Dimens schreef op dinsdag 4 oktober 2016 @ 00:09:
[...]
Bij pixeldefecten is er spraken van een grijs-gebied. Dit zei de Geschillencommissie Computers op 10 september 2001:
Wil de ondernemer uitsluiten dat de consument zich met succes beroept op non-conformiteit van het gekochte (artikel 7:17, lid 2 BW), dan is het aan de ondernemer om de geïnteresseerde koper vóór aankoop op de hoogte te stellen van het bestaan van de kans op pixelfouten in dergelijke schermen en van de daarmee samenhangende beperking van de aansprakelijkheid voor herstel van een dergelijk gebrek. Om een beroep op non-conformiteit met succes te weerleggen, zal de ondernemer moeten aanvoeren dat zij deze inlichtingen heeft verstrekt en zal zij dat, indien de consument dat betwist, ook aannemelijk hebben te maken. Blijkens mededeling van de ondernemer is in de onderhavige zaak geen van deze feiten vóór aankoop van de laptop aan de consument medegedeeld.
Bron
Voor zover ik kan zien, geeft Azerty wel aan dat een pixelgarantie aan te schaffen is, echter is onduidelijk wat die pixelgarantie inhoudt en vooral wat voor garantie op pixels is buiten de pixelgarantie. Zo staat in de Algemene Voorwaarden het volgende:
Artikel 7. Conformiteit
Wij staan er voor in dat onze producten en diensten voldoen aan de (koop)overeenkomst, de in ons aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de (koop)overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en overheidsvoorschriften.
In de specificaties die Azerty geeft, wordt gesproken over een resolutie van 3440 x 1440 pixels; oftewel 4.953.600 pixels. In mijn interpretatie betekent dit dus ook dat ik 4.953.600 pixels krijg en niet 4.953.599 pixels. Dan voldoet het product niet aan de specificaties, is er spraken van een non-conformiteit en heb je recht op reparatie of vervanging.
Nu zit er natuurlijk een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Vermoedelijk zal Azerty zich alsnog achter de pixelgarantie verschuilen, ondanks dat deze geheel onduidelijk is. Duidelijk is ook niet hoe lang deze pixelgarantie geldig is. De productomschrijving stelt "Geldig tot 30 dagen na aankoop", wat geïnterpreteerd kan worden als een pixelgarantie van 30 dagen. Ook onduidelijk is of bij vervanging, eenzelfde type monitor wordt geleverd en indien deze niet meer beschikbaar is een type monitor met dezelfde specificaties, of dat er een willekeurige monitor geleverd wordt.
Die pixelgarantie zou ik dus niet aanschaffen. Al kun je misschien beter per definitie geen producten met pixels aanschaffen bij winkels waar een pixelgarantie aangeboden wordt. Dan weet je bij voorbaat al dat de kans zeer groot is dat ze alleen service verlenen mits de pixelgarantie is aangeschaft.
Sterker nog; ik durf met vrij veel zekerheid te stellen dat veel winkeliers die dit soort pixelgarantie aanbieden, retour gekomen monitoren met pixeldefecten gewoon weer in de verkoop doen naar klanten die geen pixelgarantie hebben aangeschaft, om ze er vervolgens op te wijzen dat deze niet om te ruilen valt of dat ze een pixelgarantie dienen aan te schaffen alvorens de monitor omgeruild wordt. Zo kan makkelijk extra geld bijverdiend worden.
[...]
Daarbij zou ik ook even duidelijk maken dat dit het slechtste scenario is voor beide partijen. Zij zitten met en een defect artikel dat niet als nieuw verkocht mag worden en zij verliezen een klant die ze al hadden. Jij moet het artikel retourneren, wachten totdat jij het geld terugkrijgt en een nieuwe monitor kopen bij een winkel die niet jouw eerste keus is, dat was immers Azerty. Vooral ook duidelijk maken dat dit een keus is die zij hebben gemaakt, ondanks dat jij zeer redelijk bent geweest door met een zeer redelijke oplossing voor beide partijen te komen, terwijl dit niet jouw plicht is.
Geen idee of Azerty met een ticketsysteem werkt, maar handig is om dit in een nieuwe mail te vermelden en niet in een antwoord. In een ticketsysteem komt een antwoord meestal automatisch terecht bij de werknemer waarmee je al eerder gesproken hebt. Grote kans dat die er niets meer mee doet, terwijl een andere werknemer het mogelijk nog zal voordragen aan een leidinggevende.