Voor zover ik weet zijn er geen kookplaten met 5 pitten (90cm) die met 2 nulklemmen zijn uitgerust en daarmee op een kookgroep zouden kunnen. Al die platen zijn 1-2-3-N-G bedraad en kunnen dus alleen op een krachtstroomaansluiting. Anders zou je 32A door de nul trekken, dan fikt je 2,5mmq er wel uit. Alleen door de faseverschuiving kan het wel op krachtstroom. Je zal dus hoe dan ook naar 3-fase moeten overstappen om zo'n plaat aan te kunnen sluiten. En dan kun je net zo goed een 11,1KW model nemen want je moet hoe dan ook een krachtgroep aanleggen (vanwege die enkele nuldraad).Shunt schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:13:
[...]
Je kunt iedere Bosch / Siemens ( net als alle andere 11kw platen) gewoon op een 2x 16a groep aan sluiten. Je kunt dan allleen wel maximaal 2x boost gebruiken. (dat zal het zelfde zijn met een 90cm 2x 16a plaat zijn van een andere leverancier.
Heb ik niet bij de hand (ergens in verhuisdoos) maar welke maat wil je weten?SquareOne schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:15:
[...]
Mooie keuken! Ik was nog even plattegronden met maatvoering aan het zoeken, zou je die willen delen?
Heren vraagje,
Ik zit momenteel erg te stoeien met de afzuigkap plaatsing in mijn keuken. Nu kwam ik oplossingen tegen die in het werkblad verwerkt kunnen worden.
Link naar bosch website

Alleen mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee en werkt dit een beetje?
Ik zit momenteel erg te stoeien met de afzuigkap plaatsing in mijn keuken. Nu kwam ik oplossingen tegen die in het werkblad verwerkt kunnen worden.
Link naar bosch website

[ Voor 18% gewijzigd door flipkipse op 16-07-2019 20:15 ]
Certified Google Teacher.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]
Het 1,5mm2 aansluitsnoer en de 16A Perilex zijn de eerste slachtoffers.Steyn_E schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:19:
[...]
Voor zover ik weet zijn er geen kookplaten met 5 pitten (90cm) die met 2 nulklemmen zijn uitgerust en daarmee op een kookgroep zouden kunnen. Al die platen zijn 1-2-3-N-G bedraad en kunnen dus alleen op een krachtstroomaansluiting. Anders zou je 32A door de nul trekken, dan fikt je 2,5mmq er wel uit. Alleen door de faseverschuiving kan het wel op krachtstroom. Je zal dus hoe dan ook naar 3-fase moeten overstappen om zo'n plaat aan te kunnen sluiten. En dan kun je net zo goed een 11,1KW model nemen want je moet hoe dan ook een krachtgroep aanleggen (vanwege die enkele nuldraad).
De overburen hier hebben het gepresteerd om de hele keten af te laten fikken / smelten; van fornuis tot in de groepenkast. Ook gevalletje overbelasting van de nul, maar dan met een fornuis; de oven maakt het ook wat makkelijker
Wij zijn expres niet voor zo'n systeem gegaan omdat de afstand tot de pannen daarmee groter wordt. Daarom ook gekozen voor de bora classic. En die werkt eigenlijk beter dan verwacht.flipkipse schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:15:
Heren vraagje,
Link naar bosch website
[Afbeelding]
Ik had inderdaad wel vaak al de Bora units gevonden maar nog niet de aanrecht blad geintegreerde. ik kan me voorstellen dat als je twee pannen voor elkaar zet, dat hij het dan moeilijk krijgt.Deleon78 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:40:
[...]
Met de zoek-functie (zie ook je eigen sub-titel) kan je wel de nodige info over in de kookplaat geintegreerde afzuigopties vinden zoals van Bora (basic / pure).
Ik heb nog niet heel veel gezien over losse afzuigunits die in je blad worden geintegreerd. Ik weet wel dat Miele deze ook heeft. Is dat specifiek wat je zoekt? Of gewoon alles wat niet in je plafond / aan je muur hoeft?
Ik ben geen fan van deze oplossingen, maar je zoekt ervaringsdeskundigen dus ik kan je verder niet helpen.
Voordeel van dit systeem leek me, dat ik geen kookplaat oppervlakte kwijt raak.
Certified Google Teacher.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]
Dit weekend voor een vergelijkbare keuken (bovenkastje meer, laadje minder(een gewone kast geworden) van het type Pronorm Proline128 AP4500 of 3042 (?) een offerte mogen ontvangen. Resultaat: 8.400 voor de kastjes, dit is bijna 4k meer dan voor de Haecker Classic-art.emilestegeman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:45:
Na ook een tijdje meegegluurd te hebben ook een offerte mogen ontvangen.
Haecker Classic art keuken met een keukenwand van 2,8m waarvan 2 hoge delen met inbouw apparatuur en een schiereiland van 1,8m bij 1.10m. Een aantal laden met binnenladen in beide het schiereiland en de keukenwand. Composiet 40mm blad.
Vraag: Is een high-end Pronorm keuken zoveel duurder of heb ik bij de een een scherpe en bij de andere een slechte offerte ontvangen?
Leuk om dit topic te volgen! Zijn er mensen die bekend zijn met Meson's keukens?
Onze architect kwam hier namelijk mee. Betreft een Italiaanse keukenleverancier waarvan ik vooralsnog helaas weinig over kan vinden.
Tekening met als (voorbeeld) vooraanzicht (plafond is 3 meter hoog). Waarschijnlijk wordt het fornuis en de wasbak omgedraaid. Het kookeiland komt centraal in de woning te staan:

Nu komen we echter ook bij de apparatuur uit waarvan ik nu dit lijstje heb. Graag verneem ik jullie mening/ervaring en of jullie dit een goede keuze lijkt? Budget hiervoor is +/- €5000-€5500.
Je hebt namelijk zó ontzettend veel modellen dat ik me soms afvraag wat op de prijs na, nu écht het verschil is.
Onze architect kwam hier namelijk mee. Betreft een Italiaanse keukenleverancier waarvan ik vooralsnog helaas weinig over kan vinden.
Tekening met als (voorbeeld) vooraanzicht (plafond is 3 meter hoog). Waarschijnlijk wordt het fornuis en de wasbak omgedraaid. Het kookeiland komt centraal in de woning te staan:

Nu komen we echter ook bij de apparatuur uit waarvan ik nu dit lijstje heb. Graag verneem ik jullie mening/ervaring en of jullie dit een goede keuze lijkt? Budget hiervoor is +/- €5000-€5500.
Je hebt namelijk zó ontzettend veel modellen dat ik me soms afvraag wat op de prijs na, nu écht het verschil is.

Ik weet niet of de koelkast al besteld is maar je zou ook voor een zwarte kunnen gaan, staat net wat mooier denk ik. Wij hebben namelijk ongeveer dezelfde (wand) opstellingKRC schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:19:
Zo gaat onze keuken eruit zien in onze nieuwbouw woning, zijn er erg gelukkig mee. Uitgezocht bij Total Home Concept dit ging via ons project.
Inbouw apparatuur van Siemens, Quooker Flex en Bora Pure.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En als je eenmaal een amerikaanse gewend bent dan wil je niet anders
Ik weet niet precies waar de afzuigunit komt, maar bedenk dat de Novy 826 geen plafondunit is gezien de geadviseerde maximale afstand tussen werkblad en kap 85 cm is (bron).Kwakkies schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:12:
Leuk om dit topic te volgen! Zijn er mensen die bekend zijn met Meson's keukens?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf kijk ik naar de Novy 6830 voor mijn nieuwe keuken en dat is wel een echte plafondunit en heeft een maximale afstand van 160 cm (bron)
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Anoniem: 224360
Welke koelkast is dat?Road-runner83 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:52:
[...]
Ik weet niet of de koelkast al besteld is maar je zou ook voor een zwarte kunnen gaan, staat net wat mooier denk ik. Wij hebben namelijk ongeveer dezelfde (wand) opstelling
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En als je eenmaal een amerikaanse gewend bent dan wil je niet anders.
@Anoniem: 224360 Dat is de Bosch kan58a55. Is nu zo'n 5jr oud, hadden we 2jr voordat we verhuizen gekocht omdat toen de (vrijstaande) koelkast kapot ging in de vorige woning. Ik zie dat je al wel wat opvolgers hebt in het zwart
.
Mooi, gaat er hier niet komen om esthetische redenen, maar kan het type altijd wel waarderen om praktisch gemak.Road-runner83 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:41:
@Anoniem: 224360 Dat is de Bosch kan58a55. Is nu zo'n 5jr oud, hadden we 2jr voordat we verhuizen gekocht omdat toen de (vrijstaande) koelkast kapot ging in de vorige woning. Ik zie dat je al wel wat opvolgers hebt in het zwart.
Hier staat de KVIK XXL keuken inmiddels ook, we zijn er blij mee! De schoonheidsfoutjes worden binnenkort nog gecorrigeerd maar daar valt op de foto's (bijna) niks van te zien.

Het is Kvik Tinta XXL volledig in mat wit. Blad is overal 73cm diep.
1 foutje gemaakt in het ontwerp: door het XXL blad kan mijn vrouw de luxaflex niet meer bedienen.
Maar de opbergruimte van van 4 * 120cm brede XXL lades is heerlijk!

Het is Kvik Tinta XXL volledig in mat wit. Blad is overal 73cm diep.
1 foutje gemaakt in het ontwerp: door het XXL blad kan mijn vrouw de luxaflex niet meer bedienen.
Maar de opbergruimte van van 4 * 120cm brede XXL lades is heerlijk!
Zit je wasbak nu tussen die hoge kasten in? En daaronder een oven? Dat gaat toch nooit passen? Je wasbak zal een cm of 30 die zijn en daaronder nog wat leidingwerk. Waar laat je die oven dan?
Wij hebben zelf een oven op hoogte en dan is erg fijn.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Dankje!GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:22:
@BasvanS goede reden om dat als tweaker elektronisch op te lossen met domotica.
Ziet er echt netjes uit, mag je trots op zijn.
Dat zei ik ook tegen de vrouw --> maar die vond het al vervelend dat we nu door de nieuwe koof in totaal 28 lampen hebben die aan gaan als ik google het commando: 'Alle lampen aan' geef
Maar eens even kijken of je bij Luxaflex ok later kunt beslissen om over te stappen op elektrisch.
Hier gaat iets mis inderdaad, dit past nooit. Onder de spoelbak heb je behoorlijk wat ruimte nodig. Je zou dus ofwel de spoelbak en de kookplaat moeten omwisselen, ofwel de oven in het eiland inbouwen. Maar dat is lastig ivm de benodigde ventilatie voor zo'n ding (dus ik vraag me ook af hoe dat zit met die lage kast, staan ze een stukje van de muur af? Een verdiept blad dus?). Een andere optie is in die rechter hoge kast een oven+magnetron te doen (dus oven van 60cm met daarboven de magnetron van 45cm) en de koffie met een losse automaat te zetten. Da's de makkelijkste oplossing, kun je verder alle kanten uit (en het is niet vreemd om een los koffieapparaat naast de spoelbak te hebben staan).boomr schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:27:
[...]
Zit je wasbak nu tussen die hoge kasten in? En daaronder een oven? Dat gaat toch nooit passen? Je wasbak zal een cm of 30 die zijn en daaronder nog wat leidingwerk. Waar laat je die oven dan?
Wij hebben zelf een oven op hoogte en dan is erg fijn.
De afgelopen twee dagen is ook het grootste deel van onze nieuwe keuken geplaatst. Zaterdag wordt het blad ingemeten, daar moeten we dan helaas een week of zes op wachten ivm de bouwvak.

Het is een Bruynzeel Optima (Next 125) in mat Kristalwit, gecombineerd met Eiken Tabak Knoestig voor de hoge kasten. Koelkast en vriezer zijn van AEG, magnetron met stoomfunctie (45cm) en stoomoven (60cm) van Siemens. Niet zichtbaar is de Miele vaatwasser en als het blad ligt komt er ook een Miele inductieplaat met afzuiging en een Quooker.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met Bruynzeel tot dusver erg positief is. De keuken is ook geplaatst door kundige en oplossingsgerichte monteurs.

Het is een Bruynzeel Optima (Next 125) in mat Kristalwit, gecombineerd met Eiken Tabak Knoestig voor de hoge kasten. Koelkast en vriezer zijn van AEG, magnetron met stoomfunctie (45cm) en stoomoven (60cm) van Siemens. Niet zichtbaar is de Miele vaatwasser en als het blad ligt komt er ook een Miele inductieplaat met afzuiging en een Quooker.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met Bruynzeel tot dusver erg positief is. De keuken is ook geplaatst door kundige en oplossingsgerichte monteurs.
[ Voor 27% gewijzigd door DJT op 17-07-2019 21:57 ]
@DJT fraaie keuken!
Wat voor blad krijg je erop dat het ingemeten moeten worden?
Het eiland blad is een vaste maat en het rechte gedeelte hadden ze eenvoudig op maat kunnen slijpen.
Wat voor blad krijg je erop dat het ingemeten moeten worden?
Het eiland blad is een vaste maat en het rechte gedeelte hadden ze eenvoudig op maat kunnen slijpen.
[ Voor 36% gewijzigd door Kapitein Merijn op 17-07-2019 22:39 ]
Untappd: Kapitein_Merijn
Het wordt een keramisch blad. Ik heb kasten, apparatuur en blad bij drie verschillende partijen vandaan. Het risico op onjuiste maatvoering ligt bij mijzelf. Het blad tegen de wand valt in een nis tussen twee wanden, ik durfde niet het risico te nemen.. Overigens was ik toen in de beleving dat een blad drie weken zou duren maar door uitloop van de werkzaamheden wordt de keuken nu later geplaatst dan oorspronkelijk was gepland. Nu valt de bouwvak tussendoor.
Bedankt voor de feedback!Steyn_E schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:51:
[...]
Hier gaat iets mis inderdaad, dit past nooit. Onder de spoelbak heb je behoorlijk wat ruimte nodig. Je zou dus ofwel de spoelbak en de kookplaat moeten omwisselen, ofwel de oven in het eiland inbouwen. Maar dat is lastig ivm de benodigde ventilatie voor zo'n ding (dus ik vraag me ook af hoe dat zit met die lage kast, staan ze een stukje van de muur af? Een verdiept blad dus?). Een andere optie is in die rechter hoge kast een oven+magnetron te doen (dus oven van 60cm met daarboven de magnetron van 45cm) en de koffie met een losse automaat te zetten. Da's de makkelijkste oplossing, kun je verder alle kanten uit (en het is niet vreemd om een los koffieapparaat naast de spoelbak te hebben staan).
Ik had inderdaad aangegeven dat de kookplaat nog verwisseld gaat worden met de wasbak. Dit is veel makkelijker ook i.c.m. de afzuiging die dan mooi erboven kan.
Dan kan in het eiland mooi de wasbak + vaatwasser worden verwerkt. Ik schrok alleen van de prijzen van een koffieautomaat, dus ik denk dat dat maar een losse gaat worden. Zoals je zegt staat dat niet raar.
WIj hebben zelf een kookeiland getekend met daarin de kookplaat, spoelbak en vaatwasser. In de nis in de kastenwand komt een zelfde blad als op het kookeiland, een koffiezetter (losstaand dus), wat lampjes en wat planken. Ik zal eens kijken of ik daar nog wat tekeningen van kan vinden. We moeten helaas nog een jaartje wachten tot het huis klaar is:SKwakkies schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:02:
[...]
Bedankt voor de feedback!
Ik had inderdaad aangegeven dat de kookplaat nog verwisseld gaat worden met de wasbak. Dit is veel makkelijker ook i.c.m. de afzuiging die dan mooi erboven kan.
Dan kan in het eiland mooi de wasbak + vaatwasser worden verwerkt. Ik schrok alleen van de prijzen van een koffieautomaat, dus ik denk dat dat maar een losse gaat worden. Zoals je zegt staat dat niet raar.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Inbouw koffiezetapparaat koop je alleen voor de looks. Losse espressomachines zetten veel betere koffie voor veel minder geld.
Als het budget het toe laat zou ik ook kiezen voor een 45cm combi en 60cm combi-stoomoven in de rechtse kast. Een inbouw koffieautomaat is erg prijzig inderdaad en je bent dan meteen van alle gemakken voorzien. Je hebt dan bijvoorbeeld altijd 2 ovens te beschikking en kan stomen en bakken tegelijk.Kwakkies schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:02:
[...]
Bedankt voor de feedback!
@DJT
Dat verklaard een hoop inderdaad. Keramische bladen zijn ook niet zo makkelijk in te korten als composiet of graniet.
Misschien een beetje off-topic, maar wat ons in de aanloop naar de nieuwe keuken bezig houdt is onze pannenset.
We koken nu op gas en gaan straks over op inductie. Ik heb van mijn ouders bij mijn eerste woning o.a. een pannenset gekregen (24 kitchen). Ik vind ze prettig, ze doen het goed en zou ze daarom (en ook vanwege de "nostalgische waarde") graag houden natuurlijk.
Nu zijn de verhalen wisselend. De één zegt dat als pannen eenmaal op gas gebruikt zijn niet meer werken op inductie, de ander zegt dat het geen probleem is zolang de pannen niet krom zijn.
Pannen zijn een paar jaar oud, geschikt voor alle manieren van koken en gewoon nog netjes. Heb bijvoorbeeld nooit een hete pan onder een koude kraan gekwakt of zaken serieus laten droog branden/koken.
Ga ik nu geluk of pech hebben?
We koken nu op gas en gaan straks over op inductie. Ik heb van mijn ouders bij mijn eerste woning o.a. een pannenset gekregen (24 kitchen). Ik vind ze prettig, ze doen het goed en zou ze daarom (en ook vanwege de "nostalgische waarde") graag houden natuurlijk.
Nu zijn de verhalen wisselend. De één zegt dat als pannen eenmaal op gas gebruikt zijn niet meer werken op inductie, de ander zegt dat het geen probleem is zolang de pannen niet krom zijn.
Pannen zijn een paar jaar oud, geschikt voor alle manieren van koken en gewoon nog netjes. Heb bijvoorbeeld nooit een hete pan onder een koude kraan gekwakt of zaken serieus laten droog branden/koken.
Pannen die op gas gebruikt zijn die "trekken krom".B-Real schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:18:
Misschien een beetje off-topic, maar wat ons in de aanloop naar de nieuwe keuken bezig houdt is onze pannenset.
Inductie heeft contact nodig om goed te werken, als de pan dus lichtelijk "krom" is dan heb je kans dat hij de pan niet goed detecteert en dan dus ook niet aan zal springen. Als hij wel aanspringt moet je je afvragen of de warmte wel overal goed bijkomt.
Ook het materiaal waar de pan van gemaakt is, is belangrijk voor inductie.
Niet elke pan kan dus op inductie gebruikt worden.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 18-07-2019 11:21 ]
@B-Real @GeeMoney Het is ook een kwestie van proberen natuurlijk.
Onze pannen deden het zonder uitzondering prima op de inductieplaat.
De LeCruesets en Demeyere had ik ook geen probleem mee verwacht, maar de Tefal koekenpannen en de Hema kookpannetjes doen het ook prima.
Al moet ik wel zeggen dat vooral met de wok, we echt op zoek gaan naar een dikkere variant. Hier worden we niet echt vrolijk van zo
Maar volgens mij is er ook een pannen-topic
Onze pannen deden het zonder uitzondering prima op de inductieplaat.
De LeCruesets en Demeyere had ik ook geen probleem mee verwacht, maar de Tefal koekenpannen en de Hema kookpannetjes doen het ook prima.
Al moet ik wel zeggen dat vooral met de wok, we echt op zoek gaan naar een dikkere variant. Hier worden we niet echt vrolijk van zo
Maar volgens mij is er ook een pannen-topic
Zijn er hier eigenlijk mensen die zo'n komvormige wok-inductieplaat gebruiken?
Dat kromtrekken snap ik inderdaad, maar zal ook afhangen van de kwaliteit, het gebruik en de duur van het gebruik op gas.
Afwachten en uitproberen, dat had ik ook al verwacht. Ik hoop dan maar dat de ouderdom en het nette gebruik in mijn voordeel zijn. Geen idee wat de kwaliteit van mijn pannen zijn, het kan vast veel beter maar heb niet het idee dat het Action/Hema kwaliteit is oid.
Mijn wok ga ik wel straks missen inderdaad. Daar ben je toch een beetje een vlam nodig die om de pan heen slaat, kan me niet voorstellen dat een inductieplaat hetzelfde bereikt.
En uiteraard is er een pannen-topic, waar hebben we hier op Tweakers geen topic over
Ik ga de zoekfunctie eens even gebruiken
Afwachten en uitproberen, dat had ik ook al verwacht. Ik hoop dan maar dat de ouderdom en het nette gebruik in mijn voordeel zijn. Geen idee wat de kwaliteit van mijn pannen zijn, het kan vast veel beter maar heb niet het idee dat het Action/Hema kwaliteit is oid.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Aan is toch aan en dus wordt de pan warm? Of denk ik nu te makkelijk?ls hij wel aanspringt moet je je afvragen of de warmte wel overal goed bijkomt.
Mijn wok ga ik wel straks missen inderdaad. Daar ben je toch een beetje een vlam nodig die om de pan heen slaat, kan me niet voorstellen dat een inductieplaat hetzelfde bereikt.
En uiteraard is er een pannen-topic, waar hebben we hier op Tweakers geen topic over
Je denkt te makkelijk. De HELE onderkant van je pan moet contact maken voor een gelijkmatige verwarming. Stel dat je pannen licht hol getrokken zijn, dan worden de randen warm en het midden niet.B-Real schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:32:
Dat kromtrekken snap ik inderdaad, maar zal ook afhangen van de kwaliteit, het gebruik en de duur van het gebruik op gas.
[...]
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Aan is toch aan en dus wordt de pan warm? Of denk ik nu te makkelijk?![]()
Uiteraard wordt uiteindelijk door thermische geleiding je pan wel warm, maar dan zijn er grote temperatuurverschillen in je pan. Dat kookt niet echt fijn. Dan bakt de boel aan langs de rand en in het midden is het net gaar.
Wij moeten ook nog eens kijken naar een goede inductiewokpan. We hebben er nu 1 van BK en die is ook erg licht.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
In het kader van inductie of gas......je moet niet de illusie hebben dat je op regulier gas wel fatsoenlijk kunt wokken, omdat een vlam daar om de pan slaat. Die hitte is nooit voldoende om echt op te kunnen wokken zoals dat gebeurt op een wok-brander. Inductie is in vergelijking met een reguliere gaspit dan maar marginaal minder.B-Real schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:32:
[...]
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Aan is toch aan en dus wordt de pan warm? Of denk ik nu te makkelijk?![]()
Ik heb momenteel verschillende offertes waarvan 1 Haecker classic-art en 1 Pronorm Proline128. De Pronorm offerte komt bijna 50% hoger uit dan de Haecker en ben benieuwd wat jullie idee of mening hierover is. Iemand die ervaring met beide heeft of hier gewoon iets van vindt?
Nou, mijn ervaringen zijn toch echt anders.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:18:
[...]
In het kader van inductie of gas......je moet niet de illusie hebben dat je op regulier gas wel fatsoenlijk kunt wokken, omdat een vlam daar om de pan slaat. Die hitte is nooit voldoende om echt op te kunnen wokken zoals dat gebeurt op een wok-brander. Inductie is in vergelijking met een reguliere gaspit dan maar marginaal minder.
Juist die vlam die om de pan heen slaat zorgt voor een beter verspreidde warmte.
Ik merk (met hetzelfde type pan) toch echt een stuk minder hitte op de Bora die ik nu heb in vergelijk met de Miele gas op glas hiervoor. En dan gebruikte ik echt niet altijd de wokbrander.
Zo'n bora is ook een klommelMikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:22:
[...]
Nou, mijn ervaringen zijn toch echt anders.
Juist die vlam die om de pan heen slaat zorgt voor een beter verspreidde warmte.
Ik merk (met hetzelfde type pan) toch echt een stuk minder hitte op de Bora die ik nu heb in vergelijk met de Miele gas op glas hiervoor. En dan gebruikte ik echt niet altijd de wokbrander.
Netjes hoor, ligt er een echte houten vloer?
Een Häcker Classic is een redelijk eenvoudige keuken. Prima kwaliteit hoor maar bijvoorbeeld een onderkast hoogte van 72cm, de luxere merken zitten meestal op 78cm.emilestegeman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:11:
Ik heb momenteel verschillende offertes waarvan 1 Haecker classic-art en 1 Pronorm Proline128. De Pronorm offerte komt bijna 50% hoger uit dan de Haecker en ben benieuwd wat jullie idee of mening hierover is. Iemand die ervaring met beide heeft of hier gewoon iets van vindt?
Ik denk dat een vergelijk met een Häcker Systemat eerlijker is.
Pronorm is overigens een Mandemakers product
Ik wist dat de classic een basic keuken is inderdaad en dat de pronorm meer vergeleken kan worden met de systemat. Vond het prijsverschil van bijna 100% erg groot.(50% hierboven was een foutje)Kapitein Merijn schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:46:
[...]
Een Häcker Classic is een redelijk eenvoudige keuken. Prima kwaliteit hoor maar bijvoorbeeld een onderkast hoogte van 72cm, de luxere merken zitten meestal op 78cm.
Ik denk dat een vergelijk met een Häcker Systemat eerlijker is.
Pronorm is overigens een Mandemakers product
Terwijl ik weet dat dmg niet erg goed te boek staat had ik hier meer pronorm verwacht. Maar ben hem eigenlijk nog niet tegen gekomen
Mocht je iets luxer kastwerk willen zou ik de classic om laten zetten naar een Systemat. Dat prijsverschil is maar iets van 10-20%.emilestegeman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:55:
[...]
Ik wist dat de classic een basic keuken is inderdaad en dat de pronorm meer vergeleken kan worden met de systemat. Vond het prijsverschil van bijna 100% erg groot.(50% hierboven was een foutje)
Terwijl ik weet dat dmg niet erg goed te boek staat had ik hier meer pronorm verwacht. Maar ben hem eigenlijk nog niet tegen gekomen
Dat het een DMG product is verklaart waarschijnlijk het grote prijsverschil. Een vergelijkbare opstelling kan nooit 100% duurder zijn. Grote kans dat je apparatuur in diezelfde offerte wel scherp geprijsd is...
Een aantal maanden geleden heb ik een keuken gekocht voor mijn nieuwe woning. Ik heb er toen voor gekozen om nog geen achterwand/spatwand uit te zoeken. De keuken zal over een kleine maand geplaatst gaan worden en ik zit toch met de gedachte wat te doen. Nu kwam ik met het idee om geen spatwand te nemen maar de gehele muur de behandelen met bijvoorbeeld Histor Clean (kan ook een ander merk worden). Zijn hier ervaringen mee? Voor de uitstraling van mijn keuken neem ik namelijk liever geen spatwand. Voor de volledigheid: ik kook straks op gas.
Kort: niet doen.laquaezzi schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:25:Nu kwam ik met het idee om geen spatwand te nemen maar de gehele muur de behandelen met bijvoorbeeld Histor Clean (kan ook een ander merk worden). Zijn hier ervaringen mee? Voor de uitstraling van mijn keuken neem ik namelijk liever geen spatwand.
Je houdt het niet schoon. Ben nu twee jaar verder en de muur wordt langzaamaan grauw. Voor nu zullen we hem nog een keer overrollen maar daarna ontkomen we niet aan een meer permanente oplossing, vermoed ik. Achter de kookplaat hebben we trouwens wel een standaard glasplaat zitten.
Ben benieuwd of je er al uit bent? Ons mogelijk nieuwe huis heeft ongeveer zelfde indeling, behalve dat het dus 2.60 breed is bij de deur, dus helemaal geen ruimte voor een tafel.jbergers schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:00:
Als we dan toch bezig zijn
Echt m'n hoofd aan het breken met zo'n ruimte.
De ramen beginnen laag (60cm) en lopen om de hoek dus dat maakt het lastig
Tafel in het smalle stuk, kan dat?
[Afbeelding]
Graag jullie hulp

Ik denk dat ik sowieso een uitbouw wil en dus meer ruimte in de keuken voor tafel + eiland, maar wellicht hebben mensen hier nog goede ideeen?
Ik zou géén Histor clean pakken voor achter je aanrechtblad. Voor in de woon/slaapkamer is die prima maar erg schob en kleurvast is deze niet.laquaezzi schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:25:
Een aantal maanden geleden heb ik een keuken gekocht voor mijn nieuwe woning. Ik heb er toen voor gekozen om nog geen achterwand/spatwand uit te zoeken. De keuken zal over een kleine maand geplaatst gaan worden en ik zit toch met de gedachte wat te doen. Nu kwam ik met het idee om geen spatwand te nemen maar de gehele muur de behandelen met bijvoorbeeld Histor Clean (kan ook een ander merk worden). Zijn hier ervaringen mee? Voor de uitstraling van mijn keuken neem ik namelijk liever geen spatwand. Voor de volledigheid: ik kook straks op gas.
Ik heb zelf Sigma Sigmapearl Clean Matt gebruikt als spatwand, wat duurder maar gaat wel aanzienlijk langer mee en blijft mooi (ook na 2 jaar).
O?Ruudje88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Ik zou géén Histor clean pakken voor achter je aanrechtblad. Voor in de woon/slaapkamer is die prima maar erg schob en kleurvast is deze niet.
Ik heb zelf Sigma Sigmapearl Clean Matt gebruikt als spatwand, wat duurder maar gaat wel aanzienlijk langer mee en blijft mooi (ook na 2 jaar).
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Hier ook de Sigma variant in de vorige woning 6 jaar naar volle tevredenheid gehad.
Na het koken even afnemen met een zachte vochtige doek en alles ging er af zonder sporen na te laten. Ook tomatensoep en spaghetti saus waren geen probleem.
Na het koken even afnemen met een zachte vochtige doek en alles ging er af zonder sporen na te laten. Ook tomatensoep en spaghetti saus waren geen probleem.
Heb hier een niet bouwmarkt merk tegen de muur zitten naast het eiland waar mijn wasbak bijna tegen aan staat. Tot nu een flink aantal keer geschrobd (heel mijn huis is er mee gespoten). En er geeft helemaal niets af en de kleur verandert ook niet.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
4 jaar geleden keuken gekocht bij keukenloods in Zaandam. Op zich tevreden, heb nu een nieuwbouwhuis gekocht wat volgend jaar oktober opgeleverd gaat worden. Moet uiterlijk september een keuken gekocht hebben welke ruim een jaar later geleverd moet worden.
Iemand nog tips&trics?
Iemand nog tips&trics?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Wilde eigenlijk meer zaken weten wat betreft betalen en kan je nog apparatuur ruilen en kleur van de kastjes ruilen.
Een keuken kopen is 1 maar ruim een jaar later laten leveren en installeren is weer wat anders. Wie heeft hier ervaringen mee?
Een keuken kopen is 1 maar ruim een jaar later laten leveren en installeren is weer wat anders. Wie heeft hier ervaringen mee?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
De definitieve bestelling gebeurt pas als het inmeten gedaan is. Onze ervaring is dat tot die tijd je nog van alles kunt wijzigen. Wij hadden een oven en magnetron uitgezocht die op het moment van bestellen opgevolgd waren door een nieuwer model. Zoals afgesproken hebben wij toen het nieuwere model gekregen zonder daar te voor hoeven bij betalen.Bravertal schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:42:
Wilde eigenlijk meer zaken weten wat betreft betalen en kan je nog apparatuur ruilen en kleur van de kastjes ruilen.
Ook hebben wij de kleur van het blad nog aangepast zonder problemen.
Mooi huis zo te zien! Persoonlijk zou ik altijd voor de uitbouw gaan.Scr33x0r schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:51:
[...]
Ben benieuwd of je er al uit bent? Ons mogelijk nieuwe huis heeft ongeveer zelfde indeling, behalve dat het dus 2.60 breed is bij de deur, dus helemaal geen ruimte voor een tafel.
[Afbeelding]
Ik denk dat ik sowieso een uitbouw wil en dus meer ruimte in de keuken voor tafel + eiland, maar wellicht hebben mensen hier nog goede ideeen?
Woonmeters erbij verdienen zichzelf weer terug en later doe je het niet zo snel meer.
Ja. De keuken komt voor en we gaan een wandbank/tafel in het midden plaatsen.
Ivm de kids/privacy wilde we de woonkamer achter
Tafel dus toch in het midden met een bank. ik ben bang dat het voor ons te krap wordt. Daarnaast willen wij juist de keuken achter, lekker de keuken bij de tuin.jbergers schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Mooi huis zo te zien! Persoonlijk zou ik altijd voor de uitbouw gaan.
Woonmeters erbij verdienen zichzelf weer terug en later doe je het niet zo snel meer.
Ja. De keuken komt voor en we gaan een wandbank/tafel in het midden plaatsen.
Ivm de kids/privacy wilde we de woonkamer achter
Hier eens een stomme vraag stellen. Ik heb een huis gekocht dat volledig verbouwd moet worden, en zit nu een beetje met een dilemma. Met het laatste idee voor n muurdoorbraak kan ik theoretisch gezien een U keuken plaatsen wat me wat meer werkoppervlakte geeft tov de hoek die ik eerst gepland had. Echter is de 'open' zijde van de U 275cm lang, dat zorgt dus voor ongeveer 150cm aan afstand tussen de twee parallel staande bladen. Ik twijfel of dit wel voldoende gaat zijn en of ik toch niet een hoek moet gaan kiezen met bijvoorbeeld een dunne kastenwand op de andere kant. Iemand ervaring?
Het is trouwens niet enorm time-sensitive, we zijn denk ik 2019 al voorbij voordat ik aan n keuken kan gaan denken, maar puur ter illustratie wil ik het wel even weten.
Het is trouwens niet enorm time-sensitive, we zijn denk ik 2019 al voorbij voordat ik aan n keuken kan gaan denken, maar puur ter illustratie wil ik het wel even weten.
Geloof dat deze discussie in het kader van eilanden al vaker gevoerd is in dit topic. Is voor een U niet heel erg veel anders vanuit functioneel oogpunt. Of je het mooi vindt is natuurlijk een tweede.mark-k schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:13:
Hier eens een stomme vraag stellen. Ik heb een huis gekocht dat volledig verbouwd moet worden, en zit nu een beetje met een dilemma. Met het laatste idee voor n muurdoorbraak kan ik theoretisch gezien een U keuken plaatsen wat me wat meer werkoppervlakte geeft tov de hoek die ik eerst gepland had. Echter is de 'open' zijde van de U 275cm lang, dat zorgt dus voor ongeveer 150cm aan afstand tussen de twee parallel staande bladen. Ik twijfel of dit wel voldoende gaat zijn en of ik toch niet een hoek moet gaan kiezen met bijvoorbeeld een dunne kastenwand op de andere kant. Iemand ervaring?
In onze bijkeuken willen we de wasmachine en droger kwijt, nu dacht ik wellicht kunnen we vragen om soort kasten te nemen in de stijl van de keuken?
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Er zijn weleens configs voorbijgekomen hier al dan niet van ikea of ander maatwerk spul inclusief een kleine gootsteen met kraantje en wat werkblad. Lijkt mij ook wel wat straks al vraag ik me af hoe het zit met herrie als de wasmachine gaat centrifugeren bijvoorbeeld.Martinusz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:26:
In onze bijkeuken willen we de wasmachine en droger kwijt, nu dacht ik wellicht kunnen we vragen om soort kasten te nemen in de stijl van de keuken?
Iemand ervaring mee?
Mocht er hier iemand zijn die daar ook iets over kan zeggen dan hoor ik dat graag
@Martinusz Hier!GeeMoney schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:34:
[...]
Er zijn weleens configs voorbijgekomen hier al dan niet van ikea of ander maatwerk spul inclusief een kleine gootsteen met kraantje en wat werkblad. Lijkt mij ook wel wat straks al vraag ik me af hoe het zit met herrie als de wasmachine gaat centrifugeren bijvoorbeeld.
Mocht er hier iemand zijn die daar ook iets over kan zeggen dan hoor ik dat graag.
We hebben een "wasmachinekast" van keukenkasten. Uiteindelijk hadden ze van mij nog 5cm dieper gemogen, maar het werkt an sich prima. Wasmachine en droger staan op elkaar op een podium. Ik was ook bang dat dat zou gaan wiebelen, maar om heel eerlijk te zijn hebben die apparaten nog nooit zo rustig hun werk gedaan. Goed waterpas stellen is natuurlijk 99% van het werk.
Hierbij even een vlug geschoten plaatje. Met 5cm dieper (ze zijn nu 60cm diep) had er ook een deur voor de apparatuur gekund. Maar het is slechts de bijkeuken, dus /care. De enige die het kan zien is de buurvrouw.
Alle aansluitingen zitten in de rechter kast. Ongemerkt vreten die aardig wat ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 23-07-2019 22:08 ]
De aansluitingen zitten er al, we willen ze waarschijnlijk gewoon naast elkaar i.p.v. op elkaar en met deuren (eis vrouwPaT schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:04:
[...]
@Martinusz Hier!
We hebben een "wasmachinekast" van keukenkasten. Uiteindelijk hadden ze van mij nog 5cm dieper gemogen, maar het werkt an sich prima. Wasmachine en droger staan op elkaar op een podium. Ik was ook bang dat dat zou gaan wiebelen, maar om heel eerlijk te zijn hebben die apparaten nog nooit zo rustig hun werk gedaan. Goed waterpas stellen is natuurlijk 99% van het werk.
Hierbij even een vlug geschoten plaatje. Met 5cm dieper (ze zijn nu 60cm diep) had er ook een deur voor de apparatuur gekund. Maar het is slechts de bijkeuken, dus /care. De enige die het kan zien is de buurvrouw.
Alle aansluitingen zitten in de rechter kast. Ongemerkt vreten die aardig wat ruimte.
[Afbeelding]
Goeie tip om de diepte in de gaten te houden!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Daar moet je zeker op letten, zeker als je ze voor je aansluitingen wil zetten. Dan mag je er misschien nog wel 5cm extra bij optellen. Hou er ook rekening mee of je nog bij je water en electra aansluiting kan als je apparaten geplaatst zijn. Het is leuk in zo'n kast, maar je kan er dan niet meer van de zijkant bij.Martinusz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:20:
[...]
De aansluitingen zitten er al, we willen ze waarschijnlijk gewoon naast elkaar i.p.v. op elkaar en met deuren (eis vrouw) ervoor.
In Zuid-Duitsland en Oostenrijk zie je het vaak wel bij de keuken bedrijven. Op Pinterest kom je daar wel wat voorbeelden van tegen als je zoekt op " Waschmaschinenschrank" of "Waschturm" (let op niet Wachturm)Martinusz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:26:
Iemand ervaring mee?
Ik kreeg alleen bij de meeste van deze constructies toch mijn twijfels over stabiliteit en inderdaad de bereikbaarheid van stekkers en kranen.
Schuller keukens heeft een oplossing in kleur bijpassend bij je keuken:
https://www.schueller.de/de/Kuechen/hauswirtschaftsraum.htm
[ Voor 9% gewijzigd door gumtree op 23-07-2019 22:39 ]
Ik zou een droger (afhankelijk van het type) niet in een dichte kast plaatsen. Die zuigen namelijk best wat lucht aan en blazen die ook weer uit. Tenzij je zo'n ding hebt met een slang naar buiten maar dan zou ik die snel vervangen door een met een warmtepomp, die heb je in een paar jaar terug in elektra kostenMartinusz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:20:
[...]
De aansluitingen zitten er al, we willen ze waarschijnlijk gewoon naast elkaar i.p.v. op elkaar en met deuren (eis vrouw) ervoor.
De warmtepompdroger die wij hebben produceert wel wat warmte, maar het meeste gaat als vocht gewoon de afvoer in.
Wij hebben de wasmachine en droger ook in de bijkeuken staan. Daar hebben we wat keukenkastjes plus werkblad, waaronder de apparatuur ook staat.
Let idd wel op dat de aansluitingen best wat ruimte kosten. Bij ons zitten die aan zijkant ipv de achterkant, daardoor kunnen we de wasmachine/droger relatief ver naar achteren schuiven.
Qua geluid stoor ik mij er, zeker met de tussendeur dicht, totaal niet aan. Bij centrifugeren hoor je het licht zoemen, maar het stoort mij niet.
Let idd wel op dat de aansluitingen best wat ruimte kosten. Bij ons zitten die aan zijkant ipv de achterkant, daardoor kunnen we de wasmachine/droger relatief ver naar achteren schuiven.
Qua geluid stoor ik mij er, zeker met de tussendeur dicht, totaal niet aan. Bij centrifugeren hoor je het licht zoemen, maar het stoort mij niet.
Wij gaan een uitbouw laten zetten van 3,5m diep. Hierbij hoort ook een nieuwe keuken. Nu zijn we aan het kijken hoe en wat voor keuken wij in deze ruimte gaan plaatsen.
Ruimte: (met wand) ontstane ruimte naast keuken wordt speelkamer
https://imgur.com/yoh2rhz
Afgelopen weekend bij de Ikea geweest en hun kwamen met onderstaand ontwerp. Heb trouwens begrepen van de medewerker van IKEA dat hun volgende maand komen met een inductiekookplaat met afzuiging erin. Iemand hier al iets van gezien/gelezen?
https://imgur.com/5jIvUVk
Wij zijn zelfs aan het denken om die wandjes naast de constructieve kolom helemaal weg te laten zodat je meer de woonkamer in kunt kijken.
Maar dan kom je weer met een heel andere opstelling van een keuken.
voorbeeld:
https://imgur.com/5ZzjdXL
Hoe zouden jullie de ruimte benutten?
Ruimte: (met wand) ontstane ruimte naast keuken wordt speelkamer
https://imgur.com/yoh2rhz
Afgelopen weekend bij de Ikea geweest en hun kwamen met onderstaand ontwerp. Heb trouwens begrepen van de medewerker van IKEA dat hun volgende maand komen met een inductiekookplaat met afzuiging erin. Iemand hier al iets van gezien/gelezen?
https://imgur.com/5jIvUVk
Wij zijn zelfs aan het denken om die wandjes naast de constructieve kolom helemaal weg te laten zodat je meer de woonkamer in kunt kijken.
Maar dan kom je weer met een heel andere opstelling van een keuken.
voorbeeld:
https://imgur.com/5ZzjdXL
Hoe zouden jullie de ruimte benutten?
Wat waren jullie ongeveer kwijt voor het installeren van de keuken?
Vragen bij ons €1500 voor de installatie, dit is nog zonder de (gewenste) plafond verlaging. Vind het best aan de prijs maar geen idee wat normaal is..
U keuken van 2,4 x 3,4m, vaatwasser, 2 ovens, quooker, vaatwasser, koel/vries combi
Vragen bij ons €1500 voor de installatie, dit is nog zonder de (gewenste) plafond verlaging. Vind het best aan de prijs maar geen idee wat normaal is..
U keuken van 2,4 x 3,4m, vaatwasser, 2 ovens, quooker, vaatwasser, koel/vries combi

2 a 3 dagen werk voor 1 man. Zeg worst case 24 uur a 60 euro per uur zit je al aan dat bedragkever678 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:16:
[Afbeelding]
Wij ongeveer hetzelfde voor een eiland van 310cmx110cm en een wand (2 hoge kasten met werkruimte ertussen + achterwand) van 310cm + installatie van apparatuur. Mij leek het ook veel maar ze zijn er hier met 2 man 11 uur aan kwijt geweest.kever678 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:16:
[Afbeelding]
Onze leverancier werkte met twee ZZPers. De ene rekende een prijs per meter en de andere rekende een prijs per uur. Onder aan de streep scheelde het niets (prijzen waren vaste prijzen, maar werden bepaald op basis van inschatting van uren of meters, als het tegenviel was het pech voor de installateur en als het meeviel voor mij).
Hier bijna 2 dagen met 2 man. Prijs was voor de installatie uit m'n hoofd 1250 euro (maar niet alle apparatuur, afzuigkap en kookplaat plaatsen we zelf nog). Lijkt me dus inderdaad geen gekke prijs. Vergis je niet in hoeveel tijd het kost om alle deurtjes netjes af te hangen (en dat na een tijdje nog eens te komen doen, da's hier inbegrepen).PaT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:22:
[...]
2 a 3 dagen werk voor 1 man. Zeg worst case 24 uur a 60 euro per uur zit je al aan dat bedrag
Bedankt iedereen, prijs lijkt inderdaad vrij normaal te zijn.
Hier ook in de markt voor een nieuwe keuken. We willen een uitbouw gaan doen waardoor er een ruimte ontstaat van 6 meter bij 4.5 meter. Daar willen we een keuken en eettafel inzetten, bij voorkeur nog wat speelruimte voor m'n zoontje. Zoals het plan nu is, komt in het bestaande gedeelte de keuken, in de uitbouw kan dan de eettafel staan.
Basis van de keuken is een Kvik Mano.
We komen nu op het volgende:
3x lage kast met werkblad, in het midden een inductiekookplaat (totaal 3 meter lang)
1 kookeiland met spoelbak, vaatwasser en Quooker (totaal 2.4 meter bij 0.96 meter)
5x hoge kasten met 1 combi magnetron/oven, 1 stoomoven, 1 koffiezetapparaat, 1 koelkast en 1 vriezer (totaal 3 meter lang)
Offerte van Kvik gekregen, zal nog zo'n 1 tot 2 duizen euro vanaf gaan, afhankelijk van welke aanbieding er loopt.
Kasten en inrichting: 9,677.90
Werkblad laminaat 4cm met achterwand: 2,389.98
Inbouwapparatuur: 11,271.00
Kraan en spoelbak: 1,545.00
Bezorgen/opmeten/aansluiten: 2,856.00
Totaal: 27,739.88
Apparatuur is als volgt:
Vaatwasser: Siemens IQ 300
Vrieskast 177.5cm: Siemens IQ 500
Koelkast 177.5cm: Siemens IQ500
Inductieplaat 80cm: Siemens IQ 700
Siemens koffieapparaat: Siemens IQ 700
Warmhoudlade onder koffiezetapparaat: Siemens IQ 700
Stoomoven: Siemens IQ 700
Combimagnetron: Siemens IQ 700
Afzuigap: SIemens IQ 500
Quooker: Pro3
Ik zit het meest in over de lay-out. Prijs lijkt me hoog maar weinig onderhandelingsruimte bij Kvik. Apparatuur zal wellicht nog wat wijzigen in modellen. Voorkeur van Kvik ging naar Siemens vanwege korting die we kregen, alhoewel ik Bosch iets mooier vind.
Wat vinden jullie van de lay-out, zien jullie iets wat echt niet klopt?

Basis van de keuken is een Kvik Mano.
We komen nu op het volgende:
3x lage kast met werkblad, in het midden een inductiekookplaat (totaal 3 meter lang)
1 kookeiland met spoelbak, vaatwasser en Quooker (totaal 2.4 meter bij 0.96 meter)
5x hoge kasten met 1 combi magnetron/oven, 1 stoomoven, 1 koffiezetapparaat, 1 koelkast en 1 vriezer (totaal 3 meter lang)
Offerte van Kvik gekregen, zal nog zo'n 1 tot 2 duizen euro vanaf gaan, afhankelijk van welke aanbieding er loopt.
Kasten en inrichting: 9,677.90
Werkblad laminaat 4cm met achterwand: 2,389.98
Inbouwapparatuur: 11,271.00
Kraan en spoelbak: 1,545.00
Bezorgen/opmeten/aansluiten: 2,856.00
Totaal: 27,739.88
Apparatuur is als volgt:
Vaatwasser: Siemens IQ 300
Vrieskast 177.5cm: Siemens IQ 500
Koelkast 177.5cm: Siemens IQ500
Inductieplaat 80cm: Siemens IQ 700
Siemens koffieapparaat: Siemens IQ 700
Warmhoudlade onder koffiezetapparaat: Siemens IQ 700
Stoomoven: Siemens IQ 700
Combimagnetron: Siemens IQ 700
Afzuigap: SIemens IQ 500
Quooker: Pro3
Ik zit het meest in over de lay-out. Prijs lijkt me hoog maar weinig onderhandelingsruimte bij Kvik. Apparatuur zal wellicht nog wat wijzigen in modellen. Voorkeur van Kvik ging naar Siemens vanwege korting die we kregen, alhoewel ik Bosch iets mooier vind.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
@evleerdam prijs is niet echt goedkoop nee.
Je hebt qua materiaal een relatief “normaal” blad, niet al te groot eiland en welliswaar wel een degelijke apparatenlijn maar ook niet bizar en toch tik je net geen 28k aan.
Je lijkt ook ruimte genoeg te hebben, wat is de reden dat je eiland maar 0.96m diep is? Juist die naar 1.2m brengen geeft nagenoeg geen meerprijs maar je krijgt er wel flink wat werk en kastruimte voor terug.
Kan die muur niet korter die nu aan je eerste lage wand staat? Daarmee kan je je eiland ook iets verder terugbrengen de kamer in en symmetrie aanhouden.
Voor mijn gevoel klopt de huidige opzet ook niet lekker maar ik heb nog geen suggesties om het “beter” te doen. Wellicht na wat uurtjes slaap
.
Je hebt qua materiaal een relatief “normaal” blad, niet al te groot eiland en welliswaar wel een degelijke apparatenlijn maar ook niet bizar en toch tik je net geen 28k aan.
Je lijkt ook ruimte genoeg te hebben, wat is de reden dat je eiland maar 0.96m diep is? Juist die naar 1.2m brengen geeft nagenoeg geen meerprijs maar je krijgt er wel flink wat werk en kastruimte voor terug.
Kan die muur niet korter die nu aan je eerste lage wand staat? Daarmee kan je je eiland ook iets verder terugbrengen de kamer in en symmetrie aanhouden.
Voor mijn gevoel klopt de huidige opzet ook niet lekker maar ik heb nog geen suggesties om het “beter” te doen. Wellicht na wat uurtjes slaap
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 28-07-2019 23:38 ]
Ik weet niet wat voor stoelen je hebt, in ons geval is 3 meter aan de krappe kant voor onze tafel + stoelen (tafel is 220x90) en we hebben vrij forse stoelen. Dat is ook waarom ik een beetje struggle met onze mogelijke keuken indeling in het nieuwbouw huis.
Vind de prijs niet eens zo erg gek eigenlijk gezien het aantal kasten/lades die hebt en aantal stuks apparatuur in een goede serie.
Het eiland naar minimaal een meter diep brengen. De ruimte heb je en geeft je veel meer werk ruimte.
Misschien dat je nog eens kan kijken naar een ander blad, maar denk niet dat het een groot verschil kan maken.
Wel onderhandelen over gratis installeren bij zo’n prijs? Scheelt je weer 2500,-
Het eiland naar minimaal een meter diep brengen. De ruimte heb je en geeft je veel meer werk ruimte.
Misschien dat je nog eens kan kijken naar een ander blad, maar denk niet dat het een groot verschil kan maken.
Wel onderhandelen over gratis installeren bij zo’n prijs? Scheelt je weer 2500,-
Wij hebben dit ook in ons (nog in bouwfase) nieuwe huis. Wij hebben ervoor gekozen om tegen de muur een vaste bank te laten maken, en aan de andere kant losse stoelen. Dit scheelt aanzien in de benodigde ruimte en nu komen we goed tot ruim uit (op tekening tenminste:) )Scr33x0r schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:04:
Ik weet niet wat voor stoelen je hebt, in ons geval is 3 meter aan de krappe kant voor onze tafel + stoelen (tafel is 220x90) en we hebben vrij forse stoelen. Dat is ook waarom ik een beetje struggle met onze mogelijke keuken indeling in het nieuwbouw huis.
Bij ons, al is dit geen nieuwbouw, zullen wij dit ook toepassen. Ruimte is exact 3mboomr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:16:
[...]
Wij hebben dit ook in ons (nog in bouwfase) nieuwe huis. Wij hebben ervoor gekozen om tegen de muur een vaste bank te laten maken, en aan de andere kant losse stoelen. Dit scheelt aanzien in de benodigde ruimte en nu komen we goed tot ruim uit (op tekening tenminste:) )
Ja aan de kant waar ik de tafel wil, daar hebben we dus openslaande deuren + hoge ramen..boomr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:16:
[...]
Wij hebben dit ook in ons (nog in bouwfase) nieuwe huis. Wij hebben ervoor gekozen om tegen de muur een vaste bank te laten maken, en aan de andere kant losse stoelen. Dit scheelt aanzien in de benodigde ruimte en nu komen we goed tot ruim uit (op tekening tenminste:) )
ff lopen stoeien van het weekend:

Wel lastig..
Gaat dus om deze ruimte:

Maar dan gespiegeld + uitbouw van 2.40
Oftewel:

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 29-07-2019 14:28 ]
Heb je de kastjes aan de kant van het raam nodig, en wil je ook graag rond kunnen lopen?
Ik zou haast geneigd zijn om te zeggen maar er een U van, met een barretje, rondje tafel in de aanbouw zodat je daar makkelijk rondom heen kan en nog makkelijk naar buiten en naar de garage kan.
Koof boven de apparatuurwand doortrekken, daar spotjes in her en der, en een plafondafzuiging boven de kookplaat die ik ipv de wasbak zou doen. Heb je daar lekker de ruimte voor een 90cm kookplaat, iets wat echt heel fijn is.
Om de hoek de kamer is zou ik iig niet doen, dat is zo raar...
Ik zou haast geneigd zijn om te zeggen maar er een U van, met een barretje, rondje tafel in de aanbouw zodat je daar makkelijk rondom heen kan en nog makkelijk naar buiten en naar de garage kan.
Koof boven de apparatuurwand doortrekken, daar spotjes in her en der, en een plafondafzuiging boven de kookplaat die ik ipv de wasbak zou doen. Heb je daar lekker de ruimte voor een 90cm kookplaat, iets wat echt heel fijn is.
[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 29-07-2019 17:08 ]
Ben je van plan om echt zoveel spotjes te installeren als op je render of is dat een overenthousiaste keukenboer geweestevleerdam schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:06:
Wat de spotjes betreft: zorg dat je ook spotjes boven je keukenbladen hebt, niet alleen boven de vloer. Dan sta je al gauw in je eigen schaduw te werken. Wat de prijs betreft: pittig, maar niet extreem. Halve kastjes zijn namelijk net zo duur als kastjes met een normale diepte. Verder lijkt de doorloop tussen het eiland en de muur vrij smal, waarom niet tegen de muur aan? Eiland is leuk, maar een schiereiland tegen een vast object levert altijd meer vrij bruikbare ruimte op. En zorg dat de doorloop door je keuken heen (in de lengterichting langs het eiland af) breed genoeg blijft, 1,60 is wat mij betreft minimaal, 2 meter is beter.
Succes in ieder geval, mooie ruimte om mee te werken (al zit er denk ik nog meer in, met bijvoorbeeld dus een schiereiland).
Succes in ieder geval, mooie ruimte om mee te werken (al zit er denk ik nog meer in, met bijvoorbeeld dus een schiereiland).
Thanks, tenminste, denk dat deze aan mij gericht is?Joopieboy schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:08:
Heb je de kastjes aan de kant van het raam nodig, en wil je ook graag rond kunnen lopen?
Die koof boven het aanrecht doortrekken is sowieso handig. Het tussenstuk, dus waar de hal zeg maar zit, is 2.60 breed. Ik heb daarnaast stoelen die niet weg gaan, 6, dus een ronde tafel is niet echt een optie en de stoelen zijn vrij fors, hieronder foto van onze huidige keuken (2 jaar geleden opgeleverd):

Koken aan het eiland, met recirculeer kap ga ik niet nog een keer doen, dus inderdaad sowieso koof of iets naar buiten.
Het idee is om de woonkamer af te scheiden met een tussenwand, dus die kastjes die uitsteken leken ons wel handig om dingen als post ofzo op te flikkeren, of andere meuk die we nu vaak op de tafel laten slingeren. Tussenwand, van die mooie zwarte stalen deuren in:

Kleur etc pin me er niet op vast.. gewoon eerste idee.. twijfel dus alleen of die 320 genoeg is voor 6 persoons tafel met die hele dikke stoelen van mij
@Scr33x0r die was idd aan jou gericht ja.
En ik snap idd dat dat het was uitdagender maakt, is persoonlijk erg massief en dan heb je het gelijk erg vol staan. Maar goed, het kan.
En slechte ervaringen met een recirculeerkap ja?
En slechte ervaringen met een recirculeerkap ja?
@Scr33x0r , de ruimte voor de tafel is dus +/- 3 meter in de lengte. Als je de tafel (ik gok minimaal 2 meter), hou je circa 50cm over aan beide kanten en dat is niet veel. Eigenlijk zou je de tafel, net als nu, tegen de keuken (straks het eiland) aan moeten zetten zodat je een meter over houdt aan de achterkant van de tafel.
Zet je de tafel in de breedte neer en is de tafel +/- 1 meter breed, dan hou je dus aan beide zijden +/- een meter over voor je toch wel erg grote stoelen. Ook dat houdt niet over.
Het zal er vast in passen, maar er fijn rondom heen lopen of als middelste persoon opstaan terwijl de rest ook aan tafel zit is irritant.
Zet je de tafel in de breedte neer en is de tafel +/- 1 meter breed, dan hou je dus aan beide zijden +/- een meter over voor je toch wel erg grote stoelen. Ook dat houdt niet over.
Het zal er vast in passen, maar er fijn rondom heen lopen of als middelste persoon opstaan terwijl de rest ook aan tafel zit is irritant.
Klopt ja, dan krijg je dit idee:

En dat is inderdaad best krap, met name aan de openslaande deuren kant.
Best lastig, dan heb je een ruimte van 5.8 x 5.62 en dan nog is het lastig om er een keuken in de pleuren hehe. Terwijl het volgens mij echt niet aan de kleine kant is?
Een van de twee grote ramen zijn openslaande deuren, de andere dus niet. Ik zou het eventueel kunnen omkeren, dus de deuren aan berging kant, dan krijg je dit idee:

Maar misschien moet ik ook wel gewoon van de eiland gedachte afstappen? Hebben jullie ideeen? Alles zit qua ruimte nog in overleg, kan bijv de deur naar berging ook nog anders doen/verplaatsen.

Best lastig, dan heb je een ruimte van 5.8 x 5.62 en dan nog is het lastig om er een keuken in de pleuren hehe. Terwijl het volgens mij echt niet aan de kleine kant is?
Een van de twee grote ramen zijn openslaande deuren, de andere dus niet. Ik zou het eventueel kunnen omkeren, dus de deuren aan berging kant, dan krijg je dit idee:

Maar misschien moet ik ook wel gewoon van de eiland gedachte afstappen? Hebben jullie ideeen? Alles zit qua ruimte nog in overleg, kan bijv de deur naar berging ook nog anders doen/verplaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Scr33x0r op 30-07-2019 09:00 ]
Kijken wij naar dezelfde tekening? Als hij een schiereiland maakt dan moet je steeds omlopen om bij je wasbak te komen en de kastjes tegen de wand. Super onpraktisch. Die doorloop is zeker 90cm, zoals een reguliere deuropening. Groot zat.Steyn_E schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:35:
Wat de spotjes betreft: zorg dat je ook spotjes boven je keukenbladen hebt, niet alleen boven de vloer. Dan sta je al gauw in je eigen schaduw te werken. Wat de prijs betreft: pittig, maar niet extreem. Halve kastjes zijn namelijk net zo duur als kastjes met een normale diepte. Verder lijkt de doorloop tussen het eiland en de muur vrij smal, waarom niet tegen de muur aan? Eiland is leuk, maar een schiereiland tegen een vast object levert altijd meer vrij bruikbare ruimte op. En zorg dat de doorloop door je keuken heen (in de lengterichting langs het eiland af) breed genoeg blijft, 1,60 is wat mij betreft minimaal, 2 meter is beter.
En 2 meter is echt nutteloos. Doorgaans wordt als praktisch en prettig 1 meter tot 1,20 aangehouden. Kleine zie je ook, maar dat is niet heel handig meer en dan moet je eigenlijk geen eiland willen.
Ik zou dan juist de breedte van het eiland verbreden zodat je meer kastruimte hebt. Dan oogt het ook minder klein in die ruimte.
Ja zou idd kunnen, maar dan heb je dus eiland van 62cm diep ofzo, beetje raar?Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:02:
@Scr33x0r kastje 20, 16, 17, 18, 19 weg. Je hebt al idioot veel kastruimte.
Een idee: maak de hoge kastenwand 4 kasten breed van totaal 2.4m, zet daar +/- 100cm loopruimte tussen en dan een 'eiland' voor (dus kwart slag gedraaid hoe het huidige eiland nu staat) vanaf de muur van 2.4m breed en zeg 1.1/1.2m diep. Hier heb je dan dus de inductie en spoelbak op.Scr33x0r schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:59:
Klopt ja, dan krijg je dit idee:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan laat je dus het lange kookgedeelte wat er nu staat achterwege.
M.i. is dit de enige manier om een eiland te waarborgen waar je dan linksboven in de ruimte een tafel kan plaatsen met afdoende loopruimte.
Nadeel is dat je wel kook/bergruimte verlies.
Eventueel kun je de kastenwand gewoon plafondhoog maken zonder ombouw, voor het maximaliseren van opbergruimte.
Maar ja niet elke ruimte leent zich voor een eiland
[ Voor 7% gewijzigd door keanu_ op 30-07-2019 09:07 ]
Geloof me de opstelling op de eerste afbeelding ga je echt niet vrolijk van worden. Dat is gewoon te krap.
De tweede afbeelding zou kunnen, maar de mensen aan de linkerkant zitten nog steeds te krap. Hoe komt degene die linksboven zit daar makkelijk weg als alles stoelen bezet zijn?
Been there done that. Ik vind een grote tafel met minimaal zes stoelen, waarbij je ook nog eens niet schouder aan schouder zit ook mooie en prettig maar dan wel zodanig dat iedereen ook makkelijk op kan staan en je er omheen kan lopen.
Daar ben je gewoon ruimte voor nodig. Net als dat een kookeiland ook heel mooi is, maar ook veel ruimte nodig is.
Wellicht is een U-vormige keuken een idee, of twee rijen links en rechts. Dan heb je een schiereiland en houdt je wellicht wat meer ruimte over voor je tafel. Want wat Ciris hierboven ook al zegt, je hebt erg veel kastruimte.
De tweede afbeelding zou kunnen, maar de mensen aan de linkerkant zitten nog steeds te krap. Hoe komt degene die linksboven zit daar makkelijk weg als alles stoelen bezet zijn?
Been there done that. Ik vind een grote tafel met minimaal zes stoelen, waarbij je ook nog eens niet schouder aan schouder zit ook mooie en prettig maar dan wel zodanig dat iedereen ook makkelijk op kan staan en je er omheen kan lopen.
Daar ben je gewoon ruimte voor nodig. Net als dat een kookeiland ook heel mooi is, maar ook veel ruimte nodig is.
Wellicht is een U-vormige keuken een idee, of twee rijen links en rechts. Dan heb je een schiereiland en houdt je wellicht wat meer ruimte over voor je tafel. Want wat Ciris hierboven ook al zegt, je hebt erg veel kastruimte.
Anoniem: 93986
Dan maak je er 70cm van?Scr33x0r schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:04:
[...]
Ja zou idd kunnen, maar dan heb je dus eiland van 62cm diep ofzo, beetje raar?
Het is mij overigens een raadsel wat die fetish met die kookeilanden is. Ze zijn onhandig en vreten ruimte. Die dingen worden te pas en te onpas erin getekend omdat dat nu mode is. Naar functionaliteit word totaal niet gekeken.
Thanks! Ik ga er eens mee aan de slag.
Bij nader inzien, een eiland van 60/70cm diep, mits je de goede kasten en werkblad kiest kan best ok zijn:
Bij nader inzien, een eiland van 60/70cm diep, mits je de goede kasten en werkblad kiest kan best ok zijn:

Je kunt er misschien ook 80 van maken bjivoorbeeld, ben zelf erg blij dat ik 'achter' mn kookplaat nog 35 cm aflegruimte heb voor m'n pannen.Scr33x0r schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:08:
Thanks! Ik ga er eens mee aan de slag.
[Afbeelding]
We hebben nu dus een schiereiland van 240cm (3x80cm) in ons huidige huis, met 90cm koken in het midden. Wat mij irriteert is het gebrek aan werkblad. Zet er nog een koffieapparaat en een waterkoker op, messenblok of iets en het is vol.keanu_ schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:04:
[...]
Een idee: maak de hoge kastenwand 4 kasten breed van totaal 2.4m, zet daar +/- 100cm loopruimte tussen en dan een 'eiland' voor (dus kwart slag gedraaid hoe het huidige eiland nu staat) vanaf de muur van 2.4m breed en zeg 1.1/1.2m diep. Hier heb je dan dus de inductie en spoelbak op.
Dan laat je dus het lange kookgedeelte wat er nu staat achterwege.
Dat is ook zo, L vormige keuken en je hebt zat ruimte voor je tafel. 5.62 voor het huis en dan met name 2.60 voor het tussenstuk is eigenlijk ook gewoon net te krap.
Yep, daar zitten wij ook mee. We hebben in de huidige keuken 2.6 meter en dat is te klein. Ons vorige huis had 2.8 meter en was aan de krappe kant. Ik hoop met 3 meter genoeg ruimte te hebben, maar daarvoor moet het eiland iets kleiner of iets schuiven.Scr33x0r schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:04:
Afhankelijk van de maand loopt er altijd een actie, dat is meestal iets van 50% korting op een Quooker of 25% korting op het blad of iets dergelijks. Er zit daar wel iets van onderhandelingsruimte in ja. Beste aanbieding die ik heb gezien daar is 20% korting op de gehele keuken, dit is meestal rond Black Friday en Pasen of iets dergelijks.The Fatal schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:11:
Vind de prijs niet eens zo erg gek eigenlijk gezien het aantal kasten/lades die hebt en aantal stuks apparatuur in een goede serie.
Hehe, overenthousiaste keukenboertitan1901 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:13:
[...]
Ben je van plan om echt zoveel spotjes te installeren als op je render of is dat een overenthousiaste keukenboer geweest?

Ik denk dat er spotjes komen naast de afzuiging, want dat moet toch iets verlaagd worden vanwege de afzuiging naar buiten. Dan iets van spotjes of lampen boven het eiland. Er komen twee 'lichtkoepels' in de uitbouw, maar dat zit dus net naast de keuken.
Schiereiland lijkt me inderdaad onpraktisch vanwege het omlopen. Als je dan in de woonkamer zit en naar de kraan wilt, zal je eerst om het eiland moeten lopen en lijkt me niet handig.Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:00:
[...]
Kijken wij naar dezelfde tekening? Als hij een schiereiland maakt dan moet je steeds omlopen om bij je wasbak te komen en de kastjes tegen de wand. Super onpraktisch. Die doorloop is zeker 90cm, zoals een reguliere deuropening. Groot zat.
En 2 meter is echt nutteloos. Doorgaans wordt als praktisch en prettig 1 meter tot 1,20 aangehouden. Kleine zie je ook, maar dat is niet heel handig meer en dan moet je eigenlijk geen eiland willen.
Ik zou dan juist de breedte van het eiland verbreden zodat je meer kastruimte hebt. Dan oogt het ook minder klein in die ruimte.
Bedankt voor het advies, eiland kan inderdaad groter!GeeMoney schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:33:
@evleerdam prijs is niet echt goedkoop nee.
Voor mijn gevoel klopt de huidige opzet ook niet lekker maar ik heb nog geen suggesties om het “beter” te doen. Wellicht na wat uurtjes slaap.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
@evleerdam Er moet toch echt nog wel wat van die prijs afkunnen verwacht ik.
Je hebt 3 kasten extra tov mijn opstelling maar als ik mijn kastenprijs doorreken dan is mijn keuken 8k duurder dan jouw opsomming maar mijn apparatuur is veel duurder (8.5k) .
Als ik dus naar jouw Siemens lijn stap met mijn keuken dan kom ik rond jouw exacte prijs ook uit.
Ik heb echter een Italiaanse design keuken waarvan ik weet dat die al overpriced is. (want exclusief en design etc.) Jij hebt echter een redelijk goed algemeen beschikbaar A merk wat theoretisch zou moeten betekenen dat die scherper aangeboden kan worden.
Je hebt 3 kasten extra tov mijn opstelling maar als ik mijn kastenprijs doorreken dan is mijn keuken 8k duurder dan jouw opsomming maar mijn apparatuur is veel duurder (8.5k) .
Als ik dus naar jouw Siemens lijn stap met mijn keuken dan kom ik rond jouw exacte prijs ook uit.
Ik heb echter een Italiaanse design keuken waarvan ik weet dat die al overpriced is. (want exclusief en design etc.) Jij hebt echter een redelijk goed algemeen beschikbaar A merk wat theoretisch zou moeten betekenen dat die scherper aangeboden kan worden.
Kvik is in mijn mening zwaar overpriced premium ikea spul.evleerdam schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:35:
[...]
Yep, daar zitten wij ook mee. We hebben in de huidige keuken 2.6 meter en dat is te klein. Ons vorige huis had 2.8 meter en was aan de krappe kant. Ik hoop met 3 meter genoeg ruimte te hebben, maar daarvoor moet het eiland iets kleiner of iets schuiven.
[...]
Afhankelijk van de maand loopt er altijd een actie, dat is meestal iets van 50% korting op een Quooker of 25% korting op het blad of iets dergelijks. Er zit daar wel iets van onderhandelingsruimte in ja. Beste aanbieding die ik heb gezien daar is 20% korting op de gehele keuken, dit is meestal rond Black Friday en Pasen of iets dergelijks.
[...]
Hehe, overenthousiaste keukenboer![]()
Ik denk dat er spotjes komen naast de afzuiging, want dat moet toch iets verlaagd worden vanwege de afzuiging naar buiten. Dan iets van spotjes of lampen boven het eiland. Er komen twee 'lichtkoepels' in de uitbouw, maar dat zit dus net naast de keuken.
[...]
Schiereiland lijkt me inderdaad onpraktisch vanwege het omlopen. Als je dan in de woonkamer zit en naar de kraan wilt, zal je eerst om het eiland moeten lopen en lijkt me niet handig.
[...]
Bedankt voor het advies, eiland kan inderdaad groter!
Ga eens met dit ontwerp een andere keukenboer binnen en laat daar eens vergelijken met een middensegment keuken kast (laat de prijs vooral niet zien). Dan denk ik dat je zeker tussen de 18 en 22k uit zou moeten kunnen komen.
[ Voor 69% gewijzigd door Shunt op 30-07-2019 11:51 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
De tekening van @evleerdam had ik het over. En nee, als je een open keuken hebt is een deuropening niet breed genoeg voor de doorloop van voor naar achter door je huis, dan lijkt je ruimte erg klein. Hij heeft er bovendien de pui naar de achtertuin nog achter zitten, dus die doorloop moet niet te smal zijn. 1m tussen de kastjes is trouwens veel te krap met die grote deuren tegenwoordig, de vaatwasserdeur komt bijna 90 cm de ruimte in bij ons (NEXT125). Daar moet je eigenlijk gewoon omheen kunnen lopen. Wij hebben hier omdat dat toevallig zo uitkwam voor 160cm tussen de parallelle delen gekozen (als er niet al een staander had gestaan hadden we mogelijk voor 140 gekozen), en dat is ruim, maar een meter is echt te krap. Dat hebben we hier jaren gehad, was niet geschikt om met meerdere mensen in te staan.Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:00:
[...]
Kijken wij naar dezelfde tekening? Als hij een schiereiland maakt dan moet je steeds omlopen om bij je wasbak te komen en de kastjes tegen de wand. Super onpraktisch. Die doorloop is zeker 90cm, zoals een reguliere deuropening. Groot zat.
Die 2 meter slaat dus op de ruimte tussen het eiland en de kastenwand, niet het eiland en het kookgedeelte.
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1