Toon posts:

Kan Fiber Nederland contract afdwingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-03 23:02
Mijn vraag
Is het mogelijk dat Fiber Nederland op basis van de algemene voorwaarden een contract afdwingt?

Het verhaal
Op 7 juni 2016 heeft mijn vriendin via Breedbandwinkel een internetabonnement besteld.
Ze heeft haar correcte gegevens ingevuld; postcode, huisnummer en toevoeging.
Ze woont in een studentenwoning waar duidelijk toevoeging 'B' achter het huisnummer staat. Deze woning bevat 4 appartementen. Nadat er een bevestiging van Fiber is gekomen, dacht mijn vriendin binnen twee weken internet te hebben. (Moest nu via KPN Fon :+ )

Nu beweert Fiber telefonisch dat ze op haar adres geen internet kunnen leveren, maar wel op het huisnummer zonder toevoeging. Dit is een restaurant wat naast de woning staat. Tijdens de postcodecheck kwam dit sowieso al niet naar voren. Pas na het verstrijken de bedenktermijn kwam het volgende bericht van Fiber:
Tijdens het verwerken van uw aanvraag hebben wij het volgende geconstateerd, het adres waarop u de aanvraag heeft gedaan staat niet geregistreerd als leverbaar bij de leverancier. Wij hebben het volgende adres ontvangen:

XXXX 461-B, XXX Rotterdam

Op dit huisnummer bevindt zich geen aansluitpunt. Echter zien we dat er op huisnummer 461 zonder toevoeging wel meerdere aansluitingen zitten, wellicht dat uw aansluiting op dit huisnummer uitkomt. Op dit adres zijn twaalf aansluitingen waarvan er drie bezet zijn. Neemt u op dit moment al diensten af bij een andere provider? Als dit zo is willen we u vragen om het ServiceID (kenmerk van de lijn) op te vragen bij uw huidige provider zodat wij deze kunnen overnemen.
Nu vonden wij dit raar, dus heb ik het advies gegeven om af te zien van deze bestelling.
Fiber komt hier met het volgende antwoord:
Onlangs hebben we met u contact opgenomen aangaande de aansluiting op uw adres.
We hebben aanvullende informatie nodig om de aansluiting te kunnen realiseren.

U heeft aangegeven de informatie niet te willen achterhalen.

We willen u erop wijzen dat u een bindende overeenkomst met ons heft.
Wij hebben inmiddels kosten gemaakt omtrent het inkopen van de diensten voor de looptijd van uw abonnement.

Indien u de gegevens niet aanlevert zijn wij genoodzaakt de aanvraag op te breken en zullen we u een bedrag van € 500,- in rekening brengen voor de door ons gemaakt kosten.

Uiteraard heeft u nu nog de mogelijkheid het Service ID op te vragen en ons te melden. Wanneer u dit gedaan heeft horen wij dit graag.
Nu is mijn vraag concreet: Mag dit?! :o
Men houdt zich vast aan de bedenktermijn van 14 dagen, maar we kregen deze informatie ver nadat deze verstreken was.

Er werd aan de telefoon gedreigd met allerhande bekende middelen zoals: incassobureau en nakomen van verplichtingen van onze kant.
Aan de telefoon werd ik zeer onprofessioneel te woord gestaan. (staat hier in principe los van uiteraard)
De spelfouten in de citaten zijn daadwerkelijk door Fiber gecommuniceerd.

Beste antwoord (via Krysa op 19-07-2016 17:34)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Ik ben met de opgegeven postcode ook even onder andere in de BAG gedoken. Dat is de enige geldige registratie in nederland van adressen, mocht je discussies krijgen over wel of niet bestaande adressen.

Nummer 461 bestaat officieel niet (meer) en is volgens de BAG 461-A. Daarnaast is er 461-B en dat is ook maar 1 officieel adres. Dus als jij aangeeft dat er boven het restaurant 4 appartementen zijn gemaakt dan is dat slim gedaan door die verhuurder want dat is op 1 adres gedaan (want maar 1 keer gemeentelijke belastingen betalen).
Dus alle bewoners hebben 461-B en een internetaansluiting kan dus maar door 1 bewoner aangevraagd/betaald worden.
ZOals je al aangaf: Een studentenpand.

Fiber hanteert de database van KPN aangaande adressen en KPN loopt nog achter. Volgens KPN is er alleen nummer 461 waarop leverbaar is en dat is officieel niet eens een bestaand adres. Maar we weten nu dat dit 461-A zou moeten zijn.

Je zou Fiber dus moeten aangeven dat:
1) er geen bestaande provider is waarbij een service ID kan worden opgevraagd,
2) Het huisnummer waar zij aan refereren (nummer 461) niet gelijk is aan dat van 461-B en dat het niet wenselijk is om een abonnement en diensten te leveren vanuit een andere woning waarbij de betreffende meterkast niet toegankelijk is voor de bewoners van 461-B.

Daarnaast waarschuw ik erbij dat Fiber wel bekend staat om dit soort agressiviteit bij klanten om hen aan een contract te houden. Heb ik ook veel gezien bij glasvezelcampagnes waarbij ze dan zelf in gebreke blijven qua levering van diensten etc. maar opzeggen was er niet bij.
Storneren is je goed recht maar kijk niet vreemd op als ze hier alsnog een incassobureau op zetten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee