Eind 2016 heb ik mij flink ingelezen op o.a. dit forum over elektrische fietsen. Het doel was mijn dagelijkse woon-werk verkeer van 60km retour zoveel mogelijk per fiets af te leggen. Inmiddels ben ik de 1.000km gepasseerd en deel daarom ook mijn Bafang ervaringen.
Ik heb uiteindelijk besloten om mijn stadsfiets, een
Montego Status Deluxe, om te bouwen met een Bafang
BBS02b 750W 48V set. Ik heb daarvoor de volgende onderdelen besteld:
Het ombouwen gaat vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt om de trappers en trapas te verwijderen. Ik heb alleen een nieuwe ketting moeten kopen, want de fiets ging van een 38T voorblad naar 46T.
De eerste proefrit met de omgebouwde fiets was echt verbluffend! Met de Nexus 8 in versnelling 1 en accelereren met de gashendel gaat de fiets direct op het achterwiel en 50km/u is met meetrappen goed haalbaar, waarbij een piekvermogen van 1300 Watt wordt weergegeven op het display.
Om de fiets gereed te maken voor woon-werk heb ik de software van
Penoff gedownload en ben ik met een aantal settings van
Electric Bike Blog aan de slag gegaan. Daarbij heb ik het maximale amperage verlaagd naar 22A en verschillende aanpassingen gedaan om de motor wat minder agressief te maken.
Verder heb ik stand 0 van de 9 ondersteuningsstanden geprogrammeerd zonder trapondersteuning, maar alleen reactie op de gashendel. Dit zorgt ervoor dat je snel kan optrekken zonder de Nexus 8 te slopen. Deze schakelt namelijk niet zolang er teveel trekkracht op staat, of soms met een knal. Dus even gas los bij opschakelen en direct weer door. Deze manier van schakelen gaat zo goed dat ik de schakelsensor nog steeds niet heb geïnstalleerd.
Na de eerste woon-werk ritten kwam ik er snel achter dat er nog een aantal dingen aan de fiets moesten gebeuren. Ten eerste de standaard LED koplamp vervangen door de
B+M Lumotec IQ Cyo Premium, zodat ik zie waar ik fiets. Daarna heb ik de Shimano rollerbrake van het voorwiel vervangen door de
SRAM Avid Single Digit 7 om een goede noodstop te kunnen maken. Deze remmen werken echt super goed, het enige nadeel is dat er bij regen smerig aluminiumgruis van de velg af komt.
Op dit moment ben ik aan het experimenteren met het spatbord van het voorwiel, want door de hoge snelheid komt er veel meer water vanaf en je fietst, vanwege de snelheid, door de spray die aan de bovenkant van het wiel af komt. De onderkant van het spatbord heb ik kunnen verlengen met ducttape, zodat ik een grote spatlap op maat heb. Nu zoek ik nog een nette methode om de voorkant van mijn spatbord te verlengen om de opwaaiende spray daar te vermijden.
Al met al ben ik zeer tevreden met de ombouw en heb inmiddels meer dan 1.000 mooie kilometers achter de rug. Het enige wat tot nu toe is tegengevallen is het bereik van de accu. De 624Wh accu heeft moeite om bij tegenwind 30km met een gemiddelde snelheid van 37km/u af te leggen (rechte stukken probeer ik dan 45km/u aan te houden). Ik heb daarom besloten om een grotere
840Wh accu met
Panasonic NCR18650GA cellen te bestellen, zodat ik meer met de maximale ondersteuning kan fietsen zonder de laatste km stil te vallen. De Bafang motor geeft nauwelijks weerstand bij volledig zelf fietsen, je merkt voornamelijk het extra gewicht van de motor en accu.
Ik hoop dat ik de komende jaren nog veel probleemloze kilometers mag maken, want ik verwacht minimaal 6.000km per jaar te fietsen.