Als het níet past, heeft Keukenloods een uitdaging.
We hebben expliciet met hen besproken dat het om een Ikea keuken ging (tekening meegenomen) én op de order staat ook (op ons verzoek) dat als het onverhoopt niet past, de hele rataplan zonder kosten retour mag.
Kortom, ja dat blijft spannend tot het moment dat de boel er in hangt en werkt maar praktisch het ergste dat er kan gebeuren is dat we iets langer zonder volledig functionerende keuken zitten. Zou super shit zijn maar het is overkomelijk.
Wat ik wel spannend vind, is hoe het met die afzuig en rioleringsbuizen gaat en of we ons niet tóch verrekend hebben in de hoogte. (Maar in dat geval heeft de aannemer een probleem. Die heeft opgemeten en op zijn maten zijn we af gegaan.)
Afzuigbuis moet gegarandeerd horizontaal door de kastjes heen. Qua zicht boeit het niet, je ziet het toch alleen als je op een krukje gaat staan maar het is wel ff eng als ze 15cm gaten horizontaal door je kastjes gaan boren.
Riolering weten we nog niet. Het kan zijn dat het nét past in de huidige koker, het kan zijn dat ook daar er gezaagd moet worden in de planken. Sowieso laten we in die kast geen achterwand monteren zodat we als we bij die koker moeten, we eenvoudig ff de planken er uit kunnen halen. Ik fabriek zelf wel een opstaand randje achter de plankjes om te voorkomen dat er al te makkelijk zooi de kruipruimte in dondert.
Overigens wel erg fijn die 80 cm kasten van IKEA.
Ja! We waren ook echt héél blij toen we ontdekten dat we qua aanrechtblad en onder/boven kasten voor 60/80/80/80/60 konden gaan. Dat ziet er super straks uit en levert een flink werkblad op met rechts naast de kookplaat (niet ingetekend maar die komt op de meest rechter 80cm kast en is zelf ook ~80cm breed) nog 60cm werkblad.
Ook een goede vondst vinden we het 40cm kastje. Volgens mij was dat maanden geleden een vondst van een Ikea medewerker. Weet het niet 100% zeker meer. (We zijn al 1.5 jaar bezig met dit gebeuren, door een f*ckup van onze vorige aannemer konden we bijna 9 maanden geleden compleet overnieuw beginnen. Aannemer omgewisseld, in september begint het dan écht maar er is al wat werk gedaan zoals de achterpui.) Dat daar *precies* een 40cm breed kastje past is geweldig. Maakt letterlijk die hele achterwand tot 1 grote keuken en dat kastje alleen al levert een ruwe 240cm aan plankruimte extra op. (6 plankjes, give or take.)
Kortom, op dezelfde oppervlakte als de huidige keuken hebben we straks als ik het goed berekend bijna 8 meter (!) extra plankruimte tot onze beschikking, terwijl de indeling ook nog eens veel logischer is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.