Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 894.695 views

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Matched: BBS02
Nieuwsgierig naar hoe de Bafang middenmotor is opgebouwd wat betreft gebruikte tandwielen, anker, controller, enz. vond ik het volgende filmpje op Youtube;

YouTube: Bafang 8FUN - Noisy Motor Tear Down

en

YouTube: DIY Tutorial Repairing BAFANG 8fun BBS02 750w 48v (Part 1 of 7) *int...

[ Voor 33% gewijzigd door racinfo op 11-08-2016 07:54 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:49
Opperpanter2 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:07:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar de cadans waar het om gaat is de cadans van de motor. Niet van jouw benen. Bij de BBS is het vaak zo dat de motor (en dus het tandwiel) sneller draait dan de benen. Het is een nuance verschil, maar wel bepalend voor de uiteindelijke snelheid en wellicht handige info voor toekomstige kopers.

[...]

Ik snap de insteek, mijn BBSen hebben een vergelijkbare opzet, behalve dan dat ze ook op power gelimiteerd zijn. Wel zo handig bij de 750W versie, anders knal je vooruit elke keer :)
Als je problemen hebt met het in het luchtledige trappen moet je opschakelen of de motor ondersteuning zachter zetten. Is gewoon een teken dat je teveel vermogen geeft.

En die 750w die je vooruit knalt? Ik vindt het wel mee vallen, zelfs op de 900w waar ik hem op heb staan.

Wat betreft updates rond mijn fiets, net de 3000 km gepasseerd, ik rij nu iets meer dan 70km per dag en dat begint wel aan te tikken. (jaja autovervanger) Heb wel er een suntour ncx sp 12 verende zadelpen in gezet zodat dat comfortabel blijft.
Moet nog even fixen dat ik mijn accu naar het frame toe krijg, heb nu 6 kilo aan accu op de bagagedrager liggen en dat beïnvloedt de kwaliteit van rijden toch behoorlijk. Ook wil ik de BBS02 weer eens open schroeven en opnieuw smeren/inspectie van tandwielen.

[ Voor 21% gewijzigd door Torched op 02-09-2016 22:40 ]

• Torched
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:18:
Ik heb geen deraileur. Wel 7 versnellingen. Zou ik ook het oude tandwiel kunnen plaatsen die vast zit aan de crank ? Moet ik alleen nog iets verzinnen voor de bescherming van het tandwielblad.
Oude tandwiel gaat waarschijnlijk niet werken, De bafang heeft een freewheel op de trapas en drijft een ring met 5 gaten erboven aan.

Je moet dus een ring hebben die dat omzet naar een BCD104 (MTB/ATB) of BCD 130 (racefietsen) als je onder de 42t wil.
https://www.fietsunie.nl/...bbs01-bbs02-chainring.jpg
Dat soort adapters, en dan moet je er nog een los chainwheel bij kopen.

Als je 42t genoeg vindt kan je een Luna chainwheel of een lekkie blingring krijgen, die verplaatsen de chainline ook nog eens een 9mm naarbinnen. Oftewel rechte ketting.
Bafang heeft stock ook nog een aantal opties maar die zijn allemaal groot.
maartend schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:26:
[...]

Ik ken alie. Heb zelf dus nodig voor ATB, leifst alu of iets dergelijx ligt doch sterk troepje.
Afijn, ik ga er wel eens voor rondkijken.
Als je er mee door het bos gaat rossen zou ik niet op bafang stock gaan rijden, ligt je ketting er veel te snel vanaf. wil je echt een narrow-wide blad voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Torched op 28-09-2016 22:31 ]

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-04 00:31
Wat is het verschil kwa snelheid bij een 46 of 52 tandwiel (bafang bbs02) 250w motor ?
Iemand die mij dit zou kunnen vertellen ?

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 13:52
Langzaam aan ben ik dit topic aan het volgen. Mijn woon-werk afstand is enkele reis 27 KM. Mijn vrouw heeft wegens omstandigheden al een hele mooie 25km/h elektrische fiets met Bosch middenmotor. Als zij de auto nodig heeft ga ik lekker fietsend naar het werk. (ik ben nu nog wel een mooi-weer fietser ;))

Nu heb ik een hele mooie Mambo 7 herenfiets (zonder ondersteuning uiteraard) en wil wellicht volgend jaar gaan oriënteren op een e-bike. Echter zit ik behoorlijk te stoeien wat wijsheid is, en gezien mijn huidige goed-weer only fiets mentaliteit wil ik het zo goedkoop mogelijk, wel uit proberen.

Daarnaast trap ik continue boven de ondersteuning uit, dus 26 km/h en dan houd het op. Doe ik mijn best trap ik hem zo naar de 30km/h toe. Dat is helaas na een minuut ook over ;). Ook doe ik er nu een uur en 10 minuten over de reis. Voor een keer niet erg, maar wel te lang om dagelijks te gaan doen. Ik kom wel met vermoeide benen aan wat wel een goed gevoel geeft. Een op de terugweg kan ik lekker mijn hoofd leegrijden.

Dat gezegd hebbende zat ik te denken aan toch een 45 km/h fiets. Echter als het bij mooi-weer tijden blijft en incidenteel is het wel een erg dure aanschaf.

Daardoor zat ik te denken aan de Bafang BBS02. Bij Aliexpress (ja geloofde het zelf ook niet...) kost deze slechts 400 euro. Zonder extra's natuurlijk, welke wel nodig zijn. Dus dat komt er nog wel bij. Maar ik zit ook met de regelgeving, lijkt me niet echt legaal? Uiteraard ga ik wel een fietshelm opdoen en neem de nodige maatregelen. Maar toch. Kun je dit laten keuren? Wat kost dat dan weer? (ik gok meer dan een nieuwe 45 km/h e-bike?)

Dan is er ook nog iets als bereik. Als je continu 40 fietst dan lijkt mij 1 accu ook niet toereikend. (laden op het werk is nog wel een dingetje... (als in, niet gewenst))

Anders wordt het een 2e hands e-bike. Hoe zit het bij deze fietsen waar ik met regelmaat oudere modellen zie zonder kenteken en wel 45 km/h gaan? Waar op te letten?

Voor mij nu nog te veel vragen om direct iets aan te schaffen. Voor die incidenten pak ik de fiets van mijn vrouw wel. Maar het knaagt bij mij wel om volgend jaar toch er iets mee te gaan doen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:16
Ferrox1 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:06:
Langzaam aan ben ik dit topic aan het volgen. Mijn woon-werk afstand is enkele reis 27 KM. Mijn vrouw heeft wegens omstandigheden al een hele mooie 25km/h elektrische fiets met Bosch middenmotor. Als zij de auto nodig heeft ga ik lekker fietsend naar het werk. (ik ben nu nog wel een mooi-weer fietser ;))

Nu heb ik een hele mooie Mambo 7 herenfiets (zonder ondersteuning uiteraard) en wil wellicht volgend jaar gaan oriënteren op een e-bike. Echter zit ik behoorlijk te stoeien wat wijsheid is, en gezien mijn huidige goed-weer only fiets mentaliteit wil ik het zo goedkoop mogelijk, wel uit proberen.

Daarnaast trap ik continue boven de ondersteuning uit, dus 26 km/h en dan houd het op. Doe ik mijn best trap ik hem zo naar de 30km/h toe. Dat is helaas na een minuut ook over ;). Ook doe ik er nu een uur en 10 minuten over de reis. Voor een keer niet erg, maar wel te lang om dagelijks te gaan doen. Ik kom wel met vermoeide benen aan wat wel een goed gevoel geeft. Een op de terugweg kan ik lekker mijn hoofd leegrijden.

Dat gezegd hebbende zat ik te denken aan toch een 45 km/h fiets. Echter als het bij mooi-weer tijden blijft en incidenteel is het wel een erg dure aanschaf.

Daardoor zat ik te denken aan de Bafang BBS02. Bij Aliexpress (ja geloofde het zelf ook niet...) kost deze slechts 400 euro. Zonder extra's natuurlijk, welke wel nodig zijn. Dus dat komt er nog wel bij. Maar ik zit ook met de regelgeving, lijkt me niet echt legaal? Uiteraard ga ik wel een fietshelm opdoen en neem de nodige maatregelen. Maar toch. Kun je dit laten keuren? Wat kost dat dan weer? (ik gok meer dan een nieuwe 45 km/h e-bike?)

Dan is er ook nog iets als bereik. Als je continu 40 fietst dan lijkt mij 1 accu ook niet toereikend. (laden op het werk is nog wel een dingetje... (als in, niet gewenst))

Anders wordt het een 2e hands e-bike. Hoe zit het bij deze fietsen waar ik met regelmaat oudere modellen zie zonder kenteken en wel 45 km/h gaan? Waar op te letten?

Voor mij nu nog te veel vragen om direct iets aan te schaffen. Voor die incidenten pak ik de fiets van mijn vrouw wel. Maar het knaagt bij mij wel om volgend jaar toch er iets mee te gaan doen.
Tja als je vrouw al een 25 km/h fiets heeft met de Bosch midden motor dan zou ik eerder geneigd zijn om zo'n bad ass module een keer uit te proberen.
Het voordeel is dat je dan wat ervaring op doet met betrekking tot het accu verbruik in combinatie met de hogere snelheid. Heb zelf een speedbike met Bosch midden motor maar als ik echt doorstamp (lees zo snel mogelijk) fiets dan is de accu van 400Wh na zo'n 25km echt helemaal leeg.

Als het in de winter goed koud is en je hebt ook nog een flinke wind tegen dan is het na 20 km wel op.
Nu heb ik wel een fiets waar ik lekker rechtop zit (flinke windvanger) dus dat scheelt ook wel.

Ik begrijp uit je verhaal dat opladen een probleem is voor je. Dan kun je twee dingen mijn inziens overwegen.
# niet harder fietsen dan 30 km/h dan kun je die afstand heen en terug nog halen.
# Als je wel voor snel gaat dan zal je echt een grote accu moeten aanschaffen. Reken op minstens 800Wh en nog liever 1000Wh. Dan heb je in de winter ook nog wat capaciteit over.

Ik weet niet wat voor fiets je vrouw nu heeft maar als deze nog in de garantie zit dan kun je beter niet hier aan gaan sleutelen. De fietsenmakers kunnen vrij veel uitlezen namelijk. Zou zonde zijn dat je garantie hierdoor geweigerd kan worden.

Bosch heeft ook een site was je zelf verschillende configuraties van motoren en snelheden kunt instellen. Hier zit ook een 45km/h versie bij. Klopt aardig met de praktijk ervaringen die ik ook heb.
Probeer hem zo nog even door te sturen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-04 12:02

Ik sta ten eerste te kijken van je opmerking van het laden op het werk, dat zou niet gewenst zijn.. |:(
Wat kost dat nou op jaarbasis? Het is bewezen dat mensen die op de fiets naar het werk komen ook minder vaak ziek zijn. Kortzichtigheid ten top dus!

Verder kan ik me de frustratie van de lange reistijd voorstellen, ik doe dezelfde afstand en zit ook op 65 minuten. Met een badass gaat hij wel als de brandweer maar ik hou er niet van om zo te rijden. Ondanks dat ik volledig door de polder fiets wil ik niet het risico lopen om een ongeval te veroorzaken zonder dat ik verzekerd ben. Dat is ook de reden dat ik graag een speed pedelec wil. Maar ik ga dan ook door weer en wind en draai ongeveer 9000 km per jaar.

• racinfo

racinfo

E-MTB

|----|
|----|
Een Bafang BBS0x boven 250 watt en voor hogere snelheid dan 25 km/h (valt na 1 januari as. onder bromfiets) zal bij Rijksdienst voor wegverkeer gekeurd moeten worden voor je een kentekenbewijs ervoor kunt krijgen. Dat kost extra, daarnaast nog de kosten voor het kenteken. Voor nader info zie:
https://www.rdw.nl/sites/...er-toelatingskeuring.aspx

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 00:17
Snoek; je set lijkt erg veel op de mijne. (48/750) Ik doe 60KM (heen en terug) maar wel met mooi weer ;-)
Ik heb wel een tweede accu gekocht, en laad op kantoor ook even op. Toch wel fijn om wat extra power achter de hand te hebben ... mijn gemiddelde snelheid ligt ook rond de 30, gewoon omdat dat fijner rijd (want een dike 40 kan best, maar is me wat te veel van het goede)

Tip: ik heb een poosje geleden mijn bafang wat aangepast (software) en mijn settings zorgen er nu voor dat ik veel gelijdelijker optrek. De standard fabriek config geeft juist bij het wegfietsen veel kracht en na 3000Km kon ik namelijk al een nieuw setje tandwielen (voor en achtert) + ketting vervangen. (Inmiddels een stevigere ketting er op gezet...) Die nieuwe software settings zijn veel gelijdelijker in het weg-rijden; beter voor de ketting en tandwielen...

Verder zorgt die aanpassing voor een makkelijk gebruik van de ' gashendel' waardoor je die altijd kunt gebruiken... aanrader.

details:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

ik heb 'karls special sauce' instellinmgen gebruikt...

en dan nog een paar puntjes (omdat onze setuops op elkaar lijken)

Die batterij houder heeft de neiging te gaan rammelen. Ik heb dat opgelost door op strategische punten van die kleine vilten rondjes/plakkertjes er tussen te plakken. Inmiddels heeft mijn accu houder al zulke klappen gehad dat er een barst in de onderkant zit... (gelukkig heb ik er twee ;-)

om de 500 kilometer (zeker in het begin) even alles na lopen, met name de bouten/bevestiging bij de trappers. Ik heb al twee keer gemerkt dat ik mijn ketting wat hoorde 'aanlopen' en bleek dat de moer (onder dat kapje waar je die rare sleutel met al die uitsparingen voor nodig hebt) los was gaan zitten (ondanks mijn verwoedde pogingen dat goed vast te zetten)

[ Voor 55% gewijzigd door Frost_Azimov op 15-10-2016 23:54 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

De standaard geleverde 250W Bafang Middenmotoren staan afgesteld op 30% van het maximale vermogen. Door dit op te schroeven naar 100% heb je helemaal geen Bafang BBS02 500W of nog hoger nodig - En met deze 250W motor mag je ook nog eens gewoon op de openbare weg zonder dat je een vette boete krijgt bij aanrijding of andere calamiteit!

• drdr
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09-2021
snoekds20 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

De bafang/8fun 48V/500W is gemonteerd met een 14.5 Ah batterij op een Gudereit LC75. Vrijdag a.s. is het plan naar mijn werk te fietsen, enkele reis is ca. 22 km en ik hoop dat ik ook ondersteund terug kan ;) Afgelopen zaterdag 10 km gefietst op eigen kracht met alleen de motor er aan dus zonder batterij. dat fietste prima, miste de 3 st. voorbladen niet. Gisteravond klein stukje proef gefietst, haalde even de 50km/h, gewoon omdat het kan. De bedoeling is een cruise snelheid van zo'n 30-35 km/h. Het kleuren display P850C is duidelijk genoeg en mooi met voldoende functies.
[afbeelding]
Hoe bevalt de motor tot nog toe? Ik zit voor iets vergelijkbaars te kijken dus wat extra gebruikerservaring is niet verkeerd ;) Zou zo maar kunnen dat ik op jouw configuratie uitkom.

Ben me al een poosje aan het het inlezen en heb nu een aantal opties op rijtje gezet:

Als motor:
1. Bafang BBS02 48V 750w met P850C dislay (aanbieder ElifeBike-store)

2. Bafang BBS02 48V 500w met P850C display (ElifeBike-store)

Op zich is 500W voldoende maar de 750W is vrijwel hetzelfde geprijsd, goedkoper zelfs. Las eerst nog wel van problemen met de 750W maar die is nu volgens mij aangepast met andere mosfets? Eigenlijk denk ik er sterk over voor de 750W te gaan. Ondersteuning kan ik altijd nog naar beneden bijstellen.... of zijn er nog redenen om juist wel voor de 500W te kiezen?

En als accu een paar opties:
1. 48V 13ah fles accu, merk onbekend (ElifeBike-store)

2. 48V 13ah fles accu, merk Sanyo (ook vanElifeBike-store)

3. 48V 14,5ah fles accu, merk Panasonic (ElifeBike-store)

4. 48 V 10.4Ah frame battery, merk SANYO (ElifeBike-store)

5. 48V 11.6Ah Lithium Ion Frame Battery 29E Samsung Cells + 2A Li Ion Charger (Eclipsebikes.com)

Eerste 3 accu's hebben als nadeel dat ze wat groot/lang uitvallen, maar ik kan het denk wel passend krijgen, voordeel is meer capaciteit. De laatste 2 opties zijn wat compacter, hebben nog een usb uitgang om iets op te laden wat wellicht handig kan zijn, nadeel is minder capaciteit.

Kan eerlijk gezegd wel wat advies gebruiken voordat ik tot bestellen overga :P.

Ik ga er woon werk verkeer mee doen, grotendeels zeer rustige fietspaden, waar je lekker kan doorrijden en waar ik nu meest racefietsers tegenkom.. en die wil ik voorblijven >:). (Helmpje gaat er zeker komen overigens). Afstand is iets meer dan 30 km enkele reis maar als daarvan 20 - 25 km met ondersteuning afgelegd kan worden is dat prima, ik doe het nu ook zonder ondersteuning en in het dorp zet ik hem sowieso al uit.. Kan ook op het werk opladen voor de terugreis en ben niet van plan er met vriezend weer mee te gaan rijden.

Gevoelsmatig is de accu van 10,4 ah al voldoende, echter misschien is het beter wat grotere capaciteit te hebben zodat er wat meer reserve is als de accu wat meer gebruikt is? En wat ik me ook nog afvraag, zit er veel verschil in kwaliteit tussen de Sanyo, Samsung of Panasonic cellen?

Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met de verkoper PWSPower / Elifestore?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft douane , inklarings of btw kosten kun je beter bij Eclipsebikes iets kopen, dat is UK en valt (nog) binnen de EU. Bij Aliexpress krijg je die extra kosten op de genoemde prijzen.

Dat geldt met name ook voor de Bafang BBS02 750W 48V, zonder douanekosten bij Eclipsebikes:
http://eclipsebikes.com/b...ed826d999b18b0cdd15d36711

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 18-10-2016 12:33 . Reden: Url Eclipsebikes in England (UK) ]

• drdr
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09-2021
racinfo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:25:
Wat betreft douane , inklarings of btw kosten kun je beter bij Eclipsebikes iets kopen, dat is UK en valt (nog) binnen de EU. Bij Aliexpress krijg je die extra kosten op de genoemde prijzen.

Dat geldt met name ook voor de Bafang BBS02 750W 48V, zonder douanekosten bij Eclipsebikes:
Dat er geen risico is op douanekosten etc. is inderdaad wel een groot voordeel van Eclipsebikes. Die 750W motor is daar eigenlijk ook best prima geprijsd, alleen heb ik dan wel een wat simpeler display. Maarja, geen idee of dat zo'n nadeel is ;) Wellicht ook wel handig dat ze daar ook nog 1 jaar garantie geven.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:25:

Bij Aliexpres wordt het zodanig verzonden dat je niet te maken hebt met invoerrechten en accijns.
Verder worden accu's via deze aanbieder verpakt en verzonden dat ze mee kunnen op de eerste vlucht.
Bron: maat van mij heeft de 48V750W (inclusief accu en alle toebehoren) daar besteld.
Factuur wordt gemanipuleerd en/of als gift/replacement verzonden.

Je kunt dus gewoon goedkoop via Ali bestellen, net zoals alles eigenlijk. Bestel daar zelf ook het nodige en nog nooit problemen gehad met Douane.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
Als je iets uit china wil bestellen, is vandaag een goede dag. Het is daar "Singles day" o.i.d. Dus veel korting. BBS02/BBSHD en accu's: http://www.ebikeschool.co...-chinas-shopping-holiday/
BBS02 363 euro incl verzenden.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-01 13:23
Torched schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:35:[...]Ligt aan de manier waarop ze naar 7 versnellingen komen. Is inherent wat zwakker. Naven waar je wat meer over kan gooien zijn de 3 en 8 versnellings naven maar 1KW is dan ook eigelijk al teveel. Die 1500w piek is gewoon te hoog en stript je versnelling.
Mn 500W doet t goed met de 8V Nexus. Heb er inmiddels meer dan 10k opzitten met de 8V Nexus + BBS02-500W.

• bgttje
Bommes schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:10:Helemaal blanco voor wat betreft elektrische fietsen wil ik graag het volgende aan jullie voor leggen:
Mijn vrouw wil graag voor in de Italiaanse heuvels (waar we 4 maanden per jaar gaan werken) een elektrische fiets.De vraag:Is het realistisch om dit van een zelf omgebouwde stad dames fiets (batavus vicenza)met een shimano Nexus 7 versnellingen naaf wel te verwachten?Ze wil geen uren kunnen fietsen, gewoon een paar kilometer naar een dorpje, waarbij de stijgingspercentages oplopen tot zeker 20%Zo ja dan ga ik me eens inlezen in de mogelijkheden.Indien nee: mijn vrouw kan echt niet overweg met mountainbike achtige fietsen met 21 versnellingen.
Hier kan je minimaal een BBS02-500W Bafang op zetten. Ik heb van de zomer ook in Italie gefietst met een BBS01-250W Bafang maar dat is te weinig op hele steile hellingen. Op een steile helling bij Bolsena met een vouwfiets met een 3V naaf moest ik toch behoorlijk op de trappers staan. Ik weet uit ervaring dat als je de BBS02-500W voluit zet je heel steil omhoog kan(steilste(4.7%) helling bij Wassenaarse slag doet ie moeiteloos zonder trappen(wel met Nexus 8V)). Je moet m dan bestellen met een stempel onderop dat ie 250W is. In de software kan je m dan op 25km/u zetten(staat ie al als je m met een 250W stempel besteld).

PS dat hellinkje bij Bolsena is denk ik ook tussen de 10 en 15%. Sowieso moet je voor een 48V systeem gaan als je veel hellingen wil doen.
https://dl.dropboxusercon...003205/HellingBolsena.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door bgttje op 03-12-2016 11:04 ]

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:16:
Je moet m dan bestellen met een stempel onderop dat ie 250W is. In de software kan je m dan op 25km/u zetten(staat ie al als je m met een 250W stempel besteld).
Heb je een linkje naar welk BBS02 500W model je precies bedoelt 'met 250W stempel', want ik kan deze zo snel niet terugvinden bij bijvoorbeeld eclipsebikes.

• racinfo

racinfo

E-MTB

fjorden schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:35:
[...]

Heb je een linkje naar welk BBS02 500W model je precies bedoelt 'met 250W stempel', want ik kan deze zo snel niet terugvinden bij bijvoorbeeld eclipsebikes.
http://em3ev.com/store/in...path=50_36&product_id=189

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/bbs02-250w.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 04-12-2016 19:34 ]

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 14:45
Ik heb een tandwieladapter nodig voor mijn BBS02.
Nu kom ik de 110BCD en de 130BCD tegen. Wat ik alleen niet tegen kwam, is het verschil tussen deze twee.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan mij iemand het verschil uitleggen?

Dank

• Opperpanter2
piwakawaka schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:17:
Nu kom ik de 110BCD en de 130BCD tegen. Wat ik alleen niet tegen kwam, is het verschil tussen deze twee.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan mij iemand het verschil uitleggen?

Dank
http://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d50_BCD_uitleg.html

Ik neem aan dat je een adapter wil om een kleiner tandwiel te monteren, dan heb je de BCD110 nodig.

Ik heb er nog 2 ongebruikt liggen ter overname.

[ Voor 16% gewijzigd door Opperpanter2 op 07-02-2017 16:30 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

piwakawaka schreef op dinsdag 7 febr 2017:

Torched schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:31[/message]:[/b]
[...]
Je kan anders ook een paar ringen tussen het kettingblad en de motor doen. Ik weet niet hoeveel mm je naar rechts wil maar 3 of 4 haat meestal wel goed.
Wat ook nog een mogelijkheid is om de gehele motor met ringen om de trapas-koker te monteren; ik heb dat ook gedaan omdat de tandwielkast mijn wijd-uitstaande frame achter raakte. Ik heb uit 5mm dik rvs metaal een ring gemaakt die ik eerst over de koker van de motor schoof alvorens deze in de trapaskoker te steken; bij een frame-koker breedte van 68mm gaat dit nog niet ten koste van de schroefdraad aan de linkerzijde om je moer+borgmoer te monteren. Let daarbij er wel op dat links de crank met trapper niet je frame gaat raken.

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 06:48:
Ik herinner mij een verslag van @Opperpanter2 in een eerdere post dat hij bij het aanraken van de starthulp (trottle) de fiets uit zijn handen schoot en eronder belandde. Dus de kracht van een middenmotor zou ik niet onderschatten. ;)
Klopt, maar ik zat toen niet op het zadel dus geen gewicht op de fiets. Maar power heeft hij wel die BBS02 750W.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Eind 2016 heb ik mij flink ingelezen op o.a. dit forum over elektrische fietsen. Het doel was mijn dagelijkse woon-werk verkeer van 60km retour zoveel mogelijk per fiets af te leggen. Inmiddels ben ik de 1.000km gepasseerd en deel daarom ook mijn Bafang ervaringen.

Ik heb uiteindelijk besloten om mijn stadsfiets, een Montego Status Deluxe, om te bouwen met een Bafang BBS02b 750W 48V set. Ik heb daarvoor de volgende onderdelen besteld:Het ombouwen gaat vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt om de trappers en trapas te verwijderen. Ik heb alleen een nieuwe ketting moeten kopen, want de fiets ging van een 38T voorblad naar 46T.

De eerste proefrit met de omgebouwde fiets was echt verbluffend! Met de Nexus 8 in versnelling 1 en accelereren met de gashendel gaat de fiets direct op het achterwiel en 50km/u is met meetrappen goed haalbaar, waarbij een piekvermogen van 1300 Watt wordt weergegeven op het display.

Om de fiets gereed te maken voor woon-werk heb ik de software van Penoff gedownload en ben ik met een aantal settings van Electric Bike Blog aan de slag gegaan. Daarbij heb ik het maximale amperage verlaagd naar 22A en verschillende aanpassingen gedaan om de motor wat minder agressief te maken.

Verder heb ik stand 0 van de 9 ondersteuningsstanden geprogrammeerd zonder trapondersteuning, maar alleen reactie op de gashendel. Dit zorgt ervoor dat je snel kan optrekken zonder de Nexus 8 te slopen. Deze schakelt namelijk niet zolang er teveel trekkracht op staat, of soms met een knal. Dus even gas los bij opschakelen en direct weer door. Deze manier van schakelen gaat zo goed dat ik de schakelsensor nog steeds niet heb geïnstalleerd.

Na de eerste woon-werk ritten kwam ik er snel achter dat er nog een aantal dingen aan de fiets moesten gebeuren. Ten eerste de standaard LED koplamp vervangen door de B+M Lumotec IQ Cyo Premium, zodat ik zie waar ik fiets. Daarna heb ik de Shimano rollerbrake van het voorwiel vervangen door de SRAM Avid Single Digit 7 om een goede noodstop te kunnen maken. Deze remmen werken echt super goed, het enige nadeel is dat er bij regen smerig aluminiumgruis van de velg af komt.

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met het spatbord van het voorwiel, want door de hoge snelheid komt er veel meer water vanaf en je fietst, vanwege de snelheid, door de spray die aan de bovenkant van het wiel af komt. De onderkant van het spatbord heb ik kunnen verlengen met ducttape, zodat ik een grote spatlap op maat heb. Nu zoek ik nog een nette methode om de voorkant van mijn spatbord te verlengen om de opwaaiende spray daar te vermijden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de ombouw en heb inmiddels meer dan 1.000 mooie kilometers achter de rug. Het enige wat tot nu toe is tegengevallen is het bereik van de accu. De 624Wh accu heeft moeite om bij tegenwind 30km met een gemiddelde snelheid van 37km/u af te leggen (rechte stukken probeer ik dan 45km/u aan te houden). Ik heb daarom besloten om een grotere 840Wh accu met Panasonic NCR18650GA cellen te bestellen, zodat ik meer met de maximale ondersteuning kan fietsen zonder de laatste km stil te vallen. De Bafang motor geeft nauwelijks weerstand bij volledig zelf fietsen, je merkt voornamelijk het extra gewicht van de motor en accu.

Ik hoop dat ik de komende jaren nog veel probleemloze kilometers mag maken, want ik verwacht minimaal 6.000km per jaar te fietsen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 19:22
doek55 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:33:
Eind 2016 heb ik mij flink ingelezen op o.a. dit forum over elektrische fietsen. Het doel was mijn dagelijkse woon-werk verkeer van 60km retour zoveel mogelijk per fiets af te leggen. Inmiddels ben ik de 1.000km gepasseerd en deel daarom ook mijn Bafang ervaringen.

Ik heb uiteindelijk besloten om mijn stadsfiets, een Montego Status Deluxe, om te bouwen met een Bafang BBS02b 750W 48V set. Ik heb daarvoor de volgende onderdelen besteld:Het ombouwen gaat vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt om de trappers en trapas te verwijderen. Ik heb alleen een nieuwe ketting moeten kopen, want de fiets ging van een 38T voorblad naar 46T.

De eerste proefrit met de omgebouwde fiets was echt verbluffend! Met de Nexus 8 in versnelling 1 en accelereren met de gashendel gaat de fiets direct op het achterwiel en 50km/u is met meetrappen goed haalbaar, waarbij een piekvermogen van 1300 Watt wordt weergegeven op het display.

Om de fiets gereed te maken voor woon-werk heb ik de software van Penoff gedownload en ben ik met een aantal settings van Electric Bike Blog aan de slag gegaan. Daarbij heb ik het maximale amperage verlaagd naar 22A en verschillende aanpassingen gedaan om de motor wat minder agressief te maken.

Verder heb ik stand 0 van de 9 ondersteuningsstanden geprogrammeerd zonder trapondersteuning, maar alleen reactie op de gashendel. Dit zorgt ervoor dat je snel kan optrekken zonder de Nexus 8 te slopen. Deze schakelt namelijk niet zolang er teveel trekkracht op staat, of soms met een knal. Dus even gas los bij opschakelen en direct weer door. Deze manier van schakelen gaat zo goed dat ik de schakelsensor nog steeds niet heb geïnstalleerd.

Na de eerste woon-werk ritten kwam ik er snel achter dat er nog een aantal dingen aan de fiets moesten gebeuren. Ten eerste de standaard LED koplamp vervangen door de B+M Lumotec IQ Cyo Premium, zodat ik zie waar ik fiets. Daarna heb ik de Shimano rollerbrake van het voorwiel vervangen door de SRAM Avid Single Digit 7 om een goede noodstop te kunnen maken. Deze remmen werken echt super goed, het enige nadeel is dat er bij regen smerig aluminiumgruis van de velg af komt.

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met het spatbord van het voorwiel, want door de hoge snelheid komt er veel meer water vanaf en je fietst, vanwege de snelheid, door de spray die aan de bovenkant van het wiel af komt. De onderkant van het spatbord heb ik kunnen verlengen met ducttape, zodat ik een grote spatlap op maat heb. Nu zoek ik nog een nette methode om de voorkant van mijn spatbord te verlengen om de opwaaiende spray daar te vermijden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de ombouw en heb inmiddels meer dan 1.000 mooie kilometers achter de rug. Het enige wat tot nu toe is tegengevallen is het bereik van de accu. De 624Wh accu heeft moeite om bij tegenwind 30km met een gemiddelde snelheid van 37km/u af te leggen (rechte stukken probeer ik dan 45km/u aan te houden). Ik heb daarom besloten om een grotere 840Wh accu met Panasonic NCR18650GA cellen te bestellen, zodat ik meer met de maximale ondersteuning kan fietsen zonder de laatste km stil te vallen. De Bafang motor geeft nauwelijks weerstand bij volledig zelf fietsen, je merkt voornamelijk het extra gewicht van de motor en accu.

Ik hoop dat ik de komende jaren nog veel probleemloze kilometers mag maken, want ik verwacht minimaal 6.000km per jaar te fietsen.
gaaf gedaan!

Ik vind 't wel stoer om een gewone stadsfiets om te bouwen tot speed pedelec. De remmen zijn toch een stukje minder goed en in mijn ervaring de frames/wielen/versnellingsnaven ook minder berekend op de snelheden/krachten. Je bent nu ook je velgen aan 't opremmen zo te lezen (keramische velgen zijn dan beter). Menig naafversnelling heb ik ook al door gewoon te fietsen kapot gekregen.

Mijn ideaal is meer een 29" fatbike of met 29" met enige vering erin + flinke schijfremmen.

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:35:
Ik heb een Fuji fatbike omgebouwd met een BBSHD
1500W @ 52V
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/8.jpg

Wat voor tandwiel heb je hier op zitten?

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/9.jpg
Dit is denk ik het standaard 44t tandiel (of daaromtrent?). Ik heb die ook, maar vind dat te groot voor een MTB, zeker als je zelf wilt meetrappen en al helemaal als je unassisted rijdt.

Heb nu deze besteld: http://precialps.com/uk/a...t-bafang-bbs01-bbs02.html

[ Voor 6% gewijzigd door Opperpanter2 op 05-03-2017 13:16 ]

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:43:
[...]

Op de Fatbike heb ik de Mighty Mini 30T
https://lunacycle.com/par...0-tooth-bbshd-chain-ring/
Ideaal voor offroad en veel koppel.
Maar boven de 30km/u kun je nauwelijks nog meetrappen.
Wohaa, 30T die had ik nog niet gezien. Dat dat past zonder adapter / zonder chainline naar buiten te duwen?
Hij is er ook voor de BBS02 zie ik. Denk toch dat ik mijn 36T laat komen, 30T is wel erg klein (zeg ik nu).

• Torched
Mocht iemand ooit problemen hebben met zijn chainring gear of trapas freewheel voor de bafang BBS02 heb ik er nog een voor je liggen samen met het gereedschap om de as los te halen.

Dacht dat mijn freewheel kapot was, maar was de naaldlager die kaput was. Oftewel 60 euro aan onderdelen waar ik niks mee kan, hoi hoi.

Als je ooit de naaldlager moet vervangen moet je NK 17/16 hebben. Geen NKI want dat is met een binnenring.

Voor de volgende waarvan de BBS niet meer fijn doortrapt maar de gashendel zonder problemen werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HDm71zm.jpg

4 van de rolletjes liepen gewoon los tegen elkaar aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Torched op 11-03-2017 17:30 ]

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 19:20
Heeft het zin om de BBS02 kits van LunaCycle te kopen in de US? Die dingen zijn nu in de actie en voor zover ik het kan inschatten is dat echt een strakke prijs.

Ik wil voor mezelf en mijn vriendin nieuwe fietsen aanschaffen en deze kits eronder zetten. Beetje best of both worlds idee. Als je er toch geld aan uitgeeft, dan maar meteen goed.

Ik las eerder dat Luna producten via noorwegen verscheept. Op zich geen probleem, want ik heb wel geduld.
Of is het slimmer om de BBS01 gewoon in nederland te kopen? Goedkoper / minder krachtig maar wel sneller verkrijgbaar en een aanspreekpunt bij issues.

Het soort fietsen die ik op het oog heb; voor haar een wat zwaardere moederfiets zoals een Batavus Mambo

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0/image/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/b/a/batavus-mambo-deluxe-zwart.jpg

Voor mezelf wellicht een Cube Touring of iets vergelijkbaars

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0/thumbnail/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/8/4/840100_1.jpg

Is een naafversnelling echt nadelig i.c.m. een bafang midmotor?

• doek55
Avenger84 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:54:
Heeft het zin om de BBS02 kits van LunaCycle te kopen in de US? Die dingen zijn nu in de actie en voor zover ik het kan inschatten is dat echt een strakke prijs.

Ik wil voor mezelf en mijn vriendin nieuwe fietsen aanschaffen en deze kits eronder zetten. Beetje best of both worlds idee. Als je er toch geld aan uitgeeft, dan maar meteen goed.

Ik las eerder dat Luna producten via noorwegen verscheept. Op zich geen probleem, want ik heb wel geduld.
Of is het slimmer om de BBS01 gewoon in nederland te kopen? Goedkoper / minder krachtig maar wel sneller verkrijgbaar en een aanspreekpunt bij issues.

Het soort fietsen die ik op het oog heb; voor haar een wat zwaardere moederfiets zoals een Batavus Mambo

[afbeelding]

[afbeelding]

Die prijs is inderdaad erg goed, net zo duur als op Aliexpress.com. Als je twee systemen aanschaft zou ik altijd 2x hetzelfde aanschaffen, zodat je zaken als accu's en laders onderling uit kunt wisselen. BBS01 is volgens mij altijd 36V en de BBS02 bij Luna 48V.

Ik zou de BBS02 op de Batavus wel flink beperken in vermogen, want standaard gaat de BBS02 er nogal rap vandoor en dan gaat de naaf ook langer mee. Ik heb er momenteel 1.500km opzitten met mijn Nexus 8 en BBS02, maar nog geen problemen ondanks dat deze continue 800 watt te verduren krijgt.

• Torched

[afbeelding]

[afbeelding]

Naafversnelling is prima, hou alleen wel 3 of 8 versnellingen aan. De 7 en 11 versnelling varianten zijn mechanisch zwakker.

Zoals al gezegd, hou Voltages gelijk, dan kan je accu en onderdelen uitwisselen.
Ook zou ik de programmeer kabel meebestellen. Dan kan je detunen als nodig.

Tevens, hou gewoon rekening met import tarieven. Kan het alleen maar meevallen.

• Opperpanter2
Kan ook juist voordelig zijn als Luna ze daar op voorraad heeft, zijn ze sneller hier.
Hebben ze ook een servicepunt in Noorwegen/EU?

Em3ev is vergelijkbaar in prijs normaliter en heeft een servicepunt in de UK. Ik heb mijn BBS02 eens op moeten sturen voor garantie. Kostte me 10,50.

• Opperpanter2
En deze:
http://www.ebay.com/itm/F...-BBS02-BBSHD/182335590179

Is volgens mij weer een andere dan het kleurendisplay wat al hebt?
Zou die USB poort wat zijn?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:45:
[...]

En deze:
http://www.ebay.com/itm/F...-BBS02-BBSHD/182335590179

Is volgens mij weer een andere dan het kleurendisplay wat al hebt?
Zou die USB poort wat zijn?
Dit color display gebruik ik ook, maar de DPC14 is al een jaar op de markt. De USB poort kan 500 mA leveren maar is bij mij nog nooit gebruikt. Bgg'tje heeft deze ook dacht ik.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:45:
[...]En deze:http://www.ebay.com/itm/Full-Color-LCD-Display-TFT-Screen-8fun-DPC-14-850C-for-bafang-Motor-BBS02-BBSHD/182335590179Is
volgens mij weer een andere dan het kleurendisplay wat al hebt? Zou die USB poort wat zijn?
Dit is de vorige, die gebruik ik ook al een tijdje. USB poort werkt prima.

• doek55
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:44:
[...]

wellicht een ligstuur monteren?
Ik hoop straks toch wel 33km @ 40km/u af te leggen met 500wh.
Dan zul je een heel erg zuinige fiets nodig hebben of lagere snelheden moeten aanhouden. Mijn verbruik ligt tussen de 18 - 22 Wh/km (afhankelijk van de wind) met mijn Bafang BBS02 750W. Daarbij probeer ik de kruissnelheid tussen de 40-50km/u te houden en kom ik meestal op een gemiddelde van 38-40km/u uit over een reisafstand van 30km. Verbruik heb ik gemeten op basis van het verbruik van de oplader en dat komt aardig overeen met de specificatie van de accu, want mijn 625Wh accu was regelmatig leeg na 30km. Mijn nieuwe 850Wh accu krijg ik gelukkig niet leeg.

Misschien dat anderen ook het verbruik aan de oplader kunnen meten, dan hebben we een betere richtlijn, want een percentage hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het werkelijke verbruik (brandstofverbruik van een auto meet je ook het beste aan de pomp en niet met de boardcomputer ;) ).

• Torched
doek55 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Dan zul je een heel erg zuinige fiets nodig hebben of lagere snelheden moeten aanhouden. Mijn verbruik ligt tussen de 18 - 22 Wh/km (afhankelijk van de wind) met mijn Bafang BBS02 750W. Daarbij probeer ik de kruissnelheid tussen de 40-50km/u te houden en kom ik meestal op een gemiddelde van 38-40km/u uit over een reisafstand van 30km. Verbruik heb ik gemeten op basis van het verbruik van de oplader en dat komt aardig overeen met de specificatie van de accu, want mijn 625Wh accu was regelmatig leeg na 30km. Mijn nieuwe 850Wh accu krijg ik gelukkig niet leeg.

Misschien dat anderen ook het verbruik aan de oplader kunnen meten, dan hebben we een betere richtlijn, want een percentage hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het werkelijke verbruik (brandstofverbruik van een auto meet je ook het beste aan de pomp en niet met de boardcomputer ;) ).
BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit.
Als ik op pas fiets kom ik 40km/u op vlakke stukken, en 35 km is ongeveer een uur fietsen.
Verbruik is ook zo'n 500wh en dat is gemeten vanuit de oplader (grin cycle satiator) En dan moet je een beetje van de gashendel afblijven, soms lukt dat.

Dus het kan wel. Maar je accupakket moet wel voldoende groot zijn. een 500wh pakket is vaak toch te klein.
Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag.
Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.

We hadden een aantal posts terug het over die cat ears, ik kreeg laatst een email dat de combo packs ook weer terug zijn.
https://www.cat-ears.com/combo-deals

Dus mocht je nog niet besteld hebben :P

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 28-03-2017 14:05 ]

• bgttje
Torched schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:
[...]BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit. een 500wh pakket is vaak toch te klein.Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag. Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.
Daarom heb ik een dubbele accu( 2x 14.5AH/36V). Soms heb je meer wind tegen/hellingen en dan verbruik je gauwer de accu capaciteit. Soms zit je niet goed in jouw vel/werken jouw benen minder goed.........maakt niet uit wat(ik word volgende week 68). Trappen gaat bij mij ook tot max. 500W ondersteuning en met de gashendel tot 900W max.

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 28-03-2017 14:51 ]

• doek55
Torched schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:
[...]

BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit.
Als ik op pas fiets kom ik 40km/u op vlakke stukken, en 35 km is ongeveer een uur fietsen.
Verbruik is ook zo'n 500wh en dat is gemeten vanuit de oplader (grin cycle satiator) En dan moet je een beetje van de gashendel afblijven, soms lukt dat.

Dus het kan wel. Maar je accupakket moet wel voldoende groot zijn. een 500wh pakket is vaak toch te klein.
Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag.
Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.

We hadden een aantal posts terug het over die cat ears, ik kreeg laatst een email dat de combo packs ook weer terug zijn.
https://www.cat-ears.com/combo-deals

Dus mocht je nog niet besteld hebben :P
Die Grin Cycle Satiator is een hele mooie lader, maar helaas wel duur. Ben op zoek naar een goede 4-5A 54.6V lader welke ook op 80-90% ingesteld kan worden, maar de goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden is bij EM3EV.com en dan ben je inclusief verzending $84 kwijt.

Ik heb vorige week de Slipstreamz Spoiler besteld voor $11 incl. verzending, even afwachten of dat werkt anders moet ik ook aan de Cat-Ears.

• doek55
bgttje schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:25:
Heb sinds gisteren een nieuw accublok in elkaar gezet, met 50 Sanyo NCR18650GA cellen, en heb deze ff vergeleken met m'n andere accu blokken waar Panasonic NCR18650PF cellen in zitten. Wat ik nu zie is dat de Panasonic NCR18650PF cellen na minder dan 3 jaar toch behoorlijk veel inwendige weerstand(systeem= 0,15-0,25 Ohm) hebben gekregen. Valt mij tegen. Heb ze natuurlijk wel mishandeld door ze zwaar te belasten(>10k km) en vaak op te laden maar toch.........De accu met de Sanyo NCR18650GA cellen zijn wat lager met de inwendige weerstand(systeem = 0,10-0,13 Ohm).

Systeem= de totale inwendige weerstand van accu+bedrading+motor. Het meten van Ri(inwendige weerstand): ik fiets zonder ondersteuning en kijk naar de spanning op m'n display, daarna ondersteuning aan en ga dan trappen en deel dan de aangegeven spanningsval door de stroomsterkte = Ri=inwendige weerstand.
Bijv. bij ondersteuning zakt de spanning 1V(bijv. van 40V naar 39V) bij bijv. 10A ondersteuning = 1V:10A=0,1 Ohm =100mOhm.
Interessante meting. Ik heb vanochtend op weg naar mijn werk de spanningsval van het systeem een aantal keer bekeken en heb telkens een val van ongeveer 3V bij 22A (max gashendel in mijn BBS02 settings), maar ik weet niet of dat te vergelijken is met 10A. Dit zou dus zo'n 0,136 Ohm moeten zijn. Het gaat om een 13S5P accu met dezelfde NCR18650GA cellen en al lekker ingereden met 1.000km.

• bgttje
doek55 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:32:
[...]Interessante meting. Ik heb vanochtend op weg naar mijn werk de spanningsval van het systeem een aantal keer bekeken en heb telkens een val van ongeveer 3V bij 22A (max gashendel in mijn BBS02 settings), maar ik weet niet of dat te vergelijken is met 10A. Dit zou dus zo'n 0,136 Ohm moeten zijn. Het gaat om een 13S5P accu met dezelfde NCR18650GA cellen en al lekker ingereden met 1.000km.
0,136 Ohm is een prima waarde. Mijn accu heeft pas 100km erop zitten dus dat zal nog wel iets verbeteren. Jij hebt een 13S5P dus dan heb je een iets hogere inwendige weerstand dan een 10S5P met dezelfde cellen.
PS de inwendige weerstand veranderd ook wat door de hoogte van de cel spanning. In het middengebied is die meestal het laagst(hoeft niet altijd). Nu is dit wel van het type accu cel(Panasonic PF of Sanyo GA of ander merk) afhankelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 31-03-2017 16:29 ]

• doek55
BdK9001 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:54:
[...]

Exact dat! Dat weerhoud mij er ook van om een e-bike te willen, ik rij met mijn fiets doorgaans al 25+, maar zou met tegenwind best wel wat ondersteuning willen hebben. Maar dat hele circus wat er bij een S-pedelec komt kijken hoeft van mij niet, dan blijf ik wel lekker op de scooter zitten.

Overigens zou ik zelfs als ik mijn auto en scooter zou verkopen nog steeds geld bij moeten leggen om een s-pedelec of andere deftige e-bike te kopen, maar dat terzijde O-)
Dan bouw je er toch een Bafang BBS02 set onder voor €400 + €315 voor een accu en ben je voor €715 klaar. Dan kun je scooters in gaan halen met +45km/u of hem ook begrenzen op 35km/u, dan gaat je accu lekker lang mee.

• Vlassie1980
doek55 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:35:
[...]

Dan bouw je er toch een Bafang BBS02 set onder voor €400 + €315 voor een accu en ben je voor €715 klaar. Dan kun je scooters in gaan halen met +45km/u of hem ook begrenzen op 35km/u, dan gaat je accu lekker lang mee.
En ben je lekker illegaal bezig...

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de 250W restrictie voor elektrische fietsen? Als ik een 500W BBS02 koop, die ik vervolgens begrens op 25 km/h, gaan ze dan moeilijk doen als hij niet als 250W is gemarkeerd?
(want in feite heeft het wattage geen enkele betekenis)

• Vlassie1980
ehoutgast schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:47:
Hoe zit het met de 250W restrictie voor elektrische fietsen? Als ik een 500W BBS02 koop, die ik vervolgens begrens op 25 km/h, gaan ze dan moeilijk doen als hij niet als 250W is gemarkeerd?
Als je hem op 25 km/u afregelt dan is de kans ultra klein dat je er gedoe mee krijgt aangezien het vermogen van een motor is aan de buitenkant erg moeilijk te bepalen.
Denk dat het pas op gaat vallen wanneer je boven de 35 km/u gaat rijden zonder kenteken. Politie gaat daar steeds meer op letten aangezien de speed pedelec steeds meer ingeburgerd begint te raken.
zonnefreak schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:34:
Volgens mij kijken ze alleen maar naar de snelheid waartoe de elektrische fiets ondersteuning geeft. 25km + 10% tolerantie.

Maar om nou een 500 watt motor hiervoor te gebruiken is ook wel het andere uiterste :)

0 - 25 km/h in 1 seconde _/-\o_
Mijn Bulls heeft een 500W Suntour motor en ik kan je garanderen dat ik binnen 1 seconde echt niet op de 25 km/u zit >:)

• bgttje
ehoutgast schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:47:
Zo heb ik mijn BBS02-500W ook afgeregeld. Nog geen problemen mee gehad. ;)

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:08:
Mijn Bulls heeft een 500W Suntour motor en ik kan je garanderen dat ik binnen 1 seconde echt niet op de 25 km/u zit >:)
Lukt mij ook niet met m'n BBS02-500W!

[ Voor 40% gewijzigd door bgttje op 20-04-2017 11:02 ]

• bgttje
roffeltjes schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:44:
[...]De achternaaf is standaard Shimano Alfine(=Nexus 8 ) en die staat bekend als prima. Hoewel de Yamaha wel erg veel power afgeeft denk ik niet dat dit iets structureels is, anders zou je dit ook van de Bosch/Impulse eigenaars moeten horen.Dus ik ga nog even uit van een gevalletje pech.
Als er 1 Nexus 8 naaf op z'n donder krijgt is het die van mij wel met de BBS02-500W(900W volgas).
En t blijft gewoon goed werken ;) . Denk niet dat de Yamaha zoveel power afgeeft.
PS misschien een luchtbelletje in het gietsel. Had m'n broers Mercedes automotor ook een keer. Gewoon pech.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 23-04-2017 14:23 ]

• doek55
Na 2.600 km in 4 maanden heb ik de eerste onderhoudsbeurt gedaan aan mijn fiets met Bafang BBS02. Het volgende heb ik vervangen: achterband, ketting, voorblad, achtertandwiel en Nexus 8 (kogelring was helemaal versleten). Tot mijn verbazing hoef ik mijn Rim Wrangler 2 V-Brake blokjes nog steeds niet te vervangen.

De originele 37-622 Vredestein Active Tour band was inmiddels zo goed als kaal op het loopvlak. Deze heb ik vervangen door de 47-622 Schwalbe Energizer Plus, dat past net, maar ik heb de jasbeschermers er wel vanaf moeten halen.

Wat mij opviel was dat het 18T achtertandwiel van Shimano minder versleten was dan het 46T voorblad uit China, blijkbaar een zachtere staalsoort. Nu wilde ik deze toch vervangen voor een 48T, maar in het vervolg dus in de gaten houden en anders overstappen op een ander soort voorblad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XiWSjivaXRtcG5ojWxVH9smv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dLbxobJKxEOOx25r9Xq7zlQG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WZO8VCV67lbDDVE6R6hVaLS4/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hrusD0vO8I4eVErEoy1rPkmL/thumb.jpg

Een groot deel van de slijtage komt waarschijnlijk door het te laat vervangen van de Shimano ketting, want deze was erg versleten en ik had de laatste 100 km wel eens last van doortrappen bij het optrekken. Nu heb ik er een KMC Z1X EPT ketting op liggen. Eens kijken of die de 120Nm beter aan kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HKv4Uvooch4khZCvmIDVbKos/thumb.jpg

Ik heb het deel van de BBS02 direct achter het voorblad voorzien van een ruime hoeveelheid Mobilgrease 28 vet als preventieve maatregel om aantasting van het nylon tandwiel door moly vet te voorkomen. Maar met de BBS02 heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad.

Ik had last van een vibratie in het achterwiel wat toch wel erg leek op een defecte wiellager. Daarom een volledig nieuwe Nexus 8 naaf besteld voor €100. De oude naaf schakelde nog goed, maar nu heb ik de tijd om die te herstellen en als reserve te bewaren. De buitenste kogelring aan de linker zijde, waar de rollerbrake zit, was volledig uit elkaar gevallen en de bijbehorende moer bevat ook groeven. Buiten dat was er op het oog niets te zien aan de Nexus 8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bGSZdupPCztgb49uc8aCP2bF/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YT3N47GVXi5vhf5PbJWrsqZR/thumb.jpg

• bgttje
doek55 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:26:
Na 2.600 km in 4 maanden heb ik de eerste onderhoudsbeurt gedaan aan mijn fiets met Bafang BBS02. Het volgende heb ik vervangen: achterband, ketting, voorblad, achtertandwiel en Nexus 8 (kogelring was helemaal versleten). Tot mijn verbazing hoef ik mijn Rim Wrangler 2 V-Brake blokjes nog steeds niet te vervangen.

De originele 37-622 Vredestein Active Tour band was inmiddels zo goed als kaal op het loopvlak. Deze heb ik vervangen door de 47-622 Schwalbe Energizer Plus, dat past net, maar ik heb de jasbeschermers er wel vanaf moeten halen.

Wat mij opviel was dat het 18T achtertandwiel van Shimano minder versleten was dan het 46T voorblad uit China, blijkbaar een zachtere staalsoort. Nu wilde ik deze toch vervangen voor een 48T, maar in het vervolg dus in de gaten houden en anders overstappen op een ander soort voorblad.
[afbeelding] [afbeelding]

Een groot deel van de slijtage komt waarschijnlijk door het te laat vervangen van de Shimano ketting, want deze was erg versleten en ik had de laatste 100 km wel eens last van doortrappen bij het optrekken. Nu heb ik er een KMC Z1X EPT ketting op liggen. Eens kijken of die de 120Nm beter aan kan.url=https://tweakers.net/ext/f/HKv4Uvooch4khZCvmIDVbKos/full.jpg][afbeelding][/url]Ik heb het deel van de BBS02 direct achter het voorblad voorzien van een ruime hoeveelheid Mobilgrease 28 vet als preventieve maatregel om aantasting van het nylon tandwiel door moly vet te voorkomen. Maar met de BBS02 heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad.Ik had last van een vibratie in het achterwiel wat toch wel erg leek op een defecte wiellager. Daarom een volledig nieuwe Nexus 8 naaf besteld voor €100. De oude naaf schakelde nog goed, maar nu heb ik de tijd om die te herstellen en als reserve te bewaren. De buitenste kogelring aan de linker zijde, waar de rollerbrake zit, was volledig uit elkaar gevallen en de bijbehorende moer bevat ook groeven. Buiten dat was er op het oog niets te zien aan de Nexus 8.
Wat voor BBS heb je? Mijn Nexus 8 naaf doet het iig heel goed. Ik maak m wel ff schoon/dompel m weer in de olie na zoveel k km's. Past n 47mm band op n 37mm velg?

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:15
bgttje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:35:
[...]

Wat voor BBS heb je? Mijn Nexus 8 naaf doet het iig heel goed. Ik maak m wel ff schoon/dompel m weer in de olie na zoveel k km's. Past n 47mm band op n 37mm velg?
BBS02, staat in de tekst. :+

• doek55
bgttje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:35:
[...]

Het gaat om een BBS02B 48V begrensd op 22A. De wiellagers hebben het wel zwaar gehad met naar schatting 800km hobbelige tegelfietspaden op hoge snelheid en 4,5 bar. Ik hoop dat de bredere achterband op 3,5 bar betere demping geeft. Ik voel het verschil in ieder geval wel al.

Hoe vaak geef je de Nexus 8 een olie dompelbad en voeg je daarna nog vet toe?

Met deze tabel kun je zien welke banden je kunt gebruiken (ik heb een 19C velg), maar de ruimte binnen het frame zal meestal de beperkende factor zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.futurumshop.nl/cmsdata/blog4-welke-fietsband-past-op-welke-velg/FuturumShop-Bandenmaten.jpg

@Torched: Dan ben ik benieuwd hoe die Energizer zich houdt in de regen. Als het niets is mag ik 'gelukkig' in september alweer een nieuwe achterband uitzoeken :P.

• bgttje
doek55 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
[...]Het gaat om een BBS02B 48V begrensd op 22A. De wiellagers hebben het wel zwaar gehad met naar schatting 800km hobbelige tegelfietspaden op hoge snelheid en 4,5 bar. Ik hoop dat de bredere achterband op 3,5 bar betere demping geeft. Ik voel het verschil in ieder geval wel al.Hoe vaak geef je de Nexus 8 een olie dompelbad en voeg je daarna nog vet toe?Met deze tabel kun je zien welke banden je kunt gebruiken (ik heb een 19C velg), maar de ruimte binnen het frame zal meestal de beperkende factor zijn.afbeelding]@Torched: Dan ben ik benieuwd hoe die Energizer zich houdt in de regen. Als het niets is mag ik 'gelukkig' in september alweer een nieuwe achterband uitzoeken :P.
Nexus 8: 1 keer per jaar zonder vet in AT olie. Je hebt dus een 750of 1000W BBS. Die hebben idd veel koppel.

• Dacuuu
Torched schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:54:
[...]

Het is een bafang ombouwkit dus unlocken moet niet te moeilijk zijn, anders gewoon display switchen
Zal het de bbs01, of de bbs02 zijn?

• Torched
Dacuuu schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:08:
[...]

Zal het de bbs01, of de bbs02 zijn?
Er staat een 36v systeem. Ik verwacht de 1, maar een 2 kan ook prima als ze de ampere's wat knijpen.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:32:
[...]

5 Kg schoon aan de haak en tevens voorzien van de Red Dot Design award 8)
Oi oi, ik pak dan geen design award maar wel bijna 2 keer zoveel accu in dezelfde ruimte en gewicht :D 1,5KWh in 6 kilo. :+

Lang leve duct tape. En function over form :>

[ Voor 25% gewijzigd door Torched op 09-05-2017 23:37 ]

• doek55
Flash3d schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Welke batterij is beter/handiger mocht ik voor 48v gaan?

deze:
https://nl.aliexpress.com...dc-4b39-9ba0-4bff02875621

of deze:
https://nl.aliexpress.com...dc-4b39-9ba0-4bff02875621

Zijn ze beiden makkelijk eraf te halen voor het opladen?
Ik zou niet voor een flesaccu gaan, omdat je hierbij telkens een stekker los moet maken om de accu te verwijderen. De andere accu systemen hebben contactpunten waar je hem in klikt. Ik heb zelf al twee accu's zonder problemen via Aliexpress besteld. Je moet er alleen op letten dat het een verkoper is met veel positieve ervaringen.

Ik zou altijd voor een BBS02b gaan met 48V 500-750w, omdat die de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft (en een piekvermogen van >1000 watt is ook wel erg lekker :P). Wel nog even een USB programmeerkabel bestellen zodat je het systeem op je eigen wensen in kunt stellen.

Indien je de gearsensor wilt gebruiken en beide remsensoren wilt behouden heb je ook nog een y-kabel nodig om een van de remsensoren op te splitsen. Ik heb zelf mijn gearsensor na ruim 3.000km nog steeds niet geïnstalleerd, omdat ik door een tik op mijn remmen de motor ook makkelijk uit kan schakelen en in de stad fiets ik voornamelijk met de gashendel.

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28
doek55 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:07:
[...]

Ik zou niet voor een flesaccu gaan, omdat je hierbij telkens een stekker los moet maken om de accu te verwijderen. De andere accu systemen hebben contactpunten waar je hem in klikt. Ik heb zelf al twee accu's zonder problemen via Aliexpress besteld. Je moet er alleen op letten dat het een verkoper is met veel positieve ervaringen.

Ik zou altijd voor een BBS02b gaan met 48V 500-750w, omdat die de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft (en een piekvermogen van >1000 watt is ook wel erg lekker :P). Wel nog even een USB programmeerkabel bestellen zodat je het systeem op je eigen wensen in kunt stellen.

Indien je de gearsensor wilt gebruiken en beide remsensoren wilt behouden heb je ook nog een y-kabel nodig om een van de remsensoren op te splitsen. Ik heb zelf mijn gearsensor na ruim 3.000km nog steeds niet geïnstalleerd, omdat ik door een tik op mijn remmen de motor ook makkelijk uit kan schakelen en in de stad fiets ik voornamelijk met de gashendel.
Thx

Wordt dan door de adviezen hier (Snoek en Doek ;)) dan een 48V 500W.
Volgende items:

Motor (46T 850C):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.285.fhVJG3

Accu:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.272.fhVJG3

Gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.291.fhVJG3

Y splitter voor break/gear sensor:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.282.fhVJG3

Programmeer kabel:
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.fhVJG3

Denk dat ik het deze week bestel.

Accu is nog een optie om de ongeveer €40 duurdere te nemen (Sanyo cellen, meer vermogen):
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.269.fhVJG3.

Mist wel weer een USB aansluiting.

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06-2025
Op mijn recente BBS01 zit een aparte connector voor de gear sensor op de controller. Ik weet niet of de aansluitingen op een BBS02 anders zijn ?

• Flash3d
Pevano schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:52:
[...]

Op mijn recente BBS01 zit een aparte connector voor de gear sensor op de controller. Ik weet niet of de aansluitingen op een BBS02 anders zijn ?
Goed punt, de Bafang die ik wil bestellen is een B versie en zou dus een gear aansluiting moeten hebben.
Heb de vraag uitstaan bij de verkoper.

Waarschijnlijk kan ik mijn huidige remhendels niet apart loshalen, deze zijn gecombineerd met de schakelhendels. Is dan deze kabel een oplossing? En is deze voor de beiden remmen?
https://nl.aliexpress.com...ve-motor/32628607503.html

• Torched
Geen matches
Flash3d schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:00:
[...]

Je bedoelt de duurdere accu nemen? Ondanks dat het totaal vermogen zo goed als gelijk is.
Ja want het scheelt een kilo die je mee sjouwt dat is altijd beter.

Een bbs 02/01 weegt ongeveer 4.
De eerste accu is 4.5, De tweede is 3.6.

Dus je kan kiezen tussen 8,5 en 7.6 kilo bij je fiets aan zetten en dat merk je wel.
Als je gewicht uit je fiets wil halen ben je bij andere componenten duurder uit :P

Qua cel belasting zit je nog ruim binnen de specs van beide. Dan is het mindere gewicht toch echt superprettig. En je accu is een slagje kleiner in het frame.

• Frost_Azimov
Flash3d schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:10:
[...]

Jij raad dus ook een 44T aan? (nog niets besteld dus dan wordt het een 44T).
Ik denk dat hij het over de achter- tandwielen heft. Overigens heb ik ook een BBS02 met 46T voor en 8 versnellingen; prima oplossing. Snelheid zonder problemen tot de 40 (hoewel ik het liever wat langzamer aan doe). Ik heb een 13aH fles accu, en de actiradius bij normaal gebruik (gemiddeld zo'n 30 km/h) is een slordige 60KM.

Persoonlijk vind ik die gearsensor onzin, voegt weinig toe en maakt het alleen complexer. Ik heb me aangeleerd even achteruit te trappen bij schakelen, geeft hetzelfde effect & werkt prima.

Die breaksensors had ik ook gekocht & bleken ook nutteloos. Uiteindelijk werkte een paar schroefjes in de hendels draaien die de palletjes van een verbouwde originele sensor indrukken veel beter. (beschrijving door racinfo in deel 1 van het forum)

verder wat ervaringen met fles batterijen. Ik heb het type wat inderdaad echt op een fles lijkt. Geen ervaring met andere, maar die flessen hebben de neiging wat te gaan rammelen; zelfs zo erg dat na een jaar de plastic drager stuk was. Ik hou ze inmiddels met een sterke elastiek in plaats, en de fiets is weer helemaal stil. Mogelijk dat een ander type houder beter is.

Tandwielen en kettingen: doe gelijk de moeite een wat duurdere echte stevige ketting te kopen. De standaard ketting van een tientje die de FM er (soms) op gooit wordt snel te groot en dan kun je je tandwielen ook vervangen. Het zelfde geld voor je achter- tandwielen; goedkoop is duurkoop. Leer zelf hoe je dit moet vervangen, en ga er maar van uit dat je dit snel zult moeten doen.
Ik ben wat met kettingen aan het experimenteren, ben nu deze aan het testen.. so far so good...
https://www.futurumshop.n...peed-ketting-zilver.phtml

De BBS02 laat zich goed programmeren, en ik heb inmiddeld een aanpassing gedaan waardoor de BBS02 wat langzamer optrekt en zo de ketting ontziet (en dan nog maak ik wel een perongeluk een wheely ;-)

Als je tandwiel vervangt; achter tandwiel en ketting tegelijk vervangen, maar je voortandwiel kan wel een paar beurtjes mee.

[ Voor 53% gewijzigd door Frost_Azimov op 20-06-2017 14:16 ]

• Flash3d
Bedankt allemaal voor jullie reacties en advies, ik heb nu het volgende besteld:

Bafang kit BBS02B 500w 48V 46T 850C display
De duurdere (mindere wegende) accu met Sanyo/Panasonic GA cellen.
De remkabels (wellicht niet nodig).
USB programmeerkabel.

Heb de gear sensor niet besteld en probeer de terug trap techniek :).

@Azimov: welke Bafang heb jij en wat heb je aangepast in de settings?

[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 20-06-2017 17:15 ]

• Frost_Azimov
Flash3d schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:14:
Bedankt allemaal voor jullie reacties en advies, ik heb nu het volgende besteld:

Bafang kit BBS02B 500w 48V 46T 850C display
De duurdere (mindere wegende) accu met Sanyo/Panasonic GA cellen.
De remkabels (wellicht niet nodig).
USB programmeerkabel.

Heb de gear sensor niet besteld en probeer de terug trap techniek :).

@Azimov: welke Bafang heb jij en wat heb je aangepast in de settings?
Ik heb ook de BBS02 (B) en ik heb de serttings van ' karls special sauce' genomen:

erg tevreden mee.

(mocht je het nog niet weten, er is een ' geupdate' versie van de programmeer software.
https://penoff.wordpress....bike-conversion-software/)

• doek55
Pevano schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Volgens de handleiding van de C965-display zou het moeten kunnen, +knop 1 sec ingedrukt houden schakelt de backlight vd display en headlight aan.Ik heb ook idd een aansluiting over vanaf de motor (recente BBS01).
Ik heb een BBS02b uit november 2016 met het P850C / DPC-14 display. Ik kan door de + knop ingedrukt te houden het scherm op donker zetten en dan gaat er ook een lamp icoontje branden, maar ik heb geen aansluiting voor een lamp en trouwens ook niet voor een gearsensor.
Er is dus zeker doorontwikkeling gaande op dat gebied. Het schijnt ook zo te zijn dat een dedicated gearsensor aansluiting fijner werkt dan een bestaande remsensor gebruiken, omdat de remsensor voor een langere onderbreking zorgt.

• doek55
racinfo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:10:
[...]

Nog altijd bijna 200 euro goedkoper dan bij de fietsunie waar ik mijn motor kocht. Als mijn 250 watt motor (en LFP accu) opraakt ga ik zeker voor een 48V 500Watt motor hier eens goed naar kijken. Accu''s zijn daar ook best aantrekkelijk in prijs.
Die hoge verzendkosten maken het minder interessant. Ik heb bij Greenbikekit.com wel al zonder problemen reserveonderdelen besteld voor mijn BBS02b. Deze winkel zit trouwens in Taiwan.

Bij de handelaar op Aliexpress waar ik eind vorig jaar mijn BBS02b heb besteld is deze nog steeds erg interessant. BBS02b 750W 48V vanaf € 368 incl. verzending, maar ik zou zelf voor het P850C display gaan (+€14) en de speciale verzending waarbij je geen invoerrechten hoeft te betalen (+€66).

Wat betreft de overbrengingsverhoudingen van de Nexus naaf, die kun je op deze website terugvinden. Erg handig om de grootte van je voorblad te bepalen.

• Opperpanter2
Er is iets mis met de snelheidsmeting op een van mijn BBS02's. De sensor is nog goed, want op mijn nog werkende fiets, werken beide sensors prima. Dus het moet de bekabeling zijn of wellicht iets in de controller.
Iemand ervaring hiermee toevallig?

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-03 16:14
Opperpanter2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:33:
Er is iets mis met de snelheidsmeting op een van mijn BBS02's. De sensor is nog goed, want op mijn nog werkende fiets, werken beide sensors prima. Dus het moet de bekabeling zijn of wellicht iets in de controller.
Kwestie van afstellen magneet in de spaak dat die strak voor de sensor langsgaat. Achterkant optillen en gashendel gebruiken om te testen of het wel/niet snelheid weergeeft.
Zelf heb ik inmiddels 12 maanden fietsen en 7000km eropzitten met mijn bbshd woon werkverkeer. Zonder technische problemen

[ Voor 19% gewijzigd door BabyRattle op 28-06-2017 18:43 ]

• bgttje
Opperpanter2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:33:
Bedrading............contact met hoge weerstand?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:23:
[...]

De rest werkt goed, echter heeft het display en waarschuwingspiep bij de eerste omwenteling van de pedalen. Of de eerste keer dat je gas geeft nadat je het gas hebt losgelaten.

Een nieuwe controller heeft als voordeel nieuwere/betere fets die koeler blijven ook.
Ik kwam op Youtube een instruktie video (plaatsen nieuwe controller) tegen:
YouTube: Installing a Bafang BBS02 Controller

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:21:
[...]

Ik kwam op Youtube een instruktie video (plaatsen nieuwe controller) tegen:
YouTube: Installing a Bafang BBS02 Controller
Thanks. Ik kwam deze playlist tegen: YouTube: STEP by STEP servicing Bafang BBS02

em3ev biedt trouwens een PDF aan op hun site over hoe de controller te vervangen. Is niet heel moeilijk. Kost alleen 100 euro incl verzenden en excl douane.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:43:
[...]

Thanks. Ik kwam deze playlist tegen: YouTube: STEP by STEP servicing Bafang BBS02

em3ev biedt trouwens een PDF aan op hun site over hoe de controller te vervangen. Is niet heel moeilijk. Kost alleen 100 euro incl verzenden en excl douane.
Bij Green Bikes is die 20 euro voordeliger maar dan heb je nog verz kstn.
Total €108.38

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:49:
[...]

Misschien toch maar nadenken of ik een van mijn wensen moet skippen. Wil toch wel graag dichte kettingkast. Misschien zoiets?

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=3

Of toch semi dichte kettingkast:
https://www.marktplaats.n...1a&previousPage=lr&pos=96
Hydraulische schijfremmen in combinatie met een BBS02(b) motor is een must, onderschat de kracht van de motor niet (!); velgremmen zijn bij nat weer onvoldoende. Op mijn eerdere ombouw fiets had ik ook velgremmen waarbij na verloop van tijd de dubbele velg doorsleet wat voor mij reden was alleen nog maar voor hydraulische schijfremmen te gaan.

Overigens zou ik toch scherper inkopen, als je een 2e hands fiets zou kopen voor rond de 300 euro, motor en accu voor rond de 700, wat losse onderdelen die wellicht erbij worden aangeschaft zoals een nieuw zadel, handgrepen, gear-sensor, misschien nieuwe buitenbanden, enz. a 100-150 euro dan ben je al bijna 1200 euro armer en moet er nog werk in worden gestoken. Terwijl je voor rond de 1400 euro al een kant en klare (Matra) e-bike kunt kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 01-07-2017 06:34 ]

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

racinfo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 06:21:
[...]

Hydraulische schijfremmen in combinatie met een BBS02(b) motor is een must, onderschat de kracht van de motor niet (!); velgremmen zijn bij nat weer onvoldoende. Op mijn eerdere ombouw fiets had ik ook velgremmen waarbij na verloop van tijd de dubbele velg doorsleet wat voor mij reden was alleen nog maar voor hydraulische schijfremmen te gaan.

Overigens zou ik toch scherper inkopen, als je een 2e hands fiets zou kopen voor rond de 300 euro, motor en accu voor rond de 700, wat losse onderdelen die wellicht erbij worden aangeschaft zoals een nieuw zadel, handgrepen, gear-sensor, misschien nieuwe buitenbanden, enz. a 100-150 euro dan ben je al bijna 1200 euro armer en moet er nog werk in worden gestoken. Terwijl je voor rond de 1400 euro al een kant en klare (Matra) e-bike kunt kopen.
Ik ga niet voor de bbs02 maar de bbs01 (weet niet of dit veel scheelt?). Setje met batterij gaat tussen 600 en 700 kosten (afhankelijk van de import kosten).

https://nl.aliexpress.com...26-4145-9848-71dfa2fe4c70

https://nl.aliexpress.com...9-a31f-345782ac9da5&tpp=1

Het werk aan de fiets is voor mij juist een stuk ontspanning en dus geen probleem.

Ben nu aan het kijken naar een fiets rond de 200 euro, probeer dustotaal wel onder de 1000 te blijven.

Waarom dan geen kant en klare fiets: leuk knutsel project en de mogelijkheid om toch wat te tweaken aan de bbs01 instellingen (blijf toch een tweaker)

• doek55
Tafkar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:49:
[...]

Misschien toch maar nadenken of ik een van mijn wensen moet skippen. Wil toch wel graag dichte kettingkast. Misschien zoiets?

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=3

Of toch semi dichte kettingkast:
https://www.marktplaats.n...1a&previousPage=lr&pos=96
Ik denk dat een dichte kettingkast erg lastig wordt met een Bafang BBS set. Ik had zelf een gesloten kettingkast maar vanwege de overgang van 38 naar 48 tands voorblad past dat niet meer, dus heb ik gekozen voor een kettingscherm, maar ook deze heb ik moeten aanpassen om tussen het voorblad en de motor te krijgen.

Wat betreft deze keuze tussen een BBS01 of BBS02. Voor ongeveer €40 meer heb je 3x zoveel vermogen en als je dat niet wilt kun je dat eenvoudig begrenzen in de software.

• Dacuuu
doek55 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat een dichte kettingkast erg lastig wordt met een Bafang BBS set. Ik had zelf een gesloten kettingkast maar vanwege de overgang van 38 naar 48 tands voorblad past dat niet meer, dus heb ik gekozen voor een kettingscherm, maar ook deze heb ik moeten aanpassen om tussen het voorblad en de motor te krijgen.

Wat betreft deze keuze tussen een BBS01 of BBS02. Voor ongeveer €40 meer heb je 3x zoveel vermogen en als je dat niet wilt kun je dat eenvoudig begrenzen in de software.
Zou ook voor een bb02B gaan. Het amperage kan je zelf instellen als je er zo'n programmeer kabel bij koopt. Zo'n kabel is sowieso aan te raden om de standen naar wens in te stellen.

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

doek55 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Ik denk niet dat ik dat extra vermogen nodig heb. Volgens de specs geeft de BBS01B, 80 Nm torque en de BBS02B 100 Nm, dat scheelt toch niet zoveel? Of is het verschil in vermogen 250 vs 500 wat het grote verschil maakt?

Ik fiets nu op een oude voorwiel aangedreven fiets met 25 Nm torque waar ik zonder problemen constant 25 KM per uur mee fiets (behalve met storm tegen ;) )

Wanneer ik voor een 7 tands cassette schakel systeem ga, hoeveel tands voorblad moet ik dan bestellen?

NB ik bestel zeker de kabel voor het programmeren van de motor

• doek55
Tafkar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:40:
[...]

Ik denk niet dat ik dat extra vermogen nodig heb. Volgens de specs geeft de BBS01B, 80 Nm torque en de BBS02B 100 Nm, dat scheelt toch niet zoveel? Of is het verschil in vermogen 250 vs 500 wat het grote verschil maakt?

Ik fiets nu op een oude voorwiel aangedreven fiets met 25 Nm torque waar ik zonder problemen constant 25 KM per uur mee fiets (behalve met storm tegen ;) )

Wanneer ik voor een 7 tands cassette schakel systeem ga, hoeveel tands voorblad moet ik dan bestellen?

NB ik bestel zeker de kabel voor het programmeren van de motor
Koppel/torque zegt op zichzelf helemaal niets over de snelheid of acceleratie. Het wattage is het vermogen dat je nodig hebt om vooruit te komen, wat dan wel weer een afgeleide is van het koppel en toerental van de motor. De BBS02b gaat met een volle 48V accu standaard tot 1.365 watt (54,6V x 25A).

Voor het berekenen van de gewenste cadans bij een bepaalde snelheid kun je onderstaande websites gebruiken:
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

• bgttje
Tafkar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:40:
[...]Ik denk niet dat ik dat extra vermogen nodig heb. Volgens de specs geeft de BBS01B, 80 Nm torque en de BBS02B 100 Nm, dat scheelt toch niet zoveel? Of is het verschil in vermogen 250 vs 500 wat het grote verschil maakt?Wanneer ik voor een 7 tands cassette schakel systeem ga, hoeveel tands voorblad moet ik dan bestellen?NB ik bestel zeker de kabel voor het programmeren van de motor
Ik heb de BBS01-250W en BBS02-500W en daar zit echt een berg verschil tussen. Die koppelwaardes hebben m.i. geen enkele waarde wat betreft de kracht van de motor. De 500W motor trekt echt veel harder vooral als je m voluit draait en dat is bij mijn systeem 36V/25A. Ik gebruik 42T tandwielen.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 02-07-2017 23:40 ]

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:37:
[...]

Ik heb de BBS01-250W en BBS02-500W en daar zit echt een berg verschil tussen. Die koppelwaardes hebben m.i. geen enkele waarde wat betreft de kracht van de motor. De 500W motor trekt echt veel harder vooral als je m voluit draait en dat is bij mijn systeem 36V/25A. Ik gebruik 42T tandwielen.
Bij een BBS02-500W motor moet je toch een kenteken op de fiets hebben,verzekering,met een helm op rijden en ook mag je niet meer op het fietspad ....toch?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Richard-- schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:36:
[...]

Bij een BBS02-500W motor moet je toch een kenteken op de fiets hebben,verzekering,met een helm op rijden en ook mag je niet meer op het fietspad ....toch?
Ja, en een keuring bij RDW om type goedkeuring op je zelfbouw fiets te verkrijgen, als je hem krijgt want bij mijn weten heeft niemand dat nog.

• doek55
Tafkar schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:24:
Bestelling is gedaan. Ik ben toch voor de BBS01B gegaan omdat ik de extra power niet verwacht nodig te hebben (en blijf binnen de wet met 250W motor)

https://nl.aliexpress.com...ike-kits/32332835190.html

https://nl.aliexpress.com...36V-15Ah/32740856375.html

Heeft iemand nog tips voor een site waar de instellingen van de BBS01B met USB programmeer kabel worden besproken?
Ik zou deze software gebruiken voor het programmeren: https://penoff.wordpress.com/2016/01/13/e-bike-conversion-software/

En deze website voor de instellingen:
maar let op dat is wel voor de BBS02, dus zul je je eigen fabrieksinstellingen als basis moeten gebruiken. De BBS01 kan geen 25A aan bij Current Limit.

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Richard-- schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:36:
[...]

racinfo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:41:
[...]

Ja, en een keuring bij RDW om type goedkeuring op je zelfbouw fiets te verkrijgen, als je hem krijgt want bij mijn weten heeft niemand dat nog.
Dus de keuze is niet alleen maar simpel 250W of 500W daar komt veel meer bij kijken.
De 500W motor begrenzen in de software heeft ook geen zin het blijft een 500W motor met alle verplichtingen die daar bij horen.

• Opperpanter2
APBaguette schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:12:
[...]

Bij elke vorm van trapondersteuning zit de begrenzing in de controller. Elektromotoren hebben niet echt een gespecificeerd maximum vermogen, alleen een thermisch profiel. Een "250W" naafmotor trekt bijvoorbeeld makkelijk 500+W als de controller niet zou ingrijpen.
Exact. Het gaat dus uiteindelijk om de sticker die op de motor zit een eventueel de topsnelheid dure hij haalt mochten ze hem op de rollerbank zetten. In Zweden verkochten ze ooit de BBS02 750w met een 250w EU sticker/gravering/stansing

• doek55
Opperpanter2 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Exact. Het gaat dus uiteindelijk om de sticker die op de motor zit een eventueel de topsnelheid dure hij haalt mochten ze hem op de rollerbank zetten. In Zweden verkochten ze ooit de BBS02 750w met een 250w EU sticker/gravering/stansing
Zolang de max ondersteuningssnelheid niet hoger ligt dan 34km/u lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je problemen krijgt bij een controle, want als een sticker al verplicht is, is die natuurlijk ook makkelijk te vervalsen. En aangezien een 250W BBS01 bij een volle 36V accu al 630W (42V x 15A) vermogen levert zegt een meting op max vermogen ook niets.

• doek55
racinfo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:22:
[...]

En als de accu nu 10 Amp zou zijn, is dan het vermogen van de motor 36x10=360 watt? Wat vreemd dan dat mijn ampere meter bij volle belasting toch 18 ampere aanwijst.
Hier haal je Ah en A door elkaar. De accu heeft een capaciteit van 10Ah, maar kan waarschijnlijk veel meer A leveren. Die van mij is 17,5Ah en kan kortstondig 50A leveren en langere tijd 30A, maar de BBS02 kan maximaal 25A vragen.

• Flash3d
Zoals belooft het resultaat van de Bafang 48v/500w ombouw:
Afbeeldingslocatie: https://ahz5mw-ch3302.files.1drv.com/y4mVMkqZqrgtVdZ90kEP9trct613PISHyN7Dp2jRNpEL6CXJjbH7Y5id4pkLbNZJoRremVaW6yfSwE-mKJs1VXuezX477U0aeuTumg6giwq2LhUeob-3cJqGD-ibEoBec5IZQVngMsNvOvbm-XCaB5ynZ57F_EXHOTLcqW9vx3UAM4R0vgU16s6lLKytnYZNOGfIHhrV0R_MVU_GMx18kgpqw?width=1024&height=768&cropmode=none
De ombouw bevalt super! Motor is muisstil en ik gebruik de default waardes van de Bafang controller. Alles lijkt al goed te staan volgens de instellingen hier: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/.

Wat mij opvalt is dat op electricbike-blog.com wordt aangegeven dat de speed limit welke je kan instellen bij de afzonderlijke (9) PAS levels is gebaseerd op de RPM van de Bafang. Alleen lijkt het bij mij erop dat de weg snelheid wordt gebruikt. Als ik hem bijvoorbeeld in PAS 1 zet en dan van de 1e naar de 8e versnelling schakel blijft de topsnelheid waarbij de Bafang ondersteund gelijk, naar mijn idee zou met een RPM gebaseerde snelheid er verschil in weg snelheid moeten zijn tussen de versnellingen. Wellicht kan iemand dit verklaren of mij corrigeren als ik er naast zit.

Gisteren zo'n 25 km gefietst met redelijk veel ondersteuning en de accu is pas op 97%, tevens nog de schakelsensor besteld (knijp nu even de rem in).

Ben tot nu toe erg onder de indruk van de ombouw en nogmaals iedereen bedankt voor de input.

[ Voor 15% gewijzigd door Flash3d op 19-07-2017 11:39 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:16
Flash3d schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:18:
[afbeelding]

De ombouw bevalt super! Motor is muisstil en ik gebruik de default waardes van de Bafang controller. Alles lijkt al goed te staan volgens de instellingen hier: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/.

Wat mij opvalt is dat op electricbike-blog.com wordt aangegeven dat de speed limit welke je kan instellen bij de afzonderlijke (9) PAS levels is gebaseerd op de RPM van de Bafang. Alleen lijkt het bij mij erop dat de weg snelheid wordt gebruikt. Als ik hem bijvoorbeeld in PAS 1 zet en dan van de 1e naar de 8e versnelling schakel blijft de topsnelheid waarbij de Bafang ondersteund gelijk, naar mijn idee zou met een RPM gebaseerde snelheid er verschil in weg snelheid moeten zijn tussen de versnellingen. Wellicht kan iemand dit verklaren of mij corrigeren als ik er naast zit.

Gisteren zo'n 25 km gefietst met redelijk veel ondersteuning en de accu is pas op 97%, tevens nog de schakelsensor besteld (knijp nu even de rem in).

Ben tot nu toe erg onder de indruk van de ombouw en nogmaals iedereen bedankt voor de input.
Mooi gedaan hoor. Tot wat voor snelheid ondersteund deze nou?

• doek55
Flash3d schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:18:
[afbeelding]

De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.

• Flash3d
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:15:
[...]

De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.
Als ik hem op PAS 1 zet stopt de ondersteuning bij bijvoorbeeld 10 km/u (weet niet de exacte snelheid), ongeacht in welke versnelling.
Zodra ik de throttle gebruik is de snelheid in PAS 1 wel afhankelijk van de versnelling.

Wellicht interessant om de firmware/software instellingen/versies eens te vergelijken.
Zal volgende keer screenshots maken van de firmware schermen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flash3d op 05-07-2017 21:57 ]

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:15:
[...]De Limit Speed instelling gaat bij mijn BBS02 over de max cadans/rpm motor en niet over de snelheid. Het kan misschien dat PAS 1 al de maximum snelheid van 30km/u bereikt en je daarom geen verschil merkt. Ik heb zelf overal de Limit Speed op 100% staan en gebruik alleen Limit Current om verschillende ondersteuningsstanden te maken.
Zo heb ik m ook. Limit Speed op 100% en Current Limit op 10% per stap. Verder staat de throttle op current i.p.v. speed ingesteld.

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Hier haal je Ah en A door elkaar. De accu heeft een capaciteit van 10Ah, maar kan waarschijnlijk veel meer A leveren. Die van mij is 17,5Ah en kan kortstondig 50A leveren en langere tijd 30A, maar de BBS02 kan maximaal 25A vragen.
Blijf ik toch nadenken over je eerdere bericht:
En aangezien een 250W BBS01 bij een volle 36V accu al 630W (42V x 15A) vermogen levert zegt een meting op max vermogen ook niets.
Mijn LFP accu levert vol geen 42 maar 44.4 volt en hij is 10A(h), volgens jouw berekening zou de motor dan max 444 watt vermogen leveren. Terwijl mijn Ampere meter 18 Amp aanwijst. (18x44.4=799.2 Watt).
Wat ik wil opmerken is dat je het vermogen op deze manier niet kunt bepalen, de motor is immers 250 Watt.

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 06-07-2017 11:54 ]

• Opperpanter2
Zijn er hier toevallig mensen op zoek naar BCD104 adapters voor de BBS01/BBS02? Heb er nog 2 liggen, nog nooit gebruikt.

• doek55
Tafkar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:01:
[...]

Vandaag weer wat nieuwe instellingen geprobeerd. De snelheid instellingen heb ik nu wel goed staan, maar ik ben nog steeds opzoek wat de current % instellingen nu precies doen. Jij geeft aan dat het de stroom bepaalt (dit is ook wat PenOff zegt in zijn document), maar op andere sites lees ik ook dat het een relatie heeft met de RPM van de motor. Geeft deze instelling ook de maximale stroom aan die wordt gestuurd naar de motor op een bepaalde PAS stand?

PEnOff zegt ook dit voor de current% instellingen:

"If you set the first assist level
current too high then the acceleration at start will be significant. This might damage the
internal gears"

Dit zou betekenen dat als ik op een hoge PAS met klein verzet achter weg rijdt, Ik de boel stuk kan maken, maar ook de standaard instelling van de BBS op PAS 9 staat op 100%.
DIt zou betekenen dat ik op lagere PAS instellingen ook de current% hoog kan zetten (dit gebeurt volgens mij ook als je de throttle indrukt), dit is juist wat ik nergens zie in de instellingen van andere BBS gebruikers.

(De start current moet zeker niet te hoog staan wanneer je 100% gebruikt, misschien is 20% nog wel te hoog?)

Ook heb ik gemerkt dat de current decay een grote invloed heeft in het onregelmatig worden van de motor bij de max snelheid van de ingestelde PAS. Ik had hem tijdelijk op 8 gezet, hij trekt dan snel door naar de max snelheid maar stopt dan abrupt en pakt dan weer op, etc... Dit was niet fijn. Ik ben nu terug gegaan naar 4 en ga daar eerst morgen een rit van 45 km mee maken. Ik ga deze instelling 1 hoger zetten op de volgende rit en vergelijken.
Limit Current(%) is het procentueel aantal ampère tov wat je bij Limit Current(A) hebt ingesteld. Bijvoorbeeld als Limit Current(A) op 15A staat en bij PAS1 Limit Current(%) = 10%, dan heb je in PAS1 1,5A x ~36V = ~54W vermogen.

Limit Spd(%) is (bij mijn BBS02b, maar bij anderen lijkt het anders te zijn) het procentueel aantal RPM van de motor tov het maximale RPM van de Bafang motor. Ik weet niet precies hoeveel RPM het maximum is, maar lees wel dat de 48V BBS02 een hogere RPM heeft dan een 36V BBS0x. Als je het achterwiel optilt en volgas geeft zul je zien dat het opgenomen vermogen zeer laag blijft, waarschijnlijk omdat de maximale RPM van de motor al wordt bereikt zonder veel vermogen (max is bij mij rond de 75km/u met 48T - 18T Nexus8).

Met Limit Spd(%) bepaal ik dus tot welke cadanssnelheid ik ondersteuning krijg. Als ik opschakel met mijn Nexus 8 ga ik ook echt meer km/u in dezelfde PAS. In de praktijk gebruik ik de Limit Spd(%) niet, omdat deze overal op 100% staat. Ik wil alleen variëren in motorvermogen met behulp van de verschillende PAS standen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Ik heb bij mij Current Decay altijd op 8 staan en Keep Current op 100%, maar omdat ik Limit Spd(%) op 100% heb staan stopt de motor nooit.

Bij wegrijden moet je goed oppassen dat je niet in een te zware versnelling vertrekt, want dan overbelast je de motor, die wil namelijk graag snel draaien. Als de versnelling goed is kun je best met max current vertrekken, maar dan zul je wel heel snel tegen je Limit Spd(%) aanzitten. Ik vertrek al meer dan 4.000km met mijn throttle op 100%, maar dat kost me wel iedere 2.500 km een ketting.

Ik gebruik de fiets met deze instellingen als Speed Pedelec, dus dat is wel heel anders dan 25km/u, want dat trap ik ook zonder accu ;) .

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

doek55 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Limit Current(%) is het procentueel aantal ampère tov wat je bij Limit Current(A) hebt ingesteld. Bijvoorbeeld als Limit Current(A) op 15A staat en bij PAS1 Limit Current(%) = 10%, dan heb je in PAS1 1,5A x ~36V = ~54W vermogen.

Limit Spd(%) is (bij mijn BBS02b, maar bij anderen lijkt het anders te zijn) het procentueel aantal RPM van de motor tov het maximale RPM van de Bafang motor. Ik weet niet precies hoeveel RPM het maximum is, maar lees wel dat de 48V BBS02 een hogere RPM heeft dan een 36V BBS0x. Als je het achterwiel optilt en volgas geeft zul je zien dat het opgenomen vermogen zeer laag blijft, waarschijnlijk omdat de maximale RPM van de motor al wordt bereikt zonder veel vermogen (max is bij mij rond de 75km/u met 48T - 18T Nexus8).

Met Limit Spd(%) bepaal ik dus tot welke cadanssnelheid ik ondersteuning krijg. Als ik opschakel met mijn Nexus 8 ga ik ook echt meer km/u in dezelfde PAS. In de praktijk gebruik ik de Limit Spd(%) niet, omdat deze overal op 100% staat. Ik wil alleen variëren in motorvermogen met behulp van de verschillende PAS standen, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Ik heb bij mij Current Decay altijd op 8 staan en Keep Current op 100%, maar omdat ik Limit Spd(%) op 100% heb staan stopt de motor nooit.

Bij wegrijden moet je goed oppassen dat je niet in een te zware versnelling vertrekt, want dan overbelast je de motor, die wil namelijk graag snel draaien. Als de versnelling goed is kun je best met max current vertrekken, maar dan zul je wel heel snel tegen je Limit Spd(%) aanzitten. Ik vertrek al meer dan 4.000km met mijn throttle op 100%, maar dat kost me wel iedere 2.500 km een ketting.

Ik gebruik de fiets met deze instellingen als Speed Pedelec, dus dat is wel heel anders dan 25km/u, want dat trap ik ook zonder accu ;) .
Vandaag nogmaals de 100% instelling geprobeerd (zoals jij en Flash3d gebruiken). Ik heb de current % zo aangepast dat ik ook nog redelijk op lage snelheid kan rijden. Mijn eerdere instellingen hadden als resultaat dat ik niet meer het gevoel had op een elektrische fiets te rijden. De ondersteuning was niet genoeg (wel lekker zuinig, 80 km met 36V 14,5 Ah is geen probleem)

Ik zie alleen wel dat mijn vermogen behoorlijk hoger is. Met de eerdere instellingen haalde ik op PAS 9 rond 250 W, met alles op 100% en wat andere aanpassingen kom ik nu tot uitschieters van 400 W. Zijn dit waarden die de BBS01B aan kan? 36v * 15A = 540W, zit dus nog wel onder max.
Ik zal mijn instellingen zo ook nog even posten

• doek55
racinfo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Je hebt toch de 250 watt uitvoering? Ik heb namelijk geen tik in de motor, waarschijnlijk is dat ergens een afstelling?
Wat ik wel heb wanneer ik rijdt en de pedalen stil houdt dat de motor pas na een aantal pedaal omwentelingen weer oppakt, af en toe is dat vrij irritant, vooral als het steeds gebeurt bij terugschakelen van de versnellingen voor het nemen van een helling.
Bij mij is die tik ook aanwezig, dit zijn gewoon de 3 palletjes in de koppeling die weer oppakken na terugtrappen.

Het aantal omwentelingen voordat de motor oppakt kun je bij Pedal Assist instellen onder Startup Dgree, maar ook Slow-Start Mode en Start Current kunnen daarbij een verschil in ervaring geven.

Mijn accu zakt trouwens zo'n 3 volt in bij 22A belasting. Op kruissnelheid fiets ik continue met 15-17A belasting, dit lijkt geen enkel probleem voor de BBS02b en bij erg warm weer wordt die toch rond de 60°C aan de buitenkant.

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Bij mij is die tik ook aanwezig, dit zijn gewoon de 3 palletjes in de koppeling die weer oppakken na terugtrappen.

Het aantal omwentelingen voordat de motor oppakt kun je bij Pedal Assist instellen onder Startup Dgree, maar ook Slow-Start Mode en Start Current kunnen daarbij een verschil in ervaring geven.

Mijn accu zakt trouwens zo'n 3 volt in bij 22A belasting. Op kruissnelheid fiets ik continue met 15-17A belasting, dit lijkt geen enkel probleem voor de BBS02b en bij erg warm weer wordt die toch rond de 60°C aan de buitenkant.
Doek55, welk soort accu gebruik je, welke cellen? Er zal best verschil zijn en het maakt natuurlijk uit hoe vol de accu is. Vandaag fietste ik met +/-50% nog in de accu (35V) en bij het nemen van de >6% helling tikte ik toch even de 32 volt aan.
Ik rij steeds ruim 60 km maar laad daarna toch de accu bij. De voltmeter staat (na enige tijd) dan in rust op 35 volt. Ik zou hem best weleens helemaal leeg willen rijden maar zit dan met het probleem dat ik (zonder motor) fietsend niet meer thuis geraak. 8)7

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:12:[...]Jouw BBS draait al op 375W als je 15A erin pompt.
De 250W Bafang levert max 540W=36Vx15A. Als ik m'n BBS02-500W op 500W gebruik dan komt ie tot 38km/u met wat tegenwind. Op 940W(25Ax36V) haal ik dik over de 40km/u.

PS Heb wel een erg zwaar trappende fiets door de chainglider. Maar dat was/is m'n Batavus Mambo sowieso al vanaf het begin.

[ Voor 18% gewijzigd door bgttje op 10-08-2017 10:10 ]

• doek55
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:08:
Dat bijtrappen is wel een groot vraagteken inderdaad. Ik ga eerdaags maar eens proefrijden. Ik rij nu op mijn gewone Gazelle tussen de 20 en 24 km/u, afhankelijk van de wind. Ik wil naar een situatie toe waarbij ik 30 km/u kan gaan, ook met wind tegen, voor ca. 25 a 30 minuten. Ik moet dus op zoek naar een fiets waarbij dat lukt.
Als je voor rond de €400 een BBS02 koopt plus een accu à €300 kun je je Gazelle gebruiken als elektrische fiets en is die snelheid geen enkel probleem.

• doek55
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:17:
Ja, dat kan ook nog natuurlijk. Ik weet alleen niet of die techniek er op voorbereid is. Er komen toch grotere krachten op te staan immers. En kan ik de hoogste (8e) versnelling qua overbrenging aanpassen? Anders wordt het wel heel snel rondtrappen natuurlijk :)
De krachten bij 30km/u zijn geen probleem zolang je een degelijk frame hebt en niet over stoepranden gaat butsen. Bij rollerbrakes is het wellicht handig om je voorrem te vervangen door een een groter exemplaar of vbrake, maar dat merk je vanzelf.
Bij de BBS02 heb je de keuze uit een aantal grotere tandwielen als voorblad. Ik heb zelf een 48T voorblad samen met een Nexus 8 achter, zodat ik bij 45km/u een cadans van 80 heb.

• doek55
Luchtenburger schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:02:
Vandaag heb ik de Trek Super Commuter+ 8S (Speed bike: https://www.trekbikes.com...mmuter-8s/p/1922630-2017/) getest als vervoersmiddel naar het werk. Enkele rit is 28km, veel rechte weg over asfalt, een paar kleine dorpjes. De omstandigheden waren vrijwel ideaal, geen wind en een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Met de auto ben ik een half uur bezig, ik ben op zoek naar een fiets om dit binnen 45 minuten te kunnen doen (doel is om 40km/u gemiddeld te rijden).

Ik ben geen regelmatige fietser, maar ik loop wel minimaal 3 keer per weer hard (30 tot 40km per week), ik heb dus wel enige conditie.

De fiets ligt zeer stabiel op de weg, bochten zijn goed op hogere snelheid te nemen. Vering is nauwelijks aanwezig (alleen dikke banden), rijden over klinkerwegen is niet echt prettig.
De fiets heb ik in Sport mode gezet (opties zijn: Turbo, Sport, Tour, Eco en Off). Thuis gaf de fiets aan dat ik 47km zou moeten kunnen fietsen. In deze stand kost heb behoorlijk veel energie om 41 tot 42km/u te fietsen over de rechte stukken asfalt. Ik heb er dan ook bijna 47 minuten over gedaan (36,4km/u) en ik was overal nat van het zweet (nu zweet ik ook wel erg snel…). Bij het werk aangekomen had ik nog een range over van 11km in Sport mode.

Voor de terugweg heb ik de fiets in Eco mode gezet, aangegeven range was toen 22km. Ik ben met een snelheid van ongeveer 30km/u terug gefietst, dit gaat redelijk relaxed. De laatste 6km moest ik inderdaad zelf fietsen om dat de ondersteuning stopte wegens een lege accu. Range indicatie is dus erg goed. Zonder ondersteuning is nog prima 20 tot 25km/u te rijden.

Al met al dus een leuke ervaring, maar dit is helaas (nog) geen geschikt alternatief vervoersmiddel voor naar het werk voor mij….
Om 40km/u gemiddeld te fietsen heb je waarschijnlijk een kruissnelheid van 45-50km/u (GPS) nodig en dus zo min mogelijk stedelijk gebied op je route. Daarvoor kun je een speed-pedelec gebruiken waar de begrenzer vanaf is of gebruik maken van een ombouwset zoals de BBS02 / BBSHD. De accu zal meer dan 500Wh moeten zijn om een enkele reis te overbruggen.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.