel raad mee weet. Maar we zijn o zo een dom wezen als ik die tesla lovers mag geloven haha.
Kijk even naar onderstaand Gifje..

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/3o8dpb4pFmGtvyJtqE/giphy.gif

Hierop is weergegeven hoeveel voertuigen, fietsers, wandelaars verkeersborden, stoplichten en wegmarkeringen het systeem van een Tesla simultaan in de gaten houdt. En dat vol continue over het hele blikveld. En nee, dat lukt een mens niet...

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het systeem momenteel beter is dan een menselijke bestuurder, maar wel dat het in potentie vele malen beter is. In het filmpje hierboven zijn daar al wat voorbeelden getoond :)

[ Voor 60% gewijzigd door Question Mark op 12-04-2017 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Maar we zijn o zo een dom wezen als ik die tesla lovers mag geloven haha.
Waarom valt het je zo moeilijk te erkennen dat machines in veel dingen beter zijn dan mensen? Ons leven hangt aan elkaar van simpele apparaten die ons met gemak voorbij streven. Kijk alleen maar naar een simpele cruisecontrol. Geen mens die zo strak op één snelheid rijdt. Of heb jij ook een handmatig geactiveerde airbag? :+

Hoe simpeler de taak, hoe simpeler de boel te automatiseren is. Echter moeten we vaststellen dat er uiteindelijk weinig tot geen taken zullen zijn die niet superieur door machines afgehandeld zullen worden. Mensen zijn prachtige apparaten, maar zeker zaken die niet in onze natuur liggen willen nog weleens problematisch zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-04-2017 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Ik vind de gedachtegang die bij de "tesla-lovers" vloeit wel beangstigend eigenlijk. Een ongeluk veroorzaakt door tesla... ja een sensor die iets niet zag... een update en klaar! Elk ongeval wordt gelogd, een update naar alle andere en we zijn weer gerust. Tuurlijk zijn er kinderziektes die er uit moeten, dat er dan een paar doden vallen is maar normaal... hoeveel doden vallen er namelijk niet door menselijke fouten nietwaar?

Dat ongevalletje in china, Tesla kon niet zien of de autopilot aan stond of niet want de communicatiebox of iets dergelijks was geraakt bij het ongeval. Het zal wel aan de bestuurder liggen zeker? Aja, we kunnen het niet vragen want hij is dood.

Technologie is iets moois en "zou" goed kunnen werken én een oplossing kunnen bieden voor veel problemen maar men moet wel realistisch zijn en durven toegeven dat er nog werk aan de winkel is ipv op alle mogelijke manieren uit te zoeken hoe tesla niet aan de oorzaak lag.
Waarom doen de gerenommeerde fabrikanten nog niet mee? Omdat ze zo ver nog niet staan? Meer waarschijnlijk zaten ze op elkaar te wachten wie als eerste het lef had en wrijven ze nu dik in de handjes dat Elonneke er zich keihard op gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Goed en kijk dan eens naar het aantal ongelukken per gereden kilometer. Ook al is de Tesla nog lang niet perfect, qua verkeersveiligheid is hij al wel een verbeter ten opzichte van een menselijke bestuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:03:
Ik vind de gedachtegang die bij de "tesla-lovers" vloeit wel beangstigend eigenlijk. Een ongeluk veroorzaakt door tesla... ja een sensor die iets niet zag... een update en klaar! Elk ongeval wordt gelogd, een update naar alle andere en we zijn weer gerust. Tuurlijk zijn er kinderziektes die er uit moeten, dat er dan een paar doden vallen is maar normaal... hoeveel doden vallen er namelijk niet door menselijke fouten nietwaar?
Het is jammer dat er zo gechargeerd moet worden met termen als "tesla-lovers". Een gepolariseerde discussie is totaal oninteressant. Het is een technologie die nog in ontwikkeling is en sommige zaken die erbij komen kijken zijn niet zo eenduidig als je zou denken. Nuance is dus niet alleen wenselijk, maar absoluut noodzakelijk.

Tegelijk verbaast jouw standpunt mij wel. In de luchtvaart gebeurt al jaren precies wat Tesla en anderen hier doen. Waarom is daar geen ophef over? Zelf gok ik dat het wellicht komt doordat de luchtvaart zo'n beetje de veiligste branche is die bestaat en het traject dus duidelijk vruchten afwerpt. Het alternatief, alles met de hand doen, wil niemand meemaken.
Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:15:
Goed en kijk dan eens naar het aantal ongelukken per gereden kilometer. Ook al is de Tesla nog lang niet perfect, qua verkeersveiligheid is hij al wel een verbeter ten opzichte van een menselijke bestuurder.
Als het onderaan de streep uitkomt dan komt het onderaan de streep uit. Daar hoef je geen fan of criticus voor te zijn.

Mocht iemand daaraan twijfelen, dan is er één eenvoudige lakmoesproef: is een Tesla voor een gangbaar bedrag te verzekeren? Aangezien verzekeraars grossieren in statistieken en kansberekeningen, is een bevestigend antwoord ook een duidelijk antwoord op hoe (on)veilig Tesla's nu concreet zijn. Er is inmiddels ook voldoende ervaring opgebouwd met deze auto's om daar een zinnige en statistisch relevant antwoord op te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:03:

Dat ongevalletje in china, Tesla kon niet zien of de autopilot aan stond of niet want de communicatiebox of iets dergelijks was geraakt bij het ongeval. Het zal wel aan de bestuurder liggen zeker? Aja, we kunnen het niet vragen want hij is dood.
Er verschijnen regelmatig berichten in het nieuws over automobilisten die verblind zijn door de zon of onwel zijn geworden achter het stuur. Waarom is de verwachting dat een automatisch systeem op dat vlak wel foutloos is?

Overigens zijn de traditionele autofabrikanten door marktomstandigheden extreem conservatief. Het behoeft weinig opmerkzaamheid om te zien dat de automarkt één grote eenheidsworst van extreem soortgelijke modellen is. Men bouwt wat men verwacht en men verwacht wat men bouwt. Het ontwikkelen van een auto is zo duur geworden dat men een blunder niet meer wil riskeren. Bij nieuwe speler Musk is dat risico juist de kern van zijn businessmodel en hoe hij zijn marktaandeel verovert.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-04-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:15:
Ten opzichte van welke menselijke bestuurder? Tov een gemiddelde ja. Praten statistieken goed dat er doden vallen door technologie? Het lijkt wel alsof dit als collatoral damage beschouwd wordt.

Als er in oorlogsgebied een raket verkeerd valt staa gans de wereld op zijn achterste poten en is het USA dit of Rusland dat maar als er een dode valt in een tesla... ach ja, een sensor... volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:28:
[...]
Als er in oorlogsgebied een raket verkeerd valt staa gans de wereld op zijn achterste poten en is het USA dit of Rusland dat maar als er een dode valt in een tesla... ach ja, een sensor... volgende keer beter.
D'r is hier niemand die zegt dat een autopilot systeem onfeilbaar is. Er is nu ook al een paar keer in het topic genoemd dat ook zelfs Tesla vind dat een bestuurder ten allen tijde moet kunnen ingrijpen en altijd de handen op het stuur moet houden.

Als er al een ongeluk gebeurd waarbij autopilot actief was, dan komt het gewoon omdat de menselijke bestuurder ondanks die waarschuwingen toch niet op zat te letten. Hij is verantwoordelijk, niet de auto.

Dus ook een ongeluk met een autopilot is een human error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:24:
[...]

Het is jammer dat er zo gechargeerd moet worden met termen als "tesla-lovers". Een gepolariseerde discussie is totaal oninteressant. Het is een technologie die nog in ontwikkeling is en sommige zaken die erbij komen kijken zijn niet zo eenduidig als je zou denken. Nuance is dus niet alleen wenselijk, maar absoluut noodzakelijk.

Tegelijk verbaast jouw standpunt mij wel. In de luchtvaart gebeurt al jaren precies wat Tesla en anderen hier doen. Waarom is daar geen ophef over? Zelf gok ik dat het wellicht komt doordat de luchtvaart zo'n beetje de veiligste branche is die bestaat en het traject dus duidelijk vruchten afwerpt. Het alternatief, alles met de hand doen, wil niemand meemaken.
Het is niet mijn bedoeling te chargeren met die term, mijn excuses daarvoor. Ik volg het Tesla gebeuren ook met interesse en zelfs positief maar probeer er toch wel nuchter onder te blijven.

En wat betreft de luchtvaart, als het niet volgens het boekje loopt moet de "hand" toch steeds overpakken, om nog maar als voorbeeld te noemen de landingen met veel zijwind...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:28:
Ten opzichte van welke menselijke bestuurder? Tov een gemiddelde ja. Praten statistieken goed dat er doden vallen door technologie? Het lijkt wel alsof dit als collatoral damage beschouwd wordt.
Waarom sta je erop dat een systeem waar overduidelijk veel ruimte voor verbetering per se opgevolgd zou moeten worden door een systeem dat smetteloos perfect is? Ik verwijs nogmaals naar de eerder genoemde luchtvaart, waarbij dat ook niet het geval is, maar wat ondertussen wel de veiligste vorm van transport is.

Merk ook op dat de huidige doden in het verkeer al vallen door technologie. De winst van het ons met enig gemak van A naar B verplaatsen met snelheden hoger dan waartoe het menselijk lichaam in staat is wordt boven de 500 tot 700 doden die dat per jaar kost geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Question Mark schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:32:
[...]

D'r is hier niemand die zegt dat een autopilot systeem onfeilbaar is. Er is nu ook al een paar keer in het topic genoemd dat ook zelfs Tesla vind dat een bestuurder ten allen tijde moet kunnen ingrijpen en altijd de handen op het stuur moet houden.

Als er al een ongeluk gebeurd waarbij autopilot actief was, dan komt het gewoon omdat de menselijke bestuurder ondanks die waarschuwingen toch niet op zat te letten. Hij is verantwoordelijk, niet de auto.

Dus ook een ongeluk met een autopilot is een human error...
Klopt volledig maar ik betwijfel wel of Tesla die zin niet gebruikt om het parapluutje open te trekken.

Dat lijkt me ook de reden waarom de verzekeringen voorlopig niet moeilijk doen. De maatschappijen zijn nu al hun hoofd aan het breken over het feit dat er een dag zal komen dat er een auto zonder stuur aangeboden wordt en ik denk niet dat ze daar al uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:32:
En wat betreft de luchtvaart, als het niet volgens het boekje loopt moet de "hand" toch steeds overpakken, om nog maar als voorbeeld te noemen de landingen met veel zijwind...
Dat is een veel te simpele weergave van hoe de zaken er momenteel in de luchtvaart voor staan. Zonder computers en de data die zij verwerken is moderne luchtvaart volledig onmogelijk. Dan gaat het uiteraard over zaken als radar, waarbij de menselijke zintuigen aangevuld worden met een systeem dat veel verder en nauwkeuriger kan zien, maar ook over boordcomputers zonder welke een modern vliegtuig niet in de lucht kan blijven. Al jaren terug is er in de luchtvaart een overstap naar fly-by-wire gemaakt, waarbij de fysieke link tussen piloot en vliegtuig wordt geëlimineerd en volledig op de boordcomputers wordt vertrouwd.

Bij dat er bij een landing met veel zijwind handmatig wordt gevlogen is zijn veel kanttekeningen te plaatsen. De eerder genoemde fly-by-wire-systemen dragen bij zo'n landing continu en in onmisbare mate bij aan het stabiel houden van het toestel. Wat het toestel doet is een interpretatie van de stuurbewegingen van de piloot. De piloot heeft geen directe controle.

In het geval van Airbus wordt er bewust voor gekozen het vliegtuig altijd het laatste woord te geven. Geeft een piloot iets in dat niet binnen de toegestane limieten valt, dan wordt het commando simpelweg niet uitgevoerd. Die keuze is gemaakt op basis van de vaststelling dat machines ongewone zaken sneller en betrouwbaarder kunnen vaststellen en corrigeren.

Heb je het over handmatig vliegen dan is dat hooguit van toepassing in de zin dat er een hand van een piloot bij komt kijken. Echter is de controle over het vliegtuig volledig in handen van de boordcomputers. De kleinere vliegtuigen zijn hiervan overigens uitgezonderd, maar die zijn niet ontoevallig ook aanzienlijk onveiliger.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-04-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:33:
[...]

Waarom sta je erop dat een systeem waar overduidelijk veel ruimte voor verbetering per se opgevolgd zou moeten worden door een systeem dat smetteloos perfect is? Ik verwijs nogmaals naar de eerder genoemde luchtvaart, waarbij dat ook niet het geval is, maar wat ondertussen wel de veiligste vorm van transport is.

Merk ook op dat de huidige doden in het verkeer al vallen door technologie. De winst van het ons met enig gemak van A naar B verplaatsen met snelheden hoger dan waartoe het menselijk lichaam in staat is wordt boven de 500 tot 700 doden die dat per jaar kost geplaatst.
Ik probeer hier geen overtuiging te brengen van hoe het wel of niet zou moeten of wat wel en niet perfect is. Ik heb het moeilijk met hoe "cijfermatig en statistisch" er gedacht wordt over hoe iedereen maar normaal moet vinden dat het technologische superieur is aan het menselijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:46:
Ik probeer hier geen overtuiging te brengen van hoe het wel of niet zou moeten of wat wel en niet perfect is. Ik heb het moeilijk met hoe "cijfermatig en statistisch" er gedacht wordt over hoe iedereen maar normaal moet vinden dat het technologische superieur is aan het menselijke.
Dan doe je het alsof cijfermatig en statistisch de menselijk maat vergeet. Terwijl het juist een moreel en menselijk drama van ongekende proporties is als je vanwege een onderbuikgevoel aanzienlijk meer mensen laat omkomen in het verkeer dan strikt noodzakelijk. Ga jij aan kinderen uitleggen dat mama niet meer thuiskomt omdat het te cijfermatig zou zijn om technologie toe te passen?

Die laatste zin snap ik niet helemaal. Hoezo wordt nu opeens gevraagd om normaal te vinden dat het technologische superieur is? Het feit dat mensen de auto kiezen in plaats van te voet te gaan geeft toch al aan dat mensen dat al jaren denken? Met twee kinderen op de rug met een tempo van 50 kilometer per uur naar school wandelen is nu eenmaal niet voorbehouden aan de aapmens.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 12-04-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 16:11
Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:46:
[...]

Wat stel je voor als alternatief?

Gewone auto's zijn immers ook techniek. Als je vervolgens kijkt naar hoeveel veiliger een auto geworden is door meer techniek (door o.a. statistiek), dan begrijp ik niet waarom je zo tegen bent. Dat zelfrijdende auto's kritisch geëvalueerd moeten worden lijkt mij evident. Maar als dat gebeurd en het is aantoonbaar veiliger (ja, met statistiek, want hoe anders?), dan waarom ben je er tegen?

Zoals ik het lees is het bijna alsof je liever hebt dat meer mensen overlijden door menselijke fouten dan minder mensen door het falen van de techniek (en daarmee ook de mens, want iemand heeft het ooit zo bedacht ;)).

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Black and white... Dus als je geen voorstander bent ben je automatisch tegenstander? Ik heb hierboven al duidelijk gemaakt dat ik geen tegenstander ben maar nuchter blijf.

De statistiek moet het dan bewijzen. Ik zal een voorbeeldje geven waarom ik hier een dubbel gevoel bij heb:

Je kind van 4 jaar wordt doodgereden door een snelheidsmaniak, snelheidsmaniak wordt veroordeelt en ouders zijn in de mate van het mogelijke opgelucht dat de dader ervoor boet.

Je kind van 4 jaar wordt doodgereden door een autopilot van merk X. Foutje in de software, update en klaar. Hoe moeten die ouders ooit de vrede vinden met het feit dat hun kind dood is door een "foutje in de software".

Ik weet ook wel dat het de toekomst is die er nu eenmaal aankomt en dat het onvermijdelijk is. Maar dat er nu het nog maar in zijn kinderschoenen staat al zo "makkelijk" over gerelativeerd wordt vinden veel mensen nu eenmaal beangstigend.

Dan kan het argument "onderbuikgevoelens" weer aangehaald worden om het menselijke aspect de kop in te drukken en klaar. ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Ligone op 13-04-2017 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligone schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:06:
Je kind van 4 jaar wordt doodgereden door een autopilot van merk X. Foutje in de software, update en klaar. Hoe moeten die ouders ooit de vrede vinden met het feit dat hun kind dood is door een "foutje in de software".
Vraag het de ouders van mensen die zijn omgekomen bij een vliegramp. Nogmaals, je doet net alsof dit helemaal nieuw is, maar dat is het natuurlijk niet. Een foutje in de software is net zo goed de fout van een mens, net zoals een foutje van de piloot dat is of een fout in het onderhoud.

Daarnaast, heb je liever meer ouderparen die een kind moeten missen, zodat ze dan een mens kunnen aankijken? Is zoveel mogelijk voorkomen dat ouders iemand moeten aankijken niet veruit de beste optie?
Ik weet ook wel dat het de toekomst is die er nu eenmaal aankomt en dat het onvermijdelijk is. Maar dat er nu het nog maar in zijn kinderschoenen staat al zo "makkelijk" over gerelativeerd wordt vinden veel mensen nu eenmaal beangstigend.
Wie is hier makkelijk over? Er is hier niemand die incidenten niet serieus neemt, beide kanten op.
Dan kan het argument "onderbuikgevoelens" weer aangehaald worden om het menselijke aspect de kop in te drukken en klaar. ;(
Wellicht hebben we de statistieken die aangeven dat Tesla's onveiliger zijn gemist. Kan je die nog eens posten?

Nog even los dat je weer doet alsof streven naar zo min mogelijk slachtoffers niet menselijk zou zijn. Het niet doen zou onmenselijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 13-04-2017 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:42:
Hoeveel ongelukken zijn er in de tussentijd gebeurd met mensgestuurde auto's, gerekend in ongelukken per kilometer, letsel per kilometer of doden per kilometer?
Die vraag heb ik al beantwoord: die vergelijking is vaak gemaakt door Musk en anderen, maar die is niet valide omdat het een appels en peren vergelijking is.
Nog even los van dat het oude gezegde onder piloten is dat iedere landing die je overleeft een succesvolle landing is. Dat gaat met auto's natuurlijk ook op :)
Bij Tesla is AEB is niet zozeer bedoeld om een botsing te voorkomen, maar wel om te vertragen. Dat had ik ook al genoemd met een quote uit een de release notes van v6.2 van Teslas AEB vertraagt tot 40 km/h.

Bij automatisch ontwijken werkt het anders. Dat komt voornamelijk omdat bijna maar net niet geheel ontwijken gevaarlijker kan zijn een aanrijding over het hele front. Daarom test men in de VS met impact op een klein deel van de voorkant van de auto. Dan is de kracht per cm2 groter. Fabrikanten hebben op dat gebied de laatste jaren vorderingen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mrmrmr schreef op donderdag 13 april 2017 @ 01:06:
Die vraag heb ik al beantwoord: die vergelijking is vaak gemaakt door Musk en anderen, maar die is niet valide omdat het een appels en peren vergelijking is.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:07:
Musk schermde een tijd terug vaak met cijfers, maar vergat erbij te vertellen dat Tesla die cijfers heeft bereikt onder een beperkte set gunstige situaties en dat de cijfers voor niet zelfrijdende auto's alle situaties omvatten, ook die in de stad. Daarom is dat een appels en peren vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je daar een bron bij?

Daarnaast verwijs ik nogmaals naar de verzekeraars. Die doen echt niet aan mooidoenerij en berekenen echt ieder risico door. Toch zijn Tesla's voor een regulier tarief te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:38:
[...]
Klopt volledig maar ik betwijfel wel of Tesla die zin niet gebruikt om het parapluutje open te trekken.

Dat lijkt me ook de reden waarom de verzekeringen voorlopig niet moeilijk doen. De maatschappijen zijn nu al hun hoofd aan het breken over het feit dat er een dag zal komen dat er een auto zonder stuur aangeboden wordt en ik denk niet dat ze daar al uit zijn.
Dat is een interessante kwestie. Ik vermoed dat verzekeraars toewerken naar logging systemen. Een aantal denkt waarschijnlijk dat dat de schuldvraag makkelijker maakt. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat dit op termijn verplicht wordt in wetgeving zoals dat gaat met regels rond het automatisch alarmdiensten bellen. Daarbij wordt behoorlijk wat informatie doorgestuurd. Fabrikanten zelf zijn nog veel hongeriger naar data.

Verzekeraars willen zo weinig mogelijk uit betalen, dus als blijkt dat je de wet overtreedt en te hard rijdt en je kunt dat makkelijk zien in de onboard computer, dan kan casco schade makkelijker afgewezen worden.

@Anoniem: 172410

Ik heb het over de uitspraken van Tesla's CEO Musk van de laatste 1,5 jaar. Ik heb ze niet bij de hand maar zoek er maar eens naar.

Er is o.a. ook een analyse van Green Car Reports.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mrmrmr schreef op donderdag 13 april 2017 @ 01:38:
@Anoniem: 172410

Ik heb het over de uitspraken van Tesla's CEO Musk van de laatste 1,5 jaar. Ik heb ze niet bij de hand maar zoek er maar eens naar.

Er is o.a. ook een analyse van Green Car Reports.
Een vergelijking is alsnog prima te maken, zolang je de mitsen en maren maar meeneemt. Er is geen indicatie dat een Tesla onveiliger zou zijn en dat is waar dit hele topic om te doen is.

Overigens lijkt de situatie met niet-dodelijke ongelukken daar ook op te wijzen. Als je de video's ziet worden er de nodige aanrijdingen voorkomen, maar van veroorzaakte aanrijdingen horen we weinig en we weten allemaal dat de pers daar bovenop springt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

In het verkeer in Nederland sterven zo'n 600 mensen per jaar. Dat staat gelijk aan ruim twee MH17s. Per jaar. Eigenlijk onbegrijpelijk dat we daar zo laconiek om doen. Toen er bijvoorbeeld één persoon stierf aan paddo's werden die dingen meteen verboden. Er wordt totaal irrationeel gereageerd op risico's...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Mx. Alba schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:11:
In het verkeer in Nederland sterven zo'n 600 mensen per jaar.
Dat komt omdat auto's zo ongeveer heilig zijn in Nederland.

Een aantal voorbeelden:
- Een rijbewijs wordt vrijwel nooit ingenomen en anders voor slechts korte duur. Mensen moeten namelijk wel naar hun werk/familie/etc kunnen, ongeacht of ze met enige regelmaat beschonken achter het stuur stappen, dagelijks met 180 over de snelweg razen of ander asociaal gedrag vertonen (en zelfs de straffen als er slachtoffers vallen zijn heeeeeeel mild).

- Je kunt zo vaak zakken voor je theorie als je wilt. En als je één keer mazzel hebt, heb je voor de rest van je leven dat pasje. Als jij drie keer gezakt bent, zou je zeker een jaar of twee moeten wachten tot je weer een poging mag doen. (En iets vergelijkbaars voor je praktijkexamen!) Ik was een paar jaar geleden met een vriendin bij een examencentrum waar ik een gesprek tussen een stuk of 8 ouders overhoorde waar men letterlijk zei (paraphrased): "Ik ben blij dat ik mijn rijbewijs al heb, al die regeltjes die onze kinderen moeten leren heb ik echt geen idee van".

- Je rijbewijs heb je voor je leven. Er is (bijna) geen andere opleiding die je voor het leven doet en daarna nooit meer hoeft bij te scholen. En dat terwijl auto's in de verkeerde handen gewoon levensgevaarlijk zijn. Waarom niet elke 5 jaar een theorieexamen en elke 10 jaar een praktijktest (of zoiets)?

Ik snap dan ook totaal die discussie hierboven niet over zelfrijdende auto's. Mensen zijn al niet zo best en de meesten worden ook nog eens nooit geupdatet. Als een zelfrijdende auto zorgt voor 1 dode per jaar minder is dat al winst en vanwege de updates kan dat alleen maar beter worden. Er is wat mij betreft geen enkele goede reden om zelfrijdende auto's over enkele (tientallen) jaren gewoon te verplichten. Zelf rijden doe je dan maar op het circuit (is overigens ook veel leuker 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik zie het ook best gebeuren dat over een of twee decennia snelwegen uitsluitend nog bereden mogen worden door zelfrijdende auto's. Weg files. Maar dat is een heel andere discussie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maar meestal zie je incidenten al ver van te voren aan komen. Geklooi op een invoegstrook met een hoop auto's, weet je gewoon bij voorbaat over paar 100 meter gaat dat gedonder geven, dan kun je al beter bij voorbaat ruimte gaan geven, want mensen in de rechterbaan gaan zich klem rijden en willen naar links. Ook zie je aan onrustig rijden, veel remlichten opeens stuk dichter bij elkaar ergens zwaailichten, paniek borden boven de weg aan en weet ik t allemaal nog meer.
Patroonherkenning, wat je hier beschrijft, is juist goed door een machine te leren.
Hoe doet een tesla dat in Zweden. Heb 8 jaar in zweden gewoond, daar hebben ze niet de wegwerkzaamheden zoals wij ze kennen. daar wordt de weg uit het niets opeens grind en chaos borden overal, dat ding snapt er dan toch helemaal niks meer van.
Waarom niet? De auto herkend een verandering van wegdek en ziet de borden. Waarom zou 'ie er dan niks meer van snappen? Hij ziet en 'voelt' hetzelfde als jij he?
Of in de bergen, berg omlaag kun je heel ver vooruit kijken, kun je al kilometers van te voren anticiperen, hoef je niet te remmen. Een tesla rijdt gewoon het probleem in en gaat dan vol in de ankers,
Heb je daar een bron van?
in Zweden heb je vaak rijdende afzettingen die gewoon op de linker baan rijden en je er omheen moet zigzaggen via de rechter baan.
Autopilot kan ook sturen.
Auto rijden is anticiperend, dat moet ik een autonome auto nog zien doen. Oke je kunt wel roepen, ja is de ander schuld. Maar meestal is het een opeenhoping van geklooi, met anticperend voorkom je zware ongelukken. Als we niet anticiperend zouden rijden, men doet het zelfs al onbewust, dan zouden de snelwegen dagelijks helemaal vast staan van groningen tot aan limburg. Maar gelukkig rijden we niet als een elektrische auto met de gedachte als het fout gaat is het altijd de ander zn schuld. Het is heel vaak niet de ander zn schuld, het is een opeenhoping van geklooi op de weg.
True, maar autorijden is nu anticiperend omdat iedereen zijn eigen set regeltjes erop na houd. Als 50% van de voertuigen autonoom is, dan wordt het verkeer een stuk simpeler. Mesh netwerken, vaste sets regels die door elk voertuig gelijk worden toegepast, etc. Het wordt alleen maar simpeler voor mensen en machines.
Die sensoren doen niks anders dan wat domme sensoren doen, niet verder kijken dan hun reikwijdte is. Die hebben echt geen intelligentie om incidenten al ver van te voren aan te zien komen, of hier van te voren al op in te spelen, of een bepaald voertuig ruimte te geven, zodat het niet helemaal fout gaat etc.
Oja hoor, dat kan een machine prima.

Ik heb geen Tesla, ik zit niet enorm te wachten op de toekomst met autonome voertuigen maar hier spui je behoorlijk wat ongefundeerde en allang ontkrachte stellingen en da's niet zo cool voor de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09-2022
Het blijkt dat veel Tesla's door hun wielen zakken, oftewel de ophanging breekt af of schiet los. Zou dat de oorzaak kunnen zijn geweest van dit ongeluk?

Hier een link naar Tesla's met kapotte ophanging: https://www.flickr.com/ph...5/sets/72157658490111523/

En hier in het filmpje op 0:46 seconden zie je dat het achterwiel erbij bungelt. De achterkant is verder gaaf dus de beste verklaring lijkt dat de achterwielophanging het al voor het ongeluk begeven heeft en de oorzaak is van de crash.
https://m.youtube.com/watch?v=eLLk5Tpxa7w

Hierbij een crashtest van Tesla: YouTube: Tesla Model S (2017) Crash Tests
Geen schade aan de achterwielophanging (uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is echt wel speculatie van de bovenste plank omdat je geen flauw idee hebt wat er precies gebeurd is tijdens de crash. Wie weet heeft die achterwielophanging wel een enorme klap gehad door een steen of iets dergelijks.

Sommige van die foto's zijn echter wel heel vreemd inderdaad.. :?

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 12-11-2017 16:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:59
Nils01 schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:09:
Het blijkt dat veel Tesla's door hun wielen zakken, oftewel de ophanging breekt af of schiet los. Zou dat de oorzaak kunnen zijn geweest van dit ongeluk?

Hier een link naar Tesla's met kapotte ophanging: https://www.flickr.com/ph...5/sets/72157658490111523/

En hier in het filmpje op 0:46 seconden zie je dat het achterwiel erbij bungelt. De achterkant is verder gaaf dus de beste verklaring lijkt dat de achterwielophanging het al voor het ongeluk begeven heeft en de oorzaak is van de crash.
YouTube: Dodelijk ongeval met Tesla 07-09-2016 (4K UHD)

Hierbij een crashtest van Tesla: YouTube: Tesla Model S (2017) Crash Tests
Geen schade aan de achterwielophanging (uiteraard).
Ik kan iig zeggen dat er op de sloop de achter en voorwielophanging word gedemonteerd om de aandrijflijn/motor er tussenuit te vissen. Je zult daarom snel een Tesla op de sloop vinden waar de wielen zijn verwijderd.

Deze zijn op ebay makkelijk te verkopen (hetzelfde is het geval met de accu)

(Er is ook een mooi Youtube kanaal waar iemand een tesla opnieuw opbouwd, origineel een “flood car” waar diverse nieuwe spullen op moeten, dan snap je een beetje hoe dat in elkaar zit)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
Veel foto's tonen aan dat de ophanging al op de weg is afgebroken, net als in Baarn: http://teslabears.club/t/...-with-photographs/107/191

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
@ Stef87 Wat doen die auto's sowieso op de sloop? Vaak is alleen de wielophanging kapot, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
@Glashelder Speculatie is het zeker, maar wel met een voorgeschiedenis van falende wielophangingen. Een steen is ook speculatie en ik heb die steen niet gevonden, op geen enkele foto, en ik heb lang gezocht.

Waarom ik de crahtest erbij laat zien is dat het totaal niet logisch is dat het achterwiel afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
Deze website legt ook uit waarom de schade niet op de sloop is ontstaan. Er zit zelfs een Model S bij met 49 km op de teller!

http://teslabears.club/t/...-with-photographs/107/191

Er is een edit knop. Gebruik die ook. De volgende keer laat ik ze niet staan

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 13-11-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wel bizar inderdaad, nooit dit soort foto's gezien. Maar goed, hoe veel Tesla's rijden er rond en hoe vaak gebeurt dit? Want wielophanging kan bij iedere auto breken, alleen daarvan heeft niemand een compilatie gemaakt.

Misschien dat het hoge gewicht + laag zwaartepunt ervoor zorgt dat bij een crash de wielophanging sneller breekt?

Hier een topic met meer info: https://teslamotorsclub.c...problem-on-model-s.69204/

[ Voor 35% gewijzigd door YoshiBignose op 12-11-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geloof niet klakkeloos alles wat op dergelijke forums wordt gezegd. "fake news" en beïnvloeding van opinies zie je niet alleen over Trump. In verband met Tesla wordt vaak de naam van de Koch brothers genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
Mrmrmr Om er nu gelijk een complot in te zien lijkt me een beetje raar, Feit is dat in Baarn een auto van een rechte weg raakt en de achterwielophanging is gebroken. Het politieonderzoek werd verdacht snel afgesloten, na een dag, en Tesla zat er dicht bovenop. Dit stinkt als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dus een komplot om Tesla in diskrediet te brengen vind je raar en een komplot dat Nederlandse verkeerspolitie en Tesla iets verbergen niet?
Het is een veel voorkomend gegeven in het bedrijfsleven, zoek maar eens op FUD.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils01
Ik zie honderden verschillende Tesla met ophangingroblemen, vaak is er niets anders aan de auto's te zien, puntgaaf. Dan heeft Tesla wat uit te leggen en je maakt mij niet wijs dat je in één dag een technisch onderzoek afrondt.

De politie heeft dus ook wat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar om daar nu, net als jij, meteen een complot tussen de politie en Tesla in te zien is ook weer wat overdreven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Nils01 Wat is jouw relatie tot het slachtoffer? Krijg namelijk het idee dat je die gekend hebt en daarom hier op deze manier je mening vormt.

* Falcon kan het natuurlijk compleet fout hebben 😋

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, dat is lekker
 I have no knowledge of the circumstances of the crash. However, given the many other cases of suspension failures in the Teslas it is a least a possibility that a suspension failure did cause a loss of control of the vehicle
En die gevallen staan dus ook op de lijst.

Er staan een paar vreemde gevallen bij. Maar ook waar je wel degelijk schade aan de achterkant ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nils01
Falcon: ik weet niets van het slachtoffer. Ik kwam dit geval een paar weken geleden tegen op een website als voorbeeld van falende ophangingen. Ik dacht, he, ik ken een heel ander verhaal.

Toen ben ik alles op een rijtje gaan zetten en dat heb ik hier laten zien. Ik ga eens kijken of ik het politierapport kan inzien. Mogelijk dat dat uitsluitsel geeft.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste