Das mflor authentic water oak in visgraat met een biesMokum80 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:59:
@MikeyMan Prachtige keuken! Offtopic: wat heb je op de vloer liggen, ook erg smaakvol 😃
Bij ons precies hetzelfde; ivm werkhoogte gekozen voor 6 cm plint en 1,2cm bladdikte. In combinatie met de 87,5cm corpushoogte van Next komen we dan uit op een werkhoogte van net geen 95cm.Mokum80 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:50:
[...]
Ik heb zelf de Next125 besteld met 6cm plinthoogte. Ik twijfelde wel want vond in de showroom dat het net aan kon, qua hoogte voor de schoenen. Nu loop ik thuis op Crocs, mss ook niet zo handig omdat die vrij hoog (en lomp) zijn. Misschien is 8cm ideaal qua gebruik en looks, maar met Next werd de werkhoogte dan te hoog voor mij. Bij de definitieve bestelling nog maar eens goed overwegen
Verwijderd
Wij hebben een offerte voor een keuken van het merk Nolte gekregen. Weet iemand waarmee ik dat merk kwalitatief kan vergelijken? Is het bijvoorbeeld vergelijkbaar met Ballerina of Häcker Systemat?
@jslaman die plinthoogte lijkt me echt te klein, zie eerdere reacties in dit topic.
@Verwijderd naar mijn weten is Ballerina een C-segmenter hangend tegen B aan. Häcker Systemat is volgens mij een B-segmenter tegen A aan.
@Verwijderd naar mijn weten is Ballerina een C-segmenter hangend tegen B aan. Häcker Systemat is volgens mij een B-segmenter tegen A aan.
@GeeMoney Ben met je eens dat het niet ideaal is. Het alternatief bij Next (75cm korpus + minimaal 15cm plint) staat me echter nog minder aan. Alvorens de definitieve order te plaatsen kunnen we nog eens kijken of we er nog een cm plint bij kunnen smokkelen. Bij ons thuis is het overigens vrij gebruikelijk dat we zonder schoenen lopen dus dan is er sowieso geen probleem, maar de keren dat je er met schoenen tegenaan staat te trappen kan ik me voorstellen dat dat vrij hinderlijk is.
Daar zit een deel van het verschil van inzicht.jslaman schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:29:
@GeeMoney Ben met je eens dat het niet ideaal is. Het alternatief bij Next (75cm korpus + minimaal 15cm plint) staat me echter nog minder aan. Alvorens de definitieve order te plaatsen kunnen we nog eens kijken of we er nog een cm plint bij kunnen smokkelen. Bij ons thuis is het overigens vrij gebruikelijk dat we zonder schoenen lopen dus dan is er sowieso geen probleem, maar de keren dat je er met schoenen tegenaan staat te trappen kan ik me voorstellen dat dat vrij hinderlijk is.
Je zet namelijk niet je voet 20cm voor je plint neer om vervolgens naar voren te schuiven, maar je komt aanlopen met een stap.
Daar zit de hoogte in, met of zonder schoen is 6cm zeker weten niet hoog genoeg om je stap af te maken zonder het kastje te raken.
Verschil tussen 6cm en 15cm is nogal veel inderdaad
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 28-05-2019 11:37 ]
Precies dat... En los van dat het gewoon ronduit irritant is, is het ook niet echt goed voor je fronts lijkt me.GeeMoney schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:34:
[...]
Daar zit een deel van het verschil van inzicht.
Je zet namelijk niet je voet 20cm voor je plint neer om vervolgens naar voren te schuiven, maar je komt aanlopen met een stap.
Daar zit de hoogte in, met of zonder schoen is 6cm zeker weten niet hoog genoeg om je stap af te maken zonder het kastje te raken.
Verschil tussen 6cm en 15cm is nogal veel inderdaad.
Denk overigens dat 2 a 3 cm al een wereld van verschil maakt.
Puur kwalitatief ziet er nauwelijks verschil tussen die 3 merken.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:15:
Wij hebben een offerte voor een keuken van het merk Nolte gekregen. Weet iemand waarmee ik dat merk kwalitatief kan vergelijken? Is het bijvoorbeeld vergelijkbaar met Ballerina of Häcker Systemat?
Het grootste verschil zit hem in de rastermaat. Ballerina en Häcker hebben een raster maat van 13cm (kasten opgebouwd uit stapjes van 13 cm) en daardoor onderkasten van 78cm hoog. Nolte werkt met een raster van 15cm waardoor de onderkasten 75cm hoog zijn. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om 2 gelijke lades te maken bij een greeploze Nolte.
Untappd: Kapitein_Merijn
Met als bijkomend voordeel dat ze ook kasten van 90 leveren. Komen we wel weer terug bij die plintendiscussieKapitein Merijn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Puur kwalitatief ziet er nauwelijks verschil tussen die 3 merken.
Het grootste verschil zit hem in de rastermaat. Ballerina en Häcker hebben een raster maat van 13cm (kasten opgebouwd uit stapjes van 13 cm) en daardoor onderkasten van 78cm hoog. Nolte werkt met een raster van 15cm waardoor de onderkasten 75cm hoog zijn. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om 2 gelijke lades te maken bij een greeploze Nolte.
Verwijderd
Bedankt voor de reacties. Ik dacht zelf dat Nolte minder was maar kan me vergissen. Nadeel is wel dat de plint dan, zeker bij een erg dun blad, hoog moet zijn. Plint zal al snel 20 cm zijn.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Puur kwalitatief ziet er nauwelijks verschil tussen die 3 merken.
Verwijderd
Nog even een vraag over Novy afzuigkappen.
De keuken die we aan het uitzoeken zijn is voor een nieuwbouwwoning. Keuken heeft een kookeiland en wij willen, dat is een persoonlijke voorkeur, geen recirculatie-afzuigkap en ook geen afzuiging via de kookplaat maar we zouden wel een lage koof boven het kookeiland willen.
Via internet vond ik de Novy 6810 en 6820, allebei met een inbouwhoogte van maar 19,5 cm. Ze zijn uit de serie Pure'line Compact van Novy. Wel een duur grapje maar is er ook iemand die ervaring heeft met deze afzuigkappen qua geluid en werking? Ga ik af op de specificaties maken ze iets meer geluid dan de gewone plafond afzuigkappen van Novy.
De keuken die we aan het uitzoeken zijn is voor een nieuwbouwwoning. Keuken heeft een kookeiland en wij willen, dat is een persoonlijke voorkeur, geen recirculatie-afzuigkap en ook geen afzuiging via de kookplaat maar we zouden wel een lage koof boven het kookeiland willen.
Via internet vond ik de Novy 6810 en 6820, allebei met een inbouwhoogte van maar 19,5 cm. Ze zijn uit de serie Pure'line Compact van Novy. Wel een duur grapje maar is er ook iemand die ervaring heeft met deze afzuigkappen qua geluid en werking? Ga ik af op de specificaties maken ze iets meer geluid dan de gewone plafond afzuigkappen van Novy.
Volgens mij zit je met een Novy altijd goed. Zorg wel voor voldoende diameter luchtafvoer, een kleinere buis behoeft een hogere druk bij dezelfde luchtstroom=meer geluid. Verder zal een kap in je plafond verder van de kookplaat afhangen dus sowieso harder moeten werken dan een normale schouw of eentje in het werkblad, vandaar het hogere geluidsniveau. En in principe zou een buitenafvoer stiller moeten zijn dan recirculatie, er zit geen koolstoffilter in dus minder druk benodigd (tenzij je anders 20m buis met 8 haakse bochten nodig hebt om naar buiten te komen). Is ook meteen hetgeen waar wij "spijt" van hebben, ondanks dat wij de kookplaat bij een muur hebben (en dus een wandschouw hebben genomen) was een koofje met zo'n plafondafzuiger eigenlijk veel mooier geweest. Het timmerwerk heb je toch al voor de buis, dus dan had er net zo goed meteen een plafondunit in gekund.
Verwijderd
Bedankt. Dan denk ik dat we goed zitten.Steyn_E schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:51:
Volgens mij zit je met een Novy altijd goed. Zorg wel voor voldoende diameter luchtafvoer, een kleinere buis behoeft een hogere druk bij dezelfde luchtstroom=meer geluid. Verder zal een kap in je plafond verder van de kookplaat afhangen dus sowieso harder moeten werken dan een normale schouw of eentje in het werkblad, vandaar het hogere geluidsniveau. En in principe zou een buitenafvoer stiller moeten zijn dan recirculatie, er zit geen koolstoffilter in dus minder druk benodigd (tenzij je anders 20m buis met 8 haakse bochten nodig hebt om naar buiten te komen). Is ook meteen hetgeen waar wij "spijt" van hebben, ondanks dat wij de kookplaat bij een muur hebben (en dus een wandschouw hebben genomen) was een koofje met zo'n plafondafzuiger eigenlijk veel mooier geweest. Het timmerwerk heb je toch al voor de buis, dus dan had er net zo goed meteen een plafondunit in gekund.
Mocht er nog iemand zijn die al ervaring heeft met deze nieuwe types van Novy ( 6810 of 6820 Compact ) dan hoor ik dat nog graag.
Wij zitten met 68mm plint in onze Next125 straks ook op 95cm.
Heb overigens geen moment nagedacht over de hoogte en of ik dan mijn teen zou stoten. Is dat gek?
Heb overigens geen moment nagedacht over de hoogte en of ik dan mijn teen zou stoten. Is dat gek?
Over 3 week hangt de novy compact 6820 hier! Hij staat al in de schuur. Donderdag gaan wij beginnen met verbouwen(vloer wanden en keuken) ik ga zelf de koof malen van 18mm mdfVerwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:54:
[...]
Bedankt. Dan denk ik dat we goed zitten.
Mocht er nog iemand zijn die al ervaring heeft met deze nieuwe types van Novy ( 6810 of 6820 Compact ) dan hoor ik dat nog graag.
Als die hangt kan ik mijn ervaringen vertellen.
Dat merk je vanzelf toch?DaWayne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:42:
Wij zitten met 68mm plint in onze Next125 straks ook op 95cm.
Wij hebben de Novy 6830 in een koof boven het eiland. Deze maakt volgens de specs wel minder lawaai dan de broertjes met een kleinere inbouwhoogte. Ik vind het precies goed meevallen ondanks dat er wel wat bochten in de afvoer zitten en er in de koof een standaard flexibel zit. Mijn bestelling van een akoestisch geïsoleerde buis was kwijt geraakt door PostNL...Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:39:
Je kan overigens ook een dak of gevelmotor bestellen.
Ben toch altijd best wel scherp, maar bij keukens voel ik mij ook wel naïef. Niemand is hier ook over begonnen van de Next125 leveranciers. (En een aantal keukenverkopers die we voor dat onze keuze op Next viel, vielen al af door hun manier van communiceren en adviseren)
Het kanaal van de afzuigkap is minstens zo belangrijk als de kap zelf. Zorg dat je zo min mogelijk bochten gebruikt en werkt volledig met een vaste pijp. Als je vlak kanaal moet gebruiken kies dan voor het HR+ systeem.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:39:
Mocht je aangrenzend aan de keuken de garage of bijkeuken hebben is het aan te raden om daar de motor te plaatsen. Je hebt dan geen motor geluid in de keuken en hoort alleen de lucht verplaatsing.
Verwijderd
Tito129, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen over 3 weken. Zou het op prijs stellen als je dan een berichtje zou willen plaatsen.Tito129 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:44:
[...]
Over 3 week hangt de novy compact 6820 hier! Hij staat al in de schuur. Donderdag gaan wij beginnen met verbouwen(vloer wanden en keuken) ik ga zelf de koof malen van 18mm mdf
Als die hangt kan ik mijn ervaringen vertellen.
Heb je dit model, of de variant van 90 cm, van tevoren ergens in werkingen gezien en vooral ook gehoord? Zo ja, wat vond je ervan?
Verwijderd
In eerste instantie was het de bedoeling om de motor in een andere ruimte te plaatsen maar ben er vandaag net achter gekomen dat een dikke constructiebalk in de weg zit. Deze optie valt dus af. Zodoende bij dit type uitgekomen. De buis wordt nu anders gelegd en is maar 2,5 lang en er zitten geen bochten in. De buis wordt in de vloer, van de verdieping er boven, gestort. Dat zou een vlakke buis worden van metaal, maat 220 x 80 mm.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:18:
[...]
Het kanaal van de afzuigkap is minstens zo belangrijk als de kap zelf. Zorg dat je zo min mogelijk bochten gebruikt en werkt volledig met een vaste pijp. Als je vlak kanaal moet gebruiken kies dan voor het HR+ systeem.
Mocht je aangrenzend aan de keuken de garage of bijkeuken hebben is het aan te raden om daar de motor te plaatsen. Je hebt dan geen motor geluid in de keuken en hoort alleen de lucht verplaatsing.
Wat bedoel je met een HR+ systeem? ( inmiddels gevonden
@Verwijderd
Het HR+ systeem is een buis die afgeronde hoeken heeft en een soort schoepen in de bochten voor een betere doorstroming van de lucht. In jou geval dus niet aan de orde.
Ik neem aan dat je een rond gat krijgt van 150mm in het plafond? Zorg er dan evengoed voor dat het laatste stukje word aangesloten met een vaste pijp. Dit willen ze nog wel eens met flexibele buis doen.
Het HR+ systeem is een buis die afgeronde hoeken heeft en een soort schoepen in de bochten voor een betere doorstroming van de lucht. In jou geval dus niet aan de orde.
Ik neem aan dat je een rond gat krijgt van 150mm in het plafond? Zorg er dan evengoed voor dat het laatste stukje word aangesloten met een vaste pijp. Dit willen ze nog wel eens met flexibele buis doen.
Verwijderd
@Kapitein Merijn Volgens de installatievoorschriften is een flexibele buis, Novy 906408, nodig om de afzuigkap aan te sluiten op de vaste platte buis.
Bij ons is het plafond de onderkant van een zgn. breedplaatvloer, dus niet wat in NL vaak gebruikt wordt een kanaalplaatvloer, dikte iets van 5 cm. Hier zal, lijkt mij, een rechthoekig gat in gemaakt moeten worden zodat die flexibele buis er door kan, bijvoorkeur diagonaal dus niet met extra bochten. Op de breedplaatvloer komt dan een metalen buis te liggen waarop die flexibele buis moet worden aangesloten. Op dit alles wordt zandcement gestort. Hoe dat precies gaat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Bij ons is het plafond de onderkant van een zgn. breedplaatvloer, dus niet wat in NL vaak gebruikt wordt een kanaalplaatvloer, dikte iets van 5 cm. Hier zal, lijkt mij, een rechthoekig gat in gemaakt moeten worden zodat die flexibele buis er door kan, bijvoorkeur diagonaal dus niet met extra bochten. Op de breedplaatvloer komt dan een metalen buis te liggen waarop die flexibele buis moet worden aangesloten. Op dit alles wordt zandcement gestort. Hoe dat precies gaat is mij nog niet helemaal duidelijk.

De aansluiting op de Novy is geschikt voor de buis die ik eerder noemde. Je kan beter hier een recht stuk pijp insteken en vervolgens een verloop van vlak naar rond. Waarschijnlijk is het ook makkelijker om dat gat in het plafond rond te maken.
Het is natuurlijk nog beter om je aannemer het HR+ systeem aan te leveren.
Verwijderd
Ik weet dat er buizen zijn die een overgang hebben van vlak naar rond 150 en omgekeerd. In dit geval zou de ronde kant dan haaks staan op de vlakke kant. Als ik je goed begrijp komt het er op neer om twee zo'n verloop stuk te gebruiken. Eerst onder het plafond om zo door het plafond te komen en nog een keer zo'n verloop stuk, nu van rond naar vlak. Dit wordt vervolgens, in onze situatie, aangesloten op een metalen versie van de HR+.
Ik weet niet zeker of ik je goed heb begrepen maar is het nadeel hier niet van dat er zo twee haakse bochten in het systeem zitten? Gebruik ik de flexibele buis dan zijn de bochten waarschijnlijk minder scherp, dat lijkt mij een voordeel.
Ik weet niet zeker of ik je goed heb begrepen maar is het nadeel hier niet van dat er zo twee haakse bochten in het systeem zitten? Gebruik ik de flexibele buis dan zijn de bochten waarschijnlijk minder scherp, dat lijkt mij een voordeel.
Bij nieuwbouw word er vaak een vlak kanaal in de vloer gestort en daar een rond gat in geboord. Zo heb ik het zelf thuis ook.
Daar zou je dan inderdaad het verloop naar 150 rond in kunnen steken.
Het klopt dat dit dan haaks op de buis staat maar dat is beter dan een flexibele buis, zeker met die schoepen van het HR+ systeem.
Bij een flexibele buis krijg je nooit een mooie luchtstroom en hoopt het vet zich behoorlijk op door de jaren heen.
Ik zou de aannemer vragen of hij het HR+ systeem wil verwerken ipv de metalen pijp. Deze is ook 220x90mm en kan ook niet roesten door de condensvorming.
Daar zou je dan inderdaad het verloop naar 150 rond in kunnen steken.
Het klopt dat dit dan haaks op de buis staat maar dat is beter dan een flexibele buis, zeker met die schoepen van het HR+ systeem.
Bij een flexibele buis krijg je nooit een mooie luchtstroom en hoopt het vet zich behoorlijk op door de jaren heen.
Ik zou de aannemer vragen of hij het HR+ systeem wil verwerken ipv de metalen pijp. Deze is ook 220x90mm en kan ook niet roesten door de condensvorming.
Verwijderd
Dat van de roest door condensvorming had ik niet aan gedacht. Bedankt.
Het HR+ systeem dat ik op internet vond is van kunststof. Wat ik met afvraag is of dit sterk genoeg is om een laag zandcement te weerstaan, niet dat de buis in elkaar wordt geduwd? Wordt de kunststof variant wel gebruikt als er zandcement of betond op wordt gestort? De maat is inderdaad beter dan de metalen variant.
Het HR+ systeem dat ik op internet vond is van kunststof. Wat ik met afvraag is of dit sterk genoeg is om een laag zandcement te weerstaan, niet dat de buis in elkaar wordt geduwd? Wordt de kunststof variant wel gebruikt als er zandcement of betond op wordt gestort? De maat is inderdaad beter dan de metalen variant.
De keukenboer die verbonden is aan ons project kan geen bora leveren. Ondanks dat willen we erg graag een bora pure. Hebben jullie tips waar we zo'n kookplaat zelf kunnen aanschaffen?
Ik heb inmiddels ook een keuken laten ontwerpen. We zijn binnengelopen bij een bedrijf dat in het pand naast ons zit, want dat was makkelijk. Heb dit weekend nog een afspraak bij Siematic - in ons vorige huis hadden we daar een keuken van en over het algemeen waren we prima te spreken over de kwaliteit.

Het eiland is 245cm breed, het aanrecht langs de wand is 365cm. Hoge kasten zijn 235cm breed en 265cm hoog.
Apparatuur is van Siemens: 2 x combi-oven, 1x 90 cm oven, vaatwasser, Bora-kookplaat, koelvries/combi, Quooker. Blad is keramiek. De keuken zelf is van Dica, dat is een Spaans merk dat door deze winkel zelf wordt geimporteerd maar waar ik verder heel erg weinig over kan vinden. De kwaliteit in de winkel voelt prima aan, zeker vergelijkbaar met Siematic.
Totaalprijs hiervoor bijna 30 mille ex montage: 16k kasten, 9,5k apparatuur, 4,5k werkblad. Ik vind het nogal pittig eigenlijk.

Het eiland is 245cm breed, het aanrecht langs de wand is 365cm. Hoge kasten zijn 235cm breed en 265cm hoog.
Apparatuur is van Siemens: 2 x combi-oven, 1x 90 cm oven, vaatwasser, Bora-kookplaat, koelvries/combi, Quooker. Blad is keramiek. De keuken zelf is van Dica, dat is een Spaans merk dat door deze winkel zelf wordt geimporteerd maar waar ik verder heel erg weinig over kan vinden. De kwaliteit in de winkel voelt prima aan, zeker vergelijkbaar met Siematic.
Totaalprijs hiervoor bijna 30 mille ex montage: 16k kasten, 9,5k apparatuur, 4,5k werkblad. Ik vind het nogal pittig eigenlijk.
Ik heb een u-keuken in bestelling staan: vrijwel dezelfde opzet als jou maar dan een schiereiland ipv los eiland. Ook een extra hoge kast. Apparatuur van Pelgrim (duurste lijn), kan zijn dat je daar iets meer geld kwijt bent. Wel een cooker.Daniel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:46:
Ik heb inmiddels ook een keuken laten ontwerpen. We zijn binnengelopen bij een bedrijf dat in het pand naast ons zit, want dat was makkelijk. Heb dit weekend nog een afspraak bij Siematic - in ons vorige huis hadden we daar een keuken van en over het algemeen waren we prima te spreken over de kwaliteit.
[Afbeelding]
Ik betaal iets boven de 16k, bedrag lijkt me inderdaad aan de prijs.
Wat voor kasten heb jij? En wat voor apparatuur zit hier in? Ik was al 18k aan apparatuur kwijt...kever678 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:43:
[...]
Ik heb een u-keuken in bestelling staan: vrijwel dezelfde opzet als jou maar dan een schiereiland ipv los eiland. Ook een extra hoge kast. Apparatuur van Pelgrim (duurste lijn), kan zijn dat je daar iets meer geld kwijt bent. Wel een cooker.
Ik betaal iets boven de 16k, bedrag lijkt me inderdaad aan de prijs.
Verwijderd
Als je een goede indicatie wilt hebben van wat apparatuur kost kun je op internet kijken, bijvoorbeeld bij de Keukenloods of bij Bemmel en Kroon.MikeyMan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Wat voor kasten heb jij? En wat voor apparatuur zit hier in? Ik was al 15 aan apparatuur kwijt...
Ja dat begrijp ik, maar @kever678 geeft aan dat de keuken 'aan de prijs' is, op basis van onvolledige informatie van twee kanten. Blad en apparatuur maken nogal iets uit.Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:57:
[...]
Als je een goede indicatie wilt hebben van wat apparatuur kost kun je op internet kijken, bijvoorbeeld bij de Keukenloods of bij Bemmel en Kroon.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-05-2019 09:02 ]
Prijsverschil zit bij hem niet in de apparatuur gezien die op 9k staat.MikeyMan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Wat voor kasten heb jij? En wat voor apparatuur zit hier in? Ik was al 18k aan apparatuur kwijt...
Zelf hoogste lijn Pelgrim en Keller kasten.
[ Voor 53% gewijzigd door kever678 op 29-05-2019 09:04 ]
De duurste Pelgrim staat gelijk aan de instaplijn bij Miele.
Ook mijn apparatuur was ruim 18k, daar komen de kasten en montage etc. dus nog bij. (en dan had ik al korting op de apparatuur, hetzij beperkt ivm Miele, soort Apple
)
Ongeacht de prijs zou ik liever kiezen om die hoge kastenwand helemaal als kastenwand te nemen en het eiland zo te laten en de spoelbak kant gelijk te houden qua lengte aan het eiland.
Dat hoekje nu kom je verrot bij, je hebt een dure hoek kast oplossing nodig en wint aan bruikbare ruimte weinig. Wel zit je dan met je koffie apparatuur maar die zou ik inbouw in de hoge kasten nemen
.
@kever678 hoge kasten zijn duur, en dan heeft hij ze ook nog tot plafond hoogte. Een keramiek blad is niet de goedkoopste keuze, daarnaast lijkt het eiland ook 1,20m diep. Ik ken het merk verder niet maar wellicht is het een Spaans design merk met unieke greeplijsten of andere keuzes en dat kan de prijs natuurlijk behoorlijk beïnvloeden.
Ook mijn apparatuur was ruim 18k, daar komen de kasten en montage etc. dus nog bij. (en dan had ik al korting op de apparatuur, hetzij beperkt ivm Miele, soort Apple
Ongeacht de prijs zou ik liever kiezen om die hoge kastenwand helemaal als kastenwand te nemen en het eiland zo te laten en de spoelbak kant gelijk te houden qua lengte aan het eiland.
Dat hoekje nu kom je verrot bij, je hebt een dure hoek kast oplossing nodig en wint aan bruikbare ruimte weinig. Wel zit je dan met je koffie apparatuur maar die zou ik inbouw in de hoge kasten nemen
@kever678 hoge kasten zijn duur, en dan heeft hij ze ook nog tot plafond hoogte. Een keramiek blad is niet de goedkoopste keuze, daarnaast lijkt het eiland ook 1,20m diep. Ik ken het merk verder niet maar wellicht is het een Spaans design merk met unieke greeplijsten of andere keuzes en dat kan de prijs natuurlijk behoorlijk beïnvloeden.
[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 29-05-2019 09:09 ]
Hij benoemd alle prijzen toch? 16k voor alleen de kasten is naar mijn inziens veel te veel, tenzij het met goud en diamanten ingelegd is.MikeyMan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:58:
[...]
Ja dat begrijp ik, maar @kever678 geeft aan dat de keuken 'aan de prijs' is, op basis van onvolledige informatie van twee kanten. Blad en apparatuur maken nogal iets uit.
Blad kan je volgens mij niet heel veel van zeggen, zou vast goedkoper kunnen maar dat betaal ik ook ongeveer. Zelfde geldt voor de apparatuur.
[ Voor 14% gewijzigd door kever678 op 29-05-2019 09:07 ]
Na veel heen en weer mailen met de keukenleverancier toch tot een akkoord kunnen komen, ze hebben wederom een fout in de offerte staan.. werkblad van 12MM is naar 6MM gezet
dit moeten ze nog even corrigeren. Prijs van de keuken hebben ze nog een stukje omlaag kunnen brengen i.v.m. een totaal offerte voor de keuken, sanitair en deuren. Keuken prijs komt nu op zo'n 18.700 Euro (dit was 19.200) incl leidingwerk, stopcontacten en dichtzetten van de muur t.w.v. 1435 euro. Dus dan valt de keuken prijs nog wel mee naar mijn inziens.
Het is een ballerina edition keuken. Apparatuur is allemaal Siemens iq700 studioline black steel m.u.v. koelkast en vriezer welke uit de iq500 serie komen. Werkblad is de Basalt Black 3.3M 12mm. Kraan, zeepdispenser en spoelbak is van rvs.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch geen quooker en een ingebouwde koffie machine te nemen.
@Daniel Prijs lijkt op het eerste gezicht aan de hoge kant maar het kan natuurlijk zijn dat het een duur Spaans merk is. Daarnaast zoals GeeMoney eigenlijk al aangaf betaal je ook veel voor de hoge kasten en keramiek blad (heb dit zelf ondervonden afgelopen weken). Je hebt redelijk aantal meter werkblad, ter vergelijking, ik was voor 3.3M 12MM keramiek blad +/- 3400 kwijt, jouw langste wand is al langer dan dat.
@kever678 Wellicht heeft hij voor zaken gekozen die niet meteen zichtbaar zijn op de fotos welke ervoor zorgen dat de prijs hard omhoog gaat, en dit kan snel oplopen.
Het is een ballerina edition keuken. Apparatuur is allemaal Siemens iq700 studioline black steel m.u.v. koelkast en vriezer welke uit de iq500 serie komen. Werkblad is de Basalt Black 3.3M 12mm. Kraan, zeepdispenser en spoelbak is van rvs.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch geen quooker en een ingebouwde koffie machine te nemen.
@Daniel Prijs lijkt op het eerste gezicht aan de hoge kant maar het kan natuurlijk zijn dat het een duur Spaans merk is. Daarnaast zoals GeeMoney eigenlijk al aangaf betaal je ook veel voor de hoge kasten en keramiek blad (heb dit zelf ondervonden afgelopen weken). Je hebt redelijk aantal meter werkblad, ter vergelijking, ik was voor 3.3M 12MM keramiek blad +/- 3400 kwijt, jouw langste wand is al langer dan dat.
@kever678 Wellicht heeft hij voor zaken gekozen die niet meteen zichtbaar zijn op de fotos welke ervoor zorgen dat de prijs hard omhoog gaat, en dit kan snel oplopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Phorcys op 29-05-2019 09:49 ]
Alle apparatuur met uitzondering van de kookplaat is adviesprijs - 30% korting zo te zien.
Bora kookplaat. Type staat niet gespecificeerd maar hij kost 2890 euro. Ik vermoed dat dit een Bora Basic BIU is.
Vaatwasser: Siemens SN836X12IE - 755 euro na korting
Oven: Siemens VB558C0S0 - 1483
Magnetrons Siemens CO565AGS0 (dit klopt trouwens niet, ik hoef geen twee magnetrons met stoom): 881 euro per stuk. Dit zou eigenlijk de CP565AGS0 moeten zijn (combi-magnetron met stoom) en die is iets duurder.
Koelkast: Siemens KI34VV50: 741 euro
Quooker: QUOVPRO3FFR 941 euro
Vaatwasser kan ik online geen prijs van vinden maar lijkt me aan de hoge kant. Een SN636X14ME is een betere optie en kost bij Bemmel&Kroon 649 euro. De oven kan ik vinden voor 1017 euro. De magnetrons voor 629 euro. Koelkast voor 549 euro. De prijs voor de Quooker is dan weer goed, online kost die rond de 1000 euro.
Als ik van deze leverancier de prijs voor de Bora en de Quooker + spoelbak + verlichting neem, de juiste magnetrons neem en voor de rest de online prijzen pak kom ik op ongeveer 8400 euro uit. Daar zit dus denk ik de winst niet
Ons budget voor deze keuken is 25k dus er zal nog wel wat geschaafd moeten worden om het passend te maken.
Bora kookplaat. Type staat niet gespecificeerd maar hij kost 2890 euro. Ik vermoed dat dit een Bora Basic BIU is.
Vaatwasser: Siemens SN836X12IE - 755 euro na korting
Oven: Siemens VB558C0S0 - 1483
Magnetrons Siemens CO565AGS0 (dit klopt trouwens niet, ik hoef geen twee magnetrons met stoom): 881 euro per stuk. Dit zou eigenlijk de CP565AGS0 moeten zijn (combi-magnetron met stoom) en die is iets duurder.
Koelkast: Siemens KI34VV50: 741 euro
Quooker: QUOVPRO3FFR 941 euro
Vaatwasser kan ik online geen prijs van vinden maar lijkt me aan de hoge kant. Een SN636X14ME is een betere optie en kost bij Bemmel&Kroon 649 euro. De oven kan ik vinden voor 1017 euro. De magnetrons voor 629 euro. Koelkast voor 549 euro. De prijs voor de Quooker is dan weer goed, online kost die rond de 1000 euro.
Als ik van deze leverancier de prijs voor de Bora en de Quooker + spoelbak + verlichting neem, de juiste magnetrons neem en voor de rest de online prijzen pak kom ik op ongeveer 8400 euro uit. Daar zit dus denk ik de winst niet
Ons budget voor deze keuken is 25k dus er zal nog wel wat geschaafd moeten worden om het passend te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Daniel op 29-05-2019 10:01 ]
@Daniel Scheelt toch 1.5K met wat je eerder aangaf
Bij een andere keukenleverancier waar ik was geweest zag ik wat ze zouden vragen voor de apparatuur en ik kwam op totaal 8000-8200,- incl quooker 7l, zeepdispenser (dure dispenser) van quooker en spoelbak. Apparatuur kan je in mijn vorige posts zien, quooker is komen te vervallen en er is een besteklade voor de vaatwasser (100 euro) bijgekomen. Je hebt dan een Bora ipv een kookplaat en losse afzuiging maar qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen gok ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Phorcys op 29-05-2019 10:10 ]
GeeMoney schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:01:
Ik weet dat het snel kan oplopen maar... 16k?Phorcys schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:41:
Als dat al 'normaal' gevonden wordt voor wat plaatmateriaal, scharnieren en lak/melamine/wat-voor-afwerking-er-ook-op-zit....
Blijkbaar echt het verkeerde beroep gekozen.
Normaal vinden? niet echt nee.. alleen als je een keuken niet rechstreeks af fabriek kan kopen en zelf gaat zetten dan betaal je een stuk meer. Hoorde laatst iemand die een keuken zelf gaat zetten omdat hij de spullen rechtstreeks bij de fabriek kan kopen, ja dan betaal je maar een fractie wat je normaal bij een keukenzaak betaald. Dit geld hetzelfde als voor de keuken apparatuur overigens..kever678 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:47:
[...]
[...]
Ik weet dat het snel kan oplopen maar... 16k?
Als dat al 'normaal' gevonden wordt voor wat plaatmateriaal, scharnieren en lak/melamine/wat-voor-afwerking-er-ook-op-zit....
Blijkbaar echt het verkeerde beroep gekozen.
Maar als ik zie dat ik voor een afvalsysteem met treklade en 2 hoge kasten uit 1 stuk wil hebben hier al +/- 1200 euro meer betaal, ja dan loopt het hard op.
@Daniel
16k voor het kastwerk is echt absurd veel.
Ik zou eens een vergelijk laten maken met bijvoorbeeld een Häcker systemat. Zij hebben ook zon mooie blauwe kleur in het assortiment.
16k voor het kastwerk is echt absurd veel.
Ik zou eens een vergelijk laten maken met bijvoorbeeld een Häcker systemat. Zij hebben ook zon mooie blauwe kleur in het assortiment.
True, had over de uitsplitsing heen gelezen. Excuus.kever678 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:05:
[...]
Hij benoemd alle prijzen toch? 16k voor alleen de kasten is naar mijn inziens veel te veel, tenzij het met goud en diamanten ingelegd is.
Blad kan je volgens mij niet heel veel van zeggen, zou vast goedkoper kunnen maar dat betaal ik ook ongeveer. Zelfde geldt voor de apparatuur.
Dat moet inderdaad scherper kunnen.
Via deze site kun je als consument een prijsopgave voor een bora pure aanvragen www.werkbladafzuiging.nlLtMarx schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:17:
De keukenboer die verbonden is aan ons project kan geen bora leveren. Ondanks dat willen we erg graag een bora pure. Hebben jullie tips waar we zo'n kookplaat zelf kunnen aanschaffen?
Ik heb geen ervaring met dit bedrijf, dus weet niet hoe concurrerend de prijzen zijn tov andere verkooppunten
Ik ga je hoe dan ook aanraden om meerdere keukenboeren af te gaan! Onze eerste offerte was 26k, wij zijn uiteindelijk op 18K uitgekomen en een beter ontwerp en meer van onze wensen terug weten te laten komen dan de eerste. Laat je ook absoluut niet afschrikken door een zelfbouw-keukenboer! Dat is wat wij uiteindelijk gekozen hebben en daar is het ontwerp dus helemaal naar onze wens gemaakt. Kastjes van 55cm? geen probleem. wangen iets inkorten...geen probleem. Lampje hier, lampje daar...geen probleem.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Vraag voor de zekerheid wat apparatuur offertes op bij keukenloods.nl en 123apparatuur.nl. Je moet rond de 50% van de adviesprijs kunnen uitkomen. Dit is wel zonder installeren, dus dat moet je zelf doen of laten doen.Daniel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:49:
Alle apparatuur met uitzondering van de kookplaat is adviesprijs - 30% korting zo te zien.
En kijk ook even naar de Bora Pure, nieuw model (net verkrijgbaar) en met makkelijker verwisselbaar filter van bovenaf. Dat laatste is natuurlijk niet relevant als je geen recirculatie hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 30-05-2019 08:49 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Keuken voor onze nieuwbouw gekocht.
Siemens studioline vaatwasser - SN836X00AE
Siemens hoge vriezer - GI81NAC30
Siemens hoge koelkast - KI81RAD30
Bora Pure
Siemens studioline combi oven - HM836GNB6
Composiet werkblad
Franke 3 in 1 - Irena Solo S kraan <- Ervaringen met Franke? Wilde graag een kokend water kraan zit niet perse vast aan een quooker. En de verkoper raadde deze aan. Deze hadden ze ook werkend in de winkel en leek best prima.
3 hoge kasten 60 breed voor de koel, vrieskasten en de oven.
Daarnaast een laag deel van in totaal 3,40met 2 ladekasten spoelkast en vaatwasser.
Alles bij elkaar voor 12K heb wel idee dat we een leuke deal hebben!
Edit: Wat 3d Renders:
https://imgur.com/rdXhO4N
https://imgur.com/LVW6ESL
https://imgur.com/G7hvthd
Siemens studioline vaatwasser - SN836X00AE
Siemens hoge vriezer - GI81NAC30
Siemens hoge koelkast - KI81RAD30
Bora Pure
Siemens studioline combi oven - HM836GNB6
Composiet werkblad
Franke 3 in 1 - Irena Solo S kraan <- Ervaringen met Franke? Wilde graag een kokend water kraan zit niet perse vast aan een quooker. En de verkoper raadde deze aan. Deze hadden ze ook werkend in de winkel en leek best prima.
3 hoge kasten 60 breed voor de koel, vrieskasten en de oven.
Daarnaast een laag deel van in totaal 3,40met 2 ladekasten spoelkast en vaatwasser.
Alles bij elkaar voor 12K heb wel idee dat we een leuke deal hebben!
Edit: Wat 3d Renders:
https://imgur.com/rdXhO4N
https://imgur.com/LVW6ESL
https://imgur.com/G7hvthd
[ Voor 46% gewijzigd door perspectivebass op 30-05-2019 20:12 ]
Begin deze week heb ik een offerte op laten stellen bij Bruynzeel Keukens. Daarbij gekozen voor een vrij klassieke L opstelling met aan 1 zijde 2 hogen kasten met koelkast, losse vriezer en een combi oven. Daarnaast een 5 pits kookplaat en redelijk normale afzuigkap.
Apparatuur is een mengeling van Bosch en Siemens apparaten.
Totale prijs inclusief montage is om en nabij de 9.000.
Opbouw prijs ongeveer als volgt (prijzen zijn ongeveer):
Kasten: 3.000
Werkblad: 1.500 (kunstof)
Apparatuur: 4.000
Accessoires: 500
Nu wil ik het een en ander gaan vergelijken. Want ik heb het gevoel dat er best nog wat ruimte is in de prijs. Als ik wat verschillende apparatuur opzoek merk ik al gauw dat weinig webshops prijzen van alle apparatuur laten zien.
Kan iemand mij advies geven over het vergelijken van prijzen vanuit de bureaustoel? Of zal ik daarvoor echt naar de winkels toe moeten om een goed beeld te krijgen?
Nu wil ik het een en ander gaan vergelijken. Want ik heb het gevoel dat er best nog wat ruimte is in de prijs. Als ik wat verschillende apparatuur opzoek merk ik al gauw dat weinig webshops prijzen van alle apparatuur laten zien.
Kan iemand mij advies geven over het vergelijken van prijzen vanuit de bureaustoel? Of zal ik daarvoor echt naar de winkels toe moeten om een goed beeld te krijgen?
In dit topic zijn meerdere sites waar je gewoon je lijst met specificaties (werkblad, kasten, apparatuur), kunt toesturen en de offertes kunt opvragen. Bijv: 123apparatuur.nl, bemmelenkroon.nl etc.marapuru schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:11:
Begin deze week heb ik een offerte op laten stellen bij Bruynzeel Keukens. Daarbij gekozen voor een vrij klassieke L opstelling met aan 1 zijde 2 hogen kasten met koelkast, losse vriezer en een combi oven. Daarnaast een 5 pits kookplaat en redelijk normale afzuigkap.
Misschien goed om wat meer details van je keuken te geven? Welke type apparaten, afmetingen keuken (kasten), welk afwerking/formaat werkblad? Dan valt al wel te zeggen of 9000,- scherp is.
[ Voor 7% gewijzigd door keanu_ op 30-05-2019 20:35 ]
Hier nu ook een eind op weg. Opstelling is eigenlijk al bekend:

kleurstelling klopt nog niet overigens
Openstaande beslispunten:

kleurstelling klopt nog niet overigens
- Kookeiland van 1.20 x 3.10m
- Wand van 4 m met 4 hoge kasten en stuk blad 1.20m ertussen
- Zwarte spoelbak, elektrapunt
- Kookeiland greeploos
- Paar grepen op kastenwand
- Wit keramisch blad (Lecco?)
- Vaatwasser SN857X00PE
- Koelkast KI81RAD30
- Vriezer GI31NAC30
- Combi oven CM836GNB6
- Stoomoven CS856GNB7
- Bora Pure (recirculatie) kookplaat
- Quooker flex (zwart, later dit jaar leverbaar heb ik begrepen) icm PRO 3
Openstaande beslispunten:
- kan de bora met afzuiging ook naar buiten worden afgezogen (@MikeyMan hoe loopt dat bij jullie?)
- We willen graag een donkere keuken met wit blad, maar helemaal zwart is het ook niet. We krijgen een houten vloer dus we willen geen hout op hout.
- Bij welke keukenleverancier we dit gaan bestellen
Ik vind de prijs wel meevallen eigenlijk. Je hebt echt een boel keuken en montage is meestal niet de duurste component bij keukens.Daniel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:46:
[Afbeelding]
@LtMarx bora kan inderdaad naar buiten toe. Kost je wel een forse verbouwing van je vloer 
Wij hebben de hele benedenverdieping gedaan inclusief vloerverwarming en nieuwe dekvloer. Moest best een fors gat in voor die bora. Verschilt wel per type waar de motor zit.
Waarom draai je dat eiland niet een kwart slag? Lijkt me tijdens het koken een stuk prettiger.
En als je voor een stoomoven gaat, zou ik toch nog even bij Miele op bezoek gaan
Geloof dat we er inmiddels wel uit waren dat de keuken van @Daniel qua kasten vrij prijzig is.
Wij hebben de hele benedenverdieping gedaan inclusief vloerverwarming en nieuwe dekvloer. Moest best een fors gat in voor die bora. Verschilt wel per type waar de motor zit.
Waarom draai je dat eiland niet een kwart slag? Lijkt me tijdens het koken een stuk prettiger.
En als je voor een stoomoven gaat, zou ik toch nog even bij Miele op bezoek gaan
Geloof dat we er inmiddels wel uit waren dat de keuken van @Daniel qua kasten vrij prijzig is.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2019 22:53 ]
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken uitzoeken en ik wil vooral geld proberen te besparen door het slim te doen. Ik heb hier honderden posts gelezen en daaruit de volgende conclusies getrokken als je het slim wilt doen:
Verder, mijn vrouw wil graag een kookeiland en ik vind dat ook wel mooi maar we hebben beperkt de ruimte. 3,18 meter in de breedte en 3,33 in de lengte.Het mag best een wat kleiner eiland zijn. Nu hebben we het volgende gezien:

Teakhouten blad moet eraf en dan een nisje in het eiland voor je benen, anders maakt dat hem te diep. Er blijft dan nog een 80 a 90cm over tussen het bardeel en onze muur, waar in deze foto krukken staan. Onze keuken wordt op 60cm na in de breedte van 3,18m open. Heeft iemand ervaring met een eiland in compactere keukens?
- Kijk ook in Duitsland maar ga er niet per definitie vanuit dat het goedkoper is.
- Installatie door Duitsers lijkt wél een stukje goedkoper te zijn.
- Als je in Duitsland wilt kopen vergelijk dan in het geval van een composiet of natuursteen blad met Nederlandse aanbieders van werkbladen.
- Blijf scherp op prijzen voor de apparatuur en bestel deze eventueel los. Vraag offertes aan voor hele sets bij Keukenloods of 123keukenapparatuur. De te behalen winst in Duitsland verschilt heb ik al gemerkt; een Amerikaanse koelkast van Samsung kost hier op z'n minst 1400 en in Duitsland 1000, maar een IQ700 vaatwasser is in Duitsland slecht enkele tientjes goedkoper dan in Nederland. De post van iemand hier dat diegene de helft goedkoper uit was in Duitsland heeft mij nog niet geheel kunnen overtuigen
- Ga niet niet naar winkels van DMG, ook al komen ze op dezelfde prijs als andere aanbieders, je hebt er een hoop gezeik.
Verder, mijn vrouw wil graag een kookeiland en ik vind dat ook wel mooi maar we hebben beperkt de ruimte. 3,18 meter in de breedte en 3,33 in de lengte.Het mag best een wat kleiner eiland zijn. Nu hebben we het volgende gezien:

Teakhouten blad moet eraf en dan een nisje in het eiland voor je benen, anders maakt dat hem te diep. Er blijft dan nog een 80 a 90cm over tussen het bardeel en onze muur, waar in deze foto krukken staan. Onze keuken wordt op 60cm na in de breedte van 3,18m open. Heeft iemand ervaring met een eiland in compactere keukens?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Nou het eerste gesprek voor een nieuwe keuken zit erop, bij onze vrolijke vrienden van Kvik. Mooie keuken in elkaar geklikt daar; type Prato. Aangegeven dat ik alles zelf wil gaan plaatsen en duidelijk van te voren aangegeven dat ons totale budget ergens rond de 12.500 zweeft.
1,5 uur verder in de planner en wat gepraat staat onderstaande keuken erin voor, schrik niet, 13.000 euro zonder apparatuur. Nu laat ik het werkblad met spoelbak even buiten beschouwing voor 5800 euro (900 euro voor een zwarte spoelbak
), maar ik vind de prijs voor de kastjes, +- 7000 euro wel erg gortig. Ik heb toevallig net een Kvik keuken bij een maatje van me in elkaar gezet en ik vond het niet heel veel spannender dan een IKEA keuken.
Mijn vraag: Ben ik gewoon te skeer en kost het dit nou eenmaal of word mij een spreekwoordelijke poot uitgedraaid met deze keuken?
Ik ga in ieder geval binnenkort nog even wat meer zaken bezoeken, nu staan Thuiskeukens (Haecker) en Keukenloods bovenaan het lijstje.

1,5 uur verder in de planner en wat gepraat staat onderstaande keuken erin voor, schrik niet, 13.000 euro zonder apparatuur. Nu laat ik het werkblad met spoelbak even buiten beschouwing voor 5800 euro (900 euro voor een zwarte spoelbak

Mijn vraag: Ben ik gewoon te skeer en kost het dit nou eenmaal of word mij een spreekwoordelijke poot uitgedraaid met deze keuken?
Ik ga in ieder geval binnenkort nog even wat meer zaken bezoeken, nu staan Thuiskeukens (Haecker) en Keukenloods bovenaan het lijstje.

[ Voor 9% gewijzigd door Genos op 01-06-2019 16:02 ]
Ik heb tot nu nog nooit een offerte gezien van kvik die fatsoenlijk was qua prijs.Timmeh_PS3 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:59:
Nou het eerste gesprek voor een nieuwe keuken zit erop, bij onze vrolijke vrienden van Kvik. Mooie keuken in elkaar geklikt daar; type Prato. Aangegeven dat ik alles zelf wil gaan plaatsen en duidelijk van te voren aangegeven dat ons totale budget ergens rond de 12.500 zweeft.
1,5 uur verder in de planner en wat gepraat staat onderstaande keuken erin voor, schrik niet, 13.000 euro zonder apparatuur. Nu laat ik het werkblad met spoelbak even buiten beschouwing voor 5800 euro (900 euro voor een zwarte spoelbak), maar ik vind de prijs voor de kastjes, +- 7000 euro wel erg gortig. Ik heb toevallig net een Kvik keuken bij een maatje van me in elkaar gezet en ik vond het niet heel veel spannender dan een IKEA keuken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou gewoon eens langs de traditionele leveranciers gaan.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Hier ook keuken besteld voor nieuw bouw woning.
Het is een siematic keuken geworden met gelakte fronten.
Kook gedeelte 240*65
Eiland 240*100
3 kasten 3/4 verdiept, links koelkast, rechts servies kast.
Deels Siemens(koelkast, vaatwasser) en deels miele apparatuur(koolblad, oven), quooker.
Kleur stelling klopt nog nog niet, deze word later uitgezocht als we de kleur van de vloer weten.
De tafel word ook door de keuken leverancier gemaakt in de zelfde uitvoering en matchend naar de keuken.
Kook gedeelte 240*65
Eiland 240*100
Deels Siemens(koelkast, vaatwasser) en deels miele apparatuur(koolblad, oven), quooker.
Kleur stelling klopt nog nog niet, deze word later uitgezocht als we de kleur van de vloer weten.
De tafel word ook door de keuken leverancier gemaakt in de zelfde uitvoering en matchend naar de keuken.

Over 3 weekjes word de keuken geplaatst, op het moment staat het overzetten van de oude vaatwasser nog op de offerte (EUR 90,-) maar zit er toch aan te twijfelen een nieuwe in te laten bouwen.
Waar zoeken jullie ze op uit, Bestek lade, of niet? Ander Must-Have opties?
Voor ons was slechts 1 ding belangrijk en dat was het geluidsniveau.BasvanS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:24:
Over 3 weekjes word de keuken geplaatst, op het moment staat het overzetten van de oude vaatwasser nog op de offerte (EUR 90,-) maar zit er toch aan te twijfelen een nieuwe in te laten bouwen.
Dat er een besteklade in zit en er Miele op staatBasvanS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:24:
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Wat heeft Miele voor op de rest?leecher schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:08:
[...]
Dat er een besteklade in zit en er Miele op staat
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ervaringen zijn persoonlijk maar ik heb borden en andere vaat meegemaakt die ik in de kliko had gedonderd maar Miele wist het altijd schoon en droog te krijgen!
Ik heb een Bosch gehad en nu in mijn huidige tijdelijke huur woning een Siemens maar geef mij me Miele maar weer. Besteklade is top, ook lijkt hij ruimer maar kan per model verschillen natuurlijk.
@MikeyMan klopt, volgens mij de enige met een sproeikop.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 02-06-2019 10:34 ]
Ik was anti besteklade, na ervaringen met een AEG. Miele levert los van de instapper alles met besteklade. En moet zeggen, het valt me nieteens tegen.
Verschil lijkt ook te zijn dat Miele wel een volledige sproeikop monteert boven de besteklade.
Verschil lijkt ook te zijn dat Miele wel een volledige sproeikop monteert boven de besteklade.
De afmetingen van je keuken zijn inderdaad niet groot.JT schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:26:
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken uitzoeken en ik wil vooral geld proberen te besparen door het slim te doen. Ik heb hier honderden posts gelezen en daaruit de volgende conclusies getrokken als je het slim wilt doen:Mis ik nog wat? En heb ik nog wat gemist dat ik niet zoveel korting kon vinden in Duitsland op apparatuur?
- Kijk ook in Duitsland maar ga er niet per definitie vanuit dat het goedkoper is.
- Installatie door Duitsers lijkt wél een stukje goedkoper te zijn.
- Als je in Duitsland wilt kopen vergelijk dan in het geval van een composiet of natuursteen blad met Nederlandse aanbieders van werkbladen.
- Blijf scherp op prijzen voor de apparatuur en bestel deze eventueel los. Vraag offertes aan voor hele sets bij Keukenloods of 123keukenapparatuur. De te behalen winst in Duitsland verschilt heb ik al gemerkt; een Amerikaanse koelkast van Samsung kost hier op z'n minst 1400 en in Duitsland 1000, maar een IQ700 vaatwasser is in Duitsland slecht enkele tientjes goedkoper dan in Nederland. De post van iemand hier dat diegene de helft goedkoper uit was in Duitsland heeft mij nog niet geheel kunnen overtuigen
- Ga niet niet naar winkels van DMG, ook al komen ze op dezelfde prijs als andere aanbieders, je hebt er een hoop gezeik.
[Afbeelding]
Als er nog 80-90cm overblijft tussen bardeel en muur wordt het m.i. wel echt heel krap.
Heb je al eens een meetlat neergelegd als met je rug tegen een muur staat? Een beetje ''lucht''om je heen, is wel prettig denk ik zo.
Persoonlijk vind ik een kookeiland ook altijd erg mooi, maar soms leent de ruimte zich er gewoon niet voor, hoe graag je het ook wilt. Daarnaast , als je dan een kookeiland neemt, moet het wel van een prettig formaat zijn, anders wordt het alsnog zo'n ielig ding..
[ Voor 3% gewijzigd door keanu_ op 02-06-2019 10:36 ]
Niemand? Keuken komt los op 10.900€ werkblad is verruild voor een keramieken blad met 6cm rand. Keuken komt op 98cm hoogte, de vrouw is 1.80 en ik 1.82. lijkt ons een prima werkhoogte.charrel schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:36:
Ook wij hebben gekeken naar Hacker systemat 6000. in polar wit met granieten blad.
totaal komt het uit op:
Meubelen € 6.976,96
Werkbladen € 3.215,21
Apparatuur € 3.715,80
Accessoires € 984,44
Totaal incl. BTW (21,0 %) €14.892,41
Apparatuur bevat:
2x cmg836ns1 Ovens van bosch
kiv86sf30 koel/vries combi
piv975dc1e inductiekookplaat
Selsiuz kokendwaterkraan.
Op de apparatuur kan nog wel iets bezuinigd worden, prijzen liggen hoger dan de gemiddelde prijs op internet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Apparatuur ga ik nog even bekijken, we willen een koelkast/Vries combi met 3 laden. Bosch lijkt alleen maar 1 bigbox, halve box en een ijsblok la te hebben.
Onze dochter heeft coeliakie en we willen een zo groot mogelijke koel/Vries combi hebben omdat we de meeste spullen ook glutenvrij moeten hebben.
Iemand nog tips voor een koel/vries combi van 190cm?
Dit, persoonlijke ervaring. De machines van Siemens en AEG die ik heb gezien waren altijd gammel, onpraktisch, snel kapot en matige wasprestaties. De mieles daarentegen, 15-20 jaar de meest gore meuk erin en gewoon doorgaanGeeMoney schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:25:
[...]
Ervaringen zijn persoonlijk maar ik heb borden en andere vaat meegemaakt die ik in de kliko had gedonderd maar Miele wist het altijd schoon en droog te krijgen!
Wat ben je hier voor kwijt (ex de tafel)? Mijn opstelling lijkt een beetje op de jouwe (alleen kookgedeelte zou iets groter zijn) en ik ben gisteren bij Siematic geweest, dus ik ben wel benieuwd in welke ordergrootte dit qua prijs zit.The Fatal schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:32:
Kook gedeelte 240*65
Eiland 240*100
[Afbeelding: Keuken]
Incl tafel 23k.Daniel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:21:
[...]
Wat ben je hier voor kwijt (ex de tafel)? Mijn opstelling lijkt een beetje op de jouwe (alleen kookgedeelte zou iets groter zijn) en ik ben gisteren bij Siematic geweest, dus ik ben wel benieuwd in welke ordergrootte dit qua prijs zit.
Zonder tafel durf ik niet te zeggen, heb geen losse prijzen.
Ja dat maakt niet veel uitThe Fatal schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:30:
[...]
Incl tafel 23k.
Zonder tafel durf ik niet te zeggen, heb geen losse prijzen.
Vanwaar de keuze om te koken met de rug naar je tafel toe? Ik heb dit nooit begrepen. Niet specifiek naar jou toe, mijn zus wilde hetzelde doen, gelukkig heeft ze nu ook haar kookplaat op het eiland richting de tafel.The Fatal schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:32:
Kook gedeelte 240*65
Eiland 240*100
[Afbeelding: Keuken]
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Hoeveel tijd sta je daadwerkelijk in je pannen te roeren of iets op te schudden? Is bij ons maar kort, het werk er omheen is veel meer. Dus daarom zo ingedeeld om zo overal veel ruimte te krijgen.Henkie schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:36:
[...]
Vanwaar de keuze om te koken met de rug naar je tafel toe? Ik heb dit nooit begrepen. Niet specifiek naar jou toe, mijn zus wilde hetzelde doen, gelukkig heeft ze nu ook haar kookplaat op het eiland richting de tafel.
Verder werkt afzuiging bij een muur beter, je kan immers van 1 kant al anders aanzuigen. Plus dat dit de makkelijkste en mooiste plek is om naar buiten door te voeren.
Daarnaast, wil ik ook niet de tafel hoeven te poetsen van vet spetters.
[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 02-06-2019 17:42 ]
Naast geluid 2 zaken:BasvanS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:24:
1 een licht-indicatie op de vloer, zodat je kan zien of hij aan staat en hoe lang het programma nog duurt.
2 droogprogramma dat ook fatsoenlijk werkt met plastic. (Kinderspul) komt bij huidige VW niet droog eruit, dus sta de halve gaat af te drogen.
Wordt uiteindelijk bij ons een AEG met auto-open i.v.m. speciale scharnier wegens lage plint.
GeeMoney schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:25:
[...]
Ik heb een Bosch gehad en nu in mijn huidige tijdelijke huur woning een Siemens maar geef mij me Miele maar weer. Besteklade is top, ook lijkt hij ruimer maar kan per model verschillen natuurlijk.
@MikeyMan klopt, volgens mij de enige met een sproeikop.
MikeyMan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:31:
Ik was anti besteklade, na ervaringen met een AEG. Miele levert los van de instapper alles met besteklade. En moet zeggen, het valt me nieteens tegen.
Grappig, bij de consumentenbond kwamen ze er niet bepaald goed uit en dat terwijl een instapper 1000 euro is ofzo? Topmodel Siemens 800 euro. Toch eens verder onderzoek naar doen dan.leecher schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:11:
[...]
Dit, persoonlijke ervaring. De machines van Siemens en AEG die ik heb gezien waren altijd gammel, onpraktisch, snel kapot en matige wasprestaties. De mieles daarentegen, 15-20 jaar de meest gore meuk erin en gewoon doorgaan
Ja, ik twijfel ook hoor. Juist daarom ben ik op zoek naar praktijkervaringkeanu_ schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:34:
[...]
De afmetingen van je keuken zijn inderdaad niet groot.
Als er nog 80-90cm overblijft tussen bardeel en muur wordt het m.i. wel echt heel krap.
Heb je al eens een meetlat neergelegd als met je rug tegen een muur staat? Een beetje ''lucht''om je heen, is wel prettig denk ik zo.
Persoonlijk vind ik een kookeiland ook altijd erg mooi, maar soms leent de ruimte zich er gewoon niet voor, hoe graag je het ook wilt. Daarnaast , als je dan een kookeiland neemt, moet het wel van een prettig formaat zijn, anders wordt het alsnog zo'n ielig ding..
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Het is ook flauwekul, Miele betaal je gewoon een premium voor de naam.JT schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:05:
[...]
[...]
[...]
Grappig, bij de consumentenbond kwamen ze er niet bepaald goed uit en dat terwijl een instapper 1000 euro is ofzo? Topmodel Siemens 800 euro. Toch eens verder onderzoek naar doen dan.
[...]
Ja, ik twijfel ook hoor. Juist daarom ben ik op zoek naar praktijkervaring
Als je 3x zoveel betaalt kun je beter iedere 5 jaar een nieuwe Siemens of AEG plaatsen zodat je weer een stiller model hebt met nieuwe functies. Daarnaast is mijn N=1 met Neff en Bosch meer dan prima voor een schappelijke 500 euro per apparaat.
Mij lijkt het te krap en vraag me daarnaast af wat de functie van het eiland nog is. Je wil toch van achter je eiland een ruimte in kunnen kijken ipv tegen een muur? En 60 cm om om je eiland te lopen is ook niet heel veel. Tegenwoordig lijkt iedereen per se een eiland te willen, ook al past het eigenlijk niet. Je zou het eens moeten tekenen met bijv ikea keukenplanner oid.JT schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:26:
[…]
[Afbeelding]
Ik heb mijn twijfels mbt de auto-open functie. Wij hadden bij onze vorige keuken (Brugman van de vorige bewoners) boven de vaatwasser een houten werkblad. Aangezien wij na het vaatwasprogramma de vaatwasser ook op een kier zetten zodat de damp er uit kon en dus je vaat sneller droog is. na nog geen half jaar bolde het werkblad en de folie van het front door alle stoom zo op dat toch maar besloten hebben dat niet meer te doen.DaWayne schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:18:
[...]
Naast geluid 2 zaken:
1 een licht-indicatie op de vloer, zodat je kan zien of hij aan staat en hoe lang het programma nog duurt.
2 droogprogramma dat ook fatsoenlijk werkt met plastic. (Kinderspul) komt bij huidige VW niet droog eruit, dus sta de halve gaat af te drogen.
Wordt uiteindelijk bij ons een AEG met auto-open i.v.m. speciale scharnier wegens lage plint.
Tip van een Miele monteur die ik bij vrienden sprak. Gebruik gewoon ouderwets vaatwaspoeder, zout en goed glansspoelmiddel. Dat werkt nog steeds beter dan al die blokjes en tabs.
De Keukenverkoper (meubelmaakster en keukenplanner) die onze huidige keuken heeft verkocht was er ook niet zo'n voorstander van. Zeker niet bij een folie keuken. Zie ook deze link
[ Voor 7% gewijzigd door gumtree op 02-06-2019 22:49 ]
Hmm, lees hier wisselend commentaar over vaatwassers. Onze ervaring thuis was prima met de eerste Bosch die we hadden (10-12 jaar meegegaan, uiteindelijk deurrubber lek en niet te vervangen), zeer bedroevend met de Siemens daarna. Niet schoon, niet echt droog en bovendien na 4,5 jaar een kapotte pomp. Nu zou je zeggen, garantie? Vergeet het maar, geen schijn van kans. De pomp is bij de recentere modellen gecombineerd met het verwarmingselement en dus kneiterduur, alleen al 170 euro voor het onderdeel. Afgeschreven dus, want zelf vervangen kun je ook wel vergeten met die plastic onderdelen overal. Daarna een Miele gehaald, en wat een verademing. Ding is niet bijzonder snel maar wel altijd schoon en droog, de besteklade is wat mij betreft ook ondergewaardeerd. Als je bij het inruimen even de moeite neemt om de verschillende soorten bij elkaar te leggen komt het er allemaal brandschoon uit, en je hebt het al gesorteerd dus uitruimen is veel sneller. Bovendien houd je meer ruimte over in de onderste korf, past zomaar een pan extra in.
Maar misschien nog belangrijker: Alles is repareerbaar aan dat ding, en onderdelen zijn nog lange tijd beschikbaar. Heb dan ook wel wat moeite met de nonchalance waarmee hier gezegd wordt dat 3 vaatwassers even lang mee gaan als een Miele en evenveel kosten. In euro's misschien, niet in CO2. Bovendien is 3x duurder wel wat overdreven, zoek even op de zuinigste energieklasse, besteklade met extra sproeiarm en XXL hoogte en hij zal om en nabij de 1,5X zo duur zijn (1000 om 1500 euro). Over 15 jaar ben je dan wel aan je derde Siemens toe hoor, en die Miele misschien aan een nieuw deurrubber.
Verder inderdaad de vaatwasser niet op een kier laten uitdampen, zet 'm liever helemaal open. Niet alleen het blad maar ook de kastjes en deurtjes houden niet van warme, vochtige lucht.
Maar misschien nog belangrijker: Alles is repareerbaar aan dat ding, en onderdelen zijn nog lange tijd beschikbaar. Heb dan ook wel wat moeite met de nonchalance waarmee hier gezegd wordt dat 3 vaatwassers even lang mee gaan als een Miele en evenveel kosten. In euro's misschien, niet in CO2. Bovendien is 3x duurder wel wat overdreven, zoek even op de zuinigste energieklasse, besteklade met extra sproeiarm en XXL hoogte en hij zal om en nabij de 1,5X zo duur zijn (1000 om 1500 euro). Over 15 jaar ben je dan wel aan je derde Siemens toe hoor, en die Miele misschien aan een nieuw deurrubber.
Verder inderdaad de vaatwasser niet op een kier laten uitdampen, zet 'm liever helemaal open. Niet alleen het blad maar ook de kastjes en deurtjes houden niet van warme, vochtige lucht.
Verwijderd
Want je bent een expert met jouw ervaringen?Steyn_E schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:45:
Hmm, lees hier wisselend commentaar over vaatwassers. Onze ervaring thuis was prima met de eerste Bosch die we hadden (10-12 jaar meegegaan, uiteindelijk deurrubber lek en niet te vervangen), zeer bedroevend met de Siemens daarna. Niet schoon, niet echt droog en bovendien na 4,5 jaar een kapotte pomp. Nu zou je zeggen, garantie? Vergeet het maar, geen schijn van kans. De pomp is bij de recentere modellen gecombineerd met het verwarmingselement en dus kneiterduur, alleen al 170 euro voor het onderdeel. Afgeschreven dus, want zelf vervangen kun je ook wel vergeten met die plastic onderdelen overal. Daarna een Miele gehaald, en wat een verademing. Ding is niet bijzonder snel maar wel altijd schoon en droog, de besteklade is wat mij betreft ook ondergewaardeerd. Als je bij het inruimen even de moeite neemt om de verschillende soorten bij elkaar te leggen komt het er allemaal brandschoon uit, en je hebt het al gesorteerd dus uitruimen is veel sneller. Bovendien houd je meer ruimte over in de onderste korf, past zomaar een pan extra in.
CO2 erbij halen is helemaal lachwekkend. Hoe zuinig denk je dat een Miele functioneert na 10 jaar? Of wat je reparaties kosten aan CO2? En daarbij gaan de meeste andere merken ook gewoon 10+ jaar mee, het is niet alsof die allemaal kapot gaan na 5 jaar.
En 3x duurder is helemaal niet overdreven. De meeste merken kun je goedkoop vinden of even in Duitsland oppikken. Miele heeft heel slim een Apple effect opgebouwd waar je amper kortingen krijgt en de volgers het merk met hand en tand verdedigen, maar een flink deel van de prijs bij een premium merk zit ook gewoon in de naam. Accepteer dan dat je voor naam en design ook een smak geld kwijt bent, naast de functionaliteit en dan is dat helemaal prima.
Projecteer je ervaringen niet als feiten. Als alle andere merken zo bagger zouden zijn, niet te repareren en zonder service dan hadden die weinig bestaansrecht.
Die merken discussie is hier al vaak genoeg gevoerd. Ik zweer bij Neff, niet omdat ik iets tegen Miele heb, maar het gewoon m'n geld niet waard vind. Te duur voor mij.
Dit is natuurlijk een eindeloze discussie. Voor de meeste consumenten is de sample size te klein om uit eigen ervaringen een trend waar te nemen. Want hoeveel vaatwassers koop je nu eigenlijk in je leven? Er is volgens mij ook geen consumentenorganisatie die hier gedegen langdurig onderzoek naar doet, dus alle ervaringen van anderen zijn anekdotisch. Ik ga in ieder geval niet de helft meer betalen voor een Miele tov een functioneel vergelijkbare Siemens, maar als je dat wel doet omdat je moeder/opa/hond-van-de-buren er perfecte ervaringen mee heeft snap ik dat ook wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 03-06-2019 12:47 ]
Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:14:
CO2 erbij halen is helemaal lachwekkend. Hoe zuinig denk je dat een Miele functioneert na 10 jaar? Of wat je reparaties kosten aan CO2? En daarbij gaan de meeste andere merken ook gewoon 10+ jaar mee, het is niet alsof die allemaal kapot gaan na 5 jaar.
En 3x duurder is helemaal niet overdreven. De meeste merken kun je goedkoop vinden of even in Duitsland oppikken. Miele heeft heel slim een Apple effect opgebouwd waar je amper kortingen krijgt en de volgers het merk met hand en tand verdedigen, maar een flink deel van de prijs bij een premium merk zit ook gewoon in de naam. Accepteer dan dat je voor naam en design ook een smak geld kwijt bent, naast de functionaliteit en dan is dat helemaal prima.
offtopic:
De grootste milieubelasting van witgoed zit in de productie van het apparaat dus zou het best wel lonen mocht een model lang meegaan ook al verbruikt hij dan meer dan een nieuw apparaat. Helaas heb je ook bij Miele geen garantie dat hij zo lang meegaat dus het blijft een gok. N=1 maar in onze huidige woning staat ook een Miele van 15 jaar oud die het nog prima doet. In onze nieuwe woning komt wel gewoon een Bosch
De grootste milieubelasting van witgoed zit in de productie van het apparaat dus zou het best wel lonen mocht een model lang meegaan ook al verbruikt hij dan meer dan een nieuw apparaat. Helaas heb je ook bij Miele geen garantie dat hij zo lang meegaat dus het blijft een gok. N=1 maar in onze huidige woning staat ook een Miele van 15 jaar oud die het nog prima doet. In onze nieuwe woning komt wel gewoon een Bosch
Ik heb erg veel moeite met je manier van doen Hoijong. Je verwijt mij meningen als feiten te presenteren, doe je het zelf ook. Maar goed, ik ben dus even aan het snuffelen geweest, een Miele XXL vaatwasser begint bij ~900, een XXL Siemens met besteklade bij ~700. Da's niet echt een wereld van verschil. En ja, die XXL eis is bewust, met de hogere keukens tegenwoordig moet je wel (wij hier ook). Leuk dat jij nog zo'n ouderwetse kleine kunt plaatsen en voor 500 ballen klaar bent, hier past dat niet. Bovendien geen appels en peren vergelijken, dus xxl-xxl en besteklade-besteklade.
Verder is het CO2 argument geen onzin. Vervoer van zo'n lomp ding kost brandstof, het produceren levert CO2 op en het afvoeren nogmaals. Repareren is altijd beter. Bovendien is het grootste deel van het verbruik om het water op te warmen, laat daar nou niks te winnen zijn. Er zijn wel uitzonderingen qua witgoed, namelijk daar waar een warmtepomp inzit. Koelkast, vriezer en droger. De rest is niet of nauwelijks zuiniger geworden de afgelopen 15 jaar.
En het is ook niet zo dat er hier alleen maar Miele's in huis staan, de vaatwasser is juist het enige Miele apparaat. Omdat ie het dus echt beter doet dan een Bosch/Siemens voor wat betreft was/droogresultaat. (Zelf-)Repareerbaarheid was het tweede argument. Op aanraden van een expert die Miele gekocht en geen moment spijt van gehad. Dat lijkt me nou juist precies waar hier om gevraagd werd, waarom wel/geen Miele. Ik geef aan waarom wel en jij probeert me tot de grond af te branden als ongeïnformeerde consument die in een verkooppraatje is getrapt. Niet dus, daar is 2 maanden huiswerk (en handafwas) aan voorafgegaan.
Maar ik zal, om de schijn van Miele-adept tegen te gaan, even een lijstje maken:
Vaatwasser - Miele
Kookplaat+afzuigkap - Novy (zeker voor afzuigkappen aan te raden)
Koelkast, vriezer, oven en combimagnetron - Siemens (ondanks de slechte ervaringen met de klantenservice dus, prijs/kwaliteit van met name de koelkast en vriezer was onverslaanbaar. Heb je onbeperkt budget, neem een Liebherr. Da's pas Qualität)
Warmtepompdroger - AEG
Wasmachine - LG (enige spijtapparaat op dit moment, lekkend wiebelapparaat waarvan de schokdempers alwéér versleten zijn. Hier komt hopelijk binnenkort ook een Miele of AEG te staan, deze is na 10-12 jaar nu echt versleten)
Mijn advies is dus gebaseerd op meer dan alleen mijn N=1 ervaring, ook die van de onafhankelijke witgoedhandelaar en reparateur die het al meer dan 40 jaar doet. En tja, als je twee linkerhanden hebt ga je aan de repareerbaarheid minder lol beleven dan ik, ik repareer zelf alles (auto's, fietsen, kruiwagens, versterkers, TV's, laptops, wasmachines, you name it. Al is laten repareren ook vaak goedkoper dan een nieuwe). Als je 'm zelf uit elkaar kan peuteren kan er niks tegen een Miele op. Als je het niet zelf kunt repareren, even goede vrienden. Dan is het voor jou een iets andere afweging. Maar ga mij niet belachelijk lopen maken over repareerbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen, dat zijn hele normale zaken om rekening mee te houden bij aanschaf van witgoed (en bijvoorbeeld een auto). Er zijn ook nog mensen die wél zelf remblokken en schokbrekers vervangen.
Kleine toevoeging: Het is het Tweakers forum. Voor knutselaars en doe-het-zelvers dus. Repareerbaarheid lijkt me dan ook een terecht aandachtspunt. En ik ben er zo eentje die vindt dat witgoed 15-20 jaar mee hoort te gaan, een TV zeker 10. Wegwerpmeuk -1
Verder is het CO2 argument geen onzin. Vervoer van zo'n lomp ding kost brandstof, het produceren levert CO2 op en het afvoeren nogmaals. Repareren is altijd beter. Bovendien is het grootste deel van het verbruik om het water op te warmen, laat daar nou niks te winnen zijn. Er zijn wel uitzonderingen qua witgoed, namelijk daar waar een warmtepomp inzit. Koelkast, vriezer en droger. De rest is niet of nauwelijks zuiniger geworden de afgelopen 15 jaar.
En het is ook niet zo dat er hier alleen maar Miele's in huis staan, de vaatwasser is juist het enige Miele apparaat. Omdat ie het dus echt beter doet dan een Bosch/Siemens voor wat betreft was/droogresultaat. (Zelf-)Repareerbaarheid was het tweede argument. Op aanraden van een expert die Miele gekocht en geen moment spijt van gehad. Dat lijkt me nou juist precies waar hier om gevraagd werd, waarom wel/geen Miele. Ik geef aan waarom wel en jij probeert me tot de grond af te branden als ongeïnformeerde consument die in een verkooppraatje is getrapt. Niet dus, daar is 2 maanden huiswerk (en handafwas) aan voorafgegaan.
Maar ik zal, om de schijn van Miele-adept tegen te gaan, even een lijstje maken:
Vaatwasser - Miele
Koelkast, vriezer, oven en combimagnetron - Siemens (ondanks de slechte ervaringen met de klantenservice dus, prijs/kwaliteit van met name de koelkast en vriezer was onverslaanbaar. Heb je onbeperkt budget, neem een Liebherr. Da's pas Qualität)
Warmtepompdroger - AEG
Wasmachine - LG (enige spijtapparaat op dit moment, lekkend wiebelapparaat waarvan de schokdempers alwéér versleten zijn. Hier komt hopelijk binnenkort ook een Miele of AEG te staan, deze is na 10-12 jaar nu echt versleten)
Mijn advies is dus gebaseerd op meer dan alleen mijn N=1 ervaring, ook die van de onafhankelijke witgoedhandelaar en reparateur die het al meer dan 40 jaar doet. En tja, als je twee linkerhanden hebt ga je aan de repareerbaarheid minder lol beleven dan ik, ik repareer zelf alles (auto's, fietsen, kruiwagens, versterkers, TV's, laptops, wasmachines, you name it. Al is laten repareren ook vaak goedkoper dan een nieuwe). Als je 'm zelf uit elkaar kan peuteren kan er niks tegen een Miele op. Als je het niet zelf kunt repareren, even goede vrienden. Dan is het voor jou een iets andere afweging. Maar ga mij niet belachelijk lopen maken over repareerbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen, dat zijn hele normale zaken om rekening mee te houden bij aanschaf van witgoed (en bijvoorbeeld een auto). Er zijn ook nog mensen die wél zelf remblokken en schokbrekers vervangen.
Kleine toevoeging: Het is het Tweakers forum. Voor knutselaars en doe-het-zelvers dus. Repareerbaarheid lijkt me dan ook een terecht aandachtspunt. En ik ben er zo eentje die vindt dat witgoed 15-20 jaar mee hoort te gaan, een TV zeker 10. Wegwerpmeuk -1
[ Voor 3% gewijzigd door Steyn_E op 03-06-2019 16:43 ]
@Steyn_E ben het op zich met je betoog eens... Maar dat er geen verbetering zit in milieubelasting is niet helemaal waar. Op stroom wellicht beperkt (echter niet 0), maar qua waterverbruik is er zeker wel winst behaald.
Let overigens wel op dat een hoge keuken juist kan betekenen dat een XL vaatwasser niet past als er geen Vario scharnier op zit.
Let overigens wel op dat een hoge keuken juist kan betekenen dat een XL vaatwasser niet past als er geen Vario scharnier op zit.
Inderdaad, sowieso altijd blijven opletten met inbouwvaatwassers. Hier zit echter een gewone XXL Miele in een Next125 keuken op 99,5CM (plinthoogte 10) met een greeplijst aan de bovenzijde. Past precies qua deur, en staat op de grond, dus geen plankje eronder. Heb je geen greeplijst dan zou er een opvulhoutje boven moeten (maar dan krijg je 'm niet meer open
).
En qua waterverbruik: Eensch, al moet dat niet ten koste van het resultaat zijn. Het is al zuiniger dan handafwas (volle belading-afwassen met het handje met water uit een elektrische boiler). Sowieso is een vaatwasser bepaald niet de grootste verbruiker, meestal zijn dat de koelkast en de vriezer. Voor wat betreft water is dat de douche.
En qua waterverbruik: Eensch, al moet dat niet ten koste van het resultaat zijn. Het is al zuiniger dan handafwas (volle belading-afwassen met het handje met water uit een elektrische boiler). Sowieso is een vaatwasser bepaald niet de grootste verbruiker, meestal zijn dat de koelkast en de vriezer. Voor wat betreft water is dat de douche.
Sinds vandaag hebben wij wat vreemds met onze Bora Basic.
We hebben de inductiekookplaat nu bijna 2 maanden zonder problemen in gebruik alleen sinds vandaag (doet hij nadat water is overkookt) anders.
De kookplaat verhit niet meer constant maar hij lijkt in vermogen even terug te nemen.
Wanneer we dus het water laten koken (stand 7) nemen de belletjes naar 4 a 5 seconde af waarnaar hij weer 4 a 5 seconde gaat borrelen.
We hebben al vanalles geprobeerd, verschillende pannen, verschillende pitten, stroom eraf en er weer op maar hij blijft dit doen.
Is dit een instelling die is geactiveerd bij het schoonmaken van het overgekookte water of is er wat anders aan de hand?
We hebben de inductiekookplaat nu bijna 2 maanden zonder problemen in gebruik alleen sinds vandaag (doet hij nadat water is overkookt) anders.
De kookplaat verhit niet meer constant maar hij lijkt in vermogen even terug te nemen.
Wanneer we dus het water laten koken (stand 7) nemen de belletjes naar 4 a 5 seconde af waarnaar hij weer 4 a 5 seconde gaat borrelen.
We hebben al vanalles geprobeerd, verschillende pannen, verschillende pitten, stroom eraf en er weer op maar hij blijft dit doen.
Is dit een instelling die is geactiveerd bij het schoonmaken van het overgekookte water of is er wat anders aan de hand?
Interessante discussie over Miele
Een reparateur die diverse merken repareert en hier was voor onze wasmachine wist mij juist te vertellen dat Miele en Liebherr juist kwalitatief niet meer beter zijn, hij komt ze veel vaker tegen dan vroeger, dat er dezelfde wegwerponderdelen worden gebruikt zoals kunststof afdichtringen enzo. Het verschil, zegt hij, zit hem vooral in de functionaliteit. Dit ging dan wel niet over vaatwassers maar wasmachines, drogers en koelkasten, maar het zou mij niks verbazen als dit ook voor vaatwassers geldt. Vandaar mijn vraag.
Het móet niet. Maar je verruilt niet zomaar even je keuken dus ik wil alle opties verkennen. Voor ons zou het vooral gaan om dat je er omheen kunt lopen en een dieper blad hebt. Maar het wordt inderdaad wel krap.cryptapix schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:46:
[...]
Mij lijkt het te krap en vraag me daarnaast af wat de functie van het eiland nog is. Je wil toch van achter je eiland een ruimte in kunnen kijken ipv tegen een muur? En 60 cm om om je eiland te lopen is ook niet heel veel. Tegenwoordig lijkt iedereen per se een eiland te willen, ook al past het eigenlijk niet. Je zou het eens moeten tekenen met bijv ikea keukenplanner oid.
Ecodan warmtepomp
@JT je hebt echt veel ruimte nodig voor een eiland. Nog los van het functionele ziet het er ook snel gekunsteld uit als de ruimte te krap is.
@vaatwasserdiscussie: bevriende monteur raadt ASKO aan. Schijnt redelijk onverwoestbaar te zijn
@vaatwasserdiscussie: bevriende monteur raadt ASKO aan. Schijnt redelijk onverwoestbaar te zijn
Instapper 1000eu? Tweakers heeft ook een pricewatch he, scheelt je ruim 40% vergeleken bij de oplichters waar je dat gehoord hebtJT schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:05:
[...]
[...]
[...]
Grappig, bij de consumentenbond kwamen ze er niet bepaald goed uit en dat terwijl een instapper 1000 euro is ofzo? Topmodel Siemens 800 euro. Toch eens verder onderzoek naar doen dan.
[...]
Ja, ik twijfel ook hoor. Juist daarom ben ik op zoek naar praktijkervaring
Even een offtopic tip voor je wasmachine. Na 3 AEG's in 15 jaar versleten te hebben met gebroken assen enz, nu alweer een tijdje een Siemens wasmachine en warmtepompdroger. Bevallen perfect.Steyn_E schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:29:
Ik heb erg veel moeite met je manier van doen Hoijong. Je verwijt mij meningen als feiten te presenteren, doe je het zelf ook. Maar goed, ik ben dus even aan het snuffelen geweest, een Miele XXL vaatwasser begint bij ~900, een XXL Siemens met besteklade bij ~700. Da's niet echt een wereld van verschil. En ja, die XXL eis is bewust, met de hogere keukens tegenwoordig moet je wel (wij hier ook). Leuk dat jij nog zo'n ouderwetse kleine kunt plaatsen en voor 500 ballen klaar bent, hier past dat niet. Bovendien geen appels en peren vergelijken, dus xxl-xxl en besteklade-besteklade.
Vaatwasser - Miele
Warmtepompdroger - AEG
Ontopic
Wat betreft de Miele discussie, over 3 weken moet ik verhuisd zijn en ga ik mijn Miele apparatuur gebruiken. Als verstokt (maar niet erg tevreden) BSH gebruiker ben ik heel benieuwd naar het verschil.
Wat betreft mijn keuken, die is nog niet af. Er mist nog het een en ander en doordat hier alles schots en scheef is, moest een deel van het werkblad aangepast worden. We moeten dus nog even geduld hebben...
Dat lijkt wel het credo van onze verhuizing te worden

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik ben op zoek naar wat ervaring advies over kookeilanden. En dan vooral tussen het kookeiland en het vaste gedeelte. Het vaste gedeelte heeft bij ons ook een blad met een spoelgedeelte. Meestal is het advies tussen de 90-120cm. Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn, is 1m ruim voldoende of raden jullie aan om dit toch 1,1 of 1,2m te doen?
Aan de andere kant van het eiland komt een zitgedeelte met krukken en daar is ruim 1,8m over, dus we hebben de mogelijkheid om het een en ander aan te passen.
Aan de andere kant van het eiland komt een zitgedeelte met krukken en daar is ruim 1,8m over, dus we hebben de mogelijkheid om het een en ander aan te passen.
Als je de ruimte hebt zou ik proberen die tussenruimte op 1.2m te houden.Andyk125 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:08:
Ik ben op zoek naar wat ervaring advies over kookeilanden. En dan vooral tussen het kookeiland en het vaste gedeelte. Het vaste gedeelte heeft bij ons ook een blad met een spoelgedeelte. Meestal is het advies tussen de 90-120cm. Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn, is 1m ruim voldoende of raden jullie aan om dit toch 1,1 of 1,2m te doen?
Omdat je krukken gebruikt heb je die ruimte verwacht ik inderdaad. Met die 1.2m kan je elkaar in ieder geval redelijk normaal passeren.
Die 1.8m heb je over bij een tussenruimte van 1m denk ik? Dan kom je dus op 1.2m aan de ene kant en 1.6m aan de kant van de krukken uit.
Lijkt mij voldoende.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 04-06-2019 12:22 ]
Bedankt voor je snelle reactie, 1,6m is ruim genoeg inderdaad voor eventueel krukken.GeeMoney schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:19:
[...]
Als je de ruimte hebt zou ik proberen die tussenruimte op 1.2m te houden.
Omdat je krukken gebruikt heb je die ruimte verwacht ik inderdaad. Met die 1.2m kan je elkaar in ieder geval redelijk normaal passeren.
Die 1.8m heb je over bij een tussenruimte van 1m denk ik? Dan kom je dus op 1.2m aan de ene kant en 1.6m aan de kant van de krukken uit.
Lijkt mij voldoende.
Is de tussenruimte van 1,2m niet te groot als je het kookgedeelte aan een kant hebt en het spoelgedeelte aan de andere kant? Om elkaar te passeren is het ideaal, maar misschien minder praktisch met het koken?
Nog meer mensen met hun ervaring?
Zet eens een vaatwasserdeur en een lade tegen elkaar open... Je hebt het wel nodig hoorAndyk125 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:52:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie, 1,6m is ruim genoeg inderdaad voor eventueel krukken.
Is de tussenruimte van 1,2m niet te groot als je het kookgedeelte aan een kant hebt en het spoelgedeelte aan de andere kant? Om elkaar te passeren is het ideaal, maar misschien minder praktisch met het koken?
Nog meer mensen met hun ervaring?
Iemand hiervoor nog een tip? Naast onze gewone keuken hebben wij ook een bijkeuken in het huis. Hier komen de wasmachine/wasdroger te staan, plus algemene opslag voor allerlei voorraad en schoonmaakspullen. Geen apparatuur, enkel een gootsteen. Het is een L-vorm met een deel van ~2.40 meter en een deel van ~1.80 meter.
Nu was de eerste ingeving om simpelweg naar de Ikea te gaan, want goedkoop en simpel. Het totaal aan kast + blad kost dan maar ongeveer 1500 euro.
Alleen, om het te monteren rekenen die vrienden 179 euro startkosten en vervolgens 159 euro flat fee per kastelement. Ik kom op zo'n 12 kasten (6 beneden, 6 boven) dus zou bijna 2100 euro kwijt zijn voor montage. Dat lijkt me absurd. Iemand nog een andere suggestie?
Nu was de eerste ingeving om simpelweg naar de Ikea te gaan, want goedkoop en simpel. Het totaal aan kast + blad kost dan maar ongeveer 1500 euro.
Alleen, om het te monteren rekenen die vrienden 179 euro startkosten en vervolgens 159 euro flat fee per kastelement. Ik kom op zo'n 12 kasten (6 beneden, 6 boven) dus zou bijna 2100 euro kwijt zijn voor montage. Dat lijkt me absurd. Iemand nog een andere suggestie?
Ik heb even gecheckt en in mijn oude huis was het 1.10 meter, in mijn huidige huis is het 1.20 meter. Dat ervaar ik als ruim voldoende. Een meter kan wel, maar als je regelmatig met z'n 2en lang elkaar wil lopen is minimaal 1.10 wel beter. Kleiner dan een meter zou ik niet gaan, 90 cm is net een deuropening.Andyk125 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:08:
Ja dat klopt, maar dit zal waarschijnlijk niet heel vaak voorkomen.MikeyMan schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:05:
[...]
Zet eens een vaatwasserdeur en een lade tegen elkaar open... Je hebt het wel nodig hoor
Bedankt, ik zat inderdaad te twijfelen om er tussen te gaan zitten met 1,10m. De 1,00 meter was ook wel het minimale wat men door de keukenboer aanraad.Daniel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:15:
Ik heb even gecheckt en in mijn oude huis was het 1.10 meter, in mijn huidige huis is het 1.20 meter. Dat ervaar ik als ruim voldoende. Een meter kan wel, maar als je regelmatig met z'n 2en lang elkaar wil lopen is minimaal 1.10 wel beter. Kleiner dan een meter zou ik niet gaan, 90 cm is net een deuropening.
Een Ikea keuken is ook heel goed zelf te monteren, of durf je dat zelf niet aan?Daniel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:15:
Iemand hiervoor nog een tip? Naast onze gewone keuken hebben wij ook een bijkeuken in het huis. Hier komen de wasmachine/wasdroger te staan, plus algemene opslag voor allerlei voorraad en schoonmaakspullen. Geen apparatuur, enkel een gootsteen. Het is een L-vorm met een deel van ~2.40 meter en een deel van ~1.80 meter.
Misschien kun je het anders nog beter door dezelfde keukenboer laten doen, dan zullen ze een vaste prijs als inbouw nemen en dit zal voor een berging niet veel meer lijken, en wie weet kan er dan ook nog wel wat korting vanaf.
Afhankelijk van je lade-indeling elke dag bij het uitruimen van de vaatwasserAndyk125 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:37:
[...]
Ja dat klopt, maar dit zal waarschijnlijk niet heel vaak voorkomen.
Bij ons zit de besteklade (half) tegenover de vaatwasser namelijk.
Hebben jullie veel apparatuur nodig?
Nee, alleen de basis
10 minuten later

niet de final pricing
Da's nog een aardige klap
Moet wel zeggen dat persoonlijk Siemens wel boven de rest uitstijgt qua bediening, op de kookplaat na. Maarja, die praat weer met de afzuigkap 
We zijn nu helemaal klaar. Nu wachten op oktober
EDIT:
De catalogusprijs voor de apparaten is 16.231,-. Uiteindelijk betalen we 10.000,- (inclusief montage).
Nee, alleen de basis
10 minuten later

niet de final pricing
Da's nog een aardige klap
EDIT:
De catalogusprijs voor de apparaten is 16.231,-. Uiteindelijk betalen we 10.000,- (inclusief montage).
[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 04-06-2019 14:49 ]
Zelf doen durf ik qua skills wel aan, het is meer een kwestie van de tijd hebben. De wanden zijn OSB-plaat dus ophangen van de kasten zou een fluitje van een cent moeten zijn.Andyk125 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:37:
Een Ikea keuken is ook heel goed zelf te monteren, of durf je dat zelf niet aan?
Misschien kun je het anders nog beter door dezelfde keukenboer laten doen, dan zullen ze een vaste prijs als inbouw nemen en dit zal voor een berging niet veel meer lijken, en wie weet kan er dan ook nog wel wat korting vanaf.
Ik zou die warmhoudlade weglaten. Nutteloos ding. Je oven kan ook gewoon op 50 graden als je zo nodig borden wilt opwarmen.
Is ook nutteloos. Maar is meer ook een optisch ding eerlijk gezegd. Op deze manier is alles uitgelijnd. Andere optie zou zijn om 2 * een 60cm oven te plaatsen in plaats van een 60 en 45.Daniel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Ik zou die warmhoudlade weglaten. Nutteloos ding. Je oven kan ook gewoon op 50 graden als je zo nodig borden wilt opwarmen.
Ik zal me er eens in verdiepenVerwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:50:
@PWM @Daniel
Die warmhoudlade is juist het eerste waar ik niet op zou besparen.
Fantastisch om je vlees of vis op lage temperatuur warm te houden of te laten rusten. Die is echt niet bedoeld alleen voor je borden.
EDIT:
Nouja, dat is al multifunctioneler dan ik dacht.Geschikt voor: voorverwarmen van serviesgoed - warmhouden van gerechten en dranken - ontdooien van gerechten - laten rijzen van deeg - langzaam garen
Wij kijken vooral uit naar deze jongen (of dame?):
https://www.siemens-home....us-vide-functie/HS858GXB6
[ Voor 50% gewijzigd door PWM op 04-06-2019 14:53 ]
Ook naar Miele gekeken? Ik blijf het zeggen (nee, ik heb geen aandelen), maar qua functionaliteit stijgen die stoomovens wel een heel stuk boven de concurrentie uit.PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:44:
Hebben jullie veel apparatuur nodig?
Nee, alleen de basis
10 minuten later
[Afbeelding]
niet de final pricing
Da's nog een aardige klapMoet wel zeggen dat persoonlijk Siemens wel boven de rest uitstijgt qua bediening, op de kookplaat na. Maarja, die praat weer met de afzuigkap
EDIT:
Wel naar gekeken. Ik kan niet oordelen over hoe goed ze uiteindelijk zijn. Maar bij de bediening hadden we het idee echt een paar (licht)jaar terug in de tijd te gaan. Begreep van de verkoper in het experience centre dat men hier inderdaad problemen heeft en dan men al een tijd wacht op de nieuwe interface.MikeyMan schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:55:
[...]
Ook naar Miele gekeken? Ik blijf het zeggen (nee, ik heb geen aandelen), maar qua functionaliteit stijgen die stoomovens wel een heel stuk boven de concurrentie uit.
Dus, op bediening gekozen voor de Siemens.
Ohja, en ze jokken

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 04-06-2019 15:08 ]
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1