Toon posts:

Kan Fiber Nederland contract afdwingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 13:29
Mijn vraag
Is het mogelijk dat Fiber Nederland op basis van de algemene voorwaarden een contract afdwingt?

Het verhaal
Op 7 juni 2016 heeft mijn vriendin via Breedbandwinkel een internetabonnement besteld.
Ze heeft haar correcte gegevens ingevuld; postcode, huisnummer en toevoeging.
Ze woont in een studentenwoning waar duidelijk toevoeging 'B' achter het huisnummer staat. Deze woning bevat 4 appartementen. Nadat er een bevestiging van Fiber is gekomen, dacht mijn vriendin binnen twee weken internet te hebben. (Moest nu via KPN Fon :+ )

Nu beweert Fiber telefonisch dat ze op haar adres geen internet kunnen leveren, maar wel op het huisnummer zonder toevoeging. Dit is een restaurant wat naast de woning staat. Tijdens de postcodecheck kwam dit sowieso al niet naar voren. Pas na het verstrijken de bedenktermijn kwam het volgende bericht van Fiber:
Tijdens het verwerken van uw aanvraag hebben wij het volgende geconstateerd, het adres waarop u de aanvraag heeft gedaan staat niet geregistreerd als leverbaar bij de leverancier. Wij hebben het volgende adres ontvangen:

XXXX 461-B, XXX Rotterdam

Op dit huisnummer bevindt zich geen aansluitpunt. Echter zien we dat er op huisnummer 461 zonder toevoeging wel meerdere aansluitingen zitten, wellicht dat uw aansluiting op dit huisnummer uitkomt. Op dit adres zijn twaalf aansluitingen waarvan er drie bezet zijn. Neemt u op dit moment al diensten af bij een andere provider? Als dit zo is willen we u vragen om het ServiceID (kenmerk van de lijn) op te vragen bij uw huidige provider zodat wij deze kunnen overnemen.
Nu vonden wij dit raar, dus heb ik het advies gegeven om af te zien van deze bestelling.
Fiber komt hier met het volgende antwoord:
Onlangs hebben we met u contact opgenomen aangaande de aansluiting op uw adres.
We hebben aanvullende informatie nodig om de aansluiting te kunnen realiseren.

U heeft aangegeven de informatie niet te willen achterhalen.

We willen u erop wijzen dat u een bindende overeenkomst met ons heft.
Wij hebben inmiddels kosten gemaakt omtrent het inkopen van de diensten voor de looptijd van uw abonnement.

Indien u de gegevens niet aanlevert zijn wij genoodzaakt de aanvraag op te breken en zullen we u een bedrag van € 500,- in rekening brengen voor de door ons gemaakt kosten.

Uiteraard heeft u nu nog de mogelijkheid het Service ID op te vragen en ons te melden. Wanneer u dit gedaan heeft horen wij dit graag.
Nu is mijn vraag concreet: Mag dit?! :o
Men houdt zich vast aan de bedenktermijn van 14 dagen, maar we kregen deze informatie ver nadat deze verstreken was.

Er werd aan de telefoon gedreigd met allerhande bekende middelen zoals: incassobureau en nakomen van verplichtingen van onze kant.
Aan de telefoon werd ik zeer onprofessioneel te woord gestaan. (staat hier in principe los van uiteraard)
De spelfouten in de citaten zijn daadwerkelijk door Fiber gecommuniceerd.

Beste antwoord (via Krysa op 19-07-2016 17:34)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43
Ik ben met de opgegeven postcode ook even onder andere in de BAG gedoken. Dat is de enige geldige registratie in nederland van adressen, mocht je discussies krijgen over wel of niet bestaande adressen.

Nummer 461 bestaat officieel niet (meer) en is volgens de BAG 461-A. Daarnaast is er 461-B en dat is ook maar 1 officieel adres. Dus als jij aangeeft dat er boven het restaurant 4 appartementen zijn gemaakt dan is dat slim gedaan door die verhuurder want dat is op 1 adres gedaan (want maar 1 keer gemeentelijke belastingen betalen).
Dus alle bewoners hebben 461-B en een internetaansluiting kan dus maar door 1 bewoner aangevraagd/betaald worden.
ZOals je al aangaf: Een studentenpand.

Fiber hanteert de database van KPN aangaande adressen en KPN loopt nog achter. Volgens KPN is er alleen nummer 461 waarop leverbaar is en dat is officieel niet eens een bestaand adres. Maar we weten nu dat dit 461-A zou moeten zijn.

Je zou Fiber dus moeten aangeven dat:
1) er geen bestaande provider is waarbij een service ID kan worden opgevraagd,
2) Het huisnummer waar zij aan refereren (nummer 461) niet gelijk is aan dat van 461-B en dat het niet wenselijk is om een abonnement en diensten te leveren vanuit een andere woning waarbij de betreffende meterkast niet toegankelijk is voor de bewoners van 461-B.

Daarnaast waarschuw ik erbij dat Fiber wel bekend staat om dit soort agressiviteit bij klanten om hen aan een contract te houden. Heb ik ook veel gezien bij glasvezelcampagnes waarbij ze dan zelf in gebreke blijven qua levering van diensten etc. maar opzeggen was er niet bij.
Storneren is je goed recht maar kijk niet vreemd op als ze hier alsnog een incassobureau op zetten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • +7Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gewoon aangeven dat ze mogen leveren op nr zoveel-B zoals aangegeven bij de aanvraag. Kunnen ze dat niet dan is er geen overeenkomst overeengekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Daar zou ik dus nevernooit een euro aan betalen, nadat er zo naar mij gecommuniceerd word.

Ik zou het ze lekker uit laten zoeken, zeker met hun eigen melding dat ze het niet kunnen leveren op je adres kan de incasso het echt wel vergeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
Anoniem: 472287 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:32:
Daar zou ik dus nevernooit een euro aan betalen, nadat er zo naar mij gecommuniceerd word.

Ik zou het ze lekker uit laten zoeken, zeker met hun eigen melding dat ze het niet kunnen leveren op je adres kan de incasso het echt wel vergeten.
De incasso voor de borg van de apparatuur (die niet geleverd is) is reeds afgeboekt

[Voor 68% gewijzigd door Krysa op 17-07-2016 17:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:01
Een incasso kan je waarschijnlijk nog storneren, natuurlijk. Maar als een bedrijf zo arrogant begint te handelen, dan zou ik ook mijn hakken in het zand zetten. Leveren ze op toevoeging B, dan mogen ze leveren. Maar als ze aangeven niet op 461-B te kunnen leveren (zoals ze nu doen), dan houdt het op. Walgelijke tent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:12
Wat hiervoor genoemd is ben ik het wel mee eens.

Probeer wel te achterhalen (hoe, heb ik geen idee van) of je een echt officieel 'B' nummer hebt - of is het 1 gebouw met officieel 1 huisnummer en heeft een huisjesmelker of zo er creatief meerdere woningen van gemaakt? In het laatste geval zou Fiber nog gelijk kunnen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
vanaalten schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:50:
Wat hiervoor genoemd is ben ik het wel mee eens.

Probeer wel te achterhalen (hoe, heb ik geen idee van) of je een echt officieel 'B' nummer hebt - of is het 1 gebouw met officieel 1 huisnummer en heeft een huisjesmelker of zo er creatief meerdere woningen van gemaakt? In het laatste geval zou Fiber nog gelijk kunnen hebben.
Het restaurant is 461A en mijn vriendin woont volgens GBA 461B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Via gemeente en/of Kadaster, beiden online te raadplegen, kan achterhaald worden of het een normaal adres is, sinds wanneer het een officieel adres is met splitsingsakte in geval van appartementen enzovoorts enzovoorts. Dat alles houdt nog niet in dat telefoonlijnen ook meteen meeverhuisd zijn, het is nog steeds mogelijk dat er meerdere adressen nog steeds via een "verlengde" ISRA vanuit een ouder huisadres zijn aangesloten. De WOZ beschikking is een eerste aanduiding van al dan niet juiste adressering.
461B bevat dus zo te horen vier appartementen die allen dit huisnummer hebben? Dus geen Kadastrale splitsing?

[Voor 6% gewijzigd door DeBolle op 17-07-2016 18:04]

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:26
Gaat de 14 niet pas lopen als de dienst gestart is? Ander kan je het product natuurlijk niet uitproberen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

cable-one schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:04:
Gaat de 14 niet pas lopen als de dienst gestart is? Ander kan je het product natuurlijk niet uitproberen
Dit is sowieso niet relevant...

De koop-op-afstand 14 dagen gaan van start vanaf het moment van de order. Sommige providers doen daarom de eerste 14 dagen 0,0 zodat ze hier geen kosten voor hen creëren.

De levering is eigenlijk altijd hierna én als de levering zoals bijvoorbeeld bij KPN(wellicht ook andere providers is) dat mocht je sneller geleverd willen hebben dan 14 dagen geef je aan dat je ook akkoord gaat met de gemaakte kosten in die 14 dagen mocht je wel willen beëindigen in die tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
DeBolle schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:57:
461B bevat dus zo te horen vier appartementen die allen dit huisnummer hebben? Dus geen Kadastrale splitsing?
Goede vraag! Dit moet ik uitzoeken. Voor zover ik weet krijgt iedereen zijn/haar post op 461B.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Krysa schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:15:
[...]

Goede vraag! Dit moet ik uitzoeken. Voor zover ik weet krijgt iedereen zijn/haar post op 461B.
Maar dat maakt ook niet uit, postadressen worden vrijwel nooit gecontroleerd op toevoegingen. Controle eventueel op postcode in ten opzichte van de woonplaats en straat maar en eventueel correct huisnummer voor de straat. Maar de toevoeging is eigenlijk alleen voor de juiste brievenbus voor de postbode.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
True schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:19:
[...]

Maar dat maakt ook niet uit, postadressen worden vrijwel nooit gecontroleerd op toevoegingen. Controle eventueel op postcode in ten opzichte van de woonplaats en straat maar en eventueel correct huisnummer voor de straat. Maar de toevoeging is eigenlijk alleen voor de juiste brievenbus voor de postbode.
GBA is huisnummer 461 en huisletter B.
Ik neem aan dat dit dan gewoon een gescheiden woning is.
Op 461A staat een BV geregistreerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Je zegt het zelf al, dat is GBA - Gemeentelijke Basis Administratie. Is er een aparte gasmeter? Elektriciteitsmeter? Op welk adres staat de WOZ beschikking van de gemeente? Provinciale milieuheffing? Waar gaat de zuiveringsheffing naartoe? Wie betaalt de opstalverzekering voor welk adres precies? Is er een watermeter? Wat staat er in het Kadaster? En de lastigste vraag: waar zit de ISRA?

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:00
True schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:19:
[...]

Dat is niet correct. Technische adressen (waar het Isra zit volgens KPN wholesale) woorden wel degelijk geregistreerd op toevoegingen.
Waar het isra precies zit, kan je vinden in Kanvas. Een applicatie van KPN wholesale waar alle gegevens staan geregistreerd van wie welke lijn is en op welke gegevens.

Wat hier waarschijnlijk aan de hand is dat de TS een afwijkend kanvas adres heeft. In de koper/Xdsl wereld is dat vrij normaal: Het post adres wijkt af van het technisch adres oftewel kanvas Adres.

Waarschijnlijk is de lijn die TS heeft geregistreerd onder het huisnummer zonder toevoeging. Nu vraagt de provider Fiber of dat inderdaad klopt en of ze een lijn mogen overnemen. Echter wil je in jou geval geen lijn overnemen, maar een aansluiting ernaast. Het beste wat Fiber nederland kan doen is een complex adres monteur langs sturen om te kijken waar je isra zit en waar je ingeprikt moet worden.

Wat TS het beste kan doen is: Controleren of je inderdaad een isra punt in je woning hebt zitten.
Is dat het geval: Geef dan aan Fiber aan dat je niet een serviceid hoeft te geven van een andere provider omdat de vorige bewoner geen adsl had. (controleer dat voor de zekerheid even).
Heb je geen Isra, geef dan aan dat je niet over een Isra punt beschikt.
Fiber Nederland zal dan laswerk order naar wholesale versturen.

Je kan bijvoorbeeld op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ checken op welke toevoegingen de aansluitingen geregistreerd staan

[Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 17-07-2016 19:39]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

White_Collar schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:33:
[...]

Dat is niet correct. Technische adressen (waar het Isra zit volgens KPN wholesale) woorden wel degelijk geregistreerd op toevoegingen.
Waar het isra precies zit, kan je vinden in Kanvas. Een applicatie van KPN wholesale waar alle gegevens staan geregistreerd van wie welke lijn is en op welke gegevens.

Wat hier waarschijnlijk aan de hand is dat de TS een afwijkend kanvas adres heeft. In de koper/Xdsl wereld is dat vrij normaal: Het post adres wijkt af van het technisch adres oftewel kanvas Adres.

Waarschijnlijk is de lijn die TS heeft geregistreerd onder het huisnummer zonder toevoeging. Nu vraagt de provider Fiber of dat inderdaad klopt en of ze een lijn mogen overnemen. Echter wil je in jou geval geen lijn overnemen, maar een aansluiting ernaast. Het beste wat Fiber nederland kan doen is een complex adres monteur langs sturen om te kijken waar je isra zit en waar je ingeprikt moet worden.

Wat TS het beste kan doen is: Controleren of je inderdaad een isra punt in je woning hebt zitten.
Is dat het geval: Geef dan aan Fiber aan dat je niet een serviceid hoeft te geven van een andere provider omdat de vorige bewoner geen adsl had. (controleer dat voor de zekerheid even).
Heb je geen Isra, geef dan aan dat je niet over een Isra punt beschikt.
Fiber Nederland zal dan laswerk order naar wholesale versturen.

Je kan bijvoorbeeld op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ checken op welke toevoegingen de aansluitingen geregistreerd staan
Dit weet ik, ik heb ook een aantal jaar toegang gehad tot Kanvas.

Mijn punt is dat als je bij een woning naast een bestaande brievenbus een tweede brievenbus plaatst en daar een A of B op zet je prima daar je post in krijgt van de postbode, mits dit geadresseerd is naar het A of B adres. Dit heeft niets te maken met de originele ISRA, COAX of FTU aansluitingen. Postadres is geen GBA adres en dat is ook weer niet direct een adres waar elke provider zijn diensten op kan leveren.

Edit: Als er geen ISRA is trouwens betekend het niet gelijk dat de nieuwe provider hiervoor laswerk gaat aansturen, genoeg providers die zeggen niet te leveren als er geen ISRA is. KPN(provider, niet netco) is de enige die verplicht is een ISRA moet plaatsen volgens de Nederlandse wet- en regelgeving(of waar dat dan ook verplicht gesteld is).

[Voor 16% gewijzigd door True op 17-07-2016 19:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27
Zoals gezegd: wat er afgeschreven is storneren, omdat er niet geleverd is. En daarnaast lijkt het mij verstandig per - aangetekende brief of fax - een ingebrekestelling te versturen, omdat ze niet kunnen leveren wat ze overeengekomen zijn.

Een ingebrekestelling dient ook een redelijke termijn te bevatten om alsnog nog te komen, *tenzij* reeds duidelijk is dat de tegenpartij niet na gaat komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maareh, waarom meteen die annulering en niet gewoon even samen met Fiber uitzoeken hoe die aansluiting zit en of ze evt toch kunnen leveren? Zo ja, dan heb je alsnog het gewenste abonnement, zo nee: als ze technisch niet kunnen leveren op het gevraagde adres dan neem ik aan dat de aanvraag sowieso gewoon geannuleerd wordt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-03 21:26
cable-one schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:04:
Dat is altijd een beetje een discussie. Het gaat er namelijk om of dit een dienst of een product of beide is. Persoonlijk ben ik van mening dat het beide is. En dan gaat het termijn pas bij de levering van het laatste product in. Maar KPN en andere providers denken hier anders over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Orion84 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:52:
Maareh, waarom meteen die annulering en niet gewoon even samen met Fiber uitzoeken hoe die aansluiting zit en of ze evt toch kunnen leveren? Zo ja, dan heb je alsnog het gewenste abonnement, zo nee: als ze technisch niet kunnen leveren op het gevraagde adres dan neem ik aan dat de aanvraag sowieso gewoon geannuleerd wordt?
Sterker nog, als de overeenkomst niet meer teruggedraaid kan worden (waar het hier wel op lijkt, 14 dagen na afsluiten) dan ben je gehouden om in zekere mate mee te werken voor de overeenkomst vernietigd kan worden.

Zo heel moeilijk hoeft dat trouwens niet te zijn, want 'snap ik niet' of 'weet ik niet' kan daar eventueel ook nog onder vallen, bijvoorbeeld als je geen flauw idee hebt aan wat er diensten heeft aangeboden op de lijn.

Is er uberhaupt wel een aansluiting (ISRA) in de woning beschikbaar?

Zo ja, dan is het de verantwoordelijkheid van Fiber om te leveren. Bij aangaan van de overeenkomst was deze al op de hoogte van onduidelijkheid rond de aansluiting, maar besloot desondanks te willen leveren.

.

• Krysa
Rukapul schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:54:
Is er uberhaupt wel een aansluiting (ISRA) in de woning beschikbaar?

Zo ja, dan is het de verantwoordelijkheid van Fiber om te leveren. Bij aangaan van de overeenkomst was deze al op de hoogte van onduidelijkheid rond de aansluiting, maar besloot desondanks te willen leveren.

.
Nee, er is geen ISRA in de woning. Na de voordeur bevindt zich een gas/water/lichtmeter. Hier is geen aansluitpunt.
Fiber beweert dat de consument zelf verantwoordelijk is en op de hoogte moet zijn van dit gebrek.
Mijn vriendin heeft de €50,- borg voor de apparatuur (die ze nog steeds niet ontvangen heeft vanwege voorraad problemen) gestorneerd.

Misschien is het ook wel het sentiment wat mee speelt in dit verhaal. Ik citeer:
Fiber Nederland is een dienstverlener en dus behandelen we iedereen die zaken met ons willen doen – respectvol, persoonlijk en efficiënt – zoals we zelf ook behandeld willen worden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39
Uiteindelijk lijkt me toch dat je internet wilt hebben? Waarom dan er niet met Fiber uit proberen te komen?

Annuleren kan altijd nog, zeker als Fiber niet in staat is om te kunnen leveren.

• DeBolle

DeBolle

Geen ISRA zeg je, is er uberhaupt een telefoon of geweest? Kennelijk is er nooit een afgescheiden aansluiting aangelegd dan. White_collar gaf aan dat overleg wellicht zal helpen, maar dat wil je al niet meer zie ik.

Specs

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Raymond schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:34:
Uiteindelijk lijkt me toch dat je internet wilt hebben? Waarom dan er niet met Fiber uit proberen te komen?

Annuleren kan altijd nog, zeker als Fiber niet in staat is om te kunnen leveren.
Dit zou ik denk ik ook doen, gebaseerd op dit:
Krysa schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:26:

Op dit adres zijn twaalf aansluitingen waarvan er drie bezet zijn. Neemt u op dit moment al diensten af bij een andere provider? Als dit zo is willen we u vragen om het ServiceID (kenmerk van de lijn) op te vragen bij uw huidige provider zodat wij deze kunnen overnemen.

Nu vonden wij dit raar, dus heb ik het advies gegeven om af te zien van deze bestelling.
Fiber komt hier met het volgende antwoord:
Er zijn zo te zien wel aansluitingen en het lijkt alsof er niet al teveel in de weg staat, toch? Dit moet je makkelijk geregeld kunnen krijgen zou ik denken. Of in elk geval even proberen. :)
Kon weleens heel wat minder gedoe zijn dan proberen hier met slag en stoot onderuit te komen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:30
Maar toch speelt gevoel soms ook mee.
Ik zou (ook al zouden ze nu kunnen leveren) echt geen dag met deze provider zaken willen doen.
Als ze zo communiceren dan wil je toch niet meer bij zo'n provider diensten afnemen?
Echt totaal respectloos, hard, geen begrip etc.

Ik heb echt geen idee hoe dit juridisch zit maar ik zou echt helemaal klaar zijn met die provider.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Krysa schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:26:
Nu is mijn vraag concreet: Mag dit?! :o
Men houdt zich vast aan de bedenktermijn van 14 dagen, maar we kregen deze informatie ver nadat deze verstreken was.
Het lijkt mij dat Fiber in deze niet heeft voldaan aan de informatieplicht m.b.t. de afsluiting van het contract aangezien ze niet kunnen leveren op het genoemde adres. Aangezien adres 461-B een woning is welke zo te zien geen relatie heeft met 461 (anders dan dat ze naast/bij elkaar zitten) hoeft je vriendin überhaupt niet akkoord te gaan met levering vanaf adres 461 als ze daar niet woont. Je vriendin is dan ook niet gemachtigd om bij 461 het internet te regelen.

Er is simpel gezegd een contract voor woning 461-B en als Fiber daar niet kan leveren dan houdt het op. Hierbij ga ik er uiteraard wel vanuit dat 461 daadwerkelijk een andere woning is en het niet toevallig fout staat in de administratie ergens.

Ik heb zelf gewoond op een adres 15-B, waarbij huisnummers 15 en 15-A ook bestonden en daadwerkelijk andere woningen waren. Ik zie het al voor me dat ik bij de buren van 15 aan zou bellen om te zeggen dat ik een internet-abonnement op hun adres heb afgesloten en dat ik maandag wel ff langs kom om een kabel te trekken naar mijn woning _O- .

Volgens mij is het gewoon een kwestie van uitzoeken waar de aansluiting zit en als deze buiten de woning 461-B valt dan heeft Fiber überhaupt geen poot om op te staan. Fiber geeft aan te kunnen leveren op 461-B en als ze dat niet kunnen dan is het hun probleem, niet dat van je vriendin.

• 210667
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
xelfer schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:32:
[...]

Er is simpel gezegd een contract voor woning 461-B en als Fiber daar niet kan leveren dan houdt het op. Hierbij ga ik er uiteraard wel vanuit dat 461 daadwerkelijk een andere woning is en het niet toevallig fout staat in de administratie ergens.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van uitzoeken waar de aansluiting zit en als deze buiten de woning 461-B valt dan heeft Fiber überhaupt geen poot om op te staan. Fiber geeft aan te kunnen leveren op 461-B en als ze dat niet kunnen dan is het hun probleem, niet dat van je vriendin.
Je zou nog verder kunnen gaan. Er is een contract afgesloten voor 461-B. Derhalve heeft Fiber daar ook te leveren. Kunnen zij dat niet door welke omstandigheid dan ook, dan is het aan Fiber om te zorgen dat die aansluiting er ook komt. De daaraan verbonden kosten zijn voor rekening van Fiber.

Een mail in de geest van:

Op datum hebben zijn wij een contract aangegaan voor levering van diensten op voornoemd adres 461-B
In uw mail van geeft u aan daar niet te kunnen leveren. Derhalve beschouw ik het contract als ontbonden

Alle vooruit door mij gemaakte kosten i.v.m. het contract verzoek ik u binnen 14 dagen te crediteren op mijn rekening.

M.vr. Groet

Zou iets kunnen zijn voor het verbreken van het contract

• Krysa
210667 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:04:
[...]

Je zou nog verder kunnen gaan. Er is een contract afgesloten voor 461-B. Derhalve heeft Fiber daar ook te leveren. Kunnen zij dat niet door welke omstandigheid dan ook, dan is het aan Fiber om te zorgen dat die aansluiting er ook komt. De daaraan verbonden kosten zijn voor rekening van Fiber.

Een mail in de geest van:

Op datum hebben zijn wij een contract aangegaan voor levering van diensten op voornoemd adres 461-B
In uw mail van geeft u aan daar niet te kunnen leveren. Derhalve beschouw ik het contract als ontbonden

Alle vooruit door mij gemaakte kosten i.v.m. het contract verzoek ik u binnen 14 dagen te crediteren op mijn rekening.

M.vr. Groet

Zou iets kunnen zijn voor het verbreken van het contract
Beste,

Levering van diensten kan wel degelijk op dit adres. Alleen zijn er een aantal ontbrekende gegevens die nodig zijn voor het starten van deze levering.

U heeft inmiddels bericht ontvangen dat kosteloos er vanaf komen niet meer mogelijk is.

Wilt u zo vriendelijk zijn contact op te nemen met onze klantenservice op nummer 020 760 50 40 optie 2.

Hieronder 2 van de mailwisselingen.

Met vriendelijke groet,

Richard
FIBER Nederland

Hiermee wordt waarschijnlijk het Service-Id bedoeld.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je op hun vraag
Neemt u op dit moment al diensten af bij een andere provider? Als dit zo is willen we u vragen om het ServiceID (kenmerk van de lijn) op te vragen bij uw huidige provider zodat wij deze kunnen overnemen.
Al gewoon geantwoord dat je op dit moment geen diensten van een andere provider afneemt? En zodoende geen service-ID hebt.
Ze willen gewoon weten of er al een lijntje loopt naar jouw woning waar ze gebruik van kunnen maken.

Verder vind ik het wel een ballentent als ik het zo hoor zeg :r

[Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 18-07-2016 13:10]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Barre73
Krysa schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:52:
[...]

Beste,

Levering van diensten kan wel degelijk op dit adres. Alleen zijn er een aantal ontbrekende gegevens die nodig zijn voor het starten van deze levering.

U heeft inmiddels bericht ontvangen dat kosteloos er vanaf komen niet meer mogelijk is.

Wilt u zo vriendelijk zijn contact op te nemen met onze klantenservice op nummer 020 760 50 40 optie 2.

Hieronder 2 van de mailwisselingen.

Met vriendelijke groet,

Richard
FIBER Nederland

Hiermee wordt waarschijnlijk het Service-Id bedoeld.
Zou je mij de postcode ook eens willen sturen in een DM? Dan kijk ik ook eens even in een paar databases...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Krysa schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:52:
[...]
Alleen zijn er een aantal ontbrekende gegevens die nodig zijn voor het starten van deze levering.
Als consument heb je geen plicht om deze informatie in te winnen bij een provider omdat Fiber deze informatie nodig heeft. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van Fiber.

Fiber levert de dienst en regelt daarbij wat benodigd is; jouw vriendin betaald daarvoor in de vorm van aansluitkosten, abonnementskosten etc.

Als Fiber deze informatie nodig had, dan diende ze dit in te winnen bij aanvang van de bestelling. Nu kan jouw vriendin uit coulance Fiber helpen door de informatie op te gaan zoeken, maar ze is hier op geen enkele wijze toe verplicht.

Je hoeft een bedrijf overigens ook niet verplicht te vertellen welke diensten je op dit moment bij welke concurrent dan ook afneemt, dat gaat het bedrijf in de basis gewoon niets aan.

Ik zou overigens ook alle incasso's etc gewoon storneren. Geld terughalen zal uiteindelijk veel moeilijker blijken bij zo'n logge partij dan zelf de gedane incasso's storneren.

[Voor 19% gewijzigd door xelfer op 18-07-2016 13:16]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Barre73
Ik ben met de opgegeven postcode ook even onder andere in de BAG gedoken. Dat is de enige geldige registratie in nederland van adressen, mocht je discussies krijgen over wel of niet bestaande adressen.

Nummer 461 bestaat officieel niet (meer) en is volgens de BAG 461-A. Daarnaast is er 461-B en dat is ook maar 1 officieel adres. Dus als jij aangeeft dat er boven het restaurant 4 appartementen zijn gemaakt dan is dat slim gedaan door die verhuurder want dat is op 1 adres gedaan (want maar 1 keer gemeentelijke belastingen betalen).
Dus alle bewoners hebben 461-B en een internetaansluiting kan dus maar door 1 bewoner aangevraagd/betaald worden.
ZOals je al aangaf: Een studentenpand.

Fiber hanteert de database van KPN aangaande adressen en KPN loopt nog achter. Volgens KPN is er alleen nummer 461 waarop leverbaar is en dat is officieel niet eens een bestaand adres. Maar we weten nu dat dit 461-A zou moeten zijn.

Je zou Fiber dus moeten aangeven dat:
1) er geen bestaande provider is waarbij een service ID kan worden opgevraagd,
2) Het huisnummer waar zij aan refereren (nummer 461) niet gelijk is aan dat van 461-B en dat het niet wenselijk is om een abonnement en diensten te leveren vanuit een andere woning waarbij de betreffende meterkast niet toegankelijk is voor de bewoners van 461-B.

Daarnaast waarschuw ik erbij dat Fiber wel bekend staat om dit soort agressiviteit bij klanten om hen aan een contract te houden. Heb ik ook veel gezien bij glasvezelcampagnes waarbij ze dan zelf in gebreke blijven qua levering van diensten etc. maar opzeggen was er niet bij.
Storneren is je goed recht maar kijk niet vreemd op als ze hier alsnog een incassobureau op zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:21:
Om die reden zou ik de TS ook aan willen raden om Fiber naast het storneren ook een formele ingebrekestelling te sturen, wegens het niet kunnen leveren van de overeengekomen diensten.

Als je vriendin onterechte incasso's op haar dak krijgt, dan is een stap naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten (waar Fiber lid van is) een goedkope manier om ze af te laten druipen. Zie:
https://www.degeschillenc...telecommunicatiediensten/

Fiber is lid:
https://www.degeschillenc...b5be68/fiber-nederland-bv

[Voor 35% gewijzigd door xelfer op 18-07-2016 13:30]

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:21:
[...]

Die gemaakte kosten van 500€ lijken mij ook exorbitant hoog.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
ik zou de incasso (na de ingebreke email) met vertrouwen zien komen :)

[Voor 0% gewijzigd door Bockelaar op 18-07-2016 14:02. Reden: typo!]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• xelfer
  • Niet online
Whatson schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:40:
[...]

Die gemaakte kosten van 500€ lijken mij ook exorbitant hoog.
De "gemaakte kosten" verhalen is daarbij ook niet rechtsgeldig omdat Fiber de verzakende partij is. Daarnaast staat waarschijnlijk nergens iets over deze kosten en het verhalen hiervan in de overeenkomst en/of algemene voorwaarden.

• Krysa
Na de informatie van Barre73 een "officiële" ingebrekestelling verstuurd.
Ik verwacht van Fiber een andere oplossing dan simpelweg het contact afkopen.

Reactie volgt!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou ons op de hoogte, ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-03 22:31

Hokkie

Hello

De reactie van Fiber in je openingspost, is dat copy-paste of heb je deze overgeschreven? Ik zie namelijk nogal wat typefouten. Je mag van zo'n lomp bedrijf tenminste een foutloze brief verwachten...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Barre73
Hokkie schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:29:
De reactie van Fiber in je openingspost, is dat copy-paste of heb je deze overgeschreven? Ik zie namelijk nogal wat typefouten. Je mag van zo'n lomp bedrijf tenminste een foutloze brief verwachten...
Dat staat onder in die openingspost:

"De spelfouten in de citaten zijn daadwerkelijk door Fiber gecommuniceerd."

• Krysa
Beste,

Bij deze bevestigen we de stopzetting van uw aanmelding van 8 juni 2016. Dat vinden wij natuurlijk reuze

jammer, maar misschien zien we u nog eens terug.

Misschien heeft u uw aanmelding stopgezet omdat er dingen onduidelijk of onvolledig waren. Als dat het geval

is, kunnen we wellicht even bellen. Wie weet kunnen we het alsnog voor u ophelderen. Het telefoonnummer

van onze klantenservice is 020 – 7 60 50 40.

Bij Fiber Nederland proberen we continu onze dienstverlening te verbeteren. Als u dus advies voor ons heeft,

dan horen we dat graag van u. Op www.fiber.nl/mijnmening kunt u dat het makkelijkst voor ons achterlaten.

Alsnog bedankt voor de getoonde interesse in Fiber Nederland en wie weet tot in de toekomst.
Allen hartstikke bedankt voor het meewerken!

[Voor 3% gewijzigd door Krysa op 19-07-2016 17:34. Reden: bedankje!]

• Barre73
Krysa schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:34:
[...]

Allen hartstikke bedankt voor het meewerken!
Geen dank en succes met zoeken naar een andere provider. Maar wel handig om eens met de huisbaas te kletsen over hoe hij dat bedacht had met aansluitingen voor internet en zo...

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 14:05
Het is allemaal niet zo moeilijk als het begint te lijken. Provider kan niet leveren op adres waar is besteld en daar hoeven we het kadaster niet bij te betrekken of welke administratie dan ook dat kan iedereen met het blote oog vaststellen.
Dus op basis daarvan kan je de overeenkomst ontbinden.

Gaan ze daar niet mee akkoord dan zoals al eerder wordt gezegd snel de incasso storneren en nooit een factuur betalen dan zullen zij je moeten dagvaarden om het voor elkaar te krijgen wat ze nooit gaan doen want dat verliezen ze.

Ik ben bewust nooit bij fiber gegaan omdat ik de algemene voorwaarden ronduit schandalig vind op meerdere fronten.
Die zijn niet klantonvriendelijk maar zelfs klantvijandig.

• Krysa
boyette schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:45:
Het is allemaal niet zo moeilijk als het begint te lijken. Provider kan niet leveren op adres waar is besteld en daar hoeven we het kadaster niet bij te betrekken of welke administratie dan ook dat kan iedereen met het blote oog vaststellen.

Gaan ze daar niet mee akkoord dan zoals al eerder wordt gezegd snel de incasso storneren en nooit een factuur betalen dan zullen zij je moeten dagvaarden om het voor elkaar te krijgen wat ze nooit gaan doen want dat verliezen ze.

Ik ben bewust nooit bij fiber gegaan omdat ik de algemene voorwaarden ronduit schandalig vind op meerdere fronten.
Vooral dat laatste. Nu is mijn vriendin dus absoluut niet technisch en schulden heeft ze helemaal geen zin in. Nu had ik al het idee dat dit gewoonweg niet kan.

• boyette
Je hebt het idee dat wat niet kan?

• krakendmodem
  • Laatst online: 00:05
boyette schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:45:

Welke punten in de voorwaarden zijn dat? Ik ben nu de voorwaarden aan het doorlezen maar kom nog geen vreemde punten tegen (of ik heb de verkeerde).

Ik denk dat ik ze gevonden heb

• boyette
offtopic
Alle verantwoordelijkheid ligt in het algemeen bij de klant en als er storingen zijn ben je daar zelf voor verantwoordelijk tenzij het aan " de dienst " zelf ligt.

Klachten moeten binnen 30 dagen worden opgelost. Pas dan kan je er verder mee.

En nog veel meer.

[Voor 22% gewijzigd door boyette op 19-07-2016 19:12]

• Barre73
Het topic is gemarkeerd als beantwoord. Misschien een beter idee om deze discussie in het Fiber topic voort te zetten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

Maar hoe ga je nu internet regelen dan?

Anoniem: 995479

Heb nu bijna een jaar ervaring met Fiber tot mijn grote frustratie.
Alles wat maar mis kan gaan gaat er ook werkelijk mis, telkens zijn er weer andere storingen en alles ligt volgens hun aan je bekabeling terwijl er geen betere bekabeling is te krijgen dan die ik gebruik.
Aan vergoedingen doen ze niet ook niet als je wekenlang én geen televisie en een zeer slecht internet hebt en diverse malen hebt moeten bellen om maar enige vooruitgang te boeken.
Net mijn internetsnelheid gemeten dat was schandalig laag nml 2,5 mbps, dus je krijgt niet wat je ze beloven!!!
Als je kontakt hebt met een medewerker dan raak je snel gefrustreerd omdat je snel de indruk hebt dat je met een zéér onkundige, niet begripvolle medewerker spreekt die ook nog een toon aanslaat zodat je de indruk krijgt dat je met de maffia te maken hebt!
De ene middag kijk je op je gemak naar je opnames en een paar uur later werkt het helemaal niet.
Alles wat mis kan gaan gaat mis dus ga NOOIT bij Fiber Nederland en adviseer iedereen om dat ook niet te doen.
Bovendien is het maar een paar euro goedkoper dan b.v Ziggo die ik hiervoor had maar je hebt ook minder zenders terwijl je die in het intake gesprek wél beloofd waren. Voor mij zijn het niet meer dan slechte oplichters, sorry om dit te moeten zeggen.
Dit is slechts een klein deel van mijn negatieve ervaringen met Ziggo

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 995479 welkom op Tweakers.

Dit topic is een persoonlijk vraag topic en het is niet de bedoeling om het te kapen. Je kan je post beter kwijt in: [Fiber (Voorheen Fype) Glasvezel] Ervaringen topic. Maar geef het dan wel even een wat minder rant niveau.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee