Timmeh, wij willen zelf ook gaan kopen bij de Keukenkastenfabriek. Hoe zijn jouw ervaringen met de prijzen? Ligt alles vast of kon je nog een beetje onderhandelen?
Zonder details van wat er in gaat kunnen we hier natuurlijk niets over zeggen.Bany schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:50:
Vandaag een offerte gekregen van een zelfbouwer/interieurbouwer voor een U keuken van 340 bij 260 bij 280. Het 280 gedeelte heeft hoge kasten.
Volledig greeploos
Matzwart fenix
Bovenkastjes mat wit
Le mans hoekkast
Elektrisch systeem in bovenkast hoog gedeelte.
Kosten kastjes: €9500
Apparatuur volledig Neff, afzuigkap Novy 820.
Combi oven, bakoven met stoomfunctie, vaatwasser, koelkast 178cm, vriezer 178cm, flex inductie 80 cm. Lanesto wasbak en kraan (gun metal).
Kosten apparatuur: €10.900
Werkblad 12mm keramisch mat wit €6000
Plaatsen keuken: €2100
Totaal: €28500
Best veel geld dus. Ik slaap er maar eens een paar nachtjes over denk ik...
Maar al bij al denk ik dat je beter eens bij een goede keukenboer langs kunt gaan tenzij je extreem speciale wensen hebt ofzo. Want Ik zie zo even 123 niets heel speciaals waarvoor je nu echt naar een interieur bouwer zou moeten.
Verder hou er even rekening mee dat NEFF gewoon op 1 op 1 Siemens / Bosch is op een paar unieke features als slide en hide na. En qua kosten doet dit niets onder op Siemens / Bosch. Sommige toko's doen nog graag alsof NEFF een premium merk is om de prijzen lekker op te poetsen voor de marge!
Vooral je blad en apparatuur lijken erg duur.
Je kasten lijken ook erg aan de prijs maar ja maatwerk en zo.
[ Voor 11% gewijzigd door Shunt op 17-06-2019 08:49 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Zo ver ik loskreeg zo vast als een huis; 0 ruimte ter onderhandeling. Prijs is daarentegen wel echt scherp, heb redelijk wat vergeleken.Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:35:
Timmeh, wij willen zelf ook gaan kopen bij de Keukenkastenfabriek. Hoe zijn jouw ervaringen met de prijzen? Ligt alles vast of kon je nog een beetje onderhandelen?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]
Mijn Siemens doet dat ook. In de handleiding daarvan staan een lijstje met "normale" geluiden. Zoemen, brommen, tikken, klikken, fluiten, kreunen.
Het kan ook per pan verschillen.
Het kan ook per pan verschillen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]
Neff en Siemens scheelde maar €900 in totaal, maar ja wel adviesprijzen uit het boekje natuurlijk.Shunt schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:47:
[...]
Zonder details van wat er in gaat kunnen we hier natuurlijk niets over zeggen.
Maar al bij al denk ik dat je beter eens bij een goede keukenboer langs kunt gaan tenzij je extreem speciale wensen hebt ofzo. Want Ik zie zo even 123 niets heel speciaals waarvoor je nu echt naar een interieur bouwer zou moeten.
Verder hou er even rekening mee dat NEFF gewoon op 1 op 1 Siemens / Bosch is op een paar unieke features als slide en hide na. En qua kosten doet dit niets onder op Siemens / Bosch. Sommige toko's doen nog graag alsof NEFF een premium merk is om de prijzen lekker op te poetsen voor de marge!
Vooral je blad en apparatuur lijken erg duur.
Je kasten lijken ook erg aan de prijs maar ja maatwerk en zo.
Ik vond het ook erg duur hoor, ik heb ook al gezegd dat ik sowieso niet meer dan 23k uit wil geven aan een keuken ook al heb ik budget voor meer.
De kasten waren zonder Fenix 2000 goedkoper maar goed, fenix
Verwijderd
Ik had zelf ook het idee dat de prijs redelijk scherp was. Drempel die ik nog over moet is dat ik dan alles, kasten, apparatuur, blad en montage, bij verschillende adressen koop/inhuur.Timmeh_PS3 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:16:
[...]
Zo ver ik loskreeg zo vast als een huis; 0 ruimte ter onderhandeling. Prijs is daarentegen wel echt scherp, heb redelijk wat vergeleken.
Ga ik dus ook doen;Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:58:
[...]
Ik had zelf ook het idee dat de prijs redelijk scherp was. Drempel die ik nog over moet is dat ik dan alles, kasten, apparatuur, blad en montage, bij verschillende adressen koop/inhuur.
- Kasten zet ik zelf (niet heel moeilijk als je even rustig de tijd neemt, aangezien ze voorgemonteerd geleverd worden)
- Blad via 123werkbladen.nl, composiet Navona-gepolijst; die laat ik dus wél plaatsen.
- Apparatuur via 123apparatuur.nl; scherper dan keukenloods in mijn geval (muv de Bora PURU, daar moet ik nog een adresje voor vinden)
Waarom een maatwerk keuken?Bany schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:36:
[...]
Neff en Siemens scheelde maar €900 in totaal, maar ja wel adviesprijzen uit het boekje natuurlijk.
Ik vond het ook erg duur hoor, ik heb ook al gezegd dat ik sowieso niet meer dan 23k uit wil geven aan een keuken ook al heb ik budget voor meer.
De kasten waren zonder Fenix 2000 goedkoper maar goed, fenix
Heb je een speciale vorm qua keuken op speciale wensen voor je keuken die niet kunnen bij een standaard keukenboer?
Want ik denk zomaar dat als je de zelfde keuken bij een normale keukenleverancier gaat halen je max 17/18k kwijt zult zijn afhankelijk van je apparatuur. Echter dan moet je wel voor de midden moot qua kasten gaan. Ga je voor de hogere klasse kastjes dan ben je waarschijnlijk tussen de 22 en 24 kwijt.
Ik blijf het zeggen, neem kasten die bij je wensen passen niet kasten die het "naampje" hebben. Ga je voor dure kasten omdat je daar de deurtjes bij hebt die je nergens anders kunt vinden vooral doen! Kun je de zelfde frontjes ook gewoon op je midden range keuken krijgen waarom dan gaan voor de duurdere kastjes.
Zelf gaat mijn nieuwe keuken als het ooit zo ver komt met een eiland uitgevoerd worden waarvan het blad naadloos aan de zijkanten door loopt uit zwart keramiek. Dan kom ik volgens mij direct uit bij next125. Daar betaal ik voor en dat is iets wat ik dan accepteer. Nu ben ik extreem blij met mijn Pronorm / Silverline keuken want daar konden alle kleurtjes en greepjes op die ik wou hebben.
Game PC
Keukenboer in Duitsland raadde mij een losse vriezer aan (GU15DA55) want daar zit het motorblok in de plint verwerkt waardoor de onderste lade ook volle diepte is. Toen de Nederlandse concurrent mij een koel/vriescombo bood trok ik direct die lade eruit, en toen viel me op dat hij niet alleen ondieper was, maar ook veel smaller. Ook op dit forum had ik al een paar maal gelezen dat mensen de vriezer vonden tegenvallen.charrel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:11:
[...]
Apparatuur ga ik nog even bekijken, we willen een koelkast/Vries combi met 3 laden. Bosch lijkt alleen maar 1 bigbox, halve box en een ijsblok la te hebben.
Onze dochter heeft coeliakie en we willen een zo groot mogelijke koel/Vries combi hebben omdat we de meeste spullen ook glutenvrij moeten hebben.
Iemand nog tips voor een koel/vries combi van 190cm?
Keukenboer vertelde me toen dat dit komt door de hogere energie-eisen en dus dikkere wanden. En dat die truc met de motor in de plint alleen bij losse vriezers wordt gedaan (van 60 hoog, zeg maar 1 onderkastje). Bij de koel/vriestorens moest je dan bij de installatie gaten in de onderplaat zagen en werd de boel instabiel. De vriezer uit de combi was 66 liter, en de losse vriezer 98. Scheelt nogal!
Ook bij keukenboer 2 hebben wij de offerte dus aangepast naar een losse vriezer, want wij hebben geen bijkeuken waar een extra tweede vriezer zou kunnen staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Nondescripta op 17-06-2019 22:17 ]
Wij zijn er ook nog geweest. Nette prijzen, aardig geholpen daar. Wat me echter enorm tegen stond is dat je 100% vooruit moest betalen, wat toch een risico is met de bijbehorende levertijden. Het zou voor mij niet de eerste keer zijn dat ik veel geld kwijt zou zijn bij faillissement...Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:35:
prutsert
Verwijderd
Heb zelf ook gekeken voor apparatuur bij Bemmel en Kroon, is ook scherp.Timmeh_PS3 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:41:
[...]
Ga ik dus ook doen;
- Kasten zet ik zelf (niet heel moeilijk als je even rustig de tijd neemt, aangezien ze voorgemonteerd geleverd worden)
- Blad via 123werkbladen.nl, composiet Navona-gepolijst; die laat ik dus wél plaatsen.
- Apparatuur via 123apparatuur.nl; scherper dan keukenloods in mijn geval (muv de Bora PURU, daar moet ik nog een adresje voor vinden)
Hmm interessant, ik ga daar ook nog even achteraan. In de voorwaarden staat overigens het volgende:--WaaZaa-- schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:21:
[...]
Wij zijn er ook nog geweest. Nette prijzen, aardig geholpen daar. Wat me echter enorm tegen stond is dat je 100% vooruit moest betalen, wat toch een risico is met de bijbehorende levertijden. Het zou voor mij niet de eerste keer zijn dat ik veel geld kwijt zou zijn bij faillissement...
3.5 De volledige betaling moet voldaan zijn voordat de producten geleverd of afgehaald worden middels IDeal of een overschrijving.
Zojuist terug van ons bezoek aan Bruynzeel met een offerte van 15k. Betreft keuken voor ons nieuwbouwhuis oplevering q3 2020. Bruynzeel is de partij aangewezen door de aannemer.
Hoogglas wit, zwart aanrechtblad quartsiet 3cm, spoeleiland, inductiefornuis boretti, koelvries combi siemens, vaatwasser siemens, eigenmerk kraan en wasbak.
Volgens de medewerker is Bruynzeel afgestapt van het onderhandelen. De prijs is vast punt.
Wij gaven aan dat we de prijs wat aan de hoge kant vinden. Volgens hem kunnen we alleen besparen door het fornuis te laten schieten en standaard oven en inductieplaat.
We zijn ook bij Superkeukens geweest. Soortgelijke keuken voor 12k. Wat andere merk apparatuur en net wat ander kasttype etc. Dus helemaal vergelijken kun je ze niet.
Ik vraag me af of er echt geen onderhandelingsruimte is.
Wat is jullie ervaring?
Hoogglas wit, zwart aanrechtblad quartsiet 3cm, spoeleiland, inductiefornuis boretti, koelvries combi siemens, vaatwasser siemens, eigenmerk kraan en wasbak.
Volgens de medewerker is Bruynzeel afgestapt van het onderhandelen. De prijs is vast punt.
Wij gaven aan dat we de prijs wat aan de hoge kant vinden. Volgens hem kunnen we alleen besparen door het fornuis te laten schieten en standaard oven en inductieplaat.
We zijn ook bij Superkeukens geweest. Soortgelijke keuken voor 12k. Wat andere merk apparatuur en net wat ander kasttype etc. Dus helemaal vergelijken kun je ze niet.
Wat is jullie ervaring?
Ik was 6 weken terug bij de Bruynzeel in Zaandam. Mij werd hetzelfde verteld, ze zijn afgestapt van het onderhandelen. De offerteprijs is een vaste prijsLisabella schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:01:
Zojuist terug van ons bezoek aan Bruynzeel met een offerte van 15k. Betreft keuken voor ons nieuwbouwhuis oplevering q3 2020. Bruynzeel is de partij aangewezen door de aannemer.
Wat is jullie ervaring?
Was het echt onderhandelen dan? Dat soort zaken verkopen een keuken van 12k, doen er 10k bovenop en geven je 8k korting. Mensen die niets doen is pure winst voor hun, mensen die wat van de prijs afwillen krijgen 2k “korting”. Uiteindelijk verliezen die keukenzaken er nooit wat op.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Je krijgt geen korting meer bij Beuynzeel. Prijs is vast. PuntOphidian schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:29:
Was het echt onderhandelen dan? Dat soort zaken verkopen een keuken van 12k, doen er 10k bovenop en geven je 8k korting. Mensen die niets doen is pure winst voor hun, mensen die wat van de prijs afwillen krijgen 2k “korting”. Uiteindelijk verliezen die keukenzaken er nooit wat op.
Ja oke, de volgende vraag is of de ‘vaste prijs’ die je krijgt ook een wassen neus isOphidian schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:56:
Dat zeg ik, die “korting” was een wassen neus.
Iemand een tip voor een goede online keukendesigner? Ons idee even in de Ikea designer gezet, dat werkt best goed, ook prettig dat je meteen een prijs krijgt alleen heeft Ikea wat afwijkende maten.
Wel een paar designers gevonden maar die hebben dan of een gare plugin nodig, of zijn heel beperkt in de keuzes wat kasten betreft, of je kan het er wel inzetten maar vervolgens niet fatsoenlijk bekijken, etc, etc. Zijn er designers die boven het maaiveld uitsteken wat gebruiksvriendelijkheid/functionaliteit betreft?
Wel een paar designers gevonden maar die hebben dan of een gare plugin nodig, of zijn heel beperkt in de keuzes wat kasten betreft, of je kan het er wel inzetten maar vervolgens niet fatsoenlijk bekijken, etc, etc. Zijn er designers die boven het maaiveld uitsteken wat gebruiksvriendelijkheid/functionaliteit betreft?
Tja. Als je er echt tijd in wilt steken: Sketchup met de kastelementen van Systemat die door thuiskeukens.nl netjes in de catalogus gezet zijn.bartvb schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:40:
Iemand een tip voor een goede online keukendesigner? Ons idee even in de Ikea designer gezet, dat werkt best goed, ook prettig dat je meteen een prijs krijgt alleen heeft Ikea wat afwijkende maten.
Een iets simpeler alternatief is de ALNO keukenplanner: https://www.alno.de/kuechenausstattung/kuechenplanung/
Die laatste is niet online, maar gewoon te downloaden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Floorplanner zou ook kunnen. Werkt prima en is een simpel programma.bartvb schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:40:
Klopt, zolang de keukenzaken geen openheid van zaken geven kan je het moeilijk vergelijken. Het is niet duidelijk welk merk je precies hebt bij die grote zaken, prijzen van apparatuur is onduidelijk, onduidelijke welke keukenbedrijven nou precies concurrenten zijn etc. Leuk dat ze een vaste prijs geven, maar ik zou gewoon precies willen weten wat ze gaan installeren, dus niet een of ander vaag eigen huis merkje wat uiteindelijk een el cheapo keukenblok is.assassin85 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:19:
[...]
Ja oke, de volgende vraag is of de ‘vaste prijs’ die je krijgt ook een wassen neus is
Daarom ben ik bij twee lokale kleine keukenboeren binnengestapt, onafhankelijk van elkaar een keuken in elkaar gezet zoals ik hem wilde (beide bedrijven waren niet op de hoogte van de ander) en daar kwam ongeveer dezelfde prijs uit. Uiteindelijk nog iets scherper kunnen krijgen bij het bedrijf dat we kozen, maar met name met gesloten portemonnee veel betere apparatuur gekregen. Uiteindelijk weet je nog steeds niet of je teveel betaald hebt, maar ik ben tevreden en ben erg blij als ik iedere keer weer zie hoe de keuken eruit ziet
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
@Blihi Sketchup word ik altijd erg chagrijnig van. Autodesk Revit bevalt goed, maar daarvoor weinig fatsoenlijk spul kunnen vinden wat keukens betreft.
Maar Sketchup is misschien wel een aardige fallback. Iig makkelijk om custom dingen te doen. We willen b.v. een vaatwasser op hoogte. Dank voor de tips iig!
ALNO was ik tegengekomen in dit topic, ga ik ook eens proberen. Wel jammer dat dat Windows only is.
@stokmeister wist niet dat Floorplanner tegenwoordig ook iets met keukens kon. Kan ik nog eens naar kijken. Merci!
Andere vraag; zijn er koelkasten of koel-/vriescombinaties die 600mm breed zijn waar je een front op kan zetten (deur op deur)? Het lijkt vrij zinloos om een koelkast van 178cm hoog in een kast te bouwen. Als je die tussen twee hoge kasten zet dan is er een stuk meer ruimte voor isolatie of etenswaren?
Zoals @Nondescripta hierboven ook aangeeft zijn er wel onderbouw vriezers en koelkasten die 600mm breed zijn, bij de hoge modellen kan ik dat niet vinden. Vrijstaande koelkast kan natuurlijk maar die hebben dan weer een afwijkend front.
Maar Sketchup is misschien wel een aardige fallback. Iig makkelijk om custom dingen te doen. We willen b.v. een vaatwasser op hoogte. Dank voor de tips iig!
ALNO was ik tegengekomen in dit topic, ga ik ook eens proberen. Wel jammer dat dat Windows only is.
@stokmeister wist niet dat Floorplanner tegenwoordig ook iets met keukens kon. Kan ik nog eens naar kijken. Merci!
Andere vraag; zijn er koelkasten of koel-/vriescombinaties die 600mm breed zijn waar je een front op kan zetten (deur op deur)? Het lijkt vrij zinloos om een koelkast van 178cm hoog in een kast te bouwen. Als je die tussen twee hoge kasten zet dan is er een stuk meer ruimte voor isolatie of etenswaren?
Zoals @Nondescripta hierboven ook aangeeft zijn er wel onderbouw vriezers en koelkasten die 600mm breed zijn, bij de hoge modellen kan ik dat niet vinden. Vrijstaande koelkast kan natuurlijk maar die hebben dan weer een afwijkend front.
Ik
Als je er een klein beetje tijd in steekt kun je best veel met sketchup...bartvb schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:40:

Als je er veel tijd in steekt nog veel meer 

Hoewel de browser wel moeite krijgt als de modellen te groot worden.
Hoewel de browser wel moeite krijgt als de modellen te groot worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 21-06-2019 20:59 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Je kan er wel veel mee, leercurve is ook laag, wat dat betreft zeker een leuk pakket.
Alleen ben ik solid modelers gewend en dat levert hier vooral heel veel ergernis op als ik dan iets in SketchUp moet doen.
Je hebt daar wel bijna exact onze badkamer gemodelleerd, @Blihi . Leuke woning!
Alleen ben ik solid modelers gewend en dat levert hier vooral heel veel ergernis op als ik dan iets in SketchUp moet doen.
Je hebt daar wel bijna exact onze badkamer gemodelleerd, @Blihi . Leuke woning!
Ik hoop dat Siematic nog wel aan onderhandelen doet want ik heb de offerte binnen. 38k incl. montage (19.5k kasten 10k apparatuur, 5k blad 3.5k montage). Goedemorgen 

Wat deze kerel gedaan heeft - en da's op zich wel aardig bedacht - is de hoge kasten de hoek om trekken zodat beide ovens naast elkaar kunnen. Door dat in een andere kleur te doen blijven de lage delen toch wel een eenheid. Dit levert waanzinnig veel opbergruimte op, maar de consequentie is ook dat er minder bladruimte is dan we zouden willen.
Een deel kun je fixen door het eiland nog iets breder te maken (is nu 2150, zou ook 2500 kunnen zijn) en de hoge kast direct naast de ovens te laten vallen maar dan nog houdt het niet écht over.

Wat deze kerel gedaan heeft - en da's op zich wel aardig bedacht - is de hoge kasten de hoek om trekken zodat beide ovens naast elkaar kunnen. Door dat in een andere kleur te doen blijven de lage delen toch wel een eenheid. Dit levert waanzinnig veel opbergruimte op, maar de consequentie is ook dat er minder bladruimte is dan we zouden willen.
Een deel kun je fixen door het eiland nog iets breder te maken (is nu 2150, zou ook 2500 kunnen zijn) en de hoge kast direct naast de ovens te laten vallen maar dan nog houdt het niet écht over.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 25-06-2019 07:59 ]
Hoeveel m bewegingsruimte houd je over bij een groter eiland? Rond de meter is ok.Daniel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:58:
Ik hoop dat Siematic nog wel aan onderhandelen doet want ik heb de offerte binnen. 38k incl. montage (19.5k kasten 10k apparatuur, 5k blad 3.5k montage). Goedemorgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Montagekosten en de kasten zijn relatief hoog. De rest is aannemelijk afhankelijk van type blad en apparatuur.
De ruimte is 4,5 meter. Dus je zou als je aan beide zijden een meter wil houden naar een eiland van 2500mm kunnen. Zelfs nog iets meer want aan de rechterkant hoef je er niet perse strak omheen te kunnen lopen.synx6 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:02:
[...]
Hoeveel m bewegingsruimte houd je over bij een groter eiland? Rond de meter is ok.
Montagekosten en de kasten zijn relatief hoog. De rest is aannemelijk afhankelijk van type blad en apparatuur.
De apparatuur is aan de dure kant..maar zit inderdaad niet heel veel ruimte in. Zou voor 8k moeten kunnen met de specs die wij hebben doorgegeven. Blad vind ik wel duur. Mijn andere offerte heeft een stuk meer blad (groter eiland, langere aanrecht) en is 1000 euro goedkoper. Kasten is wel waar de rek in zit lijkt me.
@Daniel Moet zeggen, wij koken geregeld met twee of zelfs vier personen. En daarmee heb ik toch echt voldoende aan ongeveer 3 meter ruimte. Dat lijkt in dit geval ongeveer op hetzelfde neer te komen toch?
Zo'n eiland heeft natuurlijk ruimte 'in de diepte'. We maakten ons ook een beetje zorgen over de bladruimte, maar dit is echt geen probleem gebleken.
Zo'n eiland heeft natuurlijk ruimte 'in de diepte'. We maakten ons ook een beetje zorgen over de bladruimte, maar dit is echt geen probleem gebleken.
Daniel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier besteld. 22,5k. 7k voor apparatuur (zwarte quooker flex icm pro3, twee siemens ovens studio line, grote koelkast, aparte halve vriezer 98l, bora puru). 2k montage, 9k kasten (veel lades), 4k blad.
Kastenwand is 4m, keukeneiland 3.10 bij 1.20.
@Daniel Speciaal voor jou: Siematic moest hier 3,5k duurder worden voor deze exacte keuken.
Een vraag over combi stoomovens, meerbepaald over de verschillen tussen de toestellen van Miele en Siemens. Bij de Miele DGC 7440 zie ik in de gebruiksaanwijzing dat er een condensreservoir is voorzien naast het waterreservoir. Siemens CS658GRS7 heeft volgens de handleiding alleen maar een waterreservoir.
Weet iemand of dat dan betekent dat bij de Siemens de overtollige stoom bij openen zomaar de keuken indampt? Terwijl dit dan bij de Miele grotendeels weer in het condensbakje wordt gepompt en dus minde zal ontsnappen uit de oven?
Is Miele dan de enige die zo een condensreservoir heeft?
Weet iemand of dat dan betekent dat bij de Siemens de overtollige stoom bij openen zomaar de keuken indampt? Terwijl dit dan bij de Miele grotendeels weer in het condensbakje wordt gepompt en dus minde zal ontsnappen uit de oven?
Ik moet de aangepaste offerte nog krijgen maar ik denk dat ik een stuk hoger ga uitkomen. Ik was er gisteren voor een 2e sessie en ben behoorlijk afgeknapt op de winkel. Ik had maar een uur, en de adviseur heeft ongeveer de driekwart van de tijd besteedt aan het verslepen van allerlei kloterige details (wijnflesje hier, plantje daar), ongeveer 8 keer per seconde rondklikken in het perspectiefbeeld en het neerzetten van eoa 'kruidentuin' van 1000 euro die ik helemaal niet wilde. De échte aspecten van de keuken: looproutes, waar welke opbergruimte, samenhang tussen de verschillende elementen, materialen, gekozen apparatuur en - vooral - prijs zijn niet of nauwelijks aan bod gekomen.LtMarx schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:24:
@Daniel Speciaal voor jou: Siematic moest hier 3,5k duurder worden voor deze exacte keuken.
En dan wil je dat ik 35 mille ga uitgeven in je 'flagship store'

Siematic Vondelpark: avoid.
Je zou me bijna een plezier doen door een keer naar ekelhoff te rijden en me te vertellen wat je keuken daar kost. Wij zijn tussendoor nog een keer naar Grando keukens geweest en die voor mijn keuken hierboven voor 36k aan, Hahaha.Daniel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:59:
[...]
Ik moet de aangepaste offerte nog krijgen maar ik denk dat ik een stuk hoger ga uitkomen. Ik was er gisteren voor een 2e sessie en ben behoorlijk afgeknapt op de winkel. Ik had maar een uur, en de adviseur heeft ongeveer de driekwart van de tijd besteedt aan het verslepen van allerlei kloterige details (wijnflesje hier, plantje daar), ongeveer 8 keer per seconde rondklikken in het perspectiefbeeld en het neerzetten van eoa 'kruidentuin' van 1000 euro die ik helemaal niet wilde. De échte aspecten van de keuken: looproutes, waar welke opbergruimte, samenhang tussen de verschillende elementen, materialen, gekozen apparatuur en - vooral - prijs zijn niet of nauwelijks aan bod gekomen.
En dan wil je dat ik 35 mille ga uitgeven in je 'flagship store'
Siematic Vondelpark: avoid.
Daar was vervolgens wel wat over te onderhandelen maar hoe serieus is je offerte dan nog?
Dat vind ik sowieso een nadeel aan keukenzaken met zo'n ontwerppakket. Het kost gewoon tijd om ter plekke een basis keuken te ontwerpen, netjes afwerken kost nog meer tijd. Logisch, maar je zit toch ook veel tijd te verdoen met wachten en meekijken.
Wij krijgen straks een handgemaakte eiken keuken. De eigenaar van de keukenzaak gebruikte een potlood, liniaal en een stuk papier en tekende in no-time onze keuken. Uiteraard wel nadat we uitvoerig onze wensen besproken hadden. Tja, je krijgt dan geen mooie 3D tekening in kleur. Het is meer een plattegrond waarop alle essentiële info staat maar het gaat wel lekker snel!
Qua indicatie tijdsbesteding.
We hebben bij twee zaken alles serieus, tot in de puntjes laten ontwerpen. Een zaak met 3D software. 2x een volle zaterdagmiddag besteed waarna het ontwerp definitief was, maar de tekening voor 90% klaar. Laatste 10% (details zoals plintjes etc) kwam dan als we de keuken gingen bestellen. Offerte rolt dan wel gelijk uit de computer
Bij de zaak met potlood en liniaal op afspraak 's avonds langs geweest van 19.30 tot 21.30. Wensen en mogelijkheden doorgesproken van A tot Z, schets op papier gemaakt. Offerte qua prijzen kwam een week later.
Toen nogmaals op afspraak een avond langs geweest van 19.30 tot 21.00 voor het uitkiezen van afwerking hout, greepjes en bijschaven offerte etc en om 21.00 een krabbel gezet.
Nadeel is wel dat het lange wachten is begonnen en we niet af en toe even kunnen spieken op een 3D tekening hoe mooi het gaat worden
Wij krijgen straks een handgemaakte eiken keuken. De eigenaar van de keukenzaak gebruikte een potlood, liniaal en een stuk papier en tekende in no-time onze keuken. Uiteraard wel nadat we uitvoerig onze wensen besproken hadden. Tja, je krijgt dan geen mooie 3D tekening in kleur. Het is meer een plattegrond waarop alle essentiële info staat maar het gaat wel lekker snel!
Qua indicatie tijdsbesteding.
We hebben bij twee zaken alles serieus, tot in de puntjes laten ontwerpen. Een zaak met 3D software. 2x een volle zaterdagmiddag besteed waarna het ontwerp definitief was, maar de tekening voor 90% klaar. Laatste 10% (details zoals plintjes etc) kwam dan als we de keuken gingen bestellen. Offerte rolt dan wel gelijk uit de computer
Bij de zaak met potlood en liniaal op afspraak 's avonds langs geweest van 19.30 tot 21.30. Wensen en mogelijkheden doorgesproken van A tot Z, schets op papier gemaakt. Offerte qua prijzen kwam een week later.
Toen nogmaals op afspraak een avond langs geweest van 19.30 tot 21.00 voor het uitkiezen van afwerking hout, greepjes en bijschaven offerte etc en om 21.00 een krabbel gezet.
Nadeel is wel dat het lange wachten is begonnen en we niet af en toe even kunnen spieken op een 3D tekening hoe mooi het gaat worden
Ja dat is irritant. Ik was gisteravond bij een zelfstandige bouwer en die maakte in een uurtje in Sketchup twee varianten. De andere leverancier waar we geweest zijn deed het schetsen op papier en werkte het vervolgens later uit in een 3d-tekening. Dat deed Siematic overigens eerst ook, maar ik snap niet waarom je je klant 5 minuten laat kijken naar de progress bar van je fancy raytracing 3d beeld. Het is wel mooi, maar ook overbodig.B-Real schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:17:
Dat vind ik sowieso een nadeel aan keukenzaken met zo'n ontwerppakket. Het kost gewoon tijd om ter plekke een basis keuken te ontwerpen, netjes afwerken kost nog meer tijd. Logisch, maar je zit toch ook veel tijd te verdoen met wachten en meekijken.
Maar het is ook verder simpel, we gaan er qua prijs nooit uitkomen. De praktijk van brutoprijzen waar dan 45% van af kan heeft Siematic ook al laten vallen, dus als ze nu al beginnen met 10k te veel gaan we dat nooit ingepast krijgen - zelfs al gunde ik ze de opdracht.
Nog wel een vraagje trouwens...ik krijg dus nogal wisselende adviezen voor wat betreft afzuiging.
Er zijn basicly drie varianten voor werkblad-afzuiging: verwerkt in de kookplaat (Bora-achtige systemen), via units naast de kookplaat, of een unit aan de achterkant die omhoog komt uit het blad.
Volgens leverancier 1 is Bora het enige wat werkt en is de rest rommel. Maar werkt dit ook goed met hoge pannen? En het is (vind ik dan) niet zo mooi. Leverancier 2 zegt dat je ook prima uit de voeten kunt met afzuiging naast je kookplaat (bijv. https://www.keukenloods.nl/lf16va570.html ), voordeel is dat je je hele kookplaat kunt benutten, nadeel is dat je er bij een 80 of 90 cm plaat twee nodig hebt dus duurder. Leverancier 3 zegt dat de beste oplossing is om een kookplaat in de breedte te nemen (https://www.keukenloods.nl/ex275fxb1e.html) en die te combineren met een afzuigunit die uit het blad omhoog komt (https://www.keukenloods.nl/ld97dbm69.html) zodat je én ruimte hebt, én met 1 unit uit de voeten kunt.
Ik heb het vaker gezegd; de Miele stoomoven is niet te vergelijken met concurrenten.Zoef1 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:31:
Een vraag over combi stoomovens, meerbepaald over de verschillen tussen de toestellen van Miele en Siemens. Bij de Miele DGC 7440 zie ik in de gebruiksaanwijzing dat er een condensreservoir is voorzien naast het waterreservoir. Siemens CS658GRS7 heeft volgens de handleiding alleen maar een waterreservoir.
Ik vergelijk bijvoorbeeld zo'n siemens een beetje met het neerzetten van een bak water in de oven, waar de miele van 40-200 graden vocht kan inbrenen en het vochtpercentage reguleert.
Ervaring met de siemens van mijn schoonouders is dat deze inderdaad meer stoom de ruimte in pompt dan mijn Miele. Moet daarbij wel opmerken dat ook mijn Miele nog flink wat stoom los laat.
@Daniel Heb zelf een Bora Classic. Was er op voorhand wat sceptisch over, maar hij doet het echt goed. Ook met hogere pannen. Sterker nog; je moet oppassen bij het toevoegen van kruiden en uien bijvoorbeeld. Voor je het weet ligt dat buiten
Wel bewust voor de Classic gekozen omdat de afstand tot alle pannen daar relatief klein is.
Geen idee hoe de rest het doet natuurlijk
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2019 10:58 ]
Ik heb de diverse varianten ook bekeken bij diverse zaken, maar heb er zelf geen ervaring mee.
Wat ik telkens heb aangegeven, en die mening is onveranderd, de warme/geurende lucht gaat omhoog dat van de zijkant/achterkant/midden aanzuigen werkt naar mijn mening per definitie minder goed als een afzuigen vanaf de bovenkant. Hogere pannen versterken dat effect (lijkt mij) alleen maar.
Een zaak heeft het gedemonstreerd met een pan water waarvan de damp zichtbaar netjes afgezogen wordt, maarja daarin zit het probleem doorgaans niet. Die grote bakpan met vlees bijvoorbeeld, daar komen de luchtjes vanaf. Als je daar bijv. dan nog eens wat water bij gooit zie je de walm omhoog trekken, no way dat een afzuiging van de zij/achterkant of het midden dat zo goed wegwerkt als een afzuiging aan de bovenkant.
Verder vind ik een afzuiging in het midden van de plaat zonde van de ruimte, dan liever een extra "pit".
Daarnaast stappen wij over naar inductie omdat het zoveel makkelijker is met schoonmaken. Met een afzuiging anders dan aan de bovenkant, geeft dat nog steeds teveel gedoe. (Persoonlijke mening en ja, ik weet dat je een afzuig unit aan de bovenkant ook moet schoonmaken).
Al met al zal het vast wel werken, maar (in sommige/veel gevallen) niet zo goed als een "normale" afzuiging.
Wat ik telkens heb aangegeven, en die mening is onveranderd, de warme/geurende lucht gaat omhoog dat van de zijkant/achterkant/midden aanzuigen werkt naar mijn mening per definitie minder goed als een afzuigen vanaf de bovenkant. Hogere pannen versterken dat effect (lijkt mij) alleen maar.
Een zaak heeft het gedemonstreerd met een pan water waarvan de damp zichtbaar netjes afgezogen wordt, maarja daarin zit het probleem doorgaans niet. Die grote bakpan met vlees bijvoorbeeld, daar komen de luchtjes vanaf. Als je daar bijv. dan nog eens wat water bij gooit zie je de walm omhoog trekken, no way dat een afzuiging van de zij/achterkant of het midden dat zo goed wegwerkt als een afzuiging aan de bovenkant.
Verder vind ik een afzuiging in het midden van de plaat zonde van de ruimte, dan liever een extra "pit".
Daarnaast stappen wij over naar inductie omdat het zoveel makkelijker is met schoonmaken. Met een afzuiging anders dan aan de bovenkant, geeft dat nog steeds teveel gedoe. (Persoonlijke mening en ja, ik weet dat je een afzuig unit aan de bovenkant ook moet schoonmaken).
Al met al zal het vast wel werken, maar (in sommige/veel gevallen) niet zo goed als een "normale" afzuiging.
Nochtans staat er bij de iets duurdere Siemens combi stomers (zoals de Siemens CS658GRS7 er m.i. één is) dat er sprake is van 'externe stoomopwekking' of wat dat dan ook mag zijn. Lijkt mij dan toch beter dan gewoon een bak water in de oven? Tot nu toe heb ik daar nog nergens iets over gevonden.MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:56:
[...]
Ik heb het vaker gezegd; de Miele stoomoven is niet te vergelijken met concurrenten.
Ik vergelijk bijvoorbeeld zo'n siemens een beetje met het neerzetten van een bak water in de oven, waar de miele van 40-200 graden vocht kan inbrenen en het vochtpercentage reguleert.
@B-Real het werkt eigenlijk verrassend goed. Dat komt doordat de warme geurende lucht zwaarder is en dus relatief makkelijk aangezogen kan worden door de unit in het midden. Een afzuigkap op hoogte zorgt ervoor dat veel luchten en damp ook naast de kap al hun weg vinden omdat de aanzuiging relatief laat pas oppakt.
Bij vrienden en in de showroom ben ik overtuigd dat het prima gaat voldoen. Zeker in combinatie met een stoomoven waardoor je al minder vaak pannen op het vuur zal zetten, de looks en nooit meer je hoofd te stoten en vrij zicht te hebben gaven bij mij de doorslag.
Ik heb overigens de Miele besteld, niet de Bora vanwege uiterlijk en bediening. De Miele heeft 2 grote flex zones en bediening vond ik mooier.
Bij vrienden en in de showroom ben ik overtuigd dat het prima gaat voldoen. Zeker in combinatie met een stoomoven waardoor je al minder vaak pannen op het vuur zal zetten, de looks en nooit meer je hoofd te stoten en vrij zicht te hebben gaven bij mij de doorslag.
Ik heb overigens de Miele besteld, niet de Bora vanwege uiterlijk en bediening. De Miele heeft 2 grote flex zones en bediening vond ik mooier.
Ik meld mij ook maar. Zijn een huis aan het renoveren (alleen de voorgevel blijft staan). Nu wees de voorman mij erop toen onze keuze voor de Bora kookplaat ter sprake kwam, dat daar krachtstroom aansluiting voor nodig is, die we niet hebben in de meterkast. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben benieuwd naar de kosten voor aanleg (netwerk leverancier en electricien).
Verder om ook wat te delen:
1. keuken kasten: Ikea (voxtorp mat wit); 4400 euro (besteld)
2. aanrecht blad composiet zwart (1m X 1,8m + 1m x 3,2m); 2000 euro (indicatie)
3. apparatuur:
- Quooker Combi Zwart 7L: 1500 euro
- Bora Puru: 2000 euro
- Oven/Combi ntb (Bosch zwart Accent line vind ik erg mooi)
- Oven ntb
- Vriezer ntb
- Koelkast ntb
- Vaatwasser ntb
Al met al komen we uit zonder installatie op ongeveer 13K (incl apparatuur budget 6500 euro).
Aanrechtblad niet bij Ikea gedaan, omdat ik van diverse bronnen hoorde dat je meer keuze en goedkoper uit bent elders. Ook wilde ik betere apparaten, dus die ook niet meebesteld. Ga ik voor shoppen bij B&K, keukenloods etc. Installatie laten we doen door onze aannemer tzt en de kastjes zetten we zelf in elkaar.
Ik ben benieuwd naar de kosten voor aanleg (netwerk leverancier en electricien).
3. apparatuur:
- Oven ntb
- Vriezer ntb
- Koelkast ntb
- Vaatwasser ntb
Al met al komen we uit zonder installatie op ongeveer 13K (incl apparatuur budget 6500 euro).
Aanrechtblad niet bij Ikea gedaan, omdat ik van diverse bronnen hoorde dat je meer keuze en goedkoper uit bent elders. Ook wilde ik betere apparaten, dus die ook niet meebesteld. Ga ik voor shoppen bij B&K, keukenloods etc. Installatie laten we doen door onze aannemer tzt en de kastjes zetten we zelf in elkaar.
Volgens mij hebben mijn schoonouders de meest luxe lijn. En daar ligt gewoon een plas water onderin.Zoef1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:34:
[...]
Nochtans staat er bij de iets duurdere Siemens combi stomers (zoals de Siemens CS658GRS7 er m.i. één is) dat er sprake is van 'externe stoomopwekking' of wat dat dan ook mag zijn. Lijkt mij dan toch beter dan gewoon een bak water in de oven? Tot nu toe heb ik daar nog nergens iets over gevonden.
Die wordt bij mijn Miele netjes afgezogen.
Iemand ervaring met kookplaten / afzuigkappen van cendo?
Spul ziet er mooi uit, qua functies is het op papier dik in orde, helaas nog weinig reviews online gevonden.

https://www.cendo.nl/prod...90cm-zwart-glas-kr71epdz/
Spul ziet er mooi uit, qua functies is het op papier dik in orde, helaas nog weinig reviews online gevonden.

https://www.cendo.nl/prod...90cm-zwart-glas-kr71epdz/
Verwijderd
Ik heb zelf een paar keer een keuken bij Ikea gekocht, goede prijs/kwaliteit verhouding. Mijn ervaring: als je gaat voor een ander merk, zou ik aanraden, neem dan een xl-vaatwasser met varioscharnier. Als het front voor de vaatwasser uit een stuk is past het zonder meer. Een front bestaande uit meerdere delen kregen wij er niet goed op maar misschien kan dat wel. Kasten voor koeler en vriezer van Ikea zijn volgens mij geschikt voor zgn sleepdeuren en dus niet deur op deur maar kan me vergissen. Aanrechtblad voor Ikea moet iets dieper zijn dan standaard. Met Bora heb ik geen ervaring. Succes!Xecuter NL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:42:
Ik meld mij ook maar. Zijn een huis aan het renoveren (alleen de voorgevel blijft staan). Nu wees de voorman mij erop toen onze keuze voor de Bora kookplaat ter sprake kwam, dat daar krachtstroom aansluiting voor nodig is, die we niet hebben in de meterkast. Wie heeft hier ervaring mee?
3. apparatuur:
- Oven ntb
- Vriezer ntb
- Koelkast ntb
- Vaatwasser ntb
Inmiddels heb ik nog een 3e variant van onze keuken laten maken, dit keer bij een zelfstandige bouwer. Hier is het concept dat je de nis opvult met een kastenwand (koelkast + ovens) en dan twee losse blokken. De kunst is om hier genoeg samenhang in te krijgen, maar het oogt wel lekker open en je hebt meer dan genoeg werkruimte omdat al je losse zooi (koffieapparaat etc) in de kastenwand verdwijnt.

Siematic heeft ook z'n ontwerp wat aangepast en een nieuwe prijs neergelegd (36k
). Nog steeds veel te duur, maar het is ook gewoon wel veel. Grote voordeel van deze opzet is dat je echt gigantisch veel opbergruimte krijgt + de ovens naast elkaar kunt plaatsen maar de kastenwand is zo groot dat het bijna wat benauwd oogt. En je hebt het minste bladruimte.

De 1e variant (hier nog in oude, blauwe kleurstelling, dit wordt gewoon zwart/antraciet en komt daarmee zo goed als binnen budget) is een combinatie waarbij het blad doorloopt tot in de hoek.

Het is wel echt frustrerend hoe karig de breedte van de nis voor de hoge kasten is uitgekozen door m'n architect - en ik hebt er zelf verder niet bij stil gestaan. De beschikbare ruimte is 2388mm (ex. de wandafwerking) en voor vier normaal formaat kasten naast elkaar heb je 2400mm nodig. Een paar cm meer en het was allemaal een stuk eenvoudiger geweest om de ovens naast elkaar te plaatsen en de hoek om te werken. Ik heb nog enige hoop dat er in de praktijk nog wel wat marge is waardoor het wel netjes zou kunnen passen, maar ik vrees eerder het omgekeerde.

Siematic heeft ook z'n ontwerp wat aangepast en een nieuwe prijs neergelegd (36k

De 1e variant (hier nog in oude, blauwe kleurstelling, dit wordt gewoon zwart/antraciet en komt daarmee zo goed als binnen budget) is een combinatie waarbij het blad doorloopt tot in de hoek.

Het is wel echt frustrerend hoe karig de breedte van de nis voor de hoge kasten is uitgekozen door m'n architect - en ik hebt er zelf verder niet bij stil gestaan. De beschikbare ruimte is 2388mm (ex. de wandafwerking) en voor vier normaal formaat kasten naast elkaar heb je 2400mm nodig. Een paar cm meer en het was allemaal een stuk eenvoudiger geweest om de ovens naast elkaar te plaatsen en de hoek om te werken. Ik heb nog enige hoop dat er in de praktijk nog wel wat marge is waardoor het wel netjes zou kunnen passen, maar ik vrees eerder het omgekeerde.
Je hebt basicly twee manieren van stoomopwekking: de betere stoomovens hebben een eigen stoomgenerator die dus buiten de overruimte de stoom opwekt en dán pas in de oven brengt (lees: externe stoomopwekking). De goedkopere modellen injecteren water in de ovenruimte die dan door de aanwezige hitte wordt omgezet in stoom. Dat werkt in de praktijk minder goed.Zoef1 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:34:
[...]
Nochtans staat er bij de iets duurdere Siemens combi stomers (zoals de Siemens CS658GRS7 er m.i. één is) dat er sprake is van 'externe stoomopwekking' of wat dat dan ook mag zijn. Lijkt mij dan toch beter dan gewoon een bak water in de oven? Tot nu toe heb ik daar nog nergens iets over gevonden.
[ Voor 56% gewijzigd door Daniel op 27-06-2019 08:35 ]
Als het nu een sleepdeur betreft kun je altijd naar deur op deur is mij ooit eens verteld (lijkt me ook logisch want je haalt de scharnieren van het hout en schroef de deur vast aan het houten paneel et voila)Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:43:
[...]
Ik heb zelf een paar keer een keuken bij Ikea gekocht, goede prijs/kwaliteit verhouding. Mijn ervaring: als je gaat voor een ander merk, zou ik aanraden, neem dan een xl-vaatwasser met varioscharnier. Als het front voor de vaatwasser uit een stuk is past het zonder meer. Een front bestaande uit meerdere delen kregen wij er niet goed op maar misschien kan dat wel. Kasten voor koeler en vriezer van Ikea zijn volgens mij geschikt voor zgn sleepdeuren en dus niet deur op deur maar kan me vergissen. Aanrechtblad voor Ikea moet iets dieper zijn dan standaard. Met Bora heb ik geen ervaring. Succes!
In principe heb je gelijk. Alleen moet je bij een koel-/vriescombinatie goed kijken naar de afmetingen van de houten deuren. Bij deur-op-deur is de ruimte tussen de scharnieren een stuk kleiner dan bij sleepdeur en is er een kans dat het niet of niet zonder aanpassingen (apparaat omhoog verschuiven in de kast bijv.) gaat passen.Sammy_tukker schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:31:
[...]
Als het nu een sleepdeur betreft kun je altijd naar deur op deur is mij ooit eens verteld (lijkt me ook logisch want je haalt de scharnieren van het hout en schroef de deur vast aan het houten paneel et voila)
Voor apparaten met 1 deur (koelkast of vriezer) geldt dit uiteraard niet.
Ook heeft deur-op-deur een maximale meubeldikte van zo'n 19 mm, al lijkt me dit in het geval van Ikea geen probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door niels132 op 27-06-2019 13:04 ]
Een kookplaat tot 7.4 kW kan aangesloten worden op een dubbele normale groep. Dus nog steeds 1 fase, maar je hebt eigenlijk twee automaten die aan elkaar gekoppeld zijn en dus tegelijk uitschakelen.Xecuter NL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:42:
Nu wees de voorman mij erop toen onze keuze voor de Bora kookplaat ter sprake kwam, dat daar krachtstroom aansluiting voor nodig is, die we niet hebben in de meterkast. Wie heeft hier ervaring mee?
Een zwaardere kookplaat (meestal tot 11 kW) heeft daadwerkelijk 3 fasen stroom nodig.
Om je een ruw idee te geven: het omzetten van de aansluiting kost 200-300 euro van het netwerkbedrijf. Als je niet hoger gaat dan 3x 25A zijn de vaste kosten gelijk aan een standaard 1 fase aansluiting van 35 of 40A.
Daarnaast heb je de aanpassingen in de meterkast. Mogelijk kun je de huidige groepenkast aanpassen of misschien moet je hem vervangen. Kosten van de kast : een paar honderd euro. Daarnaast moet je in elk geval een nieuwe kabel van meterkast naar de locatie van de kookplaat hebben. Hoe moeilijk dat is hangt van je woning af. Kosten voor een installateur: ook een paar honderd euro zou ik denken.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Onze keuken in onze nieuwbouwwoning wordt er een met een fornuis (inductie 5 zones + 2 ovens).
Inmiddels via keukenzaken op internet ook begrepen dat dit een 11kW en dus 3 fase nodig heeft.
Toen we vorige keer de offerte lieten maken bij de toegewezen keukenboer heb ik er nog naar gevraagd, maar die zei daar verder niets over. Deze week gaan we de keuken definitief maken, maar dit is nog wel even een dingetje qua kosten zeg maar.
Inmiddels via keukenzaken op internet ook begrepen dat dit een 11kW en dus 3 fase nodig heeft.
Toen we vorige keer de offerte lieten maken bij de toegewezen keukenboer heb ik er nog naar gevraagd, maar die zei daar verder niets over. Deze week gaan we de keuken definitief maken, maar dit is nog wel even een dingetje qua kosten zeg maar.
In veel gevallen worden nieuwbouwwoningen nu standaard als 3x25A aangesloten omdat de warmtepomp ook 3-fase nodig heeft. Dus wellicht is het enkel een kwestie van een 3-fase groep voor de keuken aanleggen.Lisabella schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:54:
Onze keuken in onze nieuwbouwwoning wordt er een met een fornuis (inductie 5 zones + 2 ovens).
@Daniel
Ik vind het ontwerp van Siematic wel verreweg het mooiste.
Het lijkt mij best mogelijk om die opstelling te realiseren met een ander merk voor 25-30k.
Als ik jou was zou ik eens langs gaan bij een Schüler/Häcker dealer met dat ontwerp en kijken wat zij voor je kunnen betekenen.
Ik vind het ontwerp van Siematic wel verreweg het mooiste.
Het lijkt mij best mogelijk om die opstelling te realiseren met een ander merk voor 25-30k.
Als ik jou was zou ik eens langs gaan bij een Schüler/Häcker dealer met dat ontwerp en kijken wat zij voor je kunnen betekenen.
Untappd: Kapitein_Merijn
Helaas betreft het hier een woning met gas (vergunning is al verleend in 2017) dus geen waterpomp.Daniel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:47:
[...]
In veel gevallen worden nieuwbouwwoningen nu standaard als 3x25A aangesloten omdat de warmtepomp ook 3-fase nodig heeft. Dus wellicht is het enkel een kwestie van een 3-fase groep voor de keuken aanleggen.
Maar voor de mensen die wel een waterpomp installatie hebben/krijgen is het zeker zinvolle informatie.
Ik zou dus een combi maken van optie 1 en 2, nisje in die wand voor je koffie apparaat, of ook gewoon inbouwen.. en dan wel je oven(s) naast elkaar. Ik vind ook verreweg die van Siemetic het mooiste qua ontwerp.Daniel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:51:
Inmiddels heb ik nog een 3e variant van onze keuken laten maken, dit keer bij een zelfstandige bouwer. Hier is het concept dat je de nis opvult met een kastenwand (koelkast + ovens) en dan twee losse blokken. De kunst is om hier genoeg samenhang in te krijgen, maar het oogt wel lekker open en je hebt meer dan genoeg werkruimte omdat al je losse zooi (koffieapparaat etc) in de kastenwand verdwijnt.
[Afbeelding]
Siematic heeft ook z'n ontwerp wat aangepast en een nieuwe prijs neergelegd (36k). Nog steeds veel te duur, maar het is ook gewoon wel veel. Grote voordeel van deze opzet is dat je echt gigantisch veel opbergruimte krijgt + de ovens naast elkaar kunt plaatsen maar de kastenwand is zo groot dat het bijna wat benauwd oogt. En je hebt het minste bladruimte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Je hebt basicly twee manieren van stoomopwekking: de betere stoomovens hebben een eigen stoomgenerator die dus buiten de overruimte de stoom opwekt en dán pas in de oven brengt (lees: externe stoomopwekking). De goedkopere modellen injecteren water in de ovenruimte die dan door de aanwezige hitte wordt omgezet in stoom. Dat werkt in de praktijk minder goed.
Ik vind die Siematic ook wel echt mooi, maar 't is minstens 6k te duur zo. Dus dat is nog wel een hindernis. Maar wellicht kan een andere fabrikant het wel passend krijgen.
Dit klopt helemaal. Ik heb dit recent laten uitvoeren. Stedin vroeg zo'n 300 euro voor 3x25A. Ik heb de hele groepenkast laten aanpassen voor iets van 3 of 400 euro en mijn aannemer kon vrij eenvoudig een kabel van meterkast naar keuken trekken voor de kookplaat. Wat mij dat exact gekost heeft weet ik niet, want die ging mee in de grote hoop van electrawerk.mddd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:54:
[...]
Een kookplaat tot 7.4 kW kan aangesloten worden op een dubbele normale groep. Dus nog steeds 1 fase, maar je hebt eigenlijk twee automaten die aan elkaar gekoppeld zijn en dus tegelijk uitschakelen.
Een zwaardere kookplaat (meestal tot 11 kW) heeft daadwerkelijk 3 fasen stroom nodig.
Om je een ruw idee te geven: het omzetten van de aansluiting kost 200-300 euro van het netwerkbedrijf. Als je niet hoger gaat dan 3x 25A zijn de vaste kosten gelijk aan een standaard 1 fase aansluiting van 35 of 40A.
Daarnaast heb je de aanpassingen in de meterkast. Mogelijk kun je de huidige groepenkast aanpassen of misschien moet je hem vervangen. Kosten van de kast : een paar honderd euro. Daarnaast moet je in elk geval een nieuwe kabel van meterkast naar de locatie van de kookplaat hebben. Hoe moeilijk dat is hangt van je woning af. Kosten voor een installateur: ook een paar honderd euro zou ik denken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Zo kwam ik er onlangs achter dat de vorige eigenaren van mijn huis een 3x35A aansluiting hadden aangevraagd. Kostte een hoop vastrecht extra (je gaat van 229 naar 899 per jaar dan).PaT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:05:
[...]
Dit klopt helemaal. Ik heb dit recent laten uitvoeren. Stedin vroeg zo'n 300 euro voor 3x25A. Ik heb de hele groepenkast laten aanpassen voor iets van 3 of 400 euro en mijn aannemer kon vrij eenvoudig een kabel van meterkast naar keuken trekken voor de kookplaat. Wat mij dat exact gekost heeft weet ik niet, want die ging mee in de grote hoop van electrawerk.
Kostte me ook 300 euro om dat weer om te zetten. Die kerel was al klaar voordat de koffieautomaat zijn ding had gedaan

Dat zegt niet alles over de elektra-aansluiting. Die kan goed alsnog krachtstroom zijn (want dat is al jaren heel gebruikelijk). Alleen wanneer er specifiek om gevraagd wordt krijgt men nog een 1x35/40A aansluiting. Als je naar mijnaansluiting.nl gaat, een account aanmaakt en daar je postcode+huisnummer invult kun je zien wat er nu ligt.Lisabella schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:19:
[...]
Helaas betreft het hier een woning met gas (vergunning is al verleend in 2017) dus geen waterpomp.
Maar voor de mensen die wel een waterpomp installatie hebben/krijgen is het zeker zinvolle informatie.
Verder zou ik aanraden om lekker die 5-pits plaat en krachtstroom aan te leggen. Hier ook gedaan, hier moest inderdaad de hoofdaansluiting verzwaard (was nog 1x25A) en geen moment spijt van. Ook meteen voorbereid op een eventuele warmtepomp of een grote zonnepaneleninstallatie. En als de huidige groepenkast nog zo jong is als bij jou kan ie gewoon aangepast worden. Bij ons was dat de moeite zeker niet waard (groepenkast uit 1970). Kosten verwacht ik in de richting van 4-500 euro inclusief de nieuwe krachtgroep, waarbij je eigenlijk alleen extra uitgeeft voor de verzwaring. De kabel naar de keuken en bijpassende groep moeten er namelijk sowieso komen, ongeacht het type kookplaat. De meerkosten zijn dus vooral wat je netbeheerder vraagt voor de verzwaring.
Bij nieuwbouw is 3x25A inderdaad standaard, of je nou een warmtepomp hebt of niet.
Verder zijn veel 3-fase kookplaten ook geschikt om aan te sluiten op maar een fase (maximaal 7,4kW). Handig om daarvoor even de handleiding te pakken. Over het algemeen ben je dan wat beperkter wat betreft het inschakelen van veel zones op heel hoog vermogen maar dat komt niet super veel voor, prima oplossing als je het aanpassen van je meterkast/netwerkaansluiting wil uitstellen of voorkomen.
Verder zijn veel 3-fase kookplaten ook geschikt om aan te sluiten op maar een fase (maximaal 7,4kW). Handig om daarvoor even de handleiding te pakken. Over het algemeen ben je dan wat beperkter wat betreft het inschakelen van veel zones op heel hoog vermogen maar dat komt niet super veel voor, prima oplossing als je het aanpassen van je meterkast/netwerkaansluiting wil uitstellen of voorkomen.
Bedankt voor de tip.Steyn_E schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Dat zegt niet alles over de elektra-aansluiting. Die kan goed alsnog krachtstroom zijn (want dat is al jaren heel gebruikelijk). Alleen wanneer er specifiek om gevraagd wordt krijgt men nog een 1x35/40A aansluiting. Als je naar mijnaansluiting.nl gaat, een account aanmaakt en daar je postcode+huisnummer invult kun je zien wat er nu ligt.
Verder zou ik aanraden om lekker die 5-pits plaat en krachtstroom aan te leggen. Hier ook gedaan, hier moest inderdaad de hoofdaansluiting verzwaard (was nog 1x25A) en geen moment spijt van. Ook meteen voorbereid op een eventuele warmtepomp of een grote zonnepaneleninstallatie. En als de huidige groepenkast nog zo jong is als bij jou kan ie gewoon aangepast worden. Bij ons was dat de moeite zeker niet waard (groepenkast uit 1970). Kosten verwacht ik in de richting van 4-500 euro inclusief de nieuwe krachtgroep, waarbij je eigenlijk alleen extra uitgeeft voor de verzwaring. De kabel naar de keuken en bijpassende groep moeten er namelijk sowieso komen, ongeacht het type kookplaat. De meerkosten zijn dus vooral wat je netbeheerder vraagt voor de verzwaring.
De bouw moet nog beginnen dus ik kan dat inderdaad nu gemakkelijker aan laten leggen.
Zojuist de keuken gekocht met 5 pit inductie.
15k, geen onderhandelingsruimte bij Bruynzeel. Zelf nog even de apparatuur vergeleken, verschil was minimaal. Nu hopen dat tegen die tijd alles vlot en goed verloopt.
Zojuist de bestelling van de keuken definitief gemaakt. Apparaten nog een upgrade gegeven naar de nieuwe Virtoline.
@PaT had jij ook nog een andere vaatwasser genomen of alleen je zichtbare apparaten naar die nieuwe Artline getrokken?
Ik heb nu de:
DGC7845 (stoomoven en oven combi)
H7840BM (oven en magnetron combi)
CVA7845 (koffie automaat)
G7365 SC Vi XXL (vaatwasser)
Allen obsidiaanzwart op de vaatwasser na natuurlijk
.
@PaT had jij ook nog een andere vaatwasser genomen of alleen je zichtbare apparaten naar die nieuwe Artline getrokken?
Ik heb nu de:
Allen obsidiaanzwart op de vaatwasser na natuurlijk
En wat zijn de functionele upgrades t.o.v. Vorig jaar?GeeMoney schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:08:
Zojuist de bestelling van de keuken definitief gemaakt. Apparaten nog een upgrade gegeven naar de nieuwe Virtoline.
Ik heb nu de:
Allen obsidiaanzwart op de vaatwasser na natuurlijk.
Deze series hebben nu standaard wifi ondersteuning en een app.MikeyMan schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:10:
[...]
En wat zijn de functionele upgrades t.o.v. Vorig jaar?
Grootste verbeteringen zitten in de koffie automaat welke nu over full auto cleaning beschikt door middel van patronen welke hij op een ingegeven tijdstip (lees: nacht) kan uitvoeren. Dat scheelt zeker tov de 5000 serie heel veel gezeik met melkzakjes en poedertjes en pilletjes.
Verder zijn het looks (volledig glas nu) en de vaatwasser heeft een Powerdisk mogelijkheid.
Een capsule van Miele die ten minste 20 vaatwasbeurten meegaat en auto dosering heeft. Kan evengoed ook gewone tabletten/poeders in dus is een keuze om dat te gebruiken of niet.
De displays zijn nog groter en voorzien van nieuwere nog slimmere menu’s.
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2019 22:31 ]
Daar mis ik gelukkig niet heel veel aan danGeeMoney schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Deze series hebben nu standaard wifi ondersteuning en een app.
Grootste verbeteringen zitten in de koffie automaat welke nu over full auto cleaning beschikt door middel van patronen welke hij op een ingegeven tijdstip (lees: nacht) kan uitvoeren. Dat scheelt zeker tov de 5000 serie heel veel gezeik met melkzakjes en poedertjes en pilletjes.
Verder zijn het looks (volledig glas nu) en de vaatwasser heeft een Powerdisk mogelijkheid.
Een capsule van Miele die ten minste 20 vaatwasbeurten meegaat en auto dosering heeft. Kan evengoed ook gewone tabletten/poeders in dus is een keuze om dat te gebruiken of niet.
De displays zijn nog groter en voorzien van nieuwere nog slimmere menu’s.
WiFi functionaliteit valt me nogal tegen. Je moet eerst het apparaat in ‘WiFi modus’ zetten om te kunnen bedienen. Heb uiteindelijk wel @home toegevoegd aan mn stoomoven omdat de klok niet synchroon liep met de magnetron ernaast. Zit nu nog een halve seconde verschil tussen overigens
Die reiniging van de koffiemachine kan ik me wel iets bij voorstellen. Heb die nu niet meer, maar bij de 3xxx serie werden we daar aardig leip van.
Nog geen webcam in die ovens?
Nog geen webcam maar wel een draadloze thermostaat. De machines zijn nu altijd te bedienen dacht ik, in ieder geval de koffie automaat want dat heb ik gezien in het Experience Center. Als er een kopje onder staat kan je op afstand of op een timer koffie laten zetten. Nadeel is alleen dat hij dan natuurlijk de reiniging niet uitvoert want dan zit je kopje vol met rommelMikeyMan schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:34:
[...]
Daar mis ik gelukkig niet heel veel aan dan
WiFi functionaliteit valt me nogal tegen. Je moet eerst het apparaat in ‘WiFi modus’ zetten om te kunnen bedienen. Heb uiteindelijk wel @home toegevoegd aan mn stoomoven omdat de klok niet synchroon liep met de magnetron ernaast. Zit nu nog een halve seconde verschil tussen overigens
Die reiniging van de koffiemachine kan ik me wel iets bij voorstellen. Heb die nu niet meer, maar bij de 3xxx serie werden we daar aardig leip van.
Nog geen webcam in die ovens?
Gimmick natuurlijk maar ging mij voornamelijk om de automatische reiniging, die is wel helemaal top. Melkkan is nu ook zonder openen van de machine te plaatsen en te verwijderen. Dat maakt even snel een bakkie zetten ook mogelijk.
Ik kon overigens gewoon wachten, keuken komt pas eind oktober dus vandaar dat we de nieuwe lijn hebben. Anders geen specifieke reden.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2019 22:57 ]
Alleen de zichtbare apparaten heb ik geupgrade. Ovens bevallen erg goed. Afgelopen week voor het eerst de aardappels en bloemkool in de stoomoven bereid. Dat smaakte prima! En ook een kippenpoot kan dat apparaat prima zelf bereiden. We zijn er echt blij mee!GeeMoney schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:08:
Ik heb nu de:
Allen obsidiaanzwart op de vaatwasser na natuurlijk.
Als de verhuisrommel opgeruimd is, zal ik eens wat foto's plaatsen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik ben de afgelopen tijd naar verschillende keukens aan het kijken om uiteindelijk te bepalen wat ik wel/niet zoek in een nieuwe keuken. Nu kwam ik een werkblad tegen met daarin een gedeelte dat schuin afloopt, maar ik kan er maar niet achterkomen waar dat voor dient:
-opgelost-
Wie heeft het verlossende antwoord?
-opgelost-
Wie heeft het verlossende antwoord?
[ Voor 9% gewijzigd door Daan XVII op 30-06-2019 21:04 ]
Eindelijk een keuken gekocht veel aan dit topic gehad waarvoor dank.
Keukenkasten Keukendepot 3,60 bij 2,50 in een L vorm greeploos prijs 2800 (keukenkastenfabriek fors duurder)
Keukenblad 123werkbladen (deden netjes de prijzen van Lorreine accessoires omlaag vanwege een andere partij scheelde toch weer 70) 1661 in totaal (inclusief accessoires)
Keukenapparatuur Siemens Bemmel Kroon 3599 (keukenloods en 123keukenapparatuur waren duurder)
Montage 650 (werkspot)
Totale prijs: 8710.
Voor de vaatwasser en koelkast de IQ500 lijn genomen, want best getest en zeer energiezuinig. Afzuigkap, kookplaat, combimagnetron zijn uit een goedkopere lijn, dat boeit me minder. Ik merk aan de huidige vaatwasser van Siemens dat er echt een groot verschil zit in kwaliteit van de vaatwasser (nu de goedkoopste kan net zullen we maar zeggen)
Keukenkasten Keukendepot 3,60 bij 2,50 in een L vorm greeploos prijs 2800 (keukenkastenfabriek fors duurder)
Keukenblad 123werkbladen (deden netjes de prijzen van Lorreine accessoires omlaag vanwege een andere partij scheelde toch weer 70) 1661 in totaal (inclusief accessoires)
Keukenapparatuur Siemens Bemmel Kroon 3599 (keukenloods en 123keukenapparatuur waren duurder)
Montage 650 (werkspot)
Voor de vaatwasser en koelkast de IQ500 lijn genomen, want best getest en zeer energiezuinig. Afzuigkap, kookplaat, combimagnetron zijn uit een goedkopere lijn, dat boeit me minder. Ik merk aan de huidige vaatwasser van Siemens dat er echt een groot verschil zit in kwaliteit van de vaatwasser (nu de goedkoopste kan net zullen we maar zeggen)
[ Voor 39% gewijzigd door el flaco op 30-06-2019 10:36 ]
Heb je een afbeelding ?el flaco schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:00:
Eindelijk een keuken gekocht veel aan dit topic gehad waarvoor dank.
Montage 650 (werkspot)
Prijs klinkt goed, hoe zit het met de kwaliteit en wat voor blad heb je genomen ?
Thanks, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht..

De keukenboer heeft wel een tekening gemaakt maar omdat het blad elders wordt gehaald zegt het niet zoveel. Gewoon een l keuken, drie hoge kasten aan de korte kant, de rest laag. Merk keuken nobilia, nr 1 in Duitsland qua verkoop. Siemens apparatuur want best getest. Werkblad belgian fog 6cm dik ziet er zeer mooi uit. Dus met de kwaliteit zit het wel goed, sterker nog, dit kun je bij een keukenzaak nooit zo scherp krijgen. Heb veel zaken bezocht, zelfs ruzie gehad bij Brugmans (monteur voor 650 kon niet en Siemens voor deze prijzen de duurdere lijnen kon ook niet
) en werkbladen die dikker werd daar gold overal een extreme meerprijs voor.
[ Voor 20% gewijzigd door el flaco op 01-07-2019 22:56 ]
Voor deze opstelling heb ik inmiddels ook een prijsopgave: een kleine 26k inclusief montage. Is wel met een vrij lage stelpost qua blad waarmee we er denk ik niet gaan komen, maar daarentegen is het wel gewoon gelakt ipv kunststof, en met vrij dure afzuigingsoplossing (losse kookplaat + downdraft). Als we die vervangen door een kookplaat met geïntegreerde afzuiging besparen we nog wel een beetje.
Siematic heeft nog wat aanpassingen gedaan en door het kastmateriaal te wijzigen naar kunststof (kan op zich prima met de door ons gewenste kleur), een lagere prijsgroep op te zoeken qua blad en nog wat andere dingen weg te laten of te vereenvoudigen daalt de prijs met een whopping 9k naar 28.000 incl. montage. Dit zou nog wel haalbaar kunnen zijn maar ik vind het wel veel geld voor een kunststof keuken eigenlijk.
Zou graag eens jullie mening horen.
Wij hebben inmiddels 3 offertes binnen voor onze nieuwe keuken.
1 van een lokale Tristar keuken maar deze is toch een paar duizend duurder.
We hebben ook een prijs van Bemmel kroon. Welke het meest aantrekkelijk is. Het merk/type keuken zegt mij alleen helemaal niets. Ik ga er vanuit dat het een huismerk is? In de offerte staat uitvoering: A, Crown LIA Linea. Iemand hier ervaring mee?
De prijs is verder niet gespecificeerd, maar denken jullie dat die redelijk is? Bemmel Kroon geeft al meteen aan dat dit de eindprijs is, klopt dat of valt er nog wat te regelen op een of andere manier?
Werkblad composietsteen 253 x 98 x 6 cm
Hoogte kastenwand 224cm
Plint 10cm
Quooker COMBI 22FSBLK
Bora inductie recirculatie
Siemens HM836GNB6 combi oven
Siemens CT836LEB6 inbouw koffie
Siemens BI830CNB1 warmhoud lade (Ik weet het, onzin maar om het zicht gelijk te houden van de apparaten)
Avintage AV60CDZ wijnkast (klopt, sommige vinden het zonde van het geld, wij vinden het leuk. Voor het geld kun je ook een aantal jaar naar een bar)
Siemens KI34VX20 koel/vries
Siemens SN836X12IE vaatwasser
Prijs: 21.640 inclusief montage en BTW.
We hebben ook een prijs van Bemmel kroon. Welke het meest aantrekkelijk is. Het merk/type keuken zegt mij alleen helemaal niets. Ik ga er vanuit dat het een huismerk is? In de offerte staat uitvoering: A, Crown LIA Linea. Iemand hier ervaring mee?
De prijs is verder niet gespecificeerd, maar denken jullie dat die redelijk is? Bemmel Kroon geeft al meteen aan dat dit de eindprijs is, klopt dat of valt er nog wat te regelen op een of andere manier?
Hoogte kastenwand 224cm
Plint 10cm
Quooker COMBI 22FSBLK
Siemens BI830CNB1 warmhoud lade (Ik weet het, onzin maar om het zicht gelijk te houden van de apparaten)
Avintage AV60CDZ wijnkast (klopt, sommige vinden het zonde van het geld, wij vinden het leuk. Voor het geld kun je ook een aantal jaar naar een bar)

Denk dat je vooral na moet denken of je met de tristar de 20 cm ruimte beter kunt benutten met maatwerk kasten. Gauw gewonnen natuurlijk.
Ik vind dat je zo weinig ruimte hebt om te snijden en/of even iets neer te zetten. Alleen maar ruimte tussen spoelbak en kookplaat. Zo weinig ruimte heb ik nu ook en dat is vaak te krap als iemand even helpt met snijden. En het helpt ook niet dat onze besteklade ook nog onder dat stukje blad zit.
Wat vinden jullie van de volgende prijs.
Blad dekton 42mm met achterwand 40mm.
Bijna overal lades, totaal 5 binnenlades.
Aan eetkamerzijde + hogekast push to open
Model 2001 Cyprus hoogglans.
Apparatuur:
Miele XXL vaatwasser G4986SCVIXXL
Miele oven met magnetron H6800-1BMCLST (showroomprijs € 1400)
Miele stoomoven met oven DGC6800CLST (showroomprijs € 2285)
Liebherr koel/vries ICS3334-20
Novy panorama + inbouwbox
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645
Totaalprijs met plaatsen € 24000

Wat vinden jullie van de prijs?
Apparatuur:
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645

[ Voor 13% gewijzigd door Daros op 04-07-2019 13:31 ]
Als je zelf al niet weet wat voor merk keuken en afwerking het is hoe moeten wij dan weten of het redelijk is?Jefstaal schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:55:
Zou graag eens jullie mening horen.
Hoogte kastenwand 224cm
Plint 10cm
Quooker COMBI 22FSBLK
[Afbeelding]
Vind het altijd vreemd dat mensen dit zomaar accepteren, je wilt toch weten wat je koopt?
Persoonlijk vind ik die grote bar ook echt niet fraai en zonde van de ruimte. Bekend trucje om een hoop lucht te verkopen
Untappd: Kapitein_Merijn
Als ik naar de plaatjes kijk, vind ik het niet echt een spannende keuken van 24k. Er zit veel geld in de merken en een 42mmDaros schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:53:
Apparatuur:
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat jij nu voor 24k geoffereerd hebt gekregen, kun je ook voor minder kopen wat visueel nagenoeg hetzelfde is, en zelfs met ''mindere merken'' toch een goede koop, als dit jouw stijl is.
[ Voor 7% gewijzigd door keanu_ op 04-07-2019 22:26 ]
Om heel eerlijk te zijn komt deze keuken over als heel duur spul in een redelijk basic ogende keuken gestopt.Daros schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:53:
Apparatuur:
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van waar zulke duren kasten als je voor zo'n simpele opstelling / stijl gaat?
Ik zou persoonlijk veel minder kastjes met deurtjes pakken en meer bredere elementen met lades.
Deze keuken zou je waarschijnlijk met Siemens spul midden lijn keuken kasten en een wat dunner blad. (op een eiland vind ik dunner vaak luxer over komen.) exact het zelfde effect qua looks geven en slechts 14/16k kosten.
Game PC
Ik ga binnenkort voor een nieuwe keuken met vergelijkbare opstelling en apparatuur. Ik houd deze even in de gaten!
Heren ik heb een vraag, in onze nieuwbouw woning hebben wij een breedte van 3190 met een raam tot aan de grond.
Daarom hebben ze van af het "project" nu bedacht om een parallel keuken te plaatsen. Alleen ik vind dit idee nog al lelijk.
Het liefst zou ik een hoekkeuken, schiereiland of kookeiland hebben. Alleen hoe ik ook puzzel, ik kom er maar niet uit. Iemand een creatief idee om dit op te lossen?
Zie bouwtekening:
Daarom hebben ze van af het "project" nu bedacht om een parallel keuken te plaatsen. Alleen ik vind dit idee nog al lelijk.
Het liefst zou ik een hoekkeuken, schiereiland of kookeiland hebben. Alleen hoe ik ook puzzel, ik kom er maar niet uit. Iemand een creatief idee om dit op te lossen?
Zie bouwtekening:

[ Voor 7% gewijzigd door flipkipse op 05-07-2019 20:12 ]
Certified Google Teacher.
Niet...flipkipse schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:10:
Heren ik heb een vraag, in onze nieuwbouw woning hebben wij een breedte van 3190 met een raam tot aan de grond.
Zie bouwtekening:
[Afbeelding]
Hoge apparatenwand aan een kant en de werkruimte aan de andere kant. Zul je het mee moeten doen vrees ik.
Nou niet helemaal waar, heb al 1 mogelijke oplossing gevonden in de puzzel die ik nu overweeg:MikeyMan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:43:
[...]
Niet...
Hoge apparatenwand aan een kant en de werkruimte aan de andere kant. Zul je het mee moeten doen vrees ik.

Te duurDaros schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:53:
Apparatuur:
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was 20000 kwijt voor next125 met bovenkasten er bij. Kijk maar even in dit topic. Zal morgen eind resultaat plaatsen n
Ik ben samen met mijn vriendin nu ook begonnen aan het keuken circus en moet zeggen dat het zowel vermakelijk als ergerlijk is. Je kan nergens een echt fatsoenlijke prijsopgave krijgen waardoor echt vergelijken erg lastig wordt. Vooral de DMG boeren zijn het bloed onder de nagels aan het uithalen, ondanks dat ik duidelijk aangeeft dat ik me oriënteer en vooral een prijs zoek de hypotheek rond te krijgen kan er geen stuk info of tekening vanaf. Ik snap het wel, maar denken ze dan echt dat ik daarna terugkom bij ze. Vooral de teken nu en anders vervalt de prijs houding haha. Als het aanbod echt goed is kan je die prijs ook wel vasthouden. Maarja, frustratie.
Ik zal eens een tekening maken dat praat sowieso makkelijker.
Ik zal eens een tekening maken dat praat sowieso makkelijker.
Wat je zou kunnen doen, is de wand tussen hal en keuken minder ver door laten lopen; evt met trap in woonkamer (en evt trap nog omdraaien) en dan heb je heel veel ruimte voor een kookeiland.flipkipse schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:10:
Zie bouwtekening:
[Afbeelding]
Wij gaan voor ongeveer dezelfde opstelling als jij. Daar voor zijn we bij de keukenloods in Zaandam geweest. Erg goed geholpen overigens. In dit eerste gesprek zijn we niet heel diep op de details ingegaan, maar wel aangegeven dat we alle apparatuur van Siemens willen, waaronder de 60cm grote combi magnetron (HM636GNS1) en de Bora kookplaat. Met een composiet werkblad, greeploos mat witte deuren en de apparatuur, kwam hij met een prijs van 17k inclusief montage. Aangegeven dat we zelf en prijs van zo'n 12/13k in gegdachten hadden. De verkoper gaf aan dat we qua prijs wel dusdanig in de buurt van elkaar zaten dat we in een vervolg afspraak er wel uit zouden komen. Ik ga, zonder concessies te doen, uit van een prijs van zo'n 14k. En als ik realistisch ben, vind ik dat een prima prijs.Daros schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:53:
Apparatuur:
Totaal € 10512
Quooker RVS Flex € 1645
[Afbeelding]
[Afbeelding]
stokmeister schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:16:
[...]
Maar wel aangegeven dat we alle apparatuur van Siemens willen, waaronder de 60cm grote combi magnetron (HM636GNS1) en de Bora kookplaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]
112 bellen is niet nodig. Mijn reactie sloeg op @stokmeister die schrijft dat ie een Bora kookplaat wil van Siemens. Dat is net zoiets als bij BMW om een Mercedes vragen...Deleon78 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:00:
[...]
Je zult iets meer letters moeten gebruiken om je boodschap over te brengen. Of moet ik 112 bellen ivm een aanval?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Joh, is een Bora niet van Siemens?? Leek mij wel duidelijk, maar zal het speciaal voor jou even duidelijk maken dan. Vaatwasser, koelvriescombi, eerder genoemde combi magnetron zijn van Siemens en de kookplaat van Bora. Oh en de Quooker flex kraan, die is ook niet van SiemensAndrehj schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:08:
[...]
112 bellen is niet nodig. Mijn reactie sloeg op @stokmeister die schrijft dat ie een Bora kookplaat wil van Siemens. Dat is net zoiets als bij BMW om een Mercedes vragen...
Edit, @GeeMoney jij snapt het
[ Voor 3% gewijzigd door stokmeister op 07-07-2019 15:28 ]
Je kunt nu wel heel geïrriteerd doen, maar bij sommige mensen is Bora synoniem geworden voor een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Ik dacht dus dat je een Siemens kookplaat wilde met geïntegreerde afzuiging. En @GeeMoney : Die verkoopt Siemens (net als zo'n beetje elke andere kookplaatfabrikant) ook gewoon. Dus zo "natuurlijk" is dat niet.stokmeister schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:26:
[...]
Joh, is een Bora niet van Siemens?? Leek mij wel duidelijk, maar zal het speciaal voor jou even duidelijk maken dan. Vaatwasser, koelvriescombi, eerder genoemde combi magnetron zijn van Siemens en de kookplaat van Bora. Oh en de Quooker flex kraan, die is ook niet van Siemens
Er zijn maar 2 serieuze kookplaten met afzuiging die werken, goed te reinigen zijn en tientallen keren hier voorbij komen. (Hint: dat zijn geen Siemens exemplaren)Andrehj schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:33:
[...]
Je kunt nu wel heel geïrriteerd doen, maar bij sommige mensen is Bora synoniem geworden voor een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Ik dacht dus dat je een Siemens kookplaat wilde met geïntegreerde afzuiging. En @GeeMoney : Die verkoopt Siemens (net als zo'n beetje elke andere kookplaatfabrikant) ook gewoon. Dus zo "natuurlijk" is dat niet.
En als het een kwestie van interpretatie is dan had je dat gewoon als vraag/opmerking kunnen stellen ipv verbaasde emoticons.
@flipkipse het is zonder grote aanpassingen haast niet te realiseren. Die ruimte is gewoon te krap om met een schiereiland of eiland te werken. In je laatste voorbeeld smijt je zo 3m ruimte weg want met die andere lange kant doe je nu helemaal niets.
Ik zou vermoedelijk voor 2 lange opstellingen gaan of de hal drastisch verkleinen en je (schier)eiland wat meer de kamer inbrengen.
Of je verplaatst je keuken naar de achterkant maar een zit gedeelte met een breedte van 3.10m is ook niet alles.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 07-07-2019 17:15 ]
Hoezo gooi ik nu ruimte weg? Ik heb nu de spoelbak er in bedacht. Waardoor ik aan de woonkamer kant mooie grote 60cm diepe lades kan maken. En aan de andere kant (keukenkant) mooie lade kastjes onder de spoelbak kan maken.GeeMoney schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:51:
[...]
@flipkipse het is zonder grote aanpassingen haast niet te realiseren. Die ruimte is gewoon te krap om met een schiereiland of eiland te werken. In je laatste voorbeeld smijt je zo 3m ruimte weg want met die andere lange kant doe je nu helemaal niets.
Ik zou vermoedelijk voor 2 lange opstellingen gaan of de hal drastisch verkleinen en je (schier)eiland wat meer de kamer inbrengen.
Of je verplaatst je keuken naar de achterkant maar een zit gedeelte met een breedte van 3.10m is ook niet alles.
Waardoor ik toch mooi aan weerszijde staan en mooi veel werkblad. Begin er zelf juist steeds enthousiaster over te worden.
Je lange kant grenzend aan de hal doe je nu helemaal niets mee en je doorloop is dus 2,5m nu. Dat is zonde van de ruimte, zeker omdat je nu extra ruimte weghaalt van je woonkamer om toch dat schiereiland voorbij je hal te positioneren.flipkipse schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:55:
[...]
Hoezo gooi ik nu ruimte weg? Ik heb nu de spoelbak er in bedacht. Waardoor ik aan de woonkamer kant mooie grote 60cm diepe lades kan maken. En aan de andere kant (keukenkant) mooie lade kastjes onder de spoelbak kan maken.
Waardoor ik toch mooi aan weerszijde staan en mooi veel werkblad. Begin er zelf juist steeds enthousiaster over te worden.
Het schiereiland is nu dus niet voor de hal geplaatst maar er juist voor. En heb een schuifdeur geplaatst om er voor te zorgen dat de deur niet bij de tafel in de buurt komt (idee is om een glazen stalen te nemen).GeeMoney schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:59:
[...]
Je lange kant grenzend aan de hal doe je nu helemaal niets mee en je doorloop is dus 2,5m nu. Dat is zonde van de ruimte, zeker omdat je nu extra ruimte weghaalt van je woonkamer om toch dat schiereiland voorbij je hal te positioneren.
Zo hou ik er mijn inziens nog een mooi looppad van 1 meter breedte. En offer ik niet te veel ruimte op. Of zie ik iets over het hoofd?

@flipkipse je hebt een kastenwand geplaatst zie ik nu, en het is nu duidelijk dat hij niet voorbij je hal komt. Dat idee kreeg ik wel op de andere schets.
Nu maak je inderdaad beter gebruik van de ruimte, idee is niet gek denk ik!
Nu maak je inderdaad beter gebruik van de ruimte, idee is niet gek denk ik!
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1