Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 894.999 views

Verwijderd

Matched: BBS02
Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:03:
[...]

Als je het echt over de flinke heuvels in limburg hebt is eigenlijk alleen een middenmotor een oplossing. De BBS01 zal het wel redelijk doen denk ik daar, alhoewel een BBS02 500W nauwelijks duurder is en veel krachtiger. Beide zelfbouw. Hoe fabrieksfietsen met bosch middenmotor e.d. het doen in de heuvels weet ik niet.
Kun je ergens zien dat ik in Limburg woon? Maar het valt reuze mee met heuvels op m'n route.
Zelfbouw te doen als je weinig technisch bent? Goedkoopste kit haal je uit China nog steeds?

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:51:
[...]

Bijstellen enzo vind ik wel leuk. Zit er meer mee dat ik niet weet of het monteren me op een middag gaat lukken, of ik daar nog materialen voor moet aanschaffen, welke opties ik voor mijn fiets (die Gazelle c7 met rollerbrakes) moet aanschaffen. Als er ergens een goede tutorial staat komt het wel goed denk ik, maar die heb ik niet gevonden in de ts? Iig bedankt voor de tips al. Wil het ergens begin volgend jaar gaan doen.
Youtube al geprobeerd? YouTube: Bafang 8FUN Mid Drive Electric Bike Conversion Kit Installation
Je hebt een paar tools nodig om hem er op te kunnen zetten.
Kan zo snel geen goede pagina vinden, maar ik heb destijds alles van endless-sphere.com forum gehaald.
Overigens rollerbrakes zijn wat mij betreft een no-go voor e-bikes, maar met deze opmerking zal ik wel weer een 40 posts tellende tirade van menigeen en roffeltjes over mij heen krijgen.

EDIT:
Hier staan de tools die je nodig hebt. De kettingspons heb je waarschijnlijk niet nodig, ketting kan gewoon heel blijven tijdens montage: https://electricbikerevie...-bafang-750w-bbs02.13419/
Alleen die luna tool is wel duur om hier te krijgen, dus je moet eigenlijk even naar de wat goedkopere varianten zoeken. Twee losse tools.
Originele thread op endless sphere: https://endless-sphere.co...php?f=28&t=50104&start=25

EDIT2:
Stom, had gewoon meteen bij een nederlandse shop moeten kijken. Deze 3 heb je nodig:

https://www.fietsunie.nl/Bafang-borgmoer-haaksleutel
https://www.fietsunie.nl/TACX-bracketcup-sleutel
https://www.fietsunie.nl/Icetoolz-Crankafnemer

Op ebay / aliexpress goedkoper te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Opperpanter2 op 09-12-2017 21:20 ]

• Opperpanter2
Geen matches
Torched schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:35:
Je wil wel een goede ketting pons. Je gaat naar een groter voorblad dus je hebt meer ketting nodig.
En als je ketting vervangt moet je hem sowieso inkorten.

Die haaksleutel heb ik geprobeerd maar voldoende torque op de moer krijgen met dat ding is niet bepaald leuk.
Ik heb geen kettingpons nodig gehad. Beide fietsen die ik had hadden als grootste blad voor een 44t, dus gelijk aan die van de BBS 02.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59
Bafang BBS02b 8.000km in 12 maanden:

Het is nu 12 maanden en 8.000km geleden dat ik de Bafang BBS02b set ben gaan gebruiken op mijn Montego Status Deluxe fiets. Dit is dus weer een mooi moment om mijn ervaringen te evalueren. Mijn vorige ervaringen vind je hier:
1.000km: doek55 in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
5.000km: doek55 in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Ik heb deze fiets gebruikt om zoveel mogelijk woon-werk verkeer af te leggen en ik moet zeggen dat dit een geweldige ervaring is ten opzichte van de auto. Elke keer weer genieten van de vrijheid en omgeving en heerlijk ontspannen aankomen op je werk of thuis. Iedere keer dat ik de auto moet nemen baal ik, omdat ik liever op de fiets was gegaan. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je alleen maar de positieve dingen ervaart, want wind tegen is geen enkel probleem en bij regen hoef je niet te zweten in het regenpak. In de zomer daarentegen was het wel vaak oppassen dat ik niet bezweet op de plaats van bestemming aankwam, want je voelt pas hoe warm je het hebt als je stopt en er geen rijwind meer is.

Even wat feiten over de afgelopen 8.000km:

Extra aanpassingen aan de fiets vanwege de ombouw en hogere snelheden:
Voorlamp vervangen door B&M Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus (€64).
Rollerbrake voor vervangen door SRAM Avid Single Digit 7 (€33).
Kettingkast vervangen door Hesling 48T Esencia kettingscherm (€15).
2 Kettingspanners geplaatst (€7).
Spatborden vervangen door SKS Bluemels 53mm 28" + zelfgemaakte extra lange spatlap (€27).
Spiegel B&M Cycle Star 80 geplaatst (€21).

Defecten:
Nexus 8 linker kogelring defect (2.600km €8 conus en kogelring + €56 voor nieuwe Nexus SG8R-36 Premium als backup).
Scheurtjes in Selle Royal zadel (3.100km €50 nieuw zadel Respiro 5131HET).
Rollerbrake achter (BR-IM45-R) bijna geen remkracht meer ondanks regelmatig smeren met rollerbrake vet (5.700km €16 nieuwe BR-IM81-R).
Defecte BBS02b controller, deze begon steeds meer te zoemen en daarna zelfs te sputteren (6.300km €100 voor nieuwe controller).
Lager van een pedaal is versleten, dus vervangen door de oude pedalen van mijn MTB (7.800km €0).

Onderhoud:
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (2.500km €22).
Achtertandwiel Shimano Nexus 18T (2.500km €6).
Voorblad Bafang 48T (2.500km €10).
Ketting KMC Z1X EPT (2.500km €19).
Binnenband Schwalbe DV17 gescheurd bij ventiel waarschijnlijk door lage bandenspanning en te hoge snelheid in een bocht (2.800km €8).
Remblokkken Rim Wrangler 2 (3.700km €10).
Voorband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (3.700km €22).
Ketting KMC Z1X EPT (4.800km €16).
Voorband Conti Top Contact Winter II 42-622 als vervanging voor de Energizer ivm gebrek aan grip (5.700km €47).
Bij het vervangen van de controller heb ik de BBS02b volledig open gemaakt en alle interne tandwielen opnieuw gesmeerd met Mobilgrease 28 (6.300km €28 voor pakkingen en vet).
Binnenband Schwalbe DV17 voor het eerst lek gereden, nietje door de Energizer heen (7.400km €4).
Ketting KMC Z1X EPT (7.600km €11).

Al met al vind ik de defecten (€0,03/km) en onderhoudskosten (€0,02/km) wat hoog voor een fiets, maar nu ik de onderhoudsintervallen en inkoop beter onder controle heb zal dat wel dalen.

Het stroomverbruik is de laatste maanden iets beter geworden. In het begin fietste ik altijd in de 8e versnelling, maar tegenwoordig vind ik de 7e fijner trappen. Ik lever dan waarschijnlijk zelf meer vermogen en de ondersteuning kan daardoor ook iets lager om toch de 45km/u te halen. Hierdoor is het verbruik gedaald tot gemiddeld 16Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. Deze week nog wel een keer flink hoger verbruik gehad, namelijk met 4-5bft op kop. Daarbij kon ik met continue 800W de snelheid nog net op 40km/u houden, maar dat resulteerde wel in een gemiddelde van 19Wh/km.

[ Voor 7% gewijzigd door doek55 op 16-12-2017 20:10 ]

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-04 20:01
doek55 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:36:

Bij het vervangen van de controller heb ik de BBS02b volledig open gemaakt en alle interne tandwielen opnieuw gesmeerd met Mobilgrease 28 (6.300km €28 voor pakkingen en vet).
Waar heb je die Mobil Grease en pakkingen vandaan Doek? (linkjes?)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 23:33
doek55 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:36:
Al met al vind ik de defecten (€0,03/km) en onderhoudskosten (€0,02/km) wat hoog voor een fiets, maar nu ik de onderhoudsintervallen en inkoop beter onder controle heb zal dat wel dalen.

om toch de 45km/u te halen. Hierdoor is het verbruik gedaald tot gemiddeld 16Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. Deze week nog wel een keer flink hoger verbruik gehad, namelijk met 4-5bft op kop. Daarbij kon ik met continue 800W de snelheid nog net op 40km/u houden, maar dat resulteerde wel in een gemiddelde van 19Wh/km.
Ik denk dat de HD beter was geweest ipv de 02 als je altijd 40+ wil rijden. De controller van de hd kan veel meer hebben.

What is the difference between the BBSHD and the BBS02?
The BBSHD was completely redesigned, almost every part is different.
The BBSHD uses much beefier components, and a beefier controller.
The BBSHD is overbuilt to put up with the 35 amp amperage, the BBS02 is at its max at 30amps.
The BBSHD is 10 percent more efficient which means more range AND more power
The BBSHD is 3 pounds heavier than the bbs02
The BBSHD i s considerably larger than the bbs02
There are also many similarities between the 2.
all the external connected accessories are the same (dispaly, throttle, ebrake, wiring harnass etc)
Both mount in the same way to your bottom bracket

I believe the BBSHD is better and is worth the extra money for MOST users for these reasons:

One of the biggest considerations that people forget, the BBS02 requires a lot of shifting to keep it in the optimum gear level to keep it from getting too hot...the BBSHD you can shift in a middle gear and forget it for the most part except when doing extreme climbing.
The BBSHD is much more powerful not just by the amp numbers, but in real world performance.
The bbshd is 10 percent more efficient than the bbs02
It puts out way more torque than the BBSO2
It is far more reliable than the BBS02
It is very possible that Bafang will release higher amperage controllers in the future for the BBSHD
The BBSHD is hot roddable, the bbs02 is not...so your future proof.

In some cases, the BBS02 is a better choice. Here are the advantages of the BBS02
The BBS02 is much more affordable than the bbshd
The BBS02 is 3 pounds lighter
The BBs02 is smaller in size
The BBS02 has been around longer and is better known entity.
There are many more upgrade chain ring options for the BBS02
The BBS02 is a better option if
You cant afford the bbshd
You want to stay legal and the 750w ttitle on the BBS02 does make it more legal for street riding
you really don't need the extra power of the bbshd

[ Voor 55% gewijzigd door Dacuuu op 16-12-2017 14:50 ]

• doek55
Dacuuu schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat de HD beter was geweest ipv de 02 als je altijd 40+ wil rijden. De controller van de hd kan veel meer hebben.

What is the difference between the BBSHD and the BBS02?
The BBSHD was completely redesigned, almost every part is different.
The BBSHD uses much beefier components, and a beefier controller.
The BBSHD is overbuilt to put up with the 35 amp amperage, the BBS02 is at its max at 30amps.
The BBSHD is 10 percent more efficient which means more range AND more power
The BBSHD is 3 pounds heavier than the bbs02
The BBSHD i s considerably larger than the bbs02
There are also many similarities between the 2.
all the external connected accessories are the same (dispaly, throttle, ebrake, wiring harnass etc)
Both mount in the same way to your bottom bracket

I believe the BBSHD is better and is worth the extra money for MOST users for these reasons:

One of the biggest considerations that people forget, the BBS02 requires a lot of shifting to keep it in the optimum gear level to keep it from getting too hot...the BBSHD you can shift in a middle gear and forget it for the most part except when doing extreme climbing.
The BBSHD is much more powerful not just by the amp numbers, but in real world performance.
The bbshd is 10 percent more efficient than the bbs02
It puts out way more torque than the BBSO2
It is far more reliable than the BBS02
It is very possible that Bafang will release higher amperage controllers in the future for the BBSHD
The BBSHD is hot roddable, the bbs02 is not...so your future proof.

In some cases, the BBS02 is a better choice. Here are the advantages of the BBS02
The BBS02 is much more affordable than the bbshd
The BBS02 is 3 pounds lighter
The BBs02 is smaller in size
The BBS02 has been around longer and is better known entity.
There are many more upgrade chain ring options for the BBS02
The BBS02 is a better option if
You cant afford the bbshd
You want to stay legal and the 750w ttitle on the BBS02 does make it more legal for street riding
you really don't need the extra power of the bbshd
Ik ga er nog steeds vanuit dat de defecte controller een incident was, maar daar gaan we de komende maanden wel achter komen. De max van de controller staat nu op 20A en op kruissnelheid blijf ik onder de 16A. Lijkt mij een veilige marge als de max 25A is. De inwendige tandwielen hadden nog geen sporen van slijtage dus dat gaat goed.

Ik denk dat ik bij een volgende fiets wel voor een BBSHD zou gaan, maar dan wil ik wel riemaandrijving, anders kun je kettingen blijven vervangen met het koppel van de HD :).

• Opperpanter2
Torched schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:37:
En hoeveel heb je aan een BBSHD als je em toch terugdraait naar 500w.

Ik heb zelf 10.000 gereden met mijn controller. Ik heb nu een nieuwe besteld en ga er verder mee rijden, we zien vanzelf waar het schip strandt.
Ik heb mijn BBS02 ook teruggedraaid naar 500W, maar deze wordt nog steeds gigantisch heet. Is nog de eerste generatie, dus zonder de betere FETs. Met een BBSHD op 500W zal hij een stuk koeler lopen, zo ment zegt. Statistisch gezien minder kans op een failure, toch fijn als je op fietsvakantie bent of ergens naar toe op vakantie bent om vooral veel fietstochten te maken.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:02
Ik heb een kettingspanner op mijn rohloffnaaf.

Zie foto voor voorbeeldje (fiets van google): http://www.bikestation.fi...iry-bike_1_u_d_10_big.jpg

Binnenkort ga ik een bbs02 500W monteren op mijn Bullitt, moet eerst nog een batterijsteun maken (laseren/plooien/poederlakken) zodat ik de batterij stevig verticaal kan monteren.
Voorbeeld: http://eco-vehicle-exchan...ploads/2015/03/image7.jpg
Dit is zoals de fabrikant van de fiets de shimano steps batterij monteert, ik wil hetzelfde maar dan met de bafang.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• doek55
Twee weken geleden nog de 8.000km bereikt, maar nu is waarschijnlijk mijn tweede BBS02b controller ook kapot. Snelle (ongefundeerde) conclusie: waarschijnlijk zijn beide controllers kapot gegaan door een slechte verbinding in de fase connectors tussen de controller en motor. Daar zag je vonken in springen en twee van de drie zijn behoorlijk zwart.

Vorige week hield na 1km de PAS en throttle er mee op. Wel display, maar geen foutcodes en na opnieuw opstarten wilde de motor soms nog wel 1 sec draaien. ‘s Avonds weer geprobeerd en toen werkte alles weer, maar na 500m hield de ondersteuning er weer mee op. Toen ben ik gaan testen door zoveel mogelijk zaken uit te sluiten. Soms sprong de motor voor 1 sec aan, waardoor ik een kabelbreuk vermoedde. Uiteindelijk de controller los gemaakt en toen werkte het ineens weer, maar na wat testdraaien viel de ondersteuning weer volledig weg. De volgende dag weer exact hetzelfde verhaal, maar toen viel mij op dat de connector van de gele fase draad vonkte. Nu ik de connector goed bekeek zag ik dat de blauwe en gele behoorlijk zwart zijn (de groene blinkt nog). Daarom heb ik de connectors vervangen door 4mm bullit connectors, maar dat mag niet baten, de motor heeft nog een keer 1km gefunctioneerd, maar daarna weer exact hetzelfde probleem van volledige uitval met daarna af en toe 1sec vermogen en een paar uur later werkt het weer even.

Ik heb de volgende zaken uit kunnen sluiten, omdat deze niet nodig zijn voor het systeem om te functioneren:
- Remsensoren afgekoppeld
- Throttle afgekoppeld en trappers gebruikt
- Display afgekoppeld en vervangen door programmeerkabel
- Snelheidssensor afgekoppeld
- PAS sensor in controller afgekoppeld
- Zelfs met 1 losse fase draad werkt de motor nog (onbelast)
Dit heeft allemaal geen effect en het probleem kan dus alleen nog in de controller of motor zitten.

Ik heb vorige week ook snel een BBSHD bij Em3Ev besteld, zodat ik die op mijn woon-werk fiets kan gebruiken en de BBS02b kan inzetten op een MTB voor de hobby en als backup.

Deze week heb ik de BBSHD geïnstalleerd en getest en het werkt perfect met mijn huidige accu, kabels en sensoren, dus daar is niets mis mee.

De BBSHD is toch wel een verschil met de BBS02b, deze is nog degelijker gebouwd en zwaarder uitgevoerd. de afmetingen zijn niet veel groter, maar door de grote koelvinnen en zware motor komt deze erg robuust over.

Aan de zijde van het voorblad heb ik de metalen afdekkap er vanaf gehaald en direct het zwarte vet vervangen door Mobilgrease 28. Dit deel is veel beter afgedicht met lagers en een pakking en je pakt de secondary gear en koppeling er zo uit. Dus dat is erg makkelijk in onderhoud. De motorunit is breder waardoor de linker trapper iets meer naar buiten staat. Het lijkt er ook op dat het voorblad meer naar buiten staat, waardoor mijn kettinglijn niet perfect is met het originele 46T voorblad. Dat ga ik proberen op te lossen door mijn Nexus 8 aan de linkerzijde op te vullen met ringetjes (tips zijn welkom).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De enige tegenvaller is hoe deze BBSHD, net zoals mijn 2017 BBS02b controller, met throttle icm draaiende trappers omgaat. Alleen op 100% throttle wordt gereageerd wanneer de trappers rond gaan, anders is het gewoon de trapondersteuning. Zonder trappen kun je het motorvermogen perfect doseren met de throttle. Dit is dus een instelling die Bafang in alle nieuwe modellen heeft zitten. Ik denk dat ik op mijn MTB daarom de PAS sensor ga uitschakelen. Tenzij @bgttje mijn oude 2016 controller weer aan de praat krijgt _/-\o_ , want die ging daar altijd perfect mee om.

De BBSHD ga ik nu begrenzen op 22A, net zoals ik vorig jaar met mijn BBS02b ben begonnen en dan zou er hopelijk nooit meer iets kapot moeten gaan.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:01
doek55 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:59:

De BBSHD ga ik nu begrenzen op 22A, net zoals ik vorig jaar met mijn BBS02b ben begonnen en dan zou er hopelijk nooit meer iets kapot moeten gaan.
:+ :+

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:59:
De BBSHD is toch wel een verschil met de BBS02b, deze is nog degelijker gebouwd en zwaarder uitgevoerd. de afmetingen zijn niet veel groter, maar door de grote koelvinnen en zware motor komt deze erg robuust over.
Draait de motor ook hetzelfde maximale toerental, dus qua cadans dezelfde ervaring als met de BBS02?

• doek55
Opperpanter2 schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:27:
[...]

Draait de motor ook hetzelfde maximale toerental, dus qua cadans dezelfde ervaring als met de BBS02?
Ik heb wel het idee dat deze hoger in de toeren nog vermogen levert, maar dat heb ik niet kunnen vergelijken. In de 1e versnelling van de Nexus 8 ga ik tot 30km/u met 46T en 18T tandwielen. De cadans zou volgens bikecalc.com dan zo'n 165 rpm moeten zijn.

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:31:
[...]

Ik heb wel het idee dat deze hoger in de toeren nog vermogen levert, maar dat heb ik niet kunnen vergelijken. In de 1e versnelling van de Nexus 8 ga ik tot 30km/u met 46T en 18T tandwielen. De cadans zou volgens bikecalc.com dan zo'n 165 rpm moeten zijn.
De BBS02 heeft zijn ideale RPM bij 110 ongeveer uit mijn hoofd. Dat is al vrij hoog om nog lekker mee te kunnen fietsen. 165 lijkt me niet kloppen, want daar kan je echt niet meer mee meetrappen.
Of rijdt je puut op de gashendel zoals ik?

• doek55
Opperpanter2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:50:
[...]

De BBS02 heeft zijn ideale RPM bij 110 ongeveer uit mijn hoofd. Dat is al vrij hoog om nog lekker mee te kunnen fietsen. 165 lijkt me niet kloppen, want daar kan je echt niet meer mee meetrappen.
Dat is op de gashendel, want dat is echt niet bij te benen. Maar deze 165 is het maximale rpm. Het meest efficiënte weet ik niet waar dat ligt. Je hebt in ieder geval altijd voldoende vermogen.

YouTube: Bafang BBSHD 1000w mid-drive • Custom programming RPM test &#8...

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:50:
[...]

Dat is flink doortrappen. De Brose MM heeft een ideaal toerental van 60 rpm met de trappers. De Brose MM gaat juist gieren bij een te hoog toerental op de trappers. Iets opschakelen helpt dan ook direct.

Hoe kan het zo zijn dat het zoveel van elkaar scheelt? Ik weet dat de Brose ook een planetair tandwielstelsel gebruikt eer deze zijn interne riem aandrijft. Dat zal ook zorgen voor zijn enorme koppel.

• doek55
jimh307 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Dat is flink doortrappen. De Brose MM heeft een ideaal toerental van 60 rpm met de trappers. De Brose MM gaat juist gieren bij een te hoog toerental op de trappers. Iets opschakelen helpt dan ook direct.

Hoe kan het zo zijn dat het zoveel van elkaar scheelt? Ik weet dat de Brose ook een planetair tandwielstelsel gebruikt eer deze zijn interne riem aandrijft. Dat zal ook zorgen voor zijn enorme koppel.
De discussie ging hier over het maximale toerental dat de motor kan draaien aan de trapas. Bij de BBSHD is dit hoger dan bij de BBS02. Wat het meest efficiënte toerental is weet ik niet, maar dat zou ik wel willen weten, zodat ik zo zuinig mogelijk kan fietsen.

Tot nu toe vind ik het hogere maximale toerental wel fijn, want nu kun je lekker ver doortrekken zonder te schakelen. Ik zou nu in de 2e versnelling kunnen vertrekken en dan doortrekken tot 35km/u en dan pas doorschakelen naar de 7e versnelling voor een aangename cadans.

• jimh307
  • Niet online
doek55 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:44:
Voor zover ik weet is er maar 1 soort BBS02b controller en is het verschil tussen 500 en 750 watt een cijfertje in de instellingen. Wat betreft het nominaal vermogen is een nieuwe sticker met daarop 250W voldoende, niemand die weet wat het nominaal vermogen is. Een Stromer ST2 schijnt 1200W piekvermogen te leveren.

[afbeelding]
https://electricbikerevie...maha-shimano-brose.14085/
Je eigen vraag keurig beantwoord :/

Ik zei alleen dat de Brose MM het beste gedijd rond de 60 - 75 rpm. Laten we het duidelijk maken dat de Brose zeer goed is in de lagere trapomwentelingen en dat de Bosch hierin meer speling heeft door een ruimere overbrenging. Dat kan verklaren waarom de Bosch minder koppel heeft bij een lage cadans. De overbrenging is bij Brose een stuk meer verfijnt want in een hoger verzet ga je dan makkelijk sneller.

Ja, het heeft ook een nadeel en dat is dat de ketting meer op z'n donder krijgt dan bij Bosch (mits niet voorzien van een klein kettingblad voor). De Brose misstaat wel degelijk bij versnellingsnaven met tandwielen en is eigenlijk meer geschikt in combinatie met de NuVinci naaf. Ik denk dat ik met mijn Brose MM een Shimano naaf zo naar zijn grootje kan trappen. De kracht is enorm en dat met een normaal formaat kettingblad. Het voordeel van een klein kettingblad is meer koppel en als sommige Bosch motoren maar 48 Nm leveren is een klein kettingblad voor een betere uitkomst. Ga dit niet proberen bij een Brose MM. Het toerental van het kettingblad is laag en daarom volstaat een groter kettingblad voor beter.
Als ik de NuVinci helemaal open zet rijd ik 27,3 km/h met een cadans van 60 rpm.

@roffeltjes Ga je met een Brose MM een hogere cadans aanhouden dan verlies je dus veel koppel. De Brose MM doet hier tekort. Het is lonend (bij mijn fiets) om op te schakelen. Zelfs met deze wind trekt de Brose MM alsnog genoeg koppel om met 60 rpm een keurige 18,4 km/h aan te houden en dan heb ik geen enkel moment de behoefte gehad de ondersteuning vol open te gooien. Dit is bij een Brose MM niet snel nodig.

Het lijkt me dat iedere klasse middenmotor (MM) zijn eigen favoriete cadans erop na houdt. De Bosch is heer en meester bij een hoge cadans en hierin past hij beter bij de echt sportieve fietser en de Brose is weer heer en meester in zijn koppel bij een lagere cadans (rustiger fietsen).

Bij de FM was de ketting wel wat uitgerekt. De Brose MM rukt wel degelijk als een bezetene aan de ketting en als ik zo door ga mag er na 5000 km een nieuwe ketting op. Dan neem ik een KMC ketting. De FM zei dat bij de eerste kettingwissel er meteen een nieuw achterblad op komt en dat bij de 2e wissel beide kettingwielen worden vervangen.
Duur? Voor een paar tientjes sta ik weer buiten. Dat is het nadeel van een berg koppel op je ketting. Laat staan als ik in de sport stand zou rondkarren...na 1500 km al een nieuwe ketting??

En... geen roest te vinden op de ketting. Ik was erbij toen de FM de eerste gratis beurt uitvoerde. De ketting zag er heel gaaf en gesmeerd uit :) De chainglider doet goed zijn werk want de fiets heeft wel de nodige blubber te verwerken gehad. Smeren was niet nodig want dat zou alleen maar meer vuil aantrekken en in dit opzicht geloof ik de FM direct want hij zat prima in zijn vet.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:02
jossie67 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:00:
Ik heb een Puch Imagine 2017 om lekker door Amsterdam te fietsen,
vandaag door een gat in het fietspad gefiets. In een was de ondersteuning weg.
Ik heb een een simpel bediening van ledjes op het stuur. nu knippert alleen de 2de led.
Alle connectors heb ik al gecontroleerd, maar wat het knipperde ledje mij wil vertellen heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ook al 2 uur gezocht, maar kan alleen maar vinden dat ik de leverancier moet bellen.
Maar dan moet weer ergens langs gaan, dat vind ik toch weer zo'n gedoe.
Kunnen ze niet langskomen? Dat is wel een nadeel van een elektrische fiets, als die defect is dan is het omslachtiger om zelf terug te gaan naar de fietsenmaker (of toch iets omslachtiger dan met een gewone fiets)

Vandaag begonnen met de ombouw van mijn Bullitt naar elektrisch met bafang bbs02 500W kit.

- Beugel ontworpen op de computer en doorgestuurd om te laseren en te plooien. Ik heb gekozen voor een grote 20,4Ah accu en die krijg je niet zomaar stevig bevestigd op het frame.

- Motor eens gemonteerd, gelukkig ziet de kettinglijn er goed uit in combinatie met de rohloff.
Bestaan er eigenlijk spacers om wat te kunnen schuiven met de bafang motor in het geval de kettinglijn niet perfect uitkomt?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• doek55
Wozmro schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:43:
[...]

Kunnen ze niet langskomen? Dat is wel een nadeel van een elektrische fiets, als die defect is dan is het omslachtiger om zelf terug te gaan naar de fietsenmaker (of toch iets omslachtiger dan met een gewone fiets)

Vandaag begonnen met de ombouw van mijn Bullitt naar elektrisch met bafang bbs02 500W kit.

- Beugel ontworpen op de computer en doorgestuurd om te laseren en te plooien. Ik heb gekozen voor een grote 20,4Ah accu en die krijg je niet zomaar stevig bevestigd op het frame.

- Motor eens gemonteerd, gelukkig ziet de kettinglijn er goed uit in combinatie met de rohloff.
Bestaan er eigenlijk spacers om wat te kunnen schuiven met de bafang motor in het geval de kettinglijn niet perfect uitkomt?
Als je het voorblad verder naar buiten wilt hebben, zijn er spacers of chainring spacers, maar meestal wil je juist meer naar binnen, dat kan met een speciaal voorblad.
Meestal kun je bij de naaf ook nog wat corrigeren. Bij de Nexus naven kun je het tandwiel omdraaien of een vlak tandwiel plaatsen om een afwijking te corrigeren. Ik weet niet of dat bij Rohloff ook kan.

• doek55
Inmiddels ruim 500km met de BBSHD gefietst en deze bevalt mij erg goed!
Het lijkt erop dat deze 10% zuiniger is dan mijn BBS02b, met vandaag een record van 12Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 39km/u dankzij de wind. Normaal zit ik tussen de 14-15Wh/km.

De meest opvallende verschillen tussen de BBSHD en BBS02b zijn als volgt:
+ Zuiniger.
+ Stiller, je hoort de motor bijna niet.
+ Hoger maximaal toerental, geeft icm met hoger koppel een groot toerenbereik.
+ Koeler, de motor en controller worden nauwelijks warm (max 25A).
+ Afdichting achter het voorblad, metalen kap met pakking.
- De cranks staan iets verder naar buiten om de grotere motor te ontwijken.
- Groter en zwaarder
- Prijs

Wat betreft de accucellen. In de specificaties is de NCR18650GA op alle punten beter dan de NCR18650B. Ook uit de review van Lygte blijkt dit: NCR18650GA en NCR18650B. Let op dat de GA cellen in de specificatietest ook nog zwaarder worden belast dan de B cellen (4A/6A vs 3,2A).

@Vlassie1980 Een 400Wh Bosch accu lijkt mij ook wel erg klein voor een speed pedelec. Zeker als je bedenkt dat je in werkelijkheid nooit de volledige 400Wh kunt gebruiken. Blijkbaar laadt Bosch maar tot 41,6V wat beter is voor de accu, maar dat kost capaciteit en de low voltage cutoff zal wel hoger zijn dan 25V (30V?). Dan blijft er waarschijnlijk maar 90% van de 400Wh over, want de rating is gebaseerd op 42V-25V. En als het dan ook nog wat kouder is dan 25°C is het helemaal feest.

• doek55
Ik was een jaar geleden ook bang dat de Nexus 8 de krachten van de Bafang BBS02 (120Nm en 1.000W) niet lang zou overleven, maar inmiddels ben ik er wel achter dat deze veel kan hebben.

Tot nu toe geeft de SG-8R36 geen krimp met mijn BBSHD (160Nm en 1.200W). Nm zegt eigenlijk niet zoveel als je de tandwiel verhouding niet weet. Mijn overbrenging (46T - 18T) zorgt er bijvoorbeeld voor dat er nog maar 63Nm van de 160Nm naar de naaf gaat, maar de 1.200W komt er wel (verliezen niet meegenomen).

Zolang de Nexus 8 met een BBSHD blijft functioneren hoef je je geen zorgen te maken met een reguliere motor die maximaal 500W kan leveren. Alhoewel je het koppel van iemand die vol op de trappers gaat staan niet moet onderschatten.

Mocht je pech hebben en gaat de naaf toch kapot, dan heb je voor €70 al een nieuwe.

• jimh307
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:12:
Ik was een jaar geleden ook bang dat de Nexus 8 de krachten van de Bafang BBS02 (120Nm en 1.000W) niet lang zou overleven, maar inmiddels ben ik er wel achter dat deze veel kan hebben.

Tot nu toe geeft de SG-8R36 geen krimp met mijn BBSHD (160Nm en 1.200W). Nm zegt eigenlijk niet zoveel als je de tandwiel verhouding niet weet. Mijn overbrenging (46T - 18T) zorgt er bijvoorbeeld voor dat er nog maar 63Nm van de 160Nm naar de naaf gaat, maar de 1.200W komt er wel (verliezen niet meegenomen).

Zolang de Nexus 8 met een BBSHD blijft functioneren hoef je je geen zorgen te maken met een reguliere motor die maximaal 500W kan leveren. Alhoewel je het koppel van iemand die vol op de trappers gaat staan niet moet onderschatten.

Mocht je pech hebben en gaat de naaf toch kapot, dan heb je voor €70 al een nieuwe.
:X Bijna geschikt voor op de motorfiets! Nou, ik heb dus echt blijkbaar geen kaas gegeten van naven. 1.200 watt op een Nexus 8 naaf klinkt haast belachelijk of belachelijk veel geluk. Je schrijft het, dus daar zul je wel een goed punt hebben.

Conclusie, ik heb ik het verleden flink pech gehad met de Nexus 8 naaf want onze Sparta moest na 6 maanden al een nieuwe naaf en zelfs de nieuwe naaf moet je op z'n eigen manier afstellen.

BTW. Nu ik steeds vaker lange stukken fiets op de eco stand heb ik nu 104 kilometer op de dagteller staan met nog 26% in de accu _/-\o_ Zeg dat daarvan 60% eco stand is en 40% tour stand. Ik vind het verbluffend en laat staan met deze koude ook nog. Mijn conditie gaat nu al vooruit en ik ben ook zomaar 3 kilo kwijt :) Vannacht mag ie aan de lader want nog een ronde van 19,5 kilometer is niet goed voor de accu, dan ga je risico's lopen.

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
doek55 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:12:

Iets anders, maar even voor mijn beeldvorming: 120 nm en 1 kw? _/-\o_ Hoe hard gaat dat wel niet? En qua versnelling? Dat is gewoon een verdubbeling van wat ik nu heb....

• bgttje
  • Laatst online: 16-01 13:23
roffeltjes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:08:
[...]TBH, daar gaan mijn ogen ook wel van uitpuilen. Plat gezegd "Ik zou het niet doen" :o Even terug, Alles kan kapot en een derailleur is absoluut robuuster qua schakelen onder belasting. Het lastige van advies is dat kantelpunt van wel of niet doen. Ik kan niet anders dan in deze mijn ervaring en wat ik lees op fora delen, namelijk dat het niet geen probleem is. Lastige is natuurlijk dat dat geen garantie biedt.
Mijn Nexus 8 heeft met ruim 40k totaal geen probleem met m'n BBS02-500W(36V). Alles is relatief het is tenslotte wat je ermee doet en hoe precies/zuinig je ermee bent . Afstellen en onderhoud zijn uiterst belangrijk.
Ik gebruik de gashendel ook geregeld(bij hellingen+optrekken) en dan trekt ie dan de volle 900W............geen enkel probleem behalve dat m'n tandwielen(+banden) wat slijten en de accu gauw leeg is maar ja, daarom heb ik er ook 2 opzitten=2x720W.

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 04-02-2018 12:45 ]

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Voor iedereen die problemen heeft met zijn BBSxx waarbij de PAS de throttle overruled, zie deze laatste forumpost: https://electricbike.com/...edaling?p=53046#post53046
Het heeft dus met nieuwe firmware in de controller te maken.
Hoe werkt het nou dan? want die post op dat forum volg ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Op mijn BBS02 uit 2015 gaat de throttle altijd boven de PAS.
Ik heb in alle PAS standen altijd de mogelijkheid om met de throttle volgas te gaan.
Ik las al eerder hier wat signalen dat dit met de recentere exemplaren dus niet meer zo is?

• doek55
Opperpanter2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Hoe werkt het nou dan? want die post op dat forum volg ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Op mijn BBS02 uit 2015 gaat de throttle altijd boven de PAS.
Ik heb in alle PAS standen altijd de mogelijkheid om met de throttle volgas te gaan.
Ik las al eerder hier wat signalen dat dit met de recentere exemplaren dus niet meer zo is?
Ergens in 2017 is Bafang andere firmware gaan toepassen op, in ieder geval, de BBS02 en BBSHD, waardoor throttle niet reageert wanneer de trappers rond gaan. Alleen 100% throttle geeft dan nog een reactie. Dat is dus best wel vervelend.

Inmiddels kan Lunacycle blijkbaar de BBSHD controller van andere firmware voorzien die beter reageert op de throttle icm PAS.

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Ergens in 2017 is Bafang andere firmware gaan toepassen op, in ieder geval, de BBS02 en BBSHD, waardoor throttle niet reageert wanneer de trappers rond gaan. Alleen 100% throttle geeft dan nog een reactie. Dat is dus best wel vervelend.

Inmiddels kan Lunacycle blijkbaar de BBSHD controller van andere firmware voorzien die beter reageert op de throttle icm PAS.
Ik mag hopen dat er een oplossing is, want dat gedrag is echt niet wat je wilt. Throttle moet gewoon altijd werken.

Als ik die gelinkte forum post nog eens lees, klinkt het alsof Bafang het heeft opgelost en niet zozeer Luna.
The overall issue has been dealt with directly by Bafang, both on BBS02 and BBSHD, though how they dealt with it differs. BBS02: They evaluated the issue and improved how the latest BBS02 throttle/pas interoperates while still allowing what they had intended, i.e. dialing the power down if you give a tiny bit of throttle at low PAS. Latest production runs do not cut off completely in lowest PAS levels when giving a very small amount of throttle, though they are a bit dialed back. You can test this for yourself on the model your friend got. You might be able to tell a tiny difference if the throttle is at the lowest possible setting where it might slow down a little bit but this is only when using the lowest PAS setting in conjunction with the lowest amount of throttle. With BBS02, what your friend got which you stated is "fine" is the new normal, as designed by Bafang. BBSHD: With latest BBSHD there is no dialing back power at all, no cutouts at all, regardless of PAS or throttle level.
Dit zou goed nieuws zijn.

• Opperpanter2
Iemand hier toevallig ooit eens een BBS02 controller besteld bij greenbikekit.com?
De vraag is of deze 100% throttle heeft ook in PAS level 0. Zelf weten ze het niet, dus dat is al een slecht teken natuurlijk.

• doek55
Opperpanter2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:12:
Iemand hier toevallig ooit eens een BBS02 controller besteld bij greenbikekit.com?
De vraag is of deze 100% throttle heeft ook in PAS level 0. Zelf weten ze het niet, dus dat is al een slecht teken natuurlijk.
Ja in oktober 2017, maar het was de 'foute' versie met PAS boven throttle firmware. Ik weet niet of de nieuwe firmware inmiddels in omloop is.

100% Throttle werkt wel bij deze versie, maar bij minder dan 100% is het PAS die het vermogen bepaald, tenzij de trappers stil staan.

Heb je een defecte controller?

• Opperpanter2
doek55 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:51:
[...]

Ja in oktober 2017, maar het was de 'foute' versie met PAS boven throttle firmware. Ik weet niet of de nieuwe firmware inmiddels in omloop is.

100% Throttle werkt wel bij deze versie, maar bij minder dan 100% is het PAS die het vermogen bepaald, tenzij de trappers stil staan.

Heb je een defecte controller?
Degene die ik ga bestellen is een controller voor het oude model, dus dat kan ook weer anders zijn. Misschien toch beter die 20 euro niet uitsparen en gewoon bij em3ev bestellen, die weten ten minste wat ze leveren.

Ik heb 2 BBS02s, bij 1 ervan doet de speed sensor het niet meer. Na van alles geprobeerd te hebben, is de conclusie dat het aan de controller moet liggen. Schijnt wel eens voor te komen, dat het component op de controller dat de speed sensor aanstuurt kapot is.
Op zich geen ramp, alleen piept het display telkens een keer als ik wegrijdt. En ik mijn beide motoren zijn van voor de invoering van de nieuwe FETs. Dus al bij al een mooie reden om een controller te bestellen.

• Dacuuu
Luna verkoopt de goede. Voor dubbele zekerheid even mailen.

• Torched
Ik had er laatst een besteld voor mijn bbs02b. Ik heb alleen op die fiets geen gashendel. Miss dat ik later vandaag even kan testen

• Frost_Azimov
jorispat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:45:
[quote]racinfo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:56:
[...]Dan idd bafang mm 750watt of nog krachtiger...

Is serieuze investering maar lijkt me interessanter dan nieuw uit de Winkel.

Uiteraard ga samen met een fietskenner controleren of wel alle lagers dichtingen enz'. Nog intact zijn.
Dikke merci voor de reactie
Ik heb 2 BBS02's en een BBSHD. Als je degelijkheid wilt zou ik de BBSHD kiezen. Probeer ook eerst of je zonder ' thumbthrottle' kunt leven, want dat is een ketting/tandwiel sloper...

• doek55
Moris schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Gelukkig heb ik met de Batavus Dinsdag E-Go van mijn vrouw wel ervaring, uit de 400Wh accu haal ik toch een rit van +/- 80km uit. Wel onder deze condities.. terugschakelen bij vertragen / remmen, niet altijd de hoogste ondersteuning nodig, juiste versnelling gebruiken, correcte bandendruk, enz..

Jammer dat de opleg voor een zwaarde Flyer accu een 400 euro bedraagt :|
Heb je de Flyer Upstreet 5 al eens in de praktijk getest? Ik vond de Panasonic motor namelijk erg veel geluid maken in vergelijking met mijn Bafang BBS02/HD.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 16:59
doek55 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:40:
[...]
Heb je de Flyer Upstreet 5 al eens in de praktijk getest? Ik vond de Panasonic motor namelijk erg veel geluid maken in vergelijking met mijn Bafang BBS02/HD.
Ja, gisteren tijdens het opendeurweekend heb ik een proefrit met de Flyer Street 5 7.10 gemaakt en kan niet zeggen dat deze lawaai maakte op een rustig traject. De luidruchtigste motor die ik in mijn testparcour ben tegengekomen was de Shimano.

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02-2025
Frost_Azimov schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb 2 BBS02's en een BBSHD. Als je degelijkheid wilt zou ik de BBSHD kiezen. Probeer ook eerst of je zonder ' thumbthrottle' kunt leven, want dat is een ketting/tandwiel sloper...
Ga deze fiets bezichtigen trek topfuel 9serie
€ 1.100,00
https://www.2dehands.be/l...s&utm_content=app_android

Lijkt het u een degelijke kandidaat? heb, alvast 700euro geboden en was OK voor de verkoper.

Verder ben ik deze kit aan het overwegen https://www.amazon.de/gp/...ID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Kan dit goedkoper/beter?

Heb gelezen dat de motor onvoldoende smering heeft gekregen bij productie. Hierdoor kan hij luidruchtig worden lijkt me verstandig om voor montage dit wel degelijk te doen.

Verder nog displayproblemen bij sommige gebruikers maar realizeer me wel dat je enkel de probleemgevallen hoort klagen...

• doek55
jorispat schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:42:
[...]

€ 1.100,00

Lijkt het u een degelijke kandidaat? heb, alvast 700euro geboden en was OK voor de verkoper.

Verder ben ik deze kit aan het overwegen https://www.amazon.de/gp/...ID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Kan dit goedkoper/beter?

Heb gelezen dat de motor onvoldoende smering heeft gekregen bij productie. Hierdoor kan hij luidruchtig worden lijkt me verstandig om voor montage dit wel degelijk te doen.

Verder nog displayproblemen bij sommige gebruikers maar realizeer me wel dat je enkel de probleemgevallen hoort klagen...
Ik kan niet goed beoordelen of de accu bij die fiets wel in het frame past en de BBSHD zal wat lager komen te hangen omdat de onderbuis laag doorloopt. Ook zul je nog speciale remsensoren nodig hebben icm de hydraulische remmen, want standaard worden mechanische remhendels meegeleverd.

Wellicht is Em3Ev of GreenBikeKit ook een optie om een set samen te stellen. Of een van de Aliexpress aanbieders, want daar ben je vrij zeker dat je geen belasting hoeft te betalen.

Smering is bij de BBSHD goed op orde, maar ik heb zelf direct het fabrieksvet verwijdert en vervangen door Mobilgrease 28, zodat het nylon tandwiel niet aangetast kan worden. Bij mij werkt alles nog na 10.000km door weer en wind. Ik heb alleen problemen gehad met de controller van de BBS02b die continue 750W waarschijnlijk niet zo fijn vond. Daarom gebruik ik nu alweer 2.000km de BBSHD voor woon-werk verkeer.

[ Voor 5% gewijzigd door doek55 op 20-03-2018 10:56 ]

• Frost_Azimov
jorispat schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:42:
[...]

€ 1.100,00

Verder ben ik deze kit aan het overwegen [url]https://www.amazon.de/gp/aw/d/B06WWBJM8Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1521534695&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=bafang+1000w&dpPl=1&dpID=51wEUgaf4XL&ref=plSrch
Ik sluit me aan bij Doek m.b.t. ruimte voor de accu vanwege de wat vreemde stangen/hoeken, dus zorg dat je dat goed controleert. Verder lijkt de fiets te voldoen.

Dingen om rekening mee te houden:

1. Goede ruimte voor accu
2. goede bevestiging van de accu, met name bij wat ruiger gebruik van de fiets. Ik heb uiteindelijk zelfs een paar gaten door mijn frame geboord om de accu op te hangen, omdat alle andere oplossingen uiteindelijk na een paar duizend kilometer begonnen te rammelen, met schade aan de accu tot gevolg.
3. Als je de BBSHD neemt krijg je een vrij lelijk tandwiel er bij. Ik heb die uiteindelijk vervangen, voor een chainring met een groter tandwiel (54 tands) zodat ik een wat betere krachten-verdeling kreeg. (zo'n chainring is inmiddels ook voor de bbs02/01 te krijgen, aanrader, want dan kun je ook gewone tandwielen gebruiiken i.p.v. alleen bafang)
4. die hydraulische remmen zijn niet zo'n probleem, want je kunt de remmen die je bij de motor krijgt makkelijk aanpassen. Beschijvingen eerder in dit forum te vinden.
5. een verende zadelpen is te overwegen.
6. display: de DPC-14 is goed, de 750c ziet er leuk uit, maar de clock is niet goed (irritant) en dan is er net een nieuwe DPC18, maar die laatste heb ik net besteld, dus nog geen ervaring mee.
7. Bij de aanschaf van de accu; lees je goed in, dingen om naar te kijken/op te letten; GA cells, merken als Samsung, LG, Panasonic en Sanyo. Een 'dolphin' style accu past vaak goed en ziet er modern uit (die bottles zijn nu toch wel wat ouderwets). Maar ook daar; kies een gangbaar model, zodat je later eventueel zonder al te veel moeite een vervanger kunt kopen. Ik heb bijvoorbeeld een 'dure' accu voor de commutes (bijna 500 euro) maar ook een goedkope met china- cells voor rond de 200 euro, gewoon voor het gemak en zodat ik mijn accu's wat makkelijker met beleid kan laden zonder dat ik de fiets moet laten staan (ja ik weet het, hij doet het ook zonder accu ;-)
8. overweeg gelijk een tweede acculader te kopen (voor op je werk bijvoorbeeld)

Het setje wat je op ebay linkt ziet er leuk uit, maar ik heb geen idee hoe reputable de seller is. De stores die Doek aangeeft hebben een goede reputatie. Let op dat veel van deze leveranciers ook gewoon vanuit duitsland leveren. Ik had mijn accu gewoon binnen twee dagen bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe het met de wet zit in Belgie, maar je begrijpt dat je zelf daar goede voorzorgsmaatregelen kunt nemen.

Neem betrouwbare goede verlichting, begin te rijden zonder thumbthrottle, gebruik een goede helm, overweeg de BBSHD te limiteren door 'm te programmeren middels de speciale kabel en software etc. etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Frost_Azimov op 20-03-2018 13:30 ]

• doek55
Frost_Azimov schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:31:
[...]

yup: https://www.aliexpress.co...010612.0.0.68e5ec94lzZJwG

Hier heb ik mijn accu vandaan.

[...]

Hmmm, niets aan doen als het niet nodig is. Mijn motor is zo stil dat je 'm niet eens hoort. If it aint broke... don't fix it. Mocht tie geluid gaan maken kun je altijd nog re-greasen (ik heb de mobil-28 wel klaarliggen)
Je wilt alleen wel voorkomen dat het zwarte fabrieksvet op je nylon tandwiel komt. Bij mijn BBS02b was dat na 6.000km toch al door de lager gelekt en een beetje bij het nylon tandwiel gekomen. Bij de BBSHD kun je heel makkelijk het vet vervangen door ander vet, zoals Mobilgrease 28, want de secondary gear pak je er zo uit als je de beschermkap eraf haalt.

• doek55
sorcees schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:19:
Valt er iets algemeens te zeggen over korting op de adviesprijs, zeker als je niets in te ruilen hebt?
Uit eigen ervaring geeft de ene FM ongevraagd 10% en bij de ander na moeizaam onderhandelen 5% en wat assesoires ter waarde van 100 euro.
Met andere woorden, hoeveel marge zit er op een ebike van ongeveer 2500 euro?
Ik wil niet het onderste uit de kan maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op dit moment wel heel behoorlijke prijzen gevraagd worden.
Als je ziet dat een redelijk goede fiets rond de €700 kost, een 250W middenmotor €350 en een 500Wh accu € 250. Dan zou een goede elektrische fiets niet meer dan €1.300 hoeven te kosten. Dus ergens blijft veel geld hangen, maar ik betwijfel of dat bij de fietsenmaker is.

Afgelopen weekend in een mooie tijd van 2 uur mijn BBS02 op een MTB geïnstalleerd, alleen nog een nieuwe accuhouder plaatsen en de kabels wegwerken en dan kunnen we gaan!

• doek55
Afgelopen weekend mijn oude Bafang BBS02b uitgeprobeerd op een oude MTB die ik nog had staan. Deze motor heb ik vorig jaar na 8.000km vervangen door de BBSHD, omdat deze vreemde kuren had en telkens uit viel. Ik verwachtte bij het testen van de BBS02b dus problemen. Echter bleef alles goed werken en ik heb later die dag de lokale MTB route eens uitgeprobeerd. De motor werkte perfect en het is echt een sensatie om zo door de bossen te crossen! Ik ga wel lange accukabels maken, zodat ik de accu in een rugzak kan stoppen, want ik heb weinig vertrouwen dat de accu lang op de onderbuis blijft zitten met alle klappen die de fiets te verduren krijgt.
Dreamvoid schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:41:
Niets staat je overigens in de weg om zelf een 4.000W motor in je Gazelle te bouwen, maar ik weet niet of alle onderdelen dat geweld wel aankunnen :)
Tot nu toe gaat het met 1.200W prima, maar ik zou graag eens een legaal alternatief zien dat echt goed met het verkeer mee kan komen.

• bgttje
Gisteren ff mn BBS02-500W/36V omgewisseld voor een BBS02B-500W/36V en daarna de BBS02 uit elkaar gehaald voor onderhoud. Nu heb ik bij de print wat onderdeeltjes beschadigd en mijn vraag is weet iemand hoe de diode moet zitten op plek 1 en wat de inductiewaarde is van de spoel op plek2?
https://www.dropbox.com/s...cdt/controller3b.jpg?dl=0
Dit kwam er ook uit:
https://www.dropbox.com/s...z/Pinion%20gear2.jpg?dl=0
...........Het aantal km's hebben hier wel z'n tol geëist. Motor is van 7/2014.

De B versie is wel superstil alleen doet de gashendel het nu niet meer onder het trappen ter ondersteuning. Het is trappen of gashendel bedienen.

De A versie heeft ook van die zwakke Mosfets dus die gaan er ook uit.

[ Voor 28% gewijzigd door bgttje op 17-04-2018 21:03 ]

• doek55
@bgttje Misschien heb je iets aan een foto van mijn BBS02b controller, ondanks dat jij de A versie hebt.
BBS02b controller

Die pinion gear ziet er wel aardig versleten uit. Bij mij was er na 6.000km nog geen slijtage zichtbaar, maar ik heb wel regelmatig extra Mobil Grease 28 toegevoegd. Daar wordt de motor ook een stuk stiller van.

Het probleem met de gashendel is een bekend probleem met de nieuwe firmware in de 2017 controllers. Bij mijn MTB ga ik daarom de trapsensor loskoppelen, zodat alles met de gashendel gaat. Dan kan ik veel beter doseren en ik heb toch geen 'cruise-control' nodig op een MTB.

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:03:
@bgttje Misschien heb je iets aan een foto van mijn BBS02b controller, ondanks dat jij de A versie hebt.
[afbeelding]
Thanx, dat is m. Zie ik op de spoel nu "101" staan?
En w.b die "pinion gear" hij maakte de laatste tijd een jankend geluid. Had ik m maar gelijk moeten smeren. Zat idd karig in t vet. Gelukkig mn B versie 1st gesmeerd voordat ie eronder ging.
Die 1000uF/63V elco op jouw print ziet er niet goed uit. Die is aan t stuk gaan. Ze gebruiken er ook een verkeerd type voor. De YXF serie van Rubycon kan geen grote rimpelstromen aan. Dan moet je de ZLJ serie hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door bgttje op 18-04-2018 21:25 ]

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-04 02:57
Als je het leuk vind om een beetje onderzoek te doen en iets te leren kun je natuurlijk ook zelf een elektrische fiets bouwen. Je hebt een auto dus er is ook geen haast bij, al denken we daar met dit weer nu misschien anders over haha. De basisvereisten:
  • Je hebt een goede (hydraulische schijfremmen, etc) fiets nodig om alles op te bouwen. 750+ euro is denk ik wel een bedrag waarvoor je een fiets kunt vinden die de extra krachten en eisen van een motor aankan.
  • De motor, een naafmotor kan, maar de meeste kiezen voor een middenmotor. Je kunt dan de versnellingen blijven gebruiken. Een gearshift-sensor kan als de versnellingskabel beweegt de ondersteuning onderbreken waardoor er minder excessieve krachten op de tandwielen + ketting komen te staan bij het schakelen. De meeste bang for je buck heb je waarschijnlijk met een Bafang BBS02B 500 of 750 Watt versie. Laten we zeggen 500-550 euro.
  • De accu, deze heb ik bijv. zelf gemaakt. Maar je kunt ook een kant en klare flesaccu of iets dergelijks kopen. Ik kon tegen inkoopprijs Panasonic NCR18650B cellen krijgen welke ik met een Vruzend kit heb gecombineerd tot een 10S3P batterij, 10 cellen in series voor 36V en 3P voor 3.35 x 3 = 10Ah. Dit is dus een accu met ongeveer: 36 x 10 = 360Wh. Ruim voldoende voor de dingen die ik met mijn BBS01B wil doen. Als ik harder wil kan ik de motor programmeren/ontgrenzen tot 500 Watt voor 40+ km/h, nu haal ik 34, maar dan moet ik ook een extra rij van 10 cellen aan de accu toevoegen om weer wat range terug te krijgen.
    Kosten: 30 cellen x 3,95 (Nkon.nl) = 120 euro. Vruzend kit erbij voor 35 en een BMS uit china voor 12 euro en klaar. Paar connectors voor laden en ontladen en je bent klaar.
Voor de helft van het geld kun je dus een fiets kiezen die het beste bij je past en vervolgens geheel naar jouw smaak configureren, ombouwen en programmeren. Zo kun je zelf ondersteuningsstanden maken/aanpassen waarmee je de acceleratie en/of topsnelheid kunt bepalen. Alles is in te stellen of aan te passen. De fiets bevalt mij en mijn vader zo goed dat we er binnenkort nog een gaan bouwen. Hij is er nu al een week elke dag mee naar het werk. :9

• bgttje
Na een week met een nieuwe BBS02B-500W/36V te hebben gereden valt mij het volgende op. Het optrekken gaat veel geleidelijker dus geen wheelies meer bij het wegrijden en schakelen. Verder is het kunnen schakelen van de verlichting een mooie toevoeging. Het gashendeltje werkt nu ook anders. Voorheen begon ie vanaf 0 als je al trapte en nu voegt ie heel geleidelijk het vermogen toe wat je niet hebt aangesproken door de "keep current" instelling. Het is ff wennen ook door het niet meer zo bruut aanspreken van het vermogen zoals bij de 1ste generatie motoren. Verder is ie erg stil vergeleken met veel ebikes en m'n vorige BBS02-500W/36V(van 7/2014). Weer een top motortje voor mij:-)

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:27:
Na een week met een nieuwe BBS02B-500W/36V te hebben gereden valt mij het volgende op. Het optrekken gaat veel geleidelijker dus geen wheelies meer bij het wegrijden en schakelen.
Hoe moet ik mij dat voorstellen @bgttje, stel dat bij de oude situatie je met alleen trappen halverwege een helling gas erbij geeft, de motor valt kortstondig naar NUL maar komt dan bruut tot topkracht en sleurt je de helling op.

Ik begrijp uit je woorden dat de situatie nu zo is dat de motor NIET naar NUL valt maar geleidelijk je trapwerk tegen de helling gaat ondersteunen? Maar wat heeft de "keep current" instelling hierop voor invloed, soms het vermogen waarop de motor wordt aangesproken, dat is bij de oude BBS0x toch ook zo?

Wat is je conclusie (en ervaringen) bij het testen van de 'b' versie BBS0x? Is het vorige systeem prettiger of is dat toch het nieuwe?

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
KleineJoop schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:16:
[...]

Als je het leuk vind om een beetje onderzoek te doen en iets te leren kun je natuurlijk ook zelf een elektrische fiets bouwen. Je hebt een auto dus er is ook geen haast bij, al denken we daar met dit weer nu misschien anders over haha. De basisvereisten:
  • Je hebt een goede (hydraulische schijfremmen, etc) fiets nodig om alles op te bouwen. 750+ euro is denk ik wel een bedrag waarvoor je een fiets kunt vinden die de extra krachten en eisen van een motor aankan.
  • De motor, een naafmotor kan, maar de meeste kiezen voor een middenmotor. Je kunt dan de versnellingen blijven gebruiken. Een gearshift-sensor kan als de versnellingskabel beweegt de ondersteuning onderbreken waardoor er minder excessieve krachten op de tandwielen + ketting komen te staan bij het schakelen. De meeste bang for je buck heb je waarschijnlijk met een Bafang BBS02B 500 of 750 Watt versie. Laten we zeggen 500-550 euro.
  • De accu, deze heb ik bijv. zelf gemaakt. Maar je kunt ook een kant en klare flesaccu of iets dergelijks kopen. Ik kon tegen inkoopprijs Panasonic NCR18650B cellen krijgen welke ik met een Vruzend kit heb gecombineerd tot een 10S3P batterij, 10 cellen in series voor 36V en 3P voor 3.35 x 3 = 10Ah. Dit is dus een accu met ongeveer: 36 x 10 = 360Wh. Ruim voldoende voor de dingen die ik met mijn BBS01B wil doen. Als ik harder wil kan ik de motor programmeren/ontgrenzen tot 500 Watt voor 40+ km/h, nu haal ik 34, maar dan moet ik ook een extra rij van 10 cellen aan de accu toevoegen om weer wat range terug te krijgen.
    Kosten: 30 cellen x 3,95 (Nkon.nl) = 120 euro. Vruzend kit erbij voor 35 en een BMS uit china voor 12 euro en klaar. Paar connectors voor laden en ontladen en je bent klaar.
Voor de helft van het geld kun je dus een fiets kiezen die het beste bij je past en vervolgens geheel naar jouw smaak configureren, ombouwen en programmeren. Zo kun je zelf ondersteuningsstanden maken/aanpassen waarmee je de acceleratie en/of topsnelheid kunt bepalen. Alles is in te stellen of aan te passen. De fiets bevalt mij en mijn vader zo goed dat we er binnenkort nog een gaan bouwen. Hij is er nu al een week elke dag mee naar het werk. :9
Nog even hierop reageren, want op zich een interessante optie. Op zich qua kosten klinkt het heel goed, maar moet je hiervoor dan ook niet een heel RDW traject door om hem als brommer/speed pedelec te laten keuren?

Edit:
Ik ben nu als koopopties de Speed One en de Grace One aan het overwegen. Ik heb meer dan 500Wh aan accu nodig als ik het zo zie (30km op één lading en grootste deel van de route platteland 45km/u) en andere opties worden dan gewoon veels te duur (€3000 was mijn max).

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 23-04-2018 15:23 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-03 13:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

KleineJoop schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:16:
[...]

Kleine sidenote hierbij: altijd als ik aan dit soort projectjes begin blijk ik nog voor 100+ euro aan gereedschap niet te hebben :P

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Na een paar ritjes e-bike gereden te hebben toch de twijfel wat ik voor een eigen fiets moet gaan doen.

Ik vind de cube touring hybrid one 500 een prachtige fiets, wel met een bosch motor(lawaai?)
https://www.fietsenwinkel...hybrid-one-500-2018-heren
500Watt accu, 40Nm: 2000 euro

Alternatief zat ik naar exact dezelfde fiets maar dan zonder motor te kijken en dat ik er zelf een bafang motor in zet.
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-touring-exc-2017-herre

800 euro fiets, 350 euro bafang BBS02 en een fietsendrager accu ~350 euro. Dan zit je op 1500 euro.
Op de video's lijkt de bafang érg stil.

Is dit een rare gedachte om te doen of wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 27-04-2018 14:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• racinfo

racinfo

E-MTB

LED-Maniak schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:13:
Na een paar ritjes e-bike gereden te hebben toch de twijfel wat ik voor een eigen fiets moet gaan doen.

Ik vind de cube touring hybrid one 500 een prachtige fiets, wel met een bosch motor(lawaai?)
https://www.fietsenwinkel...hybrid-one-500-2018-heren
500Watt accu, 40Nm: 2000 euro

Alternatief zat ik naar exact dezelfde fiets maar dan zonder motor te kijken en dat ik er zelf een bafang motor in zet.
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-touring-exc-2017-herre

800 euro fiets, 350 euro bafang BBS02 en een fietsendrager accu ~350 euro. Dan zit je op 1500 euro.
Op de video's lijkt de bafang érg stil.

Is dit een rare gedachte om te doen of wat zie ik over het hoofd?
Bij een eigen ombouw met een BBS02b motor op een fiets met hydraulische remschijven moet je nog een aantal onderdelen extra hebben, te weten electromagnetische schakelaars op de remmen om motor te stoppen bij het gebruik van de hydraulische remmen, ikzelf heb dat opgelost door eigen knutselwerk maar is dat niet haalbaar dien je deze schakelaars extra aan te schaffen. Een motor onderbrekings schakelaar op de derailleur is echter onnodig, schakelen gaat prima met motoraandrijving.

Wat betreft de accu plaatsing; ik persoonlijk zou kiezen voor de accu op de schuine buis ipv bagagedrager ivm betere gewichtsverdeling.

Een goede accukeuze (300,-) zou zijn:
https://nl.aliexpress.com....1000023.9.479b637cy7jhjo

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 28-04-2018 07:58 ]

• Dacuuu
racinfo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:23:
[...]

Bij een eigen ombouw met een BBS02b motor op een fiets met hydraulische remschijven moet je nog een aantal onderdelen extra hebben, te weten electromagnetische schakelaars op de remmen om motor te stoppen bij het gebruik van de hydraulische remmen, ikzelf heb dat opgelost door eigen knutselwerk maar is dat niet haalbaar dien je deze schakelaars extra aan te schaffen. Een motor onderbrekings schakelaar op de derailleur is echter onnodig, schakelen gaat prima met motoraandrijving.

Wat betreft de accu plaatsing; ik persoonlijk zou kiezen voor de accu op de schuine buis ipv bagagedrager ivm betere gewichtsverdeling.
Magneet schakelaars maken is echt super simpel.
zie: http://imgur.com/a/595wB

Ik rij wel met een schakelsensor, en dat is juist erg fijn, vooral als de motor trekkende is. Ik zou de schakelsensor echt niet willen missen!

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:23:
[...]

Bij een eigen ombouw met een BBS02b motor op een fiets met hydraulische remschijven moet je nog een aantal onderdelen extra hebben, te weten electromagnetische schakelaars op de remmen
FWIW Ik rijd al 3 jaar zonder remsensoren en zonder schakelsensor. Gaat prima, als je je benen stilhoudt, of iets je terugdraait, stopt de motor met ondersteunen.
Moet er wel bijzeggen dat ik vrij weinig rijdt en niet vaak off-road. Vooral bij off-road merk ik dat het handig zou zijn om een remsensor te hebben. Op langzame single trails kan je dan door je remhendel lichtjes aan te raken ervoor zorgen dat de motor niet ondersteunt en je je kan concentreren op je balans op basis van je eigen trapkracht.
Moet je wel voldoende gevoelige remsnsoren hebben :D

• LED-Maniak
  • Nu online
Vandaag naar de fm geweest om fietsen te testen. Bijzondere ervaring bij fietsenwinkel.nl, niet zo zeer positief overigens.

Ik had een cube touring in mijn hoofd maar eigenlijk zat deze helemaal niet lekker. De touring hybrid zag er bulky uit.

Toen kwam een Sensa fiets mij onder de ogen, een Nederlands merk!
De Cross travel Disk 2018 dit heerlijk en fietst erg fijn.

Alleen nu de vraag, kan ik die ook elektrisch maken met een bafang bbs02. Ik zie zo geen reden waarom niet maar wellicht weten jullie er een? :) Als ik het goed zie dan ga ik van 27 versnellingen terug naar 9.

http://www.sensabikes.com...travel-disc-ltd-gent?c=25

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 29-04-2018 23:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Opperpanter2
LED-Maniak schreef op zondag 29 april 2018 @ 23:40:
Vandaag naar de fm geweest om fietsen te testen. Bijzondere ervaring bij fietsenwinkel.nl, niet zo zeer positief overigens.

Ik had een cube touring in mijn hoofd maar eigenlijk zat deze helemaal niet lekker. De touring hybrid zag er bulky uit.

Toen kwam een Sensa fiets mij onder de ogen, een Nederlands merk!
De Cross travel Disk 2018 dit heerlijk en fietst erg fijn.

Alleen nu de vraag, kan ik die ook elektrisch maken met een bafang bbs02. Ik zie zo geen reden waarom niet maar wellicht weten jullie er een? :) Als ik het goed zie dan ga ik van 27 versnellingen terug naar 9.

http://www.sensabikes.com...travel-disc-ltd-gent?c=25
Lijkt mij wel, ik zie op de foto geen reden waarom er geen BBS op zou kunnen. Het zijn denk ik wel hydraulische remmen? Dan moet je wat meer moeite doen als je remsensoren wilt, dat is het enige.
Heb je al eens met een BBS proefgereden? Rijdt duidelijk anders dan een Bosch/Yamaha middenmotor met torquesensor. Ik vind het fijn, maar er zijn ook mensen die het vreselijk vinden.

• doek55
Er is een oplossing voor de nieuwere Bafang BBSxx controllers waarbij het PAS signaal voorrang heeft op throttle. Deze fix zorgt ervoor dat het PAS signaal wordt uitgeschakeld bij gebruik van de throttle, zodat je ook tijdens het trappen kunt doseren met de throttle. Helaas is het een hardwarematige oplossing, softwarematig zou een stuk eenvoudiger zijn:

DIY Fix for BBS02 Pedal/Throttle Issue

Throttle Behavior

[ Voor 8% gewijzigd door doek55 op 01-05-2018 13:25 ]

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:22:
Er is een oplossing voor de nieuwere Bafang BBSxx controllers waarbij het PAS signaal voorrang heeft op throttle. Deze fix zorgt ervoor dat het PAS signaal wordt uitgeschakeld bij gebruik van de throttle, zodat je ook tijdens het trappen kunt doseren met de throttle. Helaas is het een hardwarematige oplossing, softwarematig zou een stuk eenvoudiger zijn:

DIY Fix for BBS02 Pedal/Throttle Issue

Throttle Behavior
Thanks, dit had ik nog niet gezien. Ik heb overigens nog een oud model BBS02 en die heeft er geen last van. Ook de vervangende nieuwe controller niet, althans zo is mij verteld door em3ev. Ik moet hem nog monteren.

• doek55
Opperpanter2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Thanks, dit had ik nog niet gezien. Ik heb overigens nog een oud model BBS02 en die heeft er geen last van. Ook de vervangende nieuwe controller niet, althans zo is mij verteld door em3ev. Ik moet hem nog monteren.
Ik had er op mijn eerste BBS02b controller uit nov-2016 ook geen last van, maar de vervanger van Greenbikekit.com uit okt-2017 en mijn BBSHD van em3ev uit dec-2017 hebben er wel last van. Voor woon-werk verkeer heb ik er niet echt problemen mee, maar nu ik mijn BBS02 op een MTB heb zitten wel. Daar ga ik in eerste instantie de PAS volledig van uitschakelen.

• Torched
Vandaag op een ander projectje met een nieuwe bbs02 met de nieuwe programmering rond gereden.
Ik kan me niet voorstellen dat bafang denkt dat de standaard software geweldig fietst.

Gewoonweg waardeloos, ik snap ook wel dat mensen nu zeggen dat je echt die motoronderbreking nodig hebt bij remmen en schakelen. Met die programmering moet je inderdaad wel. Bij stoppen met trappen loopt de bbs gewoon strak een seconde door. Zelfde met de powercurve, ik heb zo het gevoel dat ik complete versnellingen doormidden trek zo hard sleurt de motor aan de ketting.

Zo zie je maar weer dat software toch echt een groot verschil maakt. En verder ook dat gashendel issue, je kan eigenlijk alleen de gashendel gebruiken op momenten dat je hem niet nodig hebt. Het moment dat je de pas gebruikt........

• doek55
Opperpanter2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
Vraagje voor de mensen met een (48V) BBSXX Bafang middenmotor.

Rijden jullie met een 48V (13 cellen in serie) accu, of (zoals ik) met een 50/52V (14 cellen in serie)?
48V 13S accu icm BBS02b en BBSHD.

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

gop1 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:51:
[...]

Die tool heb ik inderdaad ook, maar de screenshot voor dit tabblad is genomen van de BBS01/02 tool.
Deze tool is eigenlijk bedoeld voor de Bafang Ultra, welke wel meer overeenkomsten heeft met de Max Drive, i.i.g. bedankt.

Ben nog aan het uitvogelen wat alle instellingen precies doen voordat ik wat ga wijzigen. "Keep Current" schijnt één van de belangrijkste instellingen te zijn, maar wat het precies doet is met niet duidelijk, veel mensen op internet leggen dingen anders uit.

De overige instellingen zijn als volgt:
[afbeelding]

dit tabblad is niet van toepassing aangezien ik geen throttle heb, maar toch staan deze waarden ingesteld in de controller:
[afbeelding]

en de Torque-settings:
[afbeelding]
Keep Current is de ondersteuning die blijft bestaan wanneer je je snelheid hebt bereikt (percentage snelheid geselecteerd x snelheid ingesteld op display)

Wanneer deze te laag staat heb je het gevoel dat je niet meer wordt ondersteund bij de ingestelde snelheid waardoor je weer langzamer gaat fietsen. De motor gaat je weer wat meer helpen als de snelheid omlaag gaat, dit geeft een beetje een aan/uit gevoel.

Omdat deze bafang een krachtsensor heeft kan dit weer een ander resultaat geven.

Ik heb hem op de BBS01B op 60 staan.

Voorbeeld:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Snelheid ingesteld (via display) = 30 KM
Current voor gekozen ondersteuning is 60%
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Wanneer je nu bij de 30 km/u komt zal de ondersteuning teruglopen tot ongeveer

22 x 36 x 0.6 x 0.3 = 142 watt

wanneer Keep Current nu op 60 % staat krijg je de volgende ondersteuning bij 30 km/u

22 x 36 x 0.6 x 0.6 = 285 watt

NB Deze motor heeft dezelfde specs als de BBS02 (max 25 A bij 36V), dit is dus een 500 watt motor (niet legaal in NL??)

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Tafkar schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:36:
[...]

Keep Current is de ondersteuning die blijft bestaan wanneer je je snelheid hebt bereikt (percentage snelheid geselecteerd x snelheid ingesteld op display)

Wanneer deze te laag staat heb je het gevoel dat je niet meer wordt ondersteund bij de ingestelde snelheid waardoor je weer langzamer gaat fietsen. De motor gaat je weer wat meer helpen als de snelheid omlaag gaat, dit geeft een beetje een aan/uit gevoel.

Omdat deze bafang een krachtsensor heeft kan dit weer een ander resultaat geven.

Ik heb hem op de BBS01B op 60 staan.

Voorbeeld:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Wanneer je nu bij de 30 km/u komt zal de ondersteuning teruglopen tot ongeveer

22 x 36 x 0.6 x 0.3 = 142 watt

wanneer Keep Current nu op 60 % staat krijg je de volgende ondersteuning bij 30 km/u

22 x 36 x 0.6 x 0.6 = 285 watt
De uitleg die jij geeft over "Keep Current" komt overeen met die uit de handleiding van Stefan Penov en met de uitleg op deze webpagina. Daar zeggen ze het volgende:
"Keep Current(%): 60\60\60\60\80– What this setting does when set at 60% is ramp the current down to 60% of the PAS level selected based on pedal cadence rpm, so at low pedal cadence you get 100% of the level selected but as your pedal cadence increases the power is reduced down to 60%. As you pedal faster the motor does less work down to whatever this number is set to (60% of max current or 15 amps on 25 Amp system)."
Al lijkt dat stukje tussen haakjes niet in overeenstemming met wat ze daarvoor zeggen.

Echter heb ik ook ergens het volgende begrepen over "Keep Current": namelijk de hoeveelheid stroom die overblijft bij het bereiken van je eindsnelheid. Om jouw voorbeeld te gebruiken:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Stel je rijdt 25 km/u, dan geeft de motor 22*0,6*36 = 475,2 watt.
Als je dan 30 km/u bereikt zal de controller de hoeveelheid stroom die de motor krijgt afbouwen van de voor dat ondersteuningsniveau ingestelde "Current" naar de "Keep Current". Je gaat bij 30 km/h dus van 60% current naar 30%, waardoor je, hoe hard je ook gaat, altijd 237,6 watt ondersteuning over houdt. Hoe snel je van 60% naar 30% gaat wordt ingesteld door "Current Decay", welke je kan instellen van 1-8, waarbij geldt 1 = afbouwen bij lage (pedaal)rpm en 8 is afbouwen bij hoge (pedaal)rpm.

Maar het kan zijn dat deze uitleg helemaal fout is.
NB Deze motor heeft dezelfde specs als de BBS02 (max 25 A bij 36V), dit is dus een 500 watt motor (niet legaal in NL??)
25A * 36 V = 500 watt?

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

gop1 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:31:
[...]

De uitleg die jij geeft over "Keep Current" komt overeen met die uit de handleiding van Stefan Penov en met de uitleg op deze webpagina. Daar zeggen ze het volgende:

[...]

Al lijkt dat stukje tussen haakjes niet in overeenstemming met wat ze daarvoor zeggen.

Echter heb ik ook ergens het volgende begrepen over "Keep Current": namelijk de hoeveelheid stroom die overblijft bij het bereiken van je eindsnelheid. Om jouw voorbeeld te gebruiken:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Stel je rijdt 25 km/u, dan geeft de motor 22*0,6*36 = 475,2 watt.
Als je dan 30 km/u bereikt zal de controller de hoeveelheid stroom die de motor krijgt afbouwen van de voor dat ondersteuningsniveau ingestelde "Current" naar de "Keep Current". Je gaat bij 30 km/h dus van 60% current naar 30%, waardoor je, hoe hard je ook gaat, altijd 237,6 watt ondersteuning over houdt. Hoe snel je van 60% naar 30% gaat wordt ingesteld door "Current Decay", welke je kan instellen van 1-8, waarbij geldt 1 = afbouwen bij lage (pedaal)rpm en 8 is afbouwen bij hoge (pedaal)rpm.

Maar het kan zijn dat deze uitleg helemaal fout is.

[...]

25A * 36 V = 500 watt?
Ik zal deze uitleg eens toetsen met mijn fiets. Ik heb namelijk het idee dat de stroom en dus het vermogen ook omlaag gaat als ik nog niet bij de ingestelde snelheid ben.

Snelheid staat bij mij op 35 km maar dit rij ik bijna nooit. Wanneer de accu vol is (42 volt) en ik op stand 6 (55%) rij dan zou het vermogen dus nog niet moeten worden terug geregeld. In de praktijk is dat niet zo.
15A x 42 V x 0.55 = 346 W, zo hoog kom ik niet in stand 6 , meer rond de 240 watt.
Misschien dat de current decay ook al gaat terug regelen als je nog niet op de max snelheid zit.

25 x 36 is inderdaad geen 500 W, maar de bafang motoren worden verkocht als 250, 350 en 500 watt (BBS01 en BBS02). Dit is een gemiddeld vermogen.

Mijn BBS01 kan max 15A x 42 V = 630 watt leveren maar wordt verkocht als 250 W motor.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:16:
[...]
25 x 36 is inderdaad geen 500 W, maar de bafang motoren worden verkocht als 250, 350 en 500 watt (BBS01 en BBS02). Dit is een gemiddeld vermogen.

Mijn BBS01 kan max 15A x 42 V = 630 watt leveren maar wordt verkocht als 250 W motor.
Indien je je Current Limit[A]: bij een 250 Watt motor (15A) verhoogd naar 18 A zal het gemiddelde vermogen toenemen tot 350 Watt, je haalt dan met de BBS01 max 42 km/h bij windstil weer en een perfect wegdek (asfalt of betonplaten). Overigens staat Keep Current bij mij op 20% (fietsunie instelling).

• Dacuuu
racinfo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 06:48:
[...]

Bedankt voor het webadres, de Bafang BBS01b voor slechts 420 dollar _/-\o_ .
Tax Free en incl verzending!
http://pswpower.com/peng/...=dtpic-2018-1R-QVQV.1JQXX
In de beschrijving staat dat het een BBS02B is.
Kan je uitleggen hoe dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Dacuuu op 21-05-2018 09:06 ]

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-04 17:00

ilm

Maar wel iets duurder denk ik. Als je bv. die bbs02b neemt:
- 397 euro op aliexpress
https://nl.aliexpress.com...home-1.0.0.1fe84bdfcyjNiU

- 357 euro (420 dollar) op pswpower
http://pswpower.com/peng/...=dtpic-2018-1R-QVQV.1JQXX

Goed, voor die 40 euro wil je misschien het risico niet nemen. Langs de andere kant betaal je met paypal op pswpower waar ook bescherming op zit.

• bgttje
Dacuuu schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:33:
[...]In de beschrijving staat dat het een BBS02B is.[...]Kan je uitleggen hoe dan?
Speed(alle) op 100% en de stroom oplopend in 9 stapjes. Dan heb je ook een "stroom" geregeld systeem bij de PAS.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:33:
[...]

In de beschrijving staat dat het een BBS02B is.

[...]
In de beschrijving op mijn link staat:
EU No Tax free shipping Bafang 36V500W BBS02B mid crank drive motor kits LCD display geared Motor ebike kit.
Zouden er ergens ook losse motoren verkocht worden?

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 21-05-2018 16:35 ]

• Opperpanter2
LED-Maniak schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:06:
Nou, de lingbei motor is binnen en gemonteerd op de Sensa fiets. Volgens mij ben ik een van de eerste gezien deze motor echt nét op de markt is.

De motor is super stil en de combinatie van torque sensing + PAS is erg interessant. De settings zouden nog wat getweaked mogen worden maar het rijdt érg comfortabel.

Voor de geïnteresseerden: hij gaat op zijn gemak 45km/uur. Heuvel op met 40km/uur was ook geen enkel probleem waar ik deze heuvel normaal met 16km/uur pak. Dit zijn geen snelheden om aan te raden want je bent echt kwetsbaar.
Dat moet wel een platte heuvel zijn toch? Ik kom met mijn bbs02 bij 1kw echt niet boven de 25 bij een beetje heuvel in Limburg.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
StopEcocide schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:37:
Hallo allemaal,

Ik heb een Gazelle Orange C7+ (gekocht in 2015) die ik om zou willen laten tot elektrische fiets, en die in erg goede staat verkeert. Is dit laten ombouwen aan te raden? Of ben ik 'veroordeeld' tot de aankoop van een nieuwe elektrische fiets?

Ik heb het helaas niet breed dus ik ben op zoek naar, kwalitatief, de goedkoopste (ik dacht zelf aan 500 á 600 euro totaal, incl. montagekosten) weg om sneller naar mijn nieuwe werk 9,7 km (enkel) te komen.

Tips zijn zeer welkom! :)
Ik neem aan dat je het dan voornamelijk zelf gaat doen en niet iemand in gaat huren om om te bouwen ;)

Maar het is zeker mogelijk. Als je echt goedkoop wilt gaan kan je een voorwiel kopen met ingebouwde motor en neem je er een kleine accu bij (20km heb je geen grote accu nodig).
Volgens mij zijn de bbs02's (middenmotors) ook wel te verkrijgen in jouw pricerange, weet alleen niet hoe veel je dan overhoud voor de accu.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Opperpanter2
Ik heb afgelopen week in limburg mogen vertoeven en had mijn fietsen met BBS02 750W mee. Ze worden wel warm, maar je kunt er lekker mee over de stijlste mountainbike routes gaan.
Heerlijk door de natuur. Wel vergroten de heuvels alle kwaliteiten of minpunten van je fiets.
Zo heb ik bijvoorbeeld vrij oude velgen en knapte er een spaak op dag 1 in het eerste uur :S
Verder merk je wel dat bij zulke heuvels velgremmen (v-brakes) toch tekort komen als je echt hard gaat.
Ben wel blij dat ik nog recentelijk nieuwe Marathon Plus MTB banden heb gemonteerd, die kunnen wel een stootje hebben van de rotspartijen daar.

En een lekker regenbuitje dat zijn sporen nalaat....

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/ggztqz8uv/20180528_144957.jpg

• LED-Maniak
  • Nu online
racinfo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Je maakt mij wel nieuwsgierig omtrent de Lingbei motor. Heb je nu de 250 of de 500 watt uitvoering?
Is er ook tweakers software ergens beschikbaar?

Ik lees er ook over op:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=94220
Ik heb de 500Watt uitvoering.

Heb hem al uitvoerig uit elkaar gehaald en bekeken met uitzondering van de torque sensor. Hij heeft veel weg van een BBS02 motor met hier en daar wat aanpassingen zoals overal helix tandwielen in plaats van recht en daardoor de mogelijkheid voor 90Nm koppel; Wat erg veel is(met een 42 op 12 vertanding trek je met de gashendel rap op van stilstand).

Software, lijst met instelmogelijkheden en programmeerkabel is beschikbaar zodra ik deze binnen heb. Ben nu een samenwerking met de fabriek aangegaan om de motor verder te ontwikkelen. Verdien ik niets mee hoor, behalve inzicht in hoe ze het doen en een nog mooiere motor. :)

• Torched
LED-Maniak schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:41:
[...]

Heb hem al uitvoerig uit elkaar gehaald en bekeken met uitzondering van de torque sensor. Hij heeft veel weg van een BBS02 motor met hier en daar wat aanpassingen zoals overal helix tandwielen in plaats van recht en daardoor de mogelijkheid voor 90Nm koppel; Wat erg veel is(met een 42 op 12 vertanding trek je met de gashendel rap op van stilstand).

Software, lijst met instelmogelijkheden en programmeerkabel is beschikbaar zodra ik deze binnen heb. Ben nu een samenwerking met de fabriek aangegaan om de motor verder te ontwikkelen. Verdien ik niets mee hoor, behalve inzicht in hoe ze het doen en een nog mooiere motor. :)
Eerlijk gezegd ben ik blij dat er juist rechte tandwielen in de BBS zitten ipv helix. Helix is wel stiller, maar je verliest efficiëntie. En je accu is al zo klein. En power is helemaal geen probleem, helemaal niet als je 1200w er door heen jaagt.

Er zitten helixen in omdat die stil zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 04-06-2018 19:17 ]

• doek55
[...]

Ik ben erg benieuwd of je veel in kunt stellen in de software, want dan kan dit een zeer interessante ombouwset zijn. Zijn de aansluitingen compatibel met de Bafang BBSxx onderdelen, zoals remsensoren, gashendel, speed sensor? Wellicht zelfs de displays? Is deze Lingbei MM28.250 vergelijkbaar met de BBS01b of meer met de BBS02b?

• bgttje
[...]Ik heb de 500Watt uitvoering.Heb hem al uitvoerig uit elkaar gehaald en bekeken met uitzondering van de torque sensor. Hij heeft veel weg van een BBS02 motor met hier en daar wat aanpassingen zoals overal helix tandwielen in plaats van recht en daardoor de mogelijkheid voor 90Nm koppel; Wat erg veel is(met een 42 op 12 vertanding trek je met de gashendel rap op van stilstand)
Zie dat het door Bafang gasten is ontwikkeld. Als ik terug ben van vakantie ga ik er ook 1 bestellen. Kan alleen de 500W versie niet vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 05-06-2018 14:09 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
doek55 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:46:
[...]

Ik ben erg benieuwd of je veel in kunt stellen in de software, want dan kan dit een zeer interessante ombouwset zijn. Zijn de aansluitingen compatibel met de Bafang BBSxx onderdelen, zoals remsensoren, gashendel, speed sensor? Wellicht zelfs de displays? Is deze Lingbei MM28.250 vergelijkbaar met de BBS01b of meer met de BBS02b?
De kabels zijn hetzelfde van kleur. Of de pinout hetzelfde is moet ik nog eens meten.
Sensoren, hendels en display leveren ze er allemaal bij. Waarschijnlijk werkt een bestaand bafang display er niet op. MM28.250 is meest vergelijkbaar met de BBS02B maar dan met torque sensor.
bgttje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Zie dat het door Bafang gasten is ontwikkeld. Als ik terug ben van vakantie ga ik er ook 1 bestellen. Kan alleen de 500W versie niet vinden?
Die raakt steeds uitverkocht als hij online staat.. 8)7
Als hij weer online is kan je hem hier vinden:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.15e74c4dG8rVnW
doek55 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:43:
Dit is de enige verkoper die ik kan vinden:

https://nl.aliexpress.com...tion-kit/32866583586.html

In de specficaties staat 250/350/500W en 36/43/48V. Ik weet niet of die controller dat allemaal aan kan, maar mechanisch zullen er vast geen verschillende versies zijn.
Controller zal hetzelfde zijn alleen verschillende interne motor.

Als er concrete aankoopwensen van iemand zijn dan wil ik ze best even bellen om te vragen wanneer er geleverd kan worden. Mocht iemand het eng vinden in China te bestellen dan kan ik dit eventueel wel verzorgen incl. inbouw support. Let wel op dat er 21% BTW bij komt.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 05-06-2018 15:01 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het idee van @Torched spreekt mij ook wel aan, ik heb geen klagen over de levensduur van cassette en ketting. Ik heb uiteindelijk de mtb 2e hands gekocht, onbekend hoeveel km'ers de vorige eigenaar met ketting en cassette heeft gereden.

Na koop 2 jaar geleden heb ik de BBS01 eronder geplaatst en verder niets aan ketting of cassette gedaan, nu dus, na ruim 5200 km vervang ik cassette en ketting (incl. verz.kst) voor 33 euro. Het grote tandwiel heb ik nu ook vervangen maar of dat nu echt nodig was (zie foto) betwijfel ik toch achteraf gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/tand.jpg

Maar met een BBS01 is de tandwiel en ketting belasting natuurlijk een stuk minder dan bij de BBS02 of HD.

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 13-06-2018 16:24 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:16
Thinlanet schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:53:
........Wat is de (mechanische) verbetering van de Lingbei tov de Tongsheng en Bafang? .............
In de vorige post had ik een tweetal links geplaatst naar het Endless forum met wat ervaringen.
Daar wordt eea gezegd over de motor
De informatie staat daar nogal versnipperd (wel vooral op de eerste pagina's), maar voor zover ik begrepen heb gaat het vooral om zwaarder uitgevoerde (helix) tandwielen. De motor heeft verder veel gelijkenis met Bafang, waarschijnlijk omdat hij door ex engineers is ontwikkeld. Is tevens veel stiller dan bv de TSDZ2.
Op zich schijnt hij nu al goed te presteren, maar merk je nog niet veel van de torsiesensor dan dat hij "aanwezig" is. Daarvoor is een firmware update nodig. Aan kracht en snelheid ontbreekt het niet.

mbt de naam "EBBS02" zijn er nu ook meer aanbieders te vinden dan eerder bij OKfeet.
Zoeken naar Lingbei of MM28.250 levert niet zoveel op. De naam geeft tevens de gelijkenis aan met de Bafang BBS02.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 31-08-2018 09:50 ]

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-04 22:24
elinx schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:15:
[...]
In de vorige post had ik een tweetal links geplaatst naar het Endless forum met wat ervaringen.
Daar wordt eea gezegd over de motor
De informatie staat daar nogal versnipperd (wel vooral op de eerste pagina's), maar voor zover ik begrepen heb gaat het vooral om zwaarder uitgevoerde (helix) tandwielen. De motor heeft verder veel gelijkenis met Bafang, waarschijnlijk omdat hij door ex engineers is ontwikkeld. Is tevens veel stiller dan bv de TSDZ2.
Op zich schijnt hij nu al goed te presteren, maar merk je nog niet veel van de torsiesensor dan dat hij "aanwezig" is. Daarvoor is een firmware update nodig. Aan kracht en snelheid ontbreekt het niet.

mbt de naam "EBBS02" zijn er nu ook meer aanbieders te vinden dan eerder bij OKfeet.
Zoeken naar Lingbei of MM28.250 levert niet zoveel op. De naam geeft tevens de gelijkenis aan met de Bafang BBS02.
Wederom dank! Gezien de massa van de bakfiets bij volle bepakking zoek ik wel naar een stukje "heavy duty equipment" en beperkt lawaai is ook wel een stukje comfort als hij dagelijks gebruikt wordt. Lingbei is in die zin wel de gene waar mijn voorkeur naar uit gaat.

• Torched
Slijtage op interne tandwielen is echt totaal overrated. De lingbei heeft een stiller design misschien, maar slijtage is zolang je binnen specs blijft echt geen probleem.
En dat is hier met 20.000 op 1 motor en nu 3000 op een andere fiets. Lagers zijn een keer kapot gegaan door water= roest. Maar dat is dan ook echt alles.

Tja op het moment dat je 1.5 kw door je bbs02 gaat gooien smelt je tandwielen ja.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-04 19:24
racinfo schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:41:
[...]

Dat zijn hoge eisen, uitgaande van een 36volt accu (indien je gaat voor de BBS01b) zou ik dan denken aan minimaal 600 Watt/uur, liefst nog meer.

Ikzelf heb een 468 Wh accu en daar haal ik met snelheden tussen 30 en 35 (piek) km hoogstens 30km mee. En dan alleen nog in de zomer, op vlakke weg en weinig wind, voor de winter moet je zeker op 20% vermindering rekenen.
Ik heb de mogelijkheid om op het werk op te laden, de range is dus niet een keiharde eis. Na veel zoeken op aliexpress en beoordeling van verkopers lezen kom ik bij PSWPower uit, leveren snel (EU no tax) en verkopen een accu met Samsung cellen, ik dan hier op uit:

Free shipping 48V 750W BBS02B Bafang 8fun Central Motor.improved controller inside the motor

EU No Tax free shipping 48V 14.5Ah Hairon the interior battery SAMSUNG INR18650-29E ebike
battery fit 48V 750W/ 1000W

Komt in euro's op 660,- incl verzenden. Zit ik een beetje goed zo ?

PV Output

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

wpeterw schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:40:
[...]

Ik heb de mogelijkheid om op het werk op te laden, de range is dus niet een keiharde eis. Na veel zoeken op aliexpress en beoordeling van verkopers lezen kom ik bij PSWPower uit, leveren snel (EU no tax) en verkopen een accu met Samsung cellen, ik dan hier op uit:

Free shipping 48V 750W BBS02B Bafang 8fun Central Motor.improved controller inside the motor

EU No Tax free shipping 48V 14.5Ah Hairon the interior battery SAMSUNG INR18650-29E ebike

Ik was rond de 600 euro kwijt voor BBS01B en 36v 14 Ah, dus 660 lijkt me prima prijs (Bafang ook bij PSW, batterij ergens anders)

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 09:35
wpeterw schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:40:
[...]

Het kopen bij PSWPower heeft als voordeel dat het goedkoop is en dat je daarbij ook nog eens geen verzendkosten en invoerrechten hoeft te betalen omdat het uit een EU land komt. Maar wat als er binnen een jaar iets hapert of kapot gaat en je het ter reparatie terug moet sturen naar China? De verzendkosten zijn dan voor jou, dat is nog wel te doen maar betaal je na de reparatie niet alsnog de invoerrechten?

• wpeterw
tuppes schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:16:
[...]

Het kopen bij PSWPower heeft als voordeel dat het goedkoop is en dat je daarbij ook nog eens geen verzendkosten en invoerrechten hoeft te betalen omdat het uit een EU land komt. Maar wat als er binnen een jaar iets hapert of kapot gaat en je het ter reparatie terug moet sturen naar China? De verzendkosten zijn dan voor jou, dat is nog wel te doen maar betaal je na de reparatie niet alsnog de invoerrechten?
Bij pswpower kost de Bafang bbs02b/750 351,42 en bij fietsunie.nl (dat is bij mij in de buurt) maar liefst 784,-. Voor dat verschil kan ik een extra motor kopen.

PV Output

• racinfo

racinfo

E-MTB

wpeterw schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:02:
[...]

Bij pswpower kost de Bafang bbs02b/750 351,42 en bij fietsunie.nl (dat is bij mij in de buurt) maar liefst 784,-. Voor dat verschil kan ik een extra motor kopen.
Hier zit zo'n prijsbewuste koper :'(
Motor + accu aangeschaft bij fietsunie, prijs tesamen: 1088,00

NL, dus garantie in NL maar die is allang over, motor meer dan 2 jaar oud.

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
Ik wil graag een upgrade doen van mijn huidige Bafang BBS02 motor naar een BBSHD motor + accu 52V.
Liever koop ik in de EU zodat er geen verborgen kosten zijn en ik het materiaal sneller heb.
In deze webshop vond ik wat ik zoek maar wat ik vragen wil is : kent iemand deze shop ( http://ebike-shop.nl/ )en is alles betrouwbaar ?

[ Voor 7% gewijzigd door DeVadderF op 10-09-2018 19:48 ]

• wpeterw
DeVadderF schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:46:
Ik wil graag een upgrade doen van mijn huidige Bafang BBS02 motor naar een BBSHD motor + accu 52V.
Liever koop ik in de EU zodat er geen verborgen kosten zijn en ik het materiaal sneller heb.
In deze webshop vond ik wat ik zoek maar wat ik vragen wil is : kent iemand deze shop ( http://ebike-shop.nl/ )en is alles betrouwbaar ?
Geen adres, geen telefoon, geen kvk-nummer.

PV Output

• wpeterw
DeVadderF schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:46:
Ik heb mijn bbs02b/750 hier besteld, betaald met Paypal en een paar uur later al bericht van DHL. Reageren ook vlot op mail. De BBSHD verkopen ze ook: http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2015-b4-27wj

PV Output

• doek55
Ik heb bij PSW Power mijn BBS02b en twee keer een accu besteld en mijn BBSHD komt van EM3EV. Bij Greenbikekit heb ik ook wel eens wat onderdelen besteld.
Als je via DHL laat bezorgen kan het binnen 3 dagen vanuit China hier zijn, maar je krijgt dan wel voor verzending een verzoek om de belastingen te betalen. Bij mijn BBSHD van EM3EV was dat €75. Bij andere verzendmethodes heb je kans dat je geen belastingen hoeft te betalen.

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
wpeterw schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:28:
Ik heb mijn bbs02b/750 hier besteld, betaald met Paypal en een paar uur later al bericht van DHL. Reageren ook vlot op mail. De BBSHD verkopen ze ook: http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2015-b4-27wj
Bedankt voor de link.
Wel zie ik dat de BBSHD uit china moet komen en ze hebben enkel accu's 48 Volt en geen 52 Volt.
Vermoed dat ik eens ga informeren bij EM3EV, ken deze shop nog van aankoop 2 jaar geleden.

• wpeterw
Afgelopen weekend de Bafang bbs02b binnen gekregen en gelijk gemonteerd. Klusje van een uurtje. De motor past perfect onder het Merida frame:

https://ibb.co/i0TVUz

[ Voor 20% gewijzigd door wpeterw op 17-09-2018 11:31 ]

PV Output

• doek55
Bafang BBS02/HD 15.000km in 21 maanden:
Vandaag heb ik de 15.000km bereikt en dat is een mooi moment voor een update van mijn ervaringen met de Bafang BBSHD ombouw. Mijn vorige samenvatting was bij 8.000km en kort daarna ging mijn BBS02b vreemde kuren vertonen. Waardoor ik besloot deze te vervangen door een BBSHD. Achteraf blijkt de BBS02b controller niet defect te zijn, maar was er een slecht contact in een connector van de fase draden naar de motor, want op dit moment verricht de BBS02b zonder problemen zwaar werk op een MTB.

Uitgaven van 8.000km tot 15.000km:
Upgrades:
BBS02b vervangen door BBSHD met 46T voorblad (8.050km €213 duurder dan BBS02b)
Suntour SP12 NCX + hoes (10.040km €67)

Defecten:
Niets

Onderhoud:
BBSHD secondary gear ingevet met Mobil Grease 28 (8.050km)
Remblokken Rim Wrangler 2 (9.064km €8)
Ketting KMC Z1X EPT (9.432km €11)
Tandwiel Alfine 18T (9.432km €9)
Ketting KMC Z1X EPT (12.800km €11)
BBSHD secondary gear opnieuw ingevet met Mobil Grease 28 (13.900km)

Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 15.000km:
Aanschaf/upgrades: €0,115/km
Defecten €0,015/km
Onderhoud €0,025/km

Ten opzichte van de BBS02b is het verbruik van de BBSHD ~15% lager met 13-14 Wh/km bij een kruissnelheid van 45km/u en een gemiddelde snelheid van ~39km/u (GPS). Aan de bijna 2 jaar oude 840Wh accu, welke ik 2x per dag van ~40% tot ~90% oplaad, merk ik nauwelijks slijtage.

De BBSHD was in het begin super stil, maar begon langzaam wat meer geluid te maken. Na opnieuw invetten van de secondary gear is deze weer stiller, maar niet als nieuw. Daarvoor moet ik waarschijnlijk alle interne tandwielen opnieuw invetten.

Ik ben erg tevreden met de upgrade van mijn achterrem, die er nu bijna 10.000km op zit en het meeste remwerk verricht. Deze rollerbrake BR-IM81-R heeft geen onderhoud nodig, maakt geen geluid en is krachtig genoeg om de Schwalbe Energizer te laten blokkeren.

De upgrade van verende zadelpen naar de Suntour SP12 NCX brengt veel comfort. Het grootste deel van de oneffenheden in het wegdek worden weggenomen, waardoor ik minder vaak op de pedalen hoef te gaan staan om de fiets en mijzelf te ontzien van klappen.

Ik heb de hele zomer doorgefietst met de Conti Top Contact Winter II op mijn voorwiel en zie nauwelijks slijtage, terwijl ik dat wel had verwacht van het zachte rubber met ruim 2x zoveel grip als de Schwalbe Energizer Plus.

Tot nu toe is het nog steeds genieten op de fiets en ik vind het erg vervelend als ik met de auto naar het werk moet. Met de winter in aantocht wordt het weer wat spannender, maar ook een stuk rustiger op het fietspad. De temperaturen zijn nu eindelijk weer geschikt om flink door te trappen zonder bezweet op de bestemming aan te komen.

• doek55
Thinlanet schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:57:
[...]

Ik heb de 350W 36V versie als Rebranded GP van OkFeetet aangeschaft met C800 display. Geen idee hoeveel mosfets deze heeft en wat het verschil betekend in de praktijk. Ik twijfel nu of ik voor een 36V of 48V accu zou gaan. Als ik de specificaties van de GP bekijk, lijkt het er op dat ik bij 36V 250watt tot mijn beschikking kan hebben en bij 48V 500 watt. Is het verstandiger om dan voor een 48v accu te gaan?

BMS waarde kan ik bij PSW niet zo snel vinden (enkel Rated Voltage van 14,5A), of dien ik de specificaties van de cellen dan na te gaan?
Ik las gisteren op Endless-Sphere dat er een nieuwe versie uit is met 9 mosfets. Dat was in het verleden bij Bafang ook de upgrade van BBS02 naar BBS02b, omdat er veel controllers kapot gingen. De nieuwe versie zou je ook makkelijker moeten kunnen programmeren, omdat deze een externe aansluiting heeft.

In datzelfde topic schrijft men dat de 36V versie een andere is dan de 48V versie, dus je zult wel een 36V accu moeten gebruiken. De oude controller kan tot 18A, dus moet je BMS daar tegen kunnen. De cellen zelf hebben vaak een hogere specificatie. De nieuwe controller met 9 mosfets kan tot 23A.

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-04 22:24
doek55 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:54:
[...]

Ik las gisteren op Endless-Sphere dat er een nieuwe versie uit is met 9 mosfets. Dat was in het verleden bij Bafang ook de upgrade van BBS02 naar BBS02b, omdat er veel controllers kapot gingen. De nieuwe versie zou je ook makkelijker moeten kunnen programmeren, omdat deze een externe aansluiting heeft.

In datzelfde topic schrijft men dat de 36V versie een andere is dan de 48V versie, dus je zult wel een 36V accu moeten gebruiken. De oude controller kan tot 18A, dus moet je BMS daar tegen kunnen. De cellen zelf hebben vaak een hogere specificatie. De nieuwe controller met 9 mosfets kan tot 23A.
Is bij de Lingbei de controller vervangbaar (dus conversie van 6 naar 9 mosfets mogelijk) en mogelijk op afstand de firmware te upgraden? Ik denk dat ik de 350W versie net iets te vroeg heb besteld, nu wetende dat een 500W versie bestaat, al kunnen er ook daar kinderziektes in zitten.

• Hkuit
  • Laatst online: 09:35
Is de Lingbei al klaar voor de “gewone” Tweaker?

Ik wil mijn hybride fiets ombouwen en dacht aan de Bafang BBS02 middnmotor. Na het doorlezen van dit topic ben ik echter aan het twijfelen geraakt, de nieuwe motor van Lingbei klinkt wel erg interessant. Ik twijfel alleen omdat ik lees dat de software nog niet optimaal is (was?). Wat is de stand van zaken nu; rijdt het met de huidige software wel goed?

• doek55
Hkuit schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:49:
Is de Lingbei al klaar voor de “gewone” Tweaker?

Ik wil mijn hybride fiets ombouwen en dacht aan de Bafang BBS02 middnmotor. Na het doorlezen van dit topic ben ik echter aan het twijfelen geraakt, de nieuwe motor van Lingbei klinkt wel erg interessant. Ik twijfel alleen omdat ik lees dat de software nog niet optimaal is (was?). Wat is de stand van zaken nu; rijdt het met de huidige software wel goed?
Dat lijkt er niet op en het is nog steeds niet duidelijk of er nu een fatsoenlijke torque sensor in zit. Op dit moment lijkt de firmware daar weinig mee te doen en de torque sensor is het enige pluspunt boven een Bafang BBS02b. Als die niet werkt zou ik altijd voor de Bafang gaan. Aangezien die zich ruimschoots heeft bewezen qua betrouwbaarheid, er is een grote hoeveelheid reserveonderdelen en upgrades beschikbaar en deze is eenvoudig te programmeren (zeker icm een Eggrider display, dan heb je alleen nog maar een smartphone nodig).

• Hkuit
tuppes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Als ik even een stukje tekst van LED-Maniak (zaterdag 1 september 2018 17:37) mag aanhalen.
"Wil je een bafang, koop dan de lingbei motor. Dan heb je een bafang ontwerp die in de toekomst nog leuker kan worden."

Een eventuele firmware update kun je zelf niet uitvoeren......toch.

Heeft het dan überhaupt wel zin om een Lingbei motor nu al te kopen. Misschien beter maar een jaartje of twee wachten tot hij helemaal uit ontwikkeld is?
Precies, daar kwam mijn vraag ook uit voort; LED-Maniak is erg positief, maar hij zit dicht bij het vuur (heeft contact met de fabrikant) en kan kennelijk zelf zijn firmware updaten (kabel en software aangeschaft).
Ik lees hier en op Endless Sphere wel dat de firmware inmiddels geupdate is en ik hoop daarom van gebruikers te horen of hij nu al heerlijk rijdt of nog niet.

En anders ga ik inderdaad voor een Bafang BBS02!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 09:35
Hkuit schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

En anders ga ik inderdaad voor een Bafang BBS02!
Mag ik vragen waarom een BBS02 voor een gewone htybride fiets? Is een Bafang BBS01B dan niet al voldoende of ga je racen? :)

• Hkuit
tuppes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Mag ik vragen waarom een BBS02 voor een gewone htybride fiets? Is een Bafang BBS01B dan niet al voldoende of ga je racen? :)
Goed punt. Komt door al die Amerikanen die het alsmaar hebben over 750 Watt en (veel) meer... >:)

Ik meende ook dat het prijsverschil tussen die 2 niet heel groot was, zal zo nog eens zoeken.
Heb jij een BBS01b?
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.