Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 894.999 views

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:56
Matched: BBS02
timaerts schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat Stromer betere actieradius heeft, dus is misschien wél een alternatief.
Wellicht, maar de prijs van de Trek is mij al hoog genoeg :X
Hark_k schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Als je de oplader had meegenomen en op je werk had opgeladen, had je geen probleem met de range? En op de Turbo stand ook minder zweet?
Idee was ook om een oplader op het werk te gaan leggen, maar ik heb nu vakantie en het bedrijf is gesloten. Ik wist dus van tevoren dat ik niet terug zou kunnen komen op de accu.
11 km range over is naar mijn mening te weinig. Als het kouder wordt, neemt de range snel af (wij hebben ook een elektrisch auto, ik heb enige ervaring...) en met het ouder worden van de accu neemt de range ook af (10% per jaar is de stelregel)
doek55 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Om 40km/u gemiddeld te fietsen heb je waarschijnlijk een kruissnelheid van 45-50km/u (GPS) nodig en dus zo min mogelijk stedelijk gebied op je route. Daarvoor kun je een speed-pedelec gebruiken waar de begrenzer vanaf is of gebruik maken van een ombouwset zoals de BBS02 / BBSHD. De accu zal meer dan 500Wh moeten zijn om een enkele reis te overbruggen.
Klopt, maar na begrenzer verwijderen is de garantie verdwenen en als je een ongeluk krijgt zou de verzekering nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen. Ik vind dit dus geen goed idee, maar dat is een persoonlijke keuze.
Torched schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Waar heb je de luchtdruk van de banden op? Ik neem aan dat het 50mm of 2'' banden zijn.

Ik rijd zelf rond op 2.3bar en 2.5 achter met even brede banden.

Afhankelijk van lichaamsgewicht kan je lager
En volgens de website zitten er zelfs 2.4inch banden onder, dus je druk kan verder omlaag voor meer comfort
De FM heeft de banden op 4 bar gezet, dit zou dus inderdaad lager kunnen voor meer comfort. Ik weeg ongeveer 76kg, dus dat zal niet direct heel veel impact hebben op de range verwacht ik.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Verwijderd

doek55 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Om 40km/u gemiddeld te fietsen heb je waarschijnlijk een kruissnelheid van 45-50km/u (GPS) nodig en dus zo min mogelijk stedelijk gebied op je route. Daarvoor kun je een speed-pedelec gebruiken waar de begrenzer vanaf is of gebruik maken van een ombouwset zoals de BBS02 / BBSHD. De accu zal meer dan 500Wh moeten zijn om een enkele reis te overbruggen.
45minuten voor 28km is denk ik wat aan de krappe kant. Naar mijn ervaring is de maximale comfortabele fietssnelheid op een speedbike 40 km/hr. Daarboven wordt windsuizen/gestuiter door gaten in de weg/ energie verbruik (belasting op de batterij) te hoog om op een fijne manier twee keer op een dag een route van 28km te fietsen. denk dat een gemiddelde van 35 en reistijd van 50-55minuten realistischer. En inderdaad opladen op het werk.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
Cerutti schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:43:
[...]Momenteel op vakantie met ons Bafangetje in de Provence, gelukkig een voorblad van 36 t gemonteerd, 46t zou te zwaar zijn geweest.Iedere dag reeds gefietst zonder problemen, behalve gisteren, ondersteuning op mijn fiets viel plots volledig weg, ook het display, dus geen errorcode.Pas toen we van batterij wisselden wisten we dat de oorzaak bij de batterij lag. Vermoedelijk te warm geworden (buitentemp ong 35 gr) want na een half uurtje in de schaduw was het euvel verdwenen.Heeft iemand zoiets reeds voorgehad met de BB02 ?
BMS getript in de accu. Zit meestal een warmte sensor op. Ik heb 1 keer gehad dat m'n BBS02-500W z'n kracht verloor toen ik de hele dag aan t speed pedelec(cen) was en nog eens tig heuvels opging. ff 5 minuten wachten en t ging weer. Motor voelde toen warm aan(t was ook 35C buiten).
Ik gebruik op al m'n ebikes(met Bafang motor) het 42T voorblad van AlcedoItalia
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-04 20:01
Tafkar schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:11:
[...]

500W of 750W motor?
Heb je ook nog plaatje van de hele fiets?

Met die accu ga je wel behoorlijk wat kilometers halen :)
BBSHD...Ik werd overigens vanmorgen nog ingehaald door een oudere heer op een racefiets e-bike (geen idee wat het was, volgens mij met een boschmotor) :-)

De top van deze ligt niet eens veel hoger dan van mijn bbs02, maar rijdt wel 'pittiger' en de BBSHD is een nieuwer/verbeterd ontwerp. (en superstil!) Ik kijk even hoe het zo fietst, maar ik denk dat ik 'm snel omprogrammeer naar lagere snelheden. Ik hoef niet perse hard, en zelfs stand '1' met 20km p/h is me wat te snel binnen de bebouwde kom. Het gaat mij vooral om de geroemde 'degelijkheid' van de BBSHD in dat in combinatie met een prima actieradius, juist met een wat gemodereerd tempo. (~30km/h) zou die erg goed moeten zijn.

Nog wat te klussen aan de fiets, dus nog geen plaatjes...

[ Voor 57% gewijzigd door Frost_Azimov op 21-08-2017 23:54 ]

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
racinfo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Ik heb mijn afstelling op 34 km staan, en dan volgens de ingebouwde snelheidsmeter die bij mij op die snelheid nog 7% afwijkt van de werkelijke GPS snelheid.
Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:13:[...]Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.
Bij mij zakt de ondersteuning helemaal en het aan/uit principe is er in lichte mate maar reageert wel snel. Ik zet voor normaal fietsen de begrenzing op 27km/u.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

Vind je die begrenzing niet gruwelijk irritant werken? Op mijn BBS02 stopt de motor abrupt bij het bereiken van de ingestelde max. Paar seconden doet de motor niks, en dan gaat ie er weer tegenaan totdat de max bereikt is, en dan weer paar seconden niks, enz.
Valt reuze mee, vooral als je er gewoon onder blijft qua. snelheid. Met 34 fiets ik niet meer voor mijn genoegen, dat is meer voor woon-werk verkeer denk ik, weggelegd.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59
Vandaag heb ik de 5.000km bereikt met de Bafang BBS02b 48V (max 20A) op mijn Montego Status Deluxe. Dus het is tijd voor een tussenstand. Ik heb deze fiets voornamelijk gebruikt voor woon-werk ritten van 61km per dag met een gemiddelde snelheid van 38,5km/h (Strava GPS). De 48V 17,5Ah accu voltanken kost gemiddeld 1,2Kwh per dag, dus 20Wh per km.

De volgende onderdelen heb ik inmiddels aan de fiets aangepast:
- Verlichting voor vervangen door B+M Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus (€64).
- Rollerbrake voor vervangen door Avid Single Digit 7 (€33).
- Gesloten kettingkast vervangen door Hesling kettingscherm voor 48T (€15).
- 2x Kettingspanner geplaatst (€7).
- Spiegel B+M Cycle Star 80 (€21).
- Spatborden vervangen door SKS Bluemels 53mm (€27).

2.500km
- Achterband: Vredestein Active Tour 37-622 vervangen door Schwalbe Energizer Plus 47-622 (€22).
- Ketting: Shimano ketting vervangen door KMC Z1X EPT 1/2x1/8 (€19).
- Voorblad: 46T Bafang vervangen door 48T Bafang (€10).
- Achterblad: Shimano 18T vervangen door Shimano 18T (€6).
- Bafang: Tandwielstel achter voorblad vol gestopt met Mobil Grease 28 98JF51.

2.600km
- Achterwiellager: Nexus 8 kogelring (links) volledig kapot, dus vervangen door nieuwe kogelring en conus (€8). Het lijkt erop dat deze foutief was afgesteld in de fabriek, want na 2.200 km is er nu nog geen slijtage zichtbaar.

3.100km
- Zadel: Selle Royal gelzadel (gatenkaas) vervangen door Selle Royal 5131HET Respiro Soft Moderate Men (€50). Beluchting is noodzakelijk bij temperaturen boven de 20°C ;).

3.700km
- Voorrem: Rim Wrangler 2 blokjes vervangen (€10).
- Voorband: Vredestein Vredestein Active Tour 37-622 vervangen door Schwalbe Energizer Plus 47-622 (€22) De Vredestein was nog niet op, maar ik wilde graag een ECE-R75 goedgekeurde band. De Energizer heeft helaas minder grip op nat wegdek dan de Vredestein, maar slijt wel veel minder. Dus ik ben op zoek naar een goede voorband, dan kan de Energizer later naar het achterwiel.

4.800km
- Ketting: KMC Z1X EPT vervangen door hetzelfde type (€16). De tandwielen zijn nog goed, omdat de ketting deze keer niet zo ver versleten is. In eerste instantie de KMC Z510 HX geprobeerd, maar die ratelt verschrikkelijk op de huidige tandwielen. Bij nieuwe tandwielen nogmaals proberen.
- Bafang: Tandwielstel achter voorblad vol gestopt met Mobil Grease 28 98JF51.
- Nexus 8 kogelring geïnspecteerd en opnieuw ingevet.

5.000km
- Binnenkort mijn balhoofd servicen, want er zit sinds kort een tik in.
- En nu door naar de 7.500km voor het einde van het jaar :).

• Tjerlatron
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07-2025
Na wat lezen hier heb ik ook een fietsje omgebouwd.
Als basis heb ik Puch Zero (I kid you not, zo heet hij echt). Bij EM3EV een BBS02 setje en een 13S4P accu met MJ1 cellen gekocht. Resultaat: http://imgur.com/a/8zLPv

Ik heb de standaard EM3EV lader uitgerust met een Power Analyzer om een bij te houden hoeveel ik per rit verbruik. Gemiddeld genomen heb ik een rit van 26Km met een gemiddelde snelheid van 31Km/h waarbij ik een gemiddeld vermogen verbruik van 450W en een verbruik van 14.5 Wh/Km heb.

Ik ben een 2e lader aan het maken op basis van dezelfde voeding als hierboven(CLG-150-48). Ik ben alleen nog aan het denken hoe ik hem ga laten stoppen. Als hij aan het einde van de cyclus met minder dan 0.2A gaat laden mag hij wat mij betreft wel stoppen.

Vraag Weet iemand welke type connector dit is? http://imgur.com/a/fuAo8
Het is de laadconnector op mijn EM3EV Preditor L Battery Case.

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-04 22:48
racinfo schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:53:
[...]

Knap fietsje, daar kun je mee voor de dag komen _/-\o_

[afbeelding]
Inderdaad, maar ligt wel boven mijn budget ;)

Ik lees dat er wel wat tweakers bezig zijn met de bbs02 motoren. Voordelig in prijs + grotere actieradius.. lijkt mij dus zeer interessant. Ware het niet dat deze niet legaal zijn in België :(

Gebruiken jullie deze kit voor woon-werkverkeer, en hoe gaan jullie om met de illegaliteit/niet verzekerd zijn?

Want deze motoren+accu's lijken volledig te voldoen aan mijn eisen voor woon-werkverkeer :)

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

geemfriek schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:49:
[...]

Ik lees dat er wel wat tweakers bezig zijn met de bbs02 motoren. Voordelig in prijs + grotere actieradius.. lijkt mij dus zeer interessant. Ware het niet dat deze niet legaal zijn in België :(

Gebruiken jullie deze kit voor woon-werkverkeer, en hoe gaan jullie om met de illegaliteit/niet verzekerd zijn?

Want deze motoren+accu's lijken volledig te voldoen aan mijn eisen voor woon-werkverkeer :)
Waarom niet de BBS01B, deze is 250W.

• bgttje
[...]Inderdaad, maar ligt wel boven mijn budget ;)Ik lees dat er wel wat tweakers bezig zijn met de bbs02 motoren. Voordelig in prijs + grotere actieradius.. lijkt mij dus zeer interessant. Ware het niet dat deze niet legaal zijn in België :(Gebruiken jullie deze kit voor woon-werkverkeer, en hoe gaan jullie om met de illegaliteit/niet verzekerd zijn?Want deze motoren+accu's lijken volledig te voldoen aan mijn eisen voor woon-werkverkeer :)
Ach wat is legaal, zolang je maar zorgt dat ie 250W afgeeft en 25km/u max haalt. Daar staat ie bij mij ook meestal op. Echter heb ik weleens behoefte aan n snelle rit en dan verander je dat even in de display, Makkelijk zat. Maar voor mij is dat puur recreatief. Ik vind de speed pedelecs gewoon veel te duur en waarvoor, je krijgt er amper een betere fiets door. Dit zal over een paar jaar wel wat beter worden qua prijs.
Ik heb ook 2 accu's, bij elkaar 1.5Kw, op m'n fiets alleen kost dat een stuk minder dan die RM.
Ik kan er tenminste 70km mee speed pedeleccen.

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 26-08-2017 21:56 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

In de Europese wetgeving is er een mogelijkheid met een MTB, uitgerust voor veld-rijden (terreinbanden en mtb indicatie op het frame) met BBS02 (500-750Watt) of BBSHD (1000Watt) motoren legaal te mogen rijden, ook op de weg. Het lijkt erop dat dit een maas in de wetgeving is dus is het onzeker hoelang dat (nog) gehandhaafd blijft. In NL is er een uitzondering hierop maar wellicht in Belgie nog niet.

Anderzijds zoals @bgttje al opmerkte, door diverse begrenzingen in de verkrijgbare tweak software in te stellen kun je de motoren aan wettelijke voorschriften (laten) voldoen. Ben je dan op een terrein wat geen openbare weg is (strand, bos, heide of bergen bijvoorbeeld) kun je ten volle genieten van de kracht van de BBS** motoren.

Voor woon-werk verkeer kun je het beste een speed-pedelec, zoals Bulls, R&M of Stromer aanschaffen, met helm, bromfiets kenteken en verzekering indien je je werkelijk met 45 km/h wil verplaatsen.

Indien de max snelheid wat lager kan zijn, bijvoorbeeld rond de 30 km/h uur dan is een legale BBS01(b) van 250 watt een goede oplossing; begrens de motor op (25+10%) op 28 km/h en geniet van je eigen ombouwfiets tegen de meest gunstige prijs waar je met een middenmotor mee uit de voeten kunt. Er is bij 250 watt geen typegoedkeuring vereist om aan een wet te voldoen!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:16
racinfo schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 06:29:
........

In de Europese wetgeving is er een mogelijkheid met een MTB, uitgerust voor veld-rijden (terreinbanden en mtb indicatie op het frame) ........ legaal te mogen rijden, ook op de weg. Het lijkt erop dat dit een maas in de wetgeving is dus is het onzeker hoelang dat (nog) gehandhaafd blijft. .,,,,,,,,,,,,
Interessant........ Hier een nadere beschouwing (UK) over die desbetreffende "maas".

Een dergelijke term als "primair gebruik" is natuurlijk eenvoudig aan te passen in "exclusief gebruik", voor het geval je de weg opgaat, want zoals ik het begrijp, zou je nu binnen de EU regels met een dergelijke MTB op de weg mogen fietsen. (goede handel voor creatievelingen)
Het is natuurlijk de vraag wat er gebeurd zodra je daarmee betrokken bent bij een ongeval op de openbare weg terwijl je onderweg naar je werk was met je pakje brood onder de snelbinders.

Ik blijf erbij dat legaal een grotere, maar lager afgestelde, motor niet kan, want er wordt wel expliciet 250W vermeld. In de motoren staat het vermogenswaarde geperst of gegraveerd dus gaat het niet om terug geregeld afgegeven vermogen. Een (tot 500W) op geregelde Bbs01-250 zou dus wel kunnen (is niet gelijk aan mogen), maar een (tot 250W) terug geregelde bbs02-500 niet.
(Er was eerder een (CN) handelaar die op verzoek 250W op motoren wilde zetten, maar nu niet meer.)

Wat betreft opregelen van de max. snelheid en vermogen. Tja, dat al zo oud is als er bromfietsen zijn. Het mag niet, maar we doen het toch.

[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 27-08-2017 12:04 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

elinx schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:40:
[...]Een (tot 500W) op geregelde Bbs01-250 zou dus wel kunnen (is niet gelijk aan mogen), maar een (tot 250W) terug geregelde bbs02-500 niet.

Wat betreft opregelen van de max. snelheid en vermogen. Tja, dat al zo oud is als er bromfietsen zijn. Het mag niet, maar we doen het toch.
Een 250 watt BBS01(b) is prima af te stellen, tot wel 45 km/h, je moet er echter dan wel wat zelf bijtrappen tegen wind, andersom kun je nog sneller.

• elinx
Je begrijpt het punt niet denk ik.
Ik bedoelde te zeggen dat je de typegoedkeuring kan voorkomen door een bbs01b-250 motor te installeren zodat je daarmee gewoon op de openbare weg mag fietsen en gezeur over de status van je e-bike of e-mtb wilt voorkomen. Dus inderdaad met spatborden, verlichting, bagagedrager en alles meer om er een comfortabele stadsfiets van te maken en de motor helemaal standaard.
Wil je hem echter inzetten als kale e-mtb in het terrein, dan is er de mogelijkheid om de controller te tweaken en evt. je accuspanning te verhogen, zodat het een 500W type is. Wettelijk gezien mag dit volgens mij gewoon (garantieverlies accepteer je)
Na een dergelijke veldtocht mag je er momenteel dan tgv de status van een e-mtb toch nog mee terug naar huis fietsen over de weg.
Zou je meteen een bbs02-500 motor installeren dan is het onmogelijk om je e-mtb in te zetten als stads e-bike met alle toeters en bellen, omdat je dan op zijn minst een typegoedkeuring moet hebben.

Tav het herkennen van de status van een e-mtb wordt juist in het artikel gewezen op het feit dat creatieve handelaren daar gebruik van gaan maken om e-mtb's als speedpedelec te verkopen.
Ik denk dat er heel gauw aanvullende eisen zullen komen voor gebruik op de weg door een officiële echte e-mtb. bv tav registratie, rijbewijs, verzekering, helmplicht, max. snelheid enz. maw je moet op de weg aan dezelfde voorwaarden voldoen als een speedpedelec. Dan is het enige verschil nog de typegoedkeuring.
Feitelijk is dan de (eigenbouw) e-mtb alleen nog exclusief in het veld te gebruiken, waar hij voor bedoeld is.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 28-08-2017 13:19 ]

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-04 22:48
Ik ben nu al even met het idee aan het spelen en het komt neer op volgende 2 keuze mogelijkheden.

1. Haibike Sduro Trekking S: Speed pedelec zuiver voor woon-werk (3.300€)

Voordelen:
- legaal
- beter voor de conditie aangezien je meer zelf kracht moet zetten (of is dit ook zo in te stellen met de BBS02?)
- ook rapper slijtage, maar toch minder rap dan de BBS02?
- behoud van garantie

Nadelen:
- duurder
- batterij 2x per dag opladen = nog eens duurder, en niet praktisch
- niet altijd mogelijk om de gewenste snelheid te halen (tegenwind, resterende accu, motor ondersteunt minder, ...)
- beperkte keuze in mijn prijsklasse

2. MTB + BBS02 (500w of 750w, ben ik nog niet uit): voor woon-werk en mountainbiking in het weekend (2.000€)

Voordelen:
- grotere accu en actieradius mogelijk
- minder moeite nodig om 40km/u te halen
- woon-werk en plezierfiets in 1
- goedkoper
- ik kan mij ideale fiets uitkiezen om de kit te monteren

Nadelen:
- niet legaal, probleem bij ongevallen
- rapper slijtage aan de onderdelen
- garantie vervalt?
- zelf veel sleutelen aan de fiets (wordt misschien een voordeel als ik de smaak te pakken krijg? 8)7 )

Wat denken jullie? Van deze pro en contra?
Zijn er degelijke bagagerekken die je via de zadelpen kan monteren voor MTB? Kunnen deze het gewicht van een stevige laptop + extra's aan?

• elinx
geemfriek schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:06:........
2. MTB + BBS02 (500w of 750w, ben ik nog niet uit): voor woon-werk en mountainbiking ......
.....
Nadelen:
- niet legaal, probleem bij ongevallen......
Als het een echte mountainbike is zou het volgens de wet strikt legaal zijn om deze ook op de weg te mogen gebruiken. Alleen de vraag is hoelang dit het geval zal blijven.
Zie ook de post van racinfo

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:01
Tuurlijk is die MTB legaal, maar waarom zou je uberhaupt dan nog zoveel vermogen willen hebben op de weg. De meeste heuvels ram je wel tegen de 25km/u aan in Nederland.

Het is misschien een maas, ik zie het als hoe de wet in het begin geschreven had moeten worden. Alles boven de 27,5 km/u is illegaal. En ja, ik rijd zelf ook een bbs02 harder.

Je kan inderdaad een beetje spelen met de instellingen. Maar overtuig oom agent en subsequent de rechter er maar eens van dat op het moment dat je on de the fly de max snelheid kan veranderen dat je keurig altijd netjes onder de 27,5 gebleven bent.

En zeker door de designatie duidelijke MTB is er ook geen enkele reden om het uberhaupt te doen.

En al helemaal als je in het achterhoofd houdt dat elke legale ebike ook al meer ondersteund dan die 250w in de wet genoemd. 'nominaal'

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 28-08-2017 18:23 ]

• elinx
Torched schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:12:
.......
Nominaal vermogen is een grote leugen.
Juist, het wordt tijd voor een bbs02-250W motor. :)
Eerlijk gezegd weet ik ook niet waar bij dit soort motoren het nominale vermogen op gebaseerd is. Normaal gesproken hangt het af van de opbouw van de motor en de gebruikte spoelen in de stator, maar blijkbaar ligt dat anders icm een motorcontroller.
Want zoals ik al eerder opmerkte zijn de bbs01 250W en 350W identiek en is de controller verantwoordelijk voor het beperken van de stroom.
Hetzelfde geldt voor de bbs02 (500W, 750W en HD). De motor is in alle gevallen hetzelfde, maar de controller bepaalt de maximale waarde. De motor zelf kan maximaal 2500W (50A) aan.
Het zal me niet verbazen als de bbs01 motor tot 1200W maximaal aan kan.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 28-08-2017 20:39 ]

• doek55
Voor zover ik weet is er maar 1 soort BBS02b controller en is het verschil tussen 500 en 750 watt een cijfertje in de instellingen. Wat betreft het nominaal vermogen is een nieuwe sticker met daarop 250W voldoende, niemand die weet wat het nominaal vermogen is. Een Stromer ST2 schijnt 1200W piekvermogen te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://electricbikereview.com/forum/attachments/powers-jpg.17593
https://electricbikerevie...maha-shimano-brose.14085/

• Dacuuu
  • Laatst online: 09-04 23:33
doek55 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:44:
Voor zover ik weet is er maar 1 soort BBS02b controller en is het verschil tussen 500 en 750 watt een cijfertje in de instellingen. Wat betreft het nominaal vermogen is een nieuwe sticker met daarop 250W voldoende, niemand die weet wat het nominaal vermogen is. Een Stromer ST2 schijnt 1200W piekvermogen te leveren.

[afbeelding]
https://electricbikerevie...maha-shimano-brose.14085/
De bbs02 (met geupgade controller die betere fets heeft) kan je instellen op maximaal 25amp, de bbshd controller kan je instellen op max 30 amp. Motor is hardwarematig ook anders.

• doek55
Ja er zijn drie fysiek verschillende varianten de BBS01, BBS02 en BBSHD.
De BBS01b controller zou tot 20A moeten kunnen, dus 20A x 42V = 840W bij een volle 10S accu en waarschijnlijk gaat 11S ook nog wel (924W). De BBS02b kan zeker tot 25A en 14S dus 25A x 58,8V = 1.470W. Met de BBSHD gebeuren helemaal te gekke dingen.
https://electricbike-blog...roller-to-run-at-60-amps/

• Dacuuu
doek55 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:25:
Ja er zijn drie fysiek verschillende varianten de BBS01, BBS02 en BBSHD.
De BBS01b controller zou tot 20A moeten kunnen, dus 20A x 42V = 840W bij een volle 10S accu en waarschijnlijk gaat 11S ook nog wel (924W). De BBS02b kan zeker tot 25A en 14S dus 25A x 58,8V = 1.470W. Met de BBSHD gebeuren helemaal te gekke dingen.
https://electricbike-blog...roller-to-run-at-60-amps/
De bbs02 had eigenlijk een te lichte controller. Dat is opgelost met met bbs02b.
Maar je kan de controller van de 02 niet boven de 25amp zetten, en de hd niet boven de 30.
Van de drie bafang motoren is de hd versie de enige die overkill gebouwd is, en mechanisch beresterk is.

• elinx
Voor zover ik weet is er maar 1 soort BBS02b controller en is het verschil tussen 500 en 750 watt een cijfertje in de instellingen. Wat betreft het nominaal vermogen is een nieuwe sticker met daarop 250W voldoende, .......
Dacuuu schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:06:
......
De bbs02 (met geupgade controller die betere fets heeft) kan je instellen op maximaal 25amp, de bbshd controller kan je instellen op max 30 amp. Motor is hardwarematig ook anders.
Zoals ik aangaf zijn de motoren en de controllers van de bbs01 identiek en die van de bbs02 ook.
De instelling van de controller bepaald het maximaal vermogen, door de stroom te beperken.

Alleen de bbshd heeft een andere controller en ik begrijp dat de motor toch ook anders is. (bron)

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-04 21:59
Die grafiek is leuk, maar wel misleidend. Yamaha en Brose komen er in de praktijk heel goed uit qua gevoel en actieradius, juist door dat ze afvlakken bij hogere RPM.

De Yamaha en Brose leveren in het begin meer Torque, wat zich vertaald in het snelle accelereren. Als je rond de 25kmpu zit is piekvermogen niet spannend, je motor staat ergens tussen de 10-25% kracht te leveren. Juist als het zwaar wordt is de torque en power prettig.

Als ik 100+ RPM draai is de pedaaldruk sowieso al vrij klein, dus is extra ondersteuning niet echt nodig.

• Dacuuu
racinfo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 06:30:
[...]

Beslist, dan heb je ook minder last van afbladerende zwarte verf op je motor! 8)

[...]

Dat gaat niet lukken met de standaard controller; 18 A is het absolute max wat je via software kunt instellen (helaas). En 42V evenmin, bij belasting daalt deze direct tot 39 volt (=702watt)
Opsomming:
Bbs02, en de bbshd zijn 100% andere motoren, en andere controller. Of de bbs01 anders is dan de 02, behalve de controller weet ik niet.

Bbs01: 18 amp max (niet hoger instelbaar)
Bbs02b: 25 amp max (niet hoger instelbaar)
Bbshd: 30 amp max (niet hoger instelbaar)

Fysiek kan de hd, 40 amp contenu makkelijk aan, maar 30 amp is maximaal in te stellen op de controller.
Je leest ook hier en daar dat je de bbs02 niet contenu vol moet belasten. Bij de hd is dit totaal geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 29-08-2017 09:24 ]

• doek55
De BBS01 heeft een kleinere motor dan de BBS02 (de stator zou zo'n 5mm breder zijn). De meest efficiënte cadans ligt bij de BBS02 ook hoger dan bij de BBS01, alhoewel dit ook door het hogere voltage zou kunnen komen.
Standaard is de BBSHD alleen met 30A controller te krijgen, maar bij Lunacycle hebben ze een controller die tot 60A gaat, maar ze geven tot 50A garantie (bijna 3.000W). Ben wel benieuwd hoe lang je dan met ketting en tandwielen doet.
https://lunacycle.com/lun...-s-fat-with-50-amp-bbshd/

Mijn BBS02b krijgt continu 15A, maar mijn nylon tandwiel is na 5.000km nog niet versleten.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Opsomming:
Bbs02, en de bbshd zijn 100% andere motoren, en andere controller. Of de bbs01 anders is dan de 02, behalve de controller weet ik niet.

Bbs01: 18 amp max (niet hoger instelbaar)
Bbs02b: 25 amp max (niet hoger instelbaar)
Bbshd: 30 amp max (niet hoger instelbaar)

Fysiek kan de hd, 40 amp contenu makkelijk aan, maar 30 amp is maximaal in te stellen op de controller.
Je leest ook hier en daar dat je de bbs02 niet contenu vol moet belasten. Bij de hd is dit totaal geen probleem.
Uiterlijk is de BBS02 groter (koelribben zijn groter) dan de BBS01, hij is ook iets zwaarder. BBS01 weegt 3.8 kg, de BBS02 = 4.2 kg (zowel de 500 als 750 watt).

• elinx
doek55 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:16:
.......De meest efficiënte cadans ligt bij de BBS02 ook hoger dan bij de BBS01, alhoewel dit ook door het hogere voltage zou kunnen komen..........
Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Dat er voor een hogere spanning gekozen is heeft te maken dat er dan meer vermogen bij een lagere stroom gecreëerd kan worden.
De motoren en controllers kunnen een maximale stroom aan, omdat deze door de dikte van het koper wordt bepaald en de warmte door de draden beperkt blijft.
De bbs01b 250W is door de controller beperkt op maximaal 15A - 36V, de bbs02b 500W ook, maar bij 48V.
Het verschil is dat de spanning hoger ligt. (vermogen= spanning x stroom)

Theoretisch zou je dan ook het vermogen van de bbs01b ook kunnen verhogen door de spanning omhoog te gooien naar 48V en de maximale haalbare stroom gewoon op 15A te houden en zou de controller daar geen probleem mee hebben.
Echter de vraag is of dat vermogen in de bbs01b in dat geval wel omgezet kan worden in (nuttige) bewegings-energie of dat het geheel naar warmte-energie wordt omgezet. Dat laatste is nu net iets wat je niet wilt. maw de spanning is niet voor niks lager bij de bbs01b dan bij de bbs02.

En dat is het wat bij de bbshd wel werkt, door zowel de spanning als de stroom te verhogen kan je een belachelijk hoog maximaal vermogen creeëren van wel 3,3kW (84V-40A of 58V-55A). De 84V versie zal waarschijnlijk minder hitte in het koper veroorzaken, omdat de maximale stroom lager ligt.

• elinx
Torched schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:41:
Zoals ik het altijd begrepen heb is dat het aantal watt (volt X ampère) bepaalt hoe warm de motor wordt.

En hoe de motor is opgebouwd qua winding en dikte koperdraad bepaalt hoe de motor reageert op aanpassingen in voltage en amperage.

Je kan een bbs01 prima op 74v laten lopen. Alleen op het moment dat je wattage de limiet van de kopermassa overschrijdt smelt je motor.
Klopt deels, echter niet het vermogen (Wattage) maar de dikte van het koper bepaald de maximale stroom (Amperage) die door de koperdraad kan. Afhankelijk van het aantal windingen bepaald de spanning (Voltage) het toerental van de motor. Daar zit dan ook het probleem. Zowel de stroom als de spanning kan je niet zonder consequenties verhogen.

Een hogere stroom ontwikkeld warmte in het koper, een hogere spanning ontwikkeld warmte in het mechanisme tgv wrijving.
Een hoger vermogen (spanning x stroom) produceert daardoor meer warmte in de motor, terwijl je dat liever als bewegingsenergie (koppel) terugziet.
Ergens is er een optimum tussen spanning en stroom, waar de motor de meest efficiënte bewegingsenergie creëert en niet hoofdzakelijk warmte opwekt.

De vraag is waar dat optimum ligt, want zoals eerder gezegd zijn de motoren zelf over gedimensioneerd en breed inzetbaar, waarbij de controller de beperkende factor is.

Het verschil tussen de bbs01 (36V) en bbs02 (48V) ligt in het feit dat de bbs02 motor groter is met meer wikkelingen, waardoor een hogere spanning mogelijk is, maar het aantal toeren en de stroom (cq koperdraad dikte) beperkt blijven, met als gevolg een lagere temperatuur bij een hoger vermogen en meer bewegingsenergie (cq koppel).

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 29-08-2017 13:10 ]

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 14:44
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:34:
[...]
Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Dat er voor een hogere spanning gekozen is heeft te maken dat er dan meer vermogen bij een lagere stroom gecreëerd kan worden.
De motoren en controllers kunnen een maximale stroom aan, omdat deze door de dikte van het koper wordt bepaald en de warmte door de draden beperkt blijft.
De bbs01b 250W is door de controller beperkt op maximaal 15A - 36V, de bbs02b 500W ook, maar bij 48V.
Het verschil is dat de spanning hoger ligt. (vermogen= spanning x stroom)
De bbs02b 500W is volgens mij beperkt tot max 18A, tenminste daar staat die van mij standaard op.

• bgttje
Mijn BBS02-500W 36V kan max 25A aan. Bij 40V geeft ie 1000W aan. En hij houdt dat ook kilometers vol.

• elinx
Flash3d schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:14:
........
De bbs02b 500W is volgens mij beperkt tot max 18A, tenminste daar staat die van mij standaard op.
bgttje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:07:
Mijn BBS02-500W 36V kan max 25A aan. .........
Wat er op de motoren staat geprint zijn de fabrieksinstellingen van de controller. Wat de elektromotor zelf aankan staat nergens.
Bafang levert oem motoren op klantspecificatie, wat betekent dat de elektromotoren waarschijnlijk hetzelfde zijn, maar de controllers kunnen verschillen, hetzij mbt instellingen of componenten.

[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 29-08-2017 16:04 ]

• Dacuuu
elinx schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:48:
[...]

[...]

Wat er op de motoren staat geprint zijn de fabrieksinstellingen van de controller. Wat de elektromotor zelf aankan staat nergens.
Bafang levert oem motoren op klantspecificatie, wat betekent dat de elektromotoren waarschijnlijk hetzelfde zijn, maar de controllers kunnen verschillen, hetzij mbt instellingen of componenten.
Bbs02 is max 25 amp. Punt uit :)
Je kan hem natuurlijk op 18 zetten, maar 25 is controller max.

• bgttje
Dacuuu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:10:
[...]Bbs02 is max 25 amp. Punt uit :) Je kan hem natuurlijk op 18 zetten, maar 25 is controller max.
Klopt en hij heeft er ook geen moeite mee.

• Opperpanter2
Dacuuu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:10:
[...]

Bbs02 is max 25 amp. Punt uit :)
Je kan hem natuurlijk op 18 zetten, maar 25 is controller max.
Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:44:[...]Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.
Dacuuu heeft het over de 36V uitvoering, die is wel 25A.

• Dacuuu
Opperpanter2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.
Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller.

Dus 2 bbs02 en 2 controller versies.. 4 combinaties mogelijk.

Verschillende versies onderdelen.
https://lunacycle.com/par...s02-nylon-reduction-gear/

https://lunacycle.com/par...-parts/bbs02-pinion-gear/

En de verschillende versies controllers.

https://lunacycle.com/baf...upgraded-controller-3077/

• elinx
Dacuuu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller. ..........
Klopt, maar dat is volgens mij al enige tijd. Waarschijnlijk worden ze echter nog door elkaar verkocht afhankelijk van de vooraad.
https://electricbike-blog...e-bbs02-and-tells-no-one/

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 31-08-2017 13:04 ]

• Dacuuu
elinx schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:59:
[...]
Klopt, maar dat is volgens mij al enige tijd. Waarschijnlijk worden ze echter nog door elkaar verkocht afhankelijk van de vooraad.
Precies, luna verkoopt alleen het laatste type. Als je via ali loopt moet je dus goed opletten.. :P
Right now Lunacycle has most of the different parts for the Version B drive unit, but they had to threaten to cancel a million dollar order to get them. A million dollars, that’s just crazy talk. At this point, Chinese companies are actually buying replacement parts from Lunacycle because it’s the only place they can get them from. What a funny twist of fate.
Bron ; https://electricbike-blog...e-bbs02-and-tells-no-one/

[ Voor 35% gewijzigd door Dacuuu op 31-08-2017 14:07 ]

• doek55
Dacuuu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller.

Dus 2 bbs02 en 2 controller versies.. 4 combinaties mogelijk.

Verschillende versies onderdelen.
https://lunacycle.com/par...s02-nylon-reduction-gear/

https://lunacycle.com/par...-parts/bbs02-pinion-gear/

En de verschillende versies controllers.

https://lunacycle.com/baf...upgraded-controller-3077/
Het verschil in onderdelen gaat tussen de BBS02 (oud) en BBS02b (nieuw), maar er is ook nog een 36V versie die ik niet kan plaatsen.

Verschillen:
Nylon gear
Pinion gear
Controller

De BBS02b schijnt ook beter waterdicht te zijn, (betere) pakkingen bij controller en trapas.

[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 31-08-2017 16:18 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Het verschil in onderdelen gaat tussen de BBS02 (oud) en BBS02b (nieuw), maar er is ook nog een 36V versie die ik niet kan plaatsen.

Verschillen:
Nylon gear
Pinion gear
Controller

De BBS02b schijnt ook beter waterdicht te zijn, (betere) pakkingen bij controller en trapas.
Je hebt een BBS02-B - 500 watt motor op 36 Volt bij https://www.fietsunie.nl/...-500w-met-bidon-accu.html

Het eerdere BBS02 36V 500W model in China (627 euro):
https://nl.aliexpress.com...a-86e0-ccfd2c7a761c&tpp=1

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 01-09-2017 09:47 ]

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.

Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu.

Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.

Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• bgttje
Ube_M schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:05:
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu. Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!
https://www.fietsunie.nl/...owwide-chainring-42t.html= https://em3ev.com/shop/bbs02-bling-ring/

En deze: http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html
De laatste gebruik ik zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 11-09-2017 10:10 ]

• doek55
Ube_M schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:05:
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.

Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu.

Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.

Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!
Bij de Bafang set krijg je een tandwiel naar keuze erbij. Het standaard Bafang voorblad zorgt al voor een goede kettinglijn bij een naafversnelling. Je zult wel een langere ketting moeten kopen als je naar een groter voorblad gaat.

Ik heb nu een shortlist gemaakt van potentiële all-season/winter voorbanden:Helaas alleen de Schwalbe in breedtemaat 47 te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 11-09-2017 11:18 ]

• Opperpanter2

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:42:[...]Deze is de goedkoopste die ik ken: http://precialps.com/uk/c...t-bafang-bbs01-bbs02.html (tijdelijk niet op voorraad). Verzendkosten iets van 2 euro.
Lijkt mij dezelfde als die van de fietsunie https://www.fietsunie.nl/...owwide-chainring-42t.html.

[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 11-09-2017 17:08 ]

• Nightwatchman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02-2024
bgttje schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:12:
[...]

Moet geen probleem zijn als je er geen super sterke motor inzet. Op m'n lichtere vouwfietsen zijn de BBS01-250W motoren geen enkel probleem. En geen snelheid beperkingen met de bafangs na software mod.
Dank voor de reacties alvast! Ik heb optie 4 (nieuwe fiets + Bafang) even op een rij gezet:

1. Gudereit LC-75: 1120 euro
2. Bafang BBS02b 48V 750W middenmotor: 372 euro (versie met P750C-display)

Vraag: Welk tandwiel kan ik hier het beste nemen?

3. 48V/17Ah Accu: 329 euro

Vraag: die 750W is natuurlijk volstrekte overkill. Maar ik begrijp dat de BBS02B een 48V accu gebruikt en het dus zo is dat ik hiermee in theorie dus een grotere actieradius zou kunnen bereiken? Klopt dit?

4. Gear Sensor: 24 euro
5. Bafang programmeerkabel: 16 euro
6. HIGO Y-splitter: 15 euro
7. Om het af te maken :) Telefoonhouder: 4 euro

Totale kosten zouden dan neerkomen op 1880 euro. Over het inbouwen maak ik me niet zo'n zorgen. Mocht ik er zelf niet uitkomen, dan heb ik nog wel een fietsenmaker in de familie, die ik kan inschakelen. Ik vraag me nog wel af hoe het zit met de betrouwbaarheid van een dergelijke oplossing. Maar dat komt misschien doordat het nog onbekend is.

Lijkt dit een logische samenstelling? Of mis ik nog dingen?

• elinx
Nightwatchman schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:25:
....48V/17Ah Accu.........

Vraag: die 750W is natuurlijk volstrekte overkill. Maar ik begrijp dat de BBS02B een 48V accu gebruikt en het dus zo is dat ik hiermee in theorie dus een grotere actieradius zou kunnen bereiken? Klopt dit?...............
Je realiseert je dat een 750W motor een toelatingsgoedkeuring moet hebben en moet voldoen aan aanvullende regels die voor een speedpedelec (45km/h) gelden. De kosten daarvan komen in dat geval nog bij het totaalbedrag. Maximaal 250W is voor weggebruik wel zonder keuring toegestaan.

48V bepaald niet het actieradius maar dat doet de capaciteit van de accu.
Dat is in jou geval 17Ah (A staat voor stroom en h staat voor uren)
Om te vergelijken met een 36V accu is de spanning mee te bepalen door de accucapaciteit in Wh aan te geven. 48x17= 816Wh hetgeen een flinke accu is.
Van een gelijkwaardige 36V accu zou de capaciteit in dat geval ca. 22,5Ah moeten zijn (816/36).

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 12-09-2017 07:47 ]

• Ube_M
Gisteravond alles besteld. Dank voor de super informatie hier op dit forum. (als je zoekt op bbs heb je alle info in een uurtje doorgelezen!) Ik heb ongeveer zelfde configuratie gekocht als flash.

Ben ondanks vermogen wel van plan echt rustig te rijden en motorsettings naar beneden aan te passen.
Maar ik woon aan de kust en fiets 20 km pal en behoorlijk onbeschut naar het westen dus heb nogal eens flinke bak wind tegen (zoals gisteren:-))....dan is een beetje extra power wel lekker.

configuratie:

motor:
bbs02b motor 48volt

accu:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.cd97E9

Tandwielconverter:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.cd97E9

Ik heb vooralsnog geen schakel sensor besteld. Las iets over dat je bij een naaf versnelling gewoon even in moet houden als je schakelt. (doe ik nu niet elektrisch ook al).

Zodra spullen binnen zijn en fiets is opgebouwd, zal ik wel een fotootje plaatsen...

[ Voor 0% gewijzigd door Ube_M op 12-09-2017 08:08 . Reden: typefout ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• doek55
[...]

Dank voor de reacties alvast! Ik heb optie 4 (nieuwe fiets + Bafang) even op een rij gezet:

Vraag: die 750W is natuurlijk volstrekte overkill. Maar ik begrijp dat de BBS02B een 48V accu gebruikt en het dus zo is dat ik hiermee in theorie dus een grotere actieradius zou kunnen bereiken? Klopt dit?

Totale kosten zouden dan neerkomen op 1880 euro. Over het inbouwen maak ik me niet zo'n zorgen. Mocht ik er zelf niet uitkomen, dan heb ik nog wel een fietsenmaker in de familie, die ik kan inschakelen. Ik vraag me nog wel af hoe het zit met de betrouwbaarheid van een dergelijke oplossing. Maar dat komt misschien doordat het nog onbekend is.

De grootte van het tandwiel is afhankelijk van de cadans (trapfrquentie) die je wilt bij een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling. Er zijn websites om dat te berekenen.

Het gaat wel hard met die accuprijzen zeg! Begin dit jaar nog ruim €100 meer betaald voor dezelfde capaciteit, maar wel sterkere GA cellen. Ben benieuwd wanneer er nieuwe cellen uitkomen met een hogere capaciteit dan 3500mAh.

Die Y-splitter schijnt niet meer altijd nodig te zijn, de nieuwere BBS-en kunnen een dedicated gear sensor aansluiting hebben.

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

[...]

Je kan ook voor de 48V 500watt gaan als je 750W teveel vindt.

https://nl.aliexpress.com...010608.0.0.59105060KtQQGc

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-04 22:57
[...]

ik heb dezelfde gudereit fiets met een 48V/500W motor, C965 display en met een 48 tands voor. rijdt prima, top is 60 km/h in standaard setting maar dat rijdt je nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GgnwUkylvSQxygVpVxB0beEY/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door snoekds20 op 12-09-2017 13:37 ]

• Ube_M
Opperpanter2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:41:
[...]

Wat ga je met deze doen? De kettinglijn wordt op een normale fiets erg slecht door zo'n adapter. De aluminium tandwielen van 42 of 38 of 36 etc hebben dit nadeel niet.
De bedoeling is dat ik hiermee mijn oude tandwiel eventueel kan overzetten. Of een ander regulier tandwiel naar keuze kan monteren. Ik dacht dat zo'n adapter hiervoor gemaakt was? (ik heb naafversnelling)

Fiets jij met het standaard bafang tandwiel?

Ben ook nog aan het kijken voor verlichting. Heb geen naafdynamo en fiets van de winter in buitengebied zonder straatverlichting. Heb een batterij van 48 volt besteld... Veel verlichting gaat maar tot 36 volt. Ik zag de B&M IQ-X bij rose. https://www.rosebikes.nl/...-bike-koplamp/aid:2679159 Deze gaat tot 60volt.
Iemand nog suggesties voor alternatieve passende verlichting die ik kan aansluiten op de bbs02?

[ Voor 35% gewijzigd door Ube_M op 13-09-2017 23:09 ]

• doek55
Ube_M schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:51:
[...]

De bedoeling is dat ik hiermee mijn oude tandwiel eventueel kan overzetten. Of een ander regulier tandwiel naar keuze kan monteren. Ik dacht dat zo'n adapter hiervoor gemaakt was? (ik heb naafversnelling)

Fiets jij met het standaard bafang tandwiel?

Ben ook nog aan het kijken voor verlichting. Heb geen naafdynamo en fiets van de winter in buitengebied zonder straatverlichting. Heb een batterij van 48 volt besteld... Veel verlichting gaat maar tot 36 volt. Ik zag de B&M IQ-X bij rose. https://www.rosebikes.nl/...-bike-koplamp/aid:2679159 Deze gaat tot 60volt.
Iemand nog suggesties voor alternatieve passende verlichting die ik kan aansluiten op de bbs02?
Ik fiets zelf met Nexus 8 naafversnelling en standaard Bafang 48T voorblad, zelf heb ik hier geen problemen mee.
Voor verlichting heb ik de B + M Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus en deze bevalt mij zeer goed. Fijn lichtbeeld met sterke bundel op 5-10m vooruit en diffuus licht dichterbij en aan de zijkanten. Het voordeel van een lamp op dynamo is dat deze ook werkt als de accu leeg is of als je zonder accu op pad bent, maar je hebt wel minder lux :) .

• doek55
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:39:
Hi!
Enige tijd geleden dat ik hier online was.
Batavus Razer bevalt heel goed dus weinig reden om in te loggen :)

Heb nog een Cannondale Trial SL1 hier staan.
Twijfel over verkoop of ombouw met Bafang systeem.

Iemand een idee hoeveel ombouw naar E MTB zal kosten?

Dank, Marcel
€ 384 voor de BBS02b
€ 220 voor een 48V 13Ah 624Wh accu, maar dat zul je op je persoonlijke wensen moeten afstemmen.
€ 16 voor een programmeerkabel
€ 22 voor een Gearsensor

Totaal: € 642

• Dacuuu
doek55 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:52:
[...]

€ 384 voor de BBS02b
€ 220 voor een 48V 13Ah 624Wh accu, maar dat zul je op je persoonlijke wensen moeten afstemmen.
€ 16 voor een programmeerkabel
€ 22 voor een Gearsensor

Totaal: € 642
Accu zou ik veranderen naar een met kwaliteit cellen.. Iets duurder, maar zoveel beter.

• Ube_M
racinfo schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:59:
De BBS02b schijnt een aparte draad voor verlichting te hebben (bedienbaar via het standaard display) echter geen idee welke spanning daar op staat.
Deze manier heeft wel mijn voorkeur. Kan niet goed vinden hoe dat nu aangesloten moet worden op internet.
Vond nog wel dit diagram, wat ook geldig zou moeten zijn voor BBS02b, maar kan daar niets over verlichting op terugvinden.
https://electricbike.com/...d-and-bbs02-wiring-pinout

[ Voor 4% gewijzigd door Ube_M op 14-09-2017 11:34 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ube_M schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:33:
[...]

Deze manier heeft wel mijn voorkeur. Kan niet goed vinden hoe dat nu aangesloten moet worden op internet.
Vond nog wel dit diagram, wat ook geldig zou moeten zijn voor BBS02b, maar kan daar niets over verlichting op terugvinden.
https://electricbike.com/...d-and-bbs02-wiring-pinout
Het extra draadje is alleen te vinden op de BBS01b en BBS02b (let op de -b- ) motoren. Opletten bij bestellen.

• Ube_M
Ik heb de bbs02b al besteld. Dus daar zou de verlichtings aansluiting op moeten zitten. Weet niet of er documentatie bij geleverd wordt. (hopelijk niet alleen in chinees :-) ) Kijk bij binnenkomst wel even wat de mogelijkheden zijn. Tot die tijd maar ff met batterij blijven rijden.

• Dacuuu
Ube_M schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:42:
Ik heb de bbs02b al besteld. Dus daar zou de verlichtings aansluiting op moeten zitten. Weet niet of er documentatie bij geleverd wordt. (hopelijk niet alleen in chinees :-) ) Kijk bij binnenkomst wel even wat de mogelijkheden zijn. Tot die tijd maar ff met batterij blijven rijden.
En anders even de multimeter op de kabel.. Weet je het voltage ook :)

• doek55
Ube_M schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:42:
Waarschijnlijk gaat het om een van deze 6V aansluitingen:
https://electricbike-blog...d-6v-headlight-connector/
https://endless-sphere.co...hp?f=28&t=85082&p=1246557

Bij mij zat er trouwens geen enkele documentatie bij.

• Torched
Mijn bbs02 heeft het ook opgegeven. Gooit een current sensing fout naarboven.

Er lijkt geen water bij te zijn gekomen dus tja. 10.000km staat erop.
Ik ga zelf van de middenmotor afstappen. Er zit me iets teveel onderhoud in als je voor de 40km/u gaat.

Als iemand nog 52t kettingbladen zoekt heb ik er 1 die licht gebruikt is(200km) en een hagelnieuwe.

• Dacuuu
Torched schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:12:

Ik ga zelf van de middenmotor afstappen. Er zit me iets teveel onderhoud in als je voor de 40km/u gaat.

Als iemand nog 52t kettingbladen zoekt heb ik er 1 die licht gebruikt is(200km) en een hagelnieuwe.
Nieuwe controller er op en weer gaan?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:12:

Je had meen ik een der eerste BBS02 die op de markt kwamen; nadien hebben ze de controller met sterkere Mosfets uitgevoerd, ik zou in jouw geval dus voor een nieuwe controller gaan.

• Torched
racinfo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:35:
[...]

Je had meen ik een der eerste BBS02 die op de markt kwamen; nadien hebben ze de controller met sterkere Mosfets uitgevoerd, ik zou in jouw geval dus voor een nieuwe controller gaan.
Nee had al wel de b versie, dus dat is het em ook niet zal wel een stukje leeftijd en gebruik zijn. Ik heb er nog niet grondig naar gekeken.
Dacuuu schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:34:
[...]

Nieuwe controller er op en weer gaan?
Ja waarschijnlijk wel, hij gaat alleen door naar mijn mtb. Daarom heb ik die 52t bladen ook niet meer nodig. Das veel te hoog voor mtb werk.

Voor mijn woon/werk heb ik nu een achternaaf motor. Maakt iets meer lawaai, maar das niet erg. Horen mensen je aankomen :P Al moet ik wel een sinewave controller voor halen maar het werkt momenteel en dat was het doel.

Ik heb daar voor gekozen omdat ik elke 1000-1500 km afhankelijk van het weer de ketting en cassette kon vervangen. En als dat elke maand moet wordt ik er ook een beetje gek van. :+

De fiets zelf zit een goede 20.000km totaal op, maar is nog lang niet op, zeker omdat ik de voorvork zo'n 2000km terug heb vervangen. Al wordt het na 5 jaar wel weer tijd voor een nieuw zadel.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 15-09-2017 15:15 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

@Torched, met 52 tanden op de aandrijf-lijn, en met een BBS02(b) en eigen inbreng is overmatige slijtage aan de aandrijflijn ook niet zo verwonderlijk wanneer je gemidd snelheid 40 km/h moet zijn. Met mijn BBS01 rijdt ik al ruim 4200 km terwijl ik met dezelfde ketting en eigen kracht daarvoor al 3000 km wegtrapte en er is aan de aandrijflijn (derailleur) nog nooit iets veranderd.

Maar ik rij gemidd nooit sneller dan 25 km/h ;)

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 15-09-2017 16:10 ]

• Torched
racinfo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:07:
@Torched, met 52 tanden op de aandrijf-lijn, en met een BBS02(b) en eigen inbreng is overmatige slijtage aan de aandrijflijn ook niet zo verwonderlijk wanneer je gemidd snelheid 40 km/h moet zijn. Met mijn BBS01 rijdt ik al ruim 4200 km terwijl ik met dezelfde ketting en eigen kracht daarvoor al 3000 km wegtrapte en er is aan de aandrijflijn (derailleur) nog nooit iets veranderd.

Maar ik rij gemidd nooit sneller dan 25 km/h ;)
Ik rijd achter ook een groter tandwiel, dat spaart tandwielen ook. Ik heb een trapfrequentie van ongeveer 95 tot 105. En lever ook behoorlijk wat zelf. Vooral de laatste tijd ondersteunde de bbs maar max 400w, vaak nog minder ook omdat de cutoff op 42km/u zat en ik daar vaak op fiets.

Waar ik zegmaar met de 42 voor op een 13t achter zat zit je met een 52 op een 16t. Voor dezelfde ratio ongeveer. Dus je krijgt kracht verdeeld over meer tanden. En mijn kettinglijn werd beter. En dan nog met ruim 600w op ketting werd die altijd vrij snel lang. Ik was al over naar slechts 7 versnellingen want dan zijn de cassettes maar 12 euro en kettingen net zoiets. Dan hoefde ik ook niet halverwege kettingen te wisselen omdat de ketting te lang werd voor de dure cassette (was een xt 10 spd voor dit)
Ratio
Dus op dat verhaal kom je dan uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Torched op 15-09-2017 23:06 ]

• bgttje
Heb trouwens een nieuwe BBS02B-500W/36V binnen. Kijken wat er anders is. Vind de lichtaansluiting wel handig.

• Ube_M
bgttje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:45:
Heb trouwens een nieuwe BBS02B-500W/36V binnen. Kijken wat er anders is. Vind de lichtaansluiting wel handig.
Ik heb zelf ook BBS02B-750W/48V binnen. Maar ik zie daar geen lichtaansluiting op.... Of "licht :) " dat aan mij?
Ik zie: 1.connector voor aansluiting display, remsensor etc...
2. connector naar hall sensor.
3. nog een connector..... maar deze is toch om de schakelsensor op aan te sluiten??

mis ik iets of had ik kan je die lichtaansluiting apart bestellen?

• bgttje
Ube_M schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:40:
[...]Ik heb zelf ook BBS02B-750W/48V binnen. Maar ik zie daar geen lichtaansluiting op.... Of "licht :) " dat aan mij?Ik zie: 1.connector voor aansluiting display, remsensor etc...
2. connector naar hall sensor.
3. nog een connector..... maar deze is toch om de schakelsensor op aan te sluiten??
mis ik iets of had ik kan je die lichtaansluiting apart bestellen?
Er komen 5 kabels uit de motor controller en 1 ervan is licht=dat korte kabeltje.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 02-10-2017 20:19 ]

• bgttje
Ben m'n nieuwe BBS02-500W/36V motor aan t bekijken van binnen en zie dat er 9x IRFB3077 Mosfets in zitten en dat er 63V elco's(Rubycon105C) gebruikt worden. Alle draadjes hebben een siliconen mantel. Op het koelblok met de Mosfets zit zo te zien een temp sensor. Er zijn 3 hall sensoren aanwezig op de stator. Ga de tandwielen met Mobilgrease 28 invetten.

PS wat minder vond ik de 3 fase connectoren(alu) qua verbindingen. Sommige zaten niet erg strak ingeklemd. Dit ga ik doormeten met 20A en evt. vervangen door vergulde 4mm connectoren uit de RC techniek.
Wat ik ook zie in de datasheet van de Mosfets is dat ze een behoorlijk hoge ingangs capacitiet hebben en dat de oude generatie Mosfets een lagere stroomsterkte maar ook een lagere ingangscapaciteit hebben. De driver voor de IRFB3077 zal dus veel sterker moeten zijn of ze gebruiken een lagere freq.
Daarom kan je volgens mij niet zomaar de zwakkere Mosfets, van de oude controller, vervangen door de sterkere typen.

[ Voor 91% gewijzigd door bgttje op 04-10-2017 00:10 ]

• doek55
Ik heb na 6.300km volgens mij te kampen met een defecte 48V BBS02b controller.

Sinds gisteren heb ik de volgende klachten (wel nog 55km gefietst):
- Flink gezoem uit de motor bij hogere toeren, na opschakelen was dit telkens weg.
- Moeilijk optrekken vanuit stilstand (veel gesputter).
- Eenmaal viel het vermogen volledig weg, maar na herstart werkt het weer.
- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (15A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

Ik had al een aantal weken het idee dat het vermogen op mijn scherm meer schommelde dan voorheen, maar sinds gisteren werd het echt extreem. Je ziet het accu voltage dan ook mee veranderen (waarschijnlijk door de wisselende vermogensvraag en bijbehorende voltage-drop). Ook een beetje sputteren bij optrekken vanuit stilstand kwam incidenteel voor.

Vanwege het gezoem verdacht ik het nylon tandwiel, maar alles open gemaakt en alle tandwielen zien er nog perfect uit. Klein beetje zwart vet op het nylon tandwiel, dus mooi moment om alles volledig met Mobil Grease 28 door te smeren.

Ik trof echter een controller aan met een opgezwollen elco (de coating is er boven vanaf gesprongen):
Controller

Vanavond de controller zien te ontdoen van alle coating en kijken of we er bij kunnen komen.

Ook de nieuwere BBS02b controller kun je dus kapot krijgen. Dus direct ook maar een temperatuursensor installeren, want bij warm weer wilde de buitenkant wel eens +55°C zijn na een rit van 30km.

• Opperpanter2
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:11:

- Flink gezoem uit de motor bij hogere toeren, na opschakelen was dit telkens weg.
- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (16A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

Ik had al een aantal weken het idee dat het vermogen op mijn scherm meer schommelde dan voorheen, maar sinds gisteren werd het echt extreem. Je ziet het accu voltage dan ook mee veranderen (waarschijnlijk door de wisselende vermogensvraag en bijbehorende voltage-drop). Ook een beetje sputteren bij optrekken vanuit stilstand kwam incidenteel voor.

Vanwege het gezoem verdacht ik het nylon tandwiel, maar alles open gemaakt en alle tandwielen zien er nog perfect uit. Klein beetje zwart vet op het nylon tandwiel, dus mooi moment om alles volledig met Mobil Grease 28 door te smeren.

Ik trof echter een controller aan met een opgezwollen elco (de coating is er boven vanaf gesprongen):
[afbeelding]

Vanavond de controller zien te ontdoen van alle coating en kijken of we er bij kunnen komen.

Ook de nieuwere BBS02b controller kun je dus kapot krijgen. Dus direct ook maar een temperatuursensor installeren, want bij warm weer wilde de buitenkant wel eens +55°C zijn na een rit van 30km.
Heb je een 500W of 750W, of beter gezegd wat is het max amperage dat je hebt ingesteld?
Ik heb die van mij op mijn gewone fiets op max 18A gezet, maar dan nog wordt hij echt goed warm.

• Torched

- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (15A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

[afbeelding]

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met mijn bbs02.

• doek55
Ik kom via die link in mijn eigen Dropbox terecht en die kent dat bestand niet.

Ik heb maximaal 3V drop, met mijn 13S5P NCR18650GA accu.

Het vreemde is dat je op internet niets vind over defecte BBS02 elco's. Het gaat altijd om de mosfets.

[ Voor 27% gewijzigd door doek55 op 04-10-2017 13:48 ]

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:46:
Ik kom via die link in mijn eigen Dropbox terecht en die kent dat bestand niet.Ik heb maximaal 3V drop, met mijn 13S5P NCR18650GA accu.Het vreemde is dat je op internet niets vind over defecte BBS02 elco's. Het gaat altijd om de mosfets.
Kan zijn dat je een slechte elco hebt getroffen. Maar Rubycon heeft meestal de beste elco's. Is ie ook 1000uf/63V? De link zou nu moeten werken. 3V drop is ok.
Als de elco rot is flipt de processor-mosfet aansturing vandaar die rare rijeigenschappen.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 04-10-2017 15:55 ]

• Ube_M

Er lopen bij mij 2 kabels aan de onderkant van de onderste frameligger onder de bracket door(naar de naafversnelling). Ik heb vanavond net de motor gemonteerd en zover mogelijk tegen de onderstang vh frame gemonteerd zonder dat de kabels klem zitten. Maar er is wel contact met de motor. Is dat erg i.v.m. de hitte afgifte van de motor? Geen idee of die kabels 55 graden aan kunnen? Iemand een idee?
.
Nu is het wachten nog op mn batterij.... hopelijk komt ie snel binnen..

[ Voor 4% gewijzigd door Ube_M op 04-10-2017 21:51 ]

• Torched
Ube_M schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:28:
Op mijn display(bafang c850) krijg ik weinig terugkoppeling van mijn batterij info. (range, remaining capacity etc)
Het enige wat ik zie is hoeveel volt de batterij afgeeft rechts bovenin beeld.
Ik heb een 48 volt batterij (Hailong) en volledig opgeladen staat daar 54.6 volt. Dit zakt dan geleidelijk terug naar 42 volt.

Nu is range info ook erg afhankelijk van op welke stand je rijdt natuurlijk... maar nu zie ik helemaal niets.

Is er een manier waarop de batterij meer info doorgeeft naar het display?
Nee, niet op het display. Wat je wel kan doen is een ampère / voltmeter tussen de accu en motor zetten. Dan krijg je die informatie ook.
Google anders even op battman en bbs02

• Ube_M
Torched schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:55:
[...]

Nee, niet op het display. Wat je wel kan doen is een ampère / voltmeter tussen de accu en motor zetten. Dan krijg je die informatie ook.
Google anders even op battman en bbs02
Bedankt. Heb niet genoeg ruimte voor een extra display, dus dan ik laat het maar zoals het is. Kan er ook wel mee leven.

Mn ombouw bevalt me trouwens erg goed. Categorie had ik veel eerder moeten doen.....
Ga als ik wat langer heb gereden en beter bekend ben met het gedrag van de controller eens kijken of ik nog wat kan tweaken aan de controller settings. Zag al wat profielen op internet voorbij komen.

• Ube_M
Zo ... ik heb zojuist mn settings veranderd voor de bafang bbs02. Een behoorlijk verschil met de originele settings.
1e indruk: Een veel meer een natuurlijk /mellow ondersteunend gevoel. Morgen op weg naar werk maar eens kijken of ik nog net zo tevreden ben.

Voor belangstellenden met dezelfde motor...
Ik heb uit onderstaande link de settings van Mike (in de reacties van 8-10-2017 te vinden) gebruikt.
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Ube_M schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:50:
Zo ... ik heb zojuist mn settings veranderd voor de bafang bbs02. Een behoorlijk verschil met de originele settings.
1e indruk: Een veel meer een natuurlijk /mellow ondersteunend gevoel. Morgen op weg naar werk maar eens kijken of ik nog net zo tevreden ben.

Voor belangstellenden met dezelfde motor...
Ik heb uit onderstaande link de settings van Mike (in de reacties van 8-10-2017 te vinden) gebruikt.
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
Lijkt erg op mijn setup (voor de BB01), ik heb alleen de eerste standen op een snelheids beperking gezet voor wanneer ik met iemand mee fiets zonder ebike.

Zie in de instellingen van Mike de max current op 30A staan, is dat niet wat aan de hoge kant?

Mijn instellingen (zonder throttle, die gebruik ik niet):

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=10
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=48
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60

• Ube_M
Tafkar schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

Lijkt erg op mijn setup (voor de BB01), ik heb alleen de eerste standen op een snelheids beperking gezet voor wanneer ik met iemand mee fiets zonder ebike.

Zie in de instellingen van Mike de max current op 30A staan, is dat niet wat aan de hoge kant?

Mijn instellingen (zonder throttle, die gebruik ik niet):
Mike heeft twee settings gepost. 1 van hemzelf ... de BBSHD en 1 van zn zwager, de BBS02. De laatste instellingen heb ik overgenomen, en daar staat de max current op 18A.

Settings lijken inderdaad behoorlijk op elkaar. Ben een en ander aan het testen.
Jou settings voor samen fietsen met een niet ebiker is op zich ook wel een idee.. had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

Wel was ik verrast door het enorme verschil. De standaard settings zijn best wel een beetje agressief vind ik.
Als ik bijvoorbeeld mn snelheid inhoud op een fietspad voor een traject met boomstronken door het wegdek, en ik trap weer iets mee, dan krijg ik een enorme duw in de rug en vlieg alsnog met volle vaart over die boomstronken. Met de nieuwe settings is dat gevoel veel natuurlijker. Het duw in de rug gevoel is veranderd naar het gevoel van sterke benen.

De trothle gebruik ik ook niet. Volgens mij is dat meer voor mountainbikers en niet Nederlandse omstandigheden.

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Ube_M schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:10:
[...]

Mike heeft twee settings gepost. 1 van hemzelf ... de BBSHD en 1 van zn zwager, de BBS02. De laatste instellingen heb ik overgenomen, en daar staat de max current op 18A.

Settings lijken inderdaad behoorlijk op elkaar. Ben een en ander aan het testen.
Jou settings voor samen fietsen met een niet ebiker is op zich ook wel een idee.. had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

Wel was ik verrast door het enorme verschil. De standaard settings zijn best wel een beetje agressief vind ik.
Als ik bijvoorbeeld mn snelheid inhoud op een fietspad voor een traject met boomstronken door het wegdek, en ik trap weer iets mee, dan krijg ik een enorme duw in de rug en vlieg alsnog met volle vaart over die boomstronken. Met de nieuwe settings is dat gevoel veel natuurlijker. Het duw in de rug gevoel is veranderd naar het gevoel van sterke benen.

De trothle gebruik ik ook niet. Volgens mij is dat meer voor mountainbikers en niet Nederlandse omstandigheden.
Ik weet niet hoe de standaard settings van jouw BBS02 stonden, maar die van mijn BBS01B waren verschrikkelijk. Ik liep steeds tegen een max snelheid aan en dan krijg je een soort aan/uit gevoel van de motor.
Met deze setting is het echt genieten, je wordt gewoon geholpen afhankelijk van de ondersteuning, maar je bepaald zelf de snelheid (wel max 32 km).

• Ube_M
Tafkar schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Ik weet niet hoe de standaard settings van jouw BBS02 stonden, maar die van mijn BBS01B waren verschrikkelijk. Ik liep steeds tegen een max snelheid aan en dan krijg je een soort aan/uit gevoel van de motor.
Met deze setting is het echt genieten, je wordt gewoon geholpen afhankelijk van de ondersteuning, maar je bepaald zelf de snelheid (wel max 32 km).
Helemaal mee eens... Ik had de max snelheid al teruggezet naar 40 (bbs02 750) en de max current van 25 naar 20. Maar nog steeds kreeg ik een beetje een aan uit gevoel. Zeker op een dag als vandaag met behoorlijk tegenwind en je cadans is niet helemaal regelmatig... (cadans zakt terug zeg maar ;) )

Ik heb nu nog maar een paar kilometer met de nieuwe settings gefietst...dus duurtest moet nog komen, maar het voelt erg veelbelovend aan. Ondersteuning is veel constanter... en als ik opschakel met mn versnelling komt er meer ondersteuning bij en kan ik harder. Net zoals op een normale fiets.

• doek55
Ik heb mijn BBS02b controller vervangen en alles lijkt nu weer goed te functioneren, maar de nieuwe controller reageert helaas anders op mijn persoonlijke instellingen dan mijn vorige BBS02b controller.

In mijn settings had ik een PAS instelling met Limit Current = 1 en Limit Speed =1 zodat ik 100% met de throttle kon fietsen zonder dat de motor op de trappers reageerde. De nieuwe controller trapt niet in dit trucje en reageert dus ook met maar 1% vermogen. Als ik Limit Current op 100 zet heb ik wel vol vermogen met de throttle, maar zodra ik begin te trappen valt het vermogen volledig weg. Ik lees op internet meer mensen met dit probleem, blijkbaar zijn er dus BBS02b/BBSHD controllers in omloop die verschillend reageren op de intstellingen (andere firmware?). Nu dus op zoek naar een mogelijkheid om mijn 'throttle only' stand samen met bewegende trappers te kunnen gebruiken.

Edit 18-10-2017: Zojuist mijn ochtendrit gemaakt en ik heb het vermoeden dat het verschil ontstaat door een andere prioriteit van de throttle tov PAS. Bij mijn vorige controller ging throttle voor PAS, maar nu gaat PAS voor throttle. Zodra ik begin met trappen heb ik niets aan de throttle :'( .

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook een stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.

[ Voor 17% gewijzigd door doek55 op 18-10-2017 11:16 ]

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:40:
Edit 18-10-2017: Zojuist mijn ochtendrit gemaakt en ik heb het vermoeden dat het verschil ontstaat door een andere prioriteit van de throttle tov PAS. Bij mijn vorige controller ging throttle voor PAS, maar nu gaat PAS voor throttle. Zodra ik begin met trappen heb ik niets aan de throttle :'( .

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook eens stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.
Wow, dat zou echt super kut zijn. Ik rijd eigenlijk altijd op de throttle en trap soms een beetje mee voor de show. Enig idee of dit de nieuwe default is voor BBS02/HD? Linkjes naar berichten van anderen?

• Dacuuu
doek55 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:40:
Ik heb mijn BBS02b controller vervangen en alles lijkt nu weer goed te functioneren, maar de nieuwe controller reageert helaas anders op mijn persoonlijke instellingen dan mijn vorige BBS02b controller.

In mijn settings had ik een PAS instelling met Limit Current = 1 en Limit Speed =1 zodat ik 100% met de throttle kon fietsen zonder dat de motor op de trappers reageerde. De nieuwe controller trapt niet in dit trucje en reageert dus ook met maar 1% vermogen. Als ik Limit Current op 100 zet heb ik wel vol vermogen met de throttle, maar zodra ik begin te trappen valt het vermogen volledig weg. Ik lees op internet meer mensen met dit probleem, blijkbaar zijn er dus BBS02b/BBSHD controllers in omloop die verschillend reageren op de intstellingen (andere firmware?). Nu dus op zoek naar een mogelijkheid om mijn 'throttle only' stand samen met bewegende trappers te kunnen gebruiken.

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook eens stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.
Zet je current en speed limit is op 0 en 0 ipv 1 en 1. Er zijn inderdaad verschillende versies van controllers. Hoe ervaar jij de snelheid tov pas? Ik heb er ervaring met 2 controllers, controller 1 blijft bijv in pas 3, 15kmh rijden en dan maakt het niet uit in welke versnelling je rijd, of op of omlaag schakelt.
Controller 2 gaat iets sneller fietsen als je bijvoorbeeld 1 versnelling omhoog schakelt.

• doek55
@zonnefreak Dat houdt juridisch toch nooit stand? Je kan ook alleen met aanhanger, volle bepakking, wind tegen of met aanlopende remmen fietsen. Geen idee of dat ook een uitsluiting van de garantie is ;) ? Als ik de ervaringen lees over de coulance van Bosch op defecte motoren dan zal het wel meevallen.

@dread Waarom de Batavus Milano en niet de Batavus Dinsdag voor ongeveer hetzelfde bedrag?

Het lijkt erop dat mijn probleem met de BBS02b weer verdwenen is. Ik heb al ruim 200km geen probleem meer gehad. Als ik wat tijd over heb zal ik mijn oude controller (met nieuwe elco) weer installeren om die uit te proberen. Ik ben nu wel gewend aan de aan/uit functie van de throttle, maar een volledig functionerende throttle is toch fijner. Het lijkt er trouwens op dat de controllers waarvan het serienummer met 17 begint dit probleem hebben. Mijn oude controller begint met 16 (zal het bouwjaar wel zijn).

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

mrpink83 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Tsja, ben niet zo handig ;) Dat van die kettingkast wist ik niet.
Daarnaast, vraag ik me af of die bbs01 geschikt is voor mijn 40 km per dag en een snelheid van 30 km/u
30 km/u is geen probleem. Ik haal een gemiddelde van 30 km/u over een stuk van 20 km. Ik heb hem wel begrenst omdat ik boven de 32/33 km/u het te hard vindt gaan (heb geen zin in een helm).
Als je ook heuvels hebt in je route dan kan een bbs02 een betere keuze zijn, maar dan ben je niet echt meer legaal (500/750 W).

Wanneer ik de fiets pak naar het werk moet ik ook 44 km afleggen. De 14,5 Ah batterij haalt dit met gemak in de zomer, in de winter zal het net gaan (afhankelijk van hoeveelheid eigen trapkracht). Voorheen deed ik de route op een gewone ebike in 1:05 nu doe ik het in +/- 50 min. Fietsen met de bbs01b is fantastisch (na aanpassen van de parameters).

[ Voor 22% gewijzigd door Tafkar op 26-10-2017 10:41 ]

• Ube_M
Wat ik zelf niet zo goed snap bij deze leverancier is dat lang niet alle batterijen op 11-11 in de aanbieding zijn. Degene die ik zoek niet namelijk.... ga er een mailtje aan wagen om te vragen waarom dat is.

Persoonlijk zou ik ook voor meer ampere's gaan... batterij niet op bezuinigen. Zelf heb ik Sanyo cellen. En deze batterij weegt inclusief de houder 3.6 kilo... (48volt 14 ampere voor bbs02) Ik zie dat die jij hebt uitgezocht 4.3 kilo weegt. Dat is een fors verschil...weet niet waar het in zit... maar dat zou ik ook meewegen.
700gr minder gewicht is mij wel wat waard.

Bij mij duurde het trouwens bij deze leverancier ruim 4 weken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ube_M op 05-11-2017 15:47 ]

• doek55
Op het display kun je alleen het aantal PAS standen en de maximum snelheid instellen, maar wat de motor doet in een bepaalde stand kun je niet instellen. Zie deze link voor de mogelijkheden van de USB kabel: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

doek55 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:14:
Op het display kun je alleen het aantal PAS standen en de maximum snelheid instellen, maar wat de motor doet in een bepaalde stand kun je niet instellen. Zie deze link voor de mogelijkheden van de USB kabel: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
Niet alles wat op deze website staat klopt voor de BBS01B, maar geef wel iets meer inzicht in de mogelijkheden.
Met de nieuwe controllers werken de instellingen ook anders.

(Mijn instellingen lijken het meest op die van Kepler)

[ Voor 4% gewijzigd door Tafkar op 07-11-2017 20:21 ]

• Frost_Azimov
charrel schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:38:
Ja, ligt aan de gearing. 500 wat is nominaal, groter tandwiel voor dan loopt ie waarschijnlijk makkelijk over de 40. Nu een 42t voor en 16t achter (kleinste wat op een alfine naaf past volgens mij). Tandwiel voor is alleen wat met een rand naar binnen waardoor de kettinglijn echt perfect is. Nog geen voorblad gevonden met dezelfde curve zodat het wat naar binnen loopt. Zoiets als dat, alleen dan de ring met tanden:
[afbeelding]
Is nog wat lastig te vinden met 46t-50t.
De 5e versnelling die ik het lekkerste vind fietsen is ook net te laag, 25-26km/u dus ik ben nog wel op zoek naar eentje met de buitenste rand wat naar binnen gebogen zodat die mooi om het uitstekende deel van de motor valt.
Deze https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.lDPg1X

zit er bij mij op met een 52 tands tandwiel (bbshd). Ik merkte dat ik vaak in de hoogste versnellingen zat (kleinste tandwiel) wat niet bevorderlijk was voor de slijtage. Nu is e.e.a. beter gedistribueerd.

Gewoon een racefiets tandwiel op gezet, ziet er nog fraai uit ook.

Geen idee of dit ook voor de bbs02 bestaat overigens... (bolling is anders)

• doek55
Ik heb vandaag mijn oude BBS02b controller (met vervangen elco) voor het eerst weer eens getest. Helaas begint deze onder weerstand direct met stotteren en houdt er daarna helemaal mee op, display blijft gewoon werken zonder foutcodes. Na een paar minuten de spanning eraf doet de ondersteuning het weer voor een paar meter, maar er is dus nog steeds een defect in die controller. Jammer want nu heb ik geen reserve ;(.

• bgttje
doek55 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:30:
Ik heb vandaag mijn oude BBS02b controller (met vervangen elco) voor het eerst weer eens getest. Helaas begint deze onder weerstand direct met stotteren en houdt er daarna helemaal mee op, display blijft gewoon werken zonder foutcodes. Na een paar minuten de spanning eraf doet de ondersteuning het weer voor een paar meter, maar er is dus nog steeds een defect in die controller. Jammer want nu heb ik geen reserve ;(.
Mosfets ff doormeten, waarschijnlijk 1 of meerdere defect/aangeslagen.

• Frost_Azimov
Wozmro schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:49:
Ik sta op het punt om te gaan voor een bafang middenmotor 500W met 20,4Ah batterij.
Ombouw kan ik normaal wel zelf. En het is voor mijn Bullitt, stevige fiets.
Leuk! Ik heb er inmiddels een paar gebouwd (familie 'electified' ;-) en leer zelfs na 2 jaar elke dag nog nieuwe dingen.. met name over welke tools je nodig hebt (en welke de goede/slechte zijn) bijvoorbeeld.

Iets waar ik laatst achter kwam: het was me al eens opgevallen dat mijn vorige bafang (bbs02) toch na een paar duizen KM wat los kwam te zitten, wat resulteerde in ' trillers' in de ketting/tandwielen bij bepaalde snelheden. Na een poosje gebeurde dit ook bij mijn 'nieuwe' BBSHD.

Ik kwam er achter dat de ring waar je de zaak vast zet een taps toelopende kant heeft, iets wat je pas ziet als je er echt met aandacht naar kijkt. Zet je de 'verkeerde' kant tegen je frame (de tapse dus) dan komt na verloop van tijd de zaak los te zitten, hoe vast je het ook draait. Draai je de ring om en zorg je dat de vlakke kant tegen het frame zit, dan blijft alles prima zitten!

Ik denk dat ik inmiddels alle ' bouw het zelf je bbshd/bbs02' filmpjes op youtube gezien heb, maar dit detail heb ik nog nergens aan de orde zien komen...

• doek55
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:35:
Nog even over de bafang middenmotor.

Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat de motor mogelijk gevoelig is voor stofindringing. En dat na een paar duizend kilometer zich dit uit in meer lawaai en mogelijk schade aan lagers.
Is wel te herstellen.

Is er hier iemand met gelijkaardige ervaringen of die al lang rond rijdt met zo'n motor?

Zou natuurlijk ook wel kunnen dat dit vooral voorkomt bij MTB's die op onverharde paden rijden, ben ik zelf niet van plan.
De enige plek waar naar mijn idee vocht/stof naar binnen kan komen is langs de lagers van de trapas of bij het grote tandwiel waar het voorblad aan vast zit, want hier zit slechts een plastic kap overheen, maar als je zorgt dat daar voldoende vet achter zit zal er niets naar binnen kunnen.
Wel heb ik gemerkt dat na het volledig opnieuw smeren van alle interne tandwielen met Mobilgrease 28 de BBS02b zo goed als stil is. Gisteren nog bijna een kat onder mijn fiets, omdat die mij niet aan hoorde komen. Na 6.000km was er op het oog nog geen enkele slijtage te zien aan de interne tandwielen. Dus daar zou ik mij totaal niet druk over maken, tenzij je hem als waterfiets gaat gebruiken ;).

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:20:
Zit hier ook een poos mee te lezen, ombouw vs nieuwe kopen blijf ik lastig vinden. Heb zelf een Gazelle Orange C7 uit 2014. Amper gebruikt, maar zal stukje meer worden (zo'n 10km enkele reis). Is ombouw de moeite waard bij zo'n fiets? Ben enkel opzoek naar ondersteuning zodat ik niet zweet en berg op iets simpeler gaat. Weinig wensen, dus wil het ook goedkoop houden.
Tips of ideeën? Zie zoveel kits, maar wat is voor zo'n simpele gebruiker als ik de moeite waard?
Als je het echt over de flinke heuvels in limburg hebt is eigenlijk alleen een middenmotor een oplossing. De BBS01 zal het wel redelijk doen denk ik daar, alhoewel een BBS02 500W nauwelijks duurder is en veel krachtiger. Beide zelfbouw. Hoe fabrieksfietsen met bosch middenmotor e.d. het doen in de heuvels weet ik niet.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.