Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 894.999 views

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35
Matched: BBS02
Hkuit schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:48:

En anders ga ik inderdaad voor een Bafang BBS02!
En mijn bestellingen zijn de deur uit.
Allebei bij PSWPower: de Bafang BBS02 36V 500W set uit China en een 36 V 14.5Ah accu met Samsung cellen uit Duitsland. De motor met "Sellers preferred shipment" zodat ik geen belasting gedoe krijg. Ik wilde de grootste kans op een goede accu, daarom die uit Duitsland. Ik ben benieuwd wanneer alles binnen is.

Ik heb trouwens gekozen voor de BBS02 omdat het prijsverschil klein is en die motor zou wel wat robuuster zijn. Ik hoef niet keihard, maar 40-45 kmu in de polder, waar ik bijna niemand tegen kom, wil ik toch wel halen 8).

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-04 22:24
Een vraagje aan alle Bafang BBS01 en BBS02 eigenaren hier. Voor de Lingbei zit ik met het issue dat het bijgeleverde tandwiel niet op mijn bakfiets past. Daarom ben ik aan het kijken naar alternatieven tandwielen. De montage punten op de motor hebben een BCD/steek van 74mm. Helaas zijn er geen tandwielen/kettingbladen van 38T daarvoor beschikbaar. Ik zit nu naar adapters (naar 110 of 130 BCD) te kijken voor de Bafang BBS01 en BBS02, mogelijk dat die ook op mijn Lingbei/OKfeet GP motor passen. Weet één van jullie de diameter van het gat van het tandwiel waar de hub van de motor in gaat, en evt ook de BCD/steek van gaten om het tandwiel aan de hub te bevestigen?

Verwijderd

Thinlanet schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:10:
Een vraagje aan alle Bafang BBS01 en BBS02 eigenaren hier. Voor de Lingbei zit ik met het issue dat het bijgeleverde tandwiel niet op mijn bakfiets past. Daarom ben ik aan het kijken naar alternatieven tandwielen. De montage punten op de motor hebben een BCD/steek van 74mm. Helaas zijn er geen tandwielen/kettingbladen van 38T daarvoor beschikbaar. Ik zit nu naar adapters (naar 110 of 130 BCD) te kijken voor de Bafang BBS01 en BBS02, mogelijk dat die ook op mijn Lingbei/OKfeet GP motor passen. Weet één van jullie de diameter van het gat van het tandwiel waar de hub van de motor in gaat, en evt ook de BCD/steek van gaten om het tandwiel aan de hub te bevestigen?
Bafang-tandwielen, 32T 34T 36T 38T zijn te koop op AliExpress voor €20

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:01
tuppes schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:39:
Na lang beraad heb ik in plaats van een Lingbei MM28.250 motor toch maar de Bafang BBS01B met een 850c display en 44T tandwiel besteld bij PSWPower.com (Duitsland). Of dat 44T tandwiel een juiste keuze is zal zich uitwijzen, anders is een groter of kleiner tandwiel snel besteld. De Hailong 17,5Ah accu met Sanyo cellen heb ik bij Enerpower.de in Berlijn gekocht. Verder wil ik nog een gearsensor met Y-kabel en een data kabel bestellen, maar dat voor later.
Weet iemand toevallig een goed alternatief voor het erg dure Mobil 28 vet? Bij Eclipbikes.com gebruiken ze Mobile SHC 100 dat in Nederland een stuk goedkoper en makkelijker te krijgen is.

(citaat eclipsbikes)
We add additional high quality Mobil Aviation SHC 100 Synthetic Red Lithium Grease to the secondary reduction gears before dispatching motor kits.

Moet ik dat vet meteen na het inbouwen erin doen en zo ja, hoeveel of eerst verversen bij einde garantie periode.
Ik heb ook shc100, is wel dikke troep. Latex handschoenen is een must.

Interne gear heb ik idd niks mee hoeven doen. Wel heb ik na zo'n 1000 km alle vet vervangen.

Dus eerst wel op de mos2 gedraaid. Daarna schoongemaakt en ingevet.

2 fietsen nu met bbs02. Eerste heeft al ruim 10.000 km er op zitten. 2e nu net 3500.

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 19-11-2018 18:57 ]

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 09:35
Torched schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:56:
[...]

Ik heb ook shc100, is wel dikke troep. Latex handschoenen is een must.

Interne gear heb ik idd niks mee hoeven doen. Wel heb ik na zo'n 1000 km alle vet vervangen.

Dus eerst wel op de mos2 gedraaid. Daarna schoongemaakt en ingevet.

2 fietsen nu met bbs02. Eerste heeft al ruim 10.000 km er op zitten. 2e nu net 3500.
Klinkt het erg dom als ik vraag, wat is mos2.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59
@Soldaatje Het gaat volgens mij niet om een speed pedelec, maar een elektrische fiets die ook boven de 25km/u nog ondersteuning geeft. Net zoiets als de gemiddelde snorfiets dus.

@BasvanS Er zijn meerdere ombouwsets voor middenmotoren, maar de meest gebruikte zijn de Bafang reeks BBS01b / BBS02b / BBSHD, de Tongsheng TSDZ2 en de Lingbei MM28.250 maar deze laatste zit (naar mijn mening) nog in de ontwikkelfase. Accu voor €300-€400 erbij en je bent klaar.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
doek55 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:52:
@Soldaatje Het gaat volgens mij niet om een speed pedelec, maar een elektrische fiets die ook boven de 25km/u nog ondersteuning geeft. Net zoiets als de gemiddelde snorfiets dus.

@BasvanS Er zijn meerdere ombouwsets voor middenmotoren, maar de meest gebruikte zijn de Bafang reeks BBS01b / BBS02b / BBSHD, de Tongsheng TSDZ2 en de Lingbei MM28.250 maar deze laatste zit (naar mijn mening) nog in de ontwikkelfase. Accu voor €300-€400 erbij en je bent klaar.
Ziet er leuk uit, maar met een Accu toch ruim EUR 800 denk ik. En wie gaat dan voor me ombouwen ;)?

Wat ik overigens niet zo goed snap, die remmen, zijn die optioneel? Kan ik ook gewoon eigen remmen blijven gebruiken?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:52:

Ja, maar dan ben je wel een beetje illegaal bezig, als oom agent ziet dat je 35 rijdt zonder verzekeringsplaatje en helm. Je kan hem dan wel verzekeren maar of dat mag zonder keuring weet ik niet. Die van mij rijdt ook makkelijk 28 ombouwset, en heb al een motoragent zijn hoofd naar mij zien draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 21-11-2018 19:33 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
Voor EUR 140 een adresje gevonden om een Bafang BBs02 te laten installeren.

Maar welke moet ik nu in hemelsnaam hebben via ALI en waar haal ik en goeie accu(voor op frame, bidon)?

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:51:
Voor EUR 140 een adresje gevonden om een Bafang BBs02 te laten installeren.

Maar welke moet ik nu in hemelsnaam hebben via ALI en waar haal ik en goeie accu(voor op frame, bidon)?
PSWpower, leveren uit duitsland (geen belasting)

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
benbam schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:42:
Ik ga hier toch ook even mijn ervaring neerschrijven met het ombouwen met een Bafang middenmotor.

hele verhaal.....
Zit zelf ook aan zoiets te denken, een bestaande transportfiets die ik wil ombouwen naar elektrisch.
Ik neem aan dat je het type Pick Up Classic met 3 versnellingen hebt?

Qua middenmotor ben ik er nog niet helemaal uit, de Bafang BBS02 of een Tongsheng TSDZ2.
De accu moet ik nog bouwen, gebruik daar zo'n Hailong case voor met 18650 batterijen, daar heb ik nog een flink aantal van liggen....

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-02 13:45
antimos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:11:
[...]

Zit zelf ook aan zoiets te denken, een bestaande transportfiets die ik wil ombouwen naar elektrisch.
Ik neem aan dat je het type Pick Up Classic met 3 versnellingen hebt?

Qua middenmotor ben ik er nog niet helemaal uit, de Bafang BBS02 of een Tongsheng TSDZ2.
De accu moet ik nog bouwen, gebruik daar zo'n Hailong case voor met 18650 batterijen, daar heb ik nog een flink aantal van liggen....
Neen, ik heb nexus naaf met 7 versnellingen. Reed in het verleden altijd in 5e versnelling, en had me dus een adapter en ander tandwiel besteld om terug een 38 tands tandwiel te hebben zoals voorheen. Maar nu blijkt dat het standaard 44-tands tandwiel eigenlijk de ideale verhouding geeft (voor mij) om in 5e versnelling te kunnen rijden aangezien de snelheid nu wat hoger ligt als voorheen.

Ik ben van België dus we zijn hier beperkt tot 250W, daarmee dat ik de BBS01 gekozen had. Ik ben wel aangenaam verrast van de stilte van de motor. Nagenoeg niet te horen.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-04 20:01
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:15:
Mijn fiets heeft een middenmotor (Bafang) en achter heb ik een Shimano CS-HG400-9 casette. Ik kan achter maximaal in de achtste versnelling rijden, in de 9e hapert de derailleur telkens en loopt de ketting uit de versnelling, komt dit doordat de chainline te schuin is?

Zo ja, hoe kan ik dit oplossen? Ik zat er aan te denken om een groter kettingwiel (aan de voorkant) te monteren.
Ligt denk ik eerder aan de derailleur, welk type is dat? Mijn mountainbike-hybride met bbshd en 10 speed (ook Shimano) heeft geen probleem, maar ik heb wel de wat betere deore er op zitten. Ik heb overigens ook een flink groter voortandwiel. Middels een adapter (alleen voor BBSHD, ik meen dat er voor de bbs02 ook wel zoets bestaat.)

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:02:
[...]Ik heb de fiets nu 1 dag nieuw, dus de tandwielen zullen niet versleten zijn😁.Ik heb het inderdaad over de 11T. De ketting loopt daar niet fatsoenlijk in, derailleur probeert hem constant terug de duwen, maar zonder succes.Ik ga het voorste tandwiel vervangen van 38T naar 44T of misschien wel 52T. Ik neem aan dat je bij een gelijke overbrengingsverhouding dan nog wel gewoon hetzelfde koppel hebt, of werkt dat niet zo?
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

Als je deze gebruikt is je ketting uitlijning i.i.g heel goed.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Frost_Azimov schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:17:
[...]

Ligt denk ik eerder aan de derailleur, welk type is dat? Mijn mountainbike-hybride met bbshd en 10 speed (ook Shimano) heeft geen probleem, maar ik heb wel de wat betere deore er op zitten. Ik heb overigens ook een flink groter voortandwiel. Middels een adapter (alleen voor BBSHD, ik meen dat er voor de bbs02 ook wel zoets bestaat.)
Ik heb de Shimano Deore RD-M592.
Torched schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:04:
[...]
Kijk de afstelling na,
stel de limit schroeven opnieuw in.
B tension hoef je je niet echt druk om te maken, dat gaat prima, shimano spul slikt daar een heleboel.
Als ie echt nieuw is ga ff langs de fietsenmaker waar je hem gekocht hebt, krijg je een gratis afstelbeurt omdat het niet goed is.

Scheve kettinglijnen heb je niet zo vaak last van in de hogere versnellingen, juist meer in de lagere verzetten. Dat komt omdat de bafang de kettinglijn naar rechts duwt, dus voor de hogere versnellingen.
Over het algemeen heb je problemen als je in het grootste tandwiel achter wil schakelen.
Zou het kunnen dat de afstelling niet goed is terwijl de fiets net nieuw is? Ik zie in ieder geval ook dat de ketting erg scheef loopt in de 9e versnelling.
Ik heb hem zelf in elkaar gezet vanuit de doos, niet bij een FM gekocht. De ketting en dergelijke waren al wel gemonteerd, ik neem aan dat dat af fabriek gewoon goed is gedaan?
bgttje schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:28:
[...]
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

Als je deze gebruikt is je ketting uitlijning i.i.g heel goed.
Ik rijd overigens met de Bafang Max Drive, niet met een BBS0x of de BBSHD (helaas).

[ Voor 22% gewijzigd door gop1 op 11-12-2018 23:11 ]

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
racinfo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:44:
[...]
Ik viel doordat ik per ongeluk, staande naast de op de standaard staande fiets de loop-schakelaar aanraakte; de fiets begon spontaan te rijden en met een Bafang motor bemerk je dan pas hoe krachtig deze motor is; hij sleurde mij ernaast staande gewoon mee.

Dank voor je ondersteunende woorden, geeft de man weer moed !!
Beterschap. Deze val doet mij denken aan mijn eigen val. Veroorzaakt doordat ik stilstaand met de fiets tussen mijn benen de gashendel van mijn BBS02 750W aanraakte.... Sindsdien zet ik hem altijd uit voordat ik afstap of als ik stilga staan. En ik heb het vermogen teruggeschroeft naar 500W nominaal (18A).

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:11:
[...]

Beterschap. Deze val doet mij denken aan mijn eigen val. Veroorzaakt doordat ik stilstaand met de fiets tussen mijn benen de gashendel van mijn BBS02 750W aanraakte.... Sindsdien zet ik hem altijd uit voordat ik afstap of als ik stilga staan. En ik heb het vermogen teruggeschroeft naar 500W nominaal (18A).
Je kunt het inderdaad volkomen vergelijken, behoudens dan dat bij mij het riempje van de draagtas aan het stuur de knop bleef inhouden waardoor er geen houden meer aan was.
Met alle gevolgen van dien; ik viel in de vijver naast de fiets en raakte de aldaar opgestelde stenen kabouters zijdelings op de heup en deden mij om mijn as draaien terwijl mijn (linker) been nog op het erf stond.

Maar er komt schot in de situatie van dit moment, we kunnen al een paar meter lopen met een wandelstok hetzij met pijn.

• Torched
tuppes schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:54:
Ik wil het originele vet in mijn BBS01B vervangen door Mobil 28 vet. Moet ik daarvoor het grote tandwiel met een poelietrekker verwijderen of volstaat zogoed als mogelijk schoonmaken en vullen met Mobil 28 vet?

[Afbeelding]
Je moet eigenlijk aan de andere kant ook de hele trapas verwijderen. En dan de reduction gear ook doen.
Zie dit filmpje, gaat over bbs02 maar de 01b deelt design behoorlijk.
YouTube: disassemble bafang mid drive motor kit and replace gear

Je hebt een speciale tool nodig om dat te doen. Mocht je ergens in Gelderland wonen heb ik die wel voor je te leen. Anders moet je het maar nemen voor wat het is en afvullen met mobil 28.

Het gaat er vooral om dat om het kleine tandwiel alles weg is, want dat gaat naar de kunstof tandwielen en de electromotor. Verder zoveel mogelijk vet erin duwen, kap erop en ronddraaien en overtollig afvegen.
Geval van the bigger the gob, the better the job.

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 09:35
Torched schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Je moet eigenlijk aan de andere kant ook de hele trapas verwijderen. En dan de reduction gear ook doen.
Zie dit filmpje, gaat over bbs02 maar de 01b deelt design behoorlijk.
YouTube: disassemble bafang mid drive motor kit and replace gear

Je hebt een speciale tool nodig om dat te doen. Mocht je ergens in Gelderland wonen heb ik die wel voor je te leen. Anders moet je het maar nemen voor wat het is en afvullen met mobil 28.

Het gaat er vooral om dat om het kleine tandwiel alles weg is, want dat gaat naar de kunstof tandwielen en de electromotor. Verder zoveel mogelijk vet erin duwen, kap erop en ronddraaien en overtollig afvegen.
Geval van the bigger the gob, the better the job.
Bedankt voor deze tip en je aanbod voor het lenen van een tool maar zover wil ik toch eigenlijk niet gaan. De motor is nog nieuw en om hem nu helemaal uit elkaar te halen voor het smeren van de tandwielen is me toch net effen te veel van het goede. Mocht het over een jaar of drie nodig zijn om de motor te reviseren, haal ik hem dan wel helemaal uit elkaar. Voor nu volg ik de tip van doek55 op. :)

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-01 16:11
Hoi,
Hou dit topic al een tijdje in de gaten met de bedoeling om mijn fiets om te bouwen met een BBS02B set van Bafang, vanuit Duitsland geshipped.
De keuze van de motor staat vast, echter twijfel ik nog over het halen van een accu uit China / Duitsland.
Welke accu raden jullie aan die goed past bij de BBS02B?
Ikzelf zat te denken aan Deze, vanwege de plek onder de bagagedrager. Iemand ervaringen met dit product of andere aanraders voor een goedkope accu voor de e-bike?

• Dacuuu
  • Laatst online: 09-04 23:33
Applepiez schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:24:
Hoi,
Hou dit topic al een tijdje in de gaten met de bedoeling om mijn fiets om te bouwen met een BBS02B set van Bafang, vanuit Duitsland geshipped.
De keuze van de motor staat vast, echter twijfel ik nog over het halen van een accu uit China / Duitsland.
Welke accu raden jullie aan die goed past bij de BBS02B?
Ikzelf zat te denken aan Deze, vanwege de plek onder de bagagedrager. Iemand ervaringen met dit product of andere aanraders voor een goedkope accu voor de e-bike?
Kijk even bij unitpack power, die leveren goede accu's vanuit China zonder extra heffing.
Ik heb in december 2 accu's besteld daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 23-01-2019 06:19 ]

• Strider
  • Laatst online: 12:00
Zijn er tweakers die een fiets hebben omgebouwd naar een ebike, met bijv. een bijvoorbeeld een Bafang BBS02 kit?

Leek mij wel interessant omdat je dan met een sterkere motor kunt werken, flexibeler op gebied van accu's bent en het ook goedkoper is. Maar aan de andere kant heb je wel zelf al een geschikte fiets nodig (heb ik niet), verzekering kan niet op de gehele fiets, misschien gaat het eerder stuk en waarschijnlijk is de garantie ook wat lastiger.

BlaBlaBla

• Torched
Strider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Zijn er tweakers die een fiets hebben omgebouwd naar een ebike, met bijv. een bijvoorbeeld een Bafang BBS02 kit?

Leek mij wel interessant omdat je dan met een sterkere motor kunt werken, flexibeler op gebied van accu's bent en het ook goedkoper is. Maar aan de andere kant heb je wel zelf al een geschikte fiets nodig (heb ik niet), verzekering kan niet op de gehele fiets, misschien gaat het eerder stuk en waarschijnlijk is de garantie ook wat lastiger.
Ja zijn er genoeg,
Verzekering heb je niet, tenzij je legaal blijft, dan zou het kunnen. Maar moet je wel aankoopbewijzen bewaren en serienummers lijkt me.

Wat betreft geschikte fiets, eigenlijk kan je de meeste fietsen wel ombouwen, ligt een beetje aan hoe veilig je wil zijn.

Wat betreft slijtage, hoe meer power hoe sneller iets kapot gaat. Dus dat heb je met zelfbouw helemaal zelf in de hand. Zelfde gaat om kwaliteit van de onderdelen.
Dat maakt het mooi, maar het ook lastig.

• Opperpanter2
Strider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Ja: Het grote elektrische fietsen topic - deel 2
Ik zelf ook, twee fietsen zelfs :-D

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-01 16:11
Heeft iemand hier ervaring met het zoeken van een passend tandwiel voor de bbs02?
Ik kan nergens vinden voor wat voor speed ketting het standaardtandwiel van de bafang is ontworpen, is wel essentieel ivm goed schakelen en zo min mogelijk slijtage.

Ook zit ik te klooien met een rechte kettinglijn, met de stock is het niet om aan te zien. Zat zelf te denken aan een lekkie ring, echter weet ik niet voor hoeveel speed deze is ontworpen.

• Opperpanter2
Applepiez schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:20:
Heeft iemand hier ervaring met het zoeken van een passend tandwiel voor de bbs02?
Ik kan nergens vinden voor wat voor speed ketting het standaardtandwiel van de bafang is ontworpen, is wel essentieel ivm goed schakelen en zo min mogelijk slijtage.

Ook zit ik te klooien met een rechte kettinglijn, met de stock is het niet om aan te zien. Zat zelf te denken aan een lekkie ring, echter weet ik niet voor hoeveel speed deze is ontworpen.
Bij een voorblad komt dat niet zo nauw volgens mij? Zijn allemaal hetzelfde.

• Strider
Na veel lezen ben ik van plan om een Bafang BBS02B kit te gaan kopen, ik twijfel alleen nog over de accu. Enige aanraders? :)

BlaBlaBla

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:18:
Na veel lezen ben ik van plan om een Bafang BBS02B kit te gaan kopen, ik twijfel alleen nog over de accu. Enige aanraders? :)
Deze:
https://nl.aliexpress.com...productList_2747657.pic_1

of deze:
https://nl.aliexpress.com...8148356.13.5b252fefH2SJ4c

of deze:
https://nl.aliexpress.com....8148356.7.42226f3c7mWedB

• Strider

BlaBlaBla

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Thanks, Hailong accu's met Sanyo cells zijn dus prima?

Ik ben zelf ook nog wat gaan verder zoeken, ik wil namelijk invoerkosten voorkomen :+

Hailong Batterij 36 V 15Ah Elektrische Fiets Lithium-ion batterij 14.5Ah 36 V 500 W E-Bike Batterij + lader
€ 250,--

Hailong E-Bike Batterij 48 v 17.5Ah Li-Ion elektrische fiets Batterij met USB voor Bafang BBS02 BBSHD 48 v 750 w 1000 w Motor
€ 430,-

Verschil van € 180,-, is het dat ook waard? Ik heb hier nog niet veel kaas van gegeten.
Welke BBS02 ga je bestellen? Er zijn verschillende voltages!

Ik zou voor de 48V versie gaan.

Deze wordt geleverd uit DE en dus geen extra kosten:

https://nl.aliexpress.com....8148356.7.42226f3c7mWedB

• Frost_Azimov
Strider schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Thanks, Hailong accu's met Sanyo cells zijn dus prima?

Ik ben zelf ook nog wat gaan verder zoeken, ik wil namelijk invoerkosten voorkomen :+

Hailong Batterij 36 V 15Ah Elektrische Fiets Lithium-ion batterij 14.5Ah 36 V 500 W E-Bike Batterij + lader
€ 250,--

Hailong E-Bike Batterij 48 v 17.5Ah Li-Ion elektrische fiets Batterij met USB voor Bafang BBS02 BBSHD 48 v 750 w 1000 w Motor
€ 430,-

Verschil van € 180,-, is het dat ook waard? Ik heb hier nog niet veel kaas van gegeten.
Ik heb een bbs02 en een bbshd, en fiets er al een paar jaar mee; wat observaties:

1. unitpackpower = prima leverancier, ik heb er ook batterijen van. Uit Duitsland = binnen een paar dagen thuis... nog een voordeel. Ik heb gelijk twee accus gekocht die ik afwissel.
2. BBSHD is degelijker dan de BBS02 (al interne tandwielen moeten vervangen)
3. Niet dat duimgaspedaaltje monteren; niet alleen opvallend illigaal, maar ook slecht voor je tandwielen omdat het snel optrekken in de hand werkt.
4. standaard tandwiel van bafang snel vervangen voor een degelijk tandwiel van je fietsenmaken, ik heb een 53 tands standaard tandwiel op een 'houder' gemonteerd met behulp van een spider adapter: https://nl.aliexpress.com...-41fa-8fab-aa5aed7d0f20-0
6. de bbshd kan ook met 52 volt omgaan (heb ik dus) met 17 Ah haal ik zo'n 80KM
7 max speed = 60km/h met wind mee, fijn fietsen is tussen de 30 en 35.
8 koop gelijk wat y cables, remmen etc. extra, die ga je echt wel eens willen vanvangen, en dan zul je zien dat je ze niet meer kan krijgen. (en kosten nu geen drol). Dit zijn je 'consumables'
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dSSIPfa
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dSSIPfa
9 schijfremmen!!!! op je fiets.
10 Stevige sidemirrors: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dj8rkcT
11 Goede, horzontale display: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dj8rkcT
(de oude versie met oranje knop had een slechte klok, maar deze is wel OK) Er is natuurlijk ook een verticale, maar die heeft iedereen al ;-)
12: koop gelijk GOEDE kettingen, zijn wat duurder, goedkopere kettingen trek je snel te lang, en dan kun je gelijk je tandwielen vervangen (zie duimgaspedaltje ;-) Ik heb goede ervaringen met het merk KMC
13 koop bij je batterij gelijk een tweede oplader, een paar tientjes en je kun nu ook op je werk opladen...
14 cellen: sanyo, panasonic, samsung, LG. maar nog belangrijker: een goede leverancier, waar je goede dingen over leest.

Ik hoop dat ik je hiermee wat op weg help...

ohja... wees voorzichtig: je gaat een keer vallen/knallen dus wees daarop voorbereid. (ben benieuwd of er hier iemand in het forum is die binnen een jaar niet eens wat heeft gehad ;-) Het is gewoon net ff wat sneller dan je gewend bent...

[ Voor 8% gewijzigd door Frost_Azimov op 06-02-2019 21:36 ]

• doek55
Strider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:31:
Ik twijfel om een Hailong 52v 17.5A battery with Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells bij United Pack Power te gaan bestellen. Moet ik invoerkosten verwachten omdat de shipping locatie China is? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ze geven zelf aan dat ik geen invoerkosten hoef te verwachten, --> Hello,because our carrier company will pay the tax.

Ik vraag me alleen of dat in de praktijk ook echt zo werkt.
Weet je zeker dat je een 52V accu wilt toepassen op een BBS02b? Ik lees wel eens verhalen dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wel een mooie accu, 910Wh voor €390 _/-\o_ .

• Strider
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Weet je zeker dat je een 52V accu wilt toepassen op een BBS02b? Ik lees wel eens verhalen dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Eerlijk gezegd ben ik van plan om voor een TSDZ2 te gaan, ik wil echt graag een torque sensor motor uitproberen. Betrouwbaarheid is nog wel een dingetje, dat is het enige punt waarover ik nog twijfel.

Dus de beslissing heb ik nog niet gemaakt, het kan best zijn dat ik alsnog voor een BBS02B ga, of misschien een BBSHD. Waarom komt een 52v accu de betrouwbaarheid niet ten goede? De motor krijgt een hoger voltage maar het aantal ampere's is minder, dus minder stress op de motor. Lijkt mij dat de motor juist langer mee zou moeten gaan.

BlaBlaBla

• doek55
Strider schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik van plan om voor een TSDZ2 te gaan, ik wil echt graag een torque sensor motor uitproberen. Betrouwbaarheid is nog wel een dingetje, dat is het enige punt waarover ik nog twijfel.

Dus de beslissing heb ik nog niet gemaakt, het kan best zijn dat ik alsnog voor een BBS02B ga, of misschien een BBSHD. Waarom komt een 52v accu de betrouwbaarheid niet ten goede? De motor krijgt een hoger voltage maar het aantal ampere's is minder, dus minder stress op de motor. Lijkt mij dat de motor juist langer mee zou moeten gaan.
De elco's in de Bafang controller zijn 60V rated en een 52V accu is vol 58,8V dus dat komt er dicht in de buurt.

Voor de TSDZ2 heb je zeker een 52V accu nodig en de alternatieve firmware, want de cadans van die motor is erg laag om met een beetje tempo te kunnen fietsen. Ik fiets op kruissnelheid met een cadans van 80-90 en trek regelmatig door tot 110 rpm. De max cadans van een aangepaste TSDZ2 is 100 rpm, dan heeft terugschakelen en even doortrappen weinig zin.

De max cadans van de BBS02 ligt ergens rond de 120 rpm en bij de BBSHD rond de 160 rpm. Ik voel het verschil tussen de BBS02 en BBSHD, dus de TSDZ2 zou voor mij een tegenvaller zijn. Echter, er zijn genoeg middenmotoren van A-merken die ook niets boven de 100 rpm presteren.

• Strider
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:21:
[...]

De elco's in de Bafang controller zijn 60V rated en een 52V accu is vol 58,8V dus dat komt er dicht in de buurt.

Voor de TSDZ2 heb je zeker een 52V accu nodig en de alternatieve firmware, want de cadans van die motor is erg laag om met een beetje tempo te kunnen fietsen. Ik fiets op kruissnelheid met een cadans van 80-90 en trek regelmatig door tot 110 rpm. De max cadans van een aangepaste TSDZ2 is 100 rpm, dan heeft terugschakelen en even doortrappen weinig zin.

De max cadans van de BBS02 ligt ergens rond de 120 rpm en bij de BBSHD rond de 160 rpm. Ik voel het verschil tussen de BBS02 en BBSHD, dus de TSDZ2 zou voor mij een tegenvaller zijn. Echter, er zijn genoeg middenmotoren van A-merken die ook niets boven de 100 rpm presteren.
Maar voel je het verschil in de support in cadans, of in het totale geleverde vermogen op de gehele cadans bereik. Want de BBSHD is zo powerful dat je niet eens meer hoeft te trappen, iig als dat je doel is.

Ik denk het verschil in support boven de 100 cadans? Ik vraag me nu eigenlijk af wat voor cadans ik zelf normaliter fiets.

Volgens Eco-Ebike ligt de maximale cadans met een aangepaste firmware op 120 bij 52volt O/D.
Ik vraag me dan wel weer af wat het verschil is tussen 52v en 52O/D.

Overdrive is nog een hogere voltage :?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/p9h6c.jpg

https://www.eco-ebike.com...d5?variant=12702228643922

[ Voor 18% gewijzigd door Strider op 11-02-2019 18:21 ]

BlaBlaBla

• Opperpanter2
Een cadans van boven de 100 wil Viega mij niemand toch? Dacht dat Armstrong een van de eerste profs was die veel trainde op hoge cadans en dat was dan 90.
Ik heb een bbs02 en vind het echt irritant dat die zo'n hoge cadans wil hebben om lekker te draaien en niet te het te worden.
Die bbshd dat het dan helemaal niet meer mee bij te trappen bij 160rpm?

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-04 21:59
Opperpanter2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
Een cadans van boven de 100 wil Viega mij niemand toch? Dacht dat Armstrong een van de eerste profs was die veel trainde op hoge cadans en dat was dan 90.
Ik heb een bbs02 en vind het echt irritant dat die zo'n hoge cadans wil hebben om lekker te draaien en niet te het te worden.
Armstrong had vooral een relatief hoge cadans bergop. OP het vlakke zitten vrijwel alle profs zitten ergens tussen de 90 en 110 rpm, in de sprint natuurlijk hoger.

Beetje sportief zit je al snel boven de 80, onder de 70 vind ik het al echt niet fijn meer.

• doek55
Opperpanter2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:21:
Vanochtend nog 5 km continu met een cadans van 90 rpm getrapt, dat voelt voor mij als een natuurlijk tempo. Ik fiets dan in de 7e van de 8 versnellingen, dus ik heb de mogelijkheid de cadans te verlagen, maar dat voelt niet fijn. Ik wil niet beperkt worden door een motor, de motor moet gewoon altijd kunnen leveren.

Die 160 rpm van de BBSHD kun je inderdaad niet bijbenen, maar is wel handig als je even snel, zonder opschakelen, op de gashendel een weg wilt oversteken. Bij de BBS02 had ik wel eens dat deze dan ging inhouden. Een BBSHD wordt ook veel minder warm dan een BBS02.

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:14:
[...]

Vanochtend nog 5 km continu met een cadans van 90 rpm getrapt, dat voelt voor mij als een natuurlijk tempo. Ik fiets dan in de 7e van de 8 versnellingen, dus ik heb de mogelijkheid de cadans te verlagen, maar dat voelt niet fijn. Ik wil niet beperkt worden door een motor, de motor moet gewoon altijd kunnen leveren.

Die 160 rpm van de BBSHD kun je inderdaad niet bijbenen, maar is wel handig als je even snel, zonder opschakelen, op de gashendel een weg wilt oversteken. Bij de BBS02 had ik wel eens dat deze dan ging inhouden. Een BBSHD wordt ook veel minder warm dan een BBS02.
Probleem bij de bbs02 is dat hij eigenlijk alleen echt goed draait bij 100-110rpm. Daaronder wordt het al snel heel heet. Ze staan in ieder geval bekend om het lastig meefietsen.

• roffeltjes
  • Laatst online: 09-04 21:59
Opperpanter2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Probleem bij de bbs02 is dat hij eigenlijk alleen echt goed draait bij 100-110rpm. Daaronder wordt het al snel heel heet. Ze staan in ieder geval bekend om het lastig meefietsen.
Dat is IMHO veel te snel voor een standaard E-bike. Je levert zelf te weinig vermogen, dus dat gaat helemaal niet prettig voelen.

• Strider
doek55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Ik vraag me nu alleen af hoe goed de Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells presteren, er is ook een variant met de Sanyo NCR18650GA 3.7V 3450mAh 10A 3C Cells en die is gelijk 100 euro duurder.

Nu vraag ik me af of het die 100 euro ook echt waard is. Die Sanyo's zijn ondertussen wel bewezen, die Samsungs missen een type aanduiding, daar zou nog E35 of iets dergelijks bij moeten staan.

Ik wilde overigens hier mijn TSDZ2 gaan bestellen, 39 bestellingen en 21 stemmen. Ze reageren ook best snel.

Nu viel het mij op dat ze een 48V 750W en een 52V 750W aanbieden. Ik vroeg wat het verschil was, maar verder dat de software en dat de motor zelf anders was kwamen ze niet. Vervelend dat ze iets aanbieden maar niet uit kunnen leggen wat nu daadwerkelijk het echte verschil is, want die 52V is natuurlijk wel duurder :X

[ Voor 27% gewijzigd door Strider op 12-02-2019 18:45 ]

BlaBlaBla

• doek55
Strider schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:38:
[...]

Ik vraag me nu alleen af hoe goed de Samsung 18650 3.7V 3500mAh Cells presteren, er is ook een variant met de Sanyo NCR18650GA 3.7V 3450mAh 10A 3C Cells en die is gelijk 100 euro duurder.

Nu vraag ik me af of het die 100 euro ook echt waard is. Die Sanyo's zijn ondertussen wel bewezen, die Samsungs missen een type aanduiding, daar zou nog E35 of iets dergelijks bij moeten staan.

Ik wilde overigens hier mijn TSDZ2 gaan bestellen, 39 bestellingen en 21 stemmen. Ze reageren ook best snel.

Nu viel het mij op dat ze een 48V 750W en een 52V 750W aanbieden. Ik vroeg wat het verschil was, maar verder dat de software en dat de motor zelf anders was kwamen ze niet. Vervelend dat ze iets aanbieden maar niet uit kunnen leggen wat nu daadwerkelijk het echte verschil is, want die 52V is natuurlijk wel duurder :X
Volgens mij zouden dat INR18650-35E cellen moeten zijn, aangezien ik van Samsung geen andere hoge capaciteit cellen kan vinden. Maar heb je die accu wel nodig, want met een TSDZ2 ga je niet veel energie verbruiken? Een BBS02 heeft met 25A 40% meer vermogen in huis. Hoeveel km wil je afleggen en met welke kruissnelheid?
Die 52V TSDZ2 versie is waarschijnlijk slechts een software aanpassing.

• Strider
doek55 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:00:
[...]

Volgens mij zouden dat INR18650-35E cellen moeten zijn, aangezien ik van Samsung geen andere hoge capaciteit cellen kan vinden. Maar heb je die accu wel nodig, want met een TSDZ2 ga je niet veel energie verbruiken? Een BBS02 heeft met 25A 40% meer vermogen in huis. Hoeveel km wil je afleggen en met welke kruissnelheid?
Die 52V TSDZ2 versie is waarschijnlijk slechts een software aanpassing.
35E zou idd wel ok moeten zijn.

11km heen en terug, ik wil een kruissnelheid van 35km/h halen.

Een kleinere accu zou kunnen, maar een grotere accu kan makkelijker langer meegaan en als ik ooit ga overstappen op een andere motor hoef ik niet perse mijn accu te vervangen.
En daarnaast is voldoende accu capaciteit ook gewoon 8)

BlaBlaBla

• Torched
Ik heb mijn accu met die 35E cellen gemaakt, maar je wil echt niet boven de 5A ontlading per cel komen omdat je voltage best hard inklapt. Ik vond ze met 20A ontlading het fijnst rijden in een 9P (31Ah) configuratie. Minimale sag en maximaal range. Op 4P(14Ah) heb je echt teveel sag om 20A ontlading te kunnen rijden
En de specs zijn 10A per cel. Dat kan, maar dan worden ze gewoon heel warm en je moet je LVC negeren om max capaciteit te krijgen. (ook niet goed voor leeftijd die combinatie)

Vanwege probleempjes met de BMS heb ik een gedeelte van de cellen moeten weggooien en van de resterende cellen die nog goed waren een 6P accu gemaakt. Dat is 20Ah ongeveer. In de tussentijd heb ik mijn BBS02 laten vallen en ben ik overgestapt op naafmotor en die vraagt 12A max ongeveer dus ik heb genoeg range. (topsnelheid ligt ook fors lager van 60km/u vlak geen tegenwind naar 38km/u. Maar het scheelt in onderhoud flink). Ook is mijn reisafstand van 30Km enkel naar 7Km enkel gegaan.

Alles in 48v.

• Strider
Torched schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:22:
Ik heb mijn accu met die 35E cellen gemaakt, maar je wil echt niet boven de 5A ontlading per cel komen omdat je voltage best hard inklapt. Ik vond ze met 20A ontlading het fijnst rijden in een 9P (31Ah) configuratie. Minimale sag en maximaal range. Op 4P(14Ah) heb je echt teveel sag om 20A ontlading te kunnen rijden
En de specs zijn 10A per cel. Dat kan, maar dan worden ze gewoon heel warm en je moet je LVC negeren om max capaciteit te krijgen. (ook niet goed voor leeftijd die combinatie)

Vanwege probleempjes met de BMS heb ik een gedeelte van de cellen moeten weggooien en van de resterende cellen die nog goed waren een 6P accu gemaakt. Dat is 20Ah ongeveer. In de tussentijd heb ik mijn BBS02 laten vallen en ben ik overgestapt op naafmotor en die vraagt 12A max ongeveer dus ik heb genoeg range. (topsnelheid ligt ook fors lager van 60km/u vlak geen tegenwind naar 38km/u. Maar het scheelt in onderhoud flink). Ook is mijn reisafstand van 30Km enkel naar 7Km enkel gegaan.

Alles in 48v.
Thanks!

Waarom scheelt het eigenlijk veel in onderhoud, ben je van een derailleur naar een dichte kettingkast gegaan?

BlaBlaBla

• Dacuuu
  • Laatst online: 09-04 23:33
Silvos schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Oke, interessante advies, samen met het advies van Dacuuu toch de voorwielmotor even goed heroverwegen. Is er nog een reden dat je specifiek voor een middenmotor hebt gekozen en niet op het achterwiel?

[...]

Bedankt voor het advies, ik ga er nog eens goed over nadenken. Heb je iets meer context voor me betreffende dit woordje bbh02b. Google gaf me niet zoveel resultaat, ook niet met relevante termen zoals e-bike, engine, etc. Tips voor goede onderdelen budget via Ali Express zijn sowieso welkom.
Tikfoutje, ik bedoel type nr:BBS02B. Merk: bafang

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Voor de ombouw en programmeer fanaten van de Bafang motoren kwam ik leuke sites tegen:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
https://www.poweredride.c...ion-programming-resources

Weet iemand trouwens of de programmeerkabel voor de BBS01/BBS02/BBS03/BBSHD/etc

https://nl.aliexpress.com...ts-Motor/32878649385.html

Ook aangesloten kan worden op de nieuwere Bafang M400? Schijnt dat je met de programmeer software ook de andere motoren kunt aanpassen.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=85918

Vooral leuk om de speedlimiter er af te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 18-02-2019 17:27 ]

Hier tekenen aub ......

• doek55
Cupraatjesmaker schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:23:
Voor de ombouw en programmeer fanaten van de Bafang motoren kwam ik leuke sites tegen:
https://www.poweredride.c...ion-programming-resources

Weet iemand trouwens of de programmeerkabel voor de BBS01/BBS02/BBS03/BBSHD/etc

https://nl.aliexpress.com...ts-Motor/32878649385.html

Ook aangesloten kan worden op de nieuwere Bafang M400? Schijnt dat je met de programmeer software ook de andere motoren kunt aanpassen.

Vooral leuk om de speedlimiter er af te halen.
Van de Bafang Max Drive M400 (G330.250) zijn weinig voorbeelden te vinden van het programmeren, maar soms lees je positieve reacties:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=93000

De Bafang Ultra Max Drive M620 (G510) is zeker te programmeren inclusief instellingen voor de torque sensor.

• Strider
Al een tijdje ben ik aan het het overwegen om zelf een elektrische fiets te 'bouwen', ik heb nog geen onderdelen besteld omdat ik nog geen geschikte fiets ben tegengekomen. Mijn plan was om een gebruikte fiets te kopen voor max € 600,- --> Nexus 8, Magura velgremmen, stevige bagage drager..

Daarbij wilde ik gaan kopen:
- TSDZ2 +/- 340,- + spul om deze te flashen, kom je ongeveer uit op € 400,-
- Hailong 17.5Ah accu: +/- €400,-
- Gereedschap: +/- 30,-

Alles bij elkaar zou het dan ongeveer uitkomen op +/- 1450,-.

Voor dat geld zou het best een prima fiets kunnen worden, alleen de motor blijft het zwakste onderdeel. Ik wil toch echt wel een torque sensor, dus liever geen BBS02/HD

Nu zie ik op premium bike 2 interessante aanbiedingen:

Batavus Razer Herenfiets N8 Zwart 400Wh
Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsonline.com/media/catalog/product/b/e/be500226_ca7fb93942.jpg

Batavus Bryte E-Go N8 Herenfiets Titan-Mat 500Wh
Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
Afbeeldingslocatie: https://koops.biketotaal.nl/l/library/download/urn:uuid:5b4d660c-3fc3-4b2b-bd42-11cc865fe3b7/bryte_e-gor_500wh_h_grijs_be500299.1.jpg?color=ffffff&scaleType=2&width=750&height=470&ext=.jpg

Best interessante aanbiedingen, vooral als je daar nog een chip (€ 150,-) op plaatst.

Verschil zou dan ongeveer €550,- zijn met een DIY e-bike.
Wat denken jullie, wat is wijsheid? Toch DIY gaan? :+

BlaBlaBla

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Strider schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:51:
Al een tijdje ben ik aan het het overwegen om zelf een elektrische fiets te 'bouwen', ik heb nog geen onderdelen besteld omdat ik nog geen geschikte fiets ben tegengekomen. Mijn plan was om een gebruikte fiets te kopen voor max € 600,- --> Nexus 8, Magura velgremmen, stevige bagage drager..

Voor dat geld zou het best een prima fiets kunnen worden, alleen de motor blijft het zwakste onderdeel. Ik wil toch echt wel een torque sensor, dus liever geen BBS02/HD

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Best interessante aanbiedingen, vooral als je daar nog een chip (€ 150,-) op plaatst.

Absoluut voor de Razer gaan. Ben je in 1 keer klaar. Anders ben je afhankelijk van een aantal factoren: de fiets die je nog moet kopen, de montage en dan algehele afstelling van het geheel samen. Komen daar nog eens je eigen uren bij. En in mijn geval betekent het ook dat ik waarschijnlijk mijn eigen montage fouten moet herstellen...:)

In mijn geval had ik al een goede fiets (giant futuro met schijfremmen). Daar een voorwielmotor op laten zetten, 17 ah accu en we fietsen daarmee 38 km/u. Maar als ik geen goede fiets had gehad, had ik dat nooit zo gedaan.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-04 21:58

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Als je gaat chippen dan zou ik voor de fiets gaan die in dit geval de grootste accu heeft. Energieverbruik ligt echt een heel stuk hoger als je harder gaat fietsen. En houd er rekening mee, dat ze dit met het uitlezen van je fiets kunnen zien. Dus garantie kan wel een issue worden.
Kan ook wel een belangrijk punt zijn om te overwegen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:19

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Zonder enige vorm van twijfel voor een kant en klare e-bike gaan.

Als er wat mee is kan je makkelijker aanspraak doen op garantie en je hoeft zelf niet te klooien.
Wat is overigens je afstand enkele reis? (Ervan uitgaande dat het een woon-werk fiets is)

Als je harder wilt dan 25 km/u --> Gewoon doorsparen voor een speed pedelec. Heb zelf ook een tijdje met tuning gereden (Badass) en dat beviel niet:

- Onveilig gevoel omdat je niet verzekerd bent
- Accu gaat veel sneller leeg
- Motor gaf vaak foutmeldingen

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1829,-
[Afbeelding]

Yamaha PW-SE - 70NM
€ 1899,-
[Afbeelding]

Zag ik ook laatst, waardoor ik de brinckers niet besteld heb. Ga morgen als het lukt ff langs de winkel om proef te rijden. Mogelijk wordt het de Bryte, is voor vrouwtje, die houdt niet zo van sportief..

• doek55
Dacuuu schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Hooo. De mannen van eggrider kopen die displays in China, en hebben vervolgens hun eigen software geschreven. Dus het display op ali en de eggrider zijn van buiten het zelfde, maar de software 100% anders.
Ja dat weet ik, maar waarschijnlijk zal het Eggrider V2 display ook functioneren op de QonQer.
Eggrider ondersteunt de volgende controller protocollen:
  • Bafang BBS01 250W/350W/500W/750W
  • Bafang BBS02 250W/350W/500W/750W
  • Bafang BBS03/BBSHD/LUNA 750W/1000W/1500W/2500W/Ludacris
  • Bafang Ultra
  • Bafang Max
  • Kunteng (KT)
  • Lishui (LSW)

• Hkuit
Hkuit schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

En mijn bestellingen zijn de deur uit.
Allebei bij PSWPower: de Bafang BBS02 36V 500W set uit China en een 36 V 14.5Ah accu met Samsung cellen uit Duitsland. De motor met "Sellers preferred shipment" zodat ik geen belasting gedoe krijg. Ik wilde de grootste kans op een goede accu, daarom die uit Duitsland. Ik ben benieuwd wanneer alles binnen is.

Ik heb trouwens gekozen voor de BBS02 omdat het prijsverschil klein is en die motor zou wel wat robuuster zijn. Ik hoef niet keihard, maar 40-45 kmu in de polder, waar ik bijna niemand tegen kom, wil ik toch wel halen 8).
Het heeft even geduurd, maar mijn zelfgemaakte e- bike rijdt.

Via Marktplaats een hybride fiets van Red Bull gekocht, lekker groot (62 cm), hydraulische remmen, 250 euro. Bovenstaande motor en accu via PSW Power. In plaats van de Bafang display een Eggbike display geplaatst, en deze week voor het eerst de weg op.

Het rijdt super en dankzij de app van Eggbike kan ik alles goed zelf aanpassen. Bijvoorbeeld niet teveel ondersteuning in standje 1 tm 4, anders kan ik niet normaal 20 kmph rijden naast een niet-elektrische fiets. Road profiel op max 27 ingesteld, off-road op max 70 kmph...

Maximale snelheid die ik tot nu toe heb bereikt is 46; dan is ook de pedaal snelheid erg hoog. Op de BBS02 motor zit nu een 44t kettingwiel, ik heb al een 52t besteld zodat ik straks ook weer al m'n versnellingen kan gebruiken. Ik rijd nu alleen in de kleinste drie.

Tot zover mijn eerste bevindingen, als ik weer achter een computer zit zal ik wat foto's toevoegen.

• brvlaeth
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 16:19
Na lang lurken hier ook eens iets posten.
Ben een goed jaar geleden begonnen met naar mijn werk te fietsen met een elektrische stadsfiets (voorwiel motor, nexus 8 + rollerbrake). Vandaag de 6000km gepasseerd. Door al dat fietsen heb ik het fietsvirus te pakken gekregen, waardoor mijn huidige fiets mij nog maar weinig voldoening schenkt.
Als ik smorgens op kantoor toekom, ben ik regelmatig helemaal bezweet maar wel met een smile van oor tot oor (ondanks dat mijn huidige fiets niet echt fit for purpose is).

Ik rij momenteel 80% van de tijd zonder ondersteuning (als er geen tegenwind is rij ik meestal +-23km/h). In die omstandigheden vind ik mijn huidige fiets te zwaar/log (25kg). Als ik met ondersteuning rij, is er weinig incentive om zelf actief te peddelen, doordat mijn fiets enkel rotatie-sensor heeft.

Mijn traject is 13km enkel (met 87 hoogte meters) dwars door Brussel --> verschillende stoplichten, en goede stukken asfalt die afgewisseld worden met kassei-stroken, tram-sporen, slecht opgelapt asfalt.
Moest het alle dagen droog weer zijn met weinig wind, dan had ik een manuele fiets gekocht, maar zoals vandaag heeft aangetoont is dat niet het geval :P

Dus ik ben een zoektocht gestart naar een elektrische fiets die fun is om te rijden met geen/weinig ondersteuning door een grootstad.
Gezien het aantal km's dat ik doe, is het gemak waarmee kleine herstellingen (banden, remmen) gedaan kunnen worden, een niet onbelangrijke factor. Deze week nieuwe buitenband vanachter gestoken, en als je plastieke kettingbescherming, 2 M15 bouten, nexus kabel, rollerbrake kabel, ketting moet demonteren / terug monteren, daar wordt je niet vrolijk van.

Wat ik so far ben tegen gekomen:
  • Orbea Gain: flat bar road bike met kleine batterij ingebouwd in frame
  • Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube SL road: klassieke flat bar roadbike waarbij je zelf motor + kleine batterij inbouwt
  • Zelfbouw met bafang/TSDZ2: Cube Hyde: fiets met ballon banden: geen ervaring met zo een banden maar gezien de slechte staat van het wegdek in Brussel misschien een interessante keuze
Als er mensen zijn die nog suggesties hebben, hoor ik het graag :)
Voor mijn behoefte (lichte ondersteuning, of gemiddelde ondersteuning bij slecht weer), is er een bepaalde motor die de voorkeur geniet: BBS02 vs TSDZ2?

• Hkuit
brvlaeth schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:44:
Ik rij momenteel 80% van de tijd zonder ondersteuning (als er geen tegenwind is rij ik meestal +-23km/h). In die omstandigheden vind ik mijn huidige fiets te zwaar/log (25kg). Als ik met ondersteuning rij, is er weinig incentive om zelf actief te peddelen, doordat mijn fiets enkel rotatie-sensor heeft.

Als er mensen zijn die nog suggesties hebben, hoor ik het graag :)
Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om te fietsen terwijl mijn BBS02 helemaal uit staat, dat kan ik straks wel eens doen. Volgens mij trapt het best zwaar.
Wat ik al wel heb gedaan:
Met de app van Eggbike kan ik de 9 ondersteuningsniveau's zelf instellen, per niveau kan ik % van de maximale stroom en het % van de maximale snelheid instellen. Ik heb 2 profielen, Road en Off-Road. Voor het profiel Road heb ik de maximumsnelheid ingesteld op 27 km/u en vervolgens heb ik op bijna alle niveau's de maximale snelheid ingesteld op 100%. Wel heb ik de maximale stroom van laag naar hoog over de 9 niveau's verdeeld. Resultaat is dat ik op bijvoorbeeld niveau 4 weinig ondersteuning heb en dus flink mee moet trappen om die 27 km/u te halen terwijl ik op niveau 9 volle ondersteuning van de motor krijg en dus al snel tegen de snelheidsbegrenzing aan rijdt (dan stopt de motor dus met ondersteunen).

• Opperpanter2
B64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:47:
[...]

Hier lees ik dat-ie een 18,650 mAh accu heeft. Maar ook daarmee lijkt 80km aan de optimistische kant.
Dat zou bijzonder zijn voor 355 euro. Daarvoor koop je normaliter niet eens een 36V18Ah accu. Volgens het artikel weegt de accu 2,5kg, dus dat kan nooit 18Ah zijn. De fiets zelf weegt 21kg staat er, wat belachelijk veel is voor zo'n kleine fiets. Mijn 65cm hybride met BBS02 48V750W weegt dat ook.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb de controller uitgelezen van mijn nieuwe 250w bbs01b ombouwset van greenbikekit.com:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vT3swo4c5KfPhEdgND1bKZS0/thumb.png

Greenbikekit bouwt de accus zelf op basis van Panasonic cellen. De gebruikte controller lijkt hardwarematig dezelfde te zijn als bij de bbs02b. Firmware versie is nieuwer dan wat ik tegenkom op buitenlandse forum, maar kan geen changelog vinden. De bbs01b controller ondersteunt 20A.

Dit zijn de volledige fabrieksinstellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=44
ALBP2=51
ALBP3=58
ALBP4=65
ALBP5=72
ALBP6=79
ALBP7=86
ALBP8=93
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

wian schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:34:
Heb de controller uitgelezen van mijn nieuwe 250w bbs01b ombouwset van greenbikekit.com:
[Afbeelding]

Greenbikekit bouwt de accus zelf op basis van Panasonic cellen. De gebruikte controller lijkt hardwarematig dezelfde te zijn als bij de bbs02b. Firmware versie is nieuwer dan wat ik tegenkom op buitenlandse forum, maar kan geen changelog vinden. De bbs01b controller ondersteunt 20A.

Dit zijn de volledige fabrieksinstellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=44
ALBP2=51
ALBP3=58
ALBP4=65
ALBP5=72
ALBP6=79
ALBP7=86
ALBP8=93
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=35
MODE=0
DA=0
SL=26
SC=10
Exact dezelfde instellingen als mijn BBS01B vanuit de fabriek. Snel aanpassen voor een beter rijgedrag :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-04 17:39
Hier ook een e-bike puur om de MTB tracks uit te kunnen rijden, of soms een stukje te fietsen waarbij je vroeger de auto pakte, de fiets is gewoon begrenst op 27 km/h, sneller is niet nodig.
Kan het met een gewone MTB in de bossen? jahoor het duurt dan veel langer of rijdt dan alleen de korte versie.

Hier een BBS02 met 13ah accu, bevalt goed, omdat op de fiets een rotatiesensor zit is het eigenlijk niks voor op een MTB, want anticipeert niet wat er komen gaat, ik noem het ook wel "cruise control" maar dan mee trappen, op de weg prima, in het bos / offroad niet geweldig.

Een mtb met trapkracht sensor is eigenlijk wel een must.
Enige voordeel sinds de e-mtb wordt er weinig meer geschakeld, hooguit als het spannend wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2019 21:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• menonv
  • Laatst online: 07-04 02:01

menonv

Beunhazerij?

Na lang doorlezen van meerdere draadjes, ervaringen, en een fiets te hebben uitgeprobeerd met voormotor en middenmotor (bosch btw), gaat de voorkeur toch echt uit voor een fiets met middenmotor.
Gekozen voor het setje wat hier al vaker werd gepost ;

Bafang 48V750W BBS02B
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-61-s29r
Fietskit LG batteries kit 13Ah
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-7m-d4mx

Dit alles te monteren op een tot op heden onverwoestbare Gazelle Chamonix Sportive uit 2015.
De bidonhouder al gedemonteerd zodat meteen aan de slag kan worden gegaan. Hou jullie op de hoogte.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• doek55
Bafang BBSHD/BBS02b 20.000km in 28 maanden:
Ik heb weer een mooie mijlpaal bereikt en zal daarom mijn recente ervaringen met jullie delen. Mijn vorige ervaringen zijn hier terug te vinden: 15.000km / 8.000km / 5.000km / 1.000km

Op een aantal defecten na zijn de afgelopen 20.000km perfect verlopen. Ik ben één keer stilgevallen met controller problemen bij de BBS02b en één keer met een versleten accu-connector. Eén eenzijdige valpartij op nat wegdek in het begin, maar de echte noodstoppen zijn gelukkig op één hand te tellen. Het grootste risico zijn automobilisten die je lijken aan te kijken, maar je toch niet zien en fietsers die zonder kijken en richting aangeven links afslaan.

Ik fiets iedere dag heerlijk door de frisse lucht naar het werk en de auto wordt alleen nog maar in uiterste gevallen gebruikt. Het verbruik van de BBSHD ligt nog steeds rond de 14Wh/km, gemeten aan de lader en een gemiddelde GPS snelheid van 39km/h. De accu met NCR18650GA cellen heeft nog steeds een prima capaciteit.

Uitgaven van 15.000km tot 20.000km:
Upgrades:
Eggrider V2 display (15.030km €99)
Platte platformpedalen (17.640km €17)

Defecten:
Spaaknippel (17.640km €1)
Nexus 8 kogelring en conus links (17.640km €8)
Remkabel achter (17.640km €7)
Nexus shifter en kabel (17.640km €14)
Nexus schakelunit (17.640km €4)
Accu connector vrouw (18.335 €7)
Accu connector man (19.202 €7)

Onderhoud:
Ketting KMC Z1X EPT (17.084km €11)
Remblokken Rim Wrangler 2 (17.084km €6)
Tandwiel Alfine 18T (17.640km €8)
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (17.640km €0 eerder gebruikt op voorwiel)

Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 20.000km:
Ombouw/upgrades: € 0,09/km
Defecten: € 0,014/km
Onderhoud: € 0,014/km

Ik heb deze keer redelijk wat defecten moeten verhelpen, maar niets verrassends met deze km-stand en ik hoop dat de fiets nu weer een tijdje onderhoudsvrij is. Na een oliebad, nieuw vet en vervanging van wat onderdelen schakelt mijn Nexus 8 naaf beter dan deze ooit heeft gedaan. Zwakke plek in het systeem blijft de linker conuslager in de naaf. Deze kan de krachten van de BBSHD net aan en was na 11.000km aardig versleten.

De onderhoudskosten zijn sterk gedaald, maar er zitten een nieuwe ketting (€13) en voorblad (€10) aan te komen. Nieuwe banden zijn voorlopig niet nodig, want de Conti Top Contact Winter II op het voorwiel gaat, met inmiddels 14.000km, boven verwachting lang mee.

Toevallig deze ochtend voor de eerste keer langere afstand achter een Stromer ST2 gefietst. Deze ging 42,5 km/u over 5km. Met lichte wind tegen had ik buiten de slipstream rond de 700W input nodig om dezelfde snelheid aan te houden.

• Frost_Azimov
doek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:37:
Ik heb weer een mooie mijlpaal bereikt en zal daarom mijn recente ervaringen met jullie delen. Mijn vorige ervaringen zijn hier terug te vinden: 15.000km / 8.000km / 5.000km / 1.000km
Interessant om te lezen! Leuk dat je alles zo goed bijhoud. Ik rij zelf ook een 60KM commute, maar ben wel een mooi-weer fietser, dus het aantal KM's wat jij fietst haal ik bij lange niet... Daarom des te mooier om zo'n gedetailleerd verslag te lezen.

Ik ben zelf ook van de bbs02 naar een bbshd overgestapt, mijn ervaring is dat deze betrouwbaarder blijkt (so far). Ik heb overigens wel mobile grease liggen, maar nog niets vervangen; ook nog geen geluids-vermeerdering gehoord, dus ik hou het even zo. (if it aint broke...)

Wat geeft die eggrider nu aan meerwaarde?

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
doek55 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:37:

Op een aantal defecten na zijn de afgelopen 20.000km perfect verlopen. Ik ben één keer stilgevallen met controller problemen bij de BBS02b en één keer met een versleten accu-connector. Eén eenzijdige valpartij op nat wegdek in het begin, maar de echte noodstoppen zijn gelukkig op één hand te tellen. Het grootste risico zijn automobilisten die je lijken aan te kijken, maar je toch niet zien en fietsers die zonder kijken en richting aangeven links afslaan.

Ik fiets iedere dag heerlijk door de frisse lucht naar het werk en de auto wordt alleen nog maar in uiterste gevallen gebruikt. Het verbruik van de BBSHD ligt nog steeds rond de 14Wh/km, gemeten aan de lader en een gemiddelde GPS snelheid van 39km/h. De accu met NCR18650GA cellen heeft nog steeds een prima capaciteit.

Uitgaven van 15.000km tot 20.000km:
Upgrades:
Eggrider V2 display (15.030km €99)
Platte platformpedalen (17.640km €17)

Defecten:
Spaaknippel (17.640km €1)
Nexus 8 kogelring en conus links (17.640km €8)
Remkabel achter (17.640km €7)
Nexus shifter en kabel (17.640km €14)
Nexus schakelunit (17.640km €4)
Accu connector vrouw (18.335 €7)
Accu connector man (19.202 €7)

Onderhoud:
Ketting KMC Z1X EPT (17.084km €11)
Remblokken Rim Wrangler 2 (17.084km €6)
Tandwiel Alfine 18T (17.640km €8)
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (17.640km €0 eerder gebruikt op voorwiel)

Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 20.000km:
Ombouw/upgrades: € 0,09/km
Defecten: € 0,014/km
Onderhoud: € 0,014/km

Ik heb deze keer redelijk wat defecten moeten verhelpen, maar niets verrassends met deze km-stand en ik hoop dat de fiets nu weer een tijdje onderhoudsvrij is. Na een oliebad, nieuw vet en vervanging van wat onderdelen schakelt mijn Nexus 8 naaf beter dan deze ooit heeft gedaan. Zwakke plek in het systeem blijft de linker conuslager in de naaf. Deze kan de krachten van de BBSHD net aan en was na 11.000km aardig versleten.

De onderhoudskosten zijn sterk gedaald, maar er zitten een nieuwe ketting (€13) en voorblad (€10) aan te komen. Nieuwe banden zijn voorlopig niet nodig, want de Conti Top Contact Winter II op het voorwiel gaat, met inmiddels 14.000km, boven verwachting lang mee.

Toevallig deze ochtend voor de eerste keer langere afstand achter een Stromer ST2 gefietst. Deze ging 42,5 km/u over 5km. Met lichte wind tegen had ik buiten de slipstream rond de 700W input nodig om dezelfde snelheid aan te houden.
Je kosten zijn niet helemaal eerlijk. Je rekent de verzendkosten niet mee. Bijvoorbeeld de verzendkosten van de nexus schakelunit zijn 11 euro. Dat is 2 keer zoveel als het onderdeel zelf :)

• bgttje
Shivte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:03:
Nu wil ik toch overstappen op een speed pedelec, maar na wat opzoekwerk kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er eigenlijk maar 1 merk is waar je in alle omstandigheden fluitend 45 mee rijd, en dat is een Stromer? Blijkbaar is de 350w middenmotor waar het gross van de speed pedelecs mee uitgerust zijn eigenlijk gewoon niet sterk genoeg om comfortabel 45 mee te rijden zonder zelf echt al teveel te moeten werken? Zijn er hier mensen die dat kunnen beamen of? Effe 6000€ leggen voor een stromer vind ik er wat overgaan eigenlijk :D
Een Stromer heeft ook een vermogen van 1200W meen ik ergens gelezen te hebben. Anders kom je niet zo gemakkelijk aan die snelheid. Ik heb een fiets met een Bafang BBS02-500W(900W volgas) maar om 45km/u te rijden moet er niets tegenzitten. Comfortabel doet ie 37-40km/u onder bijna elke omstandigheid ook bij tegenwind(ik zit rechtop en ben 1.90 mtr). Hij gebruikt dan vaak tegen de 800W.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 02-05-2019 11:59 ]

• Torched
Maasluip schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Ik zei het al eerder:

[...]

Een 350 Watt motor laat je dan 33 rijden. Als je zelf met 150 Watt hard meetrapt kom je tot 37.

Dus nee, met een 350 Watt motor zul je die 45 km/h niet gaan halen op een gewone fiets waar je enigszins rechtop op zit. Op een racefiets zal het waarschijnlijk wel lukken.
Mijn ervaring ook, met bbs02 eigenlijk alleen 45km/u gehaald met 900w gemeten.

Probleemloos 45km/u in weer en wind met 2KW ter beschikking. En dat is zegmaar 45km/u met cruise control aan. Dus motor probeert rpm vast te houden en dan rpm vastzetten op 45 gps.
En dan zie je aan het springen van je batterijvoltage dat de stroomvraag soms behoorlijk hard omhoog schiet.

• Yannes
  • Laatst online: 13:42
Kan iemand die een fiets heeft omgebouwd met een Bafang BBS02 me vertellen hoeveel tijd dit heeft gekost?

Ik overweeg het zelf te doen met een nieuwe mountainbike, maar gezien ik de fiets op korte termijn nodig heb voor woon-werkverkeer wil ik graag weten of dit haalbaar is.

• Opperpanter2
Yannes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:53:
Kan iemand die een fiets heeft omgebouwd met een Bafang BBS02 me vertellen hoeveel tijd dit heeft gekost?

Ik overweeg het zelf te doen met een nieuwe mountainbike, maar gezien ik de fiets op korte termijn nodig heb voor woon-werkverkeer wil ik graag weten of dit haalbaar is.
Als je de juiste tools/gereedschap hebt is het een paar uurtje werk. Als je ervaring hebt en je kwaad maakt kan het in 1,5 uur wel.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Ik zou er eerder een dag voor uittrekken. Maar als je goedkoop wilt bestellen (in China) gaat de meeste tijd zitten in het wachten totdat de ombouwkit geleverd wordt. Dit duurt makkelijk 10 dagen en als je de verkeerde leverancier kiest wacht je zo 3 weken..

• bgttje
jbhc schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:59:
[...]Dat is een mening. Nu zit ik elke dag een uur heen en een uur terug in de auto ik heb er best een half uur extra voor over om dat zonder heftige instanning op de fiets te doen, ik heb namelijk geen bezwaren tegen fietsen, ik heb het zelfs een tijd als sport gedaan maar het onbreekt me tegenwoordig aan tijd. Ik ga niet op een pedelec met een bromfietsplaatje, verzekering en helm tussen de auto's rijden.Mijn belangrijkste vraag seigenlijk hoeveel W/uur je nodig hebt om de afstand te kunnen overbruggen met de max toegestane snelheid.
Als je 35km in 1.5 uur doet moet je gemiddeld 23.3 km/u fietsen. Dat ga je met die 25km/u niet halen. Je kan de Bafang BBS01/250 natuurlijk ook ontgrendelen en dan haalt je dat mogelijkerwijs wel als er niet teveel tegenzit. Met de BBS02/500 haal je dat makkelijk, wat voor weer t ook is.
Hoeveel W/uur je gebruikt...……..ligt aan weg/weer/ondersteuning.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 09-05-2019 23:43 ]

• bgttje
BertV schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:59:
voor dit soort (woon-werk) afstanden heb je een speed-pedelec nodig... duurt anders echt te lang.
Of een ontgrendelde Bafang. Met mn BBS02A/500 haal je makkelijk een gemiddelde van 30-35 km/u.

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 09-05-2019 23:45 ]

• Opperpanter2
jbhc schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:59:
[...]

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoeveel W/uur je nodig hebt om de afstand te kunnen overbruggen met de max toegestane snelheid.
Het zou aan heel veel dingen moeten liggen, maar ik kom eigenlijk altijd uit op ongeveer 12Wh/km en dan rijd ik ongeveer 30km/u. Dit was zo met een voorwielmotor maar ook met mijn huidige BBS02 750W.
Op de mountainbike heb ik ook een BBS02 750W en daar kom ik op 13-14Wh/km uit ivm de kleinere, bredere en zware banden.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:38:
[...]"uitstekend rijden" en "het rijdt heerlijk" is zeer persoonlijk. Ik ben het met je eens, maar er zijn ook mensen die een BBS verschrikkelijk vinden vanwege het gebrek aan torquesensor, de hoge cadans, etc.
Uitproberen dus @elinx !
Dat ze de Bafang in de ANWB test als niet krachtig ervaren zou kunnen betekenen dat de fietsen met Bosch motoren waarschijnlijk anders ingesteld staan. Ik weet, uit ervaring, dat de BBS01/250W genoeg koppel heeft om goed tegen een helling op te gaan. Ik heb m op mn vouwfiets en die neem ik altijd mee op vakantie en als ik in de bergen rijd. Geen enkel probleem. Met mn BBS02/500W trek ik elke Bosch eruit, daar zit toch een stuk minder vermogen in dan de BBS02. Ze komen mij tegen de wind in al helemaal niet voorbij. Alleen de Stromers gaan sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 12-05-2019 00:01 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-04 17:52
Opperpanter2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Het zou aan heel veel dingen moeten liggen, maar ik kom eigenlijk altijd uit op ongeveer 12Wh/km en dan rijd ik ongeveer 30km/u. Dit was zo met een voorwielmotor maar ook met mijn huidige BBS02 750W.
Op de mountainbike heb ik ook een BBS02 750W en daar kom ik op 13-14Wh/km uit ivm de kleinere, bredere en zware banden.
Bedankt voor de informatie. :)

Ondertussen maar eens de ANWB fietsrouteplanner erbij gepakt en er achter gekomen dat het "maar" 29KM is met de fiets terwijl het normaal 35 is met de auto _/-\o_ . Het kan zelfs nog korter maar dan moet ik 2 pontjes pakken :X

Ik heb er dus even een worst/kaas berekening voor gemaakt. 30KM * 15Wh = 450Wh.
Nou weet ik dat er bij koud weer minder energie uit de accu komt en er uiteindelijk accudegradatie gaat ontstaan dus ik heb een wat dikkere accu nodig.
Zodoende kwam ik bij deze set uit op Ali:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3da24c4dY8MXV3

Ik heb de 17Ah accu gekozen en denk dat het best een mooie prijs is.
Ik ben benieuwd :)

• doek55
elinx schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:20:
mbt de genoemde ANWB 2019 ebike test, wordt genoemd dat de Bafang middenmotor de minst prettige ondersteuning geeft en dan vooral heuvelopwaarts. De Bosch wordt al meest prettig ervaren.

Mijn vraag is of dit een gevolg is van de toepassing van een PAS vs Torque sensor, of door de afstelling van de Bafang. Zou in dat laatste geval eea te verbeteren zijn dmv andere instellingen?
Ik vraag dit omdat ik van plan ben om een relatief lichte fiets voor de vakantie samen stellen waarmee ik juist meer ondersteuning in heuvelachtig landschap verwacht. Mijn keus was de Bafang BBS01b.
Maar als het om torque gaat overweeg ik de Tsdz2 (evt. met custom FW) toe te passen.
De drie fietsen in de ANWB test met Bafang motor hebben volgens mij allemaal de Bafang Max Drive M400 met torque sensor. Deze zijn dus helemaal niet te vergelijken met de Bafang BBSxx lijn. Bij de BBSxx lijn heb je maximaal 9 vermogensstanden, waarbij je onder andere kan instellen vanaf welke cadans en/of snelheid het vermogen met een x percentage moet afbouwen. Echter, als je rustig met iemand mee wilt fietsen zul je wat meer moeten schakelen tussen de 9 standen dan bij een motor met torque sensor.

Let bij de TSDZ2 op de maximale cadans van de motor. Die is namelijk beperkt ten opzichte van een BBS02/HD.

• doek55
BertV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Bosch middenmotoren + derailleur zijn het zuinigste, maar het valt me inderdaad mee met die Stromer.

De Stromer geeft veel meer ondersteuning dan de Bosch.

edit: Ik heb net mijn energiemeter aan de oplader gehangen;

550Wh per 33km. (=16,67Wh per km) Dat is dus ook nog eens inclusief de laadverliezen.
De accu zelf is 618 Wh.
Wat is je kruissnelheid op GPS daarbij? Varieert dat nog veel afhankelijk van de wind of zit je altijd tegen de begrenzer? Ik zit gemiddeld op 14Wh/km (425Wh per 30km) bij een kruissnelheid tussen de 40-50km/u.

Het display van Bafang geeft trouwens zo'n 25% teveel ampère/vermogen aan (alleen een stand met Limited Current = 100% lijkt wel juist). Mijn eerste BBS02b controller (2016 firmware) leek veel beter het juiste ampère aan te geven.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-04 19:26

BertV

Handgemaakt

doek55 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:22:
[...]

Wat is je kruissnelheid op GPS daarbij? Varieert dat nog veel afhankelijk van de wind of zit je altijd tegen de begrenzer? Ik zit gemiddeld op 14Wh/km (425Wh per 30km) bij een kruissnelheid tussen de 40-50km/u.

Het display van Bafang geeft trouwens zo'n 25% teveel ampère/vermogen aan (alleen een stand met Limited Current = 100% lijkt wel juist). Mijn eerste BBS02b controller (2016 firmware) leek veel beter het juiste ampère aan te geven.
Vanochtend was het behoorlijk koud, vrij weinig wind.
GPS snelheid: 42 tot 44

De kruissnelheid op het schermpje; 44,5 tot maximaal 47km/u.

De motor houdt beter z'n snelheid vast dan de Bosch.
Vrijwel onafhankelijk van mijn eigen input hoor en voel je zo rond 40 de motor opspinnen om er nog even snelheid aan te geven. On-Bosch-achtige oplossing. Rijdt wel lekker zo, maar het neigt naar bromfiets.

[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 13-05-2019 19:03 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• doek55
wian schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:41:
[...]

SMM=0, zie hier alle waarden.

Wat doet die instelling?

@maartend lees even terug in dit topic.
Als je een andere snelheidslimiet wilt instellen (en het display zelf ondersteunt dit niet) zul je SL in Pedal Assist en Throttle handle op iets anders dan 0 (= By display's command) moeten zetten.
Als ook dat niet werkt kun je nog proberen om met aangesloten programmeerkabel te fietsen. Dus zonder display: https://www.poweredride.c...nd-better-display-options

Voor meer informatie kun je hier kijken:

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-04 19:24

Heeft mij 2 uur gekost en dan heb ik rustig aan gedaan.

PV Output

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.