Daros schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:24:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie en voorstel. We zijn totaal al bij 5 zaken geweest.
Nadeel aan jou voorstel welke we ook al uitgewerkt hebben gehad is een tussen ruimte van 190/195cm tussen de 2 keukendelen + een eiland/schiereiland wat erg ver de ruimte inkomt en je dus aan de andere kant van de keuken weer in de problemen kan komen met de ronde tafel welke vrouwlief in gedachten heeft.
Enige andere wat nog een optie zou zijn is tussen de ramen 2 hoge kasten, je houd dan ruimte voor de tafel en dan in een hoek helemaal laag een lange keuken. Maar dan zitten we weer met de afstand van koelkast naar werkblad wat erg ver is.
[
Afbeelding]
Optie met los eiland geeft weer loze ruimte aan de andere kant wat net te klein word om echt wat mee te doen
[
Afbeelding]
Een los eiland hebben we ook nog als optie gehad, maar word het eiland erg iellig van, zie afbeelding:
[
Afbeelding]
Wat we graag echt willen, Novy Panorama, Miele XXL vaatwasser.
Excuus, ik zie nu dat de foto waar ik het had over het er in proppen van een eiland puur om een eiland te hebben een oud bericht is van begin maart. (de laatste afbeelding die je nu postte).
Dat van de te grote afstand tussen kookeiland en vast aanrecht kan ik me voorstellen. Nu ik er nog eens naar kijk lijkt je ruimte heel erg op die van ons. Als je onze indeling vertaalt naar jouw ruimte kom je op het volgende:
Dit heeft de volgende voordelen:
-Lang aanrecht met veel ruimte (zeker als je dat 65cm diep werkblad neemt).
-Koelkast zit naast je aanrecht waardoor je makkelijk boodschappen en dergelijke op het aanrecht zet om ze in de koelkast te zetten. Andersom net zo, alles uit de koelkast zet je tijdelijk op het aanrecht totdat je het nodig hebt.
-Kookplaat op het schiereiland. Hierdoor kijk je de ruimte in tijdens het koken en heb je contact met degenen die aan de ronde tafel zitten. Tevens heeft werkbladafzuiging dan wél een toegevoegde waarde in tegenstelling tot het tegen een muur aan kijken. Daarnaast kun je nog wat met de breedte van het schiereiland spelen. Dieper zou ik 'm niet maken want dan kom je in de clinch aan de andere kant, wordt dan erg krap. Nu kun je nog de laden onder de kookplaat volledig openen en de koelkastdeur aan de andere kant zonder dat ze elkaar raken. Daarnaast kan er gewoon iemand achter je langs in de koelkast als je staat te koken zonder dat je elkaar in de weg staat. Doordat de kookplaat in het midden zit heb je aan beide zijden aflegruimte. Het ontbreken daarvan is namelijk nogal een nadeel als je de kookplaat volledig in de hoek doet zoals je eerdere opstelling. Daarnaast kun je het schiereiland ook gebruiken voor snijden en dergelijke als je met meerdere mensen tegelijk wilt koken.
Oven doe je dan in de hoge kasten tussen de ramen. Wij hebben een schiereiland van 100cm wat bestaat uit een ladekast van 60cm diep en aan de andere kant deurtjes met een kastje van 35cm diep. Daar staat al het servies, glaswerk en dergelijke. Ook makkelijk want als je de tafel wilt dekken moet je aan die kant zijn en loop je degene die aan het koken is wederom niet in de weg.
Dit is onze indeling:
Wat betreft de kosten:
-De keukenmeubelen waren in deze opstelling: €5.750,- (veel laden).
-Montage: €1250,- (1,5 dag werk met 2 man)
-Werkblad: €2000,- voor 4cm keramiek. Laat je overigens niks wijsmaken over dat dikker duurder zou zijn want dit was de goedkoopste dikte. Het wordt namelijk gewoon visueel opgedikt aan de randen en verder komt er een metalen frame onder voor de stevigheid. Dunner was bij ons duurder (bewerkelijker voor de fabrikant?) en dikker dan die 4cm ook duurder. Verwacht dus geen dekton blad van 42mm, dat is pure schijn. Overigens weet ik zo niet het prijsverschil tussen dekton en keramisch maar gevoelsmatig zou ik verwachten dat het niet veel scheelt.
-Apparatuur die jij hebt uitgekozen is een stukje duurder dan wij hebben denk ik. Vraag eens een offerte op bij 123keukenapparatuur of vergelijkbare sites.
Ik verzeker je dat zo'n keuken geen 24k hoeft te kosten. Kastjes, werkblad en montage geeft 9k dus je ziet wel dat je ergens veel teveel voor betaalt.