De BA Pater Pek van Rock City Beers heeft dat ook altijd. Daar adviseren ze om hem niet volledig uit te schenken want anders krijg je ook zo’n placenta meeThalaron schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:21:
Zojuist de Brewer's Reserve Bourbon Pecan Kringle Stout by Central Waters Brewing Company willen uittesten.
[Afbeelding]
Er waren 2 plonzen bij het inschenken die mij deden denken aan bedorven melk… dus door een schone zeef in een ander glas;
[Afbeelding]
Gelet op de reviews dat deze niet stroperig / dik zou moeten zijn… klein nipje van het bier wat verder prima (heerlijk) smaakte…
Ik durfde het toch niet aan…
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Scheelt dat hij in begin toch nog te koud was dus tegen de tijd dat ik het aan durfde was hij mooi op temperatuur
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Goeie keuze! Zonde om zo’n mooi biertje weg te doen.. ik moest ook gelijk aan gist klontjes denken toen ik je post zag.Thalaron schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:48:
Ik heb de Central Waters gisteravond laat alsnog maar opgedronken gezien hij prima smaakte en niet vreemd rook. Hij was verder top maar de prop slijm had me wel even op scherp gezet haha.
Scheelt dat hij in begin toch nog te koud was dus tegen de tijd dat ik het aan durfde was hij mooi op temperatuur
Is gewoon gist + eventuele restsuikers die zijn gaan klonteren, uitzeven of inderdaad niet helemaal uitschenken en is prima drinkbaarThalaron schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:21:
Zojuist de Brewer's Reserve Bourbon Pecan Kringle Stout by Central Waters Brewing Company willen uittesten.
[Afbeelding]
Er waren 2 plonzen bij het inschenken die mij deden denken aan bedorven melk… dus door een schone zeef in een ander glas;
[Afbeelding]
Gelet op de reviews dat deze niet stroperig / dik zou moeten zijn… klein nipje van het bier wat verder prima (heerlijk) smaakte…
Ik durfde het toch niet aan…
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Voegt vaak wel smaak toe, maar kan ook wel wat wrange smaken toevoegen die niet heel aangenaam zijn. Hangt ook af van het gebruikte gist!
Je hebt natuurlijk gelijk, maar heb je ook het plaatje gezien? Dat het geen kwaad kan, wil niet zeggen dat het je bierbeleving niet negatief beïnvloed, wanneer je ineens zo'n kwabbelige substantie je keel in voelt glijden.Minimum92 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:24:
Gistdepot kan je overigens prima meedrinken hoor, is meer een kwestie van voorkeur of je dat lekker vindt of niet.
Voegt vaak wel smaak toe, maar kan ook wel wat wrange smaken toevoegen die niet heel aangenaam zijn. Hangt ook af van het gebruikte gist!
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Lijkt me hetzelfde als die hier laatst gepost werd (en volgens mij is de oorzaak een infectie met melkzuurbacterie) iig reden om het aan te kaarten bij je verkoper, die zal het vanuit de handelaar vergoed krijgen.Thalaron schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:32:
Probleem is dat mijn reukvermogen niet al te best is. Een paar jaar terug hadden ze een gaslek dat ik niet opmerkte… dus dat het bier prima smaakt / ruikt zegt mij helaas niet veel.
Ik gok er dus maar op dat ik dit beter niet kan opdrinken
Niet direct iets waar je ziek van wordt, maar wellicht ook niet prettig om te drinken, tenzij met een lepeltje?
Heeft iemand een link? Heb de mail niet gekregen.Pieroman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:46:
Kreeg net ook de mail van HOPT. Vraag me af hoe beperkt de oplage is, vorig jaar was er genoeg om zonder problemen te bestellen.
Kan hem alleen nog niet afrekenen...
Ik krijg als zoekresultaat alleen wat 2020 versies te zien die niet op voorraad zijn, met dezelfde zoektermRsDSmileY schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:17:
Hij is al wel te vinden door op bourbon county te zoeken.
Kan hem alleen nog niet afrekenen...
https://www.saveur-biere....rand-stout-2021-bcbs.html
Zojuist via Hopt besteld
[ Voor 46% gewijzigd door fivepack op 27-12-2021 16:24 ]
Kan hem wel toevoegen aan mijn winkelwagen, maar bij bestellen krijg ik een 'oeps je winkelwagen is leeg' melding. Gaat zoals elk jaar weer erg moeizaam...
Edit, inmiddels twee stuks besteld
[ Voor 3% gewijzigd door Jorizzz op 27-12-2021 16:32 ]
Hee, deze zat ook in de To Ol box van Beerinabox van een paar maanden geleden. Blijkbaar is die box dan wel een goede deal geweest. Wel een erg lekker biertje inderdaad.ivo001 schreef op maandag 27 december 2021 @ 02:30:
Vandaag deze gedronken, hij maakt gelukkig de prijs van €13 die ik betaald heb volledig waar! Een 4.75 van mij, al twijfelde ik wel om een eerste 5 uit te geven.
[Afbeelding]
Het was echt alleen datgeen er in het zeefje zat. Eenmaal eruit was het bier geheel zoals ik het had verwacht. Niet troebel of dik / inconsistent ofzo.brukskeluuk schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:20:
[...]
Lijkt me hetzelfde als die hier laatst gepost werd (en volgens mij is de oorzaak een infectie met melkzuurbacterie) iig reden om het aan te kaarten bij je verkoper, die zal het vanuit de handelaar vergoed krijgen.
Niet direct iets waar je ziek van wordt, maar wellicht ook niet prettig om te drinken, tenzij met een lepeltje?
Dit heb ik ook een halfuurtje aan de hand gehad. 😅. Uiteindelijk gelukkig nog 3 stuks kunnen bemachtigen. Waarvan eentje voor mezelf en 2 voor vrienden.Jorizzz schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:26:
[...]
Kan hem wel toevoegen aan mijn winkelwagen, maar bij bestellen krijg ik een 'oeps je winkelwagen is leeg' melding. Gaat zoals elk jaar weer erg moeizaam...
Edit, inmiddels twee stuks besteld
[ Voor 5% gewijzigd door Mich007 op 27-12-2021 18:34 ]
Hier ook (en zonder problemen) kunnen bestellen. Was gewoon op voorraad nog dus..Mich007 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:34:
[...]
Dit heb ik ook een halfuurtje aan de hand gehad. 😅. Uiteindelijk gelukkig nog 3 stuks kunnen bemachtigen. Waarvan eentje voor mezelf en 2 voor vrienden.
In het verleden daar boven een X bedrag geloof ik gratis verzending maar dat is niet meer
:strip_exif()/f/image/VIk6MBEBDpu95e4EPlJBgocM.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 6% gewijzigd door Nyarlathotep op 28-12-2021 00:52 ]
Ok, die prijs gaat mij echt te ver.
Vond die €25 voor de vatgerijote practice what you preach 75cl al duur.
Idd, ik ben bang dat ik het drinken van dat biertje eeuwig uitstel tot het 'perfecte' momentivo001 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 02:50:
[...]
Ok, die prijs gaat mij echt te ver.
Vond die €25 voor de vatgerijote practice what you preach 75cl al duur.
Helemaal links;
FROM THE SOURCE - Nepomucen’s Finest by Browar Nepomucen
Ook ben ik nog even naar Eindhoven geweest naar de Bierbrigadier, echter viel het aanbod voor mijn smaak en de prijzen mij wat tegen. Uiteindelijk enkel een blikje van Frontaal meegenomen (rechts).
:strip_exif()/f/image/OWNMw1SKNKyQmx5bk1RFGzGp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is weer een heerlijke selectie. Ik ben bijna blij dat wij niet zo'n supermarkt hebben dan was ik nóg meer geld kwijt geweestThalaron schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:06:
Zo, weer een paar leuke bieren meegenomen.
Helemaal links;
Ook ben ik nog even naar Eindhoven geweest naar de Bierbrigadier, echter viel het aanbod voor mijn smaak en de prijzen mij wat tegen. Uiteindelijk enkel een blikje van Frontaal meegenomen (rechts).
[Afbeelding]

Beeromaniac
In Eindhoven is het Wijnhuis zowel qua prijs als assortiment interessanter, alleen niet in het centrum. Op de Hurk zit ook nog 'Het Borreluur' wat voorheen EDrinks was. Die had ook altijd wel een leuk assortiment, geen idee hoe dat tegenwoordig is.Thalaron schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:06:
Helemaal links;
[Afbeelding]
De Brigadier vind ik al een hele tijd te duur en inderdaad geen gigantisch assortiment. Tegelijkertijd natuurlijk lastig als je steeds bij jouw Plus komt
Bij de Plus ga ik van de week juist even kijken, ook om de nieuwe Fremont op te halen
[ Voor 4% gewijzigd door Pieroman op 28-12-2021 12:16 ]
Ik heb de verkoper aangeschreven maar ze sturen me vooralsnog eerst door naar de brouwer. Dus Lervig een mailtje gestuurd.
Iemand die ik blij kan maken met deze 2 vouchers? Niet stapelbaar. geldig t/m 31-12-2021
1x €20 korting vanaf €100 bij Sori
1x €10 korting vanaf €100 bij Sori
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ShGfdJtfpvvPngMXC7SoN0Xl.jpg?f=user_large)
De afsluiter van mijn adventskalender! Mijn vierde 5 sterren in ruim 2100 unieke bieren. Wat een geweldig bier. Nu ben ik sowieso liefhebber van barley wines en als ie ook nog eens gelagerd is, dan is het al helemaal raak.
Brigadier is inderdaad wat uitgedund in assortiment had ik het idee, qua prijs altijd wel aan de hogere kant geweest.Thalaron schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:06:
Helemaal links;
[Afbeelding]
Als je vanuit Lind komt zou het Biermeisje in Veldhoven (city centrum) een optie zijn,groot aanbod en vlakbij de snelweg. Eventueel nog slijterij van Genechten,die doet "bier tot vier euro per blik".
Goed: veel van de bier(web)shops hebben ElingsBV als leverancier voor het buitencategorie bier, waardoor aanbod bij die zaken vergelijkbaar is.
Helaas was het assortiment minder groot dan de lokale Plus en de prijzen lagen ook nog eens hoger (moersleutel The Bold & The Beast als voorbeeld is €1.10 per blik duurder) / parkeren van €2,80 + per uur is ook niet heel handig.
Ze hadden overigens prima bieren liggen en zeker een leuk aanbod, maar ik snap nu goed dat ze daar niet blij zijn met “mijn” Plus
Minder aanbod overigens aan bieren die mij aanspreken. Totaal aantal soorten zal denk ik niet veel verschillen.
[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 28-12-2021 19:06 ]
Heb ik vorig jaar op oudjaaradag gehad, ik vond het erg zoet en de prijs niet echt waard volgens mijn check-in. Ik weet niet meer wat die gekost heeft, zit die rond de €15,- zoiets?klaps schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:37:
[Afbeelding]
De afsluiter van mijn adventskalender! Mijn vierde 5 sterren in ruim 2100 unieke bieren. Wat een geweldig bier. Nu ben ik sowieso liefhebber van barley wines en als ie ook nog eens gelagerd is, dan is het al helemaal raak.
De recente prijs is 17,50. Flinke prijs inderdaad, maar ik had hem sowieso een keer gekocht voor een speciale gelegenheid.LA-384 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:09:
[...]
Heb ik vorig jaar op oudjaaradag gehad, ik vond het erg zoet en de prijs niet echt waard volgens mijn check-in. Ik weet niet meer wat die gekost heeft, zit die rond de €15,- zoiets?
En welke Plus is dan “jouw” Plus?Thalaron schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:04:
@link_mario er was een specifieke reden waarom ik even langs de bierbrigadier wilde; op UnTappd leek het alsof men (mogelijk) de Theobroma van Pūhaste op voorraad had. Daarbij ligt dit praktisch op de route naar een familielid dus was gewoon nieuwsgierig of deze shop voor mij wat te bieden had.
Helaas was het assortiment minder groot dan de lokale Plus en de prijzen lagen ook nog eens hoger (moersleutel The Bold & The Beast als voorbeeld is €1.10 per blik duurder) / parkeren van €2,80 + per uur is ook niet heel handig.
Ze hadden overigens prima bieren liggen en zeker een leuk aanbod, maar ik snap nu goed dat ze daar niet blij zijn met “mijn” Plus
Minder aanbod overigens aan bieren die mij aanspreken. Totaal aantal soorten zal denk ik niet veel verschillen.
Ik heb deze ook nog staan. Razend benieuwd naar!ivo001 schreef op maandag 27 december 2021 @ 02:30:
Vandaag deze gedronken, hij maakt gelukkig de prijs van €13 die ik betaald heb volledig waar! Een 4.75 van mij, al twijfelde ik wel om een eerste 5 uit te geven.
[Afbeelding]
Z'n broertje, My honningkage is bigger than yours, was mijn eerste 5 sterren bier.
Maar ik bewaar hem nog voor een mooie gelegenheid
Die Paragon 2019 stond daar vanmorgen nog in het schap voor €13,49 (ik heb hem nog staan, vind 1 fles voor dergelijke prijzen wel genoeg).
Ik heb momenteel 43 verschillende soorten bier staan waarvan er 4 niet van de Plus afkomstig zijn (pils niet meegeteld). Gezien het plan is om na 3 januari wat minder te doen is het lastig om nog plek te vinden voor nieuwe pareltjes. Maar goed… creatief zijn dan maar
[ Voor 43% gewijzigd door Thalaron op 28-12-2021 19:56 ]
Ik heb nu twee keer besteld bij Speciaalbierexpert.nl, erg tevreden mee. Goede prijzen voor Nederlandse begrippen. Het enige wat me vaak tegenhoudt zijn de verzendkosten. Daarvan kan je vaak 1 of 2 bieren van kopen in een lokale slijter. Dan moet ik wel wat meer kopen om die kosten te dekkenMartijn1990 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:33:
Hebben jullie favoriete webshops als het gaat om zware donkere bieren (imperial stout, porter, BA etc.)?

Vandaag ook de lading voor Oudejaarsdag/avond binnen!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSfqGRE1Tub4e87VlnukZ4nX.jpg?f=user_large)
Thanks, ik ga eens kijken! Ik probeer de verzendkosten ook altijd te mijden door meer te bestellen, vaak is dat €50, maar bij deze €75 zie ikklaps schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:19:
[...]
Ik heb nu twee keer besteld bij Speciaalbierexpert.nl, erg tevreden mee. Goede prijzen voor Nederlandse begrippen. Het enige wat me vaak tegenhoudt zijn de verzendkosten. Daarvan kan je vaak 1 of 2 bieren van kopen in een lokale slijter. Dan moet ik wel wat meer kopen om die kosten te dekken![]()
Vandaag ook de lading voor Oudejaarsdag/avond binnen!
[Afbeelding]
https://www.bierenbrouwsels.nl/Martijn1990 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:33:
Hebben jullie favoriete webshops als het gaat om zware donkere bieren (imperial stout, porter, BA etc.)? Tot nu toe heb ik bij de Moersleutel en Hoptimaal besteld, maar op FB word ik echt dood gegooid van de verschillende shops, lijken er dagelijks wel meer bij te komen.
Ik zet hier wat filters aan om bier te vinden wat ik zou willen. Als ik dan een paar keer dezelfde shop zie staan ga ik verder filteren op die winkelMartijn1990 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:33:
Hebben jullie favoriete webshops als het gaat om zware donkere bieren (imperial stout, porter, BA etc.)? Tot nu toe heb ik bij de Moersleutel en Hoptimaal besteld, maar op FB word ik echt dood gegooid van de verschillende shops, lijken er dagelijks wel meer bij te komen.
[...]
En welke Plus is dan “jouw” Plus?Volgens mij hebben ze daar een mooi aanbod!
https://beerizer.com/shop?c_ss=nl
Zo ben ik een keer bij Speciaalbierliefhebber, bierloods24 en Piwne Mosty uitgekomen.
[ Voor 6% gewijzigd door ivo001 op 29-12-2021 11:24 ]
Thanks! Goeie tip.ivo001 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:23:
[...]
Ik zet hier wat filters aan om bier te vinden wat ik zou willen. Als ik dan een paar keer dezelfde shop zie staan ga ik verder filteren op die winkel
https://beerizer.com/shop?c_ss=nl
Zo ben ik een keer bij Speciaalbierliefhebber, bierloods24 en Piwne Mosty uitgekomen.
Hmm, het is een halfuur rijden voor mij, misschien dat ik zo maar eens een keer langs ga.Thalaron schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:52:
@Martijn1990 Plus Smetsers te Leende
Die Paragon 2019 stond daar vanmorgen nog in het schap voor €13,49 (ik heb hem nog staan, vind 1 fles voor dergelijke prijzen wel genoeg).
Ik heb momenteel 43 verschillende soorten bier staan waarvan er 4 niet van de Plus afkomstig zijn (pils niet meegeteld). Gezien het plan is om na 3 januari wat minder te doen is het lastig om nog plek te vinden voor nieuwe pareltjes. Maar goed… creatief zijn dan maar
Ik ben benieuwd! Gezien je spreekt over ‘oogst’ zal het de moeite waard zijn geweest?ivo001 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:54:
Nu bij de plus in Leende net de laatste Paragon gepakt. Zal de oogst eens vastleggen als ik thuis ben.
De voorraad was al flink, maar aangezien er toch €8 aan brandstof doorging vond ik dat ik wel wat meer flesjes mee moest nemen. Wist niet zo goed wat de echte must haves waren, 90% kende ik niet, en alles opzoeken kost te veel tijdThalaron schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:50:
[...]
Ik ben benieuwd! Gezien je spreekt over ‘oogst’ zal het de moeite waard zijn geweest?
Maar heb dit meegenomen:
:strip_exif()/f/image/tu3t7lXmU3unHnWO1xwCFk3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Was ook wel benieuwd naar een Mead, en die van €40 vond ik wat te veel
Drink je zoiets gewoon als een glas bier? Of kan je de fles weer afsluiten en het als likeur drinken?
Of je het kan afsluiten voor later.. ik vermoed van wel maar ik weet het niet. Bij mij gaat ie toch in een keer genuttigd worden
De bierloods22 uit Woerden. Fantastische winkel en vanaf 75 euro gratis verzenden.Martijn1990 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:33:
Ik bestel wel eens bij https://www.speciaalbierpakket.nl/Martijn1990 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:33:
[...]
En welke Plus is dan “jouw” Plus?Volgens mij hebben ze daar een mooi aanbod!
Ook goede prijzen in vergelijking met andere winkels en gratis verzenden vanaf 60 euro. Hebben ook een fysieke winkel in Leiden.
https://www.jopenbier.nl/product/meesterstuk-box/

altijd wel favorietje
2x Meesterstuk 2017
2x Meesterstuk 2021 33cl
2x Meesterstuk 2022
2x Meesterstuk 2020 BA Bourbon
2x Meesterstuk 2020 BA Rum & Sherry
[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 30-12-2021 16:31 ]
Dan hoop ik voor je dat je hem morgenavond ook binnen hebt. Ik heb hem gisteren besteld en krijg net bericht dat ze hem morgen komen bezorgen418O2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:29:
Ik heb de Meesterstuk box voor morgenavond nog maar besteld
https://www.jopenbier.nl/product/meesterstuk-box/
[Afbeelding]
altijd wel favorietje
[...]
SameRob112 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:44:
[...]
Dan hoop ik voor je dat je hem morgenavond ook binnen hebt. Ik heb hem gisteren besteld en krijg net bericht dat ze hem morgen komen bezorgen
(ik zit echter op een voorraad bier waar de belastingdienst zijn twijfels bij zou kunnen krijgen, dus ik maak me niet echt druk)
Wel heb ik mij ingehouden gezien er nog 2 Off the Rack van LERVIG stonden… die heb ik nog niet geproefd en om dan meerdere flessen á €35 in te slaan…
:strip_exif()/f/image/c7cX6KQOBrkXLJIBTtqK5B1b.jpg?f=fotoalbum_large)
De Omnipollo Bianca Blueberry Blackberry Marshmallow Lassi Gose was van €9,95 voor €5 en de Shadow Games waren ook afgeprijsd van €8,49 naar €6,49. Gezien ik de I en IV nog heb staan vond ik dit toch wel een inkoppertje.
De AF Brewing Black Februari kon ik ook niet weerstaan;
Heaven Hill Bourbon barrel-aged version of Black Raspberry - Imperial Porter brewed with exotic black raspberries
Even een vraag van een newbie drinker; hebben jullie hier allemaal dan een bierkelder thuis met stellingen vol bier blikken/flessen/fusten?(ik zit echter op een voorraad bier waar de belastingdienst zijn twijfels bij zou kunnen krijgen, dus ik maak me niet echt druk)
Ik heb hier helaas geen kelder… hoewel ik nu beperkt ben tot wat in de wijnkoelkast past dus dat houd mijn uitgave/voorraad drang nog enigszins tegen (nu 45 unieke bieren op voorraad, dat zal na aankomend weekend weer onder de 40 duiken).
Keuze is fijn
[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 30-12-2021 19:50 ]
Grappig, daar ga ik ook altijd heen. Die hebben een paar jaar geleden het licht gezien en dat legt ze volgens mij geen windeieren. De prijzen waren ook netjes, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat nu is, omdat ik nergens anders meer kom. De Caigny is voor mij te ver weg, of beter gezegd, ik heb geen zin meer om 4 uur totaal in de auto te zitten voor bier wat niet persé specialer is dan wat het wijnhuis heeft. Fijn is ook dat ze hun assortiment bijhouden op untappd.Zjoske78 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:46:
Nog even wat inkopen gedaan bij Wijnhuis Deurne.
[Afbeelding]
Ik heb gisteren die bolt & beast gehad, slim dat je die 2 hebt gekocht. Als je van zoet en dik houdt, ga je daar lekker van kunnen genieten.
Daar heb ik ook ooit aan zitten denken, maar nooit een kunnen vinden naar mijn zin en schappelijk geprijsd. Ooit nog een bod gedaan op een medische koelkast op marktplaats, maar die was al verkocht.Thalaron schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:49:
@Oortjes Ik heb zelf een wijnkoelkast waarvan circa 2/3e van vol(gepropt) zit met bier.
In de winter kan ik mijn donkere bieren in de garage/aanbouw/schuur bewaren, waar het tussen de 8 en 12 graden is dan. Maar echt temperatuurvast is het daar niet. Als het warmer wordt, leg ik het bier altijd even in de vriezer, dan is het na 10-20 minuten op temperatuur.
Ik heb ook een kleine tweede koelkast waar ik de blonde bieren, witte wijn en frisdrank in bewaar voor als er bezoek is.
Hoe zou donker bier daar mee omgaan? Is het beter te bewaren op een stabiele, maar tè koude temperatuur, of beter wat warmer, maar vaak te warm en sterk wisselende temperaturen?
De wijnkoeler staat hier in de garage waar de temperatuur vrij instabiel is. Nooit onder het vriespunt maar toch.. en met circa 12 graden is het meeste op drinkbare temperatuur
Jammer dat er geen prijzen bij hun Untappd staan. Ik voeg interessante bieren vaak aan een lijst toe op Untappd, maar als ik sons de prijs erbij zie in de winkel, valt ie meteen weer af.LA-384 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:00:
[...]
Grappig, daar ga ik ook altijd heen. Die hebben een paar jaar geleden het licht gezien en dat legt ze volgens mij geen windeieren. De prijzen waren ook netjes, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat nu is, omdat ik nergens anders meer kom. De Caigny is voor mij te ver weg, of beter gezegd, ik heb geen zin meer om 4 uur totaal in de auto te zitten voor bier wat niet persé specialer is dan wat het wijnhuis heeft. Fijn is ook dat ze hun assortiment bijhouden op untappd.
Ik heb gisteren die bolt & beast gehad, slim dat je die 2 hebt gekocht. Als je van zoet en dik houdt, ga je daar lekker van kunnen genieten.
Moersleutels zijn voor mij een no brainer. Koop alles behalve hun sours.
Nou ik had een kast waar ze in stonden, maar die raakte wat vol. Dus nu staan er twee dozen bij waar het in zit.Oortjes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:12:
[...]
Even een vraag van een newbie drinker; hebben jullie hier allemaal dan een bierkelder thuis met stellingen vol bier blikken/flessen/fusten?
Ik ga elke keer bestellen en drink dan minder dan ik bestel. En veel durf ik dan niet te drinken want het is zo lekker en daarna is het op.
https://www.craftonly.nl/bier-adventskalender.html
Er zitten deze bieren in:
https://bieradventskalender.craftonly.nl/
Spijker op zijn kop! Dit probleem heb ik vooral met BA bieren. Nu ik er zo over nadenk is het een soort van zonde om op te drinken... En voordat je het weet is er een nieuw jaargang, wat dan weer een mooi proeverijtje zou kunnen zijn, wat ik dan vervolgens nooit ga doen.418O2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:27:
[...]
Ik ga elke keer bestellen en drink dan minder dan ik bestel. En veel durf ik dan niet te drinken want het is zo lekker en daarna is het op.
:strip_exif()/f/image/jsWAIWreH2ws7bXxGg3ayzxp.jpg?f=fotoalbum_medium)
En iets héél moois. Een maatje was zo vriendelijk om in de VS het volgende uit de supermarkt!!! mee te grabbelen voor mij:
:strip_exif()/f/image/oxwQr1VuhP0ndSswbEQzImWG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze stond al erg lang op de wishlist. En hij stelt niet teleur. Het klopt wat men zegt: De perfecte classic hoppy bitter IPA. Zoals het hoort.
Het is raadzaam om te verhuizen als je nog geen kelder hebt, de hoge prijzen van huizen wegen natuurlijk niet op tegen een kelder waar je bier in kwijt kan;)Oortjes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:12:
[...]
Even een vraag van een newbie drinker; hebben jullie hier allemaal dan een bierkelder thuis met stellingen vol bier blikken/flessen/fusten?
Denk dat ik nu rond de 200 bieren heb staan, meer dan dat is niet handig, dan gaan er biertjes richting tht. Het is als een verzameling die je aanvult en opdrinkt..
Overigens ook een bar in mijn kelder, maar gezien de temperatuur niet direct een plek waar ik veel ben.
Ik ben benieuw. Iemand hier die deze wel eens gedronken heeft?
whatzert schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:41:
[...]
Spijker op zijn kop! Dit probleem heb ik vooral met BA bieren. Nu ik er zo over nadenk is het een soort van zonde om op te drinken... En voordat je het weet is er een nieuw jaargang, wat dan weer een mooi proeverijtje zou kunnen zijn, wat ik dan vervolgens nooit ga doen.
Gok eens wat ik vrijwel uitsluitend heb haha. Welja... Huis is groot zat, zoek wel een andere kast en ik drink wel wat meer. Na een tijdje vergeet ik ook wat het kostte en dan gaat het makkelijker.
Wel de normale Bourbon versie.. heerlijk!tlpeter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:39:
Voor vanavond heb ik een Jackie O's Dark Apparition (Vanilla & Coffee Bean Bourbon Barrel) klaar staan
Ik ben benieuw. Iemand hier die deze wel eens gedronken heeft?
Ik heb een kelder in mijn huis, en een koelkast. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als beginnen bierproever ben ik naar jaren Hertog Jan, Grolsch en Heineken nu op het punt aangekomen dat de hoeveelheid niet bevredigend is. Ik wilde eens wat anders en ben via een collega in aanraking gekomen met IPA. Door een pakket bij het Uiltje te bestellen leer ik nu met vallen en opstaan de verschillende smaken te proeven. Ik heb nog een lange weg te gaan.brukskeluuk schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:34:
[...]
Het is raadzaam om te verhuizen als je nog geen kelder hebt, de hoge prijzen van huizen wegen natuurlijk niet op tegen een kelder waar je bier in kwijt kan;)
Denk dat ik nu rond de 200 bieren heb staan, meer dan dat is niet handig, dan gaan er biertjes richting tht. Het is als een verzameling die je aanvult en opdrinkt..
Overigens ook een bar in mijn kelder, maar gezien de temperatuur niet direct een plek waar ik veel ben.
ps: een topic "show je bierkelder / koelkast voorraad" betsaat die al?
Wordt bier er eigenlijk beter op als je het laat staan?link_mario schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:22:
Het begint een mooi verticaaltje te worden dacht ik zo.
[Afbeelding]
Nice, 2019, 2020 en 2021 heb ik nu zelf staan.link_mario schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:22:
Het begint een mooi verticaaltje te worden dacht ik zo.
[Afbeelding]
Eerder deze week een rijtje Grand Prestige uit de kast getrokken: 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021. Zowel mijn vrouw als ik vond 2018, dus zo'n 3,5 jaar oud, het mooist qua smaak. Echt vol, zacht en zoetig qua smaak. Beetje portachtig, zoals ze het soms noemen. De 2017 was dan wel weer over de top heen en begon z'n smaak te verliezen. Het zal per bier ook wel verschillen, maar langer dan 3 jaar ga ik het niet meer bewaren.
Het bier is al optimaal gerijpt als het in de fles gegoten wordt. Je gaat, in mijn ogen, alleen maar de complexe en subtiele smaken verliezen hoe langer je het laat staan.
De Bourbon County 2019 die ik in 2020 dronk vond ik al boozy worden, waar in de 2020 variant veel meer van de stout basis te proeven was.
Ieder zijn ding!
- Bakunin - Dark Forest / ТЁМНЫЙ ЛЕС
- Puhaste Epiphania Cognac BA
- Lehe - Heaven Hell HH BBA
- Nickel Brook Café Del Bastardo (2019)
Zeker, maar dat is dus voor elk bier al enige jaren terug. Ik heb zelf niet het idee dat er vers heel veel verschil tussen de verschillende jaargangen zit. Volgens mij is dat een behoorlijk gestandaardiseerd proces.418O2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:10:
@Jorizzz heb je ze ook "vers" geproefd? Want kan me voorstellen dat ze ook niet elk jaar hetzelfde smaken.
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat kleine verschillen hier een rol in hebben gespeeld. Het is dan ook geen exacte wetenschap, maar wel leuk om uit te proberen. We hebben met een groep bierliefhebbers ook wel eens 3, 2, 1 en 0 jaar oude Rochefort. Daar was de 'uitslag' verdeeld tussen 3 en 2 jaar oud bier. Zou me niks verbazen als er wel een soort maximale bewaartermijn aan zit, waarna het bier achteruit gaat.
Kleine disclaimer. Ik bewaar het bier niet in perfecte bewaarcondities, dus wellicht heeft dat nog wel effect gehad en kun je het bier onder perfecte condities nog wat langer laten rijpen.
[ Voor 10% gewijzigd door Jorizzz op 31-12-2021 13:33 ]
:strip_exif()/f/image/48Tm38reYJqrobhBJx07dC3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Bestaande uit:
Fremont 12th anniversary stout with cherries
AF Brew - Black February
Pohjala/Lervig - Gone Camping
Jopen - Meesterstuk 2022
Arpus - TDH Vic Secret Spectrum x Citra Lupomax x Galaxy TIPA
Struise - Sint Amatus Oostvleteren 12
Lineman - Insulator
Nepomucen - From the source
Lehe - Singularity
Lehe - Heaven Hell HH BBA
Monyo X Roadster - Willy
Die Emelisse 15 years helemaal rechts heb ik vorig jaar in hun advent kalender gehad (op 16-12-2020). Die was érg lekker!
Ik heb die destijds een 4.25 als score gegeven en ik was toen nog niet echt een fan van Stouts (en natuurlijk véél te koud destijds

Het bewaren van vatgerijpt bier heeft naar mijn mening ook weinig zin. Toevallig is BCBS het enige vatgerijpte bier waarvan ik flessen heb bewaard.Minimum92 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:04:
Ieder zijn eigen natuurlijk, maar Bourbon County opleggen vind ik best een beetje een vreemd fenomeen.
Het bier is al optimaal gerijpt als het in de fles gegoten wordt. Je gaat, in mijn ogen, alleen maar de complexe en subtiele smaken verliezen hoe langer je het laat staan.
De Bourbon County 2019 die ik in 2020 dronk vond ik al boozy worden, waar in de 2020 variant veel meer van de stout basis te proeven was.
Ieder zijn ding!
BCBS verschilt sowieso elk jaar van smaak, dus ze zijn in een vertical tasting eigenlijk nooit direct vergelijkbaar. Maar omdat BCBS zo dik van smaak is, kun je deze best wel een paar jaartjes bewaren.
Met andere vatgerijpte bieren heb ik eigenlijk alleen negatieve ervaringen. Je gaat subtiele smaakjes missen, en vaak is de smaak ook 'dunner'.
That said: Binnenkort een kleine vertical tasting met BCBS jaargangen 2017-2021. Ik zal de resultaten hier posten als het zo ver is
Afgelopen zomer de 2018 ook gedronken en die vond ik ook echt super, dus kan dit verhaal beamen.Jorizzz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:01:
[...]
Nice, 2019, 2020 en 2021 heb ik nu zelf staan.
Eerder deze week een rijtje Grand Prestige uit de kast getrokken: 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021. Zowel mijn vrouw als ik vond 2018, dus zo'n 3,5 jaar oud, het mooist qua smaak. Echt vol, zacht en zoetig qua smaak. Beetje portachtig, zoals ze het soms noemen. De 2017 was dan wel weer over de top heen en begon z'n smaak te verliezen. Het zal per bier ook wel verschillen, maar langer dan 3 jaar ga ik het niet meer bewaren.
:strip_exif()/f/image/7QqVi3eKFMLJMeVvrI02AhPj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben geen zuurliefhebber maar van deze lust ik er wel meer.. helaas heb ik er maar 1 meegepakt
Edit;
Gelukkig nieuwjaar!
:strip_exif()/f/image/UPiD50qTnEepA8LcOC9ZGiYs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Thalaron op 01-01-2022 00:08 ]
Ik heb een triple IPA voor mij staan die denk ik al even in de winkel gestaan heeft. Eerste deel was te" slap", tweede deel te pittig. Teveel bezinksel meegegoten denk ik. Had ook wat teveel met het blik gedraaid tussen beide glazen in omdat ik het etiket bekeek en de barcode niet wilde scannen...
Misschien voortaan maar even licht schudden voor ik ze de koelkast in zet?
Mijn vermoeden is ook een hoop mensen met goede voornemens(?). Ik ga samen met mijn vrouw vanaf morgen flink streng doen gezien er wat six-packs af mogen moeten. Vanavond de laatste foute avond dus ik geniet er nu nog even van. Na vandaag ten minste 34 dagen géén alcohol.
Gisteren op nieuwjaarsdag samen met schoonvader van Gerards Toegoft mogen genieten (4,25);
:strip_exif()/f/image/iTBI4I4onLMm2gqS5H0ddrzs.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond nog wat nieuwe bieren geproefd thuis terwijl ik begin met The Witcher seizoen 2;
:strip_exif()/f/image/LoO6AMQMKs1CqC9khxKHFq0D.jpg?f=fotoalbum_large)
HoeweL ik het niet heel netjes vind van Frontaal dat deze buiten de advent kalender te krijgen is, moet ik zeggen dat dit toch wel de beste is die ik van ze heb gehad! (4,75).
En tot slot, om subtiel de droge periode in te gaan, afgesloten met (of beter gezegd nog af te sluiten met… dit is een vroegtijdige aankondiging

:strip_exif()/f/image/WBN4E6TX9WSH7CkHEp9nHOJM.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot over (circa) een maand, vanaf dan mag wil gun ik mijzelf weer 2-3 bier per weekend
Anyways… ik schakel even over naar het weight loss challange topic
:strip_exif()/f/image/J2cCydvugYWUhplvsLgQza6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Sterkte iedereen met zijn/haar/hen Dry Januari(sh)!
[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 02-01-2022 23:53 ]
Niet per sé, maar de weegschaal dacht er anders over vanmorgenBeekforel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:37:
Stil hier, allemaal "goede' voornemens?
Mijn dochter is de 16e jarig, dus dan zal er mss wel een biertje gedronken worden met de visite, maar voor de rest van de maand maar ff rustig aan doen
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Dus voor mij is het nu; Alleen in het weekend en met een zeer sterke voorkeur voor slechts 1 dag. En dan ook een aantal (max 5?) erg lekkere biertjes i.p.v. een stuk of 10~15 waar dan ook vaak wat minder boeiende slappe IPA etc tussen zitten -> Dat vind ik voor nu dan wel even zonde van de kcal.
Beeromaniac

De focus ligt meer op eten, (ander) drinken en bewegen volhouden.
Dus nu even de focus op het sporten weer oppakken, gezonder eten en ritme en regelmaat inbouwen en dan weer rustig af en toe een drankje.

[ Voor 4% gewijzigd door Sassie op 03-01-2022 16:21 ]
De nietszeggende blondjes, dubbels en triples van weer een brouwerij om je Untappd aantallen mee up te hogen doe ik al een tijdje niet meer.
En vandaag definitief lid van The Guild van De Moersleutel. Daarvan komt mijn 1e box in juni.
[ Voor 13% gewijzigd door Zjoske78 op 03-01-2022 13:17 ]
Untappd: Louwke80