MijnHeerZomer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:32:
Ha medetweakers.
Ik ben een voorraad voor over de jaren aan het aanleggen. Nu ben ik op zoek naar een aantal mooie bieren (het liefst op kurk) die kunnen doorrijpen. De Grand Prestige, La Trappe Quadrupel, Straffe Hendrik Quadrupel, Chimay blauw en St. Bernardus Abt 12 heb ik al aangeschaft. Wie heeft er nog een aantal mooie tips? Zoals het lijstje wel onthult; niet al te duren bieren. Maximaal 20 euro per fles!
Eigenlijk alle zwaardere donkere bieren lukken wel goed.
Zelf was ik een tijd terug aangenaam verrast door een kasteel donker van 13 jaar oud, die van 9 jaar oud was dan weer minder.
HJ Grand Prestige is 4 jaar oud toch wel het meest lekkere, de 8 jaar oude vond ik in ieder geval duidelijk minder.
Gouden Carolus Cuvee van de Keizer blauw en infused zijn ook erg lekker om te rijpen.
GNML schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:37:
[...]
Oef dat is wel stevig. Ligt er wel aan welk bier je hebt staan… westvleteren krijgt bij de hogere temperaturen een extra bittertje, rond de 10-12 wordt die wat romiger/warmer.
Tijdens de rondleiding gaf Gerard aan dat de smaak van de vatgerijpt afneemt rond de 3 jaar.. dus zou ze zelf niet lang laten liggen, de madeira heeft ook mijn voorkeur overigens!
Gister het goede doel gesponsord en two chefs gender fluid aangeschaft, eens kijken wat een strawberry milkshake ipa doet

Een rondleiding van Gerard van den Broek?
Dan heb je wel iets bijzonders meegemaakt, hij vertelde mij ooit dat hij eigenlijk geen rondleidingen deed.
Dat was toen ook speciaal voor ons, dat muntje moesten we maar bewaren voor later want in het brouwers lokaal had die geen waarde.... daar was het gewoon zeggen als je toe was aan iets nieuws.
Hij zei letterlijk: "Als je iets wil moet je het roepen en ik wil straks niet horen dat je tekort bent gekomen."
Over Gerard, die man kan mooi gepassioneerd vertellen over bier.
Ik heb ooit samen met een paar vrienden een privé proeverij gehad dat door hem was georganiseerd.
Jammer dat hij niet meer bij HJ werkt.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.