Question Mark schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:19:
[...]
Hoe weet je dat het een simpele maneuvre was? Als jij naast een vrachtwagen rijdt en die hoekt plotseling de bocht om zit die vrachtwagen ook tegen jou aan.
Uitwijken is hardstikke leuk, maar er moet dan ook maar net ruimte zijn om uit te kunnen wijken. Als veel ooggetuigen zeggen dat het ongeluk onvermijdelijk was (ook zonder autopilot), dan ben ik wel benieuwd hoe het kan dat jij zeker weet dat het aan de autopilot lag.
Zou je dat eens kunnen toelichten?
Heel makkelijk, weleens in zo een situatie geweest? Dat een vrachtwagen je over het hoofd ziet en naar jou toekomt. Al regelmatig, auto of motor. Meerdere malen. Motor ben je zo weg, gas open, 12k rpm en weg ben je. Auto is iets lastiger. Maar vangrail parkeren is ook niks mis mee, je moet letsel tot het minimale brengen. Vol in de ankers is niet slim, voor je achterligger niet en voor je eigen whiplash niet.
Maar meestal zie je incidenten al ver van te voren aan komen. Geklooi op een invoegstrook met een hoop auto's, weet je gewoon bij voorbaat over paar 100 meter gaat dat gedonder geven, dan kun je al beter bij voorbaat ruimte gaan geven, want mensen in de rechterbaan gaan zich klem rijden en willen naar links. Ook zie je aan onrustig rijden, veel remlichten opeens stuk dichter bij elkaar ergens zwaailichten, paniek borden boven de weg aan en weet ik t allemaal nog meer. Hoe doet een tesla dat in Zweden. Heb 8 jaar in zweden gewoond, daar hebben ze niet de wegwerkzaamheden zoals wij ze kennen. daar wordt de weg uit het niets opeens grind en chaos borden overal, dat ding snapt er dan toch helemaal niks meer van. Die zal wel gewoon met 100kmh door blijven rijden. Of in de bergen, berg omlaag kun je heel ver vooruit kijken, kun je al kilometers van te voren anticiperen, hoef je niet te remmen. Een tesla rijdt gewoon het probleem in en gaat dan vol in de ankers, in Zweden heb je vaak rijdende afzettingen die gewoon op de linker baan rijden en je er omheen moet zigzaggen via de rechter baan.
Auto rijden is anticiperend, dat moet ik een autonome auto nog zien doen. Oke je kunt wel roepen, ja is de ander schuld. Maar meestal is het een opeenhoping van geklooi, met anticperend voorkom je zware ongelukken. Als we niet anticiperend zouden rijden, men doet het zelfs al onbewust, dan zouden de snelwegen dagelijks helemaal vast staan van groningen tot aan limburg. Maar gelukkig rijden we niet als een elektrische auto met de gedachte als het fout gaat is het altijd de ander zn schuld. Het is heel vaak niet de ander zn schuld, het is een opeenhoping van geklooi op de weg.
Die sensoren doen niks anders dan wat domme sensoren doen, niet verder kijken dan hun reikwijdte is. Die hebben echt geen intelligentie om incidenten al ver van te voren aan te zien komen, of hier van te voren al op in te spelen, of een bepaald voertuig ruimte te geven, zodat het niet helemaal fout gaat etc. Zoveel variabele die meespelen, waar gek genoeg een homosapien wel raad mee weet. Maar we zijn o zo een dom wezen als ik die tesla lovers mag geloven haha.
[
Voor 23% gewijzigd door
sugarlee89 op 12-04-2017 20:50
]